Toon posts:

Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4
Acties:
  • 610.892 views

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Waar misschien meer aandacht voor moet komen. Is niet alleen de directe gezondheidsgevolgen van de coronacrisis, maar ook de gezondheidsgevolgen van het handelen van de overheid als reactie op de verspreiding van corona.

Volkskrant: 'Scholen sluiten, dat zal zéker mensenlevens kosten.'
De Nederlandse oude aanpak waarbij niet het hele land op slot gaat en de scholen openbleven, is een van de slimste ter wereld. Dit zegt Ira Helsloot, hoogleraar besturen van veiligheid aan de Radboud Universiteit.
via de NOS:
"Crisisdeskundige Ira Helsloot roemde eerder nog de Nederlandse corona-aanpak, maar hij is nu kritisch over de sluitingen. "Het is een onverstandig besluit. Er zijn geen nieuwe wetenschappelijke inzichten en toch heeft men besloten de scholen dicht te doen en een heel verstrekkend pakket aan maatregelen te nemen", zegt Helsloot in het NOS Radio 1 Journaal.

Hij hekelt dat er nu beslissingen zijn genomen onder druk van de samenleving. "Dit zijn maatregelen waarvan de wetenschappers en infectieziektebestrijders zeggen: dit zal het uiteindelijke aantal slachtoffers niet verminderen. Het zal zelfs de piekbelasting niet verminderen."

De crisisdeskundige is bezorgd over de economische gevolgen van de stappen. "Het is een maatregel waardoor we echt enorme economische schade en dus gezondheidsschade veroorzaken. We hebben wel het wetenschappelijk ondersteunde pad van infectieziektebestrijding losgelaten op dit moment." Minister Slob van Onderwijs benadrukte gisteren al dat er geen wetenschappelijke inzichten aan de beslissing ten grondslag liggen."
Als deze aanpak wel economische effecten heeft, maar zoals hoogleraar Helsloot zegt geen verandering brengt in de piek en het aantal slachtoffers.

Helsloot is een gerenommeerd wetenschapper als het gaat om crisis management, die meerdere keren onderzoek heeft gedaan naar crisis situaties die ook de gezondheid raken.

Zijn argument van economische schade, is gezondheidschade snap ik wel. Om tientallen, honderden levens te redden, maken we nu tienduizenden, honderdduizenden mensen broodloos maken is misschien buiten proportioneel.

Want ook ineens werkeloos zijn, een persoonlijk faillissement, neemt op lange termijn ook gigantische gezondheidsrisico's met zich mee.

Helsloot heeft oog voor gezondheidsaspecten die velen andere lijken te missen in deze crisis, en eigenlijk zouden ook wij dat moeten hebben in deze discussie.

[Voor 5% gewijzigd door 3x3 op 16-03-2020 21:20]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +4Henk 'm!

• 3x3

3x3

@Euler212 Misschien goed leesvoer:

Want er is geen enkele reden om de gezondheidseffecten van het beleid waar de overheid nu voor kiest te bagatelliseren.

Ook voor de watersnoodramp was er maar 1 iemand die keek naar de mogelijke gevolgen van vloed hoogwater op Zeeland. Daarvan werd ook gezegd, het is er maar 1, het is een rare. Maar net als Ira Helsloot voorzag hij wel waar anderen niet over na willen denken.

Dat virologen niet kijken naar de gezondheidseffecten van het beleid waar de overheid nu voor kiest, vind ik meer logisch dan bijzonder. Virologen zijn maar getrained om te kijken naar één ingekaderd aspect van maatschappelijke gezondheid. Ze kennen en kijken niet naar de gezondheidseffecten van burgers die bijvoorbeeld in een persoonlijk faillissement gedrukt worden, dakloos worden, hun relatie op de klippen zien lopen door financiële problemen of uit financiële nood zelfmoord plegen.

Toch varen we nu blind op de wensen van leraren en oplossingen van de virologen.

Ondertussen sloopt de gekozen aanpak bedrijven, hele sectoren, banen, inkomenszekerheid voor ZZP'ers, de toegang tot gezondheidszorg. Als je een evenredige discussie wilt hebben over de gezondheidseffecten van de Corona bestrijding van nu, moet je bereid zijn ook daarna te kijken. Al is het een ongemakkelijke waarheid.

Juist een bestuurskundige, iemand die hoogleraar is op crisismanagement kan verder kijken dan de beperkte perceptie van virologen. De crisis is niet eentje die het lichaam raakt, maar eentje met effect op de gehele maatschappij.

[Voor 29% gewijzigd door 3x3 op 16-03-2020 16:31]

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

De verschillen tussen de provincien blijven interessant om te zien

[Voor 10% gewijzigd door JvS op 16-03-2020 16:32]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 18:45
De huidige situatie in Nederland. Alle gemeenten met nieuwe gevallen staan met naam en aantal op de kaart. Nieuwe gemeenten roodomrand.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

Anoniem: 604938

https://www.rivm.nl/nieuw...formatie-over-coronavirus
19 patiënten overleden, 292 nieuwe patiënten, in totaal 1705 positief geteste personen
Sinds gisteren zijn 292 mensen positief getest op COVID-19, de ziekte die veroorzaakt wordt door het nieuwe coronavirus. Daarmee komt het totaal positief geteste mensen op 1705. Onder hen zijn 389 mensen die in de zorg werken; zij worden vaker dan andere groepen getest.

19 patiënten zijn sinds de vorige update overleden aan COVID-19. In totaal zijn er nu 43 mensen gestorven aan de ziekte. De leeftijd van de overledenen ligt tussen 63 en 94 jaar. Eerder meldden we dat de jongste overledene 59 was, dit kwam door een administratieve fout. In totaal zijn 314 patiënten opgenomen (geweest) in een ziekenhuis.

De meeste positief geteste mensen wonen in de provincie Noord Brabant, namelijk 634 personen. Daarna zijn de meeste positief geteste mensen gemeld in Limburg (197) en Zuid Holland (175).

• Kees_B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:35
Vandaag maar liefst 19 doden erbij en 269 nieuwe besmettingen

https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

Acties:
  • +2Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

We kunnen deze gaan verplichten:

:)

[Voor 31% gewijzigd door Evest op 17-03-2020 15:43. Reden: Quote verwijderd]

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Flow
Weer de update van vandaag. Ik heb ook het aantal gemeenten dat nieuwe gevallen rapporteert toegevoegd. Dat zijn er maar liefst 119, terwijl dat er gisteren nog maar 88 waren. Meer dan de helft van de gemeenten die al besmettingen hadden rapporteren dus nieuwe gevallen!

Alle gemeenten met nieuwe gevallen staan met naam en aantal op de kaart. Nieuwe gemeenten roodomrand. Binnenkort ga ik de namen van gemeenten met maar 1 nieuwe besmetting achterwege laten denk ik.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Flow
Wanneer er gekeken wordt naar de aantal besmettingen t.o.v inwoneraantal dan vallen steden als Amsterdam, Utrecht en Rotterdam helemaal weg en is duidelijker te zien dat niet alleen Tillburg en Breda veel besmettingen hebben, maar het hele carnavalsgebied:

En per totaal aantal besmettingen

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:23

gws24

Thinking is hard!

Hier bij een aantal plaatjes uit de presentatie van het RIVM:

Bij de laatste 2 figuren zie je het risico van een totale lockdown. Ook geven ze aan dat de intensiteit van de maatregelen in de gekozen maatregelen in NL van belang is en dat zal in grote mate afhangen van de opvolging door de bevolking van de adviezen.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

gws24 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:58:
Hier bij een aantal plaatjes uit de presentatie van het RIVM:

Waarom een 'aantal gevallen per 100.000 inwoners' gebruiken, als je absolute aantallen kunt gebruiken? :?

Bevolkingsdichtheid is niet afleesbaar, zegt dus niets, noch over aantallen zieken, noch over ziekenhuisopnames (zwaarte gevallen), noch over beschikbare ziekenhuisbedden, etc.

Dat is dus geen inzichtelijke kaart zo.

[Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 18-03-2020 15:16]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Anoniem: 604938

Ramzzz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:16:
[...]

Waarom een 'aantal gevallen per 100.000 inwoners' gebruiken, als je absolute aantallen kunt gebruiken? :?

Bevolkingsdichtheid is niet afleesbaar, zegt dus niets, noch over aantallen zieken, noch over ziekenhuisopnames (zwaarte gevallen), noch over beschikbare ziekenhuisbedden, etc.

Absolute getallen vertekenen dan ook weer:

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Ramzzz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:16:
[...]

Tja, we moeten het voorlopig maar mee doen. Het RIVM zegt wel steeds dat ze meer van dat soort dingen willen communiceren maar wanneer ze dat gaan doen en de systemen daar voor hebben is afwachten. Mocht je in ieder geval de totale aantallen willen zien en eventueel zelf berekeningen maken dan kan je op de site (https://www.rivm.nl/coron...an-nederland-per-gemeente) rechtsonder het kaartje klikken op het pijltje. Dan zie de totalen per gemeente en je kan het downloaden als csv of xls. Wat betreft de ic opnames kan je kijken op https://www.stichting-nice.nl/ en dan krijg je dit:
Totaal aantal COVID-19 opnames in de Nederlandse ICs op dit moment (d.w.z. geen ontslagdatum bekend): 142

Totaal aantal Nederlandse ICs met tenminste één COVID-19 opname op dit moment: 44

Totaal (cumulatief) aantal aangemelde COVID-19 opnames in Nederlandse ICs: 185

Totaal aantal COVID-19 opnames in de Nederlandse ICs met fatale afloop: 14

Ik ben het met je eens dat het handig zou zijn als het RIVM dit allemaal duidelijk op hun eigen site zou zetten.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:22

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
rik86 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:06:
[...]

dat zeg ik inderdaad in 't stuk dat je quote...

Maar dat toont dus wel aan dat in ieder geval de kans reëel is dat ook wanneer je na een lockdown op 0 zit dat 't terug komt. Glipt er 1tje tussendoor, dan begin je weer van voren aan.

En er zitten in ieder geval een aantal lokale besmettingen bij. Daarnaast zijn Taiwan (een eiland) en Singapore (een stadstaat) makkelijker af te grendelen dan Nederland, want een handels- en doorvoerland is, met open grenzen binnen Europa, waar men verspreid over een heel land woont en geen voorgeschiedenis heeft met virus uitbraken. En qua cultuur zal vrijheidsbeperking ook een stuk uitdagender zijn, dus meer risico op heruitbraken.
Dat blijft het punt in mijn ogen ook, zolang je niet met de hele wereld volledig in lockdown gaat, heeft het geen zin. Misschien zodra er makkelijker, betere en betrouwbaardere testen zijn, maar zelfs dan hoeft er in samenlevingen zoals hier in Europa maar weer 1 geval doorheen te glippen en we beginnen opnieuw.

Je ziet dat ook mooi in de slide van het RIVM (als risico):
.

Verder zie je ook de volgende slide:

Ik denk dat vooral de ziekenhuis en sterfte cijfers wat zeggen (door het testbeleid). Aan de andere kant, misschien kan je wel naar de trends kijken (maar dan moet het testbeleid consequent blijven, daar heb ik geen zicht op).

• Flow
Om de leesbaarheid te vergroten zijn de gemeentenamen die 1 nieuwe besmetting rapporteren weggelaten, tenzij de gemeente voor het eerst besmettingen rapporteert. Weer meer dan 50% van de gemeenten rapporteren nieuwe gevallen:

• 3x3

3x3

Help!!!! schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:53:
Hopelijk niks ernstigs met hem. Toch heftig.
Nope hij heeft het getweet.
Hij gaat wel naar huis

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-05 16:22
Uhm.... weet ik niet of ik zo mag kijken, maar het lijkt er op dat het hier harder gaat dan in Italie qua doden?

• Redsandro
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Horen ontwikkelingen in Groningen in het "ontwikkelingen in Nederland" topic?

Ik ken daarbuiten nog twee positief geteste mensen en vier mensen met griep.

De kaart loopt een beetje achter. Dat zijn er dus (populatie 200.000) 7,5. Het begint nu ook in het noorden te komen.

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• iamcj
Bloodclot schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:39:
Afgelopen week zag ik vaak grafiekjes van Italië/Nederland/Spanje/Frankrijk(?) (Verloop van de corona ontwikkeling per dag en kon je zien waar Nederland nu is ten opzichte van Italië van toen)

Ik kan het zo 123 niet terug vinden. Zal het gelijk bookmarken als iemand die link/bron kan posten. Zou iemand deze kunnen plaatsen als hij/zij die heeft.
Ik heb een mooie waar ik zelf wat ongerust van word.

Wat ook opvalt is dat verhouding besmet vs dood al meer dan 3% is.

[Voor 5% gewijzigd door iamcj op 19-03-2020 15:06]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Flow
Flinke toename in de steden. Ook de waddeneilanden zijn niet meer geheel coronavrij. Weer rapporteren ruim 50% van de gemeenten die al besmettingen hadden nieuwe gevallen:

Alle nieuwe bekende gevallen staan op de kaart. Plaatsnamen alleen bij meer dan één nieuwe besmetting of als gemeente voor het eerst besmettingen rapporteert.

[Voor 4% gewijzigd door Flow op 19-03-2020 20:09]

• change1001
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:19
Iemand hier die weet of dit verslag openbaar is? Zo ja, waar kan ik dit vinden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redsandro
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
HallonRubus schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:45:
[...]

Kleine correctie, maar die maskers filteren geen virus maar de druppeltjes waar het virus in kan zitten.
Volgens mij is je correctie niet correct.

Zover ik weet filteren ffp2 en ffp3 op twee manieren:

1, de druppeltjes in de lucht, door in de weg te zitten als een normaal filter, net als overigens goedkope maskers zonder rating doen.

2, belangrijker en kostbaarder, op nanoschaal. Dat gebeurt electrostatisch, en daar geldt enigszins contra-intuïtief: Hoe kleiner het deeltje, hoe beter het gefilterd wordt. Dus zo rond de ~10 microns vervalt de effectiviteit van die eerste methode (waar jij het over hebt), en begint het tweede filter. Daarom hebben ze het vaak over het filteren van nanoparticles of 3 0,3 microns and below. (niet above)

Tussen beide filters zit een gat zo rond de 1 tot 10 0,1 tot 1 microns, en hoeveel daar door komt bepaalt vaak de rating van een masker. Bij ffp3 is dat gat kleiner dan bij ffp2, terwijl bijvoorbeeld de Aura ffp2 en ffp3 van 3M er (bijna) het zelfde uitzien. Het verschil is het kostbaardere materiaal om op nanoschaal te filteren.

Als er een druppeltje op je masker zit, dan zal immers het water verdampen totdat de deeltjes naar binnen kunnen.

Ter referentie, het Coronavirus is ongeveer 150 nanometer groot, oftewel 0,15 microns.

EDIT

Ik zat er met de cijfers naast. Dat gevoelige punt zit tussen de 0,1 en 1 microns, en de referentie is dan ook 0,3 microns. Hier wordt het netjes uitgelegd.

Het coronavirus ligt dus wel in dat gat, en daarom is de FFP3 rating zo belangrijk.

Teijgetje schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:10:
[...]

FFP2 adembeschermingsmaskers kunnen 3x hergebruikt worden na sterilisatie met waterstofperoxide en voldoen dan nog als FFP2
Gewone chirurgische mondneusmaskers kan je denk ik dan ook gewoon steriliseren en 3x hergebruiken.
En wellicht zijn FFP2`s na 3x nog wel FFP1 of als gewoon masker bruikbaar bij geen nauw contact met zieken?
Dit is interessant en een belangrijke relativering op mijn uitspraak. Het is alleen wel in geval van grote nood, want er hangen risico's aan. Normaal gesproken is dit niet toegestaan.

[Voor 33% gewijzigd door Redsandro op 20-03-2020 14:08]

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In de grafiek zie je wel dat Nederland nu erg uit loopt tov Brabant. Maar ook dat kan natuurlijk weer met testen te maken hebben. Het kan best zo zijn dat in brabant makkelijker wordt aangenomen dat een patient corona heeft nav de symptomen, maar dat er in het noorden nog getest wordt.

Anyway, de grafiek, die eigenlijk weinig zegt:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Flow
Twee derde van de gemeenten die al besmettingen hadden, rapporteren vandaag nieuwe gevallen. Toch nog 13 nieuwe gemeenten die voor het eerst besmettingen melden:

Acties:
  • +8Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:54

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flow
Richh schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:56:
[...]

Hey, een heatmap waarop je kan zien waar veel mensen wonen en waar weinig mensen wonen :+
Zo beter ;)?
Besmettingen per 100.000 inwoners:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik ben eens op de site van stichting NICE aan het kijken en zie daar de volgende grafieken:

Hier zie je dat de piek (lijkt) te zijn geweest. Dit betekent natuurlijk niet dat de IC's leger worden, mensen liggen er lang. Er zijn 265 mensen opgenomen geweest, waarvan er 19 overleden zijn. Ik kan niet goed uit de cijfers halen of (of eigenlijk vooral hoeveel) mensen levend van de IC zijn afgegaan.

edit: Deze cijfers zijn niet altijd actueel, ze worden regelmatig (wat laat) bijgewerkt. Echt conclusies hieruit trekken is dus heel lastig.

[Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 20-03-2020 18:36]

• drooger
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

k995 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:16:
[...]

Waarom zou het aantal IC opnames dalen als het totaal aantal besmettingen en nieuwe besmettingen nog toeneemt?

Dit is pas het begin van deze ziekte .
Doet het inderdaad ook nog niet:
De afgelopen dag zijn er 71 coronapatiënten bijgekomen op de intensive cares in de Nederlandse ziekenhuizen, meldt de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care. Daarmee komt het aantal coronapatiënten op de intensive care op 281.

Bron: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-44213147

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3x3

3x3

GoldenSample schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:00:
[...]

Ondernemersrisico moet het risico van een ander worden. Klapper echt constant met m'n oren, helemaal hoe multionantionals als de KLM gered moeten worden door de belastingbetaler. Rara wie heeft er de afgelopen 30 jaar amper belasting betaald? Juist...
Laten we in deze discussie liever niet een "bregmannetje" doen door te suggereren dat klm bijna geen belasting betaald. De belastingdruk in Nederland voor vliegmaatschappijen is boven het Europees gemiddelde en ver boven het wereldwijde gemiddelde.

50% van een ticket naar Boedapest bestaat uit belastingen en heffingen
De luchtvaart in Nederland en haar passagiers betalen jaarlijks 780 miljoen euro per jaar aan belastingen en heffingen. Hoe dit per vlucht wordt verrekend is goed te zien in prijs van een actueel ticket naar Boedapest.
* De luchtvaart in Nederland betaalt 264 miljoen euro aan security (Bron SEO Benchmark 2018).
* De luchtvaart in Nederland betaalt 457 miljoen euro aan havengelden (Bron SEO Benchmark 2018).
* De luchtvaart betaalt 59 miljoen euro aan luchtverkeersleiding (Bron SEO Benchmark 2018).

Bron

Willen we KLM een eerlijke kans geven om wereldwijd te concurreren is het misschien niet ook een goed idee om de extreme belastingdruk specifiek voor Nederlandse bedrijven in deze sector wat te verlagen. Kunnen boarden in de buurt van A'dam is van nationaal belang voor de economie in de Randstad. Die economische groeimotor moet je de eerste via tax-seeking willen afremmen.

[Voor 11% gewijzigd door 3x3 op 20-03-2020 22:14]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

@BasvanS Je kan kijken op de site van datagraver, daar staan verschillende grafieken zoals bijvoorbeeld deze:

https://datagraver.com/ca...rldwide-covid-19-pandemic

of deze:

[Voor 45% gewijzigd door gws24 op 20-03-2020 22:57]

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 10:48
Rond 23:30 zegt Diederik Gommers (voorzitter vereniging IC) dat sommige van de eerste opgenomen COVID-19 patienten na 4 weken nog steeds aan de beademing liggen.

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/20-03-2020/VPWON_1310743

Daar is echt geen zorgsysteem tegen op gewassen. Enige manier om massale triage te voorkomen is als er heel snel heel veel beademingsapparaten bijkomen.

Hopelijk was dit alleen ter demonstratie voor de Nieuwsuur camera, maar ze zet het masker verkeerd op, de bril onder het masker en de clip niet aangedrukt.

[Voor 26% gewijzigd door HallonRubus op 21-03-2020 00:27]

Acties:
  • +11Henk 'm!
  • Pinned

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

De eerste bijna 700.000 extra mondkapjes zijn nu binnen:

[Voor 27% gewijzigd door wildhagen op 21-03-2020 11:50]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Apache4u
  • Niet online
Aangezien de aantallen ziekenhuisopnames de enige concrete getallen zijn die worden medegedeeld, heb ik de getallen even in een simpel grafiektje gezet. ik begrjp niet waarom veel media en mensen zich nog zo vast houden aan de aantallen positieve testen. Dit aantal is volledig arbitrair omdat niet iedereen getest wordt.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• Flow
Alle nieuwe besmettingen staan op de kaart. Naam van de gemeente alleen bij meer dan vijf nieuwe besmettingen of bij gemeente die voor het eerst besmettingen rapporteert (roodomrand):

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Het RIVM heeft wat test statistieken gepubliceerd (https://www.rivm.nl/coron...ls/virologische-dagstaten)

* Aantal geteste personen en aantal positieve laboratoriumuitslagen in de periode tot en met 9 maart.
** Indien een laboratorium na 9 maart instroomt en voor het eerst meldt, worden de totale aantallen tot dan toe gemeld. Hierdoor kan een piek ontstaan in de getoonde aantallen in de tabel.

Het aantal personen met een positieve uitslag is lager dan het aantal in Osiris information system gemelde patiënten, omdat (nog) niet alle laboratoria (dagelijks) melden aan de virologische dagstaten.

edit: had het hier nog niet voorbij zien komen. En data is niet compleet dus echte conclusies kan je er niet uit trekken.

[Voor 23% gewijzigd door gws24 op 21-03-2020 15:18]

• drooger
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:58:
Meanwhile, in Belgium: Politie sluit illegaal lockdownfeest in Belgisch café, aanwezigen riskeren boetes tot 4000 euro of celstraf

[...]

(meer info in het artikel).

Echt, je gelooft het niet he? Het hele land heeft een lockdown, en er geld een verbod voorf niet-essentiele reizen, de horeca is verplicht gesloten, en dan gaan een stel asociale figuren een lockdownfeestje houden 8)7
Mag toch hopen dat die uitbater iets meer dan enkel een geldstraf als boete gaat krijgen.

Ik vrees dat zulke scenario's helaas ook Nederland niet vreemd zullen zijn, ongeacht of we de huidige maatregelen hebben of strenger.

edit:
Status update over aantal patiënten op de IC:

[Voor 7% gewijzigd door drooger op 21-03-2020 18:11]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:36

Yucon

*broem*

De boodschap is in ieder geval duidelijk..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Amsterdam treft nu maatregelen tegen markten:
De veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland neemt extra maatregelen tegen de drukte op markten. Gisteren waren op social media veel foto's te zien van overvolle markten in Amsterdam, onder meer de beroemde Albert Cuyp-markt en de Dappermarkt in Amsterdam oost.

Volgens de veiligheidsregio zijn markten van belang voor de voedselvoorziening van bewoners maar kunnen ze alleen openblijven als bezoekers zich aan de 1,5 meter afstand van het RIVM houden. De Veiligheidsregio doet daarom een dringend beroep op bezoekers en ondernemers.

Markten waar meer dan 100 personen tegelijkertijd aanwezig zijn moeten aan acht voorwaarden voldoen. Bij het niet naleven van deze voorwaarden zal de markt gesloten worden. De voorwaarden zijn onder meer dat de kramen meer uit elkaar staan en dat voedsel niet ter plaatste mag worden genuttigd.

Het is nog niet bekend of ook andere gemeenten maatregelen nemen tegen drukke markten.
Uit https://www.ad.nl/dossier...-naar-san-diego~a3523299/

De markt gisteren:

Maar verder houden we ons goed aan de social distancing hoor :+

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
En een geupdate tabelletje.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +5Henk 'm!

• iamcj

Ook hier een een upate: we stijgen nog altijd harder dan Italie als je kijkt vanaf 10 doden.

[Voor 19% gewijzigd door iamcj op 22-03-2020 14:29]

• iamcj
Philpend schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:46:
[...]

Dit lijkt heel erg op nepnieuws en paniekzaaierij, maar vooruit, leg dat grafiekje dat uitgaat van absolute aantallen en maar loopt tot begin maart eens uit, wellicht mis ik iets. Gisteren in Italie 800 doden en in Nederland 45, je stelling lijkt mij niet te kunnen kloppen.
Niet bedoeld als paniekzaaierij. Op 25 februari waren er in Italie 11 doden op 1 dag te betreuren. In Nederland waren dat er 10 op 13 maart. Dat heb ik op elkaar gelegd. Waarom? Omdat Nederland een langere aanloop kende, ziet het er zo uit (eerder plaatje, bovenste grafiek). En natuurlijk kun je daar aanmerkingen op hebben zoals Italië telt niet alle doden, maar dat doen ze nog steeds niet. Toch vind ik dit de beste indicatie die er is omdat aantal besmettingen helemaal niets zegt. Aantal mensen in het ziekenhuis is misschien een beter indicatie, maar die cijfers heb ik niet.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Flow
Alle nieuwe besmettingen staan op de kaart. Naam van de gemeente alleen bij meer dan vijf nieuwe besmettingen of bij gemeente die voor het eerst besmettingen rapporteert (roodomrand):

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HallonRubus
Aanklikken voor de animatie:

Deprimerend dat er zo weinig afname in verkeer is, en mensen juist extra naar buiten gaan.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• drooger
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

ledog schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:33:
In Duitsland neemt het aantal nieuwe besmettingen af. Hoe ze dat voor elkaar krijgen?

Met de Zuid Koreaanse methode. Heel veel en snel testen en contacten in quarantaine plaatsen.
De overheid moet tests produceren en een screening netwerk opzetten.

En nee, het is nog niet te laat in Nederland, en nee we hebben nog lang geen kudde immuniteit, er is nog geen 1% van de Nederlanders besmet.

Hoeveel doden moeten er nog vallen voordat de waanzin hier in Nederland ophoud?
Misschien helpt het als je wat minder politiek gekleurde berichten leest?
Woorden zoals waanzin zijn niet nodig als men valide argumenten heeft. ;)

Verder maakt 1 zwaluw nog geen zomer:

In Nederland zijn de stijgingen op zondagen tot nu toe ook lager dan op andere dagen, dus vooralsnog kan je hier echt nog niet van een daling spreken.

Veel testen en screenings klinkt heel mooi, maar beschikken wij op het moment over voldoende materiaal en personeel om dat uit te voeren?
Ik durf het niet te zeggen, maar neig naar nee.

Houd er ook rekening mee dat de bevolking in landen zoals Zuid-Korea en Singapore veel volgzamer zijn dan in West-Europa.
Zelfs als wij vanaf dag 1 konden testen zoals Zuid-Korea dat deed, dan nog hadden wij grote problemen. Ons volk is te eigenwijs/nuchter, zelfs nu zijn ze dat nog.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
En de ziekenhuisopnames:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kees_B
Is dit een begin van #flattenthecurve? Ik hoop het!

Bron grafiek: https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

[Voor 22% gewijzigd door Kees_B op 23-03-2020 14:42]

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik mis een paar data (kon ik even niet vinden), maar zo ziet het eruit:
Ziekenhuisopnames, cumulatief, logaritmische schaal

Ziekenhuisopnames, cumulatief

Dus nog niet duidelijk een afvlakking.

Ik denk, nee hoop, dat de effecten van de maatregelen gewoon nog niet zichtbaar zijn.

Even ter recapitulatie:
9 maart (T-14): Geen handen geven
12 maart (T-11): Meer thuiswerken
15 maart (T-8): Horca, sport en scholen dicht

• anandus
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:43:
[...]

Je plot ook de cumulatieve totalen ipv de toenames per dag.
In de toename per dag kun je beter zien of het afvlakt/ wat de groeifactor is.
Nee, want de toename per dag varieert teveel. Cumulatief zie je het totaal aantal besmettingen en heb je beter zicht op de trend (vooral als je logaritmisch kijkt).

Maar ik ben de lulligste niet:
Ziekenhuisopnames per dag, logaritmisch

Ziekenhuisopnames per dag

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Bij de status update van het RIVM van vandaag staat ook een link naar 'Epidemiologische situatie COVID-19 in Nederland 23 maart 2020' (https://www.rivm.nl/docum...nederland-23-maart-2020-0 ). Hier de tabellen en grafiekjes:

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Flow

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HallonRubus
gws24 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:40:
Bij de status update van het RIVM van vandaag staat ook een link naar 'Epidemiologische situatie COVID-19 in Nederland 23 maart 2020' (https://www.rivm.nl/docum...nederland-23-maart-2020-0 ). Hier de tabellen en grafiekjes:
Ik was benieuwd naar het percentage ziekenhuisopnamen en slachtoffers per leeftijdsgroep. 'Ernstig' heb ik dus als som opnames en doden genomen.

(overleden en ziekenhuis staan verkeerd om zie ik, maar maakt hier niet uit)

Kans op complicaties is dus vrij klein, mag aannemen dat dat voor mensen onder de 50 allemaal uit een al gecompromitteerde gezondheid vloeit. Gezien alle niet meegetelde besmettingen bij mensen die zelf alle bekende symptomen (koorts gevolgd door benauwdheid en pijnlijke spieren) hebben en zonder doktersbezoek thuis uitzieken is er inderdaad voor jonge mensen weinig risico. Al vermijd ik zelf liever wel die 2 weken ziek zijn.

[Voor 3% gewijzigd door HallonRubus op 23-03-2020 19:18]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De achterliggende gedachte bij het openhouden van de scholen was gebaseerd op het feit dat dit geen grote bijdrage levert aan de verdere verspreiding. Daar kun je iets van vinden, maar is een onderbouwde keuze.

Nadat dit al in China bepaald werd, laten de recentere cijfers uit Spanje dit overigens ook prima zien.
Wederom met dank aan @Ernemmer voor het plaatje:

en @TheBrut3 voor de link: https://elpais.com/socied...ad/1584379038_891570.html

Naar school gaan is ook een danig andere bezigheid dan met een groepje in het park zitten. School heeft nog een maatschappelijk doel. Daar weegt het risico blijkbaar niet tegenop. Zo vreemd vind ik het niet.

[Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 24-03-2020 09:20]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• HallonRubus
Aantal tests per dag; ik zou dus alleen nog maar naar aantal doden en IC-opnames kijken vanaf nu.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• anandus
  • Niet online
rik86 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:23:
Ik denk de meest interessante tabel, namelijk de ziekenhuisopnames. Want die heeft voorlopig nog de minste externe verstorende factoren (wie testen we wel/niet, capaciteit etc)

Datum Opnames Groei
12-3-2020 86 38,7%
13-3-2020 115 33,7%
14-3-2020 136 18,3%
15-3-2020 162 19,1%
16-3-2020 205 26,5%
17-3-2020 314 53,2%
18-3-2020 408 29,9%
19-3-2020 489 19,9%
20-3-2020 643 31,5%
21-3-2020 836 30,0%
22-3-2020 988 18,2%
23-3-2020 1230 24,5%
24-3-2020 1495 21,5%

Hij lijkt wel wat lager te zijn de laatste paar dagen, maar valt verder nog erg weinig van te zeggen; per ~3 dagen een verdubbeling gaat nog véél en véél te snel in ieder geval.
Met logaritmisch grafiekje

Ik hoop ook dat er een beetje meer afvlakking komt, zoals je zegt, dit gaat nog veel te rap.
Waarschijnlijk zo 80 á 100 extra IC-opnames erbij op een dag (wat bizarre aantallen zijn).

Nu is het pas 12 dagen na de eerste grote maatregel (thuiswerken), maar ik had stilletjes gehoopt op wat effect.

Edit:
9 maart (T-15): Geen handen schudden
12 maart (T-12): Thuiswerken
15 maart (T-9): Horeca, sport en scholen dicht

[Voor 4% gewijzigd door anandus op 24-03-2020 14:29]

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
autje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:28:
[...]

Toch, als ik kijk naar de laatste drie dagen, en dan drie dagen ervoor (dus 19e tov 22e, 20e tov 23e, 21 tov 24e), dan zie je wel een afname van de factor: 2,02 -> 1,91 -> 1,79
Als ik dat pak, krijg ik deze getallen (en dit gaat dus om ziekenhuisopnames volgens 't rivm)

maar vraag me af of je daar nu iets uit kan halen behalve wensdenken omdat de cijfers nu mooi uitkomen

[Voor 4% gewijzigd door rik86 op 24-03-2020 14:43]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 23:14
Gisteren mijn excel weggegooid dus moest vandaag even aan de slag. In plaats van de verdere prognose voor het aantal doden vandaag de besmettingen en doden exponent met elkaar vergeleken:

Na de grilligheid in cijfers van de eerst 10 dagen (kleine cijfers grote verschillen ), zet er bij zowel besmettingen als doden een stabilisatie en daling in. Zowel in de dag tot dag als de 5 & 10 dagen trend.

Het verschil in tijd (bestemming > doden) lijkt ~10 dagen.
Als dit klopt dan krijgen we de komende 10 dagen een stabiele ~20% doden per dag erbij tov de dag eerder.

In absolute aantallen nog steeds veel.

(en nee bierfiltjes zeggen niets)

ps: De doorlopende oranje/grijze lijn in grafiek zijn extrapolatie van de ingezette daling over een periode van respectivelijk 5 en 7 dagen.

[Voor 7% gewijzigd door ErA op 24-03-2020 15:38]

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Flow
Alle nieuwe besmettingen staan op de kaart. Naam van de gemeente alleen bij meer dan vijf nieuwe besmettingen of bij gemeente die voor het eerst besmettingen rapporteert (roodomrand). Nieuwe gemeenten beginnen wel op te raken.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Alfisti schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:10:
Presentatie van het RIVM zoals gebruikt in de technische briefing: https://www.tweedekamer.n...amer_presentatie_rivm.pdf
Heel interessant. Ik merk wel dat ik zonder voiceover de sheets vanaf die grafieken met groene en rode lijnen over die scenario's lastig te interpreteren vind.

Je ziet overigens wel dat de ouderen echt by far het kwetsbaarst zijn:

Hier de totale sterfte over de tijd. Het is natuurlijk nog wel relatief in de tijd gezien het aantal besmettingen en het ziekteverloop.

Ik volg de briefing overigens niet, dus ben benieuwd naar de achterste slides en het verhaal daarbij...

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Modbreak:Gesloten voor onderhoud.

Voor de zoveelste keer, wanneer je een reactie beoordeelt als troll, rant, flame, of anderszins verstorende reactie, maak gewoon een Topic Report aan.

>> https://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand_handled.gif <<

En reageer er dan dus niet op.

Dat scheelt iedereen een hoop tijd.

En vooral ons moderatoren, die het weer allemaal mogen opruimen.

[Voor 99% gewijzigd door Ramzzz op 25-03-2020 11:28]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:10
Wat ik niet begrijp als ik de briefing van vandaag bekijk:

Dat die getallen niet kloppen met die van het RIVM zelf.
https://www.worldometers....irus/country/netherlands/

t/m 23 maart was er maar 1 dag met meer dan 600 meldingen namelijk 21 maart. Het is ook wel heel erg fijn dat hier 24 maart niet wordt meegenomen aangezien er daar, volgens het RIVM zelf, 811 meldingen bijkwamen. Juist het meeste ooit voor 1 dag.

Wat mis ik hier?

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 20:23
Schildpadje schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:15:
Belgie heeft de boel harder en strenger aangepakt.. daar zou je onderhand wel echt een verlaging gaan verwachten. Helaas zit ook daaar dus een flinke vertraging in (zoals ook in Italie te zien is)

De concensus is dat de piek nog lang niet bereikt is .

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 23:14
Ik heb mijn overzichtje weer bijgewerkt.

In lijn met de verzoeken trek ik zelf geen conclusies :)

Correct overzicht nu:

[Voor 43% gewijzigd door ErA op 25-03-2020 15:11]

• Kees_B
Ik zie het denk ik al. De datum van het bericht is onjuist:
Het is vandaag 25 maart waardoor ik onderstaand voor een oud bericht zag.

[Voor 9% gewijzigd door Kees_B op 25-03-2020 14:50]

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• Flow
Wegens het hoge aantal gemeenten dat dagelijks nieuwe besmettingen meldt, heb ik de kaart wat aangepast om het weer wat overzichtelijker te krijgen. Veel gemeenten rapporteren slechts 1 of 2 nieuwe besmettingen. Alle nieuwe besmettingen zijn nog steeds zo goed mogelijk weergegeven, alleen staat het exacte aantal alleen op de kaart bij meer dan 2 nieuwe besmettingen of als een gemeente voor het eerst besmettingen rapporteert (roodomrand). Zwartomrande gemeenten hebben 1 of 2 nieuwe besmettingen. Plaatsnamen weergegeven bij meer dan 5 nieuwe besmettingen. Hoge aantallen nieuwe besmettingen in een gemeente moeten zo meer opvallen terwijl er nauwelijks informatie verloren gaat:

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Hier trouwens de sheet waar dat in staat:

bron: https://www.tweedekamer.n...amer_presentatie_rivm.pdf

Alle blauwe lijnen zijn verschillende simulaties met verschillende waarden. Hoe dichter de lijnen bij elkaar lopen hoe waarschijnlijker als ik het even simpel vertaal wat van Dissel heeft gezegd.

edit: hier is trouwens nog de ic capaciteit de oude van voor de uitbreiding die gedeeltelijk al heeft plaats gevonden.

[Voor 8% gewijzigd door gws24 op 25-03-2020 15:34]

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Virtuozzo schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:49:
[...]
Ok, die twee aannames, daar kan ik redelijk in meegaan. Het is Nederland, en er is veel gedaan voor zowel care als / care.cure- opvolging naar reguliere afdelingen e.d.
Er zullen nog veel meer aannames zijn en ook weer een bandbreedte bij die aannames neem ik aan.
Dit maakt ook meer duidelijk de maatregelen van "een gezinslid koorts iedereen thuis".

Maar de scenariolijnen liggen wel opmerkelijk dicht bij elkaar, en de curve van ombuigen is best sterk. Ik kan zo 1-2-3 niet zien op basis waarvan. Ik vermoed dat dit oorsprong heeft in de projecties voor wat in de grafiek daarna volgt, reproduction numbers. Al kan het zijn dat er nog een input is, lijkt mij niet onwaarschijnlijk anders is het projectie op projectie voor afgeleiden.
De 2 volgende grafieken:

En ook nog de R waarde die naar 1 gaat met een 95% betrouwbaarheidsinterval hieronder. Als je daar van uit gaat dan kom je in de grafieken hier boven dus in de onderste regionen terecht.

Toch, als ik al de rapportages naast elkaar leg, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er eigenlijk een punt moet volgen waarop casus + contact opsporing (test-bevestigde isolatie en quarantaine) ingezet zal moeten worden - op zijn minst onder zorgmedewerkers. De capaciteitsuitbreidingen van bedden zijn één ding, de vraag van uitval medewerkers (en de verslagen over door moeten werken bij lichte verschijnselen) vormt wel een mogelijke verdere factor.
Volgens mij is dat ook de bedoeling zodra de situatie in de hand is en testen voluit beschikbaar zijn maar dat kan ook puur mijn interpretatie van de woorden van van Dissel zijn.

• cbr600f4i
  • Laatst online: 17-05 21:52
psychodude schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:33:
[...]

Met meer testen kun je de bekende CFR artificieel naar beneden drukken, maar doet uiteraard niets af aan de mortaliteit in absolute zin binnen de bevolking procentueel gezien onder de daadwerkelijke cases. Daarnaast moet niet vergeten worden dat meerdere factoren van invloed kunnen zijn op huidige mortaliteit, zoals demografie, keuzes van patiënt / familie om af te zien van langdurige behandelingen, etc.
Gelukkig woon ik het Noorden des lands want ik moet zeggen dat de death rate hier me zorgen baart. Helemaal als je het Noorden buiten beschouwing laat

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@cbr600f4i Iets beter vergelijken is het aantal doden per miljoen inwoners, maar dat klopt natuurlijk ook niet helemaal, omdat het per regio nog weer veel kan verschillen.
Maar als je dan toch wilt vergelijken, lijkt mij dit de beste manier.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

[Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 25-03-2020 17:18]

• psychodude
  • Laatst online: 14:37
Stiggy schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:44:
[...]

Ook binnen een land lijkt me dat een meer dan relevante vraag. We staren nu iedere dag naar sterftecijfers, maar weten we wel wat die betekenen?

Ik vermoed dat iedere dode waarbij sporen van het coronovirus aangetroffen is telt als een corona-dode. Maar dat zou tegelijkertijd betekenen dat we een flinke verlaging moeten zien in het aantal doden als gevolg van influenza, reguliere longontstekingen, etc.
Op sommige van die zaken wel ja, niet alles.

Dit is in Nederland namelijk de manier van registreren van natuurlijk overlijden. Het biedt dus ruimte om bijdragende aandoeningen op te geven.

Hoe dit in overige Europese landen geregeld is, weet ik niet.

• drooger
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

Uit de AD liveblog:
Het aantal patiënten dat met het coronavirus op de intensive care ligt is de afgelopen 24 uur gestegen met 98 mensen. Dat is de grootste stijging tot nu toe. In totaal liggen 644 patiënten op de intensive care.
Bijbehorend grafiekje van de NOS liveblog:

• Kees_B
Standeman schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:04:
[...]

https://www.rivm.nl/nieuw...formatie-over-coronavirus

Dat gaat best hard. :/

Het aantal overledenen en mensen opgenomen in het ziekenhuis is wel minder hard gestegen.
Het gaat hard, maar niet exponentieel. De stijging is nu 3 dagen vrijwel lineair.

[Voor 3% gewijzigd door Kees_B op 26-03-2020 14:10]

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Kees_B
Nog een linkdumpje ;)

Het is een meldkamer gelukt om voor het eerst een thuiswerkplek in te richten

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wel een beetje het nieuws bijhouden he.. Is al lang achterhaald.

En gezien er in jouw screenschot staat 2 uur gelezen, stond dit bericht erboven. Dus je werkt nu zelf (ongewild?) mee met FUD verspreiden!

[Voor 18% gewijzigd door Cyberpope op 26-03-2020 16:56]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• psychodude
  • Laatst online: 14:37
Specialisten in opleiding bij de zuiderburen dreigen technisch werkloos te raken door het wegvallen van financiële instroom binnen het ziekenhuiswezen... Ben je lekker klaar mee dan als medisch-specialist in opleiding tijdens deze crisis, hoop voor de collega's daar dat dit snel opgelost kan worden.

Bron: Vlaamse vereniging voor arts-specialisten in opleiding

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• Flow
De dagelijkse update. Alle nieuwe besmettingen zijn zo goed mogelijk weergegeven, alleen staat het exacte aantal alleen op de kaart bij meer dan 2 nieuwe besmettingen of als een gemeente voor het eerst besmettingen rapporteert (roodomrand). Zwartomrande gemeenten hebben 1 of 2 nieuwe besmettingen. Plaatsnamen weergegeven bij meer dan 5 nieuwe besmettingen.

Edit: Mij valt vooral het al enkele dagenhoge aantal op Goeree-Overflakkee op. Heeft iemand daarvoor een verklaring gezien? Veel vakantiegangers? Vergrijsd gebied dus meer mensen met klachten/getest?

[Voor 14% gewijzigd door Flow op 26-03-2020 19:27]

• gws24

gws24

Thinking is hard!

In de technische briefing hebben ze ook een pyramide laten zien:

De percentages van Breda en Tilburg zijn van de steekproef in de ziekenhuizen daar. Betekent dat er ongeveer een facor 5 tot 10 onbekende t.o.v. bekende gevallen zijn van corona besmetting. Zeer voorlopige conclusie natuurlijk.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TecTo schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:38:
[...]

Zie zeker een verband tussen welvaart en gezondheidszorg. Helaas door alle bezuinigen tijdens een grote welvaart pakken we nu mis. Al is achteraf praten altijd makkelijk.

Wat emotie ratio betreft. Als je medeleven, empathie, onbarmhartig enz. om wilt zetten naar emotie, is me om het even.

Gelukkig ben ik nog niet afgezonken naar economie, cijfertjes en curve's en daar mensenlevens een papieren rol in te laten spelen.

Onderstaand bericht spreekt voor zich.

[...]
Wellicht meer voor een ander topic, maar ik denk dat we de gevolgen van het beleid nu echt niet los kunnen zien van de effecten op langere termijn. Als we hier over een jaar pas eens over na beginnen te denken, zijn we evengoed te laat. Je ziet economie en cijfers blijkbaar als iets intrinsiek negatiefs, en dat is m.i. jammer.
Sowieso; die 'bezuinigingen' zijn broodnodig om het überhaupt betaalbaar te houden:

Stel je eens voor hoe dit plaatje eruit gezien had zonder bezuinigingen.

Maar vergeet daarbij niet dat ondanks alle "bezuinigingen", we het echt enorm goed doen. Dat zal ook de reden zijn waarom we relatief (als in: in vergelijk met veel andere landen) goed uit deze crisis gaan komen. Zelfs het worst case scenario levert ons een positie op waar veel landen nu al jaloers op zouden zijn.

Je kunt me een gebrek aan empathie verwijten, maar ik zou het eerder pragmatisch willen noemen. Liever 2 goede dan 5 slechte jaren zeg maar. Ik gun iedereen van alles, maar ik kan het ook volgende generaties niet verkopen dat we iedereen met een blanco checque willen gaan redden.
Denk er eens over na; wat wordt de ratio tussen het aantal mensen dat gered wordt, met een goede levensstandaard, en het aantal werklozen.

Nogmaals; je standpunt is meer dan begrijpelijk vanuit een micro niveau/persoonlijke beschouwing op het leven. Op macro niveau houdt dit alleen zeker op de lange termijn geen stand.

[Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 27-03-2020 09:59]

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Die 16% groei valt me toch behoorlijk tegen. Toen we begin deze week een flinke daling in het groeipercentage kregen had ik hoop dat deze sterk zou doorzetten, terwijl dit nu slechts langzaam omlaag lijkt te gaan. -O-

Edit: figuur bijgewerkt zodat zowel toename van aantal geregistreerde besmettingen en geregistreerde overledenen zichtbaar zijn.

[Voor 21% gewijzigd door Drumatiko op 27-03-2020 15:09]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Van het RIVM document. Het is dus zo dat het aantal nieuw overleden patienten ook over de vorige dagen uitgespreid is, niet perse van gisteren (!)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Razr schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:29:
Van het RIVM document. Het is dus zo dat het aantal nieuw overleden patienten ook over de vorige dagen uitgespreid is, niet perse van gisteren (!)

[Afbeelding]
Hier de tabel die gisteren gepubliceerd is, ter vergelijk:

https://tweakers.net/i/OV_xVptywiOVczA0TjeqzMZ4GM0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/8lpLH8Jo12hqonwUSRH9LbBF.png?f=fotoalbum_small

Edit: nvm

[Voor 10% gewijzigd door zacht op 27-03-2020 14:44]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

zacht schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:33:
[...]

Hier de tabel die gisteren gepubliceerd is, ter vergelijk:

[Afbeelding]

Edit: zo zie ik bijvoorbeeld dat er zelfs van 9 maart een overledene is toegevoegd.
9 maart staat niet in de tabel van de vorige dag ;), ging ik zelf eerst ook de mist mee in. Hier de verschillen:

edit:
offtopic:
@MikeyMan was sneller maar niet helemaal correct :P

[Voor 7% gewijzigd door gws24 op 27-03-2020 14:46]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Razr schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:29:

[Afbeelding]
Echt ongelooflijk:

Ik heb sinds deze Corona crisis wel gemerkt dat het niveau van journalistiek in Nederland echt bedroevend is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Artjuh
  • Niet online
Helaas is achteraf het aantal doden per dag wel steeds hoger dan de gemelde aantallen op dezelfde dag en een dag later. Bijvoorbeeld, tot nu toe 51 geregistreerde doden op 22 maart, terwijl het RIVM toen 43 nieuwe doden melde en 34 een dag later. Kans is dus groot dat er zowel vandaag als gisteren minstens 112 nieuwe doden zullen zijn, achteraf. Of mis ik iets?

https://tweakers.net/i/4RvFGMf9XbwEXebqwRonKjPlGBY=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/eiS4kshpYT4h2wdBuvzq9v9K.png?f=fotoalbum_small

Dus als mensen en media het foutief als "112 doden op één dag" interpreteren, blijkt dat achteraf juist nog een onderschatting te zijn. Daar hard tegenin gaan lijkt dan misschien eerder op het downplayen van de cijfers dan op het tegengaan van onnodige paniek en sensatiezucht of zo? Tot we echt over de dagelijkse piek zijn misschien...

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Flow
De dagelijkse update. Alle nieuwe besmettingen zijn zo goed mogelijk weergegeven, alleen staat het exacte aantal alleen op de kaart bij meer dan 2 nieuwe besmettingen of als een gemeente voor het eerst besmettingen rapporteert (roodomrand). Zwartomrande gemeenten hebben 1 of 2 nieuwe besmettingen. Plaatsnamen weergegeven bij meer dan 5 nieuwe besmettingen.

Renswoude is gevallen. Slechts 1 gemeente resterend op het vasteland

• Apache4u
  • Niet online
bij deze de gegevens van de aantallen ziekenhuisopnames die ik voor mezelf bij houd:

Dat betekent, stam + t .

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ik vind dit toch het meest 'hoopgevende' plaatje uit de data

20 maart zit het aantal ziekenhuisopnames al goed richting de 300. Nu een week later, gaan we daar (als de data compleet zijn) waarschijnlijk wel overheen. Maar een verdubbeling in een week tijd lijkt me met deze cijfers (zeer) onwaarschijnlijk. Dat betekent dat de groei echt afgeremd is.

Natuurlijk is dat nog steeds groei, en dagelijks 300+ meer mensen in het ziekenhuis is duizelingwekkend veel. Maar de maatregelen lijken wel echt het gewenste effect te hebben. Zeker als je de data van Noord-Brabant-specifiek ernaast zet:

Daar is nu een paar dagen eerder de piek te zien, en daarna stabiel/lage groei. De maatregelen waren daar ook eerder van kracht.

Of we het gaan redden qua IC wordt allemaal spannend. Maar een doemscenario waarin (tien)duizenden doodzieke mensen niet op de IC belanden wegens te weinig plek lijkt naar mijn idee onwaarschijnlijk, gelukkig.

• zacht
  • Niet online
De IC-cijfers liepen m.i. wel erg hard op de laatste dagen, genoeg voor mij om het spannend te vinden. Deze is van gisteren:

Verder worden er nog steeds sterfdatums aangepast valt mij op.

[Voor 0% gewijzigd door zacht op 28-03-2020 14:40. Reden: Typo]

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Flow

Ook de allerlaatste gemeente op het vasteland heeft nu besmettingen.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Wat is nu de meest logische tijdslijn om te gebruiken tussen besmetting, ziekenhuisopname en IC?

Tussen besmetting en ziekenhuisopname lijkt me relatief weinig tijd te zitten, omdat je pas getest wordt als je vrij veel klachten hebt én dus vaak dicht bij een ziekenhuis opname zit, toch?

En tussen ziekenhuis opname en IC?

Overigens heeft stichting NICE nu ook leeftijdsverdelingen van IC patiënten op de site staan. Er gingen eerder geluiden op dat de helft onder de 50 was, dat is nu zeker niet meer het geval:
`

Sterker nog, 8% is onder de 50. Dat zijn, op dit moment, dus wel 80 mensen onder de 50 die op de IC liggen of gelegen hebben.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ZieMaar! schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:10:
Wat is nu de meest logische tijdslijn om te gebruiken tussen besmetting, ziekenhuisopname en IC?

Tussen besmetting en ziekenhuisopname lijkt me relatief weinig tijd te zitten, omdat je pas getest wordt als je vrij veel klachten hebt én dus vaak dicht bij een ziekenhuis opname zit, toch?

En tussen ziekenhuis opname en IC?
...
Tussen besmetting en ziekenhuisopname zit doorgaans meer tijd dan tussen ziekenhuisopname en ic-opname zou ik verwachten. Een duidelijke verslechtering van de toestand vind als hij plaatsvind vziw doorgaans tussen 5 en 13 dagen na infectie plaats.

Wellicht is het RKI-model wel redelijk om aan te nemen ook voor NL, al zal er zeker wel wat verschil kunnen zitten in met name de overgang van thuissituatie naar ziekenhuis.

Parameters ziektebeloop covid-19 volgens RKI-model

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

-AzErTy- schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:46:
[...]

Pas op in België is voorlopig nooit echt bezuinigd op zorg, voor 2011 lag de groeinorm op 4% per jaar vanaf 2011 op 3% en pas sinds 2014 werd dit teruggeschroefd tot 1,5% per jaar.

Maar nooit bezuinigd louter minder groei.
Ergo: precies hetzelfde als in NL.

De hele drang naar alles en iedereen willen redden en elke ziekte, hoe obscuur ook, willen behandelen doet ons geen plezier op kostenvlak.

Dat gezegd hebbende, die hele marktwerking voor zaken als zorg, ov, post, energie etc hoeft van mij echt niet.

[Voor 32% gewijzigd door MikeyMan op 28-03-2020 16:53]

Acties:
  • +9Henk 'm!

• crepsly
  • Laatst online: 16-05 22:43
dennis_rsb schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:36:
@klaaas bij stikstof was er veel twijfel bij de boeren. In hoeverre dat klopt weet ik niet. Bij e-sigaretten herinner ik mij 2 onderzoeken. De ene was een zeer theoretisch scenario, het andere was een verdamper laten doordraaien ondanks lege vloeistof waardoor je het katoen verbrand en dus toxische waarde meet.
Voor wat betreft de stikstof uitstoot, deze is zeer significant gedaald door het coronavirus zie onderstaande plaatje:

Ongefundeerde onderbuik reacties mag je achterwege laten

[Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 29-03-2020 12:46]

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • +2Henk 'm!

• iamcj
trekker22 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:31:
[...]

Als je tabel 2B bekijkt dan zou het hoopvol zijn dat de piek bij 27-3 is en dan gaat afvlakken. Die 24 uurs meldingen gaan ook ooit omlaag, maar zal je later effect in zien, dan bij de getelde doden per datum.
En ook is dit gewoon kansberekening. Ene dag wat meer dan de ander; zelfde als een dobbelsteen.
Dat hoop ik ook, maar deze cijfers worden tot wel 10 dagen terug nog geüpdatet dus geen pijl op te trekken.

[Voor 19% gewijzigd door iamcj op 29-03-2020 14:40]

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Flow
De update. Alle nieuwe besmettingen zijn zo goed mogelijk weergegeven, alleen staat het exacte aantal alleen op de kaart bij meer dan 2 nieuwe besmettingen of als een gemeente voor het eerst besmettingen rapporteert (roodomrand). Zwartomrande gemeenten hebben 1 of 2 nieuwe besmettingen. Plaatsnamen weergegeven bij meer dan 5 nieuwe besmettingen.
Voor het eerst geen nieuwe gemeenten, maar dat is niet heel onverwachts aangezien er alleen nog waddeneilanden officieel virusvrij zijn.

Acties:
  • +23Henk 'm!
  • Pinned

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Veel reacties over de cijfers, zeg. Ik kan me alle vragen best voor stellen, maar schrik wel van de gevolgen of oorzaken die mensen daaraan wijten. Kort mijn beeld (ik probeer nu even niet teveel interpretatie te geven, maar probeer het even feitelijk te houden).

Sterftecijfers

Voor wat betreft de doden: die kan je pas achteraf echt meten. Nogmaals wat kerngetallen: er gaan per dag ruim 400 mensen dood in Nederland. Tijdens een heftige griepepidemie mag er daar een dikke 50 bij optellen. De griepepidemie van dit jaar lijkt dat overigens niet te doen, maar hij is nog niet voorbij ( zoals je in de cijfers de NIVEL surveillance kunt zien:

Je ziet wel dat we langzaam (maar heel zeker) boven de grijze randen aan het uitkomen zijn, wat dus oversterfte betekent. Afhankelijk van de komende dip (als Corona achter de rug of in ieder geval achter de hekken is), kan je misschien voorzichtig iets zeggen over het aantal gemiste levensjaren. Je kunt de sterfte zien op de site van het RIVM, waar deze grafiek staat. De hele hoge piek is griep, het eerste piekje van dit jaar wellicht ook. Het laatste stijgende lijntje lijkt Corona te zijn:

Nog kort de leeftijdsverdeling van het aantal overleden mensen: 9,8% was onder de 70, de rest was boven de 70 en ruim de helft zelfs boven de 80.

Zijn de cijfers van het RIVM compleet? Vast niet. Is dat een groot probleem? Niet per se denk ik, als de meetfout maar elke keer hetzelfde is. In de sterftecijfers zelf (het 2e grafiekje) wordt geen onderscheid gemaakt tussen de oorzaak van overlijden.

IC Opnames

Hier is wat minder data over te vinden en de data loopt een paar dagen achter. Voor nu is het aantal IC opnames het grote risico in Nederland, omdat de IC's volraken. Overigens is dat niet zo uniek, dat de IC volraakt, dat gebeurde tijdens de grote griepepidemie in 2018 ook. Het verschil met nu is dat ook na een aantal maatregelen (landelijke spreiding, operaties afzeggen ed, de capaciteit nog steeds niet toereikend lijk.

Er worden een hoop maatregelen genomen, er zijn beademingsmachines van defensie beschikbaar(65 inmiddels) en de eerste 100 nieuwe zijn inmiddels ook binnen.

Die apparaten zijn niet het enige dat belangrijk is, het gaat ook om daadwerkelijk verpleegplekken en mensen die kunnen helpen met verplegen. Ook hier ondersteunt defensie.

De voortgang ziet er spannend uit. De echte piek (met groei per dag) is heel misschien net geweest, maar het duurt even voor mensen naar de IC gaan en het duurt vooral heel lang voor mensen van de IC af gaan. Experts verwachten de piek ergens midden of eind mei...

Dit is de situatie nu:

Er was in het begin sprake van een relatief groot gedeelte 50- op de IC, maar dat is nu echt niet meer van toepassing. Ook lijken veel patiënten die met een Corona besmetting een zwaarlijvig te zijn .

De verdeling per leeftijdscategorie van IC opnamen:

Ziekenhuisopnames

Dit vind ik persoonlijk de lastigste om iets zinnigs over te zeggen. De cijfers worden ver met terugwerkende kracht bijgewerkt, maar enige lijn met het aantal besmettingen lijkt wel te zien te zijn. wat gezien het huidige testbeleid (zorgpersoneel en mensen met al wat zwaardere sypmtomen die zich in het ziekenhuis melden.

Voor de volledigheid even het laatste grafiekje:

Ik laat mijn eigen mening over of het goed gaat of niet, in deze post, heel even achterwege. Ik denk dat de cijfers prima betrouwbaar lijken, zeker voor waar het belangrijk voor is (inschatting IC capaciteit, effect maatregelen ed).

Tot slot: ik probeer hier niet de sterfte zelf te bagatelliseren. Het is vreselijk als dierbaren overlijden en ik kan me ook nog best wel voorstellen dat nabestaanden er toch belang aan hechten of het wel of geen Corona geval is geweest. Ook zijn er gevallen waarbij er niets aan de hand is, of waar mensen nog jong zijn, maar dat zijn gelukkig nog uitzonderingen (maar dat maakt voor de betrokkenen niet uit).

Zoom je uit, dan blijven het veelal oude(re) mensen, is de oversterfte (nog) niet heel hoog, zijn het vooral mensen met onderliggende kwalen en lijkt voor nu het aantal gemiste levensjaren niet heel erg hoog. De focus van de experts zit, in mijn ogen, dus logischerwijs heel terecht op de IC capaciteit én de ziekenhuiscapaciteit in het algemeen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Waar die 10 dagen opeens vandaan komen snap ik ook niet helemaal.
Hier de powerpoint van het RIVM:
https://www.tweedekamer.n...amer_presentatie_rivm.pdf

En hier 1 van de slides waar ze aangeven zelf met een aanname van 3 weken ligtijd te werken in hun modellen;

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 20:23
ALs je die grafiek pakt en de huidige gegevens (975/29 maart) erop zet ziet het er zo uit:

Toch aan de eerder bovenkant van meeste curves.

[Voor 6% gewijzigd door k995 op 30-03-2020 00:08]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-05 09:52

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Modbreak:Gesloten voor onderhoud.

Dit is niet het 'slowchattopic', dit is niet de HK, en dit is al helemaal niet het 'offtopic-topic'.

In dit topic hebben we het over Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België.

Niet over complotten, zogenaamde helderzienden, allerlei geleuter of je N=1 mening of waarneming die schijnbaar velen triggert om het hier maar neer te plempen.

Alles dat offtopic is - en dat is heel veel - gaat rücksichtslos de trashcan in.

En voor het geval het nog niet duideliijk was, voor de zoveelste keer, wanneer je een reactie beoordeelt als troll, rant, flame, of anderszins verstorende reactie, maak gewoon een Topic Report aan.

>> https://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand_handled.gif <<

En reageer er dan dus niet op.

Dat scheelt iedereen een hoop tijd.

En vooral ons moderatoren, die het weer allemaal mogen opruimen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ik durf hier (voorzichtig) wel een afvlakkende trend in te ontdekken:

Vanaf 20 maart zitten we tegen de 300 ziekenhuisopnames per dag.
Een week later zit 27 maart op dit moment op 350 ziekenhuisopnames. Dat zal ongetwijfeld komende dagen nog verder stijgen richting 400, maar van een verdubbeling in een week tijd is echt geen sprake meer.

Als je die stijging vergelijkt met die van een week eerder: 61 ziekenhuisopnames op 13 maart tot weer de 300 van 20 maart dan is de stijging relatief van zo'n 400% naar 150% gedaald.

Hopelijk is die 50% volgende week nog (veel) verder gedaald.
Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
Coronavirus Slowchat #2
De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
De wereld na corona - maatschappij en economie
De corona tracking app
Corona en het volgen van onderwijs

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee