[Discussie] Transitie Intel naar ARM Macs

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
Apple stapt over op zijn eigen ARM-chips voor Mac-systemen. Daarmee zegt het bedrijf Intel en de x86-architectuur vaarwel. Voor ontwikkelaars is er een Mac mini met A12Z-soc beschikbaar. Eind dit jaar komt er een Mac met ARM-chip voor consumenten.

Welke Mac als eerste een ARM-chip krijgt is nog niet bekend. Het is onduidelijk om het of een pc of laptop gaat. Apple is van plan om zijn complete aanbod van Macs over te zetten naar eigen ARM-chips en gaat daar een nieuwe lijn van processors voor ontwerpen, gebaseerd op de huidige socs. De transitie gaat twee jaar duren. Dat wil zeggen dat binnen twee jaar van alle Macs een versie met ARM-processor moet zijn uitgebracht.

Apple blijft Macs met Intel-hardware de komende jaren ondersteunen en er komen ook nog nieuwe modellen met Intel-cpu's uit, zegt ceo Tim Cook. MacOS 11 Big Sur krijgt ondersteuning voor de ARM-hardware, maar zal ook nog op x86-systemen draaien.

Tijdens zijn WWDC-converentie demonstreerde Apple macOS 11 Big Sur draaiende op een A12Z-soc, die ook in de iPad Pro zit. De soc is in het testsysteem gecombineerd met met 16GB geheugen. Diezelfde hardware komt beschikbaar voor ontwikkelaars in de vorm van de Developer Transition Kit. Dat systeem draait macOS 11 Big Sur en wordt vanaf deze week gestuurd naar ontwikkelaars.

Apple heeft al zijn eigen apps geschikt gemaakt om te draaien op de ARM-architectuur, inclusief Final Cut Pro en Logic Pro. Ook werkt Apple samen met Microsoft en Adobe aan het omzetten van hun software. Microsoft heeft zijn Office-pakket geschikt gemaakt, Apple toonde daarvan Word, Excel en PowerPoint op het Mac-systeem met A12Z-soc. Adobe vertaalt zijn Creative Cloud-pakket en daarvan toonde Apple demonstraties met Lightroom en Photoshop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcV9J5sdXuNmDRM-xxvwBS5g8go=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m81lkNT5NfvyAlF40SZvdFPy.png?f=user_large

Door de overstap naar de ARM-architectuur kunnen apps die gemaakt zijn voor iPhones en iPads, native draaien op Macs met de chips. De meeste apps werken volgens Apple zonder aanpassingen en zijn direct beschikbaar via de Mac App Store.

Met macOS 11 Big Sur komt er een nieuwe versie van Xcode uit, waarmee ontwikkelaars hun apps geschikt kunnen maken voor ARM-systemen. Volgens Apple zijn de meeste programma's in enkele dagen om te bouwen. Daarnaast verschijnt Universal 2, een manier om binaries uit te brengen die werken op zowel Intel- als ARM-Macs.

Apple blaast ook zijn emulatiesoftware Rosetta nieuw leven in. Met Rosetta 2 is het mogelijk om x86-applicaties op Macs met ARM-chip te draaien. Apple claimt dat dit met goede prestaties werkt en dat er weinig compatibiliteitsproblemen zijn. Het bedrijf toonde 3d-programma Maya dat via emulatie draaide op het testsysteem en volgens Apple is Rosetta 2 ook geschikt om games te emuleren. Dat werd gedemonstreerd met Shadow of the Tomb Raider. Die game draaide vloeiend in 1080p-resolutie met emulatie, al gaf Apple geen details over de grafische instellingen of framerate.

Verder komen er opties voor virtualisatie om bijvoorbeeld Linux te draaien. Over de mogelijkheid om Windows te draaien met Boot Camp repte Apple niet. Microsoft heeft overigens wel een ARM-versie van Windows 10.

Apple bracht in 2010 zijn eerste product met een in eigen huis ontworpen soc uit. Dat ging om de iPhone 4 met de A4-soc. Twee jaar eerder had Apple chipontwerper P.A. Semi overgenomen. Later lijfde Apple ook Intrinsity in. In de afgelopen heeft Apple zijn ARM-processors steeds meer eigen gemaakt. Aanvankelijk gebruikte Apple de Cortex-cores van Arm, maar sinds 2012 is dat een eigen ontwerp. Sinds 2017 hebben Apple-socs ook een gpu die door het bedrijf is ontworpen.

Het is niet de eerste keer dat Apple voor zijn pc's overstapt naar een andere architectuur. Voor 2006 gebruikte Apple hardware op basis van het PowerPC-platform van IBM en Freescale. In 2005 kondigde Apple de overstap naar de x86-architectuur en Intel-processors aan. Ook dat deed de fabrikant tijdens een WWDC-evenement. Een jaar later verschenen de eerste MacBooks en iMacs met Intel-cpu's. Binnen een jaar werd de transitie van PowerPC naar x86 afgerond en werd de volledige line-up van Apple-pc's vernieuwt met Intel-hardware.

De reden voor de overstap destijds was dat de roadmap van PowerPC er niet rooskleurig uitzag. Intel had op dat moment betere papieren in huis, met name als het ging om prestaties per watt. Ook deze keer geeft Apple dat als voornaamste argument voor de overstap.

Persbericht: Apple announces Mac transition to Apple silicon
Bronvermelding: Julian Huijbregts (Tweakers.net)

[ Voor 89% gewijzigd door robcoenen op 22-06-2020 21:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 449435

Interessant artikel over ARM Macs: Blijft macOS voor de eindgebruiker van deze apparaten hetzelfde, of wordt dit ook een 'walled garden'/app store only apparaat?

Hoewel ik in eerste instantie enthousiast was over ARM in Macs vanwege performance/koeling, is het vooruitzicht dat dit extra beperkingen kan betekenen toch minder aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik ben benieuwd hoe verschillende programma's hier op gaan reageren. Zoiets simpels als Microsoft office bestaat alleen in uitgeklede vorm voor ARM naar mijn weten.

Wel een slimme zet, kunnen ze de repareerbaarheid nog slechter maken. Nu hebben ze met allerlei vendors afspraken om speciale chips te produceren die alleen aan Apple verkocht mogen worden. Straks heeft Apple dat in ieder geval voor de processor zelf in de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05 08:53

4POX

Everybody is wired

Anoniem: 449435 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:35:
Interessant artikel over ARM Macs: Blijft macOS voor de eindgebruiker van deze apparaten hetzelfde, of wordt dit ook een 'walled garden'/app store only apparaat?
Ik zat hier ook mee. Apple zei dat OSX en IOS twee aparte programma's blijft. (wat zeiden ze precies voordat die gigantische NO op het scherm plopte?) Om een jaar later iPad OS te introduceren. Hierdoor kunnen ze hun belofte houden terwijl ipad os meer op osx gaat lijken. Of osx meer op ipados ?

Wat ik denk. Ze hebben bij IOS en OSX al gescheiden partities voor data en systeem bestanden. Ik denk dat ik de toekomst we de systeem partitie niet eens meer kunnen zien onder OSX. Wij hebben volledige vrijheid op de data partitie. Apple is al bezig met het moeilijker maken voor externe kext bestanden te laten draaien. Als ze dat weghalen dan hebben wij niet meer te maken met het systeem. De data partitie is onze vrijheid. Daarbuiten niet. Dus ik ben benieuwd of applicaties als istat, virtualbox en sommige drivers voor hardware nog kunnen gebruiken?

Rosetta draaide in 2006 als een trein. Mits je voldoende geheugen had. Photoshop was met 512MB niet vooruit te branden. Maar na een 2GB upgrade deed het zijn werk prima. Ik denk dat oude intel apps nog vijf jaar lang blijven draaien. Mits ze aan Apple strenge voorwaardes voldoen.

De laptop gaan er anders uitzien. Nu heeft een laptop met een intel CPU nog erg veel extra circuits nodig voor de powermanagement. Dit kan Apple nu kleiner maken. De laptop gaan kleinere pcb's krijgen. De SSD controller is ook meegebakken omdat de T2 overbodig is. Misschine gaat Apple de nieuwe CPU wel de T3 noemen.

Volgende week gaan ze misschien aankondigen dat elke Laptop met een T2 al klaar is voor de ontwikkeling. Waarschijnlijk komt er een software update die functionaliteit in de T2 gaat activeren die het mogelijk maakt om native arm code te draaien. Apple heeft al vier jaar lang een T2 chip meegeleverd en iedereen denkt dat de ARM laptop nog moet verschijnen. Leuke OMT.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
Apple announces Mac transition to Apple silicon

Topicstart wordt z.s.m. bijgewerkt ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:17
Interessant topic!

Gisteren na de presentatie was ik toch positief verrast. Ze waren met de ontwikkeling al verder dan dat ik van te voren had verwacht. Microsoft en Adobe en Apple zelf heeft het al voor een groot gedeelte werkend. Voor niet omgebouwde applicaties hadden ze Rosetta 2 en ook aan virtualisatie voor VM/Docker hebben ze al een oplossing.

Ook leek het in de gemonteerde demo redelijk smooth te lopen, maar daar kunnen we eigenlijk nog geen conclusies aan verbinden.

Ben erg benieuwd wat het aan mogelijkheden gaat bieden voor wat betreft design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-05 12:07

boner

misantropisch altruïst

Je zult maar net een dure MacPro met XEON processor hebben gekocht. natuurlijk blijven die dingen het wel een tijdje doen, maar ik vraag me toch af of je je dan heel erg geluklkig voelt als je net pak n beet 20K hebt gelapt voor een uitgebreide machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbob
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 14:05
De reden voor de overstap destijds was dat de roadmap van PowerPC er niet rooskleurig uitzag. Intel had op dat moment betere papieren in huis, met name als het ging om prestaties per watt. Ook deze keer geeft Apple dat als voornaamste argument voor de overstap.
De prestaties van arm per watt en intel/amd x86 per watt verschillen niet zo veel en de vraag is überhaupt of ze echt zo heel veel gaan verschillen in de toekomst. Ik zie dat eigenlijk als non argument.

Het verhaal heeft het ook over de apps voor te iphone en die draaien al op arm dus apple heeft nu gewoon 1 platform op arm, van desktop tot telefoon. Dat is een veel beter argument.

Men heeft daarnaast nu alles zelf in handen dus de mensen die nu met standaard x86 en hack osx draaien kan men zo ook buitenspel zetten. Men kan nu alles op slot zetten eigen soft hardware inclusief cpu. Het doel is natuurlijk de consument lekker uit te melken en zo kan men dat ook garanderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:17
boner schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:28:
Je zult maar net een dure MacPro met XEON processor hebben gekocht. natuurlijk blijven die dingen het wel een tijdje doen, maar ik vraag me toch af of je je dan heel erg geluklkig voelt als je net pak n beet 20K hebt gelapt voor een uitgebreide machine.
Ben ook benieuwd, als je dit ziet:

https://www.macrumors.com/guide/arm-macs/

Single performance van de A12X ~= Intel i7, multicore moeten ze het afleggen.

Er gaan echter geruchten over ARM SoCs met 12 cores of meer (8 high power + 4 low power ?), dat moet de performance qua multi-core / multi-threaded apps flink helpen.

Vraag me ook af of ze naast de interne GPU, nog upgrades gaan toestaan met een AMD GPU. Een A12X/Z met interne GPU is leuk, maar qua pixel fill rate is een 5K scherm andere koek dan een iPad met een 2K scherm op 60 Hz (of 120 Hz)

[ Voor 14% gewijzigd door loekf2 op 23-06-2020 15:12 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-05 12:07

boner

misantropisch altruïst

Wat ik overigens ook niet heel erg fijn vindt is hoe Apple mij en anderen behandelt vwb Thunderbolt. Ik heb gelukkig met een dock gewacht, maar hoe gaat dat straks met de externe hardware? Moeten we alle dongels harddisks etc weer vervangen? TB is Intel Proprietary. Gaat dat wel met een ARM werken? of krijgen we alles anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
boner schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:47:
Wat ik overigens ook niet heel erg fijn vindt is hoe Apple mij en anderen behandelt vwb Thunderbolt. Ik heb gelukkig met een dock gewacht, maar hoe gaat dat straks met de externe hardware? Moeten we alle dongels harddisks etc weer vervangen? TB is Intel Proprietary. Gaat dat wel met een ARM werken? of krijgen we alles anders?
Thunderbolt gaat op in USB4, wat een open standaard is die ook op ARM gaat werken. Ik ga er vanuit dat de eerste ARM Macs USB4 poorten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:00
Super interessante evolutie dit, ik kijk al uit naar de eerste review van een ARM MAC.

Heeft wel ook tot gevolg dat ik zeker geen upgrades ga doen in de tussentijd en verder boer met mijn MacBook Pro 2017 en Mac mini 2018, wat zeker ook geen straf is.

Ben nooit een hele grote fan geweest van Intel, ik heb altijd meer sympathie gehad voor AMD. Desondanks was Intel een goede partner voor Apple, maar nu zijn alle remmen los..

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 09:50
Het is me niet duidelijk of Unix development nog goed gaat werken op ARM Apple.
Bij mijn huidige klant werken we in Python, Java en voornamelijk Scala. Er zullen misschien wel native versies van die omgevingen op ARM draaien, maar productie draait op Amazon cloud op x86, dus dan testen we toch wel liefst ook op x86.
Draaien ook alle bibliotheken die we gebruiken op ARM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudvoijen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-05 21:15
Ik ben ook erg benieuwd naar de connectiviteit van de apparaten door middel van USB4. Apple kennende ga je flink betalen voor die "Made for Macbook" spullen en alle andere dingen niet meer toelaten. Je eigen macbook niet meer kunnen upgraden of te repareren. Hackintosh dat kunnen we wel vaarwel zeggen. Daarnaast gaat Bootcamp verdwijnen? Ik stel het kopen van een mac zolang mogelijk uit tot die macht misbruik wel of niet zichtbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 15:11
Ruudvoijen schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:22:
Ik ben ook erg benieuwd naar de connectiviteit van de apparaten door middel van USB4. Apple kennende ga je flink betalen voor die "Made for Macbook" spullen en alle andere dingen niet meer toelaten. Je eigen macbook niet meer kunnen upgraden of te repareren. Hackintosh dat kunnen we wel vaarwel zeggen. Daarnaast gaat Bootcamp verdwijnen? Ik stel het kopen van een mac zolang mogelijk uit tot die macht misbruik wel of niet zichtbaar wordt.
Hackintosh kan nog wel een paar jaar mee, want ze hebben aangegeven dat ze de komende jaren intel Mac's ondersteunen en dat die ook nog updates krijgen. Maar in de verre toekomst is het inderdaad helaas over tenzij ze er tegen die tijd er iets op vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Bigs schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:50:
[...]

Thunderbolt gaat op in USB4, wat een open standaard is die ook op ARM gaat werken. Ik ga er vanuit dat de eerste ARM Macs USB4 poorten hebben.
Kan ik daaruit concluderen dat ik mijn huidige (thunderbolt) harde schijven door middel van een dongle wel kan gebruiken op een toekomstige ARM machine?

Althans in theorie, want het blijft koffiedik kijken natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 343919 op 23-06-2020 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Anoniem: 343919 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:57:
[...]

Kan ik daaruit concluderen dat ik mijn huidige (thunderbolt) harde schijven door middel van een dongle wel kan gebruiken op een toekomstige ARM machine?

Althans in theorie, want het blijft koffiedik kijken natuurlijk.
Zoals het er nu naar uit ziet gebruikt USB4 gewoon de USB-C connector en is het backwards compatible met TB3 apparatuur en TB3 gecertificeerde kabels. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yor111
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-04 18:40
Zou dan er meer bedrijven eigen chips gaan produceren? Volgens wordt die markt wel toegankelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

loekf2 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:42:
[...]

Er gaan echter geruchten over ARM SoCs met 12 cores of meer (8 high power + 4 low power ?), dat moet de performance qua multi-core / multi-threaded apps flink helpen.

Vraag me ook af of ze naast de interne GPU, nog upgrades gaan toestaan met een AMD GPU. Een A12X/Z met interne GPU is leuk, maar qua pixel fill rate is een 5K scherm andere koek dan een iPad met een 2K scherm op 60 Hz (of 120 Hz)
Fillrate is echt het minste probleem bij een GPU. GPU inzetten voor compute werk daar zit de crux.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
yor111 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:48:
Zou dan er meer bedrijven eigen chips gaan produceren? Volgens wordt die markt wel toegankelijker.
Amazon levert inmiddels ook al hun tweede generatie ARM processor die op maat is ontworpen voor AWS (o.a. veel cores maar geen SMT). Intel mag zich best een beetje zorgen maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Bigs op 23-06-2020 20:11 . Reden: Linkje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-05 09:43

Blokker_1999

Full steam ahead

En waar moeten die hun OS vandaan halen? MS gaat echt niet zomaar Windows hercompileren voor elk bedrijf dat zijn eigen op arm gebasseerde SOC wenst. MS is bezig met een meer generieke versie van Windows op arm waarbij fabrikanten in principe hun eigen drivers kunnen maken waarna het zou moeten werken, maar ook met Windows 10 Mobile hebben we gezien dat er nooit fabrikanten zijn geweest die op die kar sprongen.
loekf2 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:42:
[...]

Vele cores is leuk, maar programmeurs moeten er ook gebruik van kunnen maken. Parallelle taken laten lopen in een applicatie, multithreading, is niet eenvoudig en iets waar vele developers nog altijd moeite mee hebben.
boner schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:28:
Als ik dat soort geld ergens voor betaal, dan wil ik weten wat ik krijg en niet aan boord springen met iets dat zich nog moet bewijzen. Ik zie de machines in die prijscategorie dan ook pas als laatste komen, en als je vandaag zo een investering zou doen, dan kan deze al weer afgeschreven zijn tegen dat de arm variant net gelanceerd is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Zal dit ook het einde zijn van software via een externe bron installeren en alles forceren via de AppStore. Oftewel: extra winst voor Apple? Ze kunnen het nu heel eenvoudig doorvoeren door te zeggen dat arm software via de AppStore moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantilyst1
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-12-2020
Die geruchten van nieuwe iMac met smallere bezels en iPad Pro ontwerp snap ik nu wel, zou cool zijn als ze dat doen, hopelijk wel met een fan erin al zijn dit wel voor de hand liggende geruchten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychicist
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-05 21:57
Die bedrijven zijn er al en er komen er nog meer. Intel wordt slechts een van vele bedrijven die chips maken, nadat het vele jaren zijn machtspositie heeft weten te misbruiken om concurrenten van de markt te weren. Dat gaat niet meer lukken, nu veel meer bedrijven hun chips baseren op niet-x86 instructiesets. Windows is in deze irrelevant, omdat dat slechts op "anderhalve" architectuur (x86 en gedeeltelijk ARM) draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 16:02
Nog een extra argument voor de overstap: de Apple chips maken al jaren enorme sprongen wat betreft prestaties (per watt). En wat Apple met deze stap doet is een sloot extra R&D geld vrijmaken voor hun CPU design afdeling, ze maken hun eigen afzetmarkt zodat ze de sprongen kunnen blijven maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machiel
  • Laatst online: 27-05 16:02
Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:22:
Zal dit ook het einde zijn van software via een externe bron installeren en alles forceren via de AppStore. Oftewel: extra winst voor Apple? Ze kunnen het nu heel eenvoudig doorvoeren door te zeggen dat arm software via de AppStore moet.
Ik zie niet in waarom ze dit moeten doen. Als je app universal2 is, kan je die gewoon draaien op je ARM Mac.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Interessant dat men denkt dat een verandering van processor ISA betekent dat het softwaremodel daarom ook anders moet worden. Tussen m86k, PPC en Intel is dat niet gebeurd, wat zou er dan nu voor reden zijn dat dat met ARM wel moet?

Als Apple het wil doen, dan kan dat met elke CPU soort wel.

Het lijkt me vooral interessant om te zien hoe de Rosetta performance is met een eGPU, het was leuk dat Tomb Raider het doet, maar dat is natuurlijk leuker als je een extra GPU kan gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door johnkeates op 23-06-2020 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

machiel schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:55:
[...]

Ik zie niet in waarom ze dit moeten doen. Als je app universal2 is, kan je die gewoon draaien op je ARM Mac.
Het is geen kwestie van moeten, maar willen. Alles wat via de AppStore verkocht wordt kan gecontroleerd worden door Apple, plus zo'n 30% commissie worden geïnd.

Het zou mij niets verbazen als Apple met een PR-argument (veiligheid, gebruiksvriendelijkheid, etc.) komt waarbij ARM Mac's alleen nog maar software via de AppStore kunnen installeren.

Aangezien dit precies is wat Apple zou willen, zowel vanuit controle oogpunt als financieel oogpunt. Dus de overstap naar ARM zou dit heel makkelijk kunnen maken, aangezien de software opnieuw herschreven moet worden, kan je ze direct verplichten om het via de AppStore te doen.

Ik geloofde dat dit ook bij Windows RT was. Enkel software via de Microsoft Store te installeren. En niet meer zoals eerst zelf iets downloaden van het internet en installeren. Maar dat weet ik niet zeker meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben benieuwd of Apple direct technieken als SVE (schaalbare transparante SIMD) en TME (Transactional Memory Extension) zal toevoegen aan de eerste generatie chips voor de Mac.

Voor de overgang verwacht ik niet te veel problemen. Overgang van PPC naar Intel was lastiger was mijn ervaring.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Icelus schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:51:
Ben benieuwd of Apple direct technieken als SVE (schaalbare transparante SIMD) en TME (Transactional Memory Extension) zal toevoegen aan de eerste generatie chips voor de Mac.

Voor de overgang verwacht ik niet te veel problemen. Overgang van PPC naar Intel was lastiger was mijn ervaring.
Ik weet niet of het een indicatie is, maar dingen als AVX512 in Rosetta hebben ze niet; dat kan een beperking in Rosetta zijn, maar het kan ook simpelweg niet te mappen zijn naar de A-SoC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OCU-Macs
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-05 08:35
Iemand een idee hoe het zal gaan met virtualisatie op de toekomstige Mac's? Momenteel werk ik veel met VMWare Fusion, en daaronder heb ik een aantal virtuele windows machines draaien waar ik voor mijn werk nog wel eens wat moet doen. Ik kan me voorstellen als de host opeens een ARM platform is, het draaien van gevirtualiseerde x86/x64 machines een no-go wordt. Moet ik straks dan toch een Windows laptopje 'voor erbij' gaan aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 09:44
johnkeates schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:14:
[...]

Ik weet niet of het een indicatie is, maar dingen als AVX512 in Rosetta hebben ze niet; dat kan een beperking in Rosetta zijn, maar het kan ook simpelweg niet te mappen zijn naar de A-SoC.
Is een grote operatie in principe niet in meerdere operaties op te hakken? Vreselijk voor performance, maar het kán?

Andrei (van Anandtech) beweert dat de A14 rondjes rond de A13/A12 loopt. Ik wacht zen3 en tiger lake dan ook af :)

Over VMs: Blijkbaar wil Apple van externe kexts af en pushen ze hun eigen hypervisor die dus een ARM build is. Daarin kan je zonder problemen een ARM build van een OS draaien (zoals ze met Debian deden). Zie https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2020/102/ vanaf 0h30m .
Maar een x86-64 OS? Ik denk het niet.

Bedenk ook dat ze in de vorige OS release net alles x86 (IA32) hebben verbannen, zodat Rosetta 2 enkel met x86-64 moet werken. 64-bit Windows ondersteunt nog wel IA32 executables. Als ik Wikipedia mag geloven gebeurt dat door echt in IA32 mode te draaien:
This emulation is a much more computationally expensive task than the Wow64win.dll's functions on the x86-64 architecture, which switches the processor hardware from its 64-bit mode to compatibility mode when it becomes necessary to execute a 32-bit thread, and then handles the switch back to 64-bit mode.
Dus zelfs áls Rosetta een x86-64 OS al zou kunnen emuleren tijdens virtualisatie (fat chance), dan zou de boel in de soep lopen als dat gebeurt.

[ Voor 47% gewijzigd door Arrigi op 24-06-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
johnkeates schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:14:
[...]

Klopt, alleen SSE emulatie. Theoretisch mappen van AVX/2/512 naar NEON of SVE(2) zal vrij lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Arrigi schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:42:
[...]

Is een grote operatie in principe niet in meerdere operaties op te hakken? Vreselijk voor performance, maar het kán?

Andrei (van Anandtech) beweert dat de A14 rondjes rond de A13/A12 loopt. Ik wacht zen3 en tiger lake dan ook af :)

Over VMs: Blijkbaar wil Apple van externe kexts af en pushen ze hun eigen hypervisor die dus een ARM build is. Daarin kan je zonder problemen een ARM build van een OS draaien (zoals ze met Debian deden). Zie https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2020/102/ vanaf 0h30m .
Maar een x86-64 OS? Ik denk het niet.

Bedenk ook dat ze in de vorige OS release net alles x86 (IA32) hebben verbannen, zodat Rosetta 2 enkel met x86-64 moet werken. 64-bit Windows ondersteunt nog wel IA32 executables. Als ik Wikipedia mag geloven gebeurt dat door echt in IA32 mode te draaien:

[...]

Dus zelfs áls Rosetta een x86-64 OS al zou kunnen emuleren tijdens virtualisatie (fat chance), dan zou de boel in de soep lopen als dat gebeurt.
Inmiddels bevestigd:

Rosetta Won't Support x86 Virtualization Apps Running Windows

Er zullen vast wel emulators van derde partijen komen, maar qua prestaties zal dat niet fantastisch zijn.

Tijd om ons serverpark te migreren naar Linux/ARM :+ </fanboy>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gustaaf437
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04 12:45
Arrigi schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:42:
[...]

[...]

Het is de ontwikkelaars van CrossOver anders wel gelukt om 32-bit Windows Applicaties te draaien binnen Catalina. Ik weet niet precies hoe ze dat doen, maar een korte uitleg staat hier beschreven. Ik ben benieuwd of dit blijft werken onder Rosetta. Het zou een opening kunnen zijn voor sommigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:09
Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:24:
[...]

Het is geen kwestie van moeten, maar willen. Alles wat via de AppStore verkocht wordt kan gecontroleerd worden door Apple, plus zo'n 30% commissie worden geïnd.

Het zou mij niets verbazen als Apple met een PR-argument (veiligheid, gebruiksvriendelijkheid, etc.) komt waarbij ARM Mac's alleen nog maar software via de AppStore kunnen installeren.

Aangezien dit precies is wat Apple zou willen, zowel vanuit controle oogpunt als financieel oogpunt. Dus de overstap naar ARM zou dit heel makkelijk kunnen maken, aangezien de software opnieuw herschreven moet worden, kan je ze direct verplichten om het via de AppStore te doen.

Ik geloofde dat dit ook bij Windows RT was. Enkel software via de Microsoft Store te installeren. En niet meer zoals eerst zelf iets downloaden van het internet en installeren. Maar dat weet ik niet zeker meer.
Interessante gedachte, maar ik begrijp niet zo goed waarom je hiervoor ARM nodig zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Zelf maak ik ook gebruik van MacOS i.c.m. Fusion en BootCamp voor Windows.
Apple Silicon is daar niet voor geschikt. Ik ga dan ook in het najaar mijn MBP nog vervangen voor een nieuwe intel-gebaseerde MBP.
Apple heeft een lange support op hardware dus ik ben niet bang dat ik zonder kom te zitten. Zeker niet in de periode dat ik een laptop gebruik. 4-5 jaar. De iPhone 6S krijgt zelfs IOS 14. en ook relatief oude Macbooks Pro.
Ik stap persoonlijk in op Apple Silicon based computers zodra bekend is hoe de markt is gaan volgen. Zal Steam een ARM-based client gaan maken? Wss. wel, maar hoeveel Games gaan uiteindelijk mee?

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvt1
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-04 12:17
Chris_147 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:21:
Het is me niet duidelijk of Unix development nog goed gaat werken op ARM Apple.
Bij mijn huidige klant werken we in Python, Java en voornamelijk Scala. Er zullen misschien wel native versies van die omgevingen op ARM draaien, maar productie draait op Amazon cloud op x86, dus dan testen we toch wel liefst ook op x86.
Draaien ook alle bibliotheken die we gebruiken op ARM?
Pythin, Java end Scala zou ik geen problemen mee verwachten tenzij je iets speciaals doet, maar dan had je de vraag hier niet gesteld.

Ik compileer regelmatig java op mijn mac en deploy dat in ARM.

Andersom kun je ook ARM in docker containers draaien als je even lokaal wilt testen (gaat niet snel maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvt1
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-04 12:17
Blijft macOS voor de eindgebruiker van deze apparaten hetzelfde, of wordt dit ook een 'walled garden'/app store only apparaat?

Hoewel ik in eerste instantie enthousiast was over ARM in Macs vanwege performance/koeling, is het vooruitzicht dat dit extra beperkingen kan betekenen toch minder aantrekkelijk.
Vooruitzicht voor mac zal hetzelfde blijven, ander graven ze hun eigen graf.
Mac wordt veel te veel voor ontwikkeling/industry/wetenschap gebruikt met eigen geschreven applicaties. Als apple OSX dichtgooit lopen er veel weg van mac. Een gedeelte naar Linux en een gedeelte naar Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
Gustaaf437 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:34:
[...]

Het is de ontwikkelaars van CrossOver anders wel gelukt om 32-bit Windows Applicaties te draaien binnen Catalina. Ik weet niet precies hoe ze dat doen, maar een korte uitleg staat hier beschreven. Ik ben benieuwd of dit blijft werken onder Rosetta. Het zou een opening kunnen zijn voor sommigen.
Blijkbaar noemt dat wine32on64 en is hebben ze zelfs compilers aangepast.. In ieder geval heb je daar nog steeds een aantal lagen minder en draai je geen volledige Windows-omgeving. De syscalls worden meteen omgezet naar een 64-bit OS call. Wine zegt zelfs dat ze geen cross-architecture doen, dus een ARM versie van Wine zal enkel ARM Windows apps kunnen draaien. Of de x86-64 Wine zal mogelijk ook nog even op Rosetta doen, tot Rosetta er uitgekapt wordt.

Ik zou niet hopen om ooit een x86-64 VM (performant) te draaien op ARM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-05 04:25
Ruudvoijen schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:22:
Zou het niet mogelijk zijn om in de toekomst een Hackintosh werkend te krijgen op een Qualcomm Snapdragon? De eerste Windows on Snapdragon zijn er ondertussen ook al namelijk.

Maar wat ik mij af vroeg: is een ARM cpu ook te combineren met een AMD GPU? Of gaat dat technisch gezien niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
yorroy schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:11:
[...]

Zou het niet mogelijk zijn om in de toekomst een Hackintosh werkend te krijgen op een Qualcomm Snapdragon? De eerste Windows on Snapdragon zijn er ondertussen ook al namelijk.
Heel misschien. Ik verwacht het echter niet. Hoewel ik de architectuur van de Snapdragon niet precies ken verwacht ik dat Apple de relatie met de secure enclave hard gaat inbouwen in MacOS 11, e.v. om de integriteit en de veiligheid van het OS en de daarop draaiende applicaties te beschermen.

Alleen een Jailbreak, of ander root-virus, zou dit evt. kunnen omzeilen? Dat betekent echter wel een onveiliger OS en niet te updaten. (maar dat kwam je ook al bij Hackingtosh tegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
Net zoals dat macOS met bepaalde updates zeer sterk vertrouwde op aanwezige HW-features (instructiesets, specifieke GPU) gok ik dat ze ook wel zullen vertrouwen dat exact alle features van de A14 (of later) aanwezig zijn. Als je dan een kleine set features mist draait het gewoon niet.

Over die GPU: dat kan perfect. Als Apple PCI-E inbouwt en geen onbekende HWIDs blokkeren kan je gewoon alle hardware inpluggen zolang je maar een driver hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:54

Zjemm

...

Pfff dilemma
Wilde net dit jaar nog een MacBook Pro kopen

Maar nu Intel of arm
Gebruik toch best vaak vmware en visio e.d.
Maar arm is natuurlijk wel Nice als het lekker werkt

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Zjemm schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:56:
Pfff dilemma

Maar nu Intel of arm
Zelf ga ik om die reden toch nog een Intel-based MBP16 halen aan het eind van het jaar.
Overigens.. Hangt er een beetje vanaf wat je met Visio doet, ik ben nagenoeg volledig over op Draw.io (die is er ook offline) Beetje puzzelen maar behoorlijk intuitief. Maar ik maak ook maar alleen tekeningen. Als er meer moet gebeuren dus die tekeningen als directe input voor een BPMN-tool, of UML-import, dan kan dat natuurlijk niet met Draw.io maar de meeste mensen die ik ken gebruiken Visio alleen als tekening/schema-maak-tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Ja gebruik het voor netwerk designs zoals iedereen en dus is het visio format belangrijk

Als het voor mezelf was was het niet belangrijk

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Ik hoop dat Apple verder de lijn doortrekt en ook weer met een nieuwe Apple AirPort komt (met en zonder hdd) met een ARM chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Zjemm schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:32:
Ja gebruik het voor netwerk designs zoals iedereen en dus is het visio format belangrijk

Als het voor mezelf was was het niet belangrijk
Offtopic:
Dat kan prima met Draw.io. Wij maken vanaf vorig jaar alle nieuwe netwerktekeningen in Draw.io. Bij aanpassingen zetten we ze over. Scheelt een hoop geld aan licenties. Wellicht het overwegen waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Zal er weer eens induiken

Thnx

opensecure.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

yorroy schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:35:
Ik hoop dat Apple verder de lijn doortrekt en ook weer met een nieuwe Apple AirPort komt (met en zonder hdd) met een ARM chip.
Ik hoop dat Apple nooit meer een router maakt. Je kon al niets instellen. En daarna brachten ze een nieuwe airport utility uit waarmee je nog minder kon instellen. Ik moest de oude 6.4 versie (geloof die versie) op mijn schijf houden en elk jaar met trucjes aan de praat houden om nog de geadvanceerde instelingen te doen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
Zjemm schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:56:
Pfff dilemma

Maar nu Intel of arm
Hier in hetzelfde schuitje. Aan de ene kant zal ik flink balen als de ARM zuiniger / sneller is. Aan de andere kant weet ik zeker dat ik mij de eerste 2 jaar beperkt ga voelen door de ARM chip omdat bepaalde software nog niet is aangepast. Net mijn Mac verkocht, en de drang naar een vervanger is er toch wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 11:54
Same hier, zit nog wel op een 16 inch momenteel die zeker nog 4 jaar meekan.

Ik denk daarna wel over te stappen naar de XPS lijn, ik heb de vrees dat Apple heel het boeltje gewoon luchtdicht gaat trekken.
En dat het daarna gewoon niet meer mogelijk gaat zijn om mijn Windows en Linux omgeving te draaien op een arm based macbook.

Ik had echt eerder gehoopt op de co-processor situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 15:27

epo

4POX schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 04:18:
[...]

Ik hoop dat Apple nooit meer een router maakt. Je kon al niets instellen. En daarna brachten ze een nieuwe airport utility uit waarmee je nog minder kon instellen. Ik moest de oude 6.4 versie (geloof die versie) op mijn schijf houden en elk jaar met trucjes aan de praat houden om nog de geadvanceerde instelingen te doen.
Als ze hem wel maken ben je dan verplicht hem te kopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

epo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:41:
[...]

Als ze hem wel maken ben je dan verplicht hem te kopen 8)7
Nope. Hoeft niet meer. toendertijd kocht ik een Apple router omdat Apple één van de eersten was met een 5 Ghz band.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-05 08:00
Nog meer mensen die zich hebben aangemeld voor het Universal App Quick Start Program? Verzending wordt hier inmiddels voorbereid met een verwachte leverdatum voor de Mac Mini op 13 juli.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcDJdEKMDXono24Y3p0MV48Boow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CuC6E1131O3am9iMEMfr19rM.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrigi
Heb geen developer account noch heb ik een app, dus voor mij zal het niets worden. Overigens noemen de terms vrij specifiek deze:
You agree that neither You nor Your Authorized Developers will
.........
(d) display, demonstrate, video, photograph, make any drawings or renderings of, or take any images or measurements of or run any benchmark tests on the Developer Transition Kit(or allow anyone else to do any of the foregoing), unless separately authorized in writing by Apple; (e) discuss, publicly write about, or post any reactions to or about the Developer Transition Kit(or Your use ofthe Developer Transition Kit), whether online, in print, in person, or on social media, unless separately authorized in writing by Apple
Lijkt me toch sterk dat er geen enkele indicatie van op het web zou verschijnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 09:43
MelvinW schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:35:
Nog meer mensen die zich hebben aangemeld voor het Universal App Quick Start Program? Verzending wordt hier inmiddels voorbereid met een verwachte leverdatum voor de Mac Mini op 13 juli.

[Afbeelding]
Nou ik heb eigenlijk niet zo'n zin om 500 euro te betalen om hem weer terug te moeten sturen, maar goed, dat zal ik wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
__fred__ schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:12:
[...]

Nou ik heb eigenlijk niet zo'n zin om 500 euro te betalen om hem weer terug te moeten sturen, maar goed, dat zal ik wel zijn.
Vorige keer leverde het retourneren van de DTK een iMac op: https://appleinsider.com/...lopers_free_imac_core_duo

Wie weet wat Apple dit keer doet ;) Ik kan in ieder geval niet wachten om ermee te spelen. Vanochtend al de UPS-verzendbevestiging ontvangen en de levering staat op maandag 29 juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
__fred__ schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:12:
[...]

Het is dan ook gericht op developers, die in veel gevallen geld verdienen met het ontwikkelen van apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Arrigi schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:06:
Heb geen developer account noch heb ik een app, dus voor mij zal het niets worden. Overigens noemen de terms vrij specifiek deze:

[...]

Lijkt me toch sterk dat er geen enkele indicatie van op het web zou verschijnen :)
Hoe hoog is de boete?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
Developer account kwijt, vermoedelijk de bijbehorende apps uit de stores (macOS/iOS) (geen idee hoe dat werkt) en ding meteen terug inleveren.
T&Cs hier.

Theoretisch gezien meer mogelijk natuurlijk, maar dat is dat ik er meteen zag staan. Apple kiest in welke mate ze je aanklagen moesten ze écht willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 13:45
MelvinW schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:35:

[Afbeelding]
Yes, net besteld, 14 juli bezorging lees ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
vistu schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:09:
[...]

Yes, net besteld, 14 juli bezorging lees ik
Ik kreeg 13 juli als verwachte leverdatum, maar ik kreeg vanochtend al een verzendbevestiging van UPS met maandag als afleverdatum. Wordt direct verzonden uit China. Gaat dus sneller dan verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-05 16:59
Arrigi schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:06:

[...]

Als er in de regels staat dat je er niet over mag praten, dan neem ik aan dat wat @MelvinW nu hier doet ook tegen de NDA is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenthex
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-05 20:34
Er zullen sowieso wel anonieme posts gebeuren met benchmarks etc. Het is niet dat Apple een log bijhoudt van wat er met hun toestellen allemaal gebeurt is veronderstel ik vanwege privacy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
Nouja, levertermijnen kan je nog wel veilig stellen gok ik. Dat ze bestaan, geleverd worden, hoe ze eruit zien en welke hardware er min of meer in zit is bekend. Een benchmark is ook nooit terug te leiden tot een specifiek systeem, tenzij de resultaten geupload worden inclusef een of ander terug te leiden ID.
In order to help Apple, its partners, and third party developers test and improve their products and services, and unless You or Your Authorized Developers opt out, You acknowledge that Apple and its subsidiaries and agents will be collecting, using, storing, transmitting, processing and analyzing (collectively, “Collecting”) diagnostic, technical, and usage logs and information from the Development Transition Kit. This information will be Collected in a form that does not personally identify You or Your Authorized Developers and may be Collected from Your Development Transition Kit at any time. The information that would be Collected includes, but is not limited to, general diagnostic and usage data, various unique device identifiers, various unique system or hardware identifiers, details about hardware and operating system specifications, performance statistics, and data about the system and application software, and peripherals, and, if Location Services is enabled, certain location information. You agree that Apple may share such diagnostic, technical, and usage logs and information with partners and third-party developers for purposes of allowing them to improve their products and services that operate on or in connection with Apple-branded products. By using the Developer Transition Kit, You acknowledge and agree that Apple and its subsidiaries and agents have Your permission to Collect all such information and use it as set forth above in this Section.
Geen idee of het laatste de opt-out opheft. Ik ben niet geletterd in de rechten. Kan dat deze er puur is voor áls je ergens iets informatie laat uploaden.

Ikzelf zou in ieder geval niet al te veel delen, moest ik er eentje hebben. Zeker niet onder een naar de persoon te herleiden account. De (kleine) kans om je account kwijt te spelen zou voor mij al genoeg zijn. Iemand anders deelt de informatie wel.. en de A14 gaat sowieso een stuk sneller worden, maar dan weet je nog niet hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:10
Lyca schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:38:
[..]ik heb de vrees dat Apple heel het boeltje gewoon luchtdicht gaat trekken. En dat het daarna gewoon niet meer mogelijk gaat zijn om mijn Windows en Linux omgeving te draaien op een arm based macbook.
Zou jammer zijn als virtualisatie onmogelijk wordt gemaakt, want technisch kan het gewoon:
Apple’s brief demo of Big Sur running on its own processors appeared to show a Parallels Desktop running a Linux distro, suggesting that the virtualisation software has already been ported to the new Apple silicon. That should mean you’re able to run Windows 10 on the new ARM-based Macs, but we’re yet to receive official confirmation.

https://www.forbes.com/si...wdc-keynote/#3c37877f71d4

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
Virtualisatie is al meerdere malen bevestigd en is 100% mogelijk. Het moet enkel ARM code zijn. Virtuele machines draaien van een x86(-64) OS is daarentegen nagenoeg onmogelijk, of misschien met iets als qemu met vreselijke performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Linux ARM gaat lukken, Windows ARM wellicht ook maar aangezien niemand zijn Windows toepassingen compileert voor ARM zal er geen enkele applicatie werken.

Windows op een Mac met een ARM processor kun je dus vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Microsoft weet nog niet wat het gaat doen dus ik zou niet stellen dat je het kunt vergeten. Ze zullen eerst moeten bepalen hoe interessant het is en wat ze zelf met ARM willen gaan doen.

Virtualisatie zit verder gewoon in macOS, ze hebben het hele hypervisor framework van voorgaande macOS versie overgeheveld naar de ARM versie. VMware is inmiddels al mensen gaan vragen hoe ze virtualisatie software op ARM zouden gaan gebruiken dus die zijn ook aan het bedenken welke kant ze op moeten. Vergeet hierbij niet dat bij VMware het virtualisatie deel qua code voor meer dan 90% gelijk is tussen al haar virtualisatie producten (lees: hypervisors) en men qua servers inmiddels ook erg druk zijn om naar ARM over te stappen. Voor hun is het super interessant. Voor Parallels zie ik wat somber in, hun enige wapenfeit was het kunnen draaien van Windows op macOS. Die moeten echt alle zeilen bij zetten.

Verder kan Docker ook. Multi-arch containers worden nu ook belangrijker (als dat het niet al was gezien de populariteit om iets als docker of zelfs kubernetes op een Raspberry Pi board of cluster te draaien).

Ik ben eigenlijk benieuwd wat de ARM transitie van Apple op servergebied gaat betekenen. Veel ontwikkelaars gebruiken Macs om hun software te ontwikkelen en vaak is dat ook icm iets als AWS (die nu hun eigen ARM instances heeft); komt de acceptatie van ARM systemen hier nu mee in een stroomversnelling of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben toch erg aan het twijfelen om een imac of Macbook te kopen óf te wachten op arm. Ik kan wachten, maar ik vraag me af hoe lang het duurt voordat alles arm proof is. En of arm de architectuur is voor developers. Ik ontwikkel namelijk voor Android en iOS. Daarnaast een aantal klanten met C# code, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Anoniem: 328026 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:47:
Ik ben toch erg aan het twijfelen om een imac of Macbook te kopen óf te wachten op arm. Ik kan wachten, maar ik vraag me af hoe lang het duurt voordat alles arm proof is. En of arm de architectuur is voor developers. Ik ontwikkel namelijk voor Android en iOS. Daarnaast een aantal klanten met C# code, etc.
Ik zou zelf even een jaartje aankijken waar Apple qua hardware in het najaar mee komt.
Dan kun je pas echt prestaties gaan vergelijken tussen een ARM en vergelijkbaar X64 systeem én dan weten we gelijk hoe goed oude software op ARM draait.

Ik vind dan de MacBooks nog niet zo interessant, aangezien we wel weten dat een ARM systeem echt sprongen kan maken qua zuinigheid ten opzichte van Intel.
Veel interessanter vind ik wat er gaat gebeuren als een iMac, Mac Mini of Mac Pro met ARM op de markt komt waarbij dus geen rekening gehouden hoeft te worden met zuinigheid en we dus echt ARM op volle kracht kunnen zien.

[ Voor 22% gewijzigd door yorroy op 28-06-2020 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

yorroy schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:26:
[...]

Ik zou zelf even een jaartje aankijken waar Apple qua hardware in het najaar mee komt.
Dan kun je pas echt prestaties gaan vergelijken tussen een ARM en vergelijkbaar X64 systeem én dan weten we gelijk hoe goed oude software op ARM draait.

Ik vind dan de MacBooks nog niet zo interessant, aangezien we wel weten dat een ARM systeem echt sprongen kan maken qua zuinigheid ten opzichte van Intel.
Veel interessanter vind ik wat er gaat gebeuren als een iMac, Mac Mini of Mac Pro met ARM op de markt komt waarbij dus geen rekening gehouden hoeft te worden met zuinigheid en we dus echt ARM op volle kracht kunnen zien.
Het gaat er mee om: moet ik straks twee workstations hebben? Een voor iOS en arm ontwikkeling, en een voor Android? Ik heb bijvoorbeeld opdrachtgevers die een backend in .net ontwikkeld hebbben. Nu kan ik het dotnet framework installeren en dit toch gewoon draaien. Maar als het straks arm is, werkt dit niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kunt ook een aparte ontwikkel instance bij iets als Azure aanmaken. Ik neem aan dat iets als Visual Studio Code en Visual Studio for Mac wel op de nieuw ARM Macs zal komen te draaien (gek genoeg worden er bij het VS Code team ook veel Macs gebruikt). In VS Code heb je tegenwoordig de remote extensions waardoor je juist middels containers, ssh, etc. kunt werken. VS Code op je Mac is dan alleen de grafische schil, de rest gebeurd op de remote (container, instance, etc.) incl. de extensions. Het hoeft dus niet altijd een RDP sessie te zijn.

Anyway, komende tijd wordt interessant. Velen zullen goed moeten kijken naar hun werkwijze en daar wellicht wijzigingen in aanbrengen. Ik denk dat ik wel 1 van de eerste ARM Macs zal aanschaffen puur om te checken wat er al kan en wat niet. Dat is deels ook van belang voor mijn werkgebied.

[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 28-06-2020 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-05 12:14
Ik wil al een lange tijd switchen naar macOS.
Op dit moment gebruik ik een Intel NUC en 2 verschillende Windows-laptops.
Nu wil ik de NUC vervangen voor een Mac Mini en de laptops voor één MacBook Air.
Beide apparaten zijn dit jaar geüpdatet, maar vinden jullie het verstandig om nu €2400 uit te geven terwijl je weet dat Apple met nieuwe apparaten komt?

Apple zei immers dat er nieuwe Intel-gebaseerde Macs komen, maar ik ben toch bang dat Intel-gebaseerde Macs snel geen nieuwe macOS-versies krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-05 14:13
VirinR schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:51:
Nu wil ik de NUC vervangen voor een Mac Mini en de laptops voor één MacBook Air.
Beide apparaten zijn dit jaar geüpdatet, maar vinden jullie het verstandig om nu €2400 uit te geven terwijl je weet dat Apple met nieuwe apparaten komt?

Apple zei immers dat er nieuwe Intel-gebaseerde Macs komen, maar ik ben toch bang dat Intel-gebaseerde Macs snel geen nieuwe macOS-versies krijgen.
Persoonlijk zou ik niet meer investeren in intel Macs. Tenzij je echt dringend een Mac nodig hebt, of echt de Intel support nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

DenBeke schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:56:
[...]

Persoonlijk zou ik niet meer investeren in intel Macs. Tenzij je echt dringend een Mac nodig hebt, of echt de Intel support nodig hebt.
Ik zit hier ook mee. Stel dat Apple de Macbook Pro als laatste gaat aanpassen naar hun eigen CPU. Betekent dit dat mensen vanaf nu twee jaar moeten wachten met het aanschaffen van een nieuwe machine?

Apple heeft niet alleen zijn eigen silicon in hun macht. Maar ook de bouw van de cpu's. Ik zat zo te denken dat ze waarschijnlijk niet de volledige power gaan vrijgeven in de nieuwe machines. Maar dat ze machines zo tunen dat ze de eerste jaren naast de intel hardware kan draaien. Een intel i5 zal net zo snel werken als de Apple i5. Maar de Apple i5 zal snellere grafische en video onderdelen hebben.

Als Apple in het najaar een machine zou introduceren die gehakt maakt van de intel line up. Dan zal vanaf dat moment een groot gedeelde van de intel verkoop instorten. Maar als ze een machine uitbrengen die net zo snel is. De consumenten hebben dan ook nog vertrouwen om een intel machine te kopen.

Mijn voorspelling. Even snel. Even duur. En als de laatste intel machine is vervangen. Dan halen ze de hardrem eraf en gaat Apple helemaal los.

Sommige reviewers zeggen dat Apple de machines een stuk goedkoper gaan maken omdat ze hun eigen cpu voor 30 dollar kunnen inkopen. Maar ik zie dit niet gebueren. Apple gaat de prijs hanteren die hun klanten bereid zijn te betalen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
4POX schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Sommige reviewers zeggen dat Apple de machines een stuk goedkoper gaan maken omdat ze hun eigen cpu voor 30 dollar kunnen inkopen. Maar ik zie dit niet gebueren. Apple gaat de prijs hanteren die hun klanten bereid zijn te betalen.
Een stuk goedkoper gaan ze volgens mij niet worden, maar een lichte daling kan ik me wel inbeelden. Als ze bv de ARM Macs 100 à 150 euro laten zakken in prijs (bv de MacBook Pro aan 1000 euro) gaan die verkopen als zoete broodjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

DenBeke schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:58:
[...]

Een stuk goedkoper gaan ze volgens mij niet worden, maar een lichte daling kan ik me wel inbeelden. Als ze bv de ARM Macs 100 à 150 euro laten zakken in prijs (bv de MacBook Pro aan 1000 euro) gaan die verkopen als zoete broodjes.
Nee, Ze willen de klanten een product verkopen waarmee de klanten zich kunnen afzetten tegen de rest. De Pro machines blijven een hogere prijs houden. Ik zie de Air mischien naar 900 euro gaan. Maar dan komt die wel heel dicht bij de iPad Pro. Apple heeft nu een verkoop prijs waar klanten akkoord mee gaan. Doe maar een experiment. Vraag een gemiddeld persoon in de koffiebar welke cpu ze hebben in hun macbook. Weten ze niet. Ze kunnen waarschijnlijk wel vertellen hoe groot de hardeschijf is. Misschien ook wel hoeveelheid intern geheugen. Maar de cpu. Geen idee.

MKBHD legt het heel goed in in de Mac Pro wielen video dat Apple voor sommige producten de hoofdprijs blijft vragen. Apple is voorbij technology. Op papier zijn ze ook geen computerfabrikant.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Ik denk wel dat er een kleine prijsdaling komt.

Het hele ARM gebeuren moet het natuurlijk ook hebben van de grootte van de doelgroep. Kleine afzetmarkt > niet interessant om voor te ontwikkelen > kleine afzetmarkt door tekort aan software > niet interessant om voor te ontwikkelen.

Ik denk dat Apple dit ook begrijpt en doormiddel van een prijsverlaging de userbase wilt laten 'exploderen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

https://www.macrumors.com...benchmarks-a12z-mac-mini/

De eerste benchmarks zien er zeer positief uit, dit op een twee jaar oude cpu waar ook nog niet alle cores van gebruikt worden, en de benchmark is niet native, maar via Rosetta, nice!

[ Voor 14% gewijzigd door epo op 29-06-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De eerste unboxing is er ook al: YouTube: YouTube

Kennelijk mag uitlenen van de NDA wel.
Als Apple in het najaar een machine zou introduceren die gehakt maakt van de intel line up. Dan zal vanaf dat moment een groot gedeelde van de intel verkoop instorten.
Wishful thinking? Apple slaat nog geen deuk in een pakje boter. Dell, HP, Lenovo en vele anderen nemen ook Intel processoren af en doen dat ook in veel grotere getallen dan Apple dat doet. Alleen op gebied van Thunderbolt is Apple 1 van de grootsten. Het zal moeten blijken of dat zo zal blijven of dat ze over zijn op USB4.

@Anoniem: 328026 Apple en prijsdalingen dat is zoiets als een zonsverduistering hier in Nederland mee maken. Denk niet dat het realistisch is om dat te verwachten. Ze zullen eerder met nieuwe technologie gaan komen. Ze hebben dadelijk een neural engine in de SoC en daar valt toch heel wat leuks mee te doen.

[ Voor 84% gewijzigd door ppl op 29-06-2020 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Qua prijsveranderingen kan het 2 kanten op...

1. Apple verlaagt de prijzen om een groter publiek aan te boren / over te halen om over te stappen op MacOS.
2. Apple hanteert de huidige prijzen maar verhoogd bijvoorbeeld de opslaggrootte of het RAM-geheugen om de producten interessanter te maken t.o.v. Andere producten en ook zo meer klanten te trekken.

Persoonlijk denk ik dat scenario 2 het meest logische is en ook eerlijker voelt bij klanten die eerdere producten hebben gekocht voor dezelfde prijs. Iedereen verwacht nl. Dat computers sneller worden tegen dezelfde prijs. Een combinatie van performancewinst en een prijsverlaging samen valt denk ik minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
ppl schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:51:
De eerste unboxing is er ook al: YouTube: YouTube

Kennelijk mag uitlenen van de NDA wel.
Unboxing video en het artikel van Apple Insider is inmiddels offline gehaald. Apple was er vast niet zo blij mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 00:26:
Qua prijsveranderingen kan het 2 kanten op...

1. Apple verlaagt de prijzen om een groter publiek aan te boren / over te halen om over te stappen op MacOS.
2. Apple hanteert de huidige prijzen maar verhoogd bijvoorbeeld de opslaggrootte of het RAM-geheugen om de producten interessanter te maken t.o.v. Andere producten en ook zo meer klanten te trekken.

Persoonlijk denk ik dat scenario 2 het meest logische is en ook eerlijker voelt bij klanten die eerdere producten hebben gekocht voor dezelfde prijs. Iedereen verwacht nl. Dat computers sneller worden tegen dezelfde prijs. Een combinatie van performancewinst en een prijsverlaging samen valt denk ik minder goed.
Scenario 2 en het zou mij ook niet verbazen als ze goedkopere varianten gaan aanbieden om zo meer MacOS gebruikers te gaan krijgen. De A12Z variant in een Mini behuizing is denk al een prima machine voor alles behalve gaming & videobewerking, en de kosten van het maken daarvan zullen vrij laag zijn.

Ik ben erg benieuwd, blijkbaar hadden ze ook al FaceID op de Mac gewild, maar de Intel chip hield dat tegen. Ze zijn dan wel met een T2 chip gekomen maar dat waren dan allemaal extra kosten.

Daarnaast ben ik ook erg benieuwd wat ze in het GPU verhaal gaan doen, ik verwacht dat ze daar vooral in de PRO hoek nog wel even gebruik gaan maken van de AMD kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Anoniem: 328026 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:26:
Ik denk wel dat er een kleine prijsdaling komt.

Het hele ARM gebeuren moet het natuurlijk ook hebben van de grootte van de doelgroep. Kleine afzetmarkt > niet interessant om voor te ontwikkelen > kleine afzetmarkt door tekort aan software > niet interessant om voor te ontwikkelen.

Ik denk dat Apple dit ook begrijpt en doormiddel van een prijsverlaging de userbase wilt laten 'exploderen'.
Alle developers die nu al software ontwikkelen voor macOS via Xcode gaan dat net zo makkelijk doen voor Intel als ARM. Ik vraag me af of je in de nieuwste Xcode uberhaupt de optie hebt om geen universal binary te compileren. Ik denk ook dat je de App Store niet meer in komt zonder universal binary. Dus de afzetmarkt is net zo groot als voorhen met het verschil dat het nog wat eenvoudiger wordt om te ontwikkelen voor iOS, iPadOS en macOS tegelijk.
ppl schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:51:

Wishful thinking? Apple slaat nog geen deuk in een pakje boter. Dell, HP, Lenovo en vele anderen nemen ook Intel processoren af en doen dat ook in veel grotere getallen dan Apple dat doet. Alleen op gebied van Thunderbolt is Apple 1 van de grootsten. Het zal moeten blijken of dat zo zal blijven of dat ze over zijn op USB4.

@Anoniem: 328026 Apple en prijsdalingen dat is zoiets als een zonsverduistering hier in Nederland mee maken. Denk niet dat het realistisch is om dat te verwachten. Ze zullen eerder met nieuwe technologie gaan komen. Ze hebben dadelijk een neural engine in de SoC en daar valt toch heel wat leuks mee te doen.
Apple heeft wereldwijd een marktaandeel van 7 procent in personal computers (qua shipments). Het marktaandeel van Intel in die markt is bijna 70 procent. De average selling price van een aan Apple geleverde cpu zal relatief hoog zijn. Voor Intel zal het wel een gevoelige klap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Femme schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:25:

Apple heeft wereldwijd een marktaandeel van 7 procent in personal computers (qua shipments).

Het marktaandeel van Intel in die markt is bijna 70 procent. De average selling price van een aan Apple geleverde cpu zal relatief hoog zijn. Voor Intel zal het wel een gevoelige klap zijn.
Het heeft me altijd verbaast dat het marktaandeel zo klein is, strategisch gezien zouden ze met een prijsverlaging van ~250,- op Macbook Airs en Pro's toch wel een groter marktaandeel te pakken moeten kunnen krijgen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
Misschien.

Voor corporate kan ik me ook inbeelden dat een laptop waar je niet zelf even een versleten batterij kan wisselen ongewenst is. Of een toetsenbord dat blijft haken, ook niet snel te wisselen bij de helpdesk. SSD kan je ook niet wisselen met een loaner.
Of als je snel even aan die projector wil verbinden maar je moet *altijd* met dongles aanklooien want de projector doet geen USB-C.

Om nog maar niet te spreken van softwarecompatibiliteit. Waarom meer betalen om dan je klassieke Windows-applicaties niet te kunnen draaien? Lang niet alles is een webapp.

Ik zie ook genoeg mensen die schijnbaar tevreden zijn met een laptop van 400-500 euro. Velen hebben al genoeg aan hun telefoon/tablet, soms is de laptop de enige PC in huis en wordt die alsnog zelden aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
[...]

Alle developers die nu al software ontwikkelen voor macOS via Xcode gaan dat net zo makkelijk doen voor Intel als ARM.
Als je geen libraries gebruikt is dat inderdaad het geval, maar als je afhankelijk bent van libraries dan moet je wachten tot die ARM ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
VirinR schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:51:

Ligt ontzettend aan wat je er mee wil doen. Ik zit al even in het Mac ecosysteem en zit er aan te denken om nu nog snel een Intel variant te halen, omdat er sommige kleine tooltjes zijn waarvan ik mij afvraag of die gesport worden. Daarnaast vind ik boot camp fijn, en dat komt niet terug.

Uit jou verhaal maak ik op dat je van Windows naar Mac overstapt, dan sleep je die legacy niet mee. Als je daarnaast nog een Windows beschikbaar houd, zou het wachten op ARM het misschien waard zijn. Punt is dat niemand het op dit moment weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-05 12:14
Cyleo schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:08:
[...]

Ligt ontzettend aan wat je er mee wil doen. Ik zit al even in het Mac ecosysteem en zit er aan te denken om nu nog snel een Intel variant te halen, omdat er sommige kleine tooltjes zijn waarvan ik mij afvraag of die gesport worden. Daarnaast vind ik boot camp fijn, en dat komt niet terug.

Uit jou verhaal maak ik op dat je van Windows naar Mac overstapt, dan sleep je die legacy niet mee. Als je daarnaast nog een Windows beschikbaar houd, zou het wachten op ARM het misschien waard zijn. Punt is dat niemand het op dit moment weet.
Oké duidelijk. Zowel de MBA en de Mac Mini zijn voor mijn studie (bedrijfskunde) en het nodige mail, agenda, internet en Excel dus niet veel bijzonder. Gamen doe ik alleen op consoles en ik doe niet aan video- of fotobewerking.

Ik denk dat ik alsnog snel een Mac Mini koop, hoewel ik dan nu wel de i3-variant ga halen in plaats van de i5. Dit scheelt toch €330 en volgens Geekbench zou dit model al veel sneller zijn dan mijn huidige NUC.
De MBA laat ik wel even wachten. Deze is veel duurder en zal ik vanwege corona minder hard nodig hebben de Mac Mini.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
VirinR schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:46:
[...]

Oké duidelijk. Zowel de MBA en de Mac Mini zijn voor mijn studie (bedrijfskunde) en het nodige mail, agenda, internet en Excel dus niet veel bijzonder. Gamen doe ik alleen op consoles en ik doe niet aan video- of fotobewerking.
Houdt er rekening mee dat de bibliotheeksoftware voor bronvermelding mogelijk niet altijd even lekker werkt met MacOS / MS Word.
Bij mij op de universiteit gebruiken ze Mendeley en die ondersteunt Catalina nog niet eens. Regelmatig gezeur met de Citation plugin in Word.
Tot nog toe niet blokkerend voor mij geweest omdat ik daarnaast ook altijd nog toegang had tot BootCamp/Fusion en een echte Windows Laptop maar als het je enige pc wordt zou ik daar als ik jou was even rekening mee proberen te houden en dus voor een op Intel gebaseerde Mac gaan.

De MBA is minder geschikt voor het zware werk en zal redelijk snel gaan throttlen. Ik heb geen ervaring met de MBA dus ik kan je niet adviseren over virtualisatie performance op de MBA. Op de MBP is dat geen enkel probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Alle developers die nu al software ontwikkelen voor macOS via Xcode gaan dat net zo makkelijk doen voor Intel als ARM.
Niet alle developers die macOS software ontwikkelen maken gebruik van Xcode of de native APIs die macOS biedt. Denk hierbij aan veel software die gebruik maakt van Electron of vergelijkbare crossplatform frameworks. Die hebben het overigens sowieso al moeilijk. Als Apple iets nieuws introduceert moeten ze dat eerst naar het gebruikte framework vertalen voor ze het kunnen gebruiken. Dan krijg je dus dat gedoe bij Microsoft Office waarbij het meer dan een jaar duurt vooraleer iets als Word de Split View van iPadOS ondersteund terwijl bij andere developers dit in een paar dagen tot een week al voor elkaar was.
Apple heeft wereldwijd een marktaandeel van 7 procent in personal computers (qua shipments). Het marktaandeel van Intel in die markt is bijna 70 procent. De average selling price van een aan Apple geleverde cpu zal relatief hoog zijn. Voor Intel zal het wel een gevoelige klap zijn.
Zoals ik al zei is dat dus een deuk in een pakje boter. 93% is in handen van merken zoals HP, Dell en Lenovo. Wanneer 1 van hen naar iets als AMD switcht merkt Intel daar meer van dan een Apple die dat doet. Daarnaast is er ook nog een servermarkt waar Apple geen enkele rol van betekenis speelt en eerder genoemde merken wel.

Het enige waar Apple Intel echt zou kunnen raken is Thunderbolt omdat ze daar de grootste ambassadeur van zijn. Echter, Intel heeft inmiddels Thunderbolt richting USB-IF geschoven als onderdeel van USB.
Arrigi schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:48:
Voor corporate kan ik me ook inbeelden dat een laptop waar je niet zelf even een versleten batterij kan wisselen ongewenst is. Of een toetsenbord dat blijft haken, ook niet snel te wisselen bij de helpdesk. SSD kan je ook niet wisselen met een loaner.
Dat geldt wellicht voor de hele kleine bedrijfjes en de eenmanszaken maar niet voor de middelgrote tot hele grote bedrijven. Een laptop kan meer defecten krijgen. Een hele set aan onderdelen klaar hebben liggen is niks anders dan een compleet uit elkaar geschroefde laptop dus waarom dan niet gewoon een kantklare laptop hebben? Dat is dan ook exact wat er gebeurd: laptop stuk? No problem, dan krijg je een andere en kun je weer verder. Een schijf overzetten helpt daar soms wel bij maar vaak is de infra ook al hiervoor ingericht (je logt met je account ergens in en alles wordt voor je geïnstalleerd, data staat op het netwerk of je maakt iets van een RDP of Citrix sessie) waardoor het juist meer werk is dan dat het oplevert (vanuit beheer gezien).

Dat laatste is het meest belangrijke en iets wat altijd over het hoofd wordt gezien. Sleutelen is leuk voor thuis maar in het bedrijfsleven zijn dat kostbare uren die je veel beter kunt besteden. Dat soort zaken besteedt je beter uit (al dan niet met een mooi support contract erbij). Of zo'n laptop nou volledig uit elkaar geschroefd kan worden of niet, dat is het probleem van de reparateur :+
Of als je snel even aan die projector wil verbinden maar je moet *altijd* met dongles aanklooien want de projector doet geen USB-C.
Bij interne apparatuur kun je daar rekening mee houden. Bij ons liggen bij alle schermen in vergaderruimtes (groot en klein) een USB-C adaptertje voor wie het nodig heeft. Extern is wat lastiger maar daar heeft iedereen dan weer zijn eigen adapter voor.

Dit zijn echt geen issues, dit is gewoon een kwestie van goed systeembeheer (en dat is nou ook weer geen mega moeilijk iets).
Cyleo schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:08:
Uit jou verhaal maak ik op dat je van Windows naar Mac overstapt, dan sleep je die legacy niet mee.
Dat sleep je altijd mee. macOS gebruikers moeten straks kijken of hun software wel op arm64 draait, Windows mensen moeten zoeken naar alternatieven die op macOS en arm64 draaien. Beiden zullen het nodige moeten uitzoeken.

De uitdaging wordt je software maar dat zal alleen in den beginne lastig zijn. Het heeft gewoon zijn tijd nodig. Men heeft hier de mazzel dat veel unix tools al naar arm64 geport zijn (en vele andere architecturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:02:
[...]

Houdt er rekening mee dat de bibliotheeksoftware voor bronvermelding mogelijk niet altijd even lekker werkt met MacOS / MS Word.
Bij mij op de universiteit gebruiken ze Mendeley en die ondersteunt Catalina nog niet eens. Regelmatig gezeur met de Citation plugin in Word.
Tot nog toe niet blokkerend voor mij geweest omdat ik daarnaast ook altijd nog toegang had tot BootCamp/Fusion en een echte Windows Laptop maar als het je enige pc wordt zou ik daar als ik jou was even rekening mee proberen te houden en dus voor een op Intel gebaseerde Mac gaan.
Tijd om Latex te beginnen voor je papers :)
Vroeger veel gewerkt met Texpad, dan ben je ineens van die bibliotheek software verlost.

Maar inderdaad, er gaat altijd niet-compatibele software zijn die je toch nog over het hoofd ziet. Da's altijd het jammere van zulke migraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 22:30

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Hier nog een interessant artikel: https://nl.hardware.info/...teit-skylake-architectuur

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 06:38
Als ik even schaamteloos mezelf mag quoten O-) :
Balance schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:30:
Er zijn drie factoren die Arm-chips vanaf laat 2020 en begin 2021 een stuk interessanter maken:

Als eerste is de ARMv9 instructieset: In 2013 shokkeerde Apple de chipindustrie met de eerste ARMv8 chip voor mobiele apparaten, de Apple A7. Alle concurrentie gebruikte nog de ARMv7 instructieset en was van plan dat ook nog wel een aantal jaar te moeten gebruiken.
Nu komt ARMv9 er aan. Naar alle waarschijnlijkheid is Hercules de laatste high-performance ARMv8 kern en wordt Matterhorn in 2021 de eerste high-performance ARMv9 kern van Arm zelf. Apple ontwikkeld echter zijn eigen CPU-kernen en hoeven dus niet te wachten tot Matterhorn beschikbaar is. Huawei sprak in oktober 2019 ook al over de nabije komst van ARMv9.

De tweede zijn SVE2 vector extensies: SIMD-instructies, die meerdere kleine getallen per instructie kunnen verwerken (bijvoorbeeld vier 16-bits getallen in een 64-bits instructie), zijn al gemeengoed op x86, waaronder SSE2, SSSE3, AVX2 en nu AVX-512. Arm kent echter enkel NEON, een 128-bits brede vector instructieset die veel gebruikt wordt maar niet mee kan met het 256-bits brede AVX2 of zelfs 512-bits brede AVX-512. Arm heeft de opvolger echter al aangekondigd, Scalable Vector Extension 2 (SVE2). Zoals de naam impliceert is dit een schaalbare extensie met geen vaste breedte. SVE2 kan vectoren van 128-bits tot 2048-bits schalen, in 128-bits blokjes. Een smartwatch zou dus de simpelste 128-bits implementatie kunnen krijgen, een smartphone 256-bits, je laptop 512-bits, een krachtige dekstop 1024-bits en een server 2048-bits, terwijl deze allemaal op dezelfde code draaien (!).

De derde is TSMC's 5nm proces: We zullen het dit jaar al gaan zien in mobiele chips, maar in 2021 zullen de yields ook hoog genoeg zijn voor grotere laptop- en desktopchips. Er passen 85% meer transistors op TSMC N5 dan op N7 per vierkante millimeter, waarmee Apple genoeg speelruimte krijgt om krachtige ARMv9 cores met brede SVE2 vectorimplementaties te bouwen en er vervolgens ook nog eens veel op één chip te plaatsen. Het zou me niet verbazen als de krachtigste variant voor laptops 16 cores krijgt, eventueel in een mix van krachtige en efficiënte CPU-kernen.

Deze 3 factoren gaan ARM-chips vanaf 2021 veel competitiever maken, of Apple ze nu gebruikt of niet.
Ik denk dat Apple sinds de A11 uit 2017 al een SoC had kunnen maken die competitief waren met de Intel-chips voor mobiele apparaten. De efficiency was er, de performance was er, voor het eerst hadden ze een SoC waar de kleine en grote cores tegelijk konden draaien en TSMCs 10nm was vergelijkbaar en op dat punt volwassen genoeg t.o.v. Intels 14nm process.

Als Apple enkel MacBooks had gehad, waren ze drie jaar eerder aan deze transitie begonnen.

Echter, Apple wil zo'n transitie kort houden. Dus het hele segment, van een 7-watt MacBook Air tot 150 watt Mac Pro moeten ongeveer tegelijk over. En drie jaar geleden, was Apple simpelweg nog niet zo ver. Een 28-core CPU maken op TSMC 10nm was een ramp qua yields geweest, en de vraag was maar of die huidige cores ver genoeg opschaalde qua klokfrequentie.

Bovendien maakt veel high-performance software, zeker in de video-wereld, gebruik van SIMD acceleratie zoals AVX2. NEON kan daar simpelweg niet tegenop vanwege de beperktere SIMD-instructieset en kleinere executie-eenheden (128-bit tegenover 256-bit van Intel's AVX2).

Dus vandaar de drie ingrediënten zoals hierboven genoemd:
  • ARMv9 voor hogere IPC bij reguliere taken
  • SVE2 voor hogere IPC bij grote datasets (machine learning, video transcoding, etc.)
  • 5nm om stroomverbruik en yields onder controle te houden
Ik denk overigens als ARMv9 en SVE2 eerder beschikbaar waren dat ze het met 7nm chips ook prima hadden gered, maar enfin, dit geeft net de extra boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Dan hoop ik dat ze naast SVE2 ook direct TME toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-05 15:19
Gaat apple eigenlijk fat binaries leveren (intel & arm), of kan ARM code ook geemuleerd/vertaald worden naar intel code ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:17
tweazer schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:18:
Gaat apple eigenlijk fat binaries leveren (intel & arm), of kan ARM code ook geemuleerd/vertaald worden naar intel code ?
Ik dacht beide, “universal binaries” via Xcode en Rosetta 2 voor legacy apps.

https://developer.apple.c..._a_universal_macos_binary

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste