@Innocent Beks Volgens mij is het updaten van iOS/iPadOS anders dan met vroegere Windows machines waarbij er wel wat overbleef van de vorige installatie. Maar als je een goed gevoel hebt bij een Clean Install moet je dat gewoon doen natuurlijk.
Het kan soms voor problemen zorgen bij bepaalde apps of instellingen die niet goed overgezet worden, maar die kans is zo klein dat het in de praktijk mee valt.RicoK schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:25:
@Innocent Beks Volgens mij is het updaten van iOS/iPadOS anders dan met vroegere Windows machines waarbij er wel wat overbleef van de vorige installatie. Maar als je een goed gevoel hebt bij een Clean Install moet je dat gewoon doen natuurlijk.
Ik heb sinds de 5s eigenlijk altijd een backup terug gezet. Soms via iTunes en de laatste jaren eigenlijk alleen maar via iCloud.
Ik heb afgelopen weekend een iPad Mini vervangen en nu loop ik tegen het volgende…. Ben eens met een schone lei begonnen ipv over- of terugzetten. Omdat ik er toch altijd maar een paar apps op heb staan.
Maar het issue: Als ik via Safari en delen snelkoppelingen op het buroblad zet, bijvoorbeeld Tweakers.net, maakt hij er nu ineens automatisch een webapp van, zonder adresbalk. Irritant want van daaruit ging ik vaak verder. Als ik ga rondgooglen dan komt het neer op: Dat is nou eenmaal zo, geen bug maar een feature. Maar mijn oude iPad was ook iPad16 beta, en op de 14Pro werkt het zoals ik verwacht, gewoon de websites en geen Webapps. Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?
Maar het issue: Als ik via Safari en delen snelkoppelingen op het buroblad zet, bijvoorbeeld Tweakers.net, maakt hij er nu ineens automatisch een webapp van, zonder adresbalk. Irritant want van daaruit ging ik vaak verder. Als ik ga rondgooglen dan komt het neer op: Dat is nou eenmaal zo, geen bug maar een feature. Maar mijn oude iPad was ook iPad16 beta, en op de 14Pro werkt het zoals ik verwacht, gewoon de websites en geen Webapps. Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?
Yeah!!! They listened!!
Stage Manager nu ook beschikbaar voor 2018 en 2020 iPad Pro! Dus niet enkel meer voor M1 iPad Pro’s!
Stage Manager nu ook beschikbaar voor 2018 en 2020 iPad Pro! Dus niet enkel meer voor M1 iPad Pro’s!
Apple expands Stage Manager to non-M1 iPads, removes external display support from all models https://t.co/dqw6tWZGeU by @joseadorno
— 9to5Mac (@9to5mac) 27 september 2022
[Voor 22% gewijzigd door Rivanov op 27-09-2022 19:49]
Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL | LG OLED65CX :: Xbox Series X :: PlayStation 5 :: PSVR 2 :: Fanatec GT DD Pro 8nm | Ryzen 7 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)
Dit is echt top nieuws!Rivanov schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:48:
Yeah!!! They listened!!
[Twitter]

©2004
Mm ik probeer dat na te bootsen op mijn iPad (12,9 m1) maar krijg dit niet gereproduceerd. Snelkoppelingen openen in een tabblad in Safari.Dennisdn schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:30:
Ik heb afgelopen weekend een iPad Mini vervangen en nu loop ik tegen het volgende…. Ben eens met een schone lei begonnen ipv over- of terugzetten. Omdat ik er toch altijd maar een paar apps op heb staan.
Maar stiekem zou ik wel fijn vinden wat jij hebt, ik heb namelijk wat webapps thuis draaien die ik juist wel als webapp op mijn iPad zou willen.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Op macrumors schreven ze halverwege deze site heel kort dat het eraan ligt of de site een mobiel vriendelijke versie heeft.Donstil schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:31:
[...]
Mm ik probeer dat na te bootsen op mijn iPad (12,9 m1) maar krijg dit niet gereproduceerd. Snelkoppelingen openen in een tabblad in Safari.
Maar stiekem zou ik wel fijn vinden wat jij hebt, ik heb namelijk wat webapps thuis draaien die ik juist wel als webapp op mijn iPad zou willen.
https://www.macrumors.com...-home-screen-iphone-ipad/
Ik snap gewoon niet waar het verschil in zit. Omdat alle omstandigheden op de iPads en iPhone hetzelfde zijn maar toch op de ene opent hij ze als webapp en de andere gewoon als Safari.
Dus misschien dat de mobiel-vriendelijke versie én het mij op Tweakers gebeurd voldoende aanwijzingen geeft om iets voor de eigen site te bedenken. Het zit overigens niet in de optie van desktopsite of niet die op sites wordt aangeboden.
[Voor 15% gewijzigd door Dennisdn op 27-09-2022 20:48]
Hold your horses; ik begrijp dat external display support voor de niet m1 iPads niet ondersteunt wordt met stage manager. Maar kunnen straks wel de niet m1 iPads werken met een external display in volledige resolutie of zijn dit niet twee aparte dingen?Rivanov schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:48:
Yeah!!! They listened!!
[Twitter]

Ik ben het even kwijt…
©2004
Stage Manager werkt nog wel erg clunky helaas.
En het stikt van de bugs. Als je @viticci en @stroughtonsmith volgt op Twitter .. zij zjin er aardig "klaar" mee.
En het stikt van de bugs. Als je @viticci en @stroughtonsmith volgt op Twitter .. zij zjin er aardig "klaar" mee.
Stage Manager isn’t just an optional feature, it’s a preview of the future of iPad. I’m realizing that that’s just not a future I want to participate in. This is no longer an OS I enjoy, & I don’t see a way to build the apps I want to build here. Today’s beta all but confirms it
— Steve Troughton-Smith (@stroughtonsmith) 28 september 2022
It's like, at this point, I in good conscience have no idea how I'm supposed to review this software.
— Federico Viticci (@viticci) 28 september 2022
The very feature that is supposed to let you multitask between windows makes trackpad clicks do nothing. I can't review something I can't use.
[Voor 11% gewijzigd door Rivanov op 28-09-2022 08:01]
Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL | LG OLED65CX :: Xbox Series X :: PlayStation 5 :: PSVR 2 :: Fanatec GT DD Pro 8nm | Ryzen 7 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)
Nou gaan viticci en stroughtonsmith het toch lekker niet gebruiken, of ze wachten gewoon even tot het final isRivanov schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:00:
[Twitter]
[Twitter]

Hoe wil Viticci dit reviewed als het nog een beta is? Misschien moet die dat maar pas doen als de final versie er is. Snap niet dat je zoiets op Twitter gooit terwijl het nog een beta is. Geduld is een deugd.Rivanov schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:00:
[Twitter]
[Twitter]
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 14 Pro Zilver Apple Watch Series 6 Product Red Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePod Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Nou ja.. Stage Manager gaat wel van kwaad tot erger. Ze hebben nu External Display support eruit gehaald, maar alsnog is het nog buggy van alle kanten. En dit is dé feature van iPadOS 16.TheKerremenke schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:20:
[...]
Hoe wil Viticci dit reviewed als het nog een beta is? Misschien moet die dat maar pas doen als de final versie er is. Snap niet dat je zoiets op Twitter gooit terwijl het nog een beta is. Geduld is een deugd.
[Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 28-09-2022 10:25]
Ik draai momenteel iOS 16.1 public beta 2 op een iPhone 13 mini. Zijn er nog meer mensen die een battery drain ervaren?
Precies, dit soort gasten moeten gewoon lekker wachten tot het uit is en dan er wat van vinden, Apple is ze (en ons) helemaal niets verschuldigd tot die tijd.TheKerremenke schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:20:
[...]
Hoe wil Viticci dit reviewed als het nog een beta is? Misschien moet die dat maar pas doen als de final versie er is. Snap niet dat je zoiets op Twitter gooit terwijl het nog een beta is. Geduld is een deugd.
LOL. Ze mogen hun bevindingen toch wel posten..Donstil schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:49:
[...]
Precies, dit soort gasten moeten gewoon lekker wachten tot het uit is en dan er wat van vinden, Apple is ze (en ons) helemaal niets verschuldigd tot die tijd.
Ach ja, veranderingen zijn eng. Als Viticci dit erg vindt en geen geduld heeft om te wachten tot er een final versie komt die beter werkt, kan hij nog altijd aan de slag met Linux.TheKerremenke schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:20:
[...]
Je zit in het iPadOS beta topic en niet het iOS 16 beta topic, dus je zult dit elders moeten posten.Ethiron schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:40:
Ik draai momenteel iOS 16.1 public beta 2 op een iPhone 13 mini. Zijn er nog meer mensen die een battery drain ervaren?
Maar na het installeren van een nieuw OS kun je de eerste dagen wel een drain ervaren. Ikzelf ervaar geen problemen met de batterijduur op iOS 16.1.
Stage Manager vind ik een fijne feature voor een extern scherm, maar op de ipad zelf, 12.9" vind ik het nutteloos en kost het je schermruimte. Ik zie dus persoonlijk (ja iedereen is anders) niet zoveel in het toevoegen van Stage Manager op het iPad scherm voor de oudere ipads zonder de echte toegevoegde waarde op een extern scherm.
Ik vind dat ze gerust mogen klagen. iPadOS komt binnen nu en een maand uit.Rivanov schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:00:
[Twitter]
[Twitter]
(Overigens wil dat natuurlijk niet zeggen dat Apple deze functionaliteit opneemt in de eerste definitieve versie).
Maar ik lees inderdaad her en der weinig positiefs over deze nieuwe functionaliteit.
Ach, gelukkig hebben we nog de weer-app op de iPad

Ooh lol, uiteraard maar dat betekend niet dat we er automatisch ook waarde aan moeten hechten omdat ze het doen.Rivanov schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:52:
[...]
LOL. Ze mogen hun bevindingen toch wel posten..
Ze zullen het wel uitstellen naar een .2 release, prima ook.
Anyways zie ik persoonlijk het nut niet in van Stage Manager zonder externe display support. Ik snap best dat mijn iPad Pro 2018 met 4GB te licht om nog een externe display aan te sturen. Zeker een met een hoge resolute en mogelijk een scaled variant gaat dit performance issues geven, zelfs de huidige M1 Mac's hebben daar limitaties aan.
Anyways zie ik persoonlijk het nut niet in van Stage Manager zonder externe display support. Ik snap best dat mijn iPad Pro 2018 met 4GB te licht om nog een externe display aan te sturen. Zeker een met een hoge resolute en mogelijk een scaled variant gaat dit performance issues geven, zelfs de huidige M1 Mac's hebben daar limitaties aan.
Zelf sta ik er wel positief tegenover, maar ik heb geen iPad en er geen ervaring mee. Ik ben wel benieuwd hoe het op de Mac gaat uitpakken. Ik denk dat het wel positief kan zijn, maar Apple implementeert het momenteel wel heel rommelig. Ze hebben nog wel wat werk te verzetten en moeten nadenken hoe het met elkaar samenhangt, want nu voelt het bijna als een Windows release.
Met dit soort ontwikkelingen begint de iPad steeds dichter naar iets te groeien wat ooit mijn MacBook zou kunnen vervangen. Het is nu al een machine die ik laatst aan iemand heb aangeraden als opvolger van een desktop computer. Voor mijn eigen computer gebruik is dat nog een stap te ver, maar wie weet waar de iPad over drie a vijf jaar staat.
Met dit soort ontwikkelingen begint de iPad steeds dichter naar iets te groeien wat ooit mijn MacBook zou kunnen vervangen. Het is nu al een machine die ik laatst aan iemand heb aangeraden als opvolger van een desktop computer. Voor mijn eigen computer gebruik is dat nog een stap te ver, maar wie weet waar de iPad over drie a vijf jaar staat.
Deze beta (iPadOS 16.1 (20B5056e) trekt veel uit de batterij zeg, Hoop dat er snel een betere update komt.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
From Apple PR:
— Federico Viticci (@viticci) 18 oktober 2022
iPadOS 16 will be available beginning Monday, October 24.

Ppff eindelijk, ben helemaal klaar met die beta sinds juni 

is gewoon onzin, elke versie is dezelfde als iOSDonstil schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:32:
Ppff eindelijk, ben helemaal klaar met die beta sinds juni
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
RC is nu beschikbaar voor developers.
[Voor 55% gewijzigd door Donstil op 18-10-2022 19:16]
Op zich ben ik zelf maar weinig bugs tegen gekomen maar ik verwijder het profiel nu ook een poosje tot iOS17 eraan komt.
16.1 ?

iOS 16.1 RC and iPadOS 16.1 RC now available ahead of public release next week
[Voor 25% gewijzigd door Hackus op 18-10-2022 19:22]
Kan persoonlijk nog niet echt wennen aan de nieuwe stage manager functie (lees ik moet mij hier veel maar dan ook veel meer in verdiepen nog). Laatst zat ik er zelfs in 'vast'. 😂
Vind het nog wel jammer dat de pro 2018 geen extern display op volledige resolutie ondersteund. Begrijp het wel qua rekenkracht maar het is toch jammer
Vind het nog wel jammer dat de pro 2018 geen extern display op volledige resolutie ondersteund. Begrijp het wel qua rekenkracht maar het is toch jammer

©2004
Ik heb een pro. De laatste voor de M1. Is het nu al mogelijk om een extern display met maximale resolutie te gebruiken (dus full screen)?
16.1 erop gezet. Achtergrond dimt niet mee in dark mode. Pff.
Helaas. Ik zit in hetzelfde schuitje. Zou super handig zijn als ik af en toe mijn iPad op mijn extern kon aansluiten op volle resolutie.giantgiantus schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:27:
Ik heb een pro. De laatste voor de M1. Is het nu al mogelijk om een extern display met maximale resolutie te gebruiken (dus full screen)?
16.1 draait nu ook op mijn Air 3. Het enige waar ik tot nu tegenaan ben gelopen, is dat Sound Check weer aan stond voor Apple Music. Dit was trouwens ook het geval op mijn iPhone met iOS 16.1.
(Ik ben geen fan van normalisatie en hoorde meteen dat er iets niet klopte.)
(Ik ben geen fan van normalisatie en hoorde meteen dat er iets niet klopte.)
[Voor 43% gewijzigd door Commendatore op 24-10-2022 22:20]
Tip, ik ben al twee jaar iPad only. Maar irriteer me aan het feit dat je niet makkelijk een backup van al je bestanden kan maken. Totdat ik opeens het heldere idee kreeg om via de privacy portal van Apple een complete export aan te vragen van je account.
Helaas kan je de bestanden niet op een iPad downloaden omdat Apple de user agent blockt.
Gisteren had ik opeens het heldere idee om iCab https://apps.apple.com/nl...e-web-browser/id308111628 te gebruiken en de user agent te wijzigen naar Windows/Chrome. En dan werkt het opeens wel.
Dus wellicht heeft iemand er wat aan
.
Helaas kan je de bestanden niet op een iPad downloaden omdat Apple de user agent blockt.
Gisteren had ik opeens het heldere idee om iCab https://apps.apple.com/nl...e-web-browser/id308111628 te gebruiken en de user agent te wijzigen naar Windows/Chrome. En dan werkt het opeens wel.
Dus wellicht heeft iemand er wat aan

Oef, ik dacht met iPadOS 16 + StageManager + VPS de iPad in te kunnen zetten als serieuze laptop vervanger. Helaas is de (fatsoenlijke) externe display support eruit gehaald door Apple. Hopelijk komt er binnenkort een update waarmee ze dit terugbrengen…
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Welke versie van de iPad heb je? Is daar afhankelijk van of je dat krijgt. Alleen M1-iPads krijgen dat helaas.SirLenncelot schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:04:
Oef, ik dacht met iPadOS 16 + StageManager + VPS de iPad in te kunnen zetten als serieuze laptop vervanger. Helaas is de (fatsoenlijke) externe display support eruit gehaald door Apple. Hopelijk komt er binnenkort een update waarmee ze dit terugbrengen…
Een AirM1, en er zit inderdaad Stage Manager op. Maar de externe display is nog altijd die brakke 4:3 mirror van de iPad ipv de implementatie die ze in de eerste beta toonden waarbij de externe monitor in volledige resolutie en als apart beeldscherm gebruikt werd.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
External display support komt later voor de M1 en M2. Teveel bugs op dit moment.SirLenncelot schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:15:
Een AirM1, en er zit inderdaad Stage Manager op. Maar de externe display is nog altijd die brakke 4:3 mirror van de iPad ipv de implementatie die ze in de eerste beta toonden waarbij de externe monitor in volledige resolutie en als apart beeldscherm gebruikt werd.

iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 14 Pro Zilver Apple Watch Series 6 Product Red Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePod Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Zojuist iPadOS 16.1 geïnstalleerd. Gelijk zoeken naar de lock screen customization. Kan dit niet…. Dus niet eens de tijd van een dunner lettertype voorzien. En ook geen widgets. Jammer hoor.
misschien een hele stomme vraag, maar waarom ben je ipad only? Een pro kost al richting wat een macbook kost. En op een macbook kan je veel meer.Ronwiel schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:40:
Tip, ik ben al twee jaar iPad only. Maar irriteer me aan het feit dat je niet makkelijk een backup van al je bestanden kan maken. Totdat ik opeens het heldere idee kreeg om via de privacy portal van Apple een complete export aan te vragen van je account.
Dus wellicht heeft iemand er wat aan.
Ben een beetje aan het twijfelen tussen een macbook en een ipad (enige wat ik ermee doe is browsen en content kijken) dus een ipad zou prima zijn. Maar af en toe zijn sommige websites of als je echt even wat moet uitzoeken een macbook gewoon makkelijker.
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
@Flipm0de Ipad heeft bijv auto update voor alle apps. Ik hoef de verleiding niet te weerstaan om cpu en ram verbruik te checken. Meer consistentie tussen interface apps. Veiligheid, want dichtgetimmerd. Hybride device, ik pak m uit mn magic keyboard en kan op de bank lezen.
Maar goed. Neemt niey weg dat ik altijd nog twijfel en misschien nog een air m1 haal.
Maar goed. Neemt niey weg dat ik altijd nog twijfel en misschien nog een air m1 haal.
Helemaal lekker werkt die window manager nog niet als je maar één app open hebt. Alles verspringt de hele tijd bij open/sluiten, enorm irritant. Maar goed, voor een eerste versie zien we dat maar ff door de vingers.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Hier sinds de update naar 16.1 op een iPad Pro 12,9 2018 vaak last dat er geen streaming videos kunnen worden afgespeeld. (YouTube, ZiggoGo, NLZiet). Een reboot werkt vaak, maar het euvel keert snel weer terug.
Nog meer mensen met dit probleem?
Nog meer mensen met dit probleem?
Hier sinds de update naar 16.1 als ik nu een app wil wegswipen maakt hij een fotoafdruk hiervan. Is dit een nieuwe optie en kan deze uit zetten ?
Dat kan je uitzetten inderdaad_Mitchie_ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:14:
Hier sinds de update naar 16.1 als ik nu een app wil wegswipen maakt hij een fotoafdruk hiervan. Is dit een nieuwe optie en kan deze uit zetten ?
Alles staat al uit op ipad en toch doet hij het nog steedsDonstil schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:21:
[...]
Dat kan je uitzetten inderdaad
[Afbeelding]

