Cyberpope schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:07:
[...]
Gok op puur statistiek. Zeker bij covid, waarbij je bij herbesmetting ook nog kans hebt op long-covid.
De kans op langdurige gezondheidsschade is nog steeds groter bij besmetting door covid, als door vaccinatie.
Maar ieder mag zijn eigen keuze maken.
Is long covid niet vooral een dingetje van een van de eerste varianten? Volgens mij is het risico daar op na variant 2 of 3 ofzo echt aanzienlijk afgenomen. Ik ken toevallig 1 iemand die door long covid volledig is afgekeurd. Inmiddels kan ze wel weer wat ondernemen, maar zij is echt lang een schim van zichzelf geweest. Geen idee of zij gevaccineerd was toen ze ziek werd. Ze is wel altijd pro vaccineren geweest voor zover ik weet.
Maar inderdaad, verder moet iedereen het zelf weten of ze gevaccineerd willen worden.
Dat hoeft niet. Bij griep wordt gekeken welke stammen er mogelijk dominant gaan worden en op basis daarvan wordt een vaccin gemaakt. Soms wordt er verkeerd gegokt en worden mensen alsnog goed ziek. Covid vaccins werken volgens ongeveer hetzelfde maar zijn sneller te updaten, dus een grotere kans dat er juist 'gegokt' worden. Gokken is overigens niet helemaal het juiste woord aangezien ze gewoon data gebruiken, maar je snapt wat ik bedoel. En los daarvan is een vaccinatie geen garantie dat je niet of minder ziek wordt, net als dat niet vaccineren geen garantie is dat je wel ziek wordt.
Zo ben ik 0 keer gevaccineerd en geen enkele keer ziek geweest. Wel 2 maal getest maar beide keren negatief. M'n vrouw daarentegen is 3 of 4 keer gevaccineerd en alle keren juist daar ziek van geworden. Maar ik ken ook mensen die ondanks vaccinatie goed ziek zijn geweest en een hoop die zonder vaccinaties hooguit wat verkouden zijn geweest (maar wel positief getest).
Uiteindelijk moet je vooral doen waar jij je goed bij voelt. Zoals gezegd was ik vooral benieuwd naar de beweegreden. Ik zag toevallig dit topic voorbij komen als actief topic en dacht 'is Covid nog steeds een dingetje?

' Het is dat m'n vrouw nog heel soms meldt dat een patiënt op de afdeling (ziekenhuis) positief is getest, of dat die goede vriendin het nog wel eens aanhaalt, maar buiten dat hoor ik er al heel lang niks meer over eigenlijk.