Ben het er zeker mee eens, men moet doen wat men wil, maar men moet dan ook leven met eventuele consequenties. In dat gelinkte stukje staat b.v. een verwijzing naar artikel 11 van de grondwet (onaantastbaarheid van het lichaam), alleen heb ik wel het idee dat dit soms verkeerd (eenzijdig) gebruikt wordt als reden om je niet te laten vaccineren, of beter gezet om te roepen van "ik wordt indirect wel verplicht want anders mag ik X en Y niet".
In die zin vergelijk ik het bijvoorbeeld met autorijden. Zonder rijbewijs mag je niet autorijden, ben je strafbaar. Wil niet zeggen dat iemand zonder rijbewijs niet bekwaam is, of iemand met wel. In hetzelfde verlengde krijg je, zeker op oudere leeftijd (boven de 65 meen ik) een korte medische keuring bij het verlengen van het rijbewijs. Is je zicht te slecht of het je een bepaalde medische aandoening en kan/wil je hieraan niets doen, bestaat de kans dat je rijbewijs niet verlengd wordt. Bij zicht is het enigszins simpel op te lossen door een bril of lenzen, maar het geldt ook voor mensen die een hartfalen hebben, of wellicht (heb t niet exact nagekeken) mensen met zware epilepsie. Bij dat soort dingen lijkt men, vrijwel altijd, te accepteren dat je onder bepaalde voorwaarden iets niet (meer) mag, zijnde autorijden.
In zekere zin lijkt nu tijdelijk ook zoiets te gebeuren voor reizen naar het buitenland, waar je aan een voorwaarde moet voldoen (gevaccineerd zijn of negatief getest). Ik denk met zeer grote zekerheid te kunnen stellen dat dit een tijdelijk ding is, voor dit jaar, puur en alleen al omdat het hele bijhouden/controleren overal veel te omslachtig en tijdrovend is. Heel wat landen willen maar wat graag toeristen ontvangen, bepaalde economiën leunen daar heel sterk op, dan wil je niet blijvend een barrière opwerpen. Dan zijn mensen er ook snel klaar mee, die gaan dan wel naar land Y op vakantie waar men die eisen niet heeft in plaats van land X.
Resumerend: niemand moet gedwongen worden om zich te laten vaccineren, men moet de keuze weloverwogen maken op basis van juiste informatie en zich bewust zijn van eventuele tijdelijke extra ongemakken. Het is alleen, zoals alles in het leven, niet zwart/wit wat nu "gedwongen" zijn is. Want zo kun je ook stellen dat je in Nederland (en vrijwel overal ter wereld) tot heel veel dingen "gedwongen" wordt; belasting betalen, betalen voor je spullen die je wilt hebben in een winkel, je rijbewijs halen indien je wilt autorijden, werken indien je meer wilt dan alleen een uitkering, je aan de verkeersregels houden, je aan de regels/wetten van de grondwetten houden en ga zo maar door.