Games op de Mac

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:39
Dit is een algemeen topic over games en gamen op de Mac.

Onderwerpen zoals:
Wat is je ervaring met gamen op de mac?
Zijn er games die je speelt?
Hoe zie je de toekomst voor gamen op de Mac?
Heb je trucs om games te draaien die normaal gesproken niet te draaien zijn?

Games die hier onder vallen zijn bijvoorbeeld games die native onder macOS draaien, Windows games want je draait Windows op je Mac (bijv. je gebruikt bootcamp of je hebt hier voor een M1 oplossing gevonden), Windows als Virtual machine (bijvoorbeeld via parallels), via emulator, compatibility layer (zoals Wine, of op Wine gebaseerd zoals Porting kit, crossover, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik draai een paar oude games uit mijn Steam library die onder macOS native draaien. Laatst heb ik nog Inside met korting gekocht.

Ik heb ook Porting kit geïnstalleerd (gebruiksvriendelijke software dat van oa. Wine gebruik maakt), maar dat valt me tot nu toe tegen. Ik heb geprobeerd Skyrim (SE) te laten werken op mijn M1 MacBook. En op zich draait het wel, maar er gaat iets niet goed met de textures. Ze 'flikkeren' als ik de muis beweeg. Qua performance draait het verder prima. Voor mij storend genoeg om de game niet te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-04 14:49

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Meeste Gaming doe ik niet onder MacOS, maar heb wel een paar games onder Steam die ook op de Mac werken. Gaat dat vooral om CIV6 en CIV Beyond Earth, die speel ik af en toe wel op de Mac.

Had eerder ook The Witcher 2 draaien, maar die wil niet meer installeren (want 32 bit only). Heb nog een paar andere games zoals Tomb Raider en Rise of the Tomb Raider, maar die heb ik nog niet geprobeerd.

Viel mij laatst wel op dat de controller ondersteuning niet wilde werken. Iets met dat Steaminput geïnstalleerd moest worden, maar bij verbinden van een controller (XBOX) kreeg ik de melding dat die software niet door de controle kwam (Steam moest het certificaat laten verlengen of zoiets - MacOS 12).

In de basis ga ik ervan uit dat de route via Steam en andere launchers nog wat beperkt zullen blijven. Denk dat ze liever hebben dat je in hun eigen catalogus gaat shoppen (of Arcade).

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-04 09:19

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wij spelen tegenwoordig Call of Duty MW2 e.d. via 'Crossover' (en een aantal via Windows op Mac).

Zelfs op M1 draait CoD, volgensmij zelfs 'prima'.
Als je niets verwacht, valt het wel mee.

Op x64 kun je (via bootcamp) Windows installeren en 'gewoon' via steam spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:19
Enige game die ik op Mac speel is Football Manager. En dat loopt altijd flawless.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Heb zelf altijd veel plezier gehad met https://openemu.org/ ideaal als je even zin hebt in oldschool games.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Accretion schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:10:
Wij spelen tegenwoordig Call of Duty MW2 e.d. via 'Crossover' (en een aantal via Windows op Mac).

Zelfs op M1 draait CoD, volgensmij zelfs 'prima'.
Als je niets verwacht, valt het wel mee.

Op x64 kun je (via bootcamp) Windows installeren en 'gewoon' via steam spelen.
Via Steam hoef je mw2 niet te spelen via crossover :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 13:02

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Het is op een Mac, maar ik speel soms nog Grid via Google Stadia en potje CS:GO via GeForce Now ;-)
(CS:GO heb ik via Steam, maar speelt beter in browser dan van Mac zelf)

(PUBG via Stadia was ook leuk, maar is nu alleen nog maar met controller. Dat speelt niet fijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

Christiano007

Ich bin der champion

Speel voornamelijk Football Manager, omdat de boeiende games niet werken op de M1 chip :'(

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 21-04 09:19

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

nelizmastr schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:23:
[...]
Via Steam hoef je mw2 niet te spelen via crossover :)
Werkt alleen op oudere versies van Mac OS en zeker niet op M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Laatst online: 01:20
kan je gewoon met rosetta 2 en/of parallels lekker aan de slag? Las net verhalen van anno en civ6. Mijn mac moet nog komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
TweakerVincent schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:57:
kan je gewoon met rosetta 2 en/of parallels lekker aan de slag? Las net verhalen van anno en civ6. Mijn mac moet nog komen :)
Rosetta alleen wanneer de games voor macOS geschreven zijn en 64 bit zijn. Games die 32 bit zijn werken nog steeds niet en Rosetta kan niks met Windows games.

Parallels werkt naar het schijnt wel met bepaalde games. Maar je draait in een virtuele machine Windows. Dat betekent dat je aanzienlijk krachtverlies hebt. De iets zwaardere games kun je wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:43
Ik speel Civ 6, Desperados 3, Theme Hospital, Cities Skylines en Divinity Original Sin 2 via steam. Loopt allemaal prima. Wel grappig dat DoS2 een game is die goed gebruik maakt van de touchbar met functies en shortcuts in DoS2 look and feel. Ondertussen heb ik de laatste MBP zonder touchbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ir1_ZjCVFItfLTPiF2ZdjPfsmVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y50Cv4cvcaS9aO2Zjq4vc8v3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Greatsword op 07-11-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-03-2024
Wellicht interessant als je wilt weten wat er wel of niet goed draait op Apple Silicon: https://applesilicongames.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokkert1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 09:02
Ik speel zelf (nog) geen games op mn MacBook, echter heb ik op de ps4 Subnautica en dit is ook op de Mac te spelen. een enorme aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:23

swv

Even een zijpaadje nemen op de vragen in de TS indien je er geld voor over hebt. Of noem het een truc voor het spelen van (Windows) games die niet te draaien zijn… hoe dan ook: Koop een Windows pc. En ik bedoel dit niet flauw, want hier de tip:

Hoewel gamen op de Mac wel kan, vind ik het in de praktijk makkelijker om mijn Steam bibliotheek op mijn Windows game pc te streamen naar mijn MacBook. De keuze aan games is dan oneindig en je hebt geen geneuzel met compatibiliteit. Dit kan gewoon door de Steam Client op zowel Windows als op macOS te installeren. Streamen werkt zowel binnen als buitenshuis en je kunt ook games toevoegen aan Steam van andere launchers (denk aan Xbox, Ubisoft, Epic etc.) door de .exe toe te voegen aan de bibliotheek.

Nadeel: je merkt bij snelle beelden dat je naar een stream zit te kijken en dat wordt soms voor korte tijd wat blokkerig. Maar over het algemeen werkt het prima en stoort het niet op een doorsnee formaatje MacBook scherm. De vertraging is tevens de verwaarlozen. Gelijkwaardig aan Google Stadia of Xbox Cloud Gaming. Een controller gebruik ik niet, dus mijn ervaring gaat puur over toetsenbord + losse bluetooth muis (MX Master 3) en een combinatie van Wifi6 en bekabeld.

Bovenstaande heeft natuurlijk alleen zin als je mobiel wilt gamen, want anders kan je net zo goed achter je pc gaan zitten. In mijn geval gebruik ik het af en toe op de bank of buiten de deur als ik met vrienden Age of Empires ga spelen (als een ouderwetse LAN party zegmaar) of iets dergelijks. Ik doe het eigenlijk dus alleen als ik sociaal wil doen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:39

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Een korte howto:

Wil je Windows-games spelen? De beste optie blijft om een Intel-mac te kopen en Bootcamp te gebruiken. Of een game-PC naast je mac te zetten natuurlijk.

Een andere optie is cloudgaming. Er zijn diensten waarbij je een volledige Windows-desktop in de cloud kunt afnemen voor een vast bedrag per maand en met een redelijke GPU er in.

Wil je echt op de hardware van je nieuwe Mac spelen?

Kijk om te beginnen eens bij PortingKit: een GUI rond WINE. Vanuit de UI kun je eenvoudig een kant-en-klaar settingsbestand installeren voor specifieke games. Meerdere launchers en stores worden ondersteund, waaronder ook Steam en GOG.

PortingKit is gratis.

Eén stapje hoger is Crossover. Dat is, net als PortingKit, een GUI rondom WINE. Maar het bedrijf achter Crossover (CodeWeavers) heeft meer financiele middelen waardoor deze oplossing betere optimalisaties heeft. Er zit, kortweg, een heel team aan devs achter die voor iedere game optimalisaties aanbrengt in de app. Die kun je vervolgens binnenhalen vanuit de GUI van Crossover.

Het pakket is daardoor dan ook niet gratis. Games die niet geoptimaliseerd zijn, kun je nog steeds installeren en zullen over het algemeen ook werken; performance is dan vergelijkbaar met PortingKit.

Crossover kost 60 euro, maar er is ook een "abonnement" waardoor je voor een vast bedrag tot 12 maanden na aanschaf gratis de nieuwste versie krijgt (die normaal 60 euro kost dus).

Er izijn drie grote "maren":
1. zowel PortingKit als Crossover kunnen niet overweg met sommige UnrealEngine-games op een M1-Mac. De reden is dat UE een functie kan aanroepen die niet mogelijk is op M1-processors; ook Portingkit en Crossover kunnen die functie niet ondervangen of vertalen. Soms werkt het, meestal niet; het scherm blijft dan zwart.

2. Beide systemen gebruiken o pde achtergrond Rosetta2 om de x86-code te vertalen naar ARM. Als Apple ooit Rosetta2 uit macOs haalt, werken deze oplossingen dus niet meer. CodeWeavers meldt in haar communicatie dat men zich daar geen zorgen over maakt en tegen die tijd met een oplossing klaarstaat.

3. Omdat Rosetta2 niet met 32-bit code kan omgaan, werken 32-bit Wiondows-games ook niet op PortingKit of Crossover.

Parallels is en blijft de enige manier om alle Windows-games te spelen op een Mac met M1-processor. In specifieke gevallen kan Crossover beter presteren dan Parallels. Dit omdat Crossover alle resources van je Mac kan aanspreken (terwijl Parallels het moet doen met de helft van je cores en RAM).

Dan is er nog VMWare: die zijn bezig met een soortgelijke virtualisatie als wat Parallels aanbiedt. Het is op dit moment in beta.

Heb je een Intel-mac, kijk dan vooral naar Bootcamp. Dat blijft de beste oplossing; ook weer omdat je dan alle resources van je Mac tot je beschikking hebt en niet de helft zoals onder Parallels.

[ Voor 12% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 09-11-2021 17:31 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Porting Kit heeft inmiddels wat updates gehad die games voor Apple Silicon (M1) geschikt maken en zijn al hun Wrappers/files aan het bijwerken.

Ik heb heel snel even Skyrim SE uitgeprobeerd. En die lijkt nu goed te werken! Voorheen had ik probleem met knipperende textures, op een dusdanige erge manier dat de lol er af is. Dit lijkt nu helemaal verholpen te zijn. Game start gewoon op en draait vloeiend onder de maximum settings. (Het is inmiddels een oude game natuurlijk).

https://portingkit.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Met https://www.playcover.me mogelijk om ook wat meer iOS/iPadOS games te spelen op M1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 13:02

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

jj71 schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:37:
Wellicht interessant als je wilt weten wat er wel of niet goed draait op Apple Silicon: https://applesilicongames.com/
of https://www.applegamingwi...patible_games_master_list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:26
Greatsword schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:53:
Met https://www.playcover.me mogelijk om ook wat meer iOS/iPadOS games te spelen op M1.
Klopt. Afgelopen weekend GTA Vice City geprobeerd, werkt aardig goed!

• PrimusIP
PrimusIP schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:31:
Porting Kit heeft inmiddels wat updates gehad die games voor Apple Silicon (M1) geschikt maken en zijn al hun Wrappers/files aan het bijwerken.

Ik heb heel snel even Skyrim SE uitgeprobeerd. En die lijkt nu goed te werken! Voorheen had ik probleem met knipperende textures, op een dusdanige erge manier dat de lol er af is. Dit lijkt nu helemaal verholpen te zijn. Game start gewoon op en draait vloeiend onder de maximum settings. (Het is inmiddels een oude game natuurlijk).

https://portingkit.com
Ik heb inmiddels meer de tijd gehad en Skyrim draait prima op max settings voor uren. M1 MBA wordt ook niet te heet. Game één keer gecrasht, maar dat deed het minstens zo vaak/zo niet vaker toen ik hem op een Windows pc draaide vroeger.

Ik ben er blij mee, want na stoppen met 32 bit ondersteuning en vanaf de ARM transitie begon het game aanbod er wel heel zielig uit te zien. En wanneer Apple de stekker uit Rosetta II trekt krijg je wéér een lading spul wat niet meer werkt. (Dat zal verwacht ik nog gelukkig wel wat jaartjes duren.)

Mijn ervaring met Portingkit is trouwens erg positief. Installatie van games is zo makkelijk dat zowat iedereen die ook Steam kan installeren dit ook zou moeten kunnen. En ik ben ook heel positief verrast over het contact. Ik stelde een vraag en kreeg de dag er na van de ontwikkelaars al antwoord.
Wel is het zo dat de software heel gevoelig is voor het 'niet werken'. Het gebruikt een hele berg bronnen (zoals Wine met alles er onder) en je hebt 'wrappers' die weer geoptimaliseerd zijn op dat spul, de game en je software/hardware. Dus met een kleine update heb je kans dat de game niet meer werkt. Beste werkt nadat je een game hebt geïnstalleerd: 'Don't change when it's not broken'.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Het uitfaseren van Rosetta 2 is inderdaad een dingetje.

Ik draai al een tijd mee, en met het uitfaseren van de oorspronkelijke Rosetta (PowerPC-apps op Intel) destijds kon ik een hoop software niet meer gebruiken op mijn toenmalige (Intel) iMac. Waaronder veel games.

Sommige van die games hebben ook nu, 12 jaar na dato, nog steeds geen native Intel-versie.

Gelukkig is Codeweavers (de makers van Crossover) erg confident dat men daar tzt een werkbare oplossing voor heeft. Of die oplossing dan ook wordt vrijgegeven voor de rest van de Wine-community (zoals PortingKit) is nog maar de vraag natuurlijk.

Met wat geluk houdt het eindigen van de exclusivity deal tussen Qualcomm en Microsoft ook in dat Windows on ARM officieel de retail in gaat zodat VMWare en Parallels een werkbaardere oplossing gaan worden.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Weer een emu update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 22:58

DarkUnreal

Postmaster General

Blizzard heeft World of Warcraft geupdate zodat het native op een M1 mac draait (Metal). Dat werkt erg goed! Hopelijk worden alle games uit de battle.net hiervoor geoptimaliseerd.

13:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-04 20:47

RoyK

Illustrator

Ik speel graag een potje Hell let loose, en hier en daar wat Minecraft. Ik heb ook nog een reeks games op Steam staan. Ik werk nu nog op een PC waar ik dus ook mn games op kan spelen.

Ik ben op zoek naar een oplossing om enkel en alleen een Mac mini (onder) mijn bureau te plaatsen, en toch mijn games te kunnen blijven spelen.

Zijn er hier ervaringen met Geforce Now, om maar een voorbeeld te noemen?

p.s., ik heb de hoop opgegeven dat de betere games ook op Macs worden uitgebracht. Ik kan me goed voorstellen dat het voor ontwikkelaars gewoon niet interessant is.

[ Voor 17% gewijzigd door RoyK op 02-09-2022 10:55 ]

Volg me op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:57
@RoyK
Ervaring met GeForce Now heb ik niet.

Als het je kan helpen, ik heb Google Stadia en dat werkt wel prima op m'n M1 iMac en m'n 14" Macbook Pro. Het is uiteindelijk streamen en met de juiste (moderne) codecs geraak je er prima. Voor Stadia is dat VP9, GFN weet ik niet.

Steam Link kan je ook proberen, hang af hoe goed je verbinding is enz. Dan moet je wel zelf een PC hebben die het spel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

RoyK schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:52:
Ik speel graag een potje Hell let loose, en hier en daar wat Minecraft. Ik heb ook nog een reeks games op Steam staan. Ik werk nu nog op een PC waar ik dus ook mn games op kan spelen.

Ik ben op zoek naar een oplossing om enkel en alleen een Mac mini (onder) mijn bureau te plaatsen, en toch mijn games te kunnen blijven spelen.

Zijn er hier ervaringen met Geforce Now, om maar een voorbeeld te noemen?

p.s., ik heb de hoop opgegeven dat de betere games ook op Macs worden uitgebracht. Ik kan me goed voorstellen dat het voor ontwikkelaars gewoon niet interessant is.
Bij mijn weten (maar ik volg het nieuws niet op de voet) is Minecraft vorig jaar van GeForce Now verwijderd. Ik zou dus even controleren of dat inmiddels alweer is teruggedraaid.

Welke versie van Minecraft heb je? De JAVA-edition is native speelbaar op macOS (er is ook een M1-verise van uitgebracht).

Bedrock is nooit uitgekomen op de mac, maar er zijn wel manieren om de Windoiws-versie op een mac te spelen. Bijvoorbeeld via Parallels (vereist Windows 11-for-ARM-licentie) of via de Bedrock Launcher.

Hell Let Loose is makkelijker aan de praat te krijen, namelijk via Crossover. Je kunt dan de Windows-versie van Steam draaien op macOS en zo Hell Let Loose installeren.

Een M1 Mac mini is voldoende krachtig voor beide games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-04 20:47

RoyK

Illustrator

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:50:
[...]

Bij mijn weten (maar ik volg het nieuws niet op de voet) is Minecraft vorig jaar van GeForce Now verwijderd. Ik zou dus even controleren of dat inmiddels alweer is teruggedraaid.

Welke versie van Minecraft heb je? De JAVA-edition is native speelbaar op macOS (er is ook een M1-verise van uitgebracht).

Bedrock is nooit uitgekomen op de mac, maar er zijn wel manieren om de Windoiws-versie op een mac te spelen. Bijvoorbeeld via Parallels (vereist Windows 11-for-ARM-licentie) of via de Bedrock Launcher.

Hell Let Loose is makkelijker aan de praat te krijen, namelijk via Crossover. Je kunt dan de Windows-versie van Steam draaien op macOS en zo Hell Let Loose installeren.

Een M1 Mac mini is voldoende krachtig voor beide games.
Minecraft kan je prima gewoon op Mac spelen. Dat doe ik al jaren :P ook de modded versies. Dus dat zit wel snor.

Hell Let Lose op een mac heb ik nog niet voorbij zien komen. Ook niet op Youtube. En het is best wel een spelletje wat spierballen vraagt. Dus of een Mac mini dat wel even wegtrekt vraag ik me af.

Heb jij ergens dan wat beeld gevonden dat HLL speelbaar is via de crossover tool?

Je hebt toch ook nog te maken met directx enzo?

Volg me op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

RoyK schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:49:
[...]

Minecraft kan je prima gewoon op Mac spelen. Dat doe ik al jaren :P ook de modded versies. Dus dat zit wel snor.

Hell Let Lose op een mac heb ik nog niet voorbij zien komen. Ook niet op Youtube. En het is best wel een spelletje wat spierballen vraagt. Dus of een Mac mini dat wel even wegtrekt vraag ik me af.

Heb jij ergens dan wat beeld gevonden dat HLL speelbaar is via de crossover tool?

Je hebt toch ook nog te maken met directx enzo?
Minecraft: Java Edition is er ook voor de mac inderdaad, maar Bedrock niet. Vandaar ook mijn opmerking in de eerdere post.

Voor wat betreft DirectX: dat is één van de dingen die Crossover voor je regelt. Met Crossover kun je dus ook Windows-games spelen die DirectX nodig hebben.

Zo aan de minimum specs van Hell Let Loose te zien (i5 7e generatie en een GTX1070) zou een M1 Mac mini die game aan moeten kunnen (middels Crossover).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Wat betreft crossover: check ook Portingkit. Die is gratis. Maakt net als crossover ook van Wine gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Al ruim 14 jaar zie ik dit soort topics voorbij komen en het verhaal is altijd ongeveer hetzelfde: ja je kunt gamen op een Mac, maar de keuze is zeer beperkt. Enige evolutie hierin is streaming geweest. En daar heb ik twee toch wel prima ervaringen mee gehad.
  • Streamen vanaf een console binnen het eigen netwerk. Ik deed het met een Xbox One en Windows 10 in parallels. Volgens mij is die Xbox App ook beschikbaar voor WindowsARM.
  • Streamen vanaf een Shadow.tech VPS. Dat was echt verrassend goed al zou ik er geen fast-paced shooters mee aanraden. Prijs overigens ook flink hoger dan een paar jaar terug.
En daarnaast kan ik Factorio aanraden. Is een game met zijn roots in Linux. Gewoon beginnen en dan zien we je over een paar duizend uur weer…

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Sluw
SirLenncelot schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:19:
Al ruim 14 jaar zie ik dit soort topics voorbij komen en het verhaal is altijd ongeveer hetzelfde: ja je kunt gamen op een Mac, maar de keuze is zeer beperkt. Enige evolutie hierin is streaming geweest. En daar heb ik twee toch wel prima ervaringen mee gehad.
  • Streamen vanaf een console binnen het eigen netwerk. Ik deed het met een Xbox One en Windows 10 in parallels. Volgens mij is die Xbox App ook beschikbaar voor WindowsARM.
  • Streamen vanaf een Shadow.tech VPS. Dat was echt verrassend goed al zou ik er geen fast-paced shooters mee aanraden. Prijs overigens ook flink hoger dan een paar jaar terug.
En daarnaast kan ik Factorio aanraden. Is een game met zijn roots in Linux. Gewoon beginnen en dan zien we je over een paar duizend uur weer…
Inderdaad maar vaak is gamen op een mac leuk voor erbij. Zo is het bij mij ook. Het hoeft niet, daar heb ik ‘m niet voor gekocht, maar toch leuk om te weten wat werkt. Beetje klooien en weten wat de opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Tja, gamen op een Mac. Het blijft toch enigszins hetzelfde als vloeken in een kerk.
Gamen is de enige reden dat ik nog een gaming Windows laptop in huis heb.

Op mijne beide MacBooks kan ik prima old school console games spelen via OpenEMU. En ik speel wat games vanuit de Apple Store of Apple Arcade. Zen Pinball 2 blijft leuk om te doen.

Maar voor Windows games die ik het meest speel zoals FF XIV moet je toch echt bij Microsoft zijn. Op mijn oude 2017 MacBook Air zou ik Windows kunnen installeren. Maar de hardware ervan is nu niet bepaald geschikt voor gaming. Mijn 2020 M1 MacBook Pro kan heel wat beter met games overweg maar ARM CPU. Dus x86 werkt niet.

Dan maar een ASUS laptop met 10th gen i7, Geforce GTX 1650 ti, 15,4 inch144 Hz scherm, 16 GB RAM en 1 tb SSD. Gaat als een speer. De fan overigens ook. Mijn beide Mac's heb ik nog nooit meegemaakt dat hun fans aangingen.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

SandsOfArrakis schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:31:
Tja, gamen op een Mac. Het blijft toch enigszins hetzelfde als vloeken in een kerk.

Op mijne beide MacBooks kan ik prima old school console games spelen via OpenEMU. En ik speel wat games vanuit de Apple Store of Apple Arcade. Zen Pinball 2 blijft leuk om te doen.

Maar voor Windows games die ik het meest speel zoals FF XIV moet je toch echt bij Microsoft zijn. Op mijn oude 2017 MacBook Air zou ik Windows kunnen installeren. Maar de hardware ervan is nu niet bepaald geschikt voor gaming. Mijn 2020 M1 MacBook Pro kan heel wat beter met games overweg maar ARM CPU. Dus x86 werkt niet.

Dan maar een ASUS laptop met 10th gen i7, Geforce GTX 1650 ti, 15,4 inch144 Hz scherm, 16 GB RAM en 1 tb SSD. Gaat als een speer. De fan overigens ook. Mijn beide Mac's heb ik nog nooit meegemaakt dat hun fans aangingen.
Met Crossover, en voor de hardnekkig te draaien games misschien ook Parallels, is het spelen van X86-(Windows) games prima te doen.

Tuurlijk: het is geen RTX3090 (of 2080), maar de games draaien (voor mijn persoonlijke referentiekader) best aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfyboy
  • Laatst online: 15-04 09:36
Gaming op mijn Macbook Pro 2019 via bootcamp ging best goed/uitstekend, speelde zelfs o.a. Red Dead Redemption 2 (1280x720) op 40 fps.

Heb nu een 16 inch M1, best jammer dat bootcamp niet mogelijk is hierop. Verder heb ik wel Parallels maar dit is toch niet native helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:03:
Met Crossover, en voor de hardnekkig te draaien games misschien ook Parallels, is het spelen van X86-(Windows) games prima te doen.
Ik gebruik Porting Kit (zelfde principe, maar gratis). Ervaring is dat sommige games best goed werken, maar een hoop games ook niet, althans op mijn M1.
Met dergelijke dingen en ook met Paralels vind ik het jammer dat het meteen weer zoveel geld per jaar kost. Zeker omdat je dan games kunt draaien die ook weer geld kosten. En dan draai je dat op een Mac die geld kost. Beetje dat je extra geld kost voor een game ervaring die toch minder is dan de native Windows. En als je al dat geld kwijt bent (per jaar), dan vraag ik me af waarom ik niet gewoon een Streaming service gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hadden jullie deze al gezien?

Net even getest en nooit gedacht dat ik ooit nog Scarface van de PS2 fatsoenlijk kon spelen, zelfs de Windows Emulators zaten vol met grafische glitches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:27
SandsOfArrakis schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:31:
Op de Intel Mac's was het imho nog prima te doen. Zeker als je een beetje videokaart in je machine had, want toen werkte dual-boot naar Windows gewoon. Maar nu met de M1 Macs (waar ik in het algemeen erg tevreden over ben) is het vrijwel niet meer te doen. Er zijn een aantal AAA games die native ondersteund worden (eg StarCraft van Blizzard). Maar het meeste vrijwel niet.

Dan kan je nog met PortingKit en Crossover etc aan de slag, maar dit werkt lang niet altijd. Heb ook het gevoel dat dat beter ging op de Intel macs (en nog beter onder Linux).

Blijft Parallels nog over (of andere virtualisatie software). Maar dan heb je een flinke performance hit te pakken.

edit:

Oh, ja, net zoals hierboven genoemd. Streaming werkt op zich wel. Had dat gebruikt met PSNow om The Last of Us te spelen.

Goed, nu heb ik een smoesje om een Steam Deck te halen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ZpAz op 03-02-2023 13:07 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik gebruik Crossover op mijn M1 Air voor Train Simulator. Werkt op zich prima op 1080p, maar hoger moet je niet gaan. Sommige DLC werkt niet omdat de DRM roet in het eten gooit.

Voor het meer serieuze gamewerk gebruik ik Shadow. Ook heb ik een abo op GamePass Ultimate waar Xbox Cloud is inbegrepen. Dat werkt wonderbaarlijk goed.

Oh, en Apple Arcade voor de kleinere spelletjes. Ook niet onaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:05
Ik ben vooralsnog een tevreden bezitter van een iMac uit 2019.
Je zult begrijpen dat ik daar dus Bootcamp op heb met Windows 10 (want 11 kan niet...)

Daarmee speel ik nu Age of Empires IV.
Er zijn ook wel wat andere spellen geïnstalleerd, alleen die speel ik weinig tot niet.

Mijn favoriete game van vorig jaar, Return to Monkey Island, is inmiddels op alle (game) platformen, inclusief macOS & Linux.

Ik weet niet hoe lang het gaat duren totdat Microsoft ARM vrijgeeft (of hoe zat dat ook alweer?)
Ik weet niet hoe lang het duurt voordat Microsoft Age of Empires IV een uitbreiding geeft, waardoor de systeemeisen omhoog gaan, waardoor ik het met mijn iMac niet meer kan spelen.

(
Ik heb deze iMac:
3,7 GHz 6-Core Intel Core i5
Radeon Pro Vega 48 8 GB
24 GB 2667 MHz DDR4
met macOS 13.2 (Ventura)
)

Aangezien ik zowel cloud gaming als virtualisatie gamen niet ideaal vind, lijkt een game PC het meest voor de hand te liggen.
Alleen ik speel heel weinig. Ik heb al 11 maanden een PS5 en het enige spel dat ik heb uitgespeeld is Marvel's Spider-Man Remastered en daar moet ik de DLC ook nog van doen.

Ik vind het wereldje leuk, de industrie interessant en gamen een aangename bezigheid. Alleen zelf in mijn eentje oefenen vind ik niet meer interessant.
Alleen veel van mijn vrienden dus wel. Nu heb ik ook een Switch en kan ik wel genoeg spelen met anderen, maar het voelt altijd zo stom om te zeggen dat je niet kan omdat je een Mac hebt.

Wat mij dan weer doet denken aan macOS 9.
Ik ken het enkel van verhalen, alleen toendertijd werden er volop spellen gespeeld op de Mac, waaronder ook het eerste deel van Monkey Island. (Wat dus ook deels verklaart waarom het laatste deel voor de mac is.)

Ooit ga ik een nieuwe computer van Apple halen (het gebrek aan een 27" iMac helpt niet), omdat ik zo'n apparaat bijna dagelijks gebruik. Alleen dan kom ik voor de keuze te staan:
Koop ik een simpel model en een game PC ernaast?
Koop ik een simpel model en ga ik cloud gamen via glasvezel?
Koop ik een maxed model en ga ik virtualiseren?

Mijn inziens ligt de eerste keuze voor de hand. Alleen voor mijn gevoel is dat ook de minst duurzame. In mijn geval zou het betekenen dat ik 1 x in de maand een apparaat opstart puur om er op te gamen. Op de een of andere manier accepteer ik dat wel bij spelcomputers dat ze niet gebruikt worden. Waarom tolereer ik dat dan niet bij een Windows-computer?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

whahas schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:06:
[...]
Ik weet niet hoe lang het gaat duren totdat Microsoft ARM vrijgeeft (of hoe zat dat ook alweer?)
[...]
MS en Qualcomm hebben een deal dat Windows 10/11 for ARM alleen bij apparaten met een Qualcomm-CPU mag worden meegeleverd.

De einddatum van die deal wordt door verschillende bronnen verschillend weergegeven. Volgens sommige zou hij al in december '22 zijn afgelopen, maar vooralsnog geen teken van leven vanuit Redmond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik heb gamen op de Mac opgegeven. Nog afgezien van dat een laptop voor mij geen ideaal game platform is, vind ik het allemaal te beperkt. Al die work arounds vloeken met waarom ik Apple fijn vind (gebruikersgemak). En vervolgens werkt het niet altijd of niet prettig.

Ik ben dus maar naar de Switch geswitched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ja, ik vind console gamen met een Mac ernaast ook ideaal.

Alleen door dus bij mijn huidige iMac Bootcamp te installeren heb ik verwachtingen geschept.
Het komt er dus op neer dat ik het ook moet opgeven en over een paar jaar ook 'nee' moet zeggen.

Aanpassing:
Zelfs als ARM vrijgegeven wordt, is het niet zeker dat je via BootCamp Windows 11 met zo'n versie kunt installeren dat je Age of Empires IV kunt spelen - wat niet draait op ARM...

[ Voor 28% gewijzigd door whahas op 03-02-2023 15:16 . Reden: Zelfs als ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
whahas schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:06:
Mijn inziens ligt de eerste keuze voor de hand. Alleen voor mijn gevoel is dat ook de minst duurzame. In mijn geval zou het betekenen dat ik 1 x in de maand een apparaat opstart puur om er op te gamen. Op de een of andere manier accepteer ik dat wel bij spelcomputers dat ze niet gebruikt worden. Waarom tolereer ik dat dan niet bij een Windows-computer?
Voor mij (want ik herken dat gevoel wel) omdat een echte game pc niet goedkoop is en je weet dat je er zoveel meer mee kunt doen. Je zou waarschijnlijk je Mac weg kunnen doen en nog steeds alles kunnen doen. (Als tevreden Mac gebruiker natuurlijk een gruwel. 😄)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
whahas schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:14:

Alleen door dus bij mijn huidige iMac Bootcamp te installeren heb ik verwachtingen geschept.
Het komt er dus op neer dat ik het ook moet opgeven en over een paar jaar ook 'nee' moet zeggen.

Aanpassing:
Zelfs als ARM vrijgegeven wordt, is het niet zeker dat je via BootCamp Windows 11 met zo'n versie kunt installeren dat je Age of Empires IV kunt spelen - wat niet draait op ARM...
Wat voor mij helpt is dat ik nu een kleine twee jaar alleen kon gamen met mijn m1 MacBook. Dus dan voelt een Switch al als een gigantische vooruitgang. Maar als je van een Windows pc afkomt (al dan niet als een Mac) dan ga je wel wat missen. Ik heb ook een steam bibliotheek waar ik meer dan de helft niks meer aan heb.
Cyberpunk bijvoorbeeld draait niet met Wine en no way dat mijn Mac het onder parallels trekt.

Ik vind trouwens de switch (afgezien van de prijs) nog de meest Apple achtige game console op de markt. En dat bedoel ik zowel positief als negatief.

[ Voor 4% gewijzigd door PrimusIP op 03-02-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
whaha!

Ja, dat klopt. Ik vergelijk Nintendo en Apple dan ook graag. Wat sommige van mijn gaming minnende vrienden dan weer niet leuk vinden, terwijl de vergelijking echt opgaat:

Beiden doen lekker waar ze zelf zin in hebben.
Beiden hebben een marktaandeel waar concurrenten jaloers op zijn.
Beiden verkopen hun apparatuur met winst én verdienen aan diensten (Nintendo pas sinds kort).

Wie vult aan?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
* Vergeleken met de concurrenten is het 't qua uiterlijk het mooiste weergegeven.
* Er zijn dingen niet mogelijk waar technisch gezien geen reden voor is, maar een bewuste keuze is. Bijvoorbeeld de afwezigheid van een internet browser (letterlijk zelfde situatie als met de AppleTV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Beiden hebben software dat alleen uitkomt op hun apparatuur. (Het lag zo voor de hand dat we het beiden vergaten.)

(De meeste Sony en Microsoft spellen komen óf meteen uit op PC of later.)

[ Voor 25% gewijzigd door whahas op 03-02-2023 16:39 ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Dit interview gaf mij wel hoop op games op de Mac:

https://techcrunch.com/20...rs-and-when-to-buy-a-mac/

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

whahas schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:14:

Aanpassing:
De enige reden dat ik nog een 2 jaar oude Windows gaming laptop heb. Puur voor de games dus. De overige hardware in mijn huis bestaat uit 1 Lenovo laptop met Linux waar mijn Roon Core op draait en mijn beide MacBooks (een Intel MacBook Air en een M1 MacBook Pro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABJ
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:33

ABJ

Bij toeval kwam ik dit topic tegen omdat ook ik op zoek was naar games die je op de Mac kunt spelen. De laatste tijd ben ik wat meer onderweg voor werk en dan is een mobiele game sporadisch wel leuk.

Via Steam kwam ik er gelukkig achter dat een flink aantal games wat ik speel werkt op de 13" Mac Pro 2020:
  • Baldur's Gate 3
  • Divinity: Original Sin 2
  • Skyrim
  • Civ 5 & 6
  • Valheim
Heeft iemand anders nog tips voor games, het liefste Strategy, die je ook zo af en toe aan kunt slingeren op de Mac en redelijk goed draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Maar skyrim werkt niet native onder macos. Je moet het dan wel onder Windows of dmv Wine draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusajiro_x
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-04 16:23
Ik heb er gewoon een Steam Deck bij gekocht.

Prima performance, handheld mogelijkheid, aansluiten aan dezelfde USB-C setup als m'n Macbook etc.
Games die ik koop op Steam die wel op Mac draaien kan ik ook daar spelen.

Tevens een USB-C Dock aan de TV, zodat ik daar ook nog eens kan spelen 's avonds.

Bijkomend voordeel is dat je, wanneer je in de Desktopmodus bent, direct weer weet waarom je ooit naar macOS ging :+

Alle sterren staan op rij voor Apple om de grote games binnen te halen, zelf een Apple TV met Apple Silicon uit te brengen etc. Zelfs de M1 uit 2020 is sneller dan de GPU in de Steam Deck.

Maar als je naar Resident Evil Village kijkt, kun je de Steam versie die je al in bezit hebt niet spelen en moet je hem opnieuw kopen in de AppStore.
Ook wanneer er eindelijk support voor iets is wordt het meestal 2 versies van macOS later alweer weggehaald.

Goed voor de vooruitgang maar een nachtmerrie voor game developers.

[ Voor 53% gewijzigd door Fusajiro_x op 17-02-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Het blijft ook wel jammer dat Mac's zo oninteressant blijven om mee te gamen, want aan de hardware ligt het niet.
De hoofdreden is denk ik dat de markt niet interessant is voor games op de Mac. Zowel vanuit perspectief van developers als dat van Apple zelf. Want games porten kan best als je je best doet als game bedrijf. En andersom kan Apple ook best het aantrekkelijker maken voor developers, of zélfs zouden ze nog hun eigen versie van wat Steam gedaan heeft voor Linux kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
nieuws: Microsoft ondersteunt Windows 11 op Macs met M1- en M2-soc via Parall...

Van de voorpagina.
Kunnen we ooit ondersteuning voor Direct X 12 krijgen?
Zo ja, wanneer kunnen we dat verwachten?

Ik wil graag over een aantal jaar Age of Empires IV blijven spelen... op een nieuwe Mac.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:38
World of tanks draait als een zonnetje op mijn m1 pro. Wel de versie uit de AppStore blitz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:27
ABJ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:03:

Heeft iemand anders nog tips voor games, het liefste Strategy, die je ook zo af en toe aan kunt slingeren op de Mac en redelijk goed draaien?
StarCraft.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:26
Ik speel Diablo 3 en Liftoff op mijn Mac Studio (M1 Ultra 64Gb / 48 core GPU) en dat gaat uitstekend, zijn overigens de enige games die ik speel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-04 14:08

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Marvel Snap draait op de Mac M1. Erg toffe game om een paar potjes van te spelen om de zoveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:55
Path of Exile werkt redelijk op mijn M1. Zelfs met een GC-miner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_HD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-04 17:26
Ik speel zelf regelmatig games op mijn M1 Max.

- Civ V
- Company of Heroes
- Rimworld
- Oxygen Not Included
- War Thunder
- Vampire Survivors
- Disco Elysium
- Hearts of iron
- Total War: Warhammer 1 & 2

De meeste games kan ik ook gewoon in 4K draaien met de settings op max.

Radeon HD7970, Core™ i5-3570K, 120G-SSD, Fatal1ty Z77 Performance, 1TB HD103SJ, 8 GB DDR3-1600 Kit, Mugen 2-cooler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Wat zijn de 3 zaken die Apple moet veranderen wil macOS 13 / 14 / 15 weer net zo'n game platform worden als dat macOS 9 indertijd ooit was?

Er is al heel veel mogelijk.
Er zijn al een heleboel spellen die meteen en/of 'native' uitkomen voor macOS. Dat bewijst dat het kan.
Er komen ook AAA games uit voor macOS.
Waar denk ik dan aan?

1. Volledige ondersteuning voor Steam. Als spellen alleen koopbaar zijn in de Mac App Store dan is er minder mogelijk. Microsoft verkoopt Age of Empires IV ook gewoon via Steam. Ja, er zijn spellen die wel op de Mac App Store staan, maar niet verkocht worden via Steam, zoals Resident Evil Village.[/li][/li]

2 Cross play
Er zijn naar mijn idee genoeg spellen op de Mac App Store die niet samenwerken met hun PC variant, waardoor je geen cross play multiplayer hebt. In console land is het tegenwoordig standaard om cross-play te hebben.

3 Apple moet meer benadrukken dat je wel degelijk kunt gamen op een Mac. Ik weet dat ze liever nog een paar jaar hiermee wachten totdat iedereen over is op Apple Silicon. Ergens kan ik dat best begrijpen, want dan kun je vaak gewoon een harde grens zetten voor spellen. (Dit draait alleen vanaf M2 met ... en ...).

Wat dat betreft is het dus een kwestie van tijd.
Gelukkig kan ik nog gamen via Bootcamp.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
whahas schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:14:
Bootcamp werkt helaas alleen met Intel macs.

Als Apple een game platform wilt worden moeten ze vooral hard inzetten op Proton achtige oplossingen. Maar tot nu toe lijken ze daar geen behoefte in te hebben. Ik denk ook niet dat het in hun filosofie past. Het zou mooi zijn als een derde partij het zou ontwikkelen, maar daar verwacht ik ook niks van. Bestaande Wine manieren zijn tot nu toe geen alternatief voor hoe Proton onder Linux werkt (en zelfs Proton is niet perfect).

Een andere oplossing is dat Apple game developers makkelijk maakt games te porten, maar Apple heeft juist het omgekeerde gedaan. Ik heb juist de games zien afnemen sinds Apple 32 bit liet vallen, met hoe ze met hun Metal toestand om zijn gegaan en de ARM transitie. Ik lees van bepaalde Indie game developers die wel een macOS geschikte game hebben zelfs al dat het maar de vraag is of ze hun vervolgdeel wel voor macOS gaan uitbrengen.

Apple's game filosofie lijkt vooral hun eigen Apple-crossplatform spelletjes te zijn, voor het type games die je bijvoorbeeld voor de iPad ziet. Daar zijn de klassieke PC game en console developers niet in geïnteresseerd. Het kost veel energie om je game dan ook voor Apple geschikt te maken, terwijl de markt maar heel klein is. Immers, ook onder Apple gebruikers hebben de meeste gamers wel een console, of zelfs een Windows Game PC. Er is voor (console/pc game) developers weinig te winnen om dan onevenredig veel energie te steken om iets voor macOS te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

whahas schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:14:
Wat zijn de 3 zaken die Apple moet veranderen wil macOS 13 / 14 / 15 weer net zo'n game platform worden als dat macOS 9 indertijd ooit was?

Er is al heel veel mogelijk.
Er zijn al een heleboel spellen die meteen en/of 'native' uitkomen voor macOS. Dat bewijst dat het kan.
Er komen ook AAA games uit voor macOS.
Waar denk ik dan aan?

1. Volledige ondersteuning voor Steam. Als spellen alleen koopbaar zijn in de Mac App Store dan is er minder mogelijk. Microsoft verkoopt Age of Empires IV ook gewoon via Steam. Ja, er zijn spellen die wel op de Mac App Store staan, maar niet verkocht worden via Steam, zoals Resident Evil Village.[/li][/li]

2 Cross play
Er zijn naar mijn idee genoeg spellen op de Mac App Store die niet samenwerken met hun PC variant, waardoor je geen cross play multiplayer hebt. In console land is het tegenwoordig standaard om cross-play te hebben.

3 Apple moet meer benadrukken dat je wel degelijk kunt gamen op een Mac. Ik weet dat ze liever nog een paar jaar hiermee wachten totdat iedereen over is op Apple Silicon. Ergens kan ik dat best begrijpen, want dan kun je vaak gewoon een harde grens zetten voor spellen. (Dit draait alleen vanaf M2 met ... en ...).

De enige reden dat ik nog een Windows laptop in huis heb is voor games. Voor de rest draai ik alles nu al jaren op een MacBook.

Mac's en games is altijd al een combinatie geweest die niet zo goed samengaan.

Kijk ik naar mijn 2 Mac's dan zou ik eventueel Bootcamp op mijn 2017 MacBook Air kunnen installeren, maar dat is voor mijn 2020 M1 MacBook Pro weer geen optie.

De laatste legt het sowieso af tegen mijn Windows laptop. Een Lenovo met een 10e gen Intel i7 octa-core CPU, 16 gb RAM en een 4 gb Geforce GTX-1650ti.

Gamen is altijd al beter te doen geweest met Windows. En ik denk ook niet dat dit ooit zal veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Bedankt voor jullie antwoorden @PrimusIP & @SandsOfArrakis !

Jullie boren wel mijn hoop in de grond!
Nu wil ik tegen het eind van het jaar vanaf een mac eens gaan testen of mijn PC-game-wensen goed te doen zijn met cloud gamen. Wanneer dat niet werkt kan ik altijd nog overstag gaan en een dual setup halen.

Alleen vind ik het zo jammer dat sommigen games wél (die eerst niet) en anderen niet meer (die eerst wél) uitkomen voor de Mac.
Ik heb nu nog Bootcamp. Ik weet alleen niet wat mijn set-up gaat worden wanneer mijn huidige 2019 iMac niet meer voldoet (wanneer deze bijvoorbeeld niet meer de laatste macOS kan draaien of wanneer ik Windows 11 nodig ga hebben voor games).

Goed, ik kaap het onderwerp een beetje, geloof ik.
Ach ja, wie weet hoe de (gaming) wereld er in 2025 uitziet. Misschien ben ik dan wel heel blij met mijn Nintendo Switch 2.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Een combinatie die voor mij werkt, is Shadow.

Dat is een volledige game PC in de cloud die je via een RDP-achtige verbinding benadert. Dus niet zoals GeForce Now of Boosteroid, waarbij je games kunt spelen die voor je geselecteerd zijn, maar een echte PC. Je komt na het inloggen op een Windows 10-desktop terecht. De PC beschikt over een NVidia GTX of RTX GPU (afhankelijk van het abonnement dat je afsluit) of een Quadro-variant die daar gelijk aan is.

Het werkt erg goed voor de meeste games, hoewel je er geen Counter Strike-tournament op gaat winnen door de latency.

Afhankelijk van de game, kun je ook kijken naar Crossover van CodeWeavers. Dit is een virtualisatielaag die Windows emuleert (gebaseerd op WINE, maar zwaar geoptimaliseert voor games). Hierdoor werken best veel games "native" op je mac. Het maakt hierbij niet uit of je een Intel of Apple Sillicon-machine hebt.

Op applegamingwiki.com kun je zien hoe goed (of slecht, of uberhaupt) een Windows game draait onder Crossover en/of Parallels.

[ Voor 19% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 28-04-2023 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Zowel Shadow als Wine als Crossover (edit en de AppleGamingWiki, ik heb ook de Discord daarvan) zijn mij bekend en zeker opties.

Wanneer ik uiteindelijk ga beslissen hangt dat van allerlei factoren af.
Onder andere of ik glasvezel heb, wat ik pas in oktober verwacht te kunnen hebben. Ik wil Age of Empires IV op die manier testen via Shadow. Eenmalig 30 euro heb ik daar wel voor over. Ik wil gewoon voelen hoe het zit met de latency.

Verder gaat het me vooral om de duurzaamheid. De reden dat ik geen PC wil, is omdat ik al een Mac wil. Ik vind een PC voor ernaast niets. Een apparaat dat ik zo'n beetje 1x in de maand gebruik, vind ik niet heel erg duurzaam. Ik ben al blij dat ik mijn Nintendo Switch en PS5 al weer wat meer gebruik.
Als het even kan wil ik het ook financieel duurzaam hebben en dan is Shadow wel weer wat duur.

Verder wil ik me ook losjes baseren op dit artikel van de Datavakbond:
https://datavakbond.nl/duurzaam-digitaal/

Via de wiki kwam ik trouwens dit tegen:
https://www.applegamingwiki.com/wiki/Age_of_Empires_IV
dus dan lijkt Shadow of Cloud Gaming de enige oplossing...

Dit artikel sluit ook goed aan bij eerdere reacties:

https://www.macworld.com/...graphics-performance.htmlhttps://www.macworld.com/...graphics-performance.html

[ Voor 20% gewijzigd door whahas op 05-05-2023 15:00 . Reden: Discord e.d. ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-04 21:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Het is voor een deel ook een kwestie van tijd dus. Interessant!
Bedankt voor het delen!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
whahas schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:17:
Het is voor een deel ook een kwestie van tijd dus. Interessant!
Bedankt voor het delen!
Volgend jaar maar eens een nieuwe macbook pro kopen (met m3?) :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

superpolm schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:58:
[...]

Volgend jaar maar eens een nieuwe macbook pro kopen (met m3?) :P
Een Macbook met m3 kun je al een tijdje kopen. Of je daar blij van wordt, is een tweede:

uitvoering: Apple MacBook 12" 2017 m3 1,2GHz, 256GB ssd Spacegrijs (Qwerty)

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
Heroic_Nonsense schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:09:
[...]

Een Macbook met m3 kun je al een tijdje kopen. Of je daar blij van wordt, is een tweede:

uitvoering: Apple MacBook 12" 2017 m3 1,2GHz, 256GB ssd Spacegrijs (Qwerty)

:D
:>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Ik heb nog steeds mijn zinnen gezet om een M3 iMac.
Die wil ik dan ergens kopen in 2024-2026.
Als het even kan met Windows 12 ARM erop. (*droomt verder*)

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
https://twitter.com/LinaAsahi/status/1638603205570613253

Gamen op Mac met Linux. Gaat de goede kant op. Ik blijf voorlopig maar op Geforce Now gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
superpolm schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:47:
https://twitter.com/LinaAsahi/status/1638603205570613253

Gamen op Mac met Linux. Gaat de goede kant op. Ik blijf voorlopig maar op Geforce Now gamen.
Kun je daar inmiddels ook al Age of Empires IV mee spelen? Met Geforce Now bedoel ik?

[ Voor 3% gewijzigd door whahas op 24-05-2023 16:51 ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
whahas schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:50:
[...]

Kun je daar inmiddels ook al Age of Empires IV mee spelen? Met Geforce Now bedoel ik?
Nog niet.

https://www.nvidia.com/nl-nl/geforce-now/games/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm

Ik weet niet of in game overeenkomt met deze trailer, hoop het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winduss
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-04 12:03
Ongelooflijk hoe goed Minecraft werkt op mijn M2 Pro Mini. Sinds 1.19 is het speciaal voor Apple Silicon geoptimised en met de Sodium mod krijg ik echt zeker boven de 600fps ;) En met Complimentary Shaders krijg ik ook nog eens meestal boven de 150fps. Fijn op mijn 240hz scherm.

Mooi hoe veel beter deze Mac is dan mijn gaming laptop uit 2019. Ik had hem er niet voor gekocht om op te gamen, maar voor Minecraft pak ik dus echt mijn laptop nooit meer. Die mag gewoon blijven voor Battlefield etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:38
No Man's Sky is nu op de mac te spelen.
YouTube: No Man's Sky Mac Launch Trailer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superpolm
whahas schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:50:
[...]

https://www.reddit.com/r/...sday_updates_june_1_2023/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Whoohoo!

Helaas kan ik je slechts 1 like geven. Wat een nieuws!
Zouden ze het over 10 jaar nog steeds ondersteunen? ;)

Ik wil dit gaan testen... wanneer ik glasvezel heb. Ik had niet verwacht dat het eerder te streamen was dan dat ik glasvezel zou hebben. Ach ja.
Misschien test ik het sowieso wel. :)

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superpolm
whahas schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:27:
Whoohoo!

Helaas kan ik je slechts 1 like geven. Wat een nieuws!
Zouden ze het over 10 jaar nog steeds ondersteunen? ;)

Ik wil dit gaan testen... wanneer ik glasvezel heb. Ik had niet verwacht dat het eerder te streamen was dan dat ik glasvezel zou hebben. Ach ja.
Misschien test ik het sowieso wel. :)
Met het duurste abonnement wacht ik ook tot ik glasvezel heb. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Een gaming modus. Welke games zijn er allemaal aangekondigd dan?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
De jaren oude game Dead Stranding? 😄

Ik verwacht er weinig van eerlijk gezegd. De ARM Mac kon al gamen, maar minder dan in de Intel tijd hebben dev's zin om er iets voor te gaan maken. En ik verwacht niet dat ze dat nu wel gaan doen.

Voor Game developers is de Mac een totaal oninteressante markt. Je moet een hoop werk er in steken voor een hele kleine markt. Want gamers met een Mac gamen doorgaans op een Game Console of op een game (Windows) pc.

Als Apple echt gaming op de Mac willen laten werken, moeten ze of game bedrijven met een hoop geld omkopen (zodat het ze niet boeit hoeveel er gebruik van maken), of ze moeten iets maken waarmee je gewoon Windows games kunt spelen (zoals Steam met Proton gedaan heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
PrimusIP schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:10:
De jaren oude game Dead Stranding? 😄

Ik verwacht er weinig van eerlijk gezegd. De ARM Mac kon al gamen, maar minder dan in de Intel tijd hebben dev's zin om er iets voor te gaan maken. En ik verwacht niet dat ze dat nu wel gaan doen.

Voor Game developers is de Mac een totaal oninteressante markt. Je moet een hoop werk er in steken voor een hele kleine markt. Want gamers met een Mac gamen doorgaans op een Game Console of op een game (Windows) pc.

Als Apple echt gaming op de Mac willen laten werken, moeten ze of game bedrijven met een hoop geld omkopen (zodat het ze niet boeit hoeveel er gebruik van maken), of ze moeten iets maken waarmee je gewoon Windows games kunt spelen (zoals Steam met Proton gedaan heeft).
Ze hebben nu wel een vernieuwde "game porting toolkit" waarmee het voor devs makkelijker en dus veel sneller zou moeten zijn om hun games om te zetten. Verder ben ik het met je eens en blijft het een beetje meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
whahas schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:00:
Ik heb nog steeds mijn zinnen gezet om een M3 iMac.
Die wil ik dan ergens kopen in 2024-2026.
Als het even kan met Windows 12 ARM erop. (*droomt verder*)
Je kan toch gewoon Parallels installeren dan kan je Windows ARM erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
[Twitter]
Cyperbunk 2077 op een M1 MacBook Pro 16 GB (als dit filmpje echt is?)

[ Voor 8% gewijzigd door superpolm op 07-06-2023 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
superpolm schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 01:12:
[Twitter]
Cyperbunk 2077 op een M1 MacBook Pro 16 GB (als dit filmpje echt is?)
Geloof er niks van. Als ik het goed begrijp is het een developer kit die helpt met porten van je eigen ontwikkelde games en is het geen Wine achtingen tool waar je bijna in the fly als gebruiker Windows games mee kunt spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:32
https://www.reddit.com/r/macgaming/

hele Reddit staat vol met games die prima draaien hiermee. De usability voor het gebruik van de tool is nog niet heel hoog en de performance is ongeveer 50% van native. Maar de meeste AAA games zijn prima speelbaar op 30fps en lagere resoluties.

Discord van users die veel aan het testen zijn met games in die porting kit: https://www.applegamingwiki.com/wiki/AppleGamingWiki:Discord

[ Voor 19% gewijzigd door 1Mark op 07-06-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Zijn ze snel mee, verrast me! Als ik het goed begrijpt hebben ze al een 3rd party tool ontwikkeld die bovenop Apple's kit draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

PrimusIP schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:05:
[...]

Geloof er niks van. Als ik het goed begrijp is het een developer kit die helpt met porten van je eigen ontwikkelde games en is het geen Wine achtingen tool waar je bijna in the fly als gebruiker Windows games mee kunt spelen.
Het lijkt toch wel te kloppen.

Andrew Tsai had er eerder deze week trouwens ook al een video over. Het viel hem uit beelden uit de keynote op dat Direct3D12 realtime vertaald werd. Hij speculeerde al dat de Game Porting Kit wel eens een veel krachtigere tool zou kunnen zijn dan hoe Apple het voorstelt.

GPK is opensource, dus er zijn al (binnen 48 uur dus!) tooltjes online om het te gebruiken om Windows games mee te draaien.

En het is een kwestie van tijd voordat het in Crossover zit natuurlijk :)

[ Voor 16% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 07-06-2023 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superpolm

[ Voor 58% gewijzigd door superpolm op 07-06-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Van de voorpagina (beetje dubbel, maar voor het nageslacht):

Apple brengt Proton achtige tool uit om DX12 Windows games op MacOS te laten draaien.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
superpolm schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 00:12:
[...]

Je kan toch gewoon Parallels installeren dan kan je Windows ARM erop zetten.
Kun je Windows ARM al los kopen dan?
Heb je geen prestatieverlies wanneer je op die manier een spel via virtualisatie / emulatie draait?

Daarnaast heb ik nu nog een intel iMac waarmee ik vrij fatsoenlijk Age of Empires IV kan spelen. Dat ga ik pas opgeven wanneer ik een beter alternatief is.
Dat zou zomaar over een tijdje kunnen zijn met die Direct X12 'ondersteuning'.

Zoals iemand anders zei, het is heel bijzonder dat ze dit betrekkelijk 'low-key' hebben aangekondigd.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
whahas schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:27:
[...]

Kun je Windows ARM al los kopen dan?
Heb je geen prestatieverlies wanneer je op die manier een spel via virtualisatie / emulatie draait?

Daarnaast heb ik nu nog een intel iMac waarmee ik vrij fatsoenlijk Age of Empires IV kan spelen. Dat ga ik pas opgeven wanneer ik een beter alternatief is.
Dat zou zomaar over een tijdje kunnen zijn met die Direct X12 'ondersteuning'.

Zoals iemand anders zei, het is heel bijzonder dat ze dit betrekkelijk 'low-key' hebben aangekondigd.
Als je Parallels installeert kan je een OS (Windows/Linux/Android) selecteren en dat wordt dan automatisch gedownload en geïnstalleerd. Op mijn iMac uit 2019 is Windows al langzaam dus ik probeer maar geen spellen te draaien ;) Op de M1/M2 gaat het veel beter, deze man draait 3 OS'en tegelijk >:)

Of spellen goed draaien zo dat weet ik niet hopelijk wordt de game toolkit goed benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik draai wel Windows 10 op mijn 2019 iMac en dat gaat net zo goed als 2 jaar geleden.
Vooralsnog weinig behoefte om 120 euro per jaar te gaan betalen voor functionaliteit die ik al heb.
Ja, ik hoef dan niet opnieuw op te starten. Het is alleen een iMac. Ik heb geen oneindige opslag op mijn interne SSD (die dus al gesplitst is).

Verder ga ik Parallells overwegen wanneer ik die bewuste M3 iMac heb.
Voor nu heeft dat weinig meerwaarde.

Ja, de ontwikkelingen zijn zeker interessant!

[ Voor 19% gewijzigd door whahas op 08-06-2023 20:02 ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Als het enkel voor het gamen is, zou ik ipv Parallels eerder een game console overwegen. Gamen op de Mac is een beetje behelpen. Leuk als je de machine dan toch hebt, maar ik zou er niet veel extra in willen investeren om dan ook games te kunnen draaien.
Ik heb een Switch, als ik meer games zou willen spelen zou ik eerder of een andere console er bij nemen of zo’n game streaming service overwegen.

Maar nu hoop ik dat die Apple game porting kit beetje van de grond komt. Dat kost dan niks extra dan de games die je anders ook zou kopen. In mijn geval trouwens een steam bibliotheek uit de tijd dat ik nog een game pc had. Laatste Windows game was cyberpunk eind 2020. (Of ja, laatste game die ik niet op mijn Mac kan draaien)

[ Voor 4% gewijzigd door PrimusIP op 09-06-2023 00:04 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste