- Greatsword
- Registratie: Februari 2010
- Niet online
Studio Display natuurlijk!Redondo77 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:41:
Ik zou graag ter vervanging van mijn iMac 27" uit 2012 een Mac Mini M2 kopen maar het grote vraagstuk bij mij blijft nog altijd... welk scherm moet ik hiervoor voorzien?
Kleiner dan 27" wil ik helemaal niet gaan.
Mijn gebruikersprofiel is huis-tuin-keuken gebruik, programmeren en gamen over de cloud (Shadow of GeforceNow).
Totaal geen idee welk scherm ik best kan aanschaffen.
Iemand met goede ervaringen van schermen voor een Mac Mini?
Prachtig ding om te zien en werk er dagelijks mee.
Volgens mij hebben ze die Mini's expres goedkoper gemaakt zodat mensen nog budget overhouden voor dat scherm
Werd in het filmpje ook volop gepromoot!
:strip_exif()/f/image/sZcf7zYGSNoWK4T6gj6GK1Pn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Greatsword op 17-01-2023 19:51 ]
DBreda schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:10:
Is er al iets bekend over de snelheid van de 256GB SSD van de Mac Mini? Dat is het enige waar ik mij nog een beetje zorgen om maak.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Alvorens ik een bestelling plaats van een Mac Mini zit ik toch in twijfel of 16GB geheugen wel voldoende is?
Ik heb buiten wat browsers en Lightroom niet zo heel veel taken lopen, en zie dat er al meer dan 16GB geheugen in gebruik is genomen. Buiten de twijfel bij het geheugen lijkt onderstaande configuratie prima aan mijn wensen te voldoen.
Onderstaande configuratie had ik in gedachten.
- M2
- Geheugen 16GB ??
- SSD 512
- 10GBE voor Nas
[ Voor 5% gewijzigd door Moris op 04-02-2023 14:07 ]
Bedankt voor het delen van de Youtube.
/f/image/pEbzFWxPr8L8ZaMBulVfCwCl.png?f=fotoalbum_large)
Voor mijn workflow heeft het filmpje aangetoond dat ik voor photo- en videobewerking absoluut geen externe SSD met zeer hoge lees en schrijfsnelheden hoef te hebben. Verder staat al mijn data in huis bereikbaar via 10GBE op een Nas die eveneens dagelijks een backup uitvoert naar een 2de nas op een andere locatie.
Kort samengevat betekent dit dat ik met de interne 512 SSD meer dan voldoende heb.
Zeker gezien het hier NIET om een laptop gaat waar je al je data op je interne SSD voor verplaatsingen bij je wil hebben.
Voorbeeldje:SamSid schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:41:
[...]
Wat bedoel je met swap? Dat je zelf opslag kan vergroten door modules op het moederbord te solderen?

Als je RAM vol zit dat hij veel data naar de SSD schrijft en dat misschien je SSD sneller slijt.
Na 2j en 3m met de Mac mini m1 (256GB) heb ik 3% slijtage. Dus valt allemaal nog wel mee tot nu toe (en er zijn een paar extreme write geweest in het begin).Splinter Cell schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:57:
[...]
Voorbeeldje:
[Afbeelding]
Als je RAM vol zit dat hij veel data naar de SSD schrijft en dat misschien je SSD sneller slijt.
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
16GB geheugen en ook ongeveer 2 jaar oud maar wat meer uurtjes aan en meer TB'tjes verstookt; ook 3%._birdie_ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:14:
[...]
Na 2j en 3m met de Mac mini m1 (256GB) heb ik 3% slijtage. Dus valt allemaal nog wel mee tot nu toe (en er zijn een paar extreme write geweest in het begin).
[Afbeelding]
De Swap bedraagt hier momenteel +6GB?!
Op mijn iMac 5K late 2015 met 24GB geheugen had ik nooit enige last van swaps, betekent dit nu dat ik geheugen tekort kom?
Om de slijtage van de interne SSD hoef ik me alvast geen zorgen te maken?
Aangezien mijn oude iMac nooit gebruik hoefde te maken van het swap-geheugen.
Met de M2 wordt de swap +6GB wel stevig aangesproken en vraag me hierbij af of dit op de algemene performance geen nadelige invloed heeft?
Apple over swap klik
De grafiek 'Geheugendruk' geeft aan of je computer het geheugen op een efficiënte manier benut.
- Groene geheugendruk: Je computer benut al het RAM-geheugen op een efficiënte manier.
- Gele geheugendruk: Je computer heeft op termijn mogelijk meer RAM-geheugen nodig.
- Rode geheugendruk: Je computer heeft meer RAM-geheugen nodig.
[ Voor 55% gewijzigd door Moris op 24-02-2023 10:42 ]
a) de 'normale' resoluties waarbij je de resolutie die je naar je scherm stuurt aanpast.
b) de HiDPI-resoluties (soms moet je de 'show all resolutions' slider even omhalen). Deze veranderen niks aan je uitgaande resolutie maar schaalt het beeld op MacOS-niveau naar de default resolutie van je scherm.
Als jij dus een hogere resfreshrate kunt instellen heb je waarschijnlijk niet de HIDPI resolutie gepakt
C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)
Met https://github.com/waydabber/BetterDisplay heb je wel wat opties erbijcornelisprul schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:55:
Volgens mij is het vrij simpel. Onder MacOS heb je twee typen resoluties:
a) de 'normale' resoluties waarbij je de resolutie die je naar je scherm stuurt aanpast.
b) de HiDPI-resoluties (soms moet je de 'show all resolutions' slider even omhalen). Deze veranderen niks aan je uitgaande resolutie maar schaalt het beeld op MacOS-niveau naar de default resolutie van je scherm.
Als jij dus een hogere resfreshrate kunt instellen heb je waarschijnlijk niet de HIDPI resolutie gepakt
[Afbeelding]
Dankje. Op welke grootte/resolutie staat de tekst?Donstil schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:22:
[...]
Nou ik heb een 85” tv en en zit er ongeveer 3 meter vanaf (THX standaard) dus ik ben daarin niet echt een goeie graadmeter denk ik![]()
Maar alles is wel goed te lezen

Ik wil een 77" tv kopen en zit op 4 meter afstand, vraag me af of je dan nog alles kan lezen.
Ik zou een scherm kopen dat vooral prettig kijkt als je erop werkt. Denk inderdaad dat airplay via de iMac niet de weg is qua onderhoud, storingen, lag, ed. Gewoon een fijn scherm kopen. Ik heb zelf een UW4021QW ultra wide en dat is heerlijk. Achterkant ziet we wat mij betreft prima uit.
Inmiddels een keuze gemaakt! En het is geen Mac mini geworden. Vandaag een Mac Studio M2, 32 GB geheugen en 1 TB SSD ontvangen. Staat nu een time machine backup over te halen. Dus komende dagen maar eens uittesten.bvsteyn schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:27:
Mijn huidige setup Mac Mini 2018 (Intel):
3,2‑GHz 6‑core Intel Core i7 van de 8e generatie (Turbo Boost tot 4,6 GHz)
32 GB 2DDR4
Intel UHD Graphics 630
512 GB SSD-opslag
Scherm: Benq PD2706U 4K UHD LED MONITOR
Gebruik:
(amateur) Fotografie: Lightroom/Photoshop/Luminar Neo - RAW bestanden (DNG/CR2)
(amateur) Video: Davinci Resolve 18 - 4K Drone beelden en HEVC (H.265)
Regulier veel browser tabs open en schakelen tussen de hierboven genoemde fotografie applicaties.
Ervaring huidige setup is dat het systeem voldoende snel is voor het fotografie deel. Soms wat langere wachttijden bij het stitchen van panorama's en complexere edits, maar dat is niet direct een belemmering. Bij het schakelen tussen de foto editors nog wel eens een crash of melding dat er geen geheugen meer vrij is. Maar daar heb ik tot op heden omheen kunnen werken.
Echter bij het bewerken/verwerken van video beelden loop ik al tijden tegen het feit aan dat ik tijdens het editen (nog zonder kleurcorrecties) in Davinci beelden niet vloeiend kan bekijken. De mini heeft het al zwaar met de reguliere 4k drone beelden, maar sinds ik een iPhone 15 pro gebruik met Prores materiaal in HEVC (H.265) codec kan ik bijna niks meer qua bewerken. Correcties en aanpassing worden met vertraging doorgevoerd en de uiteindelijke rendering duurt uren (bestand van uiteindelijk 7,35 GB was pas na 7 uur klaar). Ik denk zo maar dat de GPU hierin de bottleneck is...
![]()
Kortom ik overweeg toch maar eens een upgrade. Twee opties wat mij betreft zijn de Mac Mini M2 Pro (basis versie met geheugen uitbreiding naar 32 GB) of de Mac Studio. Alhoewel de Mac Studio voor mij als amateur/hobbyist misschien zelfs overkill is.
Nu eigenlijk de hamvraag aan jullie: kijkend naar mijn gebruik ga ik dan blij worden van een upgrade vanaf een Intel Mac Mini naar een Mac Mini M2 Pro? Zal ik daarmee wel normaal mijn videos kunnen bekijken/bewerken vanuit Davinci Resolve? Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Edit: het werken met proxies/geoptimaliseerde media in Davinci biedt helaas ook geen oplossing. Het scheelt wel iets, maar het werken met video media is bijna niet te doen.
:strip_exif()/f/image/FmjM4a2NeYshPy2QjoynPYCq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus nu mag ik hier natuurlijk niet meer komen in dit topic...
[ Voor 8% gewijzigd door bvsteyn op 14-02-2024 19:41 ]
Ik denk het niet hoor, maar je hebt niet toevallig de optie "Show all resolutions" over het hoofd gezien?bing69 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:40:
Ben van de week overgestapt van de Mac Mini 2018 (i7 32 gig) naar de Mac mini 2023 (m2 16 gig)
Krijg het niet voor elkaar om mijn scherm (AOC 28" U2879VF) in de zelfde resolutie te krijgen als op mijn oude Mac.
Ik draaide op 3008*1692 maar kan die keuze niet meer maken, moet nu kiezen tussen 2560*1440 of een (te) groter stap verder naar 3840*2160.
Zou hier een oplossing voor zijn om mijn geliefde resolutie terug te krijgen??
Kijk eerst of je post niet beter past:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires
[macOS 13 Ventura] - Ervaringen & Discussie
/f/image/KUpiPZN4Cgx64QrOXchK6gag.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/amiZUBzuifer2nL6mKwvUBCy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bsXzNnAR5rvgtFsoofSwhzHd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yKPbryCxRaDnHZ8L43UPLy0Q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bQJyh5EPXz2lbQ77rrbyQMfU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Lx225PcPuruQXkUio2Bq8zb3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tJI4xqo7dkuLLqxdJfHpWaln.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ARkAsdFVzY9IMy2ftBVDCBh5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cJXEx0r8cJ39f825i47r9iMo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/D2tlMujOmyEFEo292DOdJb91.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2vp6z83xs1Ykqi9kRsxD9AIs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VHR12BKiuNjwBK2YBawLtfUX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zE0HuuuOL1BJmAtZLHgxh7Uw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qVY6dtLcIvi9pic5WKf4QKvd.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GAtXS9Ac9pdTd0YN7rIkRyE8.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Nv5I16tBIWXFSbmNtAqvgk7i.png?f=fotoalbum_large)