Het is een beetje stil geworden rondom alle vergelijkingen met de italiaanse curve en de kritiek op het RIVM over hun voorgestelde maatregelen.
Ik ben eens nagegaan hoe wij het doen t.o.v. de rest van de wereld, zeker omdat we ook een behoorlijke dosis cynisme over ons heen hebben gekregen, ook van onze zuiderburen.
De curve met de hoeveelheid doden leek mij eerlijker om te vergelijken omdat in Nederland niet iedereen getest wordt:
Daarnaast vond ik op de site van John’s Hopkins een
pagina waar de wetenschappers van die instelling beoordelen of een land het lukt om de besmettingscurve af te vlakken: Nederland en België krijgen daar beide het oordeel “
down”, net als Italië, Iran en China. Voor Engeland, Frankrijk, Duitsland, USA, Spanje staat het oordeel helaas nog op “
up”.
Toch wel fijn om te zien dat er internationaal geoordeeld wordt dat met een “intelligente lockdown” het lukt om de besmettingscurve af te vlakken.
Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge