Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:58

RnB

Whieee schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:11:
[...]

Kan je in de monitor dat kleurenprofiel niet regelen? Ik heb nog ergens een oude U2713HM staan en daar kan ik in het OSD van de monitor het kleurenprofiel (YPbPr / RGB) kiezen.

Over monitoren gesproken: intussen is de vervanging van mijn iMac compleet *D Zaterdag de Studio al opgehaald in Haarlem, maar inmiddels zijn ook de nieuwe monitor (Dell U2723QE) en de Jarvis monitor arm binnen. De monitor hangt met een enkele USB-C kabel aan de Studio en tot nu toe heb ik eigenlijk niets te klagen :)

[Afbeelding]
offtopic:
Hoe ervaar jij het IPS Black paneel? Is het contrast echt veel beter dan bij een normaal paneel?
Ik had zelf de U2720Q en vond met dit paneel de contrast al goed (naast de IPS glow natuurlijk).

Op het web zijn de meningen verdeeld, dus ben wel benieuwd naar jouw ervaring.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StefanVerkerk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 19:58
De Mac Studio is gisteren binnengekomen en ik heb 'm gisteravond een mooi plekje gegeven onder mijn bureau middels deze mount wat perfect past. De eerste tests die ik gedaan heb was Lightroom, daar vloog de Mac Studio M1 Max base (met 32GB ram) doorheen alsof het niets was. Mooi! Final Cut Pro X deed het met standaard 4K beeld vanuit de Canon R5 al prima op de Mac Mini, dus dat hoef ik hier niet eens te testen.

Enige wat ik wel minder positief vind en wat al vaker benoemd is, zijn de fans. Die draaien standaard op ±1320rpm. Minimum ligt rond de ±1100rpm en maximum rond de ±3500rpm bij vol vermogen. In vergelijking met de Mac Mini M1 die ik had, is deze Mac Studio zeker aanwezig in een rustige ruimte. Ik vraag mij ook echt af, waarom Apple er voor kiest om de fans constant te laten draaien, gezien de temperatuur van de SoC als ik het als leek zo bekijk zelfs bij wat zwaarder werk in Lightroom nauwelijks omhoog gaat (blijft schommelen tussen de 30 en 40 graden).

Het verschil overigens tussen 1100 en 1300rpm is al behoorlijk op het oor.

Hopelijk komen er nog wat software fixes, want 1300rpm lijkt mij in idle echt te veel van het goede. Uiteraard kan het zelf aangepast worden naar 1100rpm, maar ik laat zulke ingrepen toch liever aan Apple zelf over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Apple Max Studio basis model met 1Tb HDD.

Gisteren binnengekomen, en vandaag nog de laatste hand om met een clean install, alle software en instellingen weer werkend.

Als eerst opmerking, ik hoor de Max Studio totaal niet, ik moet mijn hand aann de achterkant voelen dat deze werkelijk blaast.
Ik heb even snel een stress test gedaan met een 3D scan file van 1.3Gb, en die is zo heerlijk smooth te bewerken en te roteren, normaal is dit een stotterend geheel, en aan klikken van een onderdeel was gewoon traag, nu instant, Ik ben blij :)

Het is fijn dat je naar een 4K 60fps Youtube filmpje in de Chrome browser kan kijken, zonder dat de fans op hol slaan :)
Maar daar betaal je ook voor.

Het Studio Display is ook een geweldig scherm, voor het eerst heb ik een VESA optie aangedurft, normaal knutselde ik een bevestiging aan de voet van de iMac.

Wel heb ik een custom bevestiging aan het scherm bevestigd, om dat de achterkant goed te zien is, vond ik het niet zo netjes dat het Apple logo zo half afgedekt was met een standaar VESA plate.

De arm waar het aan hangt is een Humanscale M8, deze is een beetje grof voor het lichtere scherm, en misschien ga ik kijken voor de M2 of een andere dunnere arm.

De Display kan niet draaien, ik heb daar ook geen behoefte aan, mocht ik dat wel willen, pas ik de VESA plate aan met een draai mogelijkheid.

Mijn couchpotato setup is bijna zoals ik het wil, kans dat er misschien nog geschoven gaat worden.
Zo kan ik vanaf de luie bank gewoon mijn ding doen, en niet in een apart kamertje zitten, wat ik nooit leuk heb gevonden.
nu gewoon met kat op schoot werken en surfen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpXueuxVWzKgqi5MVMRkxmSKjXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGP9UzC1ZvJqraaFkJqio7OR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-mw17SZOkzkeM8w6D3gZEJgxnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQx7F8aYp3gQ52cvLf5zrZGj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door absrnd op 31-03-2022 17:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 13:55

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ik heb hem vanmiddag ook binnen gekregen. Exact dezelfde specs als de MBP die ik al had. Helemaal tevreden mee. Ik heb daarom ook besloten om de gegevens en bestanden van de MBP tijdens de installatie mee over te nemen. De MBP heb ik destijds wel een clean install gegeven. Dit ging echt perfect. Ik was na het kopieeren eigenlijk vrij snel up and running. Zit er as we speak nog even wat werk op te doen. Erg blij met de aankoop. Deze machine kan ik gewoon fijn aan laten staan en dan de MBP vrij houden om mee te nemen mocht ik op lokatie willen werken.

Ik heb via Brew Apache/MySQL/PHP geinstalleerd. Dat had ik op de MBP al gedaan en dat heeft hij mee over genomen en werkt op de Studio nu dus ook perfect. Hiermee develop ik mijn verschillende apps. Heeft iemand wellicht een idee om die install tussen de MBP en de Studio te syncen? Dat is eigenlijk het enige dat ik nog zou willen doen. Mocht ik dan de MBP op lokatie nodig hebben dat ik dan van te voren de hele handel even sync. Ga hier binnenkort maar eens wat research naar doen.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
DAMAGE schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:36:
Ik heb hem vanmiddag ook binnen gekregen. Exact dezelfde specs als de MBP die ik al had. Helemaal tevreden mee. Ik heb daarom ook besloten om de gegevens en bestanden van de MBP tijdens de installatie mee over te nemen. De MBP heb ik destijds wel een clean install gegeven. Dit ging echt perfect. Ik was na het kopieeren eigenlijk vrij snel up and running. Zit er as we speak nog even wat werk op te doen. Erg blij met de aankoop. Deze machine kan ik gewoon fijn aan laten staan en dan de MBP vrij houden om mee te nemen mocht ik op lokatie willen werken.

Ik heb via Brew Apache/MySQL/PHP geinstalleerd. Dat had ik op de MBP al gedaan en dat heeft hij mee over genomen en werkt op de Studio nu dus ook perfect. Hiermee develop ik mijn verschillende apps. Heeft iemand wellicht een idee om die install tussen de MBP en de Studio te syncen? Dat is eigenlijk het enige dat ik nog zou willen doen. Mocht ik dan de MBP op lokatie nodig hebben dat ik dan van te voren de hele handel even sync. Ga hier binnenkort maar eens wat research naar doen.
Is het niet gewoon een idee om al je tools op zowel je MBP en Mac te installeren? Datasyncen via Onedrive/Dropbox/iCloud/NAS. Bookmarks gewoon via iCloud/Google/MS?
Zo doe ik dat zelf ook :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@Tux3.14 Ja ik heb in principe op beide devices dezelfde tools draaien. Wat ik echter zou willen is dus de apache + php + mysql configuratie syncen, de mysql databases die ik heb draaien syncen, en dan uiteraard de php/html/css etc syncen. Dat laatste kan in principe via Git waar ik vooral mee werk, maar er zijn ook situaties waarbij ik geen gebruik maak van Git. En in het laatste geval zou je dat inderdaad via een NAS of andere optie kunnen doen. Maar ik zit meer met de MySQL database en HTTPD configuratie. Daar zit ook nog een uitdaging in.

Wellicht kan ik zelf iets in elkaar zetten middels rsync oid. Ga er wel eens over brainstormen. Zijn vast slimme manieren voor. Zullen genoeg developers op een soort gelijke manier werken denk ik dan. Neigt een beetje naar offtopic dit, maar ik dacht misschien is er een handige MacOS tool voor die iets dergelijks mogelijk kan maken waar van ik nu niet weet. Zal ook daar eens naar zoeken :)

Al met al tot dusver super blij met de aankoop van de Mac Studio. Ondanks dezelfde specs als de MBP die ik dus al heb. Dat zegt denk ik genoeg over het apparaat. Voor mij echt wel een meerwaarde.

Edit: Bookmarks etc heb ik via Google lopen dat werkt inderdaad perfect. Dat is allemaal in kannen en kruiken :)

Edit 2: Overigens tijdens mij normale workload waarbij ik best wat dingen open heb staan en 3 schermen aan stuur draaien mijn fans ongeveer op 38%. Daarbij is de Studio echt fluister stil. Je hoort het eigenlijk niet. Tenzij je er echt op gaat letten. _/-\o_ Het betreft een M1 Max 10C 32 GPU. De lucht die er aan de achterkant uit komt is gewoon koel.

[ Voor 35% gewijzigd door DAMAGE op 31-03-2022 23:45 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Laatst online: 17:18
@DAMAGE Beetje offtopic, maar met rsync de bestanden syncen en je weet dat MySQL een replicate functie heeft? Maar ja, je MacBook staat natuurlijk niet altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
[b]DAMAGE schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:37:

Edit 2: Overigens tijdens mij normale workload waarbij ik best wat dingen open heb staan en 3 schermen aan stuur draaien mijn fans ongeveer op 38%. Daarbij is de Studio echt fluister stil. Je hoort het eigenlijk niet. Tenzij je er echt op gaat letten. _/-\o_ Het betreft een M1 Max 10C 32 GPU. De lucht die er aan de achterkant uit komt is gewoon koel.
Dat klinkt wel goed :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Dat universal control werkt ook wel erg goed zeg. Ik zit nu vanaf mijn Macbook te tikken op de 3 schermen van mijn Studio. Echt nice. Je merkt nog wel wat kleine beta dingetjes maar op deze manier kan ik eventueel wel met 4 schermen tegelijkertijd werken. Niks mis mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankegiani
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-03 06:29
Wat is jullie ervaring met de uniformiteit van het studio display?
Ik was blij dat ik er 1 wist te bemachtigen bij apple adam maar de uniformiteit was drama.
Dus geretourneerd.
Mijn lg up850w is veel beter op dit punt.
Hebben jullie hier ook last van of heb ik ongeluk gehad in de pannel loterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:09

Exirion

Gadgetfetisjist

frankegiani schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:05:
Wat is jullie ervaring met de uniformiteit van het studio display?
Ik was blij dat ik er 1 wist te bemachtigen bij apple adam maar de uniformiteit was drama.
Dus geretourneerd.
Mijn lg up850w is veel beter op dit punt.
Hebben jullie hier ook last van of heb ik ongeluk gehad in de pannel loterij?
Domme pech lijkt me. Van alle merken die LG panels gebruiken verkoopt LG zelf eigenlijk de beroerdste monitoren. Relatief veel gedoe met dode pixels, backlight bleeding, kleurafwijkingen en dat soort dingen, met nul service vanuit LG zelf. Om die reden ben ik zelf bij Dell en Alienware uitgekomen. Ook van Apple mag je verwachten dat ze selectiever zijn.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
Besteld op 9 maart en ik heb afgelopen vrijdag eindelijk een update ontvangen dat mijn Mac Studio (base, 1TB) morgenavond wordt bezorgd. Joehoe! :*)

Bij de buren op Macrumors wordt heel wat paniek gezaaid over het geluid van de fans en coil whine, maar het is goed om te lezen dat het hier wel meevalt. De Studio gaat mijn trouwe hackintosh vervangen, dus ik heb het vermoeden dat ik erop vooruit zal gaan...

[ Voor 14% gewijzigd door Aardappelzakje op 03-04-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Aardappelzakje schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:57:
Besteld op 9 maart en ik heb afgelopen vrijdag eindelijk een update ontvangen dat mijn Mac Studio (base, 1TB) morgenavond wordt bezorgd. Joehoe! :*)

Bij de buren op Macrumors wordt heel wat paniek gezaaid over het geluid van de fans en coil whine, maar het is goed om te lezen dat het hier wel meevalt. De Studio gaat mijn trouwe hackintosh vervangen, dus ik heb het vermoeden dat ik erop vooruit zal gaan...
MacRumors staat bekend om de paniekzaaiers, maar als je een beetje de topics doorneemt is er in sommige gevallen een high pitch noise, die met geluidsgrafiekjes ook zichtbaar is.
Maar niet iedereen heeft die piep.
Nu proberen ze het te gooien op waar de Studio is vervaardigd, China of India (dacht ik), maar daar is nog geen conclusie over.

Ik er, in ieder geval, totaal geen last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
absrnd schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:30:
[...]

MacRumors staat bekend om de paniekzaaiers, maar als je een beetje de topics doorneemt is er in sommige gevallen een high pitch noise, die met geluidsgrafiekjes ook zichtbaar is.
Maar niet iedereen heeft die piep.
Nu proberen ze het te gooien op waar de Studio is vervaardigd, China of India (dacht ik), maar daar is nog geen conclusie over.

Ik er, in ieder geval, totaal geen last van :)
China en Maleisië. Een flink aantal onderdelen van de Studio wordt vervaardigd in Maleisië, maar alsnog geassembleerd in China. Er zit naar mijn weten geen verschil tussen de apparaten, maar het betreft denk ik vooral een trucje om bij verzending naar bepaalde landen geen importtarieven te hoeven betalen. Voor sommige landen is "Made in Malaysia" dan gunstiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Inmiddels ook de Mac Studio binnen. Eerste indruk: toch een best groot apparaat. Dat is prima (past onder het scherm straks), maar had 'm iets compacter voorgesteld. In m'n hoofd is een Mac Mini ook altijd kleiner tot ik die weer in het echt zie. Zo'n groot blok aluminum voelt wel heel solide aan. De nieuwe kabels zijn mooi. Volgens mij is mijn iMac nog wel ietsjes stiller, maar ik heb ze nog niet naast elkaar gehad. Alles voelt lekker snel. Komende week even goed de performance testen, hij hangt vooralsnog even aan m'n tv dus allemaal wat onhandig. Morgen komt als het goed is het Studio Display binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankegiani
  • Laatst online: 24-03 06:29
Die grootte van de mac studio viel me ook tegen in de apple store, groter dan ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik had gehoopt op een iets aparter design na geruchten over inspiratie uit de 'G4 Cube'. Ik hoop dat ze met de nieuwe Mac Pro iets meer uitpakken op designgebied. Ik vind m'n 'trashcan' Mac Pro nog steeds een mooi apparaat en de Mac Pro 2019 ziet er ook zeker niet verkeerd uit. Voorlopig is de Macbook met M1 Pro voor mij snel zat, dus ik wacht de nieuwe Mac Pro nog af. De vraag is of dat met de komst van de Studio nog steeds Intel-only zal zijn, of dat ze ook daar de move naar eigen silicon al maken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Exirion schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:28:
Ik had gehoopt op een iets aparter design na geruchten over inspiratie uit de 'G4 Cube'. Ik hoop dat ze met de nieuwe Mac Pro iets meer uitpakken op designgebied. Ik vind m'n 'trashcan' Mac Pro nog steeds een mooi apparaat en de Mac Pro 2019 ziet er ook zeker niet verkeerd uit. Voorlopig is de Macbook met M1 Pro voor mij snel zat, dus ik wacht de nieuwe Mac Pro nog af. De vraag is of dat met de komst van de Studio nog steeds Intel-only zal zijn, of dat ze ook daar de move naar eigen silicon al maken.
Ik vrees dat je dan lang kunt wachten. Grote kans dat het design ongewijzigd blijft voor de eerste (en dus nieuwe) Mac Pro met Apple silicon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Aardappelzakje schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:32:
Ik vrees dat je dan lang kunt wachten. Grote kans dat het design ongewijzigd blijft voor de eerste (en dus nieuwe) Mac Pro met Apple silicon.
Er waren geruchten over een compactere Pro naast de bestaande uitvoering, met in de basis hetzelfde design. Het ligt voor de hand dat de Studio die rol nu vervult, maar het zou me ook niet verbazen als een Apple silicon Pro sowieso compacter wordt. Ze zullen niet dezelfde fout als bij de 2013 Pro willen maken, maar thermisch is een compacter design erg goed mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:50
Met het 'Trashcan' ontwerp waren ook een hoop mensen ongelukkig, omdat functionaliteit ten koste ging van het design. Daar is Apple vervolgens ook op terug gekomen bij de Mac Pro 'kaasschaaf'.
Ik kan me voorstellen dat Met Apple's ARM chips het idee van een toren minder belangrijk geworden is en ze naar een ander ontwerp gaan. Dat zal dan wel afhangen of dat ding uit te breiden is en waarmee. Maar ik verwacht niet dat het ding weer een cilinder gaat worden, die vorm is best onpraktisch lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Tijdens het afgelopen Apple Event kwam de Mac Pro meerdere keren behoorlijk prominent in beeld. Het zou mij verbazen als deze form-factor wordt afgedankt, zeker gezien de modulaire eigenschappen waar zo veel gebruikers om vroegen. Bovendien weten we niet welke chips straks nog uit de hoge hoed komen en hoeveel ruimte daar voor nodig is: misschien plakken ze wel een paar Ultra's aan elkaar. ;)

Maar ja, met Apple weet je het nooit...

[ Voor 5% gewijzigd door Aardappelzakje op 04-04-2022 09:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:52

RoyK

Hobby tekenaar

Leuk dat er nu wat meer gebruikers ervaringen door beginnen te komen hier op het forum. Van Tweakers zelf hoeven we niets meer te verwachten.

Wat ik interessant vind is dat er verschillende geluiden binnen komen over de fans. De één vindt het superstil, de ander hoort de fans wel. Misschien komt het een beetje waar je vanaf komt. Ik heb hier een custom PC staan die de kamer gewoon voorziet van een blaas geluid. Dat is ook niet zo gek aangezien het gevuld zit met fans want ja.. intels en videokaarten worden heet. Ik zou me kunnen voorstellen dat ik de Mac Studio zou ervaren als muisstil haha.

Ik heb helaas even een paar financiële tegenvallers. Dus moet ik sowieso even wachten. Ik denk nog steeds dat ik een tussen machine nodig heb. Een Mac mini Pro met 32gb geheugen :P

Ik ben wel heel nieuwsgierig naar jullie verdere ervaringen dus blijf ze vooral lekker delen.

Betreft 3D werk lees ik ook gemixte reacties. Gaat redelijk mee maar als het echt heavy wordt, moet je het echt zoeken buiten Apple. Bright had hier wel een leuke video over van de week.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 20:56
10 maart de Mac Studio bij AMAC in de winkel besteld met alleen een uitbreiding van 32Gb naar 64GB. Maar nog geen teken van leven. AMAC zegt geen info van Apple te krijgen omtrent levertijden, dus ik hoop dat het niet al te lang meer duurt. Als je nu via de Apple site besteld met de 64GB zie ik dat ze zeggen 10-12 weken :-(

Grotere SSD is maar een weekje langer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Mocht je een 3D printer hebben, of iemand kennen die er een heeft, kan je ook een mount printen voor onder je bureau.

2 versies, met en zonder gaten, als je denkt dat er genoeg ventilatie moet zijn.
Het model zit net binnen de standaard maat van 20x20x20 printers :)

https://www.thingiverse.com/thing:5340937

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQ8pR9t9PTyDpx2VenZjzO0XQm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqlSCaXYkst67ROJw5Zbxizm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrs2
  • Laatst online: 14-09 21:52
Dennisweb schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:48:
@DAMAGE Beetje offtopic, maar met rsync de bestanden syncen en je weet dat MySQL een replicate functie heeft? Maar ja, je MacBook staat natuurlijk niet altijd aan.
Mijn oplossing voor dit probleem is booten van een thunderbolt externe SSD. Prima snelheid (1800 MB/s schrijven en 2400 MB/s lezen) en je neemt gewoon alles mee tussen MacBook en Studio. Het moet zich alleen nog wel bewijzen, want ik moet het voorlopig nog zonder Studio doen (levertijden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
rrs2 schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:44:
[...]

Mijn oplossing voor dit probleem is booten van een thunderbolt externe SSD. Prima snelheid (1800 MB/s schrijven en 2400 MB/s lezen) en je neemt gewoon alles mee tussen MacBook en Studio. Het moet zich alleen nog wel bewijzen, want ik moet het voorlopig nog zonder Studio doen (levertijden...)
Booten met een externe SSD heb ik slechte ervaringen mee. Dat deed ik ook met mijn M1 Mac Mini. Ik had behoorlijk wat problemen met de stabiliteit. Relatief veel vastlopers en beach balls. En ik had een van de snelste schijven op de markt; de Samsung X5.

Ik heb nu de Mac Studio en heb mijn documentenmap en downloadsmap op een externe SSD staan en in de Finder gezet.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennisweb op 04-04-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
TheGabeMan schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:52:
10 maart de Mac Studio bij AMAC in de winkel besteld met alleen een uitbreiding van 32Gb naar 64GB. Maar nog geen teken van leven. AMAC zegt geen info van Apple te krijgen omtrent levertijden, dus ik hoop dat het niet al te lang meer duurt. Als je nu via de Apple site besteld met de 64GB zie ik dat ze zeggen 10-12 weken :-(

Grotere SSD is maar een weekje langer.
Ik zie dat de levertijden bij Apple ook behoorlijk oplopen voor sommige configuraties, maar waarom bij Amac bestellen en niet gewoon bij Apple zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Ik heb nu een ASD besteld en die komt hopelijk écht morgen binnen. Ik ga van 32” naar 27”. Ik heb dan meer ruimte op mijn bureau over. Ik heb ook nog een verticale monitor staan. Als me de ASD bevalt, overweeg ik die eruit te doen en een tweede ASD aan te schaffen, zodat ik juist meer ruimte heb op mijn schermen. Iemand hier ervaring met twee ASD’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 20:56
Aardappelzakje schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:14:
[...]

Ik zie dat de levertijden bij Apple ook behoorlijk oplopen voor sommige configuraties, maar waarom bij Amac bestellen en niet gewoon bij Apple zelf?
Had nog een tegoed bon van 1100 euro. Die lag al een jaar in een la te branden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentaart
Dennisweb schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:52:
Ik heb nu een ASD besteld en die komt hopelijk écht morgen binnen. Ik ga van 32” naar 27”. Ik heb dan meer ruimte op mijn bureau over. Ik heb ook nog een verticale monitor staan. Als me de ASD bevalt, overweeg ik die eruit te doen en een tweede ASD aan te schaffen, zodat ik juist meer ruimte heb op mijn schermen. Iemand hier ervaring met twee ASD’s?
Binnenkort. Een tweede is onderweg. Werk nu op 5K iMac en ASD naast elkaar. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Citroentaart schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:28:
[...]

Binnenkort. Een tweede is onderweg. Werk nu op 5K iMac en ASD naast elkaar. Werkt prima.
Top. Hier is mijn eerste onderweg. Ik ga de ASD proberen naast mijn 24 inch Full HD Dell. Ik weet ook dat dat een wereld van verschil gaat worden. Maar ik kan wel zien of me dat gaat bevallen en of het überhaupt past met de beperkte ruimte die ik heb. Zoja, dan denk ik dat dit een betere oplossing is dan een paar duizend euro meer uitgeven aan een Pro Display XDR :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Dennisweb schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:18:
[...]

Top. Hier is mijn eerste onderweg. Ik ga de ASD proberen naast mijn 24 inch Full HD Dell. Ik weet ook dat dat een wereld van verschil gaat worden. Maar ik kan wel zien of me dat gaat bevallen en of het überhaupt past met de beperkte ruimte die ik heb. Zoja, dan denk ik dat dit een betere oplossing is dan een paar duizend euro meer uitgeven aan een Pro Display XDR :).
Ik werkte eerst op een iMac 5K en oude Thunderbolt scherm. Die verschillen vallen wel op.
Nu ook met de iMac en ASD. Qua kleur, de ASD is een stuk helderder.. Heb ze gekalibreerd maar krijg ze niet exact het zelfde. Dus ik wacht op een 2e ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 19:59
Ik heb direct na de aankondiging twee Studio Displays gekocht. Eentje werkt perfect, maar de ander heeft last van coil whine als m'n Macbook aan het laden is. Display via Amac naar de reparatie gebracht waar ze tot de conclusie kwamen dat ze het niet konden repareren omdat ze nog geen tools hadden om het scherm open te maken. :')

Apple zelf doet vervolgens niet moeilijk en gaat het display omruilen voor een nieuw exemplaar. Helaas duurt dat wel een hele poos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wht_nl
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:48
Shitload aan video's gezien maar ik kom er toch niet helemaal uit. Gebruik voornamelijk After Effects en de gehele Adobe suite.

€3.019
Mac studio Max 10 core CPU, 24 core GPU
64GB geheugen en 1TB SSD

€4.629
Mac studio Ultra 20 core CPU, 48 core GPU
64GB geheugen en 1TB SSD

Is het €1600 extra waard om voor de ultra te gaan? Of valt de performance gain te verwaarlozen?

Of kan ik beter voor de Max gaan en tegen de tijd dat de M2 uitkomt wellicht de M1 verkopen.

Ik neig naar de Max maar zou het zuur vinden als de Ultra een stuk sneller zou zijn (al denk ik niet?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

wht_nl schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:09:
Shitload aan video's gezien maar ik kom er toch niet helemaal uit. Gebruik voornamelijk After Effects en de gehele Adobe suite.

€3.019
64GB geheugen en 1TB SSD

€4.629
64GB geheugen en 1TB SSD

Is het €1600 extra waard om voor de ultra te gaan? Of valt de performance gain te verwaarlozen?

Of kan ik beter voor de Max gaan en tegen de tijd dat de M2 uitkomt wellicht de M1 verkopen.

Ik neig naar de Max maar zou het zuur vinden als de Ultra een stuk sneller zou zijn (al denk ik niet?)
Over het algemeen maakt een groot deel van de Adobe Suite geen gebruik van de vele cores. En leunen ze vooral op snelle single cores. Er zijn weinig merkbare verschillen tussen de Max en de Ultra. Ik denk dat heel veel gebruikers meer dan goed zitten met de basis config MAX en zou extra geheugen (32 naar 64) altijd een nuttige upgrade kunnen zijn. Ik zou dus voor de MAX gaan, als je niet de hele dag video's zit te renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wht_nl
RoyK schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:19:
[...]

Over het algemeen maakt een groot deel van de Adobe Suite geen gebruik van de vele cores. En leunen ze vooral op snelle single cores. Er zijn weinig merkbare verschillen tussen de Max en de Ultra. Ik denk dat heel veel gebruikers meer dan goed zitten met de basis config MAX en zou extra geheugen (32 naar 64) altijd een nuttige upgrade kunnen zijn. Ik zou dus voor de MAX gaan, als je niet de hele dag video's zit te renderen.
Klopt, daar was ik mij ook al bewust van. Vandaar dat ik naar de Max neig. En AE zit nog in beta fase dus hopelijk kunnen ze die ook nog wat optimaliseren. En nee, ik render niet de hele dag video's. En als ik vanuit AE render dan ga ik wel even koffie halen. Gaat mij meer om de ram previews, vandaar dat ik ook de 64GB variant wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashTest
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:33
[...]

Klopt, de optimalisatie van software en hardware is een drama. Echter bij After Effects merk ik toch wel dat een krachtige GPU en RAM een must is. Ik zou in ieder geval altijd voor minimaal 64gb ram gaan. Andere bottleneck voor After Effects is opslag. Gelukkig valt dat gewoon op te lossen met externe ssd's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

wht_nl schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:27:
[...]

Klopt, daar was ik mij ook al bewust van. Vandaar dat ik naar de Max neig. En AE zit nog in beta fase dus hopelijk kunnen ze die ook nog wat optimaliseren. En nee, ik render niet de hele dag video's. En als ik vanuit AE render dan ga ik wel even koffie halen. Gaat mij meer om de ram previews, vandaar dat ik ook de 64GB variant wil hebben.
Precies. En de verschillen zijn het bedrag naar mijn idee gewoon niet waard. Tijdens het werken ga je het niet merken en zal een export misschien iets sneller (kunnen) zijn. Echter... iets in 5 minuten of in 4 minuten en 30 seconden renderen.. dat gaat je dag natuurlijk niet veranderen.

Voorlopig maken nog genoeg tools niet optimaal gebruik van de hardware en dat zie ik niet 123 veranderen. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen straks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wht_nl
RoyK schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:30:
[...]

Precies. En de verschillen zijn het bedrag naar mijn idee gewoon niet waard. Tijdens het werken ga je het niet merken en zal een export misschien iets sneller (kunnen) zijn. Echter... iets in 5 minuten of in 4 minuten en 30 seconden renderen.. dat gaat je dag natuurlijk niet veranderen.

Voorlopig maken nog genoeg tools niet optimaal gebruik van de hardware en dat zie ik niet 123 veranderen. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen straks!
Ik moet nog bestellen maar de levertijden zijn al gewoon 10-12 weken... 8)7

Wellicht is er een tweaker die hem eerder heeft en ook veel met AE werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Misschien dat @Tom je wat kan vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:28

boner

misantropisch altruïst

[...]

Tot nu toe was het aantal cores in een MAC niet superhoog en dus de toegevoegde waarde om de software te herschijven naar het gebruik van meerdere cores niet hoog. Maar nu Apple de M1 in al haar vormen uit heeft gebracht is het een heel ander verhaal geworden. Een standaard M1 heeft er al 8 en dat loopt met die nieuwe M1 van de Mac Studio al op tot 48, een factor 6 verschil. Dus je kunt wel op je klompen aanvoelen dat dit aantal echt zal gaan exploderen. Oftewel: Adobe voelt zeker de druk om de software aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashTest
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:33
boner schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:01:
[...]

Tot nu toe was het aantal cores in een MAC niet superhoog en dus de toegevoegde waarde om de software te herschijven naar het gebruik van meerdere cores niet hoog. Maar nu Apple de M1 in al haar vormen uit heeft gebracht is het een heel ander verhaal geworden. Een standaard M1 heeft er al 8 en dat loopt met die nieuwe M1 van de Mac Studio al op tot 48, een factor 6 verschil. Dus je kunt wel op je klompen aanvoelen dat dit aantal echt zal gaan exploderen. Oftewel: Adobe voelt zeker de druk om de software aan te passen.
Heb er een hard hoofd in 8)7 Adobe had dat anders ook al lang gedaan voor AMD en Nvidia. Apple kan nog niet eens LogicPro fatsoenlijk programmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

boner schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:01:
[...]

De waarheid heb ik niet in pacht, maar multicores zijn er toch van allerdag. Apple heeft natuurlijk een warm lijntje lopen in de geschiedenis van de grafische industrie, maar is al heel lang niet meer heer en meester in deze wereld.

In de PC wereld zijn 8, 10, 12 cores al lang normaal maar toch zijn veel programma's niet zo ingericht. De vraag is of het voor Adobe interessant is om software dat 98% goed fucntioneerd om te gaan gooien voor een beetje performance winst. En wat voor winst wordt er dan behaald. Gaat dit een game changer zijn? Ik betwijfel het.

Maar wie weet. Je moet een computer niet kopen voor de toekomst. Maar voor nu en morgen zodat het je werk weg kan stampen. De M1 heeft hele vlotte cores. En werkt het concept van de ARM meer dan prima. Ik bedoel, de performance vs de watt uit de muur is natuurlijk ongekend. En dan is dit pas een M1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
Ik had een Studio Display besteld als vervanger voor mijn 32” AOC. Het werd alleen niet wat ik ervan verwacht had. Mijn AOC is mat en het Studio Display glossy. Ik heb jarenlang iMacs gehad, maar ik vond het glossy scherm opeens nogal plastic-achtig.

Daarnaast viel het formaat me heel erg tegen. Ik had verwacht dat het wel meeviel, maar als je 32” gewend bent, is 27” wel echt klein. Ik kon er niet mee leven en heb de ASD maar teruggestuurd.

In principe heb ik niks gedaan wat niet van mij als consument verwacht mocht worden. Ik heb ‘m uitgepakt en aangesloten. Eigenlijk wat je in de winkel ook doet om een goed beeld te krijgen van het poduct. Het beviel niet, dus netjes weer klaargemaakt en teruggestuurd. :)

Maar een Pro Display XDR gaat er ook niet komen. Mijn huidige AOC ondersteunt namelijk ook 3008x1692 zonder blurry te worden. Ook al is de ppi lager, ik zie het verschil niet. Dat zal aan mijn slechte ogen liggen. Nouja, tot zover mijn uitstapje naar de ASD. Wel echt super tevreden met de Mac Studio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Dennisweb schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:27:
Ik had een Studio Display besteld als vervanger voor mijn 32” AOC. Het werd alleen niet wat ik ervan verwacht had. Mijn AOC is mat en het Studio Display glossy. Ik heb jarenlang iMacs gehad, maar ik vond het glossy scherm opeens nogal plastic-achtig.

Daarnaast viel het formaat me heel erg tegen. Ik had verwacht dat het wel meeviel, maar als je 32” gewend bent, is 27” wel echt klein. Ik kon er niet mee leven en heb de ASD maar teruggestuurd.

In principe heb ik niks gedaan wat niet van mij als consument verwacht mocht worden. Ik heb ‘m uitgepakt en aangesloten. Eigenlijk wat je in de winkel ook doet om een goed beeld te krijgen van het poduct. Het beviel niet, dus netjes weer klaargemaakt en teruggestuurd. :)

Maar een Pro Display XDR gaat er ook niet komen. Mijn huidige AOC ondersteunt namelijk ook 3008x1692 zonder blurry te worden. Ook al is de ppi lager, ik zie het verschil niet. Dat zal aan mijn slechte ogen liggen. Nouja, tot zover mijn uitstapje naar de ASD. Wel echt super tevreden met de Mac Studio!
Hij was toch wel gister bezorgd? ;)
Het is denk wel een kwestie van wennen. Ik werk altijd op 27 inch.
thuis op een MacBook Pro 15 inch. Toen gegaan naar MacBook Air 13 inch.. dat was even een stuk kleiner.. maar even wennen en nu merk ik dat verschil niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjeetje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-07 04:25
wht_nl schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:09:

€3.019
64GB geheugen en 1TB SSD

€4.629
64GB geheugen en 1TB SSD

Qua performance in adobe ga je geen mega verschillen merken. Ik zou die €1600 in een studio scherm investeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik heb nu wel een boel reviews gezien over de Studio monitor. Hij ziet er fantastisch uit en natuurlijk 5k, is een knappe resolutie. Maar voor een goed scherm is er gelukkig veel aanbod en is de studio display geen must have voor de content maker. Ik denk dat er veel betere schermen te koop zijn de ook nog onder aan de streep minder kosten. BenQ heeft een hele goede serie schermen staan gericht op content makers.. deze heb ik op het oog: pricewatch: BenQ DesignVue PD3220U Zwart

Hiermee wil ik de Studio display niet tekort doen. Het is een prachtige monitor. Maar er zijn ook veel mensen die hem kopen omdat er een logo op staat van een appel zonder kritisch verder te kijken. O-)

[ Voor 19% gewijzigd door RoyK op 07-04-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

RoyK schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:51:
Misschien dat @Tom je wat kan vertellen
Ik doe weinig met After Effects. Bovendien kan ik geen vergelijking maken tussen de Max en Ultra. Wil evt. wel wat testen als iemand iets mijn kant op schiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Tom schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:16:
[...]

Ik doe weinig met After Effects. Bovendien kan ik geen vergelijking maken tussen de Max en Ultra. Wil evt. wel wat testen als iemand iets mijn kant op schiet.
Dat lijkt me leuk Tom, ik kan je alleen niet zoveel toesturen op het moment. Aangezien het werk voor klanten is. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

RoyK schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:17:
Dat lijkt me leuk Tom, ik kan je alleen niet zoveel toesturen op het moment. Aangezien het werk voor klanten is. :'(
Je kunt toch een representatief testprojectje in elkaar flansen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentaart
RoyK schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:11:
Ik heb nu wel een boel reviews gezien over de Studio monitor. Hij ziet er fantastisch uit en natuurlijk 5k, is een knappe resolutie. Maar voor een goed scherm is er gelukkig veel aanbod en is de studio display geen must have voor de content maker. Ik denk dat er veel betere schermen te koop zijn de ook nog onder aan de streep minder kosten. BenQ heeft een hele goede serie schermen staan gericht op content makers.. deze heb ik op het oog: pricewatch: BenQ DesignVue PD3220U Zwart

Hiermee wil ik de Studio display niet tekort doen. Het is een prachtige monitor. Maar er zijn ook veel mensen die hem kopen omdat er een logo op staat van een appel zonder kritisch verder te kijken. O-)
Maar 4K is geen 5K. En dat verschil is wel te zien.
Ik vind de Studio Display toch wel een pareltje op mijn bureau ten opzichte van die plastic monitoren die vaak wiebelen ;)

Maargoed smaken verschillen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:37

Ik heb 'm vooral gekocht omdat als je een PPI van >200 gewend bent 140ppi vrij dramatisch oogt ;) Wat dat betreft ben ik al 7 jaar verpest door een iMac 5k.

Heb er overigens een MSI Prestige PS341WU naast staan voor wat extra werkoppervlak en dat scherm bevalt me ook goed. Niet zo mooi als de Studio Display uiteraard maar heeft ook een wat hogere PPI en dankzij de scaling de zelfde verticale resolutie als de Studio Display. Als je dat MSI scherm overweegt vergeet dan niet een USB-C naar Displayport 1.4 kabel bij te bestellen, de USB-C aansluiting werkt namelijk voor geen meter. Heb ook de LG variant van dit scherm overwogen (zelfde paneel maar dan met TB3) maar die is erg slecht leverbaar op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Citroentaart schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:24:
[...]

Maar 4K is geen 5K. En dat verschil is wel te zien.
Ik vind de Studio Display toch wel een pareltje op mijn bureau ten opzichte van die plastic monitoren die vaak wiebelen ;)

Maargoed smaken verschillen ;)
Ik kan me goed voorstellen dat het verschil merkbaar is als je van 5k naar 4k gaat. En ja, het is een prachtig ding om te zien. Over de inhoud van de behuizing, die je standaard niet kunt verstellen (wtf) en alles wat ze erin stoppen is best wat over te zeggen of te vinden. Daar staan dan ook video's vol over op YouTube. Onder aan de streep is het een tool. En als jij er lekker op gaat is het de perfecte monitor voor jou die er ook nog strak uitziet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentaart
RoyK schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:31:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat het verschil merkbaar is als je van 5k naar 4k gaat. En ja, het is een prachtig ding om te zien. Over de inhoud van de behuizing, die je standaard niet kunt verstellen (wtf) en alles wat ze erin stoppen is best wat over te zeggen of te vinden. Daar staan dan ook video's vol over op YouTube. Onder aan de streep is het een tool. En als jij er lekker op gaat is het de perfecte monitor voor jou die er ook nog strak uitziet :)
Jep, smaken verschillen inderdaad. Maar ik bedoelde eigenlijk op het gebied van 5K heb je niet echt heel veel keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Citroentaart schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:41:
[...]

Jep, smaken verschillen inderdaad. Maar ik bedoelde eigenlijk op het gebied van 5K heb je niet echt heel veel keus.
Daar heb je gelijk in. Het zijn allemaal 4K-monitoren. Ik heb een monitor met 140 ppi en sommigen vinden dat ‘dramatisch’. Maar ik gebruik het scherm al een jaar en ben het wel gewend. De Mac Studio stuurt namelijk precies 3008x1692 pixels aan. Dat is dezelfde resolutie als de Pro Display XDR (maar dan door de helft). Je zit dan op 109 ppi, maar het is helemaal niet blurry.

Ik had het liefst een 6K monitor gehad, maar de Pro Display XDR is 5000 euro ex. btw en ik las dat de reparatiekosten buiten Apple Care (want dat verloopt ook) dik 2500 euro zijn. Dus dat gaan we ook niet doen.

Dell heeft een 8K-scherm uitgebracht, maar daar kan de Mac Studio niet mee overweg. Je moet dan allerlei gekke trucjes uit gaan halen om delen van het scherm samen te voegen. Dus nee, veel keuze is er helaas nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Dennisweb schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:18:
[...]

Daar heb je gelijk in. Het zijn allemaal 4K-monitoren. Ik heb een monitor met 140 ppi en sommigen vinden dat ‘dramatisch’. Maar ik gebruik het scherm al een jaar en ben het wel gewend. De Mac Studio stuurt namelijk precies 3008x1692 pixels aan. Dat is dezelfde resolutie als de Pro Display XDR (maar dan door de helft). Je zit dan op 109 ppi, maar het is helemaal niet blurry.

Ik had het liefst een 6K monitor gehad, maar de Pro Display XDR is 5000 euro ex. btw en ik las dat de reparatiekosten buiten Apple Care (want dat verloopt ook) dik 2500 euro zijn. Dus dat gaan we ook niet doen.

Dell heeft een 8K-scherm uitgebracht, maar daar kan de Mac Studio niet mee overweg. Je moet dan allerlei gekke trucjes uit gaan halen om delen van het scherm samen te voegen. Dus nee, veel keuze is er helaas nog niet.
Het is net wat je gewend bent he. Ik werkte jaren op een 5K iMac. Toen schafte ik voor thuis een LG ultrawide aan 4K.. maar dan zie je het verschil wel..Het ook niet blurry dat niet. Maar je merkt het (door het de hele dag werken op een 5K scherm).

Ben je dat niet gewend, dan is een goed 4K scherm net zo goed.

XDR vind ik ook wel fraai.. maar die prijs. Dat is net een stapje te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillwoods
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:25
Ik ben over het algemeen erg tevreden met de prestaties van de Mac Studio! :)
Alleen maak ik me toch om een ding zorgen... het fluitend/ringend geluid waar sommige last van lijken te hebben en andere totaal niet.

Ik weet niet of het een geval is van "Als je het eenmaal hoort dan hoor je het altijd" of dat ik erg gevoelig gehoor heb. Ik heb een geluidsopname gemaakt van mijn studio:

(Let op, geluid is versterkt maar het fluiten is zeker goed te horen in een stille kamer en ook bij zachte muziek. Van veraf komt het geluid boven het "zachte windvlaag" uit, dat is bijna niet te horen op een afstandje. )

Ik heb ook geprobeerd de studio te herpositioneren / helemaal vrij te plaatsen Maar heeft helaas geen effect.

Ervaren jullie dit ook op jullie studio? Mijn model is Studio MAX 32GB/32 GPU cores/ 1TB geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentaart
Hillwoods schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:39:
Alleen maak ik me toch om een ding zorgen... het fluitend/ringend geluid waar sommige last van lijken te hebben en andere totaal niet.

Ik weet niet of het een geval is van "Als je het eenmaal hoort dan hoor je het altijd" of dat ik erg gevoelig gehoor heb. Ik heb een geluidsopname gemaakt van mijn studio:

[YouTube: Studio noise]
(Let op, geluid is versterkt maar het fluiten is zeker goed te horen in een stille kamer en ook bij zachte muziek. Van veraf komt het geluid boven het "zachte windvlaag" uit, dat is bijna niet te horen op een afstandje. )

Ik heb ook geprobeerd de studio te herpositioneren / helemaal vrij te plaatsen Maar heeft helaas geen effect.

Ervaren jullie dit ook op jullie studio? Mijn model is Studio MAX 32GB/32 GPU cores/ 1TB geheugen.
Klinkt niet fijn. Ik moet nog even wachten tot half juni op een MAX 64GB/24 GPU / 2TB SSD/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Hillwoods schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:39:

[YouTube: Studio noise]

Ik heb mijn Studio Max (Base, 1TB) gister eindelijk ontvangen en kan bevestigen dat mijn exemplaar hier ook last van heeft. Ik ben verder helemaal content met de Studio, maar dit is inderdaad eigenaardig.

Bij een cold boot vandaag was het duidelijk hoorbaar, maar na herstarts of sluimer lijkt het minder te zijn. Ik heb zojuist voor de grap de stekker eens direct in de wandcontactdoos gedaan en vergeleken met de stekkerdoos: bij mij lijkt dat wel degelijk verschil te maken, dus misschien heeft het met de voeding/stroomvoorziening te maken. Twee verschillende opnames met de dictafoon op de iPhone bevestigen dit. Dit zou een tip kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Aardappelzakje schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:13:
[...]

Ik heb mijn Studio Max (Base, 1TB) gister eindelijk ontvangen en kan bevestigen dat mijn exemplaar hier ook last van heeft. Ik ben verder helemaal content met de Studio, maar dit is inderdaad eigenaardig.

Bij een cold boot vandaag was het duidelijk hoorbaar, maar na herstarts of sluimer lijkt het minder te zijn. Ik heb zojuist voor de grap de stekker eens direct in de wandcontactdoos gedaan en vergeleken met de stekkerdoos: bij mij lijkt dat wel degelijk verschil te maken, dus misschien heeft het met de voeding/stroomvoorziening te maken. Twee verschillende opnames met de dictafoon op de iPhone bevestigen dit. Dit zou een tip kunnen zijn.
Iets met aarding te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
Bij mij moest de Mac Studio aangesloten worden op hetzelfde stopcontact als mijn mengtafel, omdat ik anders een hoog piepend geluid op mijn mengtafel hoorde.

Ik denk inderdaad dat de Studio een probleempje heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Dennisweb schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:14:
Bij mij moest de Mac Studio aangesloten worden op hetzelfde stopcontact als mijn mengtafel, omdat ik anders een hoog piepend geluid op mijn mengtafel hoorde.

Ik denk inderdaad dat de Studio een probleempje heeft. :)
Dat lijkt er inderdaad op: toen ik mijn Studio voor de eerste keer aansloot kreeg ik kortsluiting en vervolgens kwam er een hele rare toon uit mijn Harman Kordon geluidsset.

Voor de zekerheid heb ik net even een nieuwe stekkerdoos gekocht... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Aardappelzakje op 08-04-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Mezkeijou schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:34:
[...]

Iets met aarding te maken?
Mijn wandcontactdoos is niet geaard, dus ik zou het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Dat is best wel een beetje raar toch? Was het niet zo dat die Max Tech gasten schrokken van hoe het stroom gedeelte eruit zag toen ze hem open maakte? Dat het niet echt veilig leek? Dat zit me bij.

Zijn er mensen hier die ook met Blender werken op de Studio? Ik weet dat het programma, als het er echt op aankomt, beter af is bij een intel met RTX videokaarten van Nvidia. Maar hey, dan trekt je PC ook 400+ wat uit de muur. En natuurlijk is het dan 10 minuten eerder klaar. Voor mij zal dat niet zo een issue zijn.

Ik begin de wereld van Blender te ontdekken en tast af hoe lekker de M1 zich hierin settelt tijdens het werken in het programma, niet zozeer de rendertijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
RoyK schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:47:
Dat is best wel een beetje raar toch? Was het niet zo dat die Max Tech gasten schrokken van hoe het stroom gedeelte eruit zag toen ze hem open maakte? Dat het niet echt veilig leek? Dat zit me bij.
Tja, ik heb vanavond nog even zitten rommelen met verlengsnoeren en stekkerdozen. Iedere keer als ik de Studio aansluit op een stekkerdoos met andere apparaten nadat ie eerst van de stroom is af geweest of aan een stopcontact of verlengsnoer heeft gezeten, zorgt dit voor gekke geluiden uit mijn geluidsset en/of kortsluiting. Mijn vermoeden is dat er toch iets niet helemaal lekker is met de voeding en misschien veroorzaakt dit ook wel het gekke geluid waar ik en sommigen last van hebben.

De laatste keer dat ik zoiets meemaakte was met een zelfbouw-pc: als de stroom er af was geweest en ik deed hem weer aan (d.m.v. schakelaar op voeding of stekker in stopcontact) dan weigerde deze weleens op te starten, maar nooit met kortsluiting als gevolg.

Kortom: ik ben niet onverdeeld enthousiast over de Studio. Het is een prachtig ding, maar met het bovenstaande in combinatie met het ringelgeluid/whine zit ik er toch aan te denken om em weer terug te sturen en misschien een Mac Mini of Macbook Pro aan te schaffen.

Iemand tips of een mening?

[ Voor 11% gewijzigd door Aardappelzakje op 08-04-2022 23:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hillwoods
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:25
Ik ben benieuwd of het dan toch iets te maken heeft met de 220/230 volt in plaats van de 110 volt in Amerika.
In Amerikaanse reviews lees ik niks/weinig van het whine geluid maar in reviews van Nu.nl en het AD komt dit wel naar voren (bij die laatste was ‘Hij maakt een soort fluitgeluid’ zelfs onderdeel van de headline)

Ik ga ook nog wel even kijken of het met de aarde te maken heeft, maar het whine geluid lijkt mij voornamelijk van de fans af te komen.
RoyK schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:47:

Ik begin de wereld van Blender te ontdekken en tast af hoe lekker de M1 zich hierin settelt tijdens het werken in het programma, niet zozeer de rendertijden.
Voor mij was blender één van de redenen om te kiezen voor de studio ipv de mini. Ik gebruik Blender voornamelijk voor het maken van modelleren voor 3d prints en dingen die ik render in een ander programma. Ik vind het fijn werken, soepel tot nu toe. Maar ik heb nog niet echt zware taken geprobeerd. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Hillwoods op 09-04-2022 01:33 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:02

Ik heb die monitor ook. Zeker een mooi ding met veel aansluitmogelijkheden en strak ontwerp. Scaling werkt ok (ik vind de UI bij 4K native op 32" te klein). Maar soms zou ik wel een helderder beeldscherm willen hebben. De BenQ gaat maar tot 300 nits, de Studio Display tot 600. Dat is twee keer zo helder. BenQ claimt dat de PD3220U hdr ondersteunt maar dat is dus niets meer dan marketing. Als ik op mijn MacBook Pro 16" werk zie ik duidelijk een verschil in kwaliteit in het voordeel van de MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
@Sluw En wat dacht je van de AOC U32U1? Heeft een nano IPS paneel en 450 tot 600 nits (HDR600).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Dennisweb schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:27:
@Sluw En wat dacht je van de AOC U32U1? Heeft een nano IPS paneel en 450 tot 600 nits (HDR600).
Sja, die heb ik dan weer niet staan, geen ervaring mee ;) Ziet er leuk uit maar lees in de eerste test die ik even Google "The maximum measured brightness is 390 nits, which is less than the specified 600 nits" Dat is ook niet heiligmakend natuurlijk, voor accurate kleurweergave heb je helemaal geen hoge waardes nodig. Maar het is wel mooi voor video en ander beeld consumeren, of in een zonnige ruimte. Er wordt gewoon veel mee gesjoemeld. Bij de studio display zie je in tests dat de 600 nits net wel of net niet wordt gehaald maar die heeft andere minpunten.

Het blijft afwegen wat belangrijk voor je is, gebruiksgemak, design, prijs, specs. Om eerlijk te zijn weet ik nu geen display dat aan al mijn eisen voldoet, namelijk 27" of meer, HDR, 5K of 6K voor 218 ppi retina, accurate kleurweergave, thunderbolt met power delivery, beeldscherm makkelijk te bewegen tussen portrait en landscape mode en budget tot rond de €2000. Ik kan veel meer betalen en aan al m'n eisen voldoen of minder betalen en wat laten vallen. Ik heb zelf besloten om de kat nog even uit de boom te kijken omdat ik een prima scherm heb. Er zijn ook geruchten over een Studio Display pro en een nieuwe versie van de 32" XDR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Sluw schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:04:
[...]

Sja, die heb ik dan weer niet staan, geen ervaring mee ;) Ziet er leuk uit maar lees in de eerste test die ik even Google "The maximum measured brightness is 390 nits, which is less than the specified 600 nits" Dat is ook niet heiligmakend natuurlijk, voor accurate kleurweergave heb je helemaal geen hoge waardes nodig. Maar het is wel mooi voor video en ander beeld consumeren, of in een zonnige ruimte. Er wordt gewoon veel mee gesjoemeld. Bij de studio display zie je in tests dat de 600 nits net wel of net niet wordt gehaald maar die heeft andere minpunten.

Het blijft afwegen wat belangrijk voor je is, gebruiksgemak, design, prijs, specs. Om eerlijk te zijn weet ik nu geen display dat aan al mijn eisen voldoet, namelijk 27" of meer, HDR, 5K of 6K voor 218 ppi retina, accurate kleurweergave, thunderbolt met power delivery, beeldscherm makkelijk te bewegen tussen portrait en landscape mode en budget tot rond de €2000. Ik kan veel meer betalen en aan al m'n eisen voldoen of minder betalen en wat laten vallen. Ik heb zelf besloten om de kat nog even uit de boom te kijken omdat ik een prima scherm heb. Er zijn ook geruchten over een Studio Display pro en een nieuwe versie van de 32" XDR
Hnnn, ik heb eerlijk gezegd wel het idee dat mijn AOC een hogere helderheid dan 400 nits heeft. Maar ik heb helaas niet de tools in huis om dat echt te meten.

Als je alles wilt afvinken wat je wilt, blijft alleen de Pro Display XDR over. Dat is een mooi ding, maar ik zou 'm hier niet willen hebben. Ik las op Twitter dan je buiten de garantie 2300 dollar betaalt om dat ding te laten repareren als hij stuk is. Dat is de helft van de prijs! Wordt mij toch wel een beetje te gek.

Maar misschien kunnen we beter een topic maken 'Beeldschermen voor Mac Studio' of zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Dennisweb schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:31:
[...]
Hnnn, ik heb eerlijk gezegd wel het idee dat mijn AOC een hogere helderheid dan 400 nits heeft. Maar ik heb helaas niet de tools in huis om dat echt te meten.

Als je alles wilt afvinken wat je wilt, blijft alleen de Pro Display XDR over. Dat is een mooi ding, maar ik zou 'm hier niet willen hebben. Ik las op Twitter dan je buiten de garantie 2300 dollar betaalt om dat ding te laten repareren als hij stuk is. Dat is de helft van de prijs! Wordt mij toch wel een beetje te gek.

Maar misschien kunnen we beter een topic maken 'Beeldschermen voor Mac Studio' of zo..
In principe kun je dan naar 't algemene beeldschermen topic. Apple richt zich op 218 ppi Retina en ze zijn recent zelf de enige die die resoluties aanbieden. Natuurlijk heb je nog de LG Ultrafine 5K maar die is eigenlijk vervangen door de Studio Display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Hillwoods schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 01:30:
Ik ben benieuwd of het dan toch iets te maken heeft met de 220/230 volt in plaats van de 110 volt in Amerika.
Kleine update om te voorkomen dat ik de Studio in diskrediet breng: ik denk dat de kortsluiting niets te maken heeft met de Studio, want inmiddels is het ook voorgekomen zonder dat ie was aangesloten. Mijn vermoeden is dat meerdere apparaten aan een stekkerdoos en stopcontact te veel van het goede is. Waarom? Geen idee.

Vraagje: ik heb een verticale groene lijn aan de rechterkant van mijn beeld als mijn beeldscherm is ingesteld op 144Hz via HDMI (1440p). Weet iemand wat dit is? Op 120Hz is het weg. Heeft dit te maken met HDMI, de Studio of macOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:15
Aardappelzakje schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:17:
[...]

Kleine update om te voorkomen dat ik de Studio in diskrediet breng: ik denk dat de kortsluiting niets te maken heeft met de Studio, want inmiddels is het ook voorgekomen zonder dat ie was aangesloten. Mijn vermoeden is dat meerdere apparaten aan een stekkerdoos en stopcontact te veel van het goede is. Waarom? Geen idee.
Als hij niet is aangesloten waar komt dat lawaai dan uit?

edit; lees nu dat het over de kortsluiting ging...

[ Voor 23% gewijzigd door jannus66 op 10-04-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Hij heet Studio, er komt nog een Mac Pro aan, en Tweakers:
1. Klaagt dat het geen Pro device is
2. Klaagt over upgradebaarheid, zonder te benoemen wat je daar allemaal voor terugkrijgt.

Had niet anders verwacht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dj Daniel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 13:09
Je proeft aan de bewoording dat Tweakers Mac-reviewer dat de tekst een soort tegen-reactie is op andere (te?) positieve reviews. Deze zin-combinatie bijvoorbeeld:
Technisch valt het overigens reuze mee hoe 'nieuw' die M1 Ultra is. Bot gezegd gaat het om twee, via een 2,5d-packagingtechniek aan elkaar geplakte M1 Max-chips...
Zelfde alinea:
...maar de M1 Ultra is wel de eerste multichip-gpu die met software communiceert alsof het één grote gpu is...
Dat het "reuze mee valt" is een soort reactie op wat? Op Apple dat ze zelf heel enthousiast zijn op wat ze hebben gemaakt? Voelt raar en zelfs een beetje kinderachtig.
Wat maakt de Mac Studio dan niet zo Pro? Om te beginnen vinden we de configuratieopties wel erg prijzig, zelfs voor Apple-begrippen
Dat upgrades duur zijn zal niemand ontkennen, maar heeft dat met Pro te maken? Tevens zijn de meerprijzen (geheugen en opslag) hetzelfde als de Macbook Pro's. En die kregen het minpunt "Hoge meerprijs voor upgrades" (kan ik inkomen hoor), voor de Studio is dat "Peperdure configuratie opties".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Beetje mosterd na de maaltijd die review. En ik vind het ook onnodig negatief. Lijkt erop dat de schrijver de doelgroep niet helemaal snapt. De Mac Pro's hadden altijd een bepaalde doelgroep. In Apple's eigen promovideo's waren het vaak filmstudio's en dergelijke. Logisch want die machines kosten meer dan 5K. Het zal daar ook regelmatig voor komen dat ze zaken upgraden.

Maar er zijn ook mensen die niet bij grote bedrijven werken maar wel wat meer kracht willen. Creatievelingen in de grafische wereld, fotografen, animators, muziekindustrie enzovoort. Dat zijn natuurlijk ook gewoon professionals, alleen zullen die minder snel zaken zelf gaan upgraden (wat tweakers zich dan weer moeilijk kunnen voorstellen). Eigenlijk werd die groep gedwongen te kiezen tussen een iMac of MBP of een (voor hen weer te dure, ook al zijn het pro's) Mac Pro.

Ik heb de Mac Pro altijd overkill gevonden, kan zo'n uitgave niet aan mijzelf verantwoorden. De Mac Studio is een mooie sweet spot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:50
Beetje flauw dat niet "upgradable" aanhalen als negatief punt. Verwijzing naar "pro" zal wel naar de Mac Pro gedaan zijn. Maar de machine heet "studio".
Ik vind het erg subjectief om het als negatief punt aan te halen en heeft niks met wel of niet "pro" te maken. Een MacBook en iPhone Pro kun je ook niet upgraden, terwijl er genoeg goedkope budget machines zijn waar je het wel kan. Ik krijg de indruk dat de schrijvers ook erg er naar kijken met wat ze zelf van een desktop pc verwachten en gewend zijn.
En voor bepaalde groep gebruikers zal het idd een gemis zijn dat ze het niet kunnen upgraden, maar genoeg professionals hebben die behoefte helemaal niet. Die hebben zo'n machine staan tot het afgeschreven is en nemen ze een nieuwe ter vervanging. Ik heb ook juist de indruk dat de markt voor desktop pc's sowieso alleen maar kleiner is gaan worden. Neemt niet weg dat het leuk zou zijn als je makkelijk een extra ram plaatje er in kan klikken = of SSD vervangen bijvoegen. Bij dat eerste kan dat in de huidige architectuur niet eens. Misschien dat Apple het wel mogelijk had kunnen maken, maar ik vind dat de recensie daar ook wel te makkelijk over heen stapt: Die machine zit gewoon heel anders in elkaar met al dat system on a chip en dat unified ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was inderdaad leuk dat je de Mac Mini (Intel versie) goedkoop kon upgraden, maar ik kan er nu toch echt niet mee zitten. Ik denk de meeste Apple gebruikers niet. Vanwege het design van de chip is het ook niet mogelijk om te upgraden.
Goed dat ze een review hebben gedaan, jammer van sommige opmerkingen en dan heb ik het al helemaal niet over sommige reacties, maar die kan je beter bij alle Apple topics beter niet lezen. Sommige mensen maken er een dagtaak aan om alles maar af te zeiken als het niet in hun straatje valt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:07:
Het was inderdaad leuk dat je de Mac Mini (Intel versie) goedkoop kon upgraden, maar ik kan er nu toch echt niet mee zitten. Ik denk de meeste Apple gebruikers niet. Vanwege het design van de chip is het ook niet mogelijk om te upgraden.
Goed dat ze een review hebben gedaan, jammer van sommige opmerking en dan heb ik het al helemaal niet over sommige reacties, maar die kan je beter bij alle Apple topic beter niet lezen. Sommige mensen maken er een dagtaak aan om alles maar af te zeiken als het niet in hun straatje valt.
De review is een maand te laat, gebruiken laptops in de vergelijkingen en hebben het over "niet pro", want een pro wil kunnen upgraden. Maar het is een studio en je zet dit ding neer voor een paar jaar om je werk te doen.

Wat heeft de review toegevoegd aan nieuwswaarde? Ze zijn gewoon te laat. Alles wat ze gezegd hebben weten we al. De redactie van Tweakers staat er wat gekleurd op. En neem ik het met een korreltje zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Laatst online: 15-09 23:58

Quakie

quakelen

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat tweakers standaard zo laat zijn. Bij mij al punt bereikt dat het eigenlijk al niet hoeft. Laat het lekker achterwege dan. Mocht het een logistieke reden hebben zoals laat review unit ontvangen dan harde regels voeren. Later dan week dan geen review.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Quakie schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:05:
Persoonlijk vind ik het wel jammer dat tweakers standaard zo laat zijn. Bij mij al punt bereikt dat het eigenlijk al niet hoeft. Laat het lekker achterwege dan. Mocht het een logistieke reden hebben zoals laat review unit ontvangen dan harde regels voeren. Later dan week dan geen review.
Ik denk dat het gewoon een lage prioriteit heeft. Apple is natuurlijk niet echt een product waar je op los kunt, vanuit een "tweakers" perspectief. Dat kan ik best begrijpen. Het is alleen dat sneertje wat er altijd in lijkt te zitten. En dat zie je ook altijd weer terug in de reacties. De "je kunt voor dit geld een ubergoede pc bouwen" reacties. Dit zijn de mensen die de visie van Apple niet snappen. En niet kunnen begrijpen dat er ook heel veel mensen zijn die nul komma nul interesse hebben om een computer samen te stellen. Ze willen met MacOS werken want dat is hun OS. Of ze willen in een eco omgeving blijven en vinden dat gewoon prettig. Niet iedereen ervaart Apple als een gijzeling en geven met plezier die paar honderd euro meer uit. Wat je er ook van mag vinden, ik vind het stuk voor stuk pareltjes op een bureau, al is de Studio wat minder mooi-mooi. Maar dat is smaak toch :P

De review voegt niets toe aan wat er al is. En voor het betere Apple nieuws hoef je ook niet hier (frontpage) te zijn. Maar dat maken wij met elkaar weer goed in dit topic :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@RoyK Zeker maar trek je dan terug ipv alle doelgroepen proberen te bereiken.. Als je heel kritisch kijkt is het nu eigenlijk in het geheel het net niet (meer). Ze proberen te veel... Zelfs met nieuws zijn ze soms echt laat, en ben zelf gestopt met insturen, te vaak dat er niks mee gebeurt is. Maar goed we gaan offtopic.
En inderdaad de topics hier zijn goed door input van jullie allemaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Quakie schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:05:
Dat ze standaard wat later zijn vind ik geen probleem, mits het een goede reden heeft. Maar dat heeft het niet. Zelfs LTT met hun zusterkanaal 'Mac Address' kwam op sommige aspecten een paar weken of soms zelfs maanden later terug met de Macbook Pro met M1 Pro/Max chips. Maar dat het wel een goede reden; reviewen vanuit het oogpunt van content creators zoals audio, foto en videobewerkers.
Ik had dit op zijn minst ook verwacht vanuit Tweakers.net als het zo lang moet duren. Nu is het een review vanuit de oogpunt van de reviewer, maar niet vanuit de programmeur, netwerk/IT specialist, de veeleisende gebruiker die gewoon een degelijke body wil met idem dito scherm, de video editor, de audio specialist, de fotograaf, mensen die *Nix platformen gebruiken ipv Windows, enzovoorts.
Nu is het dus een review vanuit de reviewer, met als resultaat een troll leger in de comments.

Ik hecht er geen waarde meer aan, en lees er vooral snel overheen. Ik hecht vooral weer meer waarde aan reacties en ervaringen van mensen uit de community, de 'echte' gebruikers en natuurlijk hoe ik het zelf ervaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Tux3.14 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:55:
Dat ze standaard wat later zijn vind ik geen probleem, mits het een goede reden heeft. Maar dat heeft het niet.
Ach, het is al jaren zo dat nieuws soms zelfs door nu.nl eerder wordt opgepikt. Komt Tweakers er een paar dagen later mee aanzetten. Het lijkt in weinig meer op wat het 20 jaar geleden was.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ik heb de review ook even bekeken. Ik snap niet zo goed waar ze al die negativiteit vandaan halen. Je hebt hier te maken met een systeem dat met gemak mee kan komen (en er voorbij in gevallen) met de meest krachtige CPU en GPU's van de concurrent. En om het nog mooier te maken doet dit systeem dat super super super stil en het gebruikt een fractie van de energie die de concurrent nodig heeft om tot dergelijke prestaties te komen. What's not to like? En dat allemaal in een superkleine behuizing die er ook nog eens super nice uit ziet. Basic, maar netjes.

Ik heb er echt nog geen moment spijt van. Ik werk er nu bijna twee weken met veel plezier op. Is het dan een duur apparaat? Ja zeker. Maar ik schaf het aan om er mijn centen mee te verdienen. En dat doe ik het liefst op MacOS. Dan is dit denk ik het meest complete apparaat dat er nu te koop is. Ik heb ook een Windows PC voor gaming maar ik moet er niet aan denken om daar op te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Inderdaad. Probleem is denk ik het verplaatsen in de doelgroep: (veelal) creatieve mensen die er geld mee verdienen. Promovideo van Apple laat zien waar ze zich op richten. Het merendeel kan en wil zo'n ding niet open schroeven. Wat dat betreft begrijpen de YouTubers het beter, ondanks dat die alleen video-montage-testen doen voor hun reviews.

Overigens vind ik het geluid bij idle wel iets hoger dan verwacht. Stoor mij er niet aan (en je hoort het alleen in een stille ruimte), maar een iMac of MBP is wel iets stiller. Zou mooi zijn als ze het in een software-update nog wat tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Maar kan 3rd party apps de fan speeds niet aanpassen? Zoals iStat Menus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Goh, 11 jaar geleden gedoe met de iMac fans en nu dit weer. Misschien mijn tooltje maar weer ‘s oppoetsen voor de nieuwe Macs :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Voor het aanpassen van de fans gebruik ik 'Macs Fan Control'. De basic versie is gratis.
https://crystalidea.com/macs-fan-control/support

Ik heb 'm altijd op automatisch staan. Heb 'm om te de temperaturen in te zien, en af en toe zet ik hem vol gas als ik niet op mijn iMac of Macbook aan het werk ben, maar wel aan het stampen is voor bijvoorbeeld folding@home.

Geen idee of ie trouwens ook op de Mac Studio werkt, in ieder geval wel op de recente Macbook Pro's en iMac.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Laatste off-topic reactie over reviews.
Adobe After Effects Updated With Native Apple Silicon Support, Up to 3x Faster Speeds Than High-End iMac Pro
https://www.macrumors.com...ffects-native-m1-support/

Gaan we nu nieuwe reviews zien? Wat een power :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• damaded
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 09:46
Zou dit de reden kunnen zijn dat sommige wél en anderen géén last hebben van coil whine..? Voor dezelfde SKU zijn er min. 2 verschillende ontwerpen in productie voor de Mac Studio...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L75rGvVFf1OaaYylszUOmr4s0do=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ojiUk921K4PgKLeoxZUZas27.png?f=fotoalbum_large

Bron: Linus Tech Tips

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wht_nl
Tux3.14 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:55:
Laatste off-topic reactie over reviews.

[...]

https://www.macrumors.com...ffects-native-m1-support/

Gaan we nu nieuwe reviews zien? Wat een power :9~
Nice!

Heb de knoop doorgehakt. Zojuist de M1 Max 10-core CPU / 24-core GPU, 64GB geheugen en 1TB SSD besteld.

Stiekem hopen dat hij eerder binnen is dan Juli.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
wht_nl schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:53:
[...]

Nice!

Heb de knoop doorgehakt. Zojuist de M1 Max 10-core CPU / 24-core GPU, 64GB geheugen en 1TB SSD besteld.

Stiekem hopen dat hij eerder binnen is dan Juli.... O-)
Wat ga je er meer doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 12:13
Capture one heeft na zijn laatste update een performance winst van heb ik jou daar.

Waar mijn intel MBP er minuten over verschillende handelingen of een export. Doet de Mini en de studio al helemaal seconden over een batch export.

Ben benieuwd wanneer MS Excel er baat bij gaat hebben.

Fantastisch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wht_nl
De volledige Adobe suite op loslaten. En dan voornamelijk After Effects. Ik maak het meeste (2D) animaties.

[ Voor 3% gewijzigd door wht_nl op 14-04-2022 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Ik heb zojuist een USB-C naar Displayport 1.4 adapter binnengekregen voor mijn Studio. Best lekker: 165Hz en variabele refresh rate op 1440p. Mijn hackintosh ging niet verder dan 144Hz, dus ik ben blij. 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Aardappelzakje op 16-04-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
Omdat ik als medewerker aangesloten ben bij een door Surfspot goedgekeurde instelling. Kan ik via hun site de basis Mac Studio kopen voor 2.050 eur. Dat is een mooie prijs lijkt me. Mijn vraag is: wanneer ik achteraf Apple Care aanschaf, kan ik dan bij issues direct naar een Apple store gaan? Of moet alles via Switch It doen?

Alleen jammer dat ik geen gebruik kan maken van de professionele app pakket van 183 eur die je bij de student store van Apple wel kan krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Mezkeijou op 15-04-2022 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiccardoNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 15:34
Mezkeijou schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:04:
Omdat ik als medewerker aangesloten ben bij een door Surfspot goedgekeurde instelling. Kan ik via hun site de basis Mac Studio kopen voor 2.050 eur. Dat is een mooie prijs lijkt me. Mijn vraag is: wanneer ik achteraf Apple Care aanschaf, kan ik dan bij issues direct naar een Apple store gaan? Of moet alles via Switch It doen?

Alleen jammer dat ik geen gebruik kan maken van de professionele app pakket van 183 eur die je bij de student store van Apple wel kan krijgen.
Met Apple Care kun je met issues inderdaad direct naar een Apple Store (en zelfs een APR!) gaan. Ook heb je natuurlijk telefonische ondersteuning.

En kun je die pakketten niet los van je bestelling voor de Mac Studio krijgen? Ik heb geen idee, ik zit niet ik het onderwijs en ben (thank god!) geen student meer.
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste

Let op:
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.