[Mac Mini (M1) (2020)] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Darks schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:43:
[...]

Om hier even op in te pikken, als ik met mijn 2018 i5 Mac Mini (16GB Ram) de geschaalde resolutie 'looks like 1440p' gebruik vertraagt de hele boel opmerkelijk. Ik gebruik dan ook bij voorkeur de standaard resolutie (4k naar 1080p herwerkt) dat draait veel vlotter.

Ik heb altijd gedacht dat dit komt door de beperkingen van de interne Intel GPU. Nu ik in de eerste benchmarks de M1 met grote sprongen beter zie doen, vraag ik mij af of iemand zijn praktijkervaring al kan delen omtrent geschaalde resoluties? :)
Ik gebruik een 4k (op 3008x1692) en 1440p (native) scherm met de Mini M1,dit gaat heerlijk soepel, echt veel beter dan op mijn oude Mac Mini met Intel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-09 22:19
Als het die dvi schermen zijn zou ik HDMI nemen en de usb c poorten voor andere zaken vrijhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
N1ckk schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:35:
Iemand enig idee, als ik mijn Mac mini in sluimer gaat dan gaat die niet aan als ik op het toetsenbord druk / de muis beweeg. Mis ik een instelling, is het een Big Sur flaw? Heb een Samsung monitor via HDMI aangesloten en muis / toetsenbord van apple.
Het kan zijn dat je in de bluetooth instellingen van macOS nog even aan moet zetten dat bluetooth devices de Mac mini wakker mogen maken: System Preferences > Bluetooth > "Advanced..." knop rechtsonderaan.
Wat me wel opvalt is dat het witte LEDje van de Mac mini gewoon continu brandt
Dat klopt. Vroeger bleef hij continu branden als je er actief op werkte, ging hij pulseren in de slaapstand en was ie uit wanneer de mini uit was. Dat hebben ze een tijdje terug aangepast: is hij aan of slaapt hij dan brandt het lampje continu en als hij uit is dan is het lampje ook uit.
Darks schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:43:
Om hier even op in te pikken, als ik met mijn 2018 i5 Mac Mini (16GB Ram) de geschaalde resolutie 'looks like 1440p' gebruik vertraagt de hele boel opmerkelijk. Ik gebruik dan ook bij voorkeur de standaard resolutie (4k naar 1080p herwerkt) dat draait veel vlotter.
Dat is ook niet zo raar, hij moet alles naar 5k zetten en dan weer terugrekenen naar 4k. Dat vereist iets meer rekenkracht dan puur 4k.
Ik heb altijd gedacht dat dit komt door de beperkingen van de interne Intel GPU. Nu ik in de eerste benchmarks de M1 met grote sprongen beter zie doen, vraag ik mij af of iemand zijn praktijkervaring al kan delen omtrent geschaalde resoluties?
Ik heb dit nog nooit opgemerkt op mijn 13" MBP uit 2016 die over een Intel HD iGPU beschikt. De GPU in de M1 is aanzienlijk krachtiger dan deze Intel GPU, in sommige gevallen zelfs soepeler dan de AMD dGPU in mijn werklaptop (een 15" MBP van een paar jaar geleden).
Stanley22_7 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:43:
Als het die dvi schermen zijn zou ik HDMI nemen en de usb c poorten voor andere zaken vrijhouden.
Dat was voor mij nu ook de reden om het via HDMI aan te sluiten (mini en scherm doen beiden aan HDMI). HDMI kun je alleen maar voor het beeldscherm gebruiken terwijl je de Thunderbolt poorten voor juist veel meer in kunt zetten. Alleen als je nooit van plan bent om heel veel meer op je mini aan te sluiten of wanneer HDMI niet kan dan wel problematisch is heeft het zin om het scherm op 1 van de Thunderbolt poorten aan te sluiten.

Btw, inmiddels hebben we ook technical previews voor Docker for Mac en Parallels Desktop dus die containerisatie en virtualisatie naar de M1 brengen gaat ook aardig rap. Zal wel betekenen dat al die virtualisatie hobby projectjes nu zo langzamerhand tot een stilstand gaan komen. Uiteraard maken ze beiden gebruik van de hypervisor in macOS, dat is sinds Big Sur de enige manier.

[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 17-12-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

ppl schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:25:
[...]

Het kan zijn dat je in de bluetooth instellingen van macOS nog even aan moet zetten dat bluetooth devices de Mac mini wakker mogen maken: System Preferences > Bluetooth > "Advanced..." knop rechtsonderaan.
Die stond gewoon goed, ik lees er hier meer over: https://forums.macrumors....play-after-sleep.2270758/

Misschien een Big Sur issue met bepaalde schermen / met HDMI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azmodann
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:31
Na de update heb ik nog altijd last dat mijn bluetooth muis (magic mouse) plots de verbinding verbreekt.
Best wel irritant, soms is het wel 3x vlak achter elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMarcus038
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-08 00:14
Deze maand 10% korting op o.a. de Mac mini bij Xando.nl. Gebruik code feestmaand-mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommie007
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-09 11:10
MrMarcus038 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 21:59:
Deze maand 10% korting op o.a. de Mac mini bij Xando.nl. Gebruik code feestmaand-mac.
Op de ex btw prijs, maar toch mooi meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMarcus038
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-08 00:14
Thommie007 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 02:45:
[...]

Nee, voor 719,10 euro heb je het basis M1 model.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlbGJSqhtd95RUhuLVnyEhPx07c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Kj4LK3yu3Au0ZzvW1lZ54r8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door MrMarcus038 op 19-12-2020 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommie007
Thommie007 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 02:45:
[...]

Ik heb me vergist. Ben in de war met de 11% korting op verschillende sites bij een Amac Mac aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommie007
Ik ben overigens een “oude” Mac mini gebruiker. Ben begonnen met de 1.6 Intel Core duo versie waar ik zelf een 2Ghz core 2 duo van heb gemaakt. Ja toen kon je zelfs de CPU er nog uit wippen!
Heb nu nog de late 2012 2.6 i7 16gb ram met ssd. In mijn beleving de beste die lang onverslaanbaar was, maar vanwege de dag dat apple besluit hem niet te ondersteunen ben ik op zoek naar een vervanger.

Vandaar m’n belangstelling voor de Mini M1. Toevallig kwam ik gister op deze thread uit. Veel positieve ervaringen die mij hebben doen besluiten om de M1 te kopen! Ben zeer overtuigd geraakt. Bedankt voor de gedeelde ervaringen. Intel is dead - hello M1 tijdperk.

De m1 staat zelfs nog in z'n kinderschoenen. Hij kan nog beter presteren met nieuwe software (en upgrades). De BT problemen worden hopelijk opgelost. Heb die met mijn oude mini ook wel eens, maar lag ook vaak aan het gebruikte accessoire.

Ook obv jullie reacties - de 8gb is voor mij prima. Dus ik ga voor de basisversie. Met een veel goedkopere externe SSD oplossing.

[ Voor 17% gewijzigd door Thommie007 op 21-12-2020 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 22:40
Ik lees goede berichten over de Mac Mini 1, mijn interesse is gewekt.
Die 10% korting is interessant, wat zijn jullie ervaringen met Xando?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thommie007
Pierre_nr1 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:22:
Ik lees goede berichten over de Mac Mini 1, mijn interesse is gewekt.
Die 10% korting is interessant, wat zijn jullie ervaringen met Xando?
Premium reseller dus dat moet wel goed zitten. Meerdere filialen. Maar de standaard versie is niet op voorraad. Als ze moeten gokken per medio jan pas. De 8gb 512 hebben ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
Wie weet wat dit kan zijn:

Samsung SSD met een SATA-USB 3 verloop rechtstreeks op de mini m1 kan niet/moeilijk gelezen worden, bij proberen te initialiseren veel moeite en dan houd het vaker op dan dat het goed gaat. Steek ik diezelfde usb stekker in de achterkant van mijn thunderbold display, ziet de mini m1 hem gelijk en vraagt die het wachtwoord om de schijf te ontgrendelen.

Is APFS geformatteerd met wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:15
Thommie007 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:15:
[...]
Premium reseller dus dat moet wel goed zitten. Meerdere filialen. Maar de standaard versie is niet op voorraad. Als ze moeten gokken per medio jan pas. De 8gb 512 hebben ze wel.
Waar kan je zien wat de voorraad is dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
j.f.otten schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:53:
[...]

Waar kan je zien wat de voorraad is dan?
De levertijd is minimaal 4-6 weken heb ik zojuist via e-mail vernomen van ze.

[ Voor 5% gewijzigd door Pierre_nr1 op 19-12-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
Pierre_nr1 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:18:
[...]
De levertijd is minimaal 4-6 weken heb ik zojuist via e-mail vernomen van ze.
Dat is balen, wilde zo'n mini in de goedkoopste variant aan mijn ouders geven voor kerst. Dit was dus een leuke aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Weet iemand of het eenvoudig is om een dual link DVI op deze aan te sluiten?
Aan het kijken om mijn oude imac 21.5 late 2009) misschien te vervangen door een mac mini m1 en ik heb nog een oude koreaans 1440p 27" scherm :

https://www.anandtech.com...-27inch-wqhd-sips-display

Echter is dan enkel dual link DVI en ik weet van toen dat sommige macs daar problemen mee hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depok
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-12-2024
Hi allemaal, ik raak toch een beetje in de war van RAM icm de M1 chip.

Ik wil de mini kopen en twee 34 inch ultrawides (3440 x 1440) daarop aansluiten om naar charts (voor beleggen) te kijken. Normaal gesproken had ik 16GB RAM genomen maar ik vraag me af of dat eigenlijk wel nodig zal zijn.

Weet iemand wellicht of het aansluiten van deze twee schermen ten koste gaan van het RAM geheugen? Met andere woorden: zou 8GB volstaan of toch beter voor de 16GB variant gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemoldemans
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:24
Depok schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:42:

Ik wil de mini kopen en twee 34 inch ultrawides (3440 x 1440) daarop aansluiten om naar charts (voor beleggen) te kijken. Normaal gesproken had ik 16GB RAM genomen maar ik vraag me af of dat eigenlijk wel nodig zal zijn.

Weet iemand wellicht of het aansluiten van deze twee schermen ten koste gaan van het RAM geheugen? Met andere woorden: zou 8GB volstaan of toch beter voor de 16GB variant gaan?
Niet echt een antwoord op je vraag;
Ik heb mezelf niet de vraag gesteld of ik 16gb nodig heb maar wanneer, achteraf is de upgrade nog duurder, (afschrijving van je 8gb model plus meerprijs van het dan courante 16gb model). de restwaarde van je mac mini is tevens hoger als je ooit besluit hem te verkopen.

Volgens mij zijn er wereldwijd nog te weinig harde inzichten wat de impact van van ARM en de M1 is op werkgeheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
willemoldemans schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:37:
[...]

Ik heb mezelf niet de vraag gesteld of ik 16gb nodig heb maar wanneer, achteraf is de upgrade nog duurder, (afschrijving van je 8gb model plus meerprijs van het dan courante 16gb model). de restwaarde van je mac mini is tevens hoger als je ooit besluit hem te verkopen.

Volgens mij zijn er wereldwijd nog te weinig harde inzichten wat de impact van van ARM en de M1 is op werkgeheugen.
Wellicht is de keuze met 16GB geheugen verstandiger als je b.v. Parallels gaat gebruiken om Windows virtueel te draaien. Dan komt het extra geheugen goed uit.

Ik heb vandaag een Mac Mini M1 8GB/256GB ontvangen en inmiddels geinstalleerd. Opvallend is hoe snel het apparaat is en hoe vloeiend alles draait. Ik ben nog niet het diepe ingesprongen maar de eerste indruk is erg goed. Het grootste probleem (voor mij) is de 256GB opslag, dat gaat zeer waarschijnlijk niet genoeg zijn. Dus waarschijnlijk zal ik deze configuratie retourneren en dan maar rechtstreeks bij Apple een 16GB/512GB betstellen. Lang wachten(4-6 weken) maar is voor mijn gebruik toch een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
Vandaag ook maar een m1 8gb/512gb besteld. Stil en snel was wat ik zocht. Ben benieuwd.

Laatste tijd de buik vol van windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thympy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-03-2021
Ik heb vorige week de 16gb/512 versie binnengekregen. Super apparaat, jammer alleen dat er weinig old skool usb aansluitingen opzitten. Weet iemand een usb hub die ook goede MIDI support heeft? Ik zou o.a. graag m'n usb microfoon, Numark draaitafel en muis eraan willen koppelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Thympy schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:23:
Ik heb vorige week de 16gb/512 versie binnengekregen. Super apparaat, jammer alleen dat er weinig old skool usb aansluitingen opzitten. Weet iemand een usb hub die ook goede MIDI support heeft? Ik zou o.a. graag m'n usb microfoon, Numark draaitafel en muis eraan willen koppelen...
Waar heb je het model vandaan? Ik wacht al weken op fatsoenlijk voorraad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thympy
MoldyInko schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:27:
[...]

Waar heb je het model vandaan? Ik wacht al weken op fatsoenlijk voorraad...
Ik heb mijn model besteld op surfspot rond 23 november, heb er ook lang op moeten wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depok
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens. Achteraf toevoegen kan niet dus 16gb it is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Thympy schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:23:
Ik gebruik deze usb 3.0 hub, aangesloten op de usb 3.0 poort van de Mac Mini. Ik heb er o.a. 2 midi keyboards, een audio interface en een muis op aangesloten. Werkt prima allemaal.

https://www.aliexpress.com/item/4000221632035.html?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
Ik heb een Mac mini met M1 processor besteld, maar welke all-in-one printer functioneert hier goed mee? Zie dat niet alle printers een update krijgen naar Big Sur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:01
j.f.otten schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:16:
Ik heb een Mac mini met M1 processor besteld, maar welke all-in-one printer functioneert hier goed mee? Zie dat niet alle printers een update krijgen naar Big Sur?
Mijn 15 jaar oude Brother laser werkt prima met de standaard CUPS Intel drivers. Mijn Brother P-Touch QL500 labelprinter werkt daarentegen niet omdat de app crasht op Big Sur, maar dat doet de app ook op Intel. Rosetta 2 doet het écht goed, ook op drivers.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
Napsju schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 00:51:
[...]

Mijn 15 jaar oude Brother laser werkt prima met de standaard CUPS Intel drivers. Mijn Brother P-Touch QL500 labelprinter werkt daarentegen niet omdat de app crasht op Big Sur, maar dat doet de app ook op Intel. Rosetta 2 doet het écht goed, ook op drivers.
Kijk dat wou ik even weten, Rosetta werkt ook voor printerdrivers. Dat maakt het zoeken voor mij een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Als het ding AirPrint ondersteund heb je al helemaal geen omkijken meer naar. Dat werkt gewoon en vereist geen driver van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
Kijk daar kan ik wat mee, dank je wel @ppl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 22:29
Thympy schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:37:
[...]

Ik heb mijn model besteld op surfspot rond 23 november, heb er ook lang op moeten wachten ;)
Mag ik weten wat je totaal prijs was i.c.m. onderwijs/studentenkorting? DM is ook goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 22:29
[...]

Ik heb ervaring met Macbook Pro 2017 16Gb, Macbook Pro 2012 8GB en Hackintosh 16GB.

De Mac Mini M1 met 8GB werkt prima en ik kom niets te kort voor mijn doeleinden: Java en PHP development, Dota 2, huis-tuin-keuken photo en video editing.

Echt waanzinnig voor 750 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door goodfella op 22-12-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
ppl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:51:
Als het ding AirPrint ondersteund heb je al helemaal geen omkijken meer naar. Dat werkt gewoon en vereist geen driver van de fabrikant.
Het printen wel, maar met scannen naar de Mac direct is wel vaak een app voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

N1ckk schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:35:
Iemand enig idee, als ik mijn Mac mini in sluimer gaat dan gaat die niet aan als ik op het toetsenbord druk / de muis beweeg. Mis ik een instelling, is het een Big Sur flaw? Heb een Samsung monitor via HDMI aangesloten en muis / toetsenbord van apple.

Wat me wel opvalt is dat het witte LEDje van de Mac mini gewoon continu brandt
Vandaag USB C -> DP kabel binnen, alles werkt nu goed. Echt heel vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Stanley22_7 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:27:
Het printen wel, maar met scannen naar de Mac direct is wel vaak een app voor nodig.
Dat kan ook allemaal via AirPrint en de Image Capture app die standaard in macOS zit. Sterker nog, het gros van de scanners werkt via die app en niet via iets als een twain driver (en dat vinden veel mensen nogal vervelend). Scanners en macOS zijn wat betreft vervelender dan printers. Enfin, het ging hier specifiek om de printer en niet de scanner.

[ Voor 12% gewijzigd door ppl op 22-12-2020 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:24
Depok schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:42:

Handige video van MobileTechReview: YouTube: 8GB vs 16GB RAM for M1 MacBook, How Much do You Need?

In jouw situatie zou ik ook haar advies volgen, externe schermen vragen meer van de GPU en meer RAM is dan ook wenselijk..

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depok
@Darks

He top!! Dankjewel.

Ik had het al min of meer besloten maar dit bevestigt inderdaad mijn keuze om voor 16GB te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Aan de slag met de mini, wow. Stil en snel is ie zeker!

Loop als Apple newbie tegen het volgende aan: hoe kan ik mijn iPhone foto’s kopiëren naar een netwerkmap (ik bewaar foto’s per maand) met behoud van de exif / originele datum? Ik kan alleen kopiëren waarbij de datum die van vandaag wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Het ging er vooral om, om de files met exif data te kopiëren. Als je dat doet vanuit de photo app, dan werkt dat niet en heeft alles de datum van nu bijv..

Opgelost zo:

Open a Finder window and go to your home folder and then open the Pictures folder. You’ll see an item called Photos Library.photoslibrary. It does not look like it, but this is actually a folder on the drive. Double clicking it just opens the Photos app, so you must Ctrl+click it and select Show Package Contents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 02:54
Mac mini M1 aangesloten op 23" cinema display met dezelfde pluggen als de Mac mini 2012. HDMI naar DVI connector gebruikt. Geeft even beeld en dan sneeuw. Uit, aan. Weer even beeld en dan sneeuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Dancing_Animal schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:11:
Mac mini M1 aangesloten op 23" cinema display met dezelfde pluggen als de Mac mini 2012. HDMI naar DVI connector gebruikt. Geeft even beeld en dan sneeuw. Uit, aan. Weer even beeld en dan sneeuw.
Ik heb geen oplossing voor je helaas, maar op MacRumors zijn blijkbaar meer mensen met dit probleem.

https://forums.macrumors....st=29429316#post-29429316

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Pierre_nr1 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:26:
[...]

Ik heb geen oplossing voor je helaas, maar op MacRumors zijn blijkbaar meer mensen met dit probleem.

https://forums.macrumors....st=29429316#post-29429316
Die had ik nog niet gevonden. Inmiddels even aangesloten op tv via HDMI. Misschien loopt het na update en installatie beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Hoe sluit ik de Mac mini M1 aan op een iMac met mini DisplayPort ingang? Ik ga deze proberen. Startech CDP2MDPMM1MB.

[ Voor 38% gewijzigd door Dancing_Animal op 23-12-2020 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 15:48
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:12:
Ik gebruik een 4k (op 3008x1692) en 1440p (native) scherm met de Mini M1,dit gaat heerlijk soepel, echt veel beter dan op mijn oude Mac Mini met Intel.
Ik heb twee 27" LG 4K schermen op mijn M1 mini en ik vind 3008x1692 de fijnste resolutie. Deze kan ik echter niet op beide schermen instellen...

Op het scherm dat via USB-C is aangesloten is het geen probleem maar op het scherm dat via HDMI is aangesloten werkt het niet. Ik kan die resolutie wel forceren via een app als SwitchResX o.i.d. maar dan is alles wazig omdat hij dan geen HiDPI pakt.

Als ik beide schermen op 4K zet werkt het wel prima maar dan vind ik alles te klein.
3008x1692 vind ik precies goed.

Ik weet niet of dit aan hardware of software ligt? Ik hoop natuurlijk software want dan kunnen ze het tenminste fixen met een update :)

Verwijderd

baldbelow schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:27:
[...]

Ik heb twee 27" LG 4K schermen op mijn M1 mini en ik vind 3008x1692 de fijnste resolutie. Deze kan ik echter niet op beide schermen instellen... DPI scaling opties zijn anders op HDMI :|

Op het scherm dat via USB-C is aangesloten is het geen probleem maar op het scherm dat via HDMI is aangesloten werkt het niet. Ik kan die resolutie wel forceren via een app als SwitchResX o.i.d. maar dan is alles wazig omdat hij dan geen HiDPI pakt.

Als ik beide schermen op 4K zet werkt het wel prima maar dan vind ik alles te klein.
3008x1692 vind ik precies goed.

Ik weet niet of dit aan hardware of software ligt? Ik hoop natuurlijk software want dan kunnen ze het tenminste fixen met een update :)
Idem als het hier op HDMI test, 100 % 3008x1692 is voor mij ook de sweet spot, maar lijkt niet te werken op HDMI. Lijkt mij software omdat de oude Mac Mini dit wel kon, hier ook een topic met dezelfde issues : https://www.macrumors.com...ide-display-m1-mac-issue/

Misschien heeft het hier mee te maken : https://www.macrumors.com...ide-display-m1-mac-issue/

Ik ben in ieder geval happy dat de USB-C sync problemen volledig zijn opgelost in 11.1.

Tijdelijke oplossing is beiden op USB-C aan te sluiten maar je gebruikt die waarschijnlijk al.

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 15:48
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:25:
Idem als het hier op HDMI test, 100 % 3008x1692 is voor mij ook de sweet spot, maar lijkt niet te werken op HDMI. Lijkt mij software omdat de oude Mac Mini dit wel kon, hier ook een topic met dezelfde issues : https://www.macrumors.com...ide-display-m1-mac-issue/

Misschien heeft het hier mee te maken : https://www.macrumors.com...ide-display-m1-mac-issue/

Ik ben in ieder geval happy dat de USB-C sync problemen volledig zijn opgelost in 11.1.

Tijdelijke oplossing is beiden op USB-C aan te sluiten maar je gebruikt die waarschijnlijk al.
Hopelijk dat met die ultrawede update ook dit probleem opgelost zal zijn.
Ik dacht dat je niet twee schermen via USB-C kan aansluiten? Heb ik nog niet geprobeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Ik heb toch maar een 16GB/512GB rechtstreeks bij Apple besteld. Deze past beter bij de applicaties die ik regelmatig draai, met name voor virtualisatie met Parallels. De 8GB/256GB stuur ik volgende week retour.

Maar ik moet zeggen dat de Mac Mini M1 ongelooflijk goed presteert, alles draait soepel. Steeds meer software ontwikkelaars komen met updates speciaal bedoeld voor de Arm M1 chips o.a. Google Chrome, Firefox, en Microsoft Office. Het is dat ik Parallels Desktop regelmatig gebruik, anders was de 8GB/256GB meer dan voldoende geweest.

[ Voor 46% gewijzigd door Pierre_nr1 op 25-12-2020 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmuller
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-07 16:55
Greatsword schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:27:
[...]

Een Mac Mini Pro? Het zou zomaar kunnen, 2 minder USB-C poorten is inderdaad niet echt fijn er zijn soms echt momenten dat ik ze alle 4 in gebruik had.

We hebben 14 dagen retourrecht toch, dus mocht het echt niet te upgraden zijn kunnen we altijd nog van gedachten wisselen ;)
Je kan er toch een hub op aansluiten, desnoods met 10 poorten. Hangt ook aan m'n MacBbook Pro mid 2012, geen enkle probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Ik heb op mijn Mac Mini M1 16 GB Affinity Photo. Als ik daar 11 RAW files van 50 MB open krijg ik de strandbal in beeld en bij activiteitenweergave neems Affinity Photo bijna 15 GB geheugen in.
Waarom gebruikt iedere geopende RAW foto van 50 MB 1,5 GB werkgeheugen?
Toen maar even een andere test gedaan. Affinity Designer geopend met de Demeter tutorial. Verplaatsen van de tekening gaat choppy.
Tot zover ben ik niet onder de indruk van deze combinatie van hardware en software.

Update : de RAW files geprobeerd in Foto's te openen en dat geeft een goede thumbnail, maar na het importeren zie ik alleen een leeg vlak.

[ Voor 32% gewijzigd door Dancing_Animal op 28-12-2020 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Ik ben ook niet bepaald onder de indruk van Affinity Photo wat snelheid betreft. Capture One is beduidend sneller en die draait nota bene middels Rosetta 2 omdat het nog een Intel versie is. Affinity Photo is native... Ik heb zo'n idee dat er ergens in Affinity Photo iets niet helemaal lekker is. Het heeft eerder namelijk wel bloedje snel gedraaid maar nu merk ik overal vertraging in de interface en met name het opstarten is super traag (zelfs de Intel versie van MS Office start sneller op en dat zegt heel wat; gelukkig is het opstarten iets waar ze naar aan het kijken zijn).

Dat van mij betreft trouwens ook een 24 megapixel RAW file van Fujifilm. Die zitten ook aan de 50MB per stuk. Met 1 foto ingeladen tikt Affinity Photo al 2,94GB aan geheugen weg. Capture One zit er niet ver vanaf met 2,25GB. Het verschil daar is wel dat ie ook meteen de rest van de foto's heeft ingeladen en in een strip aan de zijkant weergeeft.

Ook maar even getest met de iPad versie, die lijkt heel iets sneller te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 28-12-2020 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:46
Ik heb sinds vandaag mac mini m1 (8/256). Wat gebruiken jullie als microfoon voor de mac mini ?

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
Tot vorige week Thunderbold scherm interne mic of AirPods maar vanaf volgende week een Logi streamcam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
lapino schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:34:

Als me dit zo blijft bevallen, denk ik er sterk aan mijn desktop pc op termijn te vervangen ook (is high end gamepc, maar game zelden nog zoveel als ik zou willen).
Voor gamen op een lichtere desktop Mac is Google Stadia een goed alternatief! Het is gratis (behalve de games die je moet kopen natuurlijk) of $10 p/maand als je op 4k wilt gamen (ipv 1080p).

[YouTube: M1 Mac Mini Gaming - Google Stadia is Amazing! 🎮]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dat geldt natuurlijk ook voor de concurrerende streaming diensten voor games.

Dit principe kun je overigens ook gebruiken als je wilt programmeren waarbij je van tools gebruik maakt die niet op een M1 Mac draaien (of nog niet, denk aan iets als Docker). Met iets als Visual Studio Code kun je de client op je Mac draaien en de rest op een computer elders (gaat dan wel via ssh).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Ik gebruik Shadow Boost met mijn Mac Mini M1 en dat bevalt zeer goed. Ik kan b.v. Cyberpunk op 2560x1440 prima spelen, medium settings.Ook de Windows 10 ARM Insider preview draait onder Parallels Desktop M1 preview boven verwachting goed.

Al met al ben ik zeer tevreden over het gebruik en performance van de Mac Mini M1.

• Gluten Parody
  • Nu online
_birdie_ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:53:
Ik heb sinds vandaag mac mini m1 (8/256). Wat gebruiken jullie als microfoon voor de mac mini ?
Røde nt-usb mini. (usb-c!)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenny_dv
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05-2021
Voor mijn Mac mini M1 ben ik opzoek naar een scherm. Mijn voorkeur gaat uit naar een ultra wilde scherm (pricewatch: LG 34WL750-B Zwart)
Nu lees ik allerlei berichten dat tekst op deze schermen er pixelachtig uitziet.
Is het een goede keuze om voor een ultra wilde scherm te gaan? Of kies ik best voor een 27inch 4K scherm?
De Mac mini zal vooral gebruikt worden voor kantoorwerk en lichte photoshop / video editing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
@kenny_dv Hier geen enkel probleem met mijn Dell U4919DW op volle resolutie van 5120x1440. Bevalt mij uitstekend. Mac mini M1 512/8

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Apple heeft officieel erkent dat er problemen zijn met de ondersteuning van ultra wide schermen en dat ze er naar kijken. Enerzijds is het dus niet slim om er eentje te kiezen, anderzijds geeft het genoeg vertrouwen voor de toekomst om er juist wel eentje te kiezen. Wil je het op safe spelen, wacht dan gewoon even tot Apple de problemen heeft opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09 19:28
kenny_dv schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:58:
Voor mijn Mac mini M1 ben ik opzoek naar een scherm. Mijn voorkeur gaat uit naar een ultra wilde scherm (pricewatch: LG 34WL750-B Zwart)
Nu lees ik allerlei berichten dat tekst op deze schermen er pixelachtig uitziet.
Is het een goede keuze om voor een ultra wilde scherm te gaan? Of kies ik best voor een 27inch 4K scherm?
De Mac mini zal vooral gebruikt worden voor kantoorwerk en lichte photoshop / video editing.
Het is altijd een goed idee om voor een ultrawide te gaan ;)

Ik zit op een Philips PHL499P9 en qua resolutie en aansluiting ging dat allemaal prima zonder problemen. Ik draai er ook nog een 4K Panasonic TV naast, ook zonder issues.

Wat ik wel heb, heel gek, is dat plaatjes in Chrome niet altijd goed lijken te werken. Voorbeeldjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1bhKPkV72XqYW7j7wyhTHysFjE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OA92HW1zQDQd6epS7n0zBeDd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3OIwBlMfJ_uBnqYAoE4-aILmkU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AqZfkt7RKSwC60eQSNfVZpRM.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 14:55
Is dat niet een Chrome iets? Chrome is van oudsher al een probleemkind op de Mac, kan me voorstellen dat de m1-versie nog way dchoonheidsfoutjes bevat.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 18:29
Ik heb een M1 Mini besteld en ben voornemens om als monitor de 27" LG 27UL850 te nemen. Die is 3840x2160.
Ik heb nu een iMac 27" late 2009 (2560x1440) en die bevalt prima qua lettergrootte, ik wil dat op de LG precies zo hebben.
Ik veronderstel dat als ik niets instel de M1 standaard 3840x2160 als resolutie zal kiezen en de getoonde letter op de LG daardoor 50% kleiner zal uitvallen dan nu op mijn iMac. Dat is te klein voor mij. Ik zal de resolutie in de M1 via Systeemvoorkeuren dus moeten downscalen naar 2560x1440. Gaat de letter er dan wel net zo crispy uitzien als nu op de iMac?

/edit: ik denk dat ik mijn antwoord al heb, in het bericht van @ppl ppl in "[Mac Mini (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie". Nog steeds een crispy lettertje dus :)

En moet ik het videosignaal dan via de HDMI-output laten lopen of kan dat gewoon via de Thunderbolt-output lopen?

[ Voor 12% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 03-01-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:02

Royz

Kleurenblind!!

Binnenkort mag ik me ook melden in dit topic (16gb / 512gb), ik heb 2 vrij nieuwe schermen maar ik zou het handig vinden om MST (Multi Stream Transport) te gebruiken om poorten te besparen. Jammer genoeg werkt dit volgens ook niet met de combi M1 / BigSur? Iemand al geprobeerd?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
Nu mijn mac-mini M1 (8/256) een klein weekje in gebruik icm 32" curved 4k Philips monitor en Bose companion2 boxen en ik ben er ontzettend tevreden (en blij) mee. Snelheid is ongekend. Ik gebruik alleen Safari voor browsing (geen chrome) en dat is ook bizar snel. Office365 is supersnel. Ik zou niet weten wat ik meer nodig had voor een desktop mac. Heb hem wel op een ethernet kabel gezet want via Wifi was mijn NAS performace ongeveer 8x zo traag bij het kopieren van 30.000 fotos (121GB).

Engiste minpunt is dat mijn Brother laser printer (HL 1210W) niet meer werkt maar dat is mi een Big Sur ding.

Mijn MacBookPro 13" 8/128Gb staat werkeloos opgeborgen en gaat misschien alleen mee op reis (al zal dat eerder mijn ipad air 3 zijn). 2e hands leveren die MBP's weinig meer op helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door _birdie_ op 04-01-2021 12:53 ]

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
_birdie_ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:30:
Engiste minpunt is dat mijn Brother laser printer niet meer werkt maar dat is mi een Big Sur ding.
Welke is dat dan? Mijn oude Brother 2250DN werkt prima, alleen de Brother QL-500 labelprinter nog altijd niet, maar dat ligt meer aan de P-Touch software die niet met Big Sur werkt. Dat is op Macs met Intel ook een problem.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
Napsju schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:34:
[...]

Welke is dat dan? Mijn oude Brother 2250DN werkt prima, alleen de Brother QL-500 labelprinter nog altijd niet, maar dat ligt meer aan de P-Touch software die niet met Big Sur werkt. Dat is op Macs met Intel ook een problem.
HL 1210W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Volgens Brother:
Informatie over printerstuurprogramma's
We raden het gebruik van AirPrint aan. Als uw apparaat AirPrint niet ondersteunt, download dan Brother iPrint & Scan uit de App Store.
En tevens is er een nieuwe firmware. Misschien helpt dat ook nog.

Zou toch moeten werken.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
Napsju schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:42:
[...]

Volgens Brother:
[...]

Zou toch moeten werken.
Airprint via de brother software werkt (alleen via PDF).

Ik zal vanavond de nieuwe firmware installen ... (staat in ieder geval BigSur bij)

bedankt voor je hulp ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
Napsju schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:42:
[...]

Volgens Brother:
[...]

Zou toch moeten werken.
firmware upgrade gedaan maar bij installeren software mist hij de software van apple (driver). AirPrint (voor pdf) werkt wel prima (ook voor de firmware upgrade (heb die brother al enige jaren en nooit firmware upgrades gedaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:40:
En moet ik het videosignaal dan via de HDMI-output laten lopen of kan dat gewoon via de Thunderbolt-output lopen?
Dat maakt niet zoveel uit. Ik heb mijn 27" scherm aan de HDMI poort gehangen zodat ik de USB4 poortjes weer vrij speel. Als je een scherm hebt met allerlei extra opties zoals een webcam dan is aansluiten middels USB-C (en dus 1 van de USB4 poorten gebruiken) een beter plan want met HDMI gaan die dingen niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thympy
goodfella schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:53:
[...]

Mag ik weten wat je totaal prijs was i.c.m. onderwijs/studentenkorting? DM is ook goed ;)
Zie DM :)

Andere vraag, soms springt mijn mac mini plots over op screen saver terwijl deze toch uitstaat in mijn instellingen, ik kan hierdoor mijn mac mini niet meer ontwaken en dus niks meer doen. Hebben meer mensen hier last van bij dit model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Thympy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:17:
[...]

Zie DM :)

Andere vraag, soms springt mijn mac mini plots over op screen saver terwijl deze toch uitstaat in mijn instellingen, ik kan hierdoor mijn mac mini niet meer ontwaken en dus niks meer doen. Hebben meer mensen hier last van bij dit model?
Ja, precies hetzelfde. Schijnt een bug te zijn en wordt al vaker gemeld. Het is wachten op een update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thympy
Pierre_nr1 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:28:
[...]

Ja, precies hetzelfde. Schijnt een bug te zijn en wordt al vaker gemeld. Het is wachten op een update.
Oke, dan weet ik dat. Dankjewel voor je reactie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-08 17:31
Gisteren mijn Mac Mini ontvangen na een kleine maand wachten: M1 16GB 1TB SSD. De eerste ervaringen zijn super, wat een snelheid! Enkel een paar probleempjes gehad met het laden van mijn apple music library, maar uiteindelijk toch opgelost.

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (late 2014) |  Retina MacBook Pro 13" (2017) SG |  Apple TV 4 |  Airport Time Capsule 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bestellingen en levertijden horen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9. Een aantal reacties zijn hier naar toe verplaatst.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Laatst online: 19-08 20:40
Helaas toch wat problemen met m’n LG 27UK650. Met een displayport naar USBC kabel, zijn de kleuren washed out. Komt omdat de macmini als default een limited range activeert via displayport, op de monitor kan ik dit niet overrulen. HDR modus is helemaal een drama: paarse gloed over het scherm en compleet onbruikbaar.

Met HDMI werkt alles in de normale modus perfect, de kleuren zijn zoals normaal, maar helaas nog wel die HDR bug.

Ik denk dat de combinatie met deze monitor dus geen goede match is en ook in 11.1 niet opgelost. 11.2 beta ook geen verandering, dus dit is niet iets dat op de korte termijn wordt opgelost.

Voor nu dus HDMI of HDMI > USBC gebruiken.

Iemand ervaring met de opvolger, de UL650 toevallig? Deze schijnt een betere HDR modus te hebben die misschien met wat meer compatible is.

[ Voor 12% gewijzigd door Dannydekr op 09-01-2021 12:07 ]

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Interessant leesvoer: https://www.eizoglobal.co...c/mac/apple-m1/index.html

Let wel: ze hebben het daar ook over Intel Macs en specifiek over conversion cables! Dat duidt vooral op een softwarematig probleem in Big Sur en niet de hardware van de M1. Ik las elders al van iemand dat macOS schermen vooral als TV ziet ipv als een display. Dat zou ook e.e.a. kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Laatst online: 05-09 19:28
Ik heb mijn issue met de gare thumbnails kunnen oplossen door de hardware acceleratie in chrome uit te zetten. Hopelijk is het een chrome issue en niets met mijn mac gpu units.

Overigens wacht ik met smart op de macbook 16" met m1 want ik mis het laptop deel toch wel een klein beetje. Vooral savonds wil ik niet altijd boven in mijn kamertje zitten maar gewoon aan de eettafel, maar om daarom nou een oude macbook voor te houden gaat ook ver. Die is nu nog steedsmeer waard dan de mini kostte en ik moet m dus eigenlijk wel verkopen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannydekr
Toch nog een andere frustratie ontdekt.

Ik kom van een vrij snelle hackintosh, performance is nooit een issue geweest. Met de MacMini ook niet, maar optisch lijkt dit wel het geval. Scrollen (magic mouse) gaat echt veel minder soepel. Alsof je frame drops hebt en de HW het simpelweg niet lekker soepel bij kan benen. Heel erg irritant als je dus van een soepele ervaring, zoals je op een iPad en iPhone ook ervaart m.b.t. scrollen, af komt.

Ik zit op 11.2 (beta) en ervaar dit tot nu toe in elke browser. Zelfs in finder merk je dat wanneer je erg snel scrollt door grotere folders de ervaring absoluut niet soepel is.

Draaien geen grote 3rd party apps, in Activity Monitor komt de CPU niet hoger dan 5-6% doorgaans. Nog geen gekke dingen geïnstalleerd, alles is nog vrijwel clean :)

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Als we dan toch gaan vergelijken met de iPad en iPhone: wanneer je daar een Magic Mouse gebruikt dan is het scrollen ook haperig. Met de Magic Mouse 2 of Magic Trackpad 2 heb je daar weer geen last van. Kennelijk is de Magic Mouse niet helemaal compatible met de nieuwe scrolling in macOS en iPadOS/iOS. Heb je al eens een andere muis/trackpad geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
ppl schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:47:
Als we dan toch gaan vergelijken met de iPad en iPhone: wanneer je daar een Magic Mouse gebruikt dan is het scrollen ook haperig. Met de Magic Mouse 2 of Magic Trackpad 2 heb je daar weer geen last van. Kennelijk is de Magic Mouse niet helemaal compatible met de nieuwe scrolling in macOS en iPadOS/iOS. Heb je al eens een andere muis/trackpad geprobeerd?
Ik gebruik de Magic Mouse 2! Sowieso, voorheen nooit last gehad. Dit is puur de MacMini / Big Sur combinatie. Lastig te omschrijven ook, je moet het 'voelen' zegmaar. Beste woord dat ik kan vinden is 'sluggish'. Ik zag op Reddit meer mensen die er last van ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Dannydekr schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:37:
[...]

Ik gebruik de Magic Mouse 2! Sowieso, voorheen nooit last gehad. Dit is puur de MacMini / Big Sur combinatie. Lastig te omschrijven ook, je moet het 'voelen' zegmaar. Beste woord dat ik kan vinden is 'sluggish'. Ik zag op Reddit meer mensen die er last van ervaren.
Het heeft inderdad niets met de muis te maken, ik vind het scrollen ook 'sluggish' op mijn Mac Mini M1 16/512.
Voor de rest is het een prima, snelle machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Pierre_nr1 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:38:
[...]

Het heeft inderdad niets met de muis te maken, ik vind het scrollen ook 'sluggish' op mijn Mac Mini M1 16/512.
Voor de rest is het een prima, snelle machine.
Ik hoop dat dit een Big Sur issue is en dat Apple het gaat oplossen, echter in de 11.2 beta nog geen enkele vooruitgang te merken, dus dat betekent dat het nog niet op hun radar is verschenen, of dat ze er weinig prioriteit aan geven. Toegegeven; er zijn wel wat grotere issues op het moment. Monitor support is op zijn zachts gezegd nogal buggy om over die bluetooth-connection nog maar te zwijgen. Merk zelf ook dat de muis af en toe disconnect of wat lag heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Dannydekr schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:44:
[...]

Ik hoop dat dit een Big Sur issue is en dat Apple het gaat oplossen, echter in de 11.2 beta nog geen enkele vooruitgang te merken, dus dat betekent dat het nog niet op hun radar is verschenen, of dat ze er weinig prioriteit aan geven. Toegegeven; er zijn wel wat grotere issues op het moment. Monitor support is op zijn zachts gezegd nogal buggy om over die bluetooth-connection nog maar te zwijgen. Merk zelf ook dat de muis af en toe disconnect of wat lag heeft.
Dat is voor mij de reden dat ik een bedrade muis en toestsenbord op dit moment gebruik. Als 11.2 beta al niets oplevert dan vrees ik dat we een lange adem moeten hebben voordat de grootste problemen zijn opgelost. Ik heb zelf eigenlijk geen problemen, mijn LG 42.5" 4K monitor wordt prima ondersteund en zoals ik al zei, ik gebruik geen bluetooth hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
De macmini wat dichterbij gezet, en de ervaring is meteen een stuk smoother. Scrollen is soms op het einde van het bounce-effect nog een beetje sluggish en het lijkt soms nog een tikkeltje trager, maar de algehele ervaring is een stuk beter. Ik denk dat een combinatie van de afstand (1.2M) plus de audiobox het signaal van de muis een beetje blokkeerde waardoor mijn touch-scroll niet continu 100% werd geregistreerd waardoor het leek of er af en toe framedrops waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hessel89
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 16:38
Zijn er hier mensen die hem gebruiken met de LG Ultrafine 5K?

Ik ben namelijk wat reports tegengekomen waarbij mensen met deze combinatie claimen dat beeld niet correct wordt weergegeven, zoals een verkeerd uitgelijnde pixel-rij in het midden..

Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannydekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Met als kanttekening dat dit niet voor iedereen de bluetooth problemen op gaat lossen en het niet alleen de M1 Macs zijn met bluetooth problemen. Het lijkt vooral een Big Sur probleem gecombineerd met de al jarenlange bekende bluetooth problemen door o.a. een overvolle 2.4GHz band en het feit dat draadloze verbindingen erg storingsgevoelig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09 20:04
Nu het mobo van mijn trouwe, 8-jaar oude i5 pc de geest heeft gegeven, ben ik de afweging aan het maken of ik voor de nieuwe Mac Mini of toch voor een nieuwe zelfbouw Ryzen-pc ga. Mijn vriendin gebruikt graag Luminar voor fotobewerking en dat lijkt goed te functioneren onder Rosetta2-emulatie, ik gebruik graag Davinci Resolve voor videobewerking. Voor de prijs van de basic Mini kan ik een prima PC bouwen, maar ik neig toch een beetje naar de Mac vanwege de enthousiaste reviews.

Wat zijn jullie gedachten/ervaringen voor/met de 8GB-versie in mijn use-case?
Ik heb wel enige korting via het employee purchase program, maar bijna €1000 voor een 16GB versie neerleggen, gaat wel even pijn doen. :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dannydekr
marklakeman schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:05:
Nu het mobo van mijn trouwe, 8-jaar oude i5 pc de geest heeft gegeven, ben ik de afweging aan het maken of ik voor de nieuwe Mac Mini of toch voor een nieuwe zelfbouw Ryzen-pc ga. Mijn vriendin gebruikt graag Luminar voor fotobewerking en dat lijkt goed te functioneren onder Rosetta2-emulatie, ik gebruik graag Davinci Resolve voor videobewerking. Voor de prijs van de basic Mini kan ik een prima PC bouwen, maar ik neig toch een beetje naar de Mac vanwege de enthousiaste reviews.

Wat zijn jullie gedachten/ervaringen voor/met de 8GB-versie in mijn use-case?
Ik heb wel enige korting via het employee purchase program, maar bijna €1000 voor een 16GB versie neerleggen, gaat wel even pijn doen. :X
Ik zou nooit voor de 8GB versie gaan, zeker niet bij videobewerking met Davinci Resolve (die heeft overigens een M1 native variant inmiddels). Wat die reviewers ook zeggen, in de praktijk krijg je gewoon te maken met traagheid. Ik heb een redelijke normale workflow en ik gebruik constant tussen de 10-13GB. Ik zie het niet zitten dat er extra cache van de HDD wordt gebruikt, ondanks het feit het een snelle SSD is, is het geen RAM.

Vergeet overigens ook niet dat je hier waarschijnlijk meerdere jaren mee gaat doen. Dan is het risico van een 8GB bottleneck veel te groot.

[ Voor 5% gewijzigd door Dannydekr op 12-01-2021 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youri_ajax
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-08 17:07
En als aanvulling op wat @Dannydekr zegt, het geheugen kan helaas niet geüpgraded worden. Dus wanneer je nu een 8GB koopt en achteraf merkt dat die 16GB geen overbodige luxe is, zou je een nieuwe moeten aanschaffen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

marklakeman schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:05:
Nu het mobo van mijn trouwe, 8-jaar oude i5 pc de geest heeft gegeven, ben ik de afweging aan het maken of ik voor de nieuwe Mac Mini of toch voor een nieuwe zelfbouw Ryzen-pc ga.

Als je 1000,- voor eens in de 8 jaar veel vind zeg ik:

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSoadBsPc1NlTsCGzNAV9kn-6AZYqOOjnlo8A&usqp=CAU

[ Voor 23% gewijzigd door Greatsword op 12-01-2021 11:58 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09 20:04
Greatsword schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:55:
[...]

Als je 1000,- voor eens in de 8 jaar veel vind zeg ik:

[Afbeelding]
Haha, dat is ook wel weer zo. Het is waarschijnlijk zonde om hier op te beknibbelen. Even slikken voor de Apple tax.
Het is gelukkig niet zo dat ik het niet kan betalen, maar het is een beetje een onverwachte kostenpost, vooral nadat in de afgelopen anderhalf jaar de wasdroger, de wasmachine én de vaatwasser (om totaal uiteenlopende redenen) de geest hebben gegeven... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 07:34
Kheb een Dell P2715Q 4K beeldscherm op mijn m1 mac mini en heb geen problemen met slaap en uit slaap halen van de monitor. Wat ik wel irritant vind ik is dat mn photoshop en illustrator na het uit slaapstand halen helemaal naar onderen zitten en dat de windowtjes van beide applicaties verschoven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
deBennie schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:49:
Kheb een Dell P2715Q 4K beeldscherm op mijn m1 mac mini en heb geen problemen met slaap en uit slaap halen van de monitor. Wat ik wel irritant vind ik is dat mn photoshop en illustrator na het uit slaapstand halen helemaal naar onderen zitten en dat de windowtjes van beide applicaties verschoven zijn.
Ik heb Amphetemine geïnstalleerd zodat de mini niet meer slaapt. Hij verbruikt dusdanig weinig dat ik persoonlijk always-on helemaal geen probleem meer vind. Ik zet gewoon de monitoren uit, of laat deze automatisch slapen. Werkt vooralsnog prima, geen problemen meer. Voorheen zag ik dat de HDMI van mijn tweede monitor (HDMI > USBC dongle) nogal eens weigerde waardoor ik kabels moest verwisselen zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 07:34
Dannydekr schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Ik heb Amphetemine geïnstalleerd zodat de mini niet meer slaapt. Hij verbruikt dusdanig weinig dat ik persoonlijk always-on helemaal geen probleem meer vind. Ik zet gewoon de monitoren uit, of laat deze automatisch slapen. Werkt vooralsnog prima, geen problemen meer. Voorheen zag ik dat de HDMI van mijn tweede monitor (HDMI > USBC dongle) nogal eens weigerde waardoor ik kabels moest verwisselen zelfs.
Dank voor de tip, ik ga t proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
In system preferences > energy saver de optie "prevent computer from sleeping automatically when display off" inschakelen en gewoon de slaapstand niet gebruiken. Daar heb je geen extra app voor nodig.
Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de Mac Mini (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de MacBook Air (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.