Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Ik ben benieuwd hoe de verschillende scholen nu les geeft in het land. Wat zijn de ervaringen van mede tweakers?

Ben nogal verbaasd waarom bij ons geen les wordt gegeven via MsTeams of een alternatief bij ons.

Bij ons thuis heb ik 1 op de basisschool en 1 op de middelbare school. De oudste zit met alles op office 365 inclusief msteams. Ik had dan ook verwacht dat een leraar voor de klas staat voor een camera en les geeft zoals normaal en de leerlingen (kunnen meerdere klassen tegelijk zijn) achter hun iPad thuis de les volgt. Is een iPad school dus iedereen heeft dit. Heb dit aangekaart bij de school maar krijg als reactie dat ze leraren hier geen zin in hebben🙁.

De jongste geldt eigenlijk hetzelfde. Waarom geen online klas en net zoals anders les geven. Voor kinderen zonder laptop/tablet leen je 1 uit vanuit school.

Lijkt wel of de leraren dit als verkapte vakantie zien. Geef voor 1 week opdrachten en bellen 1x en dat was het...

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

worldfastest schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:59:
Ik ben benieuwd hoe de verschillende scholen nu les geeft in het land. Wat zijn de ervaringen van mede tweakers?
Ik werk zelf in het onderwijs, ik ben teamleider en projectleider onderwijsvernieuwing op een havo-vwo school. Mijn school is onderdeel van een grotere stichting van 10 VO-scholen. Daarnaast heb ik veel contacten in het basisonderwijs en weet min of meer wat daar speelt.

Verkapte vakantie? Ha! Zeker in de aanloop naar het besluit om scholen te sluiten en de daaropvolgende week heb ik (en echt niet ik alleen) structureel werkdagen van 12 uur gedraait. Alles op alles gezet om ons onderwijs naar MS Teams te verplaatsen, nieuwe roosters te maken, de beste tools uit te kiezen, docenten aan het werk te zetten etc. Met bloed zweet en tranen is het gelukt om zelfs de grootste diginoobs binnen het team in staat te stellen om zelf instructiefilmpjes van tevoren op te nemen en zelf videolessen met hun leerlingen in te plannen.

Daarnaast ben je als school met 100 andere zaken bezig. Je hebt zorgleerlingen waarvan je weet dat het eigenlijk niet okay is dat ze 24/7 thuis zijn, omdat de thuissituatie daarvoor niet veilig genoeg is, dus daar ga je mee aan de slag. Laptops uitlenen aan leerlingen die niks hebben, extra laptops regelen binnen de stichting en via de gemeente. Tegelijkertijd met de eerste videolessen bezig zijn en ook al evalueren en je onderwijs verder laten evolueren. Nieuwe plannen maken voor het afnemen van schoolexamens, PTA's aanpassen. Op maandag woedende, ongeduldige en ontevreden ouders te woord staan die je letterlijk de zondagavond ervoor hebt laten weten dat het kabinet besloten heeft dat alle scholen sluiten en dat de ouders en leerlingen dinsdagmiddag informatie ontvangen over hoe we ons onderwijs gaan vormgeven (nee, dit verzin ik niet.., zo zijn helaas meer ouders dan je hoopt).

En dit alles zie ik niet alleen op onze school, maar op alle scholen van onze stichting. Er wordt intensief informatie uitgewisseld, problemen en oplossingen worden gedeeld. Wel doet elke school dat op een andere manier. Zo verzorgt een vmbo-bk zorglocatie het onderwijs niet geheel digitaal, maar zoals mijn collega dat mooi omschreef: "wij verzorgen het onderwijs via Teams en Post-NL". En dit harde werken, improviseren en er echt het beste van proberen te maken zie ik ook op de basisscholen in Amsterdam.
Heb dit aangekaart bij de school maar krijg als reactie dat ze leraren hier geen zin in hebben🙁.
Klinkt alsof je kinderen op een niet echt flexibele / innovatieve school zitten.. Is dit echt een antwoord dat je van een leidinggevende hebt gekregen, dat z'n medewerkers geen zin hebben? Of heb je een invaller op de administratie aan de lijn gehad?

Overigens wil ik je wel meegeven dat je voorstel om een docent gewoon de hele les voor de webcam te laten geven enigszins te simpel gezien is. In een normale reguliere les staat en docent ook niet een uur voor het bord. Er is een klein stukje instructie, daarna moeten kinderen gaan oefenen, andere leerlingen krijgen verlengde instructie. Sommige kinderen snappen alles en moeten verder met andere opdrachten. Een docent loopt langs, checkt het werk enzovoorts. Om dit allemaal in een videoles van een uur met 30 kinderen te doen, dat werkt niet. Het meeste werk voor docenten gaat zitten in alternatieve vormen van formatieve toetsing, instructie op maat klaarzetten i.p.v. live algemene info zenden naar de klas als geheel en meer van dat soort zaken.

Wellicht kan je, voordat je een officiële klacht indient (want dat zou ik zeker doen als er geen onderwijs verzorgd wordt), kijken of men ergens vastloopt of niet uitkomt. Meedenken over mogelijke, laagdrempelige oplossing.

Bij ons was het echt hartverwarmend dat er, naast de ongeduldige zeikende ouders, ook een aantal ouders waren die ons na de bekendmaking van het kabinet meteen hebben gemaild dat ze konden komen helpen met bijvoorbeeld het opnemen van video's samen met docenten.

Het beeld van mensen in het onderwijs die dit als een vakantie zien herken ik in mijn omgeving totaal niet. Het is eerder dat iedereen overuren draait en zich zorgen maakt om achterstanden bij leerlingen in het algemeen en bij leerlingen met een ongunstige thuissituatie in het bijzonder. Ik moet zelfs collega's afremmen als ik weer eens zie dat iemand om 2:00 uur 's nachts een extra oefentoets voor leerlingen heeft gemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 01-04-2020 05:06 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04

franssie

Save the albatross

Ik heb zelf geen kinderen maar wat ik zie:
- basisschoolkinderen van mijn zus kregen chromebook mee naar huis, na een paar dagen werkte dat ook met huiswerkopdrachten etc.
- middelbare schoolkind van mijn zus heeft eigen laptop maar werd helemaal gek van de leraren. De ene gebruikte wel magister, de andere email, weer een ander google docs om huiswerk aan te bieden. Dat arme joch had serieus moeite om overzicht te krijgen (wat niet gek is als je 13 bent).
- Kind dat door mijn vriendin begeleid wordt deed niets. Wat bleek is dat de school de laptops niet meegegeven had (want de laders zitten vast gemonteerd in de school). Dat gezin heeft één laptop in huis ... Dus haar moeder heeft alsnog laptop opgehaald van de basisschool en ze krijgen mijn USB-C lader te leen totdat school er eentje besteld op 123laders oid (en dat vind ik echt een complete faal van die school maar ook de leraar, de aanname dat iedereen maar laptops thuis heeft zonder dat even te vragen).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Gizz schreef op woensdag 1 april 2020 @ 04:59:
Overigens wil ik je wel meegeven dat je voorstel om een docent gewoon de hele les voor de webcam te laten geven enigszins te simpel gezien is. In een normale reguliere les staat en docent ook niet een uur voor het bord. Er is een klein stukje instructie, daarna moeten kinderen gaan oefenen, andere leerlingen krijgen verlengde instructie. Sommige kinderen snappen alles en moeten verder met andere opdrachten. Een docent loopt langs, checkt het werk enzovoorts. Om dit allemaal in een videoles van een uur met 30 kinderen te doen, dat werkt niet. Het meeste werk voor docenten gaat zitten in alternatieve vormen van formatieve toetsing, instructie op maat klaarzetten i.p.v. live algemene info zenden naar de klas als geheel en meer van dat soort zaken.
In dat opzicht bieden videolessen ook wel interessante mogelijkheden lijkt me? Uitlegvideo's kunnen hergebruikt worden, bijvoorbeeld voor twee of meer klassen die hetzelfde onderwerp behandelen. Heb je drie wiskundedocenten waarvan er een beter is in het coachen van kleinere groepen terwijl een andere liever video's maakt dan kunnen ze wellicht wat taken uitwisselen.

En ja, bepaalde dingen werken beter op afstand dan andere. Een simpele truc is natuurlijk om medeleerlingen in te zetten als controleur, waarbij het werk voor iedereen uniek is. Denk aan een schrijfopdracht voor Nederlands. Eerst laat je iedereen wat schrijven, vervolgens moeten ze er twee of drie van hun medeleerlingen nakijken (op basis van een ruberic?) en feedback geven. Als docent hoef je zo minder intensief na te kijken maar kan je toch redelijk peilen waar iedereen zit qua niveau.

Zulke opdrachten kun je ook inzetten bij andere vakken, bijvoorbeeld in de vorm van het maken van samenvattingen over delen van de stof (alpha en gamma vakken?) of presentaties / voice casts over een powerpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:55

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De basisschool van onze zoon biedt het werk (althans een aangepaste variant daarvan) ter download aan (je kunt het ook geprint afhalen binnen een tijdsvak als je geen printer hebt). De uitleg die de juf zou geven, staat er nu als tekst bij.

Verder wordt het lesmateriaal ondersteund door video's op een besloten Youtube-kanaal (inclusief gymles... erg leuk gedaan!) en belt de juf regelmatig om een praatje te maken. Deze week gaan ze beginnen met MS Teams om de klasgenoten en de juf elkaar ook te laten zien, maar dit zullen geen lessen zijn om de reden die @Gizz ook al aangeeft (normaal staat de juf ook niet een uur lang voor het bord uitleg te geven).

Nu gaat het hier om een TOM-school, waar de leerlingen al zijn gewend om zelfstandig te werken; dat scheelt denk ik wel. Daar staat tegenover dat mijn zoon nog steeds moeilijk in "schoolmodus" kan komen en het maar lastig vindt om thuis te werken. We hebben dat opgelost door wat creatiever met de lesstof om te gaan (mondeling rekensommen maken terwijl we een bal overgooien bijvoorbeeld, spelling met stoepkrijt in plaats van pen en papier, etc.).

Ook een aanrader is de dagelijkse extra uitzending van ZAPP! Live op NPO3; een soort van live schoolTV die de kinderen toch een soort van schoolgevoel geeft, met de presentatoren die ze al kennen van de reguliere ZAPP live-uitzendingen in het weekend (die nu even zijn komen te vervallen).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:42
Docent op een grote ROC in Den Haag hier...

Wij zijn vorig schooljaar al een traject gestart met MS Teams en het opleiden van MIE-experts. Aan het begin van dit schooljaar als pilot gewoon in ieder leerjaar begonnen met Teams voor kleine zaken.
Sinds de sluiting wel een paar lange dagen om alles 100% naar teams te krijgen (gelukkig hadden we voor iedere klas al een goede inrichting).

Ik geef zelf les aan niveau 3 en 4 en dit zijn nou normaal in de les ook niet de meest gemotiveerde studenten, absentie van meer dan 50% gedurende de eerste uren (tot 11 uur) is niet ongewoon. Leeftijd is ook zeer divers, tussen de 15 en 30! De studenten die er wel voor gaan maken goed gebruik van Teams en stellen via de chat of videofunctie hun vragen, de rest komt even aanwezig melden en verdwijnt dan weer, tja.

Het aanbod van lessen verschilt bij ons erg, ikzelf neem korte instructies op of heb duidelijke, stap voor stap powerpoints klaar staan. Andere docenten maken er een vragenuur van.

De meeste mensen in mijn omgeving denken helaas dat ik nu lekker vakantie heb. Het thuiswerken en lesgeven is wel grappig, maar er gaat veel energie in zitten en je trapt er toch ook vaak in door ná je werktijd toch nog even die student te helpen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:47
Probleem is dat scholen ook nog eens heel veel gedoe kunnen krijgen met ouders die klagen over ACG. Hey lijkt wel alsof ouders daar alles tegenwoordig op schuiven. Een online les waarbij de kon kunnen reageren? Ja maar dan niet met de naam vd leerling want misschien komt er een lek en zien mensen dat hun super slimme kind een vraag heeft gesteld oid... (Wat ik persoonlijk eerder goed vind dan iemand die nooit iets vraagt).
Ik zie mijn vriendin nu elke dag bezig met 2 webcams om opdrachten met de klas te kunnen uitwerken op papier. Tegelijk heeft ze 4 programmas open ( teams itslearning magister en eentje die ik niet ken). Want de ene leerling vraagt zijn vraag hier en de ander daar. Want van hun mama mag dat, dus de school moet het goed vinden.
Er zijn nu zelfs ouders die vinden dat mijn vriendin ook een professionele microfoon moet aanschaffen op eigen kosten. Want hun kind kan het niet goed verstaan. Dat de rest vd kinderen geen problemen heeft dat wordt overgeslagen hierin.
Soms denk ik... Ouders met cruciale beroepen mogen hun kinderen naar school sturen. De andere ouders niet. Dat betekent dus dat van die ouders ook enige hulp verwacht wordt. Leun niet achterover op de bank maar ondersteun je kind als die moeite heeft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-04 10:00
worldfastest schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:59:
Lijkt wel of de leraren dit als verkapte vakantie zien. Geef voor 1 week opdrachten en bellen 1x en dat was het...
Heel jammer zo'n reactie. Onbreekt iedere vorm van empatisch vermogen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:11

Vrijdag

De Zwarte

De school van mijn zoontje zet elke ochtend een video klaar, heeft aan het begin van de week een heel dagprogramma gemaakt en facetimed regelmatig met de kinderen.

Naast het gewone programma hebben ze ook nog een hele rits extra activiteiten die de kinderen kunnen doen. Van knutselen, reken- en taal opdrachten tot dansjes en liedjes. Qua interactie heb ik in elk geval geen reden tot klagen. Op de iPad zijn ook een aantal educatieve en lees apps gepusht, dus er is genoeg te doen.

Nu is die van mij zes en zit in groep twee, dus op school zou het sowieso al meer spelend leren zijn. Daarbij heb ik van mijn Pabo tijd ook nog wel wat boeken waar ik zelf dingen uit kan halen, dat scheelt.

Ik vind het wel een beetje aanmatigend dat er wordt gedacht dat "het onderwijs" al twee weken vakantie heeft. Heb in mijn sociale kring redelijk wat mensen die in het (basis)onderwijs zitten/hebben gezeten en die mensen steken echt heel veel tijd in hun werk, ook buiten de "gewone" werktijden. Ik heb niet het minste idee dat dit nu minder is.

Ik hoop dat er nu misschien wat meer waardering komt voor deze sector nu ouders hun eigen prinsjes en prinsesjes de hele dag om zich heen hebben en zelf eens met ze aan de slag moeten.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
Chief schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:49:
[...]

Heel jammer zo'n reactie. Onbreekt iedere vorm van empatisch vermogen.
Als ik hier zo lees lijkt het dat bovenstaande wel voor onze school geldt. Ik ben voor mijn jongste 5 uur per dag les aan het geven omdat ik niet wil dat ze een achterstand krijgt. Dat zijn uren die ik dus niet kan werken. Vindt dit nog steeds een verantwoordelijkheid van de school. Als ik het zo lees hier zijn er genoeg andere scholen die dit wel beter regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
worldfastest schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:32:
[...]

Als ik hier zo lees lijkt het dat bovenstaande wel voor onze school geldt. Ik ben voor mijn jongste 5 uur per dag les aan het geven omdat ik niet wil dat ze een achterstand krijgt. Dat zijn uren die ik dus niet kan werken. Vindt dit nog steeds een verantwoordelijkheid van de school. Als ik het zo lees hier zijn er genoeg andere scholen die dit wel beter regelen.
Dat zie je dus verkeerd. Het zijn jouw kinderen. Jouw verantwoordelijkheid. Er is een reden dat kinderen van cruciale beroepen wel naar school mogen.
Dat docenten zich nog een slag in de rondte werken om toch nog de ouders werk uit de handen te nemen is puur omdat ze het voor jullie over hebben. Ze kunnen ook gewoon een planning maken en dat de leerlingen zelf aan de slag gaan. Daarvoor is het boek gemaakt.
En toch zie ik overal leerkrachten die live streamen. Uitleg geven. Video's maken etc etc.

Als je het nu echt zo erg vind om les te geven. Dan zoek je toch gewoon de video's van een andere docent op? Dat is misschien 10 minuten werk. Vervolgens laat je je dochter die video's gewoon blijvend volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
99ruud99 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:57:
[...]

Dat zie je dus verkeerd. Het zijn jouw kinderen. Jouw verantwoordelijkheid. Er is een reden dat kinderen van cruciale beroepen wel naar school mogen.
Dat docenten zich nog een slag in de rondte werken om toch nog de ouders werk uit de handen te nemen is puur omdat ze het voor jullie over hebben. Ze kunnen ook gewoon een planning maken en dat de leerlingen zelf aan de slag gaan. Daarvoor is het boek gemaakt.
En toch zie ik overal leerkrachten die live streamen. Uitleg geven. Video's maken etc etc.

Als je het nu echt zo erg vind om les te geven. Dan zoek je toch gewoon de video's van een andere docent op? Dat is misschien 10 minuten werk. Vervolgens laat je je dochter die video's gewoon blijvend volgen.
Grappig. Volgens mij zeggen we hetzelfde. De meeste scholen doen dus inderdaad veel zoals ik het lees. Echter onze school niet. Daar verbaas ik me over. En ik heb trouwens een cruciaal beroep (geen zorg). Ik maak geen gebruik van de mogelijkheid om ze naar school te brengen voornamelijk omdat ik vindt dat zorg personeel belangrijker is en zij hun kinderen naar school moeten kunnen brengen. Als 2de reden omdat ik zie dat de kinderen die wel naar school gaan ze de hele dag buiten aan het spelen zijn en dus geen of amper les krijgen. Woon tegenover de school dus dat zie ik met mijn eigen ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ah oeie dat is niet erg nuttig, ik weet dat bij mijn vriendins school er 1 docent "alle vakken" geeft (middelbare school). Dan volgen de lln zelf de streams van docenten, en de docent speelt "politieagent". Als de kinderen alsnog vragen hebben springt de docent bij.

Maar even ongeacht dat, in welke groep zit uw kind? Want dan is het misschien nuttiger om gewoon de videos daarvoor te zoeken. Die zou je desnoods naar de docent kunnen mailen als tip om rond te sturen. (doe dit niet achter haar rug om, dat is nogal... onaardig... hij/zij doet ook haar best).

ps ik neem aan dat het om bso gaat, gezien de kinderen buiten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik verbaas mij erover dat het in Nederland zo goed is. Hier bij ons krijgen mijn kinderen (7 en 10) de maandag werk voor "de rest van de week". Het tweede deel van de zin staat bewust tussen haakjes omdat mijn kinderen hier de maandag en dinsdag telkens een uurtje mee bezig zijn en dat ze er dan mee klaar zijn.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geluk heb met mijn kinderen (ze hebben allebei op vraag van de school en CLB een jaar over geslagen) maar toch vind ik het minimaal. Het schoolwerk is ook allemaal op Bingel (een online platform voor de basisschool in België) en dus hebben de leerkrachten geen verbeterwerk. Als we naar uitbreiding vragen dan krijgen ze een paar extra oefeningen op Bingel. Aan de jongste geven we zelf nog een paar schrijfopdrachten maar we geven de kinderen bewust zelf geen nieuwe leerstof aangezien ze alles vlot oppikken. Dit zou er alleen maar voor zorgen dat ze nog meer voorsprong krijgen op klasgenootjes en dus verveling eens het school terug begint.

Wij proberen ze wat extra te laten knutselen en ze mogen elke dag één aflevering naar "Er was eens.. het leven" kijken en twee afleveringen van mijn oudste haar favoriete tekenfilm in het Frans (in België begint de Franse les in het 5de leerjaar). Ikzelf verzorg de IT in verschillende woonzorgcentra en kan maar beperkt van thuis uit werken (de ironie van een IT'er die niet kan thuiswerken ontgaat mij niet), mijn vrouw werkt ook in de IT en werkt wel van thuis maar moet voor 100% 8u per dag kunnen aanrekenen aan klanten. Dat zorgt ervoor dat zelf lesgeven ook niet realistisch is zelfs als we het zouden willen. Maar ook mijn kinderen hebben regelmatig nood aan aandacht of een knuffel (de oudste zit al 4 jaar in psychologische begeleiding wegens ASS - die begeleiding is volledig weggevallen en dat is toch echt een probleem aan het worden) dus thuiswerken vind ik helemaal niet zo gemakkelijk als ik oorspronkelijk dacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
worldfastest schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:32:
[...]

Vijf uur lesgeven is echt overdreven. In de basisschoolleeftijd kunnen kinderen zich niet zolang concentreren. Hier ervaringsdeskundig met drie kinderen. Eentje nog op de basisschool. Op de basisschool gebeuren er -kortweg- drie dingen: rekenen, taal en een stuk eigen invulling. Dat is dus 50 minuten rekenen, kwartiertje pauze, 50 minuten taal en daarna kan je alle kanten op. Eigen invulling kan prima buiten spelen zijn, worden ze intelligent van. (https://www.bosplus.be/k/...nze-toekomst-bepalen.html).

Licht offtopic: het is mijn ervaring dat scholen het drukker hebben met het bewaken van de ondergrens dan met het opstuwen van de bovengrens. Als je kind behoorlijk slim is (niet hoogbegaafd), kan je beter andere activiteiten aanbieden zoals muziek, sport, scouting, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd1 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 05:42:
[...]

In dat opzicht bieden videolessen ook wel interessante mogelijkheden lijkt me? Uitlegvideo's kunnen hergebruikt worden, bijvoorbeeld voor twee of meer klassen die hetzelfde onderwerp behandelen. Heb je drie wiskundedocenten waarvan er een beter is in het coachen van kleinere groepen terwijl een andere liever video's maakt dan kunnen ze wellicht wat taken uitwisselen.
Het biedt zeker interessante mogelijkheden. En je maakt terecht een onderscheid tussen pre-recorded uitlegvideo's en live-interactie met een klas. Er zijn veel ouders die denken: zet als docent je webcam aan en je hebt digitaal onderwijs geregeld, maar zo werkt het natuurlijk niet. Of in ieder geval zou het onderwijs in die vorm verre van effectief zijn.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik snap niet waarom de verschillende docenten niet meer samenwerken, met de meeste office licenties krijgen de scholen ook toegang tot Microsoft Stream, maar op dat platform voor een hele scholengemeenschap de uitleg beschikbaar middels een docent voor een bord. Voor iedere les kan je dan 3 verschillende niveaus maken voor snelle leerlingen en traag lerende leerlingen.

Juist in deze tijden van crisis moet je automatisering juist inzetten en niet de werkwijze die je eerst analoog deedt 1:1 omzetten in digitaal. Als die filmpjes dan klaar zijn hebben de docenten alle tijd om de leerlingen te helpen. Het mooie van digitaal is ook dat iedere kind zijn favo docent kan uitkiezen en niet vastzit aan zijn aangewezen docent. Het maakt dan niet uit of deze docent op school X of Y zit want het internet verbindt ons allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09

Bezulba

Formerly known as Eendje

Brilsmurfffje schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:44:
Ik snap niet waarom de verschillende docenten niet meer samenwerken, met de meeste office licenties krijgen de scholen ook toegang tot Microsoft Stream, maar op dat platform voor een hele scholengemeenschap de uitleg beschikbaar middels een docent voor een bord. Voor iedere les kan je dan 3 verschillende niveaus maken voor snelle leerlingen en traag lerende leerlingen.

Juist in deze tijden van crisis moet je automatisering juist inzetten en niet de werkwijze die je eerst analoog deedt 1:1 omzetten in digitaal. Als die filmpjes dan klaar zijn hebben de docenten alle tijd om de leerlingen te helpen. Het mooie van digitaal is ook dat iedere kind zijn favo docent kan uitkiezen en niet vastzit aan zijn aangewezen docent. Het maakt dan niet uit of deze docent op school X of Y zit want het internet verbindt ons allemaal.
Leuk idee, als je 12 maanden de tijd had om het in te voeren voor de crisis. Nu is het gewoon zaak om zo snel mogelijk enige vorm van onderwijs te kunnen aanbieden en dan ga je niet een heel nieuw concept in het leven roepen binnen een week en dan is het de meeste practische oplossing om zoveel mogelijk 1 op 1 over te nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bezulba op 01-04-2020 10:54 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Brilsmurfffje Wat jij beschrijft gebeurt ook gewoon. Er wordt veel materiaal uitgewisseld en echt niet elke docent maakt voor de basics een apart filmpje. Dat is trouwens niet iets van alleen nu tijdens de crisis, maar speelt altijd al. Denk bijvoorbeeld aan wiskunde docenten die leerlingen naar de juiste filmpjes van wiskunde academie verwijst als aanvulling op de gebruikte methode.

Een van de obstakels is wel dat we in Nederland niet 1 gestandaardiseerd curriculum hebben. Scholen mogen zelf accenten aanbrengen en zeker in de onderbouw VO zijn de SLO leerdoelen erg breed geformuleerd. Daarnaast is er zoveel variatie in onderwijsaanbod. Denk aan een andere volgorde van stof in een leerjaar of zelfs in een onderbouw, scholen die losse vakken aanbieden vs. scholen die in domeinen werken. In de bovenbouw kunnen PTA's (programma met schoolexamens) erg verschillen waardoor je nu in de praktijk al tegen problemen aanloopt als een leerling van bijvoorbeeld 4 havo op school A naar 5 havo op school B overstapt. Er zijn overigens wel initiatieven om digitaal gestandaardiseerd lesmateriaal aan te bieden dat aansluit op de SLO doelen, zo heb je de Stercollectie van vo-content.

Eén digitaal onderwijsplatform waar vrijwel iedereen terecht kan voor de juiste stof en leerondersteuning is daarom in Nederland best lastig. Ik zeg niet dat dat goed is, maar het is wel de realiteit. Zelf ben ik een groot voorstander van open source onderwijs, want hoezo zijn we met gemeenschapsgeld overal dingen aan het ontwikkelen zonder dat dat verplicht met de rest van de wereld wordt gedeeld? Maar dat valt een beetje buiten de scope van de huidige coronacrisis ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 01-04-2020 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Juist in deze tijden van crisis moet je automatisering juist inzetten en niet de werkwijze die je eerst analoog deedt 1:1 omzetten in digitaal.
Dit is het meest mooie hiervan. DIT KAN NIET.

Waar je in de klas de studenten na een minuut of 8 al kwijt bent, is dat sneller met film. Oftwel: je moet je gehele aanbod omkatten, verkleinen naar behapbaardere stukken.

Ik ben als docent hbo daar een dag mee kwijt. Dan heb ik het nog niet gehad over de herkansingen van vorige periode, de aankomende toetsing voor periode 3, hoe we in vredesnaam gaan toetsen in periode 4, en je wil zelf nog je sanity bewaren...

Qua @Anoniem: 37297, ik denk dat het niet haalbaar is om live te streamen, en precies hetzelfde te verwachten "wat ze normaal in de klas hebben", en ik vraag mij ook af of je verwachtingskader wel helemaal aangepast is naar de werkelijkheid. Echter: praten kan altijd... Wellicht eens vragen waarom hun school het anders doet dan de andere, en wat er dan anders zou moeten?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
@worldfastest Heb je ondertussen een goede oplossing kunnen vinden?
Ik lees terug dat ik "ietswat" aanvallend heb gereageerd :( Begon het een beetje beu te worden dat iedereen meer verwacht. De docenten moeten zich aanpassen, maar je moet ze wel de kans ertoe geven. Wanneer het geluid/beeld eventjes hapert, tsja, dat gebeurd nu eenmaal als je geen proffessionele apparatuur hebt.
Er is op dit moment geen uitzicht op hoe lang het gaat duren. Nu wordt meivakantie gezegd, maar tegelijkertijd "boek geen vakantie voor meivakantie, want zou wel eens niet kunnen". Oftewel: onderwijs zou nog wel eens langer dicht kunnen gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
99ruud99 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:12:
@worldfastest Heb je ondertussen een goede oplossing kunnen vinden?
Ik lees terug dat ik "ietswat" aanvallend heb gereageerd :( Begon het een beetje beu te worden dat iedereen meer verwacht. De docenten moeten zich aanpassen, maar je moet ze wel de kans ertoe geven. Wanneer het geluid/beeld eventjes hapert, tsja, dat gebeurd nu eenmaal als je geen proffessionele apparatuur hebt.
Er is op dit moment geen uitzicht op hoe lang het gaat duren. Nu wordt meivakantie gezegd, maar tegelijkertijd "boek geen vakantie voor meivakantie, want zou wel eens niet kunnen". Oftewel: onderwijs zou nog wel eens langer dicht kunnen gaan...
Helaas nog niet. Ik ben het wel iets aan het loslaten en haar meer te laten knutselen/buitenspelen en minder school. Ben ook bang dat dit nog wel even duurt.

Wat ik wel weet is dat zodra het weer kan (hoop na de zomervakantie) ik een lange vakantie boek op een tropisch eiland met de familie. Kinderen hoeven dan van mij niet naar school. Zijn we aan toe!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:29
Nou, hier mijn ervaring als leerkracht in het basisonderwijs.

Zelf ben ik al vanaf dag 1 actief bezig. Ik heb een groep 8 en mijn werkdag ziet er als volgt uit:
- op zondagavond maak ik instructiefilmpjes op mijn laptop, dat kost inclusief uploaden, communiceren, etc toch wel zeker 2 uur van mijn avond

- op maandagochtend word ik wakker. Ontbijt met vrouw en kinderen en meld mij om 9.00u in de Google Hangout en Google Meet. Tussen 9u en 12u ben ik druk bezig met extra instructie geven via de webcam, vragen beantwoorden via de chat, mailtjes beantwoorden en ook nog op afstand collega's helpen. Dit alles terwijl mijn vrouw dan voornamelijk voor de kinderen zorgt, alhoewel zij eigenlijk ook geacht wordt te werken.

- in de middag probeer ik vooral voor mijn gezin te zorgen, al krijg ik nog wel berichtjes tussendoor en ben ik aan het nadenken wat ik nog meer kan doen. Ook moet ik contact houden met mijn stagiair, welke ook gewoon nog opdrachten moet uitvoeren

- los hiervan moet ik ook 1 dag per week fysiek op school zijn om de opvang van kinderen te verzorgen. Dan kan ik helaas niet vooruit werken (de kinderen maken geluid & komen steeds tussendoor met vragen) dus werk ik maar mijn administratie bij

- los daarvan heb ik ook nog de nodige zorgen over een aantal leerlingen die ik nooit online zie. Nu na 3 weken heb ik er van 1 te horen gekregen dat ze geen laptop thuis hebben om op te werken. Erg bijzonder, aangezien ik in de afgelopen 3 weken zeker 5x algemene mailtjes heb gestuurd en ook nog een aantal persoonlijke mailtjes.. Dan moet ik mij ook nog zorgen maken over die kinderen, omdat het ergens ook nog mijn verantwoordelijkheid is dat ze thuis werken...

Vakantie? Pfft, ik heb het drukker dan normaal aangezien ik ook gewoon thuis een gezin te onderhouden heb. Net als veel van mijn collega's; ook die hebben kinderen thuis zitten die ze moeten onderwijzen... Want ook die voelen zich er niet fijn bij om de kinderen naar school te brengen, zowel voor de kinderen zelf alsmede voor de school. En laten we eerlijk zijn; ik vind het ook wel zielig voor die paar leerlingen die voor opvang naar school komen.

Een paar extra aandachtpuntjes:
- voor januari hadden we niet eens chomebooks en dus ook geen online omgeving
- mijn collega's zijn ergens deze week begonnen met een beetje verkennen van Classroom/Meet/Hangouts
- ik heb ook collega's zonder computer/laptop met camera en microfoon thuis. Uiteraard hebben ze wel allemaal een prive telefoon. We hebben geen laptop of telefoon van de zaak...
- veel onderwijs mensen zijn vrouwen en technisch niet geïnteresseerd en onderlegd...
- er is ook niet goed van tevoren over nagedacht. Elke school en elke docent improviseert op een andere manier
- klassikale les? Onmogelijk.. Ik had vanochtend met een (zorg) leerling om 9.00u een digitale afspraak staan, uiteindelijk kwam hij rond 10.30u vertellen dat hij net wakker was en nog even ging ontbijten...
worldfastest schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:07:
Als 2de reden omdat ik zie dat de kinderen die wel naar school gaan ze de hele dag buiten aan het spelen zijn en dus geen of amper les krijgen. Woon tegenover de school dus dat zie ik met mijn eigen ogen.
Klopt; scholen verzorgen OPVANG voor de kinderen en geen ONDERWIJS op school op het moment. Als een kind schoolwerk mee neemt: prima! Maar ik ga de leerling niet elk uur aanspreken dat hij moet werken... Misschien dat ik een vraag tussendoor wil beantwoorden (waarbij ik dus die 1,5 meter afstand wel moet bewaren!), maar daar houdt het toch echt fysiek mee op. Sterker nog: op een dag waarbij ik opvang op school verzorg kan ik dus geen digitaal onderwijs voor mijn eigen klas verzorgen :X
Ik snap niet waarom de verschillende docenten niet meer samenwerken,
Dit is een algemeen onderwijs probleem. Er is geen uitwisseling tussen bijvoorbeeld basisscholen. Sterker nog: zelfs binnen een bestuur wisselen scholen zelden iets uit. Er is echt een 'wij hebben er zoveel uur aan gespendeerd, dan gaan we het niet even gratis weggeven' cultuur... Iedere school zoekt het zelf uit. Elke school heeft weer een eigen vorm van de weektaak, een eigen vorm waarop ze methode X gebruiken... Elke school maakt zijn eigen woordenlijsten naar aanleiding van de woorden uit de methode.. Zoveel uren die verspild worden :X.. Weinig dat ik daar aan kan doen!

[ Voor 22% gewijzigd door President op 02-04-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 19:02
Dochterlief zit in de 3e van het voortgezet en als ik zie hoe er nu “les” huiswerk word gedaan ben ik van mening dat deze school nog een hele inhaalslag te maken heeft.
Alle leerlingen (meer dan 3000) hebben een chromebook van school maar gebruiken hem hooguit 1 uur per week, thuis pakt ze voor werkstukken en presentaties onze laptop want daar werkt alles tenminste.
Er zitten dagen tussen dat ze met meer dan 10 kilo schoolboeken loopt incl chromebook terwijl ik toch zou denken dat je ook digitale lesboeken hebt.
Vorige week heeft ze 1 inbel afspraak via teams opgekregen en toen kwam de leerkracht niet opdagen, dat is goed voor de motivatie.
Al met al wordt ik er niet erg gelukkig van maar we moeten het er mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Twee kinderen hier op de basisschool. Groep 1 en groep 4. Dat vertaalt voor de groep 4 ganger in vooral online opdrachten uitvoeren. Alvast uitgekozen door de leraar. 1x per week wordt dan nagekeken.
Bij vragen en ondersteuning wordt er aangeklopt bij mij.

Daarnaast krijgt de kleine ook opdrachten. Allerlei stimuleringsoefeningen. Verven, kleien, knippen etc. Heel belangrijk natuurlijk voor de ontwikkeling. Maar waar de oudere momenten heeft waarin er gewerkt wordt, is voor de kleine eigenlijk constante begeleiding nodig. Dit is dus haast niet te combineren met thuis "werken".

En eerlijk gezegd heb ik hierbij ook wel het gevoel van "verkapte vakantie voor de leraar", voorbereiden van werk zit natuurlijk al in het standaard werkpakket. Nakijken en ondersteuning hoef nu niet meer. Voor de kleuterjuffen.
Maar ik begrijp natuurlijk ook wel dat de leraren zelf ook weer voor de eigen kinderen moeten zorgen. Ik heb er wel begrip voor, maar ik kan me ook heel erg voorstellen dat bij heel veel ouders de ondersteuning niet kan.

Anyway, ik vind het jammer dat de school blijkbaar nog sterk zoekende is naar een goede ritme en gebruik van de mogelijkheden. Het zal al fijn zijn voor de binding met school dat er elke dag op een vast tijdstip een groepschat doen.

*het is wel fijn om te weten wat het niveau nou is. En ik vraag me dan ook echt af of de uitleg en ondersteuning in de klas wel voldoende is. Maar ja, met een klas van 29 kinderen... :X
Ik denk dat de afgelopen twee weken voor veel ouders een wakeup call is.

[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 14-04-2020 01:08 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-04 15:17
Natuurlijk is het geen verkapte vakantie, verre van dat. Ik denk dat leraren het in deze situatie drukker hebben dan normaal. Is het niet omdat ze zelf kleine kinderen thuis hebben, dan is het wel omdat het voor hen ook nieuw is.

Lesgeven is een vak. Als het een kwestie is van een verhaaltje afdraaien terwijl de kinderen luisteren, dan zou iedereen al lang onderwijs via Youtube volgen. Een docent doet veel meer dan dat. Er is interactie, de docent kan tijdens de uitleg al zien welke leerlingen het niet snappen of hun hoofd er niet bij hebben, hij kan vragen beantwoorden en tegelijk in de gaten houden dat er niet teveel wordt afgedwaald zodat de klas toch de aandacht erbij houdt. En als dat even niet gebeurt kan de docent meteen ingrijpen en de betreffende leerling tot de orde roepen.

Via video kan dit allemaal niet. Een docent kan een verhaaltje online vertellen en misschien zelfs vragen beantwoorden, maar hij kan niet zien wie oplet en niet corrigeren. Dus dit vraagt om een compleet nieuwe manier van lesgeven, waar ze geen ervaring mee hebben en niet voor zijn opgeleid. En voor veel docenten die wat minder technisch zijn onderlegd komt er een boel stress bij kijken omdat ze opeens verantwoordelijk worden voor verbindingen en erop worden aangekeken als technische zaken niet werken.

Het enige voordeel op dit moment is dat er even wat minder toetsen zijn om na te kijken, maar dat zal niet voor minder stress zorgen, eerder voor meer. De stof moet namelijk wel af en getoetst zijn aan het einde van het schooljaar, dus alles wat ze nu achterop komen moet later worden ingehaald. Ik benijd docenten helemaal niet, ik denk dat ze in deze periode veel drukker zijn dan anders (en ze waren al erg druk).

Ik denk dat je het even tijd moet geven. Het is voor iedereen wennen, het onderwijs zal vast een vorm vinden waarin de kinderen ondanks alles toch goed onderwijs krijgen, maar het vereist aan alle kanten wat aanpassingsvermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
kmf schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 01:06:

En eerlijk gezegd heb ik hierbij ook wel het gevoel van "verkapte vakantie voor de leraar", voorbereiden van werk zit natuurlijk al in het standaard werkpakket. Nakijken en ondersteuning hoef nu niet meer. Voor de kleuterjuffen.

[...]

Ik denk dat de afgelopen twee weken voor veel ouders een wakeup call is.
Zijn de opdrachten "kant-en-klaar" gemaakt, of gemaakt door de leraar in kwestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

DiedX schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:19:
[...]

Zijn de opdrachten "kant-en-klaar" gemaakt, of gemaakt door de leraar in kwestie?
Ik weet niet of je bekend bent met junioreinstein/squla? Het is een kwestie van filteren op groep. En dan kan je per thema meerdere opdrachten selecteren welke in 1 week gedaan moeten worden.

Dus "kant-en-klaar".
PhilipsFan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 03:13:
Er is interactie, de docent kan tijdens de uitleg al zien welke leerlingen het niet snappen of hun hoofd er niet bij hebben, hij kan vragen beantwoorden en tegelijk in de gaten houden dat er niet teveel wordt afgedwaald zodat de klas toch de aandacht erbij houdt. En als dat even niet gebeurt kan de docent meteen ingrijpen en de betreffende leerling tot de orde roepen.
Tja, en dat is nou juist dat er nu niet gebeurd. In ieder geval voor de basisschool. En dat geeft dus juist het "verkapte vakantie"-gevoel. De interactie, beantwoorden van vragen, in de gaten houden, dat zit nu dus bij mij.

De leraar kijkt in het weekend dus naar de resultaten van het pakket, en alles wat rood (onvoldoende) staat krijgt een vinkje "nog een keer".

Ik ben er niet helemaal negatief over of zo. Op zich is dit een prima manier om de werkdruk sterk te verminderen.

Afgelopen week zijn er ook filmpjes voor dictee en rekenen doorgestuurd. Dat moeten de kinderen dus doen met hun werkmapje. 1 leraar maakt eenmalig zo'n filmpje, die dan voor meerdere klassen vandezelfde groep gebruikt kunnen worden.

Verzamelen van opdrachten kan ook door 1 leraar gedaan worden, nakijkwerk wordt zo ook veel makkelijker. Dan kan de leraar focussen op zaken die wel tijd kosten en daar extra aandacht aan besteden.

Voor "hierna" hoop ik dat ze hiervan leren en efficient kunnen werken. Voor "nu" hoop ik wel dat de vrijgekomen tijd besteed kan worden voor toch wat videolessen om de interactie te behouden.

[ Voor 65% gewijzigd door kmf op 14-04-2020 11:30 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
kmf schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:23:
[...]

Ik weet niet of je bekend bent met junioreinstein/squla? Het is een kwestie van filteren op groep. En dan kan je per thema meerdere opdrachten selecteren welke in 1 week gedaan moeten worden.

Dus "kant-en-klaar".
Nee, ik heb de gelukkige/ongelukkige situatie dat we geen kinderen hebben. Heeft lang geduurd voordat ik (M) over was voor kinderen. Toen ik over was bleek dat het niet zo makkelijk ging. We hebben het vervolgens gelaten (en zijn nu heel blij dat we een volwassen huis voor ons tweeën hebben, en geen gejank om ons heen ;)). Squla ken ik van de f#cking irritante reclame.

Maar jullie hebben ook geen extra ondersteuning dus? Geen videobellen via zoom (barf) met de juf? Want dan zou ik zelf ook niet goed weten wat er aan de hand is, behalve dat de juf in kwestie ook aan het overleven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:31
gambieter schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:43:
[...]

Daarom geef ik al aan dat ik vermoed dat het klagen van ouders over het thuis moeten hebben van hun kinderen hier nogal meespeelt. Er is namelijk ook geen positief effect op de gezondheidszorg van het terug naar school doen van kinderen en het verplichten dat leraren ze gaan onderwijzen.

[...]

Wat is er slechter aan de scholen dichthouden?
Sociale ontwikkeling van kinderen die stilstaat, normaal leven dat nog steeds niet wordt getracht terug te brengen. Nog grotere economische schade.

Dan een wedervraag
Wanneer zijn we wel klaar om scholen te beginnen te openen? Risico op 0 stellen is onhaalbaar.

Overigens krijg ik van collega's te horen dat voor kinderen zorgen absoluut niet goed is voor productiviteit, en dat ze daarom soms in de avond maar gaan devven om tijd goed te maken als de kinderen slapen..

[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 21-04-2020 22:51 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:04

Wimo.

Shake and Bake!

gambieter schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:43:
[...]

Daarom geef ik al aan dat ik vermoed dat het klagen van ouders over het thuis moeten hebben van hun kinderen hier nogal meespeelt. Er is namelijk ook geen positief effect op de gezondheidszorg van het terug naar school doen van kinderen en het verplichten dat leraren ze gaan onderwijzen.

En als kinderloos iemand kan ik je zeggen dat gedwongen thuiswerken niet goed is op productiviteit, dat is niet echt afhankelijk van kinderen. De ouders die hun etters eindelijk kwijt zijn gaan echt niet plotseling hoog-produceren.

[...]

Wat is er slechter aan de scholen dichthouden?
Je bent wel erg gefocust op die "etters" is het niet? Maakt je punten nogal zwak...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GAIAjohan schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:47:
Sociale ontwikkeling van kinderen die stilstaat, normaal leven dat nog steeds niet wordt getracht terug te brengen. Nog grotere economische schade.
Het is een hele maand geweest dat ze thuiszitten. Nogal melodramatisch over die sociale ontwikkeling en het normale leven.
Dan een wedervraag
Wanneer zijn we wel klaar om scholen te beginnen te openen? Risico op 0 stellen is onhaalbaar.
Als je het wilt doen, dan doordacht en niet alleen van de kinderen en ouders uitgaan. En passend binnen een groter maatschappelijk plan, niet een individuele groep de pineut laten zijn. En niet straffend op de leraren die om goede redenen niet kunnen of willen, en daar ook geen dwang op zetten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
gambieter schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:52:
[...]

Het is een hele maand geweest dat ze thuiszitten. Nogal melodramatisch over die sociale ontwikkeling en het normale leven.

[...]

Als je het wilt doen, dan doordacht en niet alleen van de kinderen en ouders uitgaan. En passend binnen een groter maatschappelijk plan, niet een individuele groep de pineut laten zijn. En niet straffend op de leraren die om goede redenen niet kunnen of willen, en daar ook geen dwang op zetten.
Heel misschien hè, is dit plan onderdeel om ook de zorg niet te overbelasten. Heel misschien is het ook tot doel om thuiswerkers iets meer lucht te geven.
Heel misschien is dit wel een manier om een iets grotere groep mensen het risico te laten lopen, en niet alleen zorgpersoneel.

Oh, en waarom zou dit geen groter plan omvatten?
Middelbare scholen zijn al genoemd, volgende ijkmoment 20 mei. Misschien dat dan kappers e.d. weer open kunnen. En horeca met afstand
Misschien is het idee wel 20 juni de horeca weer normaal te laten werken.
20 juli alles vrijgeven behalve evenementen
20aug, alle evenementen per 1sep vrijgeven..

Dat zou zomaar kunnen, maar die glazen bol heeft niemand, behalve het OMT.
Ik ga ervan uit dat men zeker verschillende scenario's heeft liggen, waarvan het pad wordt bewandeld dat afhankelijk is van de resultaten die eruit gaan rollen.

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 21-04-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

En zonder verlichting van de maatregelen is het al minimaal drie maanden. En dan weten we nog niks meer dan nu, dus dan blijft het een gok.
[...]

Dus beleid gaan maken die niet gebaseerd is op een groep? Ik zou niet weten hoe je dat over vorm zou willen geven of uberhaupt over de bühne moet krijgen?

Je hebt nu eenmaal te maken met beleid dat simpel uit te leggen moet om houdbaar te blijven.

Willekeurige vrijheden zijn een utopie.

Het grote maatschappelijke plan is er ook; zo weinig mogelijk beperkingen om toch de zorg niet in te laten storten. Dan ga je dus per groep een afweging maken tussen kosten (risico) en baten (wat krijg je terug voor die risicos).

Edit: wat @psychodude en @GAIAjohan zeggen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:02:
Het grote maatschappelijke plan is er ook; zo weinig mogelijk beperkingen om toch de zorg niet in te laten storten. Dan ga je dus per groep een afweging maken tussen kosten (risico) en baten (wat krijg je terug voor die risicos).
Nog steeds geen reden voor dwangmatig leraren terugsturen naar school. Dat is waar het om gaat: het makkelijk zeggen dat anderen de klappen maar moeten opvangen. Ik moet dan een beetje hieraan denken: YouTube: Southpark - Operation human shield.
psychodude schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:01:
Economisch maatschappelijk gezien is het geen goede voorbode om als maatschappij geen stappen te willen maken naar een afzwakken van de maatregelen.
Er is een verschil tussen afzwakken van de maatregelen en een specifieke groep dwingen.

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 21-04-2020 23:07 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 04-04 17:17
hoevenpe schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:49:
[...]

Het lijkt op een korte overgangsfase te gaan, zeg een week of 2-3, om te kijken of het aantal besmettingen opeens explosief toeneemt.

Rond 1 juni zullen basisscholen en KDV's hopelijk 'normaal' functioneren en start ook de groep 12-18 weer.
Als je als gezin nu al op je tandvlees loopt dan zijn 2 a 3 weken erg lang. Scholen half open is met meer dan 1 kind sowieso extra veel werk. Alleen al het plannen wie moet wanneer naar school en wat voor boterhammen moet ik vandaag weer smeren. Ik zie niet helemaal hoe school de planningspuzzel krijgt opgelost om alle broertjes/zusjes te syncen, naast het verzorgen van normale les en thuisonderwijs. Dan heb je ook nog de opvang van kinderen van vitale beroepen die de effectieve capaciteit verlaagd. Daarnaast zijn leraren ook ouders natuurlijk wat die druk weer verhoogd.

Liever met het hele gezin met zijn allen thuis in de bubbel er het beste van maken. We hebben nu het nieuwe ritme goed onder de knie. Zo’n half/half situatie zie ik niet echt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gambieter schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:05:
[...]

Nog steeds geen reden voor dwangmatig leraren terugsturen naar school. Dat is waar het om gaat: het makkelijk zeggen dat anderen de klappen maar moeten opvangen. Ik moet dan een beetje hieraan denken: YouTube: Southpark - Operation human shield.
Je blijft er lekker omheen draaien, maar wie dan? Voor welke andere groep is de return on investment beter dan deze?

Je kunt niet aan de ene kant vinden dat er maatregelen verlicht gaan worden en aan de andere kant klagen dat er maatregelen verlicht worden.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 21-04-2020 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MikeyMan schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:07:
Je blijft er lekker omheen draaien, maar wie dan? Voor welke andere groep is de return on investment beter dan deze?
Nee. Ik zeg dat er geen dwang hoort te zijn. Dus onderwijs open, soit, maar dan roeien met de riemen die je kunt krijgen, dwz degenen die voor de klas willen staan. Geef ze voor mijn part een bonus, dwz beloon degenen die willen ipv te dwingen en dreigen met straffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gambieter schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:09:
[...]

Nee. Ik zeg dat er geen dwang hoort te zijn. Dus onderwijs open, soit, maar dan roeien met de riemen die je kunt krijgen, dwz degenen die voor de klas willen staan. Geef ze voor mijn part een bonus, dwz beloon degenen die willen ipv te dwingen en dreigen met straffen.
Welke dwang heb je het over? Dezelfde dwang die ze voor het vak heeft laten kiezen? Of de dwang die de vrijheid laat om als je in een risicogroep zit thuis te blijven? Of de dwang om als je ziek bent thuis te blijven?

De dwang is voor deze groep niet anders dan voor de groepen die al aan het werk zijn. Of voor willekeurig andere groep die je aanwijst als verlichting.

De mensen die weer naar kantoor moeten, de kappers die weer aan het werk moeten of die serveerster op het terras.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 21-04-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SymbolicFrank schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:10:
Ik heb een idee! We hebben dan wel geen vaccin, maar we kunnen natuurlijk ook gewoon de 60% van de bevolking die het minste risico loop een spuitje virus geven! Net zo effectief om de groepsimmuniteit op te wekken, en dan kan alles meteen weer open.

:)
Die groepsimmuniteit die er niet lijkt te zijn... Maar dat is voor een ander topic :)

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 21-04-2020 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
[...]

Duidelijk zelf niet met die ervaring te maken gehad. Een achterstand in ontwikkeling haal je lastig in. Weinig sociale contacten is zeker voor kinderen en pubers niet goed voor de ontwikkeling. Een vakantie van een maand heb je nog steeds normale contacten. In de huidige situatie niet. En laten we wel wezen, een maand is in een kinderleven een veel grotere periode dan voor 30+.

Verder is terug willen gaan naar het normale leven vast wel het doel. Dat jij dat een melodrama noemt lijkt meer op een gebrek aan inlevingsvermogen.
gambieter schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:05:
[...]

[...]

Er is een verschil tussen afzwakken van de maatregelen en een specifieke groep dwingen.
Dwangmatig? Jij wilde toch een groter maatschappelijk plan? Nu hebben ze dus een plan, maar dat is voor jou dus ineens dwangmatig voor leraren.

Euh, wat wil je nu?

Bedenk wel: zonder zorg stort de economie in
Zonder economie is de zorg onbetaalbaar, en stort de zorg in.

Ze hebben elkaar nodig!

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 21-04-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-04 15:30
Met halve scholen lijkt me dat je ook nog wel enige flexibiliteit hebt om daar in te rouleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:26

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Nu bekend is dat de scholen deels weer open gaan, hernoem ik de titel en kunnen jullie hier over het naar school gaan ook bespreken

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:39
VO wordt gevraagt om zich voor te bereiden op een opening met passende maatregelen qua hygiëne en afstand.

Examenklassen zijn gelukkig 'klaar en weg'.
Overige klassen opspitsen tot gewenste maximale grootte, plus aantal lessen door de helft en een nieuw rooster in elkaar draaien.
Dan moeten de leerlingen één voor één (rustig) binnenkomen. Docent opent de deur, ook tijdens de les waar nodig.
Leerlingen mogen niet van hun plek komen, raken geen onnodige dingen aan, enz.

Tijdens pauzes leerlingen niet in de kantine, maar verspreid door het gebouw laten zitten (wat normaal verboden is).

Tussen de lessen door een snelle reiniging van de lokalen. Door docent? Of specialisten?

Geen andere activiteiten. Lessen draaien en één voor één naar huis.

Looproutes door het gebouw met éénrichtungsverkeer.

Er zullen redelijk wat docenten in de risicogroep vallen, waardoor ze niet mogen werken. Ander goed idee wat ik hoorde was om docenten niet te verplichten om te gaan werken, maar om de docenten die wel willen extra te betalen.

Een redelijk aantal leerlingen zal ook thuis blijven bij milde klachten of door angst. Misschien daar alsnog online lessen voor regelen. Duidelijke taakplanners. Enz.

Elk vak en elke docent en elk gebouw is weer anders, dus wat dat betreft is er nog wat maatwerk te doen ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
GAIAjohan schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:47:
[...]

Dan een wedervraag
Onzin. Sla het onderzoek er maar op na: homeschooled children and social skills. Sterker nog het blijkt regelmatig dat thuisgeschoolde leerlingen betere social skills ontwikkelen omdat ze een veel vrijere blik op anderen ontwikkelen, omdat ze niet opgroeien in een groepsdwang setting zoals op school met een sterke neiging naar conformisme / peer-pressure. Echt google er maar op na.

En denk eens na: veel leerlingen durven niet eens zich zelf te zijn op de middelbare omdat je niet uitgestoten wil worden. Dat is pas echt ongezond voor je ontwikkeling. Op school leren ze ook nog al snel in hokjes denken: jij bent nerd, jij bent alto etc. Echt de school is helemaal niet zo'n gezonde sociale omgeving voor de leerling als je denkt.

[ Voor 21% gewijzigd door CyberMania op 22-04-2020 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
PhilipsFan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 03:13:
Via video kan dit allemaal niet. Een docent kan een verhaaltje online vertellen en misschien zelfs vragen beantwoorden, maar hij kan niet zien wie oplet en niet corrigeren. Dus dit vraagt om een compleet nieuwe manier van lesgeven, waar ze geen ervaring mee hebben en niet voor zijn opgeleid. En voor veel docenten die wat minder technisch zijn onderlegd komt er een boel stress bij kijken omdat ze opeens verantwoordelijk worden voor verbindingen en erop worden aangekeken als technische zaken niet werken.
Voor lagere en middelbare scholen is dit nieuw, maar de concepten achter leren op afstand zijn dat natuurlijk niet. De zogenaamde flipped classroom wordt in het hoger onderwijs al vaker toegepast. Kort uitgelegd:

Als je dan toch vanuit huis lessen moet geven zouden we er eigenlijk gebruik van moeten maken dat heel veel studenten hier dezelfde lessen moeten volgen. Met een beetje centrale coördinatie (vanuit de overheid) zouden er bijvoorbeeld een aantal docenten / experts van buitenaf kunnen zijn die zich volledig gaan focussen op het maken van videolessen, lesmateriaal wat met ouders doorgenomen kan worden en wat zelfstandig materiaal. Dat op een manier zodat de student kan kiezen welke leermethode het beste voor ze werkt. Daarnaast kan je de problemen met online lesmateriaal dan centraal behandelen zodat de andere docenten zich daar geen zorgen over hoeven maken.

Vervolgens kan de docent zich focussen op klassikaal contact via videoverbinding en vragen via een chat. In een uur kan je iedereen in groepjes van zes (5 studenten plus de leerkracht, andere 25 leerlingen wordt gevraagd mee te luisteren, maar niet mee te praten) 5 minuten een onderwerp bespreken. Dan heb je nog 15 minuten voor wat algemene bespreking en 15 minuten speling.

De techniek is er dus wel en hoeft niet per se een belemmerende factor te zijn. Het vergt denk ik vooral wat coördinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-04 08:00
Ik begrijp niet zo goed waarom de kinderen half om half naar school moeten. Het risico van een volle klas tegenover een half volle klas lijkt me, gezien de geringe verspreiding van het virus door kinderen, niet heel veel hoger? Heeft Rutte hier uitleg voor gegeven?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:04
GAIAjohan schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:58:
[...]

Heel misschien hè, is dit plan onderdeel om ook de zorg niet te overbelasten. Heel misschien is het ook tot doel om thuiswerkers iets meer lucht te geven.
Heel misschien is dit wel een manier om een iets grotere groep mensen het risico te laten lopen, en niet alleen zorgpersoneel.

Oh, en waarom zou dit geen groter plan omvatten?
Middelbare scholen zijn al genoemd, volgende ijkmoment 20 mei. Misschien dat dan kappers e.d. weer open kunnen. En horeca met afstand
Misschien is het idee wel 20 juni de horeca weer normaal te laten werken.
20 juli alles vrijgeven behalve evenementen
20aug, alle evenementen per 1sep vrijgeven..

Dat zou zomaar kunnen, maar die glazen bol heeft niemand, behalve het OMT.
Ik ga ervan uit dat men zeker verschillende scenario's heeft liggen, waarvan het pad wordt bewandeld dat afhankelijk is van de resultaten die eruit gaan rollen.
Ik werk in het onderwijs. In Juni ronden de meeste klassen het schooljaar al af. Veelal zie je medio Juni de school al leegstromen. Ik snap niet waarom ze voortgezet open laten gaan voor die laatste maand i.p.v. eind Augustus na de zomervakantie. Dat is nou echt laaghangend fruit.

Je lijstje is overigens wel zeer optimistisch. Ik had bij de persco sterk de indruk dat zij het een heel stuk negatiever zien.

Overigens alle horeca kan je vergeten. Vanaf 20 Juni elke kroeg en discotheek weer open? Dan kan je net zo goed festivals ook hun gang laten gaan. Een kroeg of discotheek waar op zaterdagavond je over de koppen kan lopen is vragen om nieuwe brandhaarden. Dat soort horeca is vermoedelijk ergens als laatste aan de beurt. Je moet niet vergeten dat de zomerperiode er ook aan komt. Het openen van dergelijke horeca betekent een intocht van vakantiegangers, ook buitenlanders. Het risico wat je in het kader van het virus dan al zo lopen vergroot je daarmee nog eens extra.

Waar de horeca op mag hopen is dat eetgelegenheden open mogen met wellicht enige vermindering van capaciteit.

Terugkomend op die vakantiegangers. De toerismesector is ook zo'n dingetje. Als alles weer opengaat kunnen we deze zomer 500.000 Duitsers verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
Jorizzz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:23:
[...]

Wat ik zo bizar vind is dat andere beroepsgroepen/sectoren die nu niet mogen werken, zoals bijvoorbeeld kappers, sportscholen, etc. juist hartstikke blij zijn als ze weer open zouden mogen. Natuurlijk gaat het dan grotendeels om de private sector, dus het zal wel deels financieel gedreven zijn, maar waarom zou het voor leraren anders zijn?

Ervan uitgaande dat het RIVM niet zomaar zegt dat de voorlopige resultaten er sterk op wijzen dat het besmettingsgevaar onder kinderen en van kinderen op volwassenen veel minder lijkt dan andersom of bij volwassenen onderling, hebben ze toch relatief weinig te vrezen? In kapperszaken, sportscholen, seksclubs en schoonheidssalons is de groep klanten véél groter en ouder dan op scholen, dus veel meer risico.

Als je als leraar 1,5 meter afstand tot leerlingen kunt bewaren (wat op zich een uitdaging is, even over de schouder meekijken lukt niet, maar ook weer niet onmogelijk), dan kan je met een behoorlijk gering risico weer 'gewoon' werken en een enorme bijdrage leveren qua ontlasting van thuiswerkend Nederland.
Ik denk omdat het komt doordat je op scholen op een dag in contact met veel grotere groepen staat dan een kapper. Scholen zijn eigenlijk een groot evenement waarbij honderden mensen elkaar dag dichtbij elkaar komen.

Maar wat wel een rol zal spelen is dat veel kapper zzp'er zijn (huren een stoeltje in een kapperszaak) en sportscholen kleine ondernemers, terwijl leraren gewoon in loondienst toch wel hun geld krijgen of de scholen nou open of dicht zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door CyberMania op 22-04-2020 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

CyberMania schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:39:
[...]

Ik denk omdat het komt doordat je op scholen op een dag in contact met veel grotere groepen staat dan een kapper. Scholen zijn eigenlijk een groot evenement waarbij honderden mensen elkaar dag dichtbij elkaar komen.
Maar wel iedere dag dezelfde mensjes als je de klassen gescheiden kunt houden.

Kapper ziet alleen maar vreemden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 17:32
7o9 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:41:
[...]

Dat dus. Als je klassen onderling van elkaar scheidt, dan heb je vanuit het oogpunt van de leraar contact met zo'n 30 kinderen. Ouders kun je de toegang tot de school ontzeggen, verschillende ingangen en aanvangstijden gebruiken voor verschillende klassen, en je bent al een heel eind in het vermijden van risico's. Kappers hebben een flink groter aantal verschillende mensen dat over de vloer komt en knippen op 1,5 meter afstand is ook niet echt te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Jorizzz op 22-04-2020 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
Jorizzz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:23:
[...]

Wat ik zo bizar vind is dat andere beroepsgroepen/sectoren die nu niet mogen werken, zoals bijvoorbeeld kappers, sportscholen, etc. juist hartstikke blij zijn als ze weer open zouden mogen. Natuurlijk gaat het dan grotendeels om de private sector, dus het zal wel deels financieel gedreven zijn, maar waarom zou het voor leraren anders zijn?

Ervan uitgaande dat het RIVM niet zomaar zegt dat de voorlopige resultaten er sterk op wijzen dat het besmettingsgevaar onder kinderen en van kinderen op volwassenen veel minder lijkt dan andersom of bij volwassenen onderling, hebben ze toch relatief weinig te vrezen? In kapperszaken, sportscholen, seksclubs en schoonheidssalons is de groep klanten véél groter en ouder dan op scholen, dus veel meer risico.

Als je als leraar 1,5 meter afstand tot leerlingen kunt bewaren (wat op zich een uitdaging is, even over de schouder meekijken lukt niet, maar ook weer niet onmogelijk), dan kan je met een behoorlijk gering risico weer 'gewoon' werken en een enorme bijdrage leveren qua ontlasting van thuiswerkend Nederland.
Jij hebt denk ik geen kinderen?
Kleuters spelen, vallen, huilen, moet je troosten. Hoe doe je dat met 1,5 meter afstand?

Speciaal onderwijs gaat volledig open, daar zijn kinderen regelmatig fysiek tegen leerkrachten. Leerkrachten moeten die kinderen soms vasthouden om te voorkomen dat ze de hele klas overhoop trekken of andere kinderen iets aandoen. Hoe ga je daar 1,5 meter afstand houden?
7o9 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:41:
[...]

Alleen loop ik ook weer met al die ouders op het schoolplein. Dan kan ik net zo goed weer naar werk gaan en weer op kantoor gaan zitten.
Jorizzz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:45:
[...]

Dat dus. Als je klassen onderling van elkaar scheidt, dan heb je vanuit het oogpunt van de leraar contact met zo'n 30 kinderen. Ouders kun je de toegang tot de school ontzeggen, verschillende ingangen en aanvangstijden gebruiken voor verschillende klassen, en je bent al een heel eind in het vermijden van risico's. Kappers hebben een flink groter aantal verschillende mensen dat over de vloer komt en knippen op 1,5 meter afstand is ook niet echt te doen.
Toegan tot school ontzeggen, hoe zie je dat voor je met een kleuter in groep 1/2?
Je denkt toch niet dat ik die bij het hek afzet, als het kind het zelf al zou durven...

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
BlakHawk schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:59:
[...]

Jij hebt denk ik geen kinderen?
Kleuters spelen, vallen, huilen, moet je troosten. Hoe doe je dat met 1,5 meter afstand?

Speciaal onderwijs gaat volledig open, daar zijn kinderen regelmatig fysiek tegen leerkrachten. Leerkrachten moeten die kinderen soms vasthouden om te voorkomen dat ze de hele klas overhoop trekken of andere kinderen iets aandoen. Hoe ga je daar 1,5 meter afstand houden?

[...]

Alleen loop ik ook weer met al die ouders op het schoolplein. Dan kan ik net zo goed weer naar werk gaan en weer op kantoor gaan zitten.

[...]

Toegan tot school ontzeggen, hoe zie je dat voor je met een kleuter in groep 1/2?
Je denkt toch niet dat ik die bij het hek afzet, als het kind het zelf al zou durven...
Ik heb zeker kinderen, inmiddels 11 en 9 jaar oud, dus ik weet prima hoe het er op een school aan toe gaat. Je hebt gelijk dat het in de lagere klassen niet te doen is om die afstand te bewaren, maar bij de bovenbouw zou het best (grotendeels) moeten kunnen, scheelt alweer de helft. Voor kleuterjuffen en in het speciaal onderwijs heb je dan dezelfde risico's als mensen in de KDV/BSO. Die werken nu goeddeels ook gewoon door overigens, want er zijn veel meer mensen die een vitaal beroep hebben of dat claimen (je mag het niet checken, AVG), en hun kind dus gewoon naar de opvang brengen.

Je kind afzetten buiten de klas, dat kan zelfs met de allerkleinsten. Gewoon de leerkracht een beetje laten pendelen tussen de ingang en de klas. Ouders op 1.5 meter van elkaar en de leerkracht en je bent er al. Probeer eens in oplossingen te denken i.p.v. problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Jorizzz schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:05:
[...]

Ik heb zeker kinderen, inmiddels 11 en 9 jaar oud, dus ik weet prima hoe het er op een school aan toe gaat. Je hebt gelijk dat het in de lagere klassen niet te doen is om die afstand te bewaren, maar bij de bovenbouw zou het best (grotendeels) moeten kunnen, scheelt alweer de helft. Voor kleuterjuffen en in het speciaal onderwijs heb je dan dezelfde risico's als mensen in de KDV/BSO. Die werken nu goeddeels ook gewoon door overigens, want er zijn veel meer mensen die een vitaal beroep hebben of dat claimen (je mag het niet checken, AVG), en hun kind dus gewoon naar de opvang brengen.

Je kind afzetten buiten de klas, dat kan zelfs met de allerkleinsten. Gewoon de leerkracht een beetje laten pendelen tussen de ingang en de klas. Ouders op 1.5 meter van elkaar en de leerkracht en je bent er al. Probeer eens in oplossingen te denken i.p.v. problemen.
Kinderdagverblijven zijn niet volledig open nu, opvang wordt nu door 2 Max 3 leiders in één grote groep gedaan.

Compleet anders dan weer volledig gaan draaien!
hoevenpe schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:10:
[...]

Heb je Jaap van Dissel gisteren gemist?

Kinderen tot 12 jaar hoeven helemaal die afstand niet te houden, alles wijst erop dat de kans heel klein is dat ze het virus verder verspreiden. De kinderen lopen meer risico door besmette leraren dan andersom.

We worden ook wel een beetje paranoïde met z'n allen: het doel is niet geen enkele besmetting meer, het doel is de R0 onder de één houden.
Dat onderzoek van het rivm verwacht op zijn vroegst pas in juni resultaat. Ook was het niet gelukt om 100 gezinnen deel te laten nemen aan dit onderzoek. Ze gaan nu verder met 50 gezinnen.
JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:11:
[...]

Helemaal mee eens. Het jammere is dat de ene groep niet de beweegredenen van de andere groep erkent en elke groep op een manier vooral beredeneert vanuit een persoonlijk voor- of nadeel. Gezondheid vs economisch vooral.
Inderdaad, ik vind de gezondheid van mijn vrouw belangrijker en dan heb ik het niet over Corona, maar risico op een burn-out.

Ze gaat niet alleen voor de klas staan en daarmee uit. Als dat verwacht wordt, omdat meerdere collega’s risicogroep zijn. is ze ziek.

De impact van een overspannen gezinslid is groot en langdurig aanwezig.

Er is geen ruimte in het onderwijs om risicogroepen niet voor de klas te laten staan. We hebben geen overschot aan leraren maar juist een tekort!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:18
BlakHawk schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:21:
Ze gaat niet alleen voor de klas staan en daarmee uit. Als dat verwacht wordt, omdat meerdere collega’s risicogroep zijn. is ze ziek.

Die zekerheid die je zoekt bestaat helemaal niet, niet nu en niet over een paar maanden. Mensen in de zorg lopen al maanden dit risico en heb niet het beeld dat ze daar massaal onnodig thuisblijven.

Als een leraar tot een risicogroep behoort hoeft deze niet voor de klas, de rest loopt een vergelijkbaar risico als een kassamedewerker of vakkenvuller. Waarschijnlijk nog kleiner want ouders mogen straks niet mee naar binnen en kinderen dragen het virus bijna niet over op elkaar of volwassen.

Met jouw opstelling verwacht ik een hoop boze ouders, dit is een weloverwogen besluit van onze overheid.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:10:
[...]

Heb je Jaap van Dissel gisteren gemist?

Kinderen tot 12 jaar hoeven helemaal die afstand niet te houden, alles wijst erop dat de kans heel klein is dat ze het virus verder verspreiden. De kinderen lopen meer risico door besmette leraren dan andersom.

We worden ook wel een beetje paranoïde met z'n allen: het doel is niet geen enkele besmetting meer, het doel is de R0 onder de één houden.
Ik heb Van Dissel gehoord gisteren, en de PDF van het OMT gelezen, daar stonden overigens nogal wat aannames en verwachtingen in.
Dat de scholen en kdv's weer open gaan snap ik, maar wat ik dan weer niet snap is het volgende van
https://www.rijksoverheid...kinderopvang-en-onderwijs

De dagopvang en gastouderopvang gaan weer volledig open op 11 mei. Mag ik mijn kind dan gewoon brengen?
Kinderen van 0 tot 4 jaar mogen inderdaad weer naar de dagopvang (crèche). En kinderen van 0 tot 12 jaar naar de gastouderopvang. Let op: als het kind een van de volgende klachten heeft: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, of verhoging tot 38 graden of een huisgenoot heeft met verkoudheidsklachten en koorts (boven 38 graden Celsius) en/of benauwdheid mag het kind niet naar de opvang.

Als de kans toch zo klein is, laat ze dan allemaal komen denk ik dan. Je hebt nu eenmaal peuters die 365 dagen per jaar met een snotneus rondlopen, ik kan er genoeg opnoemen op ons kdv. Die mogen na 11 mei niet komen, ook al dragen ze volgens het RIVM nauwelijks tot niet bij aan verdere verspreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
hoevenpe schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:36:
[...]

Die zekerheid die je zoekt bestaat helemaal niet, niet nu en niet over een paar maanden. Mensen in de zorg lopen al maanden dit risico en heb niet het beeld dat ze daar massaal onnodig thuisblijven.

Als een leraar tot een risicogroep behoort hoeft deze niet voor de klas, de rest loopt een vergelijkbaar risico als een kassamedewerker of vakkenvuller. Waarschijnlijk nog kleiner want ouders mogen straks niet mee naar binnen en kinderen dragen het virus bijna niet over op elkaar of volwassen.

Met jouw opstelling verwacht ik een hoop boze ouders, dit is een weloverwogen besluit van onze overheid.
Dus ouders kiezen vanuit hun eigen situatie, waarom zouden wij dat niet doen?
We hebben een burn-out eerder meegemaakt en dit gaan we koste wat het kost, niet nog een keer doen.

Met andere woorden, nog eerder ontslag nemen, dan alleen voor de klas in speciaal onderwijs. Los van het feit dat het alleen helemaal niet kan.Voor eigen veiligheid, maar ook dat van de klas is dat onverantwoord.

Komen we terug op het punt, dat in dit soort gevallen scholen niet volledig open kunnen, al zouden ze willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
BlakHawk schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:21:
[...]

Inderdaad, ik vind de gezondheid van mijn vrouw belangrijker en dan heb ik het niet over Corona, maar risico op een burn-out.

Er is geen ruimte in het onderwijs om risicogroepen niet voor de klas te laten staan. We hebben geen overschot aan leraren maar juist een tekort!
De zomervakantie is een week of zeven na het heropenen van de scholen. is dat echt niet vol te houden zonder burn-out? Is daar echt geen mouw aan te passen door scholen? En hoeveel ouders lopen het risico op een burn-out doordat er van ze verwacht wordt én thuis te werken én leraar te spelen voor één of meer kinderen? Dat zijn er vast een hoop meer dan leraren. Dus dan is het m.i. kiezen tussen een kwaad en een groter kwaad. Nogmaals, denk eens in oplossingen i.p.v. problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
Niet alleen dat, maar dan hebben incl. zomervakantie kinderen vanaf 16-3 t/m grofweg 1-9 thuisgezeten. Normaal gesproken wordt je al gevierendeeld bij één dag ongeoorloofd thuishouden (bv vertrekdag vakantie) van kinderen door de leerplichtambtenaar. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:04

Wimo.

Shake and Bake!

Die kunnen straks hun lol op. Is er al een potje gemaakt om extra boa's op te leiden? Lekker langs de deur kijken wie de leerplicht ontwijkt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wimo. op 22-04-2020 11:41 ]

Pagina: 1