Natuurlijk niet te vergelijken. Als je een relevante vergelijking wil maken, of een uitspraak doen, over het verschil in scherpte moet je wel iets constant houden. Dus 4K en 5K vergelijken op de 27" van je ASDCitroentaart schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:32:
[...]
Nice. Ik werk de hele dag op 5K schermen (ASD) Thuis een LG 34inch 4K scherm waar ik mijn macbook aan hang. Maar je ziet het verschil wel degelijk, een wereld van verschil vind ik 4 en 5K.
Nu vergelijk je _minder_ resolutie (4K) uitgesmeerd over een _groter_ scherm (32 vs 27, 12 cm verschil).
In cijfers, 4K 32" is 130 ppi, en een ASD is 220 ppi. 80% meer pixels dus om dezelfde letters en zo vorm te geven, uiteraard is dat veel scherper.
En de gelinkte artikels hierboven maken in 1 slag erg veel duidelijk, waarvoor dank, @BitByBit . 220ppi is de "apple resolutie" Het hele macOS gebeuren verwacht een scherm dat ofwel 220ppi heeft (retina, alle macbooks), ofwel de helft, 110ppi. De rest moet het doen met brakke scaling die niet een geheel veelvoud is. Ofwel dat, ofwel wordt de tekst groter of kleiner (te klein)
Windows is "gemaakt" voor 90 ppi of 180 ppi op 100 en 200% scaling. En daarom ziet macOS er vaak vreemd en 'niet goed' uit op schermen die hoofdzakelijk voor windows zijn gemaakt. Ofwel te groot, of te klein, of geschaald en dus brakke scaling.
Eigenlijk is de ASD een must have als je enkel apple spul hebt. Er is geen ander scherm op de markt met dat soort ppi (behalve LG ultrafine).
Pricewatch link, 220ppi monitoren
Dan ben je zeker dat alles op elkaar afgestemd en voor elkaar gemaakt is. En ook in dat opzicht zet apple zich dus weer licht apart tov de markt 'standaarden'. Prima, maar wel veel informatie die je maar moet weten.
[ Voor 6% gewijzigd door Amos_x op 12-04-2023 13:49 ]