• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:07
@stijnec1 Beter om je kop in het zand te steken?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-03 22:10
Waarom? Wat mij betreft komen er juist meer zelftests, bijvoorbeeld voor de griep. Ik vind het heel fijn om met hoge mate van zekerheid te kunnen vaststellen wat ik heb. Dan weet ik namelijk beter wat ik kan verwachten qua verloop en hoe voorzichtig ik moet zijn met contact met anderen.

https://www.vrij-links.nl/

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:25

Dennis1812

Amateur prutser

pingkiller schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:42:
[...]

Waarom? Wat mij betreft komen er juiste meer zelftests, bijvoorbeeld voor de griep. Ik vind het heel fijn om met hoge mate van zekerheid te kunnen vaststellen wat ik heb. Dan weet ik namelijk beter wat ik kan verwachten qua verloop en hoe voorzichtig ik moet zijn met contact met anderen.
Omdat ik denk dat zolang ze verkocht worden er instanties (werk, kdv, vast nog meer) verwachten dat je hem gebruikt.

Wat in praktijk betekent dat mijn kinderen als voorbeeld bijna wekelijks een stok in de neus krijgen.
Met welk doel?
Influenza verloopt ongeveer gelijk, daar testen we pas in het ziekenhuis op. Veel verkoudheden testen we niet eens.

Wat is de meerwaarde te weten hoe jouw verkoudheid heet? Verloop verschilt elkaar niet zo heel veel. En je houdt de deur naar organisatie afhankelijk protocollen open. Daar ben ik op tegen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:35

Stoney3K

Flatsehats!

Dennis1812 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:55:
[...]
Wat in praktijk betekent dat mijn kinderen als voorbeeld bijna wekelijks een stok in de neus krijgen.
Met welk doel?
Influenza verloopt ongeveer gelijk, daar testen we pas in het ziekenhuis op. Veel verkoudheden testen we niet eens.
Vergeet ook niet dat er enorm veel luchtwegziekten zijn met dezelfde symptomen. Dus dan zou je bij elke niesbui of kuchje moeten gaan testen op alle mogelijke ziektes die een ander zouden kunnen besmetten, dat lijkt me in de praktijk eigenlijk niet te doen.

Dan kun je eerder een advies aanhouden van: Wanneer je weet dat je luchtwegsymptomen hebt, doe een mondkapje voor je smoel, dan maak je het risico voor anderen al een stuk kleiner.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Stoney3K schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:29:
[...]

Vergeet ook niet dat er enorm veel luchtwegziekten zijn met dezelfde symptomen. Dus dan zou je bij elke niesbui of kuchje moeten gaan testen op alle mogelijke ziektes die een ander zouden kunnen besmetten, dat lijkt me in de praktijk eigenlijk niet te doen.

Dan kun je eerder een advies aanhouden van: Wanneer je weet dat je luchtwegsymptomen hebt, doe een mondkapje voor je smoel, dan maak je het risico voor anderen al een stuk kleiner.
Ja zoiets. Maar ik ben persoonlijk tegen het testen en vragen om testen door leken.

Een dokter kan een test aanvragen wanneer geïndiceerd en hierop vervolgens eventueel behandeling aanpassen of isolatie instellen. Maar de tijd dat iedere goudvis een test mag gaan vragen is wel voorbij naar mijn mening

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dennis1812 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:41:
[...]

Ja zoiets. Maar ik ben persoonlijk tegen het testen en vragen om testen door leken.

Een dokter kan een test aanvragen wanneer geïndiceerd en hierop vervolgens eventueel behandeling aanpassen of isolatie instellen. Maar de tijd dat iedere goudvis een test mag gaan vragen is wel voorbij naar mijn mening
Daar ben ik het inderdaad mee eens, want je weet ook niet wat het risico is op valspositieven/negatieven doordat een bepaalde test niet goed wordt uitgevoerd.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:24
Cobb schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:25:
Beter om je kop in het zand te steken?
Ga je echt je eigen bruiloft annuleren als je onverhoopt een coronabesmetting hebt waar half Nederland inmiddels gewoon mee naar kantoor gaat?

Soms kan je het beter niet weten...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Cobb
hoevenpe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:46:
[...]

Ga je echt je eigen bruiloft annuleren als je onverhoopt een coronabesmetting hebt waar half Nederland inmiddels gewoon mee naar kantoor gaat?

Soms kan je het beter niet weten...
Met een beetje geluk ben ik morgen klachtenvrij. Vandaag gaat al een stuk beter als vannacht en gisteren. Het is ook mijn 4e keer, dus het zo vlotter over kunnen zijn. De rest van het gezin is al een paar dagen of weken verder. Overigens zijn er inmiddels meer zieken binnen de familie en zou ik logees hebben dit weekend. We gaan het wel zien...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:32
Dennis1812 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:41:
[...]

Voor de praktijk vind ik het nog wel praktisch, verder is de indicatie matig geworden idd

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

brothermaynard schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:50:
[...]

Voor de praktijk vind ik het nog wel praktisch, verder is de indicatie matig geworden idd
Daarom benoem ik die specifiek.

Op de ambu is het ook wel fijn. Maargoed indicatie van een professional bij serieuze klachten is heel anders dan op verzoek omdat je wat hoest

• Cobb
Waar ik wel behoorlijk van baal is dat je in Nederland niet Paxlovid kunt krijgen (of zelf kunt kopen) . In de VS kan iedereen het nu kopen maar in Nederland is het weer alleen op recept verkrijgbaar voor mensen met een zwakke gezondheid.
Zogenaamd om de zorgkosten te besparen maar ik had het zonder probleem zelf willen betalen!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

https://nos.nl/l/2456613
Crematoria Peking maken overuren
Het is maar een griepje die Omicron :+

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Omicron is Omicron. Voor mij was dat twee keer iets heftiger dan de griep. Voor anderen in mijn omgeving was het een kuchje of helemaal niets. Inmiddels zitten we hier wel op het life-goes-on-scenario, en gelukkig maar. Het Noro- en het RS-virus slaat om zich heen, net als Scabiës. Allen met op zijn minst een correlatie met de maatregelen van de afgelopen jaren. Waar ik in 2020 gek werd van complottheorieën en anti-vaxxers word ik in 2022 gek van vax-fanatici en mensen die een maatschappij met maatregelen willen. Ik ga niet zeggen dat Omicron maar een griepje is, wel ga ik zeggen: het is maar een virusje. Daar zijn er zoveel van.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:22
Eigen schuld dikke bult, Chinezen hebben amper weerstand tegen corona omdat alles gelijk dicht moest. Hun vaccins schijnen minder goed te werken en het zijn zo veel mensen in China dat dit nog wel aan gaat houden. Ze zullen gewoon door de zure appel heen moeten bijten.

Die strenge lockdowns zijn dus alleen maar vooruitschuiven geweest. Ze zouden er goed aan doen om aan de oudere generaties betere vaccins te geven zoals Pfizer of Moderna.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:30
zacht schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:33:
[...]

Omicron is Omicron. Voor mij was dat twee keer iets heftiger dan de griep. Voor anderen in mijn omgeving was het een kuchje of helemaal niets. Inmiddels zitten we hier wel op het life-goes-on-scenario, en gelukkig maar. Het Noro- en het RS-virus slaat om zich heen, net als Scabiës. Allen met op zijn minst een correlatie met de maatregelen van de afgelopen jaren. Waar ik in 2020 gek werd van complottheorieën en anti-vaxxers word ik in 2022 gek van vax-fanatici en mensen die een maatschappij met maatregelen willen. Ik ga niet zeggen dat Omicron maar een griepje is, wel ga ik zeggen: het is maar een virusje. Daar zijn er zoveel van.
Dit is een prima preventie paradox uitleg wat mij betreft :+

Mensen die niet gevaxxineerd zijn raak ik nog steeds regelmatig 1-2 weken kwijt, ook al gaan ze niet dood, is dat evengoed onnodig in mijn ogen aangezien de mensen met vaccinatie doorgaans met 1-2 dagen er wel weer zijn. Daar zijn ook uitzonderingen op, maar dit is tevens het beeld wat je ziet in alle andere cijfers. En dus in China. Los van mensen met (aantoonbare) restschade, van longschade tot hersenletsel - het komt allemaal voorbij en is dus in veel gevallen meetbaar. Wat dit op lange termijn betekent weten we ook nog niet.

Maargoed, dat het leven door gaat ben ik met je eens en dat een samenleving met maatregelen niet nodig is in de huidige situatie.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• zacht
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:57:
[...]

aangezien de mensen met vaccinatie doorgaans met 1-2 dagen er wel weer zijn.
Dat is en was ook al een ding. Gevaccineerden worden ook geacht minimaal 5 dagen in isolatie/quarantaine te gaan, wat dat betreft is er geen onderscheid tussen wel of niet gevaccineerd zijn. Ik snap overigens prima dat mensen dat niet meer doen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ja, als je als China heilig gelooft in je eigen kwalitatief belabberde vaccins dan wordt de situatie inderdaad een beetje anders.

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 16:27
Het wordt steeds gekker.
Volgens deze studie -
https://www.amjmed.com/ar...-9343(22)00822-1/fulltext
hebben ongevaccineerden meer kans op een verkeersongeluk :?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
mesa57 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:39:
Het wordt steeds gekker.
Volgens deze studie -
Dat is niet wat die studie zegt. Prachtig voorbeeld van een onderzoek dat kijkt naar correlatie en niet naar causatie.

Daarnaast is het een waardeloze prutstudie. Eigenlijk mag je het geen studie noemen, zo slecht is dit. Een MSc als laatste auteur geeft het eigenlijk al weg: dit zijn niet bepaald kwaliteitswetenschappers. Maar dat mag de pret verder niet bederven.

[Voor 6% gewijzigd door RoD op 17-12-2022 17:58]

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:39
mesa57 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:39:
Het wordt steeds gekker.
Volgens deze studie -
Dat is zeker omdat gevaccineerden licht geven in het donker :+

Hier ook voor de eerste keer raak bij mijn vrouw. Flinke verkoudheidsklachten, hoesten en koorts. Als astma patiënt even afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen. Wel volledig gevaccineerd dus hopen dat het meevalt.

Zelf begin ik ook al wat klachten als keelpijn te krijgen dus zal bij mij ook wel raak zijn. ;( Nog niet getest, maar dat gaan we vanavond maar even doen.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-03 20:26

Dennahz

Life feels like hell should.

Vlassie1980 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:51:
[...]

Eigen schuld dikke bult, Chinezen hebben amper weerstand tegen corona omdat alles gelijk dicht moest. Hun vaccins schijnen minder goed te werken en het zijn zo veel mensen in China dat dit nog wel aan gaat houden. Ze zullen gewoon door de zure appel heen moeten bijten.

Die strenge lockdowns zijn dus alleen maar vooruitschuiven geweest. Ze zouden er goed aan doen om aan de oudere generaties betere vaccins te geven zoals Pfizer of Moderna.
Juist. Door die krankzinnig zware maatregelen hebben de mensen daar nu weinig tot geen weerstand meer over. Het resultaat laat zich dus nu zien.

Ze moeten, zoals je zegt, door de zure appel heen bijten. Net als wij aan het begin. En idd, de oudere generatie heeft zeker baat bij Pfizer/Moderna/Novavax/... maar daar zijn ze sowieso te eigenwijs voor daar ;)

Vind het wel raar dat ze van de één op andere dag alles zo laten ontsporen. Van extreme maatregelen naar alles loslaten en de ziekenhuizen laten overstromen :+ Had dat dan gelijk gedaan...
zacht schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:33:
[...]

Ik ga niet zeggen dat Omicron maar een griepje is, wel ga ik zeggen: het is maar een virusje. Daar zijn er zoveel van.
Een griepje is ook niet voor iedereen zomaar een griepje ;) Van griep kon ik een week niet op m'n benen staan (zwart voor de ogen, draaierig, hondsberoerd). Bij Omicron zat ik na een halve dag op bed te liggen 's avonds weer aan de eettafel.

Beide keren geen prik gehad, dus puur op eigen weerstand. Het is gewoon random hoe je lichaam op moment X reageert op virus Y.

Twitter

• ijdod
  • Registratie: April 2000
Bij mijn werkgever (UMC) is het beleid net gewijzigd, in elk geval voor het personeel. Verplicht testen bij klachten doen we niet meer. Voor alle patient contact binnen 1.5m moet een neus-mondmasker (IIR) gedragen worden. Bij verkoudheidsklachten is het dragen ervan verplicht ongeacht afstand.

Het is daarmee van een Corona maatregel naar een algemeen infectiepreventiebeleid gegaan voor de usual suspects deze tijd van het jaar.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 19:54

siggy

Wait.... what?

Dennahz schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:10:
[...]

Juist. Door die krankzinnig zware maatregelen hebben de mensen daar nu weinig tot geen weerstand meer over. Het resultaat laat zich dus nu zien.
We hebben het over volwassenen, niet over kinderen waarvan het immuunsysteem nog in volle ontwikkeling is. Overigens is het een nieuw virus voor je lichaam, daar kun je alleen je immuunsysteem op trainen met een vaccin. Ja of ziek worden met dát virus. Maar onnodig risico nemen als er een vaccin beschikbaar is.
Ze moeten, zoals je zegt, door de zure appel heen bijten. Net als wij aan het begin. En idd, de oudere generatie heeft zeker baat bij Pfizer/Moderna/Novavax/... maar daar zijn ze sowieso te eigenwijs voor daar ;)
Ze hebben een flutvaccin, dát is de reden. Het helpt ook niet dat ze daar nog meer hutjemutje wonen dan wij hier.
Vind het wel raar dat ze van de één op andere dag alles zo laten ontsporen. Van extreme maatregelen naar alles loslaten en de ziekenhuizen laten overstromen :+ Had dat dan gelijk gedaan...
Ze voelden aan dat het volk langzaam in opstand kwam. Jammer genoeg zijn ze wel te trots om de vaccins van pfizer & co in te kopen.
Een griepje is ook niet voor iedereen zomaar een griepje ;) Van griep kon ik een week niet op m'n benen staan (zwart voor de ogen, draaierig, hondsberoerd). Bij Omicron zat ik na een halve dag op bed te liggen 's avonds weer aan de eettafel.

