Er is geen apart topic voor de apple studio displays, en het wordt vaak hier besproken.
Onlangs bekroop we weer die bevlieging om een studio display te bestellen. Gewoon een luxe aankoop voor de "heb". Jaarlijks kan via de werkgever aan goede voorwaarden tech gekocht worden (binnen bepaalde grenzen), dus is zo'n studio display relatief behapbaar. Geen probleem in aankoop dus.
Maar zelfs in die omstandigheden, kom ik steeds tot de conclusie (na even rustig nadenken), dat ik 'm toch niet hoef.
Prachtig scherm, prachtige resolutie. Maar ik wil er wel makkelijk een ps5 of windows pc/laptop op kunnen aansluiten. En een snelle google/reddit search levert me toch op dat dit echt niet goed werkt. Je moet met conversiestukjes werken, en dan is de specs die je kan tonen sterk afhankelijk van een crappy convertor.
8 of 10 bit kleuren, hoge res HDR, vaak veel problemen. En extra en dure hardware nodig.
Een apple studio koop je dus enkel voor bij een apple desktop/laptop (pc). Enkel in die combo werkt het feilloos en zoals het hoort. Iedere andere toepassing lijkt lastig. Dat terwijl je al decennia lang een scherm gewoon hebt aan te sluiten en minstens op minimum specs kan gebruiken.
Ik vind het geen goede eigenschap van een scherm van 1800 euro, dat het zo'n beperkte use case heeft. Ga je over een paar jaar terug naar windows, kan je scherm ook marktplaats op. Erg erg jammer.
Ook 60hz is jammer, maar begrijpelijk gezien de resolutie en de bandbreedte. Maar op halve resolutie en dubbele refresh draaien, zou toch ook mogelijk moeten zijn.
Maar wat een sexy scherm is het ook! Geen wonder dat ik vaak in de verleiding ben om het aan te schaffen.
Apple heeft zo z'n productjes, die een hoog 'ik-wil-dit' gehalte hebben, en waarvan ik na een beetje reflectie meteen concludeer dat ik ze niet hoef. Dit scherm, de apple watch, en Airpods Max. Steeds opnieuw
Om probleemloos een mac op extern scherm te gebruiken, hoor je eigenlijk bijna verplicht een 218ppi scherm te gebruiken. Zodat je mac OS 'beleeft' zoals de ontwerpers het bedoeld hebben. Dat is de pixeldichteid van elke iMac/Macbook van de laatste 10 jaar of zo.
Mac's aansluiten op normale externe schermen, vooral intel macs, voelt nooit 'native'. Vreemde scaling, en omwille van hoe het OS en de UI is opgebouwd, moet bij scaling blijkbaar de hele output opnieuw gerendered worden, dus scaling is steeds een grote performance hit.
Het probleem is dat bijna niemand 218ppi schermen maakt. Apple dus. LG in de ultrafine lijn, en dit dell scherm hierboven.
Sterker nog, ik werk niet graag op ultra grote schermen zoals een 32". Heeft voor mij geen meerwaarde en vermindert de focus. Dus een 27" 218ppi is enkel apple en LG (zie pricewatch)
[
Voor 18% gewijzigd door
Amos_x op 17-07-2023 10:04
]