@
Anatidae @
dawg @
Bart2005 @
NiGeLaToR Het doet mij echt oprecht deugd om te horen dat ik niet alleen ben , want tegenwoordig heb ik het gevoel begraven te worden onder rechtspopulisme, haat jegens buitenlanders/gastarbeiders, individualisme en vooral een grote groep mensen die zich maar blijven focussen op bevolkingsgroei tegengaan, dat ze echt denken dat hun onrecht aangedaan worden als de minderheden basic rights krijgen.
En dat zijn dan niet alleen maar vreemden of mensen op kantoor, maar ook mensen in mijn familiaire kringen die ineens van die napapegaai-uitspraken doen als er een border security programma op TV is van "die chinezen ook steeds, bah, viezeriken".
Of vrienden, vrouwen nota bene die dan verkondigen dat vrouwen niet alles tegelijk willen en moeten kiezen óf kinderen óf een carriere. Of dat ze dan zeggen "ik ben niet voor Wilders of Baudet maar ze zeggen wel waar het op staat"....Alsof ze potverdorie kudos moeten krijgen voor dat ene dingetje wat ze goed zeggen maar dat hun partij voor de rest staat op veroordeling op ras of religie, dat vergeten ze dan eventjes. En dat zijn dat best hoog intellectuele mensen, en ie-de-re keer zeg ik er wat van en dan valt de grote groep over me heen dat ík de aansteller ben. Als ik dan probeer uit te leggen dat dat gaslighting is, dan sluiten ze me gewoon buiten.
Ik merk toch ook dat veel mensen om me heen veel te veel bezig zijn met "terug willen naar hoe het was".
Oh nee, ik ga absoluut niet de politiek in, daar moet ik veel te zakelijk voor zijn en alles moet met cijfertjes beredeneerd worden en als ik mijn emotie laat spreken, dan word ik neergezet als iemand die te impulsief is of zijn emoties niet onder controle kan houden o.i.d. Nee dank je

Zoiets is niet voor me weggelegd. Ik focus me meer op wat ikzelf kan doen en wat ik zelf met mijn creativiteit wil, hopende dat het blijft hangen bij anderen zonder dat ik me ergens politiek voor moet verantwoorden. Als ik 1 mens heb bereikt die ik kan inspireren, dan heb ik in principe mijn doel bereikt; dan doet de pay-it-forward-methode (hoop ik) wel de rest.
Ik hoop heel erg dat onze linkerkant van de politiek eens gaat ophouden met het proberen te overtuigen van mensen die toch niet om te zwaaien zijn en ik hoop dat ze ophouden met steeds proberen alles wat rechts doet tegen te beargumenteren of steeds water bij de wijn doen om toenadering te zoeken die andersom toch ook nooit komt en eens écht doorzetten wat ze willen.
We leven in een wereld waarin links als radicaal en extreem gevaarlijk wordt gezien, puur omdat ze empathie en socialiteit terug de samenleving in willen brengen, zo erg is het gewoon. Zolang we het huidige beleid, de huidige machthebbers en hun absurde uitspraken blijven normaliseren, zal de normaal verder naar rechts blijven schuiven. Zolang we op een punt blijven zitten dat we kernwaardes als liefde, zorgzaamheid en empathie moeten verdedigen, dan blijft het de verkeerde kant op gaan.
Soms zie ik het allemaal heel somber in en denk ik dat het nooit meer goed komt. Maar soms zijn er hele kleine sprankjes hoop, zoals weten dat er meer mensen zijn dan ik die ook zo denken, dat ik geloof dat het goed kan komen.
Maar besef je ook dat "iets doen" niet gelijk betekent dat je enkel daad bij het woord kunt voegen als je op het hoogste niveau (de politiek of wetenschap dus) iets gaat doen. Het is niet voor iedereen weggelegd (lees: in de persoonlijkheidskern) om politicus te worden. Het is niet voor iedereen weggelegd om wetenschapper te worden. Het is niet alles of niks en dat je alleen maar slaagt als je op politiek niveau een doorbraak kunt krijgen dat ineens de hele wereld stopt met het consumeren van fossiele brandstoffen. Nee, het gaat zich erom dat je kijkt wat jou gelukkig maakt en dat je eruit laat komen wat er écht in je zit. En dat kunnen kleine dingen lijken, maar geloof het of niet, dát zijn juist de dingen die het hem doen en dáár help je mensen écht mee.
Gewoon je afval scheiden, zoveel mogelijk proberen te letten op waterverbruik, verpakkingen en je tuin niet helemaal met stenen volgooien, maar ook een beetje groen doen. Regenton nemen om je tuin water te geven, niet perse een megastrak grasgazon hebben, maar laat die madeliefjes en boterbloempjes en paardenbloemen staan voor de bijtjes, ga geen 6x per jaar naar Nieuw-Zeeland en compenseer je CO2 uitstoot een beetje, koop geen 4x per maand een zak garnalen maar let iets meer op de footprint van je eten. Ik heb nu geen moeilijke dingen gezegd, maar dingen die eigenlijk best common sense zijn. Schrijf over je burnout of een traumatische ervaring, en praat erover met anderen op je werk, in je vriendenkring. Vertel over je creatieve werk/hobbies, schrijf reviews over techproducten...het maakt niet uit wat je doet. Laat je leiden door je morele kompas en kijk regelmatig of die nog de juiste kant uit wijst en stel het bij. Op kleine schaal kun je veel mensen bereiken door slechts jezelf te zijn, want uiteindelijk blijven er toch wel wat stukjes van je energie bij mensen hangen en ze pikken toch wel iets op van wat je uitstraalt. Dát is inspiratie op kleine schaal, zonder dat je het zelf altijd in de gaten hebt en zonder dat je een heel land hoeft te besturen.