Games op de Mac

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Heb geen Max of Ultra maar voor degene die het wel hebben ziet dit er toch wel leuk uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJPeYPZmn50-v3BkKHKnk6oEGhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3UiBgcrl7Q8Vpyq2v0q69ZK2.png?f=fotoalbum_large

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-06 14:20
Ik ben benieuwd of volgend jaar een groot deel van de Windows spellen native goed op een Mac draaien. Zo niet en het blijft bij deze game porting toolkit dan koop ik een Macbook met niet te hoge specs en dan speel ik de games gewoon via Geforce Now.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:40
Ik moet wat dat betreft nog steeds wennen aan het idee om € 200,- per jaar te betalen om te 'mogen' gamen.

Nu betaal ik ook al wel voor Playstation Plus en Nintendo Switch Online, alleen dat zijn toch aanzienlijk kleinere bedragen, aangezien ik daar alleen de Essentials en het basispakket afneem.

Los daarvan wil ik eerst weten of de latency goed genoeg is voor Age of Empires IV. Alleen kan het nog maanden duren voordat ik daadwerkelijk glasvezel heb. Sowieso is geduld een schone zaak, want wellicht wordt er vanaf macOS 14 Sonoma inderdaad meer mogelijk.

Edit: Ik vergeet steeds dat ik GeForce Now ook kan gebruiken via mijn tv.
Alleen weet ik niet of dat wat is. Heeft iemand daar ervaring mee?

[ Voor 11% gewijzigd door whahas op 13-06-2023 00:51 . Reden: tv ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:28

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

whahas schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 00:48:
Ik moet wat dat betreft nog steeds wennen aan het idee om € 200,- per jaar te betalen om te 'mogen' gamen.

Nu betaal ik ook al wel voor Playstation Plus en Nintendo Switch Online, alleen dat zijn toch aanzienlijk kleinere bedragen, aangezien ik daar alleen de Essentials en het basispakket afneem.

Los daarvan wil ik eerst weten of de latency goed genoeg is voor Age of Empires IV. Alleen kan het nog maanden duren voordat ik daadwerkelijk glasvezel heb. Sowieso is geduld een schone zaak, want wellicht wordt er vanaf macOS 14 Sonoma inderdaad meer mogelijk.

200 euro per jaar is 600 euro over 36 maanden. Shadow kost 30 euro per maand, dus 1080 euro over 36 maanden.

De vraag die eenieder zichzelf moet stellen, is deze: wat zijn de beweegredenen die jij zou hebben om voor streaming te kiezen in plaats van een game-pc op je bureau of andersom)?

Qua gebruiksgemak is het eenvoudig: je kunt die games overal op streamen: op je smartphone, TV en op alle computers ter wereld die met het internet zijn verbonden. Je kunt bij sommige diensten (waaronder Shadow) ook verder spelen waar je was als je overschakelt naar een ander apparaat. Streamen vanaf je eigen lokale game-pc kan natuurlijk ook, maar is minder veelzijdig en de latency is doorgaans niet zo mooi laag als bij de streamingdiensten.

Voor wat betreft de kosten: als je nu een game-pc koopt die de komende 36 maanden mee moet kunnen volgens jouw wensen (type games, medium/high/ultra settings etc.), kom je dan op een lager bedrag uit dan de aanschafkosten van een game-pc die drie jaar mee moet kunnen? Of ga je er (ruim) overheen? Wat is de verkoopwaarde of het upgradepad (in kosten) van die game-pc?

Tot vorig jaar was het eenvoudig: de prijs van Shadow was zó laag ten opzichte van de componentprijzen (helemaal tijdens de videokaarttekorten in 2020-2021) dat de rekensom al snel in hun voordeel uitviel. Nu is dat anders, vooral ook omdat Shadow vasthoudt aan hardware die nu zijn leeftijd begint te tonen (in het basispakket van 30 euro dan).

Hier in huis komt eind dit jaar dan ook weer een leuke game-pc te staan denk ik.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
whahas schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 00:48:

Geforce Now app zit op de meeste nieuwe smart tv's geïnstalleerd ja. Heb er zelf ook nog geen ervaring mee. Hopelijk eind dit jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door superpolm op 29-06-2023 07:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 22:52
Meer mensen die b.v. Diablo 4 op de M1 Air aan het spelen zijn? :D

Via deze video werkend gekregen met de Game Porting Toolkit.

Heb de fps locked op 30 en met FSR 2 @900p op Quality is het heel prima speelbaar op mijn base M1 Air 8GB met 7GPU cores (de goedkoopste dus). Valt me alles mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whahas
Bedankt voor het melden!

Ik ben heel nieuwsgierig wat er de komende jaren nog meer gaat draaien. 😇

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:42
Ik zou graag wat games in mijn steam library een kans willen geven. Waaronder cyberpunk en kingdom come. Benieuwd hoe dat gaat zijn met 8gb zonder ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Wat doe je! Nu denk ik weer aan de onaangekondigde 27" iMac! 😘

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superpolm
MailMan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:25:
Meer mensen die b.v. Diablo 4 op de M1 Air aan het spelen zijn? :D

Via deze video werkend gekregen met de Game Porting Toolkit.

[YouTube: How to play Diablo IV on Mac using Game Porting Toolkit]

Heb de fps locked op 30 en met FSR 2 @900p op Quality is het heel prima speelbaar op mijn base M1 Air 8GB met 7GPU cores (de goedkoopste dus). Valt me alles mee :)
Misschien is dit een makkelijkere manier. Van dezelfde Youtuber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 22:52
Enig idee of er een verschil in performance is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
MailMan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:33:
[...]

Enig idee of er een verschil in performance is?
Dat durf ik niet te zeggen. Misschien kan je dat vragen in hun Discord kanaal https://www.applegamingwiki.com/wiki/AppleGamingWiki:Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Die wiki wees me op de volgende video:

[ Voor 40% gewijzigd door whahas op 04-07-2023 19:42 . Reden: Net met zichtbare video ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:16

epo

Mooi dat Apple het blijft verbeteren en veel mensen zijn er blij mee i.c.m Wiskey en Crossover, maar persoonlijk hoop (en Apple ook) dat er meer native games komen. Games op een low res met lage FPS is niet mijn ding, maar wel mooi te zien dat de community van allerlei dingen maakt om het maar te kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:47

nelizmastr

Goed wies kapot

PrimusIP schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:01:
Ik zou graag wat games in mijn steam library een kans willen geven. Waaronder cyberpunk en kingdom come. Benieuwd hoe dat gaat zijn met 8gb zonder ventilator.
Cyberpunk draait op mijn M2 Pro Mac Mini met medium op 2560x1080 rond de 40fps,
Op de volle 3440x1440 low 30fps, zou niet teveel verwachten van de standaard M1.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
nelizmastr schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:49:
[...]

Cyberpunk draait op mijn M2 Pro Mac Mini met medium op 2560x1080 rond de 40fps,
Op de volle 3440x1440 low 30fps, zou niet teveel verwachten van de standaard M1.
Ik heb die game bij release een paar weken op een Windows pc met Intel I5 processor gespeeld met 8GB ram. Op low res. had die ook wel moeilijk met de framerate. Maar als het spel leuk genoeg is kan ik me daar wel overheen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toerist
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-03-2024
Hallo,

Ik heb een macbook pro 16 met de m1 Pro chip en 16gb geheugen. Is dit goed genoeg voor games? Het gaat om Rome total war. DIt spel is al wao ouder en zou dus toch moeten kunnen draaien? Iemand die dit spel speelt op een macbook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
toerist schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:33:
Hallo,

Ik heb een macbook pro 16 met de m1 Pro chip en 16gb geheugen. Is dit goed genoeg voor games? Het gaat om Rome total war. DIt spel is al wao ouder en zou dus toch moeten kunnen draaien? Iemand die dit spel speelt op een macbook?
Ik heb empire Total war, dat Japanse spel en napoleon total war op mijn 8gb M1. Die draaien prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
Heeft iemand Uncharted 4 aan de praat gekregen op de Mac? Ik wil dit spel in de toekomst gaan spelen als ik mn nieuwe macbook pro heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toerist
Ik woon in Amerika overigens en hebs team op mijn macbook staan. Je kunt hier nu Halo 3 kopen voor slechts $2.49. Ik heb vroeger Halo 1 gespeeld op mijn xbox. Halo 4 is geloof ik ook rond die prijs. Ik ga die spel vandaag kopen als ik thuis ben. Is al o ud maar toch leuk denk ik. En voor de prijs hoef je het niet te laten. Ze hebben ook andere Halo games voor lage prijzen. Ik ben geen hardcore gamer maar gewoon casual, dus dat het wat oudere spellen zijn maakt me niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toerist
PrimusIP schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:20:
[...]

Ik heb empire Total war, dat Japanse spel en napoleon total war op mijn 8gb M1. Die draaien prima.
Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik steam en RTW is daar geloof ik $15. Ik, ga hem vandaag kopen en uit proberen. Zal dus wel goed lopen denk ik. Zelfs RTW 2 zal eigenlijk wel moeten lukken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toerist
toerist schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:31:
Ik woon in Amerika overigens en hebs team op mijn macbook staan. Je kunt hier nu Halo 3 kopen voor slechts $2.49. Ik heb vroeger Halo 1 gespeeld op mijn xbox. Halo 4 is geloof ik ook rond die prijs. Ik ga die spel vandaag kopen als ik thuis ben. Is al o ud maar toch leuk denk ik. En voor de prijs hoef je het niet te laten. Ze hebben ook andere Halo games voor lage prijzen. Ik ben geen hardcore gamer maar gewoon casual, dus dat het wat oudere spellen zijn maakt me niks uit.
Ok dus deze halo 3 werkt alleen op windows. Ik dacht alle steam games werken ook op een mac, niet dus. Jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

toerist schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:51:
[...]

Ok dus deze halo 3 werkt alleen op windows. Ik dacht alle steam games werken ook op een mac, niet dus. Jammer.
Helaas werken niet alle Steam-games op de Mac. Er staan games op Steam die zo, uit-de-doos, werken op de Mac. No Man's Sky bijvoorbeeld.

Het merendeel van de games werkt echter niet zomaar op een mac. Er zijn wel manieren om die games aan de praat te krijgen. Op applegamingwiki.com kun je per spel bekijken wat er nodig is om de game op een mac te spelen.

Voor Halo 3 is dat WINE of Parallels, waarbij je onder WINE geen multiplayer hebt (omdat de anti-cheatsoftware in Halo 3 dat niet toestaat onder WINE). Onder Parallels is er op dit moment geen geluid.

Je kunt Halo 3 ook spelen op Xbox Cloud Gaming, een dienst van Microsoft waarmee je +/- 100 games kunt spelen in je browser voor één vast bedrag per maand. Dat werkt verbazingwekkend goed. Ook de nieuwere Halo-games staan overigens op die dienst, samen met nog 93 andere high profile games zoals Forza, Flight Simulator, GTA V, alle recente Battlefields, Mass Effect, de nieuwe Mortal Kombat 11, Star Wars Jedi Fallen Order etc. etc.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik hoop dat we, tegen de tijd dat de geruchten over die 32" iMac waarheid worden, daadwerkelijk fatsoenlijk kunnen gamen, want zonder geluid of zonder multiplayer vind ik niet acceptabel.
Dan ga ik wel cloud gamen of iets.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toerist
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:26:
[...]

Helaas werken niet alle Steam-games op de Mac. Er staan games op Steam die zo, uit-de-doos, werken op de Mac. No Man's Sky bijvoorbeeld.
Ja hier ben ik dus helaas ook achter gekomen. Ik ben nieuw met steam. Je kunt filteren op games for mac, en vallen veel spellen helaas weg.

Bedankt voor de tip over xbox cloud game. Ik wist niet dat dit er was. Ik zal kijken of dit bevalt.

Heb nu empire total war gekocht voor $6. Deze werkt wel onder mac en erg soepel en snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-06 10:59
toerist schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:55:
[...]

Ja hier ben ik dus helaas ook achter gekomen. Ik ben nieuw met steam. Je kunt filteren op games for mac, en vallen veel spellen helaas weg.

Bedankt voor de tip over xbox cloud game. Ik wist niet dat dit er was. Ik zal kijken of dit bevalt.

Heb nu empire total war gekocht voor $6. Deze werkt wel onder mac en erg soepel en snel
Ik kies ook spellen uit op Steam die te spelen zijn op GeforceNOW. Geforcenow heeft op een gratis abonnement (wel met een kleine wachtrij). Maar daardoor kan ik wel de spellen spelen die ik wil op de Mac.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-06 12:27
Ik ben op dit moment bezig met Batman Arkham Asylum op mijn M1 MacBook Pro. Op max settings draait alles echt best prima. Alleen voor/na cutscenes of stukken waarin hij een nieuw deel van de game laadt is er sprake van een seconde lag. Tijdens gevechten met redelijk wat enemies om je heen merk je niet dat de game opeens minder smooth wordt.

Ik speel dit spel trouwens via Parallels, een windows virtual machine. Het is grappig om te zien dat de fan lichtjes hoorbaar is bij het spelen van dit spel, terwijl Euro Truck Simulator 2 (weliswaar ook op max settings) door middel van Rosetta 2 toch echt wel de fan luid laat spinnen.

Ik krijg de meeste games maar niet aan de praat via CrossOver. Dat is jammer, aangezien de games (nog) een stuk beter zouden moeten draaien op CrossOver dan op Parallels. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met mijn onkunde aangezien anderen wel veel games vloeiend op CrossOver kunnen laten draaien.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Bedankt voor het melden.

Ik hoop, heel stil, dat Apple ons nog steeds gaat verrassen met de M3 iMac.
Het is namelijk bijzonder hoeveel aandacht mobiel gamen kreeg tijdens de laatste Apple presentatie. Waarom zouden ze alleen willen verdienen aan games in de iOS & iPadOS App Stores en niet aan die in de Mac App Stores?

Nee, wat mij betreft komen die games ook via andere platformen beschikbaar, maar ik verwacht dat Apple daar nog minder zin in heeft.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
whahas schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:39:
Bedankt voor het melden.

Ik hoop, heel stil, dat Apple ons nog steeds gaat verrassen met de M3 iMac.
Het is namelijk bijzonder hoeveel aandacht mobiel gamen kreeg tijdens de laatste Apple presentatie. Waarom zouden ze alleen willen verdienen aan games in de iOS & iPadOS App Stores en niet aan die in de Mac App Stores?

Nee, wat mij betreft komen die games ook via andere platformen beschikbaar, maar ik verwacht dat Apple daar nog minder zin in heeft.
Het verschil is natuurlijk wel dat het aandeel in de mobiele gamingmarkt voor iOS & iPadOS een stuk groter is dan het aandeel in de pc-gamingmarkt voor macOS.

Verder denk ik dat games die specifiek voor de iOS App Store zijn ontwikkeld lastiger zijn om te vormen naar speelbare games voor de Mac App Store. Niet zo zeer wegens het coderen, maar meer doordat je dan compleet andere mechanics nodig hebt.

Het lijkt mij daarentegen wel makkelijker om specifieke games voor de Mac te selecteren, waarbij je weet dat het omvormen naar een game met mechanics die te gebruiken zijn op een iPhone of iPad, meer kans van slagen heeft.

Ik denk dat we niet aan oplossingen zoals CrossOver, Wine, Parallels en GPTK ontkomen om onze favoriete spellen te spelen. Wat de nieuwe spellen betreft draaien ze vrij beroerd op je doorsnee Pro en Air, ook als ze native Apple Silicon zijn. Je moet dat echt een fortuin neerleggen wil je een Apple Silicon machine hebben die de spellen enigszins op high/ultra settings en 60fps kan spelen. Oudere spellen (AAA pre-2016) draaien stukken beter, maargoed, die spellen zijn een stuk minder relevant noch winstgevend voor developers om ze te porten naar MacOS.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Dan ben ik heel benieuwd hoe Baldur's Gate III gaat draaien nadat deze aanstaande donderdag de laatste patch heeft gekregen.
Naar mijn idee is dat een AAA titel en ook nog eens gelijktijdig ontwikkeld voor macOS.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Nu Arkham Asylum uitgespeeld te hebben ben ik begonnen aan BioShock: Remastered. Dit draai ik nu via Sonoma dmv Parallels. Niet de beste graphics, maar de sfeer is echt geweldig.

Het rare is dat BioShock: Remastered de MBP 13 M1 niet opwarmt. Dit in tegenstelling tot Batman: Arkham Asylum, terwijl deze minder demanding zou moeten zijn. Allebei heb ik op max settings gespeeld.

Wellicht heeft het ook met Steam te maken. BioShock: Remastered draait niet via Steam, maar Arkham Asylum wel.

Ik las dat men bij BioShock: Remastered ook problemen met controller support had maar hier heb ik zelf geen last van. De buttons in beeld zijn allemaal van de Xbox, maar corresponderen met dezelfde buttons op de PlayStation controller. Dit had ik bij zowel Batman als BioShock.

Bij BioShock heb ik helaas wel zo nu en dan last van een stutter aan het begin en/of einde van een scene/stuk gameplay. Misschien even kijken naar vsync, anders laat ik het zo. Wil liever zo nu en dan een stutter dan te snijden in de graphics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

RazorMaron schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:43:
Nu Arkham Asylum uitgespeeld te hebben ben ik begonnen aan BioShock: Remastered. Dit draai ik nu via Sonoma dmv Parallels. Niet de beste graphics, maar de sfeer is echt geweldig.

Het rare is dat BioShock: Remastered de MBP 13 M1 niet opwarmt. Dit in tegenstelling tot Batman: Arkham Asylum, terwijl deze minder demanding zou moeten zijn. Allebei heb ik op max settings gespeeld.

Wellicht heeft het ook met Steam te maken. BioShock: Remastered draait niet via Steam, maar Arkham Asylum wel.

Ik las dat men bij BioShock: Remastered ook problemen met controller support had maar hier heb ik zelf geen last van. De buttons in beeld zijn allemaal van de Xbox, maar corresponderen met dezelfde buttons op de PlayStation controller. Dit had ik bij zowel Batman als BioShock.

Bij BioShock heb ik helaas wel zo nu en dan last van een stutter aan het begin en/of einde van een scene/stuk gameplay. Misschien even kijken naar vsync, anders laat ik het zo. Wil liever zo nu en dan een stutter dan te snijden in de graphics.
Ik draai Bioshock Remastered native (er is een Apple Silicon-versie van de game uit op Steam) en dat trekt mijn MBA M1 (8/8 cores, 16GB RAM) zonder problemen.

