Middeleeuwse zorgmedewerkers hadden het veel te druk met aderlaten om aan laatste sacramenten toe te komen. Dat lieten ze aan priesters over. Die hebben ervoor geleerd.Dido schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:43:
[...]
Dat was in de Middeleeuwen niet anders tijdens de pest- en pokkenepidemieen. Toen konden zorgverleners niet veel meer dan bidden dat de Heere ze lang genoeg liet leven om de stervenden van een de laatste sacramenten te voorzien
Thuiswerken niet altijd een optie?Dido schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:43:toon volledige bericht
[...]
Ja, ik quote jou, maar ik gaf oiok aan dat ik me terdege realiseerde dat thuiswerken niet altijd een optie is.
Met name de zorg is natuurlijk in het hele coronaverhaal vanaf het begin een buitenbeentje geweest, maar dat is niet corona-specifiek. Dat was in de Middeleeuwen niet anders tijdens de pest- en pokkenepidemieen. Toen konden zorgverleners niet veel meer dan bidden dat de Heere ze lang genoeg liet leven om de stervenden van een de laatste sacramenten te voorzien
[...]
Klopt - maar niet geheel onverwacht geven de meeste werkgevers geen moer om het milieu als ze hun kantoorslaafjes liever in het zicht in d ekantoortuin willen hebben zitten
[...]
Auw, dat klinkt wel heel erg eng
Je kunt het beter omdraaien denk ik
Thuiswerken kan/kon eigenlijk alleen maar als je een kantoorbaan had... En een meewerkende werkgever.
Verder zijn bijna alle banen binnen de zorg, productie en andere industrie niet op afstand te doen.
Waarmee ik overigens niet zeg dat er geen productiewerk is wat ook solo kan, maar vaak niet vanaf je zolderkamertje zegmaar.
Kantoorwerk was de enige tak waar dat relatief makkelijk en praktisch kon worden gemaakt tijdens covid, en zelfs daar was maar een deel happig om dat ook echt goed te doen. Zowel personeel als werkgevers worstelden (ook nu nog) daarmee. Ikzelf vond het bijvoorbeeld ff fijn, maar was heel erg blij toen ik weer naar kantoor kon.
Klopt, ik denk inderdaad dat de meeste banen niet voor thuiswerken in aanmerking komen.GeeEs schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:40:
Thuiswerken niet altijd een optie?
Je kunt het beter omdraaien denk ik
Thuiswerken kan/kon eigenlijk alleen maar als je een kantoorbaan had... En een meewerkende werkgever.
Verder zijn bijna alle banen binnen de zorg, productie en andere industrie niet op afstand te doen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...werkgelegenheidsstructuur
Maar met een dikke drie miljoen banen in "zakelijke dienstverlening", "openbaar bestuur", "financiele dienstverlening" en "informatie en communicatie" heb je toch een aanzienlijke hoeveelheid "kantoorbanen" te pakken, denk ik. Te veel om te negeren.
Ik snap ook heel goed dat thuiswerken voor de een vooral gevoelens van sociaal isolement, onmogelijke werkomstandigheden thuis en vervreemding van collega's oproept, terwijl het voo reen ander eerder vrijheid om je tijd nuttig in te delen, de mogelijkheid om je beter te concentreren en minder afleiding door langswippende collega's betekent.Kantoorwerk was de enige tak waar dat relatief makkelijk en praktisch kon worden gemaakt tijdens covid, en zelfs daar was maar een deel happig om dat ook echt goed te doen. Zowel personeel als werkgevers worstelden (ook nu nog) daarmee. Ikzelf vond het bijvoorbeeld ff fijn, maar was heel erg blij toen ik weer naar kantoor kon.
En vanuit werkgevers heb je degenen die in hun handjes knijpen nu ze de helft of meer van hun kantoorruimte kunnen lozen, tegenover degenen die met de handen in het haar zitten omdat ze gevoelsmatig de contorle over hun kantoorslaafjes verliezen.
Er is geen one-size-fits-all oplossing, maar door alleen al meer thuis te werken dan we voor Corona deden kunnen we zowel economisch (minder files en reistijd) als qua volksgezondheid (minder besmettingen onder collega's, en niet allen met corona!) flinke winsten behalen.
Maar goed, dat is vooral een stuk cultuuromslag die bottom-up zal moeten ontstaan, want top-down werken dat soort dingen eigenlijk nooit.
NL onderzoek naar long COVID lijkt toch wat verklaringen boven water te krijgen voor de oorzaak van de verergerde vermoeidheid:
https://nos.nl/l/2503701
https://nos.nl/l/2503701
De Amsterdamse onderzoekers namen monsters van spierweefsel van mensen met en zonder long covid, voor en na een inspanningstest op de fiets. Daarmee konden ze zien dat wanneer mensen met long covid fysiek te actief zijn, de schade in het spierweefsel bij hen groter is. Bovendien functioneren hun mitochondriën veel minder goed, de energiecentrales in de cellen.
Als gevolg van de inspanning ontstaat bij mensen met long covid een langdurige verergering van klachten, zogenoemde post-exertionele malaise (PEM). Bij PEM is sprake van extreme vermoeidheid na fysieke, cognitieve of emotionele inspanning.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 04-01-2024 13:11 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat aderlaten werkte best goed, ongeveer net zo goed als homeopathie nu.downtime schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:28:
[...]
Middeleeuwse zorgmedewerkers hadden het veel te druk met aderlaten om aan laatste sacramenten toe te komen. Dat lieten ze aan priesters over. Die hebben ervoor geleerd.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeBlackadder Bells Leeches Manservant Doctor
Bloedzuigers zijn tegenwoordig weer in
Leeches are still used in medicine—yes, really. Here’s why
[ Voor 39% gewijzigd door gambieter op 04-01-2024 13:45 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Aderlaten zal best nut hebben toch en meer dan homeopathie?Gonadan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:31:
[...]
Dat aderlaten werkte best goed, ongeveer net zo goed als homeopathie nu.
Het wordt nog steeds gedaan in ziekenhuizen, dat zal ongetwijfeld een reden hebben.
https://www.erasmusmc.nl/.../behandelingen/aderlating
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Aderlaten ofwel bloed afnemen is an sich niets mis mee, maar je begrijpt vast wel dat er op de middeleeuwse praktijken gedoeld werd. Je weet wel, het in balans brengen van je lichaamssappen waardoor je zelfs mentaal ineens in orde bent en zo.YakuzA schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:33:
Aderlaten zal best nut hebben toch en meer dan homeopathie?
Het wordt nog steeds gedaan in ziekenhuizen, dat zal ongetwijfeld een reden hebben.
https://www.erasmusmc.nl/.../behandelingen/aderlating
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Inmiddels ook een Kamerbrief en onderzoeksresultaten mbt de maatregelen.
https://www.rijksoverheid...ness-of-covid-19-measures
Sorry, maar deze resultaten gaan er bij mij niet in. Wij hebben toevallig net 3 weken geleden voor de 5e!! keer Corona gehad in ons huishouden en net als alle vorige keren begon het bij de naar schoolgaande kinderen en gehalveerde klassen (door veel zieken).MikeyMan schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 07:27:
Inmiddels ook een Kamerbrief en onderzoeksresultaten mbt de maatregelen.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ik zie je tegen-onderzoek en kamerbrief graag tegemoet danCobb schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:40:
[...]
Sorry, maar deze resultaten gaan er bij mij niet in. Wij hebben toevallig net 3 weken geleden voor de 5e!! keer Corona gehad in ons huishouden en net als alle vorige keren begon het bij de naar schoolgaande kinderen en gehalveerde klassen (door veel zieken).
Uit de bijlage van de brief:
Vrij vertaald is het dat de onderzoeksresultaten over het sluiten van scholen flink verschilden. In USA was het sluiten van scholen zeer effectief met 58%-62%, terwijl in Japan het geen verschil in effect had.
Nu zijn het doen en laten (discipline) van schoolgaande kinderen in Japan totaal niet te vergelijken met die in USA, en ook totaal niet met die van in Nederland. Dus ik vraag mij af tot hoever die onderzoeksresultaten ook echt toepasbaar zijn op de Nederlandse populatie.
Persoonlijk denk ik dat de coronamaatregelen op scholen wel positief effect hebben gehad tegen de verspreiding van het virus doordat besmette kinderen in een gezin het virus minder snel in een schoolklas of op een schoolplein konden verspreiden. Je bent namelijk bezig om groepen te verkleinen en kruisbesmetting tussen groepen klein te houden (Gezin -> school -> ander gezin -> werk / supermarkt -> collega's / andere klanten -> ander gezin -> enzovoorts).
De brief en daarin gestelde conclusie is gebaseerd op onderzoeken uit het buitenland.Closure of schools, businesses and workplacestoon volledige bericht
School closure as an individual measure was assessed in only one paper from Sweden included in the
Cochrane review by Krishnaratne et al. 18 They found exposure to open rather than closed schools
resulted in a small to moderate increase in the number of infections among parents and teachers,
and their partners. Quantitative results are not reported in the review. Sun et al. 14 describe an
predominantly decreasing effect of school closure and workspace measures on COVID-19 incidence
and mortality. School closure was also assessed in five observational studies included in the review
of Talic et al. 8 A US study reported a 62% decrease on incidence of COVID-19 infections and a 58%
decrease in COVID-19 mortality after state-wide closure of primary and secondary schools, while in a
study in Japan no effect of school closure on incidence was seen. Two other studies in the US found
a 10-13% reduction in Rt after school closure. Murphy et al. 13 included 104 studies on school
closure, and over half of these studies showed evidence for the effectiveness. However, the impact
varied due to differences in study populations, study period, the timing of implementation and the
interaction with other NPIs. Thirteen studies examined the impact of reopening schools, of which
nine showed an increasing trend in the number of daily new confirmed COVID-19 cases, growth rate
or Rt. The other four studies observed no substantial increase in transmission when other measures
were in place.
Vrij vertaald is het dat de onderzoeksresultaten over het sluiten van scholen flink verschilden. In USA was het sluiten van scholen zeer effectief met 58%-62%, terwijl in Japan het geen verschil in effect had.
Nu zijn het doen en laten (discipline) van schoolgaande kinderen in Japan totaal niet te vergelijken met die in USA, en ook totaal niet met die van in Nederland. Dus ik vraag mij af tot hoever die onderzoeksresultaten ook echt toepasbaar zijn op de Nederlandse populatie.
Persoonlijk denk ik dat de coronamaatregelen op scholen wel positief effect hebben gehad tegen de verspreiding van het virus doordat besmette kinderen in een gezin het virus minder snel in een schoolklas of op een schoolplein konden verspreiden. Je bent namelijk bezig om groepen te verkleinen en kruisbesmetting tussen groepen klein te houden (Gezin -> school -> ander gezin -> werk / supermarkt -> collega's / andere klanten -> ander gezin -> enzovoorts).
Speel ook Balls Connect en Repeat
Hier hetzelfde. Behalve de eerste keer hebben we alle opvolgende keren corona gekregen van de kinderen, die het op school opliepen.Cobb schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:40:
[...]
Sorry, maar deze resultaten gaan er bij mij niet in. Wij hebben toevallig net 3 weken geleden voor de 5e!! keer Corona gehad in ons huishouden en net als alle vorige keren begon het bij de naar schoolgaande kinderen en gehalveerde klassen (door veel zieken).
Wat @Onbekend al zegt er is eea aan te merken op de studie. Tel daarbij op dat in vele landen waaronder NL de scholen altijd in combinatie met andere maatregelen sloten (of zelfs nadat deze andere maatregelen effectief waren). Daarnaast zijn dit soort analyses koffiedik omdat ze dankzij de onmogelijkheid van écht dubbelblind onderzoek een enorme foutmarge hebben. Ook heeft het RIVM er altijd een handje van gehad precies dit onderdeel te downplayen. Waaronder zonder bewijs beweren dat kinderen niet zo besmettelijk zouden zijn.

Ik houd het nog wel even op “boerenverstand” op dit onderwerp, dat mag, het is de kroeg
Ik zeg hiermee niet dat het sluiten van scholen per se een goed idee was (ik was altijd voorstander van meer maatregelen óp scholen ipv dat rücksichtslos sluiten).
[ Voor 5% gewijzigd door Mfpower op 11-02-2024 02:59 ]
Wat ook meespeelt is wanneer je een maatregel invoert. De volgorde is van belang. Een maatregel die na een andere maatregel wordt ingevoerd heeft logischerwijs minder impact omdat de eerdere maatregel al effect heeft.Onbekend schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:28:
Uit de bijlage van de brief:
[...]
De brief en daarin gestelde conclusie is gebaseerd op onderzoeken uit het buitenland.
Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.
Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.
Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.