MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Best wat extra spellen die nu gewoon gespeeld zouden moeten kunnen worden.
Helaas is de game niet zo goed geoptimaliseerd voor de Mac (net zoals PC). Als het goed is heeft Ubisoft wel beterschap beloofd, waaronder dat de game ook redelijk zou moeten kunnen draaien op base M1/M2. Source is weliswaar questionable, idem de screenshot wegens het niveau qua grammatica.
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Het draait niet op 60 fps?RazorMaron schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:23:
Assassin's Creed Shadows is een paar dagen geleden uitgekomen.
Helaas is de game niet zo goed geoptimaliseerd voor de Mac (net zoals PC). Als het goed is heeft Ubisoft wel beterschap beloofd, waaronder dat de game ook redelijk zou moeten kunnen draaien op base M1/M2. Source is weliswaar questionable, idem de screenshot wegens het niveau qua grammatica.
[Afbeelding]
Wat?
Keuzes maken de Mens
Ik denk dat je op zich 60 fps kan draaien, maar dan dient dit een high-end M-line te zijn icm relatief lage settings. Maargoed, kwestie van optimisation, aangezien we met vergelijkbare games via nota bene crossover hogere fps halen
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Keuzes maken de Mens
Andrew Tsai heeft exact deze zorg geadresseerd in zijn laatste video, waarin hij linkte naar een oudere video van zijn second channel: YouTube: How to refund ANY APP on the Mac App Storewhahas schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:42:
De Mac app Store heeft ook geen demo's of refund policy waarmee je het kan testen...
Heb de video zelf niet bekeken, maar het lijkt alsof je toch wel een refund kan krijgen
Zelf ben ik trouwens langzaam maar zeker begonnen met coderen. Mijn doel is om een aantal old classics te porten naar Apple silicon (metal). Dan maar het heft in eigen handen nemen.
Ik heb The Settlers niet alleen grijs gespeeld als kind, maar ook gewoon een jaartje geleden nog eens grotendeels door het spel gegaanChrisM schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:45:
Een game die ik echt graag op mijn Mac zou willen spelen, is Pioneers of Pagonia. Weet iemand of daar al progressie is? Toen het net in beta uitkwam, zijn er een aantal mensen die het hebben geprobeerd, ook op de Steams forums enzo.. maar ik zie nu geen voortgang meer.Lijkt me echt een leuk spel, van de bedenkers van The Settlers (grijs gespeeld als kind!)
Je kan eventueel ook eens kijken naar Northgard of Manor Lords die wat gelijkaardig lijken van vibe. Northgard kan via Steam op Mac en Manor Lords via de bekende wegen zoals bootcamp of CrossOver.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Niet mijn type game maar blijkbaar erg populair.
Wuthering waves.RazorMaron schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:14:
Withering Waves is ook uitgekomen op Mac. Free to play.
Niet mijn type game maar blijkbaar erg populair.
https://apps.apple.com/nl/app/wuthering-waves/id6475033368
[ Voor 20% gewijzigd door RoRoNL op 27-03-2025 14:54 ]
Ik wilde dit als video plaatsen...
Aanpassing 1:
Ah, op de computer lukt het me wel!
[ Voor 23% gewijzigd door whahas op 28-03-2025 22:18 . Reden: Video als video geplaatst ]
Keuzes maken de Mens
Ik denk dat het beste inderdaad zal zijn om het goed te maken met Valve en een soort van Proton voor Mac te maken. Aan de andere kant denk ik van: als dat meer zou opleveren voor Apple dan hadden ze dat wel gedaan. Ik kan wel begrijpen dat het veel meer oplevert als een game wordt verkocht via de App Store. De publisher moet zelfs geld betalen om het uit te brengen en daarnaast dienen zij ook nog eens een vast percentage per transactie in te leveren. Hoe zou dat gaan mochten ze in zee gaan met Valve? Ze kunnen lastig bedingen dat ze per Steam transactie een percentage krijgen, los van hoe men zou moeten identificeren welke transactie exclusief voor Mac is en welke niet. Ik zie gamers ook niet massaal overstappen op Mac's mochten games (en Steam) wel veel betere support hebben.whahas schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:51:
Deze video legt nog maar eens uit dat Apple haar beleid met betrekking tot games aan moet passen:
[YouTube: Apple’s Last Chance to Bring Gamers to Mac]
Ik wilde dit als video plaatsen...
Aanpassing 1:
Ah, op de computer lukt het me wel!
Kortom, alhoewel het voor de huidige consument erg fijn zou zijn, is er voor Apple zelf niet echt een incentive.
Keuzes maken de Mens
Niet linux niet mac. En dat maakt dat publsiher die bepalen of er productie deel kapitaal voor port wordt goedgekeurd.
Als Valve en Apple hardcore gamers platform dan moeten ze net zoals Console doen paar triple A exclusives.
Een paar triple A van 200mil is miljard.
Want je moet hardcore gamers aantrekken.
Dat hadden ze 20 jaar geleden moeten doen toen productie nog onder 100mil waren.
Een exclusive must have game kan platform extreem pushen.
Nu heb je emulatie , leuk voor de oudere lichte games.
Ze kunnen devs en hun publishers niet dwingen voor port. Of moeten met smack geld komen en port ruim financieren. Dat is niet te doen voor paar dozijn games die elk jaar uitkomen.
Kip en ei probleem.
De krachtigste mac hebben de meeste gpu cores en bandbreedte. M max en Ultra maar is klein aandeel.
Meeste hebben M-standaard en de M-pro niet echt hardcore gaming want dit is de Mac mainstream.
Ik heb nu 2018 Mac mini 6core i7 16GB 256GB. Niet bedoeld als gaming platform. Meer mijn daily driver voor reguliere gebruik. 60GB in gebruik. Er naast oude 2018 Thread-ripper. En aan de andere kant een PS5.
Voor Mac gamen zou ik eerder voor Mac studio M4-max 48GB met full M4-max. Ongeveer Uma bandbreedte van PS5. En zooi extra GPU cores. Dan kan ik ook meer met video muziek en LLM gaan doen naast Mac gaming.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Ze willen het er alleen niet aan uitgeven.
Waardoor Ubisoft Prince of Persia The Lost Crown nu aan het uitbrengen is voor de iPhone. Ik ben heel nieuwsgierig naar de touch screen bediening daarvan.
[ Voor 52% gewijzigd door whahas op 30-03-2025 19:10 ]
Keuzes maken de Mens
Wellicht niet in absolute aantallen, maar Linux is inmiddels aardig goed te doen met Windows games. Denk bijvoorbeeld aan de Steam Deck: die draaien op Linux.SG schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:00:
Niet linux niet mac. En dat maakt dat publsiher die bepalen of er productie deel kapitaal voor port wordt goedgekeurd.
Maar ook gewone pc's kun je met Linux nu prima uit de voeten voor gamen. Kwestie van Steam installeren onder Linux, een vinkje in de instellingen van Steam aanzetten en vervolgens draaien bijna alle Windows games.
Wat winnen zij ermee als zij een soort van Proton voor Mac uit laten komen, waardoor games via Steam veel betere support hebben? Ik denk namelijk niet dat de verkoopcijfers voor MacBooks zullen stijgen wegens hiervoorgenoemde. De MacBook (Pro) is simpelweg te duur hiervoor, wellicht dat de Mac Mini dan interessanter is, maar ik vraag me af of ze daarmee hun brood verdienen.whahas schreef op zondag 30 maart 2025 @ 04:48:
Waarom denkt Apple dan dat het weinig opbrengt?
Daarentegen hebben ze er verder niks aan dat games via Steam veel betere support hebben, nu zij zelf geen commissies kunnen vangen daarop. Ze faciliteren eigenlijk alleen maar winst voor een derde, zonder er zelf een slaatje uit te kunnen slaan.
Wat eventueel een alternatief zou kunnen zijn is het implementeren van Steam in Apple Arcade, waarbij men een soort Apple Game Pass heeft, of simpelweg er een store van maakt waarop ze op elke verkoop een commissie kunnen pakken. Dat zouden in mijn ogen de enige twee opties zijn die zowel verleidelijk zijn voor Apple als voor Steam (alhoewel meer voor Apple).
Even iets heel anders: ik hoop binnen twee maanden mijn eerste classic port voor apple silicon te releasen! Game blijft een surprise!
Via welk platform ga je je game uitbrengen?
Ik ben benieuwd!
Keuzes maken de Mens
Zonder dat kan mijn MacBook Air M1 met 8gb alles wat ik doe wat niks met games te maken heeft. (Inclusief bets pittige non-game dingen). Terwijl ik mijn 10 jaar oude midrange game pc met Fedora (Linux) de games draait die ik leuk vind, die mijn MacBook niet trekt.
Keuzes maken de Mens
Het ligt er maar net aan waar ik uiteindelijk ga eindigen. Ik ben nu bezig met een classic, maar die is wel uitdagend. Als het me lukt ga ik hem simpelweg plaatsen op GitHub wegens potentiële inbreuk op IP. Mocht het me niet lukken ga ik met een ultra-simpele game beginnen en die plaats ik dan op itch.io/indie.db. Either way, ik zou niet al te veel verwachten. Echter hoop ik wel aan het eind van het jaar met mijn volledig eigen game te komen gebaseerd op de engine van eerstgenoemde game. (Vrij vaag allemaal, ik weet het).whahas schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:57:
Goede punten, er moet natuurlijk een verdienmodel zijn. Ik game overigens op mijn Mac mini en dat is best een populair apparaat. Alleen met sommige configuraties kan je nog steeds niet veel, vooral met oudere modellen niet.
Via welk platform ga je je game uitbrengen?
Ik ben benieuwd!
In deze fase probeer ik echt nog het coderen zelf te begrijpen aan de hand van games i.p.v. echt aan game development te doen.
Hier ook. Een MacBook Air M1 voor alles behalve games, een Mac Mini (intel i5) als server in de meterkast en een game PC met RTX4060 voor het nodige vermaak.whahas schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:14:
De combinatie van mijn Mac mini met een Game PC bevalt mij ook erg goed.
Mijn vriendin heeft ook een eigen MBA M1 en mijn zoon zijn eigen game PC.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl
- Een Windows werklaptop: Voor werk. Geen fan van Windows, maar met al die werk software (lees oa. MS365) werkt het wel oke. Ik vind het ook wel fijn om werk en prive een beetje gescheiden te houden.
- Raspberry pi 4B met Rasperry OS (Debian) en een externe schijf. Vooral voor Plex (in samenwerking met Apple TV), NAS server (en met een DMS) en torrent daemon.
Tien jaar oude game pc met Fedora er op. Was een aantal jaren stuk (toen nog met windows er op) tot ik hem recent weer aan de praat heb gekregen.
- Nintendo Switch.
Voor gamen kan ik nog wel een tijdje vooruit met die oude game pc (genoeg voor cyberpunk) en de Switch. Mocht die pc het begegen dan kijk ik wel verder (vermoedelijk dan een game console). Gamen met de Mac heb ik opgegeven. Maar als "gewoon computer gebruik" blijk ik wel bij de macbook denk ik. Ik ben momenteel niet enthausiast over Apple, maar hun spulletjes vind ik nog steeds prettiger dan de concurenten.
Keuzes maken de Mens
Voor gamen heb je degelijke igpu en flinke memory bandbreedte en die 16GB of wat meer nodig.PrimusIP schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:51:
Macs zijn dure machines en ik zou echt niet plots een Mac Studio gaan kopen om te kunnen gamen. Maar ik zou daarentegen wel extra ram in een MacBook Air overwegen of voor een MacBook Pro gaan als de game ervaring geweldig is.
Zonder dat kan mijn MacBook Air M1 met 8gb alles wat ik doe wat niks met games te maken heeft. (Inclusief bets pittige non-game dingen). Terwijl ik mijn 10 jaar oude midrange game pc met Fedora (Linux) de games draait die ik leuk vind, die mijn MacBook niet trekt.
De band breedte en gpu cores A < M < pro < max < Ultra
De cpu zijn ook iets meer bij elke tier maar de ultra heeft daar flinke stap.
Dus gamen M3 of M4 pro met de max zit je op console niveau. Met grootste verschil dat meer dan 16GB kan hebben. De stock M meer als de wat oudere games speelt. Voor de nieuwere zware games heb toch meer Max nodig. Ivm de grotere igpu.
Maar ja een Mac haal je niet puur voor gamen.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Op steam staat wel wat en speel al een tijdje sniper elite 4.
Wil een keer wat andere games proberen.
https://www.applegamingwi...ster_list#google_vignetteMrGab schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:53:
Weten jullie waar ik een overzicht vind van games die goed speelbaar zijn op een macbook air M4?
Op steam staat wel wat en speel al een tijdje sniper elite 4.
Wil een keer wat andere games proberen.
Ik heb er nu bijna 5 jaar over gedaan om het spel te halen, maar het lijkt erop dat het nu ook echt gaat lukken!
Keuzes maken de Mens
Ik speel het spel sinds januari 2020, dus ik had me in het aantal jaar vergist.
Ik heb de aftiteling gezien, de framerate deed het daar niet goed...
Het spel wordt al jarenlang geplaagd door allerlei technische problemen. Inmiddels kan ik het spel al een aantal maanden fatsoenlijk spelen.
Mijn beste vriend kijkt vaak mee als ik speel. Ik ben benieuwd of we ooit nog Warcraft IV samen kunnen spelen.
Keuzes maken de Mens
Sinds twee maanden heb ik een Steam Deck OLED 512GB en wanneer ik tijd (en zin) heb om te gamen, dan game ik daarop. Zo heb ik al Enslaved: Odyssey To The West, The Walking Dead Season 1 + DLC en Gris (uit)gespeeld. Dit is al meer dan dat ik vorig jaar heb gespeeld. Ik hoop zo in de kerstvakantie ook Halo 2 te kunnen (uit)spelen.
Sowieso is de form factor van de Steam Deck al top waardoor het de drempel verlaagt om te gaan gamen. Maar bovenal is het gemak van de console aanzetten, het spelletje opstarten en je niet bekommeren om settings/stabiliteit een wereld van verschil met de Mac. Ja, niet alles werkt perfect op de Steam Deck en erg krachtig is het niet, maar de hoeveelheid games die men vlekkeloos op max settings kan spelen lijkt "oneindig" veel vergeleken met Mac.
Erg jammer dat Apple niet heeft kunnen realiseren wat Valve heeft gedaan, terwijl je toch zoveel meer vermogen hebt. Waar ik in een eerder stadium toch optimistisch was over Mac gaming, denk ik nu dat het nooit echt iets zal worden zolang Apple geen toenadering probeert te zoeken met een Microsoft en/of Valve of zelf iets bedenkt dat even goed werkt als Proton i.c.m. SteamOS.
Ik ben er van overtuigd dat Apple dat ook zou kunnen voor MacOS als ze het echt graag zouden willen.
Rosetta hebben ze ook al, dus x86 games op Mac kunnen al geport draaien.
Dan is het nog kwestie van een project als CodeWeavers laten aansluiten op hun MetalFx library, incl ook alle extra venstertjes of andere curveballs e.d. die Windows nog wel eens in je gezicht wilt smijten als je een spel start (launchers, Xbox login portal, etc.)
Maar vziw loopt Apple al te hanessen met hun eigen store inkomsten tov 3rd party. In hun eigen store staan natuurlijk geen Windows titles in, of cross-platform sales (zoals op Steam). Bovendien willen ze (straks) ook al geen Intel software er meer in hebben, zo snel mogelijk van oude legacy af.
Het zou dan nogal tegendraads zijn om nu te zeggen: kom laten we Windows software toe met deze "workaround". Ik vraag mij ook af hoe dit zit met concurrentie-achtige zaken naar Microsoft toe, geen idee of daar afspraken, copyright of reverse engineering wetten voor zijn (bvb bij Wine mag je als developer geen code disassembleren, want dat heeft als risico dat je dezelfde implementatie maakt)
Ik zou het wel graag zien gebeuren, of liever eigenlijk nog dat Steam een versie van Proton uitbrengt voor Mac. Maar hoe grote publieksliefhebber Steam is bij gamer massa, zouden ze er weinig mee winnen om zoiets op Apple uit te brengen denk ik (en dus niet doen). Ze zetten nu ook in op hun eigen OS en hardware lijn, en Windows zit nog wel gebakken, dus waarom samenwerken met Apple?
Helaas..
Nog steeds: Macs can game, Apple can't.
Keuzes maken de Mens
Krijg je na een jaar helemaal geen updates meer dan?Greatsword schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:05:
Crossover heeft weer een flinke aanbieding, 18,50 voor een jaar!
https://www.codeweavers.com/store
Wel absurd duur. Snap dat ze vrijwel monopolist zijn maar tenzij je het zakelijk nodig hebt is het echt het geld niet waard imo
Als je licentie verlopen is kun je helemaal niks meer volgens mij. Ik had een licentie van een jaar, maar gebruikte het niet veel. Toevallig vorige week er helemaal afgegooid omdat hij maar bleef zeuren dat mijn license verlopen was, en dan kun je hem alleen afsluiten.Oon schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:13:
[...]
Krijg je na een jaar helemaal geen updates meer dan?
Wel absurd duur. Snap dat ze vrijwel monopolist zijn maar tenzij je het zakelijk nodig hebt is het echt het geld niet waard imo
Jammer, best een leuk tooltje maar bizar duur. Vind ik ook van Parallels, dat is echt top geïntegreerd en gewoon leuk voor de heb. Maar daar gaan ik niet zo'n dure jaarlijkse licentie voor kopen.
Absurd duur? Het is 18,50 per jaar hé, niet per maand. Dat is zelfs met minimumloon nog geen anderhalf uur werken en een jaar plezier.Oon schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:13:
[...]
Krijg je na een jaar helemaal geen updates meer dan?
18,50 is inderdaad geen verkeerde deal, maar 74 euro voor een tooltje dat hetzelfde doet als Whisky (die niet meer maintained is) of Heroic gratis doen is toch wel flink prijzig. Dat is een prijs die het m.i. alleen waard is voor zakelijk/productief gebruik, niet voor een beetje spelletjes spelen.Greatsword schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:31:
[...]
Absurd duur? Het is 18,50 per jaar hé, niet per maand. Dat is zelfs met minimumloon nog geen anderhalf uur werken en een jaar plezier.
Ja alleen vandaag hè? Ze hebben echt maar 1x per jaar een aanbieding (alleen Cyber Monday). Normaal is het €74,- voor een abonnement, of €484,- als je het gewoon eenmalig wilt kopen.Greatsword schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:31:
[...]
Absurd duur? Het is 18,50 per jaar hé, niet per maand. Dat is zelfs met minimumloon nog geen anderhalf uur werken en een jaar plezier.
Ik vond het punt ook een beetje dat je niet echt weet of en hoe lang iets werkt. Ik heb het gekocht om Far Cry 6 te spelen. Eerst uitgeprobeerd met een trial en werkte. Gekocht en een tijdje met plezier gebruik van gemaakt tot het ineens niet meer werkte (grafisch glitches maakte het onspeelbaar). Geen oplossing voor gevonden. En niet alles wat in Parallels werkt, werkt met Crossover (Paint.Net!
(Voor €18,50 koop ik misschien toch wel een jaartje. Geen Windows PC meer, dus "just to be safe")
[ Voor 5% gewijzigd door Stiggy op 01-12-2025 10:51 ]
Ik heb Whisky geprobeerd en Crossover is echt wel iets anders, dat werkt namelijk wél. Zonder gezeur. Met support en handleidingen. Dit is het geld echt dubbel en dwars waard, voor een beetje spelletjes spelen.Oon schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:48:
[...]
18,50 is inderdaad geen verkeerde deal, maar 74 euro voor een tooltje dat hetzelfde doet als Whisky (die niet meer maintained is) of Heroic gratis doen is toch wel flink prijzig. Dat is een prijs die het m.i. alleen waard is voor zakelijk/productief gebruik, niet voor een beetje spelletjes spelen.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
https://www.gamingonlinux...approval-from-epic-games/
Gratis, legaal en mét patches.
Keuzes maken de Mens
Wow, over jeugd sentiment gesprokenwhahas schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:34:
Unreal Tournament 2004 komt naar moderne systemen volgend jaar, inclusief macOS:
https://www.gamingonlinux...approval-from-epic-games/
Gratis, legaal en mét patches.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Lekker korte performance videos, dus wat mij betreft een aanrader.
https://www.youtube.com/@MacGameTest
https://macgamingdb.app/
Maar blijft dat het game aanbod voor macOS gewoon nog gruwelijk achterloopt, niet alleen vergeleken met Windows, maar ook met Linux (met Proton dan welliswaar). Het zou denk ik al best helpen als er iets zou bestaan dat zo gebruikersvriendelijk en stabiel is als Proton.
Ik game sinds een dikke maand via GeforceNow op mijn Mac Mini M4 en dat bevalt echt uitstekend. Alles wat ik wil draaien werkt perfect op 1440p (middelste tier a€10,99 per maand). Ik gamede hiervoor veel met Crossover maar dit is echt beter. En makkelijker.PrimusIP schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:50:
Ik heb een nieuwe MacBook (m4 air) en ik moet zeggen dat die niet tegen valt. Cyberpunk draait er prima op. Beter dan op mijn (inmiddels 11 jaar) oude game pc. (Waar Fedora Linux op staat.) Waar ik vooral verbaasd over ben is dat de MacBook niet heet wordt, het prima met passieve koeling uithaalt en dat de batterij het ook best prima redt tijdens draaien van die game.
Maar blijft dat het game aanbod voor macOS gewoon nog gruwelijk achterloopt, niet alleen vergeleken met Windows, maar ook met Linux (met Proton dan welliswaar). Het zou denk ik al best helpen als er iets zou bestaan dat zo gebruikersvriendelijk en stabiel is als Proton.
Bedankt wel dat € 11,- per maand dus wel echt €660,- per 5 jaar is. Daar kan je ook een leuke spelcomputer van halen. @Kassad
Bovendien is het geen gegeven dat het €10,99 blijft.
Keuzes maken de Mens
[ Voor 9% gewijzigd door bazzemans op 02-02-2026 21:39 ]
Als je specifiek AoE wil spelen kan dat volgens mij via Xbox Cloud / GamePass. Dan zit het cloud en de aanschaf van de games bij de abonnementsprijs inbegrepen. Tenminste die paar jaar geleden dat ik het probeerde.whahas schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:26:
Helaas kan je daar geen Age of Empires IV mee spelen. Althans, ik vond de input delay niet bepaald prettig voor een multiplayer titel. Alleen werkt die titel beter dan met Crossover inderdaad!
Bedankt wel dat € 11,- per maand dus wel echt €660,- per 5 jaar is. Daar kan je ook een leuke spelcomputer van halen. @Kassad
Ultimate is 27€ per maand. Met 1620 euro over 5 jaar zit je nog onder de aanschaf van het 1080p systeem zoals aangegeven. En dan is het dus inclusief games.
[ Voor 6% gewijzigd door bazzemans op 02-02-2026 22:18 ]
Voor €660 kan ik geen gamepc kopen hoor, niet eens een videokaartwhahas schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:26:
Helaas kan je daar geen Age of Empires IV mee spelen. Althans, ik vond de input delay niet bepaald prettig voor een multiplayer titel. Alleen werkt die titel beter dan met Crossover inderdaad!
Het verbaast me eigenlijk dat een M4 niet in staat is om zo'n game niet relatief soepel te laten werken via Crossover. Of heb je de resolutie op "native" laten staan? Dat is namelijk echt een performancekiller omdat de schermen die Apple gebruikt "native" een behoorlijke hoge resolutie hebben. Ook op de PC zou je een flinke videokaart nodig hebben voor dat soort resoluties.
Voorbeeldje: ik kan op mijn nederige M1 MacBook Air iets als Cyberpunk 2077 (aanzienlijk zwaardere game dan AoE4) best aardig spelen. Maar dan wel op een aangepaste resolutie (1080P of zelfs 720P) en met flink lagere settings dan ik op mijn GamePC* gebruik. "Best aardig" is dan 30-40 fps, dus zeker speelbaar maar niet iets waar kaken van op de grond zullen vallen.
Een M4 is bijna twee keer zo krachtig als een M1, dus ik zou denken dat AoE4 op 1080P met medium settings zeker goed zou moeten draaien.
*Mijn GamePC is overigens een Intel i5 met een RTX4060-videokaart.
[ Voor 3% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 03-02-2026 08:25 ]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl
De performance is echt wel ok met een M4, het probleem is dat Windows games via Crossover niet 100% stabiel zijn. Ik moest zo vaak Steam of Battle.net geforceerd stoppen, dat begon irritant te worden.Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:25:
Eerlijk is eerlijk, "spelcomputer" kun je ook lezen als "console", en die heb je zeker wel voor dat bedrag natuurlijk.
Het verbaast me eigenlijk dat een M4 niet in staat is om zo'n game niet relatief soepel te laten werken via Crossover. Of heb je de resolutie op "native" laten staan? Dat is namelijk echt een performancekiller omdat de schermen die Apple gebruikt "native" een behoorlijke hoge resolutie hebben. Ook op de PC zou je een flinke videokaart nodig hebben voor dat soort resoluties.
Voorbeeldje: ik kan op mijn nederige M1 MacBook Air iets als Cyberpunk 2077 (aanzienlijk zwaardere game dan AoE4) best aardig spelen. Maar dan wel op een aangepaste resolutie (1080P of zelfs 720P) en met flink lagere settings dan ik op mijn GamePC* gebruik. "Best aardig" is dan 30-40 fps, dus zeker speelbaar maar niet iets waar kaken van op de grond zullen vallen.
Een M4 is bijna twee keer zo krachtig als een M1, dus ik zou denken dat AoE4 op 1080P met medium settings zeker goed zou moeten draaien.
*Mijn GamePC is overigens een Intel i5 met een RTX4060-videokaart.
Alleen wilde ik ook andere spellen goed kunnen spelen zoals Endless Legends 2, STORROR Parkour Pro en nog wat titels. Laatst via Epic gratis Hogwarts Legacy kunnen krijgen. Die titel schijnt slecht te draaien op spelcomputers / consoles, dus fijn dat ik 'm op de PC heb.
@bazzemans @Kassad
@Heroic_Nonsense Age of Empires IV via Crossover heb ik nooit echt geprobeerd. Volgens mij werd die titel niet ondersteund. Even kijken.
Klopt: "Installs, will not run."
Tegenwoordig kan je ook een muis en toetsenbord aansluiten op een xbox, dus die oplossing had ik gekozen als ik niet al een PS5 en Switch (2) had. Plus dat een Game-PC duurzamer is, omdat het apparaat aanpasbaar is.
Ik begin overigens te denken dat Valve, Sony en Microsoft problemen gaan krijgen met hun (aankomende) spelcomputers / consoles als de AI bubbel niet snel barst. Alleen als die wél barst, hebben ze ook problemen.
Oh, ik ga wat offtopic.
Keuzes maken de Mens
GeforceNow is geen vervanger van een console maar van een game pc, daarom interpreteert iedereen hier spelcomputer als game pc. Ik heb een Steam/Origin/Battle.net library die ik wil spelen dus heb niets aan een console.whahas schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:15:
Mensen, sinds wanneer interpreteren we 'spelcomputer' als game-PC? Ik bedoel dus inderdaad een console, een Xbox series X draait ook Age of Empires IV bijvoorbeeld. Veel goedkopere oplossing dan Geforce Now als je het mij vraagt.
Ah ja, zo, op die manier. Ik overwoog Geforce Now zelf ook als alternatief voor een Game PC, dus met die context kan ik de verwarring wel begrijpen.Kassad schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:07:
[...]
GeforceNow is geen vervanger van een console maar van een game pc, daarom interpreteert iedereen hier spelcomputer als game pc. Ik heb een Steam/Origin/Battle.net library die ik wil spelen dus heb niets aan een console.
Keuzes maken de Mens
Volgens mij vallen first-party titels nog veelal buiten de boot, maar populaire indie games krijgen volgens mij vaker dan niet een port?
Ik ben in ieder geval nog erg blij met mijn Steam Deck OLED. Zoals ik al in een eerdere post zei is het zoveel gemakkelijker om daarop een game te spelen (met hogere settings) dan op mijn MacBook Pro 13" M1.
Aankomende maand zal ik de MacBook Air met M5 scoren, maar ik zal denk ik niet proberen om daarop te gamen. Los van dat er een grote kans is op thermal throttling heb ik geen zin om weer door de hele wirwar van CrossOver/Parallels te moeten gaan. Games via de App Store kopen doe ik sowieso al niet uit principe.
Tegelijkertijd zijn de games waarvan ik al weet dat die goed draaien op mijn MacBook ook prima speelbaar op mijn Steam Deck, en de charme in de Steam Deck zit toch wel in de form factor.
Enige game die ik op mijn Mac zal blijven spelen is League of Legends, en het is nog maar de vraag hoelang die zal blijven draaien. Als ik het goed begrijp kan daar volgens Rito de stekker uit worden getrokken, maar is het een passieproject van een maar developers binnen Rito. Al hebben ze wel dit jaar de stap gezet naar Apple Silicon wat betreft in-game. De client draait nog wel op Rosetta.
Om eerlijk te zijn gebruik ik ook voornamelijk mijn Steam Deck en ik sta op de wachtlijst voor een Steam Machine.
Eigenlijk speel ik alleen Factorio af en toe op mijn Mac (native ondersteuning) vanwege meer overzicht op een groot scherm en sneller kunnen werken met muis en toetsenbord.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Als ik het goed had begrepen bleef Rosetta wel werken voor spellen. In plaats van dat je dan het 'programma' Rosetta hebt draaien, draait er volgens mij een 'wrapper' specifiek voor het spel dat je speelt.Jeroen O schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:41:
Bij een Mac blijft het de vraag welke spellen straks blijven draaien als Rosetta komt te vervallen. Ik vermoed dat straks weer een hoop spellen gaan afvallen zoals dat eerder ook al is gebeurd met het vervallen van 32-bit ondersteuning.
Wellicht dat ik dat een keer ga proberen, maar waarschijnlijk zal het nog steeds niets voor mij zijn. Ik ben echt een quality mode gamer. Ik speel spellen alleen maxed out (zonder enige vorm van upscaling of frame gen), en dan het liefst nog rond de 60fps. Bij AAA-games kijk je dan voornamelijk naar het tijdperk 2013-2016 of eerder.quovadis25 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:20:
Ik ben nu aan de slag met Heroic game launcher en dat werkt verbazend goed om niet-native games te spelen zonder zelf veel te moeten aan te passen
Dit maakt een Mac niet meer interessant voor mij, nu deze met bovenstaande eisen al moeite zal hebben ten opzichte van mijn Steam Deck.
Desalniettemin ben ik nu wel begonnen met het leren van programmeren. Ik zou graag willen kijken of ik niet zelf enige (hoe klein dan ook) rol kan spelen in het verbeteren van (native) gaming op een Mac. Wellicht dat er nog wat te halen valt.
Verder heb ik nog wat games op mijn oude Switch die ik nog onvoldoende gespeeld heb, dus ik ben voorlopig wel voorzien. Stel dat het ooit zou gebeuren dat ik daar doorheen ben, dan ga ik nadenken over iets anders voor games.
[ Voor 3% gewijzigd door Kassad op 21-07-2026 17:12 ]
Dat is namelijk de voornaamste reden dat mijn Game PC aangaat.
Verder speel ik heel veel Pokémon Champions op mijn Nintendo Switch 2.
Keuzes maken de Mens
Ik speel het zelf niet maar ik speel wel Windows games via CrossOver op mijn Mac en AoE4 staat bij de werkende spellen maar check wel de comments: https://www.codeweavers.c...ossover/age-of-empires-ivwhahas schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:17:
Heeft iemand Age of Empires IV fatsoenlijk speelbaar gekregen onder macOS?
Dat is namelijk de voornaamste reden dat mijn Game PC aangaat.
Verder speel ik heel veel Pokémon Champions op mijn Nintendo Switch 2.
Ook via GeforceNow kan je het spelen zo te zien: https://blogs.nvidia.com/blog/geforce-now-thursday-june-1/
Dat laatste heb ik wel eens gedaan. Daar was ik niet zo over te spreken. Een RTS spelen met delay is niet prettig!
Keuzes maken de Mens
De latency is niet ideaal inderdaad, maar met moderne apparatuur en 1Gbps netwerk is de latency vaak niet meer dan 5-6ms (1 frame op 120Hz). Ik vind dat meer dan acceptabel.
Ik gebruik Parsec ook wel eens als remote desktop software voor Macbook <=> Mac Studio, ook als buiten de deur ben (via thuis VPN).
Shooters met snelle hand-oog coordinatie zal idd wel minder ideaal zijn...
GeforceNow heeft in mijn ervaring maar weinig delay. Ik merk wel eens dat de resolutie achteruit gaat als het heel druk is maar delay bijna niet.whahas schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:30:
Dat eerste ga ik nog eens testen, maar lees wel iets over gelimiteerde functionaliteit.
Dat laatste heb ik wel eens gedaan. Daar was ik niet zo over te spreken. Een RTS spelen met delay is niet prettig!
Ik heb Age of Empires IV geïnstalleerd via Crossover op mijn Mac mini.Kassad schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:48:
[...]
Ik speel het zelf niet maar ik speel wel Windows games via CrossOver op mijn Mac en AoE4 staat bij de werkende spellen maar check wel de comments: https://www.codeweavers.c...ossover/age-of-empires-iv
Ook via GeforceNow kan je het spelen zo te zien: https://blogs.nvidia.com/blog/geforce-now-thursday-june-1/
Het spel installeerde. Tijdens de eerste keer opstarten crashte mijn Mac mini volledig.
Dus ik ben blij dat ik een Game PC heb waarop ik Age of Empires IV kan spelen.
Delay is vooral vervelend als je anders gewend bent. Als je altijd met delay speelt, dan wen je daar vanzelf aan. Alleen ik speelde Age of Empires IV (II is wél native te spelen!) via Windows al op mijn iMac, dus ik ben gewend dat het meteen reageert.
Ergens was dat best fijn, dual-boot. Mja, toen kwam Apple Silicon (ja is een vooruitgang) en toen was dat feestje voorbij.
Macs can game. Apple can't. Dat is nog steeds van toepassing.
[ Voor 1% gewijzigd door whahas op 26-07-2026 14:31 . Reden: Benadrukt dat het om deel IV gaat. ]
Keuzes maken de Mens
GeforceNow heeft echt geen delay. Ik game dagelijks op mijn Mac via zowel CrossOver als GeforceNow. Maar het vraagt soms wel wat config, daarom zei ik al, check de comments van CrossOver.whahas schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:29:
[...]
Ik heb Age of Empires IV geïnstalleerd via Crossover op mijn Mac mini.
Het spel installeerde. Tijdens de eerste keer opstarten crashte mijn Mac mini volledig.
Dus ik ben blij dat ik een Game PC heb waarop ik Age of Empires IV kan spelen.
Delay is vooral vervelend als je anders gewend bent. Als je altijd met delay speelt, dan wen je daar vanzelf aan. Alleen ik speelde Age of Empires IV (II is wél native te spelen!) via Windows al op mijn iMac, dus ik ben gewend dat het meteen reageert.
Ergens was dat best fijn, dual-boot. Mja, toen kwam Apple Silicon (ja is een vooruitgang) en toen was dat feestje voorbij.
Macs can game. Apple can't. Dat is nog steeds van toepassing.
Macs kunnen echt prima gamen en ik ben een oud pc gamer dus niet snel tevreden.
Dit is toch wel heel subjectief.Kassad schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:48:
[...]
Wat is prima gamen? Wordt onder prima gamen verstaan een game, na de nodige aanpassingen, op medium/high spelen met 60fps? Wordt onder prima gamen verstaan plug-and-play? Wordt onder prima gamen verstaan maxed out 1440p?
Voor mij is prima gamen plug-and-play 60fps op native resolution met (near-)maxed out settings (oke vooruit, TressFX kan worden uitgezet).
Dit is goed op mijn Steam Deck OLED te doen voor een gros van spellen. Bij de Mac moest ik toch nog vaak aanklooien en bepaalde settings aanpassen. Nu heb ik ook een MacBook Pro 13" M1 16GB van het eerste kwartier waar dat lastig mee wordt, maar als het betekent dat Macs pas kunnen gamen vanaf een bedrag of €3-4K, tja, dan weet ik niet of Macs kunnen gamen. In dat geval kunnen geselecteerde Macs (met uitzonderingen) gamen.
Dan heb ik het nog niet over of Macs kunnen gamen doordat GeForce Now of Xbox Cloud Gaming (of Stadia in het verleden) er goed op werkt. In dat geval kan elk apparaat dat een cloud dienst of emulator kan draaien gamen.
4K max settings 120fps haal ik. Ok, wel met GeforceNowRazorMaron schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:09:
[...]
Dit is toch wel heel subjectief.
Wat is prima gamen? Wordt onder prima gamen verstaan een game, na de nodige aanpassingen, op medium/high spelen met 60fps? Wordt onder prima gamen verstaan plug-and-play? Wordt onder prima gamen verstaan maxed out 1440p?
Voor mij is prima gamen plug-and-play 60fps op native resolution met (near-)maxed out settings (oke vooruit, TressFX kan worden uitgezet).
Dit is goed op mijn Steam Deck OLED te doen voor een gros van spellen. Bij de Mac moest ik toch nog vaak aanklooien en bepaalde settings aanpassen. Nu heb ik ook een MacBook Pro 13" M1 16GB van het eerste kwartier waar dat lastig mee wordt, maar als het betekent dat Macs pas kunnen gamen vanaf een bedrag of €3-4K, tja, dan weet ik niet of Macs kunnen gamen. In dat geval kunnen geselecteerde Macs (met uitzonderingen) gamen.
Dan heb ik het nog niet over of Macs kunnen gamen doordat GeForce Now of Xbox Cloud Gaming (of Stadia in het verleden) er goed op werkt. In dat geval kan elk apparaat dat een cloud dienst of emulator kan draaien gamen.
Native op de mac verschilt het per game natuurlijk.
Ik vond de comments niet. Dus toen ging ik zelf maar testen. Dat viel tegen.Kassad schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:48:
[...]
GeforceNow heeft echt geen delay. Ik game dagelijks op mijn Mac via zowel CrossOver als GeforceNow. Maar het vraagt soms wel wat config, daarom zei ik al, check de comments van CrossOver.
Daarnaast zei ik dat Apple niet kan gamen.
De hardware van Macs is tegenwoordig niet het probleem meer. Alleen dat Microsoft de Xbox app niet beschikbaar heeft gemaakt voor macOS vind ik heel typisch. Weet iemand waarom dat is?
[ Voor 20% gewijzigd door whahas op 27-07-2026 22:22 ]
Keuzes maken de Mens
Er is delay (zelfs met een hele goede verbinding minimaal 25~30ms), dat jij het niet merkt is iets waar ik alleen jaloers van kan worden.
kennis had het zelfs recent getest, ruim 60ms delay op een 100/100 glasvezel verbinding
Als ik thuis lokaal van mijn PC zou streamen heb ik lagere delay/inputlag dan GeforceNow in het meest gunstige geval, en ik voel dat verschil met casual games (RPGs, platformers enz, ik speel geen FPS games op Doom na).
En wat gamen op MacOS zelf betreft, er is maar 1 game die ik speel op beide Windows en MacOS en dat is FF14, native is de ervaring (framerate negerende) vrijwel hetzelfde.
Maar ik kocht een Mac niet voor gamen, je kan gamen op een Apple computer, maar prijs versus performance is dat een waardeloze deal.
Als ik wil gamen heb ik een Windows desktop en een Steam Deck, die kunnen dat beter (of het nou Linux of Windows is, plus ik vind Proton beter dan Crossover)
[ Voor 7% gewijzigd door Mizgala28 op 28-07-2026 01:08 ]
Wellicht is het een idee om het interne netwerk te controleren want 60ms delay is echt fors, ik heb dat niet. Als ik dat zou hebben zou ik er niet mee gamen. Ik ben zelf bedraad aangesloten op een switch, die zit weer op een 100/100Mbps glasvezelverbinding van Odido.Mizgala28 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 01:06:
[...]
Er is delay (zelfs met een hele goede verbinding minimaal 25~30ms), dat jij het niet merkt is iets waar ik alleen jaloers van kan worden.
kennis had het zelfs recent getest, ruim 60ms delay op een 100/100 glasvezel verbinding
Als ik thuis lokaal van mijn PC zou streamen heb ik lagere delay/inputlag dan GeforceNow in het meest gunstige geval, en ik voel dat verschil met casual games (RPGs, platformers enz, ik speel geen FPS games op Doom na).
En wat gamen op MacOS zelf betreft, er is maar 1 game die ik speel op beide Windows en MacOS en dat is FF14, native is de ervaring (framerate negerende) vrijwel hetzelfde.
Maar ik kocht een Mac niet voor gamen, je kan gamen op een Apple computer, maar prijs versus performance is dat een waardeloze deal.
Als ik wil gamen heb ik een Windows desktop en een Steam Deck, die kunnen dat beter (of het nou Linux of Windows is, plus ik vind Proton beter dan Crossover)
Oh, en ook heel erg belangrijk, probeer niet de gratis versie van GeforceNow want die is ruk en die heeft delay...
[ Voor 4% gewijzigd door Kassad op 28-07-2026 07:57 ]
Keuzes maken de Mens
Vroeg hem vandaag nog over, gemiddeld 60ms, alles bedraad en als hij midden in de nacht ging gamen zat je rond 50ms.
Hij heeft het vorige maand opgezegd, vooral vanwege de kosten vs de ervaring.
Hij had het destijds bij ons ook getest op mijn systeem, wij hebben betere netwerk thuis dan hij en ook hier, bedraad niet onder 40ms (dat was wel overdag).
Met de duurste tier, vind €21,99 per maand zonder onbeperkt toegang pittig aan de prijs, immers je moet wel een eigen game library hebben.
mini rant:
Goedkoper dan een PC dat wel, maar niet onbeperkt dus bruikbaar voor mensen zoals hij die hooguit 4 uurtjes per dag PC gebruiken, ik heb die hardware langer nodig dus het is te beperkt voor mij.
Prima voor wie geen last heeft van de delay, maar ik ben geen hardcore gamer en het viel mij meteen op.
En ik weet ook waarom maar dat terzijde.
Meeste mensen zal het waarschijnlijk niet opvallen, hem viel het op vanwege FPS games die hij speelt, mij viel het in elke game op.
Er is ook niks mis mee als het iemand niet opvalt... maar de delay is er weldegelijk.
€10.99 per maand (€109.99 als je 12 maanden neemt) voor goedkoopste betaalde tier, €21.99 per maand (€219.99 als je 12 maanden neemt) voor de duurdere.whahas schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:22:
Daar ben ik nog wel nieuwsgierig naar, @Kassad , hoeveel betaal jij aan nVidia voor GeforceNow op jaarbasis?
Verschil is de hardware en functionaliteit waar je toegang tot krijgt, en hoeveel uur je non stop gebruik van mag maken (er zit een cap op, maar je mag je sessies onbeperkt herstarten volgens Nvidia)
[ Voor 14% gewijzigd door Mizgala28 op 28-07-2026 23:27 ]
Ik ben voor de aanbieding gegaan een maand geleden en betaalde €142 voor een jaar Ulimate. Daar kan ik geen game pc voor kopenwhahas schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:22:
Daar ben ik nog wel nieuwsgierig naar, @Kassad , hoeveel betaal jij aan nVidia voor GeforceNow op jaarbasis?
@Mizgala28 Ik kan alleen maar zeggen dat ik jouw ervaringen niet herken. Als het bij mij zou presteren zoals jij beschrijft had ik de dienst niet afgenomen.
[ Voor 18% gewijzigd door Kassad op 29-07-2026 13:09 ]
Ik heb weinig aan een maandelijks of jaarlijks abonnement. Daar speel ik te weinig voor. Ik weet liever van te voren hoeveel geld ik kwijt ben.
Goede kans dat ik vooral op mijn Nintendo Switch 2 ga gamen na die streek van Sony...
Af en toe heb ik het plan om een spel te gamen op mijn Game-PC, maar het komt er vaak niet van. Ik ben wel blij dat ik het apparaat heb, want ik weet dat ik er nog lang plezier van zal hebben en ik heb het in de goede tijd gekocht!
Keuzes maken de Mens
Wat maakt het uit of ik het bij mij meet en wat daar uit komt? Dat is de situatie bij mij, op mijn netwerk, mijn internetaansluiting in mijn straat, in mijn stad. Dat zegt niets over hoe het bij een ander draait. Daarom geef ik ook altijd aan, probeer het zelf een maand (niet de gratis versie) en kijk hoe het bij jou draait. Misschien is jouw router wel brak, of heb je kids die 24/7 streamen en gamen of loopt je tv vlan raar door je netwerk heen, of gebruik je kanaal 100 op je WiFi zoals iedereen in de straat ect etc. Ik kan alleen aangeven dat het bij mij prima draait en dat dat dus mogelijk is. En dat wanneer het bij een ander niet lekker draait die waarschijnlijk door optimalisaties een hoop kan doen.whahas schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:49:
Ben je in staat om het te meten @Kassad ?
Ik heb weinig aan een maandelijks of jaarlijks abonnement. Daar speel ik te weinig voor. Ik weet liever van te voren hoeveel geld ik kwijt ben.
Goede kans dat ik vooral op mijn Nintendo Switch 2 ga gamen na die streek van Sony...
Af en toe heb ik het plan om een spel te gamen op mijn Game-PC, maar het komt er vaak niet van. Ik ben wel blij dat ik het apparaat heb, want ik weet dat ik er nog lang plezier van zal hebben en ik heb het in de goede tijd gekocht!
TL;DR YMMV
Afijn, je had ook gewoon kunnen zeggen: "Nee, ik heb geen interesse om het voor je te meten." Of gewoon niet reageren, dat kan ook.
Aan je huidige reactie heb ik namelijk betrekkelijk weinig, want het enige dat ik nu nog steeds weet dat jij de delay niet ervaart - niet of deze er bij jou daadwerkelijk niet is.
Verder heb ik nul interesse in Geforce Now. Waarom denk je dat ik uiteindelijk een Game-PC gekocht heb? Oh wacht, dat zei ik een vorig bericht al!
Keuzes maken de Mens
Uit mijn hoofd YMMV = Your Mileage May Vary. Oftewel je ervaring kan verschillend zijn.whahas schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:01:
Geen idee wat YMMV betekent.
Afijn, je had ook gewoon kunnen zeggen: "Nee, ik heb geen interesse om het voor je te meten." Of gewoon niet reageren, dat kan ook.
Aan je huidige reactie heb ik namelijk betrekkelijk weinig, want het enige dat ik nu nog steeds weet dat jij de delay niet ervaart - niet of deze er bij jou daadwerkelijk niet is.
Verder heb ik nul interesse in Geforce Now. Waarom denk je dat ik uiteindelijk een Game-PC gekocht heb? Oh wacht, dat zei ik een vorig bericht al!
Ik game zelf eigenlijk niet op mijn M1 MacBook Pro. Af en toe een spelletje Zaccaria Pinball. Gaming doe ik op mijn ASUS Vivobook.
He who controls the Spice, controls the Universe.
Inderdaad, 60 ms op glasvezel dan is er echt iets anders aan de hand, dat is niet representatief voor de dienst zelf.Kassad schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 07:56:
[...]
Wellicht is het een idee om het interne netwerk te controleren want 60ms delay is echt fors, ik heb dat niet. Als ik dat zou hebben zou ik er niet mee gamen. Ik ben zelf bedraad aangesloten op een switch, die zit weer op een 100/100Mbps glasvezelverbinding van Odido.
Oh, en ook heel erg belangrijk, probeer niet de gratis versie van GeforceNow want die is ruk en die heeft delay...
Nu maakt de snelheid niet zo gek veel verschil op dit gebied maar ik heb een 2,5/2,5 verbinding van glasnet, haal naar Geforce Now 4 ms latency vanaf een MacMini (M4, bedraad op 2,5gbit). Ik heb heel Assassin's Creed Shadows uitgespeeld en vond het een uitstekende ervaring. Het speelt precies gelijk aan de Playstation 5 versie maar ziet er 10x beter uit.
Er zit overigens een mooie test tool in de applicatie, daarmee kan iedereen die het ook interessant vind een testje doen wat de latency is voor zijn set-up, je hebt daarvoor geen abonnement nodig:
:strip_exif()/f/image/vs6m6WNLFB9WODnsnK0gVFOf.png?f=user_large)
Onder de streep vind ik de prijzen ook enorm meevallen, voor die € 21,99 heb je een dijk van een virtuele machine tot je beschikking. Zelf als ik dat tien jaar zou betalen (€ 2650,-) kom ik nog niet eens in de buurt van wat een vergelijkbare PC in diezelfde periode zou kosten, zelfs niet als je daar de Mac mini nog bij optelt.
Live, Laugh, Toaster bath.
whahas schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:01:
Geen idee wat YMMV betekent.
Kijk eens, jij hebt er weinig aan maar there you go Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Keuzes maken de Mens
Welke monitor gebruik jij als jij het voor elkaar krijgt dat het tien keer er beter uitziet?Donstil schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:26:
[...]
Ik heb heel Assassin's Creed Shadows uitgespeeld en vond het een uitstekende ervaring. Het speelt precies gelijk aan de Playstation 5 versie maar ziet er 10x beter uit.
Wat voor tv had die Playstation 5 waar je het mee vergelijkt?
Keuzes maken de Mens
Mijn MacMini hangt aan dezelfde TV als waar de Playstation 5 Pro aan hangt.whahas schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:16:
[...]
Welke monitor gebruik jij als jij het voor elkaar krijgt dat het tien keer er beter uitziet?
Wat voor tv had die Playstation 5 waar je het mee vergelijkt?
een 85" Sony, weet even niet precies welke maar hij is al 4 jaartjes oud inmiddels.
Grafisch was het in ieder geval veel indrukwekkender.
Live, Laugh, Toaster bath.
Kan ik ook oude spellen spelen zoals Prince of Persia: The Sands of Time?
De spellenreeks waar dat spel het begin van is heb ik vorig jaar voor € 4,60 kunnen kopen in de Ubisoft winkel!
Overigens heb ik mijn Game-PC nog kunnen kopen eind 2024, nog 'in de goed tijd'.
@Donstil 85"? Dat is letterlijk 2x zo groot als mijn televisie! Is dat een 8K scherm of iets?
Keuzes maken de Mens
Helaas worden niet alle spellen ondersteund, je kan het checken op de website van geforce now zelf. Ik heb nog geen problemen gehad aangezien ik vaak de mainstream games speel. Maar je moet het dus van te voren wel checken.whahas schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:10:
Ondersteunen ze dan alle spellen?
De spellenreeks waar dat spel het begin van is heb ik vorig jaar voor € 4,60 kunnen kopen in de Ubisoft winkel!
Overigens heb ik mijn Game-PC nog kunnen kopen eind 2024, nog 'in de goed tijd'.
@Donstil 85"? Dat is letterlijk 2x zo groot als mijn televisie! Is dat een 8K scherm of iets?
Ik zie wel deze : Prince of Persia: The Lost Crown en The Rogue Prince of Persia maar niet de specifieke die je hebt genoemd.
https://www.nvidia.com/nl-nl/geforce-now/games/
Dat is hét probleem aan GeforceNow, niet alle games worden ondersteund. GTA bijvoorbeeld werkt niet, Red Dead Redemption dus ook nietwhahas schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:10:
Ondersteunen ze dan alle spellen?
Als de uitgever niet wil dan werkt het niet..
Nieuwere games is meer tricky doordat een VM RAM wegsnoept. Wine-based spul (Portingkit (gratis), crossover *betaald) is een beetje een miss or hit. Sommige games werken, andere niet. Proton voor Linux is wat dat betreft een veel betere ervaring.
Beste is natuurlijk native games.
/f/image/NVTqdPLzsIUVRqrFFaIs8wvI.png?f=fotoalbum_large)