De game is niet zo zwaar gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik heb Cyberpunk op een M1 met 8GB ram uitgeprobeerd. Technisch gezien draait het, maar het is compleet onspeelbaar. Ik leg qua framerate de lat enorm laag, maar maar dit is niet te doen.
Ik ben er niet hoopvol over of het ooit wel gaat werken, maar wie weet als er goede Wine bottles gaan verschijnen en Apple gaat die game kit verbeteren. De ram zou het probleem niet kunnen zijn, want ik heb de game lang geleden wel op een 8GB Windows machine kunnen spelen. Maar dat zegt niks of de GPU/CPU het wel trekt in een MacBook air. Daar ben ik wat somber over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

PrimusIP schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:25:
Ik heb Cyberpunk op een M1 met 8GB ram uitgeprobeerd. Technisch gezien draait het, maar het is compleet onspeelbaar. Ik leg qua framerate de lat enorm laag, maar maar dit is niet te doen.
Ik ben er niet hoopvol over of het ooit wel gaat werken, maar wie weet als er goede Wine bottles gaan verschijnen en Apple gaat die game kit verbeteren. De ram zou het probleem niet kunnen zijn, want ik heb de game lang geleden wel op een 8GB Windows machine kunnen spelen. Maar dat zegt niks of de GPU/CPU het wel trekt in een MacBook air. Daar ben ik wat somber over.
Hmmm... dat is raar. Ik ken een paar mensen die de game spelen op een MacBook Air M1, en dat speelt best aardig. Nee, de 60fps haal je niet inderdaad, en 1080p kun je ook uit je hoofd zetten op een MBA, maar om het nu "compleet onspeelbaar" te noemen...?

Hier een filmpje:

YouTube: MacBook Air M1 Cyberpunk 2077 8GB RAM macOS Sonoma Apple Game Portin...

Loopt het bij jou slechter dan op dit filmpje? Misschien toch eens naar je settings kijken?

Vergeet overigens niet dat die 8GB moet worden gedeeld met de GPU van je Mac. Je hebt effectief dus flink minder voor de game tot je beschikking. Misschien had die Windows-laptop dedicated VRAM?

EDIT: aan het einde van het filmpje zie je inderdaad wel dat de performance instort omdat de Mac gaat throttlen. Misschien ervaar je dat? Een van mijn vrienden heeft zijn MBA M1 gemod door thermopads te installeren tussen de CPU en de behuizing - de behuizing wordt daardoor een heatsink die je kunt koelen met (bijvoorbeeld) een coolpad. Dan throttled de Mac niet meer als hij langere tijd aan de bak moet.

[ Voor 11% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 05-10-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:30:
[...]

Hmmm... dat is raar. Ik ken een paar mensen die de game spelen op een MacBook Air M1, en dat speelt best aardig. Nee, de 60fps haal je niet inderdaad, en 1080p kun je ook uit je hoofd zetten op een MBA, maar om het nu "compleet onspeelbaar" te noemen...?

Hier een filmpje:

YouTube: MacBook Air M1 Cyberpunk 2077 8GB RAM macOS Sonoma Apple Game Portin...

Loopt het bij jou slechter dan op dit filmpje? Misschien toch eens naar je settings kijken?

Vergeet overigens niet dat die 8GB moet worden gedeeld met de GPU van je Mac. Je hebt effectief dus flink minder voor de game tot je beschikking. Misschien had die Windows-laptop dedicated VRAM?

EDIT: aan het einde van het filmpje zie je inderdaad wel dat de performance instort omdat de Mac gaat throttlen. Misschien ervaar je dat?
Dat filmpje geeft hoop. Die van mij zie je in game op laagste setting het bijna alsof je een dia voorstelling zit te kijken. 1 frame per seconde ofzo. Wie weet dat met de instellingen er een hoop is op te lossen. Ik ben geen Wine expert. Hopelijk komen er binnenkort daar gebruikersvriendelijke getunede versies. Bijvoorbeeld dat portingkit er wat mee doet.

Ik gebruik momenteel Whisky en dan de default Winebottle, dus niet eentje die getweaked is voor deze specifieke game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:56:
[...]

Ik draai Bioshock Remastered native (er is een Apple Silicon-versie van de game uit op Steam) en dat trekt mijn MBA M1 (8/8 cores, 16GB RAM) zonder problemen.

De game is niet zo zwaar gelukkig.
Owh dat is nieuws voor mij. Ik was juist in de veronderstelling dat BioShock: Remastered, net zoals de originele, een 32-bit applicatie was en daardoor sowieso niet native/via Rosetta 2 te spelen was. Dan had ik het blijkbaar mis! Wel positief verrast dat er een Apple Silicon versie van is in plaats van dat ze het gewoon via Rosetta 2 laten draaien.

Misschien dan leuk om een keer op Steam aan te schaffen als ie in de sale is.

[ Voor 8% gewijzigd door RazorMaron op 05-10-2023 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

RazorMaron schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:58:
[...]

Owh dat is nieuws voor mij. Ik was juist in de veronderstelling dat BioShock: Remastered, net zoals de originele, een 32-bit applicatie was en daardoor sowieso niet native/via Rosetta 2 te spelen was. Dan had ik het blijkbaar mis! Wel positief verrast dat er een Apple Silicon versie van is in plaats van dat ze het gewoon via Rosetta 2 laten draaien.

Misschien dan leuk om een keer op Steam aan te schaffen als ie in de sale is.
Die is vorig jaar uitgekomen in de Mac App Store. De Steam-versie is al sinds 2017 64-bit (en draaide dus al onder macOS), en vorig jaar ook meteen universal gemaakt.

Geldt overigens ook voor Bioshock 2 Remastered.

[ Voor 5% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 05-10-2023 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 16:14
Mag hier met trots melden dat ik Diablo 4 aan de praat heb gekregen op mn Macbook Pro 16 inch/M2pro/16gb? Draait echt als een zonnetje. De hoogste settings lukt ook, alleen naait het dan vast bij de cutscenes helaas.

Ik draai het via Whiskey (heb wel vanalles geinstalleerd met die gameporttoolkit maar daarmee lukte het uiteindelijk niet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RazorMaron
low_n_slow schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:02:
Mag hier met trots melden dat ik Diablo 4 aan de praat heb gekregen op mn Macbook Pro 16 inch/M2pro/16gb? Draait echt als een zonnetje. De hoogste settings lukt ook, alleen naait het dan vast bij de cutscenes helaas.

Ik draai het via Whiskey (heb wel vanalles geinstalleerd met die gameporttoolkit maar dat lukt mij uiteindelijk niet)
Proficiat!

Is Whiskey een waardevolle toevoeging naast Parallels, CrossOver en GPTK? Ik gebruik zelf eigenlijk alleen maar Parallels. Ik heb vernomen dat je met CrossOver (23.5) betere stats haalt maar ik kan op de een of andere manier nooit een game normaal werkend krijgen in dat programma. Ik moet er ook wel bij vermelden dat ik CrossOver gewoon stock gebruik. Ik verander niets aan die bottles behalve dat ik gewoon de game via Steam installeer. Ik heb geen idee hoe Wine werkt en dus bottles moet customizen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 16:14
RazorMaron schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:52:
[...]

Proficiat!

Is Whiskey een waardevolle toevoeging naast Parallels, CrossOver en GPTK? Ik gebruik zelf eigenlijk alleen maar Parallels. Ik heb vernomen dat je met CrossOver (23.5) betere stats haalt maar ik kan op de een of andere manier nooit een game normaal werkend krijgen in dat programma. Ik moet er ook wel bij vermelden dat ik CrossOver gewoon stock gebruik. Ik verander niets aan die bottles behalve dat ik gewoon de game via Steam installeer. Ik heb geen idee hoe Wine werkt en dus bottles moet customizen etc.
Heel eerlijk: ik heb geen zinnig idee :D
Dit is de eerste keer dat ik een game via een omweg op een Apple computer kan spelen. Dus die Parallels, CrossOver zeggen mij niks. Die GPTK heb ik dus geprobeerd maar op het einde kreeg ik een foutmelding die ik niet kon oplossen. Schijnt ook een bug te zitten in een bepaalde build...

Ik weet dus ook niet de installatie van al die GPTK bestanden er voor hebben gezorgd dat Whiskey uiteindelijk vlekkeloos D4 draait. Helaas krijg ik Steam dan weer niet aan de praat onder Whiskey.
Maar hey, dit geknutsel houd je weer van de straat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Het is wel komisch dat BioShock Remastered via Steam dmv Rosetta 2 mijn Macbook veel heter maakt dan als ik BioShock Remastered draai zonder Steam via Parallels. Bij die eerste hoor je de fan ook wel spinnen en wordt de laptop, terwijl bij die tweede de laptop niet eens heet wordt. Dit zou ik juist andersom verwachten nu ik bij het tweede praktisch gezien twee OS's tegelijkertijd draai.

Of is de Steam client de boosdoener in deze en vreet dat gewoon veel resources? Who knows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:08
Gisteravond wat gespeeld met CrossOver 23.5 en totaal verrast!
Disclaimer, ik ben geen fanatieke gamer (meer) en speel af en toe een uurtje, no voornamelijk Far Cry 6. Ik speel op een mega oude PC: Core i7 920 (overclocked), 12GB geheugen, GTX 1030 3GB, op 2560x1440 met medium settings. Dat loopt nog best aardig: iets van 30fps. I know, voor fanatieke gamers te weinig maar ik kan er prima mee spelen. De enige reden waarom ik die PC nog heb, de Far Cry series vind ik erg leuk, maar om nou een nieuwe game PC aan te schaffen voor dat ene uurtje dat ik game?

Maar met CrossOver haal ik met een 16" M2 Pro Macbook op 2560x1440 met high settings zelfs een hogere fps dan op mijn PC! Heel af en toe een glitch (bij het switchen naar de map stottert het heel af en toe), maar over het algemeen draait het veel beter dan ik voor mogelijk gehouden had! Bijna spijt dat ik geen M2 Max genomen heb, dat was dit meteen de totale vervanging van mijn game PC geweest!

Niet gedacht dat dit mogelijk was op een non-gaming laptop, met een totale emulatielaag om een windows game te draaien. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik heb nu nog een intel iMac.
Ik weet niet of mijn volgende computer(s) een iMac gaat worden.
Wat ik me vooral afvraag is hoeveel RAM je zou moeten nemen bij zo'n 24" iMac M3 mocht je daarmee willen gamen / streamen / virualiseren.

Voor cloud gamen heb ik geen nieuwe computer nodig. Voor zaken zoals Crossover lijkt me dit wel handig.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

whahas schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:40:
Ik heb nu nog een intel iMac.
Ik weet niet of mijn volgende computer(s) een iMac gaat worden.
Wat ik me vooral afvraag is hoeveel RAM je zou moeten nemen bij zo'n 24" iMac M3 mocht je daarmee willen gamen / streamen / virualiseren.

Voor cloud gamen heb ik geen nieuwe computer nodig. Voor zaken zoals Crossover lijkt me dit wel handig.
Voor dat soort zou ik voor 16GB gaan.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
24 GB is dus echt overkill?
Dat begreep ik al een beetje. Alleen als ik kijk hoe systeemeisen in de lucht zijn geschoten de laatste jaren...

Hoeveel mensen hanteren hier 'dual setup'? Een mac met een PC ernaast / erbij voor games?
Goede kans dat ik de komende jaren nog wel Age of Empires IV blijf spelen namelijk.
Alleen vraag ik me af of ik van alle mogelijkheden een optie moet maken.

[ Voor 47% gewijzigd door whahas op 05-11-2023 21:58 ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-06 21:43

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

whahas schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:54:
Dat begreep ik al een beetje. Alleen als ik kijk hoe systeemeisen in de lucht zijn geschoten de laatste jaren...

Hoeveel mensen hanteren hier 'dual setup'? Een mac met een PC ernaast / erbij voor games?
Goede kans dat ik de komende jaren nog wel Age of Empires IV blijf spelen namelijk.
Ik heb voorheen een inac 2014 gehad. Deed ik dual boot met windows voor gamen.

Windows voor regulier gebruik vind ik niet fijn.
Ik heb een win desktop puur voor games.
En om daarbij alleen voor internet en basic computer stuff een hele imac of macbook erbij te pakken vond ik gortig.
Heb daarvoor een ipad gepakt. Werk goed
Werkzaamheden daarop zijn, text verwerken, bankieren, boekhouding van me bedrijf, web browsen, en natuurlijk ideaal voor filmpjes te kijken dmv de streamingsdiensten.

Denk ook dat de ipad combo met win pc zo ideaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:01

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

M1 MacBook Pro voor alles, behalve voor games. Daar heb ik een Windows laptop voor.

Want apart van emulator en simpele games is de Mac nou niet echt geschikt voor de meeste andere games.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Heb ik een paar jaar gedaan. Aanvankelijk was het idee dat ik dan de lichte MacBook als mobiele machine gebruik en de pc voor zwaardere taken, als desktop pc en voor games.
Maar ik vond de MacBook veel prettiger, zowel macOS als niet vast te zitten aan mijn bureau.
Uiteindelijk werd de pc alleen nog gebruikt voor games als multi media machine.

Toen die pc kapot ging heb ik geen nieuwe gekocht en uiteindelijk wel een nieuwe MacBook. Ik vond die pc namelijk een beetje overkill. Gamen deed ik ook niet echt zo vaak en om daar dan een hele toren voor te kopen voor die prijs…
Dus de multi media taken heb ik een Apple TV voor gekocht. Voor het gamen heb ik een Nintendo switch (en daarnaast een beetje behelpen met de MacBook). Sommige (op een hand te tellen) games mis ik wel, maar dat is me een game pc gewoon niet waard. En als de drang echt te groot wordt kan ik ook een paar maandjes een game streaming dienst gebruiken. Maar als ik eerlijk ben zijn er ook nog games op de Switch waar ik nog niet de tijd voor gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Bij mij komt gamen in vlagen voorbij als hobby. Soms ga ik een paar weken ergens helemaal in op en dan speel ik een hele tijd niks. Ondanks dat de power van ARM chips flink vooruit gaat merk ik toch dat; of het aanbod van Mac games beperkt is, of de prestaties onder de norm zijn van wat ik wil (min. 1080p + 60fps).

Toen gaan uitrekenen wat een beetje game-pc kost op dit moment (2k) en de simpele rekensom gemaakt vs. GeforceNow. Als je het 4k abonnement neemt, kun je voor dat geld 100 maanden GeforceNow gebruiken. En nog langer als je een aanbieding scoort. Daarnaast heb je de flexibiliteit om op te zeggen, geen afschrijving op hardware, altijd de beste RTX gpu tot je beschikking, snel je laptop in je TV of monitor pluggen afhankelijk van de game en minder stroomverbruik.

Natuurlijk moet het aanbod qua games wel passen. Maar dat komt voor mij gelukkig wel uit. Let wel op; bij Tmobile draaide GeforceNow voor geen meter. Bij KPN en Ziggo draait alles als een zonnetje zonder lag.

Verder handig om deze curator op Steam te volgen https://store.steampowere...929-Geforce-Now-Friendly/ en te weten dat Xbox gamepass sinds een tijdje wordt ondersteund.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronwiel op 06-11-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Mijn gebruik ziet er ongeveer zo uit:

Ik speel weinig spellen. Ik speel wel enthousiast. Ik wil dat mijn spellen qua gameplay fatsoenlijk draaien.
Ik koop zelden nieuwe apparatuur, maar heb inmiddels wel meerdere spelcomputers, waaronder een PS4, PS5 en Nintendo Switch.
Sociaal gamen vind ik erg prettig. Spellen zoals Mario Party, Mario Kart, Super Mario Bros. & vooral ook Pokémon. Tegelijkertijd ook wel competitie in de vorm van Fantasy Strike, Street Fighter en Age of Empires IV.

Bij mij zit de bottleneck vooral bij die laatste. Ik vind dat een leuk spel om met vrienden online te spelen. Ik heb nu nog de beschikking over een iMac met bootcamp. Alleen is dat een 2019 model en beschikt deze nu over zijn laatste OS, Sonoma.
Aangezien mijn gewone gebruik mijn game gebruik ruimschoots overschrijft, ook al speel ik nu geregeld Marvel's Spider-Man 2, wil ik sowieso macOS behouden.

Dat leidt er toe dat ik moet kiezen tussen welke desktop ik wil, want ik hoef geen macbook. Ik heb nooit geleerd om te gaan met een trackpad ook al staat deze nog steeds op mijn bureau.
Op mijn bureau leidt een iMac er toe dat ik er slecht een andere PC-desktop naast kan zetten, omdat ik het scherm van de iMac niet kan gebuiken. Alleen een mac Studio of een Mac mini geven een minder opgeruimd bureau.

Dus nu begin ik te denken of ik niet te veel over heb voor een hobby op die manier. Dus mijn voornaamste doel is nu om cloud gamen te testen in combinatie met Age of Empires IV. Helaas betekent dat wel dat ik tot volgend jaar moet wachten, omdat ik dan pas verwacht te beschikken over glasvezel.
Tevens ga ik Crossover Life nemen in de aanbieding binnenkort, omdat ik de potentie daar ook van zie.

Je moet er wat voor over hebben om je opties open te houden, zullen we maar zeggen...

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@whahas red je het met DSL niet? Aldus GeforceNow: "25Mbps for 1080p at 60 FPS".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Laatst online: 25-06 21:43

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Ik heb wat joetoep videos en revieuws gekeken over gamepass streamen. En het is nogsteeds niet geweldig. En zeker niet om online gamen.
en ja gamen op een pc, dat kan zo duur als je zelf wilt.
Ik heb nu een game oc met een 1070ti gou. Draaid nogsteeds als een zonnetje, 4k gamen niet. Maar 2k of full hd gaat erg goed.
2 of 3k uitgeven is echt niet nodig.
Kijk maar is een de budget best buy hier, heb je een indicatie wat pc gamen kan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ronwiel schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:20:
@whahas red je het met DSL niet? Aldus GeforceNow: "25Mbps for 1080p at 60 FPS".
Ik heb packet loss bij de test. Ondanks dat heb ik het geprobeerd. Alleen de gratis versie is verschrikkelijk om mee te testen. Ik betaal er liever pas voor als ik zeker weet of het werkt en GeforceNow dus zelf ook zegt dat het werkt met mijn opstelling.
Ergens kan ik het van de week nog wel eens proberen tijdens het slingeren door New York.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Coldbullet schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:34:
Ik heb wat joetoep videos en revieuws gekeken over gamepass streamen. En het is nogsteeds niet geweldig. En zeker niet om online gamen.
en ja gamen op een pc, dat kan zo duur als je zelf wilt.
Ik heb nu een game oc met een 1070ti gou. Draaid nogsteeds als een zonnetje, 4k gamen niet. Maar 2k of full hd gaat erg goed.
2 of 3k uitgeven is echt niet nodig.
Kijk maar is een de budget best buy hier, heb je een indicatie wat pc gamen kan kosten.
Prijs is het probleem niet. Ik vind het vooral niet duurzaam om een apparaat te kopen dat ik amper gebruik.
Daarnaast heb ik beperkt ruimte en een scherm naast mijn iMac neerzetten met alle bekabeling van dien is ook niet ideaal.
Wanneer ik een PC aan kon sluiten op het scherm van mijn iMac, was ik al een stuk verder.

Van oorsprong ben ik ook van de spelcomputers. Gamen op de computer doe ik er een beetje bij.
Toegegeven, ik gebruik nu ook Bootcamp...

Alleen dat loste dan ook veel 'problemen' op.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Afgelopen woensdag heb ik cloud gamen goed kunnen testen.
Online Age of Empires IV gespeeld tegen mijn beste vriend. Dat werkte vlekkeloos.

Omdat ik het goedkoopste van het goedkoopste had, namelijk gratis, zag het er niet uit, maar ik heb nergens gemerkt dat ik via een computer, die niet bij mij in de buurt was, online een spel aan het spelen was.
Ik wil nog wat meer testen.

Alleen is het zo jammer dat Apple de iMac M3 zonder Pro of Max uitbrengt.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FFW
  • Laatst online: 06:40

FFW

dit ligt gewoonlijk op mijn bureau :
- iphone
- ipad pro
- windows laptop 14"
- macbook pro 16"
- windows gaming pc

Elke computer heeft zijn eigen rol, en ik werd er behoorlijk gestoord van dat ik van computer naar computer moest hoppen om wat gedaan te krijgen.

Dus heb ik onlangs de windows computers verkocht en van de opbrengst de maximale imac pro1.1 gekocht met intel processor (want bootcamp) (model 2020?, 18 core, 64gb, 2TB, 16gb vega) en ik moet zeggen dat gamen (fps en racen) echt heel goed gaat op de bootcamp partitie, de FPS speelt in 1440i met 90fp/s. Een leuke extra is sidecart in de mac modus.

Het enige nadeel is dat de ventilator achterop het scherm hoorbaar is, er komt wel lekkere warme lucht uit op zo'n koude dag. Ik probeer dat geluid te minimaliseren met een NC koptelefoon. Verder kun je de imac niet in hoogte verstellen dus bestel ik daarvoor een vesa mount.

[ Voor 17% gewijzigd door FFW op 17-01-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik heb mijn dual setup plannen geannuleerd en besloten nog wat langer van mijn iMac met Bootcamp te genieten.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-06 13:55
Death Stranding komt 1 Februari uit voor de Mac (M- processor), Ipad (M- Processor) en iPhone 15pro.
Afgaande op de reviews lijkt het een leuke game. Weet iemand of de save game kan syncen?
Op die manier zou ik in de pauze op werk wat kunnen spelen. (lang leve de usb-c dockingstation).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:08
Ja, er zit iCloud synchronisatie in. Sterker nog: het hebben van iCloud en iCloud drive zijn vereist.

Dit staat vermeld in de omschrijving in de App store :)

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Dus je kunt het spel weer eens niet op Steam kopen en op je Mac spelen?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
whahas schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:34:
Dus je kunt het spel weer eens niet op Steam kopen en op je Mac spelen?
Ik heb daar wel naar gekeken, maar het spel is momenteel alleen beschikbaar voor Windows (maar wel Steam Deck verified).

Ik heb uiteindelijk toch maar gekozen voor de mac / iOS versie vanwege de 50% korting en de aanwezigheid van de mac-app.

De Steam versie kan ik altijd nog eens kopen tijdens een Steam sale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Dit vind ik dus typisch zo'n Apple streek.
Dat bedrijf snapt echt niet hoe ze gamers kan laten genieten van games op haar platformen.

Ik heb zelf bijna een game-PC gekocht zodat ik fatsoenlijk kon gamen, maar vond het uiteindelijk niet de moeite voor hoeveel ik speel.
Toch zou ik het wel fijn vinden als mijn volgende Mac enigszins in staat was om games te draaien en niet spellen die 5 jaar oud zijn zoals Death Stranding.

Jeetje, ik klink chagrijnig.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Gamen op de Mac heb ik opgegeven. Het is meer dat je die machine toch al heb staan en dan is het leuk om een paar games die wel werken er op te spelen.

Maar beter is het om (als je geen extra game pc wilt) gewoon een game console te kopen. Toen ik dat besefte heb ik een Switch gekocht.
Ik mis bepaalde games wel, maar die zijn me het geld niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

whahas schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:07:
Dit vind ik dus typisch zo'n Apple streek.
Dat bedrijf snapt echt niet hoe ze gamers kan laten genieten van games op haar platformen.

Ik heb zelf bijna een game-PC gekocht zodat ik fatsoenlijk kon gamen, maar vond het uiteindelijk niet de moeite voor hoeveel ik speel.
Toch zou ik het wel fijn vinden als mijn volgende Mac enigszins in staat was om games te draaien en niet spellen die 5 jaar oud zijn zoals Death Stranding.

Jeetje, ik klink chagrijnig.
Ik weet niet welke Mac je hebt, maar een moderne Mac is prima in staat om games te draaien. Geen RTX 4070-niveau, maar wel te doen. Met Crossover of de Game Porting Kit kun je bijvoorbeeld prima Cyberpunk 2077 op low/medium settings draaien op een M1Pro of hoger met minimaal 32GB RAM. Op een M1 met 16GB draait het ook wel (op low settings), maar met zo'n 24 fps. Te doen, maar niet optimaal.

Unreal Engine-games en DX12-only games zijn wel problematisch zonder een vorm van Windows-VM helaas.

Ik gebruikte eerder Shadow (www.shadow.tech) om PC-games in de cloud te spelen, maar heb besloten om er toch een game-PC naast te gaan zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 27-01-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Mee eens. Aan de hardware ligt het niet. Maar het zou mooi zijn als Apple een out-of-the-box oplossing biedt om windows spellen te kunnen draaien. Zoiets als Valve doet met Proton. Gewoon spel installeren, starten en spelen. Niet dat je eerst diverse (ingewikkelde) handelingen moet verrichten om het werkend te krijgen.

Ik ben iemand met een iMac M1 en ik wil geen losse game PC meer hebben. Ten eerste niet omdat dat weer extra ruimte kost en zo fanatiek game ik niet meer dus dan is het ook zonde van het geld.

Gelukkig draaien veel van mijn favoriete spellen op de mac. Denk aan Factorio, Transport Fever 2, Civilization VI, Prison Architect. Voor de rest heb ik een Steam Deck, waarmee ik ook lekker op de bank of in de tuin kan gamen. Maar voor sommige spellen vind ik het jammer. Ik zou het fijn vinden als bijvoorbeeld Talos Principle 2 of Starfield ook op de mac zou draaien zodat ik die ook op een groot scherm kan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Jeroen O schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:15:
Mee eens. Aan de hardware ligt het niet. Maar het zou mooi zijn als Apple een out-of-the-box oplossing biedt om windows spellen te kunnen draaien. Zoiets als Valve doet met Proton. Gewoon spel installeren, starten en spelen. Niet dat je eerst diverse (ingewikkelde) handelingen moet verrichten om het werkend te krijgen.

Ik ben iemand met een iMac M1 en ik wil geen losse game PC meer hebben. Ten eerste niet omdat dat weer extra ruimte kost en zo fanatiek game ik niet meer dus dan is het ook zonde van het geld.

Gelukkig draaien veel van mijn favoriete spellen op de mac. Denk aan Factorio, Transport Fever 2, Civilization VI, Prison Architect. Voor de rest heb ik een Steam Deck, waarmee ik ook lekker op de bank of in de tuin kan gamen. Maar voor sommige spellen vind ik het jammer. Ik zou het fijn vinden als bijvoorbeeld Talos Principle 2 of Starfield ook op de mac zou draaien zodat ik die ook op een groot scherm kan spelen.
Starfield werkt inderdaad niet, maat The Talos Principle 2 draait als een zonnetje met Crossover gelukkig.
https://www.codeweavers.c...ver/the-talos-principle-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Waarom accepteren we dat van externe partijen zoals CodeWeavers afhankelijk zijn om spellen te kunnen spelen op de Mac?
Dat is toch niet acceptabel?

Ik heb een 2019 iMac met Bootcamp en kan daar best aardig op gamen. De vraag is alleen hoeveel jaar mijn OS'en nog ondersteund worden. Ik verwacht dat ik het volgende macOS niet meer mag installeren en ik zit al vast op Windows 10.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

whahas schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:04:
Waarom accepteren we dat van externe partijen zoals CodeWeavers afhankelijk zijn om spellen te kunnen spelen op de Mac?
Dat is toch niet acceptabel?

Ik heb een 2019 iMac met Bootcamp en kan daar best aardig op gamen. De vraag is alleen hoeveel jaar mijn OS'en nog ondersteund worden. Ik verwacht dat ik het volgende macOS niet meer mag installeren en ik zit al vast op Windows 10.
Dat ben je op zich niet. Codeweavers maakt het alleen makkelijker door installatie van een game te reduceren tot een druk op de knop. Als je er geen geld aan wil uitgeven, kun je prima zelf aan de slag met Game Porting Kit, WINE en QEMU.

Dit is in feite niet anders dan de situatie bij Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Oh, ook ik heb een Crossover licentie. Ik vind het vooral treurig dat Codeweavers er een verdienmodel mee kan hebben, omdat Apple steken laat vallen.
Alleen ja, Apple Arcade is heel succesvol.😔

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

whahas schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:20:
Oh, ook ik heb een Crossover licentie. Ik vind het vooral treurig dat Codeweavers er een verdienmodel mee kan hebben, omdat Apple steken laat vallen.
Alleen ja, Apple Arcade is heel succesvol.😔
Apple moet gewoonweg de banden met Valve aanhalen en meewerken om Vulkan te accepteren i.p.v. krampachtig het dode paard Metal te blijven promoten, want daar hebben de grote game makers eigenlijk helemaal geen interesse in.

Gamen op Linux is dankzij proton en dus DXVK (en dus Vulkan) nagenoeg perfect, met meer games die draaien dan op Windows 10/11. Valve is daarin echt kartrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Tel daarbij op ook nog die rare DMA praktijken die Apple er nu op na houdt en het begint lichtjes belachelijk te worden.
Ik heb sinds vandaag glasvezel en kan nu fatsoenlijk cloud gamen. Alleen nu stoppen mijn vrienden net met Age of Empires IV. Blij dat ik geen game-PC gekocht heb.
Als ik straks niet mee kan spelen, kan ik gewoon niet mee spelen.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

nelizmastr schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:59:
[...]

Apple moet gewoonweg de banden met Valve aanhalen en meewerken om Vulkan te accepteren i.p.v. krampachtig het dode paard Metal te blijven promoten, want daar hebben de grote game makers eigenlijk helemaal geen interesse in.

Gamen op Linux is dankzij proton en dus DXVK (en dus Vulkan) nagenoeg perfect, met meer games die draaien dan op Windows 10/11. Valve is daarin echt kartrekker.
Aan de andere kant: als Codeweavers het kan, kan Valve het ook. Dus waarom geen abstractielaag meeleveren met Steam for Mac om al die Steamdeck-optimised games speelbaar te maken op de Mac? Daar verdient Valve tenslotte ook aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:54:
[...]

Aan de andere kant: als Codeweavers het kan, kan Valve het ook. Dus waarom geen abstractielaag meeleveren met Steam for Mac om al die Steamdeck-optimised games speelbaar te maken op de Mac? Daar verdient Valve tenslotte ook aan.
Valve heeft dat volgens mij vooral gedaan voor de Steam deck. En daar kunnen nu Linux machines van mee profiteren.
Apple heeft WINE een stukje geholpen met hun nieuwe GameKit. En daar profiteerde codeweavers en de gratis porting kit weer van.
Maar of Steam er ooit energie in gaat steken: zou mooi zijn maar ik denk het niet. Mac gebruikers zijn geen interessante markt want de gamers hebben al andere spullen in dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Wanneer er een goede Mac mini M3 (Pro) op de markt komt en ik mijn iMac weg ga doen, kom ik voor wat keuzes te staan die ik helemaal niet leuk vind.

Er zijn namelijk specifieke spellen die ik graag zou willen blijven spelen met mijn Mac machine. Dat zijn bijvoorbeeld GTA 2, Unreal Tournament, Age of Empires IV, Among Us.
De spellen die ik nu speel onder macOS zoals Starcraft I & II, Warcraft III, Day of the Tentacle zal ik vast nog wel met Apple Silicon kunnen spelen.

Alleen diezelfde Apple Silicon zorgt ervoor dat ik mijn toegang tot Bootcamp ga verliezen. Daar heb ik geen adequate oplossing voor, dus ik neig er nu ook naar om het bij console gamen te houden.

Natuurlijk kan ik cloud-gamen, dual setup doen, Crossover gebruiken, Parallels abonnement namen, etcetera. Er is alleen geen oplossing waarmee ik alles ondervang en ik dien onder ogen te komen dat ik mezelf een hoop gedoe bespaar als ik dit allemaal gewoon niet probeer.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Bovenstaande heb ik opgelost door een Steam Deck te kopen. Hierdoor kan ik de spellen die niet op macOS draaien (en ook de spellen die er wel op draaien) gewoon blijven spelen zonder een extra PC op mijn bureau neer te moeten zetten.

Ideaal apparaat d:)b

Voordeel is dat je hem ook in de tuin kunt gebruiken of op de televisie kunt aansluiten.

Nadeel is dat die niet zo krachtig is. Voor zwaardere spellen ben je dan toch afhankelijk van een console of een goede laptop of desktop PC, als je niet heel veel op beeldkwaliteit wilt inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Het is een hoop gedoe inderdaad. Overigens hoeft niet alles geld te kosten. Portingkit als alternatief voor crossover is bijvoorbeeld gratis. En er bestaan ook gratis VM’s.
Neemt niet weg dat het gedoe is en niets zo vervelend als (een versie van) een game die die niet draait. Of dat iets draait en dan na een update weer niet meer werkt.

Een console kan een hoop hoofdpijn wegnemen. Geen gedoe meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Whisky is ook nog een optie, heb het zelf niet geprobeerd, maar hoor er wel redelijke verhalen over.

@whahas Wat is de drempel bij Parallels? Ik gebruik het en tot nu toe werkt elke game er wel goed op, beter dan op CrossOver. Volgens mij zijn de games die bij mij beter werken op CrossOver op een hand te tellen. Al moet ik er wel bij vermelden dat ik CrossOver stock gebruik, het optimaliseren van je bottles blijft voor mij een raadsel.

Ik zelf begin qua gamen wel te beseffen dat ik met mijn M1 MBP 13" 16 GB games tot 2012/2013 op max settings kan draaien. Daarna dien ik al gauw af te schalen en dat is voor mij een no go. Ik denk dat ik over een jaartje of 2/3 wel door de backlog van games heen ben pre 2014. Het studentenleven zit er dan ook op en dan zal ik wel weer een nieuwe Mac aanschaffen. Hopelijk kan ik tegen die tijd Cyberpunk e.d. op max settings draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
RazorMaron schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:26:
@whahas Wat is de drempel bij Parallels? Ik gebruik het en tot nu toe werkt elke game er wel goed op, beter dan op CrossOver. Volgens mij zijn de games die bij mij beter werken op CrossOver op een hand te tellen. Al moet ik er wel bij vermelden dat ik CrossOver stock gebruik, het optimaliseren van je bottles blijft voor mij een raadsel.
De drempel is eigenlijk wat je in je laatste allinea beschrijft. Parallels draaien kost het nodige aan ram. Verliest er sowieso al een paar doordat je zowel de app als een extra OS aan het draaien ben. Als je dan games wilt spelen die redelijk veel vragen kom je tekort. Het mooie met Wine (en dingen als Crossover en dergelijke) is dat je dat probleem niet hebt.
Zo draait Fallout 4 (al weer een oude game) prima op 8GB, maar als ik die in Parallels draai op een 8GB laptop dan heeft hij het heel moeilijk op bepaalde momenten.
En Cyberpunk zou theoretisch nèt op mijn macbook kunnen draaien met wat mods en Crossover. Maar dat kun je met Parallels wel vergeten.

Ik ben het wel met je eens dat als games niet zo zwaar zijn, Parallels wel een stuk prettiger is. Hoewel ik overigens wel laatst een nieuwe maar simpele indygame niet aan de praat kreeg onder Parallels door gezeur rond Vulcan en 3D spul. Met crossover geen probleem.

Uiteindelijk zit je voor gamen op de Mac dan toch nog steeds aan virtualisatie te hangen of aan Wine achtige dingen. Vloekt eigenlijk enorm met het hele Apple idee, om zo houtje touwtje te moeten prutsen om een game te kunnen laten draaien. En ik vind het vooral Apple's eigen fout.
Hartstikke mooi product, zo'n MacBook. Maar qua gamen hebben ze de bood compleet gemist, terwijl dat lang geleden heel anders lag. Ik heb het inmiddels opgegeven, ik ben naar de console gegaan. En als ik (nog zoals vroeger) een enorme fanatieke gamer zou zijn geweest had ik een game pc gekocht (misschien wel in plaats van...). Maar dat ben ik niet meer, dus heb ik liever mijn macbook en een Switch voor erbij. En dan heel soms momenten van zwakte dat ik toch weer eens een VM of een Wine ding aanslinger om dan vervolgens weer gefrustreerd te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

whahas schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:24:
Wanneer er een goede Mac mini M3 (Pro) op de markt komt en ik mijn iMac weg ga doen, kom ik voor wat keuzes te staan die ik helemaal niet leuk vind.

Er zijn namelijk specifieke spellen die ik graag zou willen blijven spelen met mijn Mac machine. Dat zijn bijvoorbeeld GTA 2, Unreal Tournament, Age of Empires IV, Among Us.
De spellen die ik nu speel onder macOS zoals Starcraft I & II, Warcraft III, Day of the Tentacle zal ik vast nog wel met Apple Silicon kunnen spelen.

Alleen diezelfde Apple Silicon zorgt ervoor dat ik mijn toegang tot Bootcamp ga verliezen. Daar heb ik geen adequate oplossing voor, dus ik neig er nu ook naar om het bij console gamen te houden.

Natuurlijk kan ik cloud-gamen, dual setup doen, Crossover gebruiken, Parallels abonnement namen, etcetera. Er is alleen geen oplossing waarmee ik alles ondervang en ik dien onder ogen te komen dat ik mezelf een hoop gedoe bespaar als ik dit allemaal gewoon niet probeer.
Het is en blijft een dilemma.

Ik heb zelf een M1 (wel de full-core versie en met 16GB RAM) en die draait een aantal PC-games zeer goed onder Crossover. Maar een aantal games draait gewoonweg niet. Soms omdat er functies gebruikt worden die nog niet door de emulatielaag ondersteund worden, en soms omdat copy-protection of anti-cheat in de weg zitten. Ook werkt de Epic Game Store nog altijd niet op Crossover, dus vallen games uit die hoek af.

Onder Parallels draait vrijwel alles. Maar Parallels gebruikt maximaal de helft van je cores waardoor de performance per definitie minder is dan onder Crossover. Je hebt echter geen last van copy-protection en/of anti-cheat die niet werkt, want je draait gewoon Windows. Toch is ook daar compatibiliteit niet 100%.

Op applegamingwiki.com kun je per game zien of die fatsoenlijk draait onder Crossover of Parallels. Zoek daar de games op die je speelt en je weet of je aan je M3 genoeg hebt.

Cloud gaming kan natuurlijk, maar dan moet je wel een aanbieder hebben die al de games ondersteunt/aanbiedt die jij wil spelen. En dat kan lastig zijn. Zoiets als shadow.tech geeft je een volledige Windows desktop met een GPU (dus alles draait), maar is aan de prijs (33 euro per maand als je meer dan 512GB opslag wil).

Ik heb zelf lang Shadow.tech naast mijn Mac gebruikt, maar ik vond de prijs-prestatieverhouding niet meer in balans. Je krijgt nu een CPU van 10 jaar oud gekoppeld met een GTX1080 (eigenlijk een P5000, maar de performance is gelijk) voor die 30 euro p/m. Als ik dat omreken over een periode van 3 jaar, is dat dus bijna 1100 euro. Ik heb daarom sinds begin dit jaar weer een gamePC naast mijn Mac en Shadow.tech de deur uit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:35:
Ik heb zelf lang Shadow.tech naast mijn Mac gebruikt, maar ik vond de prijs-prestatieverhouding niet meer in balans.
Dat probleem vind ik ook bij Crossover en Parallels. Dan zit je ook aan bepaalde bedragen. En dan moet je ook nog de games kopen. Dan wordt het al snel aantrekkelijk om naar cloud gaming te kijken. (Al heb je dus ook gratis alternatieven voor die twee stukjes software, maar daar ondervind ik vaker gedoe. Maar het is het proberen waard. )
En als je af en toe een game speelt zou je ook een Xbox of een switch kunnen overwegen, afhankelijk van de game titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

PrimusIP schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:52:
[...]

Dat probleem vind ik ook bij Crossover en Parallels. Dan zit je ook aan bepaalde bedragen. En dan moet je ook nog de games kopen. Dan wordt het al snel aantrekkelijk om naar cloud gaming te kijken. (Al heb je dus ook gratis alternatieven voor die twee stukjes software, maar daar ondervind ik vaker gedoe. Maar het is het proberen waard. )
En als je af en toe een game speelt zou je ook een Xbox of een switch kunnen overwegen, afhankelijk van de game titel.
Voor beiden geldt dat je een updatecontract sluit voor je aankoopbedrag. Je krijgt een jaar updates. Als je niet verlengt, krijg je dus geen updates meer, maar de software blijft wel werken.

Parallels heeft daarbij wel een sneaky trucje: als er een grote wijziging in macOS plaatsvindt, heeft Parallels een update nodig. Niet omdat het technisch nodig is, maar omdat Parallels de versie van macOS checkt en gewoon zegt "nope - ik ben niet gemaakt voor deze versie van macOS". Als je dan dus geen lopend contract hebt, krijg je die update niet aangeboden en stopt de software dus wél met werken. Je kunt natuurlijk macOS niet updaten, dan blijft Parallels ook werken, maar dat lijkt me ook niet wenselijk.

Crossover is veel vergevingsgezinder en werkt (op dit moment) ook gewoon met veel nieuwere versies van macOS als je niet update. Zo heb ik nog Crossover 22.01 draaien op de nieuwste macOS.

GamePortingKit is inderdaad gratis, maar wel wat complex voor de gemiddelde gebruiker. Als iemand daar een mooie wrapper voor zou maken, dan is dat een gedegen concurrent voor (vooral) Crossover.

Gratis VM's zijn er inderdaad ook, maar VM's die én op Apple Sillicon werken én met acceptabele performance compatible zijn met zoiets als DirectX zijn er bij mijn weten niet. Daarom grijpt iedereen ook naar GamePortingKit of een van de commerciële oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
RazorMaron schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:26:
Whisky is ook nog een optie, heb het zelf niet geprobeerd, maar hoor er wel redelijke verhalen over.

Ik zelf begin qua gamen wel te beseffen dat ik met mijn M1 MBP 13" 16 GB games tot 2012/2013 op max settings kan draaien. Daarna dien ik al gauw af te schalen en dat is voor mij een no go. Ik denk dat ik over een jaartje of 2/3 wel door de backlog van games heen ben pre 2014. Het studentenleven zit er dan ook op en dan zal ik wel weer een nieuwe Mac aanschaffen. Hopelijk kan ik tegen die tijd Cyberpunk e.d. op max settings draaien.
Ik kan Age of Empires IV niet spelen met Parallells.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
PrimusIP schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:56:
Ik heb het inmiddels opgegeven, ik ben naar de console gegaan.
Overigens ben ik nu toch weer een paar Windows games op mijn Macbook aan het doen, waarvan eentje een indygame is en waarvan beide niet voor de Switch beschikbaar zijn. Ze draaien via Wine/Crossover prima, al is mijn accu het daar duidelijk niet mee eens. Plus, ik zou ze best opnieuw voor de Switch willen kopen mochten ze daar wel beschikbaar voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik sta op het punt voor langere tijd cloud gamen te nemen.
Een beetje aan het twijfelen tussen Boosteroid en Geforce Now. Mijn iMac heeft onder Windows moeite met het draaien van Among Us en dat wil ik toch wel met vrienden spelen...
Wacht even, op welke platformen draait dat spel allemaal nog meer?

Aanpassing:
Ik heb 'm gekocht voor de Nintendo Switch. Het blijkt dat het spel gewoon Crossplay heeft.
Hoef ik lekker geen cloud gaming abonnement te nemen. :)
Een zo'n maand is namelijk sowieso al duurder dan dat het spel me op de Switch gekost heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door whahas op 12-04-2024 19:31 . Reden: Among Us nogmaals gekocht. ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

whahas schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:21:
Ik sta op het punt voor langere tijd cloud gamen te nemen.
Een beetje aan het twijfelen tussen Boosteroid en Geforce Now. Mijn iMac heeft onder Windows moeite met het draaien van Among Us en dat wil ik toch wel met vrienden spelen...
Wacht even, op welke platformen draait dat spel allemaal nog meer?

Aanpassing:
Ik heb 'm gekocht voor de Nintendo Switch. Het blijkt dat het spel gewoon Crossplay heeft.
Hoef ik lekker geen cloud gaming abonnement te nemen. :)
Een zo'n maand is namelijk sowieso al duurder dan dat het spel me op de Switch gekost heeft.
Mosterd na de maaltijd, maar de iOS-versie van Among Us draait ook op de Mac (mits je een Apple Sillicon-Mac hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:19:
[...]

Mosterd na de maaltijd, maar de iOS-versie van Among Us draait ook op de Mac (mits je een Apple Sillicon-Mac hebt).
Dat heb ik dus nog steeds niet.
Anders zou ik geen Bootcamp meer hebben.

De M4 SoC is aangekondigd vandaag.
Betekent dit dat ik volgende maand een Mac mini met M4 Pro SoC mag verwachten?
Ja, dit is een gerucht.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

whahas schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:50:
[...]

Dat heb ik dus nog steeds niet.
Anders zou ik geen Bootcamp meer hebben.

De M4 SoC is aangekondigd vandaag.
Betekent dit dat ik volgende maand een Mac mini met M4 Pro SoC mag verwachten?
Ja, dit is een gerucht.
Zelfs met de Mini M2 Pro moet je het bij lagere resoluties en settings houden en de sprong van M2 Pro naar M3 Pro was niet heel denderend. Apple lijkt vooral te focussen op marginale performancewinst en vooral focussen op efficiëntie, dus eigenlijk moet je naar een Max met meer GPU cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
nelizmastr schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:52:
[...]

Zelfs met de Mini M2 Pro moet je het bij lagere resoluties en settings houden en de sprong van M2 Pro naar M3 Pro was niet heel denderend. Apple lijkt vooral te focussen op marginale performancewinst en vooral focussen op efficiëntie, dus eigenlijk moet je naar een Max met meer GPU cores.
Waarschijnlijk heb je gelijk. Alleen vrolijk word ik daar niet van. Wellicht dat ik dan net zo goed een Mac Studio kan gaan halen, alhoewel dat dan weer als overkill voelt voor waar ik het voor ga gebruiken.
Alhoewel mijn eigen taalassistent ontwikkelen waarschijnlijk ook nog wel wat vraagt van een machine. :)

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Er komen weer mondjesmaat spellen uit voor de Mac.
Wat groter nieuws is, is dat een van die virtualisatie softwarepakketten nu gratis is bij particulier gebruik.

Dat zou betekenen dat ik op die manier wellicht oude spellen als GTA2 en Unreal Tournament '99 kan blijven spelen.

Overigens heb ik al besloten dat ik te zijner tijd 'gewoon' Windows laat vallen, tenzij er tegen die tijd heel veel mogelijk is met ARM Windows. Die ontwikkeling vind ik wel interessant, alleen voor zover ik weet kun je daar ook niet mee gamen.

De laatste tijd ben ik Prince of Persia: The Lost Crown op mijn PS5 aan het spelen. Dat spel is op alle grote game platformen uitgekomen, inclusief PC en Switch, maar dus niet voor de Mac. Ach ja.

Aanpassing 1:
Deze video is ook best interessant:

Aanpassing 2:

Prince of Persia: The Lost Crown komt naar de Mac, samen met andere games zoals Palworld.

[ Voor 15% gewijzigd door whahas op 10-06-2024 21:52 ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Ik ben positief verrast over de richting die Apple neemt wat betreft gaming. Ik vond onderstaande reddit-post dan ook mooi.
First, there was the terrible integrated graphics hardware. Then, the terrible Radeon graphics cards. Then, the debacle of eliminating 32bit support in Catalina which made basically every game on Mac obsolete. It seemed like gaming on Mac was dead, forever, and that they only cared about iOS games. Which, financially, made lots of sense.

And then, the M1 chips came out and suddenly a MacBook Air could play Tomb Raider. Then the M1 Pros and Max laptops came out, and you could run games like Dying Light smoothly, with no issues. The whole library was now running smoother through Rosetta, than it ever did natively. Then, the Game Porting Toolkit came out, and I dared to dream; could gaming on the Mac reach a level playing field to Windows?

Theoretically, there is no technical reason why it couldn't - I'm a software engineer, and I know full well that it's just code. It's a matter of 'want to' and perseverance; there is no reason why Windows is intrinsically a better platform than Mac, other than the fact that it's been the beneficiary of decades of investment. It was all coming up good - you could play Elden Ring at 30FPS on an M1 Max, shoot. I dared to dream, and 6 months ago sold my Steam Deck to just game on Mac.

Today, the GPTv2 came out, and early reports are that games that previously didn't run, now run. AVX, and all that. I'm going to call it - today is the day that gaming on Mac, essentially, entered the modern age. In 5 years, I don't expect many games to not work on Mac, given the annual rate of progress at this point. It will take a massive biff from Apple to ruin the momentum that's been established and, sadly, that is still entirely possible.

Still, thank you Apple - I desperately don't want to have a second device just for gaming, and you have given me the confidence I made the right decision in the long run.
Nu maar hopen dat ontwikkelaars ook deze mogelijkheid aangrijpen. Ik weet nog dat in de tijd van de PowerPC Macs er ook redelijk wat grote titels voor de Mac werden ontwikkeld. Dit werd op de een of andere manier tot een halte gebracht richting het tijdperk van intel, met het loslaten van 32-bit support als dieptepunt bij macOS Catalina.

Een Mac nemen puur voor het gamen blijft natuurlijk flink overpriced, maar het is ideaal als je geen zin hebt om naast je workstation ook een aparte game pc te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door RazorMaron op 12-06-2024 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Mijn wantrouwen richting Apple qua gamen lijkt ongegrond.
Het begint er steeds meer op te lijken dat ik er naast zat. Daar ben ik erg blij mee.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
RazorMaron schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:09:
Nu maar hopen dat ontwikkelaars ook deze mogelijkheid aangrijpen.
Probleem tegenwoodig is niet meer dat de hardware of de software het niet meer aan kan, maar omdat 1. de markt enorm klein is en 2. Apple geen 'goodwill' heeft bij (game) developers.

Ad1. Omdat ze de game markt hebben laten verliezen zijn Apple gebruikers die games leuk vinden of console gebruikers, of hebben ze daarnaast een (Windows) game pc. En beide producten hebben hun voordeel tov. Apple.
Ad2. Apple had en heeft er een handje van om zelf te beslissen wat standaarden zijn, dingen te veranderen en vooral geen legacy support aan te bieden. En dat ik combinatie van vooral niet met developers zelf te willen praten en een houding hebben dat developers wel heel vereerd en dankbaar mogen zijn voor het feit dat ze iets voor Apple mogen maken.

Nu met die hele Apple gamekit hebben ze wat schade hersteld, maar je verliest makkelijker die markt en 'goodwill' dan dat je het terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Goede kanttekeningen, @PrimusIP .

We zullen zien, de alternatieve methodes om te kunnen gamen op een Mac worden ook talrijker.
Ik wilde ooit dual setup, maar dat wil ik niet meer, omdat ik dan nog een extra machine heb staan die ik weinig gebruik.
Ik blijf lekker even wachten op een Mac mini met een 4 Pro SoC. We zijn dan een half jaar verder en wie weet wat er in de tussentijd allemaal gebeurt.

[ Voor 0% gewijzigd door whahas op 12-06-2024 12:31 . Reden: boot verandert in setup. Wat ik nu heb is namelijk dual boot ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RazorMaron
Ik wil iedereen trouwens aansporen bij het testen van een game je bevindingen te uploaden op applegamingwiki. Zo kunnen we een database maken om Mac gaming nog makkelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-06 15:41
Wat voor mij echt verslavend blijft is Factorio op de Mac. Maar altijd loop ik uiteindelijk tegen de te grote fabriek aan waar door de fps/ups zo zakt dat het niet meer speelbaar is. Het werd in elk geval een hele verbetering toen de M processor native werd ondersteund maar ook hier krijg ik de MacBook Pro m2 uiteindelijk toch ook weer op de knieën. Verdere games speel ik er niet op daar heb ik de ps5 voor. Al weet ik dat een collega wel satisfactory speelt op zijn Mac. Die staat in elk geval nog wel op mijn lijstje op te gaan spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:05
Ik heb na enige tijd WoW weer eens uit de mottenballen getrokken, maar omdat mijn game PC hopeloos verouderd is ( wat heet, er zit nog een Radeon HD6850 in :D :D ) heb ik het toch eens op m'n Macbook Air M1 geprobeerd. En ik ben niet teleurgesteld!
Loopt eigenlijk meer dan prima, al heb ik wel geleerd geen 35 tabbladen open te hebben staan in Chrome, dan wil ie wel eens wat gaan haperen :+

Ok, resolutie en details staan zeker niet op z'n hoogst, maar beeldkwaliteit is meer dan voldoende op 13,3" en het loopt echt heel soepel!
Ik ben niet echt van plan om van Apple m'n gaming platform te maken, want binnen nu en 2 jaar wil ik wel weer eens een hele dikke game PC aanschaffen. Ben ik toch wat flexibeler voor waarschijnlijk wat minder geld.
Bovendien is m'n main platform nu de PS5, maar ja daar draait WoW niet op :P

Dus voor de "PC" behoefte ben ik nu meer dan prima geholpen :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Mensen die hier Whisky gebruiken? De app heeft alleen maar kuren en bugs bij mij. Moet ook wel zeggen dat dit de eerste keer is dat ik het gebruik. Ik zit zelf al op Mac OS Sequoia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:46
Ik zie dit topic voorbij komen, ik ben laatst een andere macos client voor FFXIV tegen gekomen.
Er was al wel een officiele client maar deze onofficiele client draait velen malen beter:
https://www.xivmac.com/
XIV on Mac is a better way to play Final Fantasy XIV on macOS.

XIV on Mac provides a way for Mac gamers to run Final Fantasy XIV on macOS without needing to pay for a CrossOver license, wrestle with setting up their own Wine environment, or dealing with Square Enix's "official" wrapper, which is out of date and poorly supported.

XIV on Mac:
  • includes a native launcher written in Swift
  • provides out of the box support for popular mods, such as Dalamud, Anamnesis, and IINACT
  • performs significantly better than the official wrapper
  • supports the latest technologies from Apple such as macOS Sonoma, Apple Silicon, and Metal 2
  • has day-one support for major macOS releases
  • uses a custom Wine distribution optimised for Rosetta with further tweaks to DXVK/MoltenVK
  • XIV on Mac is free and open source software, with active development, regular updates, and community support.

[ Voor 4% gewijzigd door Ryatzu op 14-06-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Tsja, als elke populaire titel zo'n oplossing als dit krijgt, dan zullen we wel meer titels speelbaar krijgen op macOS op een fatsoenlijke manier! :D

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Ik begrijp dat menig developer de focus legt op het draaien van de nieuwste games. Wat ik alleen niet snap is dat er de afgelopen vier jaar niemand is geweest die heeft geprobeerd 32-bit games/applicaties goed te laten draaien op Apple Silicon via CrossOver oid. Dit zorgt er natuurlijk voor dat je een veel grotere library tot je beschikking hebt. Ik vind het namelijk jammer dat als ik Assassin’s Creed 1 wil spelen ik, of heel erg moet inleveren op graphics, of 15-20fps scoor. Dit terwijl je met Apple Silicon toch wel heel makkelijk 60+ fps kan pakken bij dit soort spellen.

Parallels draait al iets beter wat betreft 32-bit games, maar het is nog lang niet waar het moet zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door RazorMaron op 16-06-2024 10:07 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste