[Discussie] Transitie Intel naar ARM Macs

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:13
UnitedJunk schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:16:
[...]

Thanks voor de tip. Ik heb inderdaad wat apps die ik graag op mijn mac wil draaien maar waarvan de developer deze heeft uitgeschakeld voor universal downloads.
Top kijken of ik op deze manier de formule 1 apps kan installeren. .

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Femme schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:42:
De markt voor energiezuinige SoCs is bepaald niet klein. In aantallen in ieder geval fors groter dan die van desktop en server cpu's. Arm zit in alles van smartphones, tablets en mediaspelers tot aan netwerkapparatuur en auto's. Het falen van Intel om een rol van betekenis te spelen in die markten zorgt er nu wel voor dat ze dik in de problemen gaan komen.
Ah, de wel bekende en veel gemaakte denkfout dat grootte iets zegt over inkomsten. Grootte van een markt zegt alleen maar iets over de grootte, niet over hoeveel geld er te verdienen is. Er zijn dan ook zat kleine markten waar voor diverse bedrijven veel meer geld te halen valt dan de grote markt van bijv. de gemiddelde consument. Bij fotografie is fullframe een hele grote markt met als gevolg dat iedereen zich daar op stort. Fujifilm doet dat bewust niet en richt zich op een maatje kleiner en een maatje groter dan fullframe. In beide maatjes zijn er vrijwel geen spelers. Gevolg is nu wel dat ze een hele stevige positie hebben weten in te nemen. Leica zit ook in zo'n niche markt, verkoopt heel weinig tov de rest maar zit itt een Nikon niet in zwaar weer. Uiteindelijk is het meer van belang hoeveel geld je ergens aan kunt verdienen dan de grootte van de markt. Dat gaat kennelijk voor Intel dus ook op: er valt in de workstation/server/data centre markt veel meer te verdienen ook al is ie kleiner dan

Als je kijkt waar Intel zich op richt dan is dat heel veel onderzoek in diverse gebieden. Daarover hebben we hier op de frontpage ook al een nieuwsartikel gehad: nieuws: Intel toont vorderingen met fotonica, quantumchips en neuromorfische ...
Er zijn lang niet zoveel bedrijven op dit vlak met dat soort zaken bezig. Intel doet dus wat je als ondernemer behoort te doen: continu om je heen blijven kijken en zoeken naar nieuwe dingen waar je geld aan kunt verdienen.

Het bericht maakt ook korte metten met een ander veel gemaakte denkfout: denken dat het alleen maar om CPU's draait. De markt voor workstations/servers/data centra bestaat uit meer dan alleen maar CPU's. Men moet hier vooral niet vergeten dat Intel voor een chip-fabrikant is en niet een x86 cpu-fabrikant. Ze ontwerpen en produceren dan ook allerlei chips. Daarbij doen ze ook de nodige overnames en dan krijg je dingen als dit: Amazon AWS Announces EC2 Intel Habana Gaudi Instances. Het is jammer dat we vrij weinig van dit soort zaken op de tweakers.net frontpage kunnen vinden.
Persoonlijk denk ik dat de servermarkt er eerder aangaat voor Intel dan desktops. Al die cloudpartijen zoals Amazon en Google zijn hard op zoek naar oplossingen om het energieverbruik van hun datacentra terug te dringen en laat efficiency nou het speerpunt zijn van ARM.
Daarbij zie je ook dat die partijen x86 binnen boord willen houden en er ook nog meer dingen spelen dan alleen maar CPU's. Als je efficiency wil hebben dan zul je naar meer zaken moeten gaan kijken natuurlijk. Koeling speelt namelijk ook een hele grote rol als het op stroomgebruik aankomt (en de daarbij behorende milieudiscussie). Daarin zijn inmiddels ook veel efficiëntere systemen te verkrijgen.

Het was alleen niet wat ik bedoelde. Waar dit hele M1 verhaal zich afspeelt is in een markt waarin Intel zich niet tot nauwelijks bevindt.
Tot nu toe ontbrak het nog aan goede desktopmachines om native ARM development op te doen, dat gaat Apple makkelijker maken met Linux in een VM.
Aangezien macOS nog steeds UNIXv3 certified is hoeft dat niet eens in een vm. Bovendien zijn heel veel ontwikkelaars al lang en breed bezig met specifieke ARM ontwikkelmachines en al die Raspberry Pi-achtige SBC bordjes. Daar wordt van alles en nog wat mee gebouwd tot aan meetapparatuur dat metingen in onze atmosfeer verricht aan toe. Zelfs VMware is nu bezig om ESXi naar de Raspberry Pi te brengen. Omdat er nu echter nog heel veel x86 is denk ik eerlijk gezegd niet dat het gewone ontwikkelwerk nu ineens heel erg ARM gaat worden, eerder multi-arch. Kortom, wat je hier zegt is absoluut onterechte eer voor Apple. De Raspberry Pi Foundation heeft op dit vlak toch echt veel meer gedaan dan Apple.

Overigens vergeet je hier ook dat x86 al heel lang als ontwikkelplatform wordt gebruikt voor ARM software. Zoals je zelf al aangeeft zit ARM in alles van smartphones, tablets en mediaspelers tot aan netwerkapparatuur en auto's aan toe. Die software die daar op draait zal ongetwijfeld op de normale x86 laptops/desktops zijn gemaakt. Bij het Apple spul is dat zelfs 100% zeker. Wat wordt daar dan makkelijker aan voor een ontwikkelaar? Als we kijken naar iOS spul dan is een MacBook Pro of een Mac mini geen iPhone dus wordt er in een simulator of de echte hardware getest. De architectuur van de Mac veranderd daar helemaal niets aan dus hoezo worden dingen dan makkelijker? De programmeertaal en overige werkwijze veranderd niet.

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 05-12-2020 17:57 ]

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Lightroom is met versie 4.1 nu ook natively compatible met Apple Silicon. Lightroom Classic lijkt begin 2021 te volgen.

Hier meer over andere Adobe apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand trouwens iets over veiligheid en kwetsbaarheid van native Mac ARM apps?

Zowat iedere INTEL based app is wel gekraakt te vinden, maar zijn de nieuwe apps nu ook een stuk veiliger en moeilijker te kraken?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Greatsword schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:34:
Weet iemand trouwens iets over veiligheid en kwetsbaarheid van native Mac ARM apps?

Zowat iedere INTEL based app is wel gekraakt te vinden, maar zijn de nieuwe apps nu ook een stuk veiliger en moeilijker te kraken?
Wat bedoel je met gekraakt? Als in: omzeilen van een licentiebeveiliging ("crack")?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daedalus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:16:
[...]
Wat bedoel je met gekraakt? Als in: omzeilen van een licentiebeveiliging ("crack")?
Inderdaad, zijn ze dus veiliger of is het een kwestie van tijd dat deze ook gewoon allemaal gekraakt zijn.

Voorlopig is er nog Rosetta waardoor Intel Based apps gewoon werken, maar kan me voorstellen dat backward compatibiliteit over een paar jaar er uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De architectuur maakt hier niets uit, ieder stuk software is vatbaar voor exploits en bugs. Dit soort zaken kun je alleen beperken door goed over het ontwerp van je app en de code na te denken. Bij OpenBSD en NetBSD zijn ze hier nogal strikt in en dat betaald zich ook uit in veilige systemen (wat overigens niet betekent dat ze waterdicht zijn, dat is namelijk onmogelijk).

Houdt er hierbij rekening mee dat ongeacht de architectuur macOS al een geruime tijd gebruik maakt van certificaten voor ontwikkelaars en dat er nu ook zoiets is als notarisation. Beiden moeten geknoei met de software (het toevoegen van spyware, het kraken van software, etc.) zoveel mogelijk tegengaan. Als er iets niet aan certificaat of checksum klopt dan gaat het alarm af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1x3xc-12
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03-2021
Ik lees dat legaal windows draaien via parralels voorlopig niet mogelijk is ivm licentievoorwaarden van microsft. De zogenaamde walled garden idee.

Nu vroeg ik mij af is dit niet op te lossen door de distributie volledig te sluiten?? Stel je kiest in parralels voor windows arm en dan wordt deze geencrypt gedownload vanaf de ms servers. Een virtual machine waar ms arm op draait wordt daarnaast ook geencrypt zodat er geen kans op verspreiding is.

Op die manier houdt microsoft zijn walled garden en kan het toch worden aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik weet dat het vandaag de dag helemaal in is om overal tegen aan te schoppen en te kust en te keur mensen en instellingen van allerlei zaken valselijk te beschuldigen maar het slaat echt nergens op.

Het verhaal is simpel en onschuldig. Er zijn gewoonweg niet veel arm32/arm64 apparaten waar Windows 10 op kan of waar men Windows 10 op wil hebben. Op dit moment zijn dat zo'n beetje de Surface Pro X van Microsoft en de M1 Macs. De enige Windows 10 die op arm32/arm64 draait is de versie van de Surface Pro X en die wordt niet aan de gewone burger aangeboden maar aan OEM's. Er is wel een test versie die je kunt gebruiken en daar wordt nu gretig gebruik van gemaakt. Deze versie is niet onbeperkt te gebruiken. Dus je hebt de keuze uit veel geld neertellen voor zo'n OEM licentie of die test versie gebruiken.

M.a.w. het is een simpele kwestie van vraag en aanbod. De vraag is er vrijwel niet dus is er ook geen aanbod. Wellicht dat dit over een half jaar of jaar anders is. Het is uiteindelijk aan Microsoft om te bepalen of het winstgevend is om losse Windows 10 arm versies te gaan verkopen aan de gewone burger.

Overigens hamert Microsoft er op dat ze geen walled garden hebben en ook niet willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1x3xc-12
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03-2021
ppl schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:19:
Ik weet dat het vandaag de dag helemaal in is om overal tegen aan te schoppen en te kust en te keur mensen en instellingen van allerlei zaken valselijk te beschuldigen maar het slaat echt nergens op.

Het verhaal is simpel en onschuldig. Er zijn gewoonweg niet veel arm32/arm64 apparaten waar Windows 10 op kan of waar men Windows 10 op wil hebben. Op dit moment zijn dat zo'n beetje de Surface Pro X van Microsoft en de M1 Macs. De enige Windows 10 die op arm32/arm64 draait is de versie van de Surface Pro X en die wordt niet aan de gewone burger aangeboden maar aan OEM's. Er is wel een test versie die je kunt gebruiken en daar wordt nu gretig gebruik van gemaakt. Deze versie is niet onbeperkt te gebruiken. Dus je hebt de keuze uit veel geld neertellen voor zo'n OEM licentie of die test versie gebruiken.

M.a.w. het is een simpele kwestie van vraag en aanbod. De vraag is er vrijwel niet dus is er ook geen aanbod. Wellicht dat dit over een half jaar of jaar anders is. Het is uiteindelijk aan Microsoft om te bepalen of het winstgevend is om losse Windows 10 arm versies te gaan verkopen aan de gewone burger.

Overigens hamert Microsoft er op dat ze geen walled garden hebben en ook niet willen hebben.
Onzin MS levert ze alleen aan OEMS omdat ze niet willen dat windows 10 arm vrij vekrijgbaar is, zoals zijn x64 broertje. Het begin van de walled garden.

Het zou dus logisch zijn om oplossingen te bedenken die daarin meegaan. Denken dat windows 10 arm ooit vrij gereleasd wordt is vrij naief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het heeft weinig zin om over dingen te praten als je al niet eens weet wat een walled garden is. Een walled garden heeft namelijk niets met de licentie van het OS te maken want het gaat alleen over welke apps je binnen dat OS kunt installeren en via welke weg (oftewel, het gaat om app stores).

Als je graag een walled garden wil hebben om mensen geld af te troggelen dan zorg je er voor dat je OS door iedereen gekocht kan worden ;)

Dus nee, niks walled garden, gewoon vraag en aanbod.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Real-World Test: Photoshop for Apple Silicon is Really, Really Fast
https://petapixel.com/202...ilicon-is-a-game-changer/
Keep in mind that both the 13-inch MacBook Pro and the Dell XPS 17 boast a full 32GB of RAM to the Mac mini’s 16GB. The XPS 17 is also running a 10th Gen, 8-core Intel Core i9-10875H alongside a GeForce RTX 2060 Max-Q GPU with 6GB of VRAM. Finally, both the 13-inch Intel MacBook Pro ($3,000) and the Dell XPS 17 ($3,000) that we tested cost a whole lot more than the fully-loaded M1 Mac mini ($1,700) used for this comparison.
Afbeeldingslocatie: https://petapixel.com/assets/uploads/2021/03/M1-v-Intel-PS-Overall.png

[ Voor 46% gewijzigd door Icelus op 12-03-2021 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:04

4POX

Everybody is wired

Ik zit met een gedachte.

De iPad Pro zou helemaal niet de M1 kregen.

De iPad Pro heeft de M1 processor gekregen omdat door de wereldwijde chips tekorten het voor Apple makkelijker was om een nieuwe iPad rond de M1 te ontwerpen dan de opdracht te geven een nieuwe A15 lijn te starten. Er is een stabiele productie van M1 chips dus waarom die niet gebruiken.

Nu heeft Apple wel een soort van voorrang en is capaciteit jaren geleden al gereserveerd.

Wat zijn jullie ideeën hierover?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:14
4POX schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:45:
Ik zit met een gedachte.

De iPad Pro heeft de M1 processor gekregen omdat door de wereldwijde chips tekorten het voor Apple makkelijker was om een nieuwe iPad rond de M1 te ontwerpen dan de opdracht te geven een nieuwe A15 lijn te starten. Er is een stabiele productie van M1 chips dus waarom die niet gebruiken.

Nu heeft Apple wel een soort van voorrang en is capaciteit jaren geleden al gereserveerd.

Interessante gedachte.

Je zegt zelf al dat dit soort dingen door Apple en TSMC (jaren) vooruit gepland worden. Ik ga hier in mee, maar denk daarom ook dat het geen toeval is dat men de M1 processor voor de iPad Pro gebruikt.

Het was overigens sowieso te vroeg om een A15 te presenteren, dat is in het verleden alleen in September met de introductie van de iPhone gebeurd. Daarna kwam er later in het jaar of het daaropvolgende jaar pas een aangepaste versie van de A-processor voor de iPad.

Ik denk dat alle iPad Pro’s vanaf nu een M-processor krijgen, om deze productlijn te onderscheiden van de iPads die gericht zijn op de doorsnee consument.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

4POX schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:45:
Ik zit met een gedachte.

Mijn idee is dat de iPad Pro een A14X zou hebben gekregen welke in alle praktische zaken een M1 is. Het enige wat een MBP onderscheid van de iPadPro qua SoC is de Thunderbolt aansluiting.. en die zit dus wellicht om die reden ook in de iPadPro. Volgens mij klopt de eerste aanname niet geheel, want wat er in de iPad zou komen leek dermate veel op een M1 dat het achteraf logisch was dat Apple geen nieuwe CP's zou ontwikkelen.

Geheel los daarvan staat het ontwikkelen van de A15. Deze SoC wordt voor nieuwe generaties bedoeld met nieuwe trucjes om verbruik te laten zaken of performance te verbeteren (of allebei). Hierdoor zal de iPhone 13 met een A15 qua single-core performance wederom een stapje vooruit maken en kan Apple voor multicore apparaten een A15X of een M2 (zelfde beest) uitrollen.

Mijn verwachting is dat nu het volgende: de A14 is een 2+4 (power+zuinig) en de M1 is een 4+4 Setup. Een A15 zal dan een 2+4 worden (nieuwe cores) en de M2 zal dan een 8+2 setup worden. Deze M2 zal dan in nieuwe iMacs gestopt worden en de hogere MBP's, terwijl daarnaast de M1 blijft gebruikt worden voor de Air's en de Pro's. Eventuele M3's (16+2 of zo) is alleen maar meer van hetzelfde qua coregebruik, zodat de de A15-lijn alleen maar bruikbaar blijft voor deftige single-core modellen.
Ik verwacht dus eigenlijk dat de M1 qua gebruik in de Air en iPad Pro nog zeker 2 of 3 jaar zal plaatsvinden. De performance is dermate dat Apple de chips nog jaren kan blijven gebruiken in wat in feite low-end performance apparaten zijn.

Qua capaciteit: Tim Cook heeft Apple grootgemaakt door zijn unieke vaardigheid toe te passen: verticale integratie en supply-lines. Juist de vingerafdrukken van Cook maken dat Apple wellicht het minste last zal hebben van chiptekorten. De combinatie investeringen, duidelijkheid en bonussen die Apple al jaren aan leveranciers geeft maakt dat ze een klant zijn die bedrijven niet graag verliezen. TSMC voorop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Op basis van de meest recente geruchten van bronnen waaronder Mark Gurman (Bloomberg):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdGz-XC6zy9Wq9LWv5XEE8FC-mA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v0R8uyCMbrwIXpkt02Fi2r1q.png?f=fotoalbum_large

Herfst '21
MacBook Pro 14-inch en 16-inch (M1X)
Mac Mini (M1X)

Zomer '22
MacBook Air (M1X)

Herfst '22
30 - 32 inch iMac Pro (M2X)
Mac Pro (M2X of hoger)

* Waarvan allen een gewijzigd design krijgen

[ Voor 3% gewijzigd door robcoenen op 03-08-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

robcoenen schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:53:
Op basis van de meest recente geruchten van bronnen waaronder Mark Gurman (Bloomberg):

[Afbeelding]

Herfst '21
Mac Mini (M1X)

Zomer '22
MacBook Air (M1X)

Herfst '22
Mac Pro (M2X of hoger)

Dus de AIR gaat dezelfde CPU krijgen als de (dikke) PRO modellen. IMO lijkt dit sterk.

Ik vind het andere verhaal wat ik lees beter. M1 voor de instap modellen. M1X voor de professionele modellen.

Volgend jaar wordt het de M2 voor de instap modellen. En de M2X voor de Pro modellen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
4POX schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:24:
[...]

Dus de AIR gaat dezelfde CPU krijgen als de (dikke) PRO modellen. IMO lijkt dit sterk.

Ik vind het andere verhaal wat ik lees beter. M1 voor de instap modellen. M1X voor de professionele modellen.

Volgend jaar wordt het de M2 voor de instap modellen. En de M2X voor de Pro modellen.
Wellicht zowel een M1 als M1X model van de Air met daarin de prijsdifferentiatie (incl. bijv. op opslag, RAM etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-09 09:05
Ik kan het me beide wel goed voorstellen. En ik kan me zelfs bij Apple voorstellen dat de cpu praktisch dezelfde is maar ze een andere letter aan toevoegen om het zo meer "pro" te laten klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-08 13:24

4bit

Onward, to futility!

Oftewel upgraden ze de pro wat sneller en houden ze de Air en dergelijke op 1 of zelfs 2 generaties ouder.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 15:47
robcoenen schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:53:

[Afbeelding]

Herfst '21
Mac Mini (M1X)

Zomer '22
MacBook Air (M1X)

Herfst '22
Mac Pro (M2X of hoger)

OK thnx voor de info. Zag al zoiets voorbij komen op youtube. Maar balen zeg als de grote iMac zolaat volgend jaar wordt gereleased Ik zit met smart te wachten op de grotere variant ivm mijn werk! En een intel bak halen is zonde... bah :)

[ Voor 4% gewijzigd door Riptide op 04-08-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Riptide schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:51:
[...]

OK thnx voor de info. Zag al zoiets voorbij komen op youtube. Maar balen zeg als de grote iMac zolaat volgend jaar wordt gereleased Ik zit met smart te wachten op de grotere variant ivm mijn werk! En een intel bak halen is zonde... bah :)
Ik denk i.i.g. wel dat de M1(X) het wachten waard is, zeker in combinatie met een eventueel redesign. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 15:47
robcoenen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:37:
[...]
Ik denk i.i.g. wel dat de M1(X) het wachten waard is, zeker in combinatie met een eventueel redesign. :)
Ja inderdaad sowieso een veel betere machine in alle opzichten gezien de huidige ontwikkelingen bij apple. Maar man o man wat duurt het lang. Mijn iMac is echt oud aan het worden voor het werk die ik moet doen.
Uiteindelijk een luxe probleem hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Op mijn rondje luisterde ik naar ATP podcast. 1 van de heren had de theorie dat de high end Mac Pro de komende vijf jaren bij Intel blijft.

Dit klinkt in mijn oren erg aannemelijk. De Intel XEON is een beest. Het ontwerp en ontwikkeling van een Apple silicon voor alleen de HIGHEND Pro machines is een grote investering. Die die is erg groot.

[ Voor 5% gewijzigd door 4POX op 13-08-2021 09:57 . Reden: typo en aanvulling ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik meen dat ze ook wel de gedachte hadden dat in begin er naast de Intel een Apple Silicon lijn komt. Ik verwacht dat zelf ook.

Ik denk dat het ook er van af gaat hangen of ze andere extra GPU’s op die ARM Mac Pro ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Hoelang had Apple al het idee om naar ARM over te stappen?
Ik heb het 'gevoel' dat ze dat al lang hadden en het daarom ook zo lang duurde tot ze een nieuwe Mac Pro uitbrachten.

Sinds de vorige Mac Pro 'Trashcan' heeft het erg lang geduurd, tot het moment dat hun professionele gebruikers dreigde over te stappen. En die machine had al bij de release heel wat kritiek omdat uitbreiden beperkt was. Ik denk dat de iMac-pro aanvankelijk bedoeld was als een soort 'vervanger' van de Mac-pro. Apple wilde geen modulaire machines, alles werd zelfs alleen maar moeilijker iets te vervangen. En in die lijn past juist zo'n M1 machine prachtig met z'n system on a chip.
Uiteindelijk is Apple toen toch om omgegaan en heeft een nieuwe Mac Pro uitgebracht, eentje met een idiote prijs maar wel alles wat hun (vroegere) markt al die jaren zo graag heeft gewild.
Maar de release is best kort voor dat de ARM test machines beschikbaar kwamen. Als ik een plan zou maken zou ik dan liever een paar jaartjes wachten en kijken of ik een ARM Mac Pro kon uitbrengen.
Daarom dat ik denk dat de Mac Pro niet in hun strategie paste maar dat ze merkte een marktpositie aan het verliezen waren en toen concessie aan hun strategie gedaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18

MazeWing

The plot thickens...

PrimusIP schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:55:
Hoelang had Apple al het idee om naar ARM over te stappen?
Ik heb het 'gevoel' dat ze dat al lang hadden en het daarom ook zo lang duurde tot ze een nieuwe Mac Pro uitbrachten.

Sinds de vorige Mac Pro 'Trashcan' heeft het erg lang geduurd, tot het moment dat hun professionele gebruikers dreigde over te stappen. En die machine had al bij de release heel wat kritiek omdat uitbreiden beperkt was. Ik denk dat de iMac-pro aanvankelijk bedoeld was als een soort 'vervanger' van de Mac-pro. Apple wilde geen modulaire machines, alles werd zelfs alleen maar moeilijker iets te vervangen. En in die lijn past juist zo'n M1 machine prachtig met z'n system on a chip.
Uiteindelijk is Apple toen toch om omgegaan en heeft een nieuwe Mac Pro uitgebracht, eentje met een idiote prijs maar wel alles wat hun (vroegere) markt al die jaren zo graag heeft gewild.
Maar de release is best kort voor dat de ARM test machines beschikbaar kwamen. Als ik een plan zou maken zou ik dan liever een paar jaartjes wachten en kijken of ik een ARM Mac Pro kon uitbrengen.
Daarom dat ik denk dat de Mac Pro niet in hun strategie paste maar dat ze merkte een marktpositie aan het verliezen waren en toen concessie aan hun strategie gedaan hebben.
Ik denk dat ze weinig anders konden dan een Mac Pro uitbrengen op basis van Intel om daarmee te voorkomen dat een (klein) deel over zou stappen op non-mac vanwege de performance en modulariteit. Het is duidelijk dat ze "onderaan" beginnen bij de invoering van hun M1 soc en langzaam naar boven werken.

Dat zie je trouwens vaker; dat de markt die echt gericht is op professionals niet het beste van het beste krijgt maar eerder iets dat bewezen betrouwbaar is. Als je de professionals met een Mac Pro opzadelt met M-soc en vervolgens blijkt iets niet helemaal te werken o.i.d. dan heb je een groot probleem als bedrijf en jaag je letterlijk je klanten weg. Als de M-soc's zich eenmaal bewezen hebben (en het lijkt dat ze dat met verve gedaan hebben) is het tijd om deze in de high-end / professionele markt te implementeren.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik geloof al maanden de geruchten niet meer.

Dus ik doe een bonte voorspelling. Lees hier maar overheen. Komt toch niet uit

Dit najaar gaat Apple iets grof doen.

MacBook Air en MacBook Pro 13' modellen krijgen een M2. Het is een M1 met kleine aanpassingen. Beetje als van A14 naar de A15. Misschien met een kleine prijs bump omdat ze al uniek zijn in hun prijscategorie. Ik geloof niet in een redesign bij deze serie. Misschien de Touch Bar bij de pro weg. Maar ze kunnen die erop laten want de Pro 13" 2-ports is al een niche apparaat. Het is niet een pro machine.

MacBook Pro 14" en 16" krijgen een M2X. De M2 maar dan met meer CPU en GPU cores. Ze gaan niet goedkoop zijn omdat Apple precies weet waar ze gepositioneerd staan. Ze gaan toch wel verkocht worden omdat de kopers hun brood ermee verdienen.

De naam M1X voelt niet meer goed. Apple heeft deze naam zelfs al gelekt (Waarom zou je die naam lekken als een tag in je eigen video. Dat voelt meer als zijspoor) Door M1X te skippen en de SOC M2X te noemen maakt je al onderscheidt met de M1 serie.

Maar dit gaat niet uitkomen want dit past niet in Apple zijn strategie om het makkelijk te maken voor de consumenten. Zij willen je altijd aan het twijfelen houden bij de aanschaf van een product. Zij weten toch wel dat je voor een Apple kiest. Dat consumenten maanden kunnen wachten. Klanten onzeker houden is iets wat apple graag gebruikt. Je blijft ook consumenten houden die altijd zeggen dat ze een Apple kopen. Maar wachten op de perfecte machine. Dat zijn apple's klanten niet want die geven er nooit geld aan uit. Die blijven er alleen over praten. Als je Apple alle machines op hetzelfde moment zou refreshen hou je de onzekerheid factor eruit.

AKA Rinkel weblog

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik denk dat ze de Air zo laten, met M1 zonder upgrade. Met de M1 lopen ze al flink voor ten opzichte van zo'n beetje alles. Die een specbump geven én dan nog eens een snellere M2X uitbrengen voor de Pro-machines lijkt mij wat teveel van het goede. Hoe de snellere versie in de 14" en 16" gaat heten weet ik niet, M1X of M2. Het is mij om het even hoe ze 'm noemen trouwens.

De huidige 13" M1 zie ik misschien nog wel leverbaar blijven als iets lower-end model. Op die manier kan de prijs van de 14" er ook weer iets boven liggen, uiteindelijk wil men die toch vanwege de nieuwe vormgeving.

Ik zou het trouwens wel bijzonder vinden als de Touch Bar weg gaat. Niet dat ik er zo'n fan van ben, maar terug naar ouderwetse functietoetsen lijkt mij ook raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Tom schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:25:

De huidige 13" M1 zie ik misschien nog wel leverbaar blijven als iets lower-end model. Op die manier kan de prijs van de 14" er ook weer iets boven liggen, uiteindelijk wil men die toch vanwege de nieuwe vormgeving.

Ik zou het trouwens wel bijzonder vinden als de Touch Bar weg gaat. Niet dat ik er zo'n fan van ben, maar terug naar ouderwetse functietoetsen lijkt mij ook raar.
Ik haat de Touch Bar omdat ik die niet blind kan gebruiken. Even Youtube wat luider. Op mijn externe keyboard gaat dat snel en foutloos. Op de touchbar loop je te hannesen. Ik kan mijn spotify pauzeren met 1 klik. De touchbar is gewoon niet praktisch. Het is een gimmick met een copy van wat ik ook op het hoofdscherm zie. Maar dan kleiner. Ik ben gewoon sneller met blind typen en toetsencombinaties.

Veel zeggen dat ze de 14" MacBook willen. Maar zullen toch voor de 13" gaan. De 14" komt op de plek van de 13" 4poorts machine. (of dual fan model. Hoe ze dat beestje maar willen noemen) De huidige zit boven de 2000 euro. Er zit nu een verschil van een kleine 700 euro tussen die twee machines. Nieuwe vormgeving of niet. Niet iedereen heeft het budget voor een 2000+ euro laptop. Ik merk op social medial dat de gebruikers denken voor de prijs van de M1 MacBook Pro een MxX kunnen gaan halen. ALs er dit najaar een event is ga ik daarna met popcorn op Twitter en Facebook meelezen.

AKA Rinkel weblog

• Tom
  • Niet online

Tom

Ik vind de huidige prijsstelling van die Intel Macbook's moeilijk te verklaren. Wellicht gericht op zakelijke gebruikers die softwarematig aan Intel vast zitten waardoor ze die nog even in het assortiment houden (de oude 21" iMac is op die manier ook nog ergens te vinden), maar voor veel mensen zijn ze niet interessant. Upgrade je de 13" M1 naar 16 GB+512 GB dan zit je op 1900 euro (wat ik voor zo'n machine ook een logische prijs vind). Dan blijven bij die Intel alleen die twee extra poorten over... lijkt mij geen 200+ euro meerprijs waard.

• PrimusIP
Apple is doorgaans erg slecht in hun prijs voor oude hardware. Voordat ze de Mac mini een flinke upgrade gaven betaalde je er ook veel te veel voor.
Het lijkt dat ze denken dat iets nog steeds het laatste model is in plaats van denken dat het twee jaar oude hardware ontwerp is.

Sommige mensen klagen dat Apple veel te overpriced is. Voor een deel van de hardware is dat ook gewoon zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-09 19:09

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ben heel nieuwsgierig naar de nieuwe updates die er straks aankomen. Een M1X of M2.. als het in de praktijk krachtiger is dan de M1 nu is, dan wordt het wel heel serieus. En overweeg ik om weer geheel terug te keren in het hok van Mac. Ik ben een jaar of 5 geleden overgestapt naar een PC om op te werken. Overigens geen spijt van gehad. W10 is een prima OS en heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
:>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjAZBNf3nnP0Vk5FbD4PXMyRxeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sgjk3IvcRlOi4isFJFLo7R4j.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZ-jJHzyZxjT9kX8facuTtBK5kI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4Lro3MaFHMbQKihKafN9uor.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Die m1 Max was wel een leuke verrassing:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

indrukwekkende presentatie. Verwacht ook niets anders van Apple haha. Nu even afwachten wat de benchmarks gaan zijn van youtubers die dit helemaal vervelends toe aan de tand gaan voelen.

Ik ben in ieder geval onder de indruk van de cijfers. De M1 was al een interessante chip. En deze jongens doen er een schep bovenop. Dit moet toch serieus zeer gaan doen in het andere hok (Intel / AMD) die dergelijke prestaties moeten betalen met hitte en hoge energie verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

RoyK schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:01:
Ik ben in ieder geval onder de indruk van de cijfers. De M1 was al een interessante chip. En deze jongens doen er een schep bovenop. Dit moet toch serieus zeer gaan doen in het andere hok (Intel / AMD) die dergelijke prestaties moeten betalen met hitte en hoge energie verbruik.
Denk het niet. Apple Silicon zal niet verkocht worden aan Dell, Sony of lenovo.

Je gaat niet opeens Playstations en thinkpads krijgen met een Apple Slicon.

Intel en AMD zullen hun CPU's blijven verkopen aan elke producent die niet zijn eigen chips maakt.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

4POX schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:04:
[...]

Denk het niet. Apple Silicon zal niet verkocht worden aan Dell, Sony of lenovo.

Je gaat niet opeens Playstations en thinkpads krijgen met een Apple Slicon.

Intel en AMD zullen hun CPU's blijven verkopen aan elke producent die niet zijn eigen chips maakt.
Mensen kunnen ook overstappen naar een Mac als de software daar ook is. Met Rosetta lijkt me dat ook niet zo een ding meer. Toch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

RoyK schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:10:
[...]

Mensen kunnen ook overstappen naar een Mac als de software daar ook is. Met Rosetta lijkt me dat ook niet zo een ding meer. Toch? :?
Dat kan.

1. Meeste mensen zie ik werken met een 400-600 euro laptops. Je hebt dan een 15,1 inch scherm
2. Niet alle software is beschikbaar voor Macos. Windows heeft een enorm eco-systeem
3. Niet iedereen is fan van Apple.
4. Games
5. Games
6. Games

[edit]

Ben benieuwd of de uitgezete kernen in de cpu/gpu met een hack aangezet kunnen worden. Ik weet niet hoe goed de yields zijn van de productielijn. Komende weken hoop ik op veel leuk technish nieuws.

[ Voor 17% gewijzigd door 4POX op 18-10-2021 20:38 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

4POX schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:15:
[...]

Dat kan.

1. Meeste mensen zie ik werken met een 400-600 euro laptops. Je hebt dan een 15,1 inch scherm
2. Niet alle software is beschikbaar voor Macos. Windows heeft een enorm eco-systeem
3. Niet iedereen is fan van Apple.
4. Games
5. Games
6. Games
Apple mikt niet op de gamer met deze laptops maar op productiviteit.

Als jij op een 15" laptop een video moet bewerken zal je daar een pittige cpu / geheugen in moeten gooien. En als het even kan ook wat cuda cores voor het exporteren. En dan dan gaan er verschillen ontstaan in accuduur, temperatuur en snelheid.

Ik ben een stevige Photoshopper. Als effecten sneller staan, misschien zelfs wel realtime kan ik anders gaan werken. Dit geldt ook voor Adobe illustrator waar effecten echt een pain in de ass kunnen zijn.

Ik ga ervanuit dat deze lineup ook in de Mac mini's gaat komen. En dan heb je een serieuze powerhouse staan zo groot als een boek. Ik zit nu naar mijn PC te kijken. Wat dan eingelijk maar een enorme lompe kast is en idle al ruim 110 watt uit het stopcontact trekt.

Als je dan ook nog kijk naar de aanschafprijs, is het helemaal no-brainer (ik richt me dan even op de Mac mini a 800 euro en een memory upgrade naar 16gb).

Ik ben absoluut geen Apple fan. Paar jaar geleden zelfs weg gegaan als dagelijkse computer. Maar met dit zijn ze echt interessant bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

RoyK schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:43:
[...]

Apple mikt niet op de gamer met deze laptops maar op productiviteit.

Als jij op een 15" laptop een video moet bewerken zal je daar een pittige cpu / geheugen in moeten gooien. En als het even kan ook wat cuda cores voor het exporteren. En dan dan gaan er verschillen ontstaan in accuduur, temperatuur en snelheid.

Ik ben een stevige Photoshopper. Als effecten sneller staan, misschien zelfs wel realtime kan ik anders gaan werken. Dit geldt ook voor Adobe illustrator waar effecten echt een pain in de ass kunnen zijn.

Ik ga ervanuit dat deze lineup ook in de Mac mini's gaat komen. En dan heb je een serieuze powerhouse staan zo groot als een boek. Ik zit nu naar mijn PC te kijken. Wat dan eingelijk maar een enorme lompe kast is en idle al ruim 110 watt uit het stopcontact trekt.

Als je dan ook nog kijk naar de aanschafprijs, is het helemaal no-brainer (ik richt me dan even op de Mac mini a 800 euro en een memory upgrade naar 16gb).

Ik ben absoluut geen Apple fan. Paar jaar geleden zelfs weg gegaan als dagelijkse computer. Maar met dit zijn ze echt interessant bezig.
Ik dacht dat je het meer in het algemeen schreef. Dat Apple nu zo goed bezig is, waarom niet iedereen een Apple koopt. Zo las ik het. Dan heb ik het niet goed begrepen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

4POX schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:12:
[...]

Ik dacht dat je het meer in het algemeen schreef. Dat Apple nu zo goed bezig is, waarom niet iedereen een Apple koopt. Zo las ik het. Dan heb ik het niet goed begrepen.
Voor iedere gewone desktop gebruiker vind ik die mac mini van 650 euro inderdaad wel een alleskunner haha :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

RoyK schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:34:
[...]

Voor iedere gewone desktop gebruiker vind ik die mac mini van 650 euro inderdaad wel een alleskunner haha :D
Niet iedere gewone desktop gebruiker kan de BTW terugkrijgen. Of heeft U een link waar ik als normale gebruiiker voor 650 euro een M1 kan bestellen?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

4POX schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:01:
[...]

Niet iedere gewone desktop gebruiker kan de BTW terugkrijgen. Of heeft U een link waar ik als normale gebruiiker voor 650 euro een M1 kan bestellen?
pricewatch: Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 256GB ssd

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Eerste Geekbench scores: https://browser.geekbench.com/v5/cpu/10478011
Dit komt overeen met een 12 core Mac Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Icelus schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:32:
Eerste Geekbench scores: https://browser.geekbench.com/v5/cpu/10478011
Dit komt overeen met een 12 core Mac Pro.
Single core exact gelijk aan en multicore 60% sneller dan de M1 in mijn MacBook Air. Dat is een flinke stap, maar je ziet wel dat schalen niet lineair met het aantal cores is. De GPU upgrade daarentegen ben ik meer benieuwd naar :)

Edit: ik zie zelfs dat dit de score is voor de M1 Max met 64GB, die van de M1 Max met 32GB scoort gek genoeg 1000 punten lager.

[ Voor 12% gewijzigd door Jazzle op 19-10-2021 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 11-09 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Jazzle schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:27:
[...]

Single core exact gelijk aan en multicore 60% sneller dan de M1 in mijn MacBook Air. Dat is een flinke stap, maar je ziet wel dat schalen niet lineair met het aantal cores is. De GPU upgrade daarentegen ben ik meer benieuwd naar :)
Voor een stap van 4+4 naar 8+2 high-performance/efficency cores niet slecht denk ik.

De vier efficiency cores in de M1 doen niet niets. De performance is 20-30% van de high performance cores. Dus theoretisch heeft een M1 530% van de performance van een enkele high-performance core en de M1 Max 860%, oftewel een stijging van ruim 60 procent. Geekbench gaat van ca. 7700 naar 12400 (+61%) is wat je theoretisch mag verwachten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Jazzle schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:27:
[...]

Edit: ik zie zelfs dat dit de score is voor de M1 Max met 64GB, die van de M1 Max met 32GB scoort gek genoeg 1000 punten lager.
Voor de totaalscore inderdaad. Als je de tests afzonderlijk vergelijkt zijn sommige 2x zo snel (AES, Raytracing). Geheugen en of tests überhaupt goed parallel zijn uit te voeren beïnvloeden het resultaat.

https://browser.geekbench...0478011?baseline=10498460

[ Voor 5% gewijzigd door Icelus op 20-10-2021 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Apple's M1 Pro, M1 Max SoCs Investigated: New Performance and Efficiency Heights

https://www.anandtech.com...m1-max-performance-review

[ Voor 40% gewijzigd door Icelus op 25-10-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Rendering on the Apple M1 Max Chip
https://blog.yiningkarlli.com/2021/10/takua-on-m1-max.html
code:
1
2
3
4
5
6
7
Apple M1 Max (Plugged in)          478 s    60 W
Apple M1 Max (Battery)             496 s   
Intel Core i7-9750H (Plugged in)  1084 s    45 W
Intel Core i7-9750H (Battery)     1219 s  
Intel Xeon W-3245                  345 s   205 W
Intel Xeon E5-2680 x2              576 s   260 W
AMD Threadripper 3990X             108 s   280 W

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De nieuwe M1 Pro en Max chips zijn nu al super snel, krachtig en zuinig maar het ziet er dus naar uit dat we over 2 jaar weer een flinke sprong zullen gaan merken qua performance.

Future Apple Silicon Macs Will Reportedly Use 3nm Chips With Up to 40 Cores

Apple is planning a "much bigger leap" with its third-generation chips.

For comparison, the M1 chip has an 8-core CPU and the M1 Pro and M1 Max chips have 10-core CPUs, while Apple's high-end Mac Pro tower can be configured with up to a 28-core Intel Xeon W processor.

The report cites sources who expect TSMC to be able to reliably manufacture 3nm chips by 2023 for use in both Macs and iPhones. The third-generation chips are codenamed Ibiza, Lobos, and Palma, according to the report, and it's likely they will debut in higher-end Macs first, such as future 14-inch and 16-inch MacBook Pro models. A less powerful third-generation chip is also said to be planned for a future MacBook Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik kan niet wachten op een serieuze desktop update met M1 pro / max. Een Mac Mini M1 Pro met 16 of 32gb geheugen en niet perse 'zuinig' hoeft te zijn, wat natuurlijk wel een dingetje is voor een laptop.

Misschien begint Apple ook interessant te worden voor tripple A game developers om hun toppers ook in het Apple segment uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik ben wel benieuwd naar wat de Mac Pro gaat brengen op Apple Silicon gebied. En gaat die machine modulair worden, kun je third party spul in stoppen? Of wordt het een system on a chip doosje, met eventueel mogelijkheid om andere Apple uitbreidingskaartjes in te prikken? Wordt de Mac Pro een soort hele dure Mac Medium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
RoyK schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:24:
Misschien begint Apple ook interessant te worden voor tripple A game developers om hun toppers ook in het Apple segment uit te brengen.
Dat betwijfel ik. De hardware performance was onder Intel ook al het probleem niet waarom ze niet voor macOS schreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

PrimusIP schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:12:
Ik ben wel benieuwd naar wat de Mac Pro gaat brengen op Apple Silicon gebied. En gaat die machine modulair worden, kun je third party spul in stoppen? Of wordt het een system on a chip doosje, met eventueel mogelijkheid om andere Apple uitbreidingskaartjes in te prikken? Wordt de Mac Pro een soort hele dure Mac Medium?
Ik las laatst iets over een M1+ M1 pro + M1 Max combi in 1 geheel. Maar misschien was dat een bullshit story haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
PrimusIP schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:12:
Ik ben benieuwd hoe ze dat bijvoorbeeld gaan doen met RAM. In een Mac Pro kun je heel veel geheugen stoppen, bijvoorbeeld MKBHD had het over hun Mac Pro met 768 GB RAM.

In de huidige M1 / Pro / Max zit het RAM in het package van de chip zelf geïntegreerd en is het niet uitbreidbaar. Het lijkt me sterk dat ze dat ook in de Apple Silicon Mac Pro op dezelfde manier gaan doen. Misschien krijgt die Mac Pro een nog grotere versie van de M1 chip met bijvoorbeeld maximaal 128 GB RAM in de package van de chip, met ook een mogelijkheid erbij om het geheugen met DDR5 DIMM's op het moederbord uit te breiden.

Of en hoe je er ook een aparte GPU in zou kunnen stoppen moeten we ook nog zien. Één van de sterke punten die de M1-serie processors zo krachtig maakt is het unified memory. Met een aparte GPU is unified memory denk ik niet mogelijk. In ieder geval is het zeker niet mogelijk met standaard-GPU's van AMD of NVidia.

[ Voor 3% gewijzigd door jj71 op 07-11-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePig
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-08 16:15
Als ik de vele YouTube videos mag geloven, is er geen thermal throttling op de M1 Pro en Max in de huidige MacBook Pro's. Er is dus nog een zekere marge om de kloksnelheid te verhogen voor de volgende generatie (M2 Pro en Max). Apple heeft de opdracht gegeven aan hun chip fabrikant (TSCM) dat ze vanaf 2023 3nm chips moeten kunnen produceren. Deze generatie (M3 of M4) chips zullen hierdoor sneller en efficiënter zijn. Apple kan in de volgende generaties dus 'spelen' met de klokfrequentie en kleine optimalisaties uitvoeren, om zo jaarlijks ongeveer 20% snellere chips op de markt te brengen.

Voor de Mac Pro zal je wellicht M1 Max chips (2 of 4) vinden die een "silicon interconnect fabric" vormen, net zoals AMD doet met hun AMD Pro Vega II Duo. Zo kan je een RAM geheugen bekomen van 4 x 64 = 256 GB.

Ik zie niet direct gebeuren dat ze veel grotere chips gaan maken. Een grotere chip neemt eenmaal maar plaats in op de wafer. Je weet dat x% chips op een wafer een klein defect hebben, waarvan je nog enkele cores kan uitschakelen en goedkoper verkopen. Maar ook x% chips zijn onbruikbaar. Bij grotere chips is de kans nu eenmaal groter op minder bruikbare chips. Het is economisch dus voordeliger om kleinere chips te maken en deze te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik las zojuist dat DDR5 heeft ingebouwde ECC. Is dit voldoende voor gebruik in PRO desktop machines?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Apple Silicon Roadmap Based on 18-Month Upgrade Cycle, Claims Report

According to sources in the supply chain industry, Apple Silicon will be updated every 18 months in the future. In the second half of 2022, Apple will first launch the M2 processor code-named Staten, and in the first half of 2023, it will launch the new M2X processor architecture code-named Rhodes, and release two processors such as M2 Pro and M2 Max according to the different graphics cores. Apple's M2 series processors all use the 4-nanometer process, and will be updated to the M3 series processors after an 18-month cycle. It is expected that they will be mass-produced using TSMC's 3-nanometer process.

Afbeeldingslocatie: https://cteecors.azureedge.net/wp-content/uploads/2021/12/19/20-84623-005.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26
Zit wat in toch. Zou het knap vinden als ze het elk jaar voor elkaar krijgen zoals bij de iPhone.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Ja ik zou ook verwachten dat de meer mature pc markt toch een tragere upgrade cycle heeft. Mensen houden hun pc’s ook eerder rond de 8 jaar geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Quakie schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:28:
Zit wat in toch. Zou het knap vinden als ze het elk jaar voor elkaar krijgen zoals bij de iPhone.
In de ATP podcast leggen ze uit dat Apple (en alle andere fabrikanten) beginnen met simpele dingen. De iPhone cpu's. Snappen ze dat dan scalen ze op naar iets groter. (M1) En als laatst gaat het in de meer complexe ontwerpen. (m1pro etc)

Ik heb een vraag. Zijn de CPU kernen in de A14 en A15 identiek? Anders ben ik wel benieuwd hoe Apple dat gaat doen. jaarlijkse CPU refresh voor de telefoons en een 18 maanden voor laptops.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
4bit schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:17:
Ja ik zou ook verwachten dat de meer mature pc markt toch een tragere upgrade cycle heeft. Mensen houden hun pc’s ook eerder rond de 8 jaar geloof ik.
Acht jaar vind ik te optimistisch. Mijn game pc was vijf jaar toen die het begaf. Beetje te vroeg voor mijn gevoel, maar ik geloof niet dat pc’s wel gemiddeld eerder dan acht jaar worden afgeschreven. Laptops gaan gemiddeld korter mee dan pc’s.
Apple spul gaat vaak wel wat langer mee. Maar ook dan vind ik acht jaar wel gemiddeld aan de te lange kant.
Ik verwacht dat mijn m1 mba het wel minstens vijf jaar zou moeten uithouden zonder dat het voor me te erg storend is qua performance en batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26
@4POX Als ik de vele techneuten mag geloven zijn de alle cores anders in de A15. Ze draaien sneller, ze gebruiken minder energie. Uiteraard is GPU ook aangepakt. Echter zijn verschillen niet zo extreem vandaar dat apple het niet 1 op 1 vergelijkt. Het blijft een mooie ontwikkeling, en zal vast basis zijn voor de M2 laptop.
M1 is ook aangepast en hierdoor kan het best zijn dat de M2 Pro / Max gebaseerd is op de cores van de A15. Ook als ze dat pas eind 2022 lanceren. TSMC heeft volgens mij al lichte vertragingen dus ik denk dat Apple daar meer mee zit. Dat ze niet gauw naar 4 of 3 nm kunnen..

Er is een trouwens een uitgebreide interview te zien met Apple VPs en vertellen ze erover. Kanaal van Richie. Het is best knap wat ze doen en het blijkt vrij goed te schalen vandaar alle verhalen over 64GPUs en 2x M1Max voor in de Mac Pro's. Het verhaal lijkt te kloppen dat apple zelf ook verbaasd was heel snel en energie zuinig het was tijdens testen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik ben benieuwd of de opvolger van de 27" iMac dan ook gelijk een Mini-LED display krijgt zoals de recente Macbook Pro's :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tux3.14 op 24-01-2022 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tux3.14 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:47:
Ik ben benieuwd of de opvolger van de 27" iMac dan ook gelijk een Mini-LED display krijgt zoals de recente Macbook Pro's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Thnx. Nu maar zien of de geruchten gaan kloppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik hoorde een podcast waarin ze aan het discuseren waren waarom de het nieuwe Apple scherm volgens de geruchten een A soc gaat krijgen. Mijn voorspelling is dat het nieuwe Apple scherm Wifi en bluetooth heeft voor universal control. Hou een apple device dichtbij het scherm en het werkt al. Geen kabel nodig.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
4POX schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:18:
[...]

Ik hoorde een podcast waarin ze aan het discuseren waren waarom de het nieuwe Apple scherm volgens de geruchten een A soc gaat krijgen. Mijn voorspelling is dat het nieuwe Apple scherm Wifi en bluetooth heeft voor universal control. Hou een apple device dichtbij het scherm en het werkt al. Geen kabel nodig.
Ik ben nog steeds benieuwd wat ze met Ultra Wide Band gaan doen. Dat zou een goede zijn voor een draadloze monitor, én dan heb je ook een Ax SOC nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

m_a_rnix schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:41:
[...]

Ik ben nog steeds benieuwd wat ze met Ultra Wide Band gaan doen. Dat zou een goede zijn voor een draadloze monitor, én dan heb je ook een Ax SOC nodig denk ik.
Beetje het idee wat je in veel (SF) films ziet? Je richt jouw device richting een scherm en je gooit als ware de media naar het scherm?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
4POX schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:16:
[...]

Beetje het idee wat je in veel (SF) films ziet? Je richt jouw device richting een scherm en je gooit als ware de media naar het scherm?
Fijne techniek trouwens als het zo makkelijk werkt. En doorgaans dan ook nog eens autonoom verder gaat.
Airplay en airdrop komt daar momenteel nog het meest in de buurt, maar zoals het in bijvoorbeeld The Expanse of in Black Mirror gaat is het nog niet.
Heeft trouwens voor mij beetje meegeholpen om naast mijn iPhone meer Apple spul te willen. Ik heb vroeger zoiets wel geprobeerd met Spul met Windows, linux, etc. Maar dan heb je te vaak dat verbinding weer niet herkent wordt en je weer moet prutsen alles aan elkaar te knopen, dingen moet resetten, etc. Binnen Apples bubble werkt het tenminste meestal gewoon. Al zijn er wat mij betreft wel verbeterslagen te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door PrimusIP op 25-01-2022 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qFtfw2Zn8gVma99pFPkkJTx0dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHhuQWt7Hpwq7brk9IW5nQya.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Indrukwekkend. Ik zag 'm voorbij komen in de Apple Event.
Ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat uitpakken. Een jaar of 15 geleden deed Intel hetzelfde met bepaalde CPU's door 2 chips op 1 socket te plakken. Dat werkte veel minder efficient dan een 'echte' dual- of quadcore CPU's.
Kennelijk heeft Apple hier wel over nagedacht door een 'UltraFusion-Interconnect' te gebruiken, maar ben toch wel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
AMD doet dit al jaren in hun grotere procesors, alleen noemen ze het daar Infinitry Fabric in plaats van UltraFusion. In sommige CPUs hebben ze zelfs vier chiplets in plaats van twee.

Er is wel aanvullende latency meetbaar ten opzichte van een CPU met 1 chiplet, maar minder dan bij een systeem met meerdere losse processoren. In het totaalplaatje scoort zo'n multi-chiplet CPU natuurlijk gewoon hoger door de hogere core count en cache.

De gigantische memory bandwith die Apple claimt voor de M1 Ultra moet wel met een korrel zout wordt genomen. Voor een enkele thread zal die niet verder komen dan de M1 in een MacBook Air. Dat is ook al te zien bij de M1 Max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrigi
  • Laatst online: 11-09 21:33
AMD heeft diezelfde technologie (die geloof ik gewoon PCI-E is) trouwens in gebruik voor hun CDNA2 GPUs. Een MI250 bestaat bvb uit 2 chips (zoals de M1 Ultra) en heeft zo te zien "maar" 400GB/s tussen die twee chips maar heeft daarnaast ook nog eens 800GB/s aan externe links om te linken naar andere chips. Zie https://www.amd.com/syste...amd-cdna2-white-paper.pdf voor voorbeelden.

Daarnaast spreekt AMD over 3,2TB/s geheugenbandbreedte (per 2 chips), dus op dat vlak is het ook niet bepaald alsof Apple magisch doet. AMD bouwt een ecosysteem om enorme CPUs en GPUs op veel grotere schaal te laten samenwerken.

Het speciale aan die M1 Ultra in dit geval is dat ze een reeds enorme chip aan een broertje koppelen... voor desktopgebruik. Voor deze chips hebben ze nu echter wel de limiet bereikt. (alle verbindingen zijn nu bezet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Volgens Gurman komt er ook nog een 4x: https://twitter.com/markgurman/status/1450233957350576129

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
Oct 19, 2021

Dat is gebaseerd op de "Jade 2C" en "Jade 4C-die" geruchten. Zie bvb https://news.ycombinator.com/item?id=27197541
Het idee van 2x Max aan elkaar te koppelen was ook zeer waarschijnlijk gezien de die shots zo'n koppeling toonden: https://hothardware.com/n...-in-chip-die-map-analysis
Iets dat Johny Srouji gisteren als "secret" noemde.

Met de reeds lang ontdekte interconnect nu 100% in gebruik op de aan elkaar gekoppelde "Max" chips lijkt er met dit design gewoon niet verder te schalen. Vermoedelijk is het idee van 4x M1 nooit uitgevoerd en voor de M2 gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik krijg het in mijn hoofd niet helemaal voorelkaar.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/pAHWLwzMESeVcaiSLFtvcJ-970-80.png.webp

Hoe kan je vier dies aan elkaar koppelen? Krijg je een hele lange package. Gaat Apple dies stapelen. Of is er een andere methode. Zoals de 2x2 die tomshardware heeft getekend. Maar het lijkt of je dan geheugen bandbreedte opoffert.

Ik zie Apple geen Mac pro machine meer maken met twee aparte packages op een moederbord met geheugensloten.

[edit]

of gaan we vier dies zien en acht geheugen chips 360 graden rondom de package. Dat zou nog kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door 4POX op 09-03-2022 13:29 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
IO die zoals anderen het doen gaan ervan uit dat je geheugen aan die "IO die" zit. Datapad naar de geheugenchips zou overal idealiter evenlang moeten zijn.
In jouw voorgestelde tekening zou geheugen verbinden zoals dat nu gebeurt lastig, denk ik.

Je kan een M2 bouwen waarin 2 van die interconnets voorzien zijn en samen met 3 andere een ring vormen van vier.
Of zelfde interconnect (en mogelijk fyisek anders indelen) splitten voor halve bandbreedte per interconnect.
Of een topologie met 3, zodat de latency naar alle chips (en hun verbonden geheugen) gelijk is.

Koffiedik kijken.

edit: los daarvan zou je bij een vernieuwde Mac Pro ook uitbreidbaarheid verwachten. Zaken zoals de vastgesoldeerde SSD, vaste hoeveelheid geheugen op de package, enkel een handvol Thunderbolt aansluitingen moeten allemaal vervangen worden. Misschien wel een SoC package die vervangen kan worden.

PCI-E5 x16 biedt op dit moment 63GBps. Thunderbolt 4 doet hooguit 40Gbps of 5GBps.
De huidige mac pro biedt 3x x16, 4x x8 en 1x x4.
Geen idee wat voor kaarten er in geïnstalleerd zouden worden als alles via de interne GPU moet, maar het is wel een significant stuk potentiële functionaliteit.

[ Voor 33% gewijzigd door Arrigi op 09-03-2022 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Volgens mij hebben veel mensen wel verkeerde verwachtingen van de M2, alsof die sneller is dan alles wat M1 is. Daar leek het langere tijd op omdat ze die strategie hadden bij iPhone/iPad's, maar gezien de verschillende modellen met inmiddels verschillende footprints qua formaat geloof ik daar niet zo in.

Ik denk dat elke generatie alleen binnen dezelfde lijn (base, Pro, Max, Ultra), of hooguit één lijn erboven, sneller is dan de voorganger. Dus hooguit dat een M2 straks sneller is dan een M1 Pro. Volgens mij blijven ze die lijnen vanaf nu ook toepassen in de apparaten die erbij passen, naar de doelgroep: base M in consumer devices (iPad's, MacBook Air, iMac, Mac Mini etc.), M Pro en Max voor pro's (MacBook Pro, Mac Studio) en M Ultra (en eventueel nog één er boven) als echte high-end (Mac Studio en Mac Pro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Er is iets anders wat in mijn hoofd rondgaat. Hoe groot is de kans dat Apple zometeen een M1/M2 in een iPhone gaat plaatsen? Een Mx cpu met 5/6 GPU cores geactiveerd en bijvoorbeeld drie power cores.

Design technische denk ik niet. De package is heel anders. Maar het zou zomaar kunnen. Een A16 voor de low end modellen iphone en ipad modellen en een Mx voor de PRO modellen.

Apple ontwerpt de M2 chips zo dat je die je door binning kan gebruiken in een grote range van producten. Ze doen dat al met de M1 max/pro/ultra chips.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
4POX schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 04:12:
Er is iets anders wat in mijn hoofd rondgaat. Hoe groot is de kans dat Apple zometeen een M1/M2 in een iPhone gaat plaatsen? Een Mx cpu met 5/6 GPU cores geactiveerd en bijvoorbeeld drie power cores.

Design technische denk ik niet. De package is heel anders. Maar het zou zomaar kunnen. Een A16 voor de low end modellen iphone en ipad modellen en een Mx voor de PRO modellen.

Apple ontwerpt de M2 chips zo dat je die je door binning kan gebruiken in een grote range van producten. Ze doen dat al met de M1 max/pro/ultra chips.
Toevallig dacht ik daar gisteren ook over na. Wellicht dat er onder de 'normale' M1 iets van een 'M1 Mobile' komt voor iPhones en de instap iPads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
4POX schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 04:12:

Voor welk nut? voor een Dex achtige setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Mezkeijou schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:09:
[...]

Voor welk nut? voor een Dex achtige setup?
Nee. Maximale winstoptimalisatie. Apple maakt 1 heel goed ontwerp. De fab begint met dit ontwerp M2 cpu's te maken. Er zijn tijdens het process enkele cores mislukt. Apple kan die M2 nog steeds in een iPhone package plaatsen. Inplaats van de volle 8 GPU cores geactiveerd, zijn er maar bijvoorbeeld maar 4 of 5 geactiveerd. Het is ook hele goede marketing als ze het M kunnen noemen. De iPhone 14/15 met de M2 cpu. Desktop power in een telefoon. (Natuurlijk is dit marketing praat. Je hebt minder cores. )

Je ziet het al met de M1 MAX ontwerp. Als het onderste gedeelte is mislukt kan die nog als een M1 PRO worden verkocht. Is het een heel slecht gelukte chip. Dan verkoopt Apple die als een M1 pro met maar 8 cpu cores en 14 gpu cores geactiveerd. De A15 heeft hetzelfde. De normale iphone 13 heeft 4 GPU cores. De PRO heeft 5 GPU cores. Iedere cpu fabrikant doet dit. Ik heb in deze groep geleerd dat dit binning heet.

In de nabije toekomst hoeft Apple misschien maar enkele chip ontwerpen te maken. In de begin kost dit meer in ontwikkeling kosten. Maar op langer termijn gaat dit zichzelf terug verdienen. 1 goed ontwerp voor een grote lijn of producten. Misschien zijn de toekomstige M ontwerpen zo goed dat Apple maar 1 ontwerp nodig heeft voor de hele lijn. Maar je loopt het risico dat een budget soc dan wel een hele groot stuk silicium krijgt. Of Apple kan het zo ontwerpen dat alles wat mislukt is makkelijk weg te knippen is. Maar dat lijkt me wel heel moeilijk.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik ben wel benieuwd of er geen hack bestaat om wat cores te activeren. Ik kan me voorstellen dat niet alles mislukt en er een paar cores zijn die in theorie wel werken maar niet geactiveerd zijn. Of werkt het niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

PrimusIP schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:55:
Ik ben wel benieuwd of er geen hack bestaat om wat cores te activeren. Ik kan me voorstellen dat niet alles mislukt en er een paar cores zijn die in theorie wel werken maar niet geactiveerd zijn. Of werkt het niet zo?
In het verleden was er een AMD hack. De yields waren zo goed dat duurdere GPU's werden verkocht als goedkopere kaarten. Met een speciale bios kon je de extra cores activeren. Tegenwoordig hoor je hier niets meer over.

Ik denk tegenwoordig dat op het silicon zekeringen permanent worden doorgebrand om deze hacks te voorkomen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Voor wie een Universal build van Microsoft Teams wilt uitproberen: https://statics.teams.cdn....5.00.11713/Teams_osx.pkg

Het is een beta build die niet geschikt is als daily driver en bugs bevat maar ik merk met name op de lower spec M1's een behoorlijk verschil in performance en met name memory consumptie is stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik gebruik Homebrew als package manager, ik vroeg me af: Stel ik heb een Intel app geïnstalleerd en er komt een Silicon/ARM versie uit, vervangt Homebrew die automatisch bij een update? Of blijft hij de Intel app met een nieuwe Intel versie updaten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JocHsAVlptq0eek_cgEYg877Vr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n4M32wJh4xFRs70KnWg8Wpou.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

De specs klinken wel lekker hoor. Alleen de basis uitrusting van de M2 is al een snelle jelle. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat zijn voor de Pro en omhoog. De 24GB springt er wel een beetje gek uit. Maar misschien boeit dit allemaal niet in de wereld van ARM.

Ik mik voor mijzelf op een M2 Pro met 24 of 32 GB om over te stappen. Ik ga dan van een intel 6800k 6-core over naar een 10 core M2. ik verwacht dat de komende Mac mini (met M2 pro i hope) rondjes gaat rennen om mijn huidige pc tegen een handje vol watjes.

Stiekem heb ik er wel zin in om terug te keren in het Appel hok. Ik heb met mezelf voorgenomen om te gaan proberen zo veel mogelijk de apps te gaan gebruiken die Apple zelf levert.

Mail, notes, numbers, etc etc. Alleen mijn tekenprogramma's zijn dan niet Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Een Mac Mini met M2 Pro lijkt mij onwaarschijnlijk. Nu zit ook alleen de basis M1 erin. De Mac Mini is ook altijd een instapmodel geweest binnen Apple.
De M1 Pro lijkt voorbehouden te zijn voor machines met 'Pro' als toevoeging. Ook de iMac heeft geen M1 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Altijd mooi dit soort plaatjes. Maar ''18% faster CPU'' en dergelijke blijf ik wel een ding vinden. Sneller dan wat?
Een 486, de SOC in mijn vaatwasser? :+ En in welke scenario :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:36
Ik had eigenlijk wel gehoopt op native support voor minimaal 2 (4K) monitoren. Dit vind ik een gemiste kans. Ja, ik weet dat dit op te lossen is met een DisplayLink adapter, maar native support is altijd prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Tux3.14 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:16:
[...]

Altijd mooi dit soort plaatjes. Maar ''18% faster CPU'' en dergelijke blijf ik wel een ding vinden. Sneller dan wat?
Een 486, de SOC in mijn vaatwasser? :+ En in welke scenario :P
Misschien dat deze vid wat helpt:

[ Voor 12% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 07-06-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Snap ik, maar dat was mijn punt ook niet. Ging mij meer om de vergelijking met wat.. ''faster then''.
Hetzelfde als Tesla een nieuwe auto aankondigt met ''20% more horsepower''. Ja, meer dan wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Tux3.14 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:47:
[...]

Snap ik, maar dat was mijn punt ook niet. Ging mij meer om de vergelijking met wat.. ''faster then''.
Hetzelfde als Tesla een nieuwe auto aankondigt met ''20% more horsepower''. Ja, meer dan wat?
Ja, als het goed is geeft hij Intel voorbeelden aan met welke CPU de vergelijking wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPar
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 21:16
Tux3.14 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:47:
[...]

Dan de voorganger???
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste