Canon 80D | Sigma 17-50 mm F2.8 EX DC OS HSM | Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS STM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
Volgens mij is dat ook een beetje uit proportie geblazen. Ik kwam het een paar dagen geleden tegen op Reddit en daar hebben een paar mensen wel eens last. Er staat ook een video online op YT waar het gedemonstreerd word.deBennie schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:05:
Hebben mensen hier al problemen ondervonden met bluetooth?
https://www.macrumors.com...-owners-bluetooth-issues/
Ik heb de Mac Mini hier werken met een MX keys, een MX master s2 (beiden via BT) airpods pro en mijn Google home als bt speaker. Nergens last van.
Wat zou kunnen is dat Wifi misschien wat roet in het eten gooit, ik gebruik het ding wired, want waarom zou ik mn mac mini, die ik niet meeneem niet gewoon aan een draadje hangen.
Verder vind je sowieso gezeur over macs en BT, maakt niet uit welke versie er zijn altijd mensen die problemen hebben.
Ikzelf heb het probleem dat mijn externe SSD gewoon af en toe niet meer bereikbaar is. Sluit ik hem aan met een gewoon usb c kabeltje is er niets aan de hand, maar als ik een gen 2 kabel neem (dus high speed) is de verbinding onbetrouwbaar. Maar dat kan ook de externe ssd zijn, ik weet het niet.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Verwijderd
Ik heb ook geen BT problemen, enige probleem wat ik nog heb is dat mijn USB-C monitor uit standby soms signaal verliest. En heel soms ook gewoon wanneer ik aan het werk ben.Philos31 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:17:
[...]
Volgens mij is dat ook een beetje uit proportie geblazen. Ik kwam het een paar dagen geleden tegen op Reddit en daar hebben een paar mensen wel eens last. Er staat ook een video online op YT waar het gedemonstreerd word.
Ik heb de Mac Mini hier werken met een MX keys, een MX master s2 (beiden via BT) airpods pro en mijn Google home als bt speaker. Nergens last van.
Wat zou kunnen is dat Wifi misschien wat roet in het eten gooit, ik gebruik het ding wired, want waarom zou ik mn mac mini, die ik niet meeneem niet gewoon aan een draadje hangen.
Verder vind je sowieso gezeur over macs en BT, maakt niet uit welke versie er zijn altijd mensen die problemen hebben.
Ikzelf heb het probleem dat mijn externe SSD gewoon af en toe niet meer bereikbaar is. Sluit ik hem aan met een gewoon usb c kabeltje is er niets aan de hand, maar als ik een gen 2 kabel neem (dus high speed) is de verbinding onbetrouwbaar. Maar dat kan ook de externe ssd zijn, ik weet het niet.
Eerder had ik al problemen met deze monitor (LG 27UK850) dat de kleuren washed out waren, maar dat is gelukkig opgelost in de Beta van Big Sur 11.1.
[ Voor 91% gewijzigd door Daedalus op 27-11-2020 15:34 ]
Interessant. Ik heb mijn MX master 3 via de bluetooth geprobeerd maar de cursor ging daarmee nog al schokkerig over het scherm. Nu gebruik ik de bijgeleverde Logitech receiver en dan gaat het veel beter. Met de Magic Mouse over bluetooth had ik ook al hetzelfde probleem. De AirPods werken dan wel weer uitstekend.Philos31 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:17:
[...]
Volgens mij is dat ook een beetje uit proportie geblazen. Ik kwam het een paar dagen geleden tegen op Reddit en daar hebben een paar mensen wel eens last. Er staat ook een video online op YT waar het gedemonstreerd word.
Ik heb na 10 jaar op Windows en Linux gezeten te hebben de gok gewaagd met de overstap naar de nieuwe Mini M1 met 512/8GB. De fan hoor ik alleen 's avonds als het muisstil is in huis. De luchtstroom voel ik wel, ondanks dat ik hem overdag dus niet hoor. Sowieso komt de Mini straks op een plankje onder het bureau, dus dan zal ik hem sowieso niet horen. Wel een verademing die rust in vergelijking met mijn continue opstijgende NUC Kit NUC8i7HNK (met verlichte schedel op het deksel).cvl01 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:53:
Vandaag heb ik mijn mini 256/8GB. Inderdaad razend snel.
Ik lees hierboven dat de mini's stil zijn, mijn mini heeft continue een draaiende fan (niet heel luid hoorbaar, maar toch wel achtergrondgeluid) Ik vraag mij af gezien wat ik lees of dit helemaal juist/goed is.
Is bij jullie de Mac mini echt helemaal stil?
PS: CPU load is heel laag, mini is ook helemaal koud dus daar kan het niet aan liggen dat de fan draait.
knip*. Ten eerste draait ie Firefox niet via Rosetta maar gebruikt ie een nightly versie die, zoals je in de screenshot in dat topic kunt zien, toch echt "Apple"' als architectuur heeft en dus native is. Optimaler kan het niet.Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:25:
Erm die gozer gebruikt Firefox via Rosetta en die slurpt zijn memory op en performed niet. Heeft niks met entry level te maken, puur met comptabiliteit issues en kinderziektes.
Ten tweede draait ie wel even heel wat meer dan Firefox:
Dit is echter een doodnormale development setup voor het ontwikkelen van mobile apps voor zowel iOS als Android. Het probleem is echter dat veel development tools zoals een code editor (vscode) en een IDE (Android Studio en ook Xcode) alsmede de simulatoren (in dit geval de iOS simulator) een fikse aanslag op je resources plegen. Het is niet voor niets dat ontwikkelaars 32GB aan geheugen in hun machines willen hebben. Dat heb je echt wel nodig. Die 16GB bij de M1 wordt, zoals je in dat topic kunt zien, echt niet zomaar 32GB. Het wordt eerder 12GB omdat je het geheugen met de GPU en Neural Engine moet delen. Op een beetje machine voor een ontwikkelaar is systeemgeheugen en GPU geheugen al gescheiden en heb je geen Neural Engine.Main Payload: terminal+react native + ios simulator, chrome 10+ tabs, firefox 10+ tabs, vscode, android studio and an extra monitor
Ik denk dat jij dan vederlicht spul gebruikt. Ik zie namelijk exact hetzelfde patroon als hij ziet met het geheugengebruik (mijn swap gebruik na het opstarten van iets als Capture One is 3,44GB, dat heb ik op mijn Intel Macs nog nooit gezien). Als je verder leest op macrumors, reddit, etc. dan zul je zien dat wij niet de enigen zijn. Het wordt door heel veel mensen opgemerkt: de M1 Macs grijpen ontzettend snel en vaak naar swap. Er zijn zelfs mensen die hem daarom niet kopen omdat ze bang zijn dat de ssd eraan gaat (met de hedendaagse technologie is dat absoluut ongegronde angst). Dit gedrag zie je niet alleen met development tools, ook met fotobewerkingssoftware (zoals eerder genoemde Capture One) merk je het.Ik gebruik veel meer dan die kerel maar geen browser via Rosetta, gewoon Safari en Chrome.
De M1 Macs zijn zeker snel maar niet in de mate die velen, zoals jij, willen doen geloven. Laten we daarin nou niet gaan overdrijven, er zitten grenzen aan wat de M1 kan.
[ Voor 0% gewijzigd door Hoedje op 27-11-2020 20:58 ]
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Verwijderd
Nightly is verre van optimaal. Verder snap ik je punt niet (en vele andere ook nietppl schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:57:
[...]
[mbr]knip*[/]. Ten eerste draait ie Firefox niet via Rosetta maar gebruikt ie een nightly versie die, zoals je in de screenshot in dat topic kunt zien, toch echt "Apple"' als architectuur heeft en dus native is. Optimaler kan het niet.
Ten tweede draait ie wel even heel wat meer dan Firefox:
[...]
Dit is echter een doodnormale development setup voor het ontwikkelen van mobile apps voor zowel iOS als Android. Het probleem is echter dat veel development tools zoals een code editor (vscode) en een IDE (Android Studio en ook Xcode) alsmede de simulatoren (in dit geval de iOS simulator) een fikse aanslag op je resources plegen. Het is niet voor niets dat ontwikkelaars 32GB aan geheugen in hun machines willen hebben. Dat heb je echt wel nodig. Die 16GB bij de M1 wordt, zoals je in dat topic kunt zien, echt niet zomaar 32GB. Het wordt eerder 12GB omdat je het geheugen met de GPU en Neural Engine moet delen. Op een beetje machine voor een ontwikkelaar is systeemgeheugen en GPU geheugen al gescheiden en heb je geen Neural Engine.
[...]
Ik denk dat jij dan vederlicht spul gebruikt. Ik zie namelijk exact hetzelfde patroon als hij ziet met het geheugengebruik (mijn swap gebruik na het opstarten van iets als Capture One is 3,44GB, dat heb ik op mijn Intel Macs nog nooit gezien). Als je verder leest op macrumors, reddit, etc. dan zul je zien dat wij niet de enigen zijn. Het wordt door heel veel mensen opgemerkt: de M1 Macs grijpen ontzettend snel en vaak naar swap. Er zijn zelfs mensen die hem daarom niet kopen omdat ze bang zijn dat de ssd eraan gaat (met de hedendaagse technologie is dat absoluut ongegronde angst). Dit gedrag zie je niet alleen met development tools, ook met fotobewerkingssoftware (zoals eerder genoemde Capture One) merk je het.
De M1 Macs zijn zeker snel maar niet in de mate die velen, zoals jij, willen doen geloven. Laten we daarin nou niet gaan overdrijven, er zitten grenzen aan wat de M1 kan.
Een systeem met nightlies, betas en Rosetta en hem gebruiken als een 32/64GB machine is de kans groot dat er problemen optreden. Dus gewoon wachten tot die beschikbaar komen.
Ik hou van de ontwikkelaars die zoeken naar oplossingen ipv problemen.
Dat niet snappen is het probleem ook een beetje. Het helpt als je kijkt naar wat een ontwikkelaar doet en hoe die workflows zijn. Ontwikkelaars maken niet alleen dingen, ze testen ze ook. Dat betekent dat je daar vaak een workflow ziet met niet alleen veel applicaties maar ook applicaties die nogal wat van resources vreten. Het gebruik van alphas, betas, nightlies, etc. is dan ook niet ongewoon. Latest-greatest software ook niet.Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:23:
Nightly is verre van optimaal. Verder snap ik je punt niet (en vele andere ook niet).
Een systeem met nightlies, betas en Rosetta en hem gebruiken als een 32/64GB machine is de kans groot dat er problemen optreden. Dus gewoon wachten tot die beschikbaar komen.
Bovendien laat dit ook gewoon zien dat het nog altijd een entry level SoC is. De M1 kan veel maar niet alles, er zitten grenzen aan.
Ik ook maar ik hou ook van mensen die met hun schoenen op de grond blijven staan en niet dingen onterecht de hemel in prijzen. Het geeft een verkeerd beeld en dan krijg je de gevolgen van eerder genoemde topic. Door al dat opgehemel is die ontwikkelaar op het verkeerde been gezet. Er zijn teveel mensen die lopen te doen alsof de 16GB in de M1 neerkomt op 32GB op een Intel. Daar klopt gewoon geen hout van.Ik hou van de ontwikkelaars die zoeken naar oplossingen ipv problemen.
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 28-11-2020 15:30 ]
Verwijderd
Ik heb nooit gezegd dat het geen entry level is en ook niet dat dit apparaat met 16GB een 32GB variant kan vervangen.. Volgens mij heb jij dat zelf in de wereld geroepen dat het niet nodig is vanwege de snelle SSD. Maar goed heeft verder weinig zin om hier verder letters op het internet aan te verspillen en beter fijn gaan genieten van de M1.ppl schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:29:
[...]
Dat niet snappen is het probleem ook een beetje. Het helpt als je kijkt naar wat een ontwikkelaar doet en hoe die workflows zijn. Ontwikkelaars maken niet alleen dingen, ze testen ze ook. Dat betekent dat je daar vaak een workflow ziet met niet alleen veel applicaties maar ook applicaties die nogal wat van resources vreten. Het gebruik van alphas, betas, nightlies, etc. is dan ook niet ongewoon. Latest-greatest software ook niet.
Bovendien laat dit ook gewoon zien dat het nog altijd een entry level SoC is. De M1 kan veel maar niet alles, er zitten grenzen aan.
[...]
Ik ook maar ik hou ook van mensen die met hun schoenen op de grond blijven staan en niet dingen onterecht de hemel in prijzen. Het geeft een verkeerd beeld en dan krijg je de gevolgen van eerder genoemde topic. Door al dat opgehemel is die ontwikkelaar op het verkeerde been gezet. Er zijn teveel mensen die lopen te doen alsof de 16GB in de M1 neerkomt op 32GB op een Intel. Daar klopt gewoon geen hout van.
En, werkt photoshop? Heb mijn Mac Mini besteld met 16Gb en 512Gb, gelijk maar met black friday Adobe CC abo afgesloten.deBennie schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:49:
Heb de m1 (goedkoopste uitvoering) vandaag ontvangen. Hij gaat mn late 2013 i5 16gb 27" imac vervangen. Heb voor een mini gekozen omdat ik 4k wil draaien. Ik gebruik de mini vooral voor mn werk. XD, photoshop, visual code, teams, veel browsertabbladen, outlook,rdp zijn de apps die ik t meest gebruik. Ben benieuwd hoe hij zich houdt. Ik had big sur nog niet, valt me direct op dat de iconen niet meer 'plat' zijn maar weer meer stijling hebben. Ik weet nog niet of ik dat een verbetering vind. Voor de rest is t eigenlijk hetzelfde als een nieuwe iPhone, nieuw kastje, voor de rest veranderd er niet zoveel.
Nope, wat ik steevast heb aangegeven is dat Big Sur op de M1 nogal snel aan de swap gaat. Swap gebruik is zorgelijk omdat het er doorgaans op duidt dat er niet genoeg fysiek geheugen is. Nou kan het zijn dat Apple het op de M1 Macs wat losser heeft ingesteld omdat de SSD's die erin zitten zo ontzettend snel zijn. Dan kun je met zo'n opzet nog wegkomen omdat gebruikers weinig tot niets zullen merken van de performance degradatie die dat met zich meebrengt.Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:40:
Volgens mij heb jij dat zelf in de wereld geroepen dat het niet nodig is vanwege de snelle SSD.
Maar nu met big sur kan ik die iphone app gewoon op de mac mini installeren en die via bluetooth aan mn fiets koppelen! Die mac mini gaat nergens heen dus zal netjes gekoppeld blijven (ga ik nu even vanuit).
Ik zie wel voordelen van het installeren van iphone apps op mn mini hoor!
Het gaat om een philips tv, PUS6754.
Nu heb ik het probleem dat ik geen surround sound krijg via de HDMI (en dan ARC naar de surround versterker)
Bij Geluid staat er Philips FTV HDMI
bij Audio/Midi configuratie staat er Philips FTV 0x in/ 2x uit.
Het blijft stereo en geen surround.
Via Airplay lukt ook niet, die geeft ook aan: 0x in / 2x uit.
Heeft iemand het voor elkaar gekregen surround sound uit de Mac mini M1 te krijgen? (DTS, Dolby Digital, whatever gewoon 5.1 is voldoende.)
Verwijderd
[ Voor 89% gewijzigd door Daedalus op 29-11-2020 00:36 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Daedalus op 29-11-2020 00:39 ]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Welk scherm, toetsenbord en muis heb je erbij genomen?deBennie schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:49:
Heb de m1 (goedkoopste uitvoering) vandaag ontvangen. Hij gaat mn late 2013 i5 16gb 27" imac vervangen. Heb voor een mini gekozen omdat ik 4k wil draaien. Ik gebruik de mini vooral voor mn werk. XD, photoshop, visual code, teams, veel browsertabbladen, outlook,rdp zijn de apps die ik t meest gebruik. Ben benieuwd hoe hij zich houdt. Ik had big sur nog niet, valt me direct op dat de iconen niet meer 'plat' zijn maar weer meer stijling hebben. Ik weet nog niet of ik dat een verbetering vind. Voor de rest is t eigenlijk hetzelfde als een nieuwe iPhone, nieuw kastje, voor de rest veranderd er niet zoveel.
Merci!
Ik verander daar niks in, een wacom tablet, een 27" 4k dell scherm en een a1243 keyboard.Dekwoje schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:03:
[...]
Welk scherm, toetsenbord en muis heb je erbij genomen?
Merci!
Ben nog wel vergeten een displayport > usb-c kabeltje te regelen. Zit nu op HDMI. Die komt morgen.
Zometeen even photoshop testen.
Ben heel benieuwd naar je ervaringen met Photoshop (en Lightroom mocht je dat ook gebruiken). Twijfel namelijk nog steeds tussen 8GB en 16GB, en zal de Mini voornamelijk gaan gebruiken voor het bewerken van mijn XT3 foto's.deBennie schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:30:
[...]
Ik verander daar niks in, een wacom tablet, een 27" 4k dell scherm en een a1243 keyboard.
Ben nog wel vergeten een displayport > usb-c kabeltje te regelen. Zit nu op HDMI. Die komt morgen.
Zometeen even photoshop testen.
Foto's die ik bewerk zijn altijd kleiner dan 100MB per foto ..
[ Voor 13% gewijzigd door joecks op 29-11-2020 13:41 ]
8gb is genoeg.joecks schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:40:
Ik wil ook de Mini bestellen en vooral gebruiken voor Lightroom Classic en Photoshop. Weet nog niet of ik dan aan 8GB genoeg heb of beter gelijk voor de 16GB uitvoering kan gaan. Hoor graag de ervaringen ...
Ik doe hetzelfde, en illustrator, webontwikkeling en ben toch voor 16gb gegaan.joecks schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:40:
Ik wil ook de Mini bestellen en vooral gebruiken voor Lightroom Classic en Photoshop. Weet nog niet of ik dan aan 8GB genoeg heb of beter gelijk voor de 16GB uitvoering kan gaan. Hoor graag de ervaringen ...
Sowieso ga ik voor een 16GB variant. Valt me overigens op dat de 8GB momenteel de enige is die nog verkrijgbaar is en zelfs al tegen flink wat korting. Zal de verkoop tegenvallen van dit model?
Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.
Dat is inderdaad gaaf! Dat zijn de leuke toepassingen. Ik kom zelf niet verder dan iOS games draaien op de mini. Een app als Concepts had ik graag willen draaien maar helaas, die kan weer niet. Deze is er alleen voor iOS en kan waarschijnlijk niet vanwege de Pencil support. Ik had 'm graag als client willen draaien.deBennie schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:30:
Maar nu met big sur kan ik die iphone app gewoon op de mac mini installeren en die via bluetooth aan mn fiets koppelen! Die mac mini gaat nergens heen dus zal netjes gekoppeld blijven (ga ik nu even vanuit).
Ik zie wel voordelen van het installeren van iphone apps op mn mini hoor!
Misschien handig om even in het fotobewerkingstopic te kijken. Die fotobewerkingsapps kunnen soms nogal veel geheugen in beslag nemen, ik weet niet of dat in jouw geval ook zo zal zijn.joecks schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:40:
Helaas draait Capture One 20 nog niet stabiel genoeg. Het is me nog niet gelukt om de software af te sluiten, heb het tot dusver moeten afschieten omdat ie steevast vastliep. Ze zijn bij PhaseOne wel aan het werk om al die bugs eruit te werken. Apple's eigen Photos werkt natuurlijk wel gewoon maar daar kun je lang zoveel niet mee.
Ik zie juist op diverse fora dat mensen vrij massaal het basismodel van 8GB mem en 256GB ssd kopen. Ideale testmachine natuurlijk en tevens het goedkoopste M1 model. Die korting kwam ik ook al tegen maar dan voor alle M1 modellen. Opvallend dat men bij de intro van nieuwe Apple hardware daar al mee begint.Dannydekr schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:30:
Valt me overigens op dat de 8GB momenteel de enige is die nog verkrijgbaar is en zelfs al tegen flink wat korting. Zal de verkoop tegenvallen van dit model?
Op Amazon.nl kreeg je bijvoorbeeld zo’n 8% korting. Vind dat al best fors. Sowieso als je op Amazon.de bestelt, is die standaard al 25 euro goedkoper.deBennie schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:48:
Waar zijn die kortingen?
Ik hoop dat de 16GB modellen daar snel verschijnen, maar ben bang dat deze pas weer ij januari goed verkrijgbaar zijn.
Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.
Dit was bij de Mini 2018 wel zo.JAHRASTAFARI schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:46:
Is de 512gb ssd sneller dan de 256gb versie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik haal dit uit een test van een macbook air met 512gb disk en de ander van de 256gb uit de mini. Is het verschil echt zo groot? Zo ja, waarom lees ik dat dan niet overal?
https://twitter.com/tapbot_paul/status/1060611584639361024
128GB -> ~600MB/s
256GB -> ~1.3GB/s
512GB -> ~1.9GB/s
1TB -> ~2.6GB/s
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Kun je het ook voor de m1 vinden?Icelus schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:25:
[...]
Dit was bij de Mini 2018 wel zo.
128GB -> ~600MB/s
256GB -> ~1.3GB/s
512GB -> ~1.9GB/s
1TB -> ~2.6GB/s
Dat heeft naar ik eerder gelezen met de grootte van de ssd te maken. Als je bijv. dezelfde Air in 256 en 512GB hebt, dan zal de 512GB sneller zijn.Icelus schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:25:
[...]
Dit was bij de Mini 2018 wel zo.
128GB -> ~600MB/s
256GB -> ~1.3GB/s
512GB -> ~1.9GB/s
1TB -> ~2.6GB/s
Een ssd van 512GB is sneller dan een ssd van 256GB. In ieder geval in de artikelen die ik gelezen heb en de tests die ik gezien heb.
Hier dezelfde combo. Had hetzelfde euvel maar na het updaten zijn de kleuren inderdaad weer 'normaal'. Enige wat ik niet aan kan zetten is HDR. Dan zijn de kleuren heel 'roze'. Ervaar jij dit ook?Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:01:
Ik heb overigens wel wat problemen met mijn USB-C LG 27UK850 monitor, eerste instantie washed out colours (HDR uit). Dit lijkt opgelost te zijn in de MacOS 11.1 beta versie.
En nu ik hem uit slaapstand haal geeft hij geen signaal naar de monitor (wel naar mijn HDMI variant). Ook niet na verwisselen van poort. Feedback naar Apple gestuurd.
Knoop doorgehakt en de 16 / 512 uitvoering besteld bij Apple. Ik heb voor de 16 GB gekozen omdat (denk ik tenminste na het bekijken / lezen van reviews ) ik dan minder last heb van swapping op de SSD .... Nu het volgende dilemma.. Welk scherm ga ik kopen , denk dat het de Lg Ultrafine 5k gaat worden , dan heb ik een mooie set die weer enkele jaren mee kan... Genoeg tijd om dat uit te zoeken in ieder geval , levertijd van de mini is ergens tussen 21 en 30 december....ppl schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:13:
Misschien handig om even in het fotobewerkingstopic te kijken. Die fotobewerkingsapps kunnen soms nogal veel geheugen in beslag nemen, ik weet niet of dat in jouw geval ook zo zal zijn.
Helaas draait Capture One 20 nog niet stabiel genoeg. Het is me nog niet gelukt om de software af te sluiten, heb het tot dusver moeten afschieten omdat ie steevast vastliep. Ze zijn bij PhaseOne wel aan het werk om al die bugs eruit te werken. Apple's eigen Photos werkt natuurlijk wel gewoon maar daar kun je lang zoveel niet mee.
Er zit een snelheidsverschil in die ssd's wat grootte betreft omdat de grotere ssd's uit meerdere nand chips bestaan en de controllers meerdere channels daar voor hebben. M.a.w. bij grotere ssd's kan er veel meer data tegelijkertijd worden uitgelezen/weggeschreven dan bij de kleinere. Tweakers.net heeft in het verleden ook zo'n test gedaan waarin je hetzelfde zag.JAHRASTAFARI schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:46:
Ik haal dit uit een test van een macbook air met 512gb disk en de ander van de 256gb uit de mini. Is het verschil echt zo groot? Zo ja, waarom lees ik dat dan niet overal?
Er kan echter nog een verschil zijn: je kunt in die blackmagic speedtest ook de grootte van de file aangeven. Als die niet in beide tests hetzelfde is dan kan ook dat een deel van het snelheidsverschil verklaren.
Daarom ben ik ook op zoek naar de feiten. In alle reviews hoor ik niets terug over snelheidsvoordelen van de 512gb versie.ppl schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:59:
[...]
Er zit een snelheidsverschil in die ssd's wat grootte betreft omdat de grotere ssd's uit meerdere nand chips bestaan en de controllers meerdere channels daar voor hebben. M.a.w. bij grotere ssd's kan er veel meer data tegelijkertijd worden uitgelezen/weggeschreven dan bij de kleinere. Tweakers.net heeft in het verleden ook zo'n test gedaan waarin je hetzelfde zag.
Er kan echter nog een verschil zijn: je kunt in die blackmagic speedtest ook de grootte van de file aangeven. Als die niet in beide tests hetzelfde is dan kan ook dat een deel van het snelheidsverschil verklaren.
Wat is jullie ervaring hier mee? Zal ik deze LG 27UL850 gewoon kopen, of is het slim om toch verder te kijken?
Klopt inderdaad, ik gebruik de LG 34gk950g voor m'n gaming PC, en ben daar zeer tevreden over. Voor de Mac mini wil ik liever een iets kleiner scherm omdat deze op de slaapkamer komt, zit dus te kijken rond de 27 inch. De LG 27ul650 leek mij ideaal, maar ik las op verschillende fora's dat er iets niet helemaal goed gaat met de scaling.JAHRASTAFARI schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:16:
Ik heb een 32 inch 4k. Ideaal. Lijkt in het begin groot, maar is gewoon een heerlijke maat om mee te werken.
Onderandere deze :
Link 1
Link 2
Link 3
Ik heb sinds dit weekend een 8gb M1 icm een Dell p2715qt 27" 4k monitor. Ik had daar een cheap ass hdmi kabel tussen met lag als resultaat. Sinds gisteravond heb ik een usb-c naar displayport kabel, en dat gaf een prima resultaat. Mooiere kleuren, rustiger beeld en geen lag meer.DonRoger schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:39:
[...]
Klopt inderdaad, ik gebruik de LG 34gk950g voor m'n gaming PC, en ben daar zeer tevreden over. Voor de Mac mini wil ik liever een iets kleiner scherm omdat deze op de slaapkamer komt, zit dus te kijken rond de 27 inch. De LG 27ul650 leek mij ideaal, maar ik las op verschillende fora's dat er iets niet helemaal goed gaat met de scaling.
Onderandere deze :
Link 1
Link 2
Link 3
Dit wordt mijn 2e werkdag met de M1 mini, ik ben benieuwd of ik tegen issues ga aanlopen. If so, dan zal ik t hier melden
Wel vond ik het gebrek aan usb poorten van de mini een dingetje, gelukkig heeft de dell 3 usb poorten (waardoor ik dan weer wel al 1 poort van mn mini moet opofferen)
Ik heb ook nog een MacBook Pro die ik voor mijn werk gebruik, als ik thuis zit dan moet ik steeds een kabeltje uit mijn Mac Mini halen en deze in mijn MacBook steken. Handiger zou zijn dat ik gewoon video invoer wijzig.
Maargoed, dit is misschien ook een luxeprobleem. Zal ik veel verschil merken in resolutie? 4K is natuurlijk 3840x2160. Totaal heb ik dan 7680x2160 pixels tov 5120x1440 die ik nu heb.
Thnx! Ik hoor straks graag hoe het uitpakt!deBennie schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:06:
[...]
Ik heb sinds dit weekend een 8gb M1 icm een Dell p2715qt 27" 4k monitor. Ik had daar een cheap ass hdmi kabel tussen met lag als resultaat. Sinds gisteravond heb ik een usb-c naar displayport kabel, en dat gaf een prima resultaat. Mooiere kleuren, rustiger beeld en geen lag meer.
Dit wordt mijn 2e werkdag met de M1 mini, ik ben benieuwd of ik tegen issues ga aanlopen. If so, dan zal ik t hier melden![]()
Wel vond ik het gebrek aan usb poorten van de mini een dingetje, gelukkig heeft de dell 3 usb poorten (waardoor ik dan weer wel al 1 poort van mn mini moet opofferen)
Merken jullie eigenlijk problemen met Bluetooth?
Yup mijn bluetooth muis verliest af en toe verbinding. Heel irritant.Dannydekr schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:23:
....
Canon 80D | Sigma 17-50 mm F2.8 EX DC OS HSM | Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS STM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!
Daarbij moet ik zeggen dat dit ook net zo vaak op mijn Intel MacBook Pro gebeurd (2020).
Ik krijg in beeld te zien dat verbinding met mijn muis weg is. Vrijwel meteen daarna is hij weer connected maar het gebeurt soms een paar keer achter elkaar en dan is het weer goed.UnitedJunk schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:32:
Soms hapert mijn muis (MX Master 2) ook enorm, maar heb nog niet kunnen ontdekken of dit komt doordat ik zware programma's draai, of door de bovengenoemde problemen. Heb overigens geen problemen met mijn toetsenbord.
Ah, ja de muizen/toetsenborden van Apple geven een melding bij het verbreken van de verbinding. Bij andere merken heb ik zo'n melding nog niet gezien.duke99 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:33:
[...]
Ik krijg in beeld te zien dat verbinding met mijn muis weg is. Vrijwel meteen daarna is hij weer connected maar het gebeurt soms een paar keer achter elkaar en dan is het weer goed.
CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!
Ehh, dat hoor je bij ieder apparaat met bluetoothDannydekr schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:23:
Hoop wel dat Apple die bluetooth-bugs kan oplossen via een software update. Je leest onevenredig veel berichten van mensen waarbij hun muis om de haverklap hapert of hun AirPods de verbinding even verliezen (of kraken).
De Magic Mouse is overigens ook een vrij beruchte hiermee. Die geeft wat meer gezeik met bluetooth dan de Magic Trackpad en Magic Keyboard.
Ik zie in ieder geval met mijn M1 Mac mini geen verschil in bluetooth perikelen in vergelijking tot de overige machines hier (zowel niet-M1 als niet-Apple).
Je zou voor uitbreiding van je poorten kunnen kijken naar:deBennie schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:06:
[...]
Ik heb sinds dit weekend een 8gb M1 icm een Dell p2715qt 27" 4k monitor. Ik had daar een cheap ass hdmi kabel tussen met lag als resultaat. Sinds gisteravond heb ik een usb-c naar displayport kabel, en dat gaf een prima resultaat. Mooiere kleuren, rustiger beeld en geen lag meer.
Dit wordt mijn 2e werkdag met de M1 mini, ik ben benieuwd of ik tegen issues ga aanlopen. If so, dan zal ik t hier melden![]()
:strip_exif()/f/image/mFizUg14AKU9wAmnJpaN8rPd.jpg?f=fotoalbum_large)
https://satechi.net/produ...ni?variant=30617258688600
Bing
Nah, ik heb geen 80 euro over voor 3 usb poorten.bing69 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:27:
[...]
Je zou voor uitbreiding van je poorten kunnen kijken naar:
[Afbeelding]
https://satechi.net/produ...ni?variant=30617258688600
https://www.amazon.com/gp...c7ee2dfd1a&language=en_USdeBennie schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:57:
[...]
Nah, ik heb geen 80 euro over voor 3 usb poorten.
Bij deze kan er ook nog een SSD in.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Uitverkocht daar, maar niet bij alieaudiojunk schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:07:
[...]
https://www.amazon.com/gp...c7ee2dfd1a&language=en_US
Bij deze kan er ook nog een SSD in.
Mooie prijs, zal wel snel uitverkocht zijn
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
[ Voor 9% gewijzigd door DonRoger op 01-12-2020 16:58 ]
Ik ook en hoe dual screen werkt, ik heb nog een recente iiyama ProLite XUB2492HSU-B1 die ik dan als tweede scherm wil gaan gebruiken. waarschijnlijk heb ik dan wel een usb c naar DisplayPorts adapter nodig.DonRoger schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:53:
Ben trouwens benieuwd welke schermen jullie gebruiken.
Ik heb deze van Satechi, werkt echt perfect enkel wordt je mini wel warmer
Geen enkel probleem om via HDMI mijn Dell 4K/60Hz scherm aan te sluiten.
Sowieso een lekker snel ding, Ik ben er wel blij mee. Nog wel het early adopter gevoel, gezien er nog van sommige IDE's die ik gebruik geen ARM versies uitzijn, maar Xcode loopt al lekker snel iniedergeval. Rosetta valt ook niet tegen.
Daar kan geen hdd/sdd in toch ?iLLuSion_xGen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:41:
[...]
Je kunt de ruimte tussen de Mini en de Satechi iets vergroten door er blijvend iets tussen te makeniLLuSion_xGen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:41:
[...]
Bing
Ik gebruik nu een macbook pro maar 99% van de tijd met 2 monitoren aangesloten en een toetsenbord/muis. Dus ik zie eigenlijk niet in waarom ik voor een duurdere macbook zou kiezen met maar 1 scherm ipv de mac mini. Maar misschien zie ik iets over het hoofd, zijn er hier meer die overgestapt zijn van macbook naar mini of dat overwegen?
Wordt eindelijk het ruimte gebrek in de kantoortuin eens opgelost.
En in gebruik is het een heel fijne machine, erg snel en alles wat nog niet native daarin loopt soepel via Rosetta. Ik zou als je voornamelijk op een vaste plek zit geen M1 laptop kopen maar gewoon de mini.
Dat komt vrij simpel door het feit dat in de afgelopen 10 jaar laptops aanzienlijk veel populairder zijn dan een desktop. Een laptop sleep je overal mee naartoe, dus ook naar de keukentafel, de bank en de kast (waar je 'm in opbergt natuurlijk).nextnext schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:21:
Het valt me op dat dit topic (veel) minder actief is dan de topics voor macbook pro m1 en macbook air m1. Terwijl de mac mini toch de meeste bang voor buck is en naar mijn idee het belangrijkste pluspunt van de mini is dat je er 2 schermen op kunt aansluiten wat voor veel tweakers toch wel gewenst is (aanname).
Op de laptops zijn overigens ook 2 schermen aangesloten: het interne scherm en 1 extern scherm. Althans, als je het niet via DisplayLink wil oplossen en dingen als AirPlay Display en Sidecar niet meerekent. Met die technologieën kun je nog meer displays aansluiten.
Er zijn een aantal die van een MacBook naar een Mini zijn overgestapt. Als mobiele oplossing gebruiken ze hun iPad Pro (meestal een 12.9"). Dat is ook een beetje de combinatie die ik op het moment veel gebruik; zo'n iPad is een stuk handiger in gebruik op de bankMaar misschien zie ik iets over het hoofd, zijn er hier meer die overgestapt zijn van macbook naar mini of dat overwegen?
Ik heb de Mac mini gekocht om wat ervaring op te doen met de nieuwe architectuur en om langzamerhand ook mijn oude desktop en/of laptop te vervangen. Er hangt maar 1 scherm aan, meer dan dat vind ik niet fijn werken. Dit geeft meer focus op wat je doet dan 2 schermen.
Maar wellicht ook omdat de 16gb versie nog maar mondjesmaat leverbaar is? En men vooral voor die versie gaat?ppl schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:17:
[...]
Dat komt vrij simpel door het feit dat in de afgelopen 10 jaar laptops aanzienlijk veel populairder zijn dan een desktop.
Ondertussen bevalt mijn 8gb versie prima! draai photoshop (ook de beta, vanmorgen geinstalleerd), XD, visual code, outlook, teams, tig tabbladen in chrome, draait als een zonnetje!
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Waarom was dat niet te doen met een Mini?RiccardoNL schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:35:
Gekke vraag: ik zit te kijken naar de M1. Ik zou ‘m willen gebruiken voor streaming via OBS. Vroeger was dat niet te doen met een Mini, maar ik vraag me af of de M1 toch kansen biedt. Hebben jullie er ervaring mee?
Niet. Afhankelijk wellicht van de programma's die je gebruikt. Ik heb een 8gb en gebruik dagleijks visual code, photoshop (meerdere grote psd's open) XD (ook meerdere open), outlook chrome (ben lui met sluiten van tabbladen) monday, microsoft rdp, teams, filezilla, en nog wat kleinere porgrmaatjes. Die 8gb m1 loopt bij mij als een trein.N1ckk schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:22:
Hoe noodzakelijk achten jullie de 16GB ram voor "kantoorwerk"? Met name vanwege de levertijd...
Een begrijpelijke vraag. Zelf deed ik te vaak aan over-purchasing door FOMO (fear on missing out).N1ckk schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:22:
Hoe noodzakelijk achten jullie de 16GB ram voor "kantoorwerk"? Met name vanwege de levertijd...
Maar hedendaags pas ik voor alles YAGNI toe (you ain't gonna need it). Ik kom er vanzelf wel achter wanneer het niet goed genoeg is.
Voor kantoorwerk acht ik de M1 perfect, zelfs voor wat zwaardere taken lijkt het erg goed.
Aangezien de M1 revolutionair is, heb ik gisteravond de knoop doorgehakt. Ik heb de Mac Mini M1 besteld (bol.com) en verwacht hem eind middag binnen.
8gb acht ik genoeg voor
- iMovie (amateur video editing)
- Jetbrains IDE's (IntelliJ IDEA, PHPStorm, Webstorm)
- Docker (moet nog naar ARM architectuur geport worden)
- Photos
- Dota 2
Anderszijds als je niets meer kan upgraden is het soms beter om maar te upgradengoodfella schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:16:
[...]
Een begrijpelijke vraag. Zelf deed ik te vaak aan over-purchasing door FOMO (fear on missing out).
Maar hedendaags pas ik voor alles YAGNI toe (you ain't gonna need it). Ik kom er vanzelf wel achter wanneer het niet goed genoeg is.
Voor kantoorwerk acht ik de M1 perfect, zelfs voor wat zwaardere taken lijkt het erg goed.
Aangezien de M1 revolutionair is, heb ik gisteravond de knoop doorgehakt. Ik heb de Mac Mini M1 besteld (bol.com) en verwacht hem eind middag binnen.
8gb acht ik genoeg voor
- iMovie (amateur video editing)
- Jetbrains IDE's (IntelliJ IDEA, PHPStorm, Webstorm)
- Docker (moet nog naar ARM architectuur geport worden)
- Photos
- Dota 2
Ik vergat erbij te vermelden dat ik het i.c.m. met een Mac Mini dock ga gebruiken.Pat-Juh schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:20:
[...]
Anderszijds als je niets meer kan upgraden is het soms beter om maar te upgraden. Voor kantoorwerk is die M1/8gb meer dan toereikend (vergeleken met wat een iPadPro kan en 4gb). Voor visualisaties, grotere film/foto/muziek projecten zou ik voor de 16gb gaan.
Zoiets als deze: https://satechi.net/produ...ni?variant=30617258688600
Dan denk ik dat 8GB alsnog voldoende is voor film, foto en muziek op het niveau van huis-tuin-keuken toepassingen.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Goed puntje van aandacht. Daarom wacht ik ook even. Twee verschillende kleuren gaat er bij mij niet in.TheKerremenke schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:28:
@goodfella Wel even rekening mee houden dat de huidige Mac mini M1 niet in space zwart te verkrijgen is. Tenzij ik me vergis..
Het zal niet lang duren dat een van de fabrikanten de zilvere variant uitbrengt.
[ Voor 11% gewijzigd door goodfella op 12-12-2020 13:31 ]
In deze video ligt de dock bovenop. Mijn voorkeur is dat het onderop ligt. Dus ik wacht even de overige aanbieders af.
[ Voor 17% gewijzigd door goodfella op 12-12-2020 13:41 ]
Voor wat gemodder met FHD materiaal en tot ongeveer 24mp fotos zal het genoeg zijn, tenzij je grote compilaties met veel effecten/lagen hebt en grote collecties fotos tegelijk weg werkt...goodfella schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:26:
[...]
Ik vergat erbij te vermelden dat ik het i.c.m. met een Mac Mini dock ga gebruiken.
Zoiets als deze: https://satechi.net/produ...ni?variant=30617258688600
Dan denk ik dat 8GB alsnog voldoende is voor film, foto en muziek op het niveau van huis-tuin-keuken toepassingen.
Zelf wacht ik nog wat meer support af voor ik de M1 overstap overweeg van mijn huidige systeem
Wat heet kantoorwerk? Als je hiermee een beetje Microsoft Office werk bedoeld met niet al te gekke Excel werkzaamheden (er zijn er die alleen al voor Excel een workstation a la Mac Pro nodig hebben voor hun dashboards!) en wat gemail en internet zoekwerk dan zal die 8GB wel snor zitten. Komen daar ook dingen als IDE's (die snoepen zomaar 4GB van je geheugen af en dan doe je er nog niks mee) en containers bij kijken dan wordt het andere koek. Dan heb je liever die 16GB (12GB is waarschijnlijk ook al goed maar die optie biedt Apple niet aan).N1ckk schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:22:
Houdt er hierbij rekening mee dat het systeemgeheugen evenredig (!) gedeeld wordt met alle componenten in de M1. Er is geen apart geheugen voor de GPU, NPU, enz. en er is ook niet per onderdeel een limiet toegekend. Kortom, ieder onderdeel kan gewoon 6 van de 8GB aan geheugen claimen met als gevolg dat de rest het met de overige 2GB heeft te doen. Dit is het nadeel aan dat unified memory systeem dat Apple heeft bedacht. Bij instappers is dat in 99% van de gevallen ook helemaal geen probleem, daar wordt toch niet vaak heel erg geheugenintensief werk gedaan.
@goodfella die uit de kluiten gewassen docks liggen niet zonder reden bovenop de Mac mini. De onderzijde wordt gebruikt om koele lucht aan te zuigen. Er zijn al wat mensen die hebben gemeld dat hun M1 Mac mini warmer wordt op die Satechi dock (en die heeft sleuven om lucht aan te kunnen blijven zuigen). Als je het ding er bovenop plaatst heb je dit probleem niet.
Btw, let ook even op de connecties. Dat model van Colorii is USB3.0 5Gbps, dat is echt tergend langzaam voor al die poorten.
[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 12-12-2020 16:26 ]
Thanks. Dan los ik het even zo op.die uit de kluiten gewassen docks liggen niet zonder reden bovenop de Mac mini. De onderzijde wordt gebruikt om koele lucht aan te zuigen...
Hieronder zie je mijn externe 2TB SSD via USB aangesloten. Mijn monitor bevat een USB hub en daarop zijn keyboard, muis en microfoon aangesloten. Dus voorlopig kan ik vooruit
:strip_exif()/f/image/pYrMZKjqTz3q2HeJLI10Geei.gif?f=fotoalbum_large)
Dit is simpel op te lossen door op de vier hoeken (onzichtbaar) een paar rubbers (gebruik zelf klitteband) of iets dergelijks te plaatsen zodat ie iets omhoog komt.ppl schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:16:
[...]
@goodfella die uit de kluiten gewassen docks liggen niet zonder reden bovenop de Mac mini. De onderzijde wordt gebruikt om koele lucht aan te zuigen. Er zijn al wat mensen die hebben gemeld dat hun M1 Mac mini warmer wordt op die Satechi dock (en die heeft sleuven om lucht aan te kunnen blijven zuigen). Als je het ding er bovenop plaatst heb je dit probleem niet.
Bing
- een tour van mijn MB air
- welkom bij catalina
Wist van beide niet dat ik ze had 😋
Kreeg deze gisteren op mijn iMac uit 2015 met Big Sur ...Stanley22_7 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:35:
Ik kreeg 2 verrassende uitnodigingen vandaag op de mini M1 met BigSur:
- een tour van mijn MB air
- welkom bij catalina
Wist van beide niet dat ik ze had 😋
Blijkbaar zijn ze uit beta gegaan.
Gebruik is voornamelijk kantoor... af en toe foto en filmpje maken..
Merci tweakers!
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1613564;1344986/
Wat zijn je redenen om voor de Samsung te gaan?Dekwoje schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:19:
Iemand die mee de knoop kan doorhakken? Ben een eeuwige twijfelaar...
Gebruik is voornamelijk kantoor... af en toe foto en filmpje maken..
Merci tweakers!
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1613564;1344986/
Persoonlijk zou ik voor de LG gaan vanwege het panel, de prijs, de beschikbare poorten, HDR en ten slotte nog het formaat. En display over USB-C voor macbook en om (al dan niet gedeeltelijk vanwege de 60W) op te laden.
De samsung heeft twee USB-C poorten... EN een netwerkaansluiting.CarbonFibeR schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:31:
[...]
Wat zijn je redenen om voor de Samsung te gaan?
Persoonlijk zou ik voor de LG gaan vanwege het panel, de prijs, de beschikbare poorten, HDR en ten slotte nog het formaat. En display over USB-C voor macbook en om (al dan niet gedeeltelijk vanwege de 60W) op te laden.
Ik hang er mijn macbookair aan op de bureau.. en de wifi durft wel eens even uitvallen....
Merci om mee te denken!
Mac mini heeft overigens gewoon een ethernet aansluiting
De LG is een betere keus vanwege de 4k op 27". Dat is standaard haarscherp maar wel erg groot. Met dit scherm kom je echter wel weg door in de systeemvoorkeuren naar "scaled" te gaan en daar "looks like 2560x1440" te gaan. Dan doet ie alsof het 5k is. Dan heb je de tekst op de normale grootte en is alles nog steeds scherp. Bij de 32" Samsung kan dit niet, die is er net te groot voor.
Als het alleen maar om een internetverbinding gaat dan kan een 100Mbit/s USB netwerkadapter ook nog wel. Die kun je dan weer op beide schermen aansluiten.
Misschien handiger om een eigen topic te openen hiervoor. Dit is namelijk het draadje voor de Mac mini M1. Die heeft zijn eigen stroomvoorziening zonder ook maar enige accuduur
[ Voor 8% gewijzigd door ppl op 17-12-2020 15:15 ]
Wat me wel opvalt is dat het witte LEDje van de Mac mini gewoon continu brandt
Zelfde vraag voor aansluiten op twee DVI-Cinema displays.
Om hier even op in te pikken, als ik met mijn 2018 i5 Mac Mini (16GB Ram) de geschaalde resolutie 'looks like 1440p' gebruik vertraagt de hele boel opmerkelijk. Ik gebruik dan ook bij voorkeur de standaard resolutie (4k naar 1080p herwerkt) dat draait veel vlotter.ppl schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:13:
De LG is een betere keus vanwege de 4k op 27". Dat is standaard haarscherp maar wel erg groot. Met dit scherm kom je echter wel weg door in de systeemvoorkeuren naar "scaled" te gaan en daar "looks like 2560x1440" te gaan. Dan doet ie alsof het 5k is. Dan heb je de tekst op de normale grootte en is alles nog steeds scherp. Bij de 32" Samsung kan dit niet, die is er net te groot voor.
Ik heb altijd gedacht dat dit komt door de beperkingen van de interne Intel GPU. Nu ik in de eerste benchmarks de M1 met grote sprongen beter zie doen, vraag ik mij af of iemand zijn praktijkervaring al kan delen omtrent geschaalde resoluties?
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Dit topic is voor de Mac Mini (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de MacBook Air (M1).
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.