Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 124 Laatste
Acties:
  • 626.586 views

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ed1703 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:21:
... Een gedeelte daarvan draagt gewoon bij aan de economie als volledig werkend persoon.
Daarnaast dragen mensen ook bij aan de economie als consument.

Soms lijkt men te denken dat de mens er voor de economie is, de economie is er voor de mens. Uiteindelijk moet met dat wat er is zo goed mogelijk worden omgegaan. Dat lijkt helaas zelden echt te lukken, misschien ook met name niet goed buiten tijden van covid-19.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 04-04-2020 17:50 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien even in een ander topic verder gaan?

Nederland op slot: maar welke prijs betalen we daarvoor?

Ik hoef niet perse te lezen dat mensen hier kiezen om voor eigen economische belangen te kiezen voor hervatting van de werkzaamheden en andere, zwakkeren en ouderen, af te schrijven.\

Dan gaan de betere patienten naar het Noorden en dan lees je dit;

https://www.omroepbrabant...an-Toon-die-ook-besmet-is
VALKENSWAARD - De berichten vanuit het UMCG in Groningen over coronapatiënt Toon Verstegen (56) uit Valkenswaard waren de voorbije dagen wisselend. “Soms ging het beter, dan weer wat slechter”, vertelt Ankie Verstegen-De Groot. In de loop van vrijdag werden de berichten almaar slechter. Ankie, eveneens in het ziekenhuis opgenomen met corona, nam via videobellen afscheid van haar stervende man. Toon overleed vrijdagavond om halfacht.

[ Voor 54% gewijzigd door Vorkie op 04-04-2020 17:57 ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:18

Agent47

I always close my contracts.

Hier aan de IJssel ook niet normaal druk. Reed er langs met de auto ( moet toch een keer tanken)

Nu lekker in de tuin op de veranda, en hier blijf ik voorlopig. Ga wel touwtje springen in de tuin voor beweging.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Agent47 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:59:
Hier aan de IJssel ook niet normaal druk. Reed er langs met de auto ( moet toch een keer tanken)

Nu lekker in de tuin op de veranda, en hier blijf ik voorlopig. Ga wel touwtje springen in de tuin voor beweging.
Compliance lijkt een stuk omlaag te zijn gegaan. Ik heb vandaag ook meerdere hoestende mensen op straat gezien, gevoelsmatig meer dan een week geleden.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:14

basvn

Breezand - NHN

ANdrode schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:56:
[...]

Compliance lijkt een stuk omlaag te zijn gegaan. Ik heb vandaag ook meerdere hoestende mensen op straat gezien, gevoelsmatig meer dan een week geleden.
denk dat het weer tijd word voor een NL-alert, en dinsdag een ´stevig´ woordje van Rutte.
morgen is het weer prachtig weer, dus genoeg mensen op straat, die alles zomaar zijn vergeten..

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
basvn schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:01:
[...]

denk dat het weer tijd word voor een NL-alert, en dinsdag een ´stevig´ woordje van Rutte.
morgen is het weer prachtig weer, dus genoeg mensen op straat, die alles zomaar zijn vergeten..
Ik zie ondertussen nieuwsberichten over politie en andere handhavers die handhavend optreden.

Daadwerkelijk boetes geven en daarvoor media-aandacht verzorgen lijkt mij ook deel van de strategie.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:S.v.p. even aandacht voor het volgende:
De discussie over de afweging van ten opzichte van de gevolgen bij corona s.v.p. in het juiste topic voeren: Nederland op slot: maar welke prijs betalen we daarvoor?

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• basvn

basvn

Breezand - NHN

ANdrode schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:03:
[...]

Ik zie ondertussen nieuwsberichten over politie en andere handhavers die handhavend optreden.

Daadwerkelijk boetes geven en daarvoor media-aandacht verzorgen lijkt mij ook deel van de strategie.
En terecht.
Mensen vergeten door een paar dagen mooi weer zomaar wat er aan de hand is.. en dat is nou net het gevaarlijke wat we moeten voorkomen.

NL-alert uitsturen met dat ze boetes geven werkt misschien nog wel beter :+

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

basvn schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:01:
[...]

Lijkt het inderdaad wel op, weer een niet zo fraai voorbeeld: https://www.bndestem.nl/b...on-lage-zwaluwe~a6bfe96c/

Af en toe vraag je je toch af hoe dom en asociaal dit soort mensen kunnen zijn..

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 04-04-2020 21:17 ]

Virussen? Scan ze hier!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 17:07
Je kan toch ook niet de illusie hebben dat heel Nederland thuis blijft? Er zullen er altijd een paar zijn.. daarvoor is geen NL-alert nodig.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

xzaz schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:21:
Je kan toch ook niet de illusie hebben dat heel Nederland thuis blijft? Er zullen er altijd een paar zijn.. daarvoor is geen NL-alert nodig.
Die illusie hebben we volgens mij ook niet, maar zoals hier boven besproken, er zijn steeds meer mensen die er losser mee om gaan. dat is nou net wat we niet kunnen gebruiken.

• Agent47

Agent47

Heel veel mensen gaan denken: m’n buren blijven binnen, dan kan ik wel naar buiten want ik werk full time. Mensen denken alleen maar aan zichzelf . Ik blijf wel in m’n tuintje en ga wel touwtje springen en yoga doen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:45
wildhagen schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:15:
[...]

Lijkt het inderdaad wel op, weer een niet zo fraai voorbeeld: https://www.bndestem.nl/b...on-lage-zwaluwe~a6bfe96c/

Af en toe vraag je je toch af hoe dom en asociaal dit soort mensen kunnen zijn..
Aan domheid is geen grens en ik vermoed dat voor een groot deel van deze mensen geldt dat bij een onderzoek naar hun ontwikkeling de conclusie is dat - als ze al ouder zijn dan een jaar of 23 - hun ontwikkeling verstoord en er sprake is van een 'beperkte ontwikkeling ten aanzien van het overzien van de gevolgen van hun daden', waar 'hun beperkte geestelijke ontwikkeling het voor het onmogelijk maken de gevolgen van hun handelen rationeel te overdenken' of teksten van gelijke strekking, zoals ik die door de jaren heen vaak tegen ben gekomen in psychiatrische en psychologische rapportages van verdachten.

Overigens viel mij vandaag tijdens een trainingsritje op dat het vooral de doelgroep-op-e-bike categorie is die ook maar niet probeert om rekening te houden met het feit dat het als je ingehaald wordt nuttig is om achter elkaar, zoveel mogelijk rechts, te gaan rijden om de afstand zo groot mogelijk te houden.
Wat me daarbij ook opviel is dat ik in elk van die gevallen dan maar tussen de auto's ging rijden om toch die afstand te creëren en ik daarbij geen enkele keer een negatieve reactie van een automobilist kreeg.

[ Voor 20% gewijzigd door StevenK op 04-04-2020 22:18 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
iamcj schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:43:
en daar helpt de 1,5 meter afstand
Klinkt leuk maar hoe wil je dat op scholen gaan doen? dat is gewoon praktisch niet te doen.

[ Voor 48% gewijzigd door CyberMania op 05-04-2020 00:22 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

xzaz schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:21:
Ik blijf zo veel mogelijk thuis, maar ga toch wel een keer of 2 in de week mountainbiken. Verder kom ik nergens, maar zeker nu de sportscholen e.d. dicht zijn is dat mijn enige manier om in serieuze beweging te blijven. Heb overwogen een fitnessapparaat aan te schaffen maar die kosten wil ik nu ook niet maken (plus je moet er de ruimte voor hebben).

Ik zoek in het weekend bewust de minder populaire trails op, draag netjes een helm, probeer zo goed en snel mogelijk anderen te (laten) passeren e.d. maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat om diverse redenen afkeuren. Het zij zo... zoals gezegd zit ik de rest van de week alleen of samen met m'n vriendin binnen, bezoek zelfs mijn alleenstaande vader niet.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• ratz
  • Laatst online: 18-10 23:18

ratz

Gadgetgeek

Het is een beetje stil geworden rondom alle vergelijkingen met de italiaanse curve en de kritiek op het RIVM over hun voorgestelde maatregelen.

Ik ben eens nagegaan hoe wij het doen t.o.v. de rest van de wereld, zeker omdat we ook een behoorlijke dosis cynisme over ons heen hebben gekregen, ook van onze zuiderburen.

De curve met de hoeveelheid doden leek mij eerlijker om te vergelijken omdat in Nederland niet iedereen getest wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pFiCptxNteil6VmSQbyTI1oAlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e9KAJs7j9eCIZEaQHX40cRXa.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast vond ik op de site van John’s Hopkins een pagina waar de wetenschappers van die instelling beoordelen of een land het lukt om de besmettingscurve af te vlakken: Nederland en België krijgen daar beide het oordeel “down”, net als Italië, Iran en China. Voor Engeland, Frankrijk, Duitsland, USA, Spanje staat het oordeel helaas nog op “up”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJZtdKqJQKTD0w01nrk4sfmxHao=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SaxhEFCvzP3ThRm4DBkJaoRb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7pYcUiZuOP1RMEQHPDMNG2xr6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzuYwa7r44ou2NNvFUpgl4wz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXxgTp4nifZlZnjCpPPhK693Ot0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hlci4sc3J0inFAQHwnHNcYNM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnMGtTPrsCPgbOKLBaICz0gEtSs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRNi0JegpzCfRhvfDyybhOhh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzo-ALxwoV5QTPmj0qJnCkcYXus=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huMs7V9VudRHpMqOUEr7Bm2Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fpc_GgWO02zD07oL6ovl1GcqxKY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mK1yDW3C4xJPPyFKCaPJK6U.jpg?f=fotoalbum_tile

Toch wel fijn om te zien dat er internationaal geoordeeld wordt dat met een “intelligente lockdown” het lukt om de besmettingscurve af te vlakken.

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-11 22:51
ratz schreef op zondag 5 april 2020 @ 01:52:
De curve met de hoeveelheid doden leek mij eerlijker om te vergelijken omdat in Nederland niet iedereen getest wordt:
Daarbij moet wel worden opgemerkt dat lang niet alle coronadoden in de officiële cijfers staan. Maar goed, dat geldt mogelijk ook voor andere landen: 'IJsberg aan coronadoden' buiten ziekenhuizen, zij staan niet in de cijfers

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-11 23:20
Heisenbug schreef op zondag 5 april 2020 @ 03:49:
[...]

Daarbij moet wel worden opgemerkt dat lang niet alle coronadoden in de officiële cijfers staan. Maar goed, dat geldt mogelijk ook voor andere landen: 'IJsberg aan coronadoden' buiten ziekenhuizen, zij staan niet in de cijfers
Dat geldt zeker voor andere landen: https://www.ad.nl/buitenl...er=https://www.google.nl/

Ik heb het idee dat in Nederland nog een poging gedaan wordt om zoveel mogelijk mee te krijgen in de statistieken. Uiteindelijk ga je het pas echt zien in de oversterfte.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Daarnaast vond ik op de site van John’s Hopkins een pagina waar de wetenschappers van die instelling beoordelen of een land het lukt om de besmettingscurve af te vlakken: Nederland en België krijgen daar beide het oordeel “down”, net als Italië, Iran en China. Voor Engeland, Frankrijk, Duitsland, USA, Spanje staat het oordeel helaas nog op “up”.
Misschien is het net veranderd maar bij Nederland en Belgie staat toch echt 'up'.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Mij lijkt nog steeds de beste maar de instroom in het ziekenhuis (en die op de ic). Die link met up en down lijkt zich te baseren op het 5 daagse gemiddeld van het aantal positieve geteste personen. Dat is in bijna alle landen (nu) nog een wat minder zeggend cijfer, zeker om landen met elkaar te vergelijken.

Het aantal doden helaas ook, dat wordt overal heel anders gemeten én het Nederlandse beleid wijkt gewoon enorm af van andere landen waardoor je die vergelijking pas achteraf kan doen obv de oversterfte.

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Toch wel fijn om te zien dat er internationaal geoordeeld wordt dat met een “intelligente lockdown” het lukt om de besmettingscurve af te vlakken.
Interessante site, maar vergeet niet dat het testbeleid erg verschilt per land.

Het testbeleid in NL is volgens mij veranderd in de afgelopen weken - van ieder verdacht persoon testen naar alleen zorgpersoneel naar alleen risicogroep en vanaf komende week gaat er meer getest worden - dus lijkt me lastig op basis van deze data conclusies te trekken.

Het aantal ziekenhuisopnames wordt regelmatig nog tot een dag of 5-6 terug gerapporteerd. Ook die data is lastig om een conclusie uit te trekken.

Het aantal doden is vermoedelijk veel meer dan gerapporteerd, dus deze data is ook niet heel betrouwbaar (maar waarschijnlijk wel het meest consistent?).

Misschien is het aantal IC opnames dan nog het meest betrouwbaar. En die data lijkt wel een gunstige trend te hebben de laatste dagen. :)

• Baldertt
Het is een beetje stil geworden rondom alle vergelijkingen met de italiaanse curve en de kritiek op het RIVM over hun voorgestelde maatregelen.

Ik ben eens nagegaan hoe wij het doen t.o.v. de rest van de wereld, zeker omdat we ook een behoorlijke dosis cynisme over ons heen hebben gekregen, ook van onze zuiderburen.

[Afbeelding]
Onderstaande manier van plotten geeft de trend (groei) goed weer imo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z83lAEqZg7600xIUwjU8DGl3fxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QFpfZvHSUgHKotgwmj635MlY.png?f=fotoalbum_large
Covid Trends: https://aatishb.com/covidtrends/

Italie en Spanje lijken de neergaande trend te hebben ingezet. US en ook Frankrijk hebben heeft zo te zien een probleem :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Baldertt op 05-04-2020 08:48 ]

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:41
Baldertt schreef op zondag 5 april 2020 @ 08:30:
[...]

[Afbeelding]
Covid Trends: https://aatishb.com/covidtrends/

Italie en Spanje lijken de neergaande trend te hebben ingezet. US en ook Frankrijk hebben zo te zien een probleem :'(
Ik zie dan graag deze grafiek met doden/x aantal inwoners. Nederland is zo ongeveer 6x kleiner dan Italië, dus onze curve hoort eigenlijk ook 6x groter te zijn. Omgekeerde voor de USA. Dan zie je dat Nederland het niet eens zo goed doet en ook nog niet op of over de piek is. De USA zit dan nog een stuk eerder in de curve.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:17

Onbekend

...

....

Ik kijk nu op die website (6,5 uur later dan jouw bericht), en daarin staat nu dat Nederland en België het oordeel UP hebben gekregen. Schijnbaar heeft een piekmoment of dalmoment van een bepaalde dag veel invloed op het oordeel daarvan.

Zelf vind ik eerlijk gezegd het eigenlijk lastig om grafiekjes te vergelijken die met absolute aantallen zieken/doden per land werken.
In de VS en VK wonen meer mensen dan hier in NL, dus ik kijk er niet vreemd van op dat daar de getallen hoger liggen. Zelf zou ik liever die grafieken als percentage (of verhouding) willen zien tussen het aantal slachtoffers en oppervlakte waarover gemeten is. Daarnaast zijn landen met een grote oppervlakte lastig te vergelijken omdat je in een gebied wel slachtoffers hebt, terwijl 1000 km verderop dat virus nog niet is aangetroffen. Bij de VS kunnen ze volgens mij beter de staten zelf noteren i.p.v. de VS als een geheel.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Onbekend schreef op zondag 5 april 2020 @ 08:43:
[...]

Zelf vind ik eerlijk gezegd het eigenlijk lastig om grafiekjes te vergelijken die met absolute aantallen zieken/doden per land werken.
In de VS en VK wonen meer mensen dan hier in NL, dus ik kijk er niet vreemd van op dat daar de getallen hoger liggen. Zelf zou ik liever die grafieken als percentage (of verhouding) willen zien tussen het aantal slachtoffers en oppervlakte waarover gemeten is. Daarnaast zijn landen met een grote oppervlakte lastig te vergelijken omdat je in een gebied wel slachtoffers hebt, terwijl 1000 km verderop dat virus nog niet is aangetroffen. Bij de VS kunnen ze volgens mij beter de staten zelf noteren i.p.v. de VS als een geheel.
Tja, een grafiek waarin de VS het (op dit moment) beter doet dan Nederland (1 op de 38.000 Amerikanen is overleden tegenover 1 op de 10.000 Nederlanders) valt niet zo goed.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Baldertt
Playa del C. schreef op zondag 5 april 2020 @ 08:42:
[...]

Ik zie dan graag deze grafiek met doden/x aantal inwoners. Nederland is zo ongeveer 6x kleiner dan Italië, dus onze curve hoort eigenlijk ook 6x groter te zijn. Omgekeerde voor de USA. Dan zie je dat Nederland het niet eens zo goed doet en ook nog niet op of over de piek is. De USA zit dan nog een stuk eerder in de curve.
Goed punt, dat zou een mooie toevoeging zijn!
Wat je wel goed kunt zien in deze grafiek is dat de trend voor Italie en Spanje neerwaarts is (daar ging het mij eigenlijk om).

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:41
Heb voor een vergelijking per miljoen inwoners een goede link gevonden. Staan wel meer interessante lijsten en grafieken.
https://ourworldindata.or...-covid-deaths-per-million

Edit. Frankrijk is op de laatste weergave van 4 april weggevallen. Met de slider kun je elke datum bekijken en dan is ook Frankrijk diep rood.
Verder meenemen dat Rusland en de VS de doden dus flink kunnen uitsmeren over het grote gebied en aantallen mensen. Er zijn daar wel hotspots, waar het erger is dan in Nederland.

Niet dat het meteen onze schuld is, maar door de hoge bevolkingsdichtheid doet Nederland het ook niet zo goed op papier.

[ Voor 54% gewijzigd door Playa del C. op 05-04-2020 09:00 ]

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:06
Onbekend schreef op zondag 5 april 2020 @ 08:43:
[...]
Hier het aantal overledenen per miljoen inwoners van een aantal landen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2SRn1E7i6T5CZn80EQTdT9g4LQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nouj4xeoxiR6kZaWEmkmoLe8.png?f=fotoalbum_large
De hoeveelheid overledenen in Nederland van de afgelopen dagen zal met de cijfers van vanmiddag hoger worden. Dit geldt met name voor de laatste dag in dit overzicht, 3 april.

Zoals je ziet doen we het nog steeds slechter dan Italië.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Baldertt
Playa del C. schreef op zondag 5 april 2020 @ 08:55:
Heb voor een vergelijking per miljoen inwoners een goede link gevonden. Staan wel meer interessante lijsten en grafieken.
https://ourworldindata.or...-covid-deaths-per-million

Edit. Frankrijk is op de laatste weergave van 4 april weggevallen. Met de slider kun je elke datum bekijken en dan is ook Frankrijk diep rood.
Verder meenemen dat Rusland en de VS de doden dus flink kunnen uitsmeren over het grote gebied en aantallen mensen. Er zijn daar wel hotspots, waar het erger is dan in Nederland.

Niet dat het meteen onze schuld is, maar door de hoge bevolkingsdichtheid doet Nederland het ook niet zo goed op papier.
Ik hoop dat ik een foutje heb gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFEbG3OKmPL2TlhQWGESODsL-xA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oPOqZjoaCOdHHCUQ1UNMfCJ5.png?f=fotoalbum_large

edit: US toegevoegd (lichtblauw linksonder in de grafiek)

[ Voor 11% gewijzigd door Baldertt op 05-04-2020 09:58 ]

• Onbekend

Onbekend

...

alexbl69 schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:33:
[...]

[Afbeelding]
De hoeveelheid overledenen in Nederland van de afgelopen dagen zal met de cijfers van vanmiddag hoger worden. Dit geldt met name voor de laatste dag in dit overzicht, 3 april.

Bedankt, dit is een veel overzichtelijker lijstje. :)

In absolute getallen doet Nederland het flink slechter. Maar als je kijkt naar de verschillen t.o. de vorige dag lijkt het een stuk beter. Als dit zo een weekje doorzet, zou Nederland het er een stuk beter doen.

• GAIAjohan
  • Nu online
alexbl69 schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:33:
[...]

[Afbeelding]

En zoals jij ook zal begrijpen is het een vergelijking die slaat als een tang op een varken doordat er een flink verschil is in bevolkingsdichtheid.
Hoe groter de bevolkingsdichtheid, hoe groter de kans op verspreiding.
Zou je alleen Lombardije nemen dan is de vergelijking prima. Ongeveer dezelfde bevolkingsdichtheid.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
GAIAjohan schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:44:
...
En zoals jij ook zal begrijpen is het een vergelijking die slaat als een tang op een varken doordat er een flink verschil is in bevolkingsdichtheid.
Hoe groter de bevolkingsdichtheid, hoe groter de kans op verspreiding.
...
Dat is alleen het geval als een hogere bevolkingsdichtheid ook zou impliceren dat er meer, verschillende, contacten binnen de bevolking zijn, dat hoeft niet zo te zijn (tenzij de bevolkingsdichtheid zo hoog is dat het onmogelijk is op enig moment meer dan ~2m afstand te hebben van een ander)

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 05-04-2020 09:50 ]

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Baldertt schreef op zondag 5 april 2020 @ 08:30:

[...]

Italie en Spanje lijken de neergaande trend te hebben ingezet. US en ook Frankrijk hebben heeft zo te zien een probleem :'(
Nederland/Belgie gaan ook prima in deze grafiek: de het is een gemiddelde over de laatste week. De trend is duidelijk doorbroken, en dit zijn ook nog eens de doden, wat een flinke vertraging heeft tov besmetting/opname/IC. Wat dit volgens mij vooral laat zien is dat hoe eerder (tov aantal doden) je maatregelen neemt, hoe beter. Zeker in gebieden met een hoge bevolkingsdichtheid is de verspreidingsgraad enorm, en betekent 10 dagen wachten wellicht 10x zoveel gevallen. Als je daarmee je zorgsysteem overbelast betekent dat ook nog eens nog veel meer dan 10x zoveel doden.

• Jean-Bob
Vergelijken van cijfers slaat mijns inziens (in dit stadium) nergens op. Het zal voor sommigen wellicht een manier zijn om met de onzekerheid om te gaan die ons allemaal raakt, maar de enige maat die op dit moment belangrijk is, is de druk op de ziekenhuizen en met name de intensive care.

• GAIAjohan
  • Nu online
begintmeta schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:49:
[...]

Dat is alleen het geval als een hogere bevolkingsdichtheid ook zou impliceren dat er meer, verschillende, contacten binnen de bevolking zijn, dat hoeft niet zo te zijn.
De kans daarop is veel groter. Het is bovendien niet voor niets dat juist in steden de uitbraken gigantisch zijn, of de uitbraken geïnitieerd worden bij samenkomsten.

Ga jij in de woestijn wonen, is de kans klein dat je überhaupt mensen tegenkomt.
Ga je in Brabant carnaval vieren, naar kerkdiensten of voor mijn part naar Wall street is de kans groter dat je sowieso mensen tegenkomt, zelfs al heb je er niet een innige band mee, de kans op verspreiding is groter.

Als je bovendien opgehokt zit in appartementen is kans op verspreiding binnen zo'n appartementencomplex ook gewoon aanwezig. Ziehier het gevaar van een grotere bevolkingsdichtheid.

Als jij in de hak van Italië woont is de kans veel kleiner dat je met veel mensen in aanraking komt dan in Noord Italië.

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 05-04-2020 09:58 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
GAIAjohan schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:55:
...
De kans daarop is veel groter.
...
Ik zou het verschil tussen NL en Italië dan op zich wel wat exacter gekwantificeerd willen zien, de bevolkingsdichtheid, in ieder geval als de oppervlakte die gemiddeld wordt te groot wordt (zoals bijvoorbeeld bij landelijke of provinciale inwoners/m2), is een te slechte proxymaat zou ik zeggen. Zoals je ook al aangeeft, hoe men woont heeft invloed, en verder ook hoe men met elkaar omgaat, wat men doet, hoeveel afstand men normaalgesproken van elkaar houdt... En ook in het zuiden kent Italie grote bevolkingsconcentraties (b.v. Napels ~8100inwoners/m[sup]2[sup], dat is hoger dan bijvoorbeeld Amsterdam (is de kans om geïnfecteerd te worden in Napels dan recht evenredig groter of is het bijvoorbeeld een kwadratische of andere functie? Is de kans in Parijs dan bijvoorbeeld weer drie keer zo groot als die in Napels, de kans in Seoel 3 keer zo groot dan die in Amsterdam? ).

Hoe dan ook ben ik het er natuurlijk ook gezien het bovenstaande mee eens dat je die cijfers gewoon niet goed op die manier met elkaar kan vergelijken, alleen niet noodzakelijk zo direct gebaseerd op een verschil in bevolkingsdichtheid.

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 05-04-2020 10:27 ]

• Agent47

Agent47

En toch weer leeghoofden in Brabant en in Gelderland die bij elkaar komen en dicht op elkaar Dansen. Bron: AD.nl

• Onbekend

Onbekend

...

Jean-Bob schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:52:
Vergelijken van cijfers slaat mijns inziens (in dit stadium) nergens op. Het zal voor sommigen wellicht een manier zijn om met de onzekerheid om te gaan die ons allemaal raakt, maar de enige maat die op dit moment belangrijk is, is de druk op de ziekenhuizen en met name de intensive care.
Het is net met wat voor reden je naar die cijfers kijkt.

Ik gebruik de cijfers om te kijken hoever de genomen maatregelen helpen om de virusverspreiding te beperken. Aan de hand daarvan kan je kijken of de maatregelen strakker moeten, of dat ze voor nu prima zijn.

Aan de huidige bezetting van intensive care en ziekenhuisbedden heb je totaal niks aan als je niet weet wat je morgen en overmorgen aan patiënten erbij krijgt. Pas als je dat weet kan je kijken naar de IC, en vooraf inschatten hoeveel bedden en zorgpersoneel je nodig hebt.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-11 23:36
@GAIAjohan @begintmeta
En als je het aantal doden per land nu zou delen door de bevolkingsdichtheid? (doden / inwoners/km²) Dan krijg je een getal dat rekening houdt met de bevolkingsdichtheid (over een gans land dan wel)

Nederland : 4,1017
Italië : 70,9227
Spanje : 114,2653
Duitsland : 5,6667
België : 3,8179
VS : 224,3636

bron voor de bevolkingsdichtheid
bron voor de doden : spreadsheet van @alexbl69 voor België

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Jean-Bob
Onbekend schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:27:
[...]

Het is net met wat voor reden je naar die cijfers kijkt.

Ik gebruik de cijfers om te kijken hoever de genomen maatregelen helpen om de virusverspreiding te beperken. Aan de hand daarvan kan je kijken of de maatregelen strakker moeten, of dat ze voor nu prima zijn.

Aan de huidige bezetting van intensive care en ziekenhuisbedden heb je totaal niks aan als je niet weet wat je morgen en overmorgen aan patiënten erbij krijgt. Pas als je dat weet kan je kijken naar de IC, en vooraf inschatten hoeveel bedden en zorgpersoneel je nodig hebt.
Ja ik doelde op de vergelijkingen tussen landen.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Arator schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:33:
@GAIAjohan @begintmeta
En als je het aantal doden per land nu zou delen door de bevolkingsdichtheid? (doden / inwoners/km²) Dan krijg je een getal dat rekening houdt met de bevolkingsdichtheid (over een gans land dan wel)
...
Ik denk dus om eerdergenoemde redenen niet dat dat erg zinvol is.

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:28
Coronavirus: Why Dutch lockdown may be a high-risk strategy

The Netherlands has tried to adopt an "intelligent lockdown", but the infection is spreading rapidly and it has one of the world's highest mortality rates from the pandemic.
https://www.bbc.com/news/...t_custom1=%5Bpost+type%5D

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Vandaag, maar met voorbehoud want het zijn zondag cijfers. In België meer mensen die het ziekenhuis verlaten dan opgenomen zijn ( het aantal doden stijgt wel nog steeds ;( )
Dagelijkse cijferupdate van het Nationaal Crisiscentrum
Het Nationaal Crisiscentrum heeft zijn dagelijkse update van de cijfers gegeven:

In de voorbije 24 uur zijn er 164 nieuwe sterfgevallen gemeld. Gisteren werden er nog 140 overlijdens gemeld. In totaal zijn nu 1.447 coronapatiënten overleden in België.
De voorbije 24 uur werden er 1.260 nieuwe besmettingen geregistreerd.
Er liggen nu in totaal 5.735 mensen in het ziekenhuis die besmet zijn met het coronavirus. Dat is een toename van 499 patiënten. Het aantal nieuwe ziekenhuisopnames lijkt zich de afgelopen dagen te stabiliseren, met elke dag tussen de 500 en 600 nieuwe opnames.
Van de mensen die in het ziekenhuis opgenomen werden, liggen 1.261 mensen op intensieve zorg, een toename met 16 patiënten. Daarmee is nu iets meer dan de helft van de beschikbare ic-bedden bezet.
De voorbije 24 uur mochten 504 mensen het ziekenhuis verlaten. Dat ligt ook in de lijn van de afgelopen dagen
Voor het eerst zijn er dus meer mensen ontslagen uit het ziekenhuis dan dat er opgenomen zijn.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Tomsworld schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:32:
Vandaag, maar met voorbehoud want het zijn zondag cijfers. In België meer mensen die het ziekenhuis verlaten dan opgenomen zijn ( het aantal doden stijgt wel nog steeds ;( )

[...]
Doden ijlen enige tijd dus dat is niet verwonderlijk. Maakt het niet minder tragisch maar aantal opgenomen mensen is de beste graadmeter.

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
TrailBlazer schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:39:
[...]

Doden ijlen enige tijd dus dat is niet verwonderlijk. Maakt het niet minder tragisch maar aantal opgenomen mensen is de beste graadmeter.
Moeilijk te vergelijken omdat alle landen dit anders doen. Nederland bijvoorbeeld neemt veel patitienten niet op die belgie wel opneemt en die vervolgens dikwijls sterven. Frankrijk doet ook weer anders net als duitsland, spanje,... laat staan een land als de VS.

• k995
Tabel uit google data van de vermindering die ze kunnen traceren

https://www.gstatic.com/c...BE_Mobility_Report_en.pdf

https://www.gstatic.com/c...NL_Mobility_Report_en.pdf

https://www.gstatic.com/c...IT_Mobility_Report_en.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Wcx4bSFfYxRXmUVXm0JRr2eYRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xfSOghb0EbVwXTLNPuswu2Vk.png?f=fotoalbum_large

Kan je toch mooi zien hoe de verschillende en streng vs minder streng effect hebben.

thx to https://www.reddit.com/user/Handwerpen/

[ Voor 3% gewijzigd door k995 op 05-04-2020 13:10 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Tomsworld schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:32:

[...]
De doden lopen enkele weken achter op de ziekenhuisopnames. Dus als er nu minder opnames komen, dan daalt het aantal doden vanzelf.

March of the Eagles

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:00

[Afbeelding]
Maar hierin vergelijk je een land met 11.5 miljoen inwoners (België) met een land met 330 miljoen inwoners (Amerika). Niet echt een eerlijke vergelijking om dan het absolute aantal doden te vergelijken.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het is uiteindelijk vooral interessant hoe de afname in verplaatsingen heeft geresulteerd in een afname in besmettingen. Als 80% minder verplaatsingen maar een klein extra effect heeft in de afname van het aantal besmettingen tov 40% minder verplaatsing is het misschien niet de moeite waard.

• alexbl69
  • Laatst online: 11:06
TrailBlazer schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:37:
[...]

Het is uiteindelijk vooral interessant hoe de afname in verplaatsingen heeft geresulteerd in een afname in besmettingen. Als 80% minder verplaatsingen maar een klein extra effect heeft in de afname van het aantal besmettingen tov 40% minder verplaatsing is het misschien niet de moeite waard.
En dat is dus volledig afhankelijk van het gedrag van mensen. Zolang de 1,5mtr en de overige aanbevelingen gerespecteerd worden is het verschil tussen de beperkte en de totale lockdown nihil. Dus zolang we 'ons' gedragen mogen we buiten spelen :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:29
alexbl69 schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:49:
Zolang de 1,5mtr en de overige aanbevelingen gerespecteerd worden is het verschil tussen de beperkte en de totale lockdown nihil. Dus zolang we 'ons' gedragen mogen we buiten spelen :).
En naar de bouwmarkt of een ijsje en/of maaltijd afhalen, waarmee je een hoop ondernemers in deze moeilijke tijden helpt het hoofd boven water te houden. Een volledige lockdown is ook het vrijwel geheel bevriezen van de niet noodzakelijke uitgaven, dan is een diepe recessie vanzelfsprekend.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-11 19:42
hoevenpe schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:53:
[...]

En naar de bouwmarkt of een ijsje en/of maaltijd afhalen, waarmee je een hoop ondernemers in deze moeilijke tijden helpt het hoofd boven water te houden. Een volledige lockdown is ook het vrijwel geheel bevriezen van de niet noodzakelijke uitgaven, dan is een diepe recessie vanzelfsprekend.
Zouden de mensen die naar de bouwmarkt gaan of een ijsje gaan halen het doen om de ondernemers te helpen? Ik merk vooral dat sommige mensen zich zielig vinden en menen het recht te hebben om naar buiten te gaan, want 'het mag toch?'.Ik vind de regels in Nederland niet eenduidig en mensen maken daar gebruik van. Het feit dat je alleen voor een frisse neus of een noodzakelijke boodschap naar buiten 'mag' wordt heel snel vergeten.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:52

codex

Geen OpenAI agent :)

We testen gewoon weinig in Nederland. Dat is een keuze, los van of het verstandig is.

Als echter blijkt dat onze methode achteraf het snelste herstel van de economie en herd immunity bewerkstelligd heeft dan ineens heeft Nederland het wel goed gedaan.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

reemprive schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:58:
[...]

We testen gewoon weinig in Nederland. Dat is een keuze, los van of het verstandig is.
Is het een keuze? Ik dacht dat we de testcapaciteit gewoon niet hadden.

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-11 21:22
waar komt het verschil tussen de cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCSP) en van de stichting NICE vandaan?
bijv. gisteren 1360 vs 1241 (mogelijk onvolledig)

Het RIVM gebruikt NICE als bron in hun publicaties. Dat lijkt me betrouwbaarder? LCSP is bovendien een nieuw systeem dat misschien wat dubbeltellingen heeft?

• hoevenpe
Jackssonss schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:56:
Het feit dat je alleen voor een frisse neus of een noodzakelijke boodschap naar buiten 'mag' wordt heel snel vergeten.
Zolang de regering het niet verbied is het 'slechts' een dringend verzoek: het mag duidelijk zijn dat de bouwmarkt of ijssalon geen 'noodzakelijke boodschappen' zijn en door ze open te houden mag je daar 'gewoon' heen mits je 1,5m afstand houdt.

Uit de laatste peiling van Maurice de Hond blijkt dat Nederland na drie weken al 'lockdown-moe' begint te worden, een nipte meerderheid wil de maatregelen versoepelen. Onder 35 jaar en jonger is dat zelfs 60% net als onder de VVD, D66, CDA en FvD achterban. Alleen bij 50+, PVV en SP is de behoefte naar minder strikte regels laag.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Zouden de mensen die naar de bouwmarkt gaan of een ijsje gaan halen het doen om de ondernemers te helpen? Ik merk vooral dat sommige mensen zich zielig vinden en menen het recht te hebben om naar buiten te gaan, want 'het mag toch?'.Ik vind de regels in Nederland niet eenduidig en mensen maken daar gebruik van. Het feit dat je alleen voor een frisse neus of een noodzakelijke boodschap naar buiten 'mag' wordt heel snel vergeten.
Ik ben zo iemand die naar de bouwmarkt gaat :Y En dat doe ik niet omdat ik mijzelf zielig vindt, maar omdat ik wat spullen nodig heb om te klussen, in/rondom huis. Hierbij neem ik de 1,5 meter regel in acht, en zorg ik er voor dat mijn bezoek zo kort/efficiënt mogelijk is

Vaak bu'j te bang!

• ratz

ratz

Gadgetgeek

TheBrut3 schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:28:
[...]Maar hierin vergelijk je een land met 11.5 miljoen inwoners (België) met een land met 330 miljoen inwoners (Amerika). Niet echt een eerlijke vergelijking om dan het absolute aantal doden te vergelijken.
Het gaat om het verloop van de curve, niet om het absolute aantal.
Bulldock schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:02:
waar komt het verschil tussen de cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCSP) en van de stichting NICE vandaan?
bijv. gisteren 1360 vs 1241 (mogelijk onvolledig)

Het RIVM gebruikt NICE als bron in hun publicaties. Dat lijkt me betrouwbaarder? LCSP is bovendien een nieuw systeem dat misschien wat dubbeltellingen heeft?
ratz schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:13:
[...]

NICE loopt helaas wel nog een beetje achter, dit komt omdat er per patient een hele dataset ingevuld moet worden, en dat kost tijd.

De getallen die elke dag door het LCP (de club rond Ernst Kuipers) om 16.00u bekend worden gemaakt (vandaag 1360, +36) komen van een andere inventarisatie: dagelijks worden alle IC’s benaderd om simpel door te geven: hoeveel patienten heb je opgenomen en hoeveel bedden heb je vrij. Dit doet het LCP los van de NICE registratie om de vrije plekken in kaart te brengen.

Daarom zijn de LCP getallen de meest realtime getallen die beschikbaar zijn en loopt NICE nog een beetje achter. NICE is origineel bedoeld als kwaliteitsbenchmark voor de IC’s en niet als realtime telling.
zorg-capaciteit.nl is het tweede systeem wat 3x per dag vrijwillig bijgewerkt wordt; staat los van NICE. Bij de NICE dataset moeten 90 parameters per patient ingevuld worden omdat het voor kwaliteitsdoeleinden ontworpen is (“zijn er verschillen in kwaliteit tussen de IC’s”). Kost wat tijd om in te vullen. Zorg-capaciteit.nl is enkel het aantal beschikbare en bezette bedden zonder info over patientenpopulatie.

[ Voor 74% gewijzigd door ratz op 05-04-2020 14:16 ]

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
hoevenpe schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:05:
[...]
Uit de laatste peiling van Maurice de Hond blijkt dat Nederland na drie weken al 'lockdown-moe' begint te worden,
Peilingen van Maurice de Hond tonen dan ook al vrij lang aan dat als je maar genoeg hamert op het aambeeld, de meeste mensen overnemen wat ze steeds verteld wordt. Da's gewoon strategische ondermijning van het draagvlak.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• drooger
  • Laatst online: 08:55

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

De regering heeft ervoor gekozen om de keuze voor welke winkels wel/niet open zoveel mogelijk lokaal te bepalen. Zo ligt de verantwoordelijkheid en "schuld" niet bij de landelijke politiek dat je plaatselijk niet meer naar de winkel kan.

Voordeel wel is dat er niet gehele ketens of branches over het hele land dicht moeten omdat ze enkel in bepaalde regio's niet aan de maatregelen weten te houden.

Ik snap dat 'alle niet-essentiële winkels dicht' veel simpeler en duidelijker is, maar waarom zou een rustige winkel op Vlieland dicht moeten terwijl daar geen issues zijn?

Maar goed, volgens mij gaat dit al vrij snel richting een discussie die beter gehouden kan worden in Nederland op slot: maar welke prijs betalen we daarvoor?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

XWB schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:06:
[...]

De doden lopen enkele weken achter op de ziekenhuisopnames. Dus als er nu minder opnames komen, dan daalt het aantal doden vanzelf.
Maar het aantal besmettingen zie ik exploderen volgende week aangezien men hier in België nu werk aan het maken is om zeer grote sprongen te maken in de testcapaciteit. Vorige week zaten we aan 2500 /dag , afgelopen week 4000 / dag en vanaf maandag schalen we op naar 10000/dag

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• The Legend
  • Laatst online: 11:35

The Legend

*Plop*

Het gaat de goede kant op, weer flink minder nieuwe ziekenhuisopnames gemeld!
Vandaag zijn er 253 patiënten als in het ziekenhuis opgenomen gemeld. Er zijn sinds gisteren 115 personen als overleden gemeld. Deze mensen zijn niet allemaal in de afgelopen dag in het ziekenhuis opgenomen of overleden. Onder de personen die zijn overleden zijn 3 patiënten in de leeftijdsgroep 25 tot 50 jaar. Bij al deze personen was er sprake van onderliggend lijden.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De door het RIVM gepubliceerde getallen zien er, wat mij betreft, goed uit:
05-04-2020 12:00 uur

Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 6.875 (+253)

Het totaal aantal gemelde overleden patiënten: 1.766 (+115)

Het totaal aantal positief geteste patiënten: 17.851 (+1.224)

Dat betekent, stam + t .

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Apache4u schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:20:

[...]
Ic ?

• drooger
  • Laatst online: 08:55

drooger

Falen is ook een kunst.

Nee, de IC getallen volgen later in de middag, vermoedelijk rond 16:00.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• smartje74
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:09
Apache4u schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:20:

[...]
Vergeet niet dat dit weekend cijfers zijn hè, de afgelopen weken is het op maandag en dinsdag flink hoger geweest.

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Worden ook de algemene sterftecijfers gepubliceerd? Dus van mensen zonder bevestigde diagnose corona?

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• Onbekend

Onbekend

...

Let er op dat de data op de website van het RIVM vandaag niet overal is bijgewerkt.

Het kaartje op https://www.rivm.nl/actuele-informatie-over-coronavirus is goed.
De grafiek op https://www.rivm.nl/actuele-informatie-over-coronavirus/data is maar tot 3 april bijgewerkt. En de link naar het document verwijst naar een pagina die niet bestaat (404-foutmelding) en je komt dan terecht op de pagina van gisteren.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-11 23:45
Onbekend schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:57:
Let er op dat de data op de website van het RIVM vandaag niet overal is bijgewerkt.

Het kaartje op https://www.rivm.nl/actuele-informatie-over-coronavirus is goed.
De grafiek op https://www.rivm.nl/actuele-informatie-over-coronavirus/data is maar tot 3 april bijgewerkt. En de link naar het document verwijst naar een pagina die niet bestaat (404-foutmelding) en je komt dan terecht op de pagina van gisteren.
Dat is gek. Ik zag zo'n twintig minuten geleden op https://www.rivm.nl/actuele-informatie-over-coronavirus/data al de bijgewerkte grafiek en als ik nu op de link naar het document druk, krijg ik wel een pagina met daarboven "Niet gevonden - 404" maar deze bevat wel de versie van 5 april.

Be yourself, no matter what they say ...

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Vorige week kwamen er nog een grote correctie op maandag. Hopen dat die deze week uitblijft.

• k995
[...]

Als echter blijkt dat onze methode achteraf het snelste herstel van de economie en herd immunity bewerkstelligd heeft dan ineens heeft Nederland het wel goed gedaan.
Neen, als overheid heb je de opdracht om veilig te zijn en niet tegen capaciteit aan te gaan lopen in de hoop dat het er niet compleet overgaat. Dat is gewoon schuldig verzuim en dat staat los van of het goed gaat of niet.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

smartje74 schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:38:
[...]

Vergeet niet dat dit weekend cijfers zijn hè, de afgelopen weken is het op maandag en dinsdag flink hoger geweest.
Ziekenhuis opnames hebben daar geen last van, vooral test resultaten lijken vaak zo’n weekend dopje te hebben.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:44
TrailBlazer schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:08:
Vorige week kwamen er nog een grote correctie op maandag. Hopen dat die deze week uitblijft.
Ik vind het al heel wat dat het aantal dit weekend vergelijkbaar is met vorig weekend. En dat twee weken nadat we een beetje efteling-drukte in de natuur gingen nabootsen.

• hoevenpe
Raymond schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:11:
Ik vind het al heel wat dat het aantal dit weekend vergelijkbaar is met vorig weekend. En dat twee weken nadat we een beetje efteling-drukte in de natuur gingen nabootsen.
Dat waren een paar locaties waar het uit de hand liep, het absolute aantal mensen wat toen op het strand of een populair bos liep was beperkt.

Vergeleken met het weekend ervoor waren er al veel minder mensen op de been.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:09:
[...]

Ziekenhuis opnames hebben daar geen last van, vooral test resultaten lijken vaak zo’n weekend dopje te hebben.
In nieuwsuur gaf men aan dat mensen er juist voor kiezen om in het weekend niet opgenomen te worden en dat af te wachten tot de maandag.

• BlackShadow
[...]

Tja, het artikel gaat vooral over de andere aanpak op vlak van lockdown,
Die is tot op dit moment een stuk minder streng dan in BE.
Dat Rutte dan een bericht rondstuurt dat Duitsers en Belgen niet moeten komen.... :O
GB had hier ook eerst voor gekozen, maar is daar volledig op terug gekomen.

De aanpak is objectief gezien een risico, vooral vergeleken met de landen rond NL, zeker gezien de veel mindere zorg capaciteit dan BE & DE.
In België werd tot vorige week niet meer getest dan in NL, enkel mensen in het ziekenhuis met symptomen.
Dit wordt nu opgeschaald naar 10000 per week.

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:57

wontcachme

You catch me? No you wont

BlackShadow schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:38:
GB had hier ook eerst voor gekozen, maar is daar volledig op terug gekomen.
GB wilde juist helemaal niks dichtgooien. Die wilde alles open laten en de risicogroepen in quarantaine doen. Ze kwamen er alleen achter dat de NHS dan alsnog zou ontploffen.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• BlackShadow
wontcachme schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:03:
[...]

GB wilde juist helemaal niks dichtgooien. Die wilde alles open laten en de risicogroepen in quarantaine doen. Ze kwamen er alleen achter dat de NHS dan alsnog zou ontploffen.
Dat is wat ik bedoel ja, enkele weken geleden was de aanpak NL en GB vrij vergelijkbaar.

• hoevenpe
25 extra op de IC, begint er nu echt 'goed' uit te zien. Als dit doorzet kan er op 28 april afgeschaald worden en is het misschien met de zomer mogelijk om naar de kroeg te gaan en is vakantie in de regio een optie.

[ Voor 5% gewijzigd door hoevenpe op 05-04-2020 16:10 ]

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-11 12:21
Alle nieuwe ziekenhuisopnames zijn zo goed mogelijk weergegeven, alleen staat het exacte aantal alleen op de kaart bij meer dan 2 nieuwe opnames of als een gemeente voor het eerst opnames rapporteert (roodomrand). Zwartomrande gemeenten hebben 1 of 2 nieuwe opnames. Plaatsnamen weergegeven bij meer dan 5 nieuwe ziekenhuisopnames.

Weinig gemeenten met meer dan 2 nieuwe opnames:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydizvg9YOtKnZz_t3OF-hiB4Bc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sg2qSmxLim0eswpaiiLAYLnp.png?f=fotoalbum_large

• Baldertt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wG8gGv5Kiz1cnvh61QfS6jI6qb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aQdaBzdVfmqSptQVDLkiXQnj.png?f=fotoalbum_large

Vorig weekend was er inderdaad een dipje van de gemelde besmettingen en ook het aantal ziekenhuisopnames was een paar dagen lager. Dit zie je in het rapport van vandaag nog steeds, dus komt niet doordat er vertraging in de meldingen oid.
Dit weekend lijkt er geen duidelijke dip in het aantal gemelde besmettingen. Er zit een behoorlijke vertraging in de meldingen van ziekenhuisopnames, dus daar is nog geen conclusie uit te trekken (op basis van deze data). Even afwachten nog maar....

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BlackShadow schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:04:
[...]

Dat is wat ik bedoel ja, enkele weken geleden was de aanpak NL en GB vrij vergelijkbaar.
Nee. Uk wilde scholen, cafés en restaurants etc gewoon open houden.
Dat is al heel anders dan NL ertegenover stond.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• PWM
  • Niet online

PWM

Nou, eens kijken welke Italiaanse en Spaanse dokteren de Nederlandse media nu weer gaat zoeken om te vertellen hoe slecht wij het oppakken.

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
CyberMania schreef op zondag 5 april 2020 @ 00:21:
[...]

Klinkt leuk maar hoe wil je dat op scholen gaan doen? dat is gewoon praktisch niet te doen.
Hoeft ook niet, in de onderzoeken zie je dat als 75% van de populatie social distancing doet dit voldoende is. Groter probleem is denk het blootstellen van leraren aan zoveel kinderen.

• BlackShadow
YakuzA schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:52:
[...]

Nee. Uk wilde scholen, cafés en restaurants etc gewoon open houden.
Dat is al heel anders dan NL ertegenover stond.
Er zijn nochtans meerdere berichten verschenen dat er zware druk was eer de Nederlandse overheid strengere maatregelen nam, zelfs druk uit België.
Dat is een duidelijk verschil met BE of DE.

Als we 2 groepen zouden maken qua aanpak in de ons omringende landen, dan hoort NL eerder bij GB dan bij BE en DE.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:51
downtime schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:00:
[...]

Is het een keuze? Ik dacht dat we de testcapaciteit gewoon niet hadden.
Hebben we niet. En zelfs als we dat wel hadden, zit je nog met de betrouwbaarheid van de tests. De test die nu wordt afgenomen, test in feite alleen of er actief virus achter in je keel en neus zit. Alleen daar al zit best een marge; zelfs als de test zelf verder perfect zou zijn. De tests op antistoffen doen het vooralsnog slechter.

Ik weet er onvoldoende van om te kunnen stellen of dat 'afdoende' is, zelfs als we de capaciteit zouden hebben om dekkend te kunnen testen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
BlackShadow schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:38:
[...]

Er zijn nochtans meerdere berichten verschenen dat er zware druk was eer de Nederlandse overheid strengere maatregelen nam, zelfs druk uit België.
Dat is een duidelijk verschil met BE of DE.

Als we 2 groepen zouden maken qua aanpak in de ons omringende landen, dan hoort NL eerder bij GB dan bij BE en DE.
En in België overdrijven ze misschien een beetje, ik zie dat er aardig wat discussie ontstaat over "politiestaat" omdat zowat iedereen en zijn moeder op de bon geslingerd wordt.

March of the Eagles

• BlackShadow
XWB schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:43:
[...]

En in België overdrijven ze misschien een beetje, ik zie dat er aardig wat discussie ontstaat over "politiestaat" omdat zowat iedereen en zijn moeder op de bon geslingerd wordt.
Er is heel wat politieke discussie in België (zoals gewoonlijk en moeilijk te begrijpen als niet-Belg denk ik).
Er worden pas boetes gegeven na meerdere waarschuwingen.

"zowat iedereen en zijn moeder" is dus serieus overdreven.

Strenge maatregelen die de economie deels stil leggen en dan iedereen maar laten doen gaan uiteraard niet samen.

[ Voor 36% gewijzigd door BlackShadow op 05-04-2020 19:33 ]

• Arator
[...]
Als Belg zijnde kan ik misschien een antwoord geven.
Niet-essiëntiële verplaatsingen met motorvoertuigen zijn bij ons momenteel verboden (zal wel ergens in een kraam passen zoals dat vroeger ook met pestdorpen werd gedaan). Ge moogt dus wel gaan werken (met attest van de werkgever), voedingsmiddelen, geneesmiddelen, verzorgingsproducten, dierenbenodigdheden gaan kopen, ge moogt u verplaatsen naar de dokter, ziekenhuis,...
Wat mag niet : met je auto half het land doorrijden om te gaan wandelen/fietsen aan bijvoorbeeld zee of Ardennen.
Dat is dikwijls genoeg al herhaald in/op alle media. En nu heeft de politie op sommige plaatsen dus controles uitgevoerd. En als je geen goede reden hebt, krijg je direct een bon ter waarde van €250.
Gisteren heeft men op een knooppunt naar de kust iets van een 250 wagens gecontroleerd, een 21-tal heeft een boete gekregen, dus een goede 10%. Dus om te zeggen dat Jan en alleman op de bon vliegt...

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

BlackShadow schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:38:
Wat een onzin.

• k995
Dat is echter wel correct, je kan zeggen wat je wel maar het is nog steeds losser qua aanpak in nederland dan in belgie of duitsland.

• k995
[...]

Neen niet daarom, er was even sprake dat ze in buitenverblijven/2e woonsten van mensen gingen mogen binnenvallen. Een paar artikels beweerde dat ze daarmee bezig waren, daar kwam de "we zijn geen politiestaat" op.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:26
Arator schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:04:
Gisteren heeft men op een knooppunt naar de kust iets van een 250 wagens gecontroleerd, een 21-tal heeft een boete gekregen, dus een goede 10%. Dus om te zeggen dat Jan en alleman op de bon vliegt...
Toch heb ik dan liever de Nederlandse aanpak: overdrijf het niet met wat echt verboden is, maar doe de parkeerplaatsen naar het strand e.d. dicht en zet ze ook echt af, zorg zo nodig dat dit duidelijk in de media komt.

• Virtuozzo
  • Niet online
Nederland is in veertig jaar tijd ontzettend Angelsaksisch geworden. Er was gigantische druk nodig om het Kabinet van de stokpaardjes af te halen die we in het VK initieel ook zagen, vooraleer daar de druk begon op te lopen.

Heel serieus, er was een tijd waarin in termen van modellen van organisatie en bestuurskunde, maar ook institutioneel-politiek gedrag bij uitdagingen Nederland veel en veel dichter bij een ander model van ordeningsvraagstukken zat (Rijnlandmodel) - er is een periode geweest waarin we vaak zelfs de 17e Bondsstaat genoemd werden.

Nu moet wel gezegd worden, er zijn nog structurele verschillen tussen Nederland en de Angelsaksische kernen. Voornamelijk omdat Nederland achter ligt op die ontwikkelingslijnen en er nog best veel institutionele en bestuurlijke inertie is. In termen van politiek niet. Daarom dat er best even een conflict was, maar daarom ook het toch overstag gaan en crisis management op basis van expertisepunten in te zetten en politiek daar op communicatie te laten kaderen.

In mijn optiek hebben we daar wel wat geluk gehad qua timing.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• ratz

ratz

Gadgetgeek

k995 schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:07:
[...]
Dat is echter wel correct, je kan zeggen wat je wel maar het is nog steeds losser qua aanpak in nederland dan in belgie of duitsland.
Toch volgt de afvlakking van de infectiecurve de Belgische en Duitse curve en niet die van de VK. Leg dat dan eens uit?

• PWM
  • Niet online

PWM

ratz schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:49:
[...]

Toch volgt de afvlakking van de infectiecurve de Belgische en Duitse curve en niet die van de VK. Leg dat dan eens uit?
Er zullen 100 variabelen zijn. Maar in het VK ligt de brandhaard in Londen. Daar reizen 6 miljoen mensen het het OV, elke dag weer. En niet in alle rust, maar in volle bussen, treinen en metro's. Dat is echt andere koek qua verspreiding.

• ratz

ratz

Gadgetgeek

PWM schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:54:
[...]Er zullen 100 variabelen zijn. Maar in het VK ligt de brandhaard in Londen. Daar reizen 6 miljoen mensen het het OV, elke dag weer. En niet in alle rust, maar in volle bussen, treinen en metro's. Dat is echt andere koek qua verspreiding.
Maar dat doet dan toch niet af aan de mogelijkheid dat er voor de nederlandse situatie precies voldoende maatregelen genomen zijn?
Er is nooit een one-size-fits-all pandemie plan voor elk land....

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Weet je wat ik nou vreselijke onzin vind: al die honderd keer dank aan zorg en onderwijspersoneel van de politiek. Weet je wat echt bedankt is? Zorgen dat er betaalbare huizen (<200 k) komen voor mensen met zulke beroepen. Ik zat toevallig net op Funda te kijken en in het westen is er vrijwel geen enkel aanbod. Ook moest er flink gestaakt worden want er kon eerst helemaal niks bij voor zorg en onderwijspersoneel.

[ Voor 58% gewijzigd door CyberMania op 05-04-2020 23:40 ]

• k995
ratz schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:49:
[...]

Zowel de maatregelen zelfs als statistieken zoals van google(die ik hierboven gaf) tonen gewoon aan dat het nederlandse beleid minder streng is. Of dit beter of slechter is en wat het effect op dit virus is laat ik achterwege maar dat zijn gewoon de feiten.

• Arator
Wilke schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:09:
[...]

Toch heb ik dan liever de Nederlandse aanpak: overdrijf het niet met wat echt verboden is, maar doe de parkeerplaatsen naar het strand e.d. dicht en zet ze ook echt af, zorg zo nodig dat dit duidelijk in de media komt.
Onze strenge(re) maatregelen zijn consensus. De Walen keken vooral naar wat er in Frankrijk aan het gebeuren was, en daar ging alles dicht. De Vlamingen waren eerder voor de meer Nederlandse aanpak. Dus dan is het daar ergens tussen geland. En op zich valt het nog wel mee, voor mij althans, die pintjes haal ik later wel in.
Langs de andere kant, er zit wel een zeker kuddegedrag in de Belgen. Bij de eerste zonnestraal gaan we met z'n allen op het asfalt staan aanschuiven richting kust, valt er een sneeuwvlokje halen we de latten weer van zolder om in de Ardennen te gaan "skiën". En die kuddes wil je nu dus niet.
Je mag dus wel gaan wandelen, bijvoorbeeld met de hond. En kuddegewijs lopen we nu allemaal naar de asielen om een hond te gaan halen. bron.
Komende dinsdag gaan de recyclageparken weer open bij ons. Ik kan je nu al zeggen wat er op de voorpagina's van de kranten gaat staan : een foto van een file bij de ingang van een recyclagepark.

Pagina: 1 ... 43 ... 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
Coronavirus Slowchat #2
De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
De wereld na corona - maatschappij en economie
De corona tracking app
Corona en het volgen van onderwijs