[Mac Mini (M1) (2020)] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2cvman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-09 21:52
Ik heb idd de 256 versie. Het werkt net als een normale externe ssd.
Zoek maar eens op youtube, staat voldoende op.
De ingebouwde is natuurlijk wel veel sneller, maar voor mij werkt het prima en staat nog netjes ook.
Er zijn er zelfs die videobewerking of fotobewerkingen doen vanaf zo'n ingebouwde ssd... werkt dus prima.
Ik gebruik hem voor opslag van mijn foto's (de photolibrary heb ik er naar toe verplaatst) en al mijn muziek en heb er mijn download map op.
En is vele malen goedkoper dan het interne geheugen van ... das bijna van goud, zo duur....

[ Voor 28% gewijzigd door 2cvman op 09-04-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:40

Royz

Kleurenblind!!

chippie777 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:57:
Naast dat ik mij aan het inlezen ben over de Mac Mini M1 kijk ik ook gelijk naar accessoires. In dit forum wordt het Satechi dock genoemd en dat ziet er ook goed uit. Zoek ik een beetje verder dan kom ik soortgelijke docks tegen met ruimte voor een harde schijf. Zijn er hier gebruikers van zo’n dock? Wat is jullie ervaring? Of is het eigenlijk niet nodig? Zo draai ik mijn time machine backup op mijn nas dus echte noodzaak zie ik niet. MAar wie weet is hier iemand die een mooie use case hiervoor heeft.
Ik heb de Hagibis versie, maar volgens mij hebben ze allemaal hetzelfde gemeen en dat is dat de doorvoersnelheid van een SSD bij lange na niet benut wordt. Ik haal rond de 300mb/sec lees en schrijf met een 870 QVO 1TB terwijl die 530mb/sec zouden moeten kunnen halen. In tegenstelling tot mijn (512) SSD van de Mac Mini die 3000mb/sec haalt.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Nu een goeie deal bij Amazon.nl voor €614 voor de 8/256. Vraag mij echt af of ik geen spijt ga krijgen om voor een 16GB te gaan. Voor het prijsverschil zou ik deze denk ik beter tweedehands kunnen verkopen en dan investeren in een nieuwe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SH7UY5-QZfMkchzqvyTCr2VRCLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pAOGS3EAn3NupAJzKqvnR1Cc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:37
@Odeklontje zeker mooie deal! Sta voor hetzelfde dilemma. Als ik kies voor 16/512 dan is dat zo wat het dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Odeklontje en @chippie777 Kopen, testen, niet tevreden? Verkopen met winst 😏

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyheim
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-08 21:55

shyheim

busta! straight busta!

2cvman schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:32:
Ik heb deze: Elecife USB Type C Hub with Hard Drive Enclosure. Excact het zelfde als Satechi.
Daar heb ik een 2TB ssd in gezet waar ik alles op heb gezet. Ook nog een 1TB externe usb hdd waar Time Machine zijn ding op doet.

Maar super tevreden over de Hub en ziet er mooi uit.
Waar heb je die gekocht als ik mag vragen?

Vind 'm alleen op amazon.com, niet op .nl of .de: https://www.amazon.com/El...-Compatible/dp/B08RYHTWKT
Zelfs hun eigen website doet het niet momenteel.

Ben namelijk aan 't twijfelen tussen zo ééntje, of gewoon die van Satechi (zonder ingebouwd slot voor SSD, maar dan steek ik daar gewoon mijn Samsung T5 in via USB).

[ Voor 6% gewijzigd door shyheim op 10-04-2021 11:13 ]

Xbox GT: Shyheim87 | PSN: Shyheimz-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:12
Royz schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:31:
[...]

Ik heb de Hagibis versie, maar volgens mij hebben ze allemaal hetzelfde gemeen en dat is dat de doorvoersnelheid van een SSD bij lange na niet benut wordt. Ik haal rond de 300mb/sec lees en schrijf met een 870 QVO 1TB terwijl die 530mb/sec zouden moeten kunnen halen. In tegenstelling tot mijn (512) SSD van de Mac Mini die 3000mb/sec haalt.
Zat net deze video te kijken maar is wel een dure dock om 500mb/s te halen.
YouTube: FIX Your M1 Mac SLOW Speeds With THIS Dock + More! 🛠

Goedkoper is om de juiste SSD te kiezen.
YouTube: MYTH BUSTED! Best M1 Mac SSD | Performance Tests

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
chippie777 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 09:41:
@Odeklontje zeker mooie deal! Sta voor hetzelfde dilemma. Als ik kies voor 16/512 dan is dat zo wat het dubbele.
Gekocht. Na het zien van een aantal reviews en de reacties hier maar besteld. Maandag komt ie. Is nog altijd een 100 euro goedkoper dan dat je met studentenkorting kan krijgen. Zeer goeie deal :) En zoals @Greatsword al aangeeft kan ik 'm nog altijd kwijt in de Vraag & Aanbod als ik er spijt van heb.

[ Voor 11% gewijzigd door Odeklontje op 10-04-2021 12:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• audiojunk
Ook één besteld bij Amazon, ben het gekloot met Hackintosh nu wel zat :*)

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2cvman
shyheim schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:12:
[...]

Waar heb je die gekocht als ik mag vragen?

Vind 'm alleen op amazon.com, niet op .nl of .de: https://www.amazon.com/El...-Compatible/dp/B08RYHTWKT
Zelfs hun eigen website doet het niet momenteel.

Ben namelijk aan 't twijfelen tussen zo ééntje, of gewoon die van Satechi (zonder ingebouwd slot voor SSD, maar dan steek ik daar gewoon mijn Samsung T5 in via USB).
heb hem idd bij Amazon.com vandaan. Ik zou wel die met ingebouwde nemen, bespaard je een usb uitgang en ziet er dus wat opgeruimder uit.. Vind ik dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyheim
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-08 21:55

shyheim

busta! straight busta!

2cvman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:57:
[...]

heb hem idd bij Amazon.com vandaan. Ik zou wel die met ingebouwde nemen, bespaard je een usb uitgang en ziet er dus wat opgeruimder uit.. Vind ik dan...
Klopt!

Deze besteld via bol. Komt maandag toe, als iemand geïnteresseerd is, schrijf ik wel mijn eerste bevindingen. Mijn Mac Mini M1 komt wel pas einde week toe, 16Gb RAM-versie besteld via m'n werk (200 EUR korting) :+

Zijn er bepaalde zaken waar ik best op let voor zo'n interne SSD?
Of is zoiets gewoon prima: https://www.amazon.nl/Sam.../dp/B089QXQ1TV/ref=sr_1_5

[ Voor 18% gewijzigd door shyheim op 10-04-2021 15:21 ]

Xbox GT: Shyheim87 | PSN: Shyheimz-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:25
Odeklontje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 09:20:
Nu een goeie deal bij Amazon.nl voor €614 voor de 8/256. Vraag mij echt af of ik geen spijt ga krijgen om voor een 16GB te gaan. Voor het prijsverschil zou ik deze denk ik beter tweedehands kunnen verkopen en dan investeren in een nieuwe.

[Afbeelding]
Het kan zijn dat ik niet goed kijk, maar die €614 lijkt exclusief BTW te zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:16
theblindman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:02:
[...]

Het kan zijn dat ik niet goed kijk, maar die €614 lijkt exclusief BTW te zijn? :)
'All prices include VAT' staat letterlijk onder de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:25
Pierre_nr1 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:05:
[...]

'All prices include VAT' staat letterlijk onder de prijs
Ah nu je het zegt. In dat geval heeft Amazon de prijs aangepast en is 'ie toevallig 21% hoger nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2cvman
shyheim schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:20:
[...]

Zijn er bepaalde zaken waar ik best op let voor zo'n interne SSD?
Of is zoiets gewoon prima: https://www.amazon.nl/Sam.../dp/B089QXQ1TV/ref=sr_1_5
die is prima lijkt mij, heb er ook zoiets in, maar dan de 2TB versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
theblindman schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:12:
[...]

Ah nu je het zegt. In dat geval heeft Amazon de prijs aangepast en is 'ie toevallig 21% hoger nu :)
Zal mij benieuwen als ik hem ook krijg maandag , nog geen bevestigingsmail gehad van Amazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:44
Was nog net op tijd bij Amazon deal en had gekozen voor expres levering morgen. Zojuist de verzendbevestiging gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:40

Royz

Kleurenblind!!

Ja de docks halen gewoon niet de max uit de performance en als die snelheden ok zijn, dan kan je het zo doen (timemachine bijv). Wil je hem gebruiken als extended voor je Mac dan moet je inderdaad een externe nemen zoals in dit filmpje. Ik heb zelf meer dan genoeg aan de 512, maar heb toch een Samsung T5 externe SSD en dus de 870 QVO 1TB via de USB dock. De laatste is het langzaamst vanwege de dock, maar ik gebruik hem naar zijn mogelijkheden.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 11:48
Waar ik het meest tegen op zie bij de Mac Mini, is het niet even mee op schoot kunnen nemen op de bank. Tegelijkertijd is daar de iPad waarmee een oplossing mee gevonden kan worden. Maar is VNC niet nog steeds erg traag?
Daarnaast is er het gebrek aan webcam/microfoon, iets wat nu met Corona ook veel gebruikt wordt. Weer de iPad, of een goedkope Trust webcam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-09 23:46
DRvDijk schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:32:
Waar ik het meest tegen op zie bij de Mac Mini, is het niet even mee op schoot kunnen nemen op de bank. Tegelijkertijd is daar de iPad waarmee een oplossing mee gevonden kan worden. Maar is VNC niet nog steeds erg traag?
Daarnaast is er het gebrek aan webcam/microfoon, iets wat nu met Corona ook veel gebruikt wordt. Weer de iPad, of een goedkope Trust webcam?
je kunt ook kijken of je iPad webcam kan gebruiken als virtuele cam (epocam bv) .. Niet alle pro videoconferentie software, zoals Webex, support virtuele cams dus ligt aan je use case.
Ik heb Logitech 930e genomen. Werkt prima maar niet de goedkoopste.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-08 20:40
Had opeens wat vreemds!

Gisteren had ik last van screen-flickering, alsof de HZ veel te laag stond. Opnieuw opstarten, alles uit / aan, werkte niet, dus ik vreesde het ergste. Blijkt dat veel mensen hier last van hebben en dat de oorzaak eigenlijk niet duidelijk is.

Er stond toevallig een nieuwe Public Beta (7) klaar, dus ik beschouwde dat een beetje als mijn laatste hoop; Gelukkig is het na de update weer verdwenen!

Het zint me echter niet dat dit probleem zomaar plotseling opdook, terwijl ik in mijn routine helemaal niets anders deed dan in de laatste maanden. Verder geen goed teken dat het probleem natuurlijk na meerdere reboots / powercycles alsnog plaatsvond.

Hopelijk blijft het in ieder geval weg nu!

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
Greatsword schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:12:
@Odeklontje en @chippie777 Kopen, testen, niet tevreden? Verkopen met winst 😏
Blijkbaar dachten er meer tweakers zo :+ Kopen voor €614,81 en verkopen voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIsUhFGNY5MjWBpW1ZoEHhVoSSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qhmZJYfQMu3dDM3UxZYrzvlN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Odeklontje op 12-04-2021 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Odeklontje schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:29:
[...]

Blijkbaar dachten er meer tweakers zo :+ Kopen voor €614,81 en verkopen voor:

[Afbeelding]
Ook al is het uiteindelijk de keuze van de koper om hem te kopen of niet, het word tijd voor transparantie met dat soort zaken. Net zoals de PS5’s die voor veel meer worden aangeboden

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
Gisteren de Mac Mini M1 ontvangen van Amazon en net voor het eerst gebruikt.
Eerste indruk top d:)b lekker klein,stil en zeer zuinig( 3W tijdens browsen).
Nadelen zijn er ook natuurlijk, de USB poorten zitten dicht op mekaar dus geen plaats voor een USB stick en de behuizing staat niet zo stevig op het bureau doordat de onderkant vrij glad is. Beide op te lossen mbv een dock, hoop dat er binnenkort één komt met plaats voor een NVMe drive die ook een goede snelheid heeft.

En natuurlijk een bedankje voor Odeklontje voor het posten van de aanbieding( of was het nu een fouje van Amazon). _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door audiojunk op 13-04-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
audiojunk schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:46:
En natuurlijk een bedankje voor Ordeklontje voor het posten van de aanbieding( of was het nu een fouje van Amazon). _/-\o_
Thanks!

Hier ook een tevreden gebruiker :) Het instellen en installeren ging zeer snel, binnen een halfuurtje had ik alles wel zo klaar. Meteen de laatste update van Big Sur 11.2.3 en gaan met die banaan. Office 365 en Firefox zijn Universeel en geschikt voor de Apple M1. Spotify daarentegen knalt er vrij regelmatig uit omdat die slechts via Rosetta bruikbaar is. Uit de Spotify community merk ik dat er nog niks in de pijpleiding zit voor een M1-versie. Misschien heeft het iets te maken met de relatie tussen Spotify en Apple?

Absoluut een van de betere aankopen deze mini. En 8GB of het dubbele betalen voor een 16GB is een no-brainer. Safari of Firefox als standaard browser blijft nog even lastig. Als standaard Firefoxgebruiker moet ik zeggen dan Safari ook heel smooth is om over het web te surfen inclusief alle anti-tracking e.d.

Wat betreft een dock heb ik ook even zitten kijken maar tot nu toe red ik het wel met de huidige aansluitingen als ik mijn monitor via HDMI aansluit. Wel heb ik gelezen dat het beter is om een dock boven op een mini te doen ivm de airflow toevoer vanaf de onderkant. kortom leuk speelgoed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 18:29
Helaas weer terug van weggeweest:
Als ik mijn Mini M1 wakker maak uit sluimerstand dan staat de resolutie vaak, maar niet altijd, spontaan weer op 1920x1080 ingesteld terwijl ik 2560x1440 had ingesteld.
Ik draai al een tijdje op 11.2.3 en dit is mij sinds ik meen 11.2.1 niet meer overkomen, dus het probleem was opgelost dacht ik. Ik geloof niet dat ik iets bijzonders heb aangepast aan mijn setup of instellingen, het lijkt spontaan teruggekeerd te zijn. Ik heb een LG-27UL850 aangesloten via usb-c - usb-c.

[ Voor 3% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 13-04-2021 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 06:58
Ik heb ook niets meer dan problemen met de video input van de Mac mini...

Heb zelf 2x 5120x1440

Scherm 1:
Via HDMI werkt het niet (gaat maar tot 3000zoveel pixels)
Via USB-C naar USB-C werkt hij alleen als ik de kabel steeds eruit en erin haal (vanaf elke herstart werkt het niet)
Via USB-C naar HDMI (2.0) (Startech converter) werkt hij wel (alleen mijn scherm heeft ook een USB "hub", dus heb dan weer een extra kabel nodig) dus dit is de variant waar ik maar voor ben gegaan

Scherm 2:
Omdat HDMI interface mijn resolutie niet ondersteund een Startech DisplayLink converter gekocht.
Startech -> DisplayPort 1.4 -> HDMI 2.0 werkt niet op 60hz, werkt alleen op 30hz, maar valt echt elke minuut uit
Startech -> DisplayPort 1.4 -> HDMI 1.4 werkt top op 30hz, maar alles lijkt traag (maar geprobeerd uit wanhoop)
Startech -> DisplayPort 1.4 -> DisplayPort 1.4 werkt top op 60hz

Ik heb echter niet meegemaakt dat hij een resolutie lager kiest... Maar de Mac mini is echt heel erg kieskeurig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
@XiniX88 ik heb ook hetzelfde probleem. USB C naar DisplayPort kabel. Wanneer ik uit slaapstand ga heb ik soms voor dat scherm niet gevonden wordt. Als ik kabel in en uit trek is het terug OK. Bij het opstarten idem zoals jij hebt.

Scherm is een Samsung 49RG90 met resolutie 5120x1440. Hetzelfde type als jij dus hebt. Ik heb wel een M1 MB Air. Maar de problemen zijn dus hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Dit zijn wel precies de soort berichten die mij doen twijfelen. Zijn dit nu specifiek problemen voor 4K schermen in combinatie met de M1? Of geldt dit sowieso bij setups met twee schermen? Ik wil namelijk een setup met 2 schermen maar ik zit niet te wachten op het uit en inpluggen van kabels e.d. Ik wil gewoon een werkende setup zonder gedoe, zeg maar wat ik al sinds 2011 heb met mijn iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:58
chippie777 schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:05:
Dit zijn wel precies de soort berichten die mij doen twijfelen. Zijn dit nu specifiek problemen voor 4K schermen in combinatie met de M1? Of geldt dit sowieso bij setups met twee schermen? Ik wil namelijk een setup met 2 schermen maar ik zit niet te wachten op het uit en inpluggen van kabels e.d. Ik wil gewoon een werkende setup zonder gedoe, zeg maar wat ik al sinds 2011 heb met mijn iMac.
Ik heb juist geen problemen met mijn twee monitoren, maar mijn monitoren hebben wel een lagere resolutie.
Ik heb een LG 27UL850 en een Dell U2417H.
De LG is een 4K-monitor en is aangesloten met een HDMI-kabel op de Mac Mini terwijl de Dell een Full HD-monitor is. De Dell is aangesloten met een USB-C naar DisplayPort-kabel.

Zodra ik de Mac Mini uit de slaapstand haal, wordt er op beide schermen beeld weergegeven. Ik heb ook nooit de kabels eruit hoeven halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Is het met deze monitor niet veel logischer om hem USB-C <-> USB-C aan te sluiten? Je kunt dan die USB-3 aansluitingen achterop de monitoren gebruiken. Als je hem via HDMI aansluit, had je ook de goedkopere 27UL550 kunnen nemen.

Dat is een van de dillema's waar ik nog voor sta. Naast de vraag of ik een M1 wil (ter vervanging van een 27" iMac van mid 2011), is ook de monitorenkeuze lastig. Volgens mij kan ik iedere extra USB-poort wel gebruiken.

Een TB3 monitor schijn het beste te zijn omdat die genoeg snelheid heeft om ook USB-3 poorten te verzadigen, maar die monitoren zijn erg duur. Maar hoe nuttig is die USB3.0 achterop de 27UL850? Hou je nog een beetje snelheid over naast 4K 60 Hz video? Kun je hem ook puur als USB-hub gebruiken en de video over HDMI laten gaan? Of ben je uiteindelijk beter af met de 27UL550 plus een goeie dedicated hub?

Mijn doel is 27" 4K plus een oude 24" in portrait er naast. Daarbij wil ik ook gewoon zoveel mogelijk USB.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:58
TwOkkie schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:19:
[...]

Is het met deze monitor niet veel logischer om hem USB-C <-> USB-C aan te sluiten? Je kunt dan die USB-3 aansluitingen achterop de monitoren gebruiken. Als je hem via HDMI aansluit, had je ook de goedkopere 27UL550 kunnen nemen.

Dat is een van de dillema's waar ik nog voor sta. Naast de vraag of ik een M1 wil (ter vervanging van een 27" iMac van mid 2011), is ook de monitorenkeuze lastig. Volgens mij kan ik iedere extra USB-poort wel gebruiken.

Een TB3 monitor schijn het beste te zijn omdat die genoeg snelheid heeft om ook USB-3 poorten te verzadigen, maar die monitoren zijn erg duur. Maar hoe nuttig is die USB3.0 achterop de 27UL850? Hou je nog een beetje snelheid over naast 4K 60 Hz video? Kun je hem ook puur als USB-hub gebruiken en de video over HDMI laten gaan? Of ben je uiteindelijk beter af met de 27UL550 plus een goeie dedicated hub?

Mijn doel is 27" 4K plus een oude 24" in portrait er naast. Daarbij wil ik ook gewoon zoveel mogelijk USB.
Ik kon inderdaad de Mac Mini via USB-C aansluiten, maar ik gebruik deze nu om mijn iPad Pro snel op te laden. Ook kwam het beter uit met het gebruiken van de kabels die er al lagen (ik was erg lui om mijn kabels te veranderen :+)

Je vragen over de USB-poorten kan ik niet beantwoorden omdat ik deze nog steeds niet heb gebruikt. Ik heb USB-C wel genomen voor futureproofing.
Het enige wat ik met USB heb aangesloten is mijn Dell monitor (in portrait mode) via USB-C en mijn Logitech webcam via USB-A. Sowieso kan je geen twee monitoren via de USB-C poorten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

VirinR schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:45:
[...]
Het enige wat ik met USB heb aangesloten is mijn Dell monitor (in portrait mode) via USB-C en mijn Logitech webcam via USB-A. Sowieso kan je geen twee monitoren via de USB-C poorten aansluiten.
Die Dell zou ik dan met HDMI aansluiten. Of anders vanuit de HDMI-poort van een USB-hub. Ik neem aan dat dat wel werkt? 1 via de ingebouwde HDMI en eentje via een hub? Ik zie dit soort dingen nergens eenduidig in officiele specs staan en van zoeken op dit soort algemene termen word je ook niet veel wijzer.

Ik heb sowieso nog een Das Keyboard en een muis zonder batterijen, dus dat is al twee poorten. En ik overweeg de goedkooptste M1, dus heb vast behoefte aan nog een snelle SSD er naast.

Waarschijnlijk kan ik dus beter een goede hub met SSD en de goedkopere monitor kopen. Of toch maar die 90 euro extra slikken en de 850 neerzetten?

Wat mij nog steeds een beetje weerhoudt om die M1 te gaan halen zijn eerder de verhalen over SSD's die niet te vervangen zijn, de onmogelijkheid om van een externe drive te booten en de vraag of ik nou wel of niet nog een vermogen extra moet uitgeven voor de 16G versie.

Op dit moment neig ik toch naar 8G+256G omdat die bijna half zo duur is als een 16G+512G. Als ik te kort kom, kan ik er gewoon nog eentje naast zetten.. 8)

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:39

LoneWolf

Just a Byte

Ik heb sinds kort de lg34wl850, en heb deze nu via HDMI op de M1 Mac mini aangesloten, met de usb c kreeg ik kernel panics in de slaapstand, als ik van de Windows PC (via DisplayPort aangesloten) wisselde naar de thunderbolt port met de Mac mini.

Ook moest ik dan soms de thunderbolt kabel disconnected en weer connected om beeld te krijgen.
Weet niet of er meer mensen dit fenomenen hebben gemerkt ?

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:29
@TwOkkie Booten vanaf een externe SSD kan wel, maar dan heb je een Thunderbolt schijf nodig. Zoals bijvoorbeeld de Samsung X5. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

@Dennisweb, ik hoop dat jij gelijk hebt en dat ZDNet zich vergist:
So if the internal drive on your M1 Mac fails completely, even an external bootable drive won't boot. Yep, your Mac is bricked.
(hele artikel)

Sowieso jeukt het een beetje om een apparaat te kopen waar de SSD niet vervangbaar is. Een SSD gaat vroeg of laat kapot. En met een 256 GB kan dat wel eens vroeger dan laat zijn.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
TwOkkie schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:29:
@Dennisweb, ik hoop dat jij gelijk hebt en dat ZDNet zich vergist:

[...]

(hele artikel)

Sowieso jeukt het een beetje om een apparaat te kopen waar de SSD niet vervangbaar is. Een SSD gaat vroeg of laat kapot. En met een 256 GB kan dat wel eens vroeger dan laat zijn.
Ik weet niet of je nog kan booten als je interne SSD stuk is, maar als die nog wel werkt, kun je wel degelijk booten van een Samsung X5.

https://www.macworld.com/...om-an-external-drive.html

Ik heb op mijn Intel iMac de Fusion HDD niet in gebruik. Alles staat op de Samsung X5 en ik boot dan ook vanaf die schijf. Dat wil ik ook met de iMac M1 of Mac Mini M1 gaan doen. Het lijkt me dat je interne SSD dan amper wordt aangesproken.

Dat moet ook wel, want Big Sur heeft een behoorlijke SSD usage door swapping. Maar je SSD gaat niet meteen dood. https://www.macworld.com/...m1-macs-ssd-lifespan.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

@Dennisweb Het lijkt er op dat ZDNet een beetje kort door de bocht is geweest als ik jouw links goed lees. Misschien is het wel zaak dat je die externe bootschijf maakt terwijl de SSD nog werkt, maar je kan dus wel van een externe schijf booten. Punt. Ik kan met een 256 GB beginnen en als ik het later niet meer vertrouw eens gaan winkelen voor een leuke SSD in een TB3 casing.

Sowieso wil ik de lokale data zo minimaal mogelijk houden. Bewaren van data doe ik niet op een werkstation. Daarom vind ik 256 GB voorlopig meer dan zat. Alleen wear door swappen maakt me nog wat ongerust.

Ik denk dat ik het topic nog maar eens goed ga doorbladeren om een boodschappenlijstje samen te stellen. :9~

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
TwOkkie schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:22:
@Dennisweb Het lijkt er op dat ZDNet een beetje kort door de bocht is geweest als ik jouw links goed lees. Misschien is het wel zaak dat je die externe bootschijf maakt terwijl de SSD nog werkt, maar je kan dus wel van een externe schijf booten. Punt. Ik kan met een 256 GB beginnen en als ik het later niet meer vertrouw eens gaan winkelen voor een leuke SSD in een TB3 casing.

Sowieso wil ik de lokale data zo minimaal mogelijk houden. Bewaren van data doe ik niet op een werkstation. Daarom vind ik 256 GB voorlopig meer dan zat. Alleen wear door swappen maakt me nog wat ongerust.

Ik denk dat ik het topic nog maar eens goed ga doorbladeren om een boodschappenlijstje samen te stellen. :9~
Je kan inderdaad van een SSD Thunderbolt booten. Ik kan je de Samsung X5 van harte aanraden. Lekker snel en betrouwbaar. Wel duur. Was voor 2TB 635 euro kwijt. Ik heb bij enclosures altijd het gevoel dat het niet zo betrouwbaar is. Maar dat is puur een gevoel en niet statistisch bewezen.

Verder: ik weet niet hoe prijzig je uitkomt, maar je kan ook nog even wachten misschien. Volgens mij komt de iMac M1 binnenkort ook uit. Zelf twijfel ik nog tussen een iMac M1 of Mac Mini M1 met beeldscherm. Voor mij hangt het vooral af van de prijs. Ik ga geen 4000 euro voor een iMac neerleggen. Zoveel kracht heb ik niet nodig. Maar ik ben wel een sucker voor goed design. ;)

Snap dat het in een Mac Mini topic niet helemaal thuishoort, maar wilde het je toch even meegeven. Het is ook zonde als je een Mac Mini koopt maar toch liever een iMac had gehad. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

@Dennisweb Ik heb nu een iMac. Het grootste probleem daaraan vind ik nu dat ik een prachtig scherm moet wegdoen omdat de binnenkant verouderd is. Ik heb deze iMac ooit meegekregen bij het afscheid van een werkgever. Zelf had ik hier nooit zoveel voor betaald. Ook nu vind ik de 1200 euro waar ik nu naar kijk al een heel fors bedrag. En dan moet er ook nog een behoorlijke hub bij gezocht worden...

De iMac is voor mij dus geen optie. De Mini met een mooi (herbruikbaar) beeldscherm wel. Maar ik moet het wel wat meer als een wegwerpprodukt gaan zien. Onderdelen zijn niet vervangbaar. Kapot is kapot, dus hopelijk binnen de garantie.

Ik zou er ook nooit een 2TB aan hangen. Hoe vaak heb ik nou zoveel data tegelijk nodig? Alles wat bewaard moet worden, gaat door ZFS bewaakt worden op een stapeltje draaiend roest.

Maar goed, zo maakt iedereen zijn keuzes.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
TwOkkie schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:51:
@Dennisweb Ik heb nu een iMac. Het grootste probleem daaraan vind ik nu dat ik een prachtig scherm moet wegdoen omdat de binnenkant verouderd is. Ik heb deze iMac ooit meegekregen bij het afscheid van een werkgever. Zelf had ik hier nooit zoveel voor betaald. Ook nu vind ik de 1200 euro waar ik nu naar kijk al een heel fors bedrag. En dan moet er ook nog een behoorlijke hub bij gezocht worden...

De iMac is voor mij dus geen optie. De Mini met een mooi (herbruikbaar) beeldscherm wel. Maar ik moet het wel wat meer als een wegwerpprodukt gaan zien. Onderdelen zijn niet vervangbaar. Kapot is kapot, dus hopelijk binnen de garantie.

Ik zou er ook nooit een 2TB aan hangen. Hoe vaak heb ik nou zoveel data tegelijk nodig? Alles wat bewaard moet worden, gaat door ZFS bewaakt worden op een stapeltje draaiend roest.

Maar goed, zo maakt iedereen zijn keuzes.
Ah ja. Dat heb ik ook een beetje. De Mac Mini M1 kost met een beetje leuk beeldscherm en Apple Care 1500 euro. Bij Cyberport.de koop je een Mac Mini met 75 euro korting.

Ik heb nu ook een iMac. Wat mij betreft mag een grote iMac M1 maximaal zo’n 3000 euro kosten. Daarmee bedoel ik wat we nu het 27” model noemen.

Maar er gaan ook geruchten dat zoiets de vervanger van de iMac Pro wordt. Met bijhorend Pro prijskaartje. Dat is het mij niet waard. Want ik doe er alleen mijn werk op en de rest van de tijd lig ik met de MacBook Pro op de bank.

Heb dus al eens overwogen om er een Mac Mini M1 van te gaan maken. In combinatie met een LG 27UL850 of een mooi 27 inch beeldscherm van Dell. Heb nu ook een 24” scherm van Dell als tweede scherm en die vind ik super. Met de Mac Mini ben ik een stuk goedkoper uit.

Keuzes, keuzes. Ik wacht sowieso nog even af totdat ik weet wat Apple gaat doen met de iMac. :) Mijn hobby is Apple (naast radio), dus daar besteed ik redelijk wat geld aan. Maar ‘t moet wel leuk blijven. De Mac Mini is zeker een serieuze kandidaat gezien wat ‘ie kan en wat ik ermee wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Dennisweb schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:13:
[...]

Keuzes, keuzes. Ik wacht sowieso nog even af totdat ik weet wat Apple gaat doen met de iMac. :) Mijn hobby is Apple (naast radio), dus daar besteed ik redelijk wat geld aan. Maar ‘t moet wel leuk blijven. De Mac Mini is zeker een serieuze kandidaat gezien wat ‘ie kan en wat ik ermee wil.
Morgen is er weer een Apple event dus misschien wordt er dan meer duidelijk over de nieuwe iMac en mogelijk een Mac Mini M1X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
audiojunk schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:41:
[...]

Morgen is er weer een Apple event dus misschien wordt er dan meer duidelijk over de nieuwe iMac en mogelijk een Mac Mini M1X .
Een nieuwe Mac Mini M1X zie ik niet snel gebeuren. De huidige Mac Mini M1 is vrij recent en volgens mij ook krachtig genoeg om voorlopig wel even mee te kunnen. :)

Het blijft altijd een beetje zuur om te zien hoe de huidige Mac Mini M1 mijn dure iMac van de sokken blaast. Dus ben heel benieuwd! Zag trouwens wel een mooi maar duur beeldscherm. De Lenovo Qreator 27 4K UHD. Als ik wel voor een Mac Mini M1 ga, zou ik het ervoor betalen. Ziet er top uit.

Maar niet verbaasd zijn als ik straks uiteindelijk toch weer in het iMac topic eindig. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 11:28
XiniX88 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:49:
Ik heb ook niets meer dan problemen met de video input van de Mac mini...

Heb zelf 2x 5120x1440

Scherm 1:
Via HDMI werkt het niet (gaat maar tot 3000zoveel pixels)
Via USB-C naar USB-C werkt hij alleen als ik de kabel steeds eruit en erin haal (vanaf elke herstart werkt het niet)
Via USB-C naar HDMI (2.0) (Startech converter) werkt hij wel (alleen mijn scherm heeft ook een USB "hub", dus heb dan weer een extra kabel nodig) dus dit is de variant waar ik maar voor ben gegaan

Scherm 2:
Omdat HDMI interface mijn resolutie niet ondersteund een Startech DisplayLink converter gekocht.
Startech -> DisplayPort 1.4 -> HDMI 2.0 werkt niet op 60hz, werkt alleen op 30hz, maar valt echt elke minuut uit
Startech -> DisplayPort 1.4 -> HDMI 1.4 werkt top op 30hz, maar alles lijkt traag (maar geprobeerd uit wanhoop)
Startech -> DisplayPort 1.4 -> DisplayPort 1.4 werkt top op 60hz

Ik heb echter niet meegemaakt dat hij een resolutie lager kiest... Maar de Mac mini is echt heel erg kieskeurig...
Ik had dit gezeik ook met een Samsung G9.. Uiteindelijk deze kabel besteld: https://www.amazon.nl/gp/...0d-4b03-88d1-d2f469436bd5 en 0,0 gezeik.. Wel maximaal op 120hz, terwijl het scherm 240hz aankan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:33
Tot voor kort was ik uitermate tevreden met mijn mac mini m1 (16/512) echter nu een tijdje in gebruik zijn er toch een aantal zaken die mij erg gaan irriteren.

Ik heb er 2 schermen aan hangen via hdmi en via usb-c naar dp heel vaak is de mini de resolutie kwijt na een sluimer periode, of wel de resolutie maar niet de hertzen wat resulteert in knipperende schermen en/of onscherpe beeld.

Ook gaat vaak dan het scherm wat aan de usb-c hangt niet meer aan en moet ik die echt uit-aan doen.
Als dat gebeurt heb ik nu ook al 5 keer een kernel panic gehad.

Daarnaast komt het ook regelmatig voor dat mijn Blu-tooth toetsenbord en muis heel traag worden.
Het enige wat er dan opzit is de mini herstarten.

Mijn Keybord is een Logitech G915 en mij muis een Logitech MX master 3 Mac edition

Hopelijk gaat nog worden verholpen in een toekomstige update.

Het is niet zo dat ik hiervoor weer terug ga naar windows voor mijn dagelijkse werkzaamheden maar het is toch best wel irritant.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Nu de nieuwe iMac is aangekondigd heb ik er weer een keuze bij :-) Is de Mac mini (M1) een alternatief voor de iMac (M1)?
In de basis zijn ze gelijk dus moet ik gaan kijken wat je meer krijgt bij de iMac. Dat is het scherm, microfoon, webcam, speakers, toetsenbord, muis en vormgeving. Het prijsverschil is 1450 - 800 = 650 in het voordeel van de mini. Voor die 650 euro moet je dan bovengenoemde items zien te kopen. Of dat lukt voor dezelfde kwaliteit weet ik niet maar je hebt vrije keus en kan in de toekomst die zaken vervangen. Blijft over de issues die je her en der leest bij het gebruik van twee schermen. Ik ben benieuwd of je dit bij de iMac (M1) ook gaat krijgen.

[ Voor 1% gewijzigd door chippie777 op 21-04-2021 09:43 . Reden: Muis en toetsenbord vergeten. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skybox_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:14
Had laatst de Mac mini aanbieding op Amazon gemist, hij was een uurtje geleden nog €743 en inmiddels weer €614. Instant buy!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ja_OkZgwjGRT8flGb8HY6x_7v2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XiRd6rvR3AWROUw3N4gnKVaK.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chippie777
@Skybox_ thanks voor de tip. Vorige keer (te lang) getwijfeld nu gekocht. We gaan het zien.
Off topic; hoe houden jullie een prijs verloop op Amazon in de gaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 10:56
Skybox_ schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:57:
Had laatst de Mac mini aanbieding op Amazon gemist, hij was een uurtje geleden nog €743 en inmiddels weer €614. Instant buy!

[Afbeelding]
Hij lijkt alweer weg te zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
KraveN schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:04:
[...]

Hij lijkt alweer weg te zijn :(
Een alert instellen in de PW. Zorgt er voor dat je er op tijd bij bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
chippie777 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:56:
Off topic; hoe houden jullie een prijs verloop op Amazon in de gaten?
Keepa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierJ
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-02 10:04
Keepa is helaas niet geschikt voor Amazon NL, en die price alert van Tweakers is ruk, deze duurt altijd een tijdje. De prijsdaling van gisteren staat er niet eens tussen.. Iemand een goede manier om deze deals niet te missen?!

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 10:56
OlivierJ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 04:11:
Keepa is helaas niet geschikt voor Amazon NL, en die price alert van Tweakers is ruk, deze duurt altijd een tijdje. De prijsdaling van gisteren staat er niet eens tussen.. Iemand een goede manier om deze deals niet te missen?!

Bij voorbaat dank
Ik heb gisteren wel een notificatie gekregen van tweakers van de gedaalde prijs. Helaas opende ik tweakers pas rond een uur of 17:00 en was de prijs alweer normaal. Kan alleen niet zien hoe laat ik de melding heb gekregen van tweakers.

Anders misschien een soort van script bouwen wat de prijs scraped?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
oldsmelly schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:54:
Tot voor kort was ik uitermate tevreden met mijn mac mini m1 (16/512) echter nu een tijdje in gebruik zijn er toch een aantal zaken die mij erg gaan irriteren.

Ik heb er 2 schermen aan hangen via hdmi en via usb-c naar dp heel vaak is de mini de resolutie kwijt na een sluimer periode, of wel de resolutie maar niet de hertzen wat resulteert in knipperende schermen en/of onscherpe beeld.
Is de sluimerstand uitzetten geen optie? De Mac Mini is zo zuinig dat je hem net zo goed aan kan laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malus65
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-09 11:22
Ik overweeg ook om een Mini te kopen met M1. Wat me nog tegenhoudt zijn de berichten over de vermeende slijtage aan de ssd. Ik heb wat rond zitten zoeken maar ik zie eigenlijk geen echt recente berichten, bijna alle berichten dateren van februari. Zou dit voor iemand hier een dealbreaker zijn, of is er al nieuws over een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Malus65 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:15:
Ik overweeg ook om een Mini te kopen met M1. Wat me nog tegenhoudt zijn de berichten over de vermeende slijtage aan de ssd. Ik heb wat rond zitten zoeken maar ik zie eigenlijk geen echt recente berichten, bijna alle berichten dateren van februari. Zou dit voor iemand hier een dealbreaker zijn, of is er al nieuws over een oplossing?
Je hebt twee jaar garantie. Als je dagelijks terrabytes rondpompt en hij gaat kapot. Kan je gebruik maken van je garantie. Ik denk echt dat je geen zorgen hoeft te maken. Daarnaast zijn je belangrijkste bestanden gebackupped in de icloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
OlivierJ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 04:11:

Bij voorbaat dank
Ah ja, dat klopt natuurlijk. Normaliter is bij een prijsdaling in Duitsland, waar Keepa wel werkt, simultaan aan NL (uitgezonderd de BTW dan).

Echter heeft NL soms ook exclusieve deals dus dan werkt Keepa niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:47
Het liefste koop ik de spullen in de winkel. Maar zo'n mac mini. Is het te doen, om deze te kopen, en mee te huis te nemen met het OV? Eventueel in een kleine rugtas of plastic tas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Laatst online: 20:16
TheMak schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:39:
Het liefste koop ik de spullen in de winkel. Maar zo'n mac mini. Is het te doen, om deze te kopen, en mee te huis te nemen met het OV? Eventueel in een kleine rugtas of plastic tas?
Ja, dat is prima te doen. De doos is omgeveer 2x de dikte van de Mac Mini, schat ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauz1978
  • Laatst online: 19:35

Mauz1978

Console War Veteran

Een beetje discman van vroeger waren groter haha

Something under the bed is drooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Pierre_nr1 schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:10:
[...]

Ja, dat is prima te doen. De doos is omgeveer 2x de dikte van de Mac Mini, schat ik.
Hoogte: 3,6 cm
Breedte: 19,7 cm
Diepte: 19,7 cm
Gewicht: 1,2 kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

TheMak schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:39:
Het liefste koop ik de spullen in de winkel.
Waarom? Ik zie hier echt geen enkele meerwaarde in.

Fysieke winkels zijn altijd duurder dan online (En dan heb ik nog niet eens over nieuw via V&A of MP
Geen recht op WKOA
Winkels hebben vaak een kleinere voorraad

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 26-04-2021 16:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:47
Ik wil er niet teveel over uitweiden, omdat ik een beetje off-topic vind, dus als je oprecht in mijn mening geïnteresseerd ben moet je mij maar een persoonlijk bericht sturen. Het is combinatie van sociale factoren en persoonlijke omstandigheden die voor mij de doorslag geven om naar fysieke winkels te gaan, voor andere mensen zal het anders liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransje1
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-09 12:01
Een vraag,
Kan ik met de Mac mini M1 ook nog mijn oude 2012 tunderbold scherm gebruiken, werkt dit nog samen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
fransje1 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:30:
Een vraag,
Kan ik met de Mac mini M1 ook nog mijn oude 2012 tunderbold scherm gebruiken, werkt dit nog samen
Lees de reacties van leinad-ar in dit topic. Het werkt met een bepaalde adapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinad-ar
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-06 22:11
fransje1 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:30:
Een vraag,
Ja hoor, geen probleem. Wel even dit kabeltje gebruiken: Adapter voor Thunderbolt 3 (USB‑C) naar Thunderbolt 2

Overigens kun je dan 'maar' 1 Thunderbolt scherm gebruiken. Daisychain is ook niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:56:
Helaas weer terug van weggeweest:
Als ik mijn Mini M1 wakker maak uit sluimerstand dan staat de resolutie vaak, maar niet altijd, spontaan weer op 1920x1080 ingesteld terwijl ik 2560x1440 had ingesteld.
Ik draai al een tijdje op 11.2.3 en dit is mij sinds ik meen 11.2.1 niet meer overkomen, dus het probleem was opgelost dacht ik. Ik geloof niet dat ik iets bijzonders heb aangepast aan mijn setup of instellingen, het lijkt spontaan teruggekeerd te zijn. Ik heb een LG-27UL850 aangesloten via usb-c - usb-c.
Met 11.3 lijkt het resolutieprobleem dan toch echt opgelost te zijn bij mij. Althans ik ervaar sinds de update een paar dagen geleden geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-09 23:46
Ik heb het gevoel dat de SSD writes met BS 11.3 ook zijn afgenomen.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvd-linden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-01-2023
Ik zit even met het volgende: ik ben eigenlijk van plan ergens de komende weken weer een Mac Mini aan te schaffen. Nou zit ik alleen te twijfelen of ik niet wat geduld moet opbrengen om te wachten of er alsnog een Mac Mini M1X komt dit jaar. Ik snap dat het koffiedik kijken is, maar ik vroeg me af of er hier nog mensen zijn die daar een mening over hebben. En ook of het verschil wel daadwerkelijk relevant is als je er verder niet al te veel spannends op doet.

PSN ID: dvd-linden | Youtube: dvd-linden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

dvd-linden schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:55:
Ik zit even met het volgende: ik ben eigenlijk van plan ergens de komende weken weer een Mac Mini aan te schaffen. Nou zit ik alleen te twijfelen of ik niet wat geduld moet opbrengen om te wachten of er alsnog een Mac Mini M1X komt dit jaar. Ik snap dat het koffiedik kijken is, maar ik vroeg me af of er hier nog mensen zijn die daar een mening over hebben. En ook of het verschil wel daadwerkelijk relevant is als je er verder niet al te veel spannends op doet.
Als je niks spannends doet, zie ik persoonlijk geen reden om te wachten op iets waar nog niet eens geruchten over zijn.

Ze hebben net stilletjes de optie van een 10Gb poort er aan toegevoegd dus zou eerlijk gezegd ook niet echt weten wat je nog meer kan verwachten.

Qua prijs is het echt een toppertje, hij was laatst voor 614,- in de aanbieding en op MP/V&A staan ze nu nieuw voor 650.

Heb hem nu zelf tijdelijk toch maar weer gekocht (inmiddels mijn 3de keer) in afwachting op de nieuwe MBP ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 04-05-2021 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Ik verwacht wel dat er een nieuwe M1X mac mini zal komen, over een half jaar ofzo. Eentje die de high end Intel mac mini's zal vervangen. Maar tenzij je zeker weten power tekort komt heeft de huidige M1 genoeg in huis om prettig mee te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
Inderdaad. Met die gedachtegang heb ik ook een M1 Mac Mini besteld. Ik wil graag met de tijd mee en dus ga ik afscheid nemen van mijn iMac uit 2019. Na dik zeven jaar tegen hetzelfde design aan gekeken te hebben, heb ik het nu wel gezien.

De 24” iMac is te klein en bovendien ‘niet mijn smaak’ (=lelijk). Dus heb ik een AOC U32U1 besteld voor 799 bij Amazon. Morgen komt ‘ie binnen. Ik heb de een-na-laatste. Mijn broer heeft de laatste besteld.

De Mac Mini M1 komt van Cyberport voor 929 euro, plus 20 euro verzendkosten. Al met al een mooie besparing. Ga ik spijt krijgen dat ik geen iMac meer heb straks? Nee, ik denk het niet. Ik krijg er een super mooi 32 inch groot scherm voor terug met een ontwerp dat ik wél mooi vind.

Bovendien is de Mac Mini M1 bedoeld als goedkope vervanger van mijn werkplek. Ik schrijf teksten in Google Drive, programmeer PHP in Sublime Text en stel servers in via Terminal. Al met al weinig spannends. Daar heb ik geen dure iMac voor nodig. ;)

Oh ja, ik gebruik sporadisch Premiere Pro om videoclips te synchroniseren. Dus een videoclip op de tijdlijn zetten, de audiofile uit mijn radio automatisering eronder en dan de tijdcode uitlezen. Ik hoef niet eens iets te renderen. De Mac Mini M1 lijkt mij daar ideaal voor.

Ten slotte: ik hoop dat het hebben van een mat scherm zal bevallen. Ik heb al die jaren naar een glossy glas scherm zitten te kijken. Maar daar krijg je wel een groot scherm en een mooi ontwerp voor terug. Het zal vast wel wennen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:56

H.Boss

Hugo Boss

Dennisweb schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 00:14:
Inderdaad. Met die gedachtegang heb ik ook een M1 Mac Mini besteld. Ik wil graag met de tijd mee en dus ga ik afscheid nemen van mijn iMac uit 2019. Na dik zeven jaar tegen hetzelfde design aan gekeken te hebben, heb ik het nu wel gezien.

De 24” iMac is te klein en bovendien ‘niet mijn smaak’ (=lelijk). Dus heb ik een AOC U32U1 besteld voor 799 bij Amazon. Morgen komt ‘ie binnen. Ik heb de een-na-laatste. Mijn broer heeft de laatste besteld.

De Mac Mini M1 komt van Cyberport voor 929 euro, plus 20 euro verzendkosten. Al met al een mooie besparing. Ga ik spijt krijgen dat ik geen iMac meer heb straks? Nee, ik denk het niet. Ik krijg er een super mooi 32 inch groot scherm voor terug met een ontwerp dat ik wél mooi vind.

Bovendien is de Mac Mini M1 bedoeld als goedkope vervanger van mijn werkplek. Ik schrijf teksten in Google Drive, programmeer PHP in Sublime Text en stel servers in via Terminal. Al met al weinig spannends. Daar heb ik geen dure iMac voor nodig. ;)

Oh ja, ik gebruik sporadisch Premiere Pro om videoclips te synchroniseren. Dus een videoclip op de tijdlijn zetten, de audiofile uit mijn radio automatisering eronder en dan de tijdcode uitlezen. Ik hoef niet eens iets te renderen. De Mac Mini M1 lijkt mij daar ideaal voor.

Ten slotte: ik hoop dat het hebben van een mat scherm zal bevallen. Ik heb al die jaren naar een glossy glas scherm zitten te kijken. Maar daar krijg je wel een groot scherm en een mooi ontwerp voor terug. Het zal vast wel wennen. ;)
Ik kan je vertellen dat de Mac Mini M1 supersnel is. Ik ben een veeleisende gebruiker.
Ben nog niks tegengekomen wat de Mac Mini niet aankan.

Ook Illustrator, Photoshop en Premiere Pro gaan als een trein en ook het exporteren gaat megasnel etc.
En het gewoon werken met Office365, Office pakket, Teams en het browsen gaat ook allemaal vlekkeloos.

Ik heb de 16GB/1TB variant. Ik heb mijn oude PC weggedaan voor deze Mac Mini en vindt juist alles veel soepeler lopen hierop. Mijn oude PC (Ryzen 7 3700x/ B550/16GB 3200 geheugen/GTX1660 etc.) was ook geen trage.

Maar het allermooiste is dat je met deze Mac Mini M1 een supersnelle en compacte computer krijgt die je weg kunt stoppen en volgens mij maar 25Watt gebruikt. Met deze Mac Mini ben ik voor het eerst overgestapt naar MacOS en geen moment spijt van.

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
H.Boss schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:17:
[...]
Maar het allermooiste is dat je met deze Mac Mini M1 een supersnelle en compacte computer krijgt die je weg kunt stoppen en volgens mij maar 25Watt gebruikt. Met deze Mac Mini ben ik voor het eerst overgestapt naar MacOS en geen moment spijt van.
Bij mij schommelt de meter tijdens internetten(firefox) en gelijktijdig tv kijken( ziggogo via safari) tussen de 3-5W.

Ziggogo afspelen via Firefox lukt niet, krijg de melding "Het afspelen via deze browser wordt niet ondersteund" :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

H.Boss schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:17:

Mac Mini M1 een supersnelle en compacte computer krijgt die je weg kunt stoppen en volgens mij maar 25Watt gebruikt.
audiojunk schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:42:
[...]

Bij mij schommelt de meter tijdens internetten(firefox) en gelijktijdig tv kijken( ziggogo via safari) tussen de 3-5W.

Ziggogo afspelen via Firefox lukt niet, krijg de melding "Het afspelen via deze browser wordt niet ondersteund" :(
Hoe monitoren jullie het stroomverbruik?

Op de intel versies gebruikte ik altijd Intel® Power Gadget maar dat gaat nu natuurlijk niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
Greatsword schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:54:
[...]

[...]

Hoe monitoren jullie het stroomverbruik?

Op de intel versies gebruikte ik altijd Intel® Power Gadget maar dat gaat nu natuurlijk niet werken.
Ik heb gewoon een energiemeter aangesloten op de 220V stekker van de MacMini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:56

H.Boss

Hugo Boss

audiojunk schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:42:
[...]

Ja, ik heb het verbruik niet opgemeten, dat was meer wat ik op internet heb gelezen. Maar dat het nog lager is is natuurlijk nog beter.

Ik heb geen Ziggo, dus kan ik je helaas niet bij helpen. Ben verder nog geen andere dingen tegengekomen die niet werken. Ik gebruik als standaardbrowser Chrome.

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Ik heb de Mac mini M1 net in gebruik (8GB / 256 GB gekocht via de Amazon aanbieding) Vergeleken met mijn iMac 2011 is dit echt een geweldige upgrade. Samen met twee 4k schermen is het een prachtige setup. Natuurlijk heeft de iMac een prachtige vormgeving en heb je daar minder last van kabels maar het prijsverschil heeft bij mij de doorslag gegeven.
Wel zoek ik nog naar een manier hoe ik de Mac mini het beste kan uitzetten of in slaapstand kan zetten. Ik doe nu dat laatste door gewoon als gebruiker uit te loggen. (ik heb twee gebruikers op de mini) Maar dan blijft wel het ledje van de mini aan en ook de led van de aangesloten webcam en het aangesloten Dock. Zouden deze alleen uit gaan wanneer je de Mac mini helemaal uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
chippie777 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:03:
Ik heb de Mac mini M1 net in gebruik (8GB / 256 GB gekocht via de Amazon aanbieding) Vergeleken met mijn iMac 2011 is dit echt een geweldige upgrade. Samen met twee 4k schermen is het een prachtige setup. Natuurlijk heeft de iMac een prachtige vormgeving en heb je daar minder last van kabels maar het prijsverschil heeft bij mij de doorslag gegeven.
Wel zoek ik nog naar een manier hoe ik de Mac mini het beste kan uitzetten of in slaapstand kan zetten. Ik doe nu dat laatste door gewoon als gebruiker uit te loggen. (ik heb twee gebruikers op de mini) Maar dan blijft wel het ledje van de mini aan en ook de led van de aangesloten webcam en het aangesloten Dock. Zouden deze alleen uit gaan wanneer je de Mac mini helemaal uitzet?
Je kunt toch gewoon op het Appeltje klikken en dan op Sluimeren zetten? Of kan dat niet meer?

Verder zie ik dat je twee beeldschermen op de Mini M1 hebt zitten. Verder geen problemen met lastig te lezen lettertjes/fonts? Ik lees regelmatig klachten daarover en ben een beetje bezorgd. Mijn Mac Mini komt vandaag.

Tip: koop er eentje via Cyberport. Veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:07
Dennisweb schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:40:
[...]

Je kunt toch gewoon op het Appeltje klikken en dan op Sluimeren zetten? Of kan dat niet meer?

Verder zie ik dat je twee beeldschermen op de Mini M1 hebt zitten. Verder geen problemen met lastig te lezen lettertjes/fonts? Ik lees regelmatig klachten daarover en ben een beetje bezorgd. Mijn Mac Mini komt vandaag.

Ik ben daar dus ook heel nieuwsgierig naar. Mijn Mac Mini komt morgen binnen en daar wil ik een Dell 25" 1440p en een Dell 22" 1080p op aansluiten.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Dennisweb schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:40:
[...]

Sluimer of log uit kan allebei via het appeltje, maar het ledje van je Mac mini blijft dan wel aan staan. (net als het ledje op mijn webcam en Dock) Uiteraard kan ik hem ook uitzetten.
Ik heb twee LG 27UL650 beeldschermen aan de mini hangen, één via hdmi en de andere via usb-c naar hdmi (kabeltje usb-c-hdmi en dan kabel naar scherm) werkt prima en nog geen problemen ondervonden.
Cyberport ken ik niet, ik zie een Duitse site waar de mini 716 euro kost. Ik heb hem via Amazon voor 617 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
chippie777 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:58:
[...]

Sluimer of log uit kan allebei via het appeltje, maar het ledje van je Mac mini blijft dan wel aan staan. (net als het ledje op mijn webcam en Dock) Uiteraard kan ik hem ook uitzetten.
Ik heb twee LG 27UL650 beeldschermen aan de mini hangen, één via hdmi en de andere via usb-c naar hdmi (kabeltje usb-c-hdmi en dan kabel naar scherm) werkt prima en nog geen problemen ondervonden.
Cyberport ken ik niet, ik zie een Duitse site waar de mini 716 euro kost. Ik heb hem via Amazon voor 617 euro.
Goed om te horen. Ik kan dan waarschijnlijk de Apple USB-C adapter gebruiken voor extra HDMI, USB-A en USB-C poort. Deze heb ik nog van de MacBook Pro.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Ik was van plan mijn AOC 4K scherm aan te sluiten via USB C Thunderbolt. En dan mijn 1920x1080 scherm aansluiten via HDMI. Ik verwacht dat de Dell niet haarscherp zal zijn. Dat is niet erg, want dat is mijn mailscherm.

Als de AOC U32U1 maar scherp blijft. Op de MacBook Pro 16 inch Intel werkt het prima. Hopelijk is dat een goed voorteken voor de Mac Mini M1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
Ik heb twee Dell 4K schermen op mijn mac mini aangesloten, en beiden haarscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Maar dan blijft wel het ledje van de mini aan en ook de led van de aangesloten webcam en het aangesloten Dock. Zouden deze alleen uit gaan wanneer je de Mac mini helemaal uitzet?
Het lampje van de mini zelf gaat inderdaad alleen uit als je hem helemaal uitzet. Het lampje van mijn externe (via USB-A verbonden) HDD gaat wel uit als ik de mini op sluimer zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
- peter - schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:37:
Ik heb twee Dell 4K schermen op mijn mac mini aangesloten, en beiden haarscherp.
Wellicht iets offtopic. Mag ik vragen welk type?

Ik doe al jaren veel grafisch werk op een Dell UltraSharp UP2516D maar daar werkt die fijne schaling van macOS niet op. Werkt dat nu wel goed bij moderne Dell monitoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - peter -
Haas schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:56:
[...]

Wellicht iets offtopic. Mag ik vragen welk type?

Ik doe al jaren veel grafisch werk op een Dell UltraSharp UP2516D maar daar werkt die fijne schaling van macOS niet op. Werkt dat nu wel goed bij moderne Dell monitoren?
Ik heb 2 Dell U2720Q. Een via USB C en de ander via HDMI.
Werkt idd prima, staat op full HD geschaald, dus 200% in feite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
- peter - schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:04:
[...]

Ik heb 2 Dell U2720Q. Een via USB C en de ander via HDMI.
Werkt idd prima, staat op full HD geschaald, dus 200% in feite.
Dat model heb ik even gemist vorig jaar, de specificaties zien er goed uit. Bedankt voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Ik heb een AOC U32U1 en een scherm van Dell. Beide werken prima op de M1.

Ben nu bezig met Samsung X5 te herinstalleren. Dan heb ik weer 2TB tot mijn beschikking. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hebben jullie trouwens nog issues met beeldschermen?

Telkens als ik mijn TV uit zet klopt de "onderscan" niet waardoor ik hem steeds handmatig moet verschuiven bij beeldscherm instellingen. Echt super irritant.

https://support.apple.com/nl-nl/HT202763

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Greatsword schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:50:
Hebben jullie trouwens nog issues met beeldschermen?

Telkens als ik mijn TV uit zet klopt de "onderscan" niet waardoor ik hem steeds handmatig moet verschuiven bij beeldscherm instellingen. Echt super irritant.

https://support.apple.com/nl-nl/HT202763
Nee, hier werkt het helemaal prima. De onderscan zit precies waar 'ie wezen moet. Maar ik heb dan ook geen TV, maar een beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hebben jullie ervaring met de 8gb versie met Photoshop en Final Cut Pro? Loopt dat een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ferra schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:00:
Hebben jullie ervaring met de 8gb versie met Photoshop en Final Cut Pro? Loopt dat een beetje?
Met Photoshop en het werkt hier prima maar stel jezelf de vraag hoe vaak en intens zal je die programma’s gaan gebruiken.

Doe je dit een paar keer in de maand voor de lol of een klein projectje? Dan is 8GB geen enkel probleem.

Ga je echter dagelijks aan de slag met flinke bestanden van een paar GB en tientallen layers/effecten, dan zou ik zeker voor 16GB gaan.

Ik kom van 16GB op mijn MBP en heb nu tijdelijk een Mini M1 met 8GB, maar zodra de nieuwe MBP uit is ga ik weer terug naar 16GB. Het verschil is duidelijk merkbaar in de praktijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 08-05-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Greatsword schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:25:
[...]

Met Photoshop en het werkt hier prima maar stel jezelf de vraag hoe vaak en intens zal je die programma’s gaan gebruiken.

Doe je dit een paar keer in de maand voor de lol of een klein projectje? Dan is 8GB geen enkel probleem.

Ga je echter dagelijks aan de slag met flinke bestanden van een paar GB en tientallen layers/effecten, dan zou ik zeker voor 16GB gaan.

Ik kom van 16GB op mijn MBP en heb nu tijdelijk een Mini M1 met 8GB, maar zodra de nieuwe MBP uit is ga ik weer terug naar 16GB. Het verschil is duidelijk merkbaar in de praktijk.
Ik ben meer een eigen huis en tuin photoshop en fcpx gebruiker, maar op mijn mbp 2017 8gb merk ik wel dat 8gb net tekort is. Maar de m1 schijnt wat zuiniger om te gaan met geheugen, dus vandaar de vraag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ferra schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:46:
[...]

Ik ben meer een eigen huis en tuin photoshop en fcpx gebruiker, maar op mijn mbp 2017 8gb merk ik wel dat 8gb net tekort is. Maar de m1 schijnt wat zuiniger om te gaan met geheugen, dus vandaar de vraag :-)
Ik kan werkelijk alles doen wat ik normaal met 16GB doe, het duurt af en toe alleen iets langer.

Daarnaast ligt het ook aan hoeveel programma’s je ook nog op de achtergrond draait terwijl je aan het Photoshoppen bent, maar voor huis, tuin, keukengebruik gewoon lekker voor 8GB gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmuller
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-07 16:55
Ik heb bij instellingen de energiestand gezet op 15 minuten. Dan gaat het scherm in de slaapstand. Verder alle hokjes aangevinkt en het systeem gaat vanzelf slapen.
Wakker maken via toestenbord (numeriek met kabel), password en hoppa, hij is weer bij de les. Ja ledje op MacMini brand maar systeem is in rust (voelt ook koud aan)

Als er software is om stroomverbruik te meten hoor ik dat graag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRWluqDPA6xcM3zrKL5IvTM6Twg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z0c4osankHByM1uCWX8mCNG0.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RiccardoNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:44
Eindelijk ook over op de Mac Mini M1. Ik kom van de 27” iMac. Zelfde setup als @Dennisweb neergezet. Het ging allemaal niet direct vlekkeloos. Dat had deels te maken met m’n eigen gebrekkigheden. Allereerst dacht ik wel even een backup van m’n bestanden te kunnen maken op twee gewone externe HDD’s: nee, dus, traag. Dus nieuwe SSD schijf gekocht. De SSD-schijf werd om een of andere reden niet gevonden, maar na het aansluiten op een andere Mac en het wissen, was dat probleem verholpen.

Ik draaide Mac op m’n iMac op een externe schijf. Maar de oude Intel-technologie en de nieuwe M1-technologie schijnen niet naadloos op elkaar aan te sluiten. Eerst dus de schijf opnieuw indelen, dan Big Sur installeren en dan bestanden terugzetten.

Al met al ben ik er 2 dagen mee bezig geweest. Maar was dat het waard? Vol overtuiging: ja. Het werkt allemaal top en een 32” scherm kopen ipv 27” iMac bied voor mij voordelen. Niet alleen financieel, maar ook in gebruik. Ik kijk niet meer tegen die lelijke chins en bezels aan. Iets wat ik bij het nieuwe design van de nieuwe iMac echt een doorn in het oog vind. Het is allemaal snel.

Zelf heb ik een alloy voor de Mac Mini gekocht en ‘m rechtop gezet. De warmte kan nog steeds goed weg en kabeltjes liggen nu niet overal. Sterker, ik heb het geheel achter m’n tweede scherm gezet, zodat ik geen kabels en geen Mac Mini zie. Zo vaak. hoef ik er toch niet bij :).

Al met al staat er nu een prachtige setup en ben ik dik tevreden. Ik denk dat Apple met het gebruik van dezelfde chip in zowel de Mac Mini M1 als de iMac M1 de gebruiker echt wat te kiezen heeft gegeven. Eigenlijk koop je de iMac alleen nog voor het goede, mooie scherm en - als je ervan houdt - het design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Inmiddels de Mac mini vol in gebruik, zowel voor prive gebruik als zakelijk. Alles werkt lekker snel, zeker in vergelijking met mijn oude iMac mid 2011. Ik heb echter wel een vertragende factor ontdekt. Ik heb een bluetooth toetsenbord en muis. (Logitech) werkt prima. Nu heb ik mijn Sony WH-1000XM3 ook via bluetooth aangesloten maar dan merk ik behoorlijke vertraging in de situatie dat ik MS Teams heb draaien en daarnaast in word aan het typen ben. Wat ik type op mijn toetsenbord komt later aan op mijn scherm. Ik heb dit ook in combinatie met MS Teams en pages, het maakt geen verschil. Ook niet wanneer ik MS Teams in Safari draai ipv de gewone app.
Echter sluit ik de headset bedraad aan (dus geen bluetooth) dan is het probleem weg en heb ik geen vertraging meer tussen wat ik type en op het scherm zie. Blijkbaar zijn 3 bluetooth devices wat veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

chippie777 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:14:
Blijkbaar zijn 3 bluetooth devices wat veel van het goede.
Ik heb ook weleens vertraging gehad met de cursor en typen maar dan is het een kwestie van even de randapparatuur uit/in-schakelen.

Gebruik zelf een: Magic Keyboard, Magic Trackpad en AirPods.

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de Mac Mini (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de MacBook Air (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.