[Mac Mini (M1) (2020)] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:09

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

chippie777 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:14:
Inmiddels de Mac mini vol in gebruik, zowel voor prive gebruik als zakelijk. Alles werkt lekker snel, zeker in vergelijking met mijn oude iMac mid 2011. Ik heb echter wel een vertragende factor ontdekt. Ik heb een bluetooth toetsenbord en muis. (Logitech) werkt prima. Nu heb ik mijn Sony WH-1000XM3 ook via bluetooth aangesloten maar dan merk ik behoorlijke vertraging in de situatie dat ik MS Teams heb draaien en daarnaast in word aan het typen ben. Wat ik type op mijn toetsenbord komt later aan op mijn scherm. Ik heb dit ook in combinatie met MS Teams en pages, het maakt geen verschil. Ook niet wanneer ik MS Teams in Safari draai ipv de gewone app.
Echter sluit ik de headset bedraad aan (dus geen bluetooth) dan is het probleem weg en heb ik geen vertraging meer tussen wat ik type en op het scherm zie. Blijkbaar zijn 3 bluetooth devices wat veel van het goede.
Dit probleem heb ik ook op mijn Intel iMac 2020. Lijkt meer een issue van Big Sur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenP72
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-06-2021
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:09:
[...]

Dit probleem heb ik ook op mijn Intel iMac 2020. Lijkt meer een issue van Big Sur te zijn.
Er is iets raars met macOS en bluetooth: iMac 2015, magic keyboard en magic mouse.
Mijn bluetooth headsets (jbl of anker) verbind als slave, met slecht geluid als gevolg.
Bij uitschakelen van de muis of de headset is het geluid weer normaal.
Heeft de M1 dit probleem ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinozo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04 23:10
Ik heb de Mac mini aangesloten op een LG 38UC99-W en dat werkt perfect. Eindelijk 75Hz waar een MacBook Pro 2016 15” op 60hz bleef steken. Dit lukt alleen via de HDMI kabel, met USBc niet.
Al mijn apps werken perfect, ik gebruik met name Office apps, Outlook, Excel, Teams en Skype. Het enige wat slecht werkt is uit sluimerstand komen als ik al m’n applicaties open heb staan. Hij staat dan een minuutje te swappen, mogelijk omdat ik maar 8GB heb.

Ik ben er nog niet achter waarom dit zo moeizaam gaat. Het lijkt met name na een langere tijd in sluimer te gebeuren. Ik geloof dat ie dan uit hibernation moet komen. Het kan ook door teams komen die nog niet is geoptimaliseerd. Meer mensen problemen om uit sluimer/hibernate te komen? De instant on functionaliteit leek me juist ideaal met al de thuiswerken tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:37
Spinozo schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:48:
Hij staat dan een minuutje te swappen, mogelijk omdat ik maar 8GB heb.

Ik ben er nog niet achter waarom dit zo moeizaam gaat. Het lijkt met name na een langere tijd in sluimer te gebeuren. Ik geloof dat ie dan uit hibernation moet komen. Het kan ook door teams komen die nog niet is geoptimaliseerd. Meer mensen problemen om uit sluimer/hibernate te komen? De instant on functionaliteit leek me juist ideaal met al de thuiswerken tegenwoordig.
Hier heb ik geen last van bij de mijne, het duurt altijd even (net zolang als mijn Intel MacBook), maar heb meer het gevoel dat dit aan het scherm ligt (LG 27'' - 4K) .

Klinkt wel gek dat hij loopt te swappen, het is niet zo dat 8GB echt weinig is.
Kun je niet in Console zien welke app lastig doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ndersp00n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 22:05
Ik heb sinds vandaag een Mini M1 met 16GB, maar ben nog niet helemaal positief. Om te beginnen stottert de UI enorm, maar misschien is dit een kwestie van afwachten. Tot nu toe voelt m'n MacBook Air uit 2018 (met de gevreesde Y-series i5) een stuk soepeler.

Mijn grootste irritatiepunt is echter dat bij elke restart het lijkt alsof de USB-C poorten worden uitgeschakeld. Ik heb de meeste apparaten, inclusief mijn monitor aangesloten op een USB-C dock, en deze lijkt gewoon te werken met de Mac. Alleen elke keer als het apparaat opnieuw opstart of aangezet wordt, dan moet ik de kabel lostrekken en er opnieuw insteken. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 02:54
w0ndersp00n schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:05:
Ik heb sinds vandaag een Mini M1 met 16GB, maar ben nog niet helemaal positief. Om te beginnen stottert de UI enorm, maar misschien is dit een kwestie van afwachten. Tot nu toe voelt m'n MacBook Air uit 2018 (met de gevreesde Y-series i5) een stuk soepeler.

Mijn grootste irritatiepunt is echter dat bij elke restart het lijkt alsof de USB-C poorten worden uitgeschakeld. Ik heb de meeste apparaten, inclusief mijn monitor aangesloten op een USB-C dock, en deze lijkt gewoon te werken met de Mac. Alleen elke keer als het apparaat opnieuw opstart of aangezet wordt, dan moet ik de kabel lostrekken en er opnieuw insteken. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Haal die dock er eens tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@w0ndersp00n Waarom nog een Dock als al die poorten gewoon op de Mini zitten?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ndersp00n
Dancing_Animal schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:17:
[...]

Haal die dock er eens tussenuit.
...
Greatsword schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:20:
@w0ndersp00n Waarom nog een Dock als al die poorten gewoon op de Mini zitten?
Omdat de Mini niet mijn enige apparaat is. Als ik mijn zakelijke laptop gebruik heb in geen zin om constant alle kabels van het ene naar het andere apparaat aan te sluiten. En als ik mijn Air wil gebruiken aan mijn bureau dan sluit ik alleen de USB-C kabel aan en alles werkt.

Er is dus zeer zeker geen probleem met het dock, anders zou de Air er ook niet mee werken lijkt me...

I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 18:29
Spinozo schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:48:
Hij staat dan een minuutje te swappen, mogelijk omdat ik maar 8GB heb.

Ik ben er nog niet achter waarom dit zo moeizaam gaat. Het lijkt met name na een langere tijd in sluimer te gebeuren. Ik geloof dat ie dan uit hibernation moet komen.
Moeizaam uit sluimer wakker worden doet de mijne ook af en toe (ik heb de 16GB versie). Ik heb nog niet met zekerheid kunnen vaststellen waarom dat gebeurt, maar ik heb de hypothese dat Big Sur tijdens het wakker worden meteen een time machine backup laat maken waardoor het systeem even 'hangt'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:01

H.Boss

Hugo Boss

Ik heb de 16GB/1TB versie en heb alle poorten gevuld, maar herken de problemen niet.

En heb hem al zeker 2 maanden in gebruik nu en gebruik hem heel intensief, omdat ik alleen maar thuiswerk.

[ Voor 12% gewijzigd door H.Boss op 18-05-2021 08:23 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ndersp00n
Intussen lijkt de Mini wat soepeler te draaien. Misschien dat hij de eerste paar uur druk bezig was met randzaken waardoor hij heel slecht presteerde.

Ook lijkt hij de USB-C dock nu wel directer aan te spreken. Zodra het inlogscherm wordt weergegeven, dan pas lijkt de Mini alle apparaten te activeren en wordt alle randapparatuur ingeschakeld.

Wat nog steeds bagger werkt is de muis via Logitech unifying receiver. Alsof de receiver geen verbinding kan maken met de muis, terwijl andere apparaten daar geen last van hebben. Gelukkig kan ik de muis op Bluetooth overzetten, maar het was een uitdaging om dat te doen met een draadloze muis waarvan de unifying receiver het nauwelijks deed. Dat ga ik nog wel verder onderzoeken, want ik wil eigenlijk gewoon dat de receiver werkt, maar voor nu lijkt het via Bluetooth prima te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45

Neen heb hier 1 USB C dock (extra HDMI & USB poorten) en die werkt gewoon altijd perfect na reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

w0ndersp00n schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:52:
Intussen lijkt de Mini wat soepeler te draaien. Misschien dat hij de eerste paar uur druk bezig was met randzaken waardoor hij heel slecht presteerde.

Ook lijkt hij de USB-C dock nu wel directer aan te spreken. Zodra het inlogscherm wordt weergegeven, dan pas lijkt de Mini alle apparaten te activeren en wordt alle randapparatuur ingeschakeld.

Wat nog steeds bagger werkt is de muis via Logitech unifying receiver. Alsof de receiver geen verbinding kan maken met de muis, terwijl andere apparaten daar geen last van hebben. Gelukkig kan ik de muis op Bluetooth overzetten, maar het was een uitdaging om dat te doen met een draadloze muis waarvan de unifying receiver het nauwelijks deed. Dat ga ik nog wel verder onderzoeken, want ik wil eigenlijk gewoon dat de receiver werkt, maar voor nu lijkt het via Bluetooth prima te werken.
Ik gebruik de Logitech MX Master 3 muis en Logitech MX Mac keyboard, beiden op 1 unifying receiver en werkt als een trein. Heb nul problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06
H.Boss schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:56:
[...]

Ik gebruik de Logitech MX Master 3 muis en Logitech MX Mac keyboard, beiden op 1 unifying receiver en werkt als een trein. Heb nul problemen.
Is er een reden dat je kiest voor de unifying receiver ipv Bluetooth?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
chippie777 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 06:25:
[...]

Volgens mij wordt dat geadviseerd als je filevault/encryptie hebt aanstaan.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

chippie777 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 06:25:
[...]

Ik heb, voor mijn gevoel, altijd het idee dat Bluetooth nooit zo stabiel werkt. En dan bedoel ik niet specifiek de Mac Mini, maar op alle devices.

Ik gebruik bijv. mijn Surface Headphones 2 via Bluetooth op de Mac Mini voor Teams meetings en dat werkt uitzonderlijk goed en stabiel.

Maar als ik deze via een usb receiver kon aansluiten had ik dat waarschijnlijk gedaan.

Denk gewoon eigen gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 11:10
Ik heb sinds het weekend het base model M1 Mac Mini in gebruik. Big Sur meteen bijgewerkt naar laatste versie. Geen issues met bluetooth of beeldscherm; gebruik een Keychron K1 keyboard en MX Master 3 for Mac muis beide via bluetooth, zonder dongles. Niks vreemds gemerkt. Verder een Samsung T5 500GB ssd via USB-C, een 2,5" HDD via USB-A 3.0 (voor Timemachine backups) en een 1080p Eizo scherm via HDMI. Tot nu toe smooth sailing, geen issues, heerlijk snel en stil.
Het is mijn main desktop machine voor prive, staat op werkkamer. Zakelijk gebruik ik een Lenovo laptop. In de huiskamer pak ik mijn iPad. Ik gebruik hem voor browsen, e-mail, muziek streamen, youtube kijken, raw foto's editten in Lightroom CC en af en toe een potje Civ of Diablo 3 :)

(Ik zit stevig in het Apple ecosystem met een Mac Mini, iPad Pro, iPhone, 2x Airport Extreme, Airport Express en maandelijkse 50GB iCloud abbo...)

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
BillSpaarbank schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:49:
[...]

Volgens mij wordt dat geadviseerd als je filevault/encryptie hebt aanstaan.
Inderdaad, ik zal er ook eens naar kijken, wie weet heb ik dan ook geen last meer van een vertragend keyboard als ik mijn headset via bluetooth aansluit.
Andere vraag, gebruiken jullie een aparte microfoon op je Mac mini bijvoorbeeld bij gebruik van MS Teams? Al gevonden, doordat ik mijn Sony headset bedraad had aangesloten kon ik geen gebruik maken van de ingebouwde microfoon. Ik heb nu het keyboard en muis via de dongle en niet meer via bluetooth. De headset van Sony via bluetooth en nu werkt de microfoon uiteraard wel. Ook geen last van vertragingen bij het typen.

[ Voor 25% gewijzigd door chippie777 op 19-05-2021 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Zijn er hier toevallig ook mensen die hun Mac Mini in een afgesloten TV meubel hebben gestopt?

Ben benieuwd of een Magic Trackpad en Keyboard dan nog goed werken op zo'n 3-4 meter afstand via bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
JiMiHeNdRiX schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:51:
[...]

Moeizaam uit sluimer wakker worden doet de mijne ook af en toe (ik heb de 16GB versie). Ik heb nog niet met zekerheid kunnen vaststellen waarom dat gebeurt, maar ik heb de hypothese dat Big Sur tijdens het wakker worden meteen een time machine backup laat maken waardoor het systeem even 'hangt'.
Ik quote mezelf maar even. Mijn hypothese klopt in elk geval niet , kwam ik vandaag achter. Er moet een andere reden zijn waarom het systeem er soms lang over doet om uit sluimer te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
JiMiHeNdRiX schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 23:18:
[...]

Ik quote mezelf maar even. Mijn hypothese klopt in elk geval niet , kwam ik vandaag achter. Er moet een andere reden zijn waarom het systeem er soms lang over doet om uit sluimer te komen.
Is het het systeem zelf of alleen de monitor? Al is dat misschien moeilijk te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

JiMiHeNdRiX schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 23:18:
[...]

Ik zet mijn Mac al jaren in sluiterstand via de interactieve hoeken.

De Mini is bij mij ook echt direct aan zodra ik op het Magic Toetsenbord of TrackPad klikt.

Heb/had je dit ook bij een schone installatie, al geprobeerd op een andere scherm aan te sluiten, je TV bijvoorbeeld als test.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQn4HvZSOVWvp6dEmRUanyDIBoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kmIOxO4j9jiyMInw8b4kBYPl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
- peter - schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:07:
[...]

Is het het systeem zelf of alleen de monitor? Al is dat misschien moeilijk te zeggen?
Lastig te zeggen. Als ik een tikje met de muis geef dan licht het beeldscherm soort van op maar blijft zwart en een paar tellen later verschijnt de melding op het scherm dat hij weer naar standby overgaat. En dan is hij weer uit. Als ik in de tussentijd een aantal keer op een toets op het toetsenbord druk dan geeft de mac een piepje elke keer als ik op een toets druk. De invoerbuffer lijkt dan vol gelopen. Maar dan na een minuut oid springt het scherm ineens toch aan en kan ik inloggen. Ik zou eens een tijdje een hdmi kabel kunnen gebruiken wellicht dat dat verschil uitmaakt, maar ik vind die kabel zo grotesk, niet fraai.

LG-27UL850 aangesloten met usb-c - usb-c kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Greatsword schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:14:
[...]

al geprobeerd op een andere scherm aan te sluiten, je TV bijvoorbeeld als test.
Dat zou ik nog wel eens kunnen proberen. Heb nog wel ergens een oud scherm liggen. Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-08 15:38
Ik zou graag een Mac mini aanschaffen. Maar ik zit nog met veel software die op Windows draait. Is het nu al mogelijk om via parallels x86 software op de m1 cpu te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Stijnb_ schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:07:
Ik zou graag een Mac mini aanschaffen. Maar ik zit nog met veel software die op Windows draait. Is het nu al mogelijk om via parallels x86 software op de m1 cpu te draaien?
Nee, dat is niet mogelijk. Zelfs je Windows zal de arm-uitvoering moeten zijn om in Parallels te kunnen draaien. Ook alle Windows-sotware die je daarbinnen installeert zal arm moeten ondersteunen.

[ Voor 2% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 23-05-2021 11:35 . Reden: Stukje over de toekomst verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Stijnb_ schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:07:
Ocer welke software praat je precies?

Ik heb een Parallels Desktop licentie en draai de Windows 10 ARM versie op mijn Mac Mini M1. De performance is boven verwachting goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:07
Pierre_nr1 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:41:
[...]

Ik heb een Parallels Desktop licentie en draai de Windows 10 ARM versie op mijn Mac Mini M1. De performance is boven verwachting goed.
Grappig, ik draai nu ook twee weken proef op die manier. De snelheid is fantastisch en het energieverbruik zo laag... ;)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Pierre_nr1 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:41:
[...]

E-cad software(eplan en eplan pro panel). Dan nog wat programmeer software voor domotica systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
Stijnb_ schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:32:
[...]

E-cad software(eplan en eplan pro panel). Dan nog wat programmeer software voor domotica systemen.
Daar kan ik geen oordeel over geven. Sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijnb_
Pierre_nr1 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:09:
[...]

Daar kan ik geen oordeel over geven. Sorry.
Maar als ik het goed begrijp kan je met paralles x86 software van Windows draaien op een m1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
Stijnb_ schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:30:
[...]

Maar als ik het goed begrijp kan je met paralles x86 software van Windows draaien op een m1?
Het OS is 64-bits maar ik weet niet of 32-bits software wordt ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Stijnb_ schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:30:
[...]

Gebruikers van dit besturingssysteem kunnen met de software Windows 10 Arm-apps naast macOS-applicaties draaien op Macs met M1-soc. Windows 10 x86-programma's worden ook ondersteund via emulatie.

Dan wordt het een emulatie binnen een emulatie.

MacOS doet dit met Rosetta fantastisch, verwacht echter niet dat als Windows jou gewenste software moet gaan emuleren dat dit een fijne ervaring zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Grappig, ik had er geen idee van dat Microsoft gevorderd was in het ontwikkelen van een arm-x86 emulator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Zijn er al tweakers die twee 23" cinema displays op de Mac Mini M1 hebben aangesloten? Ik heb een 23" via hdmi -> DVI-adapter aangesloten. Eerst werkte het niet een kreeg ik op de ene cinema display sneeuw en als ik de mini op de andere aansloot een interface die op een gegeven moment strepen ging geven.
Na de laatste MacOS-update werkt in ieder geval 1 scherm goed. Nu de hdmi-poort bezet is moet ik nu dus een usb-c-aansluiting gebruken om een usb-c -> dvi-adapter op aan te sluiten. Maar werkt dit ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Greatsword schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:49:
[...]

Gebruikers van dit besturingssysteem kunnen met de software Windows 10 Arm-apps naast macOS-applicaties draaien op Macs met M1-soc. Windows 10 x86-programma's worden ook ondersteund via emulatie.

MacOS doet dit met Rosetta fantastisch, verwacht echter niet dat als Windows jou gewenste software moet gaan emuleren dat dit een fijne ervaring zal worden.
Kun je met de x86-versie van Parallels x86 Windows installeren? Ik heb in reviews spelletjes zien draaien die volgens mij ook x86 Windows zijn, of werden die dan weer door ARM Windows geeumuleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
[...]

Ik heb hier een heel software pakket van Audisi (radio automatisering). Modules zoals de Planner en Manager zijn x64, maar werken prima op Windows ARM zonder enig probleem.

x86 wordt een ander verhaal denk ik. Dan krijg je inderdaad meerdere emulaties en ik denk niet dat dat prettig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
[...]

Zal dan maar best overstappen naar een compleet Windows systeem. Jammer want het wordt terug een stap achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Dancing_Animal schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:47:
[...]

Kun je met de x86-versie van Parallels x86 Windows installeren?
Bedoel je op de M1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Dat bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Je kunt de x86 versie van Parallels niet gebruiken op de M1. Ze hebben speciaal voor de M1 een compleet nieuwe Parallels moeten ontwikkelen. Het is om diezelfde reden dat bijv. de gratis app Virtualbox het genadeschot heeft gekregen: er zijn in die community kennelijk geen handjes genoeg om hem geschikt te maken voor ARM (wellicht totdat Oracle bijspringt), want het is gewoon heel veel werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wordt echt flink aan de weg getimmerd daar, mis alleen nog wat meer info over die nieuwe verwachte monitor.
de XDR is echt overkill voor de gemiddelde consument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
@robcoenen Ik zie geen audio-out, klopt dat? Of zit dat op de voor- of zijkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:13:
[...]

Je kunt de x86 versie van Parallels niet gebruiken op de M1. Ze hebben speciaal voor de M1 een compleet nieuwe Parallels moeten ontwikkelen. Het is om diezelfde reden dat bijv. de gratis app Virtualbox het genadeschot heeft gekregen: er zijn in die community kennelijk geen handjes genoeg om hem geschikt te maken voor ARM (wellicht totdat Oracle bijspringt), want het is gewoon heel veel werk.
Je zou toch alle x86 Mac software moeten kunnen draaien, via Rosetta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:24:
@robcoenen Ik zie geen audio-out, klopt dat? Of zit dat op de voor- of zijkant?
Gebaseerd op deze renders zit er idd. geen audio in-/uitgang op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Dancing_Animal schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:40:
[...]

Je zou toch alle x86 Mac software moeten kunnen draaien, via Rosetta?
Dat zou je inderdaad denken. Maar Rosetta kan geen virtual machine apps vertalen (link naar note van Apple).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:33
Begint echt erg vervelend te worden dat gezeik met beeldschermen aan de mini.

Eerst dacht ik nog ,ok het gezeik is er alleen maar de mini in de slaapstand staat maar nu ook weer een ander vreemd verschijnsel erbij...

De mini draait gewoon en opeens zie je bij het scrollen in een website/tekst (zwarte letter op een witte achtergrond) dat je trails gaat zien. Je letter worden dan tijdens het scrollen vaag en krijgen een een schaduw erom heen mega irritant om te zien. Mijn scherm staat dan nog gewoon op 144 hz in de beeldscherm settings.

Ik open dan de menu optie "Geschaald" en dan gaat spontaan de mini rebooten.
Het gaat om een Asus VG27AQL1A die aan de hdmi poort zit.

Mijn andere scherm een good old 1080P scherm op 60hz aan de USB-C heeft eigenlijk nooit problemen sinds ik de mini niet meer in de slaapstand laat gaan

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
oldsmelly schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:41:

Eerst dacht ik nog ,ok het gezeik is er alleen maar de mini in de slaapstand staat maar nu ook weer een ander vreemd verschijnsel erbij...

De mini draait gewoon en opeens zie je bij het scrollen in een website/tekst (zwarte letter op een witte achtergrond) dat je trails gaat zien. Je letter worden dan tijdens het scrollen vaag en krijgen een een schaduw erom heen mega irritant om te zien. Mijn scherm staat dan nog gewoon op 144 hz in de beeldscherm settings.

Mijn andere scherm een good old 1080P scherm op 60hz aan de USB-C heeft eigenlijk nooit problemen sinds ik de mini niet meer in de slaapstand laat gaan
MacOS bijgewerkt? Er gaat zo te lezen niet iets via een docking station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:33
@Dancing_Animal

Vergeten te vermelden...

Laatste versie van big-sur 11.4 en de hdmi en usb inderdaad vanuit de mini zelf.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:43

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ben een jaar of 4 geleden, misschien zelfs al langer overgestapt van een iMac naar een PC omdat ik niet meer wilde wachten op een gezonde update. Bovendien miste ik ook gewoon de juiste specs voor mijn behoeftes.

Middels begint er een moment aan te breken dat ik weer aan het nadenken ben om mijn systeem of te upgraden, of te vervangen door iets nieuws. De aankomende Mac Mini met een snellere versie van de M1 heeft mijn interesse gewekt. Zeer vermoedelijk is het een heel stuk rapper dan mijn huidige 6 core intel setup met 32gb geheugen. En dat allemaal in een machine zo groot als een boek en vergelijken met mn huidige systeem zeer zuinig is.

Ik ben dan ook heel benieuwd wat er te gebeuren staat. Prestaties in Photoshop en illustrator zijn voor mij doorslaggevend. Ik werk in zware bestanden, hoge resoluties en soms veel lagen.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

RoyK schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:08:
Ik ben een jaar of 4 geleden, misschien zelfs al langer overgestapt van een iMac naar een PC omdat ik niet meer wilde wachten op een gezonde update. Bovendien miste ik ook gewoon de juiste specs voor mijn behoeftes.

Middels begint er een moment aan te breken dat ik weer aan het nadenken ben om mijn systeem of te upgraden, of te vervangen door iets nieuws. De aankomende Mac Mini met een snellere versie van de M1 heeft mijn interesse gewekt. Zeer vermoedelijk is het een heel stuk rapper dan mijn huidige 6 core intel setup met 32gb geheugen. En dat allemaal in een machine zo groot als een boek en vergelijken met mn huidige systeem zeer zuinig is.

Ik ben dan ook heel benieuwd wat er te gebeuren staat. Prestaties in Photoshop en illustrator zijn voor mij doorslaggevend. Ik werk in zware bestanden, hoge resoluties en soms veel lagen.
Ik heb de 16GB/1TB versie en werk veel met Photoshop, Indesign, Illustrator en Premiere Pro. Ik kan je vertellen dat dit erg snel en goed gaat. Zelfs als je alle applicaties open hebt staan en snel tussen de applictaties moet schakelen.

Ik ben zelf overgestapt van een Ryzen 7 3700X en 16GB. En ik vind de Mac mini alles veel beter draaien. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
oldsmelly schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:41:

Ik vermoed dat ze bij Apple het testen van schermen op de Mac Mini M1 beperkt hebben tot hun eigen scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

H.Boss schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:01:
[...]

Ik heb de 16GB/1TB versie en werk veel met Photoshop, Indesign, Illustrator en Premiere Pro. Ik kan je vertellen dat dit erg snel en goed gaat. Zelfs als je alle applicaties open hebt staan en snel tussen de applictaties moet schakelen.

Ik ben zelf overgestapt van een Ryzen 7 3700X en 16GB. En ik vind de Mac mini alles veel beter draaien. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Dat klinkt goed! Ik illustreer en schilder vaak in grote fotobewerkingen. Iets meer ingewikkeldere brushes vinden het niet altijd leuk bij wat grotere resoluties. Maar ook grote vector illustraties willen nog wel eens moeizaam gaan, vooral als er wat effecten aanwezig zijn.

Kan je iets vertellen over je ervaring vergeleken met je PC? Ik werk nu met een 6800K zes core die met 12 virtuele cores werkt. En 32gb geheugen doet zijn dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

RoyK schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:49:
[...]

Dat klinkt goed! Ik illustreer en schilder vaak in grote fotobewerkingen. Iets meer ingewikkeldere brushes vinden het niet altijd leuk bij wat grotere resoluties. Maar ook grote vector illustraties willen nog wel eens moeizaam gaan, vooral als er wat effecten aanwezig zijn.

Kan je iets vertellen over je ervaring vergeleken met je PC? Ik werk nu met een 6800K zes core die met 12 virtuele cores werkt. En 32gb geheugen doet zijn dingetje.
Ja, ik gebruikte voorheen een 3700x(8 core/16 virtuele cores), 16GB en GTX1660. Maar de pc was gewoon teveel voor wat ik ermee doe. En wilde eigenlijk evenveel of meer power voor veel minder energieverbruik. En had zelf de videokaart niet meer nodig, omdat ik eigenlijk niet echt game of iets op de PC.

Dit was voor mij ook de eerste keer om naar MacOS uit te wijken vanwege de M1 processor, na veel reviews en filmpjes bekeken te hebben toch maar de gok genomen.

En werk nu een aantal maanden zeer intensief met de Mac Mini en ben nog niks tegengekomen wat hij niet aankan. Multitasken met zwaarderde programma's, exporteren uit Adobe applicaties, het openen van applicaties, alles verloopt gewoon soepel en snel. Maar ook de reguliere Office applicaties en MS Teams werken gewoon zonder problemen en snel.

In het begin las je nog veel over dat als het niet geoptimaliseerd is voor de M1 het allemaal trager werkt. Nou daar merk ik eerlijk gezegd echt niks van!

En dat tegen een zeer laag energieverbruik, onhoorbare en zeer compacte PC. Want dat is denk ik het enige waar ik aan moest wennen, geen enkel geluidje en ik had al een hele stille Windows PC hiervoor. Maar toch hoorde je nog altijd wel het gezoem van een ventilator of iets.

En natuurlijk het Apple eco-systeem wat fijn werkt, alles is goed geïntegreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

H.Boss schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:34:
[...]

Ja, ik gebruikte voorheen een 3700x(8 core/16 virtuele cores), 16GB en GTX1660. Maar de pc was gewoon teveel voor wat ik ermee doe. En wilde eigenlijk evenveel of meer power voor veel minder energieverbruik. En had zelf de videokaart niet meer nodig, omdat ik eigenlijk niet echt game of iets op de PC.

Dit was voor mij ook de eerste keer om naar MacOS uit te wijken vanwege de M1 processor, na veel reviews en filmpjes bekeken te hebben toch maar de gok genomen.

En werk nu een aantal maanden zeer intensief met de Mac Mini en ben nog niks tegengekomen wat hij niet aankan. Multitasken met zwaarderde programma's, exporteren uit Adobe applicaties, het openen van applicaties, alles verloopt gewoon soepel en snel. Maar ook de reguliere Office applicaties en MS Teams werken gewoon zonder problemen en snel.

In het begin las je nog veel over dat als het niet geoptimaliseerd is voor de M1 het allemaal trager werkt. Nou daar merk ik eerlijk gezegd echt niks van!

En dat tegen een zeer laag energieverbruik, onhoorbare en zeer compacte PC. Want dat is denk ik het enige waar ik aan moest wennen, geen enkel geluidje en ik had al een hele stille Windows PC hiervoor. Maar toch hoorde je nog altijd wel het gezoem van een ventilator of iets.

En natuurlijk het Apple eco-systeem wat fijn werkt, alles is goed geïntegreerd.
Dank voor je reactie. Ik leef een beetje tussen beide werelden in. Ik werk met een iPad Pro voor divers tekenwerk (op locatie) en gebruik ik een macbook pro als laptop. Maar mijn dagelijkse werkbeest is weer een PC en heb ik een Samsung telefoon. Voor de PC had ik een iPhone en een iMac. Ik vind beide platformen prima en heb ik niet het gevoel gebonden te zijn bij de 1 of de ander. Het is gewoon gereedschap. Ik denk dat de ARM setup daarbij wel echt een game changer is. Ik behoud mijn PC dan gewoon voor de games de ik af en toe wil spelen. Want dat zal wel een dingetje zijn op de M1 (en het apple platform anyway)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chippie777
Inmiddels de Mac mini goed in gebruik genomen. Wat een heerlijk apparaat. Ik kom van een iMac 2011 dus alles is al snel beter. Maar dat het zo soepel zou lopen had ik niet verwacht. Ik gebruik een Logitech mx3 muis en toetsenbord en dat werkt echt super! In combinatie met twee 4K LG 27 inch schermen is het een prima setup voor mij. Het enige wat ik nog niet goed werkend heb is het ontlocken met mijn Apple Watch. Dat werkt vaker niet dan wel.

Update: inmiddels werkt unlocken met Apple Watch ook goed. Ik heb het eerst uitgezet en toen de mini herstart en de functie opnieuw aangezet. Daarna werkte het weer zoals ik had verwacht.

[ Voor 17% gewijzigd door chippie777 op 12-07-2021 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Zo. Mijn AOC en Dell beeldschermen staan nu eindelijk in RGB mode. Het was een kwestie van plists aanpassen. De kleuren zien er beter uit en de font is scherper. Blij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-08 15:31
Had verwacht eerder over te stappen van een Imac naar Mac mini maar de aanhoudende problemen doen mij nog even wachten … Apple silicon is mij op dit moment te buggy, de hardware en software issues, ik ben geen beta tester voor Apple. Ik heb weinig hoop dat de problemen opgelost zullen zijn bij de M1X, na maanden van “investigating the issue” is men geen steek verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

R3M1 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:42:
Had verwacht eerder over te stappen van een Imac naar Mac mini maar de aanhoudende problemen doen mij nog even wachten … Apple silicon is mij op dit moment te buggy, de hardware en software issues, ik ben geen beta tester voor Apple. Ik heb weinig hoop dat de problemen opgelost zullen zijn bij de M1X, na maanden van “investigating the issue” is men geen steek verder.
Waar heb je het in hemelsnaam over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
Greatsword schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:51:
[...]

Waar heb je het in hemelsnaam over?
Was mijn tekst niet duidelijk?
— aanhoudende Bluetooth problemen
— aanhoudende problemen schermen die niet goed aangestuurd worden
— software incompatibiliteit

Geen van deze zaken zijn door Apple in de afgelopen maanden opgelost, sporadische verbeteringen die bij een volgende OS update weer te niet worden gedaan.

Wacht op het “you are using it wrong” response can Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
R3M1 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:12:
[...]

Was mijn tekst niet duidelijk?
— aanhoudende Bluetooth problemen
— aanhoudende problemen schermen die niet goed aangestuurd worden
— software incompatibiliteit

Geen van deze zaken zijn door Apple in de afgelopen maanden opgelost, sporadische verbeteringen die bij een volgende OS update weer te niet worden gedaan.

Wacht op het “you are using it wrong” response can Apple
Volgens mij zijn die eerste 2 dingen met de laatste software update verholpen. Die derde is niet eens een issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Dancing_Animal schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:16:
[...]

Volgens mij zijn die eerste 2 dingen met de laatste software update verholpen. Die derde is niet eens een issue.
Inderdaad. Ik heb de laatste beta van macOS Big Sur 11.5 beta 2. En ik heb eigenlijk sinds 11.4 al geen problemen meer. Bluetooth werkt prima met de Magic Keyboard en Magic Trackpad. Ik gebruik twee beeldschermen: eentje op USB C->USB C en eentje op HDMI->HDMI. Beide schermen gaan tegelijkertijd aan en uit, ook uit slaapstand.

Ik ervaar die problemen totaal niet. Compatibiliteit merk ik ook niet veel van. Ik gebruik Parallels for M1 met een Windows 10 ARM virtuele machine voor alle niet-macOS apps. Photoshop, Premiere Pro, Audition, Microsoft Office, het werkt allemaal. Ik ben eigenlijk geen app tegen gekomen die niet werkt.

Behalve dan de 32 bit apps zoals MixMeister. Maar dat werkt al niet meer sinds Catalina. Daar kun je Apple echt niet de schuld van geven. Dat ligt gewoon bij luie developers of developers die geen interesse meer hebben in hun eigen product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
Dancing_Animal schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:16:
[...]

Nee, de problemen zijn nog steeds niet opgelost met de Big Sur update — Bluetooth audio is nog steeds een issue —- handshake bij wakeup van schermen nog niet opgelost, support van UW resoluties ook niet optimaal — software is use case specifiek

Maa ieder moet voor zichzelf bepalen … wat goed genoeg is. Workaround voor BT is om de headphone jack te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
Dennisweb schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:06:
[...]

Inderdaad. Ik heb de laatste beta van macOS Big Sur 11.5 beta 2. En ik heb eigenlijk sinds 11.4 al geen problemen meer. Bluetooth werkt prima met de Magic Keyboard en Magic Trackpad. Ik gebruik twee beeldschermen: eentje op USB C->USB C en eentje op HDMI->HDMI. Beide schermen gaan tegelijkertijd aan en uit, ook uit slaapstand.

Ik ervaar die problemen totaal niet. Compatibiliteit merk ik ook niet veel van. Ik gebruik Parallels for M1 met een Windows 10 ARM virtuele machine voor alle niet-macOS apps. Photoshop, Premiere Pro, Audition, Microsoft Office, het werkt allemaal. Ik ben eigenlijk geen app tegen gekomen die niet werkt.

Behalve dan de 32 bit apps zoals MixMeister. Maar dat werkt al niet meer sinds Catalina. Daar kun je Apple echt niet de schuld van geven. Dat ligt gewoon bij luie developers of developers die geen interesse meer hebben in hun eigen product.
VMware is geen “luie” developer —

https://appleinsider.com/...windows-licensing-unclear
Virtualization company VMware doesn't plan on supporting x86 virtual machines on M1 Macs, and is distancing itself from Windows on ARM VMs on Apple Silicon until Microsoft clarifies its licensing terms.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
@R3M1 Dus ik noem MixMeister als voorbeeld en je komt met VMware op de proppen. Ik heb nooit gezegd dat alle ontwikkelaars die niet voor M1 ontwikkelen luie ontwikkelaars zijn. Ik doelde op ontwikkelaars die serieus nog 32 bit applicaties voor macOS uitbrengen, terwijl al maanden bekend is dat Big Sur een 64 bit minimum heeft.

Ten tweede: het is niet zo raar dat macOS nog geen ondersteuning voor Ultrawide heeft. Het is dan ook geen Windows. macOS is vooral ontwikkeld met de apparatuur van Apple zelf in het achterhoofd. Denk maar eens aan de iMac. Dat is zeker geen Ultrawide scherm qua resolutie. De Pro Display XDR is het ook niet. Dat zijn de schermen die Apple zelf in productie heeft.

Je kunt bij je Mac Mini natuurlijk een apart beeldscherm zelf kopen. Zo heb ik een AOC U32U1 zonder enig probleem. Mooie resolutie, haarscherp, goede kleuren. Bewust geen Ultrawide. Waarom niet? Omdat ik weet dat Apple daar niet voor ontwikkeld heeft.

Het is geen tekortkoming, maar een bewuste keuze. Dat is al jaren zo. Daarom lopen ook zoveel mensen tegen onscherpte met hun eigen beeldschermen aan. Je hebt minimaal een niet-ultrawide 4K-scherm nodig om een beetje scherpe fonts te hebben. Ik heb er heel wat over gelezen. Bij mij is het kwartje dan ook volledig gevallen.

Dat men dan zegt: “Windows heeft wel scherpere fonts!” is logisch. Windows is gemaakt voor eigen apparatuur. Bij Apple denken ze vooral aan hun eigen apparatuur. Ik raad je aan te blijven updaten als je nog steeds problemen hebt met Bluetooth bijvoorbeeld. Stuur ook zeker een feedbackrapport in naar Apple. Dat helpt alleen maar.

Maar stellen dat de M1 te veel kinderziektes heeft, vind ik kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 06:58
Werk ook al een tijdje op 2 super ultra wide schermen (5k 1k) en gaat hier ook goed, ok de HDMI kan tot 4K aan, maar zo adverteren ze hem ook…

Schermen gaan beide netjes aan en uit als dat moet. Het tweede scherm wordt aangestuurd met een displaylink adapter, werkt prima.

Ik gebruik een Bluetooth headset, muis tevens op Bluetooth en ook geen problemen mee.

Software gaat als developer ook prima, Rider heeft nu een native versie, dingen als NodeJS, .NET 5 en git gaan ook prima. Verdere software gaat ook goed (Chrome, Apple Music, Termius, Zoiper etc.).

Ik kan me dus niet vinden in je beta tester product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Ik gebruik de basis mini met twee LG27UL650 4K schermen. Een direct op HDMI en 1 met adapter van usb-c naar HDMI. Werkt prima. Zoals eerder gemeld had ik wel problemen met blue tooth dus mijn Logitech MX master 3 muis en toetsenbord aangesloten via meegeleverde adapter. Mijn Sony NC headset via Bluetooth. Werkt allemaal prima op deze manier. Ik gebruik voornamelijk MS teams en Office in combinatie met Apple’s voorvertoning met behoorlijk grote pdf files. Ben erg blij met deze setup en het voelt zeker niet als beta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 20:42
R3M1 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:27:
[...]

Nee, de problemen zijn nog steeds niet opgelost met de Big Sur update — Bluetooth audio is nog steeds een issue —- handshake bij wakeup van schermen nog niet opgelost, support van UW resoluties ook niet optimaal — software is use case specifiek

Maa ieder moet voor zichzelf bepalen … wat goed genoeg is. Workaround voor BT is om de headphone jack te gebruiken
Snap niet zo goed je felheid over iets dat je zelf niet aan den lijve hebt ondervonden en je inspanning om de problemen uit te vergroten. Er waren zeker problemen, dat was niet netjes van Apple, maar die lijken inmiddels grotendeels opgelost. Mijn gok is dat je veilig kunt overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
badbadpresident schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:15:
[...]

Snap niet zo goed je felheid over iets dat je zelf niet aan den lijve hebt ondervonden en je inspanning om de problemen uit te vergroten. Er waren zeker problemen, dat was niet netjes van Apple, maar die lijken inmiddels grotendeels opgelost. Mijn gok is dat je veilig kunt overstappen.
Ik heb mijn mini teruggebracht — had beter moeten weten. Ik heb zelf 3 schermen vervangen om er achter te komen dat de mini een brakke implementatie heeft van het wake-up signaal. De problemen zijn nog steeds niet opgelost na de laatste update van MacOS

Dat was niet netjes van Apple … wat schattig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
Dennisweb schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:09:
@R3M1 Dus ik noem MixMeister als voorbeeld en je komt met VMware op de proppen. Ik heb nooit gezegd dat alle ontwikkelaars die niet voor M1 ontwikkelen luie ontwikkelaars zijn. Ik doelde op ontwikkelaars die serieus nog 32 bit applicaties voor macOS uitbrengen, terwijl al maanden bekend is dat Big Sur een 64 bit minimum heeft.

Ten tweede: het is niet zo raar dat macOS nog geen ondersteuning voor Ultrawide heeft. Het is dan ook geen Windows. macOS is vooral ontwikkeld met de apparatuur van Apple zelf in het achterhoofd. Denk maar eens aan de iMac. Dat is zeker geen Ultrawide scherm qua resolutie. De Pro Display XDR is het ook niet. Dat zijn de schermen die Apple zelf in productie heeft.

Je kunt bij je Mac Mini natuurlijk een apart beeldscherm zelf kopen. Zo heb ik een AOC U32U1 zonder enig probleem. Mooie resolutie, haarscherp, goede kleuren. Bewust geen Ultrawide. Waarom niet? Omdat ik weet dat Apple daar niet voor ontwikkeld heeft.

Het is geen tekortkoming, maar een bewuste keuze. Dat is al jaren zo. Daarom lopen ook zoveel mensen tegen onscherpte met hun eigen beeldschermen aan. Je hebt minimaal een niet-ultrawide 4K-scherm nodig om een beetje scherpe fonts te hebben. Ik heb er heel wat over gelezen. Bij mij is het kwartje dan ook volledig gevallen.

Dat men dan zegt: “Windows heeft wel scherpere fonts!” is logisch. Windows is gemaakt voor eigen apparatuur. Bij Apple denken ze vooral aan hun eigen apparatuur. Ik raad je aan te blijven updaten als je nog steeds problemen hebt met Bluetooth bijvoorbeeld. Stuur ook zeker een feedbackrapport in naar Apple. Dat helpt alleen maar.

Maar stellen dat de M1 te veel kinderziektes heeft, vind ik kort door de bocht.
Gek dat ik bij de aanschaf van de Mini M1 nergens heb gelezen dat UW niet wordt ondersteund of dat de Mini alleen maar Apple displays ondersteund

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
R3M1 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:42:
[...]

Gek dat ik bij de aanschaf van de Mini M1 nergens heb gelezen dat UW niet wordt ondersteund of dat de Mini alleen maar Apple displays ondersteund
Ik heb nooit gezegd dat alleen maar Apple displays worden ondersteund. Ik heb gezegd dat dat het uitgangspunt van Apple is bij het ontwerpen van macOS.

Je kan gerust een monitor koppelen die de juiste resolutie heeft. Mijn AOC U32U1 doet het prima en alle letters zijn scherp. Het kan dus wel.

Wat mij betreft houden we het ook hierbij. Ik wil heus wel met je in discussie, maar heb het gevoel dat je nogal gefrustreerd bent en ik ben natuurlijk geen schietschijf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
Dennisweb schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:39:
[...]
Ik heb nooit gezegd dat alleen maar Apple displays worden ondersteund. Ik heb gezegd dat dat het uitgangspunt van Apple is bij het ontwerpen van macOS.
Heb je een bron? Anders zuig je het gewoon uit jouw duim ;)

Ik gebruik al +15 jaar Apple — de “you are using it wrong” mentaliteit is gewoon slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
R3M1 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:00:
[...]

Heb je een bron? Anders zuig je het gewoon uit jouw duim ;)

Ik gebruik al +15 jaar Apple — de “you are using it wrong” mentaliteit is gewoon slecht
Ik heb het gelezen op het forum van MacRumors. Maar dat topic is zo groot, dat ik het niet terug kan vinden. En ik heb de bron niet opgeslagen, want ik denk niet elke dag: “stel je voor dat iemand op Tweakers me nog een keer naar een linkje gaat vragen naar alles wat ik lees.”

Dus ik zal het wel uit mijn duim zuigen of wellicht gedroomd hebben. Ik vind het echt een wonder dat je na drie monitoren te hebben geprobeerd nog steeds niet wil erkennen dat het daaraan ligt. Het bewijs staat bij me op mijn bureau. Je moet op de juiste manier scalen, anders krijg je jouw problemen.

Maar je mag uiteraard geloven wat je wil. Als je wil geloven dat Apple het op jou gemunt heeft, dat je groen ziet van 5G, dat Bill Gates chips in vaccinaties stopt of dat de wereld geschapen is door aliens, mag dat van mij. Wie ben ik om je tegen te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
R3M1 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:36:
[...]

een brakke implementatie heeft van het wake-up signaal. De problemen zijn nog steeds niet opgelost na de laatste update van MacOS
Klopt. Dat is bij mij met 11.4 ook nog steeds niet opgelost. Ik heb een workaround gevonden door na een paar tellen na de muisbeweging om hem uit slaap te halen, héél kort even de on/off knop van de mini in te drukken. Dan gaat het scherm ineens aan en kan ik door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
Dennisweb schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:25:
[...]
Maar je mag uiteraard geloven wat je wil. Als je wil geloven dat Apple het op jou gemunt heeft, dat je groen ziet van 5G, dat Bill Gates chips in vaccinaties stopt of dat de wereld geschapen is door aliens, mag dat van mij. Wie ben ik om je tegen te houden.
Ik heb een probleem met het feit dat Apple een brak product uitbrengt en maanden de mond houdt dat er problemen zijn.

*knip*

Niet zo op de man spelen

[ Voor 8% gewijzigd door Hoedje op 15-06-2021 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
De M1 is een nieuw product met de gebruikelijke kinderziektes. Iemand met Apple ervaring weet dat en accepteert dat. Als je gefrusteerd raakt hiervan had je beter op de M2(of M1X) kunnen wachten, of wachten met de aankoop tot er meer bekend is over eventuele problemen.

Ik heb mijn Mini M1 sinds begin dit jaar en vindt het een verademing, ondanks de kinderziektes.

[ Voor 11% gewijzigd door Pierre_nr1 op 15-06-2021 19:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
R3M1 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:46:
[...]

Ik heb een probleem met het feit dat Apple een brak product uitbrengt en maanden de mond houdt dat er problemen zijn.

*knip*
Ik probeer je uit te leggen dat het geen brak product is, maar dat de focus bij het ontwerpen van macOS op de beeldschermen ligt die zoals Retina werken. Met dus een dubbele scaling. Dan heb je niet meer ruimte, maar wel meer scherpte.

Dat die problemen voorkomen, komt ook doordat macOS de beeldschermen als televisie ziet en ze daarom uit RGB-mode haalt. Daar loopt al een heel topic over op MR.

Verder frame ik je niet, ik geef alleen aan dat als je wilt geloven dat ik dit uit de duim zuig, dat je dat vrij staat. Mensen geloven wel meer dingen, probeerde ik te zeggen. Alleen heb ik sterk de indruk dat je teleurgesteld bent over de Mac Mini M1 en dat probeert te reflecteren op mensen die wel tevreden zijn.

Ik heb ook verder geen slaapproblemen met de beeldschermen. Ze gaan uit als ik de Mac Mini in slaapstand zet. Ze gaan aan als ik de Mac uit slaapstand haal. Ik durf je te wedden dat als je een monitor probeert met een HiDPI resolutie, dat dat wel zal werken. En dan niet allerlei kabels en dongles ertussen. Gewoon USB C -> USB C die je van de fabrikant gekregen hebt.

Dit is ook meteen de laatste reactie richting jou. Geloof je me niet, dan niet. Dan koop je een iMac en profiteer je alsnog van een hoge kwaliteit scherm die het altijd doet. Of je koopt een Intel variant, daarvan is al jaren bewezen dat het goed werkt. En anders kun je altijd nog naar Windows. Mij niet bellen, maar het kan. :)

[ Voor 2% gewijzigd door Hoedje op 15-06-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauz1978
  • Laatst online: 21:46

Mauz1978

Console War Veteran

Ik heb de mac mini een paar maanden maar heb geen slaapproblemen. Ik heb een oude wacom cintiq (met verloop stekkertje naar usb c en een hdmi gaming monitor die al 5 jaar oud is.

Something under the bed is drooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 10:56
Ik heb ook geen problemen met het uit de slaapstand halen van mijn Mini. Mijn Samsung LU28R550UQU is direct aangesloten op de HDMI-poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2cvman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-09 21:52
Hier ook totaal geen problemen met het uit z'n slaap halen.
Èèn tikje op de spatiebalk en hij vliegt aan. Mijn monitor is een BenQ PD2500Q aangesloten dmv HDMI.
Zou het dan alleen goed werken met de HDMI poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Aangezien er geen nieuwe MBP werd aangekondigd tijdens WWDC en ik de 16GB aan RAM toch wel miste, van de week een 16GB / 512GB model gehaald die mijn 8GB / 512GB gaat vervangen.

Verder wel benieuwd hoe goed de nieuwe Airplay functionaliteit straks in MacOS Monterey gaat worden, dan zou ik dus via de minder krachtige MacBook Air M1 de Mac Mini kunnen "overnemen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Ik vind de performance van de M1 16GB Mac mini die ik heb tegenvallen. Ik vergelijk het nota bene met een meer dan 10 jaar oude iMac i3.
Opstarten / afsluiten: duurt net zo lang, ik moet nog steeds wachten.
In YouTube een 4K film openen en daarna een andere openen : gaat net zo snel.
Op de Mac mini : een search gedaan naar afbeeldingen. Er komen voornamelijk iconen voorbij van geïnstalleerde programma’s, ik heb er nog weinig foto’s opstaan. Ik selecteer uit de search 100 resultaten, die zijn dan soms een paar kilobyte groot en een paar maximaal 5 MB. Open met pixelmator pro : beach ball en niet alles wordt geopend. Ok, zware tool zeker voor een mini. Open dan maar met Voorvertoning : beach ball.
Een foto bewerken gaat wel soepeler.
Alles is up to date. Een herinstallatie heb ik even geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Dancing_Animal schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:49:
Ik vind de performance van de M1 16GB Mac mini die ik heb tegenvallen. Ik vergelijk het nota bene met een meer dan 10 jaar oude iMac i3.
Op de Mac mini : een search gedaan naar afbeeldingen. Er komen voornamelijk iconen voorbij van geïnstalleerde programma’s, ik heb er nog weinig foto’s opstaan. Ik selecteer uit de search 100 resultaten, die zijn dan soms een paar kilobyte groot en een paar maximaal 5 MB. Open met pixelmator pro : beach ball en niet alles wordt geopend. Ok, zware tool zeker voor een mini. Open dan maar met Voorvertoning : beach ball.
Lijkt me niet normaal. Ik heb nog nooit een beachball door Voorvertoning gehad. Dus ik denk dat een herinstallatie toch de enige optie zal zijn. Of je Mac is nog het een en ander aan het indexeren, dan kan het ook langzamer zijn. Ik draai Premiere Pro en Media Encoder zonder problemen tegelijkertijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:54
Je maakt geen gebruik van een (gratis bijgeleverde) antivirus-software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Purejet schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:36:
[...]

Je maakt geen gebruik van een (gratis bijgeleverde) antivirus-software?
Dat niet. Ik heb wel Adguard en Adblock+, maar dat zijn volgens mij alleen maar browser plug-ins. Verder staat Pixelmator Pro, alles van Affinity er op. Pro Tools en Renderman stonden er op. Dat mag het algehele functioneren niet in de weg staan, zou je toch zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat het verschil ook niet zozeer in het opstarten of afsluiten te vinden is.

Het opstarten van apps gaat merkbaar sneller, neem een voorbeeld: Safari. Dat is instant.

Maar het zoeken naar een pagina zal geen wereld van verschil zijn: dat heeft natuurlijk ook alles te maken met je internetverbinding (Ping/snelheid).

Ik was zelf op zoek naar een Air M1, vooral voor browsen. Safari start sneller op dan mijn MacBook 12”, maar het surfen gaat niet sneller of trager.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:17
Ik sluit hier even aan. Ik denk erover om een M1 Mac Mini te kopen voor mijn thuiskantoor. Echter heb ik daar al 1 HP USB C Universal dock staan en 2x een 24" Dell scherm. Nu lees ik dat de Mac Mini via DisplayLink wel meerdere schermen aan kan sturen.

Voor zover ik kan zien ondersteund dit dock DisplayLink (http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05301902.pdf)

Is het dan veilig om aan te nemen dat ik deze setup gewoon kan gebruiken met een Mac Mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
Hercul3s schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:40:
Ik sluit hier even aan. Ik denk erover om een M1 Mac Mini te kopen voor mijn thuiskantoor. Echter heb ik daar al 1 HP USB C Universal dock staan en 2x een 24" Dell scherm. Nu lees ik dat de Mac Mini via DisplayLink wel meerdere schermen aan kan sturen.

Voor zover ik kan zien ondersteund dit dock DisplayLink (http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05301902.pdf)

Is het dan veilig om aan te nemen dat ik deze setup gewoon kan gebruiken met een Mac Mini?
DisplayLink werkt prima, op die manier heb ik 2 super ultra wide schermen aan de praat gekregen.

Ik had er wel 1 native aangesloten, je ziet anders het boot scherm niet EN je moet een extra plug-in installeren om wel beeld te krijgen op het login scherm. Sowieso moet je eerst DisplayLink installeren.

Als het echt DisplayLink ondersteund zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 22:21
XiniX88 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:45:
[...]

DisplayLink werkt prima, op die manier heb ik 2 super ultra wide schermen aan de praat gekregen.

Ik had er wel 1 native aangesloten, je ziet anders het boot scherm niet EN je moet een extra plug-in installeren om wel beeld te krijgen op het login scherm. Sowieso moet je eerst DisplayLink installeren.

werkt dat ook met 3 schermen? Ik heb namelijk een Windows PC met 3 monitoren, 2 QHD, 1 FHD (portretstand). Ik ben me aan t voorbereiden om de overstap te maken naar MacOS M1(x).Maar wel met de randvoorwaarde dat 3 schermen gewoon werkt..

Ik zie op YouTube wel exotische setups met 6, maar of dat buiten die setup ook echt werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 17:17
XiniX88 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:45:
[...]

Top, precies de feedback waar ik naar zocht. Zijn er verder nog nadelen met DisplayLink t.o.v. Native?

Edit: In theorie kan 1 scherm native via USB-C gaan toch? Dan zou 1tje via DisplayLink hoeven, alleen weet ik niet of mac dat 'begrijpt' als ze in hetzelfde dock zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Hercul3s op 24-06-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrKite
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:13
Hercul3s schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Top, precies de feedback waar ik naar zocht. Zijn er verder nog nadelen met DisplayLink t.o.v. Native?
Ik weet niet hoe het nu zit maar ik heb een tijdje DisplayLink op mijn 2014 Macbook Pro gehad vanwege de docking stations op kantoor maar toen kon ik als DisplayLink actief was m'n Mac niet meer unlocken met de watch omdat dat screen sharing gebruikt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:27
Ik ben me aan het oriënteren op een Mac Mini, maar zit nog wat te stoeien met welk scherm ik daar bij wil kopen. Ik zou graag een 21:9 IPS scherm van 3440 x 1440 willen hebben zoals de Dell P3421W, maar ik lees hierboven dat macs niet goed met ultrawide schermen om zouden kunnen gaan.

Maakt het qua comptabiliteit nog uit wat voor ultrawide scherm ik koop, of via welke port ik die aansluit, of is het altijd gedoe? Ik heb namelijk een redelijk aantal round ups gelezen over ultrawide schermen die niets zeggen over problemen tussen mac en het scherm, maar ik hoop dat hier mensen zitten die er meer verstand van hebben dan ik. :)

Qua gebruik gaat het me voornamelijk om kantoorwerk, dus geen gamingdoeleinden in principe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiniX88
MrKite schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:29:
[...]

Ik weet niet hoe het nu zit maar ik heb een tijdje DisplayLink op mijn 2014 Macbook Pro gehad vanwege de docking stations op kantoor maar toen kon ik als DisplayLink actief was m'n Mac niet meer unlocken met de watch omdat dat screen sharing gebruikt werd.
Correct, kan ik ook niet :) dat is dan ook het enige wat ik tot nu toe heb gevonden dat inderdaad niet zo lekker loopt. Ik hoop dan ook nog steeds op een fix voor de HDMI poort, zodat deze ook 5kx1k beeld kan weergeven.

Wellicht nog 1 ding, ik gebruik FileVault, het login scherm bevind zich dan nog voor het OS volledig is opgestart, bluetooth devices werken dan dus ook niet (althans niet mijn muis). Wellicht dat het scherm dan ook niet aan knalt met de plugin van DisplayLink. Not tested, ik heb mijn primaire display gewoon direct op de Mac staan, dus daar geen last van.
Hercul3s schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Edit: In theorie kan 1 scherm native via USB-C gaan toch? Dan zou 1tje via DisplayLink hoeven, alleen weet ik niet of mac dat 'begrijpt' als ze in hetzelfde dock zitten.
Ja precies dat wat hierboven staat. Verder heb ik er geen gevonden.
Qoine schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:45:
Ik ben me aan het oriënteren op een Mac Mini, maar zit nog wat te stoeien met welk scherm ik daar bij wil kopen. Ik zou graag een 21:9 IPS scherm van 3440 x 1440 willen hebben zoals de Dell P3421W, maar ik lees hierboven dat macs niet goed met ultrawide schermen om zouden kunnen gaan.

Maakt het qua comptabiliteit nog uit wat voor ultrawide scherm ik koop, of via welke port ik die aansluit, of is het altijd gedoe? Ik heb namelijk een redelijk aantal round ups gelezen over ultrawide schermen die niets zeggen over problemen tussen mac en het scherm, maar ik hoop dat hier mensen zitten die er meer verstand van hebben dan ik. :)

Qua gebruik gaat het me voornamelijk om kantoorwerk, dus geen gamingdoeleinden in principe.
Alles tot 4k beeld gaat goed op de HDMI poort. Thunderbold tot 6k. MacOS is alleen nogal picky op welke "converter" gebruikt wordt. USB-C => USB-C ging bij mij fout, dus die zit USB-C=>DisplayPort1.4.

De andere via een DisplayLink adapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:52
Qoine schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:45:
Heb hier een LG Ultrawide 3840x1600 gebruikt voor de installatie en configuratie van een M1 mini voor een aantal dagen, werkte allemaal prima. Via HDMI aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:27
@XiniX88 @Sovereign
Dank allebei voor jullie ervaringen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWa
  • Laatst online: 16-06 19:33

JaWa

zie hier een icon

Ik heb hier er ook een ultrawide aan hangen een Dell U4021QW.

Ik heb er problemen meegehad een flikkerend scherm nadat ik Zoom voor het eerst opstarten. Eerst Apple uitgescholden maar het bleek toch de Dell te zijn (die binnen een dag gelukkig vervangen is).

Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:21
Ik gebruik 2 LG 27UL850 schermen op 3840x2160 op mijn Mac mini. De ene via USB-C en de andere via HDMI aangesloten en ik heb tot nu toe nog geen problemen ondervonden. Alles werkt lekker vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Heeft iemand deze melding weleens gezien?

Heb het nog nooit eerder meegemaakt en dit weekend nu 2x de pop up gekregen terwijl ik 16GB aan RAM heb en dezelfde programma's open heb staan die ik gewoon altijd heb draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkXQdPzX4jO7494K-2N8CECasGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7nzW3AejECzKIVkKJ1D7S2zk.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de Mac Mini (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de MacBook Air (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.