Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:55

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Mede-auteur:
  • tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:14

tweakduke

Het Coronavirus in Nederland en België

Inleiding
Het Coronavirus is inmiddels bijna 2 jaar onder ons. We zijn een aantal lockdowns en openingen verder, er is veel gevaccineerd en nu met Omikron is een variant die weliswaar besmettelijker is, maar gelukkig wel minder ziekmakend.

Toch heeft het virus nog veel impact, bijvoorbeeld op onze manier van werken, met elkaar omgaan, maar ook hoe ons land bestuurd wordt. Daarnaast is er een enorme toename van desinformatie. Dit alles vraagt veel van ons als land en dan moet daar, op Tweakers, natuurlijk ruimte zijn om daar over te discussiëren :).
FAQ
De bijgewerkte FAQ nemen we niet meer op de in de topicstart. Wel verwachten we dat je, als je in dit topic gaat posten, de FAQ hebt doorgenomen. Hiermee voorkomen we herhaling van zetten en dat helpt een constructieve discussie.

De FAQ is door de moderators, met hulp van users met kennis van specifieke vakgebieden, opgezet. Daarmee is niet per se alles waar wat daar in staat. Wél vragen we, als je afwijkt van de punten die in de FAQ staan, goede onderbouwing.

De FAQ: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus
Hulpmiddel om te bepalen of je een betrouwbare bron hebt: Brontoetsing #hoedan?!
Kort overzicht huidige coronamaatregelen (update 15-02-2022):
Afbeeldingslocatie: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/medium/content/gallery/rijksoverheid/content-afbeeldingen/onderwerpen/coronavirus/posters-png/2022/02/15/220215-maatregelen-15febr.jpg
Zie voor de volledige lijst maatregelen:
https://www.rijksoverheid...an-weer-open-in-3-stappen
https://www.rijksoverheid...erzicht-coronamaatregelen
https://www.rijksoverheid...rbrief-omt-advies-en-smer
Doel van het topic
In dit topic willen we graag een gedegen discussie voeren over het Coronavirus en alles dat daar bij hoort. In onze ogen bestaat een gedegen discussie uit een aantal elementen:
  • We hebben respect voor elkaar en voor elkaars standpunten (ook als we het niet eens zijn)
  • We onderbouwen onze mening met goede, verifieerbare bronnen
  • We zien elkaar als individu (dus laten hokjes en generalisaties achterwege)
  • We dragen -positief- bij aan de discussie
  • We eindigen liever onze zin met een vraagteken dan met een uitroepteken (als we iets niet zeker weten)
  • We discussiëren zuiver (dus geen drogredenaties, n=1/anekdotisch bewijs of andere ongewenste discussietechnieken)
  • We benoemen mensen, dingen en groepen op een juiste manier, bijvoorbeeld (minister) Kuipers en mensen die niet gevaccineerd zijn
Helaas leert de praktijk ook dat we niet ontkomen aan lijstjes van dingen die we niet willen zien en waar we dus ook streng tegen opblijven treden:
  • Op de man reacties
  • Ranten/frustraties uiten
  • Selectieve interpretatie van bronnen
  • Slowchat of grappig bedoelde opmerkingen
We proberen een positieve plek te faciliteren, maar zijn als modcrew natuurlijk niet onfeilbaar. Stel daarom vooral je vragen aan ons als je twijfelt over een ingreep, maar doe dit wel via DM, mail of in het FB topic, zodat het topic leesbaar blijft.

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 15-02-2022 19:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Weer een nieuw deel, zou 13 het geluksnummer van het laatste deel worden?

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ankona schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:13:
Ik hoop het, alleen België loopt wel aardig op als ik zo zie.

https://www.demorgen.be/n...mes-in-uw-regio~ba2250a2/

Plaatje van dag van posten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTSCv1KRlaB0Dr7oVhxwM3IIORg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OMD3e9bwJFSew48lnpQQ3ai.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Vorkie op 29-01-2022 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:56
Ankona schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:13:
Misschien kan er aan de hand van het aantal persconferenties, andere incidenten en aannames over het verdere verloop van de crisis een data-analyse worden gemaakt over het aantal delen er nog zullen zijn?
@t_captain Iets voor jou? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:55

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@Vorkie dat zijn hoge cijfers. Ruim het dubbele van Nederland, met fors minder inwoners. Maar goed, het blijft lastig die cijfers te vergelijken, al heeft België wel echt een andere trend momenteel (net als Frankrijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-04 21:08
ZieMaar! schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:30:
@Vorkie Maar goed, het blijft lastig die cijfers te vergelijken,
Ik denk dat dit momenteel ook niet meer te doen is. Er zijn gewoon zo ontzettend veel verschillen. Als ik alleen al de locaties bekijk waar je in België kan testen dat vergelijk met de Nederlandse GGD locaties dan is dat verschil enorm. Zo kun je in België naast testcentra's terecht bij veel apotheken. De drempel is zo al een stuk lager lijkt mij.

Soms heb ik het idee dat het misschien nog beter is om at random enkele duizenden mensen te testen om te kijken hoe de situatie per 100.000 mensen eruit ziet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:41

Wailing_Banshee

You're Next

snaggyheadshot schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Ik denk dat dit momenteel ook niet meer te doen is. Er zijn gewoon zo ontzettend veel verschillen. Als ik alleen al de locaties bekijk waar je in België kan testen dat vergelijk met de Nederlandse GGD locaties dan is dat verschil enorm. Zo kun je in België naast testcentra's terecht bij veel apotheken. De drempel is zo al een stuk lager lijkt mij.
Dat is waarom die besmettingscijfers altijd al moeilijk te vergelijken waren. Zeker het aantal positieve tests. Sommige landen zeggen dat je altijd kunt testen, of je nou symptomen hebt of niet, en andere landen zeggen dat je alleen moet testen als je symptomen hebt.

Het belangrijkste cijfer voor mij is dan ook puur het ziekenhuis cijfer, maar alleen als je mensen die vanwege covid in het ziekenhuis liggen mee telt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:33
bazzemans schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Misschien kan er aan de hand van het aantal persconferenties, andere incidenten en aannames over het verdere verloop van de crisis een data-analyse worden gemaakt over het aantal delen er nog zullen zijn?
Ik voorzie niet heel veel meer delen. We heropenen, de aandacht voor corona zakt in, het aantal posts per week idem, over twee jaar zitten we ergens in deel 14 ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Mfpower schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:32:
[...]

Omdat het de ander kwalijk genomen werd niet meer aanwezig te kunnen zijn. Bij teams, clubs of etentjes en verjaardagen. Of andersom dat iemand een verjaardag in een café organiseerde wetende dat mensen niet konden komen vanwege de qr. En ik kan nog wel even doorgaan.
Maar iedereen kán aanwezig zijn.

Is het niet meer dat het feit dat de moeite van testen niet gedaan wordt hetgeen is dat de ongevaccineerden kwalijk genomen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wailing_Banshee schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:45:
[...]

Het belangrijkste cijfer voor mij is dan ook puur het ziekenhuis cijfer, maar alleen als je mensen die vanwege covid in het ziekenhuis liggen mee telt.
Dat is het centrale cijfer, ook omdat de rechtvaardiging voor alle maatregelen ligt in de (deigende of actuele) overbelasting van de acute zorg.

Besmettingscijfers zijn niet meer dan een voorspeller van ziekenhuiscijfers. Dat is de hele waarde: een snellere indicator waardoor je beleid iets minder achter de feiten aanloopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

t_captain schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:49:
[...]
Ik voorzie niet heel veel meer delen. We heropenen, de aandacht voor corona zakt in, het aantal posts per week idem, over twee jaar zitten we ergens in deel 14 ofzo.
De maatregelen worden afgeschaft en in het najaar dient zich een nieuwe variant aan die onverwacht toch voor meer ziekenhuisopnames zorgt. Ik denk dat we deel 15 binnen twee jaar wel gaan halen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 22:15
ZieMaar! schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:30:
@Vorkie dat zijn hoge cijfers. Ruim het dubbele van Nederland, met fors minder inwoners. Maar goed, het blijft lastig die cijfers te vergelijken, al heeft België wel echt een andere trend momenteel (net als Frankrijk).
Is men daar inmiddels al wel meer aan de "ouderen" begonnen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:51
In het najaar komt Covid gewoon weer terug verwacht ik en komen er ook ‘gewoon’ weer maatregelen. Hoop alleen dat het allemaal wat minder zwaar gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Beroepsbevolking die niet kan telewerken raakt vaakst besmet, blijkt uit onderzoek
Een zeer recent onderzoek in België laat zien dat o.a. kinderdagverblijven en het lager en middelbaar onderwijs vaak de bron zijn van besmettingen.
Bron: Het Laatste Nieuws

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:18
Uit België :
Antwoorden op jullie vragen.

Zowat iedereen is intussen geboosterd. Eerst de ouderen, intussen zowat alle volwassenen.

Er zijn rond de 50.000 besmettingen per dag. Da's uiteraard een onderschatting van het werkelijke aantal want gevaccineerde hoogrisicontacten zonder symptomen moeten zich niet meer laten testen. Sommigen schatten dat je dat cijfer x 4 moet doen om het echte aantal te weten. Dat is uiteraard een enorm aantal op een landje van 11miljoen inwoners

In sommigen apotheken kan je een sneltest laten doen. Als deze positief is moet je alsnog naar een testcentrum voor een PCR-test, pas dan kom je in de officiële cijfers terecht.

Veel van de opgenomen patiënten hebben niet Covid als hoofdprobleem, da's één. En in België is de drempel om in het ziekenhuis opgenomen te worden een stuk lager (wij zien Nederland als té restrictief) da's twee.
De cijfers op de IC stijgen niet, da's het voornaamste.

Veel mensen worden inderdaad besmet via hun kinderen. In de scholen worden wel mondmaskers gedragen in de klas, maar tijdens de lunchpauze gaan de maskers uiteraard af, en verspreiden de kinderen het onder elkaar. In tweede tijd besmetten de kinderen hun ouders en broers/zusjes.

[ Voor 16% gewijzigd door Hartloper op 29-01-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Vorkie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:19:
[...]

Ik hoop het, alleen België loopt wel aardig op als ik zo zie.

https://www.demorgen.be/n...mes-in-uw-regio~ba2250a2/

Plaatje van dag van posten.
[Afbeelding]
Hier met de laatst bekende vax-booster-status-data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/el82Zidj592Ig9Buy8v7Fk320JY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SYZQgZuBq0bhEzgNRnCxcT2X.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-04 08:48
ericplan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:06:
[...]

De maatregelen worden afgeschaft en in het najaar dient zich een nieuwe variant aan die onverwacht toch voor meer ziekenhuisopnames zorgt. Ik denk dat we deel 15 binnen twee jaar wel gaan halen.
Aannames, aannames.

Daar waar de kritische blik op wordt afgestraft, maar als het om nieuwe varianten gaat nemen we het gewoon aan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:00

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-04 08:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:55
[...]

Ik hoop ( en denk) dat je gelijk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:55
Dat is een mooie golf IC af inderdaad. Opnames lopen nu wel ( verwacht) op, maar volgens mij past het binnen de trend van ‘onze’ Jacco (@t_captain ). Benieuwd naar het eerste weekrapport met de uitsplitsing ‘ met en door’.
Gerucht gaat dat het cohort in ZGV ede op de nominatie staat om opgeheven te worden

( bron: verschillende verpleegkundigen en mijn poh in opleiding ( en verpleegkundige oproep) uit het betreffende ziekenhuis)

[ Voor 12% gewijzigd door brothermaynard op 29-01-2022 14:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Uitstroom kliniek lijkt ook op te lopen, wijst op veel korte preventieve dag-opnames?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:24
Johan Bogle schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:14:
In het najaar komt Covid gewoon weer terug verwacht ik en komen er ook ‘gewoon’ weer maatregelen. Hoop alleen dat het allemaal wat minder zwaar gaat zijn.
Ik zie dat niet gebeuren, we zitten nu in wat vorig jaar de meest erge periode was en feitelijk is er genoeg ruimte om de maatregelen op te heffen. Alleen als er een heel spannende variant de kop op steekt zouden er weer maatregelen kunnen komen.

Het enige wat ik zie blijven is boosters voor de kwetsbaren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik las vanochtend deze column van Rosanne Hertzberger over het debat en de persconferentie van afgelopen week. Leek mij het delen waard.

Desinformatie – behalve als het Kuipers uitkomt
De data worden uitgespuugd door een model met een heleboel cruciale details en aannames die wel of niet kloppen en verschillende scenario’s die wel of niet relevant zijn en verschillende onnavolgbare grafiekjes die mensen wel of niet correct interpreteren. En daar rolt dan een Getal uit, met hoofdletter G.
De ene groep mensen kijkt naar het Getal en zegt: het is best veel. Een andere groep mensen kijkt naar het Getal en zegt: dat is best weinig. En de reden dat ze op deze manier naar datzelfde Getal kijken, heeft natuurlijk alles te maken met hun mens- en wereldbeeld en hoe ver ze willen gaan om ongevaccineerden verder de maatschappij uit te duwen. Maar daar gaat het gesprek niet over. Het gesprek gaat over het Getal: hoe goed het coronatoegangsbewijs nog werkt. De rest wordt onbelangrijk wanneer er een ‘feit’ op tafel verschijnt.
In het Tweede Kamerdebat afgelopen woensdag viel het woordje desinformatie 34 keer. Het is – nog steeds – de grote obsessie van partijen als D66 en Volt. Hun belangrijkste politieke standpunt is gereduceerd tot het belang van informatie: de hardnekkige overtuiging dat wij het alleen met elkaar oneens zijn omdat de ene groep wél over het juiste Getal beschikt en de andere groep niet.
Den Haag is zo overtuigd van het belang van correcte informatie dat ze de staf van het Erasmus MC maar aan het hoofd hebben gezet van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Ernst Kuipers als een baken van apolitieke wetenschap, van feiten en handige grafieken met van die poppetjes die de mensen begrijpen, om het belang van vaccins te onderstrepen. Ze hadden vrolijke kleurtjes om het Getal te visualiseren.
Dat de getallen in die handige visuele overzichten van geen kanten klopten, deed er niet toe. In het Kamerdebat de dag erop ging ‘de pandemie van desinformatie’ natuurlijk niet over het voormalig hoofd van het Erasmus MC. Die stond immers aan de juiste zijde van het politieke spectrum. Desinformatie is alleen storend als het voor de verkeerde dingen wordt ingezet – niet als het voor de juiste dingen wordt ingezet.
Kuipers kletste zich er redelijk eenvoudig uit. Maar er was nog een akkefietje met data in de persconferentie. Want Kuipers had uit de modellen van de TU Delft, ondanks alle mitsen, maren en onzekerheden, toch gedestilleerd dat coronatoegangsbewijzen maar liefst 15 procent kunnen helpen bij het terugdringen van besmettingen. 5,5 miljoen mensen hoorden het. [...] Hoe was 15 procent plotseling het Getal geworden? Die 15 procent minder besmettingen werd alleen behaald in de „optimale situatie”, wanneer het coronatoegangsbewijs naast de horeca ook op het werk en zelfs in de supermarkt wordt ingezet.
Je hoorde Kuipers bijna zuchten toen SP-Kamerlid Hijink hem nogmaals naar het ‘Getal’ vroeg tijdens het debat. „Ik heb exact gezegd wat ik heb gezegd.” Oftewel: de QR-code werkt. In theorie dan, in een parallel universum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 17:23

Agent47

I always close my contracts.

Dat zijn mooie cijfers voor een weekend:)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:02
CMD-Snake schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:15:
Ik las vanochtend deze column van Rosanne Hertzberger over het debat en de persconferentie van afgelopen week. Leek mij het delen waard.
Dan moet ze Kuipers wel goed quoten:
En wat ze berekenen in verschillende situaties is dat dat wel een 15 procent dempend effect kan hebben.
Oftewel maximaal 15% niet is 15%. Zie tekst https://www.rijksoverheid...rutte-en-minister-kuipers Ze is de laatste tijd wel erg aan het afglijden richting de anti-vaxxers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Jammer dat de instroom kliniek op blijft lopen, al is het niet onverwacht. De IC daling is mooi, zou dat het staartje delta zijn dat van de IC af komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
martwoutnl schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:29:
[...]

[...]

Oftewel maximaal 15% niet is 15%. Zie tekst https://www.rijksoverheid...rutte-en-minister-kuipers Ze is de laatste tijd wel erg aan het afglijden richting de anti-vaxxers.
In de zin erna deed Kuipers het voordoen alsof één zo'n situatie waar hij het in 'verschillende situaties' over had de huidige situatie is.
In een situatie zoals nu met per periode, per cyclus een 15 procent toename, is een 15 procent demping precies het verschil tussen een sterke toename en het gelijk blijven van het aantal besmettingen.
Iets verderop deed hij ook weer een poging om de mensen te laten geloven dat de 15% in onze huidige situatie haalbaar is.
En de berekeningen, zoals de TU Delft dat met dat model liet zien, dat dat in allerlei verschillende situaties een demping kan zijn van ongeveer 15% en dat is een significante demping, zeker in de situatie waarin we zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
RoD schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:31:
Jammer dat de instroom kliniek op blijft lopen, al is het niet onverwacht.
150 instroom kliniek op grofweg 150k nieuwe besmettingen per dag, dat is 0,1%.
Het RIVM rekent met 0,5%, dit percentage zou volgens hen op de IC komen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-04 13:54
martwoutnl schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:29:
[...]

[...]

Het gaat om de weglatingen die Kuipers doet. Die 15% is alleen haalbaar in een parallel universum zoals Hertzberger al zegt.
Wat mij betreft wordt die zinloze CTB zo snel mogelijk afgeschaft. Het lijkt wel een hobby project van de regering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
codex schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Ik zie dat niet gebeuren, we zitten nu in wat vorig jaar de meest erge periode was en feitelijk is er genoeg ruimte om de maatregelen op te heffen. Alleen als er een heel spannende variant de kop op steekt zouden er weer maatregelen kunnen komen.

Het enige wat ik zie blijven is boosters voor de kwetsbaren.
Wat zou er gaan gebeuren met de quarantaine regels? Ik zit nu thuis, positief, maar gevoelsmatig voor helemaal niks... Zouden die zo blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:49
RoD schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:31:
Jammer dat de instroom kliniek op blijft lopen, al is het niet onverwacht. De IC daling is mooi, zou dat het staartje delta zijn dat van de IC af komt?
Zolang de cijfers niet gesplitst zijn (dat zou vanaf deze week toch gebeuren?) zegt die stijgende instroom niet zoveel.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:11
brothermaynard schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:06:
[...]

Dat is een mooie golf IC af inderdaad. Opnames lopen nu wel ( verwacht) op, maar volgens mij past het binnen de trend van ‘onze’ Jacco (@t_captain ). Benieuwd naar het eerste weekrapport met de uitsplitsing ‘ met en door’.
Gerucht gaat dat het cohort in ZGV ede op de nominatie staat om opgeheven te worden

( bron: verschillende verpleegkundigen en mijn poh in opleiding ( en verpleegkundige oproep) uit het betreffende ziekenhuis)
Tijdelijk voor Ede. Bij ons wordt ie weer opgeschaald omdat we in een paar dagen van 5 naar 14 patienten zijn gegaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
GGD testen donderdag:

Achterstand in de officiële cijfers loopt op:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:22
user109731 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:24:
GGD testen donderdag:
[Twitter]
[Twitter][Twitter]
Even snel gerekend 10000 per dag achterstand dan toch in de laatste 12 dagen? Overigens wel knap dat je dat weet terwijl ze niet verwerkt zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
user109731 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:24:
GGD testen donderdag:
[Twitter]
[Twitter][Twitter]
Leuk zo'n cijfermachine die elke dag besmettingscijfertjes uitpoept en achterstanden rapporteert.

Maar wat hebben we er momenteel aan in deze fase?

Besmettingen != ziek. Een "positieve test" betekent eigenlijk "personen in quarantaine geplaatst", verder vrij weinig.

Er is ook nog wat discussie over de ziekenhuiscijfers omdat die niet opgesplitst zijn tussen met covid en door covid. Geldt hetzelfde dan niet voor de overlijdenscijfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
Wolly schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:29:
Geldt hetzelfde dan niet voor de overlijdenscijfers?
Feitelijk is dat natuurlijk altijd al wel het geval, voor een aanzienlijk percentage is covid het laatste duwtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
42erik schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Wat zou er gaan gebeuren met de quarantaine regels? Ik zit nu thuis, positief, maar gevoelsmatig voor helemaal niks... Zouden die zo blijven?
Dat is een goede, het zal een maatschappelijke afweging worden. Ik denk dat we daar voorlopig nog wel even aan vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
codex schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:33:
[...]Feitelijk is dat natuurlijk altijd al wel het geval, voor een aanzienlijk percentage is covid het laatste duwtje.
Heb je daar ook een wetenschappelijk gevalideerde bron voor?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vrietje schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:29:
Even snel gerekend 10000 per dag achterstand dan toch in de laatste 12 dagen? Overigens wel knap dat je dat weet terwijl ze niet verwerkt zijn?
De onderrapportage plaatst het RIVM zelf. Vandaag zo'n 122.000, gisteren 76.000 als ik me goed herinner. Volgens mij komt dat verschil aardig overeen met het verschil tussen de GGD en RIVM cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:30
Vrietje schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:29:
[...]

Ze gebruiken meerdere systemen om de gegevens op te slaan en te verwerken. Ergens in het verwerkingsproces kan een bepaald systeem het niet aan want dan moeten er handmatig dingen worden ingevuld.

https://www.nu.nl/coronav...ests-nog-in-de-wacht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
LZ86 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Tijdelijk voor Ede. Bij ons wordt ie weer opgeschaald omdat we in een paar dagen van 5 naar 14 patienten zijn gegaan.
Op de IC bedoel je?

En kun je iets zeggen over met of door corona?
Al geven ze natuurlijk allemaal druk door isolatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:11
42erik schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:43:
[...]

Op de IC bedoel je?

En kun je iets zeggen over met of door corona?
Al geven ze natuurlijk allemaal druk door isolatie
Nee, niet de IC. De verpleegafdeling.
Het meeste door corona, enkelen toevalstreffers met iets anders.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• t_captain
opnames volgens prognose.

uitstroom tov bezetting begint te stijgen, indicatie van afnemend gemiddelde aantal ligdagen.

hoopgevend cijfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
LZ86 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Nee, niet de IC. De verpleegafdeling.
Het meeste door corona, enkelen toevalstreffers met iets anders.
Ah, de verpleeg. Dat scheelt iig dan nog wat qua jullie drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:02
Volgens https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/29/meyfroidt-ic/ stijgt het aantal IC-patiënten licht (2%). Wel hebben ze ook daar meer last van patiënten die met wat anders komen maar Corona blijken te hebben. En 1/5e daar van de patiënten is een kind jonger dan 12 die door hoge koorts even wordt opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:18
martwoutnl schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:11:
Volgens https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/29/meyfroidt-ic/ stijgt het aantal IC-patiënten licht (2%). Wel hebben ze ook daar meer last van patiënten die met wat anders komen maar Corona blijken te hebben. En 1/5e daar van de patiënten is een kind jonger dan 12 die door hoge koorts even wordt opgenomen.
Da's inderdaad een goede samenvatting, en komt ook vrij goed overeen met wat ik hier al gemeld heb. Het is duidelijk dat ook op de IC de cijfers een deel bijvangst is, maar logisch ook aangezien wellicht zowat 1 miljoen Belgen momenteel positief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
[...]

Soms heb ik het idee dat het misschien nog beter is om at random enkele duizenden mensen te testen om te kijken hoe de situatie per 100.000 mensen eruit ziet. 8)7
Volgens mij zijn ze dat in Denemarken van plan of doen ze dat zelfs al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:31

NMH

Moderator General Chat
Het zou wel een interessante studie zijn denk ik. Je zou een goed beeld krijgen over welk deel van de bevolking besmet is en als je het combineert met een vragenlijst ook hoeveel klachten mensen hebben (of zelfs asymptomatisch zijn).

Het probleem is de uitvoerbaarheid. Ik denk dat een aanzienlijk deel van de mensen niet zoveel trek heeft om naar een testcentrum te gaan voor zo'n studie en aangezien het niet verplicht zal zijn, loop je het het risico dat je steekproef niet meer aselect is omdat sommige groepen meer geneigd tot weigeren zijn dan andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:04
codex schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:33:
[...]

Feitelijk is dat natuurlijk altijd al wel het geval, voor een aanzienlijk percentage is covid het laatste duwtje.
Vandaar natuurlijk die gigantische oversterfte in 2020 en 2021 (bron: CBS). Er is een redelijke schatting te maken van hoeveel mensen er in een normaal jaar in een bepaalde periode overlijden, en er zitten toch wel een flink aantal pieken in de afgelopen jaren dat we ver boven de verwachting zaten terwijl we in de maanden daarna niet opeens ver eronder zaten. Lijkt mij nou niet echt "het laatste duwtje".

Daarnaast geven ze ook cijfers over de risicogroepen, door middel van Wlz-gebruikers en leeftijdsverdeling, en ook buiten de risicogroepen zijn pieken in het aantal overlijdens, dus ook dat lijkt mij nog niet echt "het laatste duwtje" te nemen.

Maar als jij andere betrouwbare bronnen hebt die dat wel onderbouwen, voel je vrij om die te delen.
NMH schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:14:
[...]

Het zou wel een interessante studie zijn denk ik. Je zou een goed beeld krijgen over welk deel van de bevolking besmet is en als je het combineert met een vragenlijst ook hoeveel klachten mensen hebben (of zelfs asymptomatisch zijn).

Het probleem is de uitvoerbaarheid. Ik denk dat een aanzienlijk deel van de mensen niet zoveel trek heeft om naar een testcentrum te gaan voor zo'n studie en aangezien het niet verplicht zal zijn, loop je het het risico dat je steekproef niet meer aselect is omdat sommige groepen meer geneigd tot weigeren zijn dan andere.
Ik denk dat grote groepen daar niet aan mee zouden werken, omdat het ook gigantisch veel tijd kost en zo een test nou ook niet echt heel fijn is. En het is ook niet alsof de GGD nou gigantisch veel capaciteit heeft dat ze zo een onderzoek er even bij kunnen doen, zeker als mensen die klachten hebben zich nog steeds laten testen.

Zelf zou ik het doel van zo een studie wel begrijpen, maar ik zou er ook niet aan deelnemen. Voor mij is de dichtstbijzijnde testlocatie is al snel 30 minuten enkele reis, dan moet ik daar nog eens in de rij staan, dan gaat een deelname al snel naar 2 uur. Verder heb ik mij 1x laten testen omdat ik met een groep mensen af zou spreken en toch wat klachten had, en na die ene keer heb ik ook tegen mezelf gezegd, alleen als het echt moet, anders niet, omdat ik het zo irritant vond om die staafjes in mond en neus te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:31

NMH

Moderator General Chat
bazzemans schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:22:
De grootte van het aantal delen is niet constant, dus dat wordt een lastige inschatting. Deel 12 had 41 pagina's, deel 11 197*. :) Het zou misschien wel interessant zijn als een van de admins het aantal posts per dag in dit forumdeel queried en daar een grafiekje van maakt. Waarschijnlijk kun je daar de persconferenties e.d. wel in herkennen.

*: Bij 100 posts/pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
NMH schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:24:
[...]

De grootte van het aantal delen is niet constant, dus dat wordt een lastige inschatting. Deel 12 had 41 pagina's, deel 11 197*. :) Het zou misschien wel interessant zijn als een van de admins het aantal posts per dag in dit forumdeel queried en daar een grafiekje van maakt. Waarschijnlijk kun je daar de persconferenties e.d. wel in herkennen.

*: Bij 100 posts/pagina.
41 en 197...dat scheelt best veel. Puur uit interesse, wanneer wordt er een nieuwe gestart @ZieMaar!?

Persconferentie krijgt de laatste tijd een eigen topic, dus dat verstoort de meting weer wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik denk dat je daar wel leuke metrics uit kan halen, zinloos maar wel leuk. Ook verdeling naar #posts naar #posters (er waren dagen dat 4 mensen een dagdeel het topic bezet hielden) en #bans, #modbreaks etc.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gekkie
franssie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:43:
Ik denk dat je daar wel leuke metrics uit kan halen, zinloos maar wel leuk. Ook verdeling naar #posts naar #posters (er waren dagen dat 4 mensen een dagdeel het topic bezet hielden) en #bans, #modbreaks etc.
Nog een "kek" dashboardje erbij, dagelijkse twitter over de stats van de dag en uiteraard @t_captain die een voorspelling mag gaan doen over het verloop van het topic. Zijn we er dan ?

Owh ja en uiteraard een schare tweakers die de stats niet geloofd en bezweert dat het één groot complot is :p

(het is wel een beetje komkommertijd onderhand :+ )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gekkie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:55:
[...]

Nog een "kek" dashboardje erbij, dagelijkse twitter over de stats van de dag en uiteraard @t_captain die een voorspelling mag gaan doen over het verloop van het topic. Zijn we er dan ?

Owh ja en uiteraard een schare tweakers die de stats niet geloofd en bezweert dat het één groot complot is :p

(het is wel een beetje komkommertijd onderhand :+ )
Moet je idd wel Posts met covid scheiden van posts door covid in de stats :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
gekkie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:55:
[...]

De Covid Topic stats topic, Deel 42.
En zeuren dat dat topic zonder CTB toegankelijk moet zijn :+ :P O-)

[ Voor 17% gewijzigd door 42erik op 29-01-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Kreeg net een mail, dat we binnen een paar dagen nog gebeld gaan worden voor bron- en contactonderzoek. Dat heeft toch helemaal geen zin meer? Met deze aantallen en vertraging is de kans dat je zo verdere besmettingen voorkomt minimaal.
42erik schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:33:
En zeuren dat dat topic zonder CTB toegankelijk moet zijn :+ :P O-)
offtopic:
Je zit te lang in quarantaine... >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
Transportman schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:23:
[...]

Vandaar natuurlijk die gigantische oversterfte in 2020 en 2021 (bron: CBS). Er is een redelijke schatting te maken van hoeveel mensen er in een normaal jaar in een bepaalde periode overlijden, en er zitten toch wel een flink aantal pieken in de afgelopen jaren dat we ver boven de verwachting zaten terwijl we in de maanden daarna niet opeens ver eronder zaten. Lijkt mij nou niet echt "het laatste duwtje".

Daarnaast geven ze ook cijfers over de risicogroepen, door middel van Wlz-gebruikers en leeftijdsverdeling, en ook buiten de risicogroepen zijn pieken in het aantal overlijdens, dus ook dat lijkt mij nog niet echt "het laatste duwtje" te nemen.

Maar als jij andere betrouwbare bronnen hebt die dat wel onderbouwen, voel je vrij om die te delen.
Volgens mij lezen jullie over "aanzienlijk percentage" heen. Een groot deel is 80+ met meer dan 1 onderliggende aandoeningen. Elke virusinfectie is dan fataal. Griep, bacteriële longontsteking, zelfde verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 08:15

Indoubt

Always be indoubt until sure

franssie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:43:
Ja, een "BAN" analyse!!.

Ik zweef hier al even rond op tweakers maar had nog nooit een ban gehad. Nou stond dat ook niet perse op mijn bucket list maar ergens toch grappig dat ik toch een ban mocht verwerven.

Het is ergens ook een maatschappelijk controversieel onderwerp af en toe en nog nooit hebben we een crisis gehad van deze duur en omvang in de, nu zo individualistische, maatschappij. Ook nog nooit is er zoveel desinformatie zo eenvoudig verspreid als nu en sociale media spelen daar een belangrijke rol in.

Dat geeft wel te denken. Hoe gaat dat maatschappelijk verder? Alhoewel het coronavirus een belangrijke eye opener is hoeft dat zeker niet in dit topic (beter van niet)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
codex schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:49:
[...]

Volgens mij lezen jullie over "aanzienlijk percentage" heen. Een groot deel is 80+ met meer dan 1 onderliggende aandoeningen. Elke virusinfectie is dan fataal. Griep, bacteriële longontsteking, zelfde verhaal.
We noemen dat ook wel kwetsbare mensen. Die mensen (opa's, oma's met kinderen en kleinkinderen) die we in deze pandemie zo goed mogelijk proberen te beschermen zodat ze nog een paar kostbare jaren kunnen genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
hoevenpe schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:42:
Kreeg net een mail, dat we binnen een paar dagen nog gebeld gaan worden voor bron- en contactonderzoek. Dat heeft toch helemaal geen zin meer? Met deze aantallen en vertraging is de kans dat je zo verdere besmettingen voorkomt minimaal.

[...]
BCO om het virus uit te drijven, dat is wel heel 2020.

Het enige nut van BCO is om een paar honderd aselect uitgekozen cases per dag grondig na te bellen en daarmee de statistieken over besmettings-situaties te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
Yaksa schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:59:
[...]

We noemen dat ook wel kwetsbare mensen. Die mensen (opa's, oma's met kinderen en kleinkinderen) die we in deze pandemie zo goed mogelijk proberen te beschermen zodat ze nog een paar kostbare jaren kunnen genieten.
Dat neemt toch niet weg dat corona het laatste zetje kan zijn? Ik snap die verontwaardiging niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:42:

[...]

offtopic:
Je zit te lang in quarantaine... >:)
Dat sowieso :p

Oh, die mail heb ik nog niet gezien. Ik heb mijn omgeving zelf maar gewaarschuwd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
  • Laatst online: 19:04
codex schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:49:
[...]

Alleen zit dat allemaal al in de normale sterfte-verwachting verwerkt en zijn we daar met Corona ver overheen gegaan. Dan kan Corona wel het laatste zetje zijn geweest voor een "aanzienlijk percentage", maar wel een zetje dat (mogelijk jaren) eerder is gekomen dan anders het geval zou zijn geweest voor die mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
codex schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:14:
[...]Dat neemt toch niet weg dat corona het laatste zetje kan zijn? Ik snap die verontwaardiging niet helemaal.
Wanneer je zelf zegt: "Feitelijk is dat natuurlijk altijd al wel het geval, voor een aanzienlijk percentage is covid het laatste duwtje" dan lijkt het wel alsof je er mee instemt dat een tot voor 2 jaar geleden onbekend virus nu een aanzienlijk deel van de populatie kwetsbare ouderen treft.
Ouderen die, wanneer dit virus er niet was geweest, nog makkelijk, ondanks onderliggend lijden, een aantal jaren met hun nageslacht hadden kunnen samenleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

I always close my contracts.

[...]

Ik denk echt dat we dan in deel 20 zitten. Ik denk echt dat dit nog wel even duurt.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Ik hoop dat over 2 jaar dit subforum wel dicht is...
/Fingers crossed

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 23:06

SomerenV

It's something!

Transportman schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:21:
[...]

Alleen zit dat allemaal al in de normale sterfte-verwachting verwerkt en zijn we daar met Corona ver overheen gegaan. Dan kan Corona wel het laatste zetje zijn geweest voor een "aanzienlijk percentage", maar wel een zetje dat (mogelijk jaren) eerder is gekomen dan anders het geval zou zijn geweest voor die mensen.
Griep zorgt ook wel eens voor oversterfte. Een hittegolf kan ook voor oversterfte zorgen, of juist een strenge winter. In 2020 650 extra doden door hittegolf bijvoorbeeld. En zo zullen er nog tal van potentiële oorzaken zijn die voor oversterfte kunnen zorgen. Covid was voor veel kwetsbaren een stuk gevaarlijker dan het jaarlijkse griepje (en voor veel niet-kwetsbaren ook, maar dan is het minder snel dodelijk).

Veel mensen die niet of nauwelijks weerbaar waren tegen Covid en als je te kwetsbaar bent dan is dat al snel het laatste zetje. Mogelijk is de (trage) vaccinatie-aanpak in Nederland ook deels verantwoordelijk voor die oversterfte omdat ouderen/kwetsbaren niet tijdig genoeg weerbaar gemaakt waren. Maar zelfs het uitblijven van de griep in 2020/21 kan een boosdoener zijn geweest.
“Een andere verklaring is dat we afgelopen tijd goed ons best hebben gedaan de meest kwetsbaren te beschermen. Vorig jaar was er geen griep. Het kan zijn dat mensen die op hun laatste benen liepen dit jaar tegen een verkoudheidsvirus zijn aangelopen waardoor ze stierven.”
Gemiddeld had een coronadode nog zo'n 5 jaar te leven blijkbaar, al kon niet meegenomen worden in dat onderzoek dat covidpatiënten mogelijk meerdere ziekten onder de leden hadden.
Yaksa schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:28:
[...]

Wanneer je zelf zegt: "Feitelijk is dat natuurlijk altijd al wel het geval, voor een aanzienlijk percentage is covid het laatste duwtje" dan lijkt het wel alsof je er mee instemt dat een tot voor 2 jaar geleden onbekend virus nu een aanzienlijk deel van de populatie kwetsbare ouderen treft.
Ouderen die, wanneer dit virus er niet was geweest, nog makkelijk, ondanks onderliggend lijden, een aantal jaren met hun nageslacht hadden kunnen samenleven.
43% van alle Coronadoden is 80+. Iets van 90% is 70+. Dus dat het voornamelijk de ouderen heeft getroffen lijkt me wel duidelijk. Laat ouderen nou ook meer dan andere groepen een stuk kwetsbaarder zijn én laat Covid nou net een paar gradaties ernstiger zijn dan een gemiddelde griep, wat voor veel ouderen al voldoende is om als laatste zetje te dienen. Dus ja, Covid is waarschijnlijk voor veel mensen het laatste zetje geweest. Wetende dat de gemiddelde persoon nog zo'n 5 jaar te leven had kun je ook wel concluderen dat die mensen niet meer in de bloei van hun leven zaten.

Dus dat ouderen zonder Covid, en mét onderliggend lijden, nog makkelijk een aantal jaren hadden kunnen leven met hun nageslacht is best een gewaagde uitspraak. Eentje die niet helemaal strookt met wat onder andere Trouw aanhaalt in hun artikel.

[ Voor 25% gewijzigd door SomerenV op 29-01-2022 22:02 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:28:
[...]

Ik zie echt geen enkel negatief geluid in de post van @codex als ik eerlijk ben...

Volgens mij is het gewoon benoemen van een feit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:20
martwoutnl schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:11:
*knip* dit voegt, op een beetje stemmingmakerij, niets toe aan een constructieve discussie.

[ Voor 15% gewijzigd door ZieMaar! op 30-01-2022 09:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
Vooropgesteld: ieder leven is waardevol. Ook als er nog maar enkele goede jaren in zaten. En ook als die “goede” jaren eigenlijk heel veel relativering en een paar dagelijkse medicijnen vereisen.

Maar we moeten wel de eerlijke verdeling over generaties in het oog blijven houden.

Coronamaatregelen leveren relatief veel winst voor ouderen en leggen relatief veel kosten bij jongeren.

Dat is geen uitzondering. In veel dossiers zijn we al behoorlijk op de hand van de oudere generatie. Zorgkosten, studiefinanciering, woningmarkt, herverdeling van jong naar oud. Eigenlijk alleen het pensioendossier helt de andere kant op met de te lage rekenrente van de pensioenen en het ontkoppelen van AOW/minimumloon.

Als we het over lange termijn beleid hebben, dan vind ik het heel
essentieel dat we deze verhoudingen tegen het licht houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Over een paar dagen is het weer tijd voor de volgende versoepelingen. Wat zou er deze keer op stapel staan? Het is inmiddels een vrij onoverzichtelijk zooitje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:51
eamelink schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:17:
Over een paar dagen is het weer tijd voor de volgende versoepelingen. Wat zou er deze keer op stapel staan? Het is inmiddels een vrij onoverzichtelijk zooitje.
Huh, er is toch pas 3 weken na de persco van 25/1 weer een weeg moment? Of heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
ll roel j schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:45:
[...]

Huh, er is toch pas 3 weken na de persco van 25/1 weer een weeg moment? Of heb ik iets gemist?
Dat was het plan van het kabinet inderdaad.
Misschien is de betere vraag welke ludieke protest acties in welke sectoren we nog gaan krijgen de komende twee weken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Laatst online: 20-04 17:20
Zijn er nog coronamaatregelen dan ? Vanmiddag bij de Nederlandse Spoorwegen leek het wel van niet. De helft van de treinen viel uit. Dan zou je verwachten dat die met een gekoppelde trein rijden (het personeel is ziek/in isolatie, die treinen niet...)

Niet dus. Heb 3 keer een trein laten schieten, maar elke volgende was weer stampvol. Tot 15-20 man op de balkons. Kon uiteindelijk door helemaal voorin te stappen staan op het balkon met "slechts" 9 personen. Veel met een kinkapje. Niemand had er problemen mee. De conducteur had zelf ook geen mondkapje op (en die zat in de machinistencabine. Daar kun je ook niet echt afstand houden met 2 personen...)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:04
Ik denk dat ze het niet vol kunnen houden om het volgende weegmoment pas over 2.5 weken te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Komende dinsdag ligt er een motie van de PVV over stoppen met de coronapas en het 2G voorstel terug te trekken. Kan mogelijk interessant worden, na al dat gemopper in het afgelopen debat is dit de kans om daad bij het woord te voegen voor de Tweede Kamer. Ben dan ook benieuwd of dit gaat gebeuren of dat sommige mopperaars bakzeil halen en de motie wegstemmen.
Oekiejoekie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:57:
De conducteur had zelf ook geen mondkapje op (en die zat in de machinistencabine. Daar kun je ook niet echt afstand houden met 2 personen...)
De conducteur is vrijgesteld van de mondkapjesplicht, net als bijvoorbeeld buschauffeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
CMD-Snake schreef op zondag 30 januari 2022 @ 00:03:
[...]

De conducteur is vrijgesteld van de mondkapjesplicht, net als bijvoorbeeld buschauffeurs.
Buschauffeurs begrijp ik. Die zitten ondertussen al ruim een jaar achter een plexiglas kuchscherm. Maar conducteurs, die hoeven toch alleen maar 5 seconden het mondkapje af te zetten als ze fluiten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik lees zelfs hier op het forum dat mensen die in quarantaine zitten nu gewoon het huis verlaten voor een wandeling.

Toen ik mij dat vorig jaar afvroeg of dat kon waren de reacties wel wat feller moet ik zeggen. Regels zijn regels, je kan wel op straat hulp nodig hebben en mensen moeten je dan benaderen etc.

In de grote filiaalketen supermarkt loopt zelfs de bewaker (avonduren) zonder mondkapje, net als het voltallige jonge personeel en bijna alle klanten (wederom hoofdzakelijk jong want avonduren).

Dus nee, die versoepelingen hoeven niet meer aangekondigd te worden voordat mensen ernaar handelen. Mensen hebben al besloten dat ze zelf versoepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 30 januari 2022 @ 00:17:
Ik lees zelfs hier op het forum dat mensen die in quarantaine zitten nu gewoon het huis verlaten voor een wandeling.

Toen ik mij dat vorig jaar afvroeg of dat kon waren de reacties wel wat feller moet ik zeggen. Regels zijn regels, je kan wel op straat hulp nodig hebben en mensen moeten je dan benaderen etc.
het is natuurlijk wel zo dat indammen nog bestond... met de enorme besmettingsgraad van omikron is dat speelveld wel wat veranderd. En iets met draagvlak ;)
In de grote filiaalketen supermarkt loopt zelfs de bewaker (avonduren) zonder mondkapje, net als het voltallige jonge personeel en bijna alle klanten (wederom hoofdzakelijk jong want avonduren).

Dus nee, die versoepelingen hoeven niet meer aangekondigd te worden voordat mensen ernaar handelen. Mensen hebben al besloten dat ze zelf versoepelen.
maar het is nog wel de overheid die besluit hoe laat ik naar de bios kan, en of ik naar een concert kan, enzovoort...

Dus zelf versoepelen heeft zijn grenzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
42erik schreef op zondag 30 januari 2022 @ 00:33:
Dus zelf versoepelen heeft zijn grenzen.
De laatste weken was de Horeca dicht. Maar daarvoor hebben ze hier in het dorp een oplossing. Die het "Zuipkeet". Daar gaat de jeugd normaal gesproken inpilsen voor ze naar het feestcafe in het dorp gaan. En nu hangen ze er de hele avond en halve nacht, te horen aan hoe laat ik ze dronken voorbij zie komen.

Ik zie hier meerdere keren per week dat jongeren bij de supermarkt 4 _rolcontainers_ bier kopen. niet 4 kratjes, maar rolcontainers. Dat zijn 96 kratjes. Dat krijg ik niet weg als persoonlijk gebruik. Conclusie is dus: Iedereen gaat hier nog gewoon uit, maar dan in de illegaliteit, achterop het boerenerf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Komende dinsdag ligt er een motie van de PVV over stoppen met de coronapas en het 2G voorstel terug te trekken. Kan mogelijk interessant worden, na al dat gemopper in het afgelopen debat is dit de kans om daad bij het woord te voegen voor de Tweede Kamer. Ben dan ook benieuwd of dit gaat gebeuren of dat sommige mopperaars bakzeil halen en de motie wegstemmen.
Ik vrees wishful thinking, ook mijn wish uiteraard. Echter denk ik dat de PvdA bijvoorbeeld weer gewoon met het kabinet mee zal stemmen. Ook die de Haan heeft daar een handje van. Als VVD, CDA, D66 en dus PvdA en misschien ook de Haan mee krijgen zijn ze er al. En wie weet ook de CU/Volt nog, al spreekt de CU zich de laatste tijd ook wel explicieter uit tegen die Coronapas.

Mooie ontwikkeling om te zien dat men de kapjes en de pas beu is. De oproep om te handhaven bij ons op school is bij meerdere collega’s (myself included) aan dovemansoren gericht. Ik ga het niet doen in ieder geval, heb ik ook aangegeven. Ik blijf neutraal (wil je hem dragen prima, zo niet, ook prima maar eigen ‘risico’) maar ga geen BOA spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bewegen is altijd een goed idee
Benaderen weet ik niet, maar de instructie was om niet te beademen ... alleen hartmassage indien men dat durfde.
Ik heb dat risico genomen overigens om te blijven wandelen.
<>
Dan spreek je voor jezelf en veel anderen maar je presenteert het als een waarheid, dat is het niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op zondag 30 januari 2022 @ 00:40:
[...]

De laatste weken was de Horeca dicht. Maar daarvoor hebben ze hier in het dorp een oplossing. Die het "Zuipkeet". Daar gaat de jeugd normaal gesproken inpilsen voor ze naar het feestcafe in het dorp gaan. En nu hangen ze er de hele avond en halve nacht, te horen aan hoe laat ik ze dronken voorbij zie komen.

Ik zie hier meerdere keren per week dat jongeren bij de supermarkt 4 _rolcontainers_ bier kopen. niet 4 kratjes, maar rolcontainers. Dat zijn 96 kratjes. Dat krijg ik niet weg als persoonlijk gebruik. Conclusie is dus: Iedereen gaat hier nog gewoon uit, maar dan in de illegaliteit, achterop het boerenerf...
Mijn puber leerlingen zitten gewoon bij mensen thuis ook ja. Tip van hun aan "jouw" jeugd: sterke drank is lichter qua gewicht. Scheelt een rolcontainer :p

Ik ben verwend, ik wil naar concerten, en die kunnen wat lastiger buiten het zicht doorgaan... Dus laat die volgende versoepelingen maar doorkomen (puur wat mijzelf betreft he, of dat kan... Tja... Daar hebben we het nu even niet over :+)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
42erik schreef op zondag 30 januari 2022 @ 01:31:
[...]

Mijn puber leerlingen zitten gewoon bij mensen thuis ook ja. Tip van hun aan "jouw" jeugd: sterke drank is lichter qua gewicht. Scheelt een rolcontainer :p
Ze zijn bij mij 9 en 12... Dus laat alle drank nog maar even :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
franssie schreef op zondag 30 januari 2022 @ 01:18:
[...]

Bewegen is altijd een goed idee

[...]

Benaderen weet ik niet, maar de instructie was om niet te beademen ... alleen hartmassage indien men dat durfde.
Ik heb dat risico genomen overigens om te blijven wandelen.
Natuurlijk is bewegen goed, echter is het een voorbeeld dat het draagvlak (@42erik zei het al) tanende is. Waar voorheen het gros van de mensen allerlei oordelen klaar hadden over mensen die zich zelfs alleen maar afvroegen of de regels wel zo strikt uitgelegd moesten worden is het nu compleet anders.
Dan spreek je voor jezelf en veel anderen maar je presenteert het als een waarheid, dat is het niet.
Die vat ik niet helemaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 23:06

SomerenV

It's something!

Wolly schreef op zondag 30 januari 2022 @ 01:37:
[...]

Natuurlijk is bewegen goed, echter is het een voorbeeld dat het draagvlak (@42erik zei het al) tanende is. Waar voorheen het gros van de mensen allerlei oordelen klaar hadden over mensen die zich zelfs alleen maar afvroegen of de regels wel zo strikt uitgelegd moesten worden is het nu compleet anders.
Draagvlak is al even aan het zakken. Ik heb de laatste maanden(!!) geregeld oudere klanten van ruim boven de 70 die vragen of ik de boodschappen in de keuken kan zetten omdat *insert reden*. Eerst werd nog wel eens gezegd 'ik ben gevaccineerd dus maak je geen zorgen' en had men bijna altijd een mondkapje op. De laatste weken speelt dat totaal niet meer. Ook regelmatig klanten de laatste weken die eerst aangeven positief getest te zijn en in quarantaine te zitten dus afstand houden, om dat na een minuut of twee weer volledig te zijn vergeten :+ Eerst deed men de deur vaak niet eens open en werd de betaling voldaan door de QR code van de AH van achter het raam te scannen.

Ik kan me er ook echt totaal niet meer druk om maken. Iedereen lijkt inmiddels ook maar wat te doen en regels worden in veel gevallen volgens mij alleen nog nageleefd omdat men geen zin heeft scene te trappen. Maar newsflash... de meeste mensen boeit het niet meer.

Daarom ben ik het wel eens met @Dutchy007 dat ze het bijna niet kunnen maken nog 2,5 week te wachten met verder versoepelen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

42erik schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Dat sowieso :p

Oh, die mail heb ik nog niet gezien. Ik heb mijn omgeving zelf maar gewaarschuwd
Die mail kwam hier wel als ultieme mosterd na de maaltijd. Eergisteren ontvangen, terwijl ons dochtertje morgen alweer naar school mag. We hadden alle contacten al lang en breed ingelicht natuurlijk.

Die booster lijkt toch wel te werken overigens. Mijn vrouw en ik zijn beide niet besmet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:50
RocketKoen schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:52:
[...]

Als je net corona hebt gehad mag je niet eens een booster halen... Moet 3 maanden tussen zitten.
Je herstelbewijs is 5-6 maanden geldig. Tegen de tijd dat die afloopt is het waarschijnlijk verstandig om nog een prik te overwegen. Afhankelijk van hoe de situatie dan is.
Maar waarom dan?
Is er reden om aan te nemen dat een tweede infectie minder mild verloopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers

Het ding is ook dat de quarantaine regels in sommige gevallen erg lang duren.

Mijn zoon had een dagje koorts en moe van zijn besmetting maar bleef hoesten. Uiteindelijk 2,5 week binnen gezeten. Natuurlijk hebben we in deze periode wel gewandeld met het hele gezin.
Je bent niet meer echt ziek, maar mag vanwege 5 keer hoesten op een dag, nog niet het huis uit?

Wandelen is gewoon gezond, verkoudheid all achten of niet.

Wij hebben dus, omdanks dat we alle 4 positief waren, ook gewandeld in een groot uitgestrekt natuurgebied waar je makkelijk 5 meter afstand tot voorbijgangers kunt houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers

[...]

Ik verwacht er -helaas- weinig van.groot deel van de coalitie zal stemmen om D66 te pleasen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 21:59

FreakNL

Well do ya punk?

Verschuivende kaders hè :)

Ik heb altijd wel common-sense toegepast mbt het virus. Maar toen ik hier 2 jaar geleden vroeg wat een leuk uitje was met een kind van (toen nog) 2 werd ik bijna opgeknoopt :+

FreakNL in "Coronavirus Slowchat #2"

Kan je je nu niks meer bij voorstellen…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
FreakNL schreef op zondag 30 januari 2022 @ 06:43:
Verschuivende kaders hè :)

Ik heb altijd wel common-sense toegepast mbt het virus. Maar toen ik hier 2 jaar geleden vroeg wat een leuk uitje was met een kind van (toen nog) 2 werd ik bijna opgeknoopt :+
Toen was het virus veel gevaarlijker en was er nog geen vaccin, als je iemand anders had besmet kon het nog slecht aflopen. Wie nu op de IC komt is vrijwel altijd bewust ongevaccineerd, daar is weinig empathie mee.

Daarnaast vermoed ik dat ook toen genoeg rondjes buiten gelopen werden, het was echter niet verstandig om dat openlijk te zeggen.

De mensen die toen het felst op je reageerden zijn vaak degenen die ook nu in de discussie nog heel scherp aan de wind zeilen. Daarnaast is het makkelijk kritiek hebben op anderen als je zelf niet besmet bent, nu het honderdduizenden per dag zelf raakt blijken de meeste mensen opeens niet zo principieel... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:07
SomerenV schreef op zondag 30 januari 2022 @ 02:10:
[...]

Draagvlak is al even aan het zakken. Ik heb de laatste maanden(!!) geregeld oudere klanten van ruim boven de 70 die vragen of ik de boodschappen in de keuken kan zetten omdat *insert reden*. Eerst werd nog wel eens gezegd 'ik ben gevaccineerd dus maak je geen zorgen' en had men bijna altijd een mondkapje op. De laatste weken speelt dat totaal niet meer. Ook regelmatig klanten de laatste weken die eerst aangeven positief getest te zijn en in quarantaine te zitten dus afstand houden, om dat na een minuut of twee weer volledig te zijn vergeten :+ Eerst deed men de deur vaak niet eens open en werd de betaling voldaan door de QR code van de AH van achter het raam te scannen.

Ik kan me er ook echt totaal niet meer druk om maken. Iedereen lijkt inmiddels ook maar wat te doen en regels worden in veel gevallen volgens mij alleen nog nageleefd omdat men geen zin heeft scene te trappen. Maar newsflash... de meeste mensen boeit het niet meer.

Daarom ben ik het wel eens met @Dutchy007 dat ze het bijna niet kunnen maken nog 2,5 week te wachten met verder versoepelen.
Het viel mij de laatste dagen ook al op dat steeds minder mensen mondkapjes dragen en helemaal niemand daar dan wat van (durven) zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Anoniem: 39993 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 03:17:
Die booster lijkt toch wel te werken overigens. Mijn vrouw en ik zijn beide niet besmet.
Hebben jullie je bij de GGD laten testen?
Hoor van veel geboosterde mensen dat ze alleen een positieve PCR hadden, de zelftest niets deed.

Achteraf gezien had ik al dagen een kriebel in mijn keel, keer op keer een negatieve zelftest zegt blijkbaar weinig. Mijn jongste heeft geen enkele keer twee streepjes gehad, bij de GGD heeft ze toch haar QR-code gescoord.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
Mijn favoriete versoepeling zou het loslaten van CTB zijn.

Voor de rest wil ik nog wel even schikken naar de beperkingen die er zijn.

Alle andere versoepelingen zijn namelijk zaken van gemak of plezier, opheffen van CTB dient een meer principieel doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar naar alle waarschijnlijkheid zal het wel neerkomen op een verruiming tot 0:00. En wellicht wat grotere aantallen voor evenementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
t_captain schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:56:
Voor de rest wil ik nog wel even schikken naar de beperkingen die er zijn.
Quarantaineregels en duur mogen ze ook kritisch naar kijken: is 7 dagen binnenblijven als je geen serieuze klachten hebt nog realistisch/wenselijk? Uitval op de werkvloer is een serieus probleem, draagvlak idem.

Beter vanuit de overheid er 4 of 5 van maken voordat mensen het zelf na 2 of 3 dagen wel welletjes vinden. Als je je kiplekker voelt is één dag extra is makkelijker vol te houden dan een halve week, meer ruimte na een paar dagen zou ook een optie zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door hoevenpe op 30-01-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

hoevenpe schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:53:
[...]

Hebben jullie je bij de GGD laten testen?
Hoor van veel geboosterde mensen dat ze alleen een positieve PCR hadden, de zelftest niets deed.

Achteraf gezien had ik al dagen een kriebel in mijn keel, keer op keer een negatieve zelftest zegt blijkbaar weinig. Mijn jongste heeft geen enkele keer twee streepjes gehad, bij de GGD heeft ze toch haar QR-code gescoord.
Nee, geen klachten + zelftests. Het was al lastig genoeg om een afspraak voor een PCR test te maken voor de kleine (die had wel een positieve zelftest). Bij die zelftesten lijkt de timing overigens wel heel erg belangrijk. De ene dag was er met het blote oog niets te zien op de test, de volgende dag was het overduidelijk.

Vinkjes interesseren me momenteel eigenlijk ook niet echt meer. Over een paar weken heb je die nergens meer nodig. Positieve tests liggen zo hoog dat we het niet meer bij kunnen houden en de IC's lopen na weken nog steeds langzaam (bijna) leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nog even de scripts gedraaid over cijfers van gisteren
t_captain schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:01:
[...] (over ziekenhuisopnames)

De stijging is iets later begonnen dan ik oorspronkelijk dacht, uiteindelijk is het 2 weken langer doorgegaan met dalen (bodem in week 3 i.p.v. week 1). Boosters onder senioren doen hun werk fantastisch.

Qua snelheid waarop de stijging is ingezet (+21% in de eerste week) is het aardig in lijn met war ik voorzag (ik dacht dat de eerste stijging +15 a +20% zou zijn t.o.v. de voorgaande week).

Voor de tweede week van stijging verwacht ik opnieuw dik 20% erbij en dan wordt het 160 per dag over de komende 7 dagen.
Opnames weekdag gecoriiigeerd zit de afgelopen drie dagen op 150, 148, 149. Ik ga voor de lopende week uit van 160 gemiddeld, dat lijkt realistisch.
Ik heb ook nog even naar de opnamekans na positieve test gekeken. Deze is voor de 27e opeenvolgende dag gedaald.

[Afbeelding]

Aan de ene kant, de daling is duidelijk afgevlakt. Aan de andere kant: hij duurt inmiddels 4 dagen langer dan in de zomer (Danssen met Janssen). Ook zie je aan de curve dat deze zich meer structureel lijkt te gedragen. Wat ook verklaard wordt omdat we deze keer structurele factoren hebben: boosters en omicron. In de zomer was het puur lgedrag en leeftijdsverdeling positieve tests.

Mijn nieuwe inschatting van het aantal positieve tests wat we kunnen handlen in de zorg is tenminste 142.000 (obv van onbeperkte testcapaciteit, dat dan weer wel). Die inschatting was eerst 98.000, toen 120.000, 130.000, 133.000.

Hoe dieper de opnamekans zakt en hoe langer de daling aanhoudt, hoe minder mensen je op middelange termijn in het ziekenhuis hoeft te verwachten.

Bij een getal boven de 150.000 denk ik dat we min of meer alles kunnen heropenen en het CTB laten vallen. We zitten daar heel dicht bij! Bij een getal boven 250.000 denk ik dat we ook de basisregels kunnen loslaten, maar dat is nog net niet in zicht deze keer.
toon volledige bericht
En de 28e opeenvolgende daling van opnamekans. Het verloop van de grafiek begint steeds minder te lijken op de V-vormige dip in de zomer en steeds meer op een soort zachte landing.

Nieuwe inschatting van veilige aantal positieve tests: 154.000.

Dat getal halen we natuurlijk nooit bij onze testcapaciteit, maar de betekenis is dat we nog bijna kunnen verdubbelen in aantal besmettingen per dag, voordat de ziekenhuizen aan hun piek zitten. Vanwege het verloop van de grafiek over opnamekans wordt de waarschiijnlijkheid van dat scenario steeds kleiner.
Pagina: 1 2 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.