[Mac Mini (M1) (2020)] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-05 22:12
Hier hielp het om op het HP scherm zelf (aangesloten op de HDMI) de “dynamic Imput” uit te schakelen. Heb de laatste dagen geen problemen meer gehad met de verbinding

[ Voor 3% gewijzigd door Stanley22_7 op 12-01-2021 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 22:28
Inmiddels een nieuwe monitor erbij genomen. Eentje direct via HDMI en nu eentje via een DisplayPort > USB-C kabel. Gelukkig gaat dat nu heel goed allemaal! Had voorheen dat DP - USBC zorgde voor fletse kleuren, maar dit is nu op dit iets nieuwere type monitor niet meer het geval (nu dus een LG 27UK650 op HDMI en de LG 27UL650 via DP - USBC)

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Vanmiddag de Samsung Evo 970 M.2 NVME 1TB ontvangen. Deze is geplaatst in een Jeyi Thunderbolt 3 M.2 NVME behuizing. Ik haal met Blackmagic benchmark rond de :
Schrijven : 2200MB/s
Lezen : 3100MB/s

Ben er niet ontevreden over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Zelf ook zojuist de Mac Mini M1 256GB 16GB besteld samen met Samsung T7. Na een goede 20 jaar windows toch eens over het muurtje kijken. Dit zal mijn eerste Mac ervaring worden. Ik zal deze naast mijn Windows devices gebruiken en primair voor werk.

Wat me uiteindelijk overhaald heeft is de goede price/performance in combinatie met ruim aanbod van software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

timofp schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:25:
Zelf ook zojuist de Mac Mini M1 256GB 16GB besteld samen met Samsung T7. Na een goede 20 jaar windows toch eens over het muurtje kijken. Dit zal mijn eerste Mac ervaring worden. Ik zal deze naast mijn Windows devices gebruiken en primair voor werk.

Wat me uiteindelijk overhaald heeft is de goede price/performance in combinatie met ruim aanbod van software.
Gefeliciteerd, de T7 is ook een lekkere rappe SSD.

Waar ga je hem voornamelijk voor gebruiken?

Een wat gedateerd topic, maar staan nog veel handige apps in, als Switcher vaak wel handig ;)

Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 7

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Greatsword schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:33:
[...]

Gefeliciteerd, de T7 is ook een lekkere rappe SSD.

Waar ga je hem voornamelijk voor gebruiken?

Een wat gedateerd topic, maar staan nog veel handige apps in, als Switcher vaak wel handig ;)

Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 7
Bedankt voor de link! Initieel zal ik deze primair voor het werk gebruiken (BYOD) i.p.v. de locked down windows laptop. (windows BYOD is niet toegelaten). Office, Cloud Infrastructure Beheren, beetje development. Als het me bevalt komt er in de toekomst dan ook een macbook pro bij, wanneer we terug buiten huis kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Heb geüpdatet naar 11.2 beta 2, maar er zijn eigenlijk wat mij betreft geen issues opgelost. De muis valt nog altijd een paar keer per dag even uit (verder gelukkig geen bluetooth issues). De monitoren zijn ook nog steeds een beetje buggy, als je bijv de ene uitzet en de ander niet, waar dan vervolgens de ene geen signaal meer krijgt etc. Allemaal kleine dingen, maar toch.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koosjb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-05-2024
Fijn, de nieuwe Mac mini met M1 chip. Ik kocht ‘m om te gebruiken met m’n oudere iMac als monitor. De oude Mac mini deed dat prima. Wat blijkt? Werkt niet meer... Apple heeft het onmogelijk gemaakt, volgens helpdesk ook de nieuwere mini met Intel werkt niet onder BigSur. Of weet iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

koosjb schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:09:
Fijn, de nieuwe Mac mini met M1 chip. Ik kocht ‘m om te gebruiken met m’n oudere iMac als monitor. De oude Mac mini deed dat prima. Wat blijkt? Werkt niet meer... Apple heeft het onmogelijk gemaakt, volgens helpdesk ook de nieuwere mini met Intel werkt niet onder BigSur. Of weet iemand een oplossing?
Dan heb je het over Target Display Mode.

Meegaan met de tijd en een nieuwe monitor kopen. Je kan niet verwachten dat oude technieken eeuwig blijven werken.

Zuur maar is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 18:09
koosjb schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:09:
Hier werkt het met een mini M1 met een 2010 iMac.
Gebruikte kabel https://www.amazon.nl/dp/...DP7B?_encoding=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
De bluetooth issues worden steeds erger heb ik het idee. Zit op 11.2 beta 2 en heb er zelfs meer last van dan voorheen, terwijl de situatie niet is gewijzigd qua opstelling.

Het probleem wordt naarmate de dag vordert steeds erger. Het enige dat goed helpt is de Mac Mini uitzetten en weer aanzetten.

Het begint met dat je merkt dat de muis soms een klein beetje lag heeft. Niks ernstig, maar merkbaar. Daarna krijg je af en toe een disconnect. Dat gebeurd dan steeds vaker, op het laatst elk half uur. Dat is het moment dat ik alles even uitzet en weer aanzet en dat helpt dan meteen en zo kun je weer even vooruit alvorens de problemen weer beginnen. Bloed irritant natuurlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-06 11:03
Dannydekr schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:50:
[...]

Ik zou nooit voor de 8GB versie gaan, zeker niet bij videobewerking met Davinci Resolve (die heeft overigens een M1 native variant inmiddels). Wat die reviewers ook zeggen, in de praktijk krijg je gewoon te maken met traagheid. Ik heb een redelijke normale workflow en ik gebruik constant tussen de 10-13GB. Ik zie het niet zitten dat er extra cache van de HDD wordt gebruikt, ondanks het feit het een snelle SSD is, is het geen RAM.

Vergeet overigens ook niet dat je hier waarschijnlijk meerdere jaren mee gaat doen. Dan is het risico van een 8GB bottleneck veel te groot.
Besteld! Uiteraard geluisterd naar jullie kundige adviezen en voor 16GB gegaan. ;)
Nu nog een aardige monitor vinden, want de Mac i.c.m. met mijn oude 21" Samsung met dikke bezels is dan de vlag op de spreekwoordelijke modderschuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:36
Dannydekr schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:27:
De bluetooth issues worden steeds erger heb ik het idee. Zit op 11.2 beta 2 en heb er zelfs meer last van dan voorheen, terwijl de situatie niet is gewijzigd qua opstelling.

Het probleem wordt naarmate de dag vordert steeds erger. Het enige dat goed helpt is de Mac Mini uitzetten en weer aanzetten.

Het begint met dat je merkt dat de muis soms een klein beetje lag heeft. Niks ernstig, maar merkbaar. Daarna krijg je af en toe een disconnect. Dat gebeurd dan steeds vaker, op het laatst elk half uur. Dat is het moment dat ik alles even uitzet en weer aanzet en dat helpt dan meteen en zo kun je weer even vooruit alvorens de problemen weer beginnen. Bloed irritant natuurlijk!
weet niet wat voor muis je gebruikt maar met de originele muis van Apple had ik er ook regelmatig last van, gebruik nu een Surface muis en heb er geen last van.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
bing69 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:42:
[...]

weet niet wat voor muis je gebruikt maar met de originele muis van Apple had ik er ook regelmatig last van, gebruik nu een Surface muis en heb er geen last van.
Gebruik inderdaad de Magic Mouse 2. Vind het echt een hele fijne muis, zeker m.b.t. die touch-scroll. Wil dan ook niet snel een ander type gaan gebruiken. Op mijn Hackintosh voorheen overigens nooit issues ervaren, deze draaide op Catalina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannydekr
marklakeman schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:58:
[...]

Besteld! Uiteraard geluisterd naar jullie kundige adviezen en voor 16GB gegaan. ;)
Nu nog een aardige monitor vinden, want de Mac i.c.m. met mijn oude 21" Samsung met dikke bezels is dan de vlag op de spreekwoordelijke modderschuit.
Ik heb deze aangeschaft. Prima 4K monitor met zeer accurate kleuren vanuit de fabriek gekalibreerd (alleen de helderheid etc. nog naar smaak instellen, en zelf vind ik 6500K te warm, dus zet hem op 7000). Werkt het naast HDMI ook goed met een USBC-Displayport kabel:

https://www.bol.com/nl/p/...Kl_6r18rOmHxoCmLUQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die disconnects zijn een known issue van de Magic Mouse 2 helaas, dat valt niet aan de M1 Macs of de Mac mini te relateren. De bluetooth problemen zelf ook niet trouwens: op mijn M1 Mac werkt het prima, op mijn Intel MBP van het werk kan ik iedere dag mijn bluetooth toetsenbord opnieuw koppelen, doe ik dat niet dan heb ik minstens 5 a 10 seconden vertraging in het registeren van de toetsaanslag. Gelukkig kan hij bedraad en werkt ie dan zonder problemen.

Big Sur en bluetooth lijken niet echt goede vriendjes in sommige gevallen, op de een werkt het, op de andere is het problematisch.

[ Voor 12% gewijzigd door ppl op 18-01-2021 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
ppl schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:10:
Die disconnects zijn een known issue van de Magic Mouse 2 helaas, dat valt niet aan de M1 Macs of de Mac mini te relateren. De bluetooth problemen zelf ook niet trouwens: op mijn M1 Mac werkt het prima, op mijn Intel MBP van het werk kan ik iedere dag mijn bluetooth toetsenbord opnieuw koppelen, doe ik dat niet dan heb ik minstens 5 a 10 seconden vertraging in het registeren van de toetsaanslag. Gelukkig kan hij bedraad en werkt ie dan zonder problemen.

Big Sur en bluetooth lijken niet echt goede vriendjes in sommige gevallen, op de een werkt het, op de andere is het problematisch.
Bij mij gebeuren lag en (tijdelijke) disconnects juist als mijn iPhone te dicht bij mijn MacBook pro 16 inch ligt. Vreemd, maar waar. Heb ik last, dan leg ik hem verder weg ennn....voilà.

Pal naast m'n MacBook levert af en toe deze issues op, leg ik hem 30cm verderop: no issues.

Had ik eerder volgens mij totaal geen last van. (Ik heb overigens een logitech mx master 2s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Basis model Mac Mini besteld om mijn ancient imac 21.5 c2d van 2009 te vervangen.

Eens benieuwd wil er 2 schermen op aansluiten of dit vlot zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

k995 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:07:
Basis model Mac Mini besteld om mijn ancient imac 21.5 c2d van 2009 te vervangen.

Eens benieuwd wil er 2 schermen op aansluiten of dit vlot zal gaan.
Wat bedoel je met vlot?

"Gelijktijdige ondersteuning voor maximaal twee displays:

Eén display met een resolutie tot 6K bij 60 Hz dat is aangesloten via Thunderbolt en één display met een resolutie tot 4K bij 60 Hz dat is aangesloten via HDMI 2.0
"

https://www.apple.com/nl/mac-mini/specs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Ik start vanochtend mijn mac mini op, wordt het keyboard niet herkend. Reboot, andere batterijen, niks....

En nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 08:27
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:38:
Ik start vanochtend mijn mac mini op, wordt het keyboard niet herkend. Reboot, andere batterijen, niks....

En nu?
Heb ik soms ook, en het enige wat dan lijkt te werken is een lighning kabel in het toetsenbord doen om 'm opnieuw te verbinden. Dat gaat met batterijen helaas lastig. Heb je al geprobeerd het toetsenbord opnieuw toe te voegen?

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
UnitedJunk schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:40:
[...]

Heb ik soms ook, en het enige wat dan lijkt te werken is een lighning kabel in het toetsenbord doen om 'm opnieuw te verbinden. Dat gaat met batterijen helaas lastig. Heb je al geprobeerd het toetsenbord opnieuw toe te voegen?
Ja, maar hoe kom ik dan in de mac? Ik kan geen password intypen... :X

EDIT: via ander usb keyboard erin gekomen en nu doet ie het weer....

[ Voor 7% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 19-01-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Greatsword schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 01:02:
[...]

Wat bedoel je met vlot?

"Gelijktijdige ondersteuning voor maximaal twee displays:

Eén display met een resolutie tot 6K bij 60 Hz dat is aangesloten via Thunderbolt en één display met een resolutie tot 4K bij 60 Hz dat is aangesloten via HDMI 2.0
"

https://www.apple.com/nl/mac-mini/specs/
Zonder al te veel dongles of verschillende kabels te moeten gebruiken.
Ze werken beide afzonderlijk op mijn oude iMac ik hoop dus dat het even eenvoudig is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Laatst online: 28-05 12:46
Zonnetje83 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:24:
[...]

Bij mij gebeuren lag en (tijdelijke) disconnects juist als mijn iPhone te dicht bij mijn MacBook pro 16 inch ligt. Vreemd, maar waar. Heb ik last, dan leg ik hem verder weg ennn....voilà.

Pal naast m'n MacBook levert af en toe deze issues op, leg ik hem 30cm verderop: no issues.

Had ik eerder volgens mij totaal geen last van. (Ik heb overigens een logitech mx master 2s)
Ik heb ook een ms master 2s, en deze was onbruikbaar bij mijn Macbook Pro uit 2018 als ik op mijn wifi zat.

Nu heb ik een Mac Mini 16/512 en ik heb simpelweg de unifying receiver in de mac gestoken. Helemaal klaar met die muis en zijn bluetooth 8)7

Mijn bluetooth apple keyboard geeft tot nu toe geen issues gelukkig, en ook wireless trackpad van apple niet vooralsnog :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Edwin88 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:23:
[...]

Ik heb ook een ms master 2s, en deze was onbruikbaar bij mijn Macbook Pro uit 2018 als ik op mijn wifi zat.

Nu heb ik een Mac Mini 16/512 en ik heb simpelweg de unifying receiver in de mac gestoken. Helemaal klaar met die muis en zijn bluetooth 8)7

Mijn bluetooth apple keyboard geeft tot nu toe geen issues gelukkig, en ook wireless trackpad van apple niet vooralsnog :z
Je bent niet de enige met problemen met de MX Master 2. Zelf ook bijzonder vaak problemen en ken nog een paar mensen icm een MacBook die dit ook ervaren.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:52
Begin ook klaar te geraken met de BT issues op mijn 3M1-8-256 mbt tot apple Magic Mouse 2. Met magic keyboard 2 nog geen problemen gehad.

Ik heb het nu 7 8 x gehad waarvan 4 5x als ik op het menu icoon druk waar je geluid bluetooth etc kan instellen. Ik kan er dan voor kiezen om te rebooten maar meestal gaat hij na 20 minuten weer opeens connectoren (als ik paar maar de muis aan en uitzet). Soms wil je je werk niet kwijt raken en wacht je maar tot hij weer ontwaakt / connecteert.

Ik las dat de problemen zijn opgelost bij de huidige beta2 dus hoop dat apple die snel uitbrengt.

Verder vind ik de 3M1 een dream machine qua snelheid en gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 18:09
_birdie_ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:10:
Begin ook klaar te geraken met de BT issues op mijn 3M1-8-256 mbt tot apple Magic Mouse 2. Met magic keyboard 2 nog geen problemen gehad.

Ik heb het nu 7 8 x gehad waarvan 4 5x als ik op het menu icoon druk waar je geluid bluetooth etc kan instellen. Ik kan er dan voor kiezen om te rebooten maar meestal gaat hij na 20 minuten weer opeens connectoren (als ik paar maar de muis aan en uitzet). Soms wil je je werk niet kwijt raken en wacht je maar tot hij weer ontwaakt / connecteert.

Ik las dat de problemen zijn opgelost bij de huidige beta2 dus hoop dat apple die snel uitbrengt.

3M1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:31

SebasFM

BOFH

Op mijn Mac Mini M1 ervaar ik alleen issues met het Apple Magic Keyboard (laatste generatie) en de Logitech MX Master 2S als ik op de Mini een netwerkverbinding heb over WiFi. Toetsenbord en muis vallen tegelijk uit zodra ik probeer een netwerk share te benaderen. Dus nog geeneens bij het openen van grote bestanden op die netwerk share. Internetten of YouTube streamen is dan weer geen issue. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
_birdie_ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:10:

Ik heb 11.2 beta 2 en heb nog steeds vervelende Bluetooth issues met de Magic Mouse. Paar keer per werkdag een vervelende disconnect en soms veel lag waarbij een reboot dan enkel het probleem oplost. Erg inconsistent ook. Vandaag vrijwel geen last gehad, 2 disconnects. Eergisteren 2x moeten rebooten omdat het te irritant was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB!
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-05 09:10

SB!

Ik heb interesse in de Mac Mini om mijn oude iMac 2012 te vervangen.
Voor mijn werk maken wij gebruik van de app: Microsoft Remote Desktop app om in te loggen om de server.
Gaat dit lukken met de M1 chip? Is deze app al compatible? Ik lees hier namelijk verschillende berichten over.
Wellicht dat iemand hier gebruik van maakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:27
Yep, ik gebruik Microsoft Remote Desktop elke dag op mn Mac Mini m1. Geen enkel probleem hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitedJunk
SB! schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:58:
Ik heb interesse in de Mac Mini om mijn oude iMac 2012 te vervangen.
Voor mijn werk maken wij gebruik van de app: Microsoft Remote Desktop app om in te loggen om de server.
Gaat dit lukken met de M1 chip? Is deze app al compatible? Ik lees hier namelijk verschillende berichten over.
Wellicht dat iemand hier gebruik van maakt?
Remote Desktop is nog niet helemaal geoptimaliseerd voor M1, maar werkt prima onder Rosetta.
Bron: https://isapplesiliconrea...rosoft%20Remote%20Desktop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Via een virtuele machine is het al langer "completely usable" natuurlijk maar dit zijn mooie stappen. Apple had al aangegeven dat ze dit soort zaken niet in de weg gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 19:38
Ik ben onlangs begonnen als docent op een school en heb daarbij de mooie taak gekregen om een innovatielab op te gaan zetten. Een van de vereisten is dat de werkstations Apple computers met M1-processor zullen zijn. Nu werk ik een kleine 20 jaar met iMacs en MacBooks, zowel thuis als professioneel, en zou het liefst kiezen voor de grootste iMacs. iMacs zijn in deze helaas geen optie omdat ze nog niet over zijn op de nieuwe M1-processor, en die fijne Cinema Displays worden ook niet meer gemaakt. Inmiddels heb ik wel een mooi Mac Mini menu voor de werkstations samengesteld, maar ben er nog niet helemaal uit wat betreft de monitoren. De vereisten daarvan zijn de volgende:

-Minimaal 27" (meerdere applicaties en vensters tegelijkertijd kunnen tonen), het liefst 32"- 34" UltraWide.
-USB C aansluiting.
-In hoogte verstelbaar is een must, en daarbij het liefst ook wat kantelbaar.
-Een degelijk merk welke makkelijk verkrijgbaar is bij een Nederlandse winkel.
-Een enigszins fris uiterlijk, het wordt een lokaal die zich duidelijk gaat onderscheiden van de gebruikelijke computerlokalen (geen goedkoop ogend zwart Dell / HP plastic etc..).
-Budget: 700,00 euro per monitor (incl. btw).

Ik heb onder andere dit topic doorgespit, en heb nu deze deels in aluminium uitgevoerde LG in mijn lijst staan:

pricewatch: LG 34WL850-W Wit, Zwart

Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Het is een wat ouder model, en bij zo'n breedte werkt een licht gekromd scherm wat fijner, zoals deze Dell:

pricewatch: Dell P3421W Zilver, Zwart

En misschien zijn er nog meer alternatieven.. Normaal gesproken zou ik winkels afgaan om verschillende modellen te proberen, maar dat is helaas geen optie nu. Vragen dus..

-Heeft iemand andere suggesties of ervaringen met de hierboven genoemde LG?
-Of weet iemand een plek waar ik nu wel een aantal dergelijke monitoren kan bekijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Qua schermen kun je twee kanten op als je de blits wil maken: heel groot of heel scherp. Voor heel groot heb je idd die 32" en 34" nodig, voor heel scherp zit je, gezien het budget, al snel aan 4k op een 27" scherm. Misschien dat je een combinatie kunt maken waarbij je beide opties hebt en daar verder mee kunt experimenteren (anders is het niet echt een innovatielab natuurlijk ;) ).

Voor monitoren is het verstandig om dit vooral eerst via de eigen leveranciers te laten lopen. Vergeet hierbij niet dat je als onderwijsinstelling een wettelijke verplichting hebt voor een openbare aanbesteding. Je zult dus vooraf even moeten kijken of je met het aantal computers en schermen niet onder die verplichting valt naast wat het beleid van je eigen organisatie is op dit vlak. Dat bepaalt vaak al welke schermen en overige onderdelen je kunt bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
Dank voor je antwoord @ppl . Het moeten vooral fijne werkstations worden met name voor het ontwikkelen van applicaties, zoals Xcode, Android Studio en bijvoorbeeld Unity. Als ex-appdeveloper weet ik dat je nooit genoeg schermruimte kunt hebben, zodat je bv Xcode open kan hebben op een helft van het scherm, en op de andere helft een iPhone simulator, een console en een browser met Stack Overflow lesmateriaal en Teams. 2 schermen zijn geen optie vandaar dat we kiezen voor een ultrabreed scherm. Een flink groot 'retina' scherm wordt helaas te duur.

Wat innovatie / blits betreft, behalve een plek voor studenten van de opleidingen Software Development (iOS / Android) en Beheer (Apple werkomgevingen inclusief een eigen app store) gaat deze ruimte ruimte bieden voor experimenten en projecten op het gebeid van augmented reality, domotica, misschien wat robotica en wordt het ook een plek waar de echte creatievelingen hun ei kwijt gaan kunnen aan zaken als ontwerp, video en beeldbewerking.
Niet een doorsnee computerlokaal dus waar iedereen de toetsenborden en muizen van de standaard werkstations opzij duwt om plaats te maken voor de eigen laptop. En ook niet een klassiek technieklokaal. Meer een moderne, inspirerende en toffe plek waar je lekker kunt werken.

Het wordt sowieso een aanbesteding maar deze valt buiten de reguliere leveranciers van de school, omdat er ook een stukje Apple opleiding en ondersteuning bij komt kijken, daar hebben ze bij Dell en HP natuurlijk niet bepaald kaas van gegeten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Ontwikkelaars bij ons werken op 27" hidpi schermen (4k is daar de standaard en ze zetten het vaak een graadje hoger zodat de tekst wat kleiner wordt) die nog geen 300 euro per stuk zijn. Een dual screen opstelling hiermee valt dus al ruim binnen je budget van 700 euro voor een scherm. De reden waarom we naar die 4k 27" schermen zijn overgeschakeld heeft te maken met de scherpere letters. De wazige letters op non-hidpi schermen zorgen voor vermoeide ogen en dat probleem is met deze schermen opgelost. De meesten gebruiken er eentje horizontaal en de ander verticaal ivm de API responses.
Besef je hier ook dat het werken op 1 heel breed scherm anders is dan op 1 normaal scherm of een dual screen setup van 2 normale schermen. Een app als Magnet is voor een heel breed scherm ideaal omdat je daarmee makkelijker vensters naast elkaar kunt zetten. Op een dual screen setup kun je vaak al met de default fullscreen optie af (ieder scherm z'n eigen app).

Moraal van het verhaal: het is maar net wat je van belang vindt: scherp en goed te lezen tekst of veel dingen naast elkaar kunnen zetten. Vandaar de optie om het te combineren. Ook dat stimuleert de creativiteit: je hebt nu verschillende workflow opties die men kan proberen en wellicht uitwerken (als dat een opdracht zou zijn).

Qua computing power weet ik niet of de M1 Mac mini wel de juiste keuze is. Je ziet nu al dat veel professionele mensen die heel creatief met ontwerp, video en beeldbewerking bezig zijn niet genoeg hebben aan de M1. Je moet echt gebruik maken van software die voor de M1 geoptimaliseerd is. Qua programmeerwerk is het als ieder andere Mac (even afgezien van de huidige situatie waarbij nog niet alles naar arm64 over is gezet; denk aan Golang). Welke software wordt er gebruikt (of gaat er gebruikt worden)?

offtopic:
Als het onder een aanbesteding valt dan is dat altijd buiten de reguliere leveranciers. Dat is het hele idee van de openbare aanbesteding: gelijke kansen creëren voor alle leveranciers en dan met name degene waar je (nog) geen zaken mee doet. Er zijn weinig (onderwijs) organisaties die direct zaken doen met Dell en HP, het is vaak een 3rd party die o.a. Dell en HP spul kan leveren. Die doen tegenwoordig ook vaak genoeg aan Apple producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
We zijn een mbo-instelling dus de computers gaan niet van 9 tot 5 (of langer) bemand worden door dezelfde hardcore ontwikkelaars ;) . Waarschijnlijk zo'n 2 tot 4 uur per dag en een paar keer in de week gedurende een paar maanden. Ik typ dit vanaf mijn retina iMac, ik ken het verschil en het zou ook mijn keuze zijn om 2 retina / hidpi-schermen neer te zetten, maar de ruimte daarvoor is helaas wat beperkt. Maar ik kan het nog even bespreken met collega's. Welke 27" hidpi hebben jullie staan?

Ook qua computing power hoeft het niet het snelste van het snelste zijn. Maar het moet wel de nieuwste technieken en ontwikkelingen gaan ondersteunen de komende 3 tot 4 jaar. Ik heb de switch van G4 en G5 naar Intel meegemaakt en die transitie ging vrij rap, waar de Power PC architectuur al gauw de vergetelheid in werd geslingerd. Xcode was er dan nog wel, maar alleen via een omweg kon ik hooguit een beetje aanrommelen met de iPhone SDK. Zoiets zie ik ook wel weer gaan gebeuren met de Intel hardware.

In eerste instantie gaan we bij Software Development vooral aan de gang met Swift binnen Xcode en het bouwen van iOS-apps, met uitstapjes naar AR Kit, Unity en verschillende smart home spullen en API's, zoals Philips Hue. Parallel hieraan wellicht een Android / JavaScript programma. Verder is er budget gereserveerd voor toekomstige hardware zoals AirTags en de Apple Glass. Van die laatste zijn er dan wel nog steeds alleen wat geruchten, maar AR Kit en de lidar-sensor zijn niet ontwikkeld als speeltje voor iPhones en iPads.

De opleiding Beheer zal vooral aan de slag gaan met Apple-werkomgevingen, het beheer van Macs, iPhones en iPads en een eigen App Store. Er is geen grafische of kunstzinnige opleiding aanwezig, dus ook daar zal de behoefte voorlopig niet al te heftig zijn. We willen vooral aansluiting gaan bieden op hbo CMD opleidingen.

Enerzijds hebben we dus wat pech dat we net aan het begin staan van de transitie naar M1 waardoor de keuze in computers erg beperkt is (geen iMacs), anderzijds kunnen we er wel al mee aan de slag. Er is al jaren aan het plan voor een Apple-lokaal gewerkt, we hebben een mooi budget gekregen en we willen nog voor deze zomer iets hebben staan waarmee we na de zomer les kunnen gaan geven :) .

Ik hoorde overigens net dat een collega toevallig n.a.v. mijn uitzoekwerk de LG heeft aangeschaft, ik ben benieuwd naar zijn bevindingen.

Edit: typo's

[ Voor 8% gewijzigd door Gethijsem op 23-01-2021 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Gethijsem schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:03:
Dank voor je antwoord @ppl . Het moeten vooral fijne werkstations worden met name voor het ontwikkelen van applicaties, zoals Xcode, Android Studio en bijvoorbeeld Unity. Als ex-appdeveloper weet ik dat je nooit genoeg schermruimte kunt hebben, zodat je bv Xcode open kan hebben op een helft van het scherm, en op de andere helft een iPhone simulator, een console en een browser met Stack Overflow lesmateriaal en Teams. 2 schermen zijn geen optie vandaar dat we kiezen voor een ultrabreed scherm. Een flink groot 'retina' scherm wordt helaas te duur.

Wat innovatie / blits betreft, behalve een plek voor studenten van de opleidingen Software Development (iOS / Android) en Beheer (Apple werkomgevingen inclusief een eigen app store) gaat deze ruimte ruimte bieden voor experimenten en projecten op het gebeid van augmented reality, domotica, misschien wat robotica en wordt het ook een plek waar de echte creatievelingen hun ei kwijt gaan kunnen aan zaken als ontwerp, video en beeldbewerking.
Niet een doorsnee computerlokaal dus waar iedereen de toetsenborden en muizen van de standaard werkstations opzij duwt om plaats te maken voor de eigen laptop. En ook niet een klassiek technieklokaal. Meer een moderne, inspirerende en toffe plek waar je lekker kunt werken.

Het wordt sowieso een aanbesteding maar deze valt buiten de reguliere leveranciers van de school, omdat er ook een stukje Apple opleiding en ondersteuning bij komt kijken, daar hebben ze bij Dell en HP natuurlijk niet bepaald kaas van gegeten ;)
4k grote displays zijn er toch wel hoor in die prijs klasse:

pricewatch: LG 43BN70U-B Zwart

Kan natuurlijk te groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
k995 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:51:
[...]

4k grote displays zijn er toch wel hoor in die prijs klasse:

pricewatch: LG 43BN70U-B Zwart

Kan natuurlijk te groot zijn.
Oeh dat is wel wat groot ja, als zo’n scherm voor stock brokers :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
N1ckk schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:35:
Iemand enig idee, als ik mijn Mac mini in sluimer gaat dan gaat die niet aan als ik op het toetsenbord druk / de muis beweeg. Mis ik een instelling, is het een Big Sur flaw? Heb een Samsung monitor via HDMI aangesloten en muis / toetsenbord van apple.

Wat me wel opvalt is dat het witte LEDje van de Mac mini gewoon continu brandt
Zie de reactie hierboven. Ik poste dezelfde link. Excuus.

[ Voor 15% gewijzigd door MoldyInko op 24-01-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Gethijsem schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:11:
Welke 27" hidpi hebben jullie staan?
Ik heb het exacte modelnr even terug moeten zoeken maar het is de Iiyama ProLite XUB2792UHSU-B1. Ik zie dat we er eerst ong. 310 euro voor hebben betaald en dat dit later (eind van vorig jaar) ineens 350~375 euro was (die prijsverhoging zal de schaarste wel zijn).
Van die laatste zijn er dan wel nog steeds alleen wat geruchten, maar AR Kit en de lidar-sensor zijn niet ontwikkeld als speeltje voor iPhones en iPads.
Daar kun je inmiddels ook mee aan de slag, er zijn al wat ontwikkelaars die er handige tools van hebben gemaakt (zoals objectherkenning voor blinde mensen, het is dus een geavanceerde versie van hun stok). Dat zijn wel leuke dingen om mee te spelen :)
Enerzijds hebben we dus wat pech dat we net aan het begin staan van de transitie naar M1 waardoor de keuze in computers erg beperkt is (geen iMacs), anderzijds kunnen we er wel al mee aan de slag. Er is al jaren aan het plan voor een Apple-lokaal gewerkt, we hebben een mooi budget gekregen en we willen nog voor deze zomer iets hebben staan waarmee we na de zomer les kunnen gaan geven :)
Testmachientje bestellen en proberen dan maar? Zo te lezen moet dat wel goed komen met een M1 Mac.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannydekr
Nog een update omtrent bluetooth / de muis:
Heb inmiddels 11.2 RC1 en heb eigenlijk geen last meer gehad. Voor mij zijn de problemen dan ook volledig opgelost zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-05 22:12
Dat zou fijn zijn. Nu moet ik telkens weer mijn iPhone tussen het toetsenbord en de mini weghalen om verder te kunnen werken 😋
Dat ding blijft maar ongezien terug kruipen naar zijn oude plek...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin88
ppl schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:17:

Qua computing power weet ik niet of de M1 Mac mini wel de juiste keuze is. Je ziet nu al dat veel professionele mensen die heel creatief met ontwerp, video en beeldbewerking bezig zijn niet genoeg hebben aan de M1. Je moet echt gebruik maken van software die voor de M1 geoptimaliseerd is. Qua programmeerwerk is het als ieder andere Mac (even afgezien van de huidige situatie waarbij nog niet alles naar arm64 over is gezet; denk aan Golang). Welke software wordt er gebruikt (of gaat er gebruikt worden)?
Een _niet_ M1 zou een nog dommere keuze zijn, die zijn over 1 a 2 jaar al niks meer waard. De Mac mini’s zijn juist prima omdat ze niet zoveel kosten, zo kan je na 1 of 2 jaar nog eens wat nieuws neerzetten.

Qua schermen zou ik gewoon een Dell U2717 of LG 34 ultrawide pakken, of een combi. Dus wat werkplekken met twee monitors en wat werkplekken met dubbele schermen. Voor verschillende taken zijn verschillende schermen handiger. Video editen doe je bijvoorbeeld makkelijker op een breder scherm terwijl je voor code tikken liever twee schermen hebt naast elkaar (of 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 10:15
N1ckk schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:35:
Iemand enig idee, als ik mijn Mac mini in sluimer gaat dan gaat die niet aan als ik op het toetsenbord druk / de muis beweeg. Mis ik een instelling, is het een Big Sur flaw? Heb een Samsung monitor via HDMI aangesloten en muis / toetsenbord van apple.

Wat me wel opvalt is dat het witte LEDje van de Mac mini gewoon continu brandt
Op mijn mac mini i3 2018 moet ik de hdmi kabel losmaken van de mini en er weer insteken om beeld te krijgen na het sluimeren. Hetzelfde geldt trouwens voor een reboot! Gelukkig gaat het scherm wel gewoon aan als ik hem helemaal afsluit en dan weer opstart. Draai Big Sur 11.1.

https://photune.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Stanley22_7 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:09:
Dat zou fijn zijn. Nu moet ik telkens weer mijn iPhone tussen het toetsenbord en de mini weghalen om verder te kunnen werken 😋
Dat ding blijft maar ongezien terug kruipen naar zijn oude plek...
Inmiddels de RC2 versie en nog steeds geen enkele issue gehad vandaag. Gevoeligheid met andere apparaten zul je altijd wel hebben, maar een zoom-call met de iPad tussen de mini en de muis in, gaf geen enkel gedoe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:08
Vanaf vandaag ben ik officieel overgestapt naar de Mac met de Mac Mini M1 8GB RAM en 512GB SSD. :)
Vorig jaar had ik een Intel i5 Mac Mini gekocht voor €1200 maar ik irriteerde mij mateloos aan hoe wazig het beeld was op een Full HD scherm. Ook het feit dat de volume niet vanaf de toetsenbord aangepast kan worden (als de speakers aangesloten zijn op de monitor) was een dealbreaker, zeker voor een computer €1200.
Vorig jaar heb ik de Intel Mac Mini dan ook teruggebracht.

Omdat ik volgende week begin met een nieuwe studie, heb ik toch gekeken naar de nieuwe Mac Mini's en die waren veel schappelijker geprijsd. Afgelopen maandag heb ik de Mini besteld en gisteravond kwam die binnen. Met de prijsbesparing heb ik deels de LG 27UL850 monitor gekocht. Mijn Logitech MX Keys hebben al functietoetsen voor de Mac dus ik had gelukkig geen nieuw toetsenbord nodig.

Even mijn bevindingen als lange Windows 10-gebruiker:
- Natuurlijk scrollen is onnatuurlijk dus dat heb ik direct uitgezet :P
- Ik heb in Finder de padbalk en statusbalk aangezet want dat zijn beiden toch essentiële zaken
- Het is erg wennen om opeens command te gebruiken in plaats van control. Gelukkig zijn de meeste shortscuts identiek op control na
- Ik snap nog steeds niet hoe macOS scaling doet. Voor mijn LG heb ik deze op 'Standaard voor beeldscherm' staan maar als ik deze aanpas naar 'Geschaald' dan wordt er aangegeven dat de resolutie 'er uit ziet als 1920x1080' terwijl het beeld veel scherper is dan Full HD. Ik was dan ook erg onder de indruk van de monitor en hoe scherp letters en iconen zijn. Mijn oude Full HD monitor heb ik nu als tweede monitor 90 graden gedraaid en het beeld is drastisch minder scherper dan de LG.
- Het is jammer dat macOS geen window snap heeft; in Windows was dit een van mijn favoriete features. Inmiddels heb ik Magnet gekocht van de Mac App Store maar toch jammer dat dit niet standaard is
- Unlocken met mijn Apple Watch werkt erg goed; als ik achter mijn bureau zit gaat mijn Mac Mini zichzelf ontgrendelen
- Minimaliseren heb ik direct aangepast naar 'Minimaliseer vensters in appsymbool' vanwege de alsmaar groter wordende dock
- De legacy 1Password extensie voor Microsoft Edge werkte niet goed en het kostte aardig wat tijd om dat alsnog werkend te krijgen
- De meeste applicaties die ik heb geïnstalleerd zijn voor Intel Macs maar de apps zijn nog steeds erg snel

Al met al ben ik erg tevreden over de M1 Mac Mini. Hiervoor gebruikte in een Intel NUC dus de prestaties waren sowieso erg laag in vergelijk met andere desktops. Enige jammere is de leercurve van macOS maar dat zal hopelijk snel over zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimijames75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:03
@VirinR Veel plezier ermee!

Ik heb sinds kort ook een Mac mini, mijn eerste Mac desktop. Wat het voor mij helemaal afmaakt is de Magic Trackpad, dat werk zoveel fijner dan alleen maar een muis. Echt een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Edwin88 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:21:
[...]

Een _niet_ M1 zou een nog dommere keuze zijn, die zijn over 1 a 2 jaar al niks meer waard. De Mac mini’s zijn juist prima omdat ze niet zoveel kosten, zo kan je na 1 of 2 jaar nog eens wat nieuws neerzetten.
Dat is niet een heel erg snuggere opmerking eerlijk gezegd. Het gaat hier niet om thuisgebruik maar zakelijk gebruik en dan nota bene ook nog eens in het onderwijs. Daar moet je jaren vechten voor een budget en initiatief als deze en ga je het absoluut niet voor elkaar krijgen om over 1 of 2 jaar weer nieuw spul aan te schaffen. Daar is simpelweg geen geld voor, tenzij het een privé school met hele diepe zakken is. Het is eerder regel dat dit soort zaken tenminste 3~4 jaar in gebruik zijn en het komt ook geregeld voor dat de 6 en 8 jaar gehaald worden.

Dat is de reden waarom de overgang naar Apple silicon hier zo ongelukkig is. Wat je nu koopt ligt al snel voor 3 tot 6 jaar vast. Daarmee is een M1 een even domme keuze als een Intel Mac ;) De M1 is een goede performante chip, dat verzacht het leed enigszins maar een slimme keuze is het nog steeds niet.
VirinR schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:36:
- Natuurlijk scrollen is onnatuurlijk dus dat heb ik direct uitgezet :P
Als je de Magic Trackpad hebt dan is natuurlijk scrollen een fijne feature waar je heel rap aan gewend raakt. Als je dan ineens achter een machine zit waar je het niet hebt dan is dat echt heel erg onnatuurlijk en raar.
- Ik snap nog steeds niet hoe macOS scaling doet.
Op een stuk eenvoudigere manier dan Windows dat doet. Bij Apple gaat alles gewoon x2 qua tekst e.d. Dat kun je vergelijken met de 200% setting in Windows 10. Een andere optie is er bij macOS niet.

Als je in de systeemvoorkeuren naar je beeldscherm instellingen gaat dan zie je daar de optie "scaled". Als je die aanklikt dan krijg je 5 tandjes te zien. Als je er met je muis overheen gaat dan zie je dingen als "looks like 2560x1440". Dit is dus de 5k versie waarop de tekst x2 wordt gedaan zodat je een werkoppervlak krijgt die gelijk is aan een gewoon scherm met 2560x1440 als resolutie. macOS vergelijkt dus obv gewone schermen met de gewone resoluties. Dat maakt het wellicht net iets duidelijker hoe dat scaling in macOS werkt.

Voordeel is wel dat dit ontzettend eenvoudig van opzet is en voor ontwikkelaars dus ook eenvoudig te implementeren. Dat creëert draagvlak met als gevolg dat er veel meer apps hidpi zijn dan in Windows. Het nadeel is dan weer dat dit alleen lekker werkt met specifieke resoluties. Je kunt dus niet ieder scherm gebruiken hiervoor. De manier waarom Windows dat doet maakt dit juist wel weer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
ppl schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:06:
[...]

Dat is niet een heel erg snuggere opmerking eerlijk gezegd. Het gaat hier niet om thuisgebruik maar zakelijk gebruik en dan nota bene ook nog eens in het onderwijs. Daar moet je jaren vechten voor een budget en initiatief als deze en ga je het absoluut niet voor elkaar krijgen om over 1 of 2 jaar weer nieuw spul aan te schaffen. Daar is simpelweg geen geld voor, tenzij het een privé school met hele diepe zakken is. Het is eerder regel dat dit soort zaken tenminste 3~4 jaar in gebruik zijn en het komt ook geregeld voor dat de 6 en 8 jaar gehaald worden.

Dat is de reden waarom de overgang naar Apple silicon hier zo ongelukkig is. Wat je nu koopt ligt al snel voor 3 tot 6 jaar vast. Daarmee is een M1 een even domme keuze als een Intel Mac ;) De M1 is een goede performante chip, dat verzacht het leed enigszins maar een slimme keuze is het nog steeds niet.
Als je dus wegkomt met machines die maar een fractie kosten van wat je eigenlijk _moet_ uitgeven voor een beetje performance kan je misschien binnen budget blijven ;)

Je scheert nu alle scholen over 1 kam; op de TU/e waar ik zat werd ook om de zoveel tijd geinvesteerd in allerlei nieuwe technologie omdat dat voor de opleiding nu eenmaal nodig was. Dat ging na een jaar of 2 de kast in en werd gewoon wat nieuws aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-06 18:43
[...]

Dat is niet een heel erg snuggere opmerking eerlijk gezegd.
Dit ook niet.
[...]

Daarmee is een M1 een even domme keuze als een Intel Mac
Dit mag je even verder toelichten. Welke keuze zou jij maken? En dan uitgaande van een onderwijssituatie waar weinig geld zit maar waar de spulletjes wel voorbereid op de toekomst moeten zijn en weinig energie mogen consumeren. En waar nu, begin 2021, een keuze in gemaakt moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Edwin88 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:06:
Als je dus wegkomt met machines die maar een fractie kosten van wat je eigenlijk _moet_ uitgeven voor een beetje performance kan je misschien binnen budget blijven ;)
Aan budgetten worden vaak eisen gesteld waardoor je dus niet zo vrijelijk bent in het besteden van het budget. Soms is de eis dat je het budget moet opmaken. Voor goedkopere modellen gaan werkt dan niet altijd in je voordeel (je zou er natuurlijk meer kunnen bestellen).
Je scheert nu alle scholen over 1 kam; op de TU/e waar ik zat werd ook om de zoveel tijd geinvesteerd in allerlei nieuwe technologie omdat dat voor de opleiding nu eenmaal nodig was. Dat ging na een jaar of 2 de kast in en werd gewoon wat nieuws aangeschaft.
De enige die hier alle scholen over 1 kam loopt te scheren ben jij. Je baseert je hele verhaal over je ervaringen als student op welgeteld 1 universiteit. Dat is een hele andere positie dan die van inkoper, docent of de ict'er die al die projectjes mag begeleiden.

Ik kijk er vanuit die laatste hoedanigheid naar en heb dan ook diverse organisaties waaronder diverse (soorten) onderwijsinstellingen gezien. Dat stukje over computers die na een jaar of 2 de kast in verdwijnen waarna er iets nieuws werd aangeschaft heb ik ook meegemaakt. Het verhaal erachter is echter niet wat jij denkt. Zoals ik hierboven al heb aangegeven worden er vaak eisen gesteld aan budgetten. Je krijgt het geld maar voor een specifiek doel dat je dan ook moet verantwoorden. Je kunt bijv. voor een bepaald onderzoeksproject geld krijgen van de overheid (zowel NL als EU), in vaktermen vaak een grant genoemd. Het geld mag dan alleen besteed worden aan het onderzoek waar die grant voor is aangevraagd en nergens anders voor.

Zo kun je van het budget een laptop kopen zodat iemand z'n onderzoek kan doen. Wanneer diegene stopt dan gaat die laptop de kast in en wordt die er pas weer uitgehaald wanneer iemand anders met exact hetzelfde project weer verder gaat. De laptop mag nergens anders voor worden ingezet. Komen er nieuwe medewerkers bij de leerstoel waar ook dat onderzoeksproject zit dan worden er nieuwe laptops besteld wanneer deze niet aan dat onderzoeksproject gaan werken. Dan lijkt het alsof zo'n oude laptop wordt afgeserveerd na 1 of 2 jaar terwijl dat niet zo is.

Daarnaast is een budget vaak ook vastgesteld op basis van uitgaven in het jaar er voor. Op moment dat je een budget krijgt toegewezen en je maakt deze in een bepaald jaar niet op om wat voor reden dan ook, dan betekent dat het geld wat je nog over hebt in mindering wordt gebracht op het budget voor het jaar erna. Je krijgt dus minder geld. Wat is dan het trucje wat men toepast? Jawel, geld uitgeven. Je ziet dan ook aan het eind van het jaar (wanneer de budgetten aflopen) dat men als een malle geld gaat uitgeven. Kan zijn dat ze dan ineens het meubilair gaan vervangen of laptops of andere zaken.

Wetenschappelijk onderwijs is nogal een rare wereld maar dat is hier niet van toepassing. Het betreft hier een MBO-instelling waar dingen anders gaan en er geen sprake is van extra ondersteuning van onderzoeksgeld. De financiering loopt hier heel anders en is meer gebaseerd op het aantal leerlingen (iets wat overigens weer andere perverse zake in de hand werkt).

Daarnaast komt er op het journaal regelmatig het onderwijs voorbij. De rode draad in al die nieuwsberichten: er is weinig tot geen geld waardoor er geen goed onderhoud aan schoolgebouwen is wat recentelijk tot problemen leidde met het mogen les geven (het gebouw moest vanwege corona aan bepaalde eisen voldoen wat luchtstromingen betreft en dat gaf heel veel gedoe) en docenten weinig loon krijgen (en daar dan ook al regelmatig actie voor zijn gaan voeren). Aannemen dat onderwijs het geld tegen de plinten heeft klotsen is dan niet erg snugger. En ja uitzonderingen zijn er ongetwijfeld maar dat betekent nog steeds niet dat dit voor de gehele sector geldt.
JiMiHeNdRiX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:09:
Dit mag je even verder toelichten. Welke keuze zou jij maken? En dan uitgaande van een onderwijssituatie waar weinig geld zit maar waar de spulletjes wel voorbereid op de toekomst moeten zijn en weinig energie mogen consumeren. En waar nu, begin 2021, een keuze in gemaakt moet worden.
Ik kan er een lang verhaal van maken maar het komt heel simpel neer op het feit dat je afhankelijk bent van wat Apple gaat doen. Van Apple weten we dat ze geen enkele moeite hebben om dingen voortijdig de nek om te draaien (de iPad 3 is hier op het forum een geliefd voorbeeld van). Daarnaast is Apple, hoewel het in de afgelopen jaren wat transparanter is geworden, nog steeds een blackbox. Niemand weet wat ze gaan doen, dat is allemaal koffiedik kijken. Daarmee is echter ook het risico dat de toekomstbestendigheid van de M1 niet hoog is even groot als die voor de Intel varianten.

Het lastige in dit verhaal is dat een Mac een vereiste is gezien de wens om studenten zowel het programmeren voor als het beheren van Apple devices aan te leren. Dan kun je eigenlijk vrijwel niet om een Mac heen. De goedkoopste Mac op dit moment is de Mac mini met de M1. Feit blijft dat je qua toekomstbestendigheid nog steeds niet veel kunt zeggen en dat was en is nog steeds mijn punt. Als toekomstbestendigheid echt een harde eis is dan is Apple het verkeerde merk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
ppl schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 00:16:
[...]

Ik kan er een lang verhaal van maken maar het komt heel simpel neer op het feit dat je afhankelijk bent van wat Apple gaat doen. Van Apple weten we dat ze geen enkele moeite hebben om dingen voortijdig de nek om te draaien (de iPad 3 is hier op het forum een geliefd voorbeeld van). Daarnaast is Apple, hoewel het in de afgelopen jaren wat transparanter is geworden, nog steeds een blackbox. Niemand weet wat ze gaan doen, dat is allemaal koffiedik kijken. Daarmee is echter ook het risico dat de toekomstbestendigheid van de M1 niet hoog is even groot als die voor de Intel varianten.

Het lastige in dit verhaal is dat een Mac een vereiste is gezien de wens om studenten zowel het programmeren voor als het beheren van Apple devices aan te leren. Dan kun je eigenlijk vrijwel niet om een Mac heen. De goedkoopste Mac op dit moment is de Mac mini met de M1. Feit blijft dat je qua toekomstbestendigheid nog steeds niet veel kunt zeggen en dat was en is nog steeds mijn punt. Als toekomstbestendigheid echt een harde eis is dan is Apple het verkeerde merk.
Ik begrijp wat je zegt, maar de randvoorwaarde was dat het een Apple moet zijn. En daarbinnen is er de keuze tussen Intel of M1. Als je probeert om binnen die context te denken, en de gegeven situatie in mijn vorige post in ogenschouw neemt, is jouw mening dan nog steeds dat Intel Mac en M1 een even domme keuze zijn?

Toekomstbestendigheid? Nee, die is inderdaad niet eeuwig, maar ik ben er totaal niet bang voor dat de M1 (of althans de onderliggende ARM architectuur) snel overboord gezet zal worden door Apple. ARM bestaat al jaren en staat bekend om zijn energiezuinigheid. Dit is gewoon de toekomst. Althans zo zie ik het. Ik heb het nog niet uitgerekend maar ik denk dat een fanatieke particuliere gebruiker het geringere stroomverbruik van de M1 al aan zijn energierekening zal kunnen aflezen. Kun je nagaan als je een heel klaslokaal vol met die dingen hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:08
[...]

Als je de Magic Trackpad hebt dan is natuurlijk scrollen een fijne feature waar je heel rap aan gewend raakt. Als je dan ineens achter een machine zit waar je het niet hebt dan is dat echt heel erg onnatuurlijk en raar.

[...]

Op een stuk eenvoudigere manier dan Windows dat doet. Bij Apple gaat alles gewoon x2 qua tekst e.d. Dat kun je vergelijken met de 200% setting in Windows 10. Een andere optie is er bij macOS niet.

Als je in de systeemvoorkeuren naar je beeldscherm instellingen gaat dan zie je daar de optie "scaled". Als je die aanklikt dan krijg je 5 tandjes te zien. Als je er met je muis overheen gaat dan zie je dingen als "looks like 2560x1440". Dit is dus de 5k versie waarop de tekst x2 wordt gedaan zodat je een werkoppervlak krijgt die gelijk is aan een gewoon scherm met 2560x1440 als resolutie. macOS vergelijkt dus obv gewone schermen met de gewone resoluties. Dat maakt het wellicht net iets duidelijker hoe dat scaling in macOS werkt.

Voordeel is wel dat dit ontzettend eenvoudig van opzet is en voor ontwikkelaars dus ook eenvoudig te implementeren. Dat creëert draagvlak met als gevolg dat er veel meer apps hidpi zijn dan in Windows. Het nadeel is dan weer dat dit alleen lekker werkt met specifieke resoluties. Je kunt dus niet ieder scherm gebruiken hiervoor. De manier waarom Windows dat doet maakt dit juist wel weer mogelijk.
Ah kijk dat is een duidelijke uitleg!
Het viel mij inderdaad op dat de right click menu van Microsoft Edge veel groter is dan op mijn oude Intel NUC op een Full HD monitor. Voor nu ben ik erg tevreden met de ‘looks like 1920 x 1080’-variant op mijn 4k-monitor omdat de letters net zo scherp zijn als op mijn iPad Pro 11”.
Ik irriteerde me ook erg aan de lage pixeldichtheid van mijn oude scherm gezien ik zo gewend was geraakt aan de hoge PPI van mijn iPad. Met de Mac Mini heb ik ook een veel hogere WiFi snelheid dan mijn NUC (350 Mbit vs. 7 Mbit).

Ik heb net iets meer dan een uurtje een Zoom-meeting gedaan met de M1-versie van de app en ik had geen last van een slechte Bluetooth-verbinding met mijn AirPods Pro, MX Master 3 en MX Keys. Enige waar ik aan moet wennen is dat de rode sluitknop niet daadwerkelijk een app sluit (zoals cmd+Q doet).
Al met al, nog steeds tevreden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:17:
Ik begrijp wat je zegt, maar de randvoorwaarde was dat het een Apple moet zijn. En daarbinnen is er de keuze tussen Intel of M1. Als je probeert om binnen die context te denken, en de gegeven situatie in mijn vorige post in ogenschouw neemt, is jouw mening dan nog steeds dat Intel Mac en M1 een even domme keuze zijn?
Dat is exact dezelfde vraag, zie mijn vorige post voor het antwoord maar in het kort: het probleem is dat we in een transitiefase zitten en tijdens zo'n fase is geen enkele optie die je kiest toekomstbestendig. Toekomstbestendigheid is in deze dus geen goed criterium om te gebruiken.

Die M1 is een hele goede chip maar Intel en AMD weten ook nog steeds goede chips uit te brengen. Dat zie je ook terug bij de sites en blogs die hele uitgebreide benchmarks doen. Soms scoort Intel/AMD beter, soms Apple. Een Intel Mac is dus nog steeds een prima rekendoos. Vergeet ook vooral niet dat Windows in een virtuele machine draaien omdat je nog een of ander Windows pakket gebruikt op een Intel kan en op een M1 een twijfelgevalletje is (het ligt eraan of dat pakket op de ARM versie van Windows 10 kan draaien onder emulatie).
VirinR schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:59:
Enige waar ik aan moet wennen is dat de rode sluitknop niet daadwerkelijk een app sluit (zoals cmd+Q doet).
In sommige gevallen wel. Het heeft er vooral mee te maken of een app met losse vensters werkt of alles maar in 1 venster doet. Apps in die laatste categorie zijn vaak functieloos zonder scherm en dus sluiten ze direct als je op dat kruisje klikt. Bij sommige apps kun je dit ook weer instellen, als er dan nog 1 venster of tab open blijft staan en je sluit die dan sluit ook de app af.

Als je je aanleert om met cmd-q alles af te sluiten dan is er niks aan de hand. Maar sta dus niet verrast als klikken op het kruisje soms toch ook meteen de app afsluit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 10:22

Royz

Kleurenblind!!

Gethijsem schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:07:
-Minimaal 27" (meerdere applicaties en vensters tegelijkertijd kunnen tonen), het liefst 32"- 34" UltraWide.
-USB C aansluiting.
-In hoogte verstelbaar is een must, en daarbij het liefst ook wat kantelbaar.
-Een degelijk merk welke makkelijk verkrijgbaar is bij een Nederlandse winkel.
-Een enigszins fris uiterlijk, het wordt een lokaal die zich duidelijk gaat onderscheiden van de gebruikelijke computerlokalen (geen goedkoop ogend zwart Dell / HP plastic etc..).
-Budget: 700,00 euro per monitor (incl. btw).

Ik heb onder andere dit topic doorgespit, en heb nu deze deels in aluminium uitgevoerde LG in mijn lijst staan:

pricewatch: LG 34WL850-W Wit, Zwart

Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Het is een wat ouder model, en bij zo'n breedte werkt een licht gekromd scherm wat fijner, zoals deze Dell:
Ik had redelijk dezelfde
pricewatch: Dell P3421W Zilver, Zwart
Ik had redelijk dezelfde eisen, behalve dat het van mij ook IPS moest zijn (bij jou niet volgens mij?). Uiteindelijk was letterlijk elk scherm wat voldeed uitverkocht en was ik er op een gegeven moment wel klaar mee, dus heb de Dell P3421W gekocht. Ik krijg hem maandag, maar lees hier en daar wel wat MacOS problemen, dus ik ga hem eerst testen voordat ik hem goed installeer op mijn bureau :)

Overigens komt hij naast de BenQ PD2705Q en daar ben ik sowieso heel tevreden over.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
Royz schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:18:
[...]

Ik had redelijk dezelfde eisen, behalve dat het van mij ook IPS moest zijn (bij jou niet volgens mij?).
Goeie! Dat was wat mij betreft idd sowieso een vereiste, gewoonweg vergeten :) Echter, in de tussentijd had ik even navraag gedaan bij mijn collega die ik eerder noemde, en die was erg tevreden over het LG-scherm. Alleen bleek hij niet precies hetzelfde scherm gekocht te hebben die op mijn lijstje stond, maar deze:

www.lg.com/nl/monitor/lg-35wn75c-b

Deze heeft geen IPS-paneel, maar een VA-paneel. Die heeft een betere kleurweergave dan b.v. een TN-paneel, en hoewel die weergave minder is dan IPS, schijnt dit beeldscherm aardig in de buurt te komen.
Het leuke van dit scherm is daarentegen dat het een beter contrast heeft, gecurved is, en 100 HZ.

Lijkt mij een mooi scherm met voldoende WOW-effect (afgezet tegen de standaard HP / Dell 24 " schermpjes in alle huidige lokalen) en goed genoeg voor de komende jaren waarin we dit lokaal en de lesprogramma's daarom heen op gaan zetten..

Hier alledrie in een vergelijking:

https://tweakers.net/pric.../1572268;1356656;1631276/

Bedankt nog voor het meedenken iedereen!
ppl schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 00:16:
[...]
Het gaat idd in eerste instantie puur om de mogelijkheid tot het programmeren van iOS-applicaties in Xcode en het beheren van Mac OS werkomgevingen en alle apparaten daaromheen. Dat is waar de vraag vanuit het bedrijfsleven kwam, en waarvoor we het budget kregen. Windows is dus geen optie hier, daar staat de hele school sowieso al vol mee ;)
Daarna komen Android / JavaScript apps, shell scriptjes (Mac OS), en innovatiezaken zoals augmented reality, wearables en domotica. Een tijdje niets en dan mogen de creabea's ook nog even los als daar tijd en plek voor is.
De afschrijving is zo'n 3 jaar, waarna de hele bups wordt weggehaald. En als het een succes blijkt er een nieuw budget komt, en dan dus hopelijk die 30" microLED iMacs met M3 Magic Core processor :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Die afschrijving van 3 jaar is vrij standaard en is ook de periode waarin zowel de M1 als de Intel Macs nog ondersteuning zullen krijgen (AppleCare is standaard 3 jaar). Apple had al aangekondigd dat de transitiefase 2 jaar zou bedragen. Tel daar 1 a 2 jaar aan additionele ondersteuning van o.a. software (wat an sich niet nodig is want wat nu draait kun je over een paar jaar ook nog wel gebruiken) bij op en je zit al voorbij de afschrijvingsperiode. Intel of M1 maakt hier dus echt niets uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
ppl schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:54:
Die afschrijving van 3 jaar is vrij standaard en is ook de periode waarin zowel de M1 als de Intel Macs nog ondersteuning zullen krijgen (AppleCare is standaard 3 jaar). Apple had al aangekondigd dat de transitiefase 2 jaar zou bedragen. Tel daar 1 a 2 jaar aan additionele ondersteuning van o.a. software (wat an sich niet nodig is want wat nu draait kun je over een paar jaar ook nog wel gebruiken) bij op en je zit al voorbij de afschrijvingsperiode. Intel of M1 maakt hier dus echt niets uit :)
Koop een aantal M1 Macs en een aantal Intel Macs. Er is toch geen eis dat ze allemaal hetzelfde moeten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Gethijsem schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:10:
[...]

Het gaat idd in eerste instantie puur om de mogelijkheid tot het programmeren van iOS-applicaties in Xcode en het beheren van Mac OS werkomgevingen en alle apparaten daaromheen. Dat is waar de vraag vanuit het bedrijfsleven kwam, en waarvoor we het budget kregen. Windows is dus geen optie hier, daar staat de hele school sowieso al vol mee ;)
Daarna komen Android / JavaScript apps, shell scriptjes (Mac OS), en innovatiezaken zoals augmented reality, wearables en domotica. Een tijdje niets en dan mogen de creabea's ook nog even los als daar tijd en plek voor is.
De afschrijving is zo'n 3 jaar, waarna de hele bups wordt weggehaald. En als het een succes blijkt er een nieuw budget komt, en dan dus hopelijk die 30" microLED iMacs met M3 Magic Core processor :9 .
Goed verhaal, daar gaan jullie vast een hoop plezier van beleven!
ppl schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:54:
Prima, als jij nu gewoon lekker een Intel Mac of een leuke Windows bak met AMD chip aan mensen adviseert die in 2021 op zoek zijn naar een Apple, dan gaan wij ondertussen verder met de energiezuinige M1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Edwin88 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:56:
Koop een aantal M1 Macs en een aantal Intel Macs. Er is toch geen eis dat ze allemaal hetzelfde moeten zijn?
Dat zou ik niet doen, die Intel Macs zijn duurder.
JiMiHeNdRiX schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:24:
Prima, als jij nu gewoon lekker een Intel Mac of een leuke Windows bak met AMD chip aan mensen adviseert die in 2021 op zoek zijn naar een Apple, dan gaan wij ondertussen verder met de energiezuinige M1.
Zei hij tegen de eigenaar van een M1 Mac mini die deze M1 Mac mini als advies naar voren schuift ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Modbreak:We dwalen wel erg af van het onderwerp van dit topic. Discussies over Intel Macs vs M1 Macs past beter in [Discussie] Transitie Intel naar ARM Macs. Zullen we dit topic houden voor discussie over en ervaringen met de Mac Mini (M1)?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 00:51
Iemand hier die zijn Macbook Pro M1(of air of mini) heeft aangesloten op een 5120x1440 scherm via hdmi en welke kabel dock gebruik je dan? Ik wil mijn Surface book en Windows Workstation graag via displayport houden en de Mac m1 op hdmi(die is gelimiteerd tot 5120x1440 60hz, maar dat maakt niet zoveel uit). M1 gebruik is eigenlijk uitsluitend voor iOS development.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinozo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04 23:10
Ook een Mac Mini base model gekocht plus 1TB externe Extreme SSD v2 van Sanddisk. Deze vervangt mijn maxed out 2016 15" Macbook Pro die de hele dag loopt te blazen met teams/skype meetings. Nu heerlijk rustig :)
Ook de video out is beter naar een LG 38UC99. Ik krijg nu gewoon de 75Hz refresh rate die die monitor biedt, zowel via HDMI als USB C kabel. Bijzonder dat dit met een AMD Radeon Pro 460 nooit lukte.
Ook bijzonder dat ik nu 3 keer zo zuinig bezig ben tijdens een werkdag en dat ik in de situatie zit dat mijn beeldscherm duurder is dan mijn computer :)
Ik neig er zelfs naar om deze Mac Mini de hele dag aan te laten staan om mijn Synology NAS 916+ te vervangen waar ook Pi Hole en een VPN server op draait. Volgens mij is dat sneller en zuiniger. Enfin, mooie chip dus die M1.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vandaag voor de 2de keer een M1 Mini ontvangen en deze heeft gelukkig geen problemen meer met de TV pricewatch: Philips 55OLED804 Zwart resolutie draait nu wel gewoon op 4K waarbij het vorige model met dezelfde kabel niet verder kwam dan 1080p.

Kan uiteraard ook te maken hebben gehad met de update van Big Sur naar 11.2

Op de één of andere manier toch weer een klein gekkigheidje, er stond een schone installatie op (heb hem niet nieuw gekocht) dus ik kon gewoon bij de eerste setup alles zelf instellen.

Bij de stap "Create computer account" bleef hij echter vastlopen en kreeg ik een rare foutmelding.

Uiteindelijk opnieuw opgestart en er zelf weer een schone installatie op gezet, maar wederom dezelfde vastloper.

Toen met Apple gebeld en die hebben een iets andere methode van de "clean install" geadviseerd en toen werkte het gelukkig wel.

Normaliter ga je naar Schijfhulpprogramma, Wis je het volume en Installeer je het OS opnieuw.

Dit keer moest ik naar terminal > restpassword > recovery assistent > Erase Mac doen en daarna pas opnieuw installeren.

Er zijn dus nog wat haken en ogen, dus let goed op als je een tweedehands M1 koopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2gYzkmCgOT9-CTNnJNLP5E1CAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2JkQPj8Ty0PV3go3ETvywhwR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
@Greatsword Ik liep tegen hetzelfde probleem aan toen ik mijn Mac Mini een schone install wilde geven. Gelukkig kon ik ergens op het internet de methode vinden die jij beschrijft. Apple maakt het zijn gebruikers af en toe niet makkelijk. Ik weet ook niet of deze methode zo blijft of dat deze weer wordt zoals deze ooit was. Heb jij daar iets over gehoord van de Apple medewerker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryaka
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-04 11:41
Recent mijn overstap gedaan van Windows 10/Kubuntu naar de Mac Mini 8/256, vooral uit interesse naar de M1 chip en om eens over de muur te kijken. Tot nu toe zijn de ervaringen zeer goed op 2 puntjes na waar ik even wil checken hoe/wat jullie ervaring hiermee is.

Omdat het merendeel van de PC's thuis nog op Windows draaien heb ik Bitdefender als Anti-Virus suite, deze is ook beschikbaar voor MacOS en installeert zich netjes op de M1 en lijkt redelijk goed te werken. Echter van zodra ik games die Wine gebruiken wil installeren krijg ik de ene Trojan warning na de andere. (Eve Online/PlayOnMac/Steam games etc...) Onder Windows zou ik dan na verder onderzoek eventueel de folder excluden waar dit programma onder staat. Het is echter onmogelijk om vanuit Bitdefender naar de Application folder te navigeren 8)7 . Wat zouden jullie me hier aanraden?

De setup die ik gebruik is nogal raar, ik gebruik de Mac met mijn draagbaar USB scherm als primair scherm als een soort van Mobiele setup via Displaylink. Dit werkt fantastisch en zonder issues. Ook gebruik ik mijn Windows Keyboard en muis via USB. (Behalve dat ik een Belgisch toetsenbord niet helemaal correct krijg) heb ik het issue dat af en toe de USB poorten lijken te bevriezen. Muis/Kbd doen niets meer, scherm wordt zwart en na een ±5-tal seconden is alles er weer. Dit gebeurd ook als ik een scherm via HDMI aangesloten heb, maar dan is het iets minder duidelijk en lijkt korter te duren. Heeft iemand anders dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Ik weet niet of t een Big Sur of een M1 dingetje is, maar direct na het invoeren van mn inlogcode krijg ik altijd heul kort van die leipe schermweergaves. Zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VYRh6hg/IMG-3063.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door deBennie op 09-02-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

deBennie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:05:
Ik weet niet of t een Big Sur of een M1 dingetje is, maar direct na het invoeren van mn inlogcode krijg ik altijd heul kort van die leipe schermweergaves. Zoals dit:

[Afbeelding]
Dat is de screensaver

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ryaka schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:17:
Recent mijn overstap gedaan van Windows 10/Kubuntu naar de Mac Mini 8/256, vooral uit interesse naar de M1 chip en om eens over de muur te kijken. Tot nu toe zijn de ervaringen zeer goed op 2 puntjes na waar ik even wil checken hoe/wat jullie ervaring hiermee is.

Omdat het merendeel van de PC's thuis nog op Windows draaien heb ik Bitdefender als Anti-Virus suite, deze is ook beschikbaar voor MacOS en installeert zich netjes op de M1 en lijkt redelijk goed te werken.
Die hele Anti-Virus gedachte moet je achter je laten.

Hier al meer dan 10 jaar Mac en nog nooit een virus, malware of wat voor gekkigheid gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Ik zie dit beeld echt in een flits. Dus vanaf het scherm waarin ik mijn unlock code invoer naar mn bureaublad...

Ik heb er een filmpje van gemaakt, de afbeelding die ik post is een printscreen van dat filmpje.

[ Voor 15% gewijzigd door deBennie op 09-02-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

deBennie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:45:
[...]

Ik zie dit beeld echt in een flits. Dus vanaf het scherm waarin ik mijn unlock code invoer naar mn bureaublad...

Ik heb er een filmpje van gemaakt, de afbeelding die ik post is een printscreen van dat filmpje.
Voor mij geen bekend probleem, maar ik zou in ieder geval even de screensaver veranderen of uitzetten, opnieuw opstarten en dan eens kijken of het nog steeds gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Oh sorry, ik zie nu inderdaad dat de screensaver is! :o

Die staat dan aan als mn monitor uit is? Naja, duidelijk. Geen probleem hier, ik ben abuis! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depok
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-12-2024
Na lang wikken en wegen de 16GB ipv de 8GB genomen en wat een fijn apparaat! Mijn eerste Apple en ik kan niet anders zeggen, het bevalt heel goed.

Ik heb een vraagje wellicht een domme maar ik heb er twee ultrawides op aangesloten 1 via de HDMI en 1 via een HDMI>USB-c adaptertje. Werkt allemaal prima maar het usb-c adaptertje heb ik geleend en ik moet dus even een nieuwe bestellen. Op mijn windows desktop had ik beide monitoren altijd via de Display port aangesloten.

Wat is nu wijsheid? Een adaptertje Displayport>USB-c of gewoon weer HDMI>USB-c of maakt het eigenlijk helemaal niet uit?

Geen wereldproblematiek maar was toch even nieuwsgierig :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 19:31
Aangezien USB-C/Thunderbolt Displayport als protocol gebruikt, zou ik aanraden een Displayport adapter te kopen. Dan hoeft er niets geconverteerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depok
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-12-2024
@Greatsword en @- peter - Hartelijk dank beide voor jullie reactie.

@Greatsword zo'n kabel kende ik nog niet. Thx! Zie dat ze ook zo eentje met displayport hebben (kende alleen de adaptertjes maar dit is nog handiger).

[ Voor 29% gewijzigd door Depok op 10-02-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Mijn M1/16gb/512gb draait uitstekend, het enige waar ik mee zit is dat de Mac Mini de display ziet als YPbPR device en niet als RGB. Ik weet dat er meer mensen zijn die dit hebben (zoals hier maar ik heb er helaas nog steeds last van. Ben ik de enige? Of de enige die dit vervelend vind?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Je bent zeker niet de enige, dit geldt voor het gros van de mensen. Het probleem lijkt in macOS te zitten en Apple is er mee bezig...als je een aantal mensen op diverse fora moet geloven. Eizo beschrijft dit probleem overigens ook (ze noemen het YUB ipv YPbPR): https://www.eizoglobal.co...c/mac/apple-m1/index.html

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 10-02-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

ppl schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:59:
Je bent zeker niet de enige, dit geldt voor het gros van de mensen. Het probleem lijkt in macOS te zitten en Apple is er mee bezig...als je een aantal mensen op diverse fora moet geloven. Eizo beschrijft dit probleem overigens ook (ze noemen het YUB ipv YPbPR): https://www.eizoglobal.co...c/mac/apple-m1/index.html
Top om te horen dat er inderdaad meer aandacht voor is. Afwachten dan maar en anders de (omslachtige) workaround proberen :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 20:16

Pixelmagic

Ubergeek

Zojuist ook de basis mini besteld voor de vrouw. Heeft nu een late 2014 en renderen van haar youtube videos duurt toch wat lang. Voor het gemak even een projectje van haar naar mijn Air M1 overgezet en gerenderd, duurde minder dan 10 minuten waar haar 2014 er ruim 3 uur over deed.

Ze vond dat het mijn geld best waard was voor het verschil :+

Nog even wachten tot hij binnen is.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Het stomme is dat een eGPU ook al behoorlijk richting de prijs van de goedkoopste Mac mini M1 loopt waardoor naar verhouding een nieuwe mini een betere koop is :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venu
  • Laatst online: 14-02-2021
Zit er aan te denken om een M1 mini te kopen in combinatie met een 27” monitor. Heb het internet afgezocht, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of mijn specifieke use case realistisch is.

Ik wil de mini gebruiken voor kantoorwerk: citrix, adobe suite (licht), tekstverwerking, etc. Afgaande op dit topic moet dat allemaal geen probleem zijn.
Mijn grootste twijfel ligt bij het stukje “gaming” wat ik wil gaan doen (2 raids per week in world of warcraft classic, nauwelijks gamen te noemen). Nu zijn er genoeg m1 bezitters die even een preview van het spel laten zien op de schermen van de air en pro, waar ik niet bijzonder veel uit kan opmaken. Ik vraag mij af of de M1 mini moeite gaat hebben met een 27” 1440p scherm. Heeft er iemand enige ervaring met dit soort spellen in een dergelijke setting? Heeft het zin om te kijken naar een refreshrate van boven de 60? Is het handig om voor 16GB ram te kiezen?

Ik vervang een oude windows pc uit 2012 en een oude 21” monitor, dus praktisch alles zal vooruitgang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

venu schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:27:
Zit er aan te denken om een M1 mini te kopen in combinatie met een 27” monitor. Heb het internet afgezocht, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of mijn specifieke use case realistisch is.

Mijn grootste twijfel ligt bij het stukje “gaming” wat ik wil gaan doen (2 raids per week in world of warcraft, nauwelijks gamen te noemen). Nu zijn er genoeg m1 bezitters die even een preview van het spel laten zien op de schermen van de air en pro, waar ik niet bijzonder veel uit kan opmaken. Ik vraag mij af of de M1 mini moeite gaat hebben met een 27” 1440p scherm. Heeft er iemand enige ervaring met dit soort spellen in een dergelijke setting? Heeft het zin om te kijken naar een refreshrate van boven de 60? Is het handig om voor 16GB ram te kiezen?
Dit niet gevonden dan?

https://us.forums.blizzar...ance-mac-mini-m1/743575/8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venu
  • Laatst online: 14-02-2021
Sorry, het gaat voor mij om wow classic en niet Shadowlands, had ik niet vermeld in de originele post.

[ Voor 8% gewijzigd door venu op 14-02-2021 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 20:16

Pixelmagic

Ubergeek

Pixelmagic schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:03:
Zojuist ook de basis mini besteld voor de vrouw. Heeft nu een late 2014 en renderen van haar youtube videos duurt toch wat lang. Voor het gemak even een projectje van haar naar mijn Air M1 overgezet en gerenderd, duurde minder dan 10 minuten waar haar 2014 er ruim 3 uur over deed.

Ze vond dat het mijn geld best waard was voor het verschil :+

Nog even wachten tot hij binnen is.
Even mezelf kwoten, hij is ondertussen binnen, vandaag een 1Tb Samsung M7 er aan gehangen als opslag voor iMovie. Ze is er erg blij mee, draait als een zonnetje, eerste installatie loopt toch een stuk prettiger dan een Windows installatie (xx updates gedoe).

Nu hopen dat we hier de komende jaaaaaren mee kunnen blijven werken. 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:46
Heb deze nu binnen. Ja, is goeie USB-C naar HDMI 4k60 kabel. Prima kwaliteit en werkt.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta Elton
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-09-2021
Het lijkt mij een zeer interessant product. Misschien dat iemand deze vraag voor mij kan beantwoorden. Werkt zo'n Mac mini goed met een externe HD? Want helaas is het opslag geheugen zo exorbitant duur. Voor 2tb 900 € extra. Ik zal er vooral foto's op gaan bewerken, maar ik twijfel ivm met de geringe opslag op de betaalbaardere modellen of zal de extra opslag het toch waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-06 09:57
Ik heb extern een Samsung T7 en een T5 van 1Tb en 500Gb eraan hangen, werken prima
Voor backup met time machine een rugged LaCie van 500 Mb, ook geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
ik heb er 5TB externe HD aanhangen. 1TB voor time backup en de rest voor externe opslag (krijg het nooit vol maar 2 of 5tb maakte niet zoveel uit in prijs). Raw foto's laden in een scheet. Die externe HD is het enigste op mijn buro dat nog een klein beetje herrie maakt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Bij Amazon.de weer in de aanbieding

https://www.amazon.de/Neu...c-Mini-Chip/dp/B08N5Q115H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nieuwkiekes
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-06 10:55
Delta Elton schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:14:
Het lijkt mij een zeer interessant product. Misschien dat iemand deze vraag voor mij kan beantwoorden. Werkt zo'n Mac mini goed met een externe HD? Want helaas is het opslag geheugen zo exorbitant duur. Voor 2tb 900 € extra. Ik zal er vooral foto's op gaan bewerken, maar ik twijfel ivm met de geringe opslag op de betaalbaardere modellen of zal de extra opslag het toch waard zijn?
hallo ik heb deze op Ali express besteld en er een samsung 860 evt 1 tb ingedaan dan ben je voor ongeveer 150euro klaar en heb je gelijk wat uitbreidingspoorten, ben er erg tevreden over
YouTube: M1 Mac Mini - Save Money and Upgrade to 1TB SSD Storage with an Exte...

groeten Nieuwkiekes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Een Samsung T5 van 1TB is er al voor zo'n 111 euro aldus de pricewatch. Geen geklooi met dingen in elkaar zetten, gewoon aansluiten en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:45
Ze stunten best aardig met die prijs.

Ben zelf ook een tevreden bezitter van dit model. Heb 'm in tweede instantie bij de TV gezet - ipv op het bureau - met draadloos toetsenbord en trackpad als couch computer en draait allemaal als een zonnetje op de 55 inch LG oled. Chill voor media- en webconsumptie en voor wat lichte werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

badbadpresident schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:47:
[...]

Ze stunten best aardig met die prijs.

Ben zelf ook een tevreden bezitter van dit model. Heb 'm in tweede instantie bij de TV gezet - ipv op het bureau - met draadloos toetsenbord en trackpad als couch computer en draait allemaal als een zonnetje op de 55 inch LG oled. Chill voor media- en webconsumptie en voor wat lichte werkzaamheden.
Prestaties zijn inderdaad echt prima, vooral de temperatuur is echt top.

De voornaamste reden waarom ik hem verkocht heb is omdat ik geen 2 apparaten meer wil.

Een Macbook Pro is dus voor mij iets handiger, kan in Clamshell Mode aan de TV (hier ook aan een OLED maar dan een Philips met Ambilight 80% van de tijd), maar als ik weg ga of even ergens anders wil werken neem ik hem makkelijk mee.(20% van de tijd).

Ander dingetje was een applicatie die niet compatible was met op M1 (ook niet middels rosetta) en dat was wel even een dealbreker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:33
Leuke aanbieding. Is dit exact dezelfde versie als de Nederlandse versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ricktachtig schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:45:
[...]

Leuke aanbieding. Is dit exact dezelfde versie als de Nederlandse versie?
Het is een Mac Mini, geen Laptop met andere toetsenbord indeling of iets.

Gewoon een NL/EU model.

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de Mac Mini (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de MacBook Air (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.