Toch wel een interessante video over het scherm van Apple als je het vergelijk met de LG.
Ik heb middels wel genoeg gezien over de Studio. Ze noemen dit een machine voor content creators. En dat is natuurlijk correct. Want dat zijn videobewerkers.
Als we gaan kijken naar andere aspecten in de content generatie wereld zoals een hele grote groep Graphic Designers.. dan ziet het er wat mij betreft anders uit. De programma's waar velen in werken (Adobe suite / Affinity) gaan naar mijn inzicht, en dat zie ik ook in de benchmarks terug.. je niet uren op een dag besparen. Wat ik al een paar keer heb aangetikt, denk ik dat velen ontzettend goed zouden zitten met een M1 Pro en 32gb. The missing link momenteel.
Moet je dagelijks honderden foto's in RAW weg stampen? Dan kan ik de Studio Max ook nog begrijpen.
Echter, veel grafische programma's benutten de extra cores boven de 8 van de basis M1 niet. Ook de GPU wordt niet mega zwaar belast. Iets wat de M1 ook prima op kan vangen. Ook zie ik het niet 123 gebeuren dat de programma's van nu, die al vele jaren niet echt bijzonder goed schalen op meer-meer-meer cores dat in de komend wel gaan doen. Want een enorme investering moet zijn voor Adobe voor een beetje prestatie winst.
Deze grafische tools lusten vooral snelle cores en zwemmen graag in het geheugen. Met de M1 Pro krijg je het dubbel aantal GPU cores + toegang tot 32gb geheugen. Ook krijg je er een video decode engines bij voor als je eens een video bewerkt.
Oftewel.. een dream machine wat mij betreft waar de gemiddelde grafisch vormgever zijn vingers bij af kan likken.
Dit in een klein kastje, 30 watt uit de muur en power waar menig X86 computer niet aan kan tippen. Prijskaartje? Ik mik het op de 1500 euro met 16gb en 1700 voor 32gb.
Wat me opvalt is dat er in verschillende reviews wordt gesproken over het geluid van de fans die bij de Max best merkbaar is. Misschien door de alu heatsink.
Mijn voorzichtige conclusie is dat ik niet de Studio klant bent. En velen dit niet zijn en wacht ik af wat Apple nog meer in petto heeft, hopelijk met de Pro lijn of een M2 die een snellere single core heeft. Dat zou een basis M2 Mac mini misschien zelfs nog interessanter kunnen maken dan een M1 pro
[
Voor 5% gewijzigd door
RoyK op 21-03-2022 12:09
]