Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Citroentaart schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:31:
[...]

Dat was ik ook van plan. Het is een Mac Studio geworden. + een Display en straks hopelijk een Display pro als eerste scherm en de gewone als tweede scherm. ;)
Het twee huidige schermen zijn niet voor mij.
De ene te duur en die recent aangekondigde mist voor mij wat features die ik er eigenlijk wel op wil (120hz bijvoorbeeld.). Dus als scherm nog geen ei gelegd eigenlijk.

Ik heb ook geen haast, dat scheelt :P

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Sluw schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:31:
[...]

Heb je nog uitgezocht of het aan je monitor ligt? Hoor verder nooit rare verhalen over die mini.
Als je het niet op hoeft te zoeken dan lijkt dat misschien zo maar ik heb het probleem ook en het Internet staat vol met display problemen met de MacMini.

Zo heb ik een MacMini 2018 i7 aan de tv. Ding geeft vaker geen beeld dan wel. USB-C naar HDMI lost het deels op maar is niet altijd prettig.

Online ben ik verre van de enige en zelfs ik de Apple store erkende ze het probleem (“herstarten helpt” vond ik persoonlijk geen goeie oplossing).

Edit: ik kende overigens caffeinate niet. Dus met die mention hierboven ben ik wel blij, even kijken of dit wat oplost want het lijkt een sleep/wake probleem (ook al heb ik dat uitstaan)

[ Voor 12% gewijzigd door Donstil op 18-03-2022 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
4vocado schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:42:
Zou je met een Mac Studio M1 Max voor software development (en wat kleinschalig vormgeving) werk 5 jaar mee verder kunnen? Ik zou zeggen van wel, maar ben benieuwd naar jullie mening.
Ik ben aan het twijfelen tussen de M1 Mac Mini (met 16 GB geheugen) en de base Studio model met 1 TB aan SSD.
32 GB en een M1 Max is toch wel nice om te hebben voor 5 jaar.. Denk ik.. Misschien... Of overkill.. 8)7
Dat ga je makkelijk redden hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05

Exirion

Gadgetfetisjist

4vocado schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:42:
Zou je met een Mac Studio M1 Max voor software development (en wat kleinschalig vormgeving) werk 5 jaar mee verder kunnen? Ik zou zeggen van wel, maar ben benieuwd naar jullie mening.
Meer dan zat. Ik heb zelf een MBP M1 Pro met 32GB voor grafisch werk en (o.a. VS en Xcode) development, en dat vliegt allemaal. Zeker met native ARM64 software die nog niet overal gemeengoed is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:00
Helaas voor iFixit, heeft Max Tech de Studio al uitelkaar gehaald.
en er is hoop voor upgraden van sorage :)

[ Voor 76% gewijzigd door absrnd op 19-03-2022 00:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 14:15

RoyK

Hobby tekenaar

Ik kan hun video's altijd wel waarderen. Jammer dat Tweakers nog weinig aandacht heeft gegeven aan de Mac Studio. Naar mijn beleving doet Apple hier toch iets gaafs met een hele andere manier van computing, laag verbruik en toch ontzettend krachtig. Hier moet iedere nerd toch van kunnen smullen, ook als je zo een fan bent van het product?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lazerus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-08 22:51
Gisteren de Mac Studio M1 max ontvangen en de eerste indrukken zijn zeer positief. Hij is snel (was te verwachten), stil (nog niet heel zwaar op de proef gesteld) maar bovenal stuurt hij probleemloos en out of the box mijn 5k scherm aan op 120hz. Logic Pro draait een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Lazerus schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:08:
Gisteren de Mac Studio M1 max ontvangen en de eerste indrukken zijn zeer positief. Hij is snel (was te verwachten), stil (nog niet heel zwaar op de proef gesteld) maar bovenal stuurt hij probleemloos en out of the box mijn 5k scherm aan op 120hz. Logic Pro draait een zonnetje.
Via welke uitgang?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lazerus
Thunderbolt naar displayport. Ik gebruik een Club3d usb-c naar displayport 1.4 kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiccardoNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 15:34
Dit was toch wel even apart, hoor. Geluid van de Mac Studio naar de versterker, en iedere keer dat de power cable van de Mac Studio erin zit, een hard, piepend geluid. Stekker eruit, geen gepiep meer.

Heb nu de versterker en de Mac Studio op dezelfde stekkerdoos gezet en het probleem is opgelost :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52

RnB

@Lazerus Welk 5K scherm heb je die ook 120Hz doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Lazerus schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:08:
Vanochtend mijn Mac Studio opgehaald (base model). Nog niet toegekomen aan Logic Pro, maar dat moet wel goed gaan komen. Alle NeuralDSP plugins die ik gebruik zouden sowieso native moeten werken, en qua performance had ik al geen issues op mijn 5 jaar oude iMac :+

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 13:16
Even een misschien rare vraag, als ik de Mac Studio nu bij Apple bestel, wanneer moet ik dan betalen, omdat de levertijd best lang is? kun je ook bijvoorbeeld pinnen bij ontvangst?

[ Voor 1% gewijzigd door jannus66 op 20-03-2022 11:26 . Reden: Antwoord al gevonden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
jannus66 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:19:
Even een misschien rare vraag, als ik de Mac Studio nu bij Apple bestel, wanneer moet ik dan betalen, omdat de levertijd best lang is? kun je ook bijvoorbeeld pinnen bij ontvangst?
Als je de order betaald met Creditcard dan betaal je op moment van versturen. Betaal je met ideal dan betaal je nu direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lazerus
RnB schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:45:
@Lazerus Welk 5K scherm heb je die ook 120Hz doet?
Een Odyssey G9, 5120 x 1440. Het scherm ondersteunt 240hz maar die optie wordt niet getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52

RnB

Aahh check, thanks. :)
5K is voor mij een beeldscherm met een resolutie van 5120x2880 en daar kende ik er geen die meer dan 60Hz doet. Had gehoopt dat jij me eentje kon aanwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik vindt dit een van de beste reviewers waar ik graag naar kijk. Fijne en realistische feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
RnB schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:32:
Aahh check, thanks. :)
5K is voor mij een beeldscherm met een resolutie van 5120x2880 en daar kende ik er geen die meer dan 60Hz doet. Had gehoopt dat jij me eentje kon aanwijzen.
Haha ik was ook gelijk getriggered :P

Maar 1440 in de hoogte is dus eigenlijk gewoon 2x 2560 naast elkaar. Dat was op mijn 27” iMac vroeger wel oké maar in 2022 krijgt dat mijn geld niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 13:55

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

RiccardoNL schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:42:
Dit was toch wel even apart, hoor. Geluid van de Mac Studio naar de versterker, en iedere keer dat de power cable van de Mac Studio erin zit, een hard, piepend geluid. Stekker eruit, geen gepiep meer.

Heb nu de versterker en de Mac Studio op dezelfde stekkerdoos gezet en het probleem is opgelost :+.
Dat heet nou een 'ground loop' probleem. Heb er hier ook veel last van ook al zitten de apparaten in dezelfde stekkerdoos. Heb een x aantal apparaten aangesloten op mijn mixer. Zou opgelost moeten zijn als alles goed geaard is, maar mocht dat niet lukken dan kun je ground loop isolators proberen. Werken hier perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door DAMAGE op 20-03-2022 21:00 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:23
Donstil schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:04:
[...]

Haha ik was ook gelijk getriggered :P

Maar 1440 in de hoogte is dus eigenlijk gewoon 2x 2560 naast elkaar. Dat was op mijn 27” iMac vroeger wel oké maar in 2022 krijgt dat mijn geld niet meer.
Ik was ook getriggerd. 218 ppi is natuurlijk hartstikke mooi, maar ik wil eigenlijk niet meer terug naar 27”. Ik heb nu een 32”. Zo’n glossy scherm vind ik wel fantastisch. Het enige display die aan mijn wensen voldoet is de Pro Display XDR. Maar veel te prijzig.

Misschien wat dat ook wel een beetje het doel van de Studi Display: mensen die een iMac vervanger willen dat bieden, maar voor wie dat te klein is, duwen naar de veel duurdere Pro Display XDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dennisweb schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Ik was ook getriggerd. 218 ppi is natuurlijk hartstikke mooi, maar ik wil eigenlijk niet meer terug naar 27”. Ik heb nu een 32”. Zo’n glossy scherm vind ik wel fantastisch. Het enige display die aan mijn wensen voldoet is de Pro Display XDR. Maar veel te prijzig.

