Games op de Mac

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:13
RazorMaron schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:06:
Wat ik alleen niet snap is dat er de afgelopen vier jaar niemand is geweest die heeft geprobeerd 32-bit games/applicaties goed te laten draaien op Apple Silicon via CrossOver oid.
Ik vind dat Apple gewoon een compatibility mode had moeten hebben voor 32bit games zoals Windows dat heeft. Zitten toch diverse macOS games in mijn steam library die niet meer werken sinds alles 64 bit moest worden. Dat was toch wel het dieptepunt van gamen op de Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:22
PrimusIP schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:57:
[...]

Ik vind dat Apple gewoon een compatibility mode had moeten hebben voor 32bit games zoals Windows dat heeft. Zitten toch diverse macOS games in mijn steam library die niet meer werken sinds alles 64 bit moest worden. Dat was toch wel het dieptepunt van gamen op de Mac.
Apple maakt wel vaker zulke keuzes. Er zijn ook nog mensen die vinden dat de iPhone een aux-poort dient te hebben en de MacBook nog een dedicated USB A-poort. In dat opzicht zie ik het niet zo snel vanuit Apple komen.

Het is meer dat het me verbaast dat niemand uit de community hieraan werkt. Je zou zeggen dat zoiets wel een redelijke Mac doelgroep heeft. Of is het omzetten van 32-bit naar ARM een stuk lastiger dan van 64-bit naar ARM?

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
RazorMaron schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:03:
[...]

Apple maakt wel vaker zulke keuzes. Er zijn ook nog mensen die vinden dat de iPhone een aux-poort dient te hebben en de MacBook nog een dedicated USB A-poort. In dat opzicht zie ik het niet zo snel vanuit Apple komen.

Het is meer dat het me verbaast dat niemand uit de community hieraan werkt. Je zou zeggen dat zoiets wel een redelijke Mac doelgroep heeft. Of is het omzetten van 32-bit naar ARM een stuk lastiger dan van 64-bit naar ARM?
Het verschil hier vind ik hier wel dat ik voor USB-A stuff en aux aansluitingen verloopstekkertjes kan kopen, op de markt en ook door Apple zelf uitgebracht. Het zelfde trouwens toen ze ooit de cd speler en daarvoor het diskette station er uit gooiden: Ze brachten zelf externe hardware voor uit en het OS ondersteunt het, voor cd spelers tot de dag van vandaag.

Voor 32 bit is er niks vanuit Apple. Ze hadden ook een rosetta achtige extentie kunnen maken. Ik vermoed dat ze dat niet wilden omdat ze de markt wilden dwingen om over te stappen naar 64 bit. Probleem is dat game makers geen energie steken in hun oudere games, zeker niet als de markt maar best gering is. En voor nieuwe games had Apple het al een beetje verziekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
Al een tijdje overweeg ik een Mac mini in plaats van een nieuwe iMac, omdat er momenteel door Apple geen 27" iMac wordt aangeboden (Het 24" model heeft ook slechts beschikking over een 'gewone' M3 SoC ipv een M3 Pro). Oorspronkelijk wilde ik voor een dual setup gaan, met een Game PC ernaast en dan een monitor zoals deze erbij te zetten.
Inmiddels wil ik geen Game PC meer, maar wanneer de Mac mini met M4 Pro eindelijk komt, wil ik nog wel steeds een scherm dat geschikt is voor de Mac én waar je een beetje mee kan gamen.

Heeft een van jullie ervaring op dit gebied?
Of zal ik een los onderwerp aanmaken?
Nee, dit heeft totaal geen haast, want mijn computer doet het nog steeds gewoon en ik kan zelfs het nieuwe macOS gaan draaien. Alleen Appel Intelligentie zal aan mij voorbij gaan, omdat het een intel iMac betreft.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
whahas schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:39:
Al een tijdje overweeg ik een Mac mini in plaats van een nieuwe iMac, omdat er momenteel door Apple geen 27" iMac wordt aangeboden (Het 24" model heeft ook slechts beschikking over een 'gewone' M3 SoC ipv een M3 Pro). Oorspronkelijk wilde ik voor een dual setup gaan, met een Game PC ernaast en dan een monitor zoals deze erbij te zetten.
Inmiddels wil ik geen Game PC meer, maar wanneer de Mac mini met M4 Pro eindelijk komt, wil ik nog wel steeds een scherm dat geschikt is voor de Mac én waar je een beetje mee kan gamen.

Heeft een van jullie ervaring op dit gebied?
Of zal ik een los onderwerp aanmaken?
Nee, dit heeft totaal geen haast, want mijn computer doet het nog steeds gewoon en ik kan zelfs het nieuwe macOS gaan draaien. Alleen Appel Intelligentie zal aan mij voorbij gaan, omdat het een intel iMac betreft.
Ik had iets vernomen van een 32” iMac die in de maak is. Even op MacRumors gezocht en het volgende tegengekomen:
Apple is working on an iMac with a larger ~30-inch display, but it is in the early stages of development and won't launch until 2025 at the earliest. Rumors suggest the display will be around 32 inches in size, which would make it Apple's largest display built into a computer to date, and it is said to use mini-LED technology like the Pro Display XDR.

Apple has confirmed that it has no plans to release another 27-inch iMac model, but that does not rule out a machine with a larger display.
Als het geen haast heeft zou ik nog even een jaartje aankijken. Je hebt dan dus een scherm die voldoet aan je grootte, je hebt een all-in-one wat gewoon fijner is, scherm heeft degelijke kwaliteit en je kan je dan hoogstwaarschijnlijk de M4 Pro (of M4 Max/M5 Pro) op draaien, aangezien het het grotere broertje gaat zijn van de 24”.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Het voelt alsof ik een wachtspelletje aan het doen ben.
Eerst wachtte ik op de nieuwe iMac.
Toen wachtte ik op de nieuwe Mac mini M3 Pro, die kwam niet.
Toen wachtte ik op de nieuwe Mac mini M4 Pro.

Ga ik dan nu wachten op een 32" iMac met een M4 Pro?
Ik vind 32" wel erg groot namelijk, dus het oordeel hierover heb ik nog niet geveld.

Wachten kan geen kwaad ergens, alleen je kunt ook blijven wachten. Bovendien zijn die geruchten wat ze zijn, geruchten. Dadelijk gebeurt het niet...

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
whahas schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:19:
Het voelt alsof ik een wachtspelletje aan het doen ben.
Dit is heel erg herkenbaar. Ik had broodnodig een nieuwe laptop nodig voor het starten van mijn studie en was van plan over te stappen op Apple. Ik had daarvoor altijd Windows gehad. Toen ik hoorde dat ze zelf eigen chips gingen maken en dat dit baanbrekend zou zijn heb ik gegokt, gewacht en gewonnen. Bijna een jaar later kwam de MacBook Pro M1. Achteraf natuurlijk heel blij.

Ik ben nu na vier jaar ook langzaam aan het kijken naar een nieuwe MacBook. Deze doet het nog heel goed, accu is goed, alles gaat vrij vlot en de incidentele keren dat ik FCP gebruik, gaat het ook als een trein. Ik merk nu echter dat gaming (voor mij) toch een bottleneck is voor de eerste generatie, ook al heb ik 16GB aan RAM. Ja, ik kan de meeste oude games vlotjes draaien (pre-2007) op max settings, maar dat is natuurlijk ook niet alles.

Ik heb zelf een dusdanig raar trekje dat ik games per se op max settings wil spelen met minimaal 40-60 fps. Dat is natuurlijk veel gevraagd als je de betreffende game speelt via CrossOver en Parallels op een 8-core GPU met de ene emulation/translation layer bovenop de ander. Dual-setup is voor mij ook geen optie en streamen ben ik principieel op tegen.

Zelf ga ik het denk ik nog een jaartje, misschien twee, geven voordat ik overstap op een ander model. Lijkt me ook verstandig met de stappen die Apple nu zet met gaming. Tegen die tijd is de Apple gaming-scene hopelijk volwassen.

Ik ga de touch-bar wel missen! In tegenstelling tot de meesten op dit forum, gebruikte ik de f-keys bijna niet op een enkele f5 na (en zelfs dat deed ik meestal met de muis). De touch-bar daarentegen gebruik ik vrij intensief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:23

nelizmastr

Goed wies kapot

RazorMaron schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:06:
Wat ik alleen niet snap is dat er de afgelopen vier jaar niemand is geweest die heeft geprobeerd 32-bit games/applicaties goed te laten draaien op Apple Silicon via CrossOver oid.
Ik voel je “pijn”. Fallout 3 bijvoorbeeld is totaal onspeelbaar, ook in Crossover. Heb de GOG versie en Steam versie geprobeerd.

Fallout 4 draait dan weer perfect en op maximale settings (behalve godrays, die werken niet/zijn buggy).

Hardware in mijn geval is een Mac Studio M2 Max met de standaard 30c GPU.

Maar sommige echt oude meuk doet het weer prima, zoals SimCity 3000 World Edition. Moet er weer wat meer mee testen… :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
nelizmastr schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:52:
[...]
Maar sommige echt oude meuk doet het weer prima, zoals SimCity 3000 World Edition. Moet er weer wat meer mee testen… :+
Vandaar ook dat ik in mijn vorige post het had over pre-2007. (Bijna) alles van voor 2007, volgens mij was het toen ook alleen nog 32-bit qua gaming, lijkt op de een of andere manier heel goed te draaien op Apple Silicon. Maar zodra het aankomt op 32-bit games post-2007 lever je heel erg in op performance.

[ Voor 3% gewijzigd door RazorMaron op 16-06-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
@RazorMaron, waarom weiger jij om game streaming diensten te gebruiken?
Ik ben nieuwsgierig. Ik kan wel het een en ander bedenken.
Alleen hoor ik het graag van jezelf.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
whahas schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:36:
@RazorMaron, waarom weiger jij om game streaming diensten te gebruiken?
Ik ben nieuwsgierig. Ik kan wel het een en ander bedenken.
Alleen hoor ik het graag van jezelf.
Ik heb vernomen dat streamingdiensten niet vlekkeloos werken op de Mac, daarnaast heb ik vernomen dat er de nodige delay zit qua input. Nu speel ik zelf niet de snelste shooters, maar ik weet van mezelf dat ik daaraan ga irriteren als de registratie van input niet even snel is als wat ik gewend ben.

Verder is het natuurlijk weer een maandelijks bedrag die je uitgeeft aan een library waar lang niet altijd de spellen in zitten die ik wil spelen. Ben op dit moment ook geen dusdanige gamer dat ik elke maand meerdere games uitspeel. Het is dus voor mij op dit moment goedkoper om een game te kopen, uit te spelen en daarna een andere game te kopen, dan dat ik elke maand geld neerleg voor een hele library.

Zelf ben ik ook geen fan van abonnementen. Als je het permanent opzegt is je in-game progress weg als ik de game bijvoorbeeld op GOG of Steam wil kopen. Of op een ander platform wil spelen. Ik probeer zelf al zoveel mogelijk games te kopen via GOG of andere DRM-free alternatieven. Als dit niet tot de mogelijkheden behoort overweeg ik het op Steam aan te schaffen, wat eigenlijk ook maar een licentie is om te mogen spelen. Voordeel is dat je het dan semi-hebt en niet vast zit aan vaste lasten. Ik heb dit btw ook met films/series.

Ben zelf ook niet op de hoogte van de hoeveelheid games die je op max settings kan spelen met bijvoorbeeld GeForce Now priority a la 11€ per maand, maar zoals ik al eerder zei: als ik een game speel, wil ik dat ook op max settings doen. Ik zou dan beter het abonnement van €22 kunnen nemen. Op deze manier tikt het toch wel erg aan.

Ik ga dan liever op de zeven zeeen varen, checken of de game prima kan draaien op mijn Mac, en hem vervolgens aanschaffen via GOG etc. Ik kom dan niet voor verrassingen te staan en sluit ook geen compromissen zoals je dat wel doet als je voor game-streaming gaat. Tot slot steun ik de ontwikkelaar denk ik ook wel meer op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:25

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

RazorMaron schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:55:
[...]

