Ik was ook al bezigExirion schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:37:
[...]
Als er een Mac Studio gedoneerd wordt dan maak ik wel even een ontwerpje om te 3D-printen
:strip_exif()/f/image/ckm9VD2MZFDEm1Je0xFhhlht.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door absrnd op 10-03-2022 23:17 ]
Ik was ook al bezigExirion schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:37:
[...]
Als er een Mac Studio gedoneerd wordt dan maak ik wel even een ontwerpje om te 3D-printen
[ Voor 14% gewijzigd door absrnd op 10-03-2022 23:17 ]
Ik ga de Studio gebruiken voor 3D CAD design, en 3Dscanning files bewerken (zie de post boven jouw post)Mezkeijou schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:31:
Ik weet niet of ik hier kan vragen of bij leveringen topic. Maar wie van jullie heeft de Mac Studio besteld en voor welk doeleinde? Wie neemt deze voor videobewerking?
Dat ben ik ook van plan. 24 of 32 cores?Tom schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:22:
Ik heb een Max besteld voor voornamelijk design en webdevelopment.
Het leuke van aparte systemen, dat over een paar jaar de Mac Mini's ook veel krachtiger zullen zijn, en dan is upgraden naar een nieuwe Studio misschien niet eens nodigCitroentaart schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:29:
[...]
Maar dan moet er over 6 jaar wel een update zijn van de Mac Studio natuurlijk.
Ik ben voor de 24 cores gegaan. Men zegt dat grafisch werk heel zwaar is maar tegenwoordig kan een gemiddelde CPU dat al goed. Als ik zie waar mijn iPad Pro al toe in staat is bij bestanden met flink wat layers (doe ik niet want werkt onhandig op zo'n ding, maar wel een keer getest). Zo'n iPad doet dat met twee vingers in de neus. Verder doe ik veel Sketch (UX) maar dat leunt minder op grafische cores denk ik. Volgens mij zijn die 32 cores vooral handig bij 3D editting, zware videobewerking (4/8K) en games. Dat doe ik maar incidenteel, gamen op de Mac doe ik helemaal niet.Citroentaart schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:29:
[...]
Dat ben ik ook van plan. 24 of 32 cores?
Ik twijfel nog tussen wachten op een nieuwe iMac 27 inch of deze set up.
iMac is mooi all in one. Maar als hij versleten raakt moet je de iMac vervangen inclusief scherm.
Ik hoop wel dat de Mac Studio en het Display nu een vast plekje in het assortiment krijgt, met een vast update-patroon. Hun track-record op dat vlak is niet al te best. Als koper zet je soms ergens op in maar dan zat je jaren te wachten tot een opvolger. En je enige alternatief was een verouderd iets tegen de hoofdprijs te kopen. In tegenstelling tot iMac's en MacBook's, die wel een vrij regelmatig patroon hadden met updates.Citroentaart schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:04:
Dat is het leuke van een apart systeem inderdaad. Maar dan moeten ze niet elk jaar het Display gaan vernieuwen haha. Anders krijg je daar weer FOMO over.
Die hint aan het eind was heel ongewoon voor Apple. En ze weten dat veel mensen erop zaten te wachten. Dus nu alsnog met een 27" iMac komen (in hetzelfde segment) komt ze denk ik op aardig wat kritiek te staan.Dus waarom zou er geen update meer komen?
Eens, dat hoop ik dan ook. Wat jij zegt, bijvoorbeeld een Mac pro, daar heeft men vaak heel lang op moeten wachten voor een upgrade. Display, naast mijn iMac 27 uit 2019 staat nog steeds een Thunderbolt scherm uit 2012. Die doet nog prima dienst als 2e scherm. Het is geen 5K. Maar ik kijk er van een afstandje naar en is het secundaire scherm. Als we met de Studio Displays ook zo lang doen, dan moet het goed komenTom schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:35:
[...]
Ik hoop wel dat de Mac Studio en het Display nu een vast plekje in het assortiment krijgt, met een vast update-patroon. Hun track-record op dat vlak is niet al te best. Als koper zet je soms ergens op in maar dan zat je jaren te wachten tot een opvolger. En je enige alternatief was een verouderd iets tegen de hoofdprijs te kopen. In tegenstelling tot iMac's en MacBook's, die wel een vrij regelmatig patroon hadden met updates.
Displays hebben ze in het verleden flink laten verouderen. Een lange tijd hebben ze ook helemaal geen los scherm gehad. De XDR is er voor een hele beperkte doelgroep. Idem met de Mac Pro, die liep op bepaalde momenten ook jaren achter met updates. Ze hebben lange tijd te weinig aandacht gehad voor die doelgroep. Lijkt er wel op dat ze bij Apple weer begrijpen dat die groep belangrijk is, bij de nieuwe MBP's hebben ze ook goed geluisterd naar wat die doelgroep wil. De Mac Studio lijkt ook een schot in de roos te zijn.
[...]
Die hint aan het eind was heel ongewoon voor Apple. En ze weten dat veel mensen erop zaten te wachten. Dus nu alsnog met een 27" iMac komen (in hetzelfde segment) komt ze denk ik op aardig wat kritiek te staan.
www.automotivemike.com | youtube.com/AutomotiveMike
Het is een beetje het zelfde als de huidige iMac displays voor mijn idee.Tom schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:34:
Ben benieuwd naar de reviews. Het display vond ik een klein beetje tegenvallen qua specs, ondanks dat ik het wel besteld heb. Ik weet niet of het een vooruitgang is ten opzichte van m'n iMac 5K uit 2014. Had eigenlijk mini-LED of Truemotion moeten zijn voor de vooruitgang.
Men verwacht dat de embargo aankomende dinsdag of woensdag verdwijnt. Vanaf dan mogen reviews geplaatst worden van testproducten.mikejong schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:09:
Weet iemand toevallig wanneer de eerste previews/reviews etc online komen?
- iJustine
- Karl Conrad
- The Verge
- Marques Brownlee
- etc
Aanvullingen zijn welkom om te kijken/lezen!
CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!
Die van iJustine kan je nu al bekijken, pak een willekeurige unbox video van haar, en elke keer als ze het product noemt, zeg dan in je hoofd Mac Studio.mikejong schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:09:
Weet iemand toevallig wanneer de eerste previews/reviews etc online komen?
- iJustine
- Karl Conrad
- The Verge
- Marques Brownlee
- etc
Aanvullingen zijn welkom om te kijken/lezen!
[ Voor 41% gewijzigd door absrnd op 11-03-2022 15:32 ]
Ik teken nergens meer voor
Ja overal.
Ik teken nergens meer voor
Deze vooral influencer en yt content creators kunnen zelf zo een Mac studio max zelf goed gebruiken. En zijn dus op yt de meest gangbare use case voor Mac studio. Omdat zij zwaar leunen op die encoders decoders en de gpu cores vaak niet gebruikt worden op zware effect gebruikers na.absrnd schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:21:
[...]
Die van iJustine kan je nu al bekijken, pak een willekeurige unbox video van haar, en elke keer als ze het product noemt, zeg dan in je hoofd Mac Studio.
Meer is het niet bij haar
Het is allemaal een beetje vervelend/saai met die Youtube filmpjes.
- New .... Leaks confirmed
- Wow Apple announced/presented.....
- The Apple event in 3 seconds
- Lets summarize the Apple event.....
- The biggest reveals about ....
- New .... What Apple didnt tell you
- 15 things/secrets Apple did not tell you about.......
- This ... is the .... killer
- Before you buy ..... watch this
- Why you should buy the ....
- Why you shouldn't buy the ...
- Why I hate the ....
- Apple did not listen to us with the new ....
- Bend test
- Scratch test.
- Will it blend
En zo kan je nog doorgaan.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
[ Voor 84% gewijzigd door RoyK op 16-03-2022 10:10 ]
Programma's als Photoshop (pixels) of Illustrator (vectors) maken niet zoveel gebruik van de GPU. Het zijn programma's die leunen op (snelle) CPU's. De GPU wordt benut op het moment dat je bijvoorbeeld in of uit zoomt. En ook sommige filters worden berekend op de GPU. Maar het zijn er echt maar een handje vol, de rest gebeurd allemaal op de CPU.Citroentaart schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:36:
[...]
Ik vraag me af of Photoshop zware bestanden veel GPU vraagt.
[ Voor 25% gewijzigd door RoyK op 16-03-2022 10:31 ]
Wanneer je geen laptop wilt maar een desktop. En je wilt meer dan 16gb ram. Dan moet je wel een mac studio halen toch? Je noemt photoshop en illustrator. Maar hoe zit het met Lightroom en Premiere/Final Cut? Daar is 32gb wel handig toch?RoyK schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:04:
Zover ik weet is het embargo vandaag er vanaf, dus kunnen we vast wel wat video's gaan verwachten
Ik heb al een poosje een oog op de M1 met 16gb geheugen. Ik werk de hele dag in Photoshop. Soms eenvoudig werk, soms zwaar spul waar ik dan in manipuleer en illustreer.
Ook werk ik veel in illustrator en affinity designer. Soms simpel werk, soms hele grote complexe muur vullende illustraties. Duizenden objecten, transparanties, blending, etc.
Af en toe neem ik een video op en bewerk ik die zelf. Niets spannends.
Ik denk dat de M1 met 8gb al rondjes loopt om mijn huidige PC (6-core 6800k, 32gb geheugen, gtx1070, M2 samsung 950) en dat de 16gb net wat meer zuurstof geeft.
Nu is de Mac Studio in beeld en denk ik dat deze machine veel content creators interessant gaan vinden. Ik vrees alleen dat het voor mij overkill is en mis ik het plekje in het midden. Een M1 pro in een mac mini behuizing.
Ik ben erg nieuwsgierig naar alle reviews. Al zullen die vast allemaal gaan over hoe snel het wel niet renderd in video bewerking software enzo. Voor mij is er helaas vanuit illustratie perspectief niet zoveel te vinden qua reviews.