Misschien wat dat ook wel een beetje het doel van de Studi Display: mensen die een iMac vervanger willen dat bieden, maar voor wie dat te klein is, duwen naar de veel duurdere Pro Display XDR.
Ja dat XDR display is ook niet voor mij, prachtig maar ik haal dat er niet uit.

Ik zit voor het scherm ook niet aan Apple gebonden verder, minimaal 32”, hoogst mogelijke resolutie en 120hz. Dat zijn mijn wensen eigenlijk maar ben verder niet actief aan het zoeken, heb ook nog geen studio besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Maar past 120 hz * 5k scherm wel over 1 kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Dit vind ik dan wel weer geinig :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Toch wel een interessante video over het scherm van Apple als je het vergelijk met de LG.

Ik heb middels wel genoeg gezien over de Studio. Ze noemen dit een machine voor content creators. En dat is natuurlijk correct. Want dat zijn videobewerkers.

Als we gaan kijken naar andere aspecten in de content generatie wereld zoals een hele grote groep Graphic Designers.. dan ziet het er wat mij betreft anders uit. De programma's waar velen in werken (Adobe suite / Affinity) gaan naar mijn inzicht, en dat zie ik ook in de benchmarks terug.. je niet uren op een dag besparen. Wat ik al een paar keer heb aangetikt, denk ik dat velen ontzettend goed zouden zitten met een M1 Pro en 32gb. The missing link momenteel.

Moet je dagelijks honderden foto's in RAW weg stampen? Dan kan ik de Studio Max ook nog begrijpen.

Echter, veel grafische programma's benutten de extra cores boven de 8 van de basis M1 niet. Ook de GPU wordt niet mega zwaar belast. Iets wat de M1 ook prima op kan vangen. Ook zie ik het niet 123 gebeuren dat de programma's van nu, die al vele jaren niet echt bijzonder goed schalen op meer-meer-meer cores dat in de komend wel gaan doen. Want een enorme investering moet zijn voor Adobe voor een beetje prestatie winst.

Deze grafische tools lusten vooral snelle cores en zwemmen graag in het geheugen. Met de M1 Pro krijg je het dubbel aantal GPU cores + toegang tot 32gb geheugen. Ook krijg je er een video decode engines bij voor als je eens een video bewerkt.

Oftewel.. een dream machine wat mij betreft waar de gemiddelde grafisch vormgever zijn vingers bij af kan likken.

Dit in een klein kastje, 30 watt uit de muur en power waar menig X86 computer niet aan kan tippen. Prijskaartje? Ik mik het op de 1500 euro met 16gb en 1700 voor 32gb.

Wat me opvalt is dat er in verschillende reviews wordt gesproken over het geluid van de fans die bij de Max best merkbaar is. Misschien door de alu heatsink.

Mijn voorzichtige conclusie is dat ik niet de Studio klant bent. En velen dit niet zijn en wacht ik af wat Apple nog meer in petto heeft, hopelijk met de Pro lijn of een M2 die een snellere single core heeft. Dat zou een basis M2 Mac mini misschien zelfs nog interessanter kunnen maken dan een M1 pro

[ Voor 5% gewijzigd door RoyK op 21-03-2022 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-09 12:02
De M1 Ultra lijkt me een hele interessante processor / APU.
De specs zouden in theorie moordend kunnen zijn en Apple's promotie neigt daar ook naar....
Apple claimt sneller dan een RTX 3090, maar is eigenlijk langzamer dan een mobiele RTX 3050.
Apple claimt ook sneller dan een 16-core, maar blijkt langzamer dan een Ryzen 3950X (en 5950X).
Zie hier: https://www.hardwaretimes...ntent-creation-workloads/
Zeker die GPU performance vind ik erg teleurstellend, want met 800GB/sec memory op 32 kanalen DDR5 had ik wel meer verwacht.
Een RTX 3050 heeft "maar" 224GB/sec geheugen bandbreedte.
Edit: daarnaast verbruikt een RTX 3050 mobile ongeveer 75W aan vermogen, wat lager is dan de M1 Ultra. Die zit rond de 100-110W.

[ Voor 8% gewijzigd door GarBaGe op 21-03-2022 12:40 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
GarBaGe schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:36:
De specs zouden in theorie moordend kunnen zijn en Apple's promotie neigt daar ook naar....
Apple claimt sneller dan een RTX 3090, maar is eigenlijk langzamer dan een mobiele RTX 3050.
Apple claimt ook sneller dan een 16-core, maar blijkt langzamer dan een Ryzen 3950X (en 5950X).
Zeker die GPU performance vind ik erg teleurstellend, want met 800GB/sec memory op 32 kanalen DDR5 had ik wel meer verwacht.
Edit: daarnaast verbruikt een RTX 3050 mobile ongeveer 75W aan vermogen, wat lager is dan de M1 Ultra. Die zit rond de 100-110W.
Komt het omdat de software nog niet optimaal werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-09 12:02
Mezkeijou schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:54:
[...]

Misschien....
Nu is de M1 een compleet nieuw ontwerp / architectuur en is Apple ook niet echt een partij die graag alle interne details hierover wil publiceren.... maar puur kijkend naar de specs verwacht ik GPU performance rond RTX3070 - RTX3080 niveau.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:54

Hertog

Aut bibat, aut abeat

GarBaGe schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:36:
Als ik de comments zo eens lees zijn er nog wel wat vraagtekens bij de test (er wordt alleen blender gebruikt, versie staat er niet bij en niet alle versies draaien überhaupt op Apple Silicon). En dat verbruik, ik kan zo snel niet zien wat vergeleken wordt maar in andere tests gebruikt een M1 Ultra nog geen 100W voor het hele systeem. Zie bijvoorbeeld https://arstechnica.com/g...ly-perfect-workhorse-mac/ voor een wat genuanceerde analyse (afgezien van de titel :P) of voor de CPU kant https://www.tomshardware....es-amd-threadripper-3990x

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog op 21-03-2022 13:11 ]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• absrnd
Zelfs al lijkt het dat je een unboxing niet fout kan doen, lukt het sommige toch.
Ik leef mee met deze gast :)

YouTube: YouTube

[ Voor 11% gewijzigd door absrnd op 21-03-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:49
Zelf ben ik ook op uitkijk om eventueel over te stappen van Windows naar macOS. Het is dat of mijn huidige AMD desktop (Ryzen 1700X en GTX1080) een kleine update geven naar een nieuwere AMD CPU.
Twee jaar geleden heb ik de overstap naar een iPhone gemaakt en dat bevalt me wel, vandaar vooral de nieuwsgierigheid richting het macOS besturingssysteem en ook de nieuwe M1 processoren.
Op zich zag ik een Mac Mini met M1 Pro, 16GB ram, 10GBit/s ethernet poort en meer TB4 poorten dan de huidige helemaal zitten, maar die is er (nog) niet gekomen. De huidige Mac Mini schrikt me wat af (te weinig poorten en mogelijk power) en kost toch ook al snel 1500€ mits de nodige opties. Neem daar nog een TB4 Dock bij en je komt steeds dichter bij de Studio. Als ik dan de horrorverhalen lees/kijk i.v.m. TB- docks dan betaal ik denk ik liever wat meer voor de Studio zodat ik daar niet mee te maken krijg.
Zodus, de Studio komt in het vizier. Maar, dat wordt al direct een pak geld uit ‘nieuwsgierigheid’.
Persoonlijk doe ik niet veel speciaals met mijn PC. Het is voor hobby, thuisgebruik en thuiswerk (Teams, RDP). Ik heb Lightroom voor mijn foto’s en schiet met mijn Panasonic GH5 wel regelmatig 4K maar bewerk dat zelden. Af en toe maak ik wat 3D-modellen om op mijn 3D-printer te maken. Mijn bestanden staan op een TrueNAS server en mijn thuisnetwerk zit op 10GBit/s niveau (vooral fiber, wat de Mac niet heeft), dus dat kan ik ook benutten (bv. iSCSI drive op macOs al is dat op M1 nog onmogelijk via de oude wegen/software). Gamen doe ik zelden, maar het af en toe eens kunnen doen zou mooi meegenomen zijn. De Mini en Studio zijn beiden klein, dat spreekt me ook aan, want dat leent zich ook tot verhuis binnens huis (thuiswerk met meerderen). Ik hou er wel van hardware te kopen die even mee kan gaan en daarom ben ik niet verlegen soms iets meer uit te geven om dat toch iets meer te verzekeren.
Nu vraag ik me af, is zo’n Studio M1 Max de betere keuze voor mij of ga ik met een Mini evenveel plezier hebben de komende 5-7 jaar? Ook qua restwaarde, stel dat ik na een jaar toch terug naar Windows wil, is zo’n Studio misschien wel waardevaster (glazen bol hebben we spijtig genoeg niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

GarBaGe schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Misschien....
Nu is de M1 een compleet nieuw ontwerp / architectuur en is Apple ook niet echt een partij die graag alle interne details hierover wil publiceren.... maar puur kijkend naar de specs verwacht ik GPU performance rond RTX3070 - RTX3080 niveau.
Als je goed kijkt naar de vergelijkings grafiek die Apple gebruikt om te roepen hoe goed de M1 Ultra is in vergelijking met de RTX3090, dan zie je dat ze qua vermogen (x-as) ophouden bij ~310W voor de RTX3090, en dat op dat vermogen de M1 Ultra vergelijkbaar zou presteren tegen 200W minder. Dat eigenlijk best plausibel, maar er is een klein probleem: een reguliere RTX3090 die je in je PC stopt, pakt rustig meer dan die 310W aan power, en de grafiek voor die RTX3090 loopt dus nog een eindje door.

TL;DR: de RTX3090 is in absolute zin sneller dan de M1 Ultra. Echter heeft de RTX3090 ongeveer 200W meer power nodig om gelijk te presteren met de M1 Ultra ;)

Overigens is Blender niet een heel nuttige test voor Apple GPUs. Allereerst is Blender zeker nog niet geoptimaliseerd, maar andersom geldt ook dat Blender tegenwoordig gebruik kan maken van de raytracing mogelijkheden van de RTX kaarten, en dat heeft de M1 GPU gewoon niet. Kortom: nutteloze vergelijking, want je zou met een RTX GPU sowieso de raytracing mogelijkheden inzetten, en daarmee is een RTX GPU veel sneller dan de M1 Ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
@Donstil Ik ben eruit. Een Mac Studio Display + verstelbare poot kost al 2300 euro. Dat is eigenlijk de helft van een tweedehands Pro Display XDR + standaard. Mijn idee: ik spaar de komende jaren het andere deel erbij en kijk dan of ik ergens aan een Pro Display XDR kan komen.

Ik verwacht de komende jaren ook een nieuw Pro Display XDR, dus de kans lijkt me groot dat de - tegen die tijd oudere modellen - in waarde dalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
New video shows Mac Studio is upgradable (but Apple blocked it in software)
  • Miani took the wiped SSD from the second machine and inserted it in the open slot on the first machine, but the Mac’s status light blinked SOS and it wouldn’t boot up
  • He then swapped the SSDs between two Mac Studios and found again that neither would boot
  • In a disappointing move, it appears that Apple has locked user-upgradability in software (the device recognizes the SSD, but Apple stops it from booting)
Bronvermelding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Mezkeijou schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:54:
[...]

Dat is wat ik uit verschillende reviews haal. En is iets wat ArtIsRight steeds aangeeft. Ze kunnen nog snellere computers maken met nog meer cores, nog meer snelheid tussen de cpu en het geheugen, en nog meer gpu cores. Als de software het niet weet te benutten heb je er helemaal geen ene **** aan. Software moet dus verder door ontwikkeld worden om deze machines tot volle potentie te kunnen benutten. Voordat we daar zijn, zijn we jaren verder. ALS de software verder ontwikkeld wordt om dit te benutten. Waarom zou je hier mankracht op zetten wat geld kost, voor een prestatiewinst van... secondes of een paar minuten?

Zover ik alles mag geloven kunnen videobewerkers hun lol op door lekker te kunnen werken in hun timeline zonder te scrubben. Dat is toch heerlijk? Die export van een paar minuten sneller gaat toch niet je dag veranderen. Maar dat je zonder stotteren in je 4k of 8k materiaal heen kan, met tig sound kanalen en weet ik veel wat. Dat is toch de winst. Dat kan dus nu allemaal al.

Ik denk dat Apple wat te hoog van de toren heeft geblazen wat wel jammer is. Want met de M1 hebben ze gewoon een supergave cpu neergezet. Een klasse apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

robcoenen schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:01:
New video shows Mac Studio is upgradable (but Apple blocked it in software)
[YouTube: What happens if you try to UPGRADE a $5,000 Mac Studio?]
  • Miani took the wiped SSD from the second machine and inserted it in the open slot on the first machine, but the Mac’s status light blinked SOS and it wouldn’t boot up
  • He then swapped the SSDs between two Mac Studios and found again that neither would boot
  • In a disappointing move, it appears that Apple has locked user-upgradability in software (the device recognizes the SSD, but Apple stops it from booting)
Bronvermelding
Ik denk dat Miani niet op de hoogte is van de procedure die op de Mac Pro nodig is om SSDs te vervangen. Het zou inderdaad kunnen dat Apple de Mac Studio softwarematig gelocked heeft, maar het zou ook kunnen dat een nieuwe/andere SSD eerst op firmware niveau opnieuw gelinkt moet worden, zoals bij de Mac Pro het geval is. Dat is nodig ongeacht wat er op de SSD staat, en heeft ook tot gevolg dat de SSD gewist gaat worden.

Zie ook:
Apple Support: Install or replace SSD modules in your Mac Pro (2019)
Apple Support: Revive or restore a Mac with Apple silicon using Apple Configurator 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Whieee schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:06:
[...]

Ik denk dat Miani niet op de hoogte is van de procedure die op de Mac Pro nodig is om SSDs te vervangen. Het zou inderdaad kunnen dat Apple de Mac Studio softwarematig gelocked heeft, maar het zou ook kunnen dat een nieuwe/andere SSD eerst op firmware niveau opnieuw gelinkt moet worden, zoals bij de Mac Pro het geval is. Dat is nodig ongeacht wat er op de SSD staat, en heeft ook tot gevolg dat de SSD gewist gaat worden.

Zie ook:
Apple Support: Install or replace SSD modules in your Mac Pro (2019)
Apple Support: Revive or restore a Mac with Apple silicon using Apple Configurator 2
Kans dat dat zijn volgende stap zal zijn, maar er ie een kans dat het niet mogelijk een clone van de plaatse SSD te make is, dan heeft hij dadelijk een Mac Studio zonder werkende SSD :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En dan no een semi vrolijke noot voor vandaag,
is dat je de stand van je Studio Display kan laten aanpassen door Apple.
Zal ongetwijfeld wel wat kosten, maar je kan dus van VESA naar bewegende stand of normale stand laten omzetten.

[Bron]
https://www.macrumors.com...t-adapter-after-purchase/

[ Voor 18% gewijzigd door absrnd op 21-03-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
rant..

[ Voor 137% gewijzigd door Mezkeijou op 22-03-2022 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
@Dennisweb Jullie hebben 2 Mac Studio's draaien. De M1 Max versie toch?
Horen jullie de fans draaien? Is het storend? Ik lees er het een en ander over dat deze toch wel veel geluid maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
@Citroentaart als ik m'n oor naast de Mac leg hoor ik 'm heel zachtjes. Tijdens normaal gebruik hoor ik 'm niet. Ook bij intensiever gebruik nog niet harder horen draaien (nu 2 dagen in gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Ascension schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:06:
@Citroentaart als ik m'n oor naast de Mac leg hoor ik 'm heel zachtjes. Tijdens normaal gebruik hoor ik 'm niet. Ook bij intensiever gebruik nog niet harder horen draaien (nu 2 dagen in gebruik).
Is dat de M1 Max versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
@Citroentaart Ja, basismodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Ok, goed om te horen. Ik ben best wel allergisch voor geblaas van zo'n apparaat. Maar volgens mij moet je wel in een hele stille kamer zitten om het continu te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Citroentaart schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:32:
@Dennisweb Jullie hebben 2 Mac Studio's draaien. De M1 Max versie toch?
Horen jullie de fans draaien? Is het storend? Ik lees er het een en ander over dat deze toch wel veel geluid maakt.
Wij horen het inderdaad niet, dus ik denk dat het heel erg meevalt. Het is in ieder geval niet alsof er een blazende computer naast je staat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Dennisweb schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:22:
[...]

Wij horen het inderdaad niet, dus ik denk dat het heel erg meevalt. Het is in ieder geval niet alsof er een blazende computer naast je staat. :)
Dan zullen het waarschijnlijk gevoelige mensen zijn in een hele stille ruimte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Citroentaart schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:42:
[...]

Ok, goed om te horen. Ik ben best wel allergisch voor geblaas van zo'n apparaat. Maar volgens mij moet je wel in een hele stille kamer zitten om het continu te horen.
Ik hoor mijn Studio inderdaad zachtjes blazen. Het is stiller dan elke PC die ik ooit gehad heb, maar iets minder stil dan mijn 27" iMac, met als verschil dat mijn iMac onder load harder ging blazen, en mijn Studio dat tot dusverre niet lijkt te doen. Qua warmte lijkt het ook niet echt nodig; de Studio is ronduit koel.

Ik ervaar het niet echt als storend, maar het is wel merkbaar minder stil dan mijn iMac was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Whieee schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:25:
[...]

Ik hoor mijn Studio inderdaad zachtjes blazen. Het is stiller dan elke PC die ik ooit gehad heb, maar iets minder stil dan mijn 27" iMac, met als verschil dat mijn iMac onder load harder ging blazen, en mijn Studio dat tot dusverre niet lijkt te doen. Qua warmte lijkt het ook niet echt nodig; de Studio is ronduit koel.

Ik ervaar het niet echt als storend, maar het is wel merkbaar minder stil dan mijn iMac was.
Aha. Welke iMac heb je? Ik werk op een i9 uit 2019. Die gaat soms ook blazen maar meestal hoor ik hem niet. Ik hoop niet dat het straks wel merkbaar is als je gewoon zit te werken. Ik zit wel op kantoor naast een weg waar je verkeer hoort rijden, dus helemaal stil is het niet, met een muziekje op trouwens ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Citroentaart schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:33:
[...]

Aha. Welke iMac heb je? Ik werk op een i9 uit 2019. Die gaat soms ook blazen maar meestal hoor ik hem niet. Ik hoop niet dat het straks wel merkbaar is als je gewoon zit te werken. Ik zit wel op kantoor naast een weg waar je verkeer hoort rijden, dus helemaal stil is het niet, met een muziekje op trouwens ook niet.
Ik heb (nu nog) een 2017 27" iMac 5K met een quadcore i5 en een Radeon 580. Meestal stil (tenzij je heeeeeel goed oplet), maar iets luidruchtiger als je hem hard aan het werk zet. Geen windtunnel-achtige herrie, maar zeker onder zware load zijn de fans goed hoorbaar.

Idle is de Studio tot dusverre merkbaar minder stil. Onder load juist merkbaar stiller (of ik heb gewoon nog niet genoeg load gegenereerd :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Whieee schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:40:
[...]

Ik heb (nu nog) een 2017 27" iMac 5K met een quadcore i5 en een Radeon 580. Meestal stil (tenzij je heeeeeel goed oplet), maar iets luidruchtiger als je hem hard aan het werk zet. Geen windtunnel-achtige herrie, maar zeker onder zware load zijn de fans goed hoorbaar.

Idle is de Studio tot dusverre merkbaar minder stil. Onder load juist merkbaar stiller (of ik heb gewoon nog niet genoeg load gegenereerd :+ )
Ok, duidelijk. Ik hoop dat ik de Mac Studio niet continu hoor draaien. Als je je best moet doen om hem te horen dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Is er al iemand met een Studio (max) en dagelijks in Photoshop en/of illustrator werkt? Want er is zo weinig info over in te winnen. Ik ben stiekem nog steeds op zoek naar ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
RoyK schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:38:
Is er al iemand met een Studio (max) en dagelijks in Photoshop en/of illustrator werkt? Want er is zo weinig info over in te winnen. Ik ben stiekem nog steeds op zoek naar ervaringen.
Misschien helpt deze video:

[ Voor 16% gewijzigd door absrnd op 23-03-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashTest
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-09 11:41
RoyK schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:38:
Ja, daar is vrij weinig over te vinden he? Op basis van de video's die ik heb bekeken afgelopen weekend voelt de Mac Studio wel wat als een overkill voor photoshop en illustrator. Aangezien photoshop ook maar 8 cores optimaal benut en daarna iedere core niet echt een mega verbetering is. Zelfde voor de GPU, daar maken we eigenlijk alleen gebruik van met het in/uitzoomen in Photoshop/Illustrator en de Neural Filters.

Ik zat zelf eerst ook te kijken naar een Mac Studio voor mijn werk als vormgever, maar ik denk dat ik deze even skip. Tenzij iemand hier in hetzelfde werkveld heel enthousiast is, dan laat ik mij graag overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Thanks, deze video heb ik al vaker bekeken. Sterker nog, ik ben in contact met de maker voor illustrator bestanden die ik misschien gaat aanleveren zodat hij daar reviews op kan maken :P

Het zijn alleen gewoon benchmarks, ik zoek het meer in dagelijkse ervaring. Dus hoop op iemand hier met een Studio en daar wat over kan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
CrashTest schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:30:
[...]

Ja, daar is vrij weinig over te vinden he? Op basis van de video's die ik heb bekeken afgelopen weekend voelt de Mac Studio wel wat als een overkill voor photoshop en illustrator. Aangezien photoshop ook maar 8 cores optimaal benut en daarna iedere core niet echt een mega verbetering is. Zelfde voor de GPU, daar maken we eigenlijk alleen gebruik van met het in/uitzoomen in Photoshop/Illustrator en de Neural Filters.

Ik zat zelf eerst ook te kijken naar een Mac Studio voor mijn werk als vormgever, maar ik denk dat ik deze even skip. Tenzij iemand hier in hetzelfde werkveld heel enthousiast is, dan laat ik mij graag overtuigen.
Geldt evenwel op Lightroom? Daar ben ik met name benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 14:08

4bit

Onward, to futility!

Whieee schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:40:
[...]

Ik blijf het wel raar vinden dat in idle de fans niet gewoon uit kunnen staan.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
4bit schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:38:
[...]

Ik ook. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

CrashTest schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:30:
[...]

Yep, ik denk dat wij vormgevers / illustratoren zich heerlijk kunnen nestelen in de M1 Pro.

Motivatie:
  • M1 base beeft al 8 hele snelle single cores
  • Toegang tot 32gb
  • 2 extra cpu cores (optie)
  • 6 extra gpu cores
  • Extra chips die helpen bij beetje video bewerken
  • 200gb p/s geheugen bandbreedte vs 68gb bij de M1
Ik lees veel berichten van vormgevers die echt alles doen op hun Mac mini M1 met 16GB, alles open, browsen erbij, muziek aan.. dus dat kan allemaal al. Ik zoek alleen net wat extra overhead, dat hopelijk ook wat helpt bij grotere brushes, of als vector tekeningen beginnen te groeien.

Nu nog wachten op een desktop in de M1 pro versie. Of misschien zelfs wel een M2 met nog iets rappere single cores.

[ Voor 10% gewijzigd door RoyK op 23-03-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wht_nl
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 13:41
Ik had ook gehoopt op wat meer real life reviews.

Momenteel werk ik op een MacBook Pro (2018, 2.8GHz 6 core I9, 32GB ram). Nu is een desktop variant voor mij nu ideaal aangezien ik sowieso op een LG HDR 5K scherm werk en niet meer zoveel buiten de deur werk.

Ik gebruik de adobe suite intensief en dan voornamelijk After Effects. Nu is AE gebaat bij snelle enkel cores en veel geheugen. Ja, hij is momenteel in beta dus daar sleutelen ze hopelijk ook aan de performance nog.

Het zal logisch zijn dat ik er qua performance op vooruit zal gaan en denk dat de base model met 64GB voor mij een goede keuze zal zijn. Had alleen gehoopt dat ik dat wat meer bevestigt kon krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashTest
RoyK schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:42:
[...]

Yep, ik denk dat wij vormgevers / illustratoren zich heerlijk kunnen nestelen in de M1 Pro.

Motivatie:
  • M1 base beeft al 8 hele snelle single cores
  • Toegang tot 32gb
  • 2 extra cpu cores (optie)
  • 6 extra gpu cores
  • Extra chips die helpen bij beetje video bewerken
  • 200gb p/s geheugen bandbreedte vs 68gb bij de M1
Ik lees veel berichten van vormgevers die echt alles doen op hun Mac mini M1 met 16GB, alles open, browsen erbij, muziek aan.. dus dat kan allemaal al. Ik zoek alleen net wat extra overhead, dat hopelijk ook wat helpt bij grotere brushes, of als vector tekeningen beginnen te groeien.

Nu nog wachten op een desktop in de M1 pro versie. Of misschien zelfs wel een M2 met nog iets rappere single cores.
Helemaal mee eens! Ik heb zelf gewoon een workstation met een 3950x en 3080 hier staan en als ik thuis nog een aanpassing moet doen kan ik heel veel gewoon op mijn 13inch M1 (16gb) doen. Dus dan is die 14inch met 32gb ram helemaal geschikt.
wht_nl schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:50:

Momenteel werk ik op een MacBook Pro (2018, 2.8GHz 6 core I9, 32GB ram). Nu is een desktop variant voor mij nu ideaal aangezien ik sowieso op een LG HDR 5K scherm werk en niet meer zoveel buiten de deur werk.

Ik gebruik de adobe suite intensief en dan voornamelijk After Effects. Nu is AE gebaat bij snelle enkel cores en veel geheugen. Ja, hij is momenteel in beta dus daar sleutelen ze hopelijk ook aan de performance nog.

Het zal logisch zijn dat ik er qua performance op vooruit zal gaan en denk dat de base model met 64GB voor mij een goede keuze zal zijn. Had alleen gehoopt dat ik dat wat meer bevestigt kon krijgen :)
Als je veel in After Effects werkt zou ik denk ik wel gaan voor een Mac Studio, vooral omdat de effecten zowel de CPU en GPU belasten. Is maar net welke je erop sleept en veel RAM is dan ook wel lekker.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de nieuwe display veel te duur vind om naast de Mac Studio aan te schaffen, maar aangezien je al op een LG 5k werkt hoef je daar geen geld meer aan uit te geven. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Sluw schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:39:
Ik twijfel over dat scherm (ik zie hier geen apart topic voor). Hoe ervaren mensen de hoogte van een 127" iMac? Is dat goed voor een beetje ergonomische zithouding? Die in hoogte verstelbare standaard gooit er meteen weer een paar honderd euro bovenop.
Die van mij is iets verhoogt met een Satechi Aluminium UCB-C hub. Qua hoogte net wat fijner voor mij.
Qua design past het er perfect bij en bied daarmee ook poorten aan de voorzijde.

https://www.coolblue.nl/p...standaard-hub-zilver.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hDNTMurRxKTTzng3DTd1DspBRg=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/yM4IOks7r8fh8bpj1ZD5OpXT.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
wht_nl schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:50:

Mac Address (zuster Youtube kanaal van Linus Tech Tips) had onlangs een leuke video hierover. Welliswaar gaat dit niet direct over de Mac Studio, maar de Macbook Pro met M1 chips. Iets andere hardware, maar wel vergelijkbaar. Ook wel gelijk interessant om te zien hoe foto & muziek professionals het gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wht_nl
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 13:41
CrashTest schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:05:
[...]
Als je veel in After Effects werkt zou ik denk ik wel gaan voor een Mac Studio, vooral omdat de effecten zowel de CPU en GPU belasten. Is maar net welke je erop sleept en veel RAM is dan ook wel lekker.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de nieuwe display veel te duur vind om naast de Mac Studio aan te schaffen, maar aangezien je al op een LG 5k werkt hoef je daar geen geld meer aan uit te geven. _/-\o_
Ja, daar ben ik wel blij mee. Dan was het een iets ander verhaal :).
Tux3.14 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:24:
[...]

Mac Address (zuster Youtube kanaal van Linus Tech Tips) had onlangs een leuke video hierover. Welliswaar gaat dit niet direct over de Mac Studio, maar de Macbook Pro met M1 chips. Iets andere hardware, maar wel vergelijkbaar. Ook wel gelijk interessant om te zien hoe foto & muziek professionals het gebruiken.
[YouTube: We test the MacBook Pro in the “Real World”]
Thx! Zal eens kijken.

Ik ben denk ik ook bijna over de streep, heb alleen dat ene kleine zetje nodig haha. Sowieso blij dat de studio er is aangezien ik anders van plan was om een iMac of iets aan te schaffen. Alleen zat ik dan met dat scherm.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

MKBHD heeft ook de review online van het Studio Display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Wat hij op het laatste zegt he.. een goeie deal.. een Rolce Royce? ;)

Ik heb twee van deze gekocht als verhoger van het scherm. Wel fraai en minimalistisch design.
De Mac Studio past er ook precies onder. 2mm ruimte over als goed is. ;)

https://officestance.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

4bit schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:38:
[...]

Ik wacht vooralsnog op een update van iStat Menus zodat ik:

1. daadwerkelijk de sensoren in mijn Mac Studio kan uitlezen (nu doe ik dat met Hot (gratis en open-source)
2. custom fan settings kan toevoegen

Want inderdaad... als de CPU letterlijk de 30ºC niet haalt, hoeft er in principe geen fan aan te staan wat mij betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Citroentaart schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:59:
[...]

Wat hij op het laatste zegt he.. een goeie deal.. een Rolce Royce? ;)
Inderdaad. Ik vind het wel een goede review. De kritiek op die monitor is natuurlijk best terecht. En puur qua specs is het niet de beste deal. Maar ik heb best wat meer geld over voor design, afwerking en het feit dat het Apple is (dus out-of-the-box goede kleurcalibratie en het werkt goed samen met wat ik heb).

Ook leuk:
https://twitter.com/SteveMoser/status/1505934368992374790
https://twitter.com/DetroitBORG/status/1506362460307169280

[ Voor 4% gewijzigd door Tom op 23-03-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Tom schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:24:
[...]

Inderdaad. Ik vind het wel een goede review. De kritiek op die monitor is natuurlijk best terecht. En puur qua specs is het niet de beste deal. Maar ik heb best wat meer geld over voor design, afwerking en het feit dat het Apple is (dus out-of-the-box goede kleurcalibratie en het werkt goed samen met wat ik heb).

Ook leuk:
Idd, kritiek is wel terecht.. Maargoed, design moet ook betaald worden inderdaad. Daarom ook ervoor gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

[...]

Ook leuk:
Ja het is denk ik gewoon wat het is. Het is geen goedkope monitor. Maar daar krijg je wel een 5k scherm voor terug, in een design waar je je vingers aan af kunt likken. Want dat het één van de mooiste monitoren is (smaak zal verschillen) is toch een gegeven. Van mij hadden ze ook een model mogen uitbrengen zonder A15 chip, webcam en speakers.

De bekende LG kost ook een kleine 1300 euro en laten we eerlijk zijn. Die ziet er toch niet uit en staat ook nog op een wiebelig pootje.

Zoek je een prachtige monitor en moet hij 5k zijn. Dan boeit die 1600 euro waarschijnlijk een stuk minder. Daar heb je wel elke dag plezier van als je naar je plekje loop. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrashTest
RoyK schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Ja het is denk ik gewoon wat het is. Het is geen goedkope monitor. Maar daar krijg je wel een 5k scherm voor terug, in een design waar je je vingers aan af kunt likken. Want dat het één van de mooiste monitoren is (smaak zal verschillen) is toch een gegeven. Van mij hadden ze ook een model mogen uitbrengen zonder A15 chip, webcam en speakers.

De bekende LG kost ook een kleine 1300 euro en laten we eerlijk zijn. Die ziet er toch niet uit en staat ook nog op een wiebelig pootje.

Zoek je een prachtige monitor en moet hij 5k zijn. Dan boeit die 1600 euro waarschijnlijk een stuk minder. Daar heb je wel elke dag plezier van als je naar je plekje loop. :D
Ja true, maar dan spaar ik liever even door om 2de hands een Pro Display XDR op de kop te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:49
In onderstaande video gaat de Youtuber van dienst zijn Studio terugbrengen omdat hij gewoon niet door de setup heen geraakt (volgens hem is daarvoor er een Apple Mouse en misschien zelfs Apple Keyboard nodig):
YouTube: The Apple Mac Studio Sucks! Here's Why.....

Kan iemand dit bevestigen? Zoja dan kan ik mij order nog annuleren :(
Persoonlijk vraag ik me af of een gewone bekabelde muis niet zou werken (hij heeft een kabel aangesloten maar die is misschien enkel voor het opladen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• absrnd
NuKeM schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:43:
In onderstaande video gaat de Youtuber van dienst zijn Studio terugbrengen omdat hij gewoon niet door de setup heen geraakt (volgens hem is daarvoor er een Apple Mouse en misschien zelfs Apple Keyboard nodig):

Persoonlijk vraag ik me af of een gewone bekabelde muis niet zou werken (hij heeft een kabel aangesloten maar die is misschien enkel voor het opladen).
Ik heb vele youtube filmpjes gezien dat ze eigen keyboards an muizen gebruiken met de Studio.

Als je de comments leest zal hij zelf een beetje rare fouten hebben gemaakt, door niet een data maar oplaad kabel te gebruiken voor de muis en keyboard poging.

En die muis die wel aan zijn MacBook verbonden is, kan hij wel in pairing mode zetten, maar moet hij eerst deze ontkoppelen van zijn Macbook, of the Bleutooth dongle van de muis er in pluggen.

Ik denk ook dat hij een beetje obstinaat is, en niet wil dat het werkt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSitutjI5g262ncK_J1OG6iB314=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xd86BTUXzPZHBWuJkvjZaLA1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door absrnd op 23-03-2022 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
RoyK schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Je hebt absoluut gelijk maar toch wringt het een beetje. Tot 2017/2018 bracht Apple producten uit met een boel "trade offs". Bijvoorbeeld de dunne MacBook Pros die te warm werden en een slecht toetsenbord hadden en Mac Minis die niet vaak genoeg werden geüpdate. De laatste tijd, sinds de M1, lijkt Apple meer te luisteren naar consumenten. Ports komen terug, producten worden groter en dikker voor betere accu's en specs, goede schermen, goede toetsenborden, mega snelle en energie zuinige chips.

De specs van de Studio Monitor liggen gewoon niet in deze lijn. Er missen te belangrijke zaken als HDR, miniled of oled, de webcam komt slecht uit de verf, geen portrait mode bij de dure stand etc. Het is visueel een prachtige monitor maar in z'n eigen categorie niet op het niveau van de recente Apple producten als de Mac Mini, MacBook Pros, Mac Studio etc.

Edit: het is dat er geen noemenswaardige 5K en 6K concurrentie is, eigenlijk dus ook geen vergelijkingsmateriaal op hun eigen producten en de LG na.

[ Voor 4% gewijzigd door Sluw op 23-03-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
CrashTest schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:28:
[...]

Ja true, maar dan spaar ik liever even door om 2de hands een Pro Display XDR op de kop te tikken.
Exact dit. Ik heb uitgerekend dat je aan een ASD met een in hoogte verstelbare poot al dik 2200 euro verder bent. Ik kan de belasting zelfs aftrekken als ik een nieuwe koop. Na vijf procent korting bij Amac als ING-lid zit ik dan op zo’n 4100 euro. De helft heb je dus al als je ze ASD niet koopt.

Ok, ja, er moet nog een pootje bij van 1000 euro, maar die zijn ook goedkoper op eBay te scoren. Of met korting bij Cyberport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:58

Quakie

quakelen

Enige shock uit gehele filmpje voor mij is dat apple support heeft gezegd dat er een apple Mouse / Keyboard nodig is bij eerste pair.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
Quakie schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:46:
[...]

Enige shock uit gehele filmpje voor mij is dat apple support heeft gezegd dat er een apple Mouse / Keyboard nodig is bij eerste pair.
Ik hier denk ik weer dat hij het heeft geïnterpreteerd dat je "alleen" een Mac mouse en keyboard te gebruiken is.
maar een Microsoft medewerker zou ook zeggen een Microsoft compatible mouse en Keyboard nodig is voor een Win machine :)

En als dit echt zo zou zijn dan zou er op MacRumors all de pleuris uitgebroken zijn :P

Deze foto's laten het nog duidelijk zien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hwd7rfq4eW3eJMkY2qr5th7BOts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FF48JNJKyRDG98QHBiBCjVtd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6maT5nnFXpL3S-TkWwwPmHB7-n4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtxNa24AqtHotihx02TyLFeN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJeBsAHt5W89_h1da3SRta36nmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEMTiF3dggOemKlLE3UdD9BW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door absrnd op 23-03-2022 23:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik kan dit prima ontkrachten. Ik gebruik per definitie geen Apple toetsenborden en muizen. Ik heb probleemloos mijn Studio geconfigureerd met een bedraad keyboard en een Logitech trackball via de Unifying receiver. Het is wel lastig als je alleen bluetooth input devices hebt. Maar Macs werken al sinds jaar en dag met elk USB keyboard en muis dat je inplugt en dat is in mijn beleving niet veranderd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik vind het wel jammer, en zelfs een beetje raar dat Tweakers nog niets serieus heeft geschreven over de Mac Studio. Ik had toch wel verwacht dat ze zelf een machine aan de tand zouden willen voelen waar we dan met elkaar over kunnen discussiëren. Ook al zouden ze nu nog iets uitbrengen.. tja, er waren al honderden je voor haha.

Wat nu wel interessant is zijn de video's van Youtubers die beginnen met "Why i sent back my Studio".. nou het antwoord is simpel, je was al niet van plan om het te houden. Je hebt hem alleen gekocht om er een video over te maken en stuur je hem binnen 14 dagen terug. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
RoyK schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:54:

Wat nu wel interessant is zijn de video's van Youtubers die beginnen met "Why i sent back my Studio".. nou het antwoord is simpel, je was al niet van plan om het te houden. Je hebt hem alleen gekocht om er een video over te maken en stuur je hem binnen 14 dagen terug. :P
Dat is inderdaad wat steeds meer gebeurd, met alle nieuwe Apple producten.

En dan de klagers die op elk dom klein dingetje gaan muggenziften, zoals een youtuber die klaagt over de slechte kwaliteit van de ingebouwde Studio speaker en dat het niet goed is voor muziek |:(

En dan hebben we een nieuwe trend, dat de meest onbekende youtubers met een rommel kamer, claimen dat ze een review Studio hebben gekregen van Apple :z

[ Voor 10% gewijzigd door absrnd op 24-03-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
De Mac Studio deed vervelend met mijn Dell U2715H. Toont alles van HDMI naar HDMI op het YPbPr-kleurenprofiel omdat de Mac denkt dat de monitor een televisie is.

Inmiddels een DisplayPort naar USB C-kabel besteld en aangesloten. Springt meteen op het RGB-kleurenprofiel en alles is weer zoals het hoort. Nu is 'ie weer scherper (voor zover dat kan met Full HD) en kloppen de kleuren weer. Niet meer zo flets. :)

Ik heb deze kabel besteld: https://www.amazon.de/dp/B07RY75V7Q/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Dennisweb schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:34:
De Mac Studio deed vervelend met mijn Dell U2715H. Toont alles van HDMI naar HDMI op het YPbPr-kleurenprofiel omdat de Mac denkt dat de monitor een televisie is.

Inmiddels een DisplayPort naar USB C-kabel besteld en aangesloten. Springt meteen op het RGB-kleurenprofiel en alles is weer zoals het hoort. Nu is 'ie weer scherper (voor zover dat kan met Full HD) en kloppen de kleuren weer. Niet meer zo flets. :)

Ik heb deze kabel besteld: https://www.amazon.de/dp/B07RY75V7Q/
Kan je in de monitor dat kleurenprofiel niet regelen? Ik heb nog ergens een oude U2713HM staan en daar kan ik in het OSD van de monitor het kleurenprofiel (YPbPr / RGB) kiezen.

Over monitoren gesproken: intussen is de vervanging van mijn iMac compleet *D Zaterdag de Studio al opgehaald in Haarlem, maar inmiddels zijn ook de nieuwe monitor (Dell U2723QE) en de Jarvis monitor arm binnen. De monitor hangt met een enkele USB-C kabel aan de Studio en tot nu toe heb ik eigenlijk niets te klagen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vepL8M5J3WofOhsm_DzgFP5RKk0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/jUGqItnoE1P8KbFY8aGlAxg4.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bingley1970
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09 22:57
Mooi hoor, heel veel plezier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
[...]

Ook leuk:
Ik vind de prijs van het scherm echt niet kloppen. Mijn iMac late 2017 wat mij +/- 2500 euro koste, heeft hetzelfde scherm, ook aluminium design... maar met 3.8Ghz QuadCore, Radeon 570 4GB GPU, 512GB SSD, 32GB RAM... en dat voor 'maar' 800 euro meer dan dit scherm. Ok, het scherm in mijn iMac heeft 100nits minder... maar verder identiek.
Ja, het scherm is echt wel serieus mooi en heeft een strakke behuizing. Echter de prijs van het scherm is gewoon totaal niet in verhouding met andere Apple producten. Ik heb ook al Youtube reviews voorbij zien komen dat gebruikers 'm testen i.c.m. een recente Macbook Pro met M1 Pro/Max, waarbij men zegt 'moeite' te hebben met switchen tussen het scherm van de Macbook en het nieuwe studio scherm. Aangezien de Macbook een miniled paneel met 120hz heeft, en de studio dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Whieee schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:11:
[...]

Kan je in de monitor dat kleurenprofiel niet regelen? Ik heb nog ergens een oude U2713HM staan en daar kan ik in het OSD van de monitor het kleurenprofiel (YPbPr / RGB) kiezen.

Over monitoren gesproken: intussen is de vervanging van mijn iMac compleet *D Zaterdag de Studio al opgehaald in Haarlem, maar inmiddels zijn ook de nieuwe monitor (Dell U2723QE) en de Jarvis monitor arm binnen. De monitor hangt met een enkele USB-C kabel aan de Studio en tot nu toe heb ik eigenlijk niets te klagen :)

[Afbeelding]
Gaaf hoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Wat zouden jullie nog meer graag zien in een Apple Studio Display? Voornamelijk voor gebruik grafisch vormgeving en webdesign?

Is promotion en miniLED dan zo'n groot voordeel? Meerwaarde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Citroentaart schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:35:
Wat zouden jullie nog meer graag zien in een Apple Studio Display? Voornamelijk voor gebruik grafisch vormgeving en webdesign?

Voor dat geld sowieso miniled, HDR, 120hz en een HDMI ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Tux3.14 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:11:
[...]

Ja wat is het voordeel? Betere zwart weergave? HDMI ingang lijkt me niet nodig in combinatie met Macs. Ik vind de hogere PPI ten opzichte van andere displays toch wel een meerwaarde.

HDR heb je niet veel aan voor vormgeving van drukwerk lijkt me.

Maar het zijn wel mooie punten die je noemt. Ik denk alleen niet dat we dat nog dit jaar gaan zien. Mensen kopen een ASD en dan een paar maanden later zou er een ASD pro komen.. zou niet handig zijn denk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Citroentaart schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:35:

Tux3.14 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:11:
[...]

Dat!

En als het voor grafisch gebruik ik is zou ik ingebouwde hardware kleur kallibratie ook wel waarderen, wat optionele lichtkappen zijn ook niet verkeerd.

Maar als je dat soort dingen echt belangrijk vind is een Eizo eigenlijk veel interessanter.
https://www.eizo.nl/coloredge/cg279x/

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentaart
Greatsword schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:22:
[...]

[...]

Dat!

En als het voor grafisch gebruik ik is zou ik ingebouwde hardware kleur kallibratie ook wel waarderen, wat optionele lichtkappen zijn ook niet verkeerd.

Maar als je dat soort dingen echt belangrijk vind is een Eizo eigenlijk veel interessanter.
https://www.eizo.nl/coloredge/cg279x/
Ok, het maakt dus wel degelijk verschil?
Ik heb mijn huidige iMac 2019 en Thunderbolt display (2011) gekalibreerd met een i1Display Pro van Xrite. Dat werkt ook prima.

Ja een Eizo. Maarja het design he ;)

En Eizo is ook geen 5K. De resolutie vind ik toch echt wel even anders. 5K iMac op kantoor of mijn 4K ultrawide scherm van LG thuis maakt wel een verschil.

Ik wilde eerst 1 ASD aanschaffen en later een pro variant. Ik twijfel nu om niet gewoon direct 2 te kopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Citroentaart op 25-03-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Whieee schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:11:
[...]

[Afbeelding]
Als ik dat doe, worden de kleuren paars. :-))

@Citroentaart Kies je dan voor 2 ASD's als vervanger voor een 32 inch?

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisweb op 25-03-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Dennisweb schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:41:
[...]

@Citroentaart Kies je dan voor 2 ASD's als vervanger voor een 32 inch?
Nee, als vervanger van iMac 5K en een Thunderbolt Display 27 inch.
Ik dacht in eerste instantie 1 ASD aan te schaffen en dan te wachten op een ASD pro.

Tijdelijk werken op 1 ASD en Thunderbolt Display 27inch. Maar ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat er een pro versie zou komen. Apple kennende..

1x een ASD en 1x een 32 inch XDR pro is het ook niet helemaal. de XDR is prachtig.. Maar toch echt te prijzig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Citroentaart schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:20:
[...]

Ja wat is het voordeel? Betere zwart weergave? HDMI ingang lijkt me niet nodig in combinatie met Macs. Ik vind de hogere PPI ten opzichte van andere displays toch wel een meerwaarde.

Maar het zijn wel mooie punten die je noemt. Ik denk alleen niet dat we dat nog dit jaar gaan zien. Mensen kopen een ASD en dan een paar maanden later zou er een ASD pro komen.. zou niet handig zijn denk.
Betere zwartweergave zou sowieso fijn zijn, al is de 'IPS Black' in mijn Dell U2723QE al een stap vooruit zonder radicaal van tech te switchen. HDR is voor drukwerk niet heel boeiend, maar als je met HDR videocontent werkt is het wel heel fijn natuurlijk. Halfbakken HDR (lees: 600nits en 1 dimming zone) boeit dan weer niet.

Een extra HDMI ingang is voor Macs misschien niet heel nuttig, maar meer dan 1 apparaat kunnen aansluiten is wel een grote plus. Het moet dan wel een HDMI ingang zijn die ook daadwerkelijk de volledige resolutie aan kan sturen. Een HDMI 2.0 ingang op een 5K monitor is weer een beetje suf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Whieee schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:30:
[...]

Betere zwartweergave zou sowieso fijn zijn, al is de 'IPS Black' in mijn Dell U2723QE al een stap vooruit zonder radicaal van tech te switchen. HDR is voor drukwerk niet heel boeiend, maar als je met HDR videocontent werkt is het wel heel fijn natuurlijk. Halfbakken HDR (lees: 600nits en 1 dimming zone) boeit dan weer niet.

Een extra HDMI ingang is voor Macs misschien niet heel nuttig, maar meer dan 1 apparaat kunnen aansluiten is wel een grote plus. Het moet dan wel een HDMI ingang zijn die ook daadwerkelijk de volledige resolutie aan kan sturen. Een HDMI 2.0 ingang op een 5K monitor is weer een beetje suf.
Betere zwartweergave zou wel een plus zijn ja. Pro motion ook. Al vraag ik me af of je dat echt merkt.. (als je het niet gewend bent). Tussen mijn iPhone 12 pro en 13 pro van mijn pa merkte ik het verschil niet (gewoon door even te testen uiteraard).

HDR, dacht al dat het niet echt heel erg een plus zou zijn voor gedrukte content. Meestal ziet het er op scherm altijd fraaier uit dan wanneer het gedrukt is. ;)

Ik denk dat ik voor een tweede ga en dan mocht er een pro komen dat ik er 1 verkoop en een pro aanschaf. De waarde blijft denk ik wel hoog net zoals met de huidige TB displays. Die heb ik nu zo'n 11 jaar in gebruik :D Ze staan nog voor 300-500 euro op marktplaats. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Citroentaart schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:10:
[...]

Betere zwartweergave zou wel een plus zijn ja. Pro motion ook. Al vraag ik me af of je dat echt merkt.. (als je het niet gewend bent). Tussen mijn iPhone 12 pro en 13 pro van mijn pa merkte ik het verschil niet (gewoon door even te testen uiteraard).

HDR, dacht al dat het niet echt heel erg een plus zou zijn voor gedrukte content. Meestal ziet het er op scherm altijd fraaier uit dan wanneer het gedrukt is. ;)

Ik denk dat ik voor een tweede ga en dan mocht er een pro komen dat ik er 1 verkoop en een pro aanschaf. De waarde blijft denk ik wel hoog net zoals met de huidige TB displays. Die heb ik nu zo'n 11 jaar in gebruik :D Ze staan nog voor 300-500 euro op marktplaats. :Y
ProMotion zou ik heel fijn vinden, al is het voor wat ik doe met mijn Mac geen must. Het is vooral heel fijn op mijn iPad Pro. Maar als ik richting de 2000 EUR moet betalen voor een monitor, dan zou ProMotion wel prettig zijn, al is 5K op 120Hz op dit moment volgens mij nog technisch lastig. Dromen mag... misschien is het volgende Studio Display wel een 32inch 6K variant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Whieee schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:26:
[...]

ProMotion zou ik heel fijn vinden, al is het voor wat ik doe met mijn Mac geen must. Het is vooral heel fijn op mijn iPad Pro. Maar als ik richting de 2000 EUR moet betalen voor een monitor, dan zou ProMotion wel prettig zijn, al is 5K op 120Hz op dit moment volgens mij nog technisch lastig. Dromen mag... misschien is het volgende Studio Display wel een 32inch 6K variant :+
Lijkt me mooi. Alleen wil ik dan weer 2 dezelfde schermen naast elkaar. niet één 27 en één 32inch. ;) -O-

Hoor jij trouwens je fans goed van de Mac Studio?

[ Voor 4% gewijzigd door Citroentaart op 25-03-2022 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Citroentaart schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:20:
[...]

HDMI ingang is niet nodig voor een Mac nee. Maar wel voor andere apparaten, zoals een Xbox of Playstation.
Hier op GoT al zoveel voorbeelden voorbij zien komen dat men op hun monitoren niet enkel hun Mac/PC hebben aangesloten, maar bijvoorbeeld ook game consoles.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Citroentaart schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:33:
[...]

Lijkt me mooi. Alleen wil ik dan weer 2 dezelfde schermen naast elkaar. niet één 27 en één 32inch. ;) -O-

Hoor jij trouwens je fans goed van de Mac Studio?
Ik vis even mijn eerdere quote over de fans op :+
Whieee schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:25:
[...]

Mijn iMac is intussen naar de Apple Trade-in vertrokken, dus daar kan ik nu niet meer mee vergelijken. Maar laat ik vergelijken met mijn werksetup. Dat is een 2019 MacBook Pro 15" met een 8-core i9 en 32GB RAM die permanent in clamshell mode in een verticale stand staat met 2x Dell U2520D eraan.

Idle: MacBook Pro is nagenoeg stil, tenzij je op een paar cm in een stille ruimte luistert. Mac Studio is iets minder stil, maar zelfs lichte achtergrondmuziek is luider. Ik ervaar het niet als storend, maar in een volledig stille ruimte ga je het wel horen als het ding op minder dan een meter van je hoofd op een bureau staat.

Load: MacBook Pro gaat in straaljager modus en blaast duidelijk hoorbaar. Koptelefoon of muziek op gemiddeld geluidsniveau nodig om de herrie te dempen. Mac Studio maakt onder load (telt gaming? :+ ) vooralsnog ongeveer even weinig herrie als idle. CPU temperatuur van de Studio M1 Max komt ook eigenlijk nooit boven de 35ºC hier. Bij licht gebruik is het met 27-28ºC klaar. Ik heb het vermoeden dat de fancurve echt nog wat zuiniger moet kunnen.

edit:
Ik heb zojuist even een poor-man's CPU stress test aangezet. Simpelweg met "yes > /dev/null" alle performance cores belasten ;) Ik kom nog niet verder dan 30ºC. Zie screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvyOECG1x_nFBqhrNdaTq8UO5zQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/laje4ESrPNXA3cvft8n1LZlo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Whieee op 25-03-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Whieee schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:43:
[...]

Ik vis even mijn eerdere quote over de fans op :+

[...]

Mijn iMac is intussen naar de Apple Trade-in vertrokken, dus daar kan ik nu niet meer mee vergelijken. Maar laat ik vergelijken met mijn werksetup. Dat is een 2019 MacBook Pro 15" met een 8-core i9 en 32GB RAM die permanent in clamshell mode in een verticale stand staat met 2x Dell U2520D eraan.

Idle: MacBook Pro is nagenoeg stil, tenzij je op een paar cm in een stille ruimte luistert. Mac Studio is iets minder stil, maar zelfs lichte achtergrondmuziek is luider. Ik ervaar het niet als storend, maar in een volledig stille ruimte ga je het wel horen als het ding op minder dan een meter van je hoofd op een bureau staat.

Load: MacBook Pro gaat in straaljager modus en blaast duidelijk hoorbaar. Koptelefoon of muziek op gemiddeld geluidsniveau nodig om de herrie te dempen. Mac Studio maakt onder load (telt gaming? :+ ) vooralsnog ongeveer even weinig herrie als idle. CPU temperatuur van de Studio M1 Max komt ook eigenlijk nooit boven de 35ºC hier. Bij licht gebruik is het met 27-28ºC klaar. Ik heb het vermoeden dat de fancurve echt nog wat zuiniger moet kunnen.

edit:
Ik heb zojuist even een poor-man's CPU stress test aangezet. Simpelweg met "yes > /dev/null" alle performance cores belasten ;) Ik kom nog niet verder dan 30ºC. Zie screenshot.

[Afbeelding]
Dank! Mooi uitgebreide beschrijving. Klinkt goed allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinozo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04 23:10
In de Max Tech analyse lijkt het erop dat ze nog niet het volledige potentieel van de M1 in de Apple Studio ontsluiten. Ik ben benieuwd naar de Anandtech review van deze nieuwe chips / setup. Het zou toch vreemd zijn als ze een dik koelsysteem erop hebben gezet waar ze niets mee doen behalve de CPU extreem koel houden onder alle loads. Zou er een performance mode aankomen in een volgende update?

YouTube: Dont Buy a Mac Studio! - Why YOU Should Buy a MacBook Instead!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12
Voor wie een niet-Apple display zoekt icm de Mac Studio, lees eerst https://bjango.com/articles/macexternaldisplays/

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Zojuist mijn Studio Display aan het testen.. Tot mijn schrik.. zie ik dat ik geen kleurprofiel kan aanpassen bij Systeemvoorkeuren > beeldschermen. Bij mijn iMac kan ik het profiel aanpassen. Bij de SD die er aan gekoppeld zit staat het kleurprofiel dropdown menu er niet bij maar een aantal vooraf ingestelde profielen.

Ik wil het scherm kalibreren zodat het dezelfde kalibratie heeft met mijn iMac..
Iemand hier ervaring mee?

Bij de ASD staat er alleen 'voorinstellingen' en geen 'kleurprofielen' in het menu.. arghh. mega irritant.

--

De ASD dient nu als tweede scherm naast mijn iMac 2019. Prachtig scherm. Alleen nu is mijn iMac 5K niet meer zo helder.. omdat de ASD 100nits meer heeft. Ik heb de helderheid al wat lager gezet alleen worstel ik nog even met de kalibratie om beide schermen gelijk te krijgen.

Maar ik denk dat ik even wacht tot de mac Studio arriveert met het andere scherm om ze zo allebei dezelfde kleur te krijgen..

[ Voor 38% gewijzigd door Citroentaart op 30-03-2022 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mezkeijou
Misschien een rare vraag. Waarom bespreken we de Studio Display in een Mac Studio topic? Als het wel mag, waarom staat er niks in de OP?

On topic. Ik ben al meerdere keren afgehaakt bij de bestelknop van de base Mac Studio. Punt is dat ik mijn aankoop van de Mac Mini heb uitgesteld tot aan de presentatie van de Mac Studio. Er zit een gap tussen van 1000 euro. Tuurlijk je krijg wel meer aansluitingen en meer geheugen.

Wanneer ik de 16gb 512 Mac Mini M1 zou halen. In hoeverre kom ik te kort bij Lightroom en Premiere? Ik wil ook graag 3 schermen aan kunnen sluiten. Obv het laatste zou ik al voor de Studio moeten gaan.
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste

Let op:
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.