Acties:
  • 0Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:03

Voorwoord

Van harte welkom in het iPadOS 16 beta topic! In dit topic kunnen alle zaken, die niet specifiek te herleiden zijn naar hardware gerelateerde zaken, besproken worden en mogen ervaringen gedeeld worden. Dit topic is bedoeld voor de iPadOS 16 beta software.

Voor het softwareplatform iPadOS 15 is een apart topic beschikbaar. Verder is er in het 'iOS feedback' topic de keuze gemaakt om (ook dit jaar weer) de topics voor iOS 16 en iPadOS 16 weer gescheiden te houden. Meediscussiëren over de opzet en de inhoud van de topics kan in dit iOS feedback topic.

De hardware gerelateerde topics kunnen op de volgende plekken gevonden worden: iPad mini, iPad, iPad Air en iPad Pro.

Verder. Normaliter behoren problemen en specifieke vragen horen thuis in een eigen topic. Dit maakt het makkelijker voor andere mensen met hetzelfde probleem om de oplossing te vinden of te delen. Daarnaast worden de discussies daardoor veel overzichtelijker. Er lopen dan immers niet meerdere discussies door elkaar. Echter, omdat in de beta fase veel problemen verwacht kunnen worden, is dat in dit geval nog niet nodig.

Als laatste. Heb je opmerkingen, vragen, suggesties of feedback? Stuur mij dan (bij voorkeur) een privébericht via Tweakers, of vermeld @robcoenen in je reactie op dit topic.

Belangrijkste nieuwe features

Via dit persbericht en op deze pagina toont Apple een overzicht van de meest belangrijke nieuwe features.

Zie onderstaande afbeelding voor een samenvatting:

Compatibiliteit

Nieuwe softwarefeatures zijn dit najaar beschikbaar als gratis software-update voor iPad (5e generatie en nieuwer), iPad mini (5e generatie en nieuwer), iPad Air (3e generatie en nieuwer), en alle iPad Pro-modellen.

Stage Manager - Beschikbaar op iPad Air (5e generatie), 12,9-inch iPad Pro (5e generatie) en 11‑inch iPad Pro (3e generatie).

Referentiemodus - Beschikbaar op 12,9-inch iPad Pro met Liquid Retina XDR-display en Mac-computers met Apple silicon.

Schaal instellen - Beschikbaar op iPad Air (5e generatie), 12,9-inch iPad Pro (5e generatie) en 11‑inch iPad Pro (3e generatie).

Metal 3 / MetalFX Upscaling - Beschikbaar op iPad met A13 Bionic of nieuwer.

Onderwerp naar voren halen - Beschikbaar op iPad met A12 Bionic of nieuwer.

Livetekst voor video - Beschikbaar op iPad met A12 Bionic of nieuwer. Beschikbaar voor tekst in het Chinees, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Japans, Koreaans, Oekraïens, Portugees en Spaans.

Deurdetectie - Beschikbaar op iPhone 12 Pro, iPhone 13 Pro, 12,9‑inch iPad Pro (4e en 5e generatie) en 11‑inch iPad Pro (2e en 3e generatie).

Extra bronnen

Persbericht op de Apple Newsroom
De officiële iPadOS 16 beta pagina op de website van Apple

[Voor 35% gewijzigd door robcoenen op 07-06-2022 15:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-03 18:15

Splinter Cell

AMD HD7850

Er komt een Weer app. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robcoenen
Dat mocht ook wel eens een keer :9

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:01

Aiii

何これ

Mijn hele wishlist op een na zit in deze update, beter files app, resizable windows, weather app en external displays.

Alleen de Calculator app nog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robcoenen
New software features will be available this fall as a free software update for iPad (5th generation and later), iPad mini (5th generation and later), iPad Air (3rd generation and later), and all iPad Pro models.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:26
Aiii schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:48:
Mijn hele wishlist op een na zit in deze update, beter files app, resizable windows, weather app en external displays.

Helaas komt niet alles naar de iPad Pro 2018 of 2020 dat is wel jammer.

©2004

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KarlHungus
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-03 15:25

KarlHungus

I fix the cable.

hk12nl schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:27:
[...]

Helaas komt niet alles naar de iPad Pro 2018 of 2020 dat is wel jammer.
Helaas ja. De hamvraag voor mij is - nu al een upgrade naar M1 doen, of wachten op de iPad Pro M2 die er ook wel snel zal zijn…

My name is Karl. Ich bin expert.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Oké eerste ervaring. De Apple tijdens de installatie voortgang is groter 😏

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

Dedicated AirPods knop bovenaan de settings <3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robcoenen
KarlHungus schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Helaas ja. De hamvraag voor mij is - nu al een upgrade naar M1 doen, of wachten op de iPad Pro M2 die er ook wel snel zal zijn…
Volgens de geruchten zelfs dit jaar al. Bovendien gaat de huidige al “even” mee. Persoonlijk zou ik wachten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robcoenen
Aiii schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:48:

Toen ze de weer app aangekondigde verwachtte ik direct erna de calculator. Tevergeefs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

Aan de rechterzijde is een heel stuk beeldscherm wat je momenteel niet mag gebruiken, geen idee waarom dat is. Volgens mij is het dezelfde grootte als de plek die vrij blijft aan de linkerzijde voor de iconen, dus wellicht komt het daardoor en wordt dat in een toekomstige update hopelijk gefixed, want dat is wel zonde.

Als de stage switcher aan linkerzijde weg is, dan kan het wel, dus het heeft zeker daarmee te maken.

[Voor 23% gewijzigd door Aiii op 06-06-2022 23:09]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:04
Heel vrolijk mijn iPad Pro geupdate naar iPadOS 16.. Om erna erachter te komen dat veel features alleen voor M1 chip zijn.
Werd wel echt tijd dat we eens een Weer app zouden hebben. Een calculator app mist zeker wel nog.

Vind de iPadOS 16 beta niet direct iets toevoegen zonder M1 chip features.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Loanr
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-09-2022
Lock screen is niet te modificeren zoals dat in iOS mogelijk is. Wel is het lettertype en dikte verandert op het lockscreen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KarlHungus

KarlHungus

I fix the cable.

robcoenen schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:35:
[...]

Volgens de geruchten zelfs dit jaar al. Bovendien gaat de huidige al “even” mee. Persoonlijk zou ik wachten.

[Afbeelding]
Aha, dat is inderdaad al een poosje. Ik ga anders eBay eens checken voor mooie deals voor de M1 :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:30
KarlHungus schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Altijd wachten tot het najaar. Zo goed als zeker dat de pro’s geüpdatet worden. Verschil tussen m1 air en m1 pro moet groter.

En anders wordt dan de m1 goedkoper.

Dus win win situatie.

Tenzij je hem direct nodig hebt. Dan gewoon nu kopen. :)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 14 Pro Zilver  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:35
Beta geïnstalleerd op m'n 2020 iPad Pro 11" 2nd Gen.
Weer app ziet er goed uit.

Verder weinig nieuws onder de zon uiteraard. ;)

Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL | LG OLED65CX :: Xbox Series X :: PlayStation 5 :: PSVR 2 :: Fanatec GT DD Pro 8nm | Ryzen 7 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kalkie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:07

Kalkie

NLMP

Rivanov schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:56:
Beta geïnstalleerd op m'n 2020 iPad Pro 11" 2nd Gen.
Weer app ziet er goed uit.

Verder weinig nieuws onder de zon uiteraard. ;)
Stage manager werkt dus helemaal niet op de A12Z?
Die weer app geeft hier al jaren voorspellingen die totaal anders zijn dan buienalarm/buienradar dus in mijn geval sowieso onbruikbaar ;)

XBL: KalkieNL PSN: KalkieNL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:35
Kalkie schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:59:
[...]

Stage manager werkt dus helemaal niet op de A12Z?
Die weer app geeft hier al jaren voorspellingen die totaal anders zijn dan buienalarm/buienradar dus in mijn geval sowieso onbruikbaar ;)
Nee. Stage Manager en Display Scaling werkt enkel op M1.

Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL | LG OLED65CX :: Xbox Series X :: PlayStation 5 :: PSVR 2 :: Fanatec GT DD Pro 8nm | Ryzen 7 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Geldt dat alleen voor die functies?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• robcoenen
Commendatore schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:20:
Geldt dat alleen voor die functies?
Hierbij een overzicht van alle features en bijbehorende iPad generaties.

Stage Manager - Beschikbaar op iPad Air (5e generatie), 12,9-inch iPad Pro (5e generatie) en 11‑inch iPad Pro (3e generatie).

Referentiemodus - Beschikbaar op 12,9-inch iPad Pro met Liquid Retina XDR-display en Mac-computers met Apple silicon.

Schaal instellen - Beschikbaar op iPad Air (5e generatie), 12,9-inch iPad Pro (5e generatie) en 11‑inch iPad Pro (3e generatie).

Metal 3 / MetalFX Upscaling - Beschikbaar op iPad met A13 Bionic of nieuwer.

Onderwerp naar voren halen - Beschikbaar op iPad met A12 Bionic of nieuwer.

Livetekst voor video - Beschikbaar op iPad met A12 Bionic of nieuwer. Beschikbaar voor tekst in het Chinees, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Japans, Koreaans, Oekraïens, Portugees en Spaans.

Deurdetectie - Beschikbaar op iPhone 12 Pro, iPhone 13 Pro, 12,9‑inch iPad Pro (4e en 5e generatie) en 11‑inch iPad Pro (2e en 3e generatie).

[Voor 3% gewijzigd door robcoenen op 07-06-2022 12:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenRSCA
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-03 18:56
Dus samenvattend voor mij als iPad Pro 1e generatie bezitter: ik kan wel naar iPadOS 16 gaan, maar 't ziet er eerder een puur technische upgrade uit aangezien blijkbaar al de nieuwe fancy features op hogere modellen zitten :)

Behalve dan uiteraard de weer-app ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-03 21:39
Maar kan een iPad Air 5 dus wel een extern scherm gebruiken, full screen zoals gister getoond? Of is daar dan ook de referentie modus voor nodig?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KarlHungus

KarlHungus

I fix the cable.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Aah nice, ik zit er net mee te rommelen toevallig.
Op het enkele scherm van de 12,9 is het nog een beetje “zo zo”. Morgen op kantoor eens kijken hoe het met een extern scherm werkt.

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:03
Wel leuke veranderingen. Als ik de plaatjes zie lijkt externe scherm stuk beter uit te zien.

Mijn wish list is nog een Terminal met full root access, mogelijkheid voor side loaden en ondersteuning om macos software te draaien.
Van eerste twee verwachtte ik al niet dat het er aan zou komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Weswyp
  • Nu online
Dus ik begrijp dat je met een iPad Pro A12Z een extern scherm nog altijd niet full screen kan aansturen na de update?
Vreemde beslissing. Dat is nu echt een groot gemis.

[Voor 7% gewijzigd door Weswyp op 08-06-2022 20:22]

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:41
Ik lees op iCulture dat je in iPadOS 16 de iPad niet meer als HomeKit-hub kan gebruiken. Dat valt me eigenlijk wel een beetje tegen. Een AppleTV of HomePod heb ik verder nergens voor nodig maar iPads liggen er genoeg in huis, zou eigenlijk niet eens weten welke de hub is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bomberman71
  • Laatst online: 06-02 01:37
Weswyp schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:21:
Dus ik begrijp dat je met een iPad Pro A12Z een extern scherm nog altijd niet full screen kan aansturen na de update?
Vreemde beslissing. Dat is nu echt een groot gemis.
Nope, het is de bedoeling dat je wat nieuws gaat kopen ....
Erg triest voor een 2020 device die niet zelden 1000+ euro kost, zeker als je de 12+ inch versie hebt en een storage upgrade.

En software support was meestal de Key selling point van Apple, nou nu na 2 jaar is dat ten einde want dit zijn toch echt de features die de meesten willen.
Het is ook echt een software beperking want de hardware kan het gewoon aan.
Ik heb zelf een 2018 Pro dus val ook buiten de boot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:11

alienfruit

the alien you never expected

Ik had het in een andere topic al vermeld maar tot nu toe vind ik Stage Manager erg buggy. Ik krijg vaak zwarte schermen en er zijn render artefacten te zien op het externe beeldscherm. Verder heb ik ook vaak laatste van verdwaalde scroll balken die op verkeerde plekken zitten.

Maar het idee van Stage Manager vind ik mooi. Tot nu toe had je niet veel aan je iPad als je een externe scherm gebruikte en nu begint het toch een mooie laptop vervangen te worden.

Hebben jullie daar ook last van? Ik heb het geprobeerd met een iPad Pro M1 12.9" 512gb en iPad Pro 12.9" M1 2TB in combinatie met een LG 32" beeldscherm, en een 27" inch scherm.

[Voor 16% gewijzigd door alienfruit op 12-06-2022 13:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Weswyp
  • Nu online
Bomberman71 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:06:
[...]

Nope, het is de bedoeling dat je wat nieuws gaat kopen ....
Erg triest voor een 2020 device die niet zelden 1000+ euro kost, zeker als je de 12+ inch versie hebt en een storage upgrade.

En software support was meestal de Key selling point van Apple, nou nu na 2 jaar is dat ten einde want dit zijn toch echt de features die de meesten willen.
Het is ook echt een software beperking want de hardware kan het gewoon aan.
Ik heb zelf een 2018 Pro dus val ook buiten de boot.
Als ik wat op het internet rond lees, zou het aan de hoeveelheid ram liggen dat het niet wordt geïmplementeerd. Elk beetje degelijk toestel zou toch een full HD resolutie aan moeten kunnen op een extern scherm. Dus daar kan het echt niet aan liggen.

Het is inderdaad weer een tactische keuze van Apple. Ook weer de rede dat ik enkel voor een tablet in het Apple ecosysteem zit en niet meer met de rest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bomberman71
Ja, velen roepen maar wat en praten elkaar na.

Laten we eens kijken:

- Apple werd altijd geroemd voor de efficientie en dat het veel minder RAM nodig had. Nu opeens is 4 of 6GB niet voldoende ?

- Het multitasken met allerlei windows en zelf PiP zien we al vele jaren op Android. Het OS dat zogenaamd traag en inefficient is maar daar kan het dan wel ?? En dat met een fractie van de Soc power en oudere devices die zeker niet meer RAM hebben dan een Ipad Pro om maar te zwijgen over de inefficientie.

- Men zou altijd softwarematig een app beperking kunnen doen mbt het RAM als dat echt een issue is. Ipv bijv. 4 apps kan je er dan 3 doen.

- Vraag jezelf eens af wat er gemultitasked wordt. Gaan mensen Lumafusion draaien met COD en garageband ernaast ???
Neen, je ziet documenten met een email client en de galllerij en een spotify die een deuntje draait.
99 van de 100 gevallen is er nauwelijks sprake van RAM heavy zaken.

Erg jammer allemaal. Van de meest geavanceerde Soc's met plenty of power, super Apple efficientie en superieure software en dito updates gaan we nu naar de situatie dat een 2 jaar oude Pro niet meer de meeste gewilde feature krijgt ....... Kan me niet herinneren dat Apple ooit zo'n streek eerder uithaalde.

So much for de mega lange OSupdates waar iedereen altijd prat op gaat.

• robcoenen
Bomberman71 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:48:
Kan me niet herinneren dat Apple ooit zo'n streek eerder uithaalde.
Ze hebben inderdaad wat streken uitgehaald deze WWDC.
  • De Series 3 vrolijk blijven verkopen terwijl de feature-updates aflopen dit najaar;
  • De nieuwe 13-inch MacBook Pro lanceren waarbij menig persoon zich afvraagt waar deze gepositioneerd moet worden terwijl de MacBook Air (en vorig jaar de MacBook Pro 14/16) compleet vernieuwd zijn;
  • Het afvallen van de support van toestellen waaronder de iPhone 7 (2 GB / 3GB RAM voor het Plus model incl. de A10 Fusion) daar waar een iPad met dezelfde specs wel nog feature-updates ontvangt;
  • Features achterwege laten voor +€1000,- iPads van vorig jaar
Ik ben benieuwd of ze de iPad Mini op termijn ook gaan updaten naar M1 / 8GB RAM om deze feature te ondersteunen.
robcoenen schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:18:
De nieuwe 13-inch MacBook Pro lanceren waarbij menig persoon zich afvraagt waar deze gepositioneerd moet worden terwijl de MacBook Air (en vorig jaar de MacBook Pro 14/16) compleet vernieuwd zijn;
Waarom is dit een “streek” dan?

Ik zou hem zelf nooit kopen maar als je net iets meer power wilt dan een MacBook Air maar niet de meerprijs (33% duurder) van een 14” wilt/kunt betalen is het geen verkeerd ding toch?

• robcoenen
Donstil schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:54:
[...]

Waarom is dit een “streek” dan?

Ik zou hem zelf nooit kopen maar als je net iets meer power wilt dan een MacBook Air maar niet de meerprijs (33% duurder) van een 14” wilt/kunt betalen is het geen verkeerd ding toch?
Fair. Het is niet zozeer een streek maar wel een vreemde eend in de bijt vind ik zelf. Natuurlijk is niemand verplicht deze MBP te kopen.

(Bron: MKBHD)
robcoenen schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:03:
[...]

Fair. Het is niet zozeer een streek maar wel een vreemde eend in de bijt vind ik zelf. Natuurlijk is niemand verplicht deze MBP te kopen.

(Bron: MKBHD)[Afbeelding]
Ja dat lijstje mist het punt wel een beetje, want juist die onderste 2 gaat het hier om.
Niet dat ik heb ooit zou overwegen hoor maar dat is wel het bestaansrecht van dat hele ding natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bomberman71
Vergeet ook niet het niet vermelden van de binned M2 Soc die nauwelijks winst geeft (de Soc in het basis M2 model !).
Alle feiten (benchmarks, prestaties, etc) in de presentatie waren gebaseerd op de duurdere SOC versie waar je extra voor moet betalen.
Veel mensen hadden dat niet door.

De 13" MBP M2 blijft redelijk kansloos, hoe je het ook bekijkt ... Hij wordt namelijk erg duur, zeker als je zegt dat je toch dat extra beetje power nodig hebt. Want wie maakt zich nou druk om extra power maar blijft ondertussen graag rommelen met 256GB en 8GB ??
Kortom, mensen die zich druk maken om performance doen vrijwel altijd RAM en Storage upgrades.
Doe die upgrades eens ($$$) en je kunt gaan kijken naar 14" MBP.

Iemand die professioneel on the move een extreme accu moet hebben zal toch altijd een powerbank ofzo hebben, daarmee vang je die extra accu capaciteit op.

Je moet echt gehecht zijn aan de Touchbar en het 2016 (!!!!!) design om een 13" MBP te kopen anno 2022.

[Voor 11% gewijzigd door Bomberman71 op 13-06-2022 12:26]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PrimusIP
Maar dit heeft toch niks meer met ipadOS te maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-03 21:03

Ryatzu

Nintendo FC: SW-7206-7059-7605

Ik kwam hier om te lezen naar de eerste ervaring en lees alleen maar anti apple posts.

Kan iemand ingrijpen?

Nintendo FC: SW-7206-7059-7605

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alexhooven
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10
Ryatzu schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:02:
Ik kwam hier om te lezen naar de eerste ervaring en lees alleen maar anti apple posts.

Kan iemand ingrijpen?
Dit is een ervaringtopic. Ook slechte ervaringen mogen toch? Anders is t wel erg eenzijdige censuur

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro. iPhone 14 Pro

Acties:
  • +1Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:11
alexhooven schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:21:
[...]

Dit is een ervaringtopic. Ook slechte ervaringen mogen toch? Anders is t wel erg eenzijdige censuur
Zeker mag dat! Echter vanaf 09:18 vandaag gaat het niet echt om iPadOS.

• alienfruit

alienfruit

Mijn opmerking was niet anti-Apple hoor! Stage Manager werkt alleen niet zo lekker hier

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Laten we weer ontopic gaan over all positieve en negatieve ervaringen met iPadOS 16 beta :) Discussies over andere producten of het updatebeleid van Apple zijn hier niet op hun plaats.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• robcoenen

iPad Air 5 base model lacks memory swap despite being a requirement for Stage Manager

[Voor 45% gewijzigd door robcoenen op 15-06-2022 07:35]

• robcoenen
iPadOS 16 code confirms Apple has internal mode to enable Stage Manager on older iPads

Het zal mij benieuwen maar ik verwacht dat ze het bij de 8GB+ modellen blijven houden.

• PrimusIP
“I just wonder if we will ever get to see for ourselves how Stage Manager works on non-M1 iPads to draw our own conclusions thanks to some jailbreak tool.“

Dat is wel iets inderdaad. Als Apple teveel dingen loopt tegen te houden die technisch wel kunnen werken jagen ze wel meer en meer mensen richting jailbreak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Verschillende problemen met de beta. Vandaag werd de menubalk niet geüpdatet en stond de datum nog op zaterdag 18 juni en de tijd klopte ook niet. Alleen de iPad in de slaapstand slingeren hielp.

Verder aardig wat problemen als ik mijn Magic Keyboard gebruikt in Safari. Soms wordt de letters die ik type niet opgepakt door Safari.

Hopelijk komen ze snel met een tweede beta!

[Voor 32% gewijzigd door alienfruit op 19-06-2022 13:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!
PrimusIP schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:34:
[...]

“I just wonder if we will ever get to see for ourselves how Stage Manager works on non-M1 iPads to draw our own conclusions thanks to some jailbreak tool.“

Dat is wel iets inderdaad. Als Apple teveel dingen loopt tegen te houden die technisch wel kunnen werken jagen ze wel meer en meer mensen richting jailbreak.
Nah ben benieuwd of dat wel zo is. Ken geen harde cijfers maar volgens mij is de jailbreak scène behoorlijk dood, laat staan op iPads die eventueel genoeg power hebben voor Stage Manager maar het niet krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
alienfruit schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:09:
Verschillende problemen met de beta. Vandaag werd de menubalk niet geüpdatet en stond de datum nog op zaterdag 18 juni en de tijd klopte ook niet. Alleen de iPad in de slaapstand slingeren hielp.

Verder aardig wat problemen als ik mijn Magic Keyboard gebruikt in Safari. Soms wordt de letters die ik type niet opgepakt door Safari.

Hopelijk komen ze snel met een tweede beta!
Alle twee deze bugs nog niet gehad maar een tweede beta komt deze week wel. Morgen of dinsdag is een goeie gok.

• CheopsChefren
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-03 14:24
Heeft iemand al een oploosing gevonden om spellen op de extended monitor te kunnen spelen?

[Voor 75% gewijzigd door CheopsChefren op 23-06-2022 17:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CheopsChefren
Er komt schot in hrt spelen van spellen nu op de extended monitor in beta 3. Portrait mode spellen zijn nu speelbaar, landscape spelletjes doen het nog steeds niet.
Clock widget geeft ook nog steeds de verkeerde tijd san, zelfs verkeerde datum, masr tijd zelf is wel correct. Dit ook op ios 16
Verder nog niet veel problemen.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Beetje aan het spelen geweest met m'n iPad Pro 11" M1. Niet heel spannend, Center Stage is maar matig en voor mijn gebruik meer onhandiger dan handig.

De quick notes vanuit rechtsonder is wel nice (weet niet of dat nieuw is of niet). En de Weer app, fenomenaal..

Batterij is zo prima voor een PB.

Voor mij persoonlijk niet echt een spannende update.
Notities is niet nieuw idd.

Vind beta 3 rev2 wel de matigste tot nu toe. iMessage is enorm buggy bij mij en center stage was in beta 1 veel stabieler.

Op naar de volgende beta dan maar weer.

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-03 08:49

tomic

Smexylittlebabe!

Ik loop er nog tegen aan dat hij bij een externe monitor het geluid over HDMI laten lopen.

Ik wil het geluid gewoon over de iPad hebben. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Toch maar een weblog?

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-03 22:13
ik ben aan het dubben tussen een MacAir en een iPad aanschaffen voor mijn dagelijkse werkzaamheden. Nu iPad OS zaken als stagemanager en betere support voor externe schermen heeft zou dit wel eens voldoende voor mij kunnen zijn. De iPad heeft dan als voordeel dat ik het ook makkelijker voor vermaak in kan zetten. De incidentele handeling die een echte laptop vereist kan ik dan altijd nog op mijn oude macbook uitvoeren.

Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe het verbinden met een extern bureaublad werkt icm een extern scherm. Ik gebruik daar nu de Microsoft RDP app voor. Werkt dit een beetje soepel? Wat voor resolutie kiest de iPad op het externe scherm en kan dat nog beïnvloed worden?

Ook het gebruik van MS Teams op de iPad en dan eventueel het scherm delen, bijvoorbeeld in een Teams overleg het externe bureaublad delen.

Iemand die de beta draait die dit toevallig kan testen?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• hk12nl
tomic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:43:
Ik loop er nog tegen aan dat hij bij een externe monitor het geluid over HDMI laten lopen.

Ik wil het geluid gewoon over de iPad hebben. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Hier loop ik met de huidige iOS versie ook tegenaan. Oplossing is een Bluetooth apparaat voor geluid. Maar zou het ook liever vai de iPad hebben.

©2004

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-03 08:49

tomic

Smexylittlebabe!

Het lijkt me dat geluid dat na usb-c aansluiting met hdmi NIET via de iPad kan worden afgespeeld iets wat NIET per design is. Even wachten op de volgende beta.

[Voor 13% gewijzigd door tomic op 21-07-2022 09:26]

Toch maar een weblog?

tomic schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:26:
Het lijkt me dat geluid dat na usb-c aansluiting met hdmi NIET via de iPad kan worden afgespeeld iets wat NIET per design is. Even wachten op de volgende beta.
Maar dit is in iPadOS15 ook zo toch, waarom zou dat niet bij design zijn?

Kan best dat het bij de volgende beta ineens anders is natuurlijk maar zou daar niet te hard vanuit gaan eigenlijk.

• SirLenncelot
kun je in het geluidskanaal dan niet gewoon kiezen voor iPad?

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
SirLenncelot schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:01:
ik ben aan het dubben tussen een MacAir en een iPad aanschaffen voor mijn dagelijkse werkzaamheden. Nu iPad OS zaken als stagemanager en betere support voor externe schermen heeft zou dit wel eens voldoende voor mij kunnen zijn. De iPad heeft dan als voordeel dat ik het ook makkelijker voor vermaak in kan zetten. De incidentele handeling die een echte laptop vereist kan ik dan altijd nog op mijn oude macbook uitvoeren.

Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe het verbinden met een extern bureaublad werkt icm een extern scherm. Ik gebruik daar nu de Microsoft RDP app voor. Werkt dit een beetje soepel? Wat voor resolutie kiest de iPad op het externe scherm en kan dat nog beïnvloed worden?

Ook het gebruik van MS Teams op de iPad en dan eventueel het scherm delen, bijvoorbeeld in een Teams overleg het externe bureaublad delen.

Iemand die de beta draait die dit toevallig kan testen?
Ik heb mijn MBP verkocht en een iPad Pro 11 gekocht voor werk. Ik werk ook altijd in RDP. Met externe sessies pakt ie gewoon de native resolutie op het externe bureaublad. Ik vind het een stuk praktischer omdat je ook even snel de iPad van zijn keyboard af kan pakken en rond kan lopen (als dat moet). En uiteraard goed te gebruiken na werk voor het consumeren van media.

Ik heb geen ervaring met Teams en het delen van je scherm op een iPad, gebruik ik zelf niet.

• SirLenncelot
YouTube: How Well Does Office365 Work On iPadOS 16 & Stage Manager Mode?

Conclusie in de beta: Teams werkt, behalve wanneer een andere app geopend wordt, dan stopt de video feed. Ook bij screen-share. Audio werkt wel nog.

In de video vindt hij het een groot nadeel maar bij screen-share maakt het volgens mij niet uit, dan wil je juist dat mensen je presentatie zien en niet naar de video feed kijken. Wel lastiger om even in je mail te neuzen tijdens een overleg…

• PrimusIP
SirLenncelot schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:31:
YouTube: How Well Does Office365 Work On iPadOS 16 & Stage Manager Mode?

Conclusie in de beta: Teams werkt, behalve wanneer een andere app geopend wordt, dan stopt de video feed. Ook bij screen-share. Audio werkt wel nog.

In de video vindt hij het een groot nadeel maar bij screen-share maakt het volgens mij niet uit, dan wil je juist dat mensen je presentatie zien en niet naar de video feed kijken. Wel lastiger om even in je mail te neuzen tijdens een overleg…
Kortom, als ik het zo lees is voor multitasken op de iPad de Teams app nog niet zover. Heeft wellicht wat meer tijd nodig. Als er genoeg vraag naar is komt het er vast wel ooit.

• hk12nl
Je kan op iPadOS niet het lettertype van de klok veranderen toch? Tenminste ik heb het nog niet gevonden :)

©2004

Acties:
  • +1Henk 'm!
hk12nl schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:55:
Je kan op iPadOS niet het lettertype van de klok veranderen toch? Tenminste ik heb het nog niet gevonden :)
Klopt. Dat gaan ze groots aankondigen met ipadOs17 8)7

• hk12nl
Donstil schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:18:
[...]

Klopt. Dat gaan ze groots aankondigen met ipadOs17 8)7
😂😂

Dat al die toeters en bellen nog niet kunnen ala. Maar dat lettertype is ook hier vreselijk 😅 Ik kan dit autistisch niet aan. 😂

©2004

hk12nl schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 07:27:
[...]

😂😂

Dat al die toeters en bellen nog niet kunnen ala. Maar dat lettertype is ook hier vreselijk 😅 Ik kan dit autistisch niet aan. 😂
Haha nee echt fraai is het niet.

Maar dat zijn wel van die zaken die mij dan wel eens irriteren aan Apple. Zelfde als met Widgets in iOS14 en iPadOS14. Krijgen we op de iPad een soort halve implementatie en met ipadOS15 wat het had moeten zijn.

Je zou zeggen dat een bedrijf als Apple daar dan wel net even wat dieper over nadenkt en niet met de release van beta 1 pas doorheeft wat gebruikers willen "Hee maar wacht eens even, dat lockscreen kan eigenlijk best op de iPad" 8)7

• hk12nl
Donstil schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:08:
[...]

Haha nee echt fraai is het niet.

Maar dat zijn wel van die zaken die mij dan wel eens irriteren aan Apple. Zelfde als met Widgets in iOS14 en iPadOS14. Krijgen we op de iPad een soort halve implementatie en met ipadOS15 wat het had moeten zijn.

Je zou zeggen dat een bedrijf als Apple daar dan wel net even wat dieper over nadenkt en niet met de release van beta 1 pas doorheeft wat gebruikers willen "Hee maar wacht eens even, dat lockscreen kan eigenlijk best op de iPad" 8)7
Het lijkt inderdaad net alsof ze het willen 'testen' op de iOS eerst voordat ze het jaar daarna een implementatie doen bij de iPadOS. Of ze hebben niet genoeg ontwikkel capaciteit maar dat lijkt mij toch ook gek bij een bedrijf als Apple 8)7

©2004

• Logic
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-03 17:02

Logic

SmartOS:Love at First Boot

De laatste ipad mini met de public beta zijn niet hele goeie vrienden. Sowiezo vind ik de ios16 niet heel veel toevoegen op de mini.

Ik laadt mijn mini vaak op via usb-c en mijn lg monitor. Twee keer gehad dat als ik de stekker eruit haal dat dan wifi het helemaal niet meer doet, heel gek. aan/uit zetten in control center of settings werkt dan niet, moet echt de ipad restarten (heb het bij apple gemeld)
Gisteren liep ie helemaal vast nadat ie 100% geladen was, kon hem alleen maar "hard" uitzetten. Scherm was helemaal bevroren. Laat de beta2 maar komen denk ik zo :D

If it bleeds, it can be killed!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:22
Vraag mij af of iemand dit herkend, kan er namelijk niets over vinden.
Het komt voor mij regelmatig voor dat ik op een random website in Safari op een link druk oid, de pagina laadt en vervolgens gaat Safari automatisch terug naar de vorige pagina al alsof ik op de back knop heb gedrukt. Dit gebeurd soms 1x maar kan ook 3-4x achter elkaar gebeuren op dezelfde pagina.

Heeft iemand deze ervaring ook?

Dit ervaar ik al sinds beta 1, en vandaag kan ik beta 4 daar bij schrijven.

[Voor 8% gewijzigd door joon op 28-07-2022 06:47]

• CheopsChefren
Nu met public beta 2 kunnen eindelijk de spellen gespeeld worden op de extrne monitor. Dat vind ik in ieder geval een teken dat externe monitor ondersteuning langzaam komt waar het moet zijn. En je kan tegelijkertijd op het ipad pro scherm naar een film kijken, of zelfs een ander spel opstarten of iets nuttigs doen

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Apple plans to delay iPadOS 16 by about a month and is now targeting an October release

https://twitter.com/i/web/status/1554880450270617601

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• hk12nl
Hackus schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:31:
Apple plans to delay iPadOS 16 by about a month and is now targeting an October release

https://twitter.com/i/web/status/1554880450270617601
Ben benieuwd waarom

©2004

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:53

carpebios

-1 social credit

Als je het artikel leest staat dat er gewoon
The delay of the software is due, at least in part, to an ambitious effort to overhaul the iPad’s multitasking capabilities. The update includes a feature called Stage Manager that lets users operate several tasks at the same time, resize windows and bounce between different clusters of apps.

During beta testing, the system has drawn criticism from some developers and users for its bugs, a confusing interface and lack of compatibility with most iPads. Staggering the release schedule will also allow Apple to put more engineering resources into completing iOS 16, the software update that will come included with the iPhone 14 in September.

Nu extra prikkelend en minder stuurbaar

• robcoenen
Het zou mij ook niet verbazen dat de ze iPad Pro met de M2-chip en een update van de basis iPad gezamenlijk aankondigen en uitrollen in oktober tezamen met de lancering van iPadOS 16.

Liever dat ze nu wat meer tijd nemen om de software af te maken dan het vol met bugs uit te brengen.

Persoonlijk mag Apple van mijn part helemaal afstappen van jaarlijkse release deadlines om zo wat meer tijd te krijgen om te focussen op kwaliteit i.p.v. het uitbrengen van nieuwe features.

[Voor 4% gewijzigd door robcoenen op 04-08-2022 00:15]

• hk12nl
carpebios schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:56:
[...]

Als je het artikel leest staat dat er gewoon

[...]
Dat heb ik ook gerust wel gelezen, maar ik ben meer benieuwd naar de echte reden. Ik denk zelf ook dat het meer te maken heeft met de m2 iPad zoals @robcoenen beschrijft.

©2004

Ja dat ze M2 en iPad Pro gelijk willen trekken is de voor de hand liggende conclusie natuurlijk.

Alleen ik zie niet echt in waarom ze dat zouden doen, dat bied ze verder niets want een M2 pro verkoopt toch wel.

Als ik zo naar Beta4 kijk dan moet ik nog maar zien of dit gerucht waar is ook, naar mijn idee is er daarvoor veel te weinig nieuws.

• PrimusIP
Ik ben wel benieuwd of de nieuwe niet-M iPads ook Stage manager gaan krijgen, of dat we hier een splitsing houden in de iPad functionaliteit.

• hk12nl
PrimusIP schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:48:
Ik ben wel benieuwd of de nieuwe niet-M iPads ook Stage manager gaan krijgen, of dat we hier een splitsing houden in de iPad functionaliteit.
Volgens de presentatie krijgen alleen de M1 ipads stage manager maar ik hoop ook dat het naar de oudere iPads komt.

©2004

• PrimusIP
hk12nl schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:13:
[...]

Volgens de presentatie krijgen alleen de M1 ipads stage manager maar ik hoop ook dat het naar de oudere iPads komt.
Ik bedoelde eigenlijk dat wanneer er andere iPads uitkomen (naast de iPad Pro en air), of die stage manager krijgen. Dat kun je doen door bijvoorbeeld de nieuwe pro en later de air een M2 te geven en de andere (budget) modellen een M1. Of een nieuwe inhoud geven met een A chip en die wel goed met Stage manager kan werken.

• robcoenen
PrimusIP schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk dat wanneer er andere iPads uitkomen (naast de iPad Pro en air), of die stage manager krijgen. Dat kun je doen door bijvoorbeeld de nieuwe pro en later de air een M2 te geven en de andere (budget) modellen een M1. Of een nieuwe inhoud geven met een A chip en die wel goed met Stage manager kan werken.
Ik verwacht dat die theorie misschien uit gaat komen voor de iPad mini maar voor de basis iPad zie ik dit voorlopig nog niet gebruiken. De huidige iPad mini steekt momenteel nog op 4 GB ram net als waar de voorgaande versie van de Air ook op zat. Die heeft onlangs een bump gehad naar 8 GB RAM incl. M1 en ik zou het niet vreemd vinden als ze de mini uit gaan rusten met 8 GB RAM en M1 (nog niet de M2 verwacht ik).

iPad Pro (alle modellen)
  • 2015 - iPad Pro 12.9" (gen 1) - 4 GB - A9X
  • 2016 - iPad Pro 9.7" - 2 GB - A9X
  • 2017 - iPad Pro 10.5" - 4 GB - A10X Fusion
  • 2017 - iPad Pro 12.9" (gen 2) - 4 GB - A10X Fusion
  • 2018 - iPad Pro 11" (gen 1) - 4 GB / 6 GB (1 TB modellen) - A12X Bionic
  • 2018 - iPad Pro 12.9" (gen 3) - 4 GB / 6 GB (1 TB modellen) - A12X Bionic
  • 2020 - iPad Pro 11" (gen 2) - 6 GB - A12Z Bionic
  • 2020 - iPad Pro 12.9" (gen 3) - 6 GB - A12Z Bionic
  • 2021 - iPad Pro 11" (gen 3) - 8 GB / 16 GB (1-2 TB modellen) - M1
  • 2021 - iPad Pro 12.9" (gen 5) - 8 GB / 16 GB (1-2 TB modellen) - M1
iPad Air (3e generatie en nieuwer)
  • 2019 - iPad Air (gen 3) - 3 GB - A12 Bionic
  • 2020 - iPad Air (gen 4) - 4 GB - A14 Bionic
  • 2022 - iPad Air (gen 5) - 8 GB - M1
iPad (5e generatie en nieuwer)
  • 2017 - iPad (gen 5) - 2 GB - A9
  • 2018 - iPad (gen 6) - 2 GB - A10 Fusion
  • 2019 - iPad (gen 7) - 3 GB - A10 Fusion
  • 2020 - iPad (gen 8) - 3 GB - A12 Bionic
  • 2021 - iPad (gen 9) - 3 GB - A13 Bionic
iPad mini (5e generatie en nieuwer)
  • 2019 - iPad mini (gen 5) - 3 GB - A12 Bionic
  • 2021 - iPad mini (gen 6) - 4 GB - A15 Bionic

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:13
Moet je voor iPadOS 16.1 een nieuw Beta profiel installeren?

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03 21:07
_AN schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:48:
Moet je voor iPadOS 16.1 een nieuw Beta profiel installeren?
Nee. Ik heb een update gedaan van beta 6 en ben meteen naar 16.1 gegaan.

• Winduss
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:30
Ben ook maar eens even gaan kijken hoe iPadOS 16(.1) werkt op mijn Air 4. Dit is niet de eerste keer dat ik beta software draai op een van mijn iPads maar het werkt nu allemaal wel uitzonderlijk goed.

Ik gebruik al een tijdje Vinegar om Youtube te kijken met de native media speler in Safari en het viel me op dat het nu veranderd is. Het lijkt allemaal wat overzichtelijker maar het valt me wel op dat PiP Safari laat vastlopen. Iemand meer die dit ook mee maakt?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dev beta 8 is alleen voor iOS.

Deze info is ook raar:
iPadOS 16.1 (20B5027f)
dev Beta 7

Vanaf dev 5 staat er ook geen developer beta meer vermeld bij updates.

[Voor 70% gewijzigd door Hackus op 30-08-2022 20:18]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:23
Vraag voor de mensen die IpadOS16 testen (omdat ik mijn ipad voor mn bedrijf gebruik en niet handig genoeg/de durf heb om het er al op te zetten): Ondersteund deze versie op de Ipad pro ook het volledige externe schermgebruik zonder aanvullende apps?
Ik weet dat je met IpadOS15 een externe app (bijv. Shiftscreen) nodig hebt om de scaling van een heel extern scherm te kunnen gebruiken maar vind het zonde om deze nu nog aan te schaffen daar OS16 eraan komt en ik video's zie waar hele schermen gebruikt worden.

Canon EOS RP - Canon EOS R6 MarkII - RF 24-105 F4L - RF 70-200 F4L - RF 50mm F1.8 - RF 600mm F11 - Samyang 14MM F2.8 - Samyang 85mm F1.4

• hk12nl
bakkie1985 schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:46:
Vraag voor de mensen die IpadOS16 testen (omdat ik mijn ipad voor mn bedrijf gebruik en niet handig genoeg/de durf heb om het er al op te zetten): Ondersteund deze versie op de Ipad pro ook het volledige externe schermgebruik zonder aanvullende apps?
Ik weet dat je met IpadOS15 een externe app (bijv. Shiftscreen) nodig hebt om de scaling van een heel extern scherm te kunnen gebruiken maar vind het zonde om deze nu nog aan te schaffen daar OS16 eraan komt en ik video's zie waar hele schermen gebruikt worden.
Als je een M1 ipad hebt wel. Anders niet.

©2004

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:23
hk12nl schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:09:
[...]

Als je een M1 ipad hebt wel. Anders niet.
Die heb ik :)

Canon EOS RP - Canon EOS R6 MarkII - RF 24-105 F4L - RF 70-200 F4L - RF 50mm F1.8 - RF 600mm F11 - Samyang 14MM F2.8 - Samyang 85mm F1.4

bakkie1985 schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:46:
Toevallig even een Lg monitor naar beneden gehaald om mee te testen. Werkt allemaal best wel lekker inmiddels.

Je hebt stage mode nieuw in 16.1 maar ook zonder kan je fullscreen een app op je display hebben (in dit geval Lightroom)

• CheopsChefren
Weet iemand iets over het verdere verloop met ipados 16? Al - geloof ik - 3 weken geen nieuwe update?

• robcoenen
CheopsChefren schreef op woensdag 14 september 2022 @ 06:54:
Weet iemand iets over het verdere verloop met ipados 16? Al - geloof ik - 3 weken geen nieuwe update?
Ik verwacht dat er nog wel één of meerdere versies zullen volgen alvorens de definitieve release.
Ik vermoed ook dat iPadOS 16.1 uitgebracht gaat worden met de nieuwe iPad Pro's en de basis iPad waarvoor hoogstwaarschijnlijk volgende maand een evenement plaats zal vinden.

In 20211, 2012, 2013, 2014, 2016, 2018, 2020 en 2021 heeft Apple een oktober evenement georganiseerd dus het zou niet vreemd zijn nu nogmaals een evenement te organiseren. Verder heeft Apple 2 jaar geleden gezegd binnen 2 jaar de Apple Silicon transitie af te ronden en de Mac Pro moet daarmee nog binnen nu en 2 maanden gelanceerd worden willen ze hun woord nakomen :P

• CheopsChefren
Daar ga ik dan ook maar vanuit. Maar voor zover ik weet is dit nu de allereerste keer sinds het bestaan van IpadOS dat de release candidate niet tegelijkertijd met de rc van IOS wordt gereleased.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

iPadOS Dev update 16.1 staat er bij

edit: Zelfde build als iOS: 20B5045d
:?

[Voor 44% gewijzigd door Hackus op 14-09-2022 20:05]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:39

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Vandaag weer een beta update beschikbaar. Weet iemand of dat al de RC is? Ik verwacht het niet want de update was maar 500 MB en de RC is meestal weer een heel OS download.
Hann1BaL schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:59:
Vandaag weer een beta update beschikbaar. Weet iemand of dat al de RC is? Ik verwacht het niet want de update was maar 500 MB en de RC is meestal weer een heel OS download.
Nee dit is niet de RC hoor, lijkt eerder gelijk getrokken te worden met de 16.1 beta voor de iPhone.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hann1BaL schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:59:
Waarschijnlijk dezelfde als woe avond 😉

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 16:21
funske schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:53:
Wie heeft dit al eens meegemaakt?

Op mijn iPad Pro met (IPAD PRO 12.9 SMART KEYBOARD) verspringt er sinds een dag heel de tijd een blauw kader in alle richtingen.
Herstart, geforceerd herstarten, pad uit en aan gezet, geen enkel effect!

De schakelbediening bij toegankelijkheid staat niet aan!

Kent iemand een oplossing, dit is een zeer vervelend probleem.
Bovenstaand probleem heb ik ook in het iPad 15 topic gezet. Misschien iemand hier een oplossing??

Edit:
Het probleem is opgelost.
Ik had bij Instellingen>Toegankelijkheid>Toetsenborden>Uitgebreide toetsenbordfuncties aangezet. Nadat ik hem uitgezet had werkte alles weer normaal.

[Voor 13% gewijzigd door funske op 18-09-2022 14:40]

Have Fun Funske

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nu is het weer iPadOS16 beta 9, en bij info: iPadOS 16.1 (20B5050f)gelijk aan iOS16.1

• Innocent Beks
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-09-2022
Hoi

Wat ik mij al lang afvraag is het volgende, ik heb een iPad Pro (2e generatie) en die draait al sinds de aankoop gewoon goed, als nu iPadOS 16 beschikbaar komt kan je dan het beste gewoon een update doen, of zou het een verschil maken als je eerst de hele iPad wist en een clean iPadOS 16 er op zet?
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Discussies over iOS mogen in [iOS 16] - Ervaringen & Discussie.

iPadOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen of helpen met het verkrijgen van de iPadOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook het algemeen beleid.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee