Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:17
GekkePrutser schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:46:
[...]

Toch vind ik dat niet echt een zinvolle optie, zelfs met toetsing.

De volgende pandemie zal namelijk geen corona zijn. Maar zijn geheel eigen eigenschappen hebben. We maken nu een wet voor de afgelopen pandemie. Zelfs als we die maatregelen toetsen zijn die op basis van een ziekte in het verleden. Wellicht is de volgende niet eens respiratoir bijvoorbeeld maar worden rubber handschoenen de nieuwe mondkapjes. Ondertussen is deze wet echt helemaal specifiek op corona ingericht.
maar daarmee zeg je toch precies hetzelfde? kijk in ieder geval wat hier gewerkt heeft. Overigens is de kans het grootst dat een echt bedreigende pandemie wederom een 'respiratoir/airborne' virus betreft. Andere verspreidingswegen zijn nou eenmaal makkelijker te controleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:53

Stoney3K

Flatsehats!

brothermaynard schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:01:
[...]

maar daarmee zeg je toch precies hetzelfde? kijk in ieder geval wat hier gewerkt heeft. Overigens is de kans het grootst dat een echt bedreigende pandemie wederom een 'respiratoir/airborne' virus betreft. Andere verspreidingswegen zijn nou eenmaal makkelijker te controleren
Wilde dieren kunnen ook nog een vrij gevaarlijke verspreidingsvector vormen. Kijk naar de builenpest in het verleden (ratten), en wanneer er een gevaarlijke variant van vogelgriep op zou duiken die ook op mensen over kan slaan, dan kan het bijvoorbeeld ook hard gaan zonder dat je daarvoor veel contact tussen mensen onderling nodig hebt.

De wilde dieren vormen dan de tussenpersoon, en het gedrag daarvan kun je niet beheersen. Je zou ze alleen grootschalig preventief kunnen uitroeien, maar dat is ook niet iets wat heel wenselijk is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:29

Mfpower

In dubio

brothermaynard schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:24:
Blijft belangrijk een inhoudelijk goede wet in elkaar te zetten, met bij voorkeur ook getoetste maatregelen. Zowel de maatregelen zijn niet getoetst op effectiviteit, als de wet is 'gammel' aldus een aantal wetsgeleerden (zal de link naar later toevoegen)
Niet alleen getoetst (of ze effectief zijn) maar ook gewogen. Naar “bijwerking” (verlorene jaren, uitstel zorg, oversterfte, depressies etc) en grondrechten. Niet alles wat werkt is wenselijk en de discussie lijkt vaak alleen maar te gaan over een toolkit. Een veel fundamentelere afweging wordt amper bediscussieerd en ik zou het liefst daarom ook borging zien in de wet onder Welke omstandigheden een maatregel is geoorloofd ipv een volmacht aan de minister.

De wetenschap kan wellicht op een dag vaststellen of een maatregel werkt maar politiek behoort vervolgens een weging te maken. En dat laatste blijf ik maar missen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

*knip*, als je het met iemand oneens bent dan mag je daar inhoudelijk en onderbouwd op reageren.

[ Voor 73% gewijzigd door NMH op 25-05-2023 11:12 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:50

Dennis1812

Amateur prutser

Stoney3K schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:02:
[...]

Wilde dieren kunnen ook nog een vrij gevaarlijke verspreidingsvector vormen. Kijk naar de builenpest in het verleden (ratten), en wanneer er een gevaarlijke variant van vogelgriep op zou duiken die ook op mensen over kan slaan, dan kan het bijvoorbeeld ook hard gaan zonder dat je daarvoor veel contact tussen mensen onderling nodig hebt.

De wilde dieren vormen dan de tussenpersoon, en het gedrag daarvan kun je niet beheersen. Je zou ze alleen grootschalig preventief kunnen uitroeien, maar dat is ook niet iets wat heel wenselijk is.
Dat laatste gebeurd al op grote schaal helaas.
1 mogelijke besmetting en je hele stal wordt vermoord.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dennis1812 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 00:00:
[...]

Dat laatste gebeurd al op grote schaal helaas.
1 mogelijke besmetting en je hele stal wordt vermoord.
Voor (pluim)vee wel inderdaad omdat die in een gecontroleerde omgeving bij elkaar zitten. Dan is het 'ruimen' wat makkelijker te doen dan wanneer het om wilde dieren gaat.

Slaat een gevaarlijke variant van de vogelgriep bijvoorbeeld over naar meeuwen, duiven of kraaien dan hebben we nog wat werk te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
Stoney3K schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:02:
[...]

Ik vind een ziekte uit de middeleeuwen, veroorzaakt door slechte hygiënische omstandigheden, nu niet bepaald een sterk voorbeeld voor je standpunt.
Er zijn biologisch nu eenmaal weinig mogelijke ‘toegangswegen’ voor een Micro-organisme om binnen te komen en ziekten te veroorzaken. Via de luchtwegen, de spijsvertering, via de genitaliën of rechtstreeks onder de huid/in de bloedbaan. Meer opties zijn er gewoon niet.
De route via de spijsvertering is door hygiëne aan te pakken ( kook je voedsel en water voordat je consumeert, zorg voor goed riool etc). Zaken als cholera, hepatitis A etc zijn daarmee hier niet voorkomende ziekten.
De route onder de huid is niet rechtstreeks mens op mens besmettelijk (malaria etc). Voor sexueel overdraagbare zaken (Zika , monkeypox etc) heb je preventieve maatregelen (condooms) en tja, die vragen eerst sexueel contact.
Blijft over via de luchtwegen. En daar is aerosol besmetting nu eenmaal verreweg de effectiefste besmettingsweg.
Daarmee wordt het zeer aannemelijk dat ook een volgende pandemie een viraal agens is dat zich via de lucht verspreid en luchtweg aandoening veroorzaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

brothermaynard schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:21:
[...]

Ik vind een ziekte uit de middeleeuwen, veroorzaakt door slechte hygiënische omstandigheden, nu niet bepaald een sterk voorbeeld voor je standpunt.
Er zijn biologisch nu eenmaal weinig mogelijke ‘toegangswegen’ voor een Micro-organisme om binnen te komen en ziekten te veroorzaken. Via de luchtwegen, de spijsvertering, via de genitaliën of rechtstreeks onder de huid/in de bloedbaan. Meer opties zijn er gewoon niet.
De route via de spijsvertering is door hygiëne aan te pakken ( kook je voedsel en water voordat je consumeert, zorg voor goed riool etc). Zaken als cholera, hepatitis A etc zijn daarmee hier niet voorkomende ziekten.
De route onder de huid is niet rechtstreeks mens op mens besmettelijk (malaria etc). Voor sexueel overdraagbare zaken (Zika , monkeypox etc) heb je preventieve maatregelen (condooms) en tja, die vragen eerst sexueel contact.
Blijft over via de luchtwegen. En daar is aerosol besmetting nu eenmaal verreweg de effectiefste besmettingsweg.
Daarmee wordt het zeer aannemelijk dat ook een volgende pandemie een viraal agens is dat zich via de lucht verspreid en luchtweg aandoening veroorzaakt
Ik bedoel er vooral mee te zeggen dat besmetting dus ook via mens-op-dier-op-mens kan plaatsvinden, en tussen dieren onderling.

Dan kun je nog je allergrootste best doen om de verspreiding onderling tussen mensen te beperken met gedragsmaatregelen, maar het gedrag van wilde dierpopulaties heb je nu eenmaal geen controle over.

Of dingen als mondkapjes in zo'n geval nog veel gaan doen hangt dan echt aan de aard van de besmetting af. Voor COVID deden ze immers ook vrij weinig om te voorkomen dat iemand besmet werd, alleen om te voorkomen dat je iemand anders zou besmetten.

Op zo'n moment kun je dus weinig met gedragsmaatregelen en ben je op vaccins aangewezen, of persoonlijke beschermingsmiddelen als die effectief genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Stoney3K schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:25:
[...]

Ik bedoel er vooral mee te zeggen dat besmetting dus ook via mens-op-dier-op-mens kan plaatsvinden, en tussen dieren onderling.

Dan kun je nog je allergrootste best doen om de verspreiding onderling tussen mensen te beperken met gedragsmaatregelen, maar het gedrag van wilde dierpopulaties heb je nu eenmaal geen controle over.

Of dingen als mondkapjes in zo'n geval nog veel gaan doen hangt dan echt aan de aard van de besmetting af. Voor COVID deden ze immers ook vrij weinig om te voorkomen dat iemand besmet werd, alleen om te voorkomen dat je iemand anders zou besmetten.

Op zo'n moment kun je dus weinig met gedragsmaatregelen en ben je op vaccins aangewezen, of persoonlijke beschermingsmiddelen als die effectief genoeg zijn.
Je kunt proberen recht te praten wat krom is, maar dat gaat echt niet werken. Met alle huidige bestrijdingsmiddelen, opties en manieren om riool en drinkwater te zuiveren zie ik een ziekte die een tussenliggende animale vector heeft nooit een dusdanige omvang bereiken dat we een pandemische dreiging van het hoogste nivo halen. Kan zijn dat ik me vergis, maar die vector moet toch te vermijden zijn in onze huidige tijd en dan is de dreiging beperkt.

Ik ben met je eens dat de maatregelen een grondige evaluatie vragen overigens, voordat je besluit dat het wijs is ze in de ‘gereedschapskist ‘ te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:14
Weet iemand hoe het er op dit moment qua besmettingen voor staat?
En dan bedoel ik ook wereldwijd of is corona nu ook wereldwijd is gereduceerd tot een verkoudheid, ik hoor er helemaal niets meer over.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

merlin1201 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:53:
En dan bedoel ik ook wereldwijd of is corona nu ook wereldwijd is gereduceerd tot een verkoudheid, ik hoor er helemaal niets meer over.
Het merendeel heeft antistoffen door vaccinatie, besmetting of is dood.

De impact en de risico's zijn dus 'klein'.
(en uit china met hun extreme lockdown krijg je toch geen cijfers)

De cijfers kun je zo op de worldometer vinden :)
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:16

Amphiebietje

In de blubber

YakuzA schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:58:
[...]

Het merendeel heeft antistoffen door vaccinatie, besmetting of is dood.

De impact en de risico's zijn dus 'klein'.
(en uit china met hun extreme lockdown krijg je toch geen cijfers)

De cijfers kun je zo op de worldometer vinden :)
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Gezien dat veel landen het virus niet meer actief volgen, zijn die cijfers ongeveer even betrouwbaar als de officiële cijfers uit China (niet, dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

In ander nieuws, ziekenhuispatiënten uit gebieden met meer luchtvervuiling hadden een slechtere prognose dan die uit gebieden met schone lucht:

https://www.theguardian.c...s-by-10-years-study-shows

Dat vermoeden bestond al, maar nu zijn er studies die het effect op individueel niveau hebben aangetoond.

Nog een reden om de luchtvervuiling in Nederland terug te dringen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-06 09:00
merlin1201 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:53:
Volgens mij vraag/zeg je 3 verschillende dingen.

1 Wat betreft de besmettingen: Wat @Amphiebietje zegt. Volgens mij is zon beetje iedereen gestopt met testen. Dus je kunt alleen nog naar rioolwater kijken voor een indicatie van besmettingen.
2 Een verkoudheid is het nog steeds niet imo. Er zijn blijkbaar nog best een hoop mensen langdurig ziek van, maar blijkbaar hebben we geen idee hoe veel.
3 Je hoort er niks meer over. Klopt, er is een oorlog gaande. Media hebben hun aandacht verschoven. Dit is hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 17:44
Charly schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:12:
[...]

Volgens mij vraag/zeg je 3 verschillende dingen.

1 Wat betreft de besmettingen: Wat @Amphiebietje zegt. Volgens mij is zon beetje iedereen gestopt met testen. Dus je kunt alleen nog naar rioolwater kijken voor een indicatie van besmettingen.
2 Een verkoudheid is het nog steeds niet imo. Er zijn blijkbaar nog best een hoop mensen langdurig ziek van, maar blijkbaar hebben we geen idee hoe veel.
3 Je hoort er niks meer over. Klopt, er is een oorlog gaande. Media hebben hun aandacht verschoven. Dit is hoe het gaat.
Over punt 2 snap ik eigenlijk niet dat er geen cijfers van komen. Hoe kan men dan bepalen wat de impact is op de samenleving en de economie?
En weet men ook niet hoe groot de noodzaak is om het probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

QSYS schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:32:
[...]

Over punt 2 snap ik eigenlijk niet dat er geen cijfers van komen. Hoe kan men dan bepalen wat de impact is op de samenleving en de economie?
En weet men ook niet hoe groot de noodzaak is om het probleem op te lossen.
De impact / kosten van er actief mee bezig blijven is groter dan het alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
MikeyMan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:42:
[...]

De impact / kosten van er actief mee bezig blijven is groter dan het alternatief.
Waarop baseer je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Op het feit dat er geen effort meer in gestoken wordt.

Hoeveel mankracht stel je voor dat er nog in gestoken wordt om een beeld te krijgen van een virus waarvan de maatschappij als geheel gemiddeld geen last meer heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
MikeyMan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:02:
[...]

Op het feit dat er geen effort meer in gestoken wordt.

Hoeveel mankracht stel je voor dat er nog in gestoken wordt om een beeld te krijgen van een virus waarvan de maatschappij als geheel gemiddeld geen last meer heeft?
Als 1 in een gezin het heeft, heeft de rest van het gezin we ook last van.
Hoeveel mankracht is er in Nederland in het verleden dan ingestoken om het proberen op te lossen, dat is ook nergens terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

QSYS schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:07:
[...]

Als 1 in een gezin het heeft, heeft de rest van het gezin we ook last van.
Hoeveel mankracht is er in Nederland in het verleden dan ingestoken om het proberen op te lossen, dat is ook nergens terug te vinden.
Ja ok... Vervelend voor dat gezin. Als ze er uberhaubt daadwerkelijk last van hebben. En toen? Het 'paar dagen ziek melden en weer verder' scenario gaat inmiddels voor een grote meerderheid gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
MikeyMan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:14:
[...]

Ja ok... Vervelend voor dat gezin. Als ze er uberhaubt daadwerkelijk last van hebben. En toen? Het 'paar dagen ziek melden en weer verder' scenario gaat inmiddels voor een grote meerderheid gewoon op.
Natuurlijk hebben ze er last van. Wat als het er 100.000 zijn, dat zijn best grote aantallen die we dan te kort komen bij de bedrijven en instellingen, en misschien wel nooit meer gaan werken, en hoop hulp nodig hebben die betaald moet worden, uitkeringen. Ik denk dat dat een hoop geld gaat kosten.

Maar inderdaad dat was de insteek van Nederland de laatste jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:30
https://coronadashboard.r...d.nl/landelijk/rioolwater

De rioolwatermeting is zeer laag, verder boeit het ook helemaal niemand meer. Hoe meer ik terugdenk aan 2 jaar geleden hoe gekker die tijd eigenlijk is geweest. Mag hopen dat we dit soort praktijken nooit meer terug zien in Nederland met avondklokken, schoolsluitingen en toegangsbewijzen.

Maar zoals al eerder hierboven is gezegd, de media verschuift haar aandacht en er zijn momenteel natuurlijk andere actuele zaken zoals landbouwakkoorden, stikstof en natuurlijk de oorlog in Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

QSYS schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:30:
[...]

Natuurlijk hebben ze er last van.
Hoezo natuurlijk hebben ze er last van? Voor de meeste mensen is het inmiddels een weekje sniffen.
Mijn laatste keer corona was zo'n beetje de fitste week die ik heb gehad tijdens het eerste jaar kinderopvang van mn kleine.
Wat als het er 100.000 zijn, dat zijn best grote aantallen die we dan te kort komen bij de bedrijven en instellingen, en misschien wel nooit meer gaan werken, en hoop hulp nodig hebben die betaald moet worden, uitkeringen. Ik denk dat dat een hoop geld gaat kosten.

Maar inderdaad dat was de insteek van Nederland de laatste jaren.
We hebben voldoende macrocijfers over uitval om daar iets over te kunnen zeggen. En die cijfers zijn hoog maar dalende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
MikeyMan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:39:
[...]

Hoezo natuurlijk hebben ze er last van? Voor de meeste mensen is het inmiddels een weekje sniffen.
Mijn laatste keer corona was zo'n beetje de fitste week die ik heb gehad tijdens het eerste jaar kinderopvang van mn kleine.

[...]

We hebben voldoende macrocijfers over uitval om daar iets over te kunnen zeggen. En die cijfers zijn hoog maar dalende.
Oh ik heb het niet over een simpele corona besmetting, maar long covid heb ik het over, en ja daar heeft het gezin zeker last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

QSYS schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:44:
[...]

Oh ik heb het niet over een simpele corona besmetting, maar long covid heb ik het over, en ja daar heeft het gezin zeker last van.
Je long-covid verhaal begint een beetje als een kapotte plaat te klinken. Nu snap ik dat je er vanuit je eigen situatie heel erg op concentreert, maar je moet de situatie op landelijk niveau bekijken.

Staan er bedrijven stil omdat het halve personeelsbestand ziek thuis zit met long-covid klachten? Dan heeft het zin om er met landelijke maatregelen op in te grijpen. Wanneer individuen er mee thuis zitten is dat voor het individu zelf natuurlijk heel erg vervelend, maar op macro-schaal betekent dat vrij weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QSYS
Stoney3K schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:32:
[...]

Je long-covid verhaal begint een beetje als een kapotte plaat te klinken. Nu snap ik dat je er vanuit je eigen situatie heel erg op concentreert, maar je moet de situatie op landelijk niveau bekijken.

Staan er bedrijven stil omdat het halve personeelsbestand ziek thuis zit met long-covid klachten? Dan heeft het zin om er met landelijke maatregelen op in te grijpen. Wanneer individuen er mee thuis zitten is dat voor het individu zelf natuurlijk heel erg vervelend, maar op macro-schaal betekent dat vrij weinig.
Tja ik blijf het vinden, dat als men geen cijfers heeft, ook niet de impact kan weten.
Alles hangt van cijfertjes en data aan elkaar, en met Long Covid is dat ineens niet zo belangrijk.
Dat kan er bij mij niet in.
Volgens mij weet men ook niet hoeveel er thuis zitten met Long Covid klachten omdat sommige artsen, zover ik weet, het nog niet herkennen.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:05

Agent47

I always close my contracts.

Ondertussen wordt het wat drukker in de ziekenhuizen maar zoals een paar jaar terug zal het nooit worden. Praktisch iedereen heeft het inmiddels een keer gehad.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:52
Agent47 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:06:
Ondertussen wordt het wat drukker in de ziekenhuizen maar zoals een paar jaar terug zal het nooit worden. Praktisch iedereen heeft het inmiddels een keer gehad.
Ja, maar ik heb het nu ook echt goed te pakken. Dag 19 en ben nog niet beter. Dit is de ergste die ik heb gehad. Ik heb ook echt alle klachten gehad die je kunt hebben. het is heel erg op de geest geslagen hier. Eerste dagen dacht ik dat ik een migraine-aanval had met verwardheid. Nog nooit zo snel een positieve uitslag gehad bij een zelftest.

Deze week gewoon werken moeten afbreken (eerste dag). Ik stapte trillend uit de auto. 10+ dagen koorts gehad, 2 weken niet echt kunnen eten. En de vermoeidheid...De enige keer dat ik net zo vermoeid was was nadat ik een volledige darmruptuur had opgelopen en dus 30 k ilo in 3 weken as afgevallen. (en bijna dood ben gegaan)......
]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Adlermann schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:15:
[...]

Ja, maar ik heb het nu ook echt goed te pakken. Dag 19 en ben nog niet beter. Dit is de ergste die ik heb gehad. Ik heb ook echt alle klachten gehad die je kunt hebben. het is heel erg op de geest geslagen hier. Eerste dagen dacht ik dat ik een migraine-aanval had met verwardheid. Nog nooit zo snel een positieve uitslag gehad bij een zelftest.

Deze week gewoon werken moeten afbreken (eerste dag). Ik stapte trillend uit de auto. 10+ dagen koorts gehad, 2 weken niet echt kunnen eten. En de vermoeidheid...De enige keer dat ik net zo vermoeid was was nadat ik een volledige darmruptuur had opgelopen en dus 30 k ilo in 3 weken as afgevallen. (en bijna dood ben gegaan)......
]
Heel veel sterkte. Het is bizar hoe verschillend het per persoon gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:13

Wailing_Banshee

You're Next

Agent47 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:06:
Ik las zaterdag een stukje in de krant dat ze er bij het UMCG nog weinig van merken. Zoals er stond: er is wel een toename, maar dat zijn mensen die MET corona in het ziekenhuis liggen en niet mensen die DOOR corona in het ziekenhuis liggen.

En zeker niet iedereen heeft het inmiddels gehad hoor...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:18
Het aantal virusdeeltjes in het rioolwater is nooit hoger geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3OXaIYKxjqO_6jRLKGUWUscpkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MWOwSzmylXEktqBoXWCT2XCc.png?f=fotoalbum_large

Gelukkig lijkt het aantal personen in het ziekenhuis met Covid veel minder hard toe te nemen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

pingkiller schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:51:
[Afbeelding]

Gelukkig lijkt het aantal personen in het ziekenhuis met Covid veel minder hard toe te nemen.
Er moeten dus verschrikkelijk veel mensen zijn die nu corona hebben, maar er amper ziek door worden (of misschien wel helemaal niet)

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:13
FunkyTrip schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:11:
[...]

Er moeten dus verschrikkelijk veel mensen zijn die nu corona hebben, maar er amper ziek door worden (of misschien wel helemaal niet)
"Amper ziek" is denk ik een relatief begrip in deze.

Je ziet inderdaad een ander beloop dat enkele jaren geleden. Ziekenhuisopnames, IC-opnames, zijn veel minder prevalent. Maar tegelijkertijd zie je redelijk ziekte verzuim optreden. Hetgeen mede doordat het feit dat het virus zich eigenlijk vrijuit kan verspreiden, toch een significante maatschappelijke impact kent.

Dit kun je verder natuurlijk weinig realistisch anderszins ondervangen behoudens accepteren en hopen dat de maatschappij enige basis hygiëne principes heeft aangewend (hoewel dit laatste in de praktijk weinig blijkens is).

Wat ik binnen mijn werk dit jaar veel en veel frequenter voorbij zie komen is de vraag: 1 - 2 maanden post COVID, o.a. blijvend vermoeidheidsklachten, oorzaak?

Lastig is daarin natuurlijk dat de oorzaak eigenlijk wel bekend is, maar de etiologie onvoldoende bekend is en mensen dus vaak ook slecht behandeld kunnen worden door huisartsen en longartsen die deze mensen veelal primair zien. Bij het begin van de pandemie heb ik al enkele keren dit probleem ook geschetst als risico van het zijn gang laten gaan van dit virus. Dit soort chronische uitval kennen we namelijk al van SARS en MERS. En hiermee dus een reëel risico dat dit voor COVID ook zou gaan gelden, alsook gebleken.

Het "voordeel" in deze is natuurlijk wel weer dat er aanzienlijk meer mensen met chronische klachten bestaan, en het dus ook realistischer is om hierin te verwachten tot een permanente oplossing te komen. Maar helaas merk je dat er eigenlijk onvoldoende financiële steun is om onderzoek hiernaar in goede banen te begeleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:28
Tja wat is ziek worden er van. Donderdag last van de keel en hoofdpijn, vrijdagmiddag koorst er bij en zaterdag alleen een volhoofd met snot en geen smaak en reuk meer. Moet zeggen we hadden nog tests liggen die komende maand over de datum gingen, dus dacht laat ik gek doen laat ik testen. En voila positief.
Al met al helpen de vaccinaties dus wel ben al redelijk snel terug op de been.

Hoeveel ik wel niet om me heen hoor van mensen die hoesten verstopt zijn en exact dezelfde klachten hebben.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:18
[...]

Ik heb nog nooit zoveel mensen om mij heen (werk, familie, vrienden) ziek gezien. Dus volgensmij is het wel flink aan de gang. Natuurlijk n=een paar maar goed.

Hier ook alweer 2.5 week van ziek naar minder ziek door Corona.

[ Voor 3% gewijzigd door WolfsRain op 18-12-2023 14:14 ]

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
WolfsRain schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:14:
[...]

Ik heb nog nooit zoveel mensen om mij heen (werk, familie, vrienden) ziek gezien. Dus volgensmij is het wel flink aan de gang. Natuurlijk n=een paar maar goed.

Hier ook, qua aantal zieken binnen familie, vrienden en collega's. Nog nooit zoiets meegemaakt, ook niet tijdens de Covid-piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
pingkiller schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:51:
[Afbeelding]
...
Het grootste deel van deze stijging is ongetwijfeld toe te schrijven aan een grotere hoeveelheid geinfecteerden, maar weet iemand of er een verandering in het patroon waarop het virus zich verspreidt is opgetreden? Een stijging van het aantal virusdeeltjes in het riool zou ook kunnen komen door een stijging van viral shedding door ontlasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ook bij ons op werk enorme uitval. Nu test niet iedereen zich meer fanatiek, maar we hebben zeldzaam hoge ziektepercentages momenteel. Richting dubbele cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-06 11:04

servies

Veni Vidi Servici

WolfsRain schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:14:
[...]

Bij mij in de omgeving ook...
Veel mensen die na testen Corona blijken te hebben, met verschijnselen van een licht griepje, 2 a 3 dagen uitzieken en klaar.
Bij ons thuis is ook iedereen al weer ziek geweest, op m'n zoon na die immuun lijkt te zijn voor Corona...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het verschilt enorm. Mijn vrouw kreeg 4 weken geleden corona en is een week grieperig geweest en daarna werd het plots veel erger en kon ze haar bed nauwelijks uit. En nu nog spierpijn van het vele hoesten. En ik raakte niet eens besmet.

Wat ik wel bij mezelf zag was dat volgens mijn fitbit mijn hartslag in rust omhoog schoot nadat mijn vrouw corona had. Die daalde na een weekje weer. Precies hetzelfde patroon dat ik na de vaccinaties en boosters had.

Blijkbaar reageert mijn lichaam wel, maar kan ik het opvangen zonder echt ziek te worden.

Post covid kan je natuurlijk ook krijgen. Ik ken er in mij omgeving 3. Een van half in de 60 en twee van in de 30. Een van de 30igers begint een beetje op te knappen. De andere twee zijn al blij als ze van de slaapkamer naar de badkamer kunnen lopen.
En ze zitten inmiddels ook zonder werk.

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 18-12-2023 17:20 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 20:40

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb uit voorzorg toch maar een booster aangevraagd. Ondanks dat ik eigenlijk 15 maanden te jong ben, bleek dat toch te kunnen.

Begin dit jaar heb ik het ook gehad (vziw voor het eerst). Toen viel het wel mee. Maar alsnog een aantal dagen ziek. Dus als ik dat kan voorkomen....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11
Bizar hoe snel dat we in oud gedrag zijn vervallen. Bij ons ook een hoop gesnotter en gehoest.... niemand test (boeit niet, is verkoudheid) , iedereen werkt door (want, ga niet thuis zitten om wat gesnotter).... ja, we zijn het echt allemaal weer vergeten lijkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:47:
[...]

Ook bij ons op werk enorme uitval. Nu test niet iedereen zich meer fanatiek, maar we hebben zeldzaam hoge ziektepercentages momenteel. Richting dubbele cijfers.
Idem hier. Vrijdag kerstborrel gehad, 20 zieken van de 80......Geen idee vwb Corona want niemand test meer.
Zelf ook niet helemaal lekker, en 2 weken geleden corona gehad zonder echte klachten en tevens weer negatief getest.

Nu voel ik me wel enigzins grieperig en geen corona :')

[ Voor 20% gewijzigd door Dean Martin op 18-12-2023 19:44 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 22:27

Spotmatic

Ken sent me

stylezzz schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:27:
Bizar hoe snel dat we in oud gedrag zijn vervallen. Bij ons ook een hoop gesnotter en gehoest.... niemand test (boeit niet, is verkoudheid) , iedereen werkt door (want, ga niet thuis zitten om wat gesnotter).... ja, we zijn het echt allemaal weer vergeten lijkt wel.
*knip* troll/flamebait.

[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 18-12-2023 21:42 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:19
Is toch heel obvious waarom dit zo gebeurt? Toen Corona nog nieuw en onbekend was, waren de meeste mensen doodsbang dat ze zelf op de IC zouden belanden. Toen ze erachter kwamen dat het allemaal wel meeviel met de gevolgen ging men gewoon weer terug naar de orde van de dag. Je kunt het egoistisch noemen, maar ook realistisch.

Wat ik hier persoonlijk wel lastig aan vindt: de mensen die "toen" het hardste riepen en het meest extreem waren in de regels toepassen, maar vooral anderen de maat meten, omdat ze doodsbang waren voor hun eigen hachje, gingen ook het snelst ineens weer doen alsof er helemaal geen Corona meer was, toen ze erachter kwamen dat ze er zelf (of hun naasten) niet dood aan gingen. Ik zie daar wel een patroon helaas.

Ca. half jaar geleden was iedereen ineens "verkouden", maar ho maar dat mensen toen zichzelf gingen testen. Dat heb ik wel gedaan, en reken maar dat het Corona was. Iedereen had het toen over een verkoudheids-epidemie. Hahaha, tuurlijk. Hoe snel mensen wel niet vergeten en terugvallen in denial/ignorance.

[ Voor 54% gewijzigd door olafmol op 18-12-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

olafmol schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:00:
Is toch heel obvious waarom dit zo gebeurd? Toen Corona nog nieuw en onbekend was, waren de meeste mensen doodsbang dat ze zelf op de IC zouden belanden. Toen ze erachter kwamen dat het allemaal wel meeviel met de gevolgen ging men gewoon weer terug naar de orde van de dag. Je kunt het egoistisch noemen, maar ook realistisch.

Wat ik hier persoonlijk wel lastig aan vindt: de mensen die "toen" het hardste riepen en het meest extreem waren in de regels toepassen, maar vooral anderen de maat meten, omdat ze doodsbang waren voor hun eigen hachje, gingen ook het snelst ineens weer doen alsof er helemaal geen Corona meer was, toen ze erachter kwamen dat ze er zelf (of hun naasten) niet dood aan gingen. Ik zie daar wel een patroon helaas.

Ca. half jaar geleden was iedereen ineens "verkouden", maar ho maar dat mensen toen zichzelf gingen testen. Dat heb ik wel gedaan, en reken maar dat het Corona was. Iedereen had het toen over een verkoudheids-epidemie. Hahaha, tuurlijk. Hoe snel mensen wel niet vergeten en terugvallen in denial/ignorance.
Vlak de werkgevers niet uit. Zijn erbij die bij kans nog strenger zijn op aanwezigheid dan voor corona. Inclusief het tweemaal daags doorgeven van de locatie.

En de files zijn ook alweer langer dan voor corona.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Er zijn ook mensen die niet ziek willen worden omdat ziek zijn duur is ipv omdat je met wat pech kan overlijden of iets anders eraan kan overhouden.

Dat is het mooie aan een samenleving. Je leeft niet op een onbewoond eiland dus je moet rekening houden met elkaar.

Jammer dat men dit niet standaard doet en alleen naar zichzelf kan kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 18-12-2023 21:43 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-06 17:51
Mja, tot dat je zelf of iemand om je heen paar maanden later nog steeds thuiszit en zoals hier in het topic ook al wordt genoemd, blij mag zijn als je op eigen krachten naar t toilet kunt gaan. Ik vind het totaal bizar; op het werk ook weer zat die inderdaad snotterend en hoestend aan komen, terwijl ze net zo goed thuis kunnen werken.

[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 18-12-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
olafmol schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:00:
Is toch heel obvious waarom dit zo gebeurt? Toen Corona nog nieuw en onbekend was, waren de meeste mensen doodsbang dat ze zelf op de IC zouden belanden. Toen ze erachter kwamen dat het allemaal wel meeviel met de gevolgen ging men gewoon weer terug naar de orde van de dag. Je kunt het egoistisch noemen, maar ook realistisch.
Ga je nu echt de huidige Corona situatie vergelijken met die aan het begin?

Overigens in mijn omgeving nul zieken eigenlijk. Natuurlijk N=1, maar dat zijn bovenstaande ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

stylezzz schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:27:
tja... en dan blijft de helft wel thuis om de collega's niet aan te steken, en dan lopen ze deze variant weer op bij de bakker.. Vervelend dat je nu 15-20% van de collega's thuis hebt? Zeker.. maar iedereen komt deze winter aan de beurt.

face it, infectieziekten zijn een onderdeel van de natuur, en zo lang we met bijna 8 miljard mensen op de aarde wonen, ga je van tijd tot tijd pandemieën krijgen. Fijn? Nee... vervelend... ja, zeker als je een verminderde afweer hebt. Dat betekend dat je dan tegenwoordig 6 maanden in het jaar opgehokt zou zitten als je jezelf echt wil beschermen.

De manier waarop we er nu mee omgaan is de enige juiste: stel.. er komt weer iets nieuws de kop op steken waarvoor geen vaccin is (en dat gaat tussen nu en 5 jaar weer gebeuren).. het enige wat je dan kan doen is het vertragen door persoonlijke hygiëne en social distancing, en het afwachten. Want je wapenen tegen elke vorm van infectieziekten gaat hem gewoon niet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

greatgonzo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:47:
[...]

tja... en dan blijft de helft wel thuis om de collega's niet aan te steken, en dan lopen ze deze variant weer op bij de bakker.. Vervelend dat je nu 15-20% van de collega's thuis hebt? Zeker.. maar iedereen komt deze winter aan de beurt.
Thuis zitten van je werk voor wat gesnotter vind ik in de huidige situatie wat ver gaan. Maar ik was het afgelopen weekend ook snotterig, grieperig en ik had iets van koorts. Veel stelde het niet voor, was meer vervelend dan wat anders, maar dan besluit ik toch maar om niet uitgebreid een kroeg in te duiken. Enerzijds omdat ik geen zin heb om de hele kroeg te besmetten, anderzijds omdat dat nu eenmaal niet gunstig is voor mijn energie op zo'n moment :+

Of het dan corona is of gewoon griep, verkoudheid of iets anders vind ik weinig uitmaken. Het is niet alsof ik snotterend maar met een negatieve coronatest wel de deur uit zou gaan. Naar mijn eigen lijf luisteren vind ik dan een duidelijker signaal dan een test als heilig beschouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:18
Dat is wel het grote verschil met de samenleving hier en bijvoorbeeld in landen als Japan. Daar gaan ze wel naar hun werk maar draag je een mondkapje als je verkouden bent, of grieperig.

Nou vind ik het zelf nog veel verstandiger om als dat kan thuis te werken, maar inderdaad zoals hier ook aangehaald wordt: zoals voor corona gaat iedereen gewoon snotterend, verkouden, hoestend naar het werk toe en verspreiden zoönosen en andere virussen vrijuit. Zal ook wel nooit veranderen.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

WolfsRain schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:29:
Dat is wel het grote verschil met de samenleving hier en bijvoorbeeld in landen als Japan. Daar gaan ze wel naar hun werk maar draag je een mondkapje als je verkouden bent, of grieperig.

Nou vind ik het zelf nog veel verstandiger om als dat kan thuis te werken, maar inderdaad zoals hier ook aangehaald wordt: zoals voor corona gaat iedereen gewoon snotterend, verkouden, hoestend naar het werk toe en verspreiden zoönosen en andere virussen vrijuit. Zal ook wel nooit veranderen.
zoals ik het al zei, en zonder het politiek te maken.. zo lang we met 8 miljard hier op aarde wonen, zo lang de medische wetenschap antwoord heeft op (bijna) alle vragen en zo lang dieren dicht bij mensen komen, is het wachten op de volgende (zoönotische) pandemie.
Dus ja, dat hou je niet tegen, anders zou je allemaal in een maanmannetjes pak naar het werk moeten gaan.

Maar vergeet niet dat af en toe ziek zijn ook goed is voor je, het houd je immuunsysteem paraat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:23

RayNbow

Kirika <3

greatgonzo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:42:
Maar vergeet niet dat af en toe ziek zijn ook goed is voor je, het houd je immuunsysteem paraat
Wat dacht je van de optie je immuunsysteem "paraat" te houden zonder ziek te worden?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
greatgonzo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:42:
[...]

Maar vergeet niet dat af en toe ziek zijn ook goed is voor je, het houdt je immuunsysteem paraat
Wat nog steeds een enorme misvatting is die direct uit de wereld van o.a. coronaontkenners komt.

Je hoeft niet te snotteren om er gezonder van te worden. Het is een reactie op ontstekingen die al te ver zijn gegaan. En hoe ouder je bent, hoe gevaarlijker dat wordt omdat je lichaam steeds minder goed kan omgaan met de opeenstapeling van alle gevolgen die het tijdens je leven heeft.

Heb ik andere effecten nog niet eens genoemd, want door ouderdom kunnen onderdelen van je lichaam gaan inzakken (bijvoorbeeld in je keel) waardoor het nóg gevaarlijker wordt om "lekker uit te zieken" omdat er met al dat interne opzwellen letterlijk steeds minder ruimte over kan blijven om bijvoorbeeld adem te blijven halen of te slikken. Geschiedenis heeft uitgewezen dat dat redelijk essentieel lijkt te zijn.

Maar hey, je immuunsysteem staat tenminste paraat hé ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Het is wel merkbaar dat corona en of verkoudheid weer terugkomt, merkbaar veel gehoest in OV en in winkelstraten, maar ik heb niet gehoord van de kennissen dat ze corona hebben. Zouden ze wel laten testen? Nu zoekt men elkaar gewoon op bij kerstfeesten. Niemand zegt dat je ff van te voren moet laten testen.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
MedionAkoya schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:44:
Het is wel merkbaar dat corona en of verkoudheid weer terugkomt, merkbaar veel gehoest in OV en in winkelstraten, maar ik heb niet gehoord van de kennissen dat ze corona hebben. Zouden ze wel laten testen? Nu zoekt men elkaar gewoon op bij kerstfeesten. Niemand zegt dat je ff van te voren moet laten testen.
Testen doet nog slechts een enkeling in mijn n=1-omgeving. Ik ben een paar weken terug ook ziek geweest, heb me niet getest. Ik was ziek, dus bleef ik thuis. Voor hoesten of snotterdesnotter blijf ik niet meer thuis. Het idee dat je tegenwoordig niet eens meer verkouden zou mogen zijn staat me ontzettend tegen.

Dit beestje gaat ook nog flink rond trouwens:

https://www.bd.nl/brabant...last-van-hebben~aba6c7ff/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

zacht schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:34:
[...]

Testen doet nog slechts een enkeling in mijn n=1-omgeving. Ik ben een paar weken terug ook ziek geweest, heb me niet getest. Ik was ziek, dus bleef ik thuis. Voor hoesten of snotterdesnotter blijf ik niet meer thuis. Het idee dat je tegenwoordig niet eens meer verkouden zou mogen zijn staat me ontzettend tegen.

Ik kan het niet openen, omdat ik geen krantenabonnement hebt.
Als het goed begrijp gaat het over mycoplasma pneumoniae?
https://www.flair.nl/heal...n-deze-bacterie~b7565a40/

Edit:
https://www.rivm.nl/longo...ontstekingen-in-nederland

[ Voor 5% gewijzigd door MedionAkoya op 26-12-2023 16:35 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
MedionAkoya schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:48:
[...]

Ik kan het niet openen, omdat ik geen krantenabonnement hebt.
Als het goed begrijp gaat het over mycoplasma pneumoniae?
https://www.flair.nl/heal...n-deze-bacterie~b7565a40/
Die ja.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[...]

En dat is lekker asociaal t.o.v. je medemens die gevoeliger is voor corona en andere ziektes. Ook goed voor de productiviteit op het werk... :/

NL zou op dit vlak werkelijk wat kunnen leren van andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Mensen zijn ook tussen 2020 en 2022 amper buiten geweest of in contact geweest met anderen. Die krijg je nu gewoon 2x zo hard terug he. Mensen missen gewoon de bacteriën van anderen etc.

Het immuunsysteem is van iedereen gewoon nog niet optimaal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:52
[...]

Wat voor jou een snotter snotter is, kan voor anderen een zeer gevaarlijke besmetting zijn. Kijk een echte verkoudheid is echt niet een groot issue. Corona en Influenza kunnen voor mensen nog een behoorlijk p robleem zijn, ook al voor jou niet.

Ik ben 4 weken echt heel goed ziek geweest van covid-19, en nu in de 5e week kan ik nog nauwelijks een hele dag volmaken. Ik begrijp prima dat we moeten leven met het virus, maar ik zou nooit maar dan ook nooit naar m'n bejaarde ouders (met COPD) toegaan zonder te testen. Of uberhaupt de supermarkt in als ik weet dat ik corona heb. Wat is het f*****g probleem om even wat rekening met anderen te houden?

Maar goed, ik ga me er niet heel druk meer om maken dat heeft geen zin. De adviezen zijn nog steeds vrij duidelijk (geen verplichtingen meer hoor).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Agent47 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:49:
Mensen zijn ook tussen 2020 en 2022 amper buiten geweest of in contact geweest met anderen. Die krijg je nu gewoon 2x zo hard terug he. Mensen missen gewoon de bacteriën van anderen etc.

Het immuunsysteem is van iedereen gewoon nog niet optimaal.
Mijn immuunsysteem is heel goed (bijna nooit ziek), en dat is met corona juist het probleem, omdat het er te sterk op reageert. In november ben ik aangestoken door een collega die zonodig ziek naar het werk moest komen, voor anderhalve week totaal uitgeschakeld met een combi van symptomen die ik liever niet nogmaals zie (fysiek + psychisch).

Nu anderhalve maand later merk ik dat het eigenlijk nog steeds niet helemaal OK is, heb regelmatig enorm veel slaap nodig (10 uur per nacht), minder honger, sneller koud, en heel snel moe bij spanning.

En gezien het aantal idioten in NL die zonodig moeten gaan winkelen of het OV nemen terwijl ze continu zonder hand voor de mond hoesten/niezen, doe ik nu gewoon maar weer een masker op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:36
Amphiebietje schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:39:
[...]
Mijn immuunsysteem is heel goed (bijna nooit ziek), en dat is met corona juist het probleem, omdat het er te sterk op reageert. In november ben ik aangestoken door een collega die zonodig ziek naar het werk moest komen, voor anderhalve week totaal uitgeschakeld met een combi van symptomen die ik liever niet nogmaals zie (fysiek + psychisch).

Nu anderhalve maand later merk ik dat het eigenlijk nog steeds niet helemaal OK is, heb regelmatig enorm veel slaap nodig (10 uur per nacht), minder honger, sneller koud, en heel snel moe bij spanning.

En gezien het aantal idioten in NL die zonodig moeten gaan winkelen of het OV nemen terwijl ze continu zonder hand voor de mond hoesten/niezen, doe ik nu gewoon maar weer een masker op.
Ook met alle beperkingen tijdens Corona-tijd ging het goed rond. En aangezien je al besmettelijk bent voordat je symptomen hebt kun je beter ervan uit gaan dat je een besmetting niet kunt voorkomen. Daarbij zijn er ook veel mensen die, net zoals ik, de hele winter snotteren zonder dat ze griep/Corona hebben. Als ik daarom thuis zou moeten blijven kan ik 6 maanden per jaar binnen gaan zitten. En dat gaat hem niet worden dus.

Helaas dus dat jij een van degene bent die slecht op Corona reageert, maar bedenk wel dat als die collega je niet had aangestoken, je er toch wel tegenaan was gelopen. En precies om die reden zijn de regels ook zo versoepelt want tenzij je een nieuwe lockdown wil ontkom je er niet aan. Daarbij kunnen de ziekenhuizen het prima aan, dus daarvoor zijn ook geen beperkingen meer nodig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Amphiebietje schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:39:
[...]

Ik weet dus niet of ik het vaker heb gehad, mijn vermoeden is van wel. Ik heb één keer bewezen corona gehad. Ik heb 2 prikken + de boosters ( totaal 3) en ben onder de 30 jaar oud.

Sinds een week heb ik 6x gespuugd, koortsaanvallen gehad, ben sneller moe, minder eetlust en heb het al weken snel koud. Corona? Kan.

Het is wel anders als de jaren hiervoor. Zo lang ik kan blijven werken en met m’n gezin kan omgaan maak ik me niet druk. Het is wel iets om in de gaten te blijven houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:50:
[...]

Ook met alle beperkingen tijdens Corona-tijd ging het goed rond. En aangezien je al besmettelijk bent voordat je symptomen hebt kun je beter ervan uit gaan dat je een besmetting niet kunt voorkomen. Daarbij zijn er ook veel mensen die, net zoals ik, de hele winter snotteren zonder dat ze griep/Corona hebben. Als ik daarom thuis zou moeten blijven kan ik 6 maanden per jaar binnen gaan zitten. En dat gaat hem niet worden dus.

Helaas dus dat jij een van degene bent die slecht op Corona reageert, maar bedenk wel dat als die collega je niet had aangestoken, je er toch wel tegenaan was gelopen. En precies om die reden zijn de regels ook zo versoepelt want tenzij je een nieuwe lockdown wil ontkom je er niet aan. Daarbij kunnen de ziekenhuizen het prima aan, dus daarvoor zijn ook geen beperkingen meer nodig.
Ik heb waarschijnlijk ook corona gehad tijdens sinterklaas en sinds deze week pas weer fit... 2 dagen koorts gehad, toen ging het eigenlijk wel weer, daarna 3 dagen vreselijke keelpijn gehad. Daarna 2 weken zwak, weinig smaak en snel buitenadem, nu weer okay.
Liep wel te hoesten, maar daar had ik nog het minst last van, die keelpijn deed het :P helaas wel een klote periode dat ik geen tijd had om (en ook geen extreem hoge koorts) om op bed te liggen, waarschijnlijk dat het daarom wat langer heeft geduurd.

2 maanden ziek geweest van de 2e pfizer prik destijds (immuun systeem faalde...), booster nooit genomen vanwege dat, iedereen hier zei dat ik bij "echte" corona wel was overleden 8)7

Zegt dus weer genoeg dat ieder lichaam anders reageert op de ziekte en/of vaccin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:36:
[...]

iedereen hier zei dat ik bij "echte" corona wel was overleden 8)7

Zegt dus weer genoeg dat ieder lichaam anders reageert op de ziekte en/of vaccin.
Zo te zien vergelijk je hier verschillende varianten.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb een paar weken terug nog de laatste booster gehaald. Gelukkig was dat dit jaar nog gewoon toegestaan. Pfizer heb ik altijd weinig last van gehad dus dan is het een kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ArcticWolf schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:36:
[...]
2 maanden ziek geweest van de 2e pfizer prik destijds (immuun systeem faalde...), booster nooit genomen vanwege dat, iedereen hier zei dat ik bij "echte" corona wel was overleden 8)7
Je bedoeld dat je immuun systeem een overreactie had op de prik?
Falen is meestal de uitdrukking als er iets niets doet :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

redwing schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:50:
[...]

Dat heb ik ook, dat ligt bij mij aan mijn allergieën (huisstof + slechtere ventilatie in de winter), en dan heb ik een simpele check of te zien of het geen corona is: ik ga ergens zitten waar geen allergenen zijn, bijv. een plek met een goed afgeregelde airco met gefilterde lucht (ziekenhuis is heel goed...) en zie of het ophoepelt. Alhoewel een masker soms ook al helpt, omdat het een deel van de allergenen buiten houdt.
Als die collega me niet had aangestoken, had ik gewoon de boosterprik gehaald. Dan had ik mijn streak van 4 jaar zonder infectie kunnen verlengen.
Ik had helemaal geen last van verminderde reuk/smaak of long-gerelateerde klachten, wel enorme buikpijn.

Overigens heb ik collega's die het nu al waarschijnlijk een dozijn keer hebben gehad en die lijken werkelijk steeds vaker ziek te zijn en soms behoorlijke cognitieve beperkingen te ervaren. Gelet op dat en mijn restsymptomen vraag ik mij af of corona mogelijk het autonoom zenuwstelsel aantast (zou ook Long Covid goed verklaren). Mocht dat zo zijn, dan vermoed ik dat we een 'leuke' toekomst tegemoet gaan, met heel veel mensen die op een gegeven moment gezondheidsproblemen gaan krijgen door cumulatieve corona-infecties. :| En dan zal je wensen dat je wat vaker een masker had opgezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Amphiebietje schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:49:
[...]

Dat heb ik ook, dat ligt bij mij aan mijn allergieën (huisstof + slechtere ventilatie in de winter), en dan heb ik een simpele check of te zien of het geen corona is: ik ga ergens zitten waar geen allergenen zijn, bijv. een plek met een goed afgeregelde airco met gefilterde lucht (ziekenhuis is heel goed...) en zie of het ophoepelt. Alhoewel een masker soms ook al helpt, omdat het een deel van de allergenen buiten houdt.

[...]

Als die collega me niet had aangestoken, had ik gewoon de boosterprik gehaald. Dan had ik mijn streak van 4 jaar zonder infectie kunnen verlengen.
Ik had helemaal geen last van verminderde reuk/smaak of long-gerelateerde klachten, wel enorme buikpijn.

Overigens heb ik collega's die het nu al waarschijnlijk een dozijn keer hebben gehad en die lijken werkelijk steeds vaker ziek te zijn en soms behoorlijke cognitieve beperkingen te ervaren. Gelet op dat en mijn restsymptomen vraag ik mij af of corona mogelijk het autonoom zenuwstelsel aantast (zou ook Long Covid goed verklaren). Mocht dat zo zijn, dan vermoed ik dat we een 'leuke' toekomst tegemoet gaan, met heel veel mensen die op een gegeven moment gezondheidsproblemen gaan krijgen door cumulatieve corona-infecties. :| En dan zal je wensen dat je wat vaker een masker had opgezet...
En dan te bedenken dat we steeds volksvertegenwoordigers hebben die het wegzetten als een "gewoon griepje"....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Even los van dat een echte griep (dus niet verkoudheid) ook behoorlijk vervelend is, maar dit hele verhaal over dat meerdere keren Corona krijgen je hersenen zou aantasten en je dommer maakt is ook nergens op gebaseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
Sissors schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:43:
Even los van dat een echte griep (dus niet verkoudheid) ook behoorlijk vervelend is, maar dit hele verhaal over dat meerdere keren Corona krijgen je hersenen zou aantasten en je dommer maakt is ook nergens op gebaseerd.
Ik denk anders dat het gemiddelde IQ van mensen die dat betreft denken wel lager is dan 100 :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Adlermann schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:21:
[...]

Wat voor jou een snotter snotter is, kan voor anderen een zeer gevaarlijke besmetting zijn. Kijk een echte verkoudheid is echt niet een groot issue. Corona en Influenza kunnen voor mensen nog een behoorlijk p robleem zijn, ook al voor jou niet.

Ik ben 4 weken echt heel goed ziek geweest van covid-19, en nu in de 5e week kan ik nog nauwelijks een hele dag volmaken. Ik begrijp prima dat we moeten leven met het virus, maar ik zou nooit maar dan ook nooit naar m'n bejaarde ouders (met COPD) toegaan zonder te testen. Of uberhaupt de supermarkt in als ik weet dat ik corona heb. Wat is het f*****g probleem om even wat rekening met anderen te houden?

Maar goed, ik ga me er niet heel druk meer om maken dat heeft geen zin. De adviezen zijn nog steeds vrij duidelijk (geen verplichtingen meer hoor).
De adviezen zijn inderdaad duidelijk:

https://mijnvraagovercoro...viezen-zijn-er-nu-precies

Maar blijkbaar ben je zelfs dan nog steeds asociaal in de ogen van sommige mensen hier.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:10

Dido

heforshe

zacht schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:37:
Maar blijkbaar ben je zelfs dan nog steeds asociaal in de ogen van sommige mensen hier.
Testen is niet verplicht, prima.

Toch heb ik vorige week dinsdag een test gedaan (helaas positief) en mijn wederhelft ook.

Kapper donderdag dus afgezegd, tandarst (vrijdag) gebeld, maar daar mocht ik, indien klachtenvrij, gewoon heen (zorg uitstellen was ook tijdens de lockdown geen standaard protocol).
De uitlaatservice voor woensdag wel afgebeld - althans, verteld dat er corona wa sin huis en dat we begrepen als ze liever niet kwam; en ze kwam liever niet. Prima.

Hadden we dit volgens de adviezen exact zo moeten doen? Neuh.
Hebben we het gevoel dat we het wel netjes afgehandeld hebben en dat we niet gek waren omdat we anderen liever niet aan Corona blootstelden? Yup.

Ik zou het, advies of niet, ook op prijs stellen als iemand mij van tevoren inlicht dat er Corona in huis is als ik gepland heb om op bezoek te komen, net als ik het op prijs zou stellen als iemand niet snotterend en hoestend langskomt zonder een negatieve test. Wijs ik ze dan de deur? Misschien wel, ja.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wat ik me dan wel afvraag, als je het hele gezin hoestend, snotterend en met koorts thuis hebt zitten maar de coronatest kwam er negatief uit, had je dan op dezelfde manier gereageerd?

Want dat merk ik om me heen wel een beetje, mensen komen met verkoudheid naar het werk, maar omdat de test geen corona aangaf (en het dus iets anders was) was het verder allemaal prima. Ook al zijn de symptomen hetzelfde en heb je dus een vergelijkbare kans om je collega's te besmetten, alleen niet met corona. (Of misschien wél met corona wat dan op een andere besmetting mee lift)

Wat dat betreft behandelen sommige mensen die test alsof het een rood/groen stoplicht is.

Naar je lijf luisteren is denk ik toch een betere raadgever dan een testresultaat. Als ik me koortsig en brak voel dan ga ik liever niet de deur uit als het écht niet moet, daar heb ik echt geen test voor nodig. Dat geldt voor verkoudheid of griep net zo goed als voor corona.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 29-12-2023 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

De drempel voor ziekmelden in deze tijd van enorme personeelstekort ligt erg hoog.
Met een gemiddelde verkoudheid zou ik onder paracetamol gaan werken.
Met corona wordt dat niet gewaardeerd door collegas (of als ik op de bus zit patiënten en de chauffeur).

Er wordt zeker anders omgegaan met corona dan andere verkoudheidsvirussen. Ook is er nog wel een test mentaliteit. Of ik merk dat die terugkomt en je verzocht wordt om te testen bij klachten.
Laatste maand zit t ziekteverzuim op +10% ook weer iemand thuis met long covid (een nieuw geconstateerde).
Ik heb t idee dat de cijfers torenhoog zijn momenteel.

Maatregelen lijkt mij niet slim. Maar iets meer bewustwording creëeren lijkt mij niks mis mee. Stukje de basis erin pompen qua hygiëne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dennis1812 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 00:25:
De drempel voor ziekmelden in deze tijd van enorme personeelstekort ligt erg hoog.
Met een gemiddelde verkoudheid zou ik onder paracetamol gaan werken.
Met corona wordt dat niet gewaardeerd door collegas (of als ik op de bus zit patiënten en de chauffeur).
Alleen mag een werkgever daar dus niet eens naar vragen. Het risico van een stevige verkoudheid of griep is echt niet veel minder dan corona, en wanneer een werkgever expliciet vraagt "Heb je een coronatest gedaan?" dan is ie al in overtreding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Stoney3K schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 00:34:
[...]

Alleen mag een werkgever daar dus niet eens naar vragen. Het risico van een stevige verkoudheid of griep is echt niet veel minder dan corona, en wanneer een werkgever expliciet vraagt "Heb je een coronatest gedaan?" dan is ie al in overtreding.
De werkgever vraagt het niet. Directe collegas waarmee ik constant op minder dan 1.5m werk vragen het wel.

Die zijn niet gebonden aan die wetgeving. Maar hebben wel kwetsbare familieleden of kinderen of zijn zelf kwetsbaar. En toch hoe raar je het mag vinden is een traditionele verkoudheid meer geaccepteerd dan een corona infectie.

Ik denk met name vanwege het long covid risico, al kan ik dat niet onderbouwen. En toch nog de nieuwheid.

[ Voor 21% gewijzigd door Dennis1812 op 29-12-2023 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-06 18:49
Stukfruit schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:14:
[...]

Wat nog steeds een enorme misvatting is die direct uit de wereld van o.a. coronaontkenners komt.

Je hoeft niet te snotteren om er gezonder van te worden. Het is een reactie op ontstekingen die al te ver zijn gegaan. En hoe ouder je bent, hoe gevaarlijker dat wordt omdat je lichaam steeds minder goed kan omgaan met de opeenstapeling van alle gevolgen die het tijdens je leven heeft.

Heb ik andere effecten nog niet eens genoemd, want door ouderdom kunnen onderdelen van je lichaam gaan inzakken (bijvoorbeeld in je keel) waardoor het nóg gevaarlijker wordt om "lekker uit te zieken" omdat er met al dat interne opzwellen letterlijk steeds minder ruimte over kan blijven om bijvoorbeeld adem te blijven halen of te slikken. Geschiedenis heeft uitgewezen dat dat redelijk essentieel lijkt te zijn.

Maar hey, je immuunsysteem staat tenminste paraat hé ;)
Maar als je nooit iets oploopt, en jarenlang geisoleerd leeft, wordt je sowiezo doodziek van een simpel griepje of verkoudheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Waar schrijf ik "hersenen"? Staat dus nergens. Maar ja, lezen... :/

Overigens heb ik inmiddels ook gelezen dat er een variant in opkomst is die voor tranende ogen en uitslag in het gezicht zorgt. Kijken of mensen dan nog steeds nonchalant naar het werk gaan...waarschijnlijk niet (want pukkelkop).

[ Voor 22% gewijzigd door Amphiebietje op 29-12-2023 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Amphiebietje schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:13:
[...]

Waar schrijf ik "hersenen"? Staat dus nergens. Maar ja, lezen... :/
Kan je me dan uitleggen waardoor de cognitieve beperkingen komen als niet door je hersenen? Waarbij natuurlijk los van of die cognitieve beperkingen komen door je hersenen of ergens anders door, er blijft een gebrek aan onderbouwing voor zo'n vergaande stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Meerdere keren of niet, er zijn wel mogelijke wegen waardoor een verband zou kunnen bestaan tussen COVID (of eventueel andere) infecties en cognitie. Maar goed, er moet nader onderzoek worden gedaan.
COVID-19 may affect the central nervous system in (at least) six main ways. First, the immune response to SARS-CoV-2 in the respiratory system may cause neuroinflammation—increasing cytokines, chemokines, and immune cell trafficking in the brain and inducing reactive states of resident microglia and other immune cells in the brain and brain borders. Second, SARS-CoV-2 rarely may directly infect the nervous system. Third, SARS-CoV-2 may evoke an autoimmune response against the nervous system. Fourth, reactivation of latent herpesviruses, like the Epstein-Barr virus, may trigger neuropathology. Fifth, cerebrovascular and thrombotic disease may disrupt blood flow, disrupt blood-brain-barrier function, and contribute to further neuroinflammation and/or ischemia of neural cells. Lastly, pulmonary and multi-organ dysfunction occurring in severe COVID-19 can cause hypoxemia, hypotension, and metabolic disturbances that can negatively affect neural cells.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 00:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Soms mag je ook zelf rustig even iets zoeken en lezen, dit is bijvoorbeeld al in het begin duidelijk geweest:
Best veel mensen hebben cognitieve klachten na corona. Denk hierbij aan vergeetachtigheid, concentratieproblemen en overprikkeling. Deze klachten kunnen een enorme impact op je leven hebben. Daarom is het niet vreemd dat er tijdens het webinar ‘Cognitieve klachten na corona’, dat we eind mei met het Longfonds organiseerden, maar liefst 900 vragen gesteld werden. We hebben de 10 meest gestelde vragen voor je op een rij gezet.
https://www.hersenstichti...tieve-klachten-na-corona/

En het is ook niet zo raar als je de vermoeidheid van longcovid ervaart, je ook cognitief de gevolgen daarvan merkt. Je hebt meer moeite met concentreren, prikkels kinnen lastiger zijn etc.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

tweakduke schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:15:
Soms mag je ook zelf rustig even iets zoeken en lezen, dit is bijvoorbeeld al in het begin duidelijk geweest:

[...]

https://www.hersenstichti...tieve-klachten-na-corona/

En het is ook niet zo raar als je de vermoeidheid van longcovid ervaart, je ook cognitief de gevolgen daarvan merkt. Je hebt meer moeite met concentreren, prikkels kinnen lastiger zijn etc.
Wat ik me dan wel afvraag, is dat een gevolg van uitsluitend corona? Of is het iets algemeens van een immuunreactie en postviraal syndroom en wordt het nu alleen maar enorm uitvergroot omdat corona onder zo'n gigantische lens ligt ten opzichte van andere besmettingsziekten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Sissors op 29-12-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 00:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Stoney3K schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:17:
[...]

Wat ik me dan wel afvraag, is dat een gevolg van uitsluitend corona? Of is het iets algemeens van een immuunreactie en postviraal syndroom en wordt het nu alleen maar enorm uitvergroot omdat corona onder zo'n gigantische lens ligt ten opzichte van andere besmettingsziekten?
Dit soort klachten krijg je niet zomaar, daar is in principe altijd wel een oorzaak voor aan te wijzen.

Dus iemand loopt al langer tegen een burnout aan, als je dat niet op tijd signaleert dan kun je daar jarenlang gevolgen aan overhouden.

Dan heb je bijvoorbeeld een cva, daar is ook vaak het moment aan te wijzen. Of iemand heeft een ongeval gehad.

Of iemand een zware corona infectie gehad en is daarvoor in het ziekenhuis geweest en ondervind daar nu jaren later nog steeds de gevolgen van. En helaas zijn die mensen er nog steeds.

Dat nu de aandacht voor corona weg is en het als een normaal endemisch virus wordt gezien, is in principe niet erg. Maar laten we wel de mensen erkennen die helaas de pech hebben, lang of levenslang klachten houden. Daarom is het ook belangrijk dat de onderzoekers en bijvoorbeeld het RIVM het virus in de gaten houdt.

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
Stoney3K schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:17:
[...]

Niet COVID exclusief. Na SARS en MERS werden soortgelijke klachten ook gerapporteerd. Maar door de veel lagere prevalentie, minder impactvol maatschappelijk gezien. Zeker hier in Nederland.

Met andere virussen zijn gelijksoortige problemen van residuale klachten na een infectie ook zeker niet ongehoord. Maar is de maatschappelijke aandacht er gewoonweg niet tot nauwelijks voor. De effecten van COVID-19 zijn dan eigenlijk niet zozeer uitvergroot, de implicaties van infectieziekten in bredere zin zijn juist eerder onderbelicht.

Het influenza virus is eigenlijk de beruchtste andere. Kent een sterke associatie met acute events in hart- en vaatziekten. Waarbij ook causaliteit tot op zekere hoogte onderschreven is. En ondanks dat op jaarbasis alleen al tot bijna 100.000 doden wordt toegeschreven aan post influenza gemedieerde verschijnselen, is bewustzijn hiervan onder het volk laag.

Daar komt bij, dat voor de doorsnee bevolking deze effecten ook minder evident zijn. Het is namelijk meer een additief effect dat gezien wordt. Slechte leefstijl primair, waarbij er al vaatschade aanwezig is, doch stabiel. Waarin een virus als influenza een trigger is om een acute verslechtering teweeg te brengen. Ook onder medici zullen er dan weinig zijn die in de dagelijkse praktijk de link leggen met een recentelijke influenza episode.

In het geval van COVID-19 is dit anders. Dit treft qua long covid namelijk veelal anderszins relatief jonge, gezonde personen. Waardoor het meer opvalt. En maatschappelijke impact ook groter is.

Moeilijk is hierin te zeggen of dit voor andere virussen mogelijk niet ooit soortgelijk zo geweest is. Het is tenslotte ook invoelbaar dat een zekere vorm van natuurlijke selectie in loop der generaties de genenpool dusdanig beïnvloedt, dat mensen die ernstig invaliderende klachten ontwikkeld op leeftijden voorafgaand aan voortplanting, in zekere zin worden geschrapt uit de genenpool.

COVID-19 is hierin de eerste nieuwe verwekker die dusdanig goed omschreven is in het beginstadium.

Zo ontzettend veel echt nieuwe virussen komen er tenslotte ook weer niet voorbij, die op een grote schaal in circulatie komen. Ook is het nog altijd veel te vroeg om te zeggen wat de echte effecten van COVID-19 zullen gaan zijn. De effecten van sommige virussen openbaren zich pas op veel langere termijn. Denk bijvoorbeeld aan HIV -> AIDS, HPV -> kanker.

Voor wat betreft COVID-19 zal de toekomst dit dan ook moeten uitwijzen. Maar hier gaan vele jaren overheen voordat dit uitgekristalliseerd is. En tegen die tijd, heeft niemand het er meer over :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Dennis1812 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 00:25:
Personeelstekort is een kortzichtig excuus.

Als je een zieke werknemer onder druk zet om op te komen dagen hoef je geen arts te zijn om t ekunnen inschatten dat er een gerede kans is dat je vervolgens met een of meerdere andere medewerkers zit die zo ziek zijn dat je die echt niet kunt vragen om te komen werken.

Corona was een uitgelezen kans voor veel bedrijven om te experimenteren met thuiswerken, maar de druk is niet genoeg geweest (of het heeft niet lang genoeg geduurd) bij sommige bedrijven om dat echt door te zetten.

Ja, ik weet het, niet iedereen kan thuiswerken. Maar als overal waar dat wel kan thuiswekren mogelijk zou worden gemaakt vanuit de werkgever, dan kan de snotterende programmeur gewoon vanaf huis zijn werk doen. Minder ziekteverzuim, en minder zieke collega's.

Maar goed, dat is een stuk mentaliteitsverandering. En dat is zo moeilijk dat Covid niet genoeg is om het te bewerkstelligen - kennelijk moeten we dan iets van het niveau TBC (of erger) hebben, of zo.

Ik werk bij een overheidsinstelling, en die waren haantje de voorste om de adviezen als dwingend op te vatten in 2020. Maar afgelopen december werd er wel vrolijk een "feestje" georganiseerd waar een paar honderd man in een relatief kleine ruimte op elkaar gepropt werden met de "muziek" op standje "als ik je vraag wat je wil drinken schreeuw ik mijn keel leeg in je gezicht".

En ok, ik was zelf stom genoeg om er heen te gaan :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Binnen de ambulancezorg kunnen we niet thuiswerken. Dus dat stuk gaat voor mij (en je quote mij) dus niet op.

Verder is thuiswerken sowieso een goed plan. Scheelde een enorme bak files toen er nog thuisgewerkt werd. Dus ook voor t millieu is t veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Dennis1812 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:30:
Binnen de ambulancezorg kunnen we niet thuiswerken. Dus dat stuk gaat voor mij (en je quote mij) dus niet op.

Verder is thuiswerken sowieso een goed plan. Scheelde een enorme bak files toen er nog thuisgewerkt werd. Dus ook voor t millieu is t veel beter.
Je krijgt er wel een hoop depressies voor terug (ondergetekende nadat er nooit meer iemand op kantoor was en niemand meer in het echt zag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Mfpower schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:11:
[...]

Je krijgt er wel een hoop depressies voor terug (ondergetekende nadat er nooit meer iemand op kantoor was en niemand meer in het echt zag)
Dat inderdaad. Als je alleen maar thuis werkt worden mensen productiemachines. Contact via Teams is beter dan niets maar de meeste mensen hebben sociale contacten nodig. En als problemen opgelost moeten worden gaat er niets boven met z'n allen rond een white board staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 20:40

hneel

denkt er het zijne van

Dat verschilt per persoon. Voor anderen was het thuiswerken juist een verademing.

Zeker die typische kantoortuinen zijn voor velen een regelrechte hel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Vraag mij af of daar onderzoek naar is
Lockdowns uiteraard wel. Maar je mag gewoon alle sociale interacties hebben die je wil nu. Al hang je elke avond in de kroeg of sportschool. Dus mensen ontmoeten hoeft het probleem niet te zijn.

Uiteraard vervelend voor jou. Maar als kantoor de enige plek is waar je mensen ziet ligt daar sowieso een grote risicofactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

hneel schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:30:
Dat verschilt per persoon. Voor anderen was het thuiswerken juist een verademing.

Zeker die typische kantoortuinen zijn voor velen een regelrechte hel.
Precies. Kantoortuinen zijn de hel. Ik zit niet voor niets continu met koptelefoon/earbuds op.

Het hoeft toch niet extreem te zijn? Mijn werkgever wil dat nieuwe medewerkers 4-5 dagen per week op kantoor komen in de eerste 6 maanden, maar ervaren mensen mogen zelf behoorlijk flexibel zijn. Ik ben veelal 2-4 dagen/week op kantoor, maar flexibele tijden (behalve als ik college of practicums moet geven), dwz meestal middagen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Tsja alles is relatief natuurlijk. De realiteit is dat ik wel een leven had naast het werk, maar 8 uur per dag op m'n zolderkamer in m'n rijtjeshuis... of op een leeg kantoor want iedereen is thuis, maakte me echt ongelukkig. Dan sta je dus in de file naar je werk naar het lege kantoor, en dan kun je dus nog met iedereen gaan videobellen wat mij echt helemaal doet leeglopen qua energie. Ook is het leven na Corona op veel andere vlakken veranderd. Veel reserveringssystemen zijn gebleven voor bijv. uitjes / musea enzovoort waardoor spontaan iets doen veel lastiger is geworden. Er zijn nog wel meer zaken veranderd maar die ga ik hier niet uiteenzetten.

offtopic:
Toch ben ik niet helemaal negatief want het remote werken biedt wel kansen. We zijn inmiddels geëmigreerd (eigenlijk op reis) naar een land waar de zon heel vaak schijnt, we van onze overwaarde een stuk land met een enorm huis kunnen kopen en dan met nog maar een paar uur per week (remote) werken rond kunnen komen. Of dit definitief wordt weet ik nog niet maar het is in elk geval een stuk beter voor mijn / ons mentale welzijn op dit moment. Het lijkt erop dat ik goed uit m'n depressie van / door de corona-tijd aan het komen ben en dat was het hoofddoel. Het is een "project" van een jaar en daarna zien we verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Dit is uiteraard erg individueel bepaald. Cijfers hierin ontbreken, dus maakt het voor de discussie wat lastiger. Maar er zijn natuurlijk evengoed mensen die juist het tegenovergestelde probleem hebben en verminderd tot (nagenoeg) niet functioneren binnen sociale omgevingen. Door een diversiteit aan redenen. En dan hebben we het niet enkel en alleen over angstproblemen of beperkingen in sociale interacties, maar ook andersom.

Ook natuurlijk belangrijk om te realiseren dat de wereld natuurlijk helemaal niet zwart-wit hoeft te zijn. En er dus bijvoorbeeld flexibel omgesprongen kan worden met thuiswerken en op de werkvloer zijn. Bijvoorbeeld 3 om 2, of vice versa. Niet verplicht. Gewoon voor men die wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gambieter schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:15:
[...]

Precies. Kantoortuinen zijn de hel. Ik zit niet voor niets continu met koptelefoon/earbuds op.

Het hoeft toch niet extreem te zijn? Mijn werkgever wil dat nieuwe medewerkers 4-5 dagen per week op kantoor komen in de eerste 6 maanden, maar ervaren mensen mogen zelf behoorlijk flexibel zijn. Ik ben veelal 2-4 dagen/week op kantoor, maar flexibele tijden (behalve als ik college of practicums moet geven), dwz meestal middagen.
We gaan bij ons inmiddels nog verder dan voor corona. Inclusief volg-app... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Dennis1812 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:30:
Ja, ik quote jou, maar ik gaf oiok aan dat ik me terdege realiseerde dat thuiswerken niet altijd een optie is.
Met name de zorg is natuurlijk in het hele coronaverhaal vanaf het begin een buitenbeentje geweest, maar dat is niet corona-specifiek. Dat was in de Middeleeuwen niet anders tijdens de pest- en pokkenepidemieen. Toen konden zorgverleners niet veel meer dan bidden dat de Heere ze lang genoeg liet leven om de stervenden van een de laatste sacramenten te voorzien :X
Klopt - maar niet geheel onverwacht geven de meeste werkgevers geen moer om het milieu als ze hun kantoorslaafjes liever in het zicht in d ekantoortuin willen hebben zitten :|
MikeyMan schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:13:
We gaan bij ons inmiddels nog verder dan voor corona. Inclusief volg-app... :X
Auw, dat klinkt wel heel erg eng :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Dido schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:43:
[...]

Ja, ik quote jou, maar ik gaf oiok aan dat ik me terdege realiseerde dat thuiswerken niet altijd een optie is.
Met name de zorg is natuurlijk in het hele coronaverhaal vanaf het begin een buitenbeentje geweest, maar dat is niet corona-specifiek. Dat was in de Middeleeuwen niet anders tijdens de pest- en pokkenepidemieen. Toen konden zorgverleners niet veel meer dan bidden dat de Heere ze lang genoeg liet leven om de stervenden van een de laatste sacramenten te voorzien :X
Ook binnen de zorg is er natuurlijk ontzettend veel dat wel prima vanuit huis gedaan kan worden. Veel niet direct patiënt gebonden activiteiten maken aanwezigheid binnen een zorginstituut lang niet altijd noodzakelijk. Discussie daarin is natuurlijk één die veel breder te trekken is dan enkel het coronavirus. Sterker nog, ik denk persoonlijk dat dit primair ook veel meer een duurzaamheid kwestie is dan iets anders. Maar ook in de zorg is het goed om kritisch te zijn wat binnen een zorginstituut gedaan moet worden, en wat vanaf afstand kan.

Dit gaat overigens niet alleen op voor personeel, maar ook patiënten contact. Poliklinische consulten bijvoorbeeld waarin bij voorbaat vast staat dat dit enkel gespreksvoering zal betreffen, zijn consulten waarin het niet noodzakelijk is dat patiënten in het ziekenhuis hoeven te komen. Telefonisch is dan prima. Ik laat hierin altijd de keuze aan de patiënt. Maar circa 9 op de 10 patiënten verkiest hierin telefonisch. En is doorgaans hiermee dan ook ongeveer de helft van mijn spreekuur telefonisch.

Het bespaart nodeloze autoritjes, reduceert het aantal contact momenten en infectierisico en patiënten vinden het doorgaans fijner.
Pagina: 1 ... 82 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.