Beide keren geen prik gehad, dus puur op eigen weerstand. Het is gewoon random hoe je lichaam op moment X reageert op virus Y.
Dus van de normale griep word je doodziek, maar neemt dan wel het risico met het coronavirus dat je lichaam er wel goed op reageerd? Dat vind ik een stoere keuze. Maar laat ook meteen zien dat corona absoluut geen 'griepje' is. ;)

Bij mijn kind op school flink wat kinderen al goed aan het hoesten al. Ben benieuwd hoe snel daar iets gaat gebeuren. Helaas genoeg ouders die hun kinderen (5-6j) niet eens leren om de hand voor de mond te doen. :|

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-03 15:54

t_captain

Moderator General Chat
Ik kijk weer eens naar de cijfers, en helaas ziet het er niet goed uit. We lijken aan het begin van een nieuwe coronagolf te zitten.

De R-waarde knalt omhoog. Sinds geschatte infectiedatum 11-dec weer boven de 1 en deze keer zeer snel toenemend. Mijn laatste ruwe sample suggereert R=1.41 voor infectiedatum 15-12.

De cijfers zijn pril en de aantallen tests zijn laag, waardoor er wel veel ruis in de data zit. Maar het aantal positieve tests is wel een stijging ingezet. Weekdag gecorrigeerd zaten de dagelijke positieve tests rond de 550-600 per dag midden november, dlend tot zo'n 500 per dag begin december. Nu zitten we tussen 650 en 700. Niet zorgwekkend, maar die R-waarde samen met de korte generatietijd van omocronvarianten kan het zaakje snel doen ontploffen.

Ook in de ziekenhuizen zie ik helaas een duidelijke toename. Weekdag gecorrigeerd waren dat er ron de 70 per dag aan het begin van december, nu zo'n 120 per dag.

Vinger aan de pols dus.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Die korte generatietijd zorgt er toch ook voor dat een golf sneller uitdooft door verzadigings-effecten?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:20

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Er gaan ook veel andere virussen rond die met een inhaalslag bezig zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-01 22:53

TerraGuy

The weirdo with the beard

Corona-app op veel plekken ingezet voor controle burgers, blijkt uit onderzoek.
Technologie die werd geïntroduceerd om Covid-19 te bestrijden, blijkt inmiddels overal ter wereld te worden ingezet voor surveillance die niets meer met pandemiebestrijding te maken heeft.
Dat China zijn burgers graag bespioneert, dat was al bekend. [..] Maar uit een wereldwijd onderzoek van persbureau AP [..] blijkt dat het niet alleen dictaturen zijn die de covidtechnologie inmiddels voor andere doeleinden gebruiken. De verleiding om dat te doen blijkt overal groot.
Ook in een democratie als Australië raakten de oorspronkelijke doeleinden uit zicht. Al vrij snel na de introductie van een covid-app bleek dat de geheime dienst daar data uit oogstte. “Per ongeluk”, luidde het officiële verweer nadat dit uitlekte. Ook werd de data van check-ins met QR-codes door de Australische politie gebruikt voor regulier recherchewerk. Na de moord op de baas van een motorbende verschafte de politie zich toegang tot de namen, telefoonnummers en incheckdata van ruim 2400 motorfans, ondanks de eerdere belofte dat die alleen voor coronabestrijding zouden worden gebruikt.
Dat blijkt bijvoorbeeld in Israël, waar honderden Palestijnen vorig jaar ineens een bericht op hun telefoon kregen. ‘U bent opgemerkt als deelnemer aan gewelddadigheden in de Al-Aqsamoskee. U zult verantwoordelijk worden gehouden’, stond er. Afzender: de Shin Bet, de Israëlische binnenlandse veiligheidsdienst.

Ook Majd Ramlawi (19) kreeg tot zijn schrik zo'n berichtje, terwijl hij toch alleen maar in het café bij de ingang van de moskee werkt. Dat hij toch in het vizier kwam, bleek te verklaren doordat Shin Bet de data had geoogst uit de surveillancetechnologie voor het tegengaan van covidbesmettingen.
In de VS kreeg het private surveillancebedrijf Palantir van de overheid toegang tot allerlei persoonsgegevens. Gebrek aan regelgeving maakt het vervolgens lastig om na te gaan wat zo'n bedrijf er verder mee doet, maar Palantir heeft onder privacy-activisten een belabberde reputatie.
In Nederland is het gelukkig wel wat beter gesteld, maar toch wel met mitsen en maren:
In Nederland zijn er tot nu toe niet zulke uitwassen geweest, reageert Kees Boersma, hoogleraar crisisbestrijding aan de VU, op het onderzoek. “Er zijn verschillende technologieën ingezet. De belangrijkste is die Coronamelder-app. Daar zijn de privacywaarborgen behoorlijk goed gegaan, omdat er geen gegevens werden opgeslagen. Daarnaast zijn er natuurlijk allerlei gegevens over besmetting en vaccinatie vastgelegd bij de GGD. Ook daar zijn geen aanwijzingen dat die voor andere doeleinden gebruikt zijn. Maar je had wel het probleem van een datalek. Dat is natuurlijk een bijkomend probleem van zulke gegevensverzameling.”
Het is echter te vroeg om te concluderen dat het dus in Nederland goed is gegaan. “Hoe zich dat op lange termijn ontwikkelt, is echt iets wat we nauwlettend moeten volgen.” Boersma wijst op hoe de Amerikaanse veiligheidsdiensten na de aanslagen van 11 september 2001 zichzelf geleidelijk aan steeds meer bevoegdheden toe-eigenden.

De coronapandemie is een vergelijkbare gebeurtenis, die de opkomst van surveillance kan versnellen. Veel ontwikkelingen, zoals cameratoezicht en gezichtsherkenning, waren al aan de gang, zegt Boersma. Een crisis kan wel betekenen dat we bereid zijn om zulke systemen meer data te voeden.
Het is toch wel zorgelijk dat democratieën ook doodleuk dit soort dingen gaan gebruiken. Aan de ene kant heeft het handige kanten om bijv criminelen op te sporen (fijn als ze iets van je gestolen hebben en de politie vindt het terug), maar de controledrang wordt ook steeds groter zo. Te verleidelijk om er geen gebruik van te maken als het bestaat, blijkt dus. En als het stapje voor stapje gaat valt het niet zo op. Gooi er een crisis (klimaatcrisis met co2-paspoort, verplicht EU-vaccinatiepaspoort bij corona of zelfs gewoon griep), aanslag of iets anders ergs er tegen aan en hoppa, 'nood breekt wet'. En zie er dan maar eens vanaf te komen. Gebruiken ze het illegaal, dan is het 'oeps, foutje, we zullen het niet meer doen!' maar ja, hoe kun je dat zeker weten?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Señor Sjon schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:21:
Dat inderdaad ook. Het zou me niet verbazen dat we dit seizoen grieppatiënten in het ziekenhuis hebben liggen die óók coronapositief zijn, maar waar de symptomen afkomstig zijn van griep of een andere ziekte die ook rondgaat.

Ik weet niet in hoeverre die verdeling in statistieken is vertegenwoordigd.

• YakuzA

YakuzA

TerraGuy schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:43:
[...]
Het is toch wel zorgelijk dat democratieën ook doodleuk dit soort dingen gaan gebruiken. Aan de ene kant heeft het handige kanten om bijv criminelen op te sporen (fijn als ze iets van je gestolen hebben en de politie vindt het terug), maar de controledrang wordt ook steeds groter zo. Te verleidelijk om er geen gebruik van te maken als het bestaat, blijkt dus. En als het stapje voor stapje gaat valt het niet zo op. Gooi er een crisis (klimaatcrisis met co2-paspoort, verplicht EU-vaccinatiepaspoort bij corona of zelfs gewoon griep), aanslag of iets anders ergs er tegen aan en hoppa, 'nood breekt wet'. En zie er dan maar eens vanaf te komen. Gebruiken ze het illegaal, dan is het 'oeps, foutje, we zullen het niet meer doen!' maar ja, hoe kun je dat zeker weten?
Klinkt een beetje hetzelfde als het misbruik van de anpr camera’s in NL.
Gelukkig wordt daar in democratieën aardig goed op gecontroleerd waar de data voor gebruikt wordt.

Hier zal in NL ook gezien de gevoeligheid wel aardig (preventief) toezicht op worden gehouden.

[Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 24-12-2022 18:50]

PSN

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
ijdod schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:13:
Het is daarmee van een Corona maatregel naar een algemeen infectiepreventiebeleid gegaan voor de usual suspects deze tijd van het jaar.
Ja glijdende schaal dus.. Nu moet het dus ook voor een griepje :/

Hier in Spanje is het nog steeds niet weg in het OV en het ziekenhuis en er gaan nu stemmen op om het binnenshuis weer te verplichten omdat de griep nu uit de hand loopt. Maarja, waarom loopt die uit de hand? Omdat niemand weerstand heeft opgebouwd de afgelopen jaren. Met al die bangerigheid komen we nooit van die rotkapjes af :(

Er begint ook echt een schifting te ontstaan, je ziet sommige mensen op straat angstig met FFP2 kapjes lopen, terwijl in het OV hooguit de helft van de mensen nog zo'n ding op heeft (en als het dan al gebeurt zo'n flubbertje wat al een maand gedragen is, doe ik zelf ook). Ondanks dat gaat het prima in de ziekenhuizen. Het wordt gewoon tijd met die boel op te houden.

[Voor 22% gewijzigd door GekkePrutser op 24-12-2022 19:27]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GekkePrutser schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:25:
[...]

Ja glijdende schaal dus.. Nu moet het dus ook voor een griepje :/
Voor zorgprofessionals die dag in, dag uit met besmettelijke patiënten werken vind ik dat ook niet heel gek.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:28:
[...]
Voor zorgprofessionals die dag in, dag uit met besmettelijke patiënten werken vind ik dat ook niet heel gek.
Toch kon het voor de pandemie prima en was het geen bezwaar. Glijdende schaal.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GekkePrutser schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:28:
[...]

Glijdende schaal? Of voortschrijdend inzicht waardoor er meer aan preventie gedaan wordt op de werkplek?

Dat we niet eindeloos door moeten gaan met algemene verplichtingen tot mondkapjes ben ik het mee eens, maar in een ziekenhuis wat sowieso een risico-gebied is vind ik het niet meer dan logisch.

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:32
Señor Sjon schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:21:
Ik heb daarbij de (n= 1 2fte huisartsenpraktijk) indruk dat mensen van al die virale infecties ook meer last (beleven) als voorgaande jaren.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Voor mensen met zoals jij zegt griep (influenza positief) hanteerden we altijd al isolatie + PBM (kapje, schort en handschoenen). Dat is niks nieuws.

En collega's deden vroeger uit menselijkheid een kapje op als ze zelf niet fit waren
Nu omdat het beschreven is

• ijdod
  • Registratie: April 2000
[...]

Niet echt; preventie is al veel langer een punt van aandacht. Griepvaccinatie was om die reden ook al jaren gewoon beschikbaar; net als maatregelen als geen handen geven. Zoals hierboven al aangegeven is het meer puntjes op de i en streepjes op de t.

[Voor 9% gewijzigd door ijdod op 24-12-2022 20:22]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• YakuzA

YakuzA

Stoney3K schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:30:
[...]
Glijdende schaal? Of voortschrijdend inzicht waardoor er meer aan preventie gedaan wordt op de werkplek?

Dat we niet eindeloos door moeten gaan met algemene verplichtingen tot mondkapjes ben ik het mee eens, maar in een ziekenhuis wat sowieso een risico-gebied is vind ik het niet meer dan logisch.
Denk dat er idd wel wat te leren valt van het mondkapjes gebruik van bijv Azië wat er al pre-covid was.

In ziekenhuizen in griepseizoen mondkapjes verplichten lijkt me iig een logische gevolgtrekking.

PSN

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:29:
[...]

Denk dat er idd wel wat te leren valt van het mondkapjes gebruik van bijv Azië wat er al pre-covid was.
In Azië is dat ook tweeledig. Daar is enerzijds (vooral in Japan) een cultuur van hygiëne die vrij ver is doorgeschoten en waar iedereen zijn handen de hele tijd ontsmet, aan de andere kant heb je China waar in de grote steden de mondkapjes vooral gedragen worden tegen de smog.

Sowieso is het dragen van een kapje daar een kwestie van fatsoen en een ongeschreven regel. Er is geen agent op het station van Tokio die je een boete geeft als je zonder kapje in de metro stapt. Je krijgt wel een paar scheve blikken.

• YakuzA

YakuzA

China gaat om oproer te voorkomen ook maar de struisvogel doen :/
https://nos.nl/l/2457662
De Chinese Nationale Gezondheidscommissie stopt met de dagelijkse publicatie van covidcijfers. Een reden daarvoor is niet gegeven.

'Nul sterfgevallen'
De Gezondheidscommissie meldde al vier dagen op rij dat er geen nieuwe sterfgevallen waren.
Classic. :+

Zelfs NL kan niet aan die 0 tippen:
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte

[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 25-12-2022 12:17]

PSN

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
ijdod schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:21:
[...]

Niet echt; preventie is al veel langer een punt van aandacht. Griepvaccinatie was om die reden ook al jaren gewoon beschikbaar; net als maatregelen als geen handen geven. Zoals hierboven al aangegeven is het meer puntjes op de i en streepjes op de t.
Misschien moeten ze om te beginnen verplichten dat werknemers die veel in contact komen met patiënten moeten vaccineren (indien nog niet gebeurd) tegen de meestvoorkomende virussen. En dan bescherming als 2e punt.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

martwoutnl schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:35:
[...]

Misschien moeten ze om te beginnen verplichten dat werknemers die veel in contact komen met patiënten moeten vaccineren (indien nog niet gebeurd) tegen de meestvoorkomende virussen. En dan bescherming als 2e punt.
Tja covid vaccinatie is ook nooit verplicht geweest voor personeel. Geloof niet dat je het voor elkaar krijgt een influenza vaccinatie dat wel te maken

• Cobb
Cobb schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:44:
Hier weer bingo vandaag positief. Inmiddels ben ik de tel kwijt. Komt opnieuw binnen van de basisschool hier.
Iemand enige idee hoe hier de besmettingen nu verlopen? Volgens mij is dit mijn 4e keer en ik ben gevaccineerd. Voel mij nog niet erg ziek nu.
Inmiddels al weer een tijdje opgeknapt maar nog steeds geen smaak en geur terug...

• zacht
  • Niet online
Cobb schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:22:
[...]

Inmiddels al weer een tijdje opgeknapt maar nog steeds geen smaak en geur terug...
Wel getrouwd inmiddels?

• Cobb
Ja dat is gelukt.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Mfpower

In dubio

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-03 15:54

t_captain

Moderator General Chat
t_captain schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:36:
Ik kijk weer eens naar de cijfers, en helaas ziet het er niet goed uit. We lijken aan het begin van een nieuwe coronagolf te zitten.

De R-waarde knalt omhoog. Sinds geschatte infectiedatum 11-dec weer boven de 1 en deze keer zeer snel toenemend. Mijn laatste ruwe sample suggereert R=1.41 voor infectiedatum 15-12.
Ik kijk een week later en zie dat het vals alarm was. De R-waarde staat weer ruim onder (~0.75-0.8) en de positieve tests per dag zitten weer op het lage niveau van enkele weken eerder.

Waarschijnlijk een piek in het testen voor de feestdagen en een omgekeerd effect daarna. Met dit testbeleid is er helaas weinig aan snelle conclusies te trekken over het ontstaan van nieuwe golven. Het aantal tests is te klein, reactief en bovendien verre van aselect. Al zouden we slechts 200 extra tests per dag doen maar dan op een aselecte steekproef, dan hadden we een cijfer waar we iets mee kunnen.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:15
Ik hoor idd wel veel griep gevalletjes om me heen, vraag me wel af of het griep is of toch corona want ik vermoed dat er niet wordt getest.
Zowel influenza en corona is dat mogelijk? of verdrijft de griep corona of andersom?
Lijkt me als je beide hebt dat dit toch wel heftig kan zijn.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
merlin1201 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:47:
Ik hoor idd wel veel griep gevalletjes om me heen, vraag me wel af of het griep is of toch corona want ik vermoed dat er niet wordt getest.
Zowel influenza en corona is dat mogelijk? of verdrijft de griep corona of andersom?
Uiteraard is beiden mogelijk, maar ondertussen is ook duidelijk:

- dat er een aanhoudende oversterfte wordt geregistreerd door het CBS (1)
- de oversterfte sterk samenhangt met de hoeveelheid corona in het rioolwater (2)

Waaruit ik de conclusie trek dat corona nog niet 'voorbij' is en wat mij betreft de wijze waarop de regering hiermee omgaat opvalt. De redenatie lijkt steeds: 'Geen acute druk op de zorg? Dan is er geen probleem.' En als dat de definitie van het probleem is voor de regering, dan is dat wellicht ook zo.

Maar het miskent wel (a) de aanhoudende oversterfte, (b) de gevolgen voor mensen die langdurig klachten houden, (c) de effecten van ziekteverzuim op nationaal niveau en (d) de onderzoeken die een verhoogd risico op andere ziekte laten zien ongeacht ziekenhuisopnames (3). Een aanhoudende oversterfte die samenhangt met corona in het rioolwater waarop de regering niet lijkt te handelen of zelfs juist minder lijkt te willen doen, zou ook weleens in strijd kunnen zijn met diverse (mensenrechten)verdragen overigens.

Het RIVM is ondertussen ook maar gestopt met het verzamelen van de aanvullende informatie en er worden dus ook geen overlijdens meer gerapporteerd sinds 1 januari. Zie 'Bekijk de beschrijving van de dataset van het RIVM' en 'Bekijk de beschrijving van de dataset van het RIVM over sterftecijfers' (4).

Want waarom zou je dat ook doen als er een sterke relatie is tussen corona in het rioolwater en de aanhoudende oversterfte? Corona is immers 'voorbij'. /s

(1) https://www.metronieuws.n...e-kwart-meer-overlijdens/
(2) https://www.bnnvara.nl/jo...hoog-door-corona-en-griep
(3) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36357676/
(4) https://coronadashboard.r...nl/verantwoording#sterfte

• Mfpower
  • Nu online

Mfpower

In dubio

Real schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:33:
[...]

- de oversterfte sterk samenhangt met de hoeveelheid corona in het rioolwater (2)

Waaruit ik de conclusie trek dat corona nog niet 'voorbij' is en wat mij betreft de wijze waarop de regering hiermee omgaat opvalt. De redenatie lijkt steeds: 'Geen acute druk op de zorg? Dan is er geen probleem.' En als dat de definitie van het probleem is voor de regering, dan is dat wellicht ook zo.

Maar het miskent wel (a) de aanhoudende oversterfte, (b) de gevolgen voor mensen die langdurig klachten houden, (c) de effecten van ziekteverzuim op nationaal niveau en (d) de onderzoeken die een verhoogd risico op andere ziekte laten zien ongeacht ziekenhuisopnames (3). Een aanhoudende oversterfte die samenhangt met corona in het rioolwater waarop de regering niet lijkt te handelen of zelfs juist minder lijkt te willen doen, zou ook weleens in strijd kunnen zijn met diverse (mensenrechten)verdragen overigens.

Het RIVM is ondertussen ook maar gestopt met het verzamelen van de aanvullende informatie en er worden dus ook geen overlijdens meer gerapporteerd sinds 1 januari. Zie 'Bekijk de beschrijving van de dataset van het RIVM' en 'Bekijk de beschrijving van de dataset van het RIVM over sterftecijfers' (4).

Want waarom zou je dat ook doen als er een sterke relatie is tussen corona in het rioolwater en de aanhoudende oversterfte? Corona is immers 'voorbij'. /s

Volgens mij is nog helemaal niet duidelijk waarom er oversterfte is, en correlatie is geen causatie. Ze moeten dat echt eens goed uit gaan zoeken want dit geeft geen vertrouwen (ook niet in de vaccins, want ook dat is nog niet uitgesloten*). Er zijn wel meer correlaties gevonden maar helaas zegt dat nog niet zoveel. Zo las ik hier eerder dat er een correlatie is tussen de kans te overlijden in het verkeer en een vaccinatie…..

* https://www.nu.nl/coronav...e-sterftekans-leiden.html
Er is ook kritiek op de cijfers. Een onafhankelijke expertgroep van onder anderen hoogleraren die op verzoek van het ministerie van VWS is samengesteld, zegt dat er "een gebrek aan toegang tot (medische) data" is. De schattingen van het CBS zijn dan ook onvoldoende onderbouwd, menen de experts.
Volgens Ronald Meester, hoogleraar Waarschijnlijkheidsrekening aan de VU, is het CBS bijvoorbeeld "veel te stellig" over het aantal coronagerelateerde sterfgevallen. "De gebrekkige registratie, vaak gebaseerd op niet meer dan vermoedens en symptomen, laat zo'n conclusie helemaal niet toe. Daarnaast moet niet alleen worden gekeken naar primaire doodsoorzaken, maar ook naar secundaire en tertiaire doodsoorzaken."

• greatgonzo
  • Laatst online: 21-03 12:58

greatgonzo

schit-te-rend!

[...]

idd.. vorige week rioolwater: 2.453 *10^10 deeltjes. Vorige jaar, tijdens de hoogste piek in maart 2.561

• Real
  • Niet online
Mfpower schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:46:
[...]
en correlatie is geen causatie.
Uiteraard, maar je hebt ook gezien van wie de constatering kwam?
Zo las ik hier eerder dat er een correlatie is tussen de kans te overlijden in het verkeer en een vaccinatie…..
Geen goede vergelijking. Zie de reactie van @RoD:

RoD in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13"

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Ik denk niet dat het RIVM de gevolgen van corona miskent, alleen dat het de afweging maakt van de preventieve effecten van maatregelen tegenover de maatschappelijke gevolgen. De enige manier waarop je namelijk eigenlijk de effecten wil voorkomen waar je het over hebt, is als je in gaat zetten op voorkomen van verspreiding.

Welke maatregelen zou je zelf aan denken om te voorkomen waar je het nu over hebt? En onder welke voorwaarden zouden die maatregelen op moeten houden? Nu het coronavirus min of meer in de overgang zit van een pandemie naar een endemisch virus (althans in Europa) betekent het dat het niet meer gaat verdwijnen maar mee gaat in de mix van andere luchtweginfecties. En dan zal je er dus ook anders mee om moeten gaan.

Totaal negeren gaat niet, maar grijpen naar lockdowns of mondkapjesverplichtingen is ook alleen een middel om meer tijd te kopen. Hoe we deze endemische fase aan moeten vliegen? Ik ben er zelf nog niet helemaal uit.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Stoney3K inderdaad... Voor het volk is corona voorbij. Dan kun je als rivm wel weer hoog van de toren blazen, terecht of onterecht, maar als er toch niks mee gebeurt schiet je daar niks mee op.

De thuiswerk-vrijheid vanuit werkgevers begint overigens ook al te bijten met het thuisblijven bij klachten. Of het nou corona of griep of iets anders is, het zorgt voor verspreiding en dus verzuim.

• Mfpower
  • Nu online

Mfpower

In dubio

Kuipers wil dat Eerste Kamer terugkomt van reces om coronamaatregelen China
De Eerste Kamer is tot en met maandag 16 januari met reces. Kuipers wil dat de senaat terugkomt van reces om de wet "op de kortst mogelijke termijn" te behandelen.

[…]

In Nederland zijn zulke restricties (nog) niet ingesteld omdat er geen wettelijke basis voor is: de veelbesproken coronawet moet dus die wettelijke basis vormen. Het OMT en het Maatschappelijk Impact Team hebben al wel het verzoek gekregen om zich hierover te buigen.
Daar gaan we weer?
Een wet aannemen met maatregelen waarvan nooit de moeite is genomen om ze te wegen, valideren of evalueren. Terwijl dat wel kon. En rap een beetje!

[Voor 9% gewijzigd door Mfpower op 05-01-2023 20:25]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mfpower schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:23:
Kuipers wil dat Eerste Kamer terugkomt van reces om coronamaatregelen China

[...]

Daar gaan we weer?
Een wet aannemen met maatregelen waarvan nooit de moeite is genomen om ze te wegen, valideren of evalueren. Terwijl dat wel kon. En rap een beetje!
Is deze stuip-reactie niet ook een beetje veroorzaakt door het dreigement van China dat ze 'tegenmaatregelen' zouden nemen als de EU beperkingen instelt tegenover Chinese inreizigers?

• stijnec1
  • Laatst online: 10:07
Stoney3K schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:26:
[...]

Is deze stuip-reactie niet ook een beetje veroorzaakt door het dreigement van China dat ze 'tegenmaatregelen' zouden nemen als de EU beperkingen instelt tegenover Chinese inreizigers?
wie zou er in godsnaam op dit moment vrijwillig naar China willen reizen? Loos dreigement wmb gezien het minimale aantal mensen wat op korte termijn naar China wil gaan

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stijnec1 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:24:
[...]

wie zou er in godsnaam op dit moment vrijwillig naar China willen reizen? Loos dreigement wmb gezien het minimale aantal mensen wat op korte termijn naar China wil gaan
Je weet natuurlijk niet wat de tegenmaatregelen van China gaan zijn. Dat kunnen net zo goed economische sancties worden, wat nog interessant gaat worden met de chip-tekorten die we al hebben.

Voor China is het inmiddels een principekwestie.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-03 13:58
Het coronavirus gaat al rond er is geen enkele wetenschappelijke reden om Chinese reizigers te weren.

Mensen moeten zich gewoon laten vaccineren zoals al 3 jaar wordt geroepen. That's it.
De rest is stemmingmakerij en huichelarij.

• zacht
  • Niet online
[...]

Je moest eens weten hoeveel er zaken gedaan wordt met China, en er dus mensen naar China moeten vanuit Nederland.
Overigens komt momenteel ook niemand bijvoorbeeld de VS of Indonesië binnen zonder geldige vaccinaties.

• martwoutnl
  • Nu online
YangWenli schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:34:
Het coronavirus gaat al rond er is geen enkele wetenschappelijke reden om Chinese reizigers te weren.

Mensen moeten zich gewoon laten vaccineren zoals al 3 jaar wordt geroepen. That's it.
De rest is stemmingmakerij en huichelarij.
Je vergeet even dat China niet alle cijfers deelt en de kans bestaat dat in de grote golf daar een variant ontstaat die de vaccins alsnog omzeilt (geen 80% maar ook geen 0% kans) en je weer bij af bent. Juist het niet tegenhouden van de reizigers was het begin van de ellende toen. China kan dan wel roepen dat het onterecht is maar dan moeten ze maar eens beter alles controleren en monitoren.

En inzake Kuipers heb ik het idee dat hij het misbruikt om zijn wet sneller erdoor te krijgen. Ik neem toch aan dat hij wel wettelijke bevoegdheid heeft om zaken tijdelijk in te stellen zodat de tussentijd is afgedekt. in Frankrijk is de noodwet ook weg en daar worden gewoon maatregelen ingesteld op die vluchten.

Edit: En daar is het antwoord al. Nu komt er volgens https://www.ad.nl/politie...4CkmLGrVKyTptd_dBtXt2JgnA alsnog een noodverordening. Dus de druk was dus niet nodig.

[Voor 12% gewijzigd door martwoutnl op 06-01-2023 14:21]

• begintmeta
  • Niet online
martwoutnl schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:18:
... Ik neem toch aan dat hij wel wettelijke bevoegdheid heeft om zaken tijdelijk in te stellen zodat de tussentijd is afgedekt. ...
Het idee van de voorgestelde wet is op zich om het beter te regelen, met o.a. beter formeel geregelde inspraak van de volksvertegenwoordiging.

• Mfpower
  • Nu online

Mfpower

In dubio

[...]

Je vergeet even dat China niet alle cijfers deelt en de kans bestaat dat in de grote golf daar een variant ontstaat die de vaccins alsnog omzeilt (geen 80% maar ook geen 0% kans) en je weer bij af bent. Juist het niet tegenhouden van de reizigers was het begin van de ellende toen. China kan dan wel roepen dat het onterecht is maar dan moeten ze maar eens beter alles controleren en monitoren.

En inzake Kuipers heb ik het idee dat hij het misbruikt om zijn wet sneller erdoor te krijgen. Ik neem toch aan dat hij wel wettelijke bevoegdheid heeft om zaken tijdelijk in te stellen zodat de tussentijd is afgedekt. in Frankrijk is de noodwet ook weg en daar worden gewoon maatregelen ingesteld op die vluchten.

Edit: En daar is het antwoord al. Nu komt er volgens https://www.ad.nl/politie...4CkmLGrVKyTptd_dBtXt2JgnA alsnog een noodverordening. Dus de druk was dus niet nodig.
Had kuipers het toch bijna voor elkaar om onder druk een wet er doorheen te sluizen.

• martwoutnl
  • Nu online
begintmeta schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Het idee van de voorgestelde wet is op zich om het beter te regelen, met o.a. beter formeel geregelde inspraak van de volksvertegenwoordiging.
Maar als de eerste kamer het snel erdoor had gedrukt, zat je misschien met een wet die achteraf de zaken juist niet goed heeft geregeld en de regering de macht geeft om heel snel zaken te doen. Kijk maar hoe het nu in de 2e kamer gaat. Coalitie drukt daar zaken ook te snel door en als er controle moet komen, blokkeren ze het. Liever dan een rustige controle door de 1e kamer dan te snel. En ik vrees dat Kuipers door deze actie de 1e kamer juist meer tegen zich gaat krijgen. De nee was bij alle fracties. En zeker als blijkt dat hij deze wet helemaal niet perse nodig had nu. En hij deed net alsof dat de enige manier was om de vluchten te checken. Geen handige move van hem.

[Voor 9% gewijzigd door martwoutnl op 06-01-2023 14:48]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

begintmeta schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Een volksvertegenwoordiging die twee keer per jaar op reces gaat. En dus een eventuele ramp maar blijft liggen tot later, net als mid-2020 toen ze dachten dat corona voorbij was.

En heel raar, het lijkt wel alsof in de periode dat de kamer in reces is er meer verspreiding is alsof er meer mensen de wereld over reizen.

[Voor 13% gewijzigd door IJzerlijm op 06-01-2023 15:07]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• begintmeta
  • Niet online
martwoutnl schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:47:
... Coalitie drukt daar zaken ook te snel door en als er controle moet komen, blokkeren ze het. Liever dan een rustige controle door de 1e kamer dan te snel. ...
Zorgvuldige wetgeving is zeker belangrijk inderdaad, dus in die zin is haasten nu niet nodig.

Maar het belangrijkste probleem is dat de kamer(s) hun werk maar heel beperkt goed kunnen doen. Wat meer kamerleden met veel betere ondersteuning zou geen kwaad kunnen, naast natuurlijk wat andere gedrag van de kiezer.
IJzerlijm schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:06:
...
Een volksvertegenwoordiging die twee keer per jaar op reces gaat. En dus een eventuele ramp maar blijft liggen tot later, net als mid-2020 toen ze dachten dat corona voorbij was.
Maatregelen kunnen meteen worden genomen onder de nieuwe wet, alleen moet de volksvertegenwoordiging zich er noodzakelijkerwijs wat meer mee bemoeien (binnen 8 weken). Als men dat niet doet, maakt welke wet dan ook in wezen weinig uit (of ja - dan komt het natuurlijk ook nog een beetje op de rechterlijke macht aan, maar zonder effectieve volksvertegenwoordiging (of effectief volk)...).

[Voor 40% gewijzigd door begintmeta op 06-01-2023 15:13]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dit is ook allemaal volkomen zinloos, de verspreiding van de engste variant komt hoe dan ook naar Nederland, dat is al keer op keer gebleken. Uit China, uit een land waar Chinezen heen hebben gereisd de afgelopen weken, uit een land waar mensen heen reizen waar Chinezen heen hebben gereisd de afgelopen weken, in de periode dat het reces duurt is het onherroepelijke al gebeurd.

De zorg mag weer een maandje doorzwoegen terwijl we discussieren over staatsrechtelijke zaken.

(Engste is hier de mate waarin het zich kan verspreiden door immuniteit te omzeilen. Dat is niet automatisch de dodelijkste variant maar wel degene die de meeste mensen in de kortste tijd besmet)

[Voor 17% gewijzigd door IJzerlijm op 06-01-2023 15:18]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:58
IJzerlijm schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:14:
Dit is ook allemaal volkomen zinloos, de verspreiding van de engste variant komt hoe dan ook naar Nederland, dat is al keer op keer gebleken.
Maar, met wat inreisbeperkingen kunnen we wellicht een aankomende (en hypothetische) golf nieuwe besmettingen zowel uitstellen (tot het warmer weer wordt en we misschien minder vatbaar zijn) en uitsmeren, zodat de zorg iets minder last er van heeft.

• stijnec1
  • Laatst online: 10:07
zacht schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:37:
[...]

Je moest eens weten hoeveel er zaken gedaan wordt met China, en er dus mensen naar China moeten vanuit Nederland.
Overigens komt momenteel ook niemand bijvoorbeeld de VS of Indonesië binnen zonder geldige vaccinaties.
daar ben ik me volledig van bewust, ken ook veel mensen die voor covid met grote regelmaat in China kwamen, maar die er voorlopig niet aan denken om erheen te gaan ivm het risico op lokale lockdowns. Zij doen hun zaken met China nu al bijna 3 jaar online, een paar maanden extra, tot de storm daar is gaan liggen kan er dan ook nog wel bij

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:04
[...]

Ik zou gerust gaan. Mooi gevarieerd land en nu vrij rustig zonder toeristen. Waarom zou je niet gaan?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

BarôZZa schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:33:
[...]

Ik zou gerust gaan. Mooi gevarieerd land en nu vrij rustig zonder toeristen. Waarom zou je niet gaan?
Covid, een regering die graag aan genocide doet, niet weten of je ooit nog buiten komt.
Verder zal de natuur best mooi zijn.

• Dennahz
  • Laatst online: 20-03 20:26

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]
Eerlijk is eerlijk: ik vind het verplicht testen van reizigers komende van China niet eens zo'n slecht idee. Tenslotte kwam het originele virus ook van hun en was onze initiële reactie nogal laks. Het zou me niks verbazen als ze daar weer met één of andere nieuwe variant op de proppen komen waardoor er weer paniek gaat ontstaan en wij hier weer met maatregelen komen te zitten :+

China moet maar eens een beetje normaal beginnen doen met hun fratsen :)

Twitter

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:04
Dennis1812 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Covid, een regering die graag aan genocide doet, niet weten of je ooit nog buiten komt.
Verder zal de natuur best mooi zijn.
Covid ging hier ook rond, gevaccineerd/immuniteit en als als ik de politiek en geschiedenissen van landen erbij pak, dan kan je nergens meer naartoe.

Maarja, sommige mensen zijn niet zo avontuurlijk natuurlijk.

• martwoutnl
  • Nu online
Ongelofelijk dit. Engel voor meerdere oproepen vrijgesproken en voor 1 oproep veroordeeld zie https://www.rechtspraak.n...e-oproep-veroordeeld.aspx

Dus oproep tehuis en prikbus is niet strafbaar. Hopelijk gaat de wetgever dit bekijken en de wet zonodig aanpassen. En hopelijk komt er hoger beroep.

• Real
  • Niet online
Allereerst: lees het vonnis als je dat nog niet hebt gedaan. De link staat in het persbericht en onderaan deze comment. Je bent ieder geval een stuk verder dan veel politici vaak komen, want die houden het meestal bij een nieuwsbericht van een krant of omroep.

Hoewel ik het ook totaal niet eens was en ben met de standpunten van deze groepering, vind ik het niet juist om gelijk op te roepen tot wetswijzigingen omdat het oordeel van een rechtbank op een bepaalde manier uitpakt.
martwoutnl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:43:
Hopelijk gaat de wetgever dit bekijken en de wet zonodig aanpassen.
Doe eens een voorstel. Art. 131 lid 1 Sr luidt:
1 Hij die in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, tot enig strafbaar feit of tot gewelddadig optreden tegen het openbaar gezag opruit, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaren of geldboete van de vierde categorie.
Je voorstel moet dus ten minste:

- voor toekomstige omstandigheden gelden
- op iedere Nederlander van toepassing zijn
- niet strijdig zijn met het EVRM

In het vonnis legt de rechtbank onder punt 3 (Beslissingen over het bewijs) per uitlating (1 t/m 5) uit waarom de uitlatingen niet voldeden aan de criteria in art. 131 Sr, behalve uitlating 4. Jouw voorbeelden staan onder uitlating 1 en 5. Dus wat moet er volgens jou aan de wet veranderen? Of klopt de analyse van de rechtbank niet volgens jou? In de buurt komt misschien art. 441b Sr, maar er werd niet opgeroepen om heimelijk foto's te maken.

https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:RBROT:2023:259

• martwoutnl
  • Nu online
Het simpele "zou kunnen weten" dat je oproep gebruikt kan worden en kan worden gevolgd door geweld etc. Dat zou in de wet moeten worden opgenomen. Of anders de optelling van meerdere van dit soort oproepen samen. De man schuurt aan alle kanten tegen opruiing/geweld aan. Leuk voorbeeld voor anderen. Doe hetzelfde en je krijgt in de meeste gevallen vrijspraak. En wat als er wel gewonden/doden waren geweest? Hopelijk komt er hoger beroep zodat er nog een keer gekeken gaat worden. In de geest van de wet klopt de vrijspraak gewoon niet.

• BazzH
  • Laatst online: 15:31

BazzH

Kei-goed...

merlin1201 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:47:
Mijn vrouw is longpatient en ze draagt meestal wel iets bij zich. Gek genoeg is ons dochtertje al 2x positief geweest (ja, wij testen nog), maar zowel mijn vrouw als ik dus niet. Volgens de longarts zou het niet ondenkbaar zijn, dat een ander reeds aanwezig virus er mede voor gezorgd heeft dat ze nooit besmet is geraakt.

Wij geloven het verder wel. Je kunt beter corona krijgen dan de griep. Van die laatste heb je meer last. Mijn broertje is een deels gedwongen antivaxxer. Hij is maar 1,5 dag per week in NL en dat kan niet in het systeem van de GGD. Hij heeft ooit 1 Jansen vaccin gescoord en verder kon hij nooit een afspraak maken. Die was na 3 dagen weer beter. De griep duurt langer.

Think smart........ Act stupid........

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:49

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Al met al ben ik verbaast over hoe de ontwikkeling van het virus gaat in Nederland. Ik had echt niet verwacht dat de invloed van Kerst zo miniem zou zijn. Ik heb niet het idee dat veel mensen die booster gehaald hebben en dat het desondanks zo loop ben ik echt blij mee.

• BazzH
  • Laatst online: 15:31

BazzH

Kei-goed...

TrailBlazer schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:59:
Al met al ben ik verbaast over hoe de ontwikkeling van het virus gaat in Nederland. Ik had echt niet verwacht dat de invloed van Kerst zo miniem zou zijn. Ik heb niet het idee dat veel mensen die booster gehaald hebben en dat het desondanks zo loop ben ik echt blij mee.
De opkomst voor die laatste prik was erg laag. Toen mijn vrouw een afspraak wilde maken, waren ze alweer zover afgeschaald dat ze de slots pas heel laat vrij gaven. Ik heb eerder een afspraak gemaakt en ik kon zo doorlopen naar de balie en meteen door naar de prikster. Stond in 15 minuten weer buiten, inclusief ruim 10 minuten wachten na de prik.

Moet wel heel raar lopen, wil ik nog een keer een prik gaan halen. Onze minister van Volksgezondheid is ook alweer druk met andere dingen: kinderhart centra sluiten en boeken schrijven. Heel druk zal hij het dus niet hebben. Onee, boeken schrijven was een andere Kuipers.

[Voor 14% gewijzigd door BazzH op 20-01-2023 19:09]

Think smart........ Act stupid........

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

martwoutnl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:26:
Het simpele "zou kunnen weten" dat je oproep gebruikt kan worden en kan worden gevolgd door geweld etc.
Eigenlijk heb je het dan dus over een verbod op hondenfluitjes. Het probleem is dat die bewust cryptisch zijn, en je dus alles als hondenfluitje zou kunnen opvatten.

Dat zet een enorme deur open naar machtsmisbruik.

• zacht
  • Niet online
TrailBlazer schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:59:
Volgens het coronadashboard heeft 26,3% van de bevolking van 12 jaar en ouder sinds afgelopen 19 september een herhaalprik gehaald. Dat kan dus zowel de eerste booster of een volgende geweest zijn. Ik ken nog wel een handvol mensen die hem willen halen, naar die wegens een recente besmetting nog minimaal 3 maanden moeten wachten. Zelf houd ik het bij de basisserie en mijn minimaal twee besmettingen daarna. En ook in dit topic zijn de voorheen in flinke aantallen aanwezige hardcore-prikkers en anti-anti-vaxxers inmiddels grotendeels verdwenen.

De registratie van besmettingen is het laatste half jaar natuurlijk helemaal de soep in gelopen, want wie ging er nu nog naar de GGD voor een test?
Zelf had ik na de Kerst ook nog wel een golf(je) verwacht, en misschien is die er ook wel geweest. Rond de jaarwisseling is er nog een 'piek-plateau' in ziekenhuisopnames geweest. De afgelopen weken dalen die cijfers ook flink overigens. Wat ik wel bijzonder vind is dat de ziekenhuiscijfers van de afgelopen periode niet eens heel veel lager zijn dan bij eerdere pieken. En dit met nauwelijks tot geen maatregelen, en een enorm laag prikpercentage. Koren op de molen van de mensen-die-er-anders-over-denken natuurlijk, en wellicht hebben die op bepaalde punten nog wel gelijk ook.

De momenteel zeer schaarse nieuwsberichten betreffende Covid-19 gaan vooral over China, en de koffie-apparaat gesprekken op het werk gaan al helemaal niet meer over de pandemie, met uitzondering van de voor-de-zekerheid-maar-een-zelftestje-gedaan opmerkingen rondom verkoudheden en griep.

Wat het ook is, ik ben blij dat we weer een stuk normaler en respectvoller met elkaar omgaan, dat het leven weer zijn gangetje gaat, dat we weer normaal kunnen hoesten zonder raar aangekeken te worden.

• YakuzA

YakuzA

zacht schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Wat het ook is, ik ben blij dat we weer een stuk normaler en respectvoller met elkaar omgaan, dat het leven weer zijn gangetje gaat, dat we weer normaal kunnen hoesten zonder raar aangekeken te worden.
Momenteel zal bijna iedereen wel een dosis antistoffen hebben in het lichaam.
Dat zal tot een grote verandering qua virus iig zorgen dat de excessen qua ziekenhuis uit de buurt zullen blijven.

Het is een goede mix met mensen met de vaccinatie update en de ergens opgelopen update door infectie.

PSN

Pagina: 1 ... 79 80 81 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee