SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Verwijderd
ik hoop eigenlijk ook meer poorten, zodat je eindelijk meer dan 2 monitoren kan aansluiten.Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:00:
Verwacht alleen een redesign voor de Mini met M1Pro en Max. Basis M1 gewoon met het oude design, mogelijk dat met de M2 deze ook het nieuwe design krijgt of mogelijk blijft deze gewoon met een M1 bestaan en komt er een met een base M2 naast.
Ik heb nu Windows PC met 3 schermen, dat is eigenlijk randvoorwaardelijk om over te stappen..
Wellicht mogelijk met Max editie van de Mac Mini
Ja, hoor. Dat heb ik met de Mac Mini M1 heel vaak gehad. Of de verbinding van een Bluetooth apparaat klapt er compleet uit. Of ze klappen er allemaal tegelijk uit. Beach balls heb ik ook op de gekste momenten gezien. Zelfs als je dan alleen door Safari browst met vier tabbladen tegelijk.JiMiHeNdRiX schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:08:
[...]
Ik heb de afgelopen weken 2x last gehad van een vertragend keyboard. Ik heb daar nog niet eerder last van gehad sinds ik deze M1 nieuw kocht. Probleem treedt op zonder dat er andere BT-apparaten zijn aangesloten, alleen de muis dan. De accu zit 96% vol. De computer herstarten verhelpt het probleem.
Heb jij hier ook nog steeds last van? Andere mensen misschien?
Mac Mini M1 16/1024 (ca.1jr in bezit)
MacOS Montery 12.1
Draadloos Apple Magic keyboard met numeriek deel.
Draadloze Apple Magic Mouse 2
Ik weet niet wat die Mac Mini M1 heeft, maar toen het uitkwam was ik er blij mee. Nu ligt ‘ie in de kast omdat het mijn productiviteit in de weg zit. Steeds herstarten en debuggen is gewoon niet fijn als je aan het werk bent. Ik heb nu de MacBook Pro M1 Max aan een dock hangen en dat is een verademing.
Als straks de Mac Mini met M1 Pro of M1 Max uitkomt, zou ik zeker die variant kiezen in plaats van de M2. Niet dat ik nog een Mac Mini ga bestellen.. ik heb zelfs geconcludeerd dat ik met alleen een MacBook Pro ook wel af kan. Maar dat mag ook wel voor de bijna 4000 euro die ik ervoor betaald heb.
Die gekke problemen kunnen trouwens voortkomen als je twee beeldschermen hebt aangesloten. Hoewel de Apple documentatie zegt dat het kan, denken medewerkers van Apple zelf er heel anders over.
https://www.macrumors.com...ch-at-spring-apple-event/
Ik begrijp totaal niet hoe zoiets mogelijk is (ben dan ook geen programmeur) maar dit lijkt op witchcraft
Akkoord, het is een game uit 2013, dus oud genoeg. Maar mijn Mac Mini heeft 8Gb ram voor het hele systeem, graphics inclusief! Dus een grafische game, met een 40 Watt power limit, uit een doosje ter grootte van een platgeslagen broodtrommel (wat dan nog half leeg is), met nauwelijks een fan die opspint, op code die eerst nog vertaald moet worden naar een compleet andere instructieset, zonder een 'grafische kaart' zoals die klassiek in een game pc zit.
Mind blown

Toen ik m'n Mac Mini kocht (via een aanbieding op het werk) was er geen 16Gb model beschikbaar via deze weg. Daar baal ik wel wat van, dus misschien verkoop ik 'm wel om een upgrade aan te schaffen. Maar voor nu totaal geen nood aan!
Wat een beestige hardware is dit apple ARM platform toch. Puur goud voor apple, alles uit eigen stal. Indrukwekkend
[Twitter: https://twitter.com/markgurman/status/1501276447347863554]
als ik usb-c/thunderbolt ga gebruiken kan die dan hoger, of is dat ook maximaal 60hz?
nee dat is hoger. heb zelf met een thunderbolt naar display poort kabel me scherm op 144hz zittenrefused81 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:02:
ik heb op dit moment mijn mini M1 2020 aangesloten via HDMI, en krijg dan natuurlijk 60hz...
als ik usb-c/thunderbolt ga gebruiken kan die dan hoger, of is dat ook maximaal 60hz?
Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.
is dat wat ze bedoelen in de specs met:Hubert schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:07:
[...]
nee dat is hoger. heb zelf met een thunderbolt naar display poort kabel me scherm op 144hz zitten
Thunderbolt 3 digital video output supports
Native DisplayPort output over USB‑C
Als je die aansluiting gebruikt dan wordt het 100hz als het beeldscherm 100hz ondersteunt?
en via cdmi blijft het altijd 60hz?
Hier via HDMI gewoon 144 Hz wel quadHD (1440p 2560x1440). En dan extra scherm via USB-C HDMI converter ernaast op 4K 60Hz.refused81 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:16:
[...]
Als je die aansluiting gebruikt dan wordt het 100hz als het beeldscherm 100hz ondersteunt?
en via cdmi blijft het altijd 60hz?
Met een USB-C naar DisplayPort (1.4) en dan via Displayport naar de Monitor was voor mij de oplossing
Wel een pak duurder natuurlijk… en ik kon geen USB-C naar Displayport kabel gebruiken omdat die er niet in (langer dan) 4 meter te vinden zijn. 3 meter haal ik net niet (Mac Mini staat in de keukenkast, monitor hangt boven de eettafel aan een instelbare arm.
[ Voor 37% gewijzigd door Thalaron op 09-03-2022 17:29 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Je maakt me wel nieuwsgierig hoor hoe dat er uit ziet in de werkelijkheid.Thalaron schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:27:
Ik kan hier niet hoger dan 60Hz op 1440p op mijn monitor.. maar dat ligt aan de versie HDMI op de monitor zelf.
Met een USB-C naar DisplayPort (1.4) en dan via Displayport naar de Monitor was voor mij de oplossing
Wel een pak duurder natuurlijk… en ik kon geen USB-C naar Displayport kabel gebruiken omdat die er niet in (langer dan) 4 meter te vinden zijn. 3 meter haal ik net niet (Mac Mini staat in de keukenkast, monitor hangt boven de eettafel aan een instelbare arm.
U vraagtMezkeijou schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:05:
[...]
Je maakt me wel nieuwsgierig hoor hoe dat er uit ziet in de werkelijkheid.
:fill(white):strip_exif()/f/image/4ExSlRZjbq8dv3RfJ7oQbhMj.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/H9yV5GFCPNCMswqq6RyJ2Ezb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2kruYOSSQoWDcbVeYw9jDnOU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kPXQEGiWUBvrWoGAPjGpJBQL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7kCrex1l5ti9iByhUElCEhX8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P2DQhnKSlLDoxxrsVZ4IsQ8M.jpg?f=fotoalbum_large)
Enige waar ik moeite mee zou hebben is hoe de Mac Mini daar in de kast ligt. Echt een hekel aan kabels die overal liggen.
Monitor gaat inderdaad richting de muur wanneer we hem niet in gebruik hebben. De rest van het spul is draadloos dus ook zo van tafel indien nodig.
Ik vind het heel mooi hoe je het opgesteld hebt. Vooral clean. Met een extra plankje in je keukenkast kan je ook de rest van je losse gear zo in stoppen. In plaats van op de stoel of aan de zijkant van je tafel.
Ik vind het een mooie oplossing. Zelf zet ik de mini eigenlijk nooit uit, stroomverbruik is minimaal en vanuit slaapstand is de mini binnen een oogwenk operationeel.Thalaron schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:17:
@Dennisweb Mac Mini heeft de powerknop aan de achterkant waardoor anders plaatsen lastig is.. mijn vrouw moet hem ook aan kunnen zetten. En kabels.. de kast hoeft niet open gezien de geringe warmte productie en op deze manier zijn alle kabels juist (zo goed als mogelijk) uit zicht.
Monitor gaat inderdaad richting de muur wanneer we hem niet in gebruik hebben. De rest van het spul is draadloos dus ook zo van tafel indien nodig.
@Mezkeijou mijn vrouw kijkt graag wat tijdens het koken en voor wat wij normaal achter de PC doen hebben wij geen behoefte aan een bureau in de woonkamer. Dit was al zodanig gepland vóór Corona een ding was met een veel grotere PC. Gezien alle aansluitingen daar samenkomen het gewoon zo gelaten met de huidige situatie. Wij zijn maar met zijn 2 dus het spul ligt eigenlijk nooit in de weg, tenzij we bezoek krijgen. Een extra plank zou evengoed niet verkeerd zijn.. De Mac heeft immers niet veel ruimte nodig
Edit: Sinds vandaag een "upgrade" voor mijn M1 Mac Mini; Het Magic Keyboard met Touch ID in zwarte (toetsen) uitvoering. Gezien ik van de Logitech Keys afkom niet direct een mega upgrade... maar Touch ID werkt toch wel érg fijn! Nagenoeg geen gedoe meer met wachtwoorden etc... gewoon vinger op de toets en gáán!
[ Voor 17% gewijzigd door Thalaron op 21-03-2022 22:19 ]
Nu wil ik mijn logitech craft keyboard en MX master 2 muis koppelen aan de mac mini.
Maar via bluetooth vind hij beiden niet, terwijl mijn apple keyboard en magic mouse van mijn oude imac wel gewoon gevonden worden en werken via bluetooth.
Ik heb ook geprobeerd met de logitech usb unifying dongle, maar de logitech options software die daarvoor nodig is, zou nog niet werken met M1.
Zijn er mensen met een mac mini M1 die een loigitech keyboard of muis hebben kunnen koppelen via bluetooth of de usb unifying dongle?
Ik! MX Keys en muis. Misschien even de bijbehorende app installeren?Marc19700 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:25:
Ik heb onlangs een mac mini M1 gekocht,
Nu wil ik mijn logitech craft keyboard en MX master 2 muis koppelen aan de mac mini.
Maar via bluetooth vind hij beiden niet, terwijl mijn apple keyboard en magic mouse van mijn oude imac wel gewoon gevonden worden en werken via bluetooth.
Ik heb ook geprobeerd met de logitech usb unifying dongle, maar de logitech options software die daarvoor nodig is, zou nog niet werken met M1.
Zijn er mensen met een mac mini M1 die een loigitech keyboard of muis hebben kunnen koppelen via bluetooth of de usb unifying dongle?
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Ik heb een MX Master 3 muis en MX Keys for Mac keyboard van Logitech. Ik heb het via bluetooth geprobeerd maar dat werkte voor mij niet goed. Zeker in combinatie met een bluetooth headset had ik ontzettend veel vertraging tijdens het typen. Uiteindelijk de unifying dongle van Logitech gebruikt en het werkt probleemloos. Uiteraard de software van Logitech geïnstalleerd. Prima combi.Marc19700 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:25:
Ik heb onlangs een mac mini M1 gekocht,
Ik zie nu dat er een beta versie is van logitech options app die voor de M1 is, maar die ondersteund blijkbaar mijn logitech craft en mx master 2 nog niet.
Wel o.a. De mx keys en mx master 3.
Dus ik zal nog wat geduld moeten hebben.
Dus als je er nu een nodig hebt, moet je die nu gewoon kopen.DBreda schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:06:
Ik ben bang dat we pas rond oktober nieuwe Mac Mini's met M2 gaan zien. Dat zou betekenen dat Apple elke 2 jaar een nieuwe 'M' generatie uitbrengt, wat opzich niet gek is. Maar dan moeten we dus nog wel flink wat maanden wachten...
Maar als je tot oktober gewacht hebt, kan je ook nog wel even een extra jaartje wachten tot de M2 Ultra toch?DBreda schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:06:
Ik ben bang dat we pas rond oktober nieuwe Mac Mini's met M2 gaan zien. Dat zou betekenen dat Apple elke 2 jaar een nieuwe 'M' generatie uitbrengt, wat opzich niet gek is. Maar dan moeten we dus nog wel flink wat maanden wachten...
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Dat zou heel goed kunnen idd.DBreda schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:06:
Andere optie is tijdens het June Event, een mac mini met een m1 pro optie. Zou een mooi gat zijn dat ze hiermee opvullen.
@armageddon_2k1 Haha nee als er nu iets nieuws uitkomt koop ik het, maar ik vind het zonde om een product te kopen van bijna 1,5 jaar oud als je weet dat er (redelijk snel) een nieuwe versie uitkomt.
De oude versie van logitech options zou toch gewoon moeten werken via Rosetta? Heb je al firmware updates gedraaid voor beide apparaten?Marc19700 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 16:03:
Bedankt iedereen voor de info.
Ik zie nu dat er een beta versie is van logitech options app die voor de M1 is, maar die ondersteund blijkbaar mijn logitech craft en mx master 2 nog niet.
Wel o.a. De mx keys en mx master 3.
Dus ik zal nog wat geduld moeten hebben.
Super bedankt voor de hulp.
[Twitter: https://twitter.com/stroughtonsmith/status/1513693871485689856]
[ Voor 37% gewijzigd door robcoenen op 12-04-2022 12:04 ]
Je vooruitziende blik was juist. Het wordt tenminste wachten tot oktober (zonder garantie).DBreda schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:06:
Ik ben steeds meer geneigd om toch maar een M1 gaan te halen. Ben geen poweruser en kan nog jaren met de M1 vooruit.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Hier ben ik ook bang voor. Het wachten op een nieuwe versie heeft hierdoor eigenlijk geen zin meer. Een hogere prijs voor een Mac Mini M2 is imo alleen te verantwoorden met een nieuw design (o.a. kleiner) en extra poorten.sheepdog schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:57:
Kijkend naar de Macbook Air gaan we waarschijnlijk ook een dikke prijsstijging zien met de introductie van de M2 Mac Mini. Dat geld besteed ik denk ik liever aan extra RAM of opslag in een M1 Mini. Wel benieuwd of er ook een redesign komt.
Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.
[ Voor 31% gewijzigd door Joris748 op 07-06-2022 13:34 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
ik heb de 16gb versie, 8 lijkt me toch wel wat aan de krappe kant.. al licht het er natuurlijk aan wat je wilt doen met het systeem.Joris748 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:13:
Zojuist de knoop doorgehakt en een Mini M1 8GB/512GB gekocht. @sheepdog gaf me het laatste zetje. M2 zal naar verwachting duurder zijn en met een M1 met grotere SSD kan ik jaren vooruit.
Ik zou eerder intern GB en dergelijke uitbreiden dan dat ik een grotere SSD er in zou laten zetten. Als je een losse SSD koopt ben je veel goedkoper uit, of kun je een nog grotere kopen. En qua snelheid maakt dat niet veel uit.Joris748 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:13:
Zojuist de knoop doorgehakt en een Mini M1 8GB/512GB gekocht. @sheepdog gaf me het laatste zetje. M2 zal naar verwachting duurder zijn en met een M1 met grotere SSD kan ik jaren vooruit.
[ Voor 3% gewijzigd door funske op 07-06-2022 19:15 ]
Have Fun Funske
Lightroom en verder wat eenvoudige desktop taken. Dat zou prima moeten kunnen met 8GBHubert schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:36:
[...]
ik heb de 16gb versie, 8 lijkt me toch wel wat aan de krappe kant.. al licht het er natuurlijk aan wat je wilt doen met het systeem.
Nou, ik moet met 8Gb toch regelmatig iets handmatig afsluiten en hou daarom nu de Activity Monitor in de gaten voor Memory. Als die boven de 7Gb memory used komt dan gaat het vaak fout ... Lightroom + Apple Photos + wat office producten. Maar ja, wel supersnel allemaal met de M1.Joris748 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:20:
[...]
Lightroom en verder wat eenvoudige desktop taken. Dat zou prima moeten kunnen met 8GB
*edit* ik denk dat het ook te maken heeft met de shared video memory, ik werk met 2 schermen, 2k:144Hz en 4k:60Hz.
[ Voor 9% gewijzigd door mv_ak op 09-06-2022 12:44 ]
mijn standaard desktop werk cached al 11,6 gb...Joris748 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:20:
[...]
Lightroom en verder wat eenvoudige desktop taken. Dat zou prima moeten kunnen met 8GB
@Thalaron Ik heb een m1 mac mini met 16gb en 512gb ssd.
[ Voor 10% gewijzigd door Hubert op 09-06-2022 13:20 ]
Echter kan je een (ik neem aan Windows) desktop niet echt vergelijken met een M1 Mac..Hubert schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:54:
[...]
mijn standaard desktop werk cached al 11,6 gb...
Dat licht natuurlijk aan de context. Gaat het om de jaarlijkse vakantie tripjes dan zeg ik prima.Joris748 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:20:
[...]
Moet je echter elke week honderden foto’s bewerken voor je werk dan is 16GB natuurlijk wenselijk.
Ik heb zowel ervaring met 8GB en 16GB op M1 en voor fotografische toepassingen merk ik wel degelijk verschil.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Als je hardcore met fotografie bezig bent en je elke week honderden / duizenden foto's aan het wegzetten ben, moet bewerken, openen, verschuiven, etc etc. Dan zou ik echt even verder kijken naar de Studio met een MAX met 32gb geheugen.Greatsword schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:38:
[...]
Dat licht natuurlijk aan de context. Gaat het om de jaarlijkse vakantie tripjes dan zeg ik prima.
Moet je echter elke week honderden foto’s bewerken voor je werk dan is 16GB natuurlijk wenselijk.
Ik heb zowel ervaring met 8GB en 16GB op M1 en voor fotografische toepassingen merk ik wel degelijk verschil.
Zou m'n eerste Mac zijn om eens uit te proberen. 16GB lijkt me beter dan de 8GB-model, omdat ik nog met m'n studentenkorting de Pro-suite van Apple ga halen. Ben zelf bang dat 8GB voor development en werken met Final Cut Pro en Logic Pro toch krap zou zijn.
Studentenkorting op de Pro-apps is wel mooi, echter vind ik de studentenkorting op de hardware beetje bagger (6,9%).
Inderdaad, dat zag ik wel op plaatsen voorbij komen. Maakt me niet zo veel uit om met 256GB of 512GB te starten. Extern opslag zou ik desnoods later bij kunnen halen om daarop bestanden op te slaan.Greatsword schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:55:
@HogeHoedje Een tweedehands M1 16GB/512GB gaat doorgaans al voor ~900 weg dus dat is een prima prijs om mee te beginnen.
Overigens, dit nieuws liet me wel even schrikken rondom de M1-chips:
https://news.mit.edu/2022...lnerability-apple-m1-0610
Gaat om een hardware kwetsbaarheid dat niet opgelost kan worden met software updates. Bepaalde beveiliging om te checken dat een app's bug niet voor kwaadaardige doeleinden gebruikt kan worden. Om de PACMAN-aanval uit te voeren moet wel eerst een software bug aanwezig zijn, dus het is niet meteen al een rode vlag voor M1-systemen. Toch wel zorgelijk dat een software bug keihard de kernel kan raken.
Voor grote / tijdelijke bestanden gebruik ik mijn Raspberri Pi als NAS met weer een externe HDD van 5TB.
Hopelijk heb je ook een goede backup strategie in geval van brand, diefstal etc.Thalaron schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:33:
Ik heb hier ook de 16GB/256GB versie met een Samsung T7 2TB Externe SSD eraan. Daarvan heb ik 500GB vrijgehouden voor eventuele opslag en de rest is voor TimeMachine.
Voor grote / tijdelijke bestanden gebruik ik mijn Raspberri Pi als NAS met weer een externe HDD van 5TB.
Zelf ook wel wat externe SSD's en een Synology NAS maar die maakt gelukkig dagelijks ook nog een backup naar de C2 Cloud voor het ergste geval.
Hebben meer mensen last van een 'washed out' look als de HDR functie aangevinkt wordt? Ik heb nu de Mac Mini M1 i.c.m. met een Dell U2520d monitor. Heb de volgende stappen geprobeerd:
- Airplay mirroring met LG CX - en vervolgens disconnected - werkt niet
- HDMI 1.2 kabel
- USB-C naar USB-C
Meer mensen die hier problemen mee hebben?
Heb je het probleem ook als je de Mac Mini op je LG CX met HDMI aansluit?
Al een andere HDMI kabel geprobeerd?
[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 22-06-2022 14:51 ]
Ja, ik heb hetzelfde icm LG 27UL850-W. Maakt niet uit of deze via HDMI of USB-C is aangesloten. De kleuren verbleken zodra ik HDR aanzet via systeem voorkeuren. Ik heb me er verder nog niet in verdiept omdat ik hem alleen voor werk gebruik en HDR daar niet zoveel toevoegt.YBH schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:44:
Hi!
Hebben meer mensen last van een 'washed out' look als de HDR functie aangevinkt wordt? Ik heb nu de Mac Mini M1 i.c.m. met een Dell U2520d monitor. Heb de volgende stappen geprobeerd:
- HDMI 1.2 kabel
- USB-C naar USB-C
yup, zelfde probleem met een IIyama red eagle via usb-c naar display poort.YBH schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:44:
Hi!
- HDMI 1.2 kabel
- USB-C naar USB-C
Bedoeling is om de luidspreker voor wat YouTube en achtergrond muziek in te zetten.
Iemand die misschien al zo een luidspreker in het bezit heeft en ervaring wil delen?
USB-C en Thunderbolt 3 accessoiresMoris schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:10:
Ik ben op zoek naar een compacte luidspreker voor de Mac Mini met een usb-c aansluiting.
Bedoeling is om de luidspreker voor wat YouTube en achtergrond muziek in te zetten.
Iemand die misschien al zo een luidspreker in het bezit heeft en ervaring wil delen?
Waarom geen HomePod Mini als je toch al in het Apple systeem zit?
[HomePod & HomePod mini] Discussietopic
[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 23-06-2022 18:15 ]
Dat ik hier nog niet eerder heb aan gedacht.Greatsword schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:15:
[...]
Waarom geen HomePod Mini als je toch al in het Apple systeem zit?
[HomePod & HomePod mini] Discussietopic
Bedankt
/f/image/NCnodo4nrkOkHPwarxsPd0Um.png?f=fotoalbum_large)
Inmiddels 600 dagen oud. Kan toch niet lang meer duren zou je denken! M2 in oktober gok ik. Misschien ook met M2 Pro?
[ Voor 3% gewijzigd door DBreda op 03-07-2022 11:43 ]

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Ik zie Apple er nog wel voor aan om die Intel te vervangen door de M2 en de M1 te blijven verkopenErulezz schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:06:
Een high end Mini met 32GB ram zou ik wel erg graag willen ja. Die Intel versie die ze nu nog verkopen is bijna oplichting voor die prijs
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Als M2 alleen maar ~20% meer performance brengt en misschien een paar extra poorten zie ik geen reden om daarop te wachten.mcmiles schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:21:
Twijfelvraag, ik zit te denken om mijn 27inch Mac(late 2015, 3,2 GHz Quad Core Intel i5) 32GB, 512 ssd zal inruilen voor een Mac mini m1 16gB, 512 ssd. Ik bewerk nogal eens amateur foto’s wat ‘zwaardere’ werk betreft. Of adviseren jullie te wachten op de m2? Alvast dank voor reacties.
Ik heb zelf ook die Mini gehad en draait als een zonnetje door programma's als PS, C1 etc heen.
Tweedehands qua prijs al rond de 900,- te krijgen dus wat mij betreft echt super qua prijs/kwaliteit verhouding.
Dank voor je reactie, die is in lijn met mijn gedachte maar wilde het graag delen. Nu nog een goede monitor, zit te denken aan de Dell U2723QE die hier op Tweakers goed uit de bus is gekomen.Greatsword schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:56:
[...]
Als M2 alleen maar ~20% meer performance brengt en misschien een paar extra poorten zie ik geen reden om daarop te wachten.
Ik heb zelf ook die Mini gehad en draait als een zonnetje door programma's als PS, C1 etc heen.
Tweedehands qua prijs al rond de 900,- te krijgen dus wat mij betreft echt super qua prijs/kwaliteit verhouding.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
ik kan je wel zeggen komend van een 2010 27" imac. is dit wel echt een verademing. gebruik een red eagle IIyama monitor icm met de m1 mine met 16gb en 512ssd.. stil. koel. en bloed snel.enige nadeel is geen optical drive. maar deze kan via usb. verder mis ik de imac niet.Galvatron schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:31:
Zit ook te kijken, liefst zie ik een iMac 27 met M1 of M2. Kan bijna niet geloven dat Apple dit iconisch systeem de rug toe heeft gekeerd. Alternatief is dan ook een Mac mini met een monitor maar ik wacht nog even tot oktober, kijken of er een m2 versie van de mini komt.
Ja onder het mom van meer keuze en dan net zoals bij de Air een flinke prijsverhoging doorvoerenDBreda schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:25:
[...]
Ik zie Apple er nog wel voor aan om die Intel te vervangen door de M2 en de M1 te blijven verkopen

Denk dat degene die echt op een M2 Mini zitten te wachten zeer teleurgesteld worden als ze de prijs zien en dan als nog een M1 Mini (eventueel tweedehands) oppikken.
De rug toekeren is een groot woord, er zit nu eenmaal veel in de pijpleiding en hij kan er volgend jaar als nog komen. Heb nu zelf een 14" MBP met een Apple Studio Display en vind die draagbaarheid toch wel fijn, een laptop voor op locatie en thuis een groot schermGalvatron schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:31:
Zit ook te kijken, liefst zie ik een iMac 27 met M1 of M2. Kan bijna niet geloven dat Apple dit iconisch systeem de rug toe heeft gekeerd. Alternatief is dan ook een Mac mini met een monitor maar ik wacht nog even tot oktober, kijken of er een m2 versie van de mini komt.
Like Kuo, Gurman has now said that the Mac mini will not "be getting any major redesign in the near term."
[ Voor 26% gewijzigd door Greatsword op 08-08-2022 14:56 ]
DBreda schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:29:
Ik verwacht nieuwe Mac Mini's met M2 en M2 Pro in oktober. Ik ben alleen bang dat de prijzen gaan stijgen.
- M1 Base is bij Apple 799,-
- 16GB/512GB is 1259,-
- Mac Studio vanaf 2329,-
Ik werk nu op een 5+ jaar oude PC die het nog prima doet al ben ik merkbaar toe aan een upgrade in snelheid.
Af en toe speel ik ook een spelletje op de PC. Voornamelijk Hell let loose en een potje Minecraft, soms modded wat wel wat meer rekenkracht kan vragen. Ik ben wat aan het experimenteren met Nvidia Geforce Now. Een streaming dienst die het zware rekenwerk op afstand voor je regelt. Tijdens het gamen merkte ik wel een heeel klein beetje input lag, maar daar kan je denk ik aan wennen.
Ik vroeg mij af of anderen hier op de Mac (mini) hier wel eens mee hebben gewerkt of mee werken. Het opent (naar mijn beleving) de deur naar AAA games, zonder Windows nodig te hebben. En dit alles op een Mac mini te kunnen doen die 35 watt max uit de muur trekt. Dat lijkt me best geinig
Het probleem met gamen op de Mac is niet (meer) de hardware, maar macOS. De hardware kan het meestal prima aan. Probleem is alleen dat een hoop games niet gemaakt zijn voor MacOS. En van de games die er wel voor gemaakt zijn, zijn een hoop niet geupdate terwijl Apple heel makkelijk legacy laat varen.RoyK schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:00:
Het opent (naar mijn beleving) de deur naar AAA games, zonder Windows nodig te hebben. En dit alles op een Mac mini te kunnen doen die 35 watt max uit de muur trekt. Dat lijkt me best geinig
Het probleem van ontwikkelaars is ook niet de hardware, maar het vervelende gedrag van Apple en hoe ze het aanvliegen met macOS. Apple heeft een 'my way or the highway' houding, terwijl ontwikkelaars het liefst een game porten met zo min mogelijk extra werk. Plus dat de game markt voor de Mac gewoon klein is. Mensen kopen een Mac niet om mee te gamen. Gamers die Apple spulletjes hebben, hebben meestal een game console, een extra game pc of doen het via cloud gaming.
Je kunt dan nog via Wine proberen Windows games te draaien, maar mijn ervaring is dat het bij een hoop games niet werkt. Je kunt met een VM werken, maar dan gebruik je in feite gewoon Windows en je zult toch iets aan performance ergens verliezen lijkt me.
Cloud gaming zou geen probleem moeten zijn.
Minecraft werkt trouwens prima op de Mac, native.
Ik denk dat je iets hebt gemist in mijn vraagPrimusIP schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:12:
[...]
Het probleem met gamen op de Mac is niet (meer) de hardware, maar macOS. De hardware kan het meestal prima aan. Probleem is alleen dat een hoop games niet gemaakt zijn voor MacOS. En van de games die er wel voor gemaakt zijn, zijn een hoop niet geupdate terwijl Apple heel makkelijk legacy laat varen.
Het probleem van ontwikkelaars is ook niet de hardware, maar het vervelende gedrag van Apple en hoe ze het aanvliegen met macOS. Apple heeft een 'my way or the highway' houding, terwijl ontwikkelaars het liefst een game porten met zo min mogelijk extra werk. Plus dat de game markt voor de Mac gewoon klein is. Mensen kopen een Mac niet om mee te gamen. Gamers die Apple spulletjes hebben, hebben meestal een game console, een extra game pc of doen het via cloud gaming.
Je kunt dan nog via Wine proberen Windows games te draaien, maar mijn ervaring is dat het bij een hoop games niet werkt. Je kunt met een VM werken, maar dan gebruik je in feite gewoon Windows en je zult toch iets aan performance ergens verliezen lijkt me.
Cloud gaming zou geen probleem moeten zijn.
Minecraft werkt trouwens prima op de Mac, native.
Ik heb al op mijn Macbook uit 2013 Hell Let Loose gespeelt met de gratis versie van Geforce Now. Maar dat was niet zo een succes. Niet door de stream maar simpelweg de lage resolutie van het schermpje.
Ik ben daarom heel nieuwsgierig of er hier mensen zijn die toch aan hun trekken komen qua gaming, en dit gewoon kunnen doen zonder daar dedicated hardware voor hebben aangekocht.
[ Voor 3% gewijzigd door RoyK op 02-09-2022 09:24 ]
Ah, oops, daar heb ik inderdaad over heen gelezen. Ja, dan werkt het prima natuurlijk.RoyK schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:21:
[...]
Ik denk dat je iets hebt gemist in mijn vraagJe kunt gamen via Geforce Now.
Games op de Mac
Verder maakt Andrew Tsai op Youtube veel videos over gamen op de Mac.
Ik heb een mac mini m1 en een hoop steam spellen die ik speel, spelen fantastisch op de mac mini. Sommige kunnen echter niet aan de praat komen vanwege de m1 chip. Ik heb het via parallels geporbeerd, waarmee enkele spellen wel soepel werkten, maar Anno 1800 en Foundation werken gewoon pertinent niet.RoyK schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:21:
[...]
Ik denk dat je iets hebt gemist in mijn vraagIk ben me bewust van het feit dat je voor gaming niet bij Apple hoeft te zijn. Maar je kunt natuurlijk ook gamen via diensten zoals Geforce Now. Die doet al het rekenwerk voor je. En ben je niet afhankelijk van je eigen OS.
Ik heb al op mijn Macbook uit 2013 Hell Let Loose gespeelt met de gratis versie van Geforce Now. Maar dat was niet zo een succes. Niet door de stream maar simpelweg de lage resolutie van het schermpje.
Ik ben daarom heel nieuwsgierig of er hier mensen zijn die toch aan hun trekken komen qua gaming, en dit gewoon kunnen doen zonder daar dedicated hardware voor hebben aangekocht.
Ook heb ik Geforce now geprobeerd, maar daar was ik niet zo gecharmeerd van. Toch aardig wat lag hier en daar.
Toen maar een steam deck gekocht en daar werkt uiteindelijk alles op ;)…
Something under the bed is drooling
Thanks, ik zal mijn vragen daar verder stellen.Greatsword schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:37:
@RoyK @PrimusIP Heeft speciaal een topic daarvoor aangemaakt.
Games op de Mac
Verder maakt Andrew Tsai op Youtube veel videos over gamen op de Mac.
Had niet meer willen wachten op die M2 puur vanwege die prijs en die verwachtte ~20% performance verschil met een M2 model. Moet zelf wel nog meer aan wat ervaring op doen met de Mac, maar gaat wel vlot.
Omdat ik Parallels zag langskomen, iemand al ervaring gehad met UTM? Ik ben vaker Parallels tegengekomen, maar ik ben geen fan van abonnementen. UTM draait zelf op QEMU, wat ik vaker heb gehoord binnen de Linux community als "de go-to voor virtualisatie".
Mijn 5+ jaar oude PC (6800k 6-core, 32gb, snelle m2, 1070gtx) begint het hier en daar toch wel wat moeilijk te hebben in Photoshop. Ook in Affinity Designer (vector) merk ik steeds vaker dat hij moeite heeft. Ik werk vaak in grote documenten waar ik in foto bewerk en illustreer. De grootste ergenis zit hem meer in wat laggy omgeving, of laggy brushes.
Als ik alle data vergelijk op het gebied van performance benchmarks zou een M1 pro met twee vingers in zijn neus rondjes draaien om mijn PC. En dat ook nog voor een schijntje aan vermogen vergeleken met mn computer. Die makkelijk 200 watt verbruikt als hij even aan het werk is.
Gezien de huidige tijd waarin energie niet bepaald goedkoop is (ik ben zzp en werk thuis) is het toch een topic voor me. Ook zou ik graag weer in een Apple eco systeem willen komen, waar ik een tijd geleden uit gestapt bent.
Het onderwerp gamen wat ik af en toe doet, is zoals hierboven uitgelegd ook een drempeltje. Ik wil volgend jaar naar een Mac Mini m2 over gaan, maar als de prijzen gaan stijgen begin ik te twijfelen. Ik vond de prijs / performance verhouding, met ook nog lage energie verbruik ontzettend interessant.
Houd er rekening mee dat je wel (opnieuw) voor MacOS een licentie moet kopen, als je overstapt van Windows naar MacOS. Kan helaas niet oordelen hoe goed performance is als je het via Parallels of een ander soort VM het gaat draaien. Affinity is sowieso naar mijn mening niet duur maar is wel een kleine kost om in het achterhoofd te houden.RoyK schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:13:
... Ook in Affinity Designer (vector) merk ik steeds vaker dat hij moeite heeft. Ik werk vaak in grote documenten waar ik in foto bewerk en illustreer. De grootste ergenis zit hem meer in wat laggy omgeving, of laggy brushes.
Voor gamen zou ik zelf niet echt een MacOS-computer voor gebruiken, aangezien de beperkte selectie t.o.v. Windows of Linux via WINE/Proton-vertaling. Een Steam Deck (wat hier al eerder is gemeld, en ik zelf ook kan aanbevelen voor mensen die het niet erg vinden om af en toe instellingen te tweaken) is echter wel minder krachtig qua GPU kracht dan je huidige PC (in ruil voor een 40W TDP, als ik me niet vergis). Echter draait dat apparaat ook op 800p t.o.v. 1080p of hoger, dus dan win je ook deels performance mee (zeker met FSR).RoyK schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:13:
Het onderwerp gamen wat ik af en toe doet, is zoals hierboven uitgelegd ook een drempeltje. Ik wil volgend jaar naar een Mac Mini m2 over gaan, maar als de prijzen gaan stijgen begin ik te twijfelen. Ik vond de prijs / performance verhouding, met ook nog lage energie verbruik ontzettend interessant.
Een Apple Silicon-machine draait wel een stuk zuiniger inderdaad. Maar ik denk dat iedereen dat wel hier weet, for sure.
Klopt, voor Affinity moet je het weer opnieuw aankopen. Maar zijn een paar tientjes. Die zijn zakelijk en is te verwaarlozen. Verder werkt alles wat ik gebruik ook op Mac, of gebeurd in de cloud. Het enige waar ik echt iets omheen moet verzinnen is mn potje gamen, en die zijn niet in het honk van Apple beschikbaar. Daarom was ik nieuwsgierig naar ervaringen zoals Gefornce now. Ik heb die vraag geparkeerd in het andere topicHogeHoedje schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:23:
[...]
Houd er rekening mee dat je wel (opnieuw) voor MacOS een licentie moet kopen, als je overstapt van Windows naar MacOS. Kan helaas niet oordelen hoe goed performance is als je het via Parallels of een ander soort VM het gaat draaien. Affinity is sowieso naar mijn mening niet duur maar is wel een kleine kost om in het achterhoofd te houden.
[...]
Voor gamen zou ik zelf niet echt een MacOS-computer voor gebruiken, aangezien de beperkte selectie t.o.v. Windows of Linux via WINE/Proton-vertaling. Een Steam Deck (wat hier al eerder is gemeld, en ik zelf ook kan aanbevelen voor mensen die het niet erg vinden om af en toe instellingen te tweaken) is echter wel minder krachtig qua GPU kracht dan je huidige PC (in ruil voor een 40W TDP, als ik me niet vergis). Echter draait dat apparaat ook op 800p t.o.v. 1080p of hoger, dus dan win je ook deels performance mee (zeker met FSR).
Een Apple Silicon-machine draait wel een stuk zuiniger inderdaad. Maar ik denk dat iedereen dat wel hier weet, for sure.
Nieuw? Tweedehands? Hoeveel?Galvatron schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:36:
Voor weinig een full Mac mini 16GB/2TB kunnen bemachtigen. Wat een power huisje is dit ding zeg. Ben erg onder de indruk van de temperaturen. Samen met een LG Ultrafine 5K kan ik even weer vooruit.
Nieuwsgierig he 🧐 mini was paar dagen oud, 26% onder de studentenprijs in de Apple store, maar wel met volledige 2 jaar dekking.
2021: 18 oktober
2020: 13 oktober
2019: 18 oktober
[ Voor 12% gewijzigd door DBreda op 13-09-2022 10:25 ]
Ik zie jou en @RoyK daar al heel lang op wachten dus ik hoop het voor jullie.DBreda schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:21:
Nu mogen we toch wel uitkijken naar het aankomende Apple eventMet hoogstwaarschijnlijk nieuwe Mac Mini's.
2021: 18 oktober
2020: 13 oktober
2019: 18 oktober
Aan de andere kant moet de Mac Pro ook nog uitkomen, dus ben zeer benieuwd of ze echt de High End Intel gaan vervangen voor een nieuw (design) of dat het simpelweg de huidige Mini met een M2 chip wordt met daarnaast dus de Mac Studio en Mac Pro.
Ik moet zeggen dat de twijfel wel wat is toegeslagen bij mij of ik het Apple eco systeem in wil gaan. Misschien is dit gekomen omdat mijn portemonnee simpelweg wat krapper is geworden in dit tijdperk, waarin mn energie rekening bijna net zoveel kost als mijn hypotheek.Greatsword schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:27:
[...]
Ik zie jou en @RoyK daar al heel lang op wachten dus ik hoop het voor jullie.
Aan de andere kant moet de Mac Pro ook nog uitkomen, dus ben zeer benieuwd of ze echt de High End Intel gaan vervangen voor een nieuw (design) of dat het simpelweg de huidige Mini met een M2 chip wordt met daarnaast dus de Mac Studio en Mac Pro.
Overstappen naar een instap model iPhone, een leuke Mac en een Watch.. tikt het allemaal best wel aan.
Ik begin ook te spelen met het idee om een nieuwe maar zuinige PC in elkaar te zetten, die me ook kan voorzien van mijn potje gamen hier en daar. Helaas is er geen Hell let loose op de Mac
[ Voor 5% gewijzigd door RoyK op 13-09-2022 15:50 ]
Tja duur is het, ik heb zelf de MiniM1 die is voor mij snel genoeg, ook 4K videobewerken, tegen de tijd mocht dat ooit gaan komen dat ik 8K wil bewerken zien we wel verder. Ik ben van mening dat ik met de mini wel een jaar of 5-6 kan doen. En zuinig is ook nog eens, voor mij is de integratie briljant en je hoeft echt niet het duurste van het duurste om daarvan te proviteren.RoyK schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:49:
[...]
Ik moet zeggen dat de twijfel wel wat is toegeslagen bij mij of ik het Apple eco systeem in wil gaan. Misschien is dit gekomen omdat mijn portemonnee simpelweg wat krapper is geworden in dit tijdperk, waarin mn energie rekening bijna net zoveel kost als mijn hypotheek.
Overstappen naar een instap model iPhone, een leuke Mac en een Watch.. tikt het allemaal best wel aan.
Ik begin ook te spelen met het idee om een nieuwe maar zuinige PC in elkaar te zetten, die me ook kan voorzien van mijn potje gamen hier en daar. Helaas is er geen Hell let loose op de Mac
Yep, dat is waarom ik de mini wel interessant vindt. Photoshop en Affinity Designer zijn mijn 2 main programma's waarin ik werk. Photoshop trap ik regelmatig aardig op zijn staart. Met grote fotobewerkingen. Denk aan een achtergrond voor een beurstand. 12 meter breed en 3 meter hoog. Dat zijn geen prettige werkbestanden meer haha. Dan begint gewoon iedere computer wel een beetje te puffen. En met illustraties kan een document op een gegeven moment een beetje laggy worden. De irritatie zit hem dan in bijvoorbeeld een andere kwast kiezen, en de kwast afmeting veranderen. Daar begint dan een lag moment in te komen die op een werkdag knap irritant kan zijn.djeck schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:17:
[...]
Tja duur is het, ik heb zelf de MiniM1 die is voor mij snel genoeg, ook 4K videobewerken, tegen de tijd mocht dat ooit gaan komen dat ik 8K wil bewerken zien we wel verder. Ik ben van mening dat ik met de mini wel een jaar of 5-6 kan doen. En zuinig is ook nog eens, voor mij is de integratie briljant en je hoeft echt niet het duurste van het duurste om daarvan te proviteren.
Het nadeel van de Mini is dat ik een oplossing moet vinden voor een potje gamen. Want mijn huidige pc schuift door naar mn zoon. Dus die ben ik dan kwijt haha. Nvidia Now is een oplossing. Ik moet dan dealen met een klein beetje imput lag.
Anyway.. 30 watt uit de muur voor een hele computer. Dat is gewoon impressive. En dan ook nog een heel eind komen met prestaties. 16GB is wel een minimale vereiste. En het liefst nog wat meer. Dan komt een Mac mini qua aanschafprijs wel weer in een range dat ik me afvraag of ik met dat budget voor een pc moet gaan.
Het is voor mij best een dilemma
De Mac mini base model is overigens soms in de aanbieding voor nog geen 700 euro. Dat is een no-brainer als je het mij vraagt voor een heel groot publiek.
[ Voor 4% gewijzigd door RoyK op 13-09-2022 16:47 ]
pricewatch: Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 512GB ssd
Verleidelijk! Maar toch eerst nog maar eens een paar weken wachtenGreatsword schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:56:
Mooie aanbieding voor wie geen 16GB nodig heeft.
pricewatch: Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 512GB ssd
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Dit topic is voor de Mac Mini (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de MacBook Air (M1).
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.