Yep, maar als je niet elke dag een video in elkaar zet. Maar dit 2x per week doet.. is het dan zo spannend dat het exporteren 3 minuten langer duurt? De beleving in het bewerken van de video zal niet veel verschillen bij de kleinere broertjes.Mezkeijou schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:31:
[...]
Wanneer je geen laptop wilt maar een desktop. En je wilt meer dan 16gb ram. Dan moet je wel een mac studio halen toch? Je noemt photoshop en illustrator. Maar hoe zit het met Lightroom en Premiere/Final Cut? Daar is 32gb wel handig toch?
Dank voor toelichting.RoyK schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:22:
[...]
Programma's als Photoshop (pixels) of Illustrator (vectors) maken niet zoveel gebruik van de GPU. Het zijn programma's die leunen op (snelle) CPU's. De GPU wordt benut op het moment dat je bijvoorbeeld in of uit zoomt. En ook sommige filters worden berekend op de GPU. Maar het zijn er echt maar een handje vol, de rest gebeurd allemaal op de CPU.
En speelt geheugen een rol. Als je te weinig geheugen tot je beschikking hebt moeten deze programma's gaan swappen op je hardeschijf. Met de huidige snelle SSD's is dat al vele malen beter dan in de old day's met 5400rpm schijfjes. Maar toch.. je wil dit het liefst in het ram geheugen doen. Dus een ugprade naar 16GB is geen overbodige luxe.
5 jaar geleden heb ik me flink verdiept in het samenstellen van een computer voor Photoshop en was de conclusie dat een snelle 6-core CPU de sweet spot was. Alles na een 8-core gaf geen prestatiewinst in Photoshop maar steeg de uitgave flink.
Zover ik weet is hier niet veel in veranderd en zowel, hoor ik het graag. Meer cores is interessant voor andere software pakketen die dit benutten.
Daarom is de Max denk ik ook niet zo boeiend voor fotografie / grafische vormgevers. Want de single core M1 is gewoon de single Core M1. En al die extra cores na de 8-core zijn leuk maar overhead. De M1 Pro geeft toegang tot 32gb werkgeheugen.
Daarom denk ik dat de M1 pro de sweet spot is voor designers onder ons. En zijn het missen van wat IO poorten op te lossen. Met de M2 op komst verwacht met wat meer aansluitingen te gaan zien. Maar ik leer uiteraard graag als ik er naast zit.
Anyway.. dit is wat mij in het achterhoofd een beetje bezig houd met deze nieuwe machines van Apple:
Mijn huidige PC trekt zonder monitoren 120 watt als ik niets boeiends doe en maakt geluid. Het blazen van de fans zijn er gewoon zoals we dit kennen. Een zacht geluid in de verte. De Mac mini M1 gebruikt Idle ongeveer 5 tot 10 wat. En als hij op zijn staart wordt getrapt 30 watt. En is volgens de vele video's die ik heb gezien muisstil.
De huidige M1 is veel rapper dat mijn huidige PC en als ik voor de 16GB zou gaan, kost het een kleine 1300 euro. Dat is bijna 1/3e wat ik voor mijn PC heb betaald.
Dat is best wel ongelofelijk, en misschien pas het begin van wat er nog komen gaat! Ik kan me voorstellen dat de huidige M1 zichzelfs deels terugverdiend in de stroomrekening.
De Max en Ultra zullen ook een enorm verschil zijn als je dit tegen een vergelijkbare krachtbron plaats. Dat is een perspectief die we anno 2022 best mee mogen wegen. Want kennelijk kan het wel! Prestaties vs laag energie gebruk.
Gefeliciteerd met je aankoop! Klinkt al een monstermachineCitroentaart schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:34:
[...]
Dank voor toelichting.
Ik ben toch voor de Mac Studio gegaan. Alleen dan wel zoals jij zegt, diegene met de minste cores. Dus de basis M1 Max. Verder wel het geheugen op 64GB besteld. Dat heb ik nu ook in iMac 2019. Al gedraagd het geheugen zich wel anders met een M1 chip dacht ik.
Verder gekozen voor de 2TB versie omdat de SSD toch wel erg snel is. En de prijs ten opzichte van een SamSung X5 SDD wel gunstig is.
Ik ga de bevindingen zeker delen.RoyK schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:41:
[...]
Gefeliciteerd met je aankoop! Klinkt al een monstermachine
bij een "gewone" computer heeft de GPU zijn eigen ram geheugen waar hij berekeningen in kan parkeren. Als de CPU hier wat van nodig heeft, of andersom moeten ze met elkaar communiceren en de data delen. De penaltie is uiteraard tijd, energie en is het minder efficient.
De ARM manier van werken is anders. Daar delen de CPU en de GPU hetzelfde ram geheugen en kunnen ze samen bij de data op 1 plek.
Hoe dit allemaal precies werkt gaat mijn over mijn hoofd heen. Dat vind ik ook wat minder boeiend. Maar dat het anders werkt is duidelijk.
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen straks. Ga je die met ons delen?
Tegenwoordig is het meeste grafische werk niet meer zo'n probleem, een layertje of 40-50 kan elke huis-tuin-en-keuken pc al prima handlen zonder dat alles vast loopt. Zelfs een iPad (met een fanless design) trekt een document met 100 layers probleemloos. Maar als ik jouw illustraties zie ben jij wel één van de gebruikers die veel vraagt van de hardware. Overkill, misschien een beetje, maar volgens mij is de Mac Studio jou op het lijf geschreven en ben jij exact één van de doelgroepen die Apple in gedachten hadRoyK schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:04:
Ook werk ik veel in illustrator en affinity designer. Soms simpel werk, soms hele grote complexe muur vullende illustraties. Duizenden objecten, transparanties, blending, etc.
[..]
Nu is de Mac Studio in beeld en denk ik dat deze machine veel content creators interessant gaan vinden. Ik vrees alleen dat het voor mij overkill is en mis ik het plekje in het midden. Een M1 pro in een mac mini behuizing.
Niet om dit topic te kapen of off-topic te zijn.Tom schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:23:
[...]
Tegenwoordig is het meeste grafische werk niet meer zo'n probleem, een layertje of 40-50 kan elke huis-tuin-en-keuken pc al prima handlen zonder dat alles vast loopt. Zelfs een iPad (met een fanless design) trekt een document met 100 layers probleemloos. Maar als ik jouw illustraties zie ben jij wel één van de gebruikers die veel vraagt van de hardware. Overkill, misschien een beetje, maar volgens mij is de Mac Studio jou op het lijf geschreven en ben jij exact één van de doelgroepen die Apple in gedachten had
Daar zijn er genoeg van. Dat is niet zo spannend in de wereld van vectoren. Het zijn immers niets anders dan "locaties in een ruimte" die we met elkaar kunnen verbinden zodat we een vorm waarnemen. Het in en uitzoomen is waar computers op kunnen hikken en haperen. Want dit proces moet gerasterd worden (ons scherm laat pixels zien).Mezkeijou schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:52:
[...]
Niet om dit topic te kapen of off-topic te zijn.
Over layers gesproken. Ik heb vorig jaar op youtube een illustrator file gezien oid. Waarin oneindig bijna ingezoomd kon worden. Was een gedetailleerde tekening met duizend en nog een zaken er in. Iemand die weet waar ik het over heb? Ik kan het niet meer terugvinden/google'n.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik had hem vanmorgen ook gepost. Jij met foto's.
Ah, my bad. Overheen gelezen.Citroentaart schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:28:
[...]
[...]
Ik had hem vanmorgen ook gepost. Jij met foto's.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Die foto’s blijken nep. Check de replies maar eens.Tom schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:31:
https://twitter.com/SamiFathi_/status/1503816475232149511
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook het Studio Display is opgedoken.
Embargo op reviews van de iPad Air is zojuist opgeheven, men verwacht morgen deze tijd reviews van de Studio.
Logisch, het was alleen een linkje. Dit is beter, wist even niet zo snel dat te fixen.
[joke] Onder de douche staan geeft je ook een clean gevoel en met de huidige energieprijzen nog steeds goedkoper dan een Mac Studio [/joke]
Volgens mij zijn ze echt. Alleen zijn er twee zwarte diagonalen op gePhotoshopt waardoor het lijkt alsof de afbeelding er scheef op staat.Dennisweb schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:48:
[...]
Die foto’s blijken nep. Check de replies maar eens.
Alleen al vanwege het feit dat Apple nooit aan afbeelding op een doos hergebruikt (XDR Display)Tom schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:05:
[...]
Volgens mij zijn ze echt. Alleen zijn er twee zwarte diagonalen op gePhotoshopt waardoor het lijkt alsof de afbeelding er scheef op staat.
Je bent niet de enige.Antal72 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:53:
Chips. Levering van mijn Mac Studio stond op 21-22 maart (verzending wordt voorbereid) en is nu net verschoven naar 1-5 april (wordt verwerkt). Misschien heeft dat iets met de lockdown in China te maken?
[ Voor 47% gewijzigd door Mezkeijou op 16-03-2022 20:20 ]
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Rings a bell… de M1 Mac Mini heeft blijkbaar een niet al te beste GPU. Ik heb mijn AOC U32U1 ook aangesloten gehad op een Mac Mini M1. Toen had ik maar een paar beschikbare resoluties. Ik heb ‘m toen laten scalen op een niet-native resolutie. Het gevolg: het beeld was relatief traag en ik had regelmatig vastlopers als ik meer geheugen in gebruik had. 16 GB was dus blijkbaar toch te weinig.Canaria schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 00:01:
Mijn Studio Display wordt half mei pas bezorgd. Dan heb ik dus nog even de tijd om te twijfelen of ik m'n 32" 4k LG-scherm wel wil vervangen. Dat is echt geen slechte monitor, met 750 Nits, HDR en beter contrast dan de Studio Display.
Ik ben benieuwd welke geschaalde HiDPI-resoluties de Studio Display ondersteunt, in combinatie m'n huidige Intel MBP maar ook met een M1 Mac. Met mijn huidige scherm kon ik op een M1 Mac mini bijvoorbeeld niet 'Looks like 3360x1890' kiezen, dat is de instelling die ik op de Intel MBP weleens gebruik in plaats van native 4k. Een stapje lager dan 4k is op de Mac mini 'Looks like 3008x1692'.
[ Voor 9% gewijzigd door RoyK op 17-03-2022 09:14 ]
Hij was toch wel echt.absrnd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:26:
[...]
Alleen al vanwege het feit dat Apple nooit aan afbeelding op een doos hergebruikt (XDR Display)
zou de afbeelding eerder de Wallpaper die Apple overal gebruikt.
Het is of een doos van de iMac 2021 of de XDR die gephotoshopped is, ik denk van de iMac, omdat de stand een deel van het gat zichtbaar is, bij met de XDR niet.
Zat ik ook te denken, is Apple lui aan het worden
Ja, ik had dat ook niet verwacht eigenlijk.absrnd schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:31:
[...]
Zat ik ook te denken, is Apple lui aan het worden
[ Voor 76% gewijzigd door RoyK op 17-03-2022 15:50 ]
Een organisatie met zoveel geld hoeft zich niet kapot te schamen. Ze gaan er gaan werken toch volgens de Verge? Maar ik zou het scherm ook mijden.aschja schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:28:
Ik ben blij dat ik geen miljoen biljoen heb uitgegeven aan dat display. Zo goed komt ie er niet vanaf. Apple moet zich kapot schamen. Hoe kan je anno 2022 nog zo’n draak van een webcam in zo’n duur scherm stoppen? Terwijl je de FaceID modules gewoon op de plank hebt liggen?!!!
Volgens een woordvoerder wel ja. Maar heb je die backlight gezien? Om te janken.Mezkeijou schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:32:
[...]
Een organisatie met zoveel geld hoeft zich niet kapot te schamen. Ze gaan er gaan werken toch volgens de Verge? Maar ik zou het scherm ook mijden.
De A13-powered webcam is een van de USPs van dit scherm en is met veel fanfare aangekondigd. Dan mag Apple zich inderdaad best een beetje schamen als vrijwel alle reviewers (die het daadwerkelijk getest hebben — niet de advertorials) niet mild zijn over de tegenvallende performance.Mezkeijou schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:32:
[...]
Een organisatie met zoveel geld hoeft zich niet kapot te schamen. Ze gaan er gaan werken toch volgens de Verge? Maar ik zou het scherm ook mijden.
Launching containers into space
Handig voor als tweede scherm naast een Studio Display pro straksaschja schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:42:
[...]
Volgens een woordvoerder wel ja. Maar heb je die backlight gezien? Om te janken.
Kom op. Vooralsnog lijkt het op een drol in cadeauverpakking.
Eens. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze dit niet op een softwarematige manier kunnen oplossen. Apple is de master wat beeldbewerking betreft. Waar het aan ligt.De coating, andere cameramodule. Weten we niet. Helder is dat het niet helder uitziet.Whieee schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:50:
[...]
De A13-powered webcam is een van de USPs van dit scherm en is met veel fanfare aangekondigd. Dan mag Apple zich inderdaad best een beetje schamen als vrijwel alle reviewers (die het daadwerkelijk getest hebben — niet de advertorials) niet mild zijn over de tegenvallende performance.
Ik ben heel benieuwd hoe de performance van de webcam is na een nieuwere firmware, maar dit is absoluut een valse start. En dat vergroot ook direct de andere punten uit waarop het Studio Display weinig baanbrekend is: geen HDR, geen mini-LED, geen ProMotion. Was de webcam gewoon dik in orde geweest, dan luidt de conclusie van een review ook meer “Het is een scherm voor een specifieke doelgroep. Wil je per se een 5K scherm, dan is dit het beste 5K scherm dat je momenteel kan kopen, met goed speakers en een fenomenale webcam.”
Face ID is een sensor, geen camera. Op de Intel MBP's heeft ook jaren een 720p unit gezeten die slecht aangeschreven stond. Kwaliteit was inderdaad niet denderend maar ik kon er niet wakker van liggen. Je gebruikt het ding voor een conference call, niet om marketingvideo's mee te maken. Je hebt wel gelijk dat je bij een merk als Apple (en met de prijzen die ze ervoor vragen) het gewoon goed moet zijn. Neem aan dat een software-update het een en ander verhelpt.aschja schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:28:
Ik ben blij dat ik geen miljoen biljoen heb uitgegeven aan dat display. Zo goed komt ie er niet vanaf. Apple moet zich kapot schamen. Hoe kan je anno 2022 nog zo’n draak van een webcam in zo’n duur scherm stoppen? Terwijl je de FaceID modules gewoon op de plank hebt liggen?!!!
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
De monitor zit naar mijn idee vol met dingen die veel mensen niet vragen (aanname). 6 speakers, een fancy webcam en microfoons. Misschien lanceren ze hetzelfde scherm zonder dit alles. Gewoon een scherm. En met local dimmingTom schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:05:
[...]
Face ID is een sensor, geen camera. Op de Intel MBP's heeft ook jaren een 720p unit gezeten die slecht aangeschreven stond. Kwaliteit was inderdaad niet denderend maar ik kon er niet wakker van liggen. Je gebruikt het ding voor een conference call, niet om marketingvideo's mee te maken. Je hebt wel gelijk dat je bij een merk als Apple (en met de prijzen die ze ervoor vragen) het gewoon goed moet zijn. Neem aan dat een software-update het een en ander verhelpt.
Ik heb een iMac 5K met praktisch hetzelfde scherm. Dat ze na acht jaar nog met hetzelfde panel op de proppen komen is inderdaad wat teleurstellend (mini-LED en ProMotion zijn het grootste gemis). Feit is ook dat het nog steeds een goed scherm is, er weinig alternatieven zijn (als je 5K wilt) en dit wel weer goed samenwerkt en past bij de Mac Studio. Er gaan nog wat geruchten dat er een 27" tussenmodel komt die wel wat XDR-features heeft. In dat geval ga ik wellicht te zijner tijd eens kijken of upgraden de moeite waard is.
Ik werk op een 5K iMac. Thuis heb ik een LG 4K scherm https://www.lg.com/nl/monitor/lg-32UL950RoyK schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:16:
[...]
De monitor zit naar mijn idee vol met dingen die veel mensen niet vragen (aanname). 6 speakers, een fancy webcam en microfoons. Misschien lanceren ze hetzelfde scherm zonder dit alles. Gewoon een scherm. En met local dimming
Voor ieder wat wils natuurlijk. Er is gelukkig op scherm gebied meer dan genoeg aanbod. Of je het verschil ervaar tussen 4k en 5k met een 27" monitor betwijfel ik zeer. De pixeldichtheid is zo ontzettend hoog in beide smaken.
Heb zelf naar dit LG scherm gekeken, maar nog niet aangeschaft.Citroentaart schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:25:
[...]
Ik werk op een 5K iMac. Thuis heb ik een LG 4K scherm https://www.lg.com/nl/monitor/lg-32UL950
En dat verschil is echt wel te zien. Als je niet op een 5K scherm werkt de hele dag is het misschien een ander verhaal.
Het is een prima scherm. Ik heb ze niet naast elkaar gezet, iMac heb ik gekalibreerd het scherm thuis niet.JWHtje schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:38:
[...]
Heb zelf naar dit LG scherm gekeken, maar nog niet aangeschaft.
Als je de 5k iMac en de LG naast elkaar zet, welke verschillen valt je dan op? En welke vind je het beste beeld geven? (Kleurdiepte/weergave)
Eerlijk gezegd denk ik dat de beleving tussen een Apple Studio Display verschilt met dat van een iMac. Ik denk dat de kleuren bij een Studio Display net even minder mooi zijn. Dat komt wat mij betreft door het ontbreken van een glossy afwerking. De afwerking is nu mat en dat doet kleuren meestal geen goeds.Citroentaart schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:54:
[...]
Het is een prima scherm. Ik heb ze niet naast elkaar gezet, iMac heb ik gekalibreerd het scherm thuis niet.
De pixels zijn niet x2 zoals met Retina 5K (als ik het goed zeg). Dus de iMac is scherper. Je merkt ook wel duidelijk het verschil tussen een 'plastic LG scherm' en een iMac. Dat zal je met het Studio Display ook hebben. Een verschil in kwaliteit beleving.
De Studio Display komt in 2 scherm opties, glossy of met een nano texture (mat) om spiegeling tegen te gaan.Dennisweb schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:11:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat de beleving tussen een Apple Studio Display verschilt met dat van een iMac. Ik denk dat de kleuren bij een Studio Display net even minder mooi zijn. Dat komt wat mij betreft door het ontbreken van een glossy afwerking. De afwerking is nu mat en dat doet kleuren meestal geen goeds.
Qua Retina resolutie zie ik persoonlijk het verschil niet. Dat is waarschijnlijk het voordeel van slechte ogen hebben.
Hnn, dat is mij niet duidelijk. Ik zag op de site van Apple dat het scherm altijd ontspiegeld is, en dat je hem extra kan laten ontspiegelen met nano texture.absrnd schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:31:
[...]
De Studio Display komt in 2 scherm opties, glossy of met een nano texture (mat) om spiegeling tegen te gaan.
[ Voor 27% gewijzigd door Dennisweb op 18-03-2022 11:37 ]
Maar antireflextie betekent niet meteen mat.Dennisweb schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:36:
[...]
Hnn, dat is mij niet duidelijk. Ik zag op de site van Apple dat het scherm altijd ontspiegeld is, en dat je hem extra kan laten ontspiegelen met nano texture.
Dit staat op de site: “Minimale reflectie voor maximale focus. Studio Display is standaard voorzien van een toonaangevende antireflectiecoating. Dat leest prettiger en is rustiger voor je ogen. Met zo weinig reflectie komt elke tekst – en elke pixel – perfect tot z’n recht.”
Verwijderd
Hebben alle reviewers dan een model met nano texture coating gehad? Ik ben glossy zoals op de iMac nog niet tegengekomen. En helemaal eens, verder. Zonder HDR vind ik de Studio Display eigenlijk nogal uit de tijd. Of beter gezegd: oude wijn in nieuwe zakken. Ja, de vormgeving is mooi en als het glossy is, is het een van de weinige glossy schermen op de markt.Sluw schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:45:
[...]
Maar antireflextie betekent niet meteen mat.
Ik keek wel uit naar deze monitor, wil graag een 5K scherm, ik zie wel echt het verschil tussen een iMac en een scaled resolutie op m'n 32" 4K scherm. De Studio Display is het voor mij allemaal net niet. Ik mis vooral HDR/helderheid, backlight ziet er ook niet heel hoopgevend uit. Ik ga hem wel in een winkel bekijken om zelf te beoordelen natuurlijk maar laat 'm denk ik aan me voorbij gaan.
5K lijkt me dan weer raar op 32 inch, dan ziet alles er heel groot uit als je niet anders dan de bedoelde 218ppi retina gaat scalen. Voor 32 inch heb je 6KVerwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:50:
Ik had graag die 5K op een 32inch, 27 is voor mij te klein. Ik doe het zelf nu met deze pricewatch: Dell UltraSharp U3223QE Zilver
Prima beeld, wel nog last van de IPS glow in een donkere kamer (maar kamer is altijd licht). En qua bezels super. Ik hoop op een 32 inch QD-OLED scherm, mini-LED lijkt mij een te duur verhaal te gaan worden voor fabrikanten en de massa wil alleen cheap lelijke RGB high refresh monitors hebben.
je kan het verschil herkennen bij het uitpakken en setup van de Studio Display.Dennisweb schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:57:
[...]
Hebben alle reviewers dan een model met nano texture coating gehad? Ik ben glossy zoals op de iMac nog niet tegengekomen. En helemaal eens, verder. Zonder HDR vind ik de Studio Display eigenlijk nogal uit de tijd. Of beter gezegd: oude wijn in nieuwe zakken. Ja, de vormgeving is mooi en als het glossy is, is het een van de weinige glossy schermen op de markt.
Ik ook maar die ik nu heb is maar 350 nits, terug naar 27inch zou ik niet zo erg vinden. Maar ik heb wel behoefde aan meer helderheid en 5K. Het is irritant dat er geen display op de markt is dat ik ECHT wil. Behalve dan de 32" 6K XDR pro, maar die prijs he.Dennisweb schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:32:
@Sluw Ah, deze had ik nog niet gezien. Dan blijft HDR een gemis. En ik heb nu een 32 inch (minder ppi, I know), maar zou niet weer terug willen naar 27 inch.
Herkenbaar. Mijn AOC is 650 nits, dus dat is al een stuk beter. Heeft ook HDR. Maar geen 5K of glossy scherm. Dat is wel jammer. Ik zou de Pro XDR ook verkiezen boven de Studio Display, maar 6500 euro (inclusief voet) gaan we niet doen. Zag er ook een op Marktplaats voor 4800, maar is nog steeds veel te veel.Sluw schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:38:
[...]
Ik ook maar die ik nu heb is maar 350 nits, terug naar 27inch zou ik niet zo erg vinden. Maar ik heb wel behoefde aan meer helderheid en 5K. Het is irritant dat er geen display op de markt is dat ik ECHT wil. Behalve dan de 32" 6K XDR pro, maar die prijs he.
Das inclusief BTW he. Exclusief BTW valt het wel meeDennisweb schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:57:
[...]
Herkenbaar. Mijn AOC is 650 nits, dus dat is al een stuk beter. Heeft ook HDR. Maar geen 5K of glossy scherm. Dat is wel jammer. Ik zou de Pro XDR ook verkiezen boven de Studio Display, maar 6500 euro (inclusief voet) gaan we niet doen. Zag er ook een op Marktplaats voor 4800, maar is nog steeds veel te veel.
[ Voor 4% gewijzigd door Mezkeijou op 18-03-2022 13:08 ]
Wel een glossy afwerking dus, zoals we hier boven zagen.Dennisweb schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:11:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat de beleving tussen een Apple Studio Display verschilt met dat van een iMac. Ik denk dat de kleuren bij een Studio Display net even minder mooi zijn. Dat komt wat mij betreft door het ontbreken van een glossy afwerking. De afwerking is nu mat en dat doet kleuren meestal geen goeds.
Qua Retina resolutie zie ik persoonlijk het verschil niet. Dat is waarschijnlijk het voordeel van slechte ogen hebben.
Ja, want je gaat 'm ook echt uitzetten ipv laten sluimeren...Grert schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:01:
Powerbutton op de achterkant..... dit gaat de nieuwe magic mouse worden.
Dus gebruik je de powerknop exact 0 keer per week...Dennisweb schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:22:
Dat ligt eraan. Als de Mac Studio zich zo gaat gedragen als de Mac Mini M1, dan heb je die uitknop minstens drie keer in de week nodig. Bij mij ligt 'ie ook nutteloos in de kast.
Je weet heel goed wat ik bedoel.Gadget Freak schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:59:
[...]
Dus gebruik je de powerknop exact 0 keer per week...
Heb je nog uitgezocht of het aan je monitor ligt? Hoor verder nooit rare verhalen over die mini.Dennisweb schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:21:
[...]
Je weet heel goed wat ik bedoel.
Maar je kunt natuurlijk altijd doen of je het niet begrijpt.
Mijn MacBook Pro M1 Max met Thunderbolt 4 Dock had het niet. Bij mij had de Mini echt moeite met het aansturen van een 4K AOC 32” en een Full HD Dell 24”. Als ik de resolutie op een native, non-scaling zette, was het wel goed met de Mac Mini M1.Sluw schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:31:
[...]
Heb je nog uitgezocht of het aan je monitor ligt? Hoor verder nooit rare verhalen over die mini.
Toch interessant aangezien een 6K XDR Pro geen probleem is, zou meer bandbreedte moeten zijn.Dennisweb schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:36:
[...]
Mijn MacBook Pro M1 Max met Thunderbolt 4 Dock had het niet. Bij mij had de Mini echt moeite met het aansturen van een 4K AOC 32” en een Full HD Dell 24”. Als ik de resolutie op een native, non-scaling zette, was het wel goed met de Mac Mini M1.
Ik denk dus dat het echt aan de GPU/Unified Memory ligt. Gelukkig is de Mac Studio onderweg, dus we zullen het meemaken.
Dit heb ik dus met mijn M1 Max MBP ook. Drie schermen heb ik er nu aan hangen en gebruik 'caffeinate -d' in de terminal om de MBP nooit te laten slapen. Dan heb ik er geen last van. Vaak was het met slapen zo dat het gewoon goed werkte, maar soms had ik het probleem dat een van de schermen niet meer herkend werd na sluimer. Dan moest ik letterlijk van dat scherm de kabel eruit halen en opnieuw connecten om het weer werkend te krijgen. Super vervelend natuurlijk.RiccardoNL schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:38:
Nou ja, ik had met de Mac Mini regelmatig problemen met sleep transitions.
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik kreeg juist het gevoel dat ik oud word omdat vooral twintigers geen geduld meer lijken te hebben om gewoon iets te lezen, maar alles in flashy Youtube filmpjes voorgeschoteld willen krijgen door druk pratende modepoppen die een hoop lullen maar eigenlijk niks zeggen. Iets wat je in 15 minuten video aan informatie krijgt kun je in hooguit een minuut in tekstvorm lezen. Zelfs voor spul dat je zo uit (online) naslagwerken kunt halen zijn filmpjes gemaakt. Het is duidelijk dat het flink geld oplevert. Doe mij maar de ouderwetse gedegen reviews in tekstvormabsrnd schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:21:
Het is allemaal een beetje vervelend/saai met die Youtube filmpjes.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Dat was ik ook van plan. Het is een Mac Studio geworden. + een Display en straks hopelijk een Display pro als eerste scherm en de gewone als tweede scherm.Donstil schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:05:
Ik was eigenlijk van plan een iMac Pro te kopen maar nu het onzeker is of deze wel komt is een Mac Studio toch ook wel een interessant ding geworden.
Dit is precies de reden waarom ik een Studio Display heb besteld. Ik heb nu dezelfde LG 32UL950-W en daarvan vind ik dat de behuizing afbreuk doet aan de goede beeldkwaliteit. Het is natuurlijk ook weer geen kraakplastic maar ik zie de achterkant elke keer als ik mijn werkkamer binnenloop. Het enige robuuste van dat scherm is de voet en juist die gebruik ik niet omdat ik een VESA-arm heb gemonteerd.Citroentaart schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:54:
[...]
Het is een prima scherm. Ik heb ze niet naast elkaar gezet, iMac heb ik gekalibreerd het scherm thuis niet.
De pixels zijn niet x2 zoals met Retina 5K (als ik het goed zeg). Dus de iMac is scherper. Je merkt ook wel duidelijk het verschil tussen een 'plastic LG scherm' en een iMac. Dat zal je met het Studio Display ook hebben. Een verschil in kwaliteit beleving.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Ik heb trouwens de LG 34WK95U thuis staan. Zelfde idee alleen 34 inch Ultra wide.Canaria schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:33:
[...]
Dit is precies de reden waarom ik een Studio Display heb besteld. Ik heb nu dezelfde LG 32UL950-W en daarvan vind ik dat de behuizing afbreuk doet aan de goede beeldkwaliteit. Het is natuurlijk ook weer geen kraakplastic maar ik zie de achterkant elke keer als ik mijn werkkamer binnenloop. Het enige robuuste van dat scherm is de voet en juist die gebruik ik niet omdat ik een VESA-arm heb gemonteerd.
Ik heb eerder een Thunderbolt-scherm gehad en vind het glossy scherm in combinatie met de aluminium behuizing gewoon erg mooi. Wat betreft beeldkwaliteit ben ik niet zo veeleisend.
[ Voor 5% gewijzigd door Citroentaart op 18-03-2022 19:55 ]
[ Voor 16% gewijzigd door 4vocado op 18-03-2022 20:45 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq