Vanaf vandaag ben ik officieel overgestapt naar de Mac met de Mac Mini M1 8GB RAM en 512GB SSD.

Vorig jaar had ik een Intel i5 Mac Mini gekocht voor €1200 maar ik irriteerde mij mateloos aan hoe wazig het beeld was op een Full HD scherm. Ook het feit dat de volume niet vanaf de toetsenbord aangepast kan worden (als de speakers aangesloten zijn op de monitor) was een dealbreaker, zeker voor een computer €1200.
Vorig jaar heb ik de Intel Mac Mini dan ook teruggebracht.
Omdat ik volgende week begin met een nieuwe studie, heb ik toch gekeken naar de nieuwe Mac Mini's en die waren veel schappelijker geprijsd. Afgelopen maandag heb ik de Mini besteld en gisteravond kwam die binnen. Met de prijsbesparing heb ik deels de LG 27UL850 monitor gekocht. Mijn Logitech MX Keys hebben al functietoetsen voor de Mac dus ik had gelukkig geen nieuw toetsenbord nodig.
Even mijn bevindingen als lange Windows 10-gebruiker:
- Natuurlijk scrollen is onnatuurlijk dus dat heb ik direct uitgezet
- Ik heb in Finder de padbalk en statusbalk aangezet want dat zijn beiden toch essentiële zaken
- Het is erg wennen om opeens command te gebruiken in plaats van control. Gelukkig zijn de meeste shortscuts identiek op control na
- Ik snap nog steeds niet hoe macOS scaling doet. Voor mijn LG heb ik deze op 'Standaard voor beeldscherm' staan maar als ik deze aanpas naar 'Geschaald' dan wordt er aangegeven dat de resolutie 'er uit ziet als 1920x1080' terwijl het beeld veel scherper is dan Full HD. Ik was dan ook erg onder de indruk van de monitor en hoe scherp letters en iconen zijn. Mijn oude Full HD monitor heb ik nu als tweede monitor 90 graden gedraaid en het beeld is drastisch minder scherper dan de LG.
- Het is jammer dat macOS geen window snap heeft; in Windows was dit een van mijn favoriete features. Inmiddels heb ik Magnet gekocht van de Mac App Store maar toch jammer dat dit niet standaard is
- Unlocken met mijn Apple Watch werkt erg goed; als ik achter mijn bureau zit gaat mijn Mac Mini zichzelf ontgrendelen
- Minimaliseren heb ik direct aangepast naar 'Minimaliseer vensters in appsymbool' vanwege de alsmaar groter wordende dock
- De legacy 1Password extensie voor Microsoft Edge werkte niet goed en het kostte aardig wat tijd om dat alsnog werkend te krijgen
- De meeste applicaties die ik heb geïnstalleerd zijn voor Intel Macs maar de apps zijn nog steeds erg snel
Al met al ben ik erg tevreden over de M1 Mac Mini. Hiervoor gebruikte in een Intel NUC dus de prestaties waren sowieso erg laag in vergelijk met andere desktops. Enige jammere is de leercurve van macOS maar dat zal hopelijk snel over zijn