@Greatsword ook nog genoeg vrije ruimte op de ssd?
Duurt bij jullie een macos update soms ook een half uur? Die van gisteren heb ik niet getimed, maar die naar 11.5 was 4GB en duurde echt minstens een half uur. Was bijgewerkt vanaf de vorige versie.
Ja, dat is de laatste jaren echt flink verslechterd.Dancing_Animal schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:23:
Duurt bij jullie een macos update soms ook een half uur? Die van gisteren heb ik niet getimed, maar die naar 11.5 was 4GB en duurde echt minstens een half uur. Was bijgewerkt vanaf de vorige versie.
Lijkt soms wel Windows updates
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik begreep dat de system image tegenwoordig digitaal is gesigned, en dat een update dat hele system image vervangt. Dus zelfs voor kleine updates moet je de hele image vervangen. Maar waarom dat alsnog zo lang duurt weet ik niet. Zou toch straightforward moeten zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door - peter - op 30-07-2021 13:21 ]
Net geupdate naar Mac OS 12 (beta), maar de monitor problemen zijn weer begonnen... (5120x1440 resolutie)
Mijn USB-C -> HDMI converter geeft een paars geruit scherm
Mijn USB-C -> USB-C moet ik er 10x uittrekken in opnieuw in doen om het te laten werken... Na slaapstand uiteraard weer huilen dat het niet werkt.
Toch maar een USB-C -> DisplayPort kabel kopen en hopen dat dat beter gaat...
(Eerst mijn monitor updaten, las dat het daar aan zou kunnen liggen).
Mijn USB-C -> HDMI converter geeft een paars geruit scherm
Mijn USB-C -> USB-C moet ik er 10x uittrekken in opnieuw in doen om het te laten werken... Na slaapstand uiteraard weer huilen dat het niet werkt.
Toch maar een USB-C -> DisplayPort kabel kopen en hopen dat dat beter gaat...
(Eerst mijn monitor updaten, las dat het daar aan zou kunnen liggen).
@XiniX88 Welke monitor heb je? Ik heb mijn Dell U4919DW vorige week geüpdate, maar zie/merk (nog) geen verschillen. Moet MacOS 12 nog proberen.
Lekker!
Dell U4919DW. Met de update werkt USB-C naar USB-C beeld wel (en altijd), alleen moet je de usb-c kabel 3 keer verplaatsen om ook van de hub op de Dell gebruik te kunnen maken. Ik heb mijn USB hub zelf maar weer ingeplugd. Ben in ieder geval blij dat mijn tweede Dell via DisplayLink adapter wel gewoon werkt.Napsju schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:43:
@XiniX88 Welke monitor heb je? Ik heb mijn Dell U4919DW vorige week geüpdate, maar zie/merk (nog) geen verschillen. Moet MacOS 12 nog proberen.
De update van je scherm moet je via een Windows PC doen met de USB hub erop aangesloten…
Ik wacht nog even tot de final Mac OS 12 versie uit is, wellicht fixen ze nog het 1 en ander. Het opstarten is trouwens wel veel sneller, met FileVault duurde dit namelijk 40 seconden tot het inlog scherm, nu de helft.
Ps in de firmware omschrijving staat ook dat ze fixes hebben gedaan voor de Mac. Lijkt dan ook echt te werken (deels).
[ Voor 6% gewijzigd door XiniX88 op 01-08-2021 21:01 ]
Qua scherm heb ik een Asus VG27a display aangesloten, dat is dan 1440p (2560x1440). Wat ik erg prettig vind is dat de Mac mini M1 met deze monitor standaard 144 Hertz ondersteunt, met HDR. Vloeiende beelden!
EDIT - Mede op basis van het antwoord van @Greatsword en input van een collega, heb ik zojuist de M1/8GB/512GB besteld. Morgen binnen als het goed gaat. Ben benieuwd! Na meer dan 30 jaar DOS en Windows de overstap naar Apple. Al heb ik dan al jaren andere Apple-producten in huis, een Mac zal wel wennen zijn.
Oud bericht:
Oud bericht:
Ik twijfelde of ik hier een aankoopadvies zou doen of in het algemene Desktop-adviesforum, maar aangezien het specifiek over de Mac Mini gaat, heb ik voor hier gekozen. Als het niet goed, hoor ik het wel.
Ter vermaak: mijn huidige pc stamt (grotendeels) uit 2011 en bestaat uit een Intel i5-2500K en 8GB. Wel ondertussen een SSD ingebouwd als systeemschijf.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigenlijk doe ik niks anders dan algemeen internetten, mailen, downloaden en soms wat fotobewerking. Ik speel geen games en mocht ik in de toekomst aan videobewerking doen, dan zal het niet meer zijn dan vakantiefilmpjes of zo. Wel denk ik met de Mac mijn zang-hobby weer op te pakken en wat opnames te maken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het belangrijkste is dat ik mijn randapparatuur aangesloten heb middels een Dell D3100 dock, De randapparatuur:
[list]
• 2x full HD monittor, waarbij 1 via HDMI aangesloten is en 1 via DisplayPort
• Logitech G613 toetsenbord via USB dongle
• Logitech MX Master S2 muis
• Aune T1 USB DAC (plus 2x KRK Rokit 5)
[/list]
En nog een Canon MF645Cx, maar die gaat momenteel via Wifi.
Voor opslag heb ik een NAS (Synology) en iCloud (200GB).
Wat verwacht je van ons?
Wat ik wil weten:
- Is 8GB genoeg voor mijn doeleinden of adviseren jullie toch echt 16GB?
- Ik denk er zelf over om zeker voor 512GB opslag te gaan omdat me 256GB echt te weinig lijkt. Wat is jullie ervaring?
- Wat een nieuwe Windows machine o.a. duur maakt zijn de licenties voor OS en officeproducten. Dat zit bij een Mac er toch gewoon bij? Ja, geen MS Office, maar met Notes en Pages kan ik toch gewoon Word en Powerpoint openen en "Opslaan als..."?
[ Voor 12% gewijzigd door Cass Casey op 27-08-2021 19:25 ]
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Cass Casey schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:36:
Wat verwacht je van ons?
Wat ik wil weten:
- Is 8GB genoeg voor mijn doeleinden of adviseren jullie toch echt 16GB?
- Ik denk er zelf over om zeker voor 512GB opslag te gaan omdat me 256GB echt te weinig lijkt. Wat is jullie ervaring?
- Wat een nieuwe Windows machine o.a. duur maakt zijn de licenties voor OS en officeproducten. Dat zit bij een Mac er toch gewoon bij? Ja, geen MS Office, maar met Notes en Pages kan ik toch gewoon Word en Powerpoint openen en "Opslaan als..."?
- 8GB is prima, tenzij je dat muziek maken dagelijks professioneel gaat doen met zware programma's en veel plugins.
- Opslag kan je natuurlijk extern uitbreiden met je NAS een SSD of Cloud maar heb zelf ook al jaren 512GB als minimum. (Foto's, Videos en Muziek nemen bij een grote bibliotheek al snel veel ruimte in beslag.
- Klopt Notes en Pages zijn compatible (let wel op dat je soms wat layout issues kan hebben en gelukkig is de webversie van Word etc wel gratis dus daar hoef je geen licentie o.i.d. voor te hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 27-08-2021 18:15 ]
Neuh. Is niveautje: karaoke-youtube downloaden en mijn (dat dan weer wel) professionele microfoon aansluiten. Maar daarvoor gebruik zelfs gewoon een USB-adapter. Niet eens een mengpaneel.Greatsword schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 18:14:
[...]
• 8GB is prima, tenzij je dat muziek maken dagelijks professioneel gaat doen met zware programma's en veel plugins.
Ah. Ik zal eens kijken. Niet eens zo lang geleden van mijn werkgever gekregen.Je dock is volgens mij wel wat verouderd, dus let wel even goed op of die compatible is met alles.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Hij heeft USB 3.0, dus is hij m.I. niet echt verouderd.Cass Casey schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 18:19:
Ah. Ik zal eens kijken. Niet eens zo lang geleden van mijn werkgever gekregen.
Zelf heb ik een 16GB iMac met 256GB opslag, met een SSD van 1TB eraan gekoppeld. Die 16GB heb ik bewust gekozen omdat ik dit niet kan aanpassen in de toekomst. En uitbreiding van opslag kan altijd d.m.v. een SSD of NAS oi.d.
Have Fun Funske
Iemand private relay al aan de praat op apple's M1? Ik heb die keuze niet, staat er gewoon niet tussen. Op mijn iPhone en iPad heb ik de keuze wel.
Draai je dan al wel een beta van macOS Monterey? Want alleen daarmee zou het (in de toekomst) moeten kunnen.chippie777 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:29:
Iemand private relay al aan de praat op apple's M1? Ik heb die keuze niet, staat er gewoon niet tussen. Op mijn iPhone en iPad heb ik de keuze wel.
Cubix schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:37:
[...]
Draai je dan al wel een beta van macOS Monterey? Want alleen daarmee zou het (in de toekomst) moeten kunnen.

Ik heb de Mini aan een Sony 4K TV hangen, maar zie ook issues. Gisteren flikkerend beeld en af en toe een seconde ofzo random pixels. Soms hele beeld, soms een deel, vooral als er daar activiteit is. Ik heb nu een USB-C naar HDMI adapter er tussen zitten met dezelfde kabel en het lijkt nu weg te zijn.XiniX88 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:00:
[...]
Dell U4919DW. Met de update werkt USB-C naar USB-C beeld wel (en altijd), alleen moet je de usb-c kabel 3 keer verplaatsen om ook van de hub op de Dell gebruik te kunnen maken. Ik heb mijn USB hub zelf maar weer ingeplugd. Ben in ieder geval blij dat mijn tweede Dell via DisplayLink adapter wel gewoon werkt.
De update van je scherm moet je via een Windows PC doen met de USB hub erop aangesloten…
Ik wacht nog even tot de final Mac OS 12 versie uit is, wellicht fixen ze nog het 1 en ander. Het opstarten is trouwens wel veel sneller, met FileVault duurde dit namelijk 40 seconden tot het inlog scherm, nu de helft.
Ps in de firmware omschrijving staat ook dat ze fixes hebben gedaan voor de Mac. Lijkt dan ook echt te werken (deels).
Ik heb meer issues met de HDMI uit gezien op Macrumors en de Apple forums. Denk dat toch dat de connector een grounding of EMI issue heeft… hardware issue dus. Zal van de week nog eens kortere HDMI 2.1 kabel proberen. Kabel lengte is 3m dacht ik. Andere apparaten hangen met 2m aan de receiver. Kan ook zijn dat de HDMI PHY in de Mac Mini moeite heeft met langere kabels. Mensen die een monitor er aan hebben hangen zitten meestal op 2 meter of minder.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Hi everyone,
Ik ben zelf geen Mac gebruiker maar ben in de markt voor iets klein en energiezuinigs ter vervanging van mijn normale desktop (5 jaar oude i5). Voor mijn gebruik verwacht ik dat de M1 Mini (of zodadelijk de geupgradet versie) prima is. Desktop gebruik, af en toe een licht spelletje (geen triple-A competitief, maar casual NoMansSky e.d.). Vooral de geroemde "snappiness" trekt me zeer.
Nu zit ik alleen wel met de vraag over het aansturen van schermen.
Ik heb tenminste 2 schermen nodig voor een beetje normaal werk (spreadsheets enzo) en heb dus een Dell U2718Q (4K60) (HDMI + DP) en een Dell 2518D (1440p60) (HDMI+DP). Idealiter sluit ik ook een 4K tv aan via HDMI, mar dat is een secundaire wens.
Kan dit uberhaupt? Desnoods met een extra stukje hardware. Ik heb in principe maar 1 USB poort nodig aangezien de rest kan via de hub in het scherm.
Ik heb wel zitten zoeken online, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wellicht hebben de experts hier een simpel antwoord.
Thanks!
Ik ben zelf geen Mac gebruiker maar ben in de markt voor iets klein en energiezuinigs ter vervanging van mijn normale desktop (5 jaar oude i5). Voor mijn gebruik verwacht ik dat de M1 Mini (of zodadelijk de geupgradet versie) prima is. Desktop gebruik, af en toe een licht spelletje (geen triple-A competitief, maar casual NoMansSky e.d.). Vooral de geroemde "snappiness" trekt me zeer.
Nu zit ik alleen wel met de vraag over het aansturen van schermen.
Ik heb tenminste 2 schermen nodig voor een beetje normaal werk (spreadsheets enzo) en heb dus een Dell U2718Q (4K60) (HDMI + DP) en een Dell 2518D (1440p60) (HDMI+DP). Idealiter sluit ik ook een 4K tv aan via HDMI, mar dat is een secundaire wens.
Kan dit uberhaupt? Desnoods met een extra stukje hardware. Ik heb in principe maar 1 USB poort nodig aangezien de rest kan via de hub in het scherm.
Ik heb wel zitten zoeken online, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wellicht hebben de experts hier een simpel antwoord.
Thanks!
Make Tweakers Great Again
@Hemingr 2 schermen op de huidige Mac Mini M1 is geen probeem.
1 sluit je dan aan met HDMI en de ander via USB-C (hiervoor moet je dan wel een andere kabel of adapter hebben)
3 schermen tegelijkertijd kan officieel niet. https://support.apple.com...mac-mini/apd8e4fbbb97/mac Er zijn wel wat work arounds als je googled of op Youtube kijkt, maar ik zou het niet aanbevelen aangezien je mindere performance kan krijgen.
De nieuwe Mac Mini die de High End Intel versie gaat vervangen, zal naar verwachting krachtiger worden, dus ik zou zeker nog even een paar weken wachten tot het volgende apple event.
Aan de andere kant kan je natuurlijk af en toe 1 monitor los koppelen als je de 4K TV er aan wilt koppelen.
1 sluit je dan aan met HDMI en de ander via USB-C (hiervoor moet je dan wel een andere kabel of adapter hebben)
3 schermen tegelijkertijd kan officieel niet. https://support.apple.com...mac-mini/apd8e4fbbb97/mac Er zijn wel wat work arounds als je googled of op Youtube kijkt, maar ik zou het niet aanbevelen aangezien je mindere performance kan krijgen.
De nieuwe Mac Mini die de High End Intel versie gaat vervangen, zal naar verwachting krachtiger worden, dus ik zou zeker nog even een paar weken wachten tot het volgende apple event.
Aan de andere kant kan je natuurlijk af en toe 1 monitor los koppelen als je de 4K TV er aan wilt koppelen.
Thanks! Twee schermen is inderdaad primair genoeg, dat heb ik nu ook en de 4K tv soms via ompluggen van een kabel. Dat ik niet hoef om te pluggen is een nice to have.Greatsword schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:44:
@Hemingr 2 schermen op de huidige Mac Mini M1 is geen probeem.
Ik ben weer wat gerust gesteld. Ik wacht sowiezo op de volgende versie, ik heb slechte ervaringen met producten die "Versie 1" zijn.
Make Tweakers Great Again
Ik heb over de M1 (Air, pro en Mini) echt niks te klagen.Hemingr schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:55:
Ik ben weer wat gerust gesteld. Ik wacht sowiezo op de volgende versie, ik heb slechte ervaringen met producten die "Versie 1" zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 11-10-2021 13:57 ]
Idem hier niks te beklagen wat betreft de macbook air M1.Greatsword schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:57:
[...]
Ik heb over de M1 (Air, pro en Mini) echt niks te klagen.
Waar ik goed over te spreken ben is de performance en zuinigheid van de laptop op zich.
En inmiddels mijn dagelijkse machine geworden.
over de gehele maand september 1.84 kilowatt verbruikt. en dan staat de laptop 24/7 gewoon aan.
Games als Minecraft, Desperado's III, cities skylines e.d draaien gewoon lekker soepel op de M1 7Core GPU variant met 8GB ram.
Is gewoon de kale nononsense versie en ben erg tevreden.
Mijn gaming PC met ryzen 5600x en RTX 2070 staat letterlijk gewoon te verstoffen sinds ik de mac heb.
enige wat groter had mogen zijn is het beeldscherm.
nu ben ik wel aan het kijken voor een extern monitor, portable USB C met de mogelijkheid de laptop te voeden, dus enkel 1 adapter voor zowel monitor als laptop.
mocht er een opvolger komen dan spaar ik wel door voor een wat luxer uitgevoerde variant.
wat apple momenteel doet met de ARM chips is gewoon bewonderingswaardig te noemen.
verkeerde topic
[ Voor 93% gewijzigd door Wadam op 13-10-2021 10:53 ]
Goeie vraag, overgenomen door de HomePods zo te zien.DBreda schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:30:
Waar was de Mac Mini gisteren?
2022 zal dan ook een druk jaar worden met nieuwe Macbook Air's, Mac Mini's, iMac's, Mac Pro.
ik lees een aantal reacties hierop die best kunnen passen in het landschap van nu. Door tekorten in de chip wereld staat de Mac mini update even op pauze zodat ze de orders aan mac books zonder gedoe kunnen voldoen.DBreda schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:30:
Waar was de Mac Mini gisteren?
Ik heb wel interesse in een mac mini pro. Dat moet voor mij voor een jaar of 10 wel voldoende zijn haha
Exact mijn gedachten! Nu hier nog een iMac 27” uit 2009, er valt nog net aan mee te werken maar daar is ook alles wel mee gezegd. 2022 wordt het jaar van een mini (nieuw 27” scherm, toetsenbord en muis heb ik al) en daar hoop ik tot ongeveer m’n 75e verjaardag mee te doenRoyK schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:42:
[...]
ik lees een aantal reacties hierop die best kunnen passen in het landschap van nu. Door tekorten in de chip wereld staat de Mac mini update even op pauze zodat ze de orders aan mac books zonder gedoe kunnen voldoen.
Ik heb wel interesse in een mac mini pro. Dat moet voor mij voor een jaar of 10 wel voldoende zijn haha
Dan heb je je geld terugverdiend via de energie rekening!bozzo schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:00:
[...]
Exact mijn gedachten! Nu hier nog een iMac 27” uit 2009, er valt nog net aan mee te werken maar daar is ook alles wel mee gezegd. 2022 wordt het jaar van een mini (nieuw 27” scherm, toetsenbord en muis heb ik al) en daar hoop ik tot ongeveer m’n 75e verjaardag mee te doen.
Zou verwachten dat je dan toch meer uitkijkt naar de nieuwe (27-32”) iMac in plaats van de Mac Mini.bozzo schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:00:
[...]
Exact mijn gedachten! Nu hier nog een iMac 27” uit 2009, er valt nog net aan mee te werken maar daar is ook alles wel mee gezegd. 2022 wordt het jaar van een mini (nieuw 27” scherm, toetsenbord en muis heb ik al) en daar hoop ik tot ongeveer m’n 75e verjaardag mee te doen.
https://www.macrumors.com...display-early-2022-rumor/
Ja, dat zou je idd. kunnen verwachten, m’n iMac is de afgelopen 13 jaar goed bevallen. I.v.m. vaak thuiswerken heb ik sinds dit jaar een door mijn werkgever gesponsorde nieuw 27” scherm hangen aan een MacBook Pro (ook uit 2009!) en dat scherm kan nog jaren mee. Eind volgend jaar stop ik met werken (met pensioen), voor mij een goede reden om de iMac en MacBook om te ruilen voor een Mac Mini, want helemaal zonder een desktop of laptop wil ik niet. Op de sofa gebruik ik wel m’n iPad 12,9”!Greatsword schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:11:
[...]
Zou verwachten dat je dan toch meer uitkijkt naar de nieuwe (27-32”) iMac in plaats van de Mac Mini.
https://www.macrumors.com...display-early-2022-rumor/
De huidige Mini M1 is in ieder geval fantastisch, met 16GB RAM en 512GB draait hier alles als een zonnetje.bozzo schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:26:
[...]
Ja, dat zou je idd. kunnen verwachten, m’n iMac is de afgelopen 13 jaar goed bevallen. I.v.m. vaak thuiswerken heb ik sinds dit jaar een door mijn werkgever gesponsorde nieuw 27” scherm hangen aan een MacBook Pro (ook uit 2009!) en dat scherm kan nog jaren mee. Eind volgend jaar stop ik met werken (met pensioen), voor mij een goede reden om de iMac en MacBook om te ruilen voor een Mac Mini, want helemaal zonder een desktop of laptop wil ik niet. Op de sofa gebruik ik wel m’n iPad 12,9”!
De MBP Pro is besteld dus eens even zien of dat scherm echt zo fantastisch is anders gaat hij gewoon terug en zorg ik wel voor een mooie Eizo monitor
Helaas heb ik nog niet veel gevonden op YouTube vanuit het perspectief van een illustrator / foto bewerker. Natuurlijk wordt hier en daar Photoshop gemeld maar wat ze dan doen in Photoshop is niet wat ik doe. Illustraties of fotobewerken op groot formaat met veel layers. En dan daarin mogelijk ook tekenen met kwasten waar weer een aantal effecten aan zitten. Zoals texturen etc. Dus vanuit het perspectief van een digital painterGreatsword schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:38:
[...]
De huidige Mini M1 is in ieder geval fantastisch, met 16GB RAM en 512GB draait hier alles als een zonnetje.
De MBP Pro is besteld dus eens even zien of dat scherm echt zo fantastisch is anders gaat hij gewoon terug en zorg ik wel voor een mooie Eizo monitor
Waar ik me een beetje zorgen over maak is blooming en kleurverschillen van verschillende invalshoeken.RoyK schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:06:
[...]
Helaas heb ik nog niet veel gevonden op YouTube vanuit het perspectief van een illustrator / foto bewerker. Natuurlijk wordt hier en daar Photoshop gemeld maar wat ze dan doen in Photoshop is niet wat ik doe. Illustraties of fotobewerken op groot formaat met veel layers. En dan daarin mogelijk ook tekenen met kwasten waar weer een aantal effecten aan zitten. Zoals texturen etc. Dus vanuit het perspectief van een digital painter
Zal er dan ook kritisch naar kijken en nagaan of het scherm ook nog makkelijk te kallibreren is met een SpyderX
[ Voor 13% gewijzigd door Greatsword op 20-10-2021 14:09 ]
Tweakers, vraag betreft de M1. Hopelijk weten jullie wat ik me afvraag;
Ik ben van plan een MacMini M1 te gebruiken als een "Apple TV". Enige wat ie dan nog nodig heeft is de Siri remote. Weten jullie of dat kan?
Ik ben van plan een MacMini M1 te gebruiken als een "Apple TV". Enige wat ie dan nog nodig heeft is de Siri remote. Weten jullie of dat kan?
Hoe zie je dat voor je?procyon schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:39:
Neem aan dat je al een toetsenbord en muis of trackpad hebt, werkt toch veel handiger.
Nee. Geen toetsenbord en muis. Ik wil hem echt gebruiken als een Apple TV. Dus met de Apple TV schil die automatisch opstart en dan met een remote gebruiken.Greatsword schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:07:
[...]
Hoe zie je dat voor je?
Neem aan dat je al een toetsenbord en muis of trackpad hebt, werkt toch veel handiger.
Ik wil er ook een Plex server op draaien en dat gaat niet op een Apple TV.
Nee dat kan niet. tvOS is gebaseerd op iOS en draait niet op je Mac Mini. Ik had geadviseerd om gewoon een AppleTV te kopen…procyon schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:39:
Wellicht knutselen met Kodi op een Linux machine of even wachten totdat je dergelijke fatsoenlijk kan installeren op je Mac Mini.
[ Voor 12% gewijzigd door XiniX88 op 21-10-2021 22:44 ]
Helaas ondersteunt de Mac Mini geen HDMI-CEC, anders had je de afstandsbediening van je tv kunnen gebruiken. Ik heb +10 jaar een Mac Mini als mediacenter gebruikt met een draadloos toetsenbordje (K400) maar er zijn ook 'remotes' die een toetsenbord hebben ingebouwd en draadloos werken. Destijds van AliExpress gehaald en dat werkte ook prima. Bij gebrek aan updates in het Mac Mini kamp ben ik toen overgestapt naar een Nvidia Shield (kan ook Plex Server draaien) en dat werkt nog steeds als een zonnetje (met zowel draadloos toetsenbord als de afstandsbediening van m'n tv).procyon schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:39:
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Duidelijk, thanks gents. Ik ga even verder zoeken
Hier ook een Windows / Linux gebruiker die nadenkt om over te stappen op een mac mini. Het is misschien dom, maar een grote reden is om eens een keer iets nieuw te leren (als tweaker moet je bijblijven toch).
Het is gewoon voor wat browsen en af en toe als NAS. Eventueel later ook wat prullen met home assistant. Ik lees dat docker niet geweldig is op mac, maar dat los ik wel op.
De basis is 700 euro wat voor mij juist nog binnen budget is. Eventueel wacht ik nog op black Friday ofzo. In de US is ie 600 dollar momenteel.
Wordt er frequent korting gegeven op Apple producten binnen Europa? Zo ja, wat zijn de populaire winkels? Bij Apple zelf (duur) of gewoon Amazon.
Het 16gb model is zeer moeilijk te vinden en betaal je al gauw 340 euro meer over de basis. Te gortig.
Het is gewoon voor wat browsen en af en toe als NAS. Eventueel later ook wat prullen met home assistant. Ik lees dat docker niet geweldig is op mac, maar dat los ik wel op.
De basis is 700 euro wat voor mij juist nog binnen budget is. Eventueel wacht ik nog op black Friday ofzo. In de US is ie 600 dollar momenteel.
Wordt er frequent korting gegeven op Apple producten binnen Europa? Zo ja, wat zijn de populaire winkels? Bij Apple zelf (duur) of gewoon Amazon.
Het 16gb model is zeer moeilijk te vinden en betaal je al gauw 340 euro meer over de basis. Te gortig.
Hallo mede tweakers,
Vraagje loont het nog om nu een Mac mini te halen of komt er binnenkort een nieuwe aan ?
Vraagje loont het nog om nu een Mac mini te halen of komt er binnenkort een nieuwe aan ?
3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35
Binnenkort als in: dit jaar nog? Nee. Dat denk ik niet. Maar ik verwacht wel een nieuwe Mac Mini met meer power in de eerste helft van 2022.deurklinkje schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:35:
Hallo mede tweakers,
De Mac Mini is een zeer capabele machine. Het is natuurlijk maar net wat je er mee wilt gaan doe n, maar qua prijs/kwaliteit verhouding is het de beste Mac die je momenteel kan kopen en ook de tweedehands markt van dit model is erg aantrekkelijk.deurklinkje schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:35:
Hallo mede tweakers,
De huidige Mini met M1 zal voorlopig nog gewoon zo blijven, het enige wat je mag verwachten is een vervanging van het krachtigere intel model met meer aansluitmogelijkheden en poorten.
Uiteraard zal daar wel weer een hoger prijskaartje aan hangen als ze daar dezelfde cpu/gpu in gaan zetten als bij de nieuwste MacBook Pro’s.
Ik had eigenlijk dezelfde vraag als @deurklinkje. Maar de van de huidige MacMini's is dan het zwaarste M1 model (dus met 16 GB) goed genoeg voor foto en video bewerking. Niet dat ik het dagelijks doe, maar ik merk wel dat ik en met name me zoon, steeds meer video's gaan bewerken.
Zelfs met 8GB kan dat prima maar 16GB is inderdaad wel fijn als je het vaak doet en met 4K+ materiaal werkt in Final Cut, Premiere, Davinci, After Effects etc.j.f.otten schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:44:
Ik had eigenlijk dezelfde vraag als @deurklinkje. Maar de van de huidige MacMini's is dan het zwaarste M1 model (dus met 16 GB) goed genoeg voor foto en video bewerking. Niet dat ik het dagelijks doe, maar ik merk wel dat ik en met name me zoon, steeds meer video's gaan bewerken.
super dank je wel voor je snelle antwoord, dan ga ik daar toch maar eens naar kijken.Greatsword schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:51:
[...]
Zelfs met 8GB kan dat prima maar 16GB is inderdaad wel fijn als je het vaak doet en met 4K+ materiaal werkt in Final Cut, Premiere, Davinci, After Effects etc.
De Mac Mini M1 is nu voor 670 euro te koop in de iBOOD app. Goedkoopste prijs tot nu toe. Ik twijfel om 'm nu te kopen of om toch even 3 weken te wachten voor Black Friday.
Ik had hem voor 614,- nieuw gekocht half jaar geleden.DBreda schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:03:
De Mac Mini M1 is nu voor 670 euro te koop in de iBOOD app. Goedkoopste prijs tot nu toe. Ik twijfel om 'm nu te kopen of om toch even 3 weken te wachten voor Black Friday.
Als prijs echt belangrijk ik zou ik zeggen koop lekker tweedehands, zijn al vanaf 500,- weggegaan en nieuw in doos op MP en V&A voor 600,-
https://nl.pepper.com/search?q=mac%2Bmini
[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 02-11-2021 11:09 ]
Thanks! Ik kan 'm zakelijk kopen, dus koop liever met een factuur.Greatsword schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:07:
[...]
Ik had hem voor 614,- nieuw gekocht half jaar geleden.
Als prijs echt belangrijk ik zou ik zeggen koop lekker tweedehands, zijn al vanaf 500,- weggegaan en nieuw in doos op MP en V&A voor 600,-
https://nl.pepper.com/search?q=mac%2Bmini
Gebruikt iemand de mini met oudere beeldschermen? Ik sta op het punt om een mini aan te schaffen maar heb nog een setje 1080p monitoren.Die moeten uiteindelijk wel vervangen gaan worden maar ondanks de resolutie zijn ze qua kleur nog best goed.
Ik lees echter dat alle M1 macs een probleem hebben met warrige tekst/fonts en icoontjes op non-hdpi schermen. Dus vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft?
Ik lees echter dat alle M1 macs een probleem hebben met warrige tekst/fonts en icoontjes op non-hdpi schermen. Dus vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft?
Gebruik hier ook oudere schermen waaronder een 1080p (HDMI) en nog een 1680x1050 (DVI) scherm. Geen problemen mee, maar je moet er wel voor zorgen dat je goede converters gebruikt indien nodig.
Slechte converters zijn de grootste oorzaak van wazige teksten, etc. Een merkproduct zal meestal wel OK zijn.
Slechte converters zijn de grootste oorzaak van wazige teksten, etc. Een merkproduct zal meestal wel OK zijn.
PSN-id: Chrasher
Over welke converters heb je het dan? Ik gebruik gewoon de HDMI aansluiting van mijn Mac mini, nog met intel i5 chip. Werkt goed.... Is een converter dan nog beter?Chrasher schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:22:
Gebruik hier ook oudere schermen waaronder een 1080p (HDMI) en nog een 1680x1050 (DVI) scherm. Geen problemen mee, maar je moet er wel voor zorgen dat je goede converters gebruikt indien nodig.
Mvg
Dit ligt m.i. puur aan wat je met het apparaat gaat doen. Zeker omdat die met m1pro/max aanzienlijk duurder zullen zijn. Dus het is meer wat ga je ermee doen (wel of geen gpu zware taken) en wat heb je er voor over(1000 (nu kopen) of richting 2500(wachten))?Reservoir_Dog schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:49:
Hallo iedereen ik zou graag de M1 Mac mini willen aanschaffen. Heb nu nog de Mac mini met i5 cpu. Nu aanschaffen omdat ik korting kan krijgen of wachten tot de nieuwe m1pro/max in de Mac mini komen?
Mvg
Dat zijn mij 2cts
@Reservoir_Dog De Mac Mini heeft 1x HDMI poort, rest is 2x Thunderbolt en 2xUSB. Voor 2x HDMI schermen zal je dus een Thunderbolt -> HDMI converter moeten hebben.
PSN-id: Chrasher
Hoi,
Ik ben aan het kijken of mijn Unraid machine te vervangen door een Mac Mini M1. Zijn er mensen die ervaring hebben met de Mac Mini M1 als Plex Server en die dus ook Externe 3.5 inch schijven hebben.
Ik ben aan het kijken of mijn Unraid machine te vervangen door een Mac Mini M1. Zijn er mensen die ervaring hebben met de Mac Mini M1 als Plex Server en die dus ook Externe 3.5 inch schijven hebben.
Yep, Draai al jaren Plex op mijn Mac en ook de M1 Mini zonder problemen. Heb de media echter wel op een NAS gezet, iets praktischer.daandamhuis schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:20:
Hoi,
Is dit dan een simepele NAS of is het toch nog best een uitgebreiden?Greatsword schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:47:
[...]
Yep, Draai al jaren Plex op mijn Mac en ook de M1 Mini zonder problemen. Heb de media echter wel op een NAS gezet, iets praktischer.
Volgens mij is het issue wat je bedoelt niet specifiek voor M1 Macs, maar sinds macOS Mojave is het algoritme voor 'font smoothing' veranderd waardoor letters op niet retina schermen door veel mensen 'waziger' worden ervaren. Als je daar even op googled zijn er ook wel wat workarounds te vinden, maar iets wat een 'retina' scherm benadert geeft natuurlijk wel een meer optimale ervaring.Captain Obvious schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:07:
Als je gewoon via HDMI inplugt is er geen mogelijkheid voor verlies van signaalkwaliteit (tenzij je kabel echt stuk is, maar dan heb je wel meer problemen dan vage letters...)
Kan gewoon een simpele zijn, zelf goede ervaringen met Synology.daandamhuis schreef op maandag 15 november 2021 @ 06:59:
[...]
Is dit dan een simepele NAS of is het toch nog best een uitgebreiden?
Ik heb een Samsung X5 waar ik van opstart. Dat opstarten duurt ruim een minuut en de Mac loopt minimaal eens in de week vast. Dat ben ik wel een beetje beu.
Ik ga nu dus de interne SSD van de Mac Mini gebruiken. 256 GB SSD is meer dan genoeg voor het installeren van apps en updates. En dan zet ik mijn user folder op de Samsung X5. Heb zomaar de indruk dat dit een stuk stabieler zal gaan werken.
Ik ga nu dus de interne SSD van de Mac Mini gebruiken. 256 GB SSD is meer dan genoeg voor het installeren van apps en updates. En dan zet ik mijn user folder op de Samsung X5. Heb zomaar de indruk dat dit een stuk stabieler zal gaan werken.
Zijn er nog mooie Black Friday deals op komst?
Black Friday / Cyber Monday 2021 (26 & 29 november)Sunri5e schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:08:
Zijn er nog mooie Black Friday deals op komst?
Kan je als de mini in de meterkast zet dan via het netwerk het beeld naar een Apple TV in de woonkamer krijgen?
PSN id: GG--77
Ja, dat kan ik bevestigen. Ik heb sinds mei 2021 de Mac mini als server met twee externe SSD's aangesloten en die krijgt alleen een herstart als er een flinke update is geweest. Zeer stabiel!Dennisweb schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:13:
Ik heb een Samsung X5 waar ik van opstart. Dat opstarten duurt ruim een minuut en de Mac loopt minimaal eens in de week vast. Dat ben ik wel een beetje beu.
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Yep, ik gebruikte de externe SSD al om vanaf te booten. Maar dat leidt wel tot problemen. Opstarten duurt bijna 2 minuten en hij loopt regelmatig vast.Haas schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:30:
[...]
Ja, dat kan ik bevestigen. Ik heb sinds mei 2021 de Mac mini als server met twee externe SSD's aangesloten en die krijgt alleen een herstart als er een flinke update is geweest. Zeer stabiel!
Apps op de interne SSD en de user folder op de X5 werkt een stuk beter.
In principe wel, maar hoe ga je die Mac Mini vanaf de (apple) tv bedienen dan?GG---77 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:42:
Kan je als de mini in de meterkast zet dan via het netwerk het beeld naar een Apple TV in de woonkamer krijgen?
Bluetooth toetsenbord/muis zal zo ver waarschijnlijk niet lukken.
Vraag me ook af waarom je hem in de meterkast zou zetten en niet gewoon in de woonkamer onder de Tv?
Ik ben twee Dali Oberon 1 speakers en een oudere Yamaha receiver aan het hergebruiken in mijn bureau waar mijn Mac Mini staat. Betreft wel het 2018 model, maar dat topic is niet meer zo actief.
Ik ben er voorlopig in geslaagd om via de 3,5 mm hoofdtelefoon uitgang een verloop te maken naar red/White plug stekkers naar de cd input op de Yamaha. Dit werkt, maar gaat dit kwalitatief de beste oplossing zijn?
Ik heb ook reeds getracht een HDMI kabel van de mini naar de receiver te brengen voor enkel audio, maar de mini herkent deze uitgang niet.
Voor beeld is de mini aangesloten via Thunderbolt met een LG 4K monitor. Ik kan vanuit de monitor ook nog vertrekken met een 3.5 mm uitgang, maar dat levert nog meer verlies op vermoed ik?
Wat adviseren jullie? Gewoon laten hoe het is of zijn er betere manieren
Ik ben er voorlopig in geslaagd om via de 3,5 mm hoofdtelefoon uitgang een verloop te maken naar red/White plug stekkers naar de cd input op de Yamaha. Dit werkt, maar gaat dit kwalitatief de beste oplossing zijn?
Ik heb ook reeds getracht een HDMI kabel van de mini naar de receiver te brengen voor enkel audio, maar de mini herkent deze uitgang niet.
Voor beeld is de mini aangesloten via Thunderbolt met een LG 4K monitor. Ik kan vanuit de monitor ook nog vertrekken met een 3.5 mm uitgang, maar dat levert nog meer verlies op vermoed ik?
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Een USB-DAC is een leuke en goede oplossing. Ze zijn er van 10 tot 1000 euro. Voorbeelden:Darks schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:13:
Ik ben twee Dali Oberon 1 speakers en een oudere Yamaha receiver aan het hergebruiken in mijn bureau waar mijn Mac Mini staat. Betreft wel het 2018 model, maar dat topic is niet meer zo actief.
https://www.amazon.de/dp/B082WG5VTK/
https://www.wifimedia.eu/nl/dragonfly-cobalt.html
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Hi, ik heb zelf een FIIO K3 DAC gebruikt (https://www.fiio.com/k3s). Bevalt me uitstekend en ik heb een gewone draaiknop om het volume te regelen!Darks schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:13:
[ Voor 0% gewijzigd door jacox op 09-12-2021 13:31 . Reden: URL naar DAC aangepast vanwege nieuwere versie ]
Ik gebruik zelf een Focusrite 2i2 icm de Mac Mini.jacox schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:21:
[...]
Hi, ik heb zelf een FIIO K3 DAC gebruikt (https://www.fiio.com/k3s). Bevalt me uitstekend en ik heb een gewone draaiknop om het volume te regelen!
En dat werkt ook super.
MacOS zet de output vast op 100% en het volume kan je dus helemaal regelen met de fysieke volumeknop.
In Windows kon je het output volume ook nog los wijzigen naar de Focusrite.
Waardoor je op twee verschillende plekken het volume kon instellen wat verwarrend is.
Maar in MacOS werkt dit wel top.
Spullekes te koop: https://tweakers.net/aanbod/user/826015/
Iemand nog bekend met een goede aanbieding op het moment?
Als je het meeste uit je geld wilt halen dan zijn V&A en MP de beste plaatsen.bakkie1985 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:23:
Instap model nieuw voor c.a 650, gebruikt 500.
16GB Model met 512GB gebruikt voor 999.-
Als je het meeste uit je geld wilt halen dan zijn V&A en MP de beste plaatsen.bakkie1985 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:23:
Instap model nieuw voor c.a 650, gebruikt 500.
16GB Model met 512GB gebruikt voor 999.-
Anders Prijsalerts instellen en Pepper dagelijks in de gaten houden.
[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 23-12-2021 09:45 ]
Ik heb mijn Mac mini via de outlet van de mediamarkt gekocht. Deze had een vieze verpakking maar was nog wel geseald. Het ging om het instap model voor 625 euro een paar weken terug. Ik had alle andere aanbiedingen gemist.bakkie1985 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:23:
Een M1 Mac Mini kan toch 4k 60Hz op de thunderbolt 3 poort, toch?
Op de apple site staat er, 1 6K scherm + 1 4K scherm (simultaan?), maar zonder de refresh te vermelden.
Heb een usb-c naar hdmi kabel aangesloten op de Mac Mini (1 scherm), en kan het scherm niet hoger dan 30Hz zetten. Hetzelfde scherm op m'n pc (via dvi) doet wel 4k/60Hz.
Op de apple site staat er, 1 6K scherm + 1 4K scherm (simultaan?), maar zonder de refresh te vermelden.
Heb een usb-c naar hdmi kabel aangesloten op de Mac Mini (1 scherm), en kan het scherm niet hoger dan 30Hz zetten. Hetzelfde scherm op m'n pc (via dvi) doet wel 4k/60Hz.
Zal echt aan de kabel liggen. Helaas veel valse omschrijvingen bij advertenties.Amos_x schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:39:
Een M1 Mac Mini kan toch 4k 60Hz op de thunderbolt 3 poort, toch?
Weet iemand of 2x 1080p/144hz wordt ondersteund op de mini m1? 1 monitor via dp, de andere via hdmi.
Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"
https://www.reddit.com/r/...4hz_with_the_m1_mac_mini/?styx1 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:15:
Weet iemand of 2x 1080p/144hz wordt ondersteund op de mini m1? 1 monitor via dp, de andere via hdmi.
Volgens mij hebben ze het over 1x qhd op 144hz.. ik zou graag willen weten of 2x 1080p op 144hz werkt.
Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"
Sinds vandaag ook in het bezit van een Mac Mini M1. (16GB RAM/256GB). De upgrade naar 512GB met 230 euro vond gezien je voor 200 ook een externe SSD met 2TB hebt... tja... te duur dus.
Ik had een game PC (met o.a. 32GB / i7 6700K + GTX1080) die ik nog goed kon verkopen en met een klein beetje bijleggen was ik er
De game PC met Windows 10 voldeed nog altijd aan alle eisen, echter speel ik er al even geen stellen meer op (PS5/XSX) en dan is het t.o.v. een Mac Mini nogal... lomp groot, energie technisch onacceptabel en daarbij met alle fans toch vrij luidruchtig. En donkere modus (die hier niet werkt maar toch)!
Nu nog aangesloten op mijn 1440p 144Hz monitor middels HDMI, vanaf morgen met een omzetstuk via DisplayPort en dan kan die mooi uit zicht in de kast
Tot heden zeer tevreden. Nu nog bedenken of ik mijn huidige MX Keyboard van Logi(tech) wil behouden of toch t.z.t. een Mac toetsenbord (met vingerafdrukscanner) wil halen.
Ik had een game PC (met o.a. 32GB / i7 6700K + GTX1080) die ik nog goed kon verkopen en met een klein beetje bijleggen was ik er
De game PC met Windows 10 voldeed nog altijd aan alle eisen, echter speel ik er al even geen stellen meer op (PS5/XSX) en dan is het t.o.v. een Mac Mini nogal... lomp groot, energie technisch onacceptabel en daarbij met alle fans toch vrij luidruchtig. En donkere modus (die hier niet werkt maar toch)!
Nu nog aangesloten op mijn 1440p 144Hz monitor middels HDMI, vanaf morgen met een omzetstuk via DisplayPort en dan kan die mooi uit zicht in de kast
Tot heden zeer tevreden. Nu nog bedenken of ik mijn huidige MX Keyboard van Logi(tech) wil behouden of toch t.z.t. een Mac toetsenbord (met vingerafdrukscanner) wil halen.
[ Voor 7% gewijzigd door Thalaron op 09-01-2022 18:49 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Is de Mac Mini M1 16GB aan te raden voor toepassingen zoals de occassionele Lightroom, maar frequent gebruik van Illustrator/Adobe XD/Figma + programmeren? Of moet ik mij eerder richting powerhouses richten zoals de M1 Max/Pro? Ik heb de draad weer opgepikt voor die toepassingen en merk dus dat ik bots tegen performantie met mijn huidige situatie.
Lastige keuze, gezien ik momenteel gebruik maak van mijn vriendin haar laptop. Dat is een Matebook D 14 met een Ryzen 5 3500U, 8GB RAM en ik merk af en toe wel vertraging als ik teveel multitask.
Lastige keuze, gezien ik momenteel gebruik maak van mijn vriendin haar laptop. Dat is een Matebook D 14 met een Ryzen 5 3500U, 8GB RAM en ik merk af en toe wel vertraging als ik teveel multitask.
Mac user Maglite.
Sinds aug 2021 ben ik overgestapt van Microsoft naar Apple omdat ik toch al alles van Apple had zoals
2 Telefoons, 2 Tablets, 1 Apple watch, 3 Airports en 2 Apple TVs dus was een Mac Mini de volgende logische stap.
Mac Mini 16 Gb M1 500 Gb SSD met Monterey 12,1, ik gebruik de originele draadloze Mac toetsenbord en de Mac muis en een 33 inch Philips 4K monitor op 1920 x 1080 bij 60Hz
Alles werkte soepel, stil en snel de Apps worden steeds beter ondersteunt en er komen ook elke dag meer Apps voor de M1 bij, alleen met Adobe heb ik wel vaker dat deze bevriest en dan is een geforceerde stop van de App noodzakelijk om verder te werken.
Ik ben heel blij met de overstap van Windows naar Apple was wel weer ff alles op nieuwe uitzoeken zoals de het koppelen van de diverse schijven van mijn Synology Nas waar alle instellingen van het systeem zaten en meer van die zaken zoals het streamen naar de Apple TV,s.
Als extra een Sonos speaker en ik gebruik mijn AirPods als koptelefoon als ik moet zoomen met een Foscam webcam.
Voor aparte software zoals Autocad (3D ver 2019) en dergelijke moet ik helaas wel weer terug naar mijn oude Windows i7 PC met 32 Gb ram en 1 Tb Hd maar dat is gelukkig maar sporadisch, maar ben toch blij dat ik de overstap naar Mac heb gemaakt.
Sinds aug 2021 ben ik overgestapt van Microsoft naar Apple omdat ik toch al alles van Apple had zoals
2 Telefoons, 2 Tablets, 1 Apple watch, 3 Airports en 2 Apple TVs dus was een Mac Mini de volgende logische stap.
Mac Mini 16 Gb M1 500 Gb SSD met Monterey 12,1, ik gebruik de originele draadloze Mac toetsenbord en de Mac muis en een 33 inch Philips 4K monitor op 1920 x 1080 bij 60Hz
Alles werkte soepel, stil en snel de Apps worden steeds beter ondersteunt en er komen ook elke dag meer Apps voor de M1 bij, alleen met Adobe heb ik wel vaker dat deze bevriest en dan is een geforceerde stop van de App noodzakelijk om verder te werken.
Ik ben heel blij met de overstap van Windows naar Apple was wel weer ff alles op nieuwe uitzoeken zoals de het koppelen van de diverse schijven van mijn Synology Nas waar alle instellingen van het systeem zaten en meer van die zaken zoals het streamen naar de Apple TV,s.
Als extra een Sonos speaker en ik gebruik mijn AirPods als koptelefoon als ik moet zoomen met een Foscam webcam.
Voor aparte software zoals Autocad (3D ver 2019) en dergelijke moet ik helaas wel weer terug naar mijn oude Windows i7 PC met 32 Gb ram en 1 Tb Hd maar dat is gelukkig maar sporadisch, maar ben toch blij dat ik de overstap naar Mac heb gemaakt.
Klopt, heb m'n bestelling nagekeken, en inderdaad het ligt aan de kabel. Het zijn uni-kabels. Braided, stevige uitvoering, erg tevreden van. Heb er meerdere (3m usb-c om te laden, usb-c naar DisplayPort, usb-c naar hdmi...)Greatsword schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:41:
[...]
Zal echt aan de kabel liggen. Helaas veel valse omschrijvingen bij advertenties.
Het was zelfs geen valse omschrijving, in de amazon beschrijving stond 4k 30hz. Zal dat volledig gemist hebben, weet zelfs niet meer waarom ik ze toen heb gekocht. Wellicht voor een laptop naar tv (films) en dan is 30hz geen probleem. Op een pc voelt 30hz erg stroperig natuurlijk, 60hz is prima.
De Uni usb-c naar DisplayPort kabels die ik heb, doen wel allemaal 4k 60hz.
Anyway, goed om te weten dat het niet aan aan de usb-c poortjes ligt en dat er prima high-res/60 hz kan aangestuurd worden over de thunderbolt 4 (logisch
Onderstaande had ik vorige keer niet meteen gevonden op de apple site (heb enkel de overizchtspagina gecheckt die enkel resoluties vermeldt, zonder refreshrate)
Video Support
- Simultaneously supports up to two displays:
- One display with up to 6K resolution at 60Hz connected via Thunderbolt and one display with up to 4K resolution at 60Hz connected via HDMI 2.0
- Native DisplayPort output over USB‑C
- Thunderbolt 2, DVI, and VGA output supported using adapters (sold separately)
- Support for one display with up to 4K resolution at 60Hz
- DVI output using HDMI to DVI Adapter (sold separately)
Ik heb hier wat gedoe met het beeld dat af en toe wegvalt. Ik heb een ASUS 1440p 144Hz monitor aangesloten met DisplayPort met een verloop naar USB C. Beide met versie DP1.4
Nu heb ik online wat lopen zoeken en ik begrijp dat dit vaker voorkomt. Onder de tips die ik zag was energiebesparing (monitor automatisch uit) uitschakelen en verversing iets omlaag zetten. Ik heb nu dus 144Hz > 120Hz en scherm nooit uitschakelen ingesteld.
Tot heden heb ik geen problemen meer gezien maar zoals aangegeven was het af en toe een ding.
Iemand hier die soortgelijke issues heeft (gehad) die nog tips heeft?
Indien 120Hz blijft werken is dat jammer van de 24Hz die ik mis, maar nog altijd beter dan 60Hz
Edit;
Ik weet dat er ook DisplayPort naar USB C kabels zijn, echter kan ik die niet vinden langer dan 3 meter en staat de Mac Mini bij mij in een kast achter de werkplek waarbij de kabel minstens 4 meter moet zijn…
Nu heb ik online wat lopen zoeken en ik begrijp dat dit vaker voorkomt. Onder de tips die ik zag was energiebesparing (monitor automatisch uit) uitschakelen en verversing iets omlaag zetten. Ik heb nu dus 144Hz > 120Hz en scherm nooit uitschakelen ingesteld.
Tot heden heb ik geen problemen meer gezien maar zoals aangegeven was het af en toe een ding.
Indien 120Hz blijft werken is dat jammer van de 24Hz die ik mis, maar nog altijd beter dan 60Hz
Edit;
Ik weet dat er ook DisplayPort naar USB C kabels zijn, echter kan ik die niet vinden langer dan 3 meter en staat de Mac Mini bij mij in een kast achter de werkplek waarbij de kabel minstens 4 meter moet zijn…
[ Voor 13% gewijzigd door Thalaron op 17-01-2022 11:30 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Zit er niet gewoon een USB C-aansluiting op die monitor? Dat zou al een stuk helpen.Thalaron schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:27:
Ik heb hier wat gedoe met het beeld dat af en toe wegvalt. Ik heb een ASUS 1440p 144Hz monitor aangesloten met DisplayPort met een verloop naar USB C. Beide met versie DP1.4
Edit;
Ik heb mijn Mac Mini M1 maar in de kast gelegd. Regelmatig vastlopers, extreem lange boottijden, problemen met traag beeld. Als je met een venster sleept zie je de vertraging enorm. Dat komt door het schalen. Maar als je hem op native 4K zet, is het amper leesbaar.
Ik gebruik nu mijn MacBook Pro M1 Max met een Razer Dock en dat werkt perfect. Die vastlopers komen dus doordat de GPU van de Mac Mini twee monitoren gewoon niet aankan.
Vraag eens aan iemand uit je omgeving om de settings te switchen zonder dat jij weet wat er getoond wordt, en doe een tiental blinde tests om te zien of je 120 en 144 Hz kan onderscheiden. Soms is de gemakkelijkste oplossing gewoon aanvaarden wat op dit moment wel of niet werkt, wat ook de reden moge zijn.Thalaron schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:27:
Vaak zit het gewoon in je hoofd. "omdat dit kan, moet het"... En vaak is dat een frustrerend straatje zonder eind die gewoon in de weg staat van je plezier.
High bandwidth koper kabels zijn nu eenmaal lastig. Usb-c naar DP kabels zullen vaak 4k 60hz ondersteunen, ofwel ongeveer 18 Gbps, ofwel de helft vermoed ik (4k 30hz). 1440p 144hz is ook al ongeveer 14-15 Gbps? Corrigeer me indien ik verkeerd ben. Koper op lange afstanden is blijkbaar gelimiteerd op 10 Gbps ongeveer. En dan begin je nog niet eens over alle crappy kabels die tegenwoordig overal te koop zijn. Linus Tech Tips deed daar onlangs een goede video over (met HDMI kabels). Het blijft een lastig gegeven, weinig transparant, weinig goed afdwingbare kwaliteit en een rommeltje aan aansluitingen, bitrates, standaarden, ... Vaak is het op goed geluk.Edit;
Probeer eens een goede kwaliteit usb-c naar DP kabel te vinden rond de 4m, van een gereputeerd merk, en ga na of het dan wel lukt.
Erg jammer dit. Hier gaat het vooralsnog goed (klopt af). Ook met scaling, maar voorlopig enkel aangesloten op 1 monitor (tv).Dennisweb schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:49:
[...]
Zit er niet gewoon een USB C-aansluiting op die monitor? Dat zou al een stuk helpen.
Ik heb mijn Mac Mini M1 maar in de kast gelegd. Regelmatig vastlopers, extreem lange boottijden, problemen met traag beeld. Als je met een venster sleept zie je de vertraging enorm. Dat komt door het schalen. Maar als je hem op native 4K zet, is het amper leesbaar.
Ik gebruik nu mijn MacBook Pro M1 Max met een Razer Dock en dat werkt perfect. Die vastlopers komen dus doordat de GPU van de Mac Mini twee monitoren gewoon niet aankan.
Ik geef toe dat ik dat scaling verhaal niet helemaal begrijp. Mijn MacBook Pro 2020 heeft een ppi van 227 ppi. Ik gebruik de Mac Mini ook soms op een 4k 32 inch scherm, met een ppi van 138 ongeveer. Op het 32 inch 4K scherm vind ik het er ook allemaal te miezerig klein uitzien, dus gebruik ik ook scaling. Maar op de MacBook Pro met dubbel zoveel ppi kan ik helemaal niets instellen qua scaling op het laptop scherm zelf en ziet het er prima uit.
Als ik er van uitga dat een interface element, zonder scaling, op beide monitoren steeds x pixels inneemt (hoogte van een letter in de taakbalk bvb) dan begrijp ik niet dat er zonder scaling dat soort verschil zit op een monitor met 227 ppi versus 138 ppi.
[ Voor 24% gewijzigd door Amos_x op 17-01-2022 20:59 ]
120-144Hz maakt mij niet uit, het ging mij er meer over of er nog andere zaken zijn die kunnen helpen buiten deze aanpassingAmos_x schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:52:
[...]
Vraag eens aan iemand uit je omgeving om de settings te switchen zonder dat jij weet wat er getoond wordt, en doe een tiental blinde tests om te zien of je 120 en 144 Hz kan onderscheiden. Soms is de gemakkelijkste oplossing gewoon aanvaarden wat op dit moment wel of niet werkt, wat ook de reden moge zijn.
Vaak zit het gewoon in je hoofd. "omdat dit kan, moet het"... En vaak is dat een frustrerend straatje zonder eind die gewoon in de weg staat van je plezier.
Los van of het klopt of niet, ik heb een goed beoordeelde 8K60 DisplayPort kabel + 8K60 DisplayPort to USB-C omzet stuk tussen de MAC Mini en monitor hangen. Beide VESA keur voor zover dat wat boeit. Kabel alleen was al 38 euro dus niet echt op bespaard[...]
High bandwidth koper kabels zijn nu eenmaal lastig. Usb-c naar DP kabels zullen vaak 4k 60hz ondersteunen, ofwel ongeveer 18 Gbps, ofwel de helft vermoed ik (4k 30hz). 1440p 144hz is ook al ongeveer 14-15 Gbps? Corrigeer me indien ik verkeerd ben. Koper op lange afstanden is blijkbaar gelimiteerd op 10 Gbps ongeveer. En dan begin je nog niet eens over alle crappy kabels die tegenwoordig overal te koop zijn. Linus Tech Tips deed daar onlangs een goede video over (met HDMI kabels). Het blijft een lastig gegeven, weinig transparant, weinig goed afdwingbare kwaliteit en een rommeltje aan aansluitingen, bitrates, standaarden, ... Vaak is het op goed geluk.
Ik heb uren lopen zoeken maar uiteindelijk dus deze niet kunnen vinden, althans mij niet. Tot 3 meter is er genoeg keuze maar daarbuiten is er niets te vinden.Probeer eens een goede kwaliteit usb-c naar DP kabel te vinden rond de 4m, van een gereputeerd merk, en ga na of het dan wel lukt.
Met HDMI <--> HDMI werkte het allemaal probleemloos echter op 60Hz. 60->120Hz merk ik toch zeker, maar 120->144Hz geeft geen merkbaar verschil nee. Vooralsnog heb ik met 1440p 120Hz geen problemen ondervonden. Indien dat zo blijft vind ik het dikke prima zo(!), ik vroeg mij alleen af of er nog andere zaken zijn die ik anders kan instellen om dergelijke uitvallen te voorkomen zonder dat ik daar verder concessies voor hoef te doen[...]
@Thalaron , dan heb je inderdaad al high quality kabels in huis. 8k 60 had ik nog niet van gehoord, enorme bandbreedte, en best wel prijzig, dus daar kan het niet aan liggen. De dongle lijkt ook dik ok. Misschien iets te maken met de connectie dongle - kabel?
Had ook geen idee dat >3m niet te vinden was. Op amazon.de vind Ik er eentje van 5m (4k 60hz, dus zou moeten werken voor 1440 /144hz).
Had ook geen idee dat >3m niet te vinden was. Op amazon.de vind Ik er eentje van 5m (4k 60hz, dus zou moeten werken voor 1440 /144hz).
4K60 had ik niet aan gedacht omdat ik t.z.t. wil upgraden naar een 4K100Hz(+) monitor. Maar mocht dit opnieuw problemen geven is dat zeker de moeite om eens te testen.Amos_x schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:54:
@Thalaron , dan heb je inderdaad al high quality kabels in huis. 8k 60 had ik nog niet van gehoord, enorme bandbreedte, en best wel prijzig, dus daar kan het niet aan liggen. De dongle lijkt ook dik ok. Misschien iets te maken met de connectie dongle - kabel?
En omdat plaatjes ook leuk zijn;
:strip_exif()/f/image/4mg4XuFI4Kb4FSn4uzKQvHpf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Thalaron op 17-01-2022 22:05 ]
Weet niet of het hier mag, maar nu bij ibood.
https://www.ibood.com/nl/...le-mac-mini-m1-8gb-512gb/
voor € 829,95 elders te vinden voor €1029,95
"Dit model komt uit de VS, maar we leveren een EU reisadapter mee"Bjjorntjje schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:01:
Weet niet of het hier mag, maar nu bij ibood.
Ik heb de afgelopen weken 2x last gehad van een vertragend keyboard. Ik heb daar nog niet eerder last van gehad sinds ik deze M1 nieuw kocht. Probleem treedt op zonder dat er andere BT-apparaten zijn aangesloten, alleen de muis dan. De accu zit 96% vol. De computer herstarten verhelpt het probleem.chippie777 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:53:
[...]
geen last meer van een vertragend keyboard als ik mijn headset via bluetooth aansluit.
Heb jij hier ook nog steeds last van? Andere mensen misschien?
Mac Mini M1 16/1024 (ca.1jr in bezit)
MacOS Montery 12.1
Draadloos Apple Magic keyboard met numeriek deel.
Draadloze Apple Magic Mouse 2
@JiMiHeNdRiX Heb dit ook wel eens gehad en opnieuw opstarten verhelpt het dan inderdaad.
Ik heb Bluetooth al maanden niet meer gebruikt op mijn M1. Keyboard en muis gewoon aangesloten via meegeleverde ontvanger en dat werkt prima.JiMiHeNdRiX schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:08:
[...]
Ik heb de afgelopen weken 2x last gehad van een vertragend keyboard. Ik heb daar nog niet eerder last van gehad sinds ik deze M1 nieuw kocht. Probleem treedt op zonder dat er andere BT-apparaten zijn aangesloten, alleen de muis dan. De accu zit 96% vol. De computer herstarten verhelpt het probleem.
Heb jij hier ook nog steeds last van? Andere mensen misschien?
Mac Mini M1 16/1024 (ca.1jr in bezit)
MacOS Montery 12.1
Draadloos Apple Magic keyboard met numeriek deel.
Draadloze Apple Magic Mouse 2
Ik gebruik nu een MBA M1 voor mijn dagelijkse werkzaamheden. Ik heb nu 1 externe scherm aangesloten aan mijn MBA, ik wil een 2e scherm aansluiten en dat kan dus niet op een MBA.
Om die reden overweeg ik een Mac Mini M1 te kopen. Volgens de geruchten komt er in maart een Mini met M1 Pro/Max met een nieuw design.
Wat zullen ze met de huidige Mini M1 doen? Ook een redesign of ..?
Wat is handig/slim? Nu de Mini M1 kopen of wachten tot maart?
De huidige Mini M1 is trouwens snel genoeg voor mij.
Owja, de Mac Mini moet wel 2x WQHD kunnen aansturen.
Om die reden overweeg ik een Mac Mini M1 te kopen. Volgens de geruchten komt er in maart een Mini met M1 Pro/Max met een nieuw design.
Wat zullen ze met de huidige Mini M1 doen? Ook een redesign of ..?
Wat is handig/slim? Nu de Mini M1 kopen of wachten tot maart?
[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 26-01-2022 11:38 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Als de hudiige M1 al snel genoeg is waarom zou je dan wachten? Ik denk dat de Pro/Max ook flink duurder gaat worden.c-nan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:35:
Ik gebruik mijn M1 Mac mini met 2 4k UHD schermen (1 via USB-C en 1 via HDMI). Dus 2x WQHD zou ook geen probleem moeten zijn.
Goed punt. Ik dacht dat ze wellicht voor de M1 ook met een nieuw design zouden komen. Als dat niet zo is hoef ik inderdaad niet te wachten.OneMoreThing schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:06:
[...]
Als de hudiige M1 al snel genoeg is waarom zou je dan wachten? Ik denk dat de Pro/Max ook flink duurder gaat worden.
Ik gebruik mijn M1 Mac mini met 2 4k UHD schermen (1 via USB-C en 1 via HDMI). Dus 2x WQHD zou ook geen probleem moeten zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 26-01-2022 12:45 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Let op:
Dit topic is voor de Mac Mini (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de MacBook Air (M1).
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.
Dit topic is voor de Mac Mini (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de MacBook Air (M1).
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.