MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Best wat extra spellen die nu gewoon gespeeld zouden moeten kunnen worden.
Helaas is de game niet zo goed geoptimaliseerd voor de Mac (net zoals PC). Als het goed is heeft Ubisoft wel beterschap beloofd, waaronder dat de game ook redelijk zou moeten kunnen draaien op base M1/M2. Source is weliswaar questionable, idem de screenshot wegens het niveau qua grammatica.
/f/image/59vKSSYj31WLkf4bXMKAGbXG.png?f=fotoalbum_large)
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Het draait niet op 60 fps?RazorMaron schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:23:
Assassin's Creed Shadows is een paar dagen geleden uitgekomen.
Helaas is de game niet zo goed geoptimaliseerd voor de Mac (net zoals PC). Als het goed is heeft Ubisoft wel beterschap beloofd, waaronder dat de game ook redelijk zou moeten kunnen draaien op base M1/M2. Source is weliswaar questionable, idem de screenshot wegens het niveau qua grammatica.
[Afbeelding]
Wat?
Keuzes maken de Mens
Ik denk dat je op zich 60 fps kan draaien, maar dan dient dit een high-end M-line te zijn icm relatief lage settings. Maargoed, kwestie van optimisation, aangezien we met vergelijkbare games via nota bene crossover hogere fps halen
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Keuzes maken de Mens
Andrew Tsai heeft exact deze zorg geadresseerd in zijn laatste video, waarin hij linkte naar een oudere video van zijn second channel: YouTube: How to refund ANY APP on the Mac App Storewhahas schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:42:
De Mac app Store heeft ook geen demo's of refund policy waarmee je het kan testen...
Heb de video zelf niet bekeken, maar het lijkt alsof je toch wel een refund kan krijgen
Zelf ben ik trouwens langzaam maar zeker begonnen met coderen. Mijn doel is om een aantal old classics te porten naar Apple silicon (metal). Dan maar het heft in eigen handen nemen.
Ik heb The Settlers niet alleen grijs gespeeld als kind, maar ook gewoon een jaartje geleden nog eens grotendeels door het spel gegaanChrisM schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:45:
Een game die ik echt graag op mijn Mac zou willen spelen, is Pioneers of Pagonia. Weet iemand of daar al progressie is? Toen het net in beta uitkwam, zijn er een aantal mensen die het hebben geprobeerd, ook op de Steams forums enzo.. maar ik zie nu geen voortgang meer.Lijkt me echt een leuk spel, van de bedenkers van The Settlers (grijs gespeeld als kind!)
Je kan eventueel ook eens kijken naar Northgard of Manor Lords die wat gelijkaardig lijken van vibe. Northgard kan via Steam op Mac en Manor Lords via de bekende wegen zoals bootcamp of CrossOver.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Niet mijn type game maar blijkbaar erg populair.
Wuthering waves.RazorMaron schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:14:
Withering Waves is ook uitgekomen op Mac. Free to play.
Niet mijn type game maar blijkbaar erg populair.
https://apps.apple.com/nl/app/wuthering-waves/id6475033368
[ Voor 20% gewijzigd door RoRoNL op 27-03-2025 14:54 ]
Ik wilde dit als video plaatsen...
Aanpassing 1:
Ah, op de computer lukt het me wel!
[ Voor 23% gewijzigd door whahas op 28-03-2025 22:18 . Reden: Video als video geplaatst ]
Keuzes maken de Mens
Ik denk dat het beste inderdaad zal zijn om het goed te maken met Valve en een soort van Proton voor Mac te maken. Aan de andere kant denk ik van: als dat meer zou opleveren voor Apple dan hadden ze dat wel gedaan. Ik kan wel begrijpen dat het veel meer oplevert als een game wordt verkocht via de App Store. De publisher moet zelfs geld betalen om het uit te brengen en daarnaast dienen zij ook nog eens een vast percentage per transactie in te leveren. Hoe zou dat gaan mochten ze in zee gaan met Valve? Ze kunnen lastig bedingen dat ze per Steam transactie een percentage krijgen, los van hoe men zou moeten identificeren welke transactie exclusief voor Mac is en welke niet. Ik zie gamers ook niet massaal overstappen op Mac's mochten games (en Steam) wel veel betere support hebben.whahas schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:51:
Deze video legt nog maar eens uit dat Apple haar beleid met betrekking tot games aan moet passen:
[YouTube: Apple’s Last Chance to Bring Gamers to Mac]
Ik wilde dit als video plaatsen...
Aanpassing 1:
Ah, op de computer lukt het me wel!
Kortom, alhoewel het voor de huidige consument erg fijn zou zijn, is er voor Apple zelf niet echt een incentive.
Niet linux niet mac. En dat maakt dat publsiher die bepalen of er productie deel kapitaal voor port wordt goedgekeurd.
Als Valve en Apple hardcore gamers platform dan moeten ze net zoals Console doen paar triple A exclusives.
Een paar triple A van 200mil is miljard.
Want je moet hardcore gamers aantrekken.
Dat hadden ze 20 jaar geleden moeten doen toen productie nog onder 100mil waren.
Een exclusive must have game kan platform extreem pushen.
Nu heb je emulatie , leuk voor de oudere lichte games.
Ze kunnen devs en hun publishers niet dwingen voor port. Of moeten met smack geld komen en port ruim financieren. Dat is niet te doen voor paar dozijn games die elk jaar uitkomen.
Kip en ei probleem.
De krachtigste mac hebben de meeste gpu cores en bandbreedte. M max en Ultra maar is klein aandeel.
Meeste hebben M-standaard en de M-pro niet echt hardcore gaming want dit is de Mac mainstream.
Ik heb nu 2018 Mac mini 6core i7 16GB 256GB. Niet bedoeld als gaming platform. Meer mijn daily driver voor reguliere gebruik. 60GB in gebruik. Er naast oude 2018 Thread-ripper. En aan de andere kant een PS5.
Voor Mac gamen zou ik eerder voor Mac studio M4-max 48GB met full M4-max. Ongeveer Uma bandbreedte van PS5. En zooi extra GPU cores. Dan kan ik ook meer met video muziek en LLM gaan doen naast Mac gaming.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Ze willen het er alleen niet aan uitgeven.
Waardoor Ubisoft Prince of Persia The Lost Crown nu aan het uitbrengen is voor de iPhone. Ik ben heel nieuwsgierig naar de touch screen bediening daarvan.
[ Voor 52% gewijzigd door whahas op 30-03-2025 19:10 ]
Keuzes maken de Mens
Wellicht niet in absolute aantallen, maar Linux is inmiddels aardig goed te doen met Windows games. Denk bijvoorbeeld aan de Steam Deck: die draaien op Linux.SG schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:00:
Niet linux niet mac. En dat maakt dat publsiher die bepalen of er productie deel kapitaal voor port wordt goedgekeurd.
Maar ook gewone pc's kun je met Linux nu prima uit de voeten voor gamen. Kwestie van Steam installeren onder Linux, een vinkje in de instellingen van Steam aanzetten en vervolgens draaien bijna alle Windows games.
Wat winnen zij ermee als zij een soort van Proton voor Mac uit laten komen, waardoor games via Steam veel betere support hebben? Ik denk namelijk niet dat de verkoopcijfers voor MacBooks zullen stijgen wegens hiervoorgenoemde. De MacBook (Pro) is simpelweg te duur hiervoor, wellicht dat de Mac Mini dan interessanter is, maar ik vraag me af of ze daarmee hun brood verdienen.whahas schreef op zondag 30 maart 2025 @ 04:48:
Waarom denkt Apple dan dat het weinig opbrengt?
Daarentegen hebben ze er verder niks aan dat games via Steam veel betere support hebben, nu zij zelf geen commissies kunnen vangen daarop. Ze faciliteren eigenlijk alleen maar winst voor een derde, zonder er zelf een slaatje uit te kunnen slaan.
Wat eventueel een alternatief zou kunnen zijn is het implementeren van Steam in Apple Arcade, waarbij men een soort Apple Game Pass heeft, of simpelweg er een store van maakt waarop ze op elke verkoop een commissie kunnen pakken. Dat zouden in mijn ogen de enige twee opties zijn die zowel verleidelijk zijn voor Apple als voor Steam (alhoewel meer voor Apple).
Even iets heel anders: ik hoop binnen twee maanden mijn eerste classic port voor apple silicon te releasen! Game blijft een surprise!
Via welk platform ga je je game uitbrengen?
Ik ben benieuwd!
Keuzes maken de Mens
Zonder dat kan mijn MacBook Air M1 met 8gb alles wat ik doe wat niks met games te maken heeft. (Inclusief bets pittige non-game dingen). Terwijl ik mijn 10 jaar oude midrange game pc met Fedora (Linux) de games draait die ik leuk vind, die mijn MacBook niet trekt.
Het ligt er maar net aan waar ik uiteindelijk ga eindigen. Ik ben nu bezig met een classic, maar die is wel uitdagend. Als het me lukt ga ik hem simpelweg plaatsen op GitHub wegens potentiële inbreuk op IP. Mocht het me niet lukken ga ik met een ultra-simpele game beginnen en die plaats ik dan op itch.io/indie.db. Either way, ik zou niet al te veel verwachten. Echter hoop ik wel aan het eind van het jaar met mijn volledig eigen game te komen gebaseerd op de engine van eerstgenoemde game. (Vrij vaag allemaal, ik weet het).whahas schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:57:
Goede punten, er moet natuurlijk een verdienmodel zijn. Ik game overigens op mijn Mac mini en dat is best een populair apparaat. Alleen met sommige configuraties kan je nog steeds niet veel, vooral met oudere modellen niet.
Via welk platform ga je je game uitbrengen?
Ik ben benieuwd!
In deze fase probeer ik echt nog het coderen zelf te begrijpen aan de hand van games i.p.v. echt aan game development te doen.
Hier ook. Een MacBook Air M1 voor alles behalve games, een Mac Mini (intel i5) als server in de meterkast en een game PC met RTX4060 voor het nodige vermaak.whahas schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:14:
De combinatie van mijn Mac mini met een Game PC bevalt mij ook erg goed.
Mijn vriendin heeft ook een eigen MBA M1 en mijn zoon zijn eigen game PC.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
- Een Windows werklaptop: Voor werk. Geen fan van Windows, maar met al die werk software (lees oa. MS365) werkt het wel oke. Ik vind het ook wel fijn om werk en prive een beetje gescheiden te houden.
- Raspberry pi 4B met Rasperry OS (Debian) en een externe schijf. Vooral voor Plex (in samenwerking met Apple TV), NAS server (en met een DMS) en torrent daemon.
Tien jaar oude game pc met Fedora er op. Was een aantal jaren stuk (toen nog met windows er op) tot ik hem recent weer aan de praat heb gekregen.
- Nintendo Switch.
Voor gamen kan ik nog wel een tijdje vooruit met die oude game pc (genoeg voor cyberpunk) en de Switch. Mocht die pc het begegen dan kijk ik wel verder (vermoedelijk dan een game console). Gamen met de Mac heb ik opgegeven. Maar als "gewoon computer gebruik" blijk ik wel bij de macbook denk ik. Ik ben momenteel niet enthausiast over Apple, maar hun spulletjes vind ik nog steeds prettiger dan de concurenten.
Voor gamen heb je degelijke igpu en flinke memory bandbreedte en die 16GB of wat meer nodig.PrimusIP schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:51:
Macs zijn dure machines en ik zou echt niet plots een Mac Studio gaan kopen om te kunnen gamen. Maar ik zou daarentegen wel extra ram in een MacBook Air overwegen of voor een MacBook Pro gaan als de game ervaring geweldig is.
Zonder dat kan mijn MacBook Air M1 met 8gb alles wat ik doe wat niks met games te maken heeft. (Inclusief bets pittige non-game dingen). Terwijl ik mijn 10 jaar oude midrange game pc met Fedora (Linux) de games draait die ik leuk vind, die mijn MacBook niet trekt.
De band breedte en gpu cores A < M < pro < max < Ultra
De cpu zijn ook iets meer bij elke tier maar de ultra heeft daar flinke stap.
Dus gamen M3 of M4 pro met de max zit je op console niveau. Met grootste verschil dat meer dan 16GB kan hebben. De stock M meer als de wat oudere games speelt. Voor de nieuwere zware games heb toch meer Max nodig. Ivm de grotere igpu.
Maar ja een Mac haal je niet puur voor gamen.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K