Nou, hier mijn ervaring als leerkracht in het basisonderwijs.
Zelf ben ik al vanaf dag 1 actief bezig. Ik heb een groep 8 en mijn werkdag ziet er als volgt uit:
- op zondagavond maak ik instructiefilmpjes op mijn laptop, dat kost inclusief uploaden, communiceren, etc toch wel zeker 2 uur van mijn avond
- op maandagochtend word ik wakker. Ontbijt met vrouw en kinderen en meld mij om 9.00u in de Google Hangout en Google Meet. Tussen 9u en 12u ben ik druk bezig met extra instructie geven via de webcam, vragen beantwoorden via de chat, mailtjes beantwoorden en ook nog op afstand collega's helpen. Dit alles terwijl mijn vrouw dan voornamelijk voor de kinderen zorgt, alhoewel zij eigenlijk ook geacht wordt te werken.
- in de middag probeer ik vooral voor mijn gezin te zorgen, al krijg ik nog wel berichtjes tussendoor en ben ik aan het nadenken wat ik nog meer kan doen. Ook moet ik contact houden met mijn stagiair, welke ook gewoon nog opdrachten moet uitvoeren
- los hiervan moet ik ook 1 dag per week fysiek op school zijn om de opvang van kinderen te verzorgen. Dan kan ik helaas niet vooruit werken (de kinderen maken geluid & komen steeds tussendoor met vragen) dus werk ik maar mijn administratie bij
- los daarvan heb ik ook nog de nodige zorgen over een aantal leerlingen die ik nooit online zie. Nu na 3 weken heb ik er van 1 te horen gekregen dat ze geen laptop thuis hebben om op te werken. Erg bijzonder, aangezien ik in de afgelopen 3 weken zeker 5x algemene mailtjes heb gestuurd en ook nog een aantal persoonlijke mailtjes.. Dan moet ik mij ook nog zorgen maken over die kinderen, omdat het ergens ook nog mijn verantwoordelijkheid is dat ze thuis werken...
Vakantie? Pfft, ik heb het drukker dan normaal aangezien ik ook gewoon thuis een gezin te onderhouden heb. Net als veel van mijn collega's; ook die hebben kinderen thuis zitten die ze moeten onderwijzen... Want ook die voelen zich er niet fijn bij om de kinderen naar school te brengen, zowel voor de kinderen zelf alsmede voor de school. En laten we eerlijk zijn; ik vind het ook wel zielig voor die paar leerlingen die voor opvang naar school komen.
Een paar extra aandachtpuntjes:
- voor januari hadden we niet eens chomebooks en dus ook geen online omgeving
- mijn collega's zijn ergens deze week begonnen met een beetje verkennen van Classroom/Meet/Hangouts
- ik heb ook collega's zonder computer/laptop met camera en microfoon thuis. Uiteraard hebben ze wel allemaal een prive telefoon. We hebben geen laptop of telefoon van de zaak...
- veel onderwijs mensen zijn vrouwen en technisch niet geïnteresseerd en onderlegd...
- er is ook niet goed van tevoren over nagedacht. Elke school en elke docent improviseert op een andere manier
- klassikale les? Onmogelijk.. Ik had vanochtend met een (zorg) leerling om 9.00u een digitale afspraak staan, uiteindelijk kwam hij rond 10.30u vertellen dat hij net wakker was en nog even ging ontbijten...
Klopt; scholen verzorgen OPVANG voor de kinderen en geen ONDERWIJS op school op het moment. Als een kind schoolwerk mee neemt: prima! Maar ik ga de leerling niet elk uur aanspreken dat hij moet werken... Misschien dat ik een vraag tussendoor wil beantwoorden (waarbij ik dus die 1,5 meter afstand wel moet bewaren!), maar daar houdt het toch echt fysiek mee op. Sterker nog: op een dag waarbij ik opvang op school verzorg kan ik dus geen digitaal onderwijs voor mijn eigen klas verzorgen

Dit is een algemeen onderwijs probleem. Er is geen uitwisseling tussen bijvoorbeeld basisscholen. Sterker nog: zelfs binnen een bestuur wisselen scholen zelden iets uit. Er is echt een 'wij hebben er zoveel uur aan gespendeerd, dan gaan we het niet even gratis weggeven' cultuur... Iedere school zoekt het zelf uit. Elke school heeft weer een eigen vorm van de weektaak, een eigen vorm waarop ze methode X gebruiken... Elke school maakt zijn eigen woordenlijsten naar aanleiding van de woorden uit de methode.. Zoveel uren die verspild worden

.. Weinig dat ik daar aan kan doen!
[
Voor 22% gewijzigd door
President op 02-04-2020 20:20
]