Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Inleiding

Allereerst hartelijk welkom in het Mac Studio topic. Zoals de titel van dit topic al doet vermoeden mogen ervaringen en discussies over dit product gedeeld/gevoerd worden in dit topic. Voor specifieke vragen/problemen is het aan te raden een eigen topic aan te maken binnen Apple Talk.

Opmerkingen, vragen en/of suggesties mogen via een privébericht met mij gedeeld worden of tag mij even via @robcoenen in een reactie onder dit topic.Hetzelfde is van toepassing als je mede-auteur wil worden van dit topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3y8nLoo8KvyxnJqtbr2WM2byT0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWiRqVumE7HllfgnBPMXpmEW.jpg?f=fotoalbum_large

Overige topics

Dit topic is specifiek gericht op de Mac Studio hardware. Hieronder is een overzicht te zien van alle Mac-gerelateerde topics.

MacBook Air
• MacBook Pro (13", 14" en 16")
• iMac (24" en 27")
Mac Pro
Mac mini
macOS Monterey
Mac Studio

Samenvatting specificaties

• Apple M1 Max-chip of Apple M1 Ultra-chip
• Tot 20-core CPU
• Tot 64-core GPU
• Tot 128 GB centraal geheugen
• Tot 8 TB opslag

Prijzen

€2.329,00 10-core CPU, 24-core GPU, 16-core Neural Engine
€4.629,00 20-core CPU, 48-core GPU, 32-core Neural Engine

Links

Persbericht via Apple Newsroom
• Alle technische specificaties van het product
Officiële productpagina op de Apple website
Direct het product aanschaffen via de Apple Store

Displays

Apple biedt ook nog twee losse beeldschermen aan, bijpassend aan de Mac Studio. Meer informatie daarover hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ET4EdXkGo5lcmCt5LEhX3QLAYio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/200FhKi1N1z9XyR8kWpbmzLu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door robcoenen op 03-11-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanVerkerk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-04 16:33
Dus geen Mac Studio met een M1 Pro, maar beginnend met een M1 Max en als verrassing een M1 Ultra. Die M1 Ultra was verder nog niet voorbij gekomen in het geruchtencircuit toch? Eens kijken wat de Nederlandse prijs is voor de Mac Studio M1 Max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grert
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09-2023
Powerbutton op de achterkant..... dit gaat de nieuwe magic mouse worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:32
Als fervente gebruiker van de iMac is dit wel een hele aantrekkelijke optie,
voor een upgrade een nieuwe Studio kopen, en je monitor behouden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
De prijzen staan online (topicstart wordt nog bijgewerkt)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-04 18:33

Nitai

Live the life you love.

Grert schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:01:
Powerbutton op de achterkant..... dit gaat de nieuwe magic mouse worden.
Dat is niet anders dan de Mac Mini, iMac etc. dus ik zie niet waarom dat een issue is. M’n huidige Macs en PC’s doe ik ook nooit uit. Hoe vaak gebruik jij je powerknop?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Laatst online: 01:08
Nitai schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:09:
[...]

Dat is niet anders dan de Mac Mini, iMac etc. dus ik zie niet waarom dat een issue is. M’n huidige Macs en PC’s doe ik ook nooit uit. Hoe vaak gebruik jij je powerknop?
Dat ligt eraan. Als de Mac Studio zich zo gaat gedragen als de Mac Mini M1, dan heb je die uitknop minstens drie keer in de week nodig. Bij mij ligt 'ie ook nutteloos in de kast.

Ik gebruik nu mijn MacBook Pro M1 Max met dock. Ik hoop van harte dat de Mac Studio dat probleem niet heeft. Misschien dat het te maken had met mijn twee beeldschermen (waarvan 1 slechts FullHD) en dat de GPU dat niet aankon, of zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Voor de mensen die zelf studeren of studerende kinderen hebben. De prijzen mét en zonder studentenkorting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-U42FrvvtrtWv_gWYcKyfxm1OI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GsTKOfxL3kBE5i36L6ACGhHa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
robcoenen schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:23:
Voor de mensen die zelf studeren of studerende kinderen hebben. De prijzen mét en zonder studentenkorting.

[Afbeelding]
Die studentenkorting is toch 5 procent? Diezelfde korting krijg je als je 'm bij Amac bestelt en ING hebt.

* Wel even wachten tot Amac hem opneemt in het assortiment.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisweb op 08-03-2022 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
Wow, even € 4338,- afgetikt, nu wachten tot 23 Maart

Dit wordt een grote sprong in performance voor mij tov mij 2017 iMac 27" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lllustrious
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik ben eigenlijk vooral blij met de zwarte accessoires die hierdoor eindelijk weer terug zijn! Heb de trackpad besteld :9.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

lllustrious schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:27:
Ik ben eigenlijk vooral blij met de zwarte accessoires die hierdoor eindelijk weer terug zijn! Heb de trackpad besteld :9.
Wel jammer dat er alleen een grote versie van dat toetsenbord is. Ik vond de kleine zonder numpad juist fijner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-04 18:33

Nitai

Live the life you love.

Dennisweb schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:22:
[...]

Dat ligt eraan. Als de Mac Studio zich zo gaat gedragen als de Mac Mini M1, dan heb je die uitknop minstens drie keer in de week nodig. Bij mij ligt 'ie ook nutteloos in de kast.

Ik gebruik nu mijn MacBook Pro M1 Max met dock. Ik hoop van harte dat de Mac Studio dat probleem niet heeft. Misschien dat het te maken had met mijn twee beeldschermen (waarvan 1 slechts FullHD) en dat de GPU dat niet aankon, of zo..
Het ging over de positionering van de powerknop, totaal onvergelijkbaar met het Magic Mouse opladen of bijv. de eerste gen Apple Pencil :+

Ik heb nergens last van met een LG 48C1, niet met m'n MBP's en niet met m'n Mini's.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

absrnd schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:25:
Wow, even € 4338,- afgetikt, nu wachten tot 23 Maart

Dit wordt een grote sprong in performance voor mij tov mij 2017 iMac 27" :)
De 27 iMac is blijkbaar ook verdwenen.

Onmiddellijk voor de ultra gegaan?

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:48
Zit nu ook te twijfelen of ik niet voor de mac studio zou gaan ipv wacht op een nieuwe iMac.
Maar nu moet ik weer een mooie scherm erbij zoeken. Daar heb ik ook weer geen zin in. Vind een AIO toch bet fijnst.

Apple....ze brengen altijd dingen uit wat je niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
4bit schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:14:
[...]

De 27 iMac is blijkbaar ook verdwenen.

Onmiddellijk voor de ultra gegaan?
Ik denk dat hij een M1 Max met Studio Display heeft besteld als vervanger van zijn 27” iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

Ja dat hij ging voor Mac studio wist ik wel, maar inderdaad met display is dat ook al 4000 euro.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-04 17:43
kx22 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:19:
Zit nu ook te twijfelen of ik niet voor de mac studio zou gaan ipv wacht op een nieuwe iMac.
Maar nu moet ik weer een mooie scherm erbij zoeken. Daar heb ik ook weer geen zin in. Vind een AIO toch bet fijnst.

Apple....ze brengen altijd dingen uit wat je niet verwacht.
Er is toch een mooi bijpassend scherm aangekondigd :9 Ik heb wel het gevoel dat een iMac goedkoper zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Ik zat ook te wachten op een nieuwe grote iMac, maar helaas. Wat ze vandaag aangekondigd hebben lijkt dat te vervangen. It makes sense. Gelukkig zit ik niet vast aan een AIO, maar een Apple scherm vind ik wel altijd een must. Mooi dat ze die ook gelijk aangekondigd hebben. Misschien beter ook, hier kun je ook nog eens een laptop aan hangen.

Net dus ook die Mac Studio besteld (Max met upgrade naar 1 TB) en het Studio Display :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Tom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:46:
Ik zat ook te wachten op een nieuwe grote iMac, maar helaas. Wat ze vandaag aangekondigd hebben lijkt dat te vervangen. It makes sense. Gelukkig zit ik niet vast aan een AIO, maar een Apple scherm vind ik wel altijd een must. Mooi dat ze die ook gelijk aangekondigd hebben. Misschien beter ook, hier kun je ook nog eens een laptop aan hangen.

Net dus ook die Mac Studio besteld (Max met upgrade naar 1 TB) en het Studio Display :)
Ik heb wél een Mac Studio besteld, die mijn M1 Mac Mini gaat vervangen. Met de Mini loop ik toch tegen limieten aan. Het is voor wat ik ermee doe toch gewoon iets te veel van het goede. Er blijft te weinig GPU RAM over en dan gaan de beeldschermen over hun nek.

Heb een tijd lang de MacBook Pro M1 Max (32/32/1TB) samen met een dock gebruikt. Deze kan beide schermen wel aan en verder geen problemen. Maar ja, dan ligt die Mac Mini weer werkloos in de kast en dat vind ik zonde. Toch moet ik wel iets achter de hand houden voor als de MacBook Pro eens gerepareerd moet worden (you never know..).

Vind het zonde om de Mac Mini minder waard te zien worden, terwijl ik ook een vaste Mac en een MacBook Pro kan hebben.

Wat ik dan niét koop is de Studio Display. Die is 27 inch en mijn AOC U32U1 is 32 inch. Ook al is de pixeldichtheid hoger bij de Studio Display, ik wil niet meer kleiner. En de AOC heeft een fijne kleurweergave naar mijn smaak. Dus is een Mac Studio met AOC de ideale combi. Heb toch nog allerlei randapparatuur liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiccardoNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-12-2024
Mac Studio met M1 Max besteld. Ik ben een enorme audioliefhebber en edit nog wel eens het een en ander (inhouse radio imaging, bijvoorbeeld). Daar past die Mac Studio mooi bij. Daarnaast is af en toe wat programmeren ook leuk.

Ik geef het ook gewoon toe, hoor: ik ben een nerd die zo’n apparaat tof vindt, en het dan niet kan hebben dat broerlief zo’n ding heeft, terwijl ik het ook wil :+.

Volgende week vrijdag komt ‘ie. Kan niet wachten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-04 14:56
Tom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:46:

De iMac 27 inch is ook niet meer te koop. Ik zat wel te wachten daarop om mijn iMac uit 2012 te vervangen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
kx22 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:19:
Helaas. Die komt er niet. tijdens de presentatie gaven ze aan dat de enige nieuwe Mac die dit jaar nog gelanceerd wordt, is de Mac Pro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:07
Dacide schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:38:
[...]

Helaas. Die komt er niet. tijdens de presentatie gaven ze aan dat de enige nieuwe Mac die dit jaar nog gelanceerd wordt, is de Mac Pro.
Dat is volgens mij niet gezegd. Ze hebben enkel gezegd dat alle productcategorieën naar M1 zijn gebracht. Alleen de Mac Pro mist daar nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Fuwor schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:43:
[...]

Dat is volgens mij niet gezegd. Ze hebben enkel gezegd dat alle productcategorieën naar M1 zijn gebracht. Alleen de Mac Pro mist daar nog in.
Dat denk ik ook. De iMac is vernieuwd met m1. Er zou nog een nieuwe iMac 27 inch kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Artikeltje van AnandTech over de nieuwe M1 Ultra, vind ze zelf altijd wel interessant om te lezen:
https://www.anandtech.com...for-even-more-performance

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Fuwor schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:43:
[...]

Ik vond het heel opvallend, dat ze dit zo duidelijk melden aan het eind van de presentatie, dit is iets wat ze volgens mij nooit gedaan hebben.
In mijn oren klonk het alsof ze zeggen, er komt geen M1 27" iMac, en de Studio is die opvolger.
Ook het feit dat niet veel later de 27" uit de store verdwenen is, is opvallend.

Zelf zat ik eigenlijk ook te wachten op een vernieuwde 27" met een mooi kleurtje, maar ik denk dat die er niet gaat komen.

Eigenlijk zat ik al te kijken naar een Mac mini met een los scherm, vanwege betere/goedkopere upgrade mogelijkheden, maar er was gewoon geen mooi Apple waardig scherm, nu is dat voor mij opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
RiccardoNL schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:31:
Mac Studio met M1 Max besteld. Ik ben een enorme audioliefhebber en edit nog wel eens het een en ander (inhouse radio imaging, bijvoorbeeld). Daar past die Mac Studio mooi bij. Daarnaast is af en toe wat programmeren ook leuk.

Ik geef het ook gewoon toe, hoor: ik ben een nerd die zo’n apparaat tof vindt, en het dan niet kan hebben dat broerlief zo’n ding heeft, terwijl ik het ook wil :+.

Volgende week vrijdag komt ‘ie. Kan niet wachten!
Gaan die fans niet onwijs in de weg zitten bij je audio gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:57
Ik denk dat we hier ook dit jaar maar ergens de iMac 5K 27" gaan vervangen voor een Mac Studio met 1 of 2 nieuwe monitoren om de foto workflow wat te versnellen.

Jammer dat ze niet een maatje groter hebben gekozen voor het scherm, tegen een redelijkere prijs dan het andere Apple scherm.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:27

Exirion

Gadgetfetisjist

Blijkbaar is dit de Mac Pro ‘Light’ waar over gespeculeerd werd. Helaas eerder dan verwacht uitgekomen, want ik heb net 2 maanden een te dikke MBP die deels als desktop replacement bedoeld is. Toch had ik liever deze gehad met een bescheidenere MBP ernaast. Misschien toch heroverwegen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Linus Tech Tips interpreteert het ook als het einde van de 27"

Vanaf 09:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ik twijfel over dat scherm (ik zie hier geen apart topic voor). Hoe ervaren mensen de hoogte van een 127" iMac? Is dat goed voor een beetje ergonomische zithouding? Die in hoogte verstelbare standaard gooit er meteen weer een paar honderd euro bovenop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Laatst online: 00:20
Sluw schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:39:
Ik twijfel over dat scherm (ik zie hier geen apart topic voor). Hoe ervaren mensen de hoogte van een 127" iMac? Is dat goed voor een beetje ergonomische zithouding? Die in hoogte verstelbare standaard gooit er meteen weer een paar honderd euro bovenop.
Ik zou bij deze maat wel last van m'n nek krijgen denk ik :9 >:)

[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 09-03-2022 10:41 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
GermanPivo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Ik zou bij deze maat wel last van m'n nek krijgen denk ik :9 >:)
Oh ja? Ook als je hem op de grond zet zoals bedoeld is? Hehe, 27" natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

De 27" iMac is ook niet in hoogte verstelbaar. Wel te kantelen. Daar werken miljoenen mensen dagelijks prima op, ik ben er één van. Snap de ophef ook niet helemaal dat die in hoogte verstelbare voet meer kost, alsof de normale voet ondoordacht en niet werkbaar is qua hoogte. Zou die meerprijs alleen betalen als je weet dat je snel RSI-klachten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Tom schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:57:
De 27" iMac is ook niet in hoogte verstelbaar. Wel te kantelen. Daar werken miljoenen mensen dagelijks prima op, ik ben er één van. Snap de ophef ook niet helemaal dat die in hoogte verstelbare voet meer kost, alsof de normale voet ondoordacht en niet werkbaar is qua hoogte. Zou die meerprijs alleen betalen als je weet dat je snel RSI-klachten hebt.
Het is ook gewoon nieuwsgierigheid, geen klacht. Ik werk er dagelijks wel lang op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:50
Misschien een hele simpele vraag, maar kun je ook een eigen 4K 27 inch scherm hierop aansluiten? Gaat dat gewoon via de hdmi poort? Hoe zit dat dan met drivers?
Ik heb nog geen scherm (heb nu een 27inch iMac AIO, vandaar dat ik niet weet hoe dat werkt met een aparte monitor.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
jannus66 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:40:
Misschien een hele simpele vraag, maar kun je ook een eigen 4K 27 inch scherm hierop aansluiten? Gaat dat gewoon via de hdmi poort? Hoe zit dat dan met drivers?
Ik heb nog geen scherm (heb nu een 27inch iMac AIO, vandaar dat ik niet weet hoe dat werkt met een aparte monitor.)
Yes, gewoon in de HDMI poort (of thunderbolt) en drivers hoef je zelf niet te installeren, plug&play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Sluw schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:10:
[...]

Het is ook gewoon nieuwsgierigheid, geen klacht. Ik werk er dagelijks wel lang op.
Was ook niet specifiek aan jou gericht, maar sommigen (vaak lui die besloten hebben dat ze toch al nooit Apple willen) doen alsof dat scherm kreupel is zonder dat duurdere standaard :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Laatst online: 14-03 14:09
Sluw schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:39:
Sinds ik een vesa-arm heb wil ik niet meer anders. Zou ik ook doen als ik een Studio Display zou kopen. Deze heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
m_a_rnix schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:57:
[...]

Sinds ik een vesa-arm heb wil ik niet meer anders. Zou ik ook doen als ik een Studio Display zou kopen. Deze heb ik.
Sja misschien ergonomisch wel de beste oplossing alleen vind ik die vesa mount lelijk en zo'n monitorarm eigenlijk ook. Zit je dan met je mooi ontworpen monitor.

Edit: ik zie dat het scherm bij beide stands niet draaibaar is. Dat is ook wel jammer, OSX herkent automatisch of je een apple scherm draait en past dan de interface aan. Dat kan dus alleen met de vesa mount.

[ Voor 17% gewijzigd door Sluw op 09-03-2022 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiccardoNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-12-2024
Mezkeijou schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:21:
[...]

Gaan die fans niet onwijs in de weg zitten bij je audio gebeuren?
Dat verwacht ik niet. Apple belooft dat de fans ‘whisper’ zijn, en op mijn microfoons gebruik ik digitale processing, waaronder een noise gate :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m_a_rnix
Sluw schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:47:
[...]

Sja misschien ergonomisch wel de beste oplossing alleen vind ik die vesa mount lelijk en zo'n monitorarm eigenlijk ook. Zit je dan met je mooi ontworpen monitor.

Edit: ik zie dat het scherm bij beide stands niet draaibaar is. Dat is ook wel jammer, OSX herkent automatisch of je een apple scherm draait en past dan de interface aan. Dat kan dus alleen met de vesa mount.
Tja, ik zit aan de andere kant van het scherm. Vind het heerlijk rustig op het bureau. En naar voor naar achter van links naar rechts (en roteren). Dat doen de monitoren op werk niet... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
Poeh hey bijna 10k voor een maxed "desktopje". Of moeten we het een ultra systeempje noemen dan. Is gewoon een kleine auto wat je op je bureau hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Mezkeijou schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:51:
Poeh hey bijna 10k voor een maxed "desktopje". Of moeten we het een ultra systeempje noemen dan. Is gewoon een kleine auto wat je op je bureau hebt.
10K is dan ook voor de ferrari van de mac studio line, zeg maar. met de 'iets mindere' versie kun je natuurlijk ook prima werken.

Niet dat 10K niet veel geld is hoor, maar als je er je brood mee verdient, dan is het beslissingsproces toch anders te noemen dan voor andere use cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Het scherm maakt het wat duur. Ik als Grafisch ontwerper denk een Mac Studio met een M1 Max nodig te hebben. Maar hierbij wil ik graag 2 schermen..

Dan kom je al snel op 6000+ euro uit.

Een nieuwe iMac 27 inch met een M1 Max met een Studio Display is toch een stuk goedkoper. Dan ben je waarschijnlijk 4000-5000 euro kwijt.

Dus hopelijk binnenkort een iMac 27 m1 Max

edit:
Voor het ontwerpen van websites/online media (photoshop) en grafisch ontwerp (InDesign en Illustrator) lijkt me een m1 Max met 64GB genoeg voor de komende 8 jaar? Of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 20% gewijzigd door Citroentaart op 09-03-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Citroentaart schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:09:

Een nieuwe iMac 27 inch met een M1 Max met een Studio Display is toch een stuk goedkoper. Dan ben je waarschijnlijk 4000-5000 euro kwijt.

Dan moeten we hopen dat er nog een iMac 27 M1 komt, als je her en der de berichtgeving ziet is dat niet zo maar een zekerheidje en lijkt de Mac Studio icm het scherm meer de opvolger van de iMac 27.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het scherm maakt het wat duur. Ik als Grafisch ontwerper denk een Mac Studio met een M1 Max nodig te hebben. Maar hierbij wil ik graag 2 schermen..

edit:
Voor het ontwerpen van websites/online media (photoshop) en grafisch ontwerp (InDesign en Illustrator) lijkt me een m1 Max met 64GB genoeg voor de komende 8 jaar? Of zie ik dat verkeerd?
Base model Mac Mini is al genoeg voor de komende 8 jaar als je alleen een beetje grafisch ontwerp doet, dus een Mac Studio met 64GB is (buiten dat het zwaar overkill is) zeker voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Geinig, bijna een kilo zwaarder :P
The Mac Studio that features an M1 Ultra is a full 2 pounds heavier than the one with an M1 Max.
Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

edit:
Inderdaad wat @Oon zegt... Mijn partner werkt nog op een MacBook Pro van begin 2017 die nu wel flink warm aan het worden is maar heeft net nog een heel magazine gemaakt in Illustrator (512GB SSD / 16GB Ram).

Ikzelf zit hier op een MacBook Air (M1) te tikken en die is volgens mij al sneller dan haar Macbook dus iedere instap M1 (wel voldoende ram nemen) is voldoende voor wat jij wil. En als je zakelijk koopt dan denk ik niet dat je er 8 jaar mee gaat doen om eerlijk te zijn ;)

Overigens ben ik nu wat aan het uitzoeken en verwacht ik de MacBook Pro (M1 Pro) 14 inch 'instap' te nemen voor haar met 32GB ram en de 512 GB SSD. Opslag in de cloud en dat werkt gewoon prima allemaal voor web/InDesign en Illustrator).

Edit: Mocht je overigens gewoon een dikke bak willen omdat het kan dan houd niemand je tegen natuurlijk 8) Maar dat heeft meer met andere factoren te maken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door D-Ed op 09-03-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

D-Ed schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Inderdaad wat @Oon zegt... Mijn partner werkt nog op een MacBook Pro van begin 2017 die nu wel flink warm aan het worden is maar heeft net nog een heel magazine gemaakt in Illustrator (512GB SSD / 16GB Ram).

Ikzelf zit hier op een MacBook Air (M1) te tikken en die is volgens mij al sneller dan haar Macbook dus iedere instap M1 (wel voldoende ram nemen) is voldoende voor wat jij wil. En als je zakelijk koopt dan denk ik niet dat je er 8 jaar mee gaat doen om eerlijk te zijn ;)

Overigens ben ik nu wat aan het uitzoeken en verwacht ik de MacBook Pro (M1 Pro) 14 inch 'instap' te nemen voor haar met 32GB ram en de 512 GB SSD. Opslag in de cloud en dat werkt gewoon prima allemaal voor web/InDesign en Illustrator).

Edit: Mocht je overigens gewoon een dikke bak willen omdat het kan dan houd niemand je tegen natuurlijk 8) Maar dat heeft meer met andere factoren te maken ;)
Ik heb een tijd een Macbook Pro uit 2012 gebruikt, en die eigenlijk pas afgelopen jaar verkocht omdat multitasken gewoon helemaal niet meer ging. Was overigens niet mijn primaire apparaat, anders had ik 'm sneller weggedaan.

Nu heb ik een Mac Mini M1 naast mijn game PC (Windows PC met een 2070 super en een 3900x), met het idee dat als de Mini er niet aan uit komt ik via Parsec net wat meer power aan kan, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog geen enkele keer nodig heb gehad.

Blender, Fusion 360, Photoshop, Illustrator, Figma, eigenlijk alles dat niet echt gamen is en niet te veel multitasken kan op een Mac Mini zonder problemen.
Ook met programmeren nog geen enkele keer gehad dat iets langzamer ging dan ik gewend ben. Dingen compilen gaat net zo snel als of zelfs sneller dan op mijn game PC.

Het enige dat ik mis is dat 16GB RAM soms te weinig is als je veel grote bestanden langs elkaar open hebt of een diff tussen 100k bestanden aan het doen bent, maar dat doe ik ook niet dagelijks. Je moet toch wel echt een hele specifieke use case hebben om een Mac Studio echt nodig te hebben.

Al lijkt het me wel leuk om te hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat er iemand op deze wereld is die echt kan zeggen dat het een goede financiële keuze is. Dan moet je er al een budget voor hebben dat op moet ofzo, maar de belastingdienst laat je ook niet zomaar 10k van je jaarlijkse aangifte aftrekken voor een nieuwe PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
Oon schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:41:
[...]

Ik heb een tijd een Macbook Pro uit 2012 gebruikt, en die eigenlijk pas afgelopen jaar verkocht omdat multitasken gewoon helemaal niet meer ging. Was overigens niet mijn primaire apparaat, anders had ik 'm sneller weggedaan.

Nu heb ik een Mac Mini M1 naast mijn game PC (Windows PC met een 2070 super en een 3900x), met het idee dat als de Mini er niet aan uit komt ik via Parsec net wat meer power aan kan, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog geen enkele keer nodig heb gehad.

Blender, Fusion 360, Photoshop, Illustrator, Figma, eigenlijk alles dat niet echt gamen is en niet te veel multitasken kan op een Mac Mini zonder problemen.
Ook met programmeren nog geen enkele keer gehad dat iets langzamer ging dan ik gewend ben. Dingen compilen gaat net zo snel als of zelfs sneller dan op mijn game PC.

Het enige dat ik mis is dat 16GB RAM soms te weinig is als je veel grote bestanden langs elkaar open hebt of een diff tussen 100k bestanden aan het doen bent, maar dat doe ik ook niet dagelijks. Je moet toch wel echt een hele specifieke use case hebben om een Mac Studio echt nodig te hebben.

Al lijkt het me wel leuk om te hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat er iemand op deze wereld is die echt kan zeggen dat het een goede financiële keuze is. Dan moet je er al een budget voor hebben dat op moet ofzo, maar de belastingdienst laat je ook niet zomaar 10k van je jaarlijkse aangifte aftrekken voor een nieuwe PC.
Nee maar wel 1/5 van die 10k :) Vooropgesteld dat je aan de voorwaarde van ondernemerschap voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
De belastingdienst ligt echt niet wakker van een investering van 10K, die je over 5 jaar afschrijft..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentaart
Oon schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:13:
[...]

Base model Mac Mini is al genoeg voor de komende 8 jaar als je alleen een beetje grafisch ontwerp doet, dus een Mac Studio met 64GB is (buiten dat het zwaar overkill is) zeker voldoende
Ok. Niet een beetje grafisch ontwerp. ;) Gewoon helemaal grafisch ontwerp. Maar ik denk dat de M1 Max dus zeker een tijd mee gaat.
D-Ed schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Het is ter vervanging van een iMac 27 inch 2012. Dus ze gaan lang zat mee. Daar wordt ook nog op gewerkt.
Zakelijk inderdaad. We schuiven gewoon door. Mijn vrouw werkt ook in het bedrijf, die gaat dan van iMac 2012 naar de iMac uit 2019 met alles er op en dr aan ;)

Dan kan ik een jaar of 6 met de nieuwe doen.
Ik twijfel alleen om te wachten op een iMac 27 inch. Dat scheelt nogal in de kosten vanwege het scherm waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Citroentaart schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:21:
[...]

Ok. Niet een beetje grafisch ontwerp. ;) Gewoon helemaal grafisch ontwerp. Maar ik denk dat de M1 Max dus zeker een tijd mee gaat.
Een beetje of heel veel maakt niet uit, voor grafisch ontwerp heb je geen Mac Studio nodig, dan heb je aan een Mac Mini meer dan genoeg. Maar als je er het geld voor over hebt zeg ik zeker doen want het blijft een mooi ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Ik heb een theorie over dit product maar ik weet niet of het klopt.

Je hebt jarenlang een iMac 21 inch gehad en een iMac 27 inch. Die van 21 inch was echt niet best qua specs waardoor veel mensen de 27 inch kochten. (more value for money).

Maar ik geloof niet dat veel mensen de fully spec iMac kochten omdat deze weer te duur is. En pro's willen graag ook hun eigen schermen gebruiken. Ook een reden waarom de iMac Pro relatief snel uit het assortiment is gehaald. Zeker toen de Mac pro kwam. Want eigenlijk als die outdated ben je en je computer en monitor kwijt.

En nu met de komst van de iMac M1 kopen minder mensen de iMac 27 inch. (ook omdat die 27 inch iMac een intel apparaat is) waardoor de 27 inch iMac niet echt meer bestaansrecht heeft. Het is nooit bedoeld als pro apparaat maar pro's kochten het wel aan gebrek aan beter.

Nu krijg je de pro line-up zonder all in one waar ik op zich wel wat van in zie. En dan de Mac Studio voor het gemak en de Mac pro later met modulaire componenten.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Oon schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:22:
[...]

Een beetje of heel veel maakt niet uit, voor grafisch ontwerp heb je geen Mac Studio nodig, dan heb je aan een Mac Mini meer dan genoeg. Maar als je er het geld voor over hebt zeg ik zeker doen want het blijft een mooi ding :)
Ok. M1 is wel een beest. Die heb ik ook in de MacBook Air thuis.

iMac 2019 met i9 processor en 64GB ram heeft soms wel eens moeite bij mij hoor met grote bestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Anoniem: 343919 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:23:
Ik heb een theorie over dit product maar ik weet niet of het klopt.

Je hebt jarenlang een iMac 21 inch gehad en een iMac 27 inch. Die van 21 inch was echt niet best qua specs waardoor veel mensen de 27 inch kochten. (more value for money).

Maar ik geloof niet dat veel mensen de fully spec iMac kochten omdat deze weer te duur is. En pro's willen graag ook hun eigen schermen gebruiken. Ook een reden waarom de iMac Pro relatief snel uit het assortiment is gehaald. Zeker toen de Mac pro kwam. Want eigenlijk als die outdated ben je en je computer en monitor kwijt.

En nu met de komst van de iMac M1 kopen minder mensen de iMac 27 inch. (ook omdat die 27 inch iMac een intel apparaat is) waardoor de 27 inch iMac niet echt meer bestaansrecht heeft. Het is nooit bedoeld als pro apparaat maar pro's kochten het wel aan gebrek aan beter.

Nu krijg je de pro line-up zonder all in one waar ik op zich wel wat van in zie. En dan de Mac Studio voor het gemak en de Mac pro later met modulaire componenten.

Wat denken jullie?
Ik denk het niet, veel mensen willen ook gewoon een 27" scherm omdat 21" of 24" aan de kleine kant is. Daarnaast is het altijd een geweldige deal geweest voor een computer + 5K scherm. Ik verwacht nog wel een grotere iMac, misschien een gewone, misschien in pro vorm. Helaas brengt Apple geen cijfers per computer uit dus we zullen het nooit zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Sluw schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Ik denk het niet, veel mensen willen ook gewoon een 27" scherm omdat 21" of 24" aan de kleine kant is. Daarnaast is het altijd een geweldige deal geweest voor een computer + 5K scherm. Ik verwacht nog wel een grotere iMac, misschien een gewone, misschien in pro vorm. Helaas brengt Apple geen cijfers per computer uit dus we zullen het nooit zeker weten.
Ja daar ben ik het ook wel mee eens, maar ik vind het ergens toch nog wel opvallend dat ze de 27 inch iMac uit de schappen hebben gehaald en een 27 inch scherm op de markt hebben gebracht (die ook geadverteerd werd dat die met elke recente Mac werkt waaronder een Mac Mini)

Lijkt mij onwaarschijnlijk om een succesproduct uit te vloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Anoniem: 343919 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:29:
[...]

Ja daar ben ik het ook wel mee eens, maar ik vind het ergens toch nog wel opvallend dat ze de 27 inch iMac uit de schappen hebben gehaald en een 27 inch scherm op de markt hebben gebracht (die ook geadverteerd werd dat die met elke recente Mac werkt waaronder een Mac Mini)

Het kan allerhande redenen hebben, misschien moeten ze hem doorontwikkelen, is het een belangrijke computer voor de M2 (pro, max, ultra) zijn ze bang dat de een de wind uit de zeilen van de ander haalt door ze beide aan te kondigen. Ik zeg natuurlijk ook maar wat er in me opkomt, ik ben benieuwd, misschien komt de 27" niet meer terug! Er zijn wel wat betrouwbare geruchten geweest dat 'ie er nog aan kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentaart
Sluw schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:34:
[...]

Het kan allerhande redenen hebben, misschien moeten ze hem doorontwikkelen, is het een belangrijke computer voor de M2 (pro, max, ultra) zijn ze bang dat de een de wind uit de zeilen van de ander haalt door ze beide aan te kondigen. Ik zeg natuurlijk ook maar wat er in me opkomt, ik ben benieuwd, misschien komt de 27" niet meer terug! Er zijn wel wat betrouwbare geruchten geweest dat 'ie er nog aan kan komen.
Het is natuurlijk marketing technisch handiger om de 27 inch over een maand of 2 de presenteren. Nu heb je eerst een bubs mensen die de Mac studio gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Anoniem: 343919 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:29:
[...]

In een ander thread is nu bevestigd door Apple, dat de 27" end of life is :/

https://arstechnica.com/g...tore-with-no-replacement/

Als je specifiek voor een 27" wil gaan, dan kan je voor een iMac Mini met het Studio scherm gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door absrnd op 09-03-2022 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uHOXyH_pwdjUsM_kQFEE3nHUs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6tKulz9iNU2wSmJQZcRRrjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
absrnd schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:33:
[...]

In een ander thread is nu bevestigd door Apple, dat de 27" end of life is :/

https://arstechnica.com/g...tore-with-no-replacement/

Als je specifiek voor een 27" wil gaan, dan kan je voor een iMac Mini met het Studio scherm gaan.
Ik interpreteer dat artikel dan een stuk anders dan jij :+

Don't hold a funeral for the big iMac just yet. Persistent rumors from multiple sources have suggested for months that a new big-screened Mac all-in-one is in the works. According to those rumors, the device would combine a large Mini LED screen with the higher-end versions of Apple's processors. The best information we currently have suggests that the all-in-one could be unveiled sometime in the summer, possibly at Apple's yearly developer conference.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Sluw schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:10:
[...]

Ik interpreteer dat artikel dan een stuk anders dan jij :+

Don't hold a funeral for the big iMac just yet. Persistent rumors from multiple sources have suggested for months that a new big-screened Mac all-in-one is in the works. According to those rumors, the device would combine a large Mini LED screen with the higher-end versions of Apple's processors. The best information we currently have suggests that the all-in-one could be unveiled sometime in the summer, possibly at Apple's yearly developer conference.
Laatste zin

"Update: Apple confirmed to Ars that the 27-inch iMac has reached end of life."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

absrnd schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:41:
[...]

Laatste zin

Ach ja, misschien komt er wel een 32” iMac Pro.

Nog beter zelfs toch;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
absrnd schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:41:
[...]

Laatste zin

De huidige 27" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Wat is het verschil tussen de M1 Max 24 cores en 32 cores GPU? Is het de 230 euro meer waard?
Ga je het daadwerkelijk merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Greatsword schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:53:
Ach ja, misschien komt er wel een 32” iMac Pro.

Nog beter zelfs toch;)
Een ultra wide iMac zou mooi zijn. Die monitoren zijn niet aan te slepen, maar tot nu toe zat je bij Apple voor redelijke specs bij redelijke prijzen vast aan een ouderwets iMac concept. De Mac Studio is waar iedereen al jaren om schreeuwde: iets tussen Mini en Pro zonder geintegreerd scherm.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Citroentaart schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:13:
Wat is het verschil tussen de M1 Max 24 cores en 32 cores GPU? Is het de 230 euro meer waard?
De meeste gebruikers zullen hier niets van merken. Tenzij je veel van je GPU vraagt. Voor regulier video editing met 4k footage heb je het niet eens nodig. Maar als je enkele lagen met 8k RAW footage gebruikt etc. Of intensief After Effects werk, dan zal het zeker wel iets schelen.

Maar die 24 core is eigenlijk méér dan voldoende voor het gros van de gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Rauwe GPU kracht. Op zo’n bedrag is die 230 euro betrekkelijk weinig en zou ik zeker voor 32 cores kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:33
Het hangt er ook vanaf wat je er mee wilt gaan doen. Als je het vervolgens niet echt nodig hebt is het zonde van het geld. Maar dat geldt sowieso voor de aanschaf van een bepaalde machine. Met de macbook 14" pro las ik ook over het gebruik van bepaalde nieuwe eigenaren die net zo goed een air hadden kunnen kopen. Het zou me niks verbazen als er ook bepaalde mensen zullen zijn die een Studio gaan kopen terwijl voor hun de Mini prima voldoet.
Maar als je die kracht wel nodig hebt in je gebruik, is het fijn dat die machines er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog
  • Laatst online: 22:22

Hertog

Aut bibat, aut abeat

PrimusIP schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:50:
Het hangt er ook vanaf wat je er mee wilt gaan doen. Als je het vervolgens niet echt nodig hebt is het zonde van het geld. Maar dat geldt sowieso voor de aanschaf van een bepaalde machine. Met de macbook 14" pro las ik ook over het gebruik van bepaalde nieuwe eigenaren die net zo goed een air hadden kunnen kopen. Het zou me niks verbazen als er ook bepaalde mensen zullen zijn die een Studio gaan kopen terwijl voor hun de Mini prima voldoet.
Maar als je die kracht wel nodig hebt in je gebruik, is het fijn dat die machines er zijn.
Op een ander forum, als reactie op iemand die een Studio Ultra besteld had:

-"What do you need all that power for?"
-"Loading ads and trackers, mostly"

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
PrimusIP schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:50:
Waarbij een laptop nog wel meer onderscheidende factoren heeft dan alleen tech specs (scherm, poorten). Dat lijkt mij bij Mac Mini vs. Mac Studio wat minder aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Dacide schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:42:
[...]

De meeste gebruikers zullen hier niets van merken. Tenzij je veel van je GPU vraagt. Voor regulier video editing met 4k footage heb je het niet eens nodig. Maar als je enkele lagen met 8k RAW footage gebruikt etc. Of intensief After Effects werk, dan zal het zeker wel iets schelen.

Maar die 24 core is eigenlijk méér dan voldoende voor het gros van de gebruikers.
Ik vraag me af of Photoshop zware bestanden veel GPU vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Citroentaart schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:36:
[...]

Ik vraag me af of Photoshop zware bestanden veel GPU vraagt.
Nee, werk vaak met TIFF en PSD van een paar GB met tientallen layers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Greatsword schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:45:
[...]

Nee, werk vaak met TIFF en PSD van een paar GB met tientallen layers.
OK, mijn iMac i9 uit 2019 staat nog wel eens te blazen.. En geeft wel eens de melding 'scratch disk is full' vandaar dat ik nu wel gelijk de goeie keuze zou willen maken. Zodat ik weer een jaar of 6 vooruit kan.

Ook werk ik met grote magazine bestanden in InDesign. Maar daar heb je de GPU ook niet voor nodig?

Geheugen is volgens mij het belangrijkste. Heb nu 64GB in mijn iMac. Maar volgens mij werkt het geheugen in combinatie met een M1 chip anders dan met een Intel Chip?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

27-Inch 'Studio Display Pro' With Mini-LED and ProMotion Could Launch in June

Je zal maar net een Studio Display besteld hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Daar zal ook een pro prijsje aan hangen.. wat is het voordeel van mini Led ten opzichte van het gewone 5K scherm. Allebei scherp beeld lijkt me.

pro motion daarintegen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Citroentaart schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:58:
[...]

Daar zal ook een pro prijsje aan hangen.. wat is het voordeel van mini Led ten opzichte van het gewone 5K scherm. Allebei scherp beeld lijkt me.
Zeer groot verschil, HDR, 120HZ en zwart is dus echt mooi net als bij OLED.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Citroentaart schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:54:
[...]

OK, mijn iMac i9 uit 2019 staat nog wel eens te blazen.. En geeft wel eens de melding 'scratch disk is full' vandaar dat ik nu wel gelijk de goeie keuze zou willen maken. Zodat ik weer een jaar of 6 vooruit kan.

Ook werk ik met grote magazine bestanden in InDesign. Maar daar heb je de GPU ook niet voor nodig?

Geheugen is volgens mij het belangrijkste. Heb nu 64GB in mijn iMac. Maar volgens mij werkt het geheugen in combinatie met een M1 chip anders dan met een Intel Chip?
Klopt, Adobe is gek op RAM, cpu zal voor dat werk geen bottleneck zijn. Scratch disk kan ook te maken hebben met te weinig opslag ruimte, dus houd je SSD ook goed in de gaten aangezien PS nogal graag “tijdelijke” ruimte reserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Greatsword schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:05:
[...]

Klopt, Adobe is gek op RAM, cpu zal voor dat werk geen bottleneck zijn. Scratch disk kan ook te maken hebben met te weinig opslag ruimte, dus houd je SSD ook goed in de gaten aangezien PS nogal graag “tijdelijke” ruimte reserveerd.
Hoe zit dat met de 64GB RAM van de M1 Max chip ten opzichte van een intel i9? Is de M1 zuiniger met het RAM?

Ik ga het in de gaten houden.

Oef dat is best een groot verschil ja, OLED is wel heel gaaf.
Eerst een Studio display en later een tweede scherm Studio display pro is ook een optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Dat is dan juist fijn dat de Studio een apart scherm heeft, dan is upgraden minder kostbaar.
En deze zal zeker een hoger prijskaartje hebben, en het huidige Studio scherm is zeker niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
absrnd schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:25:
[...]

Dat is dan juist fijn dat de Studio een apart scherm heeft, dan is upgraden minder kostbaar.
En deze zal zeker een hoger prijskaartje hebben, en het huidige Studio scherm is zeker niet verkeerd.
Idd. Ik zit/zat heel erg te wachten op een nieuwe iMac 27 inch. Maar een Studio is misschien wel beter. Als je over een jaar of 6 wil updaten hoef je niet voor het scherm te betalen want die heb je al staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:42
Hopelijk is het scherm dan wel beter dan m'n huidige iMac 5K 2014 want de mate van ghosting op dit scherm is best wel heftig eigenlijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanVerkerk
Heeft iemand nog aanbevelingen voor het monteren van de Mac Studio (horizontaal of verticaal) onder een bureau? Ik zit een beetje te zoeken naar houders, maar kom nog niet echt iets elegants tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
StefanVerkerk schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:56:
Heeft iemand nog aanbevelingen voor het monteren van de Mac Studio (horizontaal of verticaal) onder een bureau? Ik zit een beetje te zoeken naar houders, maar kom nog niet echt iets elegants tegen.
Voor houders direct onder je bureaublad zoals bij de mac mini moet je even wachten. Maar tot die tijd staat he toch mooi naast je scherm toch?

Zulke kasten voor onder je bureau kan je zelf maken imho.

[ Voor 13% gewijzigd door Mezkeijou op 10-03-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Die foto is dus "fake". Dat is het AR model wat je daar ziet .... 8)7

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Mezkeijou schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:24:
Voor houders direct onder je bureaublad zoals bij de mac mini moet je even wachten.
Als er een Mac Studio gedoneerd wordt dan maak ik wel even een ontwerpje om te 3D-printen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
Zoiets, daar lijkt de Studio er wel in te passen.
https://eshop.macsales.com/item/NewerTech/MINIS2MM10/

Afbeeldingslocatie: https://img2.owcnow.com/imgs/ndesc/nwt_nushelf/prod_nushelf_2010dual_hero_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Ducttape!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:50
Ik zou een apparaat van minimaal 2300 euro niet ophangen aan ducttape...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m_a_rnix
jannus66 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:59:
[...]

Ik zou een apparaat van minimaal 2300 euro niet ophangen aan ducttape...
Pfoe, als ik daar al een emoji bij moet typen om aan te geven dat het een grapje is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
m_a_rnix schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:02:
[...]

Pfoe, als ik daar al een emoji bij moet typen om aan te geven dat het een grapje is...
If you can't duct it, fuck it 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefanVerkerk
Top, zoiets zocht ik inderdaad. Ik heb er een besteld, eens zien wat er eerder is. De Mac Studio of de houder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikejong
  • Laatst online: 05-04 14:14
In oktober een nieuwe 16" MBP M1 Max gekocht als vervanging van de 2016 first gen touchbar 13" MBP en end-2014 5k 27" iMac.

De nieuwe 16" bevalt prima, maar had wellicht toch liever een Mac Studio gekocht i.c.m. een 4k 120hz scherm die reeds aanwezig is voor het gamen en daarnaast dan een "instap" 13" M1 MBP...

Mompelt iets met een glazen bol..

Nu wellicht over 2 jaar maar iets van een (i)Mac erbij kopen voor thuis gebruik en de MBP voor het reizen houden.

www.automotivemike.com | youtube.com/AutomotiveMike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
mikejong schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:39:
In oktober een nieuwe 16" MBP M1 Max gekocht als vervanging van de 2016 first gen touchbar 13" MBP en end-2014 5k 27" iMac.

De nieuwe 16" bevalt prima, maar had wellicht toch liever een Mac Studio gekocht i.c.m. een 4k 120hz scherm die reeds aanwezig is voor het gamen en daarnaast dan een "instap" 13" M1 MBP...

Mompelt iets met een glazen bol..

Nu wellicht over 2 jaar maar iets van een (i)Mac erbij kopen voor thuis gebruik en de MBP voor het reizen houden.
Die MBP raak je wel kwijt voor een mooie prijs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digiphoto.nl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-11-2023
Volgens deze mijnheer heeft het weinig nut: YouTube: Mac Studio Buyer's Guide - Don't Make these 7 Mistakes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikejong
  • Laatst online: 05-04 14:14
absrnd schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:44:
[...]

Die MBP raak je wel kwijt voor een mooie prijs :)
Ja dat geloof ik wel! Maar voorlopig hou ik het lekker zo, ondertussen lekker alles volgen rondom de ontwikkelingen met de Mac Studio (nieuwe iMac??) en de M1/M2 etc.

Blijft buiten kijf hoe Apple de transitie doorbrengt en de daarbij behorende specs.

www.automotivemike.com | youtube.com/AutomotiveMike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Let op:
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.