Ervaren jullie in de Weer app ook dat deze (vrijwel) altijd opent met het navigatiedeel uitgeklapt aan de linkerzijde (wanneer iPad in landscape)? Ik heb maar één locatie (Mijn locatie). Geen grote ramp natuurlijk, maar wel een beetje irritant.
[Voor 6% gewijzigd door meesje op 29-10-2022 18:37]
@meesje nee, die ervaring heb ik niet. Het deel waar jij naar verwijst, blijft bij mij gesloten.
Heb je ook alleen ‘mijn locatie’ of ook nog andere locaties? En misschien moet ik mijn iPad maar eens opnieuw opstarten. Soms helpt dat ook bij Apple producten.RicoK schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:52:
@meesje nee, die ervaring heb ik niet. Het deel waar jij naar verwijst, blijft bij mij gesloten.

Waar vind ik die auto update voor alle apps? Op mijn iPad Air versie 16.1 update hij niet alle apps. Die moet ik weer handmatig doen.Ronwiel schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:10:
@Flipm0de Ipad heeft bijv auto update voor alle apps. Ik hoef de verleiding niet te weerstaan om cpu en ram verbruik te checken. Meer consistentie tussen interface apps. Veiligheid, want dichtgetimmerd. Hybride device, ik pak m uit mn magic keyboard en kan op de bank lezen.
@Roald1965 instellingen - app store. Wordt niet direct geïnstalleerd op het moment dat de update uitkomt. Maar dat doet Apple ook niet met ios updates als soort van veilige buffer bij bugs.
Nee, alleen mijn locatie. Maar potverdorie, zojuist de weer app nog eens geopend en daar stond dan aan de linkerzijde…..😳☹️. Bij een herstart van de weer app was de navigatiekolom verdwenen.meesje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:06:
Heb je ook alleen ‘mijn locatie’ of ook nog andere locaties? En misschien moet ik mijn iPad maar eens opnieuw opstarten. Soms helpt dat ook bij Apple producten.
Is er al bekend wanneer externe monitor support komt in iPad OS?
Dank, dat is het enige wat me serieus weerhoudt van een laptop vervangen.RicoK schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:47:
@WouterL Met iPadOS 16.2 zou het voor de iPads met M-processor mogelijk moeten gaan worden.
Bron.
Vraagje, de iPad Pro 2018, deze heeft ook video out. Maar krijgt dit model ook met een update dat de output volledig scherm weergeeft, en dus zonder letterboxing? Of is dit alleen weggelegd voor de M1 uitvoeringen en hoger? Ik doel dus niet op Stage Manager.
Add me op Stadia: Gloogle
Alleen M1Pukson schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:23:
Vraagje, de iPad Pro 2018, deze heeft ook video out. Maar krijgt dit model ook met een update dat de output volledig scherm weergeeft, en dus zonder letterboxing? Of is dit alleen weggelegd voor de M1 uitvoeringen en hoger? Ik doel dus niet op Stage Manager.
©2004
Ah das wel een bummer dan. Zag een mooie iPad Pro 2018, en hoopte dat deze dan ook full screen output zou hebben, in plaats van 4:3.
Add me op Stadia: Gloogle
Hebben meer mensen problemen met hun Pencil, in combinatie met een iPad Pro (2nd gen) en iPadOS 16?
Als ik de Pencil vastklik op de iPad verschijnt het Apple Pencil icoontje bovenaan, echter zonder het laadsymbool. In Bluetooth devices is de Pencil zichtbaar, maar ik kan niet connecten. Na enige tijd lukt het soms wel en is de Pencil verbonden en kan ik gewoon normaal schrijven. Gebruik ik de iPad of Pencil een paar minuten niet, dan disconnect deze weer en kan ik niet re-connecten. Andere bluetooth apparaten connecten prima. batterij Pencil geeft 100% aan, is dus niet leeg.
Hier en daar lees ik over soortgelijke problemen, maar zonder oplossingen of een eenduidig beeld van de oorzaak( iPadOS 16.x of defecte Pencil)
Reeds geprobeerd:
- Pencil--> vergeet dit apparaat en trachten opnieuw te pairen geeft hetzelfde probleem.
- Wissen iPad en reservekopie terugzetten.
Als ik de Pencil vastklik op de iPad verschijnt het Apple Pencil icoontje bovenaan, echter zonder het laadsymbool. In Bluetooth devices is de Pencil zichtbaar, maar ik kan niet connecten. Na enige tijd lukt het soms wel en is de Pencil verbonden en kan ik gewoon normaal schrijven. Gebruik ik de iPad of Pencil een paar minuten niet, dan disconnect deze weer en kan ik niet re-connecten. Andere bluetooth apparaten connecten prima. batterij Pencil geeft 100% aan, is dus niet leeg.
Hier en daar lees ik over soortgelijke problemen, maar zonder oplossingen of een eenduidig beeld van de oorzaak( iPadOS 16.x of defecte Pencil)
Reeds geprobeerd:
- Pencil--> vergeet dit apparaat en trachten opnieuw te pairen geeft hetzelfde probleem.
- Wissen iPad en reservekopie terugzetten.
Ik gebruik (Apple) Books om boeken te lezen op m’n iPad. Alleen verwijderd Apple soms boeken terwijl ik ze nog aan het lezen ben, iCloud synchronisatie staat aan.
Is er een manier om dat te voorkomen? Erg irritant bij vakanties!
Is er een manier om dat te voorkomen? Erg irritant bij vakanties!
Misschien een rare vraag, maar ik weet niet precies sinds wanneer ik het volgende probleem heb: als ik Youtube linkjes klik opent hij deze in de webbrowser en niet in de YT app. (En sinds ik YT premium heb en ingelogd ben in de app is dat wel wenselijk..) Ik kan nergens vinden waar ik dat kan aanpassen.
Iemand nog een tip?
Iemand nog een tip?
Jullie al aan het experimenteren met de iPadOS 16.2 public beta 3? Stage manager op een extern scherm werkt inmiddels best goed moet ik bekennen. Een 4K scherm via thunderbolt wordt wordt opeens erg nuttig. Vooral icm bijvoorbeeld een citrix omgeving; begint imo inmiddels een aardige laptop vervanger te worden.
Hobbymatig wel eens wat bezig met containers op een kubernetes host; het configureren daarvan gaat dan weer best prima via een jumphost (docker container) die ik kan bereiken middels de Blink app. Via mosh en tmux blijft in principe de sessie behouden.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Hobbymatig wel eens wat bezig met containers op een kubernetes host; het configureren daarvan gaat dan weer best prima via een jumphost (docker container) die ik kan bereiken middels de Blink app. Via mosh en tmux blijft in principe de sessie behouden.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik hoop dat iPadOS 16.2 snel komt, en dat externe monitor support volledig geïmplementeerd is zoals in de huidige beta’s. Ik draai nooit beta’s, en heb ook geen zin om er in te duiken (hoe en wat) voor die paar maand die ik nog moet wachten.
Maar ik geef toe dat ik dacht dat het al in de stable release zat. Toen dus een week geleden mijn iPad Pro 11 M2 werd bezorgd, hoopte ik meteen een extern scherm aan te sturen in extended mode (en dus niet 4:3 mirror). Dus lichte ontgoocheling…
Nu goed, even wachten nog. Maar ik kijk er erg naar uit. Ik vermoed dat m’n andere platforms (pc, MacBook, laptop van werk, Mac mini, …) ineens een stuk minder gebruikt zullen worden.
Ik kom van een iPad Air 3 naar een iPad Pro 11 met apple keyboard folio en Bluetooth muisje. En ik moet zeggen dat dit nu al heel dicht aansluit bij een laptop vervanger voor het lichtere (vooral privé) gebruik. Muziekje op in spotify, en niet al te veel willen multitasken (beetje browsen, beetje mails beantwoorden)… Werkt prima.
Vooral de keyboard folio is een game changer. Niet langer neemt je virtueel keyboard je halve scherm in, maar kan je best wel vlot typen en je iPad in full screen houden.
Met externe monitor support denk ik dat de iPad hier vaak als ‘computer’ zal gebruikt worden. Wat eigenlijk prima is. Zuinig, veilig, ‘managed’ door apple. Gewoon zorgeloos en geen maintenance…
Tuurlijk doe ik mijn pc’s of Mac mini niet weg. Er zijn best wel use cases waar ik gewoon liever achter de pc voor ga zitten. Maar eerlijk gezegd kan een gebruiker zoals mezelf (en zo zijn er best veel denk ik) het merendeel gewoon aan de iPad doen. En als je klaar bent met typen en admin bijhouden en zo, kan je de iPad van de folio afnemen en als echte tablet op de bank gebruiken.
Nu maak ik al sinds lang veel gebruik van een iPad, maar mijne nieuwe Pro met usb-c, M1 of M2 (externe monitor support) en de keyboard folio (die ook al langer bestond natuurlijk) brengen het best wel naar een nieuw niveau dat ik niet had verwacht. Kan natuurlijk ook allemaal met een iPad Air (M1, usb-c, keyboard)
USB-C is ook een game changer. Even tussendoor opladen met de laptop oplader op het werk, of 1 van de laders van de MacBook thuis of andere devices in de woonkamer… Gewoon veel minder gedoe!
Maar ik geef toe dat ik dacht dat het al in de stable release zat. Toen dus een week geleden mijn iPad Pro 11 M2 werd bezorgd, hoopte ik meteen een extern scherm aan te sturen in extended mode (en dus niet 4:3 mirror). Dus lichte ontgoocheling…
Nu goed, even wachten nog. Maar ik kijk er erg naar uit. Ik vermoed dat m’n andere platforms (pc, MacBook, laptop van werk, Mac mini, …) ineens een stuk minder gebruikt zullen worden.
Ik kom van een iPad Air 3 naar een iPad Pro 11 met apple keyboard folio en Bluetooth muisje. En ik moet zeggen dat dit nu al heel dicht aansluit bij een laptop vervanger voor het lichtere (vooral privé) gebruik. Muziekje op in spotify, en niet al te veel willen multitasken (beetje browsen, beetje mails beantwoorden)… Werkt prima.
Vooral de keyboard folio is een game changer. Niet langer neemt je virtueel keyboard je halve scherm in, maar kan je best wel vlot typen en je iPad in full screen houden.
Met externe monitor support denk ik dat de iPad hier vaak als ‘computer’ zal gebruikt worden. Wat eigenlijk prima is. Zuinig, veilig, ‘managed’ door apple. Gewoon zorgeloos en geen maintenance…
Tuurlijk doe ik mijn pc’s of Mac mini niet weg. Er zijn best wel use cases waar ik gewoon liever achter de pc voor ga zitten. Maar eerlijk gezegd kan een gebruiker zoals mezelf (en zo zijn er best veel denk ik) het merendeel gewoon aan de iPad doen. En als je klaar bent met typen en admin bijhouden en zo, kan je de iPad van de folio afnemen en als echte tablet op de bank gebruiken.
Nu maak ik al sinds lang veel gebruik van een iPad, maar mijne nieuwe Pro met usb-c, M1 of M2 (externe monitor support) en de keyboard folio (die ook al langer bestond natuurlijk) brengen het best wel naar een nieuw niveau dat ik niet had verwacht. Kan natuurlijk ook allemaal met een iPad Air (M1, usb-c, keyboard)
USB-C is ook een game changer. Even tussendoor opladen met de laptop oplader op het werk, of 1 van de laders van de MacBook thuis of andere devices in de woonkamer… Gewoon veel minder gedoe!
[Voor 6% gewijzigd door Amos_x op 26-11-2022 17:17]
Reken maar op 3e week van dec. Ik denk dat maa of di Beta 4 uitkomt.
Iemand hier nog een tip over? Ik vind het wel irritant worden dat YT linkjes in de browser worden geopend…Hann1BaL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:48:
Misschien een rare vraag, maar ik weet niet precies sinds wanneer ik het volgende probleem heb: als ik Youtube linkjes klik opent hij deze in de webbrowser en niet in de YT app. (En sinds ik YT premium heb en ingelogd ben in de app is dat wel wenselijk..) Ik kan nergens vinden waar ik dat kan aanpassen.
Iemand nog een tip?
@Hann1BaL Gewoon even Googlen……
Houd de link wat langer vast in Safari en druk op open met Youtube.
Bron: https://discussions.apple.com/thread/252988997
Ok, curveball… gebruik Edge en geen SafariRicoK schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:13:
@Hann1BaL Gewoon even Googlen……

Dat googelen viel tegen, want dat had ik al gedaan. Het rare is dat ik op mijn telefoon helemaal niets hoef te doen en dit automatisch gaat.
@Hann1BaL Oh, Ok, dat zei je er inderdaad niet bij dat je niet de Apple browser gebruikt
.
Omdat ik wel alleen Safari gebruik, kan ik verder niets proberen en je hier verder niet mee helpen. Misschien dat er een Microsoft community bestaat, net als bij Apple, waar je je vraag zou kunnen neerleggen?

Omdat ik wel alleen Safari gebruik, kan ik verder niets proberen en je hier verder niet mee helpen. Misschien dat er een Microsoft community bestaat, net als bij Apple, waar je je vraag zou kunnen neerleggen?
Klopt inderdaadRicoK schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:31:
@Hann1BaL Oh, Ok, dat zei je er inderdaad niet bij dat je niet de Apple browser gebruikt.

De vraag ligt al bij de MSFT community. Het blijft vreemd dat het op de iPhone gewoon werkt met dezelfde browser

Heel herkenbaar. Ergste is nog dat tijdens het openen van een folder het scherm verspringt na een sec ofzo waardoor ik net de verkeerde app aantick.. Het is niet fijnSirLenncelot schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:27:
Ik heb ook dat de navigatiekolom steeds open staat in de weer app. Force close, herstart, locaties eruit maakt geen verschil.
Ook heb ik dat een deel van het scherm niet wazig wordt bij het openen van een folder.
[Afbeelding]
Herkenbaar?

Is het mogelijk om een tweede ICloud account (prive) aan een ipad te hangen?
Reden hierachter is dat ik prive (nog) een Ipad Air 2 uit 2016 heb, en dat mijn werkgever mij ook een Ipad Air 2020 heeft verstrekt. Deze 2020 heeft (al) een ICloud account die aan mijn zakelijke mailadres hangt, en enige wat ik eigenlijk wil is dat de apps & backups vanaf de 2016 naar de 2020 gezet worden (dus dat ik beide accounts kan gebruiken, en de 2016 de deur uit kan doen).
Ik lees diverse verhalen dat het wel/niet kan, wellicht dat iemand hier dit (al) gedaan heeft met succes?
Reden hierachter is dat ik prive (nog) een Ipad Air 2 uit 2016 heb, en dat mijn werkgever mij ook een Ipad Air 2020 heeft verstrekt. Deze 2020 heeft (al) een ICloud account die aan mijn zakelijke mailadres hangt, en enige wat ik eigenlijk wil is dat de apps & backups vanaf de 2016 naar de 2020 gezet worden (dus dat ik beide accounts kan gebruiken, en de 2016 de deur uit kan doen).
Ik lees diverse verhalen dat het wel/niet kan, wellicht dat iemand hier dit (al) gedaan heeft met succes?
http://specs.tweak.to/5253
Hopelijk snel een stable release. Wil absoluut niet de tijd steken in het uitzoeken hoe ik in de beta terecht kan komen. Daar heb ik ook nooit nood aan gehad, omdat er nooit features waren die ik echt nu wou uitproberen.
Extended display is er daar echter wel 1 van

Hopelijk zoals je zei, ergens eind december extended monitor support. Ik wil die M2 wel eens aan het werk zetten. (en ja, 4k extra pixels 'renderen' is ook een workload voor de M2)
Ik zou kijken of je er een Familie van kunt maken, dan kun je apps en foto's enzo delen.Sjowhan schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:03:
https://support.apple.com/en-us/HT201085
Als dat lukt zou ik je persoonlijke ID niet opheffen maar er gewoon naast houden. Wellicht wissel je eens van werkgever en kun je helemaal opnieuw beginnen... En een extra iPad in huis komt altijd wel weer eens van pas.
En hopelijk binnenkort ook eens dat je de wallpaper kan veranderen met focus modes. Nu doe ik dat via een automation die getriggerd wordt door een focus mode ‘werk’, en twee wallpaper albums in de photo app (work en privé). Het staat toch altijd iets professioneler als je op het werk je iPad bovenhaalt zonder achtergrond die refereert aan je privé leven (familie, hobbies, …)
BIj het terugschakelen naar de privé focus mode pikt ‘ie de wallpaper altijd ‘slecht’ op, en komt ‘ie veel meer ingezoomd tevoorschijn dan wanneer je die zelf zou selecteren via de wallpaper settings.
Bij de focus modes op de iPhone kan je alvast de Lock Screen aanpassen aan de focus mode. Op een kleiner scherm van een iPhone is een wallpaper tussen je icoontjes ook veel minder zichtbaar.
Toch storend soms dat dit soort features niet gelijk lopen tussen iPadOS en iOS. Of zelfs nooit zullen gelijk lopen omdat Apple andere toepassingen en gebruik vermoed tussen beide platformen. iOS is zakelijk belangrijk, en iPadOS val vast wel meer onder ‘casual’ en privé apparaat vallen.
BIj het terugschakelen naar de privé focus mode pikt ‘ie de wallpaper altijd ‘slecht’ op, en komt ‘ie veel meer ingezoomd tevoorschijn dan wanneer je die zelf zou selecteren via de wallpaper settings.
Bij de focus modes op de iPhone kan je alvast de Lock Screen aanpassen aan de focus mode. Op een kleiner scherm van een iPhone is een wallpaper tussen je icoontjes ook veel minder zichtbaar.
Toch storend soms dat dit soort features niet gelijk lopen tussen iPadOS en iOS. Of zelfs nooit zullen gelijk lopen omdat Apple andere toepassingen en gebruik vermoed tussen beide platformen. iOS is zakelijk belangrijk, en iPadOS val vast wel meer onder ‘casual’ en privé apparaat vallen.
is met paar minuten gedaan https://beta.apple.com/sp/betaprogram maar verwacht voor de kerst de final versie voor publiekAmos_x schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:10:
[...]
Hopelijk snel een stable release. Wil absoluut niet de tijd steken in het uitzoeken hoe ik in de beta terecht kan komen. Daar heb ik ook nooit nood aan gehad, omdat er nooit features waren die ik echt nu wou uitproberen.
Extended display is er daar echter wel 1 vanMaar voor een aantal weken ga ik me niet in de beta channel zetten om me er daarna weer uit te krijgen.
Hopelijk zoals je zei, ergens eind december extended monitor support. Ik wil die M2 wel eens aan het werk zetten. (en ja, 4k extra pixels 'renderen' is ook een workload voor de M2)
Ik zit (inderdaad) te spelen met de Family Sharing in dit geval, maar zo te zien kan mijn Air 2 niet meer voorzien worden van IPadOS16 (https://support.apple.com/en-us/HT213411). Ik dacht even gemakkelijk ook de foto's van de Ipad te kunnen bekijken over en weer in de albums, maar dat lukt dus niet door het versieverschilDennisdn schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:12:
[...]
Ik zou kijken of je er een Familie van kunt maken, dan kun je apps en foto's enzo delen.
https://support.apple.com/en-us/HT201085
Als dat lukt zou ik je persoonlijke ID niet opheffen maar er gewoon naast houden. Wellicht wissel je eens van werkgever en kun je helemaal opnieuw beginnen... En een extra iPad in huis komt altijd wel weer eens van pas.
.
Zonder een icloud backup over te zetten weet ik geen andere optie om heen en weer te gaan (werk apparatuur is volledig Apple, privé heb ik een android toestel en dus de Ipad Air 2).
Als je nog ideeën hebt, graag!

http://specs.tweak.to/5253
Ja het kan want ik heb het zelf ook, maar je hebt dan alleen toegang tot je e-mail, agenda’s en contacten van je tweede icloud account.Sjowhan schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:03:
Ik gebruik het zelf om mijn zakelijke contacten gescheiden te houden van mijn privé contacten. De zakelijke staan in een aparte Apple ID en door deze toe te voegen als tweede account kan ik deze toch benaderen.
Wat je dus zou kunnen doen is uitloggen met je zakelijke icloud en inloggen met je privé icloud. Dan heb je toegang tot al je privé apps en gegevens.
Vervolgens ga je naar instellingen / mail / accounts en daar kun je een tweede account toevoegen voor mail, contacten en agenda. Als dat voor jou voldoende is, kun je dit zo overwegen.
En anders inderdaad family sharing wat anderen ook al suggereren.
[Voor 17% gewijzigd door Jeroen O op 02-12-2022 18:32]
is dit de update die extended display mogelijk maakt?KarlHungus schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:51:
Release candidates zijn uit.
Mijn iPad Pro 11" update perfect, mijn iPad Pro 12.9 M1 weigert al sinds gisterenavond, ondanks herstarts en herinstallatie van beta profile.[Afbeelding]
Anyway, ook maar gelijk de tvOS update gedaan, want die functioneert als woning-hub.
Yup! En inmiddels via een .ipsw de update gedraaid, extended display werkt erg nice in de korte periode dat ik er nu mee hebt gewerkt. Stage Manager lijkt ook wat beter te draaien.Amos_x schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:59:
[...]
is dit de update die extended display mogelijk maakt?
My name is Karl. Ich bin expert.
Beta release dan? Want bij mij staat er 16.1.1 ‘up to date’KarlHungus schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:55:
[...]
Yup! En inmiddels via een .ipsw de update gedraaid, extended display werkt erg nice in de korte periode dat ik er nu mee hebt gewerkt. Stage Manager lijkt ook wat beter te draaien.
Ik kijk er naar uit om die extended monitor support te testen, en zien of het iets bij draagt aan hoe ik de iPad kan inzetten.
Over stage manager zoals het nu is, ben ik niet super overtuigd. Vind het allemaal maar verwarrend. Ik activeer het af en toe, maar zet het snel genoeg terug uit aangezien ik de meerwaarde niet echt zie.
Misschien komt het beter tot z’n recht op een 12.9 inch iPad of een extern scherm. Het window gedrag is ook erg rigide.
En je kan er nog steeds niet YouTube mee gebruiken op de achtergrond, ook als ‘ie in een venster draait. Van zodra de focus op een andere app ligt, gaat YouTube meteen op pauze/stil. Zoals steeds het geval is geweest (om de premium abonnementen te kunnen verkopen uiteraard)
@Amos_x Final Beta is dit, maar je hebt sowieso 16.1.2 ipv .1 ?
16.1.1 en er staat: iPadOS is up to date. Sowieso installeer ik niet steeds alle minor releases. (updates staan op manueel). Tenzij er echt iets interessants langskomt, of een feature die ik echt wil.Hackus schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:16:
@Amos_x Final Beta is dit, maar je hebt sowieso 16.1.2 ipv .1 ?
Dinsdag ongeveer zal 16.2 wel uitkomen voor publiek.Amos_x schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:42:
[...]
16.1.1 en er staat: iPadOS is up to date. Sowieso installeer ik niet steeds alle minor releases. (updates staan op manueel). Tenzij er echt iets interessants langskomt, of een feature die ik echt wil.
Vandaag eindelijk mijn iPad Air 2022 (M1) in gebruik genomen. Hoe krijg in PiP voor elkaar bij bv Netflix? In deze app zie ik niet het PiP icoon verschijnen. Op mijn iPad 2021 kon ik daarvoor de Home knop gebruiken.
Edit: laat maar. Opgelost. Wanneer video wordt afgespeeld een kleine swipe van beneden naar boven.
Edit: laat maar. Opgelost. Wanneer video wordt afgespeeld een kleine swipe van beneden naar boven.
[Voor 36% gewijzigd door meesje op 11-12-2022 22:46]
Yup, zelfde buildnr als Beta. 20C65Splinter Cell schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:15:
iPadOS 16.2 is uit.
Even met Stage Manager op een iPad Pro met mijn Samsung 27” QHD monitor zitten spelen. Best nuttig en een soort el cheapo macOS ervaring, maar de iPad rendered niet op native resolutie van de monitor. Idee dat je naar een upscaled plaatje zit te kijken, is het soms eigenlijk full HD ?Splinter Cell schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:15:
iPadOS 16.2 is uit.
Je moet wel een muis en keyboard aansluiten voordat ie external display mode wil doen (onder display and brightness).
iMac 24" 2021 | Mac mini (M1, 2020) | iPhone 14 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 8 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 AX (XS4ALL)
Helaas heb ik nog steeds het probleem met iPadOS 16.2 dat op mijn iPad Pro 11” apps verkeerd starten. Ik zie de app over het hele scherm, maar het logo en de kleur van de app zie ik op 1/3e van het scherm aan de linkerzijde, alsof dat gedeelte in split screen draait. En als de app dan geladen is is het netjes het hele scherm.
Gezocht op veel termen, maar niks kunnen vinden. Herkennen mensen dit probleem?
Gezocht op veel termen, maar niks kunnen vinden. Herkennen mensen dit probleem?
Foutje
[Voor 98% gewijzigd door GoEV6 op 13-12-2022 21:36]
Freeforms werkt toch nog niet lekker, wijzigingen die op de iPad worden uitgevoerd zijn te zien op alle andere apparaten, wijzigingen die op de Mac worden uitgevoerd zijn dan weer niet te zien op andere apparaten.
Jammer dat het al zo snel moet mislopen met z'n leuke functie
Jammer dat het al zo snel moet mislopen met z'n leuke functie
Ik vind het allemaal maar verwarrend eigenlijk. Ze willen het simpel genoeg houden voor de huis-, tuin en keuken consument (prima, ook belangrijk vind ik!). Maar daardoor weet de meer geoefende gebruiker eigenlijk niet wat er nu echt gebeurt.
Inderdaad, is de output naar een 4K scherm nu 4K? Native? Of opgeschaalde Full HD? Ik kan het uit het beeld niet goed opmaken, maar ik vermoed dat het geschaald is.
Geef die settings dan mee in het menu, ipv nu alles zo half en half te doen.
Ook is de workflow van stage manager me totaal niet duidelijk. De iPad gaat zo wel erg ver weg van een no nonsense apparaat die bijna op gevoel en intuïtie kan bediend worden. Maar die spagaat is enkele jaren geleden al ingezet met de vorige multitasking en swiping opties.
Als ik niet te hard nadenk, lijkt het te werken, maar van zodra ik de logica van die stacks wil begrijpen en weten welk venster of app waar staat, ben ik weer het noorden kwijt. Misschien moet ik er niet te hard over nadenken, gewoon gebruiken, en dan komt het vanzelf wel. De Apple manier.
Vind het ook wel storend dat je een scherm niet zelf kan verplaatsen op het externe scherm. Dat mag met snapping, maar je kan dus niet 1 scherm opzij zetten, zonder een tweede app/scherm te openen.
En daarnaast ga je nog die hele onduidelijkheid krijgen wat betreft apps die wel of niet meerdere instances of schermen ondersteunen. Soms wel, soms niet.
In elk geval op 11 inch gebruik ik de sidebar in stage manager niet. Scherm te klein. Op een extern 4K scherm is er wel plaats voor.
Moet er duidelijk nog aan wennen. Er zit wel veel potentie in…
Inderdaad, is de output naar een 4K scherm nu 4K? Native? Of opgeschaalde Full HD? Ik kan het uit het beeld niet goed opmaken, maar ik vermoed dat het geschaald is.
Geef die settings dan mee in het menu, ipv nu alles zo half en half te doen.
Ook is de workflow van stage manager me totaal niet duidelijk. De iPad gaat zo wel erg ver weg van een no nonsense apparaat die bijna op gevoel en intuïtie kan bediend worden. Maar die spagaat is enkele jaren geleden al ingezet met de vorige multitasking en swiping opties.
Als ik niet te hard nadenk, lijkt het te werken, maar van zodra ik de logica van die stacks wil begrijpen en weten welk venster of app waar staat, ben ik weer het noorden kwijt. Misschien moet ik er niet te hard over nadenken, gewoon gebruiken, en dan komt het vanzelf wel. De Apple manier.
Vind het ook wel storend dat je een scherm niet zelf kan verplaatsen op het externe scherm. Dat mag met snapping, maar je kan dus niet 1 scherm opzij zetten, zonder een tweede app/scherm te openen.
En daarnaast ga je nog die hele onduidelijkheid krijgen wat betreft apps die wel of niet meerdere instances of schermen ondersteunen. Soms wel, soms niet.
In elk geval op 11 inch gebruik ik de sidebar in stage manager niet. Scherm te klein. Op een extern 4K scherm is er wel plaats voor.
Moet er duidelijk nog aan wennen. Er zit wel veel potentie in…
Is het eigenlijk mogelijk om YouTube in de browser te draaien (safari) en dan de focus van die app weg te halen (wat op een pc gewoon multitasking is) en YouTube op de achtergrond te laten doorgaan? Wat natuurlijk ingaat tegen het premium model van YouTube waar dat op mobiel gewoon een betalende feature is.
Aan dat soort dingen merk je wel dat iPadOS/iOS en hun apps zich toch wel anders gedragen dan bvb apps op een desktop OS. Logisch, de achtergrond en tech is anders, maar focus is wel erg belangrijk bij het draaien en weergeven van die apps.
Aan dat soort dingen merk je wel dat iPadOS/iOS en hun apps zich toch wel anders gedragen dan bvb apps op een desktop OS. Logisch, de achtergrond en tech is anders, maar focus is wel erg belangrijk bij het draaien en weergeven van die apps.
Let op:
Discussies over iOS mogen in [iOS 16] - Ervaringen & Discussie.
iPadOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen of helpen met het verkrijgen van de iPadOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook het algemeen beleid.
Discussies over iOS mogen in [iOS 16] - Ervaringen & Discussie.
iPadOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen of helpen met het verkrijgen van de iPadOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook het algemeen beleid.