Programma's als Photoshop (pixels) of Illustrator (vectors) maken niet zoveel gebruik van de GPU. Het zijn programma's die leunen op (snelle) CPU's. De GPU wordt benut op het moment dat je bijvoorbeeld in of uit zoomt. En ook sommige filters worden berekend op de GPU. Maar het zijn er echt maar een handje vol, de rest gebeurd allemaal op de CPU.
En speelt geheugen een rol. Als je te weinig geheugen tot je beschikking hebt moeten deze programma's gaan swappen op je hardeschijf. Met de huidige snelle SSD's is dat al vele malen beter dan in de old day's met 5400rpm schijfjes. Maar toch.. je wil dit het liefst in het ram geheugen doen. Dus een ugprade naar 16GB is geen overbodige luxe.
5 jaar geleden heb ik me flink verdiept in het samenstellen van een computer voor Photoshop en was de conclusie dat een snelle 6-core CPU de sweet spot was. Alles na een 8-core gaf geen prestatiewinst in Photoshop maar steeg de uitgave flink.
Zover ik weet is hier niet veel in veranderd en zowel, hoor ik het graag. Meer cores is interessant voor andere software pakketen die dit benutten.
Daarom is de Max denk ik ook niet zo boeiend voor fotografie / grafische vormgevers. Want de single core M1 is gewoon de single Core M1. En al die extra cores na de 8-core zijn leuk maar overhead. De M1 Pro geeft toegang tot 32gb werkgeheugen.
Daarom denk ik dat de M1 pro de sweet spot is voor designers onder ons. En zijn het missen van wat IO poorten op te lossen. Met de M2 op komst verwacht met wat meer aansluitingen te gaan zien. Maar ik leer uiteraard graag als ik er naast zit.
Anyway.. dit is wat mij in het achterhoofd een beetje bezig houd met deze nieuwe machines van Apple:
Mijn huidige PC trekt zonder monitoren 120 watt als ik niets boeiends doe en maakt geluid. Het blazen van de fans zijn er gewoon zoals we dit kennen. Een zacht geluid in de verte. De Mac mini M1 gebruikt Idle ongeveer 5 tot 10 wat. En als hij op zijn staart wordt getrapt 30 watt. En is volgens de vele video's die ik heb gezien muisstil.
De huidige M1 is veel rapper dat mijn huidige PC en als ik voor de 16GB zou gaan, kost het een kleine 1300 euro. Dat is bijna 1/3e wat ik voor mijn PC heb betaald.
Dat is best wel ongelofelijk, en misschien pas het begin van wat er nog komen gaat! Ik kan me voorstellen dat de huidige M1 zichzelfs deels terugverdiend in de stroomrekening.
De Max en Ultra zullen ook een enorm verschil zijn als je dit tegen een vergelijkbare krachtbron plaats. Dat is een perspectief die we anno 2022 best mee mogen wegen. Want kennelijk kan het wel! Prestaties vs laag energie gebruk.
[
Voor 25% gewijzigd door
RoyK op 16-03-2022 10:31
]