De wereld na corona - maatschappij en economie
Welkom in het 'De wereld na corona - maatschappij en economie' topic.In overleg met de modcrew (thanks @defiant ) is dit topic tot stand gekomen met het volgende idee:
Op dit moment leven we allen in een wereld in de ban van het corona virus. Hoewel het virus op veel plekken nog (lang) het hoogtepunt van besmettingen heeft bereikt merk ik dat ik behoefte heb om voorzichtig vooruit te kijken. In dit topic is die ruimte er en zullen we de volgende thema's kunnen bespreken.
Thema's in dit topic
Zoals de topic titel doet vermoeden is er een limiet aan de onderwerpen die we in beginsel bespreken in dit topic. De reden is simpel: de economie en de maatschappij is een evident thema, maar de zorg als geheel ook. Dit verdient in deze tijd een eigen topic, die zo ook geopend zal worden. (De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg)Maatschappelijke impact op de lange termijn (post-corona)
- Langdurige isolatie van mensen
- Effect op reizen en grenzen
- Toekomst van digitaal werken als accelerator
- Terug naar oude patronen, of veranderen er andere dingen?
Economische impact nu en later (vooruitzichten, schade, herstel)
- Inzet van ongekende economische instrumenten
- Impact op economie
- Impact op medewerkers en werkgevers
- Werkloosheid en bedrijvigheid
- Blijvende veranderingen?
Ben je niet een beetje vroeg met dit topic?
Dat ligt er wellicht aan hoever je zelf bent in het denken over corona en de impact. Wellicht zit je er midden in, wordt jij en je omgeving getroffen en ben je bezig (net als ik) om de weken met bijvoorbeeld kinderen thuis, door te komen. Aan de andere kant merk ik dat er ook mensen zijn die proberen na te denken over wat er gebeurt na deze crisis. Dit kan op basis van de feiten zijn (cijfers over economie, werkloosheid, herstel), maar ook filosofisch. De ervaring (ja hijs oud) leert dat er met elke crisis kleinere en grotere dingen veranderen in de samenleving, elke generatie die zoiets mee maakt wordt er voor de lange termijn door beïnvloed.Overzicht van signalen
Voor er sprake zal zijn van herstel, zullen we eerste een tijdlang berichten over ondersteuningspakketten, verlies van banen en economische teruggang zien. De overheden doen er alles aan om het herstel van deze crisis op economisch vlak te dempen met enorme investeringen en hier kunnen we volgen of en hoe dat lukt.Een voorzichtig overzicht - aanvullingen welkom:
Economie en werkgelegenheidChinese economie krimpt 9% in 1 kwartaal door corona
Steunpakket NL voor werknemers, ZZP'ers en zwaarst getroffen sectoren
Steunpakket 88 miljard voor Amerikaanse luchtvaartsector
Amerika lanceert historisch steunpakket van 2 biljoen
3,3 miljoen werklozen in de VS, in 1 week tijd
CPB voorspelt 'dreun' voor economie Nederland
Maatschappij en samenleving
Opmerkelijk genoeg kan ik niet zo'n lijst met informatie produceren over het effect op de maatschappij en de samenleving. Ik weet echter dat de druk op welzijnswerk momenteel enorm is, om mensen bij te staan in deze tijd. Heb je wel interssante info hierover gevonden? Laat even weten!
(daarom paar voorbeelden van verbroedering nu)
Italianen zingen in lockdown
Applaus voor hulpverleners
Langzamerhand ook negatieve berichten met maatschappelijk karakter:
Slachtoffers van huiselijk geweld zoeken uitweg uit coronacrisis
MO-26.03.2020
Wat de wereld ons leert over (gender)ongelijkheid in tijden ...
MO-03.05.2020
[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-05-2020 21:58 ]