Ik heb vernomen dat streamingdiensten niet vlekkeloos werken op de Mac, daarnaast heb ik vernomen dat er de nodige delay zit qua input. Nu speel ik zelf niet de snelste shooters, maar ik weet van mezelf dat ik daaraan ga irriteren als de registratie van input niet even snel is als wat ik gewend ben.

Verder is het natuurlijk weer een maandelijks bedrag die je uitgeeft aan een library waar lang niet altijd de spellen in zitten die ik wil spelen.
Kijk dan eens naar Shadow: werkt als een tierelier op de Mac, delay is prima te behapstukken en je krijgt een volledige Windows 10-PC in de cloud. Je kunt met je eigen Steam-, GOG,- Epic GS-account inloggen (en alle andere mogelijke accounts en launchers).

www.shadow.tech.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
Wat mij tegen staat aan cloud gamen en PaaS achtige constructies is dat ik heel wisselend game. Some veel, soms heel weinig. Als je gewoon een game koopt kan ik zelf bepalen wanneer ik game en hoeveel.
Het nadeel van die hacks als Paralles en Crossover vind ik weer dat ik een game koop en daarnaast ook nog weer best veel geld zou moeten lappen om die game vervolgens te laten draaien. Er zijn gratis alternatieven die ik ook geprobeerd heb, maar die werken toch een stuk minder goed. En de betaalde diensten hebben in zichzelf al genoeg elende, hoofdpijn en bugs.
En dit is een 'tweakers' forum. Maar eerlijk gezegd ben ik toch de persoon die als die wil gaan gamen, liever een spel speelt. Niet wanneer een game in Crossover bij opstarten crascht na een update zoiets heeft van "ow yes, leuke uitdaging! Veel leuker dan die game ook daadwerkelijk spelen!"
Voor alles z'n tijd...
Ik denk toch dat als je onbezorgd wilt gamen zonder al dat hoofdpijn je beter een concole kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:15
Ik verschiet een beetje dat er in heel dit topic slechts 1 referentie is naar Wiskey.
epo schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:35:
[...]

Mooi dat Apple het blijft verbeteren en veel mensen zijn er blij mee i.c.m Wiskey en Crossover, maar persoonlijk hoop (en Apple ook) dat er meer native games komen. Games op een low res met lage FPS is niet mijn ding, maar wel mooi te zien dat de community van allerlei dingen maakt om het maar te kunnen spelen.
Ik draai het zelf sinds vorige week op mijn Macbook Pro M3. Ervoor had ik een VMWare Windows 11 draaien, maar DirectX wil niet installeren op W11 ARM dus een deel van de spellen draait daar niet.

Met Wiskey was het zo simpel op een Steam installer voor Windows op de virtuele C schijf van Wiskey te zetten, deze uitvoeren, inloggen op Steam en klaar! Ik speel dus gewoon de Windows versie van Manor Lords met het gemak van Steam :9 En Wiskey is gratis nota bene. Ik heb alleen nog niet uitgezocht of het ook op oudere Intel Macs draait.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
@Malantur Enig idee of het het waard is om een game op Whiskey te proberen als deze niet lekker draait op CrossOver? Ik heb vernomen dat Whiskey namelijk gewoon CrossOver software onder de motorkap heeft draaien. Als er echter alsnog een verschil in zit waarbij het waard is om te kijken of de game op Whiskey misschien beter draait, dan wil ik dat wel proberen.

Ben ik zometeen een game 3x aan het installeren :P (Parallels, CrossOver en Whiskey).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
RazorMaron schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:26:
@Malantur Enig idee of het het waard is om een game op Whiskey te proberen als deze niet lekker draait op CrossOver? Ik heb vernomen dat Whiskey namelijk gewoon CrossOver software onder de motorkap heeft draaien. Als er echter alsnog een verschil in zit waarbij het waard is om te kijken of de game op Whiskey misschien beter draait, dan wil ik dat wel proberen.

Ben ik zometeen een game 3x aan het installeren :P (Parallels, CrossOver en Whiskey).
Geen idee, ik heb enkel VMWare getest en daar problemen gehad met alle spellen die DirectX nodig hebben. Het is ook wel wat extra gedoe qua Windows licentie, updates, een 2e OS dat virtueel draait etc.
Whiskey werkte meteen en minder gedoe. Ik zag wel dat het opstartscherm van Steam in een "Wine64Helper" proces of iets dergelijks draaide.

Met een snelle zoekopdracht kom ik wel op het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T5-U-tOwng2yRC4ILN4by2i5cc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gv7KoJAfNtG51SfotAzFiGJQ.png?f=user_large
https://docs.getwhisky.app/cx.html
Klinkt mij in het voordeel van CrossOver.

Of deze bron:
https://www.reddit.com/r/...etween_whiskey/?rdt=36154
wine is the upstream project

CrossOver is the commercial project

game-porting-toolkit is Apples modified version for D3DMetal.

Whisky is simply a GUI for game-porting-toolkit
CrossOver patched with CXPatcher beside DX12/11 games (GPTK) can also run many older games with DXVK (DX11 and below). DX11 ones ofter run better via DXVK.

PS: Actually Whisky also can use DXVK now but it can't be patched with CXPatcher as it's specifically made for CrossOver and fixes many things in DXVK that boost compatibility a lot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
@Malantur wat doe je!
Nu vind ik het nog vervelender dat ik een Crossover lifetime licentie heb genomen vorig jaar...

@RazorMaron, ik kan je bezwaren tegen cloud gamen volgen.
Ik wil het vooral gebruiken om Age of Empires IV online met vrienden te kunnen spelen en het interesseert me niet indien het niet 4K is of op max draait.

Alleen de abonnementen staan mij ook niet aan.

Wat is nu de beste desktop gaming mac rig?
Kan dat met een Mac mini maxen of kun je beter gaan voor een Mac Studio met straks een M4 xxx SoC?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Malantur schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:21:
Klinkt mij in het voordeel van CrossOver.
Dank hiervoor! Kan ik Whisky weer de-installeren. Moet wel erbij vermelden dat Whisky vrij buggy werkt in de Sequoia beta. Misschien is ie daar nog niet voor geoptimaliseerd. Heb zelf 1 of 2 games geprobeerd te downloaden via Steam, maar liepen allebei vast met downloaden.
whahas schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:36:
Wat is nu de beste desktop gaming mac rig?
Kan dat met een Mac mini maxen of kun je beter gaan voor een Mac Studio met straks een M4 xxx SoC?
Volgens mij is het verschil in prijs tussen een Mac Mini met een M2 Pro chip en een Studio met de M2 Max chip. Een snelle comparison op de site van apple tussen de Studio met de M2 Max 30c-GPU chip, 32GB RAM en 512GB SSD met de Mini met de M2 Pro 19c-GPU, 32 GB RAM en 512GB SSD laat zien dat je voor de eerste €55 meer tikt voor 11 extra GPU-cores. Lijkt mij zelf een no-brainer dan. Ik denk dat het daarbij geen kwaad kan om bij een gaming rig die al aan translation en emulation doet eerder aan de ruime kant te zitten dan aan net afdoende.

Ik had op de r/macgaming gevraagd wat de reden is dat de meeste 32-bit games pre-2007 verrassend goed draaien op Apple Silicon ten opzichte van de 32-bit games post-2007. Waarom werkt een Dark Force Unleashed en een Thief II vlekkeloos, terwijl een Assassin's Creed I en Walking Dead Season 1 draaien alsof je ze speelt op een Pentium II pc. Ik heb hier een best wel degelijk antwoord op gekregen:
Those (dus pre-2007) are all games that wouldn't have used shaders and therefore would avoid shader stuttering in the translation layer. Shaders weren't introduced until DirectX 8 and weren't required until DirectX 10.

(...)

Shader stuttering can be a thing even with native games on both Mac and Windows. It takes a lot of careful consideration to work around - and adding in a translation layer can break all that careful optimization.

Native games on macOS can actually work around this by processing all the shaders in the background after the game is installed - before the game even runs.

(...)

The delay is usually that the game needs to be stopped while the translation happens. A native game needs to translate the shader code to code specific to your GPU - which can already take some time. A translation layer adds the overhead because now a second translation needs to be done first to translate the GPU code into Metal. So Direct3D -> code for your GPU becomes Direct3D -> Metal -> code for your GPU.

There are a few options. Vulkan supports newer Direct3D shaders so it can load them directly without that second translation. Metal actually added this in GPTK 1.0 - so Metal apps should also be able to begin directly loading Direct3D shaders. Parallels may not have adopted this yet.

Both Vulkan and Metal have limited support for shaders that are from older versions of DirectX. I'm not sure what that would mean for older shader based games.
Lijkt me dus sterk dat we de aankomende tijd dit gepatched zullen zien. Ik denk dat het eerder een geval zal zijn dat de community per game zelf een fan-made patch zal moeten uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Het zal dus wel even duren voordat er duizenden games beschikbaar zijn voor de Mac uit alle jaargetijden. Het zal ook wel even duren voordat Apple een Direct kan houden zoals Nintendo vandaag, waarin er een hoop nieuwe spellen aangekondigd gaan worden.

Begrijp ik je goed dat je voor een goede Apple gaming rig meteen het beste kunt gaan voor een Mac Studio? Ik had ergens gehoopt dat ik dit een beetje kon vermijden, maar ergens wil ik ook dat ik mijn Apple apparaat niet na 3 of 4 jaar dien te vervangen, omdat ik dan de nieuwste games niet meer zou kunnen spelen. Dat vind ik ook geen fijn vooruitzicht.

Lang heb ik gedacht dat de 24 GB RAM van mijn intel iMac veel was. Inmiddels zie ik op die Proton pagina's dat er al mensen zijn die systemen hebben met 64 GB RAM geheugen. Ja, ik weet dat Apple's centraal geheugen zijn, maar dat kan bij gamen ook een nadeel zijn, lijkt mij zo.

Voor bijna 2 1/2 duizend heb je een Mac Studio. Ach ja, dat is nog steeds minder dan mijn huidige iMac en dan zit daar inflatie niet bij. Alleen mag ik dan nog wel een scherm en andere randapparatuur bij rekenen. Hmmm, als dat dan de enige computer is die ik dan hoef te kopen, klinkt dat niet eens zo heel verkeerd.

Ik vind de 32" iMac te groot voor mijn appartement. Dat is even groot als mijn oude televisie. Bovendien weten we nog niet wat de uitbreidmogelijkheden zijn van die iMac.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
whahas schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:37:
Het zal dus wel even duren voordat er duizenden games beschikbaar zijn voor de Mac uit alle jaargetijden. Het zal ook wel even duren voordat Apple een Direct kan houden zoals Nintendo vandaag, waarin er een hoop nieuwe spellen aangekondigd gaan worden.

Begrijp ik je goed dat je voor een goede Apple gaming rig meteen het beste kunt gaan voor een Mac Studio? Ik had ergens gehoopt dat ik dit een beetje kon vermijden, maar ergens wil ik ook dat ik mijn Apple apparaat niet na 3 of 4 jaar dien te vervangen, omdat ik dan de nieuwste games niet meer zou kunnen spelen. Dat vind ik ook geen fijn vooruitzicht.
De kans dat Apple een Direct gaat organiseren zie ik tbh ook nooit gebeuren. Het is ook gewoon een heel ander soort bedrijf. Ze zullen gaming denk ik nooit zien als een van hun pijlers. Ik denk dat gaming misschien wel zijn plekje behoudt op de jaarlijkse WWDC. Zoals ze nu al doen besteden ze even kort aandacht aan de betere compatibility die gaming heeft op de Mac en het bekendmaken van games die native naar Mac komen. Zij releasen zelf geen games noch zijn ze een exclusive platform voor AAA games.

Naja voor zover een Mac een gaming rig kan zijn, is de setup van de Mac Mini in mijn vorige post denk ik wel een setup waar menig gamer content mee kan zijn. Maarja, zoals ik ook al daar concludeerde heb je voor een paar tientjes extra een Mac Studio met een verbeterde chip en verder dezelfde specs.

Ik heb vandaag trouwens Baroque op de AetherSX2 geprobeerd, een PS2 emulator die native draait op Apple Silicon, met maximale upscaling toch wel een steady 60fps. Volgens mij is het ook capped op 60. Vond de game zelf niet zo, dus ben er na een kwartiertje maar mee gestopt, veel te punishing voor een gamer die eigenlijk wilt relaxen.

Verder heb ik ook Battle Fantasia - Revised Edition - aangeschaft op Steam. Helaas nergens anders te verkrijgen. BF is vergelijkbaar met Street Fighter. Op max settings draait die ook makkelijk 55-60fps, zowel op CrossOver als op Parallels. Fans zijn niet te horen. Hopelijk kan ik met deze game beginnen in de fighting-genre.

Gisteren toch nog geprobeerd om Assassin's Creed draaiende te krijgen. De directory heeft een DX9, DX10 en een derde exe zonder specificering. Ik dacht dat het uitproberen van elk van de exes misschien verschil opleverde, zowel met CrossOver als Parallels. Helaas niet echt vooruitgang kunnen boeken qua fps. Buiten de open world draai je gemakkelijk 50-60fps, maar in de open world zit je gelijk rond de 18-26 fps op max settings. Alle settings op z'n laagst zetten resulteert in een framerate van 23-30 fps, terwijl buiten de open world de framerate hetzelfde blijft. Ik kan zelf niet coderen, maar ik hoop dat er in de toekomst iemand ervoor kan zorgen dat deze game goed gedraaid kan worden. De hardware is in ieder geval niet de bottleneck!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
RazorMaron schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:34:
[...]
Verder heb ik ook Battle Fantasia - Revised Edition - aangeschaft op Steam. Helaas nergens anders te verkrijgen. BF is vergelijkbaar met Street Fighter. Op max settings draait die ook makkelijk 55-60fps, zowel op CrossOver als op Parallels. Fans zijn niet te horen. Hopelijk kan ik met deze game beginnen in de fighting-genre.
Indien je echt nieuw bent in het fighting genre, dan kan ik Fantasy Strike aanraden. Dat is mijn favoriete fighting game, omdat je in dat spel geen problemen me executie zal hebben. De interface is heel simpel. Je zou dan zeggen dat het spel vrij matig is, maar David Sirlin heeft het voor elkaar gekregen om een moeilijk spel te maken makkelijke inputs en dat hierdoor erg toegankelijk is.

Puur uit nieuwsgierigheid, waarom wil je beginnen in het vechtspel genre?

Persoonlijk worstel ik weer eens met Street Fighter 6. Ik kan Ultra Street Fighter IV best goed, maar de goede mechanieken die 6 introduceert, maken het voor mij een uitdagend spel.

Voor mensen die gamen op een Mac en die geen macbook of iMac gebruiken, letten jullie nog op de verversingssnelheid van jullie schermen? Apple schermen zijn vaak nog slechts 60 Hz.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
whahas schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:18:
[...]

Indien je echt nieuw bent in het fighting genre, dan kan ik Fantasy Strike aanraden. Dat is mijn favoriete fighting game, omdat je in dat spel geen problemen me executie zal hebben. De interface is heel simpel. Je zou dan zeggen dat het spel vrij matig is, maar David Sirlin heeft het voor elkaar gekregen om een moeilijk spel te maken makkelijke inputs en dat hierdoor erg toegankelijk is.

Puur uit nieuwsgierigheid, waarom wil je beginnen in het vechtspel genre?
Ik zal het eens proberen! Is dan niet een beetje het nadeel met Fantasy Strike dat de learning curve wat betreft combinations vrij laag is? Ik zuig echt heel erg in het maken van combi's, dan zou een spel waar ik daarmee word uitgedaagd misschien een betere optie zijn.

Ik wil beginnen in het vechtspel genre aangezien het een genre is waar ik zelf gewoon erg slecht in ben. Niet dat ik een kanjer ben in shooters, maar die spellen, overige FPS/TPS en racing-games kan ik iets makkelijker in renderen.

Ik heb zelf vroeger (14-16 jaar geleden) op de PS2 Mortal Kombat: Deadly Alliance en zo nu en dan Tekken 3 en 4 gespeeld. Ik vond dat toentertijd best wel leuk om te doen. Heb het genre op de een of andere manier sindsdien nooit meer aangeraakt. Ik heb vorig jaar geprobeerd om de originele Tekken op te pakken, maar ik raakte zodanig gefrustreerd dat ik het aan de kant heb gelegd en heb voorgenomen nooit meer dit genre te spelen.

Toch zat het mij niet helemaal lekker dat ik zomaar dit genre volledig links zou laten liggen en vond ik het ook wel slapjes van mezelf dat ik een genre links liet liggen omdat ik er niet goed in was. Zodoende Battle Fantasia opgepakt sinds vandaag, een uurtje gespeeld en ik maak langzaam maar zeker progressie. Het is erg lastig, maar als je een combinatie eenmaal te pakken hebt, dan geeft dat een best wel bevredigend gevoel. (Tot nu toe voornamelijk practice mode gedaan haha).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
RazorMaron schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:30:
[...]

Ik zal het eens proberen! Is dan niet een beetje het nadeel met Fantasy Strike dat de learning curve wat betreft combinations vrij laag is? Ik zuig echt heel erg in het maken van combi's, dan zou een spel waar ik daarmee word uitgedaagd misschien een betere optie zijn.

Ik wil beginnen in het vechtspel genre aangezien het een genre is waar ik zelf gewoon erg slecht in ben. Niet dat ik een kanjer ben in shooters, maar die spellen, overige FPS/TPS en racing-games kan ik iets makkelijker in renderen.

Ik heb zelf vroeger (14-16 jaar geleden) op de PS2 Mortal Kombat: Deadly Alliance en zo nu en dan Tekken 3 en 4 gespeeld. Ik vond dat toentertijd best wel leuk om te doen. Heb het genre op de een of andere manier sindsdien nooit meer aangeraakt. Ik heb vorig jaar geprobeerd om de originele Tekken op te pakken, maar ik raakte zodanig gefrustreerd dat ik het aan de kant heb gelegd en heb voorgenomen nooit meer dit genre te spelen.

Toch zat het mij niet helemaal lekker dat ik zomaar dit genre volledig links zou laten liggen en vond ik het ook wel slapjes van mezelf dat ik een genre links liet liggen omdat ik er niet goed in was. Zodoende Battle Fantasia opgepakt sinds vandaag, een uurtje gespeeld en ik maak langzaam maar zeker progressie. Het is erg lastig, maar als je een combinatie eenmaal te pakken hebt, dan geeft dat een best wel bevredigend gevoel. (Tot nu toe voornamelijk practice mode gedaan haha).
Fantasy Strike heeft wel degelijk combo's. Alleen je zult met dat spel geen executies kunnen oefenen. Ik ken mensen die gestopt zijn met het spelen van vechtspellen vanwege de executies. Alleen vechtspellen is zo veel meer dan weten hoe je knoppen in moet drukken. Spacing, Yomi.
Mocht je iemand zoeken om tegen te spelen, laat het me even weten. Naast Fantasy Strike speel ik ook nog ongeregeld Street Fighter (4 en 6).
Fantasy Strike draait overigens 'native' op de Mac, voor diegene die het zich afvroegen.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
whahas schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:16:
[...]

Fantasy Strike heeft wel degelijk combo's. Alleen je zult met dat spel geen executies kunnen oefenen. Ik ken mensen die gestopt zijn met het spelen van vechtspellen vanwege de executies. Alleen vechtspellen is zo veel meer dan weten hoe je knoppen in moet drukken. Spacing, Yomi.
Mocht je iemand zoeken om tegen te spelen, laat het me even weten. Naast Fantasy Strike speel ik ook nog ongeregeld Street Fighter (4 en 6).
Fantasy Strike draait overigens 'native' op de Mac, voor diegene die het zich afvroegen.
Begrijp ik het goed dat combo's een kwestie is van verschillende knoppen achter elkaar of tegelijkertijd indrukken om een serie attacks achter mekaar te lanceren? Executies is dan het indrukken van een knop terwijl je daarvoor of tegelijkertijd met de joystick verschillende combinaties maakt? Dit laatste is namelijk hetgeen waar ik echt in zuig.

Ik zal het spel binnenkort downloaden en even aankijken of het wat voor mij is, thanks voor het aanbod!

Zijn er trouwens spellen die je wilt spelen dat je specifiek een nieuwe Mac zoekt, of is de huidige aan het einde van zijn Latijn?

Gisteren en vandaag ongeveer 4-5h playtime gestopt in Dragoneer's Aria via PPSSPP, een native PSP emulator. Draait heel goed. De game is capped op 30fps en dat is ook echt hetgeen waar het op blijft, nooit dips in dit spel. Heb de settings helemaal op max staan, zelfs hoger dan 8k (op een MacBook scherm :+ ). Desondanks draait het allemaal perfect. Zodra je anti-aliasing op z'n max zet gaat de ventilator toch wel aanspringen, maar je merkt geen throttle in performance o.i.d. Toch zet ik het maar uit want ik vind het op de een of andere manier geen fijn gevoel als mijn ventilator aanspringt. Wie had gedacht dat je bang zou worden van geluid uit een laptop.

Misschien vanavond kijken of ik wat stappen kan zetten in Battle Fantasia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
RazorMaron schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:48:
[...]

Zijn er trouwens spellen die je wilt spelen dat je specifiek een nieuwe Mac zoekt, of is de huidige aan het einde van zijn Latijn?
Allebei niet, dus ik heb geen haast. Ik wil specifiek een aantal spellen kunnen blijven spelen zoals Age of Empires IV, maar mijn huidige computer, een 2019 iMac, kan dat spel zonder problemen draaien, alleen natuurlijk niet op max. ;) Gelukkig vind ik dat minder belangrijk.

Dat maakt mijn keuze voor een volgend systeem ook lastig. Het valt en staat al bij de monitor die ik bij mijn Mac Studio ga nemen welke mogelijkheden die ik voor mezelf ga scheppen. Oorspronkelijk was ik van plan dual setup te nemen, maar ik ken mezelf langer dan vandaag en die Windows PC zal ongeregeld aan gaan en dat vind ik zonde.

Ergens vind ik duurzaamheid namelijk belangrijker dan of ik er op kan gamen. Ik weet wel zeker dat ik macOS wil en ik vind een 32" scherm toch echt wel heel groot.
Vandaar dat ik nu aan het wachten ben op de M4 SoC voor in de Mac Studio. Ik vraag me echter wel af of ik echt zo veel kracht nodig heb. Tegelijkertijd vervang ik hardware niet vaak en niet snel en mijn huidige iMac heeft ook redelijk wat gekost en daar ben ik nu nog steeds blij mee. Het apparaat gaat nog het nieuwe macOS krijgen!

Bovendien heb ik het geld ook gewoon en heb het ervoor over.
Sinds kort kun je op de Amerikaanse Apple site aangeven wat je voorkeuren waren, maar zelfs als ik €3500 als budget aangeef, wordt de Mac Studio niet aangeraden!
https://www.apple.com/mac/compare/

Momenteel kan ik nog makkelijk gamen door opnieuw op te starten en mijn iMac doet het nog even goed als in het begin, dus ik kan het best nog wel even wachten op een M4 SoC.
Het is alleen dat ik al verwacht had dat er een M3 Pro Apple mini zou zijn geweest inmiddels en dan had ik die gehaald, maar die slaan ze over.

[ Voor 0% gewijzigd door whahas op 22-06-2024 16:53 . Reden: Woordje 'nodig' toegevoegd voor goede grammatica. ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malantur
Voor de geïnteresseerden van Xbox360 games via CrossOver:
https://appleinsider.com/...em_zETMslWPbkd1mjAnS2A-qQ

Artikel linkt onderandere naar deze Reddit post ivm AVX2 bypass:
https://www.reddit.com/r/.../1ddnrvh/comment/l861md6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:09

SG

SG surft naar info hardewaren

Met elke M tier hoger wordt flink duurder maar basis mem size ook groter en niet vergeten mem bandbreedte gaat flink omhoog naast veel meer iGPU . Voor hobby is Mac studio voor mij gewoon te duur macmini worden maar basis daar is mager dus M4 pro basis is al stuk beter plus meer CPU en igpu en mem bandbreedte en dus op alle vlakken basis spects. Heb nu Mac mini last gen X86 en Zen1 TR 1850X allemaal 2018 tech
Mijn monitor staat wat verder ogen zijn niet top en dan is 32” klein en Retina overkill voor mij wil dus flink groter dan 32” 4K vooral voor Xcode. Groot als vervanging voor Dual multimonitor setup wil groot met kleiner ernaast in portrait mode. Naast de Mac mini en TR is er ook PS5 en TV decoder .
Voor hobby voldoet 2018 spul nog. Lichte gebruiker. Maar W10 voor TR zen1 wordt problematisch zo ook winserver 2012. TR W10 naar linux de home server naar game PC en NAS voor server rol dat heeft nu preoriteit.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
@SG Kwam je dit alleen even melden of had je ook een vraag?

Hoe dan ook, voor diegene die het nog willen, Crossover (Life) is weer in de aanbieding.
Ik heb enkel Crossover Preview gebruikt tot dusver, maar zelfs daar heb ik geen spellen mee gespeeld.

Hier nog een korte video van iemand die zich bezig houdt met gamen op de Mac:

Ik vind het vooral reclame.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

whahas schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:05:
@SG Kwam je dit alleen even melden of had je ook een vraag?

Hoe dan ook, voor diegene die het nog willen, Crossover (Life) is weer in de aanbieding.
Ik heb enkel Crossover Preview gebruikt tot dusver, maar zelfs daar heb ik geen spellen mee gespeeld.

Hier nog een korte video van iemand die zich bezig houdt met gamen op de Mac:
[YouTube: Windows gaming on Mac is on SALE! Huge CrossOver and Steam discounts now!]

Ik vind het vooral reclame.
Andrew Tsai is zo'n beetje de guru als het gaat om Windows-games-spelen-op-de-mac (en ook Android-games-op-de-mac, Playstation-games-op-de-mac en Switch-games-op-de-mac).

Hij is mede-oprichter van applegamingwiki.com en heeft verder geen belang in CodeWeavers (Crossover). Hij doet dit soort video's ook als Parallels een aanbieding heeft overigens.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ja, goede nuance.

Zijn kanaal is ook al geregeld in dit onderwerp langs gekomen.
Ik voelde me niet helemaal comfortabel met het delen ervan, maar dat was dus misplaatst.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
https://youtu.be/xRo_QknSl2c?feature=shared

Ik zie het somber in, mac gaming, indien de schattingen in dit filmpje kloppen.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
whahas schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:09:
https://youtu.be/xRo_QknSl2c?feature=shared

Ik zie het somber in, mac gaming, indien de schattingen in dit filmpje kloppen.
Tsai slaat natuurlijk ook gewoon de spijker op zijn kop met de redenen van de tegenvallende cijfers. Je kan niet verwachten dat een Resident Evil 7 7 jaar na release even goed presteert als dat ie deed bij release. Daarbij meegerekend is de Mac natuurlijk een kleinere afzetmarkt dan Windows. Tel daarbij nog eens op dat de game op bijvoorbeeld Steam goedkoper is dan in de App Store. Al helemaal als het gaat om het ook willen kopen van de gold edition upgrade, waardoor je twee keer zoveel geld kwijt bent in de App Store dan via Steam.

Verder is het natuurlijk ook jammer dat Capcom de Mac-versie niet beschikbaar stelt via Steam. Dit lijkt om een App Store exclusive te gaan. Ik begrijp dat men geen zin heeft om een game op twee vrijwel identieke platforms te kopen.

Het lijkt alsof Apple wilt concurreren met Steam etc. Wat Apple echter moet weten is dat de meeste gamers gebruik maken van Steam, Epic en GOG en de meeste gamers die hiervan gebruik maken zullen geen zin hebben om er een tweede library naast te maken. De meer casual gamer die geen gebruik maakt van deze platforms zal denk ik ook niet snel een zeven jaar oude game kopen voor redelijk wat geld. Die zal vast content zijn met het aanbod op Apple Arcade.

Nu begrijp ik Apple ook wel aangezien zij de investeringen die zij doen in gaming ook willen terugverdienen. Dat gaat natuurlijk veel beter als je commissie krijgt van game-ontwikkelaars. Als iemand een game koopt via Steam ziet Apple er volgens mij geen cent van terug.

Laten we als eerst afwachten wat een AAA game doet die gelijk vanaf release beschikbaar is op de Mac. De cijfers zullen dan denk ik ook geen hoge ogen gooien, maar waarschijnlijk wel een stuk beter dan wat de relatief oude troep tot nu toe heeft gedaan. Verder hoop ik dat Apple zijn visie wat betreft gaming bijstelt. Concurreren met Steam lukt ze toch niet. Omarm Steam en zorg dat Macs degelijke laptops en desktops zijn waar de doorsnee gamer gemakkelijk op kan gamen zonder een tweede pc/laptop of een console erbij te kopen. Ik denk dat dat een veel betere manier is om meer omzet te draaien. Misschien dat ze Steam kunnen integreren in hun App Store? Of er in ieder geval voor zorgen dat een game op de ene, ervoor zorgt dat je de game op de ander hebt. Zo kunnen ze toch als het gaat om commissie een graantje meepikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Mooie extra uitleg, @RazorMaron . Zo zie ik het ook.

Zou het kunnen dat Apple te ver terug denkt?
Tijdens de presentatie van Halo op MacWorld in 1999 bestond Steam nog helemaal niet. Laat staan Epic of GOG.
Hoe dan ook, het is net alsof Apple hier wel héél eigenwijs is of op een idiote manier op de korte termijn haar geld terug wil verdienen zonder dat ze eerst miljarden investeert.

Het idee dat wanneer je een spel op je iPhone koopt dat deze dan ook speelbaar is op de Mac is op zich een aardig gegeven, maar of ze hier nu zo veel mensen mee gaan trekken?

Mja, ik denk niet dat Valve en Apple snel om tafel gaan zitten om het een en ander te bekokstofen nadat Apple met Metal aan is komen zitten en Proton niet meer ondersteund.
Straks wordt gamen via Linux nog veel groter dan het nu op de Mac is. Of is dat stiekem al zo?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
whahas schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:23:
Mooie extra uitleg, @RazorMaron . Zo zie ik het ook.

Zou het kunnen dat Apple te ver terug denkt?
Tijdens de presentatie van Halo op MacWorld in 1999 bestond Steam nog helemaal niet. Laat staan Epic of GOG.
Hoe dan ook, het is net alsof Apple hier wel héél eigenwijs is of op een idiote manier op de korte termijn haar geld terug wil verdienen zonder dat ze eerst miljarden investeert.

Het idee dat wanneer je een spel op je iPhone koopt dat deze dan ook speelbaar is op de Mac is op zich een aardig gegeven, maar of ze hier nu zo veel mensen mee gaan trekken?

Mja, ik denk niet dat Valve en Apple snel om tafel gaan zitten om het een en ander te bekokstofen nadat Apple met Metal aan is komen zitten en Proton niet meer ondersteund.
Straks wordt gamen via Linux nog veel groter dan het nu op de Mac is. Of is dat stiekem al zo?
Wat dus wel erg ideaal is met het Apple ecosysteem is dat je dus altijd toegang hebt tot je games, en dat elk apparaat in meer of mindere mate de game zal kunnen draaien. Assassin’s Creed op je Mac, om vervolgens verder op de bank te spelen op je iPad, terwijl je buitenshuis verder kan gamen op je iPhone (Pro). In plaats van een krachtige smartphone, een portable gaming console, een tablet, een pc/desktop voor gaming en een laptop voor werk/browsing kan je uit de voeten met drie devices die multifunctioneel zijn. Denk dat het een verademing is om je library te kunnen spelen op je iPhone Pro, scheelt toch wel weer een apparaat die je dient mee te nemen.

Ik denk dat Apple inderdaad een powerplay zou maken als ze een vlekkeloze ervaring weten te bewerkstelligen voor het grootste deel van de libraries van Steam e.d. Proton wordt ook lang niet native ondersteund door alle games, maar de Steam Deck kan wel heel veel games spelen.

Ik denk dat traditioneel desktop gaming zoals we dat kennen op Linux al groter is dan op Mac.

Apple staat bekend om langzaam maar zeker een goede strategie uit te laten rollen richting de consument. Nu maar hopen dat dat ook het geval is voor gaming.

[ Voor 8% gewijzigd door RazorMaron op 06-07-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:22
Wat is het beste toestel om mijn huidige desktop (i5 3600 cpu + nvidia 3700 gpu) te vervangen voor een mac?
Enigste game die ik speel is Dota dus dat is wel een vereiste dat dit vlot draait.
Voor de rest maakt het me niet echt uit.
Iemand die hier dota speelt op macs?

Ben aant twijfelen voor een mac mini (m4-chip die wellicht in het najaar komt).
Of een macbook air.

Mac mini heeft wel voorkeur want lijkt me prijs kwaliteit wel het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
frye schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:00:
Wat is het beste toestel om mijn huidige desktop (i5 3600 cpu + nvidia 3700 gpu) te vervangen voor een mac?
Enigste game die ik speel is Dota dus dat is wel een vereiste dat dit vlot draait.
Voor de rest maakt het me niet echt uit.
Iemand die hier dota speelt op macs?

Ben aant twijfelen voor een mac mini (m4-chip die wellicht in het najaar komt).
Of een macbook air.

Mac mini heeft wel voorkeur want lijkt me prijs kwaliteit wel het beste.
Eist dota meer resources dan LoL? Zo niet, dan kom je met elke Apple silicon wel uit de voeten. Mijn MacBook Pro Base M1 met 16GB RAM heeft op LoL volgens mij 90-120fps op max settings.

Applegamingwiki heeft een speciale pagina voor Dota 2: https://www.applegamingwiki.com/wiki/Dota_2

[ Voor 6% gewijzigd door RazorMaron op 06-07-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Voor iedereen die wil gaan gamen op een Apple Silicon apparaat en het nog wil gaan kopen:

8 kun je vaak vergeten en 16 GB centraal geheugen werkt ook niet altijd fantastisch als ik dit zo zie.

Ik ben geen expert op dit vlak overigens.
Hoeveel extra kost het van je grafische kaart indien je van Full HD naar QHD of 4K wil gaan?
Tegenwoordig heb je van die upscale technieken. Implementeert Apple dat soort technieken ook?

Ik vraag me af welk beeldscherm ik wil gaan nemen volgend jaar naast een Mac Studio.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik speel zelf op een Mac Studio op 3440x1440. Daar heeft-ie het wel zwaar mee, maar als het niet draait staat er nog een Windows PC met 5800x3d en 7800XT.

Betreft overigens een M2 Max met 32GB.

Ik speel geen Mac native games, want geen aanbod, maar Steam games via Crossover doen het prima, Satisfactory draait prima op Ultra met FSR balanced. FSR werkt prima op de Mac wat dat betreft. Performance geeft nog betere prestaties. Heb Cyberpunk nog niet geprobeerd sinds ik van een M2 Mac Mini ben geüpgraded om te zien of FSR daar ook goed werkt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
GPTK2 is uitgebracht volgens wat ik lees op Reddit. Blijkbaar moet je Whiskey en CrossOver manueel updaten met de DWG die voor developers ter beschikking gesteld is. Zelf nog niet getest, maar zie bijvoorbeeld hier:
https://www.reddit.com/r/macgaming/s/Ok0oBZe3HC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Malantur schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 02:34:
GPTK2 is uitgebracht volgens wat ik lees op Reddit. Blijkbaar moet je Whiskey en CrossOver manueel updaten met de DWG die voor developers ter beschikking gesteld is. Zelf nog niet getest, maar zie bijvoorbeeld hier:
https://www.reddit.com/r/macgaming/s/Ok0oBZe3HC
Volgens de guide video van Andrew Tsai kan je ook GPTK2 dmv CXPatcher je CrossOver updaten. Weliswaar is dit dus niet een officiële patch.

Heb de link van de video niet zo snel bij de hand, maar met Google moet het lukken.

• whahas
Ik ben weer, onder andere vanwege de mogelijke komst van de Mac mini M4, weer eens gaan kijken naar een monitor voor een dual setup. Alleen bij elk scherm loop ik wel ergens tegenaan.
Ach ja.
Waar ik wel weer aan herinnerd ben, is dat er geen schermen zijn die zowel geschikt zijn voor high-end gaming als voor High-end Mac gebruik, omdat 27" schermen vaak geen hoge verversingssnelheid dan wel een hogere ppi hebben, terwijl je voor mijn ideale monitor dus wél allebei nodig hebt.

Dus nu ben ik naar 27" QD (2K) schermen aan het kijken, omdat ik mijn iMac vaak ook gewoon in 2K gebruik. Ik vraag me nu af of ik die lagere reactiesnelheden van onder de 5 ms nodig ga hebben bij mijn gebruik. Ik vind dit alles best lastig, aangezien ik nooit eerder een Game-PC heb gehad.

Had ik al gezegd dat ik mijn dual boot iMac ga missen? Ja, volgens mij wel.
Morgenavond ga ik GTA2 multiplayer doen met vrienden.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Laatst online: 06-07 11:14
whahas schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:36:
Ik ben weer, onder andere vanwege de mogelijke komst van de Mac mini M4, weer eens gaan kijken naar een monitor voor een dual setup. Alleen bij elk scherm loop ik wel ergens tegenaan.
Ach ja.
Waar ik wel weer aan herinnerd ben, is dat er geen schermen zijn die zowel geschikt zijn voor high-end gaming als voor High-end Mac gebruik, omdat 27" schermen vaak geen hoge verversingssnelheid dan wel een hogere ppi hebben, terwijl je voor mijn ideale monitor dus wél allebei nodig hebt.

Dus nu ben ik naar 27" QD (2K) schermen aan het kijken, omdat ik mijn iMac vaak ook gewoon in 2K gebruik. Ik vraag me nu af of ik die lagere reactiesnelheden van onder de 5 ms nodig ga hebben bij mijn gebruik. Ik vind dit alles best lastig, aangezien ik nooit eerder een Game-PC heb gehad.

Ik heb het apple scherm uit 2024 is dat iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
frenkied schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:22:
[...]

Ik heb het apple scherm uit 2024 is dat iets?
Nee, de verversingssnelheid van dat scherm is slechts 60 Hz en daardoor minder geschikt voor gamen.

Ik overweeg momenteel onder andere dit scherm:
uitvoering: Gigabyte AORUS FO27Q3 Zwart

[ Voor 24% gewijzigd door whahas op 01-09-2024 22:26 ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

whahas schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:25:
[...]

Nee, de verversingssnelheid van dat scherm is slechts 60 Hz en daardoor minder geschikt voor gamen.

Gebruik je (ook) een laptop? Dit scherm gaat maar tot 18 Watt voor power delivery - dat is niet voldoende voor een laptop. Daar heb je minimaal 30 Watt (MacBook Air) of 60 Watt (MacBook Pro) voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Heroic_Nonsense schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:34:
[...]

Gebruik je (ook) een laptop? Dit scherm gaat maar tot 18 Watt voor power delivery - dat is niet voldoende voor een laptop. Daar heb je minimaal 30 Watt (MacBook Air) of 60 Watt (MacBook Pro) voor nodig.
Nee, ik heb zelfs nog nooit een laptop gehad. Daar krijg ik keuzestress van. Wel lief dat je het meldt. Ik de Tweakers review hadden ze het er ook over. Het is best vreemd dat dit scherm zo'n lage power delivery heeft, aangezien het een scherm met een KVM Switch is.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

whahas schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:44:
[...]

Nee, ik heb zelfs nog nooit een laptop gehad. Daar krijg ik keuzestress van. Wel lief dat je het meldt. Ik de Tweakers review hadden ze het er ook over. Het is best vreemd dat dit scherm zo'n lage power delivery heeft, aangezien het een scherm met een KVM Switch is.
Kostenbesparing. Meer vermogen op PD vereist ook een grotere voeding, en dat kost geld. Dan kijkt men naar de doelgroep (gamers met een flinke desktop, of met een gaminglaptop die toch al niet over PD gevoed zal gaan worden) en houdt men het op 18 Watt. Leuk voor Samsung Dex, of een iPad, maar meer ook niet.

Omgekeerd zie je dat veel 60Hz-schermen in deze prijsklasse juist wel PD op dat soort vermogens kunnen leveren, maar weer geen hoge refreshrate hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Heroic_Nonsense schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:09:
[...]

Kostenbesparing. Meer vermogen op PD vereist ook een grotere voeding, en dat kost geld. Dan kijkt men naar de doelgroep (gamers met een flinke desktop, of met een gaminglaptop die toch al niet over PD gevoed zal gaan worden) en houd men het op 18 Watt. Leuk voor Samsung Dex, of een iPad, maar meer ook niet.

Omgekeerd zie je dat veel 60Hz-schermen in deze prijsklasse juist wel PD op dat soort vermogens kunnen leveren, maar weer geen hoge refreshrate hebben.
Tijdens mijn onderzoekje kwam ik er inderdaad achter dat bijvoorbeeld 4k/5k zelden tot nooit wordt gecombineerd met iets als 120 Hz. Alleen ga ik nu dus voor 2k, omdat ik het verschil tussen 1k en 4k al amper zie.

Wel bijzonder dat ze op de wattage bezuinigen, want een van de nadelen van dit scherm is dat het niet bepaald zuinig is. Dus het zou kunnen dat ik het bijvoorbeeld daarom niet neem. Gelukkig kunnen we dankzij de EU rekenen op schermen die in stand-by zuinig zijn. Sowieso is een OLED scherm in stand-by zetten een goed idee, lijkt me.
Hey, ik zal eens opzoeken hoeveel stroom dit apparaat trekt in stand-by.

Aanpassing 2:
Volgens de producent:
Power Saving Mode
<0.5W
Power Off Mode
<0.3W
Bron: https://www.gigabyte.com/Monitor/AORUS-FO27Q3/sp#sp

Dat is best netjes, toch?

[ Voor 9% gewijzigd door whahas op 02-09-2024 16:46 . Reden: inderdaad toegevoegd 2e aanpassing: gegevens toegevoegd over stand-by ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

whahas schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:38:
[...]

Tijdens mijn onderzoekje kwam ik er inderdaad achter dat bijvoorbeeld 4k/5k zelden tot nooit wordt gecombineerd met iets als 120 Hz. Alleen ga ik nu dus voor 2k, omdat ik het verschil tussen 1k en 4k al amper zie.

Wel bijzonder dat ze op de wattage bezuinigen, want een van de nadelen van dit scherm is dat het niet bepaald zuinig is. Dus het zou kunnen dat ik het bijvoorbeeld daarom niet neem. Gelukkig kunnen we dankzij de EU rekenen op schermen die in stand-by zuinig zijn. Sowieso is een OLED scherm in stand-by zetten een goed idee, lijkt me.
Hey, ik zal eens opzoeken hoeveel stroom dit apparaat trekt in stand-by.
In de pricewatch kun je sorteren op PD, resolutie en refreshrate. Dan komt dit lijstje eruit (4K of hoger met PD, en een refreshrate hoger dan 100 Hz):

categorie: Monitors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Heroic_Nonsense schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:47:
[...]

In de pricewatch kun je sorteren op PD, resolutie en refreshrate. Dan komt dit lijstje eruit (4K of hoger met PD, en een refreshrate hoger dan 100 Hz):

categorie: Monitors
Ja en op het moment dat ik op jouw linkje klik, ben ik opeens allé voorkeuren die ik zelf ingevoerd heb, kwijt, maar ik ben nieuwsgierig, dus ik klik wel.

Uit die lijst zijn er 7 daadwerkelijk 27" (ik was vergeten dat ik geen groter scherm wil dan ik nu al heb.)
Even bestuderen. :)
Daarvan is geen enkele 5K, maar je hebt dus wel 4K met wat meer Hz.
whahas schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:36:
Ach ja.

Ik had wel gezegd dat ik een 2K scherm zocht, zie ik.

[ Voor 47% gewijzigd door whahas op 02-09-2024 19:33 ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:27
Ik ben sinds kort eigenaar van een 5K 27-inch iMac uit 2017 met een i5 7600K, Radeon Pro 580 (8GB) en 64GB RAM. Ik heb daarnaast een 14-inch MacBook Pro met een M1 Pro, en ondanks dat er van Apple Silicon Macs wordt aangenomen dat ze wat CPU betreft sneller zijn dan eender welke Intel Mac en ook grafisch erg sterk zijn, merk ik toch dat ik met de iMac spellen kan draaien op instellingen die ik met de M1 Pro echt niet haal.

Het verschil zal vast ook te wijten zijn aan Windows (ARM) virtualisatie versus BootCamp, maar met hoe goedkoop 5K iMacs met een serieuze GPU aan het worden zijn is dat denk ik wel een waardevolle toevoeging aan dit topic.

• whahas
Dat is zeker een waardige toevoeging, alhoewel we het er wel eens eerder over hebben gehad.
Ik heb zelf een 2019 iMac 27" 5K met 24 GB en daar kan ik ook best veel mee, mits ik naar Windows boot.

In mijn apparaat zit een Radeon Pro Vega 48 8 GB die het dus meestal nog best netjes doet. Heeft wat moeite met Age of Empires, want dan wil het apparaat toch wel flink gaan blazen. Ik heb weinig echt heftige games getest, omdat ik niet echt een PC-gamer ben. @BleuZ

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
Gisteren weer voor het eerst in een hele tijd gegamet. Op de laptop van een familielid. Die hebben we een korte tijd geleden aangeschaft omdat ze na 15 jaar toch wel aan een nieuwe toe was. Ze wilde een laptop met een bepaald budget die het gewoon moest doen en ook snel zou blijven doen. Uiteindelijk gekeken naar wat de beste specs zijn voor het budget en toen kwamen we wel uit op een aardige gaming laptop. Ze gebruikt hem alleen voor thuis dus hij hoefde niet per se portable te zijn.

Ik had een beetje een burn-out wat betreft gamen, het voelde een beetje aan als een chore dan als een moment om te ontspannen. Ik denk dat een gedeelte daarvan mede te danken is aan het hele proces voorafgaand aan het spelen op de Mac. Een game via native/parallels/crossover/whisky/rosetta 2 uitproberen en dan kijken wat het beste werkt, om dan vervolgens nog te kijken of je het spel verder kan optimizen met de nodige stappen. Om dan niet eens een AAA game van de nodige jaren oud op max settings 60fps te spelen (want dat is een vereiste voor mij vooraleer ik ergens aan begin). Ik speel dan ook niet de nieuwste releases noch heb ik daar behoefte aan.

Op de laptop simpelweg Steam geïnstalleerd, game geïnstalleerd (Halo: Reach, campaign is echt een aanrader), mijn ps4 controller via kabel verbonden (want via Bluetooth kan dat niet zonder DS4Windows, doet mijn Mac wel beter) en mijn AirPods gepaired (moest ik in de settings ff aanpassen) en starten maar. Geen enkele problemen gehad en geen enkele frame drops, screen tearing of een ander probleem. Voelde echt heel fijn om gewoon te gamen zonder hoofdpijn noch zorgen wat betreft compatibility en performance.

Mac heeft echt nog een hele lange weg te gaan alvorens mij deze ervaring te kunnen geven. Ik ben dan ook gestopt met het gamen op mijn Mac, tenzij de game gegarandeerd native op mijn base M1 in Max settings 60+ fps kan draaien.

Heb verder ook geen budget om te upgraden naar een nieuwere Mac, al helemaal niet puur voor gaming. Wellicht dat ik die stap wel zet over twee jaar, wanneer ik waarschijnlijk zal beginnen met werken. Tegen die tijd is de M5 Ultra hopelijk gelanceerd.

————-
Nog wat Mac nieuws: RPCS3 heeft een beta native arm build gekregen! Geoptimaliseerd voor de Mac. Iets waar de Mac’s wel goed in zijn geworden (en misschien beter dan Windows op sommige fronten) is emulation. Voor de PS1, PS2 en PSP werkt het in ieder geval perfect en erg makkelijk.

• whahas
Ik zit weer / nog steeds naar dual setup te kijken, omdat ik het ook vervelend vind indien iets niet 'gewoon werkt'.
Ik had een beetje een burn-out wat betreft gamen, het voelde een beetje aan als een chore dan als een moment om te ontspannen. Ik denk dat een gedeelte daarvan mede te danken is aan het hele proces voorafgaand aan het spelen op de Mac. Een game via native/parallels/crossover/whisky/rosetta 2 uitproberen en dan kijken wat het beste werkt, om dan vervolgens nog te kijken of je het spel verder kan optimizen met de nodige stappen. Om dan niet eens een AAA game van de nodige jaren oud op max settings 60fps te spelen (want dat is een vereiste voor mij vooraleer ik ergens aan begin). Ik speel dan ook niet de nieuwste releases noch heb ik daar behoefte aan.
Vooral dit stuk spreekt mij aan. Ik ben nooit een PC gamer geweest, maar door het spelen van zaken als Age of Empires IV weet ik inmiddels wel wat ik mis indien ik mijn iMac weg doe. Dus vandaar dat ik ook naar iets als een Mac Studio kijk, alhoewel ik een M5 Ultra SoC dan wel heel erg prijzig vind.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
whahas schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:42:
Ik zit weer / nog steeds naar dual setup te kijken, omdat ik het ook vervelend vind indien iets niet 'gewoon werkt'.
[...]

Vooral dit stuk spreekt mij aan. Ik ben nooit een PC gamer geweest, maar door het spelen van zaken als Age of Empires IV weet ik inmiddels wel wat ik mis indien ik mijn iMac weg doe. Dus vandaar dat ik ook naar iets als een Mac Studio kijk, alhoewel ik een M5 Ultra SoC dan wel heel erg prijzig vind.
Om heel eerlijk te zijn vind ik een dual setup zo’n slecht idee nog niet. Ik zou dan zelf gaan voor twee portables. De eerste is je simpele MacBook 13-inch Air/Pro en dat gewoon als daily gebruiken. Deze dan aansluiten op een scherm en evt lichtere native spellen op spelen. Als je serieus wilt gamen heb je een tweede laptop, maar dan speciaal voor games. Die je evt ook kan aansluiten op hetzelfde scherm. Zo’n laptop neemt een stuk minder ruimte in beslag en kan je prima opbergen.

Zelf zou ik de laptop als een verkapte game-console gebruiken en aan mijn tv aangesloten houden (mits ik met controller speel).

Ik heb binnenkort trouwens Apple Arcade voor een paar maandjes wegens aanschaf van een nieuwe iPhone. Ik zal mijn bevindingen t.z.t. wel met jullie delen.

Bij het spelen van Halo: Reach heb ik ook de Wikipedia geraadpleegd en zodoende op Bungie (developer) gekomen. Bungie was in eerste instantie een developer die games voor de Mac ontwikkelde. Ze hebben titles op Mac uitgebracht zoals Myst, Marathon en Halo: Combat Evolved.
Jammer dat ze die lijn niet hebben doorgetrokken. Opzich logisch als je wordt opgekocht door Microsoft. Toch hebben ze toen ze weer een zelfstandige studio waren niks meer voor de Mac gedaan. Ondertussen zijn ze weer overgenomen door Sony dus die kans is wederom vrij klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barthvis
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-04 13:12
Het wordt steeds leuker:

Sinds heel kort kun je nu ook PS3 Games draaien op een Sillicon Mac.

YouTube: PS3 on Mac emulator gets NATIVE ARM build!

• whahas
Ja, die emulators worden steeds beter.
Nu ben ik zelf niet zo van de emulators, maar ik kan echt begrijpen dat veel mensen hier heel blij van worden!

Keuzes maken de Mens

• whahas
Ik heb weinig behoefte aan iets mobiels, liever iets aanpasbaars. Ik wil wel een kleine kast, maar mijn beste vriend is nog meer van de ICT dan ikzelf, dus ik denk dat we uiteindelijk wel iets vinden dat bij mijn manier van gebruik past.

Ondanks die dual setup, zit ik nog steeds te denken aan een Mac Studio, onder andere omdat ik 32 GB Centraal geheugen en 1 TB opslag wil mét wat extra poorten. Wanneer je dat bij een mini doet, heb je bijna al de prijs van een Studio. Helaas weet ik nog niet of dit ook zo klopt bij de M4 SoCs.
@RazorMaron

Keuzes maken de Mens

• PrimusIP
RazorMaron schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:50:
Ik had een beetje een burn-out wat betreft gamen, het voelde een beetje aan als een chore dan als een moment om te ontspannen. Ik denk dat een gedeelte daarvan mede te danken is aan het hele proces voorafgaand aan het spelen op de Mac.
Heel herkenbaar!
Ook native op een windows pc is het soms al een gedoe met ini files, drivers, etc. Maar met een Mac + games die niet geschreven zijn voor macOS is voor mij teveel gedoe.
Ik game niet zoveel meer, maar ik hou het nu gewoon bij de Switch en een paar games die ook echt voor macOS geschreven zijn.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hier ook een dual setup.

Alles behalve games doen we op ieder onze eigen MacBook (ik en vrouwlief een M1 Air, zoonlief een oude Retina MacBook Pro 2012). Daarnaast hangt er in de meterkast een mac mini als fileserver en is er nog een i5 9600K-PC met Linux en Windows aanwezig voor bepaalde testwerkzaamheden voor mijn eigen bedrijf.

Daarnaast hebben we een game-pc met Intel i5-12400, RTX 4060 en 32 GB RAM, draaiend op Windows 11 en hangend aan een fraai ultrawide beeldscherm. Daar maakt op dit moment het hele gezin gebruik van, maar eind van dit jaar krijgt mijn zoon zijn eigen game-pc.

De PC's bouw ik overigens zelf.

Kijk, ik ben een ervaren en zeer tevreden Apple-gebruiker, maar voor games loopt Apple op dit moment gewoon flink achter. Zelfs met een M2 Ultra Mac Studio haal je bij lange na niet de fps van die (lower midrange!) game PC die ik hier heb staan - Apple's hardware kan niet tippen aan een RTX 4060 namelijk, laat staan betere RTX-kaarten of AMD-RX-kaarten.

Om maar te zwijgen over het beperktere aanbod van games op de Mac.

Heel voorzichtig zie je een shift - iedere event krijgen games meer plek van Apple. Maar dat is al jaren zo, en het gaat erg langzaam. Veel meer dan een same-day release van de nieuwste Assassin's Creed komt men nog niet. Een game als CyberPunk is nog ver, ver weg met dit tempo.

Apple is best een grote speler in de gamesindustry. De games-gerelateerde omzet van van Apple ligt ongeveer op het niveau van Microsoft's Xbox-divisie en heel Nintendo, om maar eens even wat te noemen, en dat lukt ze met hun huidige mindset. Men focust qua games vooral op de iPhone, zie er in recente jaren flink wat AAA-titels bij heeft gekregen, maar de Mac blijft wat achter.

• whahas
Ondanks de grote bankrekening van Apple zijn ze heel spaarzaam met hun investeringen op Mac gaming gebied. Qua smartphones zijn ze heer en meester inderdaad en alle mobiele games zullen vast eerst naar de iPhone en iPad gaan.
Alleen studio's of uitgevers kopen om hiermee spellen rechtstreeks / tegelijkertijd / als eerste (of zelfs enige!) te laten komen op de Mac gaat ze blijkbaar wat te ver, terwijl je dat toch best goed zou kunnen onderbouwen.

Apple steekt veel geld in Apple TV, terwijl ze volgens mij veel makkelijker veel meer geld kunnen verdienen als ze gewoon vol inzetten op games.

Soms heb ik er wel eens van gedroomd wat er zou gebeuren indien Nintendo en Apple samen zouden werken, maar qua gamen kijk ik veel meer uit naar de Nintendo Switch 2 dan de Mac Studio 4 Ultra SoC.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

whahas schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:51:
Ondanks de grote bankrekening van Apple zijn ze heel spaarzaam met hun investeringen op Mac gaming gebied. Qua smartphones zijn ze heer en meester inderdaad en alle mobiele games zullen vast eerst naar de iPhone en iPad gaan.
Alleen studio's of uitgevers kopen om hiermee spellen rechtstreeks / tegelijkertijd / als eerste (of zelfs enige!) te laten komen op de Mac gaat ze blijkbaar wat te ver, terwijl je dat toch best goed zou kunnen onderbouwen.

Apple steekt veel geld in Apple TV, terwijl ze volgens mij veel makkelijker veel meer geld kunnen verdienen als ze gewoon vol inzetten op games.

Soms heb ik er wel eens van gedroomd wat er zou gebeuren indien Nintendo en Apple samen zouden werken, maar qua gamen kijk ik veel meer uit naar de Nintendo Switch 2 dan de Mac Studio 4 Ultra SoC.
Nintendo en Apple werken samen ;) Alleen niet op de manier die jij zou willen zien, en dat heeft een reden. Net als Apple, wil Nintendo ook controle over de hele keten (hardware - software - licensing - distributie). Zoals het er nu uitziet, denk ik niet dat er ooit first-party AAA-nintendo Games op een ander device dan Nintendo's eigen hardware uitkomen.

Een Apple TV met een A18-soc zou veel krachtiger zijn dan de Nintendo Switch (en misschien zelfs wel krachtiger dan de "Switch 2"), maar ook peperduur. o'n A18-based AppleTV met een goede deal van een paar grote uitgevers zou nog best wel eens een bestseller kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ja, hardware of software is het probleem niet meer!

Keuzes maken de Mens

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:10
whahas schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:25:
[...]

Ik heb de gigabyte M32UC die ik voornamelijk gebruik voor thuiswerken icm windows en soms voor gaming icm Macbook (m1-pro).

De intentie was vooral om de ps5 te verplaatsen naar de werkkamer icm deze monitor, maar dat is er tot nu toe nog niet van gekomen.

TLDR; check dit model ook eens, mochten er vragen zijn kan ik altijd even testen.

—-
De reden dat ik naar dit topic kwam was om te vragen naar ervaringen mbt World of Warcraft de recentere Macbook pro/airs. Ik zit er aan te denken om mijn m1-pro te verkopen om vervolgens een recente air te nemen (of misschien toch pro of niet te verkopen) ivm draagbaarheid. Ik wil graag de mogelijkheid houden om soms een potje wow of civ te kunnen doen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Bossie schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:27:
[...]

Ik heb de gigabyte M32UC die ik voornamelijk gebruik voor thuiswerken icm windows en soms voor gaming icm Macbook (m1-pro).

De intentie was vooral om de ps5 te verplaatsen naar de werkkamer icm deze monitor, maar dat is er tot nu toe nog niet van gekomen.

TLDR; check dit model ook eens, mochten er vragen zijn kan ik altijd even testen.

—-
De reden dat ik naar dit topic kwam was om te vragen naar ervaringen mbt World of Warcraft de recentere Macbook pro/airs. Ik zit er aan te denken om mijn m1-pro te verkopen om vervolgens een recente air te nemen (of misschien toch pro of niet te verkopen) ivm draagbaarheid. Ik wil graag de mogelijkheid houden om soms een potje wow of civ te kunnen doen.
World of Warcraft draait alseen tierelier op een MacBook Air M2 (zelfs op een M1). 60fps is makkelijk haalbaar.

Zie ook YouTube: M2 MacBook Air: Can It Play World of WarCraft?

CIV 6 ook is ook goed te doen op een M2: YouTube: Civilization VI - Anthology Edition - M2 MacBook Air - BENCHMARK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:10
Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:23:
[...]

World of Warcraft draait alseen tierelier op een MacBook Air M2 (zelfs op een M1). 60fps is makkelijk haalbaar.

Zie ook YouTube: M2 MacBook Air: Can It Play World of WarCraft?

CIV 6 ook is ook goed te doen op een M2: YouTube: Civilization VI - Anthology Edition - M2 MacBook Air - BENCHMARK
Dan zal het op een m3/4 ook wel goed komen aangezien ik geen haast heb, wil vooral een kleinere laptop ivm reizen voor voornamelijk studie/administratie gebruik.

Bij de andere opties op shortlist, lijkt het erop dat ik de optie om af en toe deze games te spelen kwijtraak (surface laptop / matebook x pro).

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• RazorMaron
Heeft er hier toevallig ook iemand ervaring met Apple Arcade? Hoe bevalt dat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:23
RazorMaron schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:58:
Ik heb er wel wat ervaring mee.

Technisch gezien werkt het goed. Gewoon downloaden en spelen. Wil je verder spelen op iPhone / iPad / mac of Apple TV? Dan is dat geen probleem. Een spel gestart op het ene apparaat kun je probleemloos voortzetten op het andere apparaat.

Verder gebruik ik het niet zo heel veel. Wanneer ik naar het spelaanbod kijk, krijg ik het idee dat veel spellen bedoeld zijn voor kinderen of anderzijds simpel in elkaar zitten, of dat het aangepaste freemium games zijn die ontdaan zijn van alle in-app aankopen en reclame.

Soms worden spellen ook weer verwijderd van Apple Arcade. Je krijgt hier geen bericht over. Opeens werkt het spel niet meer en krijg je een popup te lezen dat het spel niet meer beschikbaar is, samen met de optie om het spel te verwijderen.

De spellen die ik zelf uitgespeeld heb:
- Beyond a Steel Sky: mooi spel, leuk verhaal. Geeft een goede game-ervaring.
- Creaks: is een heel mooi gemaakt puzzelspel. Ook een aanrader.
- Discolored: leuk puzzelspelletje uit de begintijd van Apple Arcade, maar wel snel uitgespeeld.

Verder speel ik wel eens Mahjong en Crossword jam+. Die laatste is de apple arcade versie van een freemium woordspelletje. Doet wat het moet doen zonder ergernissen.

Er zullen vast nog wel meer goede spellen te vinden zijn op Apple Arcade, maar mijn game tijd is ook maar beperkt. Als ik echt wil gamen, speel ik liever een spel uit mijn Steam bibliotheek of één van de premium spellen die ik heb aangeschaft voor op de iPad.

Of het echt een toevoeging is, vind ik moeilijk te zeggen. Spellen zoals Beyond a Steel Sky en Creaks staan ook op Steam en als je het daar koopt is het spel gewoon van 'jou'. Als je niet het risico wilt lopen het spel op een dag niet meer te kunnen spelen, kun je het beter daar kopen.

Verder vind ik het wel fijn om af en toe wat simpele tussendoortjes te kunnen spelen zonder gehinderd te worden door reclame op in-app aankopen die je opgedrongen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen O op 28-09-2024 15:32 ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
RazorMaron schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:58:
Technisch werkt het platform goed, precies zoals hierboven staat, maar inderdaad....
Het spelaanbod is echt amateuristisch en kinderachtig. Een gemiste kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Bossie schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:27:
[...]

Het voldoet niet aan mijn wensen (zoals 27"), maar het is wel een leuk scherm inderdaad.

Keuzes maken de Mens

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:08
Apple Arcade: ik ben best tevreden voor wat hey biedt. Vind outlanders heel leuk!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Apple Arcade is leuk, maar zeker niet vergelijkbaar met zoiets als XBOX Gamepass Ultimate, wat ook prima werkt op je mac (het streamingdeel dan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG

SG

Voor mij hoeft het niet mobiel. Ik game niet op de Mac. Daar heb ik PS5 en Windows PC voor met G-kaart.
Ik hoor ook geruchten over Sony samen werking met Apple. Apple heeft laatst wel meer indruk gegeven om meer op gaming in te zetten. Maar dat heeft zijn tijd nodig. En flinke opgave met zo een achterstand.
Voor gamen is igpu van stock M chip het minst. M?-pro is grotere igpu max nog groter .
Dus M vanila is budget M pro midrange en M max high-end M ultra topend .
Het voordeel is dat elke tier ook met meer stock ram komt en nog belangrijker ook gedeelde hoge bandbreedte zoals Vram op G-kaart bied en voldoende grote dat 4K mogelijk wordt.
Iig zal ik als kan minimaal Mac mini met M-pro keizen voor gamen met voldoende ram minstens meer dan PS5 16+ GB omdat als er geport wordt de main target altijd consoles is en dat is APU met flinke igpu.
Voor mijn Xcode en Metal c++ en swift hobby coding is M pro ook wel gewenst.
Maar er zal altijd wel Windows game rig naast staan en PS5

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Wat dat betreft dien ik toch wel te gaan voor een Max M SoC, wil ik ook nog wat kunnen doen met mijn Mac.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Jammer dat ik niks kan vinden over de base M1 en haar prestaties met Asahi Linux.

Verder denk ik dat ik desondanks alsnog niet max settings kan spelen. Helaas is dat een bridge too far voor de base M1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

RazorMaron schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:31:
[...]

Jammer dat ik niks kan vinden over de base M1 en haar prestaties met Asahi Linux.

Verder denk ik dat ik desondanks alsnog niet max settings kan spelen. Helaas is dat een bridge too far voor de base M1.
Afhankelijk van de game, is de M1 (base model) inderdaad niet krachtig genoeg om de nieuwste games op max settings te spelen. Maar hoe ouder de game, hoe groter de kans dat het wel lukt.

Let ook op dat je de resolutie van de game in kwestie aanpast. 1440 * 900, of 1980 * 1080 lukt vaak nog wel, maar de native resolutie van de MacBook Air en MacBook Pro met M1-chips is veel hoger, en sommige games pakken standaard de native resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Heroic_Nonsense schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:38:
[...]

Afhankelijk van de game, is de M1 (base model) inderdaad niet krachtig genoeg om de nieuwste games op max settings te spelen. Maar hoe ouder de game, hoe groter de kans dat het wel lukt.

Let ook op dat je de resolutie van de game in kwestie aanpast. 1440 * 900, of 1980 * 1080 lukt vaak nog wel, maar de native resolutie van de MacBook Air en MacBook Pro met M1-chips is veel hoger, en sommige games pakken standaard de native resolutie.
Enig idee hoe de oudere 32-bit games functioneren op Asahi Linux? Ik hoef niet per se de nieuwste AAA games te spelen. Ik ben nu toevallig bezig met de Halo MCC en wissel dat af met wat nieuwere indie games (nu Yars Rising).

Als ik game op mijn Mac (MBP M1 16GB), dan wil ik dat wel op native resolution met max settings. In die zin wil ik niet inleveren op quality t.o.v. van de windows. Fps loss maakt mij niet zoveel uit zolang ik maar minimaal de 60fps heb. Zelf heb ik een beetje de hoop verloren dat dit behaald kan worden. Ik dacht dat dit mogelijk zou zijn met de oudere 32-bit games zoals een Far Cry of Assassin's Creed, maar daar loop ik tegen teveel performance issues aan. Zowel via CrossOver als via Parallels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

RazorMaron schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:06:
[...]

Enig idee hoe de oudere 32-bit games functioneren op Asahi Linux? Ik hoef niet per se de nieuwste AAA games te spelen. Ik ben nu toevallig bezig met de Halo MCC en wissel dat af met wat nieuwere indie games (nu Yars Rising).

Als ik game op mijn Mac (MBP M1 16GB), dan wil ik dat wel op native resolution met max settings. In die zin wil ik niet inleveren op quality t.o.v. van de windows. Fps loss maakt mij niet zoveel uit zolang ik maar minimaal de 60fps heb. Zelf heb ik een beetje de hoop verloren dat dit behaald kan worden. Ik dacht dat dit mogelijk zou zijn met de oudere 32-bit games zoals een Far Cry of Assassin's Creed, maar daar loop ik tegen teveel performance issues aan. Zowel via CrossOver als via Parallels.
HALO is niet heel zwaar, dus die doet het misschien wel op 60fps op native. Volgens mij draaien alle HALO-games in de MCC op dezelfde engine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
whahas schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:37:
Ondanks die dual setup, zit ik nog steeds te denken aan een Mac Studio, onder andere omdat ik 32 GB Centraal geheugen en 1 TB opslag wil mét wat extra poorten. Wanneer je dat bij een mini doet, heb je bijna al de prijs van een Studio. Helaas weet ik nog niet of dit ook zo klopt bij de M4 SoCs.
@RazorMaron
The ‌MacBook Air‌ models will follow in the early months of 2025, between January and March. After that, Apple plans to refresh the Mac Studio. Gurman claims that the ‌Mac Studio‌ was on track to be updated alongside the ‌MacBook Air‌, but it is now going to see a refresh between March and June. In prior articles, he has said the ‌Mac Studio‌ would come out in mid-2025, so it is unclear what has changed.
https://www.macrumors.com...roduction-beginning-soon/

Nu ze de Mac Mini een refresh hebben gegeven met de M4, denk ik dat het inderdaad erg plausibel is als we over een half jaar een refresh zien van de Mac Studio. Het einde van het wachten is voor jou in zicht!

Voor mij is het ook alweer langzaam kijken naar een nieuw apparaat. Mijn MBP M1 13" is top, maar ik wil misschien toch nog wat krachtigers voor de momenten waarop ik ervoor kies om te gamen (overkill). Ik ga denk ik wachten op de M5-series, die zal waarschijnlijk tegelijkertijd lanceren als dat ik begin met full-time werken. Mooi excuus om een nieuwe te halen. :+

Tegelijkertijd lees ik dat in 2026 Mac's op de markt komen met OLED schermen en dat is natuurlijk ook perfect voor gamen. Keuzes ;(

[ Voor 6% gewijzigd door RazorMaron op 30-10-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
RazorMaron schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:20:
Voor mij is het ook alweer langzaam kijken naar een nieuw apparaat. Mijn MBP M1 13" is top, maar ik wil misschien toch nog wat krachtigers voor de momenten waarop ik ervoor kies om te gamen (overkill). Ik ga denk ik wachten op de M5-series, die zal waarschijnlijk tegelijkertijd lanceren als dat ik begin met full-time werken. Mooi excuus om een nieuwe te halen. :+
Ik heb nog steeds een M1 air en nog geen moment gehad dat die machine ergens tekort schoot of tegen de grenzen aanliep. Dat was met mijn vorige Intel MBA toch wel anders na dat aantal jaar.

Alleen bepaalde games trekt hij niet. Maar na zoveel jaren geklooi om games op de mac te draaien ben ik daar wel een beetje klaar mee. Dat gedoe begon voor mij trouwens al sinds ze 32bit lieten vallen. Sowieso vind ik gamen op een laptop niet ideaal. Dan kies ik liever voor een alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
RazorMaron schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:20:
[...]

[...]

https://www.macrumors.com...roduction-beginning-soon/

Nu ze de Mac Mini een refresh hebben gegeven met de M4, denk ik dat het inderdaad erg plausibel is als we over een half jaar een refresh zien van de Mac Studio. Het einde van het wachten is voor jou in zicht!
Ik ga daar niet (meer) op wachten, ik ga voor dual setup met een Mac mini M4 Pro.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
PrimusIP schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:10:
[...]
Alleen bepaalde games trekt hij niet. Maar na zoveel jaren geklooi om games op de mac te draaien ben ik daar wel een beetje klaar mee. Dat gedoe begon voor mij trouwens al sinds ze 32bit lieten vallen. Sowieso vind ik gamen op een laptop niet ideaal. Dan kies ik liever voor een alternatief.
Voor mij is het ook te veel geklooi, maar als tegen die tijd het gamen een stuk soepeler gaat op Mac, dan kan ik iig voor de native titles (of titles die out of the box 100% draaien op crossover/parallels) toch de mac gebruiken. Ik vind dat nog steeds een stuk fijner gamen dan een Windows gaming laptop. Display is voor mij geen issue bij het gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Er is een goede kans dat ik Prince of Persia The Lost Crown ga halen voor mijn Mac mini.
Aan de andere kant heb ik de beide DLC's op de Playstation nog niet uitgespeeld. Dus heel veel noodzaak is er niet.
Ik ben alleen wel benieuwd hoe goed dat spel draait op 'mijn' Mac.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG

SG

whahas schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:17:
Wat dat betreft dien ik toch wel te gaan voor een Max M SoC, wil ik ook nog wat kunnen doen met mijn Mac.
Hoe hoger de tier hoe meer igpu op de soc. M4 lijn heeft ook nog de meest moderne gpu cores. Zelf blijf ik uitsluitend competive games op PS5 spelen ivm meer gelijkheid minder cheater of minder extreem. Mac als 1st keus voor singleplayer games en win pc voor alles wat niet mac ondersteund.
Ik hoop dat starcitizen squadron 42 ooit Mac versie van komt.
Voor mac dev bak is meer cores ook wel fijn. Al ben zeer small scoop hobby devje.
Heb video ideeën, maar dat nieuw voor mij. Maar die zijn niet veel eisend eerder vragen wat nas opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RazorMaron
Nu zo de eerste tests binnenkomen ben ik best wel onder de indruk van wat de M4 chip kan bewerkstelligen. De nieuwere games zijn vrij goed te draaien op medium-high settings.

Ik ben wel een beetje teleurgesteld in de M4 Max met 40 gpu-cores (en automatisch 48GB ram). Het haalt nauwelijks de 60 fps op max settings bij de nieuwere games, en dat voor 4,5k euro's. Van dat bedrag kan je een hele mooie game pc bouwen, een M4 Mac Mini aanschaffen als workstation en nog een MacBook Air for on the go.

MrMacRight heeft een video gemaakt waarbij de M4 Mac Mini wordt getest: YouTube: Mac mini M4 (16GB RAM) - Testing 10 Mac games

Andrew Tsai heeft een video gemaakt waarbij de M4 Max MBP wordt getest: YouTube: M4 Max: 11 games put to the ULTIMATE test!

[ Voor 27% gewijzigd door RazorMaron op 09-11-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Bedankt voor je reactie. Ik ben nu nog net wat blijer dat ik voor dual setup aan het gaan ben. Ik heb nog wel wat schrik voor de transitie, ik ga mijn iMac echt missen.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

RazorMaron schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:05:
Nu zo de eerste tests binnenkomen ben ik best wel onder de indruk van wat de M4 chip kan bewerkstelligen. De nieuwere games zijn vrij goed te draaien op medium-high settings.

Ik ben wel een beetje teleurgesteld in de M4 Max met 40 gpu-cores (en automatisch 48GB ram). Het haalt nauwelijks de 60 fps op max settings bij de nieuwere games, en dat voor 4,5k euro's. Van dat bedrag kan je een hele mooie game pc bouwen, een M4 Mac Mini aanschaffen als workstation en nog een MacBook Air for on the go.

MrMacRight heeft een video gemaakt waarbij de M4 Mac Mini wordt getest: YouTube: Mac mini M4 (16GB RAM) - Testing 10 Mac games

Andrew Tsai heeft een video gemaakt waarbij de M4 Max MBP wordt getest: YouTube: M4 Max: 11 games put to the ULTIMATE test!
Het is jammer dat mac geen main target is voor dev’s maar macbook pro met m4max is een windows x86-64 met nv mgpu de tegenhanger. Naast probleem dat vulkan directx 3 modes kent compute render en heel belangrijk copy. Dat vervalt bij UMA. Enige anders is hoe je die resources creatie struct opzet als moet cpu en gpu benaderbaar zijn.
Macbook pro M4-max is voorbode wat mac-studio met M4-max zal zijn.
Ander probleem is dat games console gericht zijn 16GB UMA target M4 socs bieden dat al minimaal. Met 4 tiers . M4-max met stock 48GB is dat het game kan verwerken met complexiteit wat 32gb kan vreten. M4-ultra als die 129GB kan volledige game in mem laden.
Games voor mac kan je optionele setting heel ver omhoog schroeven als je kan in 64GB UMA pool direct in beeld heel veel verschillende assets tonen.

Om gamen te pushen zou apple een game studio opzetten die exclusief mac game maakt met ook die optionele schaling naar een Mac studio met M4-max.
Platformen worden gepushed door exclusives. Net als linux dat ook mist. Mist macos dat ook.

Macbook is laptop je betaald voor compute efficiëntie om batterij te ontlasten en je krijgt er een paneel bij. Een mac studio m4-max de instapper wat zou dat kosten 2500€
Als ik een Mac mini uitrust zoals ik het wil hebben m4-pro full 64gb 512GB 10GB is 2700€
Een stock Mac studio M4 zal dat naast 10GB ook wel bieden het verschil is dan die membandbreedte tier voorbij mac mini en dat is juist goed voor game performance met meer gpu cores en ruim voldoende mem voor games.
En dan is er nog hele dure tier erboven de M4-ultra maar ja 4090 is ook duur naast x3d computer waar het in moet. M4-ultra is 4K€ .

Dat games slecht doen op Mac is dat apple gewoon weg niet een main target is voor dev.
Dat iets speelbaar is maakt het nog niet optimaal.
Ik kijk uit naar Mac studio M4-max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik blijf het ook nog volgen, maar het is financieel gezien gewoon veel aantrekkelijker om 2 systemen naast elkaar te zetten.

Verder wil Apple geregeld niet met Valve samenwerken, waardoor spellen niet of alleen in de Mac App Store komen. Er zijn wel ontwikkelaars die voor de Mac ontwikkelen, maar vaak wordt dat niet gedaan omdat de doelgroep niet groot genoeg is.
Alleen die doelgroep is niet groot genoeg, o.a. omdat Apple met veel bombarie 2 jaar oude spellen uitbrengt.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RazorMaron
Upcoming Mac releases:
Farming Simulator 25 is deze week uitgekomen.

Infinity Nikki komt ook nog dit jaar uit.

Cyberpunk 2077 incl Phantom Liberty komt early 2025.

Civilization VII komt 12 feb 2025.

Where Winds Meet komt early 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Gaaf spel. Mijn favoriete spel van 2024. Ik ben er nog steeds mee bezig.
Ik overweeg om het nóg een keer te kopen.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
Sniper Elite 4 komt uit op 30/01/2025.

Control: Ultimate Edition 12/02/2025.

Assassin’s Creed Shadows komt uit op 14/02/2025.

Palworld komt uit op 26/02/2025.

Crimson Desert komt uit Late 2025.

RoboCop: Rogue City TBA

Path of Exile 2 TBA

Dead Island 2 TBA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:09
RazorMaron schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:25:
Sniper Elite 4 komt uit op 30/01/2025.

Control: Ultimate Edition 12/02/2025.

Assassin’s Creed Shadows komt uit op 14/02/2025.

Palworld komt uit op 26/02/2025.

Crimson Desert komt uit Late 2025.

RoboCop: Rogue City TBA

Path of Exile 2 TBA

Dead Island 2 TBA
Palworld...wordt dat nog gespeeld? Dat was toch iets van begin dit jaar of zo?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
carpebios schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:27:
[...]

Palworld...wordt dat nog gespeeld? Dat was toch iets van begin dit jaar of zo?
Live player count is op dit moment 100k volgens SteamDB. Nummer 8 in de steam store. Zo dood is het dus niet.

[ Voor 4% gewijzigd door RazorMaron op 25-12-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-07 22:30
whahas schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:28:
Ik blijf het ook nog volgen, maar het is financieel gezien gewoon veel aantrekkelijker om 2 systemen naast elkaar te zetten.

Verder wil Apple geregeld niet met Valve samenwerken, waardoor spellen niet of alleen in de Mac App Store komen. Er zijn wel ontwikkelaars die voor de Mac ontwikkelen, maar vaak wordt dat niet gedaan omdat de doelgroep niet groot genoeg is.
Alleen die doelgroep is niet groot genoeg, o.a. omdat Apple met veel bombarie 2 jaar oude spellen uitbrengt.
Ben altijd wel benieuwd hoe groot de doelgroep nu eigenlijk is, want via Crossover wordt ik bij Steam meestal gezien als draaiend op Windows 10.

Heb sinds begin dit jaar een nieuwe MacBook Pro M4 Pro en vond het zonde van de GPU-cores om ze alleen maar aan Window-management te laten doen, dus ik ben eens gaan kijken wat er aan spelletjes te doen is. :+

Native zouden er wel meer spellen mogen draaien, maar via Crossover is er wel een heleboel te draaien dat mij wel trekt: Diablo IV, Command & Conquer/Red Alert, diverse versies, GTA (IV en V), Tekken, The Witcher 3, Red Dead Redemption 2 (in de preview-versie van Crossover).

Aangezien het best goed onder Crossover draait, is het daardoor misschien wel zo dat het nog iets minder interessant is voor de developers om games ook te porteren naar de Mac.

Want het nadeel is natuurlijk wel dat een game het soms een tijdje niet meer doet na een update (bv Diablo IV, onlangs in januari, maar eerder ook, heb ik begrepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Oh ja, Crossover, dat bestaat ook nog!
Ik heb daar een licentie van. Hmmm. Ik ga daar eens naar kijken.

Voor nu ga ik, als ik ga gamen achter de computer, waarschijnlijk iets als Sid Meier's Civilization VII spelen, want dat draait gewoon 'natief' op macOS en ik vind dat ze daar bijvoorbeeld op MacFreak wel aandacht aan hadden mogen geven.
Het is tenslotte niet elke dag dat een AAA-titel op dag één beschikbaar is voor macOS.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-07 22:30
Naar verwachting komt Crossover binnenkort (deze maand) nog met versie 25. Die schijnt weer een stuk meer spellen te ondersteunen.
Op dit moment moet ik de Crossover preview (versie 20241220) gebruiken voor Red Dead Remption 2 en Mortal Kombat 11.
Ik heb trouwens ook maar de oude Civilization VI gekocht, via gg.deals een steam-code gevonden voor iets meer dan € 4 (+transactiekosten van Eneba) voor de platinum-editie. :D

Laatste civilization die ik speelde was uit de vorige eeuw, Civilization II, dus ik wist niet zeker of ik het nog wel leuk vind, maar voor minder dan € 5 kan ik er geen buil aan vallen. :)

P.S. Wel jammer dat sommige spellen waarvan wel een native Mac-versie is (bv Sniper Elite 4 en Resident Evil 2, 4 en 7), niet via Steam in de Mac-versie te spelen zijn. :X

[ Voor 12% gewijzigd door dextertje op 15-02-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ja, Apple snapt nog steeds niet dat mensen dat vervelend vinden.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Aantal weken geleden heb ik een (tien jaar) oude game pc weer aan de praat gekregen. (Bijna) vijf jaar geleden begaf hij het en toen kreeg ik hem niet meer werkend. Er kwam ook geen vervanger, want ik game te weinig om dan een game pc voor mezelf te verantwoorden en voor al het andere (privé) computer gebruik was ik al naar het Macbook kamp overgegaan. Toen maar kijken wat ik uiteindelijk qua games op de Mac aan de praat kon krijgen, plus een Switch gekocht.

Anyway, laatst dat ding onder het stof vandaan gehaald, onderdeeltje vervangen en er Linux (Fedora) opgezet. En alles wat ik wil draaien (wat met 10 jaar oude hardware realistisch is) draait als een zonnetje. En wat het je kost: Je installeert Steam, je vinkt iets in de Steam instellingen aan en je kunt Windows games draaien op Linux. Zowel performance, kosten en gebruikersgemak toch echt wel een veel betere ervaring dan gamen op de Mac. Dat danken we (naast de community natuurlijk) aan Steam die er geld en energie tegenaan hebben gegooid. Zo jammer dat er achter de Mac geen groot steenriijk bedrijf zit die zoiets vergelijkbaars zou kunnen doen. ;)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste