Toon posts:

[iMac 2019] Ervaringen & Discussie OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 16:09

Apple heeft vandaag een vernieuwde iMac-productlijn uitgebracht, met voor het eerst tot wel 8-core Intel-processors van de negende generatie en krachtige Vega-graphics, waardoor de rekensnelheid en de grafische snelheid aanzienlijk toenemen. Zowel gewone als professionele gebruikers zullen goed merken dat iMac alle dagelijkse taken én veeleisende professionele bewerkingen sneller uitvoert. Dankzij de optelsom van verbeterde prestaties, het schitterende Retina-display, het slanke all-in-one design, de stille werking, de snelle opslag en geheugen, de moderne connectiviteit en macOS Mojave is iMac de beste desktopcomputer ter wereld.

“Onze klanten zullen zeker blij zijn met de nog veel grotere snelheid van iMac. Met tot wel 8-core processors en krachtige Vega-graphics is de iMac-productlijn sterker dan ooit tevoren”, aldus Tom Boger, Senior Director Mac Product Marketing van Apple. “Het schitterende Retina-display, het verbluffende design, de verdubbelde snelheid en macOS Mojave, het besturingssysteem waar onze klanten zo van houden, maken iMac tot veruit de beste desktopcomputer ter wereld.”

Tot 8-core Intel-processors van de negende generatie
In alle iMacs zijn de processors vernieuwd, waardoor de iMac merkbaar sneller presteert bij allerlei dagelijkse taken, zoals foto’s bewerken, veeleisende games spelen, muziek componeren of zelfs een film maken.

• De 21,5-inch iMac heeft nu een quad-core processor van de achtste generatie, en voor het eerst 6-core processors, die de prestaties met wel 60 procent opschroeven.
• De 27-inch iMac heeft nu voor het eerst 6-core en 8-core processors van de negende generatie, waarmee deze tot 2,4 keer zo snel is.

Voor het eerst Radeon Pro Vega-graphics in iMac
De 21,5-inch iMac heeft nu Radeon Pro Vega-graphics, waardoor de grafische prestaties tot 80 procent sneller zijn geworden. De grafische prestaties van de 27-inch iMac met Radeon Pro Vega zijn nu tot 50 procent sneller, wat ideaal is voor professionals die hoge eisen stellen aan de graphics, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van 3D-content, het bewerken van video’s met complexe effecten of het ontwerpen van games in hoge resolutie.

Beste Retina 4K- en 5K-displays
Met tot 14,7 miljoen pixels, 1 miljard kleuren, een helderheid van 500 nits, brede P3-kleurweergave en een ongelooflijke kijkhoek is het Retina-display van iMac geweldig om mee te werken. Door al die pixels ziet tekst eruit als een gedrukte pagina, zijn foto’s nog scherper en gedetailleerder en kan 4K-video in volledige resolutie worden bewerkt.

Ongeëvenaard all-in-one design waar elke ruimte mooier van wordt
Met de slanke behuizing van aluminium en glas, een dikte van slechts 5 mm en prachtig bijpassende toetsenbord en muis houdt iMac zich in zijn design bescheiden op de achtergrond, zodat gebruikers zich nog beter op de inhoud kunnen concentreren. iMac biedt alles waar gebruikers behoefte aan hebben zonder meer plaats in te nemen dan nodig is, en past dan ook naadloos in alle omgevingen: thuis, een klein of groot bedrijf, of zelfs een professionele studio.

[Voor 63% gewijzigd door robcoenen op 19-03-2019 18:56]

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:56

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen dus ook niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 16:09
Nog altijd 5400rpm schijven meeleveren in een apparaat welke begint bij de €1.499,00

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Ziet er mooi uit.
In lijn met zijn voorgangers.

De aanschafprijs is duur, maar ben benieuwd wat zakelijk leasen via Apple's eigen Apple Financial Services gaat kosten.

[Voor 23% gewijzigd door 3x3 op 19-03-2019 14:43]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +3Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
robcoenen schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:22:
Nog altijd 5400rpm schijven meeleveren in een apparaat welke begint bij de €1.499,00
[Afbeelding]
Ze mogen SSD zo langzamerhand wel standaard maken in iMacs. Het 27” model kost namelijk al €2.099,00 euro.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:48

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Overwoog al redelijke tijd om weer iMac 27 aan te schaffen. MBP met extern scherm is het voor mij persoonlijk toch net niet. De i9, 512 SSD, Vega48 en 8 intern besteld. Geheugen vervang ik later wel naar 32. Kijken welke ik moet hebben. Als goed zie zijn dat de zelfde als het voorgaande model?

Edit:
uiteindelijk bestelling aangepast naar i9, Vega48 512 ssd, 8gb. Prik later 4x16 erin.

[Voor 255% gewijzigd door Daan_ op 21-03-2019 22:24]

Mijn plekje op het web -_- MTB rondje Reichswald & Fotografie blog

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:52

zAo

GPLv2 Fanboy

Superdaantje schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:25:
Overwoog al redelijke tijd om weer iMac 27 aan te schaffen. MBP met extern scherm is het voor mij persoonlijk toch net niet. De i9, 512 SSD, 580x en 8 intern besteld. Geheugen vervang ik later wel naar 32. Kijken welke ik moet hebben. Als goed zie zijn dat de zelfde als het voorgaande model?
Is dat nog steeds mogelijk; zelf memory bijprikken?

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 10:20
zAo schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:01:
[...]

Is dat nog steeds mogelijk; zelf memory bijprikken?
Ja, maar alleen bij het 27” model.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zie spes op de website ;-)

8 GB (2x 4 GB) 2666‑MHz DDR4-geheugen; vier SO‑DIMM-sleuven, toegankelijk voor gebruiker
Uitbreidbaar tot 16 GB, 32 GB of 64 GB

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-03 10:26
Hmm ligt het nou aan mij of zijn de bezels (zwarte randen) op onderstaande foto kleiner dan de werkelijkheid?

[Voor 3% gewijzigd door wes- op 19-03-2019 16:12]

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Superdaantje schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:25:
Overwoog al redelijke tijd om weer iMac 27 aan te schaffen. MBP met extern scherm is het voor mij persoonlijk toch net niet. De i9, 512 SSD, 580x en 8 intern besteld. Prik later nog extra 32 erbij. Alleen even kijken welke in nodig heb?
Ik heb goede ervaringen met Crucial Mac geheugen, ze hebben levenslange garantie, waar ik al 1x gebruik van heb mogen maken.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:52

Rivanov

Apple freak

Heb zelf Kingston HyperX memory in mijn Late 2015 5K iMac geprikt.

Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL | LG OLED65CX :: Xbox Series X :: PlayStation 5 :: PSVR 2 :: Fanatec GT DD Pro 8nm | Ryzen 7 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelf ook goede ervaringen met Crucial als Kingston. Het is alleen even uitzoeken welke passen. Nu deze gevonden: Kingston 32GB (Kit of 2x16GB) DDR4 SODIMM 2666MHz CL15 HyperX Impact
pricewatch: Kingston 32GB DDR4 2666MHz Kit Als ik het goed lees zouden deze moeten werken...

[Voor 46% gewijzigd door Daan_ op 22-03-2019 07:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:00
Surprise, ineens nieuwe iMac, leuk.
Nog steeds met 5400rpm schijf 8)7

[Voor 33% gewijzigd door Bushalte op 19-03-2019 18:54]

 MacBook Air M1 2020 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 14 midnight 

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:50
Valt een beetje tegen. Ik had wel een nieuw design en goedkopere SSD verwacht. Hopelijk volgend jaar. Mijn iMac kan nog een jaartje mee. Daarna vervalt de Apple Care en komt er weer een nieuwe :)

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
wes- schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:11:
Hmm ligt het nou aan mij of zijn de bezels (zwarte randen) op onderstaande foto kleiner dan de werkelijkheid?

[Afbeelding]
De zwarte randen zijn kleiner.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:50
Berlinetta schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:35:
[...]

De zwarte randen zijn kleiner.
Op de foto of in het echt? :+

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:57
idd, volgens mij is het gewoon ongewijzigd gebleven.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:02
Wel lekker die 6cores. Iemand een site waar goed de grafische kaarten worden vergeleken?

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:12
Zoals al gezegd, 5400 RPM discs en dikke bezels. :/

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Dennisweb schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:31:
[...]

Op de foto of in het echt? :+
Op de foto...

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

Geen SSD kan - echt - niet :r. Het is echt heel erg gênant.

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:44
gast schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 06:59:
Geen SSD kan - echt - niet :r. Het is echt heel erg gênant.
Ja mee eens! Een HDD in een iMac doet toch echt afbreuk aan de gebruikservaring. Dat weet Apple natuurlijk ook wel en je ontkomt eigenlijk niet aan de upgradekosten voor een SSD. Bastards.

Ben zelf professioneel motion designer en vraag me af of de Vega 48 de moeite waard is voor 540 euro extra. After effects leunt nauwelijks op de videokaart (behalve Cuda dan, damn you :( ). Zou natuurlijk het liefst een 2080 hebben, maar ik weiger Windows te gebruiken.

i9 ga ik wel voor, net als uiteraard een 1TB SSD. Verder prik ik er zelf wat nieuw geheugen in.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@DJH Vergeet niet dat dit jaar ook nog een Mac Pro moet verschijnen :)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• DJH
Unidentified schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:25:
@DJH Vergeet niet dat dit jaar ook nog een Mac Pro moet verschijnen :)
Jaaa, zo wacht ik al jaren op wat nieuws. Telkens als er dan wat nieuws uitkomt is het "meehh, nog even langer wachten". Maar inderdaad, even de keynote van binnenkort afwachten. Hopelijk een releasedatum voor de Pro en dan beslissen 8)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

DJH schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:35:
[...]

Jaaa, zo wacht ik al jaren op wat nieuws. Telkens als er dan wat nieuws uitkomt is het "meehh, nog even langer wachten".
Dat had ik dan weer niet bij de Mac Mini. Ik zocht een snelle Mac zonder scherm, want ik heb al een mooi gekalibreerd schermpje staan, zonder noodzaak voor grafische prestaties. Gelijk de 6-core i5 variant besteld en 16GB RAM erin gezet. Dat is echt een verrassend rap dingetje :)

I reject your reality and substitute my own

• DJH
nelizmastr schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:27:
[...]

Dat had ik dan weer niet bij de Mac Mini. Ik zocht een snelle Mac zonder scherm, want ik heb al een mooi gekalibreerd schermpje staan, zonder noodzaak voor grafische prestaties. Gelijk de 6-core i5 variant besteld en 16GB RAM erin gezet. Dat is echt een verrassend rap dingetje :)
Ah ja idd, mooi apparaat! :9

• digiphoto.nl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-07-2022
Eergisteren de 27 inch iMac besteld 3.6 Ghz i9, 8GB ram, 580X videokaart en 1TB SSD. De 8GB geheugen wil ik graag uitbreiden met 32 GB. Nu zag ik op een eerste bespreking video over deze iMac een verwijzing naar geheugen op Amazon: *knip*. Aangezien ik geen technische kennis van deze modules heb de vraag of iemand ervaring heeft met het merk Corsair of dat iemand betere tips heeft?

De verhulde referral URL is natuurlijk niet de bedoeling.

[Voor 12% gewijzigd door Hoedje op 27-03-2019 23:07]

• MelvinW
digiphoto.nl schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:03:
Eergisteren de 27 inch iMac besteld 3.6 Ghz i9, 8GB ram, 580X videokaart en 1TB SSD. De 8GB geheugen wil ik graag uitbreiden met 32 GB. Nu zag ik op een eerste bespreking video over deze iMac een verwijzing naar geheugen op Amazon: https://tinyurl.com/y23o7edz. Aangezien ik geen technische kennis van deze modules heb de vraag of iemand ervaring heeft met het merk Corsair of dat iemand betere tips heeft?
Corsair is een prima merk. Deze van Crucial zijn ook goed en nog iets goedkoper: https://www.amazon.de/Cru...00-260-Pin/dp/B071H38422/

• digiphoto.nl
MelvinW schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:12:
[...]

Corsair is een prima merk. Deze van Crucial zijn ook goed en nog iets goedkoper: https://www.amazon.de/Cru...00-260-Pin/dp/B071H38422/
Bedankt voor deze tip. ;)

• Citroentaart
Ik wil ook een nieuwe iMac aanschaffen. Ik twijfel alleen over de videokaart. Ik ben grafisch ontwerper. En werk nog wel eens in grote photoshop bestanden of magazines die als pdf voor drukker opgeslagen moeten worden.. zal dan de ‘Vega’ kaart veel beter zijn?

De een zegt namelijk die duurdere kaart is niet nodig en de andere zegt het is sneller.. ik zou graag een jaar of 6 met de iMac vooruit willen :)

[Voor 22% gewijzigd door Citroentaart op 22-03-2019 06:56]

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-03 19:53
Citroentaart schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 06:55:
Ik wil ook een nieuwe iMac aanschaffen. Ik twijfel alleen over de videokaart. Ik ben grafisch ontwerper. En werk nog wel eens in grote photoshop bestanden of magazines die als pdf voor drukker opgeslagen moeten worden.. zal dan de ‘Vega’ kaart veel beter zijn?

De een zegt namelijk die duurdere kaart is niet nodig en de andere zegt het is sneller.. ik zou graag een jaar of 6 met de iMac vooruit willen :)
Kijk je naar en 21 of 27"?

Voor grafisch werk zoals photoshop, drukwerk etc. zal je meer baat hebben bij meer ram dan je videokaart. En hoe serieus werk je als grafisch vormgever is het je dagelijkse werk en inkomen dan snelheid over 6jaar verspreid ook zo terug verdient natuurlijk. Daarnaast de fusion drive eruit en SSD erin heb je ook meer plezier van met verwerken van je bestanden.

• Citroentaart
27" uiteraard.

Ja het is mijn dagelijks werk en inkomen. Ik werk nu op een 27" 5k late 2015 / i7 / 32GB Ram /512GB SSD / 4GB AMD radeon r9

Die werkt nog als een trein! Maar ik heb een extra werkplek nodig dus vandaar.

Ik was van plan om een 2019 27" i9 met 64GB Ram en 512GB SSD aan te schaffen. De vraag is eigenlijk nog welke video kaart.

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:12
Wel een mooie upgrade maar flikker die HDD toch de deur uit man.

Ik begrijp heel goed dat Apple een koppig bedrijf is dat lang kan vasthouden aan bepaalde hardware maar nu zouden ze eigenlijk verplicht een grote sticker met 'SLOW HARD DRIVE' op de doos moeten kleven voor de onwetende consument.

Dat gecombineerd met de meerprijs die ze vragen voor opslag heeft me toch maar weer verder doen investeren in mijn huidige desktop PC. Ik werk heel graag met MacOS maar ik kan de kost gewoon niet verantwoorden, als je wat performance en opslag wil.

Gamertag: I Darks I

• DJH
Citroentaart schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:00:
27" uiteraard.

Ja het is mijn dagelijks werk en inkomen. Ik werk nu op een 27" 5k late 2015 / i7 / 32GB Ram /512GB SSD / 4GB AMD radeon r9

Die werkt nog als een trein! Maar ik heb een extra werkplek nodig dus vandaar.

Ik was van plan om een 2019 27" i9 met 64GB Ram en 512GB SSD aan te schaffen. De vraag is eigenlijk nog welke video kaart.
Als je voornamelijk met Photoshop en Indesign etc bezig bent, is het die 500+ euro niet waard om een videokaart upgrade te doen. Dat verschil zul je niet merken imo. Een SSD en RAM is veel belangrijker voor dat soort werk (zou de RAM wel zelf aanschaffen en erbij prikken trouwens, scheelt veel €).

Ik denk zelfs dat het verschil met je nieuwe en die van 2015 nauwelijks merkbaar is ;)

[Voor 5% gewijzigd door DJH op 22-03-2019 13:46]

• Citroentaart
DJH schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:45:
[...]

Als je voornamelijk met Photoshop en Indesign etc bezig bent, is het die 500+ euro niet waard om een videokaart upgrade te doen. Dat verschil zul je niet merken imo. Een SSD en RAM is veel belangrijker voor dat soort werk (zou de RAM wel zelf aanschaffen en erbij prikken trouwens, scheelt veel €).

Ik denk zelfs dat het verschil met je nieuwe en die van 2015 nauwelijks merkbaar is ;)
Ok, ja RAM schaf ik zelf aan inderdaad. Scheelt zo'n 800 euro.. Maar er staat bij 'videokaart' voor betere grafische prestaties. Zie ik het dan verkeerd? Is het beeldscherm beter bij de duurdere videokaart. Of werk je sneller met het bewerken van video's? Zware photoshop bestanden werken die niet sneller met een betere videokaart? Ik las ook dat met de duurdere videokaart de iMac koeler blijft...

Die uit 2015 is wel snel ja. Ik zal het vast merken al is het placebo ;)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De 580x is voor bijvoorbeeld Lightroom, Photoshop meer dan snel genoeg. Beeldscherm is bij alle 27 modellen gelijk ongeacht videokaart. De Vega 48 ga je vooral merken als je veel met video editing doet.

Zelf wel de Vega 48 mee besteld. Nu nog niet echt nodig. Gebruik nu vooral programma's als Lightroom, Photoshop, Luminar etc... Wie weet op termijn wat meer doen met video, vandaar toch maar de Vega

• Citroentaart
Aha, ik heb zelf aan 512GB SSD genoeg. Anders maar extern extra ruimte erbij.
Dus ik dacht dat geld in te zetten voor de Vega 48. Alleen ga ik nooit iets met video bewerking doen.. Niet mijn vak. Dus is het dan echt 'weggegooid' geld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat blijft koffie dik kijken of het weg gegooid geld is. Voor nu is de 580x prima kaart voor programma's als Lightroom, Photoshop.... Al weten we niet wat voor hardware eisen er komen in de toekomst. Verwacht niet dat het zo'n vaart zal lopen....

Zelf gekozen voor de 512 SSD. Gezien de iMac tegen muur aanstaat plak ik er wel een Samsung x5 1TB achter.

• DJH
Welke had je in gedachte? Ben wel benieuwd naar zo'n oplossing...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

pricewatch: Samsung X5 1TB Zwart Deze heb ik aangeschaft Zuignapje achterop de iMac en daaraan ophangen ;-)

• Citroentaart
Superdaantje schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:45:
pricewatch: Samsung X5 1TB Zwart Deze heb ik aangeschaft Zuignapje achterop de iMac en daaraan ophangen ;-)
Goed plan! Draai je daar bijvoorbeeld ook gewoon programma's op? Kan je bijvoorbeeld gewoon Photoshop daarop zetten en moeiteloos draaien?

Over die videokaart. Zijn er eigenlijk hele grote verschillen tussen die Vega en die andere? Ik kan namelijk niet voorstellen dat Photoshop ineens een Vega kaart nodig zal hebben over 4 jaar.. maargoed.. dat weet je niet.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

https://www.techpowerup.c.../radeon-pro-vega-48.c3395

De Samsung X5 is een Thunderbolt 3 SSD. Eén van de snelste van dit moment als ik het goed heb.

Geen ervaringen met software draaien vanaf externe SSD. Heb zelf altijd alle software op de interne SSD staan. Gebruik voor onderweg een Sandisk Extreme Pro 500GB SSD en die zijn eigenlijk ook al snel zat voor externe RAW bestanden. En stuk goedkoper. ;-)

[Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 22-03-2019 15:09]

• Citroentaart
Dankje! Klinkt ook goed die SSD. Ik heb nu 350GB in gebruik voor het systeem en programma's. Dat zal niet direct meer worden. Projecten enz sla ik extrern allemaal op. Nu op een Lacie 4TB schijf met Tunderbolt 2 aansluiting. Nog steeds erg snel.

Ik hoop dat 512gb in de toekomst genoeg blijft. Dan gebruik ik verder wel een externe SSD voor het andere inderdaad.

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:45
Superdaantje schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:07:

De Samsung X5 is een Thunderbolt 3 SSD. Eén van de snelste van dit moment als ik het goed heb.
De Samsung X5 heb ik ook aan zitten denken. Die dingen hebben een snelheid van grofweg 2300MB/s, in tegenstelling tot bijv. de Samsung T5, die ca. 540MB/s haalt. Maar ik ben wel benieuwd of je die hoge snelheid in de praktijk wel kunt halen op de nieuwe iMac. Je zit toch vast aan de beperkingen van de architectuur v/h moederbord.

Weet iemand dat?

• MelvinW
JiMiHeNdRiX schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:45:
[...]

De Samsung X5 heb ik ook aan zitten denken. Die dingen hebben een snelheid van grofweg 2300MB/s, in tegenstelling tot bijv. de Samsung T5, die ca. 540MB/s haalt. Maar ik ben wel benieuwd of je die hoge snelheid in de praktijk wel kunt halen op de nieuwe iMac. Je zit toch vast aan de beperkingen van de architectuur v/h moederbord.

Weet iemand dat?
Met Thunderbolt 3 kun je die snelheden gewoon halen op de iMac hoor. Ik heb hier ook een X5 liggen die ik gebruik voor mijn MacBook Pro. Ik haal ongeveer 2000MB/s write en 2600MB/s read.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

JiMiHeNdRiX schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:45:
[...]

Weet iemand dat?
Zie hier speed test van de X5
YouTube: Samsung X5 Thunderbolt 3 SSD Review & Speed Comparison

Haal zelf vergelijkbare snelheden. Daarnaast nog een Sandisk extreme pro 1TB SSD deze is stuk goedkoper, kleiner en wordt minder warm. Wel niet zo snel, maar als ik kijk naar mijn eigen gebruik kijk. Met +/- 85mb RAW bestanden is de Sandisk snel genoeg.

Vriend van mij heeft de X5 tijdje geleend. En hij merkt aanzienlijk verschil bij video editing. Zo enthousiast dat hij wenst te behouden.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-03 08:08

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Door het uitblijven van een nieuwe iMac had ik al een bestellijstje gemaakt op basis van de Mac Mini. Toen van de week mijn iMac (27" 2010) weer op begon te spelen dacht ik de knoop door te hakken en die Mac Mini config maar aan te schaffen. Tot mijn vreugde bleek Apple deze nieuwe iMac gelanceerd te hebben *O* *O* *O*

Dus de lijst is aangepast naar een iMac 27" i9 uitvoering. Nu nog de komende paar weken de initiële bugs afwachten en dan eind april/begin mei de bestelling maar eens de deur uit doen (als de huidige iMac het nog zo lang uithoudt - fingers crossed).
Nadeel is wel dat ik ook al mijn FW800 drives mag gaan lopen vervangen (de enclosures). Maar dat had bij de Mac Mini ook het geval geweest.
Dus de komende weken daar maar eens op oriënteren.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:45
Ik ben ook wel benieuwd naar de snelheid van de interne SSD van Apple zelf. Apple staat erom bekend snelle SSD's te gebruiken. De SSD in de 13" Macbook Pro 2018 haalt bijvoorbeeld een snelheid van 2500MB/s. Dus zou mij verbazen als die in de nieuwe iMac veel lager ligt.

Als je de kosten van een interne SSD eerlijk wilt vergelijken met een externe 3rd party SSD dan zul je hem dus moeten vergelijken met een snelle jongen zoals de Samsung X5. De interne 512GB SSD kost je 360 + 140 (natte vinger) Euro voor de Fusion drive die je kwijtraakt = 500 Euro totaal. De Samsung X5 500GB kost 232 Euro. Conclusie: de Apple-SSD is ongeveer 2x zo duur als een 3rd party exemplaar. Moet zeggen: ik had het verschil nog erger verwacht. Maar als je dezelfde vergelijking maakt voor de 1TB exemplaren dan komt het verschil uit op zo'n 520 Euro. Dan wordt het wel heel veel.

[Voor 4% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 25-03-2019 20:59]

• lecram24
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:55
Hier een iMac 27" 3,4 Ghz I5 8gb ram met een 512 samsung X5 thunderbold 3
boot vanaf de x5 en alles staat daarop gebruik de interne 1Tb eigelijk alleen als time machine,

via Blackmagic diskspeed write 1660,3 Mb/s read 2416,1 Mb/s

• Citroentaart
Weten jullie al welke ram modules je het bestel kan bestellen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Deze zou getest zijn door Kingston.

https://www.geheugen.nl/p...6mhz-1_20v-for-apple.html
edit: hier gaf men aan dat dit zeker zou moeten werken. Bevestigd vanuit Kingston. Nu krabbelt men terug. Als ik het zo lees zou het moeten werken, maar ik wacht nog even....

Zelf gekeken naar, maar Kingston gaf aan deze nog niet te hebben getest. Overweeg deze.
pricewatch: Kingston 32GB DDR4 2666MHz Kit

Bij dexe twijfel ik nog hier 4x16 van besteld
pricewatch: Crucial CT2K16G4SFD8266

OWC heeft ook geheugen, maar vindt ik persoonlijk met 300+ voor 32gb te duur.

[Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 30-03-2019 20:31]

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03 13:36
lecram24 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:15:
Hier een iMac 27" 3,4 Ghz I5 8gb ram met een 512 samsung X5 thunderbold 3
boot vanaf de x5 en alles staat daarop gebruik de interne 1Tb eigelijk alleen als time machine,

via Blackmagic diskspeed write 1660,3 Mb/s read 2416,1 Mb/s
Her ook een 2017 modelletje met 2TB fusion drive, zit ook te denken om een X5 te kopen en deze als boot drive gebruiken. Hoe stel je de X5 eigenlijk in, dat ie als boot gebruikt kan worden, moet je nog iets speciaals doen?

• lecram24
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:55
Ben daar ook even naar aan het zoeken geweest want er staat een master boot record op die kon ik verwijderen met stellarpartionmanager en daarna kon ik een nieuwe schijf aanmaken en een nieuwe installatie uitvoeren
Galvatron schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:53:
[...]

Her ook een 2017 modelletje met 2TB fusion drive, zit ook te denken om een X5 te kopen en deze als boot drive gebruiken. Hoe stel je de X5 eigenlijk in, dat ie als boot gebruikt kan worden, moet je nog iets speciaals doen?

[Voor 23% gewijzigd door lecram24 op 25-03-2019 22:20]

• Citroentaart
Superdaantje schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:43:
Deze zou getest zijn door Kingston.

Zelf gekeken naar, maar Kingston gaf aan deze nog niet te hebben getest. Overweeg deze.
pricewatch: Kingston 32GB DDR4 2666MHz Kit

Bij dexe twijfel ik nog

OWC heeft ook geheugen, maar vindt ik persoonlijk met 300+ voor 32gb te duur.
Aha! Dankje! Best prijzig nog.. ik wil 64gb er inzetten 😀

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Waarom niet eerst 32 bij prikken. En kijken of 40 voldoende is? Kan altijd nog 32 extra bij prikken en de 8 verkopen.

[Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 28-03-2019 20:11]

• Citroentaart
Superdaantje schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:02:
Waarom niet eerst 32 bij prikken. En kijken of 40 voldoende is? Zo doe ik het nu. Kan altijd nog 32 extra bij prikken en de 8 verkopen.
dat zou ook kunnen. Ik denk ik ga gelijk volledig aan de 64gb.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Afhankelijk wat je er mee gaat doen zul je verschil merken.

Merkte hier bij de vorige iMac (2017) i7 geen noemenswaardig verschil tussen de 40 en 64. Gebruik hoofdzakelijk Lightroom, Luminar, Photoshop. Verwacht dat bij de 2019 i9 dit ook niet zo snel zal merken. Geheugen prik je gelukkig zo bij. Dat kan later ook als het nodig blijkt.

[Voor 53% gewijzigd door Daan_ op 27-03-2019 13:49]

• Citroentaart
Ja dat is ook wel zo. Bij een iMac van vrouw prikte ik 16 GB extra erbij. Maar ze en ik merk ook niet echt verschil.

Misschien eerst even voor 40 gb gaan. Maar ik dacht dat alle slots gevuld moesten zijn met dezelfde aantal GB's.

Je zou bijna de iMac met 16GB bestellen. Dat is 240 euro extra. Dan ben je 30 euro ongeveer duurder uit dan dat je in 1 keer 64gb besteld.

[Voor 23% gewijzigd door Citroentaart op 26-03-2019 09:13]

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03 13:36
lecram24 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:20:
Ben daar ook even naar aan het zoeken geweest want er staat een master boot record op die kon ik verwijderen met stellarpartionmanager en daarna kon ik een nieuwe schijf aanmaken en een nieuwe installatie uitvoeren
[...]
Ok, thanks!

• Citroentaart
Nu is de website van Apple ook geüpdatet met de juiste gegevens voor de extra RAM modules > https://support.apple.com/en-us/HT201191#27inch2019

Nu weten we ook welke we moeten kopen :)

@Superdaantje Die jij poste van Kingston en Crucial zijn volgens mij niet helemaal goed, daar staat geen 'PC4-21333' bij.

[Voor 24% gewijzigd door Citroentaart op 27-03-2019 08:53]

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Heeft dat niet te maken met de verschillende termen die gebruikt kunnen worden om geheugen te classificeren?

DDR4-2666 (PC4-21333) -> Apple noemt het laatste deel, terwijl volgens wikipedia DDR4-2666 hetzelfde is/zou zijn.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vermoed ik ook..

Door tegenstrijdige adviezen van winkel waar ik Kingston geheugen besteld had. Deze toch maar geannuleerd. Adviezen van de winkel spreken elkaar nu helaas tegen. De een zegt Kingston heeft dit getest de ander zegt weet het niet en de andere Nee deze werkt niet. Ik wacht het zelf nog even af. Tot de eerste iMacs uitgeleverd zijn en upgrades zijn uitgevoerd O-)

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Superdaantje schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:40:
[...]
Ik wacht het zelf nog even af. Tot de eerste iMacs uitgeleverd zijn en upgrades zijn uitgevoerd O-)
Daarom ga ik pas vanaf tweede helft april eens kijken wat er te krijgen is. Dan zijn de eerste ervaringen wel online te vinden.

[Voor 4% gewijzigd door BlaTieBla op 27-03-2019 09:44]

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:51
Wat misschien nog relevant is voor dit topic: de nieuwe iMacs worden niet geleverd met de nieuwe T2 chip, die wel in elke MacBook zit.
Dit heeft te maken met de HDD (geen grap) welke niet werkt met de T2 chip. Daarom heeft Apple besloten dit helemaal niet in te bouwen.

Over de T2 chip.

• Citroentaart
Sja ik wacht ook even af met het geheugen dan maar.

Ik denk niet dat ik de T2 chip ga missen. FileVault instellen voldoet volgens mij ook prima.

Over de videokaart > https://forums.macrumors.com/threads/vega-or-580.2175071/
Hier zegt men dat bijvoorbeeld met Photoshop het verschil bijna niet te merken is tussen de Vega en 580.

[Voor 40% gewijzigd door Citroentaart op 27-03-2019 11:07]

• MelvinW
Superdaantje schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:40:
Vermoed ik ook..

Door tegenstrijdige adviezen van winkel waar ik Kingston geheugen besteld had. Deze toch maar geannuleerd. Adviezen van de winkel spreken elkaar nu helaas tegen. De een zegt Kingston heeft dit getest de ander zegt weet het niet en de andere Nee deze werkt niet. Ik wacht het zelf nog even af. Tot de eerste iMacs uitgeleverd zijn en upgrades zijn uitgevoerd O-)
Zolang je de specificaties van Apple volgt kan er niks fout gaan. Deze van Crucial is bijvoorbeeld compatible: https://www.amazon.de/Cru...00-260-Pin/dp/B071H38422/

• Citroentaart
MelvinW schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:09:
[...]

Zolang je de specificaties van Apple volgt kan er niks fout gaan. Deze van Crucial is bijvoorbeeld compatible: https://www.amazon.de/Cru...00-260-Pin/dp/B071H38422/
Bij de spes van Apple staat 'PC4-21333' en bij jouw link staat er 'PC4-21300'.

• MelvinW
Citroentaart schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:18:
[...]

Bij de spes van Apple staat 'PC4-21333' en bij jouw link staat er 'PC4-21300'.
Dat duidt alleen de peak transfer rate aan. Betekent niet dat het niet compatible is. 33MB/s verschil is verwaarloosbaar. Elk merk gebruikt de aanduiding PC4-21300.

[Voor 7% gewijzigd door MelvinW op 27-03-2019 11:25]

• Citroentaart
MelvinW schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:24:
[...]

Dat duidt alleen de peak transfer rate aan. Betekent niet dat het niet compatible is. 33MB/s verschil is verwaarloosbaar. Elk merk gebruikt de aanduiding PC4-21300.
Aha, dus PC4-21333 gaat niet komen?

• MelvinW
Citroentaart schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:27:
[...]

Aha, dus PC4-21333 gaat niet komen?
Zijn in principe exact hetzelfde. iMac 2019 en Mac Mini 2018 gebruiken hetzelfde type RAM, dus je kunt elke soort kopen die compatible is met de Mac Mini. Dat maakt het zoeken wellicht wat makkelijker voor je.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

MelvinW schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:32:
[...]

Zijn in principe exact hetzelfde. iMac 2019 en Mac Mini 2018 gebruiken hetzelfde type RAM, dus je kunt elke soort kopen die compatible is met de Mac Mini. Dat maakt het zoeken wellicht wat makkelijker voor je.
Had ik ook gelezen. Kom toch weer bij deze uit: Crucial CT2K16G4SFD8266 en op Amazone.de besteld.

[Voor 48% gewijzigd door Daan_ op 27-03-2019 13:51]

• Citroentaart
Superdaantje schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:43:
[...]

Had ik ook gelezen. Kom toch weer bij deze uit: Crucial CT2K16G4SFD8266 en op Amazone.de besteld.
Waar lees je dat? :)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De specs en .... De zoektool op OWC geeft men aan dat geheugen dat zij verkopen voor beide systemen geschikt is. Allen vindt ik persoonlijk deze prijs vrij fors. En zo uit gekomen bij de crucial. https://eshop.macsales.com/item/OWC/2666DDR4S32P/

• Citroentaart
Aha ik snap hem. Maar dan is die van Kingston eigenlijk ook goed die jij eerder poste.

Dan zou dit ook een goede optie zijn > https://azerty.nl/product...ance-ddr4-64-gb-4-x-16-gb

[Voor 42% gewijzigd door Citroentaart op 27-03-2019 14:24]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Van deze verwacht ik dat die gaat werken. Alleen was de webshop tegenstrijdig met de informatie/specs. Dat ik zo iets had. Ik annuleer mijn bestelling.

Deze weet ik niet zeker. Ook niet verder uitgezocht moet ik eerlijk bekennen.
pricewatch: Kingston 32GB DDR4 2666MHz Kit[/s]

Crucial had ik in de voorgaande iMacs. En werkte altijd goed. Prijs op Amazone is scherp.

• Citroentaart
Jep inderdaad. Prijs is scherp, maar ik kan daarvan de btw niet aftrekken ;)

Ik heb nu de Kingston HyperX in iMac 2015 zitten. Nooit problemen mee. Maar wellicht ga ik dan ook voor de Crucial.

• digiphoto.nl
Vandaag het bestelde geheugen binnen gekregen en volgens UPS wordt de iMac vrijdag hier afgeleverd. https://www.amazon.de/Cru...00-260-Pin/dp/B071H38422/ Ik ben er klaar voor.....

• Citroentaart
Ik ga denk ook voor de Crucial, vandaag maar eens bestellen..

nu nog de keuze tussen de Vega of de 580X. Op macrumors komen er al wat benchmarks binnen. Alleen ben ik niet zo technisch ;) dat ik weet wat beter is.

'I ran the Geekbench tests for my new iMac(i9, Vega 48, 512gb ssd, 8gb ram)

OpenCL score for the GPU: 150176
Score for the processor: Single core 6256, Multi-Core 30582'

'So 137006 score. i assume below the the old 580 score(im not an expert on the scores or what are mobile versions of cards vs desktop)

Radeon Pro 580 109388
https://browser.geekbench.com/opencl-benchmarks'

En nog 1 > https://browser.geekbench.com/v4/cpu/12577995

[Voor 85% gewijzigd door Citroentaart op 28-03-2019 09:47]

• DJH
Citroentaart schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:51:
OpenCL score for the GPU: 150.176
Score for the processor: Single core 6.256, Multi-Core 30.582'
Toch leuk. M'n iMac late 2013 (i7 + 780m) score:
OpenCL score 32.000
Single 4.253 - Multi 13.986

Als je dus puur naar deze getallen kijkt is de nieuwe iMac qua OpenCL 5x zo snel en qua processor ruim 2x zo snel. En de SSD t.o.v. m'n Fushion veeeel sneller. Alles bij elkaar een prima upgrade lijkt me :*)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De keuze is en blijft lastig, maar belangrijk is ook, waar ga je hem voor gebruiken. Gebruik je hoofdzakelijk Adobe Lightroom en doe je (basic) video editing of bepaalde games. Dan is 580 al meer dan snel zat.

Zelf de Vega gekozen omdat het kon. In de nabije toekomst wat wil gaan doen met RAW video editing. Weet nog niet welke software ik wil gaan gebruiken en adviezen die ik kreeg "zorg dat je GPU krachtig genoeg is". Dit samen dat de Vega iets minder snel warm zou worden de keuze gemaakt.
Citroentaart schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:32:
Jep inderdaad. Prijs is scherp, maar ik kan daarvan de btw niet aftrekken ;)
Als dit zakelijk is dan bij je BTW aangifte ander vakje kiezen om in te vullen en je krijgt het terug. Zie website belastingdienst aankopen binnen de EU. Altijd netjes terug gekregen. ;)

• Citroentaart
Aha, ik ga het eens bekijken.

Ik denk dat '580' prima is voor mijn werkzaamheden. Maar ja ik wil er ook een jaar of 5 mee doen.
Maar 'Dit samen dat de Vega iets minder snel warm zou worden de keuze gemaakt.' Dit dus. Ik lees dus dat het met de Vega iets minder snel warm wordt. Ik wil geen bladblazer op mijn bureau hebben staan. :D

• DJH
Daan_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:51:
...

Als dit zakelijk is dan bij je BTW aangifte ander vakje kiezen om in te vullen en je krijgt het terug. Zie website belastingdienst aankopen binnen de EU. Altijd netjes terug gekregen. ;)
Of je bestelt ze in NL voor een paar euro meer, zonder BTW terugvraagrompslomp :)

• MelvinW
Daan_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:51:
[...]

Je kunt bij Amazon.de je BTW-nummer registeren in je account en dan wordt er bij bestellingen geen btw meer aangerekend. https://www.amazon.de/gp/...ddNewVAT?countrySelect=NL

• Khil
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Galvatron schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:53:
[...]
Hoe stel je de X5 eigenlijk in, dat ie als boot gebruikt kan worden, moet je nog iets speciaals doen?
Laat ik nu net uit het BMW-topic komen... moest even omschakelen :+

Toon de skills in je profiel.

• Citroentaart
Hier zie je het verschil tussen een VEGA en de 580X. Alleen bij de 580X gebruikt men een i5. Zou het verschil bij gebruik van een i9 nog kleiner zijn?

Argh.. waarom werkt het plaatje niet? Hier is de link > https://forums.macrumors....8632a3ae99bab2d48288c1b6f

[Voor 45% gewijzigd door Citroentaart op 28-03-2019 16:58]

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:20
Deze? ;)

• Citroentaart
Ja die ja.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:02
Zit te kijken wat er mogelijk is qua externe SSD die TRIM ondersteund en waarvan ik een iMac 2019 kan booten.
Nu zag ik deze behuizing: pricewatch: iTEC MySafe USB-C M.2 NVMe Drive Metal External Case 10 Gbps

Met bijvoorbeeld deze disk:
pricewatch: Intel 660p 1TB

Dan kun je voor een laag bedrag 1TB booten en de schijf die er nog inzetten en als extra disk?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Onderstaande ziet er goed uit. Helaas moet ik nog weekend wachten voor die van mij bezorgd wordt. Kon vandaag, maar gaat niet lukken om in ontvangst te nemen. 4 strookjes Crucial RAM liggen klaar...

Searching for Throttles on the 2019 8 Core i9 iMac

[Voor 29% gewijzigd door Daan_ op 29-03-2019 09:35]

• MelvinW
Daan_ schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:34:
Onderstaande ziet er goed uit. Helaas moet ik nog weekend wachten voor die van mij bezorgd wordt. Kon vandaag, maar gaat niet lukken om in ontvangst te nemen. 4 strookjes Crucial RAM liggen klaar...

Searching for Throttles on the 2019 8 Core i9 iMac
[YouTube: Searching for Throttles on the 2019 8 Core i9 iMac]
Ik zie juist flinke throttling. De i9 9900k heeft een boostclock van 4.7GHz op alle cores. De iMac kan dit duidelijk niet halen en blijft steken op 3.8/3.9GHz. De Cinebench score is ook vrij laag voor een i9 9900k.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Throttling zie ik ook wel, maar lijkt stuk minder te zijn in verhouding met mijn oude 2017 i7. Daar sprong de fan al aan bij licht gebruik (safari meerdere tabladen). En bij beetje exporteren in Lightroom dan leek die soms op te stijgen. Ga het maandag merken of dit vooruitgang gaat zijn. ;-)

• MelvinW
Daan_ schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:02:
Throttling zie ik ook wel, maar lijkt stuk minder te zijn in verhouding met mijn oude 2017 i7. Daar sprong de fan al aan bij licht gebruik (safari meerdere tabladen). En bij beetje exporteren in Lightroom dan leek die soms op te stijgen. Ga het maandag merken of dit vooruitgang gaat zijn. ;-)
Ik heb persoonlijk liever dat de fan wat harder gaat blazen onder load dan dat ik in moet leveren op performance :P

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb zelf niet zoveel met benchmarks en grafieken. Keek vooral naar hoe gaat het met de fan. Hier moet mac stil zijn en netjes zijn werk doen Lightroom, Photoshop etc... . En als die dat doet mag die blijven. En als ik het zo zag dan heb ik er wel vertrouwen in.

Mijn oude i7 was na paar maanden de deur uit. Fan maakte overuren en performance was ook niet best. Dat kwam voor grootdeel door de 3TB fusion drive.

[Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 29-03-2019 10:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• digiphoto.nl
Vandaag de 27 inch iMac met i9, 580x, 1TB ssd en 8 GB aan geheugen ontvangen. Hier de 32 G aan geheugen van Crucial in geplaatst. Nu dus 40GB aan ram geheugen. Machine draait en nu druk aan het installeren.

• Citroentaart
digiphoto.nl schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 16:15:
Vandaag de 27 inch iMac met i9, 580x, 1TB ssd en 8 GB aan geheugen ontvangen. Hier de 32 G aan geheugen van Crucial in geplaatst. Nu dus 40GB aan ram geheugen. Machine draait en nu druk aan het installeren.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Ik twijfel tussen 580x en Vega. En dan met name de hitte en de het blazen van de ventilatoren.

• digiphoto.nl
Citroentaart schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 16:34:
[...]

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Ik twijfel tussen 580x en Vega. En dan met name de hitte en de het blazen van de ventilatoren.
Aangaande de videokaart heb ik geen vergelijk omdat ik de 580X heb. Voor mij is het 95% raw foto's bewerken in Lightroom en Photoshop. En zo overal te lezen is de 580X daar prima voor en voegt de Vega weinig toe. Spellen zijn aan mij ook niet besteed. Maar dan die ssd in de nieuwe iMac. Ik had een 1TB fusion drive in mijn iMac 27 (late 2014)

Fusion drive: Write 182 MB/s, Read 626 MB/s
SSD: Write 1985 MB/s, Read 2525 MB/s
En dat is toch wel een verschil...

• Citroentaart
Aha. Klinkt goed. Ik ben grafisch ontwerper dus ook vooral photoshop, illustrator en InDesign.. daar is de 580x ook geschikt voor.. de vega is denk beter voor de koeling lees ik her en der..

• MelvinW
Het is mogelijk om 128GB RAM te installeren in de iMac 2019: https://blog.macsales.com...r-the-2019-imac-retina-5k

Apple biedt dit zelf niet aan, maar je kunt bij OWCShop.eu 4x32GB kopen.

[Voor 5% gewijzigd door MelvinW op 29-03-2019 19:46]

• Citroentaart
Behoorlijk aan de prijs wel die 64gb..
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Let op dit topic gaat over ervaringen met en discussie over de iMac 2019. Voor levertijden, beschikbaarheid en importeren is:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee