[Mac Mini (M1) (2020)] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-06 15:33
Greatsword schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:47:
[...]

Het is een Mac Mini, geen Laptop met andere toetsenbord indeling of iets.

Gewoon een NL/EU model.
Bedankt voor het antwoord. Ik vind vaak marketplaces zoals Amazon wat lastig te beoordelen wat er precies aangeboden wordt. Met name door de vele aanbieders die alles er op kunnen gooien wat ze maar willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ricktachtig schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:57:
[...]

Bedankt voor het antwoord. Ik vind vaak marketplaces zoals Amazon wat lastig te beoordelen wat er precies aangeboden wordt. Met name door de vele aanbieders die alles er op kunnen gooien wat ze maar willen.
Gewoon goed opletten wie de leverancier is, staat er altijd bij. In dit geval komen ze dus rechtstreeks van Apple/Amazon en het retourbeleid van Amazon is met 30 dagen ook netjes op orde (je moet alleen wel een printer hebben voor de retourlabel) ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Greatsword schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:00:
[...]

Gewoon goed opletten wie de leverancier is, staat er altijd bij. In dit geval komen ze dus rechtstreeks van Apple/Amazon en het retourbeleid van Amazon is met 30 dagen ook netjes op orde (je moet alleen wel een printer hebben voor de retourlabel) ;)
Goed punt.

• Ricktachtig
Ik ben in de markt voor een Mac Mini M1 zoals hierboven ook al duidelijk werd. Na wat lezen over de Mac Mini M1 kom ik toch veel "issues" tegen die misschien een probleem kunnen zijn, maar misschien ook totaal niet.

Namelijk:

1. De roze blokjes op het scherm. Aangezien ik een extern scherm gebruik zou ik dit een showstopper vinden wanneer dit regelmatig voorkomt.
https://nl.hardware.info/...ij-m1-gebaseerde-mac-mini

2. Bluetooth issues. Is dit nu 100% opgelost? Met het gebrekkig aantal poorten zit ik niet te wachten op een voorraad dongles of extra usb docks.
https://nl.hardware.info/...gsproblemen-via-bluetooth

3. Snel verouderende SSD's door de swap? Lost het kopen van een 16gb Mac Mini M1 dit op?
https://nl.hardware.info/...rg-snel-verouderende-ssds

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-06 07:37
Ricktachtig schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:25:
Ik ben in de markt voor een Mac Mini M1 zoals hierboven ook al duidelijk werd. Na wat lezen over de Mac Mini M1 kom ik toch veel "issues" tegen die misschien een probleem kunnen zijn, maar misschien ook totaal niet.

Namelijk:

1. De roze blokjes op het scherm. Aangezien ik een extern scherm gebruik zou ik dit een showstopper vinden wanneer dit regelmatig voorkomt.

2. Bluetooth issues. Is dit nu 100% opgelost? Met het gebrekkig aantal poorten zit ik niet te wachten op een voorraad dongles of extra usb docks.

3. Snel verouderende SSD's door de swap? Lost het kopen van een 16gb Mac Mini M1 dit op?
Ik heb een Mac Mini M1 16GB/512GB en heb geen problemen met Bluetooth of met roze blokjes op het scherm. Maar ik heb wel issues met de SSD. Er wordt inderdaad gigantisch veel gebruik gemaakt van de swap, waardoor het nu lijkt alsof mijn SSD binnen 2 jaar naar de knoppen is. Het is nog even afwachten of het daadwerkelijk zo is of dat het uitlezen van deze gegevens niet overeenkomen met de werkelijkheid.

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-06 10:08
panbami schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:30:
[...]

Ik heb een Mac Mini M1 16GB/512GB en heb geen problemen met Bluetooth of met roze blokjes op het scherm. Maar ik heb wel issues met de SSD. Er wordt inderdaad gigantisch veel gebruik gemaakt van de swap, waardoor het nu lijkt alsof mijn SSD binnen 2 jaar naar de knoppen is. Het is nog even afwachten of het daadwerkelijk zo is of dat het uitlezen van deze gegevens niet overeenkomen met de werkelijkheid.
Ik heb net de command
code:
1
diskutil
en
code:
1
iostat -Id disk0
gedraaid.
Ik krijg als resultaat dat mijn Mac Mini (met 8GB RAM en 512GB SSD) 165667.3 MB heeft verbruikt. Ik heb mijn Mac Mini nu een maand, maar ik heb geen idee of dit goed of slecht is.

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-06 13:27
Ik heb via die iostat code dit:

10287553.14MB

Heb mijn mac mini 8gb 256GB sinds november vorig jaar...

• panbami
VirinR schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:57:
[...]

Ik heb net de command
code:
1
diskutil
en
code:
1
iostat -Id disk0
gedraaid.
Ik krijg als resultaat dat mijn Mac Mini (met 8GB RAM en 512GB SSD) 165667.3 MB heeft verbruikt. Ik heb mijn Mac Mini nu een maand, maar ik heb geen idee of dit goed of slecht is.
Ik ben geen expert, maar ik weet niet of dit de juiste statistieken zijn om te bepalen hoe het staat met de read/write situatie. Als je homebrew installeert en deze code draait, dan krijg je (volgens mij) een beter overzicht.

code:
1
brew install smartmontools && sudo smartctl --all /dev/disk0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ricktachtig schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:25:
Zoals je al leest is dat in onderzoek. Dit is overigens ook iets wat bij maar een select aantal mensen voorkomt, de meesten hebben er geen last van. Apple heeft overigens zelf ook al een workaround geplaatst dus een heel groot probleem is het nou ook weer niet.
Nee, er bestaat geen bluetooth apparaat dat zonder problemen werkt en dat zal er ook nooit komen. Problemen zijn inherent aan het draadloos zijn. Wat wel zo is, is dat met 11.2.1 (de huidige macOS versie) mensen eigenlijk vrijwel geen bluetooth problemen meer hebben. Het werkt aanzienlijk stabieler.
Het is de vraag in hoeverre dat verhaal klopt. De tool die gebruikt wordt is smartmontools welke op haar eigen website al aangeeft dat de NVMe ondersteuning experimenteel is en je er dus ook niet op moet vertrouwen. Dat kan ik beamen want bij mij kloppen de waarden niet helemaal, ik mis een maand aan data. Er zijn al wat meer berichten van mensen waar de waarden niet lijken te kloppen (een andere tool zoals iStat Menus geeft een andere waarde) dus de output van deze tool moet je echt met een korrel zout nemen en goed verifiëren.
Als je een programma als DriveDx gebruikt dan heb je allerlei tooltips. Als je die goed leest dan valt het op dat de health van de schijf (in dit geval de interne ssd) niet bepaald wordt aan de hand van een waarde maar aan de hand van een berekening. Dat vereist echter wel diepgaande kennis van de werking van de ssd en dat is iets wat bij Apple nogal problematisch is. Ze kiezen weliswaar voor hoogwaardige technische oplossingen maar richting de gebruikers zwijgen ze daar over. Terecht want de meesten zullen zich er niet in interesseren en ook niet begrijpen.

Pas dus heel erg goed op wat voor tool er gebruikt wordt om die ssd informatie naar boven te halen en verdiep je in hoe die tool dat precies doet. Dit is dus niet een kwestie van next-next-finish en je hebt een getal waar je iets mee kunt. Hiervoor is echt kennis van zaken nodig om de waarde te kunnen duiden. Een tooltje draaien kan iedereen maar begrijpen wat er staat maar heel weinig.

Het swap gebruik lijkt met macOS 11.2 ook wat aangepast te zijn. Ik zie nu lang niet zoveel swap gebruik meer als voorheen, dat vloog nogal snel omhoog en omlaag. Swap wordt echter niet per definitie gebruikt omdat je geheugen te kort komt. Swap is er ook wanneer je het geheugen vrij wilt spelen zodat een andere app die je op de voorgrond draait (lees: actief mee bezig bent) er meer van kan gebruiken. Dat zorgt ook voor performance winst en wel eentje die je ook direct merkt. Dat een applicatie in de achtergrond tijdelijk z'n geheugen vanaf de ssd draait ga je niet merken.

@panbami smartmontools kun je ook gewoon vanaf hun website downloaden, geen homebrew of macports voor nodig. Als je echter al homebrew of macports hebt dan kun je het ook via je package manager installeren natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ricktachtig
ppl schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:25:
[...]

Zoals je al leest is dat in onderzoek. Dit is overigens ook iets wat bij maar een select aantal mensen voorkomt, de meesten hebben er geen last van. Apple heeft overigens zelf ook al een workaround geplaatst dus een heel groot probleem is het nou ook weer niet.

[...]

Nee, er bestaat geen bluetooth apparaat dat zonder problemen werkt en dat zal er ook nooit komen. Problemen zijn inherent aan het draadloos zijn. Wat wel zo is, is dat met 11.2.1 (de huidige macOS versie) mensen eigenlijk vrijwel geen bluetooth problemen meer hebben.
- Zet de Mac Mini in slaapstand.
- Wacht twee minuten, en haal de computer weer uit de slaapstand.
- Ontkoppel het display door de kabel uit de Mac Mini te halen, en stop deze er vervolgens weer in.
- Pas de schermresolutie aan in de systeeminstellingen.

Ik vind bovenstaande workaround nou niet echt een oplossing. Ga er niet vanuit dat iemand tijd heeft voor dit soort grappen terwijl je net vanuit huis aan het werk bent. Ik koop een Mac om van al het gezeik af te zijn qua compatibiliteit en zoek een plug & play systeem.

Idem voor Bluetooth. Mijn Macbook Pro draait al 5 jaar zonder problemen met Bluetooth apparaten.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
a) Het heet een workaround omdat het een workaround is en niet een oplossing ;) Aan de oplossing wordt nog gewerkt.
b) Als je langer dan 5 minuten met die workaround bezig bent doe je iets verkeerd. Meldt je aan voor een computercursus.
c) Je loopt naast je schoenen wat bluetooth betreft, je bent niet de wereld, die egotripperij mag je hier achterwege laten. Doe je huiswerk en zoek eens op internet naar bluetooth problemen. Het stroom er van over sinds de dag dat het breed in gebruik is genomen (en dat is toch al dik 15 jaar). Dat jij het niet hebt zegt niets over een ander. Zoals je al had kunnen vinden zijn er op internet legio mensen die jouw ervaring niet delen.
d) Dat er problemen zijn betekent niet dat iedereen ze heeft. Een aantal zal het hebben en een aantal niet. Er zijn namelijk heel veel dingen die meespelen, zeker bij draadloze technologie die enorm gevoelig is voor allerlei soorten storing.
e) Een computer waar alles out of the box werkt en die nooit problemen vertoond bestaat niet. Stel je daar ook op in.
f) Overdrijven is een kunst. Al die paniek en aanstelleritis is nergens voor nodig. Al deze zaken zijn echt niet het einde van de wereld, dat is zelfs de huidige pandemie niet.

Ik zie geen reden om geen Mac mini met M1 SoC aan te schaffen. Het zijn prima machines die zeer performant zijn. Bluetooth werkt er prima op en een scherm via HDMI aansturen is ook geen probleem. Updates gaan bijzonder rap sinds macOS 11 (er is zojuist 11.2.2 uitgebracht om een specifiek issue op te lossen) dus als er ergens een issue in macOS of de firmware zit dan is het ook zo opgelost. Idem voor de applicaties, je ziet daar nu steeds meer Apple silicon native worden.

Geen idee wat voor bijdrage je denkt te leveren maar wat je hier nu doet is puur trollerij.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ricktachtig
ppl schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:16:
a) Het heet een workaround omdat het een workaround is en niet een oplossing ;) Aan de oplossing wordt nog gewerkt.
b) Als je langer dan 5 minuten met die workaround bezig bent doe je iets verkeerd. Meldt je aan voor een computercursus.
c) Je loopt naast je schoenen wat bluetooth betreft, je bent niet de wereld, die egotripperij mag je hier achterwege laten. Doe je huiswerk en zoek eens op internet naar bluetooth problemen. Het stroom er van over sinds de dag dat het breed in gebruik is genomen (en dat is toch al dik 15 jaar). Dat jij het niet hebt zegt niets over een ander. Zoals je al had kunnen vinden zijn er op internet legio mensen die jouw ervaring niet delen.
d) Dat er problemen zijn betekent niet dat iedereen ze heeft. Een aantal zal het hebben en een aantal niet. Er zijn namelijk heel veel dingen die meespelen, zeker bij draadloze technologie die enorm gevoelig is voor allerlei soorten storing.
e) Een computer waar alles out of the box werkt en die nooit problemen vertoond bestaat niet. Stel je daar ook op in.
f) Overdrijven is een kunst. Al die paniek en aanstelleritis is nergens voor nodig. Al deze zaken zijn echt niet het einde van de wereld, dat is zelfs de huidige pandemie niet.

Ik zie geen reden om geen Mac mini met M1 SoC aan te schaffen. Het zijn prima machines die zeer performant zijn. Bluetooth werkt er prima op en een scherm via HDMI aansturen is ook geen probleem. Updates gaan bijzonder rap sinds macOS 11 (er is zojuist 11.2.2 uitgebracht om een specifiek issue op te lossen) dus als er ergens een issue in macOS of de firmware zit dan is het ook zo opgelost. Idem voor de applicaties, je ziet daar nu steeds meer Apple silicon native worden.

Geen idee wat voor bijdrage je denkt te leveren maar wat je hier nu doet is puur trollerij.
Eigenlijk zou ik niet eens op zo'n zure reactie hoeven te reageren. Maar aangezien je duidelijk een voorbeeld kunt gebruiken hoe je wat beleefder kunt communiceren zal ik je netjes van een antwoord voorzien.

Ik kom hier niet om te trollen. Ik plaats 3 artikelen met problemen die veel worden gemeld met de Mac Mini M1 waar ik interesse in heb. Wat mij betreft nuanceer jij de hele wereld bij elkaar. Moet je zelf weten. Maar ik als consument die in de markt is voor een Mac Mini M1 ben wel benieuwd hoe groot de genoemde problemen zijn. Kritisch zijn is niet verkeerd. Ik zie dezelfde problemen in grote getallen terug komen op Youtube. Ik vraag daarom in dit topic naar ervaringen om een idee te krijgen van de omvang.

Ik gebruik mijn devices ook zakelijk. Dus jij mag prima tevreden zijn met een routine van 2 minuten prutsen en het in slaap zetten van het systeem. Of mogelijk problemen hebben met een ssd dat niet te vervangen is. Ik zit daar niet op te wachten. En dat hoeft gelukkig ook niet aangezien aangezien deze issues over de Mac Mini M1 worden gemeld en niet over andere systemen waarin ik in geïnteresseerd ben.

Wanneer deze gemelde problemen allemaal een wassen neus blijken te zijn of opgelost worden op korte termijn lijkt de Mac Mini M1 mij een fantastisch systeem. Maar iemand betichten van egotripperij, trollen en voorstellen een computercursus te nemen omdat er wordt gevraagd naar ervaringen omtrent 3 veelgenoemde problemen doe je maar bij je vrienden of ergens anders waar ze dat misschien wel normaal vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Modbreak:Zullen we de discussie hier vriendelijk houden? Elkaar betichten van trollerij en egotripperij schiet niemand wat mee op, en verzuurt de discussie alleen maar. Mocht een reactie je niet bevallen, maak dan een TR aan, maar ga niet op de man spelen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JHNGLT
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-03-2023
Mijn ervaringen na 2 maanden intensief gebruik van de mini 256/16:

Bluetooth
Dit was 2 maanden geleden een drama. Constant disconnects, haperende cursor, krakende koptelefoon en Airplay wat niet lekker werkte. De enige manier om voor mij fatsoenlijk te werken was alles bedraden.
Na een paar updates is dit zo goed als verholpen. Werkt goed nu.

Beeldscherm
Ik heb 2 stuks 4k beeldschermen aangesloten en dat werkt nog niet 100% goed. Af en toe valt een beeldscherm uit en ik kan ze ook niet instellen zoals ik dat het liefste wil: beiden op 3008x1692 @ 60hrz. Dan maar eentje op 2560x1440. Valt prima mee te leven.

SSD
DriveDx zegt bij mij 6TB "Data Units Written". Het zegt echter ook dat ik een "Power On Time" heb van 163 uur. Dat moet veel meer uur zijn, dus ik neem alle gegevens die daar staan niet zo serieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 21:11

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Sind een paar weken een Mac mini M1. Echt fijn apparaat, vooral hoe vlot alles draait. Ik heb ook een MacBook Pro 15 inch (2017) i7, 16GB etc.. knappe config, maar ik merk dat ik de Mini prefereer wanneer ik achter mijn bureau zit.

Grootste nadeel van de Mac mini M1 is dat alles daarbij vergeleken traag is. luxe issue.
Echter wat nog zwaar irritant is het niet werken van een bluetooth keyboard tijdens boot. Geen enkel keyboard werkt en ik moet dus terug grijpen naar een USB keyboard om mijn wachtwoord in te typen, zodra ik ben ingelogd is alles goed.Ik ga nu eens filevault uitzetten om te kijken of ik dan wel een BT keyboard kan gebruiken. Maar dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling...

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 20:41
NIet om een flamewar te willen opstarten maar:
- ik mis een 10Gb/sfp interface (had een dell dock aangesloten daar deed ethernet het niet op, kortom een compatibility lijst is misschien nodig, ook zou kunnen dat dell beter spul moet maken :) )
- ik vind eerlijk gezegd dat je weinig hardware krijgt voor de prijs. Ik vermoed dat apple grote marges haalt op met name de mini ( vergelijk een raspberry pi, een friendlyarm m4). Een kleiner model met minder cores zou misschien flink goedkoper aangeboden kunnen worden, in deze prijsstelling meer cores, of losse ssd, een mini pcie interne poort, net wat meer dan deze all-in buy once, no internal upgrade package deal.

Ik vermoed dat de volgende generatie M1 cpu naast/met meer cores, ook meer pci lanes kan aanspreken en derhalve ook meer aansluitmogelijkheden heeft ..

Mocht iemand heftig willen reageren, dat is niet mijn bedoeling, ik wil enkel een mening geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 20:41
Resolutie/RGB problemen:
Royz schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:31:
[...]

Top om te horen dat er inderdaad meer aandacht voor is. Afwachten dan maar en anders de (omslachtige) workaround proberen :(
Heeft iemand geprobeerd of SwitchResX hier iets in kan betekenen ?

[ Voor 4% gewijzigd door tweazer op 28-02-2021 00:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

tweazer schreef op zondag 28 februari 2021 @ 00:40:
NIet om een flamewar te willen opstarten maar:
- ik mis een 10Gb/sfp interface (had een dell dock aangesloten daar deed ethernet het niet op, kortom een compatibility lijst is misschien nodig, ook zou kunnen dat dell beter spul moet maken :) )
- ik vind eerlijk gezegd dat je weinig hardware krijgt voor de prijs. Ik vermoed dat apple grote marges haalt op met name de mini ( vergelijk een raspberry pi, een friendlyarm m4). Een kleiner model met minder cores zou misschien flink goedkoper aangeboden kunnen worden, in deze prijsstelling meer cores, of losse ssd, een mini pcie interne poort, net wat meer dan deze all-in buy once, no internal upgrade package deal.

Ik vermoed dat de volgende generatie M1 cpu naast/met meer cores, ook meer pci lanes kan aanspreken en derhalve ook meer aansluitmogelijkheden heeft ..

Mocht iemand heftig willen reageren, dat is niet mijn bedoeling, ik wil enkel een mening geven..
Uhh wat? Weinig hardware voor de prijs?

Heb zelf geen ervaring/kennis van de genoemde producten, maar een betere deal dan de Mini met M1 bestaat er in Apple land werkelijk niet.

Als je 1 op 1 hardware gaat vergelijken ben ik wel benieuwd naar benchmarks en real life prestaties.

Als je ziet wat een M1 kan t.o.v. de vorige generaties (i3, i5 en i7) dan is dit echt goud. Qua aansluitpoorten ben ik met je eens. Bij het duurdere model had je eerst meer poorten en de optie voor 10Gbit, dus als je daar in hebt geïnvesteerd is het wel een downgrade, maar volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die daarvoor ook al geschikte apparatuur in huis hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-06 12:44
Ik vind het voor Apple veel waarde voor de prijs. Voor de formfactor hetzelfde krijgen is lastig, laat je dat los koop je een vrij dure Ryzen 9 5000 serie met 32gB memory en een shady videokaartje. Heb zelf het 16gb exemplaar. Ik deed het vooral omdat ik Linux en Windows gewend was en wel een keer het andere "kamp" wilde zien.

Pluspunten:
- Goede hardware/software support, na de patches in rosetta werkt ook echt alles (dotnet was broken en de Logitech options voor mijn muis werkte ook niet)
- Draai zelf 4 schermen via DisplayLink en werkt ook super, geen 4k schermen al zou dat moeten kunnen, maar een schamele 2560x1080 als max resolutie
- Performance is goed alleen in vergelijking met mijn Ryzen 9 3900x merk ik wel verschil in build times al is het geen eerlijke vergelijking omdat dotnet nog geemuleerd wordt. Scheelt zo'n 25% wat ik impressive vind.

Minpunten:
- Dock niet altijd zichtbaar op alle schermen
- Geen snipping Windows als je ze naar de screen edges sleepy, zijn gelukkig mooie apps voor.
- Missende package manager out of the box. Uninstalled van packages bestaan uit de mapjes leeggooien, gelukkig is er homebrew.
- Weinig poorten maar makkelijk op te lossen met een USB hubje.
- Nog niet alles draait native Apple silicon, maar zie bij de meeste projecten dat men bezig is.

Dingen die mij opvallen als Apple leek:
- Veel apps standaard op je PC, niet te verwijderen. Heb mijn online mail, dus die app heb ik niet nodig net als contacts en een breed scala aan overige apps. Ook apps als Music en die Netflix "killer" pre installed, daar komt Windows niet mee weg.
- Desktop vind ik beter uitgewerkt dan GNOME of KDE, viel mij nog mee dat er aardig wat te customizen was. Alle apps wat consistenter dan bij Windows, waar je duidelijk ziet dat nog niet alles in de nieuwe style is ontwikkeld
- Oja en waarom command + C ipv CTRL + C (ja dat valt om te wisselen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 06:17
XiniX88 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:54:

Omdat het Apple is en geen Windows? Dat is nou al eenmaal jaren het commando. Ik weet niet beter...

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:02

Pixelmagic

Ubergeek

Serena schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Omdat het Apple is en geen Windows? Dat is nou al eenmaal jaren het commando. Ik weet niet beter...
Maar wel heel herkenbaar en vervelend als je beide (moet) gebruiken.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 13:59
Pixelmagic schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:26:
[...]
Maar wel heel herkenbaar en vervelend als je beide (moet) gebruiken.
En pas écht leuk als je op een Mac een RDP opzet met een Windows omgeving, dan weet je pas echt wat muscle memory voor je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03:59
Sinds een jaar of 8 weer terug op het apple nest met een Mac Mini 16/512 versie.

Mijn laatste ervaring met de Apple was een Mac Pro 2008 Model en een Macbook pro en mac mini als media server.

Nu wel allemaal veel thuiswerken en hier zeker 16 uur per dag een hele dikke game pc aan stond besloten om eens een klein beetje te minderen met het stroom verbruik.

Daarnaast wil hem ook gaan gebruiken voor het ontwikkelen van Ios apps.

Ik heb er 2 monitoren aanhangen een oude 24/1080P/60hz en een nieuwe 27/1440P/144hz een vida de hdmi en 1 via de usb-c naar Displayport kabel.

Als muis de magic knager2 en mijn Logitech 915 keyboard(windows) beide via Bluetooth .
Een steelseries Artic Wireless Pro en Logitech webcam (c930e) complementeren de setup.
Morgen komt naar nog een USB hub bij (satechie).

Tot nu toe erg tevreden , ding is echt snel en doet alles tot nu toe bijna foutloos.
Het enige probleem wat ik heb is dat Microsoft Teams niet mijn scherm wil delen , iemand daar ervaring mee ?

Ik gebruik hem voor softwareontwikkeling in Visual Studio code en Studio, RDP om mijn pc op de zaak over te nemen . muziek en de adobe suit voor bewerken van foto's. Ik moet nog mijn gitaren erop aan zien te sluiten (wellicht via garage garaband ? ) via mijn externe audio interface,

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 18:09

Waarom gebruikt Windows CTRL + C in plaats van CMD + C?
https://gigaom.com/2010/0...story-of-the-command-key/
When Windows first came around, Microsoft also wanted to map the menu actions to keyboard shortcuts in exactly the same way that Apple did. Rather than add a new key as Apple did, the control key was adopted as Microsoft’s command key, and Windows strong-armed its software vendors to follow the new shortcut convention.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 15:24
Apple gebruikte al enige jaren Command + c op de Mac voordat Windows op de markt kwam en CTRL + c gebruikte.
Ook is de combinatie Command + c/v/x ergonomischer voor de vingers dan CTRL + c/v/x. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-05 22:12
gastje01 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:37:
[...]
En pas écht leuk als je op een Mac een RDP opzet met een Windows omgeving,
Die werkt gewoon met command+x/c/v/p ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 22:02

Pixelmagic

Ubergeek

sonderpa schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:09:
[...]

Apple gebruikte al enige jaren Command + c op de Mac voordat Windows op de markt kwam en CTRL + c gebruikte.
Ook is de combinatie Command + c/v/x ergonomischer voor de vingers dan CTRL + c/v/x. ;)
ik zei niet dat het de schuld was van Apple, ik zeg alleen dat ik het overschakelen niet als prettig ervaar :o Twee kanten op !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
Pixelmagic schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:45:
[...]

ik zei niet dat het de schuld was van Apple, ik zeg alleen dat ik het overschakelen niet als prettig ervaar :o Twee kanten op !
Ik citeerde en reageerde op de reactie van XiniX88, niet op jou.
Ik werk ook bijna dagelijks via rdp met Windows en herken het probleem.
Gelukkig werkt Command + c/v/x stiekem ook. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiniX88
Gelukkig heb ik het niet als minpunt opgeschreven ;). En ja aan alles valt te wennen.

Vergeten puntjes: Wat is hij stil! En strak ontwerp.

Als iemand nog tips of trucs heeft hoor ik ze graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Mac Mini M1 8gb / 256gb voor 729 euro of de 16gb / 256gb voor 1029 euro.

Ik gebruik de computer met name voor het bewerken van foto's in Capture One en het opnemen van muziek in een daw met ongeveer 20 sporen per project.

Is de 8gb interne geheugen echt de 300 euro waard met bovenstaand werk? 41% bovenop het basismodel is een aardige meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Ricktachtig schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:50:
Mac Mini M1 8gb / 256gb voor 729 euro of de 16gb / 256gb voor 1029 euro.

Ik gebruik de computer met name voor het bewerken van foto's in Capture One en het opnemen van muziek in een daw met ongeveer 20 sporen per project.

Is de 8gb interne geheugen echt de 300 euro waard met bovenstaand werk? 41% bovenop het basismodel is een aardige meerprijs.
Gebruik je veel VST's in je DAW? En welke DAW gebruik je? Als je b.v. Omnisphere/Serum gebruikt dan is 16GB ram wel aan te raden.

Ik zou überhaupt voor de 16GB ram gaan, mocht je er jaren mee willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Pierre_nr1 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:59:
[...]

Gebruik je veel VST's in je DAW? En welke DAW gebruik je? Als je b.v. Omnisphere/Serum gebruikt dan is 16GB ram wel aan te raden.

Ik zou überhaupt voor de 16GB ram gaan, mocht je er jaren mee willen doen.
Ik gebruik Reaper. Met name vsts voor drums (superior drummer) en gitaar (neural dsp). Geen grote muziekproducties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Ricktachtig schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:20:
[...]

Ik gebruik Reaper. Met name vsts voor drums (superior drummer) en gitaar (neural dsp). Geen grote muziekproducties.
In principe is 8GB ram dan wel genoeg, lijkt mij. Maar 256GB opslag, is dat wel genoeg?

[ Voor 6% gewijzigd door Pierre_nr1 op 07-03-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Pierre_nr1 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:00:
[...]

In principe is 8GB ram dan wel genoeg, lijkt mij. Maar 256GB opslag, is dat wel genoeg?
Dat vraag ik mij ook af. Heb wel een 500gb ssd altijd aan de computer hangen. Dus de interne ssd zal dan voor de actuele projecten kunnen dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Ricktachtig schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:47:
[...]

Dat vraag ik mij ook af. Heb wel een 500gb ssd altijd aan de computer hangen. Dus de interne ssd zal dan voor de actuele projecten kunnen dienen.
Dat zou mogelijk moeten zijn. Ik heb aan mijn Mini M1 16GB/512GB een Thunderbolt 3 enclosure met een 1TB Samsung Evo hangen, en gebruik deze amper. (TB 3 enclosure is te koop trouwens....) en heb 375GB in gebruik op mijn interne SSD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• philippw
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-06 09:08
Hij allemaal,

Ik heb een Mac mini M1 met 16GB RAM en 1 TB SSD.

Mijn monitor is een Asus ProArt PA329C, die ik via de USB-C poort aan heb gesloten. Daar hangt ook mijn USB toetsenbord aan.

Dit setup bevalt erg goed, zeker met de ingebouwde USB-hub.

Mij valt wel op, dat het toetsenbord tijdens het booten vaak niet wordt geïnitialiseerd en dus niet bruikbaar is.

Aan en weer uit zetten of het protocol naar USB 3.0 en dan weer terug switchen verhelpt dit probleem.

Onder Windows is dit geen probleem.

Heeft hier iemand tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippw
philippw schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:05:
Hoi allemaal,

Ik heb een Mac mini M1 met 16GB RAM en 1 TB SSD.

Mijn monitor is een Asus ProArt PA329C, die ik via de USB-C poort aan heb gesloten. Daar hangt ook mijn USB toetsenbord aan.

Dit setup bevalt erg goed, zeker met de ingebouwde USB-hub.

Mij valt wel op, dat het toetsenbord tijdens het booten vaak niet wordt geïnitialiseerd en dus niet bruikbaar is.

Aan en weer uit zetten of het protocol naar USB 3.0 en dan weer terug switchen verhelpt dit probleem.

Onder Windows is dit geen probleem.

Heeft hier iemand tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:42
Simpel vraagje; herkent een van jullie (wel eens) een probleem met de USB-C naar DisplayPort connectie naar een HP 27q scherm? Sinds vanochtend werkt dit namelijk bij mij niet meer, terwijl middels HDMI dit nog wel functioneert.

Heb de Mac Mini M1 al een paar herstart, maar geen resultaat.

In het begin had ik dit probleem ook en bleek het te liggen aan niet-functionerende kabel, maar ik kan mij niet voorstellen, dat de kabel het nu -opeens- heeft begeven.

Update:
net de USB-C kabel in de andere USB-C poort gestopt en we hebben weer beeld. De kabel terug naar de andere poort geeft (nog steeds) geen beeld...

Update 2:
De wonderen zijn blijkbaar de wereld nog niet uit, maar de andere USB-C poort werkt opeens ook weer. Geen idee waarom of wat de oorzaak zou kunnen zijn geweest...

[ Voor 27% gewijzigd door Leut op 14-03-2021 15:27 ]

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbennink
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-06 16:06
Leut schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:53:

Update:
net de USB-C kabel in de andere USB-C poort gestopt en we hebben weer beeld. De kabel terug naar de andere poort geeft (nog steeds) geen beeld...
Dat gedrag herken ik. Bij mij doet m'n Iiyama scherm het sinds een tijdje ook alleen maar op 1 van de 2 USB-C poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Ik heb een Mac Mini M1 besteld (512gb / 16gb ram). Nu ben ik op zoek naar een oplossing voor connectiviteit. Ik heb namelijk de volgende apparaten wat ik wil aansluiten:

- Externe geluidskaart (Focusrite Scarlett 2i2) (usb)
- Beeldscherm (LG - Displayport + HDMI opties)
- Logitech MX keyboard (wireless) (usb)
- Logitech muis (wireless) (usb)
- Lacie & Samsung externe harde schijven (usb)
- Logitech webcam (usb)
- Komt nog een sd kaart lezer bij

Is er een dongle of dock wat jullie aanraden of goede ervaringen mee hebben om dit allemaal te kunnen regelen? Is een Thunderbolt dock verstandiger qua snelheid dan een usb-c dock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@Ricktachtig Ik gebruik een soortgelijke setup

Mac Mini (16/512) met daaronder een satechi-aluminum-mac-mini-stand-hub heb je meteen je Cardreader.
2 monitoren (1 via usb-c naar hdmi en 1 hdmi)

En ik heb op 1 van de usb poorten aan de achterkant nog een 6 power usb hub aangesloten met daarop mijn Steelseries wireless pro Headset en mijn Pre-sonus Usb hub voor mijn gitaar en bass.

Mijn logitech webcam zit er ook nog aan via USB en Mijn logitech 915 en MX3 muis zitten gewoon via bluetooth aan de mini.. Hopelijk heb je er wat aan

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Ricktachtig schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:32:
Ik heb een Mac Mini M1 besteld (512gb / 16gb ram). Nu ben ik op zoek naar een oplossing voor connectiviteit. Ik heb namelijk de volgende apparaten wat ik wil aansluiten:

- Externe geluidskaart (Focusrite Scarlett 2i2) (usb)
- Beeldscherm (LG - Displayport + HDMI opties)
- Logitech MX keyboard (wireless) (usb)
- Logitech muis (wireless) (usb)
- Lacie & Samsung externe harde schijven (usb)
- Logitech webcam (usb)
- Komt nog een sd kaart lezer bij

Is er een dongle of dock wat jullie aanraden of goede ervaringen mee hebben om dit allemaal te kunnen regelen? Is een Thunderbolt dock verstandiger qua snelheid dan een usb-c dock?
Of gewoon een usb-c > Displayport kabel voor je beeldscherm en een usb-3 hub voor al je andere randapparatuur. Zo heb ik alles aangesloten zitten, en dat werkt probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Pierre_nr1 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:48:
[...]

Of gewoon een usb-c > Displayport kabel voor je beeldscherm en een usb-3 hub voor al je andere randapparatuur. Zo heb ik alles aangesloten zitten, en dat werkt probleemloos.
Welke hub zou bijvoorbeeld al het bovenstaande in 1 keer aan kunnen sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Ricktachtig schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:20:
[...]

Welke hub zou bijvoorbeeld al het bovenstaande in 1 keer aan kunnen sturen?
Ik gebruik al meer dan een jaar deze hub, gekocht bij Aliexpress. Ik heb er 8 apparaten op aangesloten, en het werkt vlekkeloos.

https://www.aliexpress.com/item/4000221632035.html?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Pierre_nr1 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:32:
[...]

Ik gebruik al meer dan een jaar deze hub, gekocht bij Aliexpress. Ik heb er 8 apparaten op aangesloten, en het werkt vlekkeloos.

https://www.aliexpress.com/item/4000221632035.html?
Interessant. Bedankt. Haal je met zo'n hub een beetje acceptabele snelheden wanneer ik er 2 externe harde schijven op aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Ricktachtig schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:29:
[...]

Interessant. Bedankt. Haal je met zo'n hub een beetje acceptabele snelheden wanneer ik er 2 externe harde schijven op aansluit?
Dat weet ik, eerlijk gezegd, niet. Maar het is USB-3, dus de schijven zullen de USB-3 snelheid wel halen, neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-06 12:10
De discussie over "connectiviteit" mag in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 06:17
Paar weken geleden een Mini 8 Gb/512 Gb aangeschaft.
Voorzien van een Satechi hub, 2 28” monitoren, Logi MX Keys en Mouse, microfoon en Logitech speakers.
Wàt een fijne setup! Al zeg ik het zelf…
Maar het oog wil natuurlijk ook wat, dus ik heb er ook gewoon nog een gezellige werkplek van gemaakt.
Thuiswerken is zo vervelend niet…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_A-53U96EU0zACeJGjHaZoDIPQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gj7N76GQu2FG6yzfnEkJbU9i.jpg?f=fotoalbum_large

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR.V
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 10:10
Zojuist de hier aanbevolen kabel van Amazon binnen om mijn Mac Mini M1 met mijn iMac mid 2011 te laten verbinden. Heb daarnaast al een LG29WL600 verbonden via USB-C.

Echter krijg ik met geen mogelijkheid de iMac werkend. Iemand nog tips?

Of wellicht een beter idee om mooi weggewerkte speakers te krijgen en wellicht een 35 inch scherm te nemen om beide schermen te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 08:27
DR.V schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:44:
Zojuist de hier aanbevolen kabel van Amazon binnen om mijn Mac Mini M1 met mijn iMac mid 2011 te laten verbinden. Heb daarnaast al een LG29WL600 verbonden via USB-C.

Echter krijg ik met geen mogelijkheid de iMac werkend. Iemand nog tips?

Of wellicht een beter idee om mooi weggewerkte speakers te krijgen en wellicht een 35 inch scherm te nemen om beide schermen te vervangen?
Je wilt je iMac als extra scherm gebruiken?

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR.V
UnitedJunk schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:03:
[...]

Je wilt je iMac als extra scherm gebruiken?
Ja exact! Is nu via Thunderbolt naar USB-C met de Mac Mini verbonden maar zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 08:27
DR.V schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:30:
[...]

Ja exact! Is nu via Thunderbolt naar USB-C met de Mac Mini verbonden maar zonder succes.
Met een iMac uit 2011 moet dit inderdaad met Thunderbolt. Maar het zou goed kunnen dat dit met M1 Macbooks/Mini niet (meer) mogelijk is omdat de chip nu totaal anders is. Net zoals het niet kunnen aansluiten van 2 schermen via USB C.

Kan er online ook niet veel over vinden i.c.m. M1

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-06 22:11
Lukt het wel als je enkel de iMac aansluit via Thunderbolt? Mogelijk als dat werkt zou je het 2e scherm via HDMI kunnen aansluiten.

Het is inderdaad niet mogelijk 2 schermen via USB-C/Thunderbolt aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauz1978
  • Laatst online: 00:13

Mauz1978

Console War Veteran

Na lang wikken en wegen en reviews en internetdolen zojuist de 16GB - 512GB versie besteld met studentenkorting (blijkbaar geen verificatie nodig) bij Apple zelf. Ben heel benieuwd. Kijk er erg naar uit. Vooral om mijn cintiq erop aan te sluiten (met adaptertje) en geforce now voor mn steam games lijkt mij een ideaal apparaat!

Something under the bed is drooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Sinds 3 maanden een mac mini m1 8/512, super tevreden, maar:

Waarom duurt het wel 6 seconden voordat VLC een 4k film heeft geopend van de eigen interne ssd? Voelt echt retetraag aan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:54:
Sinds 3 maanden een mac mini m1 8/512, super tevreden, maar:

Waarom duurt het wel 6 seconden voordat VLC een 4k film heeft geopend van de eigen interne ssd? Voelt echt retetraag aan?
VLC al jaren geleden achter me gelaten, probeer https://iina.io/ eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Greatsword schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:55:
[...]
VLC al jaren geleden achter me gelaten, probeer https://iina.io/ eens.
Bedankt voor de tip, ga het proberen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 22:28
Na maanden gebruik is de ervaring echt een stuk beter geworden. Ik heb eigenlijk geen enkele noemenswaardige bug meer, op een paar kleine annoyances na.

Zo heb ik een paar keer per dag dat 1 v.d. beeldschermen random voor een seconde op zwart springt. Niet heel storend, maar wel opvallend. Geen pijl op te trekken wanneer / waarom het gebeurd :)

Verder heb ik soms dat na een nacht aanstaan (hij staat hier altijd aan ivm Homebridge) het toetsenbord (apple keyboard bluetooth) bijna niet reageert. Met een flinke vertraging per inslag is het niet werkbaar. Toetsenbord uit/aanzetten haalt niks uit. Het enige dat dan werkt is een reboot. De muis blijft het gewoon goed doen. Ik vermoed dat het gebeurd wanneer ik teveel applicaties open laat staan.

Tot slot heb ik wat kleine issues in chrome. Soms als je op een pagina zit, gaat die opeens naar de vorige pagina, zonder dat je dit zelf bewust triggered. Geen idee waarom dit gebeurd, maar het is erg opvallend en gebeurde voorheen op mijn andere MacOS installaties niet.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Dannydekr schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:04:

Tot slot heb ik wat kleine issues in chrome. Soms als je op een pagina zit, gaat die opeens naar de vorige pagina, zonder dat je dit zelf bewust triggered. Geen idee waarom dit gebeurd, maar het is erg opvallend en gebeurde voorheen op mijn andere MacOS installaties niet.
Met dezelfde randapparatuur? Het kan natuurlijk aan je muis of toetsenbord liggen, dat hij terugschiet naar een vorige pagina.

Heb dit zelf nog niet ervaren namelijk.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Nu ik een tijdje de mac mini m1 als dagelijkse computer in gebruik heb is het ook hier, tijd voor een tussentijdse evaluatie of ik deze computer blijf gebruiken.

Met het thuiswerken als Software Developer gebruikte ik mijn game pc feitelijk de hele dag om via remote desktop , te werken op mijn pc op de zaak. Dus een redelijk groot verbruik (I9 met een 2080ti) voor een relatief kleine belasting . Daarom maar weer eens gekeken voor mac sinds 2012.
Het betreft de mac mini m1 16/512.

Voordelen:
- Snel in sommige zaken sneller dan mijn dikke I9/32gb pc,
- OS is weer even wennen maar werkt erg prettig ,
- Erg laag verbruik nu ongeveer 4kwh per dag minder, en heel stil. (je wordt er niet rijk van maar alle
beetjes helpen)
- Stil.. ik heb de fan nog nooit horen aanslaan

Er zijn niet echt nadelen maar wel een aantal minder prettige zaken.
- Scherm valt wel eens weg voor een sec of 1-3 (hdmi) het scherm aan de usb-c doe dat niet.
- Geluid via bluetooth heeft last van kraakjes (tb en muis op bluetooth werken verder prima)
- Soms valt het scherm die op de hdmi is aangesloten terug op 60 hz en dan worden de teksten niet echt
goed leesbaar . Als ik het daarna weer terugzet op 144hz werkt het verder weer prima.
- Wel meteen een usb-c hub moeten kopen vanwege de weinige aansluitingen

Zolang ik remote kan werken op de pc op de zaak is dit een blijvertje, want ik heb voor mijn werk echt windows nodig (.net ontwikkelaar) en hopelijk komt Parallels snel weer met hun software zodat , als het nodig mocht zijn, ik weer windows kan draaien op de mini.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:45
Dannydekr schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:04:
Na maanden gebruik is de ervaring echt een stuk beter geworden. Ik heb eigenlijk geen enkele noemenswaardige bug meer, op een paar kleine annoyances na.

Zo heb ik een paar keer per dag dat 1 v.d. beeldschermen random voor een seconde op zwart springt. Niet heel storend, maar wel opvallend. Geen pijl op te trekken wanneer / waarom het gebeurd :)
Dit had ik op mjn Mac mini 2018 ook, oorzaak is de bureau beschermer van Ikea, deze is aan de onderkant van metaal. Door de statische elektriciteit viel mijn monitor bij opstaan of gaan zitten even uit, Beschermer weg (of aarden) en problemen zijn helemaal weg!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-06 18:43
oldsmelly schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 06:35:
Erg laag verbruik nu ongeveer 4kwh per dag minder, en heel stil. (je wordt er niet rijk van maar alle beetjes helpen)
Wat goed dat je dit gemeten hebt! Ik was er zelf nog niet aan toegekomen om dat te doen. Als je je dagelijkse besparing doorrekent naar jaarbasis (1kwh is ongeveer €0,20), stel je zit 300 dagen per jaar achter de computer, dan kom je op een besparing uit van 300x4kwh x 0,20 = €240 per jaar!
Alleen al vanwege de energiebesparing zul je hem in een jaar of 5 terugverdiend hebben. Dus hoezo alle beetjes helpen :)

[ Voor 3% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 25-03-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@JiMiHeNdRiX Ja je hebt uiteraard gelijk 240 euries zijn gewoon harde pecunia's...
De meeting in deze bestaat gewoon uit het feit dat ik mijn app per dag kan zien wat mijn verbruik is.. daar baseer ik die 4Kwh op.. ook al omdat er verder niks veranderd is in mijn dagelijks verbruik

[ Voor 53% gewijzigd door oldsmelly op 25-03-2021 10:03 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 22:28
bing69 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:22:
[...]

Dit had ik op mjn Mac mini 2018 ook, oorzaak is de bureau beschermer van Ikea, deze is aan de onderkant van metaal. Door de statische elektriciteit viel mijn monitor bij opstaan of gaan zitten even uit, Beschermer weg (of aarden) en problemen zijn helemaal weg!
Het kan bijna geen toeval zijn dat ik ook een bureau-beschermer van de Ikea heb! Thanks, ga er achter aan.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiniX88
oldsmelly schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 06:35:
Zolang ik remote kan werken op de pc op de zaak is dit een blijvertje, want ik heb voor mijn werk echt windows nodig (.net ontwikkelaar) en hopelijk komt Parallels snel weer met hun software zodat , als het nodig mocht zijn, ik weer windows kan draaien op de mini.
Zeker geen .NET 5 ontwikkelaar...

Zelf wat testjes gedaan met .NET 5, en een redelijk groot project compilen kost 44 sec
Op mijn 12 core Ryzen 3900 kost dit 34 sec

Switch ik over naar .NET 6, welke native draait (op apple silicon ipv rosetta 2 emulatie) kost compilen me 28 sec.
Op mijn 12 core Ryzen 3900 kost dit ook 28 sec.

Jetbrains Rider werkt redelijk momenteel (maar ze zijn bezig met het top te laten draaien). Zodra .NET 6 ook kan debuggen (op apple silicon) denk ik dat ik mijn grote stroomverslinder het raam uit gooi en ik verder ga werken op mijn Mac Mini. Nu afwachten of dit alles werkt in de volgende Preview (3) van .NET 6.

P.s. Je kunt .netcore 3+ ook met je .NET 6 SDK compilen/debuggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@XiniX88 Bedankt voor antwoord...

Nee helaas nog heel veel draaiende onder 4.xxx.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauz1978
  • Laatst online: 00:13

Mauz1978

Console War Veteran

Heb de mac mini zojuist geinstalleerd en vind ‘m super. Wel meteen een usb hub aangeschaft en ik heb een probleem. Ik heb een wacom cintiq succesvol geinstalleerd en die doet het prima, echter lukt het me niet om clip studio paint te openen in het cintiq scherm. Het lukt me wel om een venstertje uit CSP te slepen en dan kan ik er tekenen, maar de rest van de menu’s blijven op het andere scherm. Ik zie geen opties als ‘ open in ander venster/scher’ of iets dergelijks. Iemand een idee?

Something under the bed is drooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:38
Even een vraagje. Ik lees dat binnenkort mogelijk een 24 inch en een 32 inch iMac aangekondigd wordt. Uiteraard met de Apple Silicon chip. Maar ik speel al een tijdje met het idee om dat niet te doen en een Mac Mini M1 te kopen.

De 24 inch iMac lijkt mij te klein, want ik heb nu een 27 inch iMac. De specs die ik heb zijn zwaar overkill. De processor is het middelste model omdat deze in de aanbieding was bij MediaMarkt (voor 300 euro minder). Van dat geld heb ik 64 GB RAM-geheugen via Amazon gekocht. Er zit dus ook een goede videokaart in.

Nu komt de situatie. Ik gebruik de iMac eigenlijk alleen maar drie tot vier uurtjes per dag. Ik ben zzp'er en het enige wat ik ermee doe is browsen en teksten schrijven via Google Drive of Microsoft Word (dat is mijn werk). Er draait wel Parallels op, maar die gebruik ik eigenlijk helemaal nooit. Ik heb een VM in het datacenter ingericht en ik werk eigenlijk altijd via die verbinding op afstand. Ik denk dat ik Parallels voor het laatst vier maanden geleden serieus gebruikt heb.

Daarnaast doe ik soms wat IT-werkzaamheden. Maar eerlijk gezegd komt het nooit verder dan via SSH verbinding maken met Terminal. Het gaat vaak om klooien in DirectAdmin. Programmeren doe ik in Sublime.

Mijn vraag: kan ik in plaats van een nieuwe iMac (als die aangekondigd is) dan niet beter voor een Mac Mini M1 met 16GB werkgeheugen en een leuk beeldscherm zoals de LG 27UL850 gaan? Dan heb je weliswaar geen iMac meer, maar het gaat mij er vooral om dat ik met Mac kan werken. Zijn er meer mensen die in plaats van een iMac nu een Mac Mini M1 hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Waarom blijf je niet gewoon werken op de iMac, wat is de urgentie om nu een nieuw systeem aan te schaffen?

Zo te horen werkt de iMac nu nog prima en voldoet deze zeker aan de eisen die je er aan stelt. Je geeft aan dat er wel parallels op draait, ook al gebruik je deze niet zo veel. Met een Mac Mini kan dit voorlopig nog niet voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:38
leinad-ar schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:00:
Waarom blijf je niet gewoon werken op de iMac, wat is de urgentie om nu een nieuw systeem aan te schaffen?

Zo te horen werkt de iMac nu nog prima en voldoet deze zeker aan de eisen die je er aan stelt. Je geeft aan dat er wel parallels op draait, ook al gebruik je deze niet zo veel. Met een Mac Mini kan dit voorlopig nog niet voor zover ik weet.
Kan wel, dan heb je Parallels Developer Preview en Windows ARM nodig. Ik was trouwens even vergeten te vermelden dat ik de rest van de dag een MacBook Pro 16 inch gebruik. Ik wil eigenlijk kleiner met de iMac (qua specificaties, niet qua scherm) en wat ik eraan verdien investeren in een betere MacBook Pro M1 16" dit jaar. Over mijn huidige MBP ben ik echt ontevreden. Wordt veel te warm, veel vastlopers, loeien als een Boeing.

De urgentie is eigenlijk vooral de tweedehands prijzen die je er nog voor krijgt. Dat wordt alleen maar minder. Maar wellicht dat ik de iMac dan beter kan laten staan voorlopig. ;) Dan is een investering in een betere MacBook 16" M1 als 'ie er is wellicht een beter idee. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dennisweb op 25-03-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
Ik behoor niet tot de groep die van een iMac naar een Mac Mini is gegaan, maar kan wel zeggen dat de door jouw gestelde eisen prima voldoen. Weet alleen niet in hoeverre je Sublime Text gebruikt. Deze werkt voor nu alleen via Rosetta en kan dus iets trager aanvoelen (ja de emulatie van Rosetta is prima, maar ik merkte het verschil zoals ik eerder stelde in compilen wel tussen Rosetta en Apple Silicon native).

Wat je nog zou kunnen doen is switchen naar VSCode welke wel native Apple Silicon draait. De 16gB memory is ook prima in orde, zelfs als je zwaardere apps draait. In ieder geval, de webbrowser is gewoon snel (Google Docs etc) en SSH gaat prima (bijv via Termius).

Voor zwaarder werk, of apps, vooral kijken of ze draaien op Apple Silicon, voor mij als .NET core/5 programmeur is het nog niets (ik heb het ding staan om Safari te testen), maar ook daar komt verandering in en kan het zelfs mijn Daily driver worden :).

Het ding is in ieder geval native snel genoeg.

[ Voor 18% gewijzigd door XiniX88 op 26-03-2021 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:01
Hoe zijn bij jullie de opstart tijden van O365 (word, excel etc) en ook bv affinity photo (allen native m1)? Ik vind het retetraag. Bij Affinity is het bekend probleem zeggen en zeggen er aan te werken. Bij MS krijg je minder snel dit soort info boven water. Opstarten (1e keer) duurt 10-15 sec en daarna nog maar 1 sec (ook als je hem sluit).
Andere apps (native geinstalleerd op de M1) starten in een seconde of minder. Gisteren een nieuwe laptop vd zaak gehad (HP probook G8 met gen11 I5) en daar start office binnen een seconde. Heb trouwens niet het gevoel dat die HP Probook nu echt veel trager is dan de 3M1 maar veel sneller mbt starten office365 (en evenduur als M1 MBA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Laatst online: 05-06 19:31
Heb je gechecked in bijv. Activiteitenweergave dat je niet de 'Intel' architectuur hebt voor die apps. Hier gaat Office iniedergeval heel rap sinds het de M1 versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
- peter - schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:38:
Heb je gechecked in bijv. Activiteitenweergave dat je niet de 'Intel' architectuur hebt voor die apps. Hier gaat Office iniedergeval heel rap sinds het de M1 versie is.
is wel degelijk m1 .. In hoeveel sec start word (1e keer na opstart ?)

F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Laatst online: 05-06 19:31
Het kost bij mij 5 seconden nadat ik geklikt heb op het excel icon na een fresh boot. Daarna 1 a 2 seconden als je het programma afsluit en weer opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Zojuist de Mac Mini opnieuw via HDMI naar DVI connector aangesloten op Apple Cinema Display 23" en ik krijg nu geen rare strepen of ruis. Wel na een herstart even de blokjes.

Ik moet wel opmerken dat dit de nieuwere versie van de 23" is. De 60Hz versie. Ik weet niet zeker of er daadwerkelijk een 60Hz en een 30Hz versie zijn, maar ik heb een oudere 23" en die kreeg ik op een ander systeem nooit hoger dan 30 Hz en die geeft nu geen beeld op de Mac Mini M1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippw
Iets wat ik hier nog niet langs heb zien komen: maar de M1 Mac mini kan het geluid en de helderheid van je externe monitor niet wijzigen.

Er ontbreekt een I2C bus om de monitor via DDC commando’s te besturen (zie dit GitHub issue).

Als je dus de ingebouwde luidspreker wil gebruiken, is een iMac handiger. Of je moet de officiële LG monitor kopen.

Stil gaat de iMac hoogstwaarschijnlijk ook zijn.
Dennisweb schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:53:
Even een vraagje. Ik lees dat binnenkort mogelijk een 24 inch en een 32 inch iMac aangekondigd wordt. Uiteraard met de Apple Silicon chip. Maar ik speel al een tijdje met het idee om dat niet te doen en een Mac Mini M1 te kopen.

De 24 inch iMac lijkt mij te klein, want ik heb nu een 27 inch iMac. De specs die ik heb zijn zwaar overkill. De processor is het middelste model omdat deze in de aanbieding was bij MediaMarkt (voor 300 euro minder). Van dat geld heb ik 64 GB RAM-geheugen via Amazon gekocht. Er zit dus ook een goede videokaart in.

Nu komt de situatie. Ik gebruik de iMac eigenlijk alleen maar drie tot vier uurtjes per dag. Ik ben zzp'er en het enige wat ik ermee doe is browsen en teksten schrijven via Google Drive of Microsoft Word (dat is mijn werk). Er draait wel Parallels op, maar die gebruik ik eigenlijk helemaal nooit. Ik heb een VM in het datacenter ingericht en ik werk eigenlijk altijd via die verbinding op afstand. Ik denk dat ik Parallels voor het laatst vier maanden geleden serieus gebruikt heb.

Daarnaast doe ik soms wat IT-werkzaamheden. Maar eerlijk gezegd komt het nooit verder dan via SSH verbinding maken met Terminal. Het gaat vaak om klooien in DirectAdmin. Programmeren doe ik in Sublime.

Mijn vraag: kan ik in plaats van een nieuwe iMac (als die aangekondigd is) dan niet beter voor een Mac Mini M1 met 16GB werkgeheugen en een leuk beeldscherm zoals de LG 27UL850 gaan? Dan heb je weliswaar geen iMac meer, maar het gaat mij er vooral om dat ik met Mac kan werken. Zijn er meer mensen die in plaats van een iMac nu een Mac Mini M1 hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR.V
Dennisweb schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:53:

Zelf had ik eerst in iMac 2011 en ben ik vanwege spontane problemen met de GPU en end of support overgestapt. Aanvankelijk wilde ik ook wachten op de nieuwe iMac.

Hetgeen wat mij hoeft doen besloten om niet te wachten waren een paar zaken. Allereerst had ik niet de tijd. Wachten totdat het eindelijk zou worden uitgebracht en op mijn bureau staat duurde mij te lang ivm mijn bedrijf. Ten tweede vond ik het belangrijk zelf een scherm te kunnen uitkiezen ipv gebonden te zijn aan de niet ultrawide iMac schermen.

Als laatste een stukje prijs, post-Corona ga ik liever investeren in een mooie MacBook dan dat ik alles in een iMac investeer. Dit geld houd ik dan liever apart voor de aanvulling met een nieuwe MacBook.

Oké...ik mis de boxen en de camera/microfoon ingebouwd. Echter heeft mijn scherm ook redelijke boxen en heb ik inmiddels een losse webcam. Wellicht haal ik nog een Sonos voor wat muziek in mijn kantoortje, beter dan het iMac geluid.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:53
Ik lees even mee, want zit toch ook te denken om over te stappen naar de mini (M1). Ik gebruik nu al jaren een iMac 2011 21,5". Ding doet het prima maar ik merk toch echt wel dat het allemaal erg langzaam gaat. Opstarten duurt langer dan het ooit was en ik heb al een paar keer meegemaakt dat de iMac niet uit slaapstand kwam, alleen uit en weer aanzetten hielp in dat geval. Ook nu twee keer een wit scherm gehad dat ook alleen maar op te lossen was met een harde reset.
Ik wilde wachten op de iMac M1 maar de mini heeft wel mijn interesse gewekt. Ik wil sowieso 2 schermen (heb ik nu ook maar het tweede scherm is echt van een zeer belabberde kwaliteit) Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor thuiswerken (office en teams) en verder voor browsen en het maken van 3D bestanden voor mijn 3D printer. Ik denk dat ik uiteindelijk goedkoper uit ben dan wachten op de iMac en voor wat ik er mee doe is waarschijnlijk de mini geen slechte keus. Nadeel is natuurlijk dat er losse speakers en webcam bij moeten wat het geheel wat minder mooi/strak maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinad-ar
Tenzij je een scherm koopt waar een webcam en speakers inzitten. Ik maak bijvoorbeeld gebruik van een Apple Thunderbolt Display die ik nog had staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
@leinad-ar is een optie maar ik ben nog in de onderzoekende fase. Ik denk zelf aan twee 27" schermen icm de Mac mini (8GB met 256GB of 16GB met 512GB) Ik lees wat fora en wat reviews alleen de blue tooth problemen die ik hier en daar lees laten mij nu nog twijfelen of dit het juiste moment is om in te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
chippie777 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:33:
@leinad-ar is een optie maar ik ben nog in de onderzoekende fase. Ik denk zelf aan twee 27" schermen icm de Mac mini (8GB met 256GB of 16GB met 512GB) Ik lees wat fora en wat reviews alleen de blue tooth problemen die ik hier en daar lees laten mij nu nog twijfelen of dit het juiste moment is om in te stappen.
Volgens mij zijn de meeste 'problemen' met Bluetooth verholpen. Ik heb nergens last (meer) van in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
leinad-ar schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:59:
Tenzij je een scherm koopt waar een webcam en speakers inzitten. Ik maak bijvoorbeeld gebruik van een Apple Thunderbolt Display die ik nog had staan.
@chippie777
Ik heb ook een Mac mini met een Apple Thunderbolt Display.
Als je echt een goede webcam wilt hebben, dan raad ik je dit beeldscherm niet aan.
In vergelijking met de huidige camera's is de lichtgevoeligheid van de ATD echt heel slecht. Als de kamer waar je werkt wat donker is, dan wordt je gezicht al niet goed meer getoond.
Ik dacht al die tijd dat het aan het licht in de kamer lag, maar toen ik een keer mijn MacBook Pro van 2013 in die kamer gebruikte viel het me op dat het beeld van de camera al vele malen beter was dan het beeld op de ATD.
Just my 2 cents. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
@sonderpa klopt wat je zegt inderdaad. De camera's in de nieuwe MacBooks zijn een stukje beter. Maargoed die schermen gaan ook al heel wat jaartjes mee natuurlijk.

Ik weet overigens ook niet hoe de camera in de Thunderbolt Display zich verhoudt tot een simpele USB camera van een paar tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
@_birdie_ en @Napsju Mijn Brother 570 labelprinter doet het inmiddels. Aparte driverinstallatie hoeft niet. Download P-Touch Editor uit de app store en je kunt printen. Printer komt er in het configuratiescherm van Big Sur niet bij te staan.

De P-Touch 2700 doet het alleen met de vorige versie van P-Touch Editor met losse driver installatie van 10.15.

[ Voor 19% gewijzigd door Dancing_Animal op 30-03-2021 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:45
@Dancing_Animal Klopt helemaal. Ik was hier vergeten te melden dat het hier inmiddels ook weer werkt met de Brother QL-500. Dank.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-05 22:12
chippie777 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:48:. Nadeel is natuurlijk dat er losse speakers en webcam bij moeten wat het geheel wat minder mooi/strak maakt.
Hier ook een thunderbold 27” met Mac mini m1 en een 24” scherm in portriat oriëntatie ernaast. Was de vervanging van mijn 27” iMac 2010 die wel een keer met pensioen mocht. Is door het ontbreken van de onderrand juist noch strakker. (De mini zit erachter met klittenband op de muur geplakt dus die zie ik niet 😋)

Losse webcam vind ik juist een voordeel. Heb er een losse Logi streamcam op staan die kan dan veel beter gericht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Ik zit te denken aan twee LG 27UL550 of twee LG 27UL650 beide in hoogte verstelbaar en redelijk geprijsd. Als ik die aansluit op een Mac mini M1 dan heb ik een aardige werkplek. Webcam, toetsenbord en muis nog bepalen maar de totaal prijs is dan vermoedelijk wel lager dan een iMac 27” M1 waar dan ook nog een monitor bij moet. Alleen nog bepalen of ik voor 8 of 16 GB geheugen ga en kies voor 256 of 512 opslag. Of nog langer wachten, de 2011 21,5” iMac doet het nog maar het opstarten van programma’s duurt echt lang en ik ben bang dat hij toch een keer de geest gaat geven.
Om niet mijzelf te quoten: ik lees hier en daar wat problemen met de M1 icm de LG monitoren. Is dit nu een typisch gevalletje dat men alleen negatieve verhalen post of is het echt een issue?
Iemand ook getwijfeld tussen de mini 8GB 256 GB en de 16GB 512GB?

[ Voor 18% gewijzigd door chippie777 op 02-04-2021 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-06 18:43
Vandaag heb ik de Logitech C922 Pro webcam in gebruik genomen bij mijn Mini M1. Deze werkt qua hardware out of the box, zoals ik al verwachtte. Maar ik was redelijk positief verrast door de software! Want ik meende ergens gelezen te hebben dat die niet draait op onze M1's. Maar Logitech heeft een app 'Camera Settings' beschikbaar die best aardig draait op Big Sur/M1 en waarmee je de kleurbalans en zoomfactor e.d. kunt instellen, dat is wel heel fijn! Geen idee overigens of dit de door Logitech voorgeschreven app is voor bij deze webcam maar het was de enige die ik zag staan. Het geheel werkt niet helemaal vlekkeloos, zo moet je bijvoorbeeld elke keer even Camera Settings starten voordat je bijv. een Jitsi of Webex-sessie start omdat anders de instellingen niet goed worden overgenomen, maar soit, de dingen die je moet willen kunnen instellen kun je instellen en dat is wel heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
JiMiHeNdRiX schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:04:
Vandaag heb ik de Logitech C922 Pro webcam in gebruik genomen bij mijn Mini M1. Deze werkt qua hardware out of the box, zoals ik al verwachtte. Maar ik was redelijk positief verrast door de software! Want ik meende ergens gelezen te hebben dat die niet draait op onze M1's. Maar Logitech heeft een app 'Camera Settings' beschikbaar die best aardig draait op Big Sur/M1 en waarmee je de kleurbalans en zoomfactor e.d. kunt instellen, dat is wel heel fijn! Geen idee overigens of dit de door Logitech voorgeschreven app is voor bij deze webcam maar het was de enige die ik zag staan. Het geheel werkt niet helemaal vlekkeloos, zo moet je bijvoorbeeld elke keer even Camera Settings starten voordat je bijv. een Jitsi of Webex-sessie start omdat anders de instellingen niet goed worden overgenomen, maar soit, de dingen die je moet willen kunnen instellen kun je instellen en dat is wel heel mooi.
Precies dezelfde ervaringen met Logitech 930e. Camera setting maar in de Dock gezet (vreemd icon).

F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 736981

Hier ook in de twijfel voor een Mini M1 :)
Randapparatuur heb ik al van AOC en Logi.

Ik heb een NAS met 6TB dus ik twijfel om de 256 of 512gb te nemen.
On board is natuurlijk altijd leuker, zeker als ik om het halfjaar mijn volledige icloud download ( telkens 190gb) om dan naar de NAS te sturen.
Dat zou ik met 256 al in stappen moeten doen...

230euro is gewoon zo prijzig om te verdubbelen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
Anoniem: 736981 schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:12:

On board is natuurlijk altijd leuker, zeker als ik om het halfjaar mijn volledige icloud download ( telkens 190gb) om dan naar de NAS te sturen.

Externe HD of SSD nemen afhankelijk van de snelheid die je nodig hebt. Voor Time Machine (met APFS volume) is HD meer dan genoeg. Voor die 230 euro kun je 4x zoveel externe SSD kopen. Mijn externe HD is 5TB en kostte rond de 100 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Anoniem: 736981 schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:12:

Wat @_birdie_ ook zegt.......als je data 'on the fly' nodig hebt dan is een NAS een te trage oplossing. Ga in ieder geval voor 16GB ram en als je het kan missen, ga voor een 512GB opslag. 256 lijkt veel maar het zo vol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Slechte mensen... :p

16/512 versie besteld op Coolblue.
Zal hopelijk de 2dehands waarde binnen 5-6jaar wat boosten.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 736981 op 04-04-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Anoniem: 736981 schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:07:
Slechte mensen... :p

16/512 versie besteld op Coolblue.
Zal hopelijk de 2dehands waarde binnen 5-6jaar wat boosten.
Goede keus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363533

Heeft hier iemand ervaring met de Mac Mini M1 i.c.m. met een Elgato HD60 S+? Mijn huidige Mac (een Macbook 12 inch uit 2015, oef) is echt wel binnenkort aan vervanging toe. Nu zit ik een beetje in dubio gezien ik mijn Windows laptop nauwelijks nog gebruik, behalve voor livestreaming. Dat is namelijk op de Macbook 12 inch echt niet mogelijk.

Zodra ik een nieuwe Mac koop zou ik dus eigenlijk ook meteen afscheid willen nemen van de Windows laptop die inmiddels ook al aan de leeftijd is, maar dan moet het livestreamen en recorden met de Elgato wel goed werken. Ik lees op Reddit/Elgato Support site zeer conflicterende berichten (Ja het werkt! Nee het werkt niet!) en de meeste stammen uit december 2020 dus erg veel ga ik daar niet mee opschieten.

We zijn nu weer een paar maanden later dus is mijn vraag: Heeft iemand uit de eerst hand hier ervaring mee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geschaald met een USB C -> DP kabel zie ik volgende op een 4K monitor :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_FfKpD4hAC8ushSmHG19tIwloY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1u4dOekq8wPPSSPzAqKZfQDN.png?f=fotoalbum_large

Mijn 4K scherm wordt ook standaard herkend als een 1080p en als ik dan 4K selecteer is de UI veel te klein:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yze5OqXMj_T71wLDLVKDKijsLNE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GQqx8WBhQ26kNaxb3HgXWHC7.png?f=user_large

edi: voorlopig op de 1 na hoogste resolutie gezet om het werkbaar te houden en dit lijkt ok.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 736981 op 08-04-2021 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Naast dat ik mij aan het inlezen ben over de Mac Mini M1 kijk ik ook gelijk naar accessoires. In dit forum wordt het Satechi dock genoemd en dat ziet er ook goed uit. Zoek ik een beetje verder dan kom ik soortgelijke docks tegen met ruimte voor een harde schijf. Zijn er hier gebruikers van zo’n dock? Wat is jullie ervaring? Of is het eigenlijk niet nodig? Zo draai ik mijn time machine backup op mijn nas dus echte noodzaak zie ik niet. MAar wie weet is hier iemand die een mooie use case hiervoor heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2cvman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06 23:56
Ik heb deze: Elecife USB Type C Hub with Hard Drive Enclosure. Excact het zelfde als Satechi.
Daar heb ik een 2TB ssd in gezet waar ik alles op heb gezet. Ook nog een 1TB externe usb hdd waar Time Machine zijn ding op doet.

Maar super tevreden over de Hub en ziet er mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
@2cvman werkt dat een beetje “smooth’ zo’n hard disk in een dock? Met andere woorden zou dat een overweging zijn om voor een 256 GB M1 te gaan ipv 512 GB, of kleven er toch nadelen aan?
Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de Mac Mini (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de MacBook Air (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.