Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:
  • 624.906 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:53
MikeyMan schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:22:
[...]

Ehm... De kerken zijn weer open? :?
Nee, kerken moeten nog steeds binnen de 1,5m kunnen garanderen. Dat valt nog vies tegen als je opmeet wat je kwijt kan in je zaal. Bovendien zijn er voor kerken ook eisen aan de lucht circulatie, veel oude gebouwen zullen daar niet aan voldoen.
En je raakt alle zitplekken kwijt direct voor zangers/zangeressen.
De kerk waar ik naartoe ga kan nu 45 man per dienst ontvangen, terwijl er pre-corona toch echt wel 200+ man in de zaal zat. Meer past simpelweg niet door de 1,5m regel.

edit: Bij ons wordt echt aan alles gedacht. Na de dienst is er meestal koffie drinken, om te zorgen dat men daar niet te dicht op elkaar gaan staan krijgt men koffie op de stoel waar ze in de zaal zitten. Netjes op 1,5m afstand.
Er is 1 persoon die koffie mag uitdelen, om te zorgen dat zo min mogelijk handen de kopjes aanraken etc. etc.

[ Voor 21% gewijzigd door Meekoh op 24-07-2020 16:56 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
anandus schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:34:
[...]

Als mijn (schoon)ouders op bezoek komen dan doen we binnen ook gewoon mondkapjes op en houden we (binnen, maar ook in de tuin) ruim afstand. Ik dacht dat dat wel normaal was geworden nu? :?
Het bij familie binnen mondkapjes dragen heb ik nog nooit van iemand gehoord.. Dus in mijn sociale kringen zeker niet 'normaal'. Dit is overigens geen oordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:00
Interessant. Er wordt langzaam voorgesorteerd op het invoeren van de mondkapjes, heb ik het idee.
In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, lijkt het dragen van een mondkapje juist te leiden tot voorzichtigheid en afstand houden. Dat concluderen gedragsonderzoekers van het RIVM uit recent onderzoek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:55:
Interessant. Er wordt langzaam voorgesorteerd op het invoeren van de mondkapjes, heb ik het idee.

[...]
Dat gaat dan wel over mensen die vrijwillig een mondkapje dragen. Ik ben heel benieuwd hoe mensen zich gaan gedragen als die dingen verplicht worden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:09

[...]
Volgens mij is het eerder dat de mensen die ze nu al opzetten sowieso er angstiger voor zijn.
Maar als ik de Duitsers door de stad zie banjeren geloof ik niks van mondkapjes.

Naast dat een wereld van mondkapjes slechthorenden en doven lekker gaat buitensluiten. De 1,5m is al shit, met mondkapjes ondoenlijk

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
GAIAjohan schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:59:
[...]

Volgens mij is het eerder dat de mensen die ze nu al opzetten sowieso er angstiger voor zijn.
Maar als ik de Duitsers door de stad zie banjeren geloof ik niks van mondkapjes.

Naast dat een wereld van mondkapjes slechthorenden en doven lekker gaat buitensluiten. De 1,5m is al shit, met mondkapjes ondoenlijk
Door het dragen van een mondkapje te verplichten wordt sowieso je identiteit ontnomen. Je ziet alleen nog het masker ipv de persoon erachter. Vervolgens denk je meteen, oh nee, virus! Zo zaai je angst. Ik mag hopen dat een vrij land als het onze nooit deze grens gaat over schreiden. Sowieso kopte de NOS vanochtend nog dat het nut van mondkapjes helemaal niet is aangetoond nog (kop van vanmorgen was sterker, is nu al genuanceerder, ze zijn waarschijnlijk op de vingers getikt): https://nos.nl/artikel/23...aan-nut-niet-bewezen.html

Ik was in Frankrijk en daar wordt zodra mensen een kapje op hebben meteen geen afstand meer gehouden. In de bus gaan mensen gewoon naast je zitten. Liever dus de focus op het afstand houden en geen rare verplichtingen als mondkapjes gaan invoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:00
Weet Albert Heijn meer dan wij? Voor de tweede keer binnen twee weken is zowel het toiletpapier als de droge pasta in de bonus.

:P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Even crosspost uit het wetenschappelijke topic, hier is het denk ik ook wel relevant:
Onderzoekers van het Radboudumc in Nijmegen hebben een defect in de genetische code van een aantal coronapatiënten ontdekt dat verklaart waarom sommige jonge mensen ernstig ziek worden van het coronavirus. Ze hopen dat andere zwaar zieke jonge coronapatiënten beter behandeld kunnen worden met behulp van de nieuwe inzichten.

De onderzoekers kwamen de rol van het TLR7-gen op het spoor toen een arts van het Maastricht UMC+ opmerkte dat twee jonge broers ernstig ziek waren door covid-19 en aan de beademing moesten. Een van hen overleed aan de gevolgen van de ziekte, de ander herstelde. Dat jonge mensen zo ziek worden van corona is uitzonderlijk, de meeste hebben alleen milde klachten.

"In zo'n geval vraag je je meteen af of er genetische factoren meespelen", zegt geneticus Alexander Hoischen van het Radboudumc. "Dat twee broers zó ernstig ziek worden kan toeval zijn, maar het is ook mogelijk dat een aangeboren afwijking een rol heeft gespeeld."
Bron, en veel meer info: Onderzoekers Radboudumc vinden defect gen dat corona verergert

Wikipedia: TLR7

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

autje schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:31:
Weet Albert Heijn meer dan wij? Voor de tweede keer binnen twee weken is zowel het toiletpapier als de droge pasta in de bonus.

:P
Waarschijnlijk net andersom.
Mensen kopen het meer, dus dan komt het eerder in een aanbieding.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
YakuzA schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:52:
[...]

Waarschijnlijk net andersom.
Mensen kopen het meer, dus dan komt het eerder in een aanbieding.
Ben nog steeds het wc papier van de vorige keer aan het opmaken. Heb ook nog 20 potten erwtensoep staan, dus hopelijk krijgen we een goede tweede golf en hamster periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:50

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Erapaz schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:56:
[...]

Ben nog steeds het wc papier van de vorige keer aan het opmaken. Heb ook nog 20 potten erwtensoep staan, dus hopelijk krijgen we een goede tweede golf en hamster periode.
Persoonlijk ben ik van mening dat men in de hongerwinter pas aan de erwtensoep begon toen de tulpenbollen op waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Erapaz schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:07:
[...]

Door het dragen van een mondkapje te verplichten wordt sowieso je identiteit ontnomen. Je ziet alleen nog het masker ipv de persoon erachter. Vervolgens denk je meteen, oh nee, virus! Zo zaai je angst. Ik mag hopen dat een vrij land als het onze nooit deze grens gaat over schreiden. Sowieso kopte de NOS vanochtend nog dat het nut van mondkapjes helemaal niet is aangetoond nog (kop van vanmorgen was sterker, is nu al genuanceerder, ze zijn waarschijnlijk op de vingers getikt): https://nos.nl/artikel/23...aan-nut-niet-bewezen.html

Ik was in Frankrijk en daar wordt zodra mensen een kapje op hebben meteen geen afstand meer gehouden. In de bus gaan mensen gewoon naast je zitten. Liever dus de focus op het afstand houden en geen rare verplichtingen als mondkapjes gaan invoeren.
Sorry maar ik denk niet meteen "oh nee, virus". Als je wel eens wat vaker in Azië bent geweest denk je dat ook niet bijvoorbeeld, daar werd het sowieso al veel gedragen. Het is gewoon voorzorg, alle verdere attributie is voor jouw eigen rekening.

En mijn identiteit ontleen ik verder niet aan mijn neus en mond, maar ieder z'n eigen gevoel van identiteit..
mesa57 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:21:
De gedifferentieerde aanpak (voorstel) van Maurice dus :

[Afbeelding]
Wat De Hond voorstelt is conceptueel misschien goed, maar in de praktijk niet te doen. Per locatie duidelijke regels op een bord oid zetten lijkt me een beter idee, en verder op straat niet verplichten.
GAIAjohan schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:59:
[...]

Niet per se mensen die er angstiger voor zijn maar ook mensen die meer voorzorg nemen soms, of (zonder angst) zich realiseren dat zij vatbaarder zijn voor de ernstige gevolgen voor het virus. Ik zie het vooral ook oudere mensen dragen.

[ Voor 32% gewijzigd door Sorcerer8472 op 24-07-2020 18:34 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:31:
[...]
Wat De Hond voorstelt is conceptueel misschien goed, maar in de praktijk niet te doen. Per locatie duidelijke regels op een bord oid zetten lijkt me een beter idee, en verder op straat niet verplichten.
Waarom zouden regionale beperkingen niet te doen zijn? Dat ligt puur aan of het te handhaven valt of niet.

Stel dat er in Limburg of Groningen helemaal geen corona meer over is, het aantal besmettingen staat al 4 weken lang op 0 bijvoorbeeld. Waarom zou je daar dan nog steeds de beperking van 1,5 meter moeten aanhouden, of een verplichting tot mondkapjes?

Puur voor die ene persoon die uit Rotterdam komt en misschien besmet kán zijn? Ik kan me heel goed voorstellen dat ze in Groningen of Maastricht niet willen bloeden met strenge maatregelen voor die ene brandhaard aan de andere kant van het land.

Want als je dat doet dan kom je er nooit van af, dan zul je altijd overal strenge restricties moeten houden tot de hele planeet corona-vrij of gevaccineerd is. Lijkt me niet realistisch.

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 24-07-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Stoney3K schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:40:
[...]

Waarom zouden regionale beperkingen niet te doen zijn? Dat ligt puur aan of het te handhaven valt of niet.

Stel dat er in Limburg of Groningen helemaal geen corona meer over is, het aantal besmettingen staat al 4 weken lang op 0 bijvoorbeeld. Waarom zou je daar dan nog steeds de beperking van 1,5 meter moeten aanhouden, of een verplichting tot mondkapjes?

Puur voor die ene persoon die uit Rotterdam komt en misschien besmet kán zijn? Ik kan me heel goed voorstellen dat ze in Groningen of Maastricht niet willen bloeden met strenge maatregelen voor die ene brandhaard aan de andere kant van het land.

Want als je dat doet dan kom je er nooit van af, dan zul je altijd overal strenge restricties moeten houden tot de hele planeet corona-vrij of gevaccineerd is. Lijkt me niet realistisch.
En zodra het weer 1 is wel? Gaat leuk ping pong beleid worden dan..
Want van rotterdam naar maastricht zal het zo reizen gok ik zo.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Stoney3K schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:40:
[...]

Volgens mij blijven we dan knipperlicht-acties doen met soepeler, strenger, soepeler, strenger... Volgende week is het offerfeest, zul je zien dat het in andere regio's weer gaat oplaaien daarna. En doordat het daar soepeler is en mensen laks worden heb je daar ineens weer een brandhaard.

Een modus operandi die we lange tijd kunnen volhouden (en die dus ook op een aantal punten versoepelt zoals buitenshuis) lijkt me echt heel erg wenselijk.

Maar goed, elders in dit topic genoemd was dat 80%(?) van de besmettingen in huiselijke kring was, waar niemand dit draagt. Dus dan heb je hier ook alsnog niets aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Cyberpope schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:43:
[...]

En zodra het weer 1 is wel? Gaat leuk ping pong beleid worden dan..
Want van rotterdam naar maastricht zal het zo reizen gok ik zo.
Dat heb je net zo goed als mensen vanuit het buitenland komen. Dus tenzij je heel erg strenge reisrestricties oplegt, blijf je dat probleem houden. En dan is het nog maar hopen dat mensen vanuit het buitenland zich aan onze regels houden.

En je hoeft voor 1 besmetting niet gelijk een hele regio dicht te gooien, dan blijft het een plaatselijke brandhaard die je kan indammen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:08

St@m

@ Your Service

Als de grachtengordel elkaar aan het besmetten is, hoef ik daar in mijn leven niet zoveel van te merken mag ik hopen.
Kabinet heeft aangegeven regionale maatregelen in te gaan stellen, en terecht.

Zelfde kansloze als dat in Zagreb een aantal haarden zijn en alle Nederlandse vakantiegangers in Istrie nu naar huis 'moeten'. Ik begrijp mensen volledig die aangeven ' ik dacht het niet'.

[ Voor 32% gewijzigd door St@m op 24-07-2020 18:50 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

[...]
Laat men eerst eens kijken hoe die dingen nu gedragen worden en wat het gevolg is voor het effect dat ze zouden moeten hebben.

In het OV zie je talloze mensen die dat ding afdoen om te eten of te drinken dus alle druppels die dat kapje tegen zouden moeten houden kunnen dan vrolijk verspreid worden. En eenmaal uitgestapt gaat het kapje op of onder de kin. Alle bacteriën en bacillen die je in je mondkapje hebt geblazen drapeer je dan op je kin. Gadverdamme, lekker hygiënisch.

Precies om die reden is het in de horeca natuurlijk zinloos. Op en af: het wordt een ranzige bedoening.

[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 24-07-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Laatst online: 14:32
Erapaz schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:07:
[...]

Damn, dacht eigenlijk dat dit soort argumenten alleen in de VS te vinden waren (woon zelf niet meer in Nederland), maar blijkbaar kunnen (sommige) Nederlanders er ook wat van. Is het nou zo moeilijk om een mondkapje te dragen en wat afstand te houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Snowdog schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:52:
[...]

Damn, dacht eigenlijk dat dit soort argumenten alleen in de VS te vinden waren (woon zelf niet meer in Nederland), maar blijkbaar kunnen (sommige) Nederlanders er ook wat van. Is het nou zo moeilijk om een mondkapje te dragen en wat afstand te houden?
Ja.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 30-05 20:29
@Snowdog Omdat de discussie in de VS helemaal nergens meer over gaat en mondkapjes daar inmiddels als de heilige graal lijken te worden gezien, wil niet zeggen dat men er elders niet nuchterder tegenaan kan kijken.

Discussies uit de VS importeren in onze context is zelden nuttig. Het gebeurt door de media invloed echter vaak en makkelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door ijdod op 24-07-2020 18:56 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Noua, het houdt de reputatie van tolerant land iig wel hoog, zelfs voor virussen.
Ik zie 't probleem niet zo, afstand, ja, dat is natuurlijk wat lastiger, maar een mondkapje...
Baat het niet dan schaadt het niet. Wie heeft sowieso bedacht dat dat een inperking van vrijheid zou zijn. Wat is daar nou zo moeilijk aan om dat een tijdje te doen tot de boel onder controle is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:56:
@Snowdog Omdat de discussie in de VS helemaal nergens meer over gaat en mondkapjes daar inmiddels als de heilige graal lijken te worden gezien, wil niet zeggen dat men er elders niet nuchterder tegenaan kan kijken.

Discussies uit de VS importeren in onze context is zelden nuttig. Het gebeurt door de media invloed echter vaak en makkelijk.
En aan de andere kant is "persoonlijke vrijheid" daar natuurlijk ook iets wat als onaantastbaar wordt gezien.

Ik heb zelf ook niet zo zeer bezwaar tegen mondkapjes, behalve het feit dat ze hartstikke onprettig zijn, maar ik ben bang dat het verplichte karakter straks ervoor zorgt dat ze verkeerd worden gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
Snowdog schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:58:
[...]

Noua, het houdt de reputatie van tolerant land iig wel hoog, zelfs voor virussen.
Ik zie 't probleem niet zo, afstand, ja, dat is natuurlijk wat lastiger, maar een mondkapje...
Baat het niet dan schaadt het niet. Wie heeft sowieso bedacht dat dat een inperking van vrijheid zou zijn. Wat is daar nou zo moeilijk aan om dat een tijdje te doen tot de boel onder controle is.
een mondkapje is zeker lastiger voor slechthorenden. Met iemand praten wordt gewoon een vrijwel kansloze opgave.
Laat staan dat je expressies en emoties niet meer goed kunt zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

[...]

Als iets niet baat of schaadt, dan moeten mensen keuzevrijheid hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erapaz
Snowdog schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:52:
[...]

Afstand houden is geen probleem. Mondkapjes is het nut niet van bewezen, zie mijn link naar de NOS pagina. Het is erg jammer dat er hier op tweakers ook van die mensen zitten die vinden dat je precies in de pas moet lopen en niet zelf kritisch mag nadenken.

@Snowdog Hieronder, loop je dan ook met een helm over straat en een condoom om? Er zