En wat als je een 5K2 scherm probeert? De LG 34WK95U heeft 163 ppi en werkt prima op mijn Mac Studio.
Tja, het verschil is er, maar je hebt met de LG ook echt een goed scherm.Citroentaart schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:43:
[...]
Het verschil in kwaliteit merk je dan ook wel..
Qua design en stevigheid.
Iedereen klaagt over het plastic, maar het zit echt wel goed in elkaar. Het kraakt niet, het geheel is zwaar en dat matzwarte vind ik persoonlijk erg mooi.
Mijn Dell Ultrasharp 4K die ik hiervoor had en ook al €700,- kostte, was een stuk minder stevig dan de LG.
Ik heb mijn Studio Display omgeruild voor de LG, omdat het aan me knaagde hoeveel geld ik er tegen aan heb gesmeten. Ik heb de LG ook met een leuke korting bij Amac gekocht (€300,- LG actie), dat hielp zeker mee.
Uiteindelijk is het ieders beslissing wie wat koopt, maar voor het beeldscherm zelf, heb je echt geen betere aan de Studio Display in vergelijking met de LG Ultrafine 5K.
Hier werk ik thuis ook op. Maar het verschil is met de Studio Displays wel erg zichtbaar. 4K is geen 5KDennisweb schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:46:
En wat als je een 5K2 scherm probeert? De LG 34WK95U heeft 163 ppi en werkt prima op mijn Mac Studio.
Ik vind het scherm wel echt wiebelig en krakerig. Maar het is natuurlijk persoonlijk. Als ik tegen de tafel stoot wiebelt mijn LG. De Studio Displays niet.RnB schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:18:
[...]
Tja, het verschil is er, maar je hebt met de LG ook echt een goed scherm.
Iedereen klaagt over het plastic, maar het zit echt wel goed in elkaar. Het kraakt niet, het geheel is zwaar en dat matzwarte vind ik persoonlijk erg mooi.
Mijn Dell Ultrasharp 4K die ik hiervoor had en ook al €700,- kostte, was een stuk minder stevig dan de LG.
Ik heb mijn Studio Display omgeruild voor de LG, omdat het aan me knaagde hoeveel geld ik er tegen aan heb gesmeten. Ik heb de LG ook met een leuke korting bij Amac gekocht (€300,- LG actie), dat hielp zeker mee.
Uiteindelijk is het ieders beslissing wie wat koopt, maar voor het beeldscherm zelf, heb je echt geen betere aan de Studio Display in vergelijking met de LG Ultrafine 5K.
Het beeldscherm zelf. Dat is niet zo verschillend inderdaad. Smaken verschillen.
Hebben jullie ook spontane reboots? Mij is het nu al twee keer overkomen in twee weken tijd dat mijn Studio ineens crasht en opnieuw opstart. Nog niet echt iets aanwijsbaar gevonden, doe niet echt wat vreemds buiten een aantal VM's die draaien met Multipass op mijn machine.
Waarschijnlijk deze post te laat gezien en is de aanbieding al over, maar welk 5K scherm is dat?M@cer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:18:
Voor mensen die op zoek zijn naar een 5K scherm, bij Amac zijn de LG's in de aanbieding.. Je hebt bijna 2 LG's voor de prijs van 1 Studio Dispay.
Hier inmiddels 2 besteld, nu nog een Mac Studio maar die komt ergens in de loop van het jaar.
Het is de LG 27MD5KL-B.AEUMFR90 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:05:
[...]
Waarschijnlijk deze post te laat gezien en is de aanbieding al over, maar welk 5K scherm is dat?
Iets duurder inmiddels, maar nog steeds schappelijk geprijst.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Vandaag net verwijderd? Geeft een 404M@cer schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:18:
[...]
Het is de LG 27MD5KL-B.AEU
Iets duurder inmiddels, maar nog steeds schappelijk geprijst.
In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Mijn ervaring met de Mac studio
Zeer teleurstellend,
Ten eerste is de installatie van software van anderen erg moeilijk, denk hierbij aan, LaCie manager.
LaCie heeft een prima helpdesk en wist precies war er moest gebeuren, werkt nu goed.
Daarna Adobe Lightroom Classic, hier begint de ellende.
Na het opstarten van LRC krijg ik de melding dat ik geen gegevens kan wegschrijven.
Helpdesk van Adobe, alleen Engels, van alles geprobeerd en zelfs de Studio overgenomen om het probleem zelf aan te pakken maar helaas.
Het heeft te maken met rechten, lezen en schrijven van de gebruiken.
Maar is niet aan te passen.
Verder met de helpdesk van Apple, zéér aardig en behulpzaam, 7 dagen beschikbaar.
Allerlei optie geprobeerd om de rechten aan te passen, maar ook nu vergeefs.
Uiteindelijk nieuwe installatie.
Weer alles opnieuw installeren, resultaat hetzelfde zelfde foutmeldingen.
En nu regelmatig tijdens het opstarten na het ingeven van mijn wachtwoord een crash, geen beeld. Of geen Bluetooth verbinding toetsenbord Studio zo kan ik nog even doorgaan.
Maar het ergste, door de vriendelijke helpdesk die steeds met een mogelijke oplossing komt is mijn teruggave termijn verlopen!
Dat doe je ook niet gelijk als je eerst 3 maanden moet wachten en als iets niet gelijk goed gaat.
Had ik het maar wel gedaan.
Studio M1
64 geheugen
2tb ssd
Zeer teleurstellend,
Ten eerste is de installatie van software van anderen erg moeilijk, denk hierbij aan, LaCie manager.
LaCie heeft een prima helpdesk en wist precies war er moest gebeuren, werkt nu goed.
Daarna Adobe Lightroom Classic, hier begint de ellende.
Na het opstarten van LRC krijg ik de melding dat ik geen gegevens kan wegschrijven.
Helpdesk van Adobe, alleen Engels, van alles geprobeerd en zelfs de Studio overgenomen om het probleem zelf aan te pakken maar helaas.
Het heeft te maken met rechten, lezen en schrijven van de gebruiken.
Maar is niet aan te passen.
Verder met de helpdesk van Apple, zéér aardig en behulpzaam, 7 dagen beschikbaar.
Allerlei optie geprobeerd om de rechten aan te passen, maar ook nu vergeefs.
Uiteindelijk nieuwe installatie.
Weer alles opnieuw installeren, resultaat hetzelfde zelfde foutmeldingen.
En nu regelmatig tijdens het opstarten na het ingeven van mijn wachtwoord een crash, geen beeld. Of geen Bluetooth verbinding toetsenbord Studio zo kan ik nog even doorgaan.
Maar het ergste, door de vriendelijke helpdesk die steeds met een mogelijke oplossing komt is mijn teruggave termijn verlopen!
Dat doe je ook niet gelijk als je eerst 3 maanden moet wachten en als iets niet gelijk goed gaat.
Had ik het maar wel gedaan.
Studio M1
64 geheugen
2tb ssd
@Willemsteen Is dit toevallig je eerste Mac en hoe lang heb je hem nu precies dan?
Betreft lezen en schrijven zou je eens kunnen kijken bij Systeemvoorkeuren > Beveiliging & Privacy > Privacy en dan bij Bestanden en Mappen, Volledige Schrijftoegang etc.
Welke monitor en toetsenbord gebruik je verder?
Wellicht is het een idee om naar een Apple Store / Genius Bar te gaan voor service en ondersteuning als je niet verder komt.
Betreft lezen en schrijven zou je eens kunnen kijken bij Systeemvoorkeuren > Beveiliging & Privacy > Privacy en dan bij Bestanden en Mappen, Volledige Schrijftoegang etc.
Welke monitor en toetsenbord gebruik je verder?
Wellicht is het een idee om naar een Apple Store / Genius Bar te gaan voor service en ondersteuning als je niet verder komt.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Dat lijkt me evident. Ik lees geen klachten over het apparaat maar over macOS.Greatsword schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:38:
@Willemsteen Is dit toevallig je eerste Mac en hoe lang heb je hem nu precies dan?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Het kan ook zijn dat hij een backup of een bestaand id heeft gebruikt. Waarbij koppeling is gemaakt met wachtwoorden andere devices. Met als gevolg dat je niks meer kan installeren op de studio.
Vandaag eerder dan verwacht de Studio binnengekregen (Max, 64GB, 1TB), maar wat een teleurstelling
Net nadat hij aan ging hoorde ik al een vervelende hoge toon die echt niet te negeren is in een stille ruimte. Ben niet de enige zoals ik lees: https://forums.macrumors....s-not-that-quiet.2338488/
Het is een irritante hoge toon, anders dan normale fan noise. Iemand ook gehad? Als hier niks aan te doen is gaat ie gelijk retour jammer genoeg
// en hij gaat morgen retour
Het is een irritante hoge toon, anders dan normale fan noise. Iemand ook gehad? Als hier niks aan te doen is gaat ie gelijk retour jammer genoeg
[ Voor 3% gewijzigd door Erulezz op 04-08-2022 21:35 ]
In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Nee, ik heb nergens last van.Erulezz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:22:
Vandaag eerder dan verwacht de Studio binnengekregen (Max, 64GB, 1TB), maar wat een teleurstellingNet nadat hij aan ging hoorde ik al een vervelende hoge toon die echt niet te negeren is in een stille ruimte. Ben niet de enige zoals ik lees: https://forums.macrumors....s-not-that-quiet.2338488/
@Erulezz ik heb inderdaad gelezen dat het vaker voorkomt. Mijn Studio blijft stil óf ik hoor het gewoon niet. Er staat hier in de kamer ook altijd een luchtreiniger aan, dus helemaal stil is het toch al niet.
Ik heb sinds een paar weken een refurbished Mac Studio. De uitvoering die ik wilde was bij Apple op voorraad en werd een dag later al bezorgd. Ik had ook wel op een nieuwe kunnen wachten en bij de minste twijfel had ik 'm teruggestuurd maar hij was echt als nieuw! En uitvoerig getest, volgens Apple.
Waar ik wel last van heb is spontane uitval van de usb-hub van m'n Studio Display. Ook daarover zijn online veel klachten terug te vinden.
In een van de usb-c-poorten van mijn Studio Display zit een bedraad toetsenbord. Het gebeurt af en toe dat de datacommunicatie wegvalt terwijl de spanning in stand blijft. De toetsenbordverlichting blijft dus aan, maar halverwege een zin kan ik ineens niet meer verder typen. Ik moet dan m'n Mac opnieuw opstarten óf het scherm uitschakelen (wat alleen kan door de stekker even uit het stopcontact te halen). Een workaround is het toetsenbord aansluiten op de Mac, maar dan moet ik een extra kabel verwisselen als ik m'n laptop wil aansluiten. Bovendien heb ik vorige week alle kabels gesleeved.
Hopelijk is het met een volgende iOS-update verholpen.
Ik heb sinds een paar weken een refurbished Mac Studio. De uitvoering die ik wilde was bij Apple op voorraad en werd een dag later al bezorgd. Ik had ook wel op een nieuwe kunnen wachten en bij de minste twijfel had ik 'm teruggestuurd maar hij was echt als nieuw! En uitvoerig getest, volgens Apple.
Waar ik wel last van heb is spontane uitval van de usb-hub van m'n Studio Display. Ook daarover zijn online veel klachten terug te vinden.
In een van de usb-c-poorten van mijn Studio Display zit een bedraad toetsenbord. Het gebeurt af en toe dat de datacommunicatie wegvalt terwijl de spanning in stand blijft. De toetsenbordverlichting blijft dus aan, maar halverwege een zin kan ik ineens niet meer verder typen. Ik moet dan m'n Mac opnieuw opstarten óf het scherm uitschakelen (wat alleen kan door de stekker even uit het stopcontact te halen). Een workaround is het toetsenbord aansluiten op de Mac, maar dan moet ik een extra kabel verwisselen als ik m'n laptop wil aansluiten. Bovendien heb ik vorige week alle kabels gesleeved.
Hopelijk is het met een volgende iOS-update verholpen.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Hier gelukkig geen last van, gebruik de poorten nu voornamelijk voor een externe SSD (Samsung T7) en USB-C > Ethernet Adapter voor bedraad internet en beide doen het perfect.Canaria schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:12:
@Erulezz m
Iemand van de Mac Studio eigenaren een mening over of het zinnig is om bij de M1 Max de upgrade naar 32-core GPU te doen? En de upgrade van 512GB naar 1TB SSD?
Nu ik al voor de tweede keer de batterij van mijn 15" MBP heb doen opzwellen door 'm als desktop te gemisbruiken, wil ik binnenkort toch maar weer een echte desktop aanschaffen, maar ben er nog niet helemaal over uit wat de optimale configuratie is.
Mijn gebruik is niet per se bijzonder, af en toe wat programmeren/modelleren zal op zich het zwaarste zijn wat ik doe. Wel zal ik er mijn drie QHD monitoren aan hangen, maar aangezien mijn zes jaar oude MBP dat ook aan kan verwacht ik daar geen problemen mee.
Mijn doel is vooral om ook hier weer zo'n 5-6 jaar mee vooruit te kunnen, dus als ik dat makkelijker bereik door nu een paar honderd euro extra uit te geven, doe ik dat op zich graag, maar ik ga ook geen onzinnige upgrades doen natuurlijk.
Nu ik al voor de tweede keer de batterij van mijn 15" MBP heb doen opzwellen door 'm als desktop te gemisbruiken, wil ik binnenkort toch maar weer een echte desktop aanschaffen, maar ben er nog niet helemaal over uit wat de optimale configuratie is.
Mijn gebruik is niet per se bijzonder, af en toe wat programmeren/modelleren zal op zich het zwaarste zijn wat ik doe. Wel zal ik er mijn drie QHD monitoren aan hangen, maar aangezien mijn zes jaar oude MBP dat ook aan kan verwacht ik daar geen problemen mee.
Mijn doel is vooral om ook hier weer zo'n 5-6 jaar mee vooruit te kunnen, dus als ik dat makkelijker bereik door nu een paar honderd euro extra uit te geven, doe ik dat op zich graag, maar ik ga ook geen onzinnige upgrades doen natuurlijk.
Upgrade van GPU cores is niet echt nodig wat ik uit reviews begreep, tenzij je met zaken als videobewerking aan de slag gaat. Ik heb dat achterwege gelaten en so far geen spijt van. De SSD heb ik wel geupgraded, kan prima met 512GB uit de voeten maar echt overhouden richting de toekomst doet het niet, dus vond 1TB iets veiliger.
Dank, daar heb ik wat aan. Heb je RAM ook geupgraded? Die upgrade overweeg ik wel, zeker met het oog op de machine geruime tijd kunnen gebruiken, maar 64GB is natuurlijk eigenlijk wel belachelijk veel - ik red het nu ook nog steeds best met 16GB, dus 32GB zou al een beste stap vooruit zijn.Tom schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:15:
Upgrade van GPU cores is niet echt nodig wat ik uit reviews begreep, tenzij je met zaken als videobewerking aan de slag gaat. Ik heb dat achterwege gelaten en so far geen spijt van. De SSD heb ik wel geupgraded, kan prima met 512GB uit de voeten maar echt overhouden richting de toekomst doet het niet, dus vond 1TB iets veiliger.
Nee, ik heb 32 GB. Kwam ook van 16 GB, dus 32 GB is al een stap vooruit. Dat lijkt mij voor de komende paar jaar ook voldoende voor 95% van de taken. En die overige 5% ga je swappen, maar met zo'n snelle SSD zal dat niet direct een gigantisch probleem zijn. Die paar honderd euro heb ik dus in m'n zak gehouden. Ligt er natuurlijk wel aan wat je erop doet, heb je tig VM's open dan is meer geheugen wel noodzakelijk.
Nee, tig VM’s zal het niet zijn inderdaad, dus ik kan het ook wel bij 32 houden.Tom schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:37:
Nee, ik heb 32 GB. Kwam ook van 16 GB, dus 32 GB is al een stap vooruit. Dat lijkt mij voor de komende paar jaar ook voldoende voor 95% van de taken. En die overige 5% ga je swappen, maar met zo'n snelle SSD zal dat niet direct een gigantisch probleem zijn. Die paar honderd euro heb ik dus in m'n zak gehouden. Ligt er natuurlijk wel aan wat je erop doet, heb je tig VM's open dan is meer geheugen wel noodzakelijk.
Dank voor je input, ik weet even genoeg
Dat is mijn redenatie geweest. Ik moet bij zo'n aankoop ook zeker zijn dat ik er een hele tijd mee kan doen, maar teveel aanvinken en je bent snel 1000 euro verder. Dan betaal je behoorlijk veel extra om de levensduur met misschien één jaar te verlengen. Dan maar na vijf jaar in plaats van zes jaar vervangen.
Er staan behoorlijk wat reviews op YouTube met testen tussen de verschillende uitvoeringen, elke situatie is anders.
Er staan behoorlijk wat reviews op YouTube met testen tussen de verschillende uitvoeringen, elke situatie is anders.
Heb nu een MacBook Air M2 aangesloten op mijn Studio Display i.p.v. mijn 14” MacBook Pro maar ergens kriebelt het ook wel om een Mac Studio te halen.
Zie ze tweedehands alleen nergens te koop omdat het toch wel een niche product is. Daarom zelf ook een beetje terughoudend om hem nieuw te kopen als ik er dan bij eventuele verkoop moeilijk van af kom.
Zie ze tweedehands alleen nergens te koop omdat het toch wel een niche product is. Daarom zelf ook een beetje terughoudend om hem nieuw te kopen als ik er dan bij eventuele verkoop moeilijk van af kom.
[ Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 04-10-2022 22:18 ]
Wacht iig even het Apple event af. Er zijn veel geruchten in de Mac line up.
De geruchten zijn juist dat er geen event komt maar een simpele pers aankondiging omdat de upgrades niet zo heel spannend zijn.RoyK schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:54:
Wacht iig even het Apple event af. Er zijn veel geruchten in de Mac line up.
Hier willen we de iMac uit 2017 ook vervangen door een Mac Studio, maar aan wat voor upgrades moet ik dan denken en zouden ze de Studio uit maart alweer upgraden?
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Verrekt, je hebt gelijkGreatsword schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:13:
[...]
De geruchten zijn juist dat er geen event komt maar een simpele pers aankondiging omdat de upgrades niet zo heel spannend zijn.
Ik ben wel benieuwd naar de "Mac Pro" en wanneer die zou komen. Niet omdat ik er eentje wi, maar omdat het wel laat zien wat Apple's computer ontwikkelingen zijn en gaan worden. En ik ben daarbij wel benieuwd hoe het zich tot de Studio gaat verhouden.
Apple Rumored to Launch 27-Inch Mini-LED Display in Q1 2023
https://www.macrumors.com...mini-led-display-q1-2023/
Dat zou voor mij in ieder geval een upgrade worden, ondanks dat ik het huidige Studio Display prachtig vind en met veel plezier dagelijks gebruik;)
Dat zou voor mij in ieder geval een upgrade worden, ondanks dat ik het huidige Studio Display prachtig vind en met veel plezier dagelijks gebruik;)
[ Voor 19% gewijzigd door Greatsword op 06-10-2022 19:49 ]
En nóg duurder. Ik ben al jaren een niet al te veeleisende Apple-gebruiker, maar het ecosysteem begint wel erg prijzig te worden de laatste tijd...Greatsword schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:46:
Apple Rumored to Launch 27-Inch Mini-LED Display in Q1 2023
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Ik zit met hetzelfde in mijn maag. Ik wil juist graag over naar Apple, maar de prijzen liegen er niet om. Nu is Apple nooit "goedkoop" geweest, en weet je dat je wat brand tax betaal. Maar het gaat wel stevig zo.Cliffie schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:11:
[...]
En nóg duurder. Ik ben al jaren een niet al te veeleisende Apple-gebruiker, maar het ecosysteem begint wel erg prijzig te worden de laatste tijd...
Aan de andere kant zijn 27" 5K schermen überhaupt niet goedkoop te krijgen. Je hebt verder nog de LG UltraFine en die is ook nog steeds minstens 1000 euro, terwijl de basis daarvan bijna zes jaar oud is.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Dat maakt het ook zo vervelend, er zijn weinig andere alternatieven.Hertog schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:11:
Aan de andere kant zijn 27" 5K schermen überhaupt niet goedkoop te krijgen. Je hebt verder nog de LG UltraFine en die is ook nog steeds minstens 1000 euro, terwijl de basis daarvan bijna zes jaar oud is.
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Net nog even langs de Apple Store geweest en dat toetsenbord vind ik op zich wel mooi maar die zwarte trackpad niet. Heb alleen het idee dat een witte trackpad daarnaast ook niet echt mooi staat 🧐
Mijn studio display is trouwens niet in hoogte verstelbaar, dus zo’n Studio er onder is best krap.
Mijn studio display is trouwens niet in hoogte verstelbaar, dus zo’n Studio er onder is best krap.
:strip_exif()/f/image/UIM8QltBxvYDnVQMU5dHf4E3.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen week de Mac Studio besteld met 64GB en 1TB SSD om onze iMac uit 2017 te vervangen. Bij Amac, dat gaf nog wat korting als ING klant. Nu hopen dat de levering niet te lang duurt.
Bij Apple loopt de studentenkorting nog tot de 17de, was dat niet goedkoper?M@cer schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:14:
Afgelopen week de Mac Studio besteld met 64GB en 1TB SSD om onze iMac uit 2017 te vervangen. Bij Amac, dat gaf nog wat korting als ING klant. Nu hopen dat de levering niet te lang duurt.
https://www.apple.com/nl-edu/shop/buy-mac/mac-studio
[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 10-10-2022 14:23 ]
Is een zakelijke aankoop...Greatsword schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:21:
[...]
Bij Apple loopt de studentenkorting nog tot de 17de, was dat niet goedkoper?
https://www.apple.com/nl-edu/shop/buy-mac/mac-studio
Ter info, je kunt nu via de Genius Bar ook een afspraak maken om de stand van je Studio Display te vervangen voor iets anders zoals een VESA mount. Heb deze week een aantal keer aan de lijn gezeten met Apple Support en blijkbaar was ik de eerste in NL met dit verzoek dus ze vonden het zelf ook wel spannend 
Je bent het scherm wel een week kwijt dus ik vermoed dat ze het hele backpanel vervangen.
Je bent het scherm wel een week kwijt dus ik vermoed dat ze het hele backpanel vervangen.
Ik heb dit toetsenbord en een grijze trackpad van een paar jaar geleden. De Mac Studio staat onder mijn 34” LG 5K2 widescreen.Greatsword schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:47:
Net nog even langs de Apple Store geweest en dat toetsenbord vind ik op zich wel mooi maar die zwarte trackpad niet. Heb alleen het idee dat een witte trackpad daarnaast ook niet echt mooi staat 🧐
[Afbeelding]
Toetsenbord wordt wel gauw vies. Dat heb je met zwart.
:strip_exif()/f/image/YJmC8Eb8mzPG8Bw6W3vWJHSH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk een beetje teleurgesteld ben met de Mac Studio... Ik gebruik een 27 inch LG 4k monitor en heb daarom mijn resolutie geschaald. Ik weet dat dit een impact kan hebben op performance maar had het niet zo erg bij de Studio verwacht. Openen en sluiten van bijvoorbeeld videos ziet eruit alsof de animatie stottert en merk dat bijvoorbeeld Blender bij zelfs de meeste eenvoudige projecten langzaam aanvoelt als ik pan of zoom.
Ik vraag me inmiddels af of dit normaal is, heb de studio al gereset, Benchmark gedraaid waar alles ok lijkt en zelfs nagegaan of mijn monitor niet op 30hz draait maar dat is het niet
Hebben jullie hier ook ervaring mee?
Zonder schaling op 4k draait alles wel iets beter, maar dat is wel erg klein op zo'n scherm.
Ik vraag me inmiddels af of dit normaal is, heb de studio al gereset, Benchmark gedraaid waar alles ok lijkt en zelfs nagegaan of mijn monitor niet op 30hz draait maar dat is het niet
Zonder schaling op 4k draait alles wel iets beter, maar dat is wel erg klein op zo'n scherm.
Dat klinkt wel heel raar en lijkt me niet kloppen. Heb zelf een MBP M1 Max met geschaalde resolutie op een externe monitor en alles loopt super soepel. EN wat bedoel je met videos openen en sluiten? Wat voor bestanden? Dan kan ik het wel even testen. Ben geen zware blender gebruiker maar gebruik het wel eens en ook daar geen last. Als je de resolutie native 4K of op looks like 1920*1080 zet, loopt het dan wel ok? Dat is precies 2x en dan heb je geen performance verlies. Kan me niet voorstellen dat dat het is maar goed om te testen.Hillwoods schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:11:
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk een beetje teleurgesteld ben met de Mac Studio... Ik gebruik een 27 inch LG 4k monitor en heb daarom mijn resolutie geschaald. Ik weet dat dit een impact kan hebben op performance maar had het niet zo erg bij de Studio verwacht. Openen en sluiten van bijvoorbeeld videos ziet eruit alsof de animatie stottert en merk dat bijvoorbeeld Blender bij zelfs de meeste eenvoudige projecten langzaam aanvoelt als ik pan of zoom.
Ik vraag me inmiddels af of dit normaal is, heb de studio al gereset, Benchmark gedraaid waar alles ok lijkt en zelfs nagegaan of mijn monitor niet op 30hz draait maar dat is het nietHebben jullie hier ook ervaring mee?
Ik gebruik momenteel een MacBook Pro M1 (2020) met 16GB RAM en 1TB opslag. Deze heb ik via USB-C aan mijn ultra-wide hangen (erg handig dat de USB-hub in het scherm zit :-). Voldoet op zich prima en hoef ook niet nodig wat anders. Maar, qua investering is het (eigen bedrijf) wel interessant nu. Daarbij, mijn PC is 10 jaar oud en ondanks dat MacOS slimmigheden heeft om de accu te sparen wanneer deze vaak aan de stroom hangt 'voelt' het toch niet goed om een MBP als desktop computer te gebruiken.
Een Mac Mini zou waarschijnlijk ook volstaan, maar wil eigenlijk niet een computer kopen die net zo krachtig is als mijn MBP. Dus Studio it is. Wordt dan de Apple M1 Max met 10‑core CPU, 32‑core GPU en 16‑core Neural Engine, 64 GB centraal geheugen, 1 TB SSD‑opslag. Kosten á € 3249,-. Pure overkill, maar dat was mijn PC 10 jaar geleden ook en die kan in principe nog prima mee (heeft wel moeite met een ultra wide want enkel nog Intel iGPU).
Als ik hier ook zo'n 10 jaar mee kan werken is het helemaal prima. Maar heb nog wel een paar vragen voordat ik overga tot aanschaf:
Een Mac Mini zou waarschijnlijk ook volstaan, maar wil eigenlijk niet een computer kopen die net zo krachtig is als mijn MBP. Dus Studio it is. Wordt dan de Apple M1 Max met 10‑core CPU, 32‑core GPU en 16‑core Neural Engine, 64 GB centraal geheugen, 1 TB SSD‑opslag. Kosten á € 3249,-. Pure overkill, maar dat was mijn PC 10 jaar geleden ook en die kan in principe nog prima mee (heeft wel moeite met een ultra wide want enkel nog Intel iGPU).
Als ik hier ook zo'n 10 jaar mee kan werken is het helemaal prima. Maar heb nog wel een paar vragen voordat ik overga tot aanschaf:
- Is het qua garantie verstandig om AppleCare+ er bij te nemen? Als de hardware tenminste 3 jaar gedekt is doe ik een dergelijke aanschaf met wat meer geruststelling.
- Ik kan op de website van Apple zowel particulier als zakelijk bestellen. Heeft dit ook nog invloed op garantiebepalingen? Wel 's gelezen dat met een zakelijke aankoop je weer wat minder rechten hebt? Bij een Coolblue heb ik nooit gemerkt dat hier onderscheid in wordt gemaakt. Voor mijn administratie maakt het niet uit of mijn bedrijfsnaam er op staat of niet.
- Als ik als particulier bestel bij Apple krijg ik dan niet gewoon een factuur met de BTW er op? Op https://www.apple.com/nl/shop/help/payments staat wel e.e.a. Enerzijds zeggen ze dat als je een BTW bon wilt zakelijk moet bestellen, anderzijds dat je na een paar dagen een officiële factuur krijgt (waar lijkt mij de BTW ook op vermeld moet staan).
Met videos heb ik het ook bij bijvoorbeeld Youtube in safari als ik naar volledig scherm ga. Dan stottert de animatie om hem naar volledig scherm te brengen. Ook als ik met de muis naar rechts/links swipe om naar een ander venster te gaan dan stottert het beeld soms alsof het met 15 fps horizontaal verschuift. Met native 4k heb ik dit (bijna) niet. Ik moet wel zeggen dat het stotteren een beetje subtiel is maar zeker merkbaar en hierdoor voelt het hele systeem langzaam aan.Sluw schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:27:
[...]
Dat klinkt wel heel raar en lijkt me niet kloppen. Heb zelf een MBP M1 Max met geschaalde resolutie op een externe monitor en alles loopt super soepel. EN wat bedoel je met videos openen en sluiten? Wat voor bestanden? Dan kan ik het wel even testen. Ben geen zware blender gebruiker maar gebruik het wel eens en ook daar geen last. Als je de resolutie native 4K of op looks like 1920*1080 zet, loopt het dan wel ok? Dat is precies 2x en dan heb je geen performance verlies. Kan me niet voorstellen dat dat het is maar goed om te testen.
Wat voor kabel gebruik je? Klinkt als dat je de monitor op 30Hz hebt staan, of door de kabel of settings.Hillwoods schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:30:
[...]
Met videos heb ik het ook bij bijvoorbeeld Youtube in safari als ik naar volledig scherm ga. Dan stottert de animatie om hem naar volledig scherm te brengen. Ook als ik met de muis naar rechts/links swipe om naar een ander venster te gaan dan stottert het beeld soms alsof het met 15 fps horizontaal verschuift. Met native 4k heb ik dit (bijna) niet. Ik moet wel zeggen dat het stotteren een beetje subtiel is maar zeker merkbaar en hierdoor voelt het hele systeem langzaam aan.
Ik heb een Dell 32 4K 60Hz monitor en absoluut geen vertragingen, dit via USB-C aangesloten.
LG ultrafine met de bijgeleverde USB-C kabel, in mijn video settings staat 60Hz.epo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:01:
[...]
Wat voor kabel gebruik je? Klinkt als dat je de monitor op 30Hz hebt staan, of door de kabel of settings.
Ik heb een Dell 32 4K 60Hz monitor en absoluut geen vertragingen, dit via USB-C aangesloten.
Ik denk dat ik binnenkort contact op ga nemen met Apple, maar waar het aan ligt... geen idee.
Niet helemaal vergelijkbaar, maar had net zoiets toen ik mijn Mac Studio met een cheap-ass HDMI-kabel op m’n Eizo aansloot. Soms net alsof de boel op 30 Hz draaide, soms flikkeren van beeld, dat soort dingen. Een goede HDMI-kabel loste het probleem op. Misschien eens andere kabel testen?
Gek, ik heb ook een LG 4K gehad, weliswaar met thunderbolt maar i.c.m nog een 27 inch 1440p maar met een Mac Mini M1 en dat was gewoon super vloeiend en een scaled resolutie op de 4K LG.Hillwoods schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:09:
[...]
LG ultrafine met de bijgeleverde USB-C kabel, in mijn video settings staat 60Hz.![]()
Ik denk dat ik binnenkort contact op ga nemen met Apple, maar waar het aan ligt... geen idee.
Misschien dat er iets niet lekker in het OS zit, Ventura komt maandag wie weet lost dat het op..
En anders een andere kabel proberen, of mogelijk de monitor naar default settings zetten?
Welke LG is het?
De 27UP850-W. Ik ga even maandag de update naar Ventura afwachten en anders even een HDMI kabel proberen. Maar het blijft gek dat het echt bij specifieke taken gebeurd. Ook bijvoorbeeld in Safari met scrollen voelen sommige sites stroperig aan (en andere zijn weer heel vloeiend) terwijl op m'n backup Windows machine het wel vloeiend werkt
[ Voor 31% gewijzigd door Hillwoods op 22-10-2022 01:26 ]
Oh ik had dezelfde monitor, is inderdaad USB-C en niet Thunderbolt wat ik eerder schreef. Maar werkte bij mij prima. Heb je in het OSD van de monitor gekeken? Je kan dacht ik ook daar de modus veranderen, eventueel beter zelfs een reset naar default te geven just in case.Hillwoods schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 01:16:
[...]
De 27UP850-W. Ik ga even maandag de update naar Ventura afwachten en anders even een HDMI kabel proberen. Maar het blijft gek dat het echt bij specifieke taken gebeurd. Ook bijvoorbeeld in Safari met scrollen voelen sommige sites stroperig aan (en andere zijn weer heel vloeiend) terwijl op m'n backup Windows machine het wel vloeiend werkt
HDMI gaat dan slechts tot 4K 30fps, maar kan nooit kwaad om te testen.
En anders de monitor driver?
Ik heb gezocht maar vind geen specifiek Apple Studio Display?
Off-topic dus, maar het lijkt me dat de doelgroep voor dat scherm toch wel de Mac Studio koper is, met flink wat budget en die waarschijnlijk gewoon de combo mac studio + scherm in huis haalt?
Ik probeer mezelf te overhalen om dit scherm te willen, maar wat maakt apple het zichzelf toch best moeilijk met hun rare beslissingen... Bijna perfect, en dan toch vreemde keuzes.
Begrijp ik dat nu goed dat als je de vesa versie kiest, je deze later niet terug kan overzetten op de officiele Apple standaard? En omgekeerd, dus als je het scherm met standaard kiest dat deze niet naar een vesa mount kan? Blijkbaar kan de apple store het wel (afhankelijk van goede wil, voorraad van materiaal en dergelijke), maar moet blijkbaar de hele back cover er af. Duur geintje.
Voor een (naar mijn normen) erg duur scherm (maar dat ik kan kopen via een eindejaarsregeling via werk), ben ik bezorgd over het gebrek aan flexibiliteit. Ik ben vrij groot, mijn schermen staan dus redelijk hoog opgesteld. Als ik de versie neem met standaard, zal ik moeten werken met een verhoogje om 'm op te zetten, en kies ik de versie met vesa mount hangt 'ie ofwel aan een lelijke monitor arm, ofwel een erg dure monitor arm zoals die van vogels.
Maar het blijft natuurlijk apple spul, dus ik lijd aan een onweerstaanbare drang tot aanschaf
Ook niet zeker ivm 5k op 28 inch in windows. Vind 4k op 28 inch in windows wel genoeg. Maar ik begrijp dat dit een 'creator scherm' is. Zodat je 4k kan displayen, met ribbons en UI interfaces er rond.
Off-topic dus, maar het lijkt me dat de doelgroep voor dat scherm toch wel de Mac Studio koper is, met flink wat budget en die waarschijnlijk gewoon de combo mac studio + scherm in huis haalt?
Ik probeer mezelf te overhalen om dit scherm te willen, maar wat maakt apple het zichzelf toch best moeilijk met hun rare beslissingen... Bijna perfect, en dan toch vreemde keuzes.
Begrijp ik dat nu goed dat als je de vesa versie kiest, je deze later niet terug kan overzetten op de officiele Apple standaard? En omgekeerd, dus als je het scherm met standaard kiest dat deze niet naar een vesa mount kan? Blijkbaar kan de apple store het wel (afhankelijk van goede wil, voorraad van materiaal en dergelijke), maar moet blijkbaar de hele back cover er af. Duur geintje.
Voor een (naar mijn normen) erg duur scherm (maar dat ik kan kopen via een eindejaarsregeling via werk), ben ik bezorgd over het gebrek aan flexibiliteit. Ik ben vrij groot, mijn schermen staan dus redelijk hoog opgesteld. Als ik de versie neem met standaard, zal ik moeten werken met een verhoogje om 'm op te zetten, en kies ik de versie met vesa mount hangt 'ie ofwel aan een lelijke monitor arm, ofwel een erg dure monitor arm zoals die van vogels.
Maar het blijft natuurlijk apple spul, dus ik lijd aan een onweerstaanbare drang tot aanschaf

Ook niet zeker ivm 5k op 28 inch in windows. Vind 4k op 28 inch in windows wel genoeg. Maar ik begrijp dat dit een 'creator scherm' is. Zodat je 4k kan displayen, met ribbons en UI interfaces er rond.
Wordt grotendeels ook gewoon hier besproken en een apart topic daarvoor zal waarschijnlijk maar een handje vol mensen besteed zijn. @robcoenen Zou jij misschien de OP kunnen aanvullen met wat Studio Display info en dan zou een mod de titel kunnen aanpassen naar:Ik heb gezocht maar vind geen specifiek Apple Studio Display topic?
Mac Studio & Studio Display (1e generatie, 2022) - Ervaringen & Discussie (o.i.d.)
In principe werkt het natuurlijk met elke Mac en zelfs bepaalde iPad's, twijfel zelf nog over de Mac Studio en gebruik hem daarom nu met een Mac Mini M1, M2 Air en een 14" Mbp.maar het lijkt me dat de doelgroep voor dat scherm toch wel de Mac Studio koper is, met flink wat budget en die waarschijnlijk gewoon de combo mac studio + scherm in huis haalt?
Ik heb hem zelf ook voor een prijs kunnen oppikken die ik kon rechtvaardigen en ik kan je wel zeggen dat het echt een prachtig scherm is om dagelijks mee te werken. Heb zelf gewoon de basis versie met de standaard stand. Als er echter een MiniLED variant van komt zal ik hem echter wel upgraden en hopelijk gaat die niet 2x zo duur wordenAmos_x schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:34:
Hier nog een goeie review trouwens:
[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 22-10-2022 16:11 ]
Yikes! Ik ben terug genezen van de wens om dit scherm te kopen.Greatsword schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:51:
Hier nog een goeie review trouwens:
[YouTube: Studio Display Review - 6 Months Later]
Vanuit Apple's standpunt begrijpelijk, want waarom zou je je scherm breder bruikbaar maken dan enkel met macbooks of apple hardware.
Dit scherm is enkel ok als je heeeel erg diep in het Apple-ecosysteem zit. Maar om een 1800 euro scherm enkel specifiek daarop te ontwerpen, gaat wel erg ver.
Im combo met een mac mini of mac studio vast prachtig. En al zit ik zelf ook diep in het Apple eco-systeem, een scherm mag iets 'agnostischer' zijn. Aan/uit knop, meer dan 1 video-ingang, wisselen tussen vesa of standaard naar wens, ...
Dan nog liever een iMac, krijg je er voor dezelfde prijs nog een hele computer, toetsenbord en muis bij
Nogmaals, geen kritiek op de beeldkwaliteit zelf, ik heb ze in de apple stores gezien, ze zijn prachtig. Maar niets voor mij denk ik.
Wat wel jammer is dat alleen Apple Glossy schermen maakt, is echt vele malen mooier.
Je hebt ook wel deze https://www.dough.tech/products/spectrum-4k-144hz maar de levering lijkt wat onbetrouwbaar.
Glossy en geen bezels + hoge resolutie en refreshrate en dan nog echte kleuren = wishful thinking
Ik heb zelf de Dell U3223QE, vind ik persoonlijk een betere keuze dan de Studio display. Maar de Studio display blijft een mooi ding, zeker geen miskoop.
Je hebt ook wel deze https://www.dough.tech/products/spectrum-4k-144hz maar de levering lijkt wat onbetrouwbaar.
Glossy en geen bezels + hoge resolutie en refreshrate en dan nog echte kleuren = wishful thinking
Ik heb zelf de Dell U3223QE, vind ik persoonlijk een betere keuze dan de Studio display. Maar de Studio display blijft een mooi ding, zeker geen miskoop.
[ Voor 20% gewijzigd door epo op 22-10-2022 21:54 ]
Is zo'n studio goed als multimedia apparaat bij je tv of is dat een overkill?
Zou kunnen werken, maar dan wel met de 128 gb memory upgrade.superpolm schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:12:
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Hahaha zware overkill natuurlijk, een Mac Mini M1 is daarvoor een uitstekende keuze.superpolm schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:12:
Mijn imac uit 2020 heeft al moeite met 4k video dan wil ik niet weten hoe een Mac Mini dat afspeelt. Mijn imac heeft geen M1, misschien dat dat meespeelt?Greatsword schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:43:
[...]
Hahaha zware overkill natuurlijk, een Mac Mini M1 is daarvoor een uitstekende keuze.
[ Voor 7% gewijzigd door superpolm op 24-10-2022 11:51 ]
Dit gaat wel heel erg offtopic.superpolm schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:47:
[...]
Mijn imac uit 2020 heeft al moeite met 4k video dan wil ik niet weten hoe een Mac Mini dat afspeelt. Mijn imac heeft geen M1, misschien dat dat meespeelt?
Ik zou Plex Media Server installeren op je Mac, de 4K films ergens in een mapje zetten en op je TV de Plex App installeren, dat moet ook een iMac uit 2020 zonder problemen aankunnen.
Is een beetje weggevallen, maar laat ik een enkele concrete vraag stellen: hoe ziet de factuur er uit als je als particulier besteld? Van de site begrijp ik dat er gewoon NL BTW tarief gerekend wordt. Het BTW tarief staat ook gewoon vermeld samen met je NAW gegevens?Htbaa schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:40:
Ik gebruik momenteel een MacBook Pro M1 (2020) met 16GB RAM en 1TB opslag. Deze heb ik via USB-C aan mijn ultra-wide hangen (erg handig dat de USB-hub in het scherm zit :-). Voldoet op zich prima en hoef ook niet nodig wat anders. Maar, qua investering is het (eigen bedrijf) wel interessant nu. Daarbij, mijn PC is 10 jaar oud en ondanks dat MacOS slimmigheden heeft om de accu te sparen wanneer deze vaak aan de stroom hangt 'voelt' het toch niet goed om een MBP als desktop computer te gebruiken.
- Is het qua garantie verstandig om AppleCare+ er bij te nemen? Als de hardware tenminste 3 jaar gedekt is doe ik een dergelijke aanschaf met wat meer geruststelling.
- Ik kan op de website van Apple zowel particulier als zakelijk bestellen. Heeft dit ook nog invloed op garantiebepalingen? Wel 's gelezen dat met een zakelijke aankoop je weer wat minder rechten hebt? Bij een Coolblue heb ik nooit gemerkt dat hier onderscheid in wordt gemaakt. Voor mijn administratie maakt het niet uit of mijn bedrijfsnaam er op staat of niet.
- Als ik als particulier bestel bij Apple krijg ik dan niet gewoon een factuur met de BTW er op? Op https://www.apple.com/nl/shop/help/payments staat wel e.e.a. Enerzijds zeggen ze dat als je een BTW bon wilt zakelijk moet bestellen, anderzijds dat je na een paar dagen een officiële factuur krijgt (waar lijkt mij de BTW ook op vermeld moet staan).
Ja, NAW en staat bij dat het om 21% BTW tarief gaat.Htbaa schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:11:
[...]
Is een beetje weggevallen, maar laat ik een enkele concrete vraag stellen: hoe ziet de factuur er uit als je als particulier besteld? Van de site begrijp ik dat er gewoon NL BTW tarief gerekend wordt. Het BTW tarief staat ook gewoon vermeld samen met je NAW gegevens?
Om hier nog even op terug te komen: vorige week bij de Apple Store in Amsterdam de voet laten vervangen voor een vesa mount.kazuka schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:18:
Ter info, je kunt nu via de Genius Bar ook een afspraak maken om de stand van je Studio Display te vervangen voor iets anders zoals een VESA mount. Heb deze week een aantal keer aan de lijn gezeten met Apple Support en blijkbaar was ik de eerste in NL met dit verzoek dus ze vonden het zelf ook wel spannend
/f/image/zOtH7LtV2emQZxo3itgJAdOc.png?f=fotoalbum_large)
Geen pretje om met de originele doos door hartje Amsterdam te lopen
Maar ze hangen er nu wel netjes bij
:strip_exif()/f/image/8dELiWyOUFVdrOlsAMfskjPe.jpg?f=fotoalbum_large)
Vind ze met voet een stuk mooierkazuka schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:45:
[...]
Om hier nog even op terug te komen: vorige week bij de Apple Store in Amsterdam de voet laten vervangen voor een vesa mount.
[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 04-11-2022 14:42 ]
Hoe lang was je al met al je schermen kwijt? Was het inderdaad een week? Of kunnen ze dit direct op afspraak?
kazuka schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:45:
[...]
Om hier nog even op terug te komen: vorige week bij de Apple Store in Amsterdam de voet laten vervangen voor een vesa mount.
[Afbeelding]
Geen pretje om met de originele doos door hartje Amsterdam te lopenHelaas zijn tot op heden de AASP waar ik het had nagevraagd (Amac en Fixxers) nog niet in de gelegenheid dit te doen. Parkeren bij Byzantium is dus wel aan te raden, dan ben je er in een paar minuten lopen.
Maar ze hangen er nu wel netjes bij
[Afbeelding]
De voet krijg je netjes los mee terug. Kun je dan mooi ergens neerzetten en naar kijken ofzoGreatsword schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:13:
[...]
Vind ze met voet een stuk mooierKan je daar nou verder nog wat mee of hebben ze die ingenomen?
Je moet je scherm achterlaten en gaven aan ongeveer een week nodig te hebben maar ik kon hem na 3 dagen alweer ophalen.Antal72 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:03:
Hoe lang was je al met al je schermen kwijt? Was het inderdaad een week? Of kunnen ze dit direct op afspraak?
[...]
Goed om te weten. Ik denk er hard over om mijn twee monitoren om te laten bouwen naar Vesa. Even wachten tot ik een paar dagen vrij kan regelen en dit kan inplannen.
En ook op zoek naar en mooie passende standaard. Welke heb jij?
kazuka schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:47:
[...]
De voet krijg je netjes los mee terug. Kun je dan mooi ergens neerzetten en naar kijken ofzo![]()
[...]
Je moet je scherm achterlaten en gaven aan ongeveer een week nodig te hebben maar ik kon hem na 3 dagen alweer ophalen.
Ik heb bij mijn Fully Jarvis bureau ook hun dual-monitor arm gekozen: https://www.fully.com/nl-...horizontale-glijders.htmlAntal72 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:56:
Goed om te weten. Ik denk er hard over om mijn twee monitoren om te laten bouwen naar Vesa. Even wachten tot ik een paar dagen vrij kan regelen en dit kan inplannen.
[...]
Sinds vandaag een Mac Studio op mijn euro staan, er stond een refurbished model te koop bij Apple, het is een Ultra/48c GPU/64Gb/4Tb. Ik had hem tot een uur geleden via de USB-C aansluiting van mijn LG 43UD79-B aangesloten op een van de Thunderbolt poort, werkt uitstekend. Maar ik wil mijn MBA M1 op die USB-C aansluiting kunnen aansluiten, dus heb ik de de Mac Studio aangesloten op een van de 4 HDMI aansluitingen van de LG monitor. Ik kwam er al snel achter dat HDM1-2 alleen maar een refresh rate van 30Hz ondersteunen , dat word hem dus niet. HDMI3-4 ondersteunen wel 60Hz. Als ik daar mijn Mac Studio op aansluiten heb ik om de 10 seconden even beeld en dan weer niet.
Ik vermoed dat de HDMI kabel een knaken exemplaar is, of is hier iets anders aan de hand. Op HDM1-2 werkt het overigens wel, alleen maar met een refresh rate van 30Hz
Ik vermoed dat de HDMI kabel een knaken exemplaar is, of is hier iets anders aan de hand. Op HDM1-2 werkt het overigens wel, alleen maar met een refresh rate van 30Hz
Yep, als eerste dus even een fatsoenlijke HDMI kabel regelen. Dit moet haalbaar zijn.Martijn-V4 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:55:
External Resolution: Up to 4096 by 2160 pixels at 60Hz (HDMI) Up to 6016 by 3384 pixels at 60 Hz (USB‑C)
[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 04-12-2022 09:49 ]
Opgelost met een kwalitatief betere HDMI kabel van 24,95 eu, die dingen hoeven geen 100'en euros te kosten.Greatsword schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:47:
[...]
Yep, als eerste dus even een fatsoenlijke HDMI kabel regelen. Dit moet haalbaar zijn.
External Resolution: Up to 4096 by 2160 pixels at 60Hz (HDMI) Up to 6016 by 3384 pixels at 60 Hz (USB‑C)
Voor degene die een Studio Display hebben, als je hoger dan 1440p schaalt, dus bijvoorbeeld 2048x1152 of 1600x900, is het voor jullie dan ook minder scherp?
Ik zou wat grotere UI willen, maar voor mij wordt alles dan minder scherp.
Ik zou wat grotere UI willen, maar voor mij wordt alles dan minder scherp.
Is het mogelijk om een 27inch iMac (2019) als monitor te gebruiken op de Studio? Ik lees dat het wel kan op de (veel) oudere 27” modellen maar op de meer recente vind ik, tot nu toe, geen informatie.
Staat letterlijk op de websiteTegels schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:04:
Is het mogelijk om een 27inch iMac (2019) als monitor te gebruiken op de Studio? Ik lees dat het wel kan op de (veel) oudere 27” modellen maar op de meer recente vind ik, tot nu toe, geen informatie.
https://support.apple.com/en-us/HT213065
@Greatsword
Tegels wil de iMac als beeldscherm gebruiken op de Apple Mac Studio.
Niet de Apple Studio Display als beeldscherm gebruiken op de iMac.
@Tegels
Je kunt de laatste iMac generaties niet meer als beeldscherm voor een andere computer gebruiken.
M.a.w. Jouw iMac als monitor gebruiken op de Mac Studio gaat niet werken.
Tegels wil de iMac als beeldscherm gebruiken op de Apple Mac Studio.
Niet de Apple Studio Display als beeldscherm gebruiken op de iMac.
@Tegels
Je kunt de laatste iMac generaties niet meer als beeldscherm voor een andere computer gebruiken.
M.a.w. Jouw iMac als monitor gebruiken op de Mac Studio gaat niet werken.
@sonderpa Dank voor jouw reactie, weet voldoende. Ik zal al wat vreemd te kijken tegen het bericht van @Greatsword . Maar ook hem bedankt voor het meedenken! 👍
De kogel is door de kerk, vandaag ga ik een Max Studio bestellen. Er zit ongeveer een maandje levertijd op. Ik heb dus nog even de tijd om goed op een monitor te focussen. Mijn eerste gedachte is de LG 34WK95U. Lees daar goede verhalen over. Alleen de standaard schijnt niet zo stabiel te zijn en wat ‘goedkoop’ over te komen. Daar kan ik prima mee leven.
Maar misschien hebben jullie goede alternatieven? Verreweg het meeste wat ik doe is videobewerken (FCPX). Ik lees graag wat reacties!
Maar misschien hebben jullie goede alternatieven? Verreweg het meeste wat ik doe is videobewerken (FCPX). Ik lees graag wat reacties!
Tipje, mocht je ING hebben kan je bij Amac met korting bestellen..
Bedankt voor de tip, maar ik kan ook met korting kopen omdat ik in het onderwijs werk!
Ik heb een Ultra en die aangesloten op een LG 43UD79-B, meer dan tevreden en beter betaalbaar dan een Studio display. Ik heb hem de mijne aan de muur hangen met een vesa mount van Vogels.Tegels schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:54:
De kogel is door de kerk, vandaag ga ik een Max Studio bestellen. Er zit ongeveer een maandje levertijd op. Ik heb dus nog even de tijd om goed op een monitor te focussen. Mijn eerste gedachte is de LG 34WK95U. Lees daar goede verhalen over. Alleen de standaard schijnt niet zo stabiel te zijn en wat ‘goedkoop’ over te komen. Daar kan ik prima mee leven.
Als je via HDMI een niet Apple monitor met max 1920x1080 op een studio aansluit, haal je dan max 60hz of kun je meer verwachten als de monitor 144hz is? Dank.
Voor zover ik kan vinden staat er HDMI 2.0 = max 4K60. Alleen via de USB-C poorten hoger.zeeforelNL schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:20:
Als je via HDMI een niet Apple monitor met max 1920x1080 op een studio aansluit, haal je dan max 60hz of kun je meer verwachten als de monitor 144hz is? Dank.
https://discussions.apple.com/thread/253770265
[ Voor 32% gewijzigd door Greatsword op 13-01-2023 11:39 ]
Dank @Greatsword
Waar lees je dat het voor de USB-C hoger is? Heb je daar linkje van wellicht?
Erg bedankt.
Erg bedankt.
[ Voor 46% gewijzigd door zeeforelNL op 13-01-2023 12:33 ]
Op de site van Apple zelf kan je lezen dat de USB-C poorten tevens Thunderbolt 4 zijn, deze hebben dus een bandbreedte van tot 40 Gb/s en kunnen derhalve hogere resoluties en refreshrates aan.zeeforelNL schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:32:
Dank @Greatsword
Erg bedankt.
https://www.apple.com/nl/mac-studio/specs/
Zie ook ervaringen van mensen in:
https://www.reddit.com/r/...udio_with_144hz_monitors/
Zou voor video dat niet dezelfde hardware zijn als bij de Mac Mini M1?zeeforelNL schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:20:
Die draait bij mij 144Hz op 2560x1440 via de HDMI uitgang, en tegelijk 60Hz op 4K via de usb-c.
Heel rustig beeld op de gaming monitor!
[ Voor 4% gewijzigd door mv_ak op 31-01-2023 22:03 ]
Hoe groot is de kans op een studio display met promotion en miniled? Ik lees wat rumors, maar ik sta op het punt om nieuwe monitors aan te schaffen.
Als ze eraan komen, wil ik wachten want anders sla ik mezelf voor het hoofd als ik nu studio displays koop.
Andere kant wil ik niet oneindig wachten en heb je kans dat die qua prijs hoger ligt. Terwijl de huidige studio display wel echt echt het max is wat ik zou willen betalen.
Als ze eraan komen, wil ik wachten want anders sla ik mezelf voor het hoofd als ik nu studio displays koop.
Andere kant wil ik niet oneindig wachten en heb je kans dat die qua prijs hoger ligt. Terwijl de huidige studio display wel echt echt het max is wat ik zou willen betalen.
Op korte termijn zie ik die nog niet verschijnen, en wanneer deze wel uitkomt dan zal het zeker duurder zijn dan de huidige Studio Display.
Ik zou er niet op blijven wachten in ieder geval, maar succes met je keuze.
Ik zou er niet op blijven wachten in ieder geval, maar succes met je keuze.
It's All In The "Mix"
Ik dacht dit toen de Studio Display uit kwam ook. Toen toch maar gelijk aangeschaft. Werk er met plezier op. Je kan hem ook verkopen als de nieuwe komt.
Ja jullie hebben gelijk! Gelukkig blijft apple vaak z’n waarde wel houden.
Vandaag in de Mediamarkt getest. Prachtig scherm. Helaas is dat niet helemaal de beste plek om te testen.. al die witte lampen zorgde voor flinke reflectie.
Hoe dan ook. Sta ik in een spagaat nu ik ook een 4k 32inch 144hz dell (g3223q) monitor heb mogen testen. Je ziet duidelijk het verschil in scherpte.
Ik heb het idee dat de scaling van 4k naar 1440p de tekst meer blurry maakt dan zou moeten. Het is nog steeds wel scherper dan native 1440p hoor.
Maargoed prijs is natuurlijk van de dell een stuk aangenamer. 144hz is wel echt heel fijn, en de bezels zijn een stuk dunner dan die van de studio display.
Wat is dit lastig zeg 😅
Vandaag in de Mediamarkt getest. Prachtig scherm. Helaas is dat niet helemaal de beste plek om te testen.. al die witte lampen zorgde voor flinke reflectie.
Hoe dan ook. Sta ik in een spagaat nu ik ook een 4k 32inch 144hz dell (g3223q) monitor heb mogen testen. Je ziet duidelijk het verschil in scherpte.
Ik heb het idee dat de scaling van 4k naar 1440p de tekst meer blurry maakt dan zou moeten. Het is nog steeds wel scherper dan native 1440p hoor.
Maargoed prijs is natuurlijk van de dell een stuk aangenamer. 144hz is wel echt heel fijn, en de bezels zijn een stuk dunner dan die van de studio display.
Wat is dit lastig zeg 😅
Mijn monitor draait ook op 144Hz en ik zou niet meer anders willen. Vele malen rustiger beeld.nDirect090 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:49:
Wat is dit lastig zeg 😅
Heb zowel een 14" MBP als Studio Display en merk echt geen verschil. (zal vast aan mij liggen)mv_ak schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:25:
[...]
Mijn monitor draait ook op 144Hz en ik zou niet meer anders willen. Vele malen rustiger beeld.
Wat de studio displays wel als voordeel hebben is een glossy finish. Er zijn tegenwoordig nog nul schermen te koop met glossy finish, of zo lijkt het wel. Allemaal mat en antiglare. Het heeft z'n voordelen, maar als je ruimte er voor ingericht is (en dus inderdaad niet zoals de mediamarkt) is glossy echt om van te smullen. Jammer, maar ook inderdaad geen 1500+ euro waard als particulier.
Velen vergeten dat dit soort hardware geprijsd is voor bedrijven, waar door afschrijvingsregels en andere boekhoudkundige ingrepen een paar honderd euro meer of minder niets uitmaakt. En wie heeft dit soort schermen nodig? Precies, mensen die professioneel met beeld (foto, video montage) aan de slag gaan. Dus ook een eenpersoonszaak kan een klant zijn voor dit soort schermen uiteraard. Zelfde redenering.
Daarmee betoog ik niet dat je als particulier deze schermen niet mag kopen (wat zo gaat het hier op tweakers met de snelle conclusies). Apple is maar wat blij dat ze dit scherm ook aan hun trouwe particuliere fans kunnen verkopen met genoeg inkomen, maar feit blijft dat het een luxe item is. Als je jezelf daar mee plezier doet, zeg ik prima, doen! Je leeft maar een keer. Ik heb zo ook m'n guilty pleasures die me net dat beetje meer 'user delight' laten ervaren dan de standaard mainstream.
Maar als je twijfelt zou ik zeggen, ga voor een LG 5k of een dell ultrasharp.
edit: ik kan binnenkort weer een budget aan informatica stuff spenderen via de werkgever, waardoor het goedkoper is. Maar zelfs met grote 'korting' kan ik zo'n scherm maar moeilijk verantwoorden en mezelf overtuigen.
Begrijp me niet verkeerd, het scherm is fantastisch, en heb het vaak genoeg lopen bewonderen in mac stores/apple stores. Maar in mijn geval gaat het verplicht over een studio met hoogte verstelbare voet (geen fan van vesa armen na dat een tijdje gehad te hebben), en dan heb je het al over 2200+ euro.

edit 2: op zich niets mis met 60hz. Het is gewoon veruit de standaard. En de meeste professionals die in blender/final cut/weet ik veel bezig zijn, hebben echt genoeg aan 60hz. Voor office/productivity en dergelijke gewoon prima. Ook een logisch gevolg van het gigantische aantal pixels en de bit depth die ze pushen. Ergens moet er iets opgeofferd worden want hdmi (of is dit scherm thunderbolt?) zal vast op de limieten botsen.
Offtopic: Wel overvalt me steeds een dieptriest gevoel bij het bekijken van dit scherm dat er aan de pc kant geen enkele vendor blijkbaar een mooi, elegant, minimalistisch scherm op de markt kan zetten met goede specs. Wil je een beetje goede specs en misschien ook hoge refresh voor die paar snelle games die je af en toe ter ontspanning wil spelen, dan zit je meteen vast aan de meest afschuwelijke, lelijke, RGB gamer schermen. Om van te kotsen.... Geloof me, ik heb net nog lang gezocht en een tijdje geleden een 1440p 144 hz aangeschaft die zo min mogelijk 'gamer' was. Bijna niet te vinden
Waarom kan niemand een mooi minimalistisch design scherm maken, met bvb 144 hz.
Velen vergeten dat dit soort hardware geprijsd is voor bedrijven, waar door afschrijvingsregels en andere boekhoudkundige ingrepen een paar honderd euro meer of minder niets uitmaakt. En wie heeft dit soort schermen nodig? Precies, mensen die professioneel met beeld (foto, video montage) aan de slag gaan. Dus ook een eenpersoonszaak kan een klant zijn voor dit soort schermen uiteraard. Zelfde redenering.
Daarmee betoog ik niet dat je als particulier deze schermen niet mag kopen (wat zo gaat het hier op tweakers met de snelle conclusies). Apple is maar wat blij dat ze dit scherm ook aan hun trouwe particuliere fans kunnen verkopen met genoeg inkomen, maar feit blijft dat het een luxe item is. Als je jezelf daar mee plezier doet, zeg ik prima, doen! Je leeft maar een keer. Ik heb zo ook m'n guilty pleasures die me net dat beetje meer 'user delight' laten ervaren dan de standaard mainstream.
edit: ik kan binnenkort weer een budget aan informatica stuff spenderen via de werkgever, waardoor het goedkoper is. Maar zelfs met grote 'korting' kan ik zo'n scherm maar moeilijk verantwoorden en mezelf overtuigen.
Begrijp me niet verkeerd, het scherm is fantastisch, en heb het vaak genoeg lopen bewonderen in mac stores/apple stores. Maar in mijn geval gaat het verplicht over een studio met hoogte verstelbare voet (geen fan van vesa armen na dat een tijdje gehad te hebben), en dan heb je het al over 2200+ euro.

edit 2: op zich niets mis met 60hz. Het is gewoon veruit de standaard. En de meeste professionals die in blender/final cut/weet ik veel bezig zijn, hebben echt genoeg aan 60hz. Voor office/productivity en dergelijke gewoon prima. Ook een logisch gevolg van het gigantische aantal pixels en de bit depth die ze pushen. Ergens moet er iets opgeofferd worden want hdmi (of is dit scherm thunderbolt?) zal vast op de limieten botsen.
Offtopic: Wel overvalt me steeds een dieptriest gevoel bij het bekijken van dit scherm dat er aan de pc kant geen enkele vendor blijkbaar een mooi, elegant, minimalistisch scherm op de markt kan zetten met goede specs. Wil je een beetje goede specs en misschien ook hoge refresh voor die paar snelle games die je af en toe ter ontspanning wil spelen, dan zit je meteen vast aan de meest afschuwelijke, lelijke, RGB gamer schermen. Om van te kotsen.... Geloof me, ik heb net nog lang gezocht en een tijdje geleden een 1440p 144 hz aangeschaft die zo min mogelijk 'gamer' was. Bijna niet te vinden
[ Voor 37% gewijzigd door Amos_x op 09-04-2023 12:04 ]
Heb zelf de Dell g3223q, die 4k 144hz is. En een net design (na mijn mening). Geen gamer look.Amos_x schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:31:
Wat de studio displays wel als voordeel hebben is een glossy finish. Er zijn tegenwoordig nog nul schermen te koop met glossy finish, of zo lijkt het wel. Allemaal mat en antiglare. Het heeft z'n voordelen, maar als je ruimte er voor ingericht is (en dus inderdaad niet zoals de mediamarkt) is glossy echt om van te smullen. Jammer, maar ook inderdaad geen 1500+ euro waard als particulier.
Begrijp me niet verkeerd, het scherm is fantastisch, en heb het vaak genoeg lopen bewonderen in mac stores/apple stores. Maar in mijn geval gaat het verplicht over een studio met hoogte verstelbare voet (geen fan van vesa armen na dat een tijdje gehad te hebben), en dan heb je het al over 2200+ euro.![]()
Maar kan het kloppen dat de 4k scaling ervoor zorgt dat de teksten ietwat fuzzy lijken? Lastig uit te leggen en misschien zit het in m’n hoofd. Maar ik heb het idee dat 1440p en 5k schermen de teksten laten zoals het zien. En dat bij 4k de tekst (soms) wat uit zn verband getrokken is.
Ben zelf ontwikkelaar die gemakkelijk 10 uur achter het scherm doorbrengt. En wil dan wel dat het scherm accuraat is en daarom twijfel ik enorm
Misschien een app als easyres proberen? En gebruik je een Displayport 1.4 kabel naar usb-c via de thunderbolt poort?nDirect090 schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:47:
[...]
Heb zelf de Dell g3223q, die 4k 144hz is. En een net design (na mijn mening). Geen gamer look.
Maar kan het kloppen dat de 4k scaling ervoor zorgt dat de teksten ietwat fuzzy lijken? Lastig uit te leggen en misschien zit het in m’n hoofd. Maar ik heb het idee dat 1440p en 5k schermen de teksten laten zoals het zien. En dat bij 4k de tekst (soms) wat uit zn verband getrokken is.
Ben zelf ontwikkelaar die gemakkelijk 10 uur achter het scherm doorbrengt. En wil dan wel dat het scherm accuraat is en daarom twijfel ik enorm
Kan ik eens proberen! Thanks. Ik gebruik inderdaad een dp1.4 kabel en usb-c naar dp adapter. Om specifiek te zijn deze:mv_ak schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:18:
[...]
Misschien een app als easyres proberen? En gebruik je een Displayport 1.4 kabel naar usb-c via de thunderbolt poort?
https://amzn.eu/d/4OWzFWI
Er zit ook nog een razer thunderbolt 4 dock tussen. Maar het probleem blijft hetzelfde als ik het scherm gwn direct via hdmi aansluit (kan dan uiteraard niet de 144hz halen met hdmi)
Ik ben er erg gevoelig aan, dat weet ik, maar dit scherm staat bij mij zonder meer onder het kopje 'gamer look'. Dat blauwe accent achterop, de 'sculpted' voet dat op een schild lijkt. De G lijn van dell is ook de gamer lijn (laptops en schermen, alienware 'light' zeg maar)nDirect090 schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:47:
[...]
Heb zelf de Dell g3223q, die 4k 144hz is. En een net design (na mijn mening). Geen gamer look.
Het mag prima je ding zijn, maar komt hier niet op het bureau. Ik heb het echt op strakke aluminium designs zoals apple dat doet. Daarin is apple toch weer mooi apple, je moet het ze nageven. Hoeveel 'vorm' en design kan je in een zwarte plaat op een poot stoppen (of net niet!), en ze maken toch wel weer een mooi herkenbaar ding.
Het scalen bij apple is nogal moeilijk te begrijpen inderdaad.Maar kan het kloppen dat de 4k scaling ervoor zorgt dat de teksten ietwat fuzzy lijken? Lastig uit te leggen en misschien zit het in m’n hoofd. Maar ik heb het idee dat 1440p en 5k schermen de teksten laten zoals het zien. En dat bij 4k de tekst (soms) wat uit zn verband getrokken is.
Ik zit op dit moment achter een 32" 4K. Native vind ik het net iets te klein. Daar waar ik 32" 4K op windows native waarschijnlijk wel trek. Maar goed, het is me al eerder opgevallen dat de interface in macOS iets 'fijner' is dan op windows. Prima.
Vroeger in catalina bvb had je bij die scaling slider verder geen informatie. Gewoon vijf icoontjes, dus je had weinig idee wat er veranderde, enkel dat het groter werd. Nu zie ik in ventura dat er een resolutie onder staat. Een trapje omlaag is 2560*1440 (quad HD). Dit is dus een scaling van 1.5x. Een letter die voordien precies 12 pixels was, is nu 18 pixels. Als ik het goed begrijp.
Op zich moet het wel scherp blijven met dat soort scaling. De eerste stap in windows is 125% (tenzij je custom gaat). Een letter van 10 pixels is dan 12.5 pixels, waardoor je AA en cleartype nodig hebt.
Er staat op mac ook dat "using a scaled resolution may affect performance". Volgens mij werkt het intern fundamentaal anders dan windows, waar je dit soort performance effecten niet zou moeten hebben. Volgens mij wordt de desktop op mac altijd 'native' gerendered.
Default staat op 1920x1080. Waardoor elke letter dus 2x zo groot wordt als op 4K. En dat vind ik op 32 inch een veel te grote interface renderen. Lekker scherp ja, maar veel te groot.

macOS lijkt duidelijk ontworpen voor hun retina laptop schermen en display studio schermen. 5120-by-2880 op 27 inch is 218dpi. Dit op default (de helft) komt overeen met een 'relatieve' 1440p op 27 inch. Een heel courante maat in de pricewatch waar je er honderden van vindt. En ook een scherm dat je comfortabel op windows gebruikt.
Met 4K op 32 is 1:1 en 1:2 scaling is het in het eerste geval te klein, in het tweede te groot.
Voor een mac koop je dus best een 27 inch op 1440, of een 5K scherm. Mijn ander scherm is een 1440p op 27 inch op 144 Hz, de rest van de pixels 'gooi je eigenlijk weg' (het maakt wel je beeld scherper natuurlijk)
Haha okeoke, ik geef je wel gelijk met de gamer look. De reden dat ik zei dat ik het mee vind vallen is omdat die hier op een vesa mount staat (dus niet zijn eigen lelijke voet). Ook staat die tegen de muur dus zie ik z’n lelijk achterkant niet en is de led uitgezet via het menuAmos_x schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:12:
[...]
Ik ben er erg gevoelig aan, dat weet ik, maar dit scherm staat bij mij zonder meer onder het kopje 'gamer look'. Dat blauwe accent achterop, de 'sculpted' voet dat op een schild lijkt. De G lijn van dell is ook de gamer lijn (laptops en schermen, alienware 'light' zeg maar)
Het mag prima je ding zijn, maar komt hier niet op het bureau. Ik heb het echt op strakke aluminium designs zoals apple dat doet. Daarin is apple toch weer mooi apple, je moet het ze nageven. Hoeveel 'vorm' en design kan je in een zwarte plaat op een poot stoppen (of net niet!), en ze maken toch wel weer een mooi herkenbaar ding.
[...]
Het scalen bij apple is nogal moeilijk te begrijpen inderdaad.
Ik zit op dit moment achter een 32" 4K. Native vind ik het net iets te klein. Daar waar ik 32" 4K op windows native waarschijnlijk wel trek. Maar goed, het is me al eerder opgevallen dat de interface in macOS iets 'fijner' is dan op windows. Prima.
Vroeger in catalina bvb had je bij die scaling slider verder geen informatie. Gewoon vijf icoontjes, dus je had weinig idee wat er veranderde, enkel dat het groter werd. Nu zie ik in ventura dat er een resolutie onder staat. Een trapje omlaag is 2560*1440 (quad HD). Dit is dus een scaling van 1.5x. Een letter die voordien precies 12 pixels was, is nu 18 pixels. Als ik het goed begrijp.
Op zich moet het wel scherp blijven met dat soort scaling. De eerste stap in windows is 125% (tenzij je custom gaat). Een letter van 10 pixels is dan 12.5 pixels, waardoor je AA en cleartype nodig hebt.
Er staat op mac ook dat "using a scaled resolution may affect performance". Volgens mij werkt het intern fundamentaal anders dan windows, waar je dit soort performance effecten niet zou moeten hebben. Volgens mij wordt de desktop op mac altijd 'native' gerendered.
Default staat op 1920x1080. Waardoor elke letter dus 2x zo groot wordt als op 4K. En dat vind ik op 32 inch een veel te grote interface renderen. Lekker scherp ja, maar veel te groot.![]()
macOS lijkt duidelijk ontworpen voor hun retina laptop schermen en display studio schermen. 5120-by-2880 op 27 inch is 218dpi. Dit op default (de helft) komt overeen met een 'relatieve' 1440p op 27 inch. Een heel courante maat in de pricewatch waar je er honderden van vindt. En ook een scherm dat je comfortabel op windows gebruikt.
Met 4K op 32 is 1:1 en 1:2 scaling is het in het eerste geval te klein, in het tweede te groot.
Voor een mac koop je dus best een 27 inch op 1440, of een 5K scherm. Mijn ander scherm is een 1440p op 27 inch op 144 Hz, de rest van de pixels 'gooi je eigenlijk weg' (het maakt wel je beeld scherper natuurlijk)
Ik had in windows hem inderdaad op 125% scaling staan (hier ervaarde ik dus de meeste blurry op teksten). Zodra ik naar 150% ging was het al een stuk beter. Dus dat klinkt logisch na het lezen van jouw redenering. Ik kan evt wel met 150% leven. Op macos is dit dus 1440p scaling. Ondanks je dus die extra pixels qua ruimte niet gebruikt merk ik wel dat teksten scherper zijn dan op m’n oude native 1440p ultrawide. (Ook de hele reden waarom ik ben gaan upgraden). Ik vond 1440p niet meer fijn werken na ontvangst van m’n 16mbp m1.
Ik krijg een beetje het idee dat het pick your poisen is:
1440p = native, betaalbaar, maar niet zo scherp als 5k of 4k
4k = scaling, betaalbaar, maar kan fuzzy/blurry fonts opleveren in sommige gevallen
5k = native, super scherp. Maar 60hz en flink aan de prijs.
Nadeel als ik dus voor de studio display ga, is dat deze echt specifiek gaat zijn voor het programmeren. De game pc die ernaast staat, zal 5k resolutie niet aan kunnen of uberhaupt al aangesloten kunnen worden door de enkele input die erop zit.
De teksten op 1440p native vind ik gewoon echt te pixelated. Waardoor die keuze eigenlijk afvalt. De 4k heb ik toch m’n vraagtekens bij. Ik wil dat de monitor betrouwbaar is in de zin van wat ik zie moet kloppen. En niet dat ik moet wisselen in scaling opties etc.
Hier een uitgebreide uitleg:nDirect090 schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:24:
[...]
Haha okeoke, ik geef je wel gelijk met de gamer look. De reden dat ik zei dat ik het mee vind vallen is omdat die hier op een vesa mount staat (dus niet zijn eigen lelijke voet). Ook staat die tegen de muur dus zie ik z’n lelijk achterkant niet en is de led uitgezet via het menuvoorkant is dus voor mij het belangrijkste en dat vind ik i.c.m. Dunne randen wel erg fijn.
Ik had in windows hem inderdaad op 125% scaling staan (hier ervaarde ik dus de meeste blurry op teksten). Zodra ik naar 150% ging was het al een stuk beter. Dus dat klinkt logisch na het lezen van jouw redenering. Ik kan evt wel met 150% leven. Op macos is dit dus 1440p scaling. Ondanks je dus die extra pixels qua ruimte niet gebruikt merk ik wel dat teksten scherper zijn dan op m’n oude native 1440p ultrawide. (Ook de hele reden waarom ik ben gaan upgraden). Ik vond 1440p niet meer fijn werken na ontvangst van m’n 16mbp m1.
Ik krijg een beetje het idee dat het pick your poisen is:
1440p = native, betaalbaar, maar niet zo scherp als 5k of 4k
4k = scaling, betaalbaar, maar kan fuzzy/blurry fonts opleveren in sommige gevallen
5k = native, super scherp. Maar 60hz en flink aan de prijs.
Nadeel als ik dus voor de studio display ga, is dat deze echt specifiek gaat zijn voor het programmeren. De game pc die ernaast staat, zal 5k resolutie niet aan kunnen of uberhaupt al aangesloten kunnen worden door de enkele input die erop zit.
De teksten op 1440p native vind ik gewoon echt te pixelated. Waardoor die keuze eigenlijk afvalt. De 4k heb ik toch m’n vraagtekens bij. Ik wil dat de monitor betrouwbaar is in de zin van wat ik zie moet kloppen. En niet dat ik moet wisselen in scaling opties etc.
https://bjango.com/articles/macexternaldisplays/
https://bjango.com/articles/macexternaldisplays2/
Hier over Fussy fonts:
https://forums.macrumors....ors-ypbpr-vs-rgb.2276345/
https://tonsky.me/blog/monitors/
https://www.fontsmoothingadjuster.com/
@nDirect090 Apple's Rumored 27-Inch Display With ProMotion No Longer Planned
https://www.macrumors.com...ni-led-display-cancelled/
Haha ik las het echt net, nja dat maakt de keuze een stuk makkelijker. Mocht die onverwachts toch komen en als opvolger voor dezelfde prijs, behouden de "oude" schermen gelukkig hun waarde.Greatsword schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:55:
Thanks! Dit heeft me geholpen om de definitieve keuze te maken. Vooral het stukje:BitByBit schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:32:
[...]
Hier een uitgebreide uitleg:
https://bjango.com/articles/macexternaldisplays/
https://bjango.com/articles/macexternaldisplays2/
Hier over Fussy fonts:
https://forums.macrumors....ors-ypbpr-vs-rgb.2276345/
https://tonsky.me/blog/monitors/
https://www.fontsmoothingadjuster.com/
/f/image/H8UGuLBPTWfjKpsMSMQbKLIF.png?f=fotoalbum_large)
Dit is namelijk exact wat ik ook dus merkte bij 4k schermen. Kan je ermee werken, ja tuurlijk. Maar ik ken mijzelf en ga mij hieraan ergeren. Om die reden ook de keuze gemaakt m'n huidige 4k schermen te retourneren en voor de ASD te gaan
Ik hoop alleen dat ook m’n werklaptop het aan kan (dell xps 7590)
En op de frontpage stond gisteren de tegenovergestelde rumor.Greatsword schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:55:
@nDirect090 Ik vind het een boeiend onderwerp, en zou nog wel verder reageren, maar ik vrees dat de mods er snel een eind aan maken, aangezien dit het mac studio topic is. Ook al doet het er verder niet toe want dit topic is zo rustig en dood als maar kan zijn. Er is jammer genoeg ook geen algemeen monitor thema-topic.
Ik heb een excel spreadsheet met de meest courante schermmaten en courante resoluties. Het zal je opvallen dat, als je alles terugbrengt naar pixelafstand (ppi), er eigenlijk maar een beperkt aantal panelen/substraten gemaakt worden (+-81; +-90; +-110; +-122; +-156; +-217 ppi), waar alle schermen worden uit gesneden.
Side note: dan valt het ook op dat al die hippe wide (verhouding 2,4:1) en ultrawide (verhouding 3,56:1) van tegenwoordig eigenlijk gewoon 4k en 5k 16:9 panelen zijn die in de hoogte zijn gereduceerd.
Maw, een ultrawide past in een 16:9 (qua resolutie en schermgrootte), minus twee strips boven en onder, zodat monitor fabrikanten meer (smallere) panelen uit het substraten kunnen snijden. Dus je krijgt een minder product wat in productiviteit slechter werkt. Ik was nooit een fan van ultrawide (onhandig, slecht ondersteund in games) maar nu nog minder. Liever een klassieke 16:9, kan je nog steeds een ultrawide van maken als je wil door het scherm te letterboxen.
Om terug te komen op je 5k scherm. 5k = 2 maal qhd (in hoogte en breedte), dus (5120x2880) is 2x (2560x1440). Als je dus wil gamen op dat scherm moet je dus enkel QHD 'pushen'/uitvoeren, en dan is de scaling 2:1. Het zal er misschien van dichtbij wat 'blokkig' uit zien, 1 pixel worden er 4, maar het is de minst problematische manier van scaling. De ppi is ook enorm fijnmazig van 5k op 27", dus vanop een normale afstand moet het er uit zien als een 27" 1440p scherm, wat een erg courante 'gamer' size is hier in de pricewatch (paar honderd schermen), zoek maar eens op. Ik doe hetzelfde op een 32" 4K scherm waar ik in 1080p op game (opnieuw scaling 2:1)
Dus dan heb je (misschien met uitzondering van de de 60hz) het beste van beide werelden. Een zeer scherp scherm voor werk/tekst/programmeren/productiviteit (5K op 27") en een niet al te zware output voor gamen (1440p/60) zonder 'rare' scaling die uitkomt op breuken van gehele pixels.
Als ik het budget had (maar ik heb het niet nodig voor werk, dus prive kan ik het niet verantwoorden, de hobby moet ook 'leuk' blijven), kocht ik ook meteen een 5K scherm.
Intussen doe ik het met 27" QHD, wat exact dezelfde GUI/interface grootte moet opleveren, enkel met half zoveel pixels. Een letter die op mijn scherm 10 pixels hoog is, is op een studio display 20 pixels hoog (maar in absolute hoogte even groot).
En is het "no longer planned" of is het "never been panned"?Amos_x schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:34:
En op de frontpage stond gisteren de tegenovergestelde rumor.
Bericht over die 'rumor' datum had ook dit kunnen wezen: "rumor blijkt onzin zijn te zijn".
Nice. Ik werk de hele dag op 5K schermen (ASD) Thuis een LG 34inch 4K scherm waar ik mijn macbook aan hang. Maar je ziet het verschil wel degelijk, een wereld van verschil vind ik 4 en 5K.nDirect090 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:49:
[...]
Haha ik las het echt net, nja dat maakt de keuze een stuk makkelijker. Mocht die onverwachts toch komen en als opvolger voor dezelfde prijs, behouden de "oude" schermen gelukkig hun waarde.
[...]
Thanks! Dit heeft me geholpen om de definitieve keuze te maken. Vooral het stukje:
[Afbeelding]
Dit is namelijk exact wat ik ook dus merkte bij 4k schermen. Kan je ermee werken, ja tuurlijk. Maar ik ken mijzelf en ga mij hieraan ergeren. Om die reden ook de keuze gemaakt m'n huidige 4k schermen te retourneren en voor de ASD te gaan
Ik hoop alleen dat ook m’n werklaptop het aan kan (dell xps 7590)
Let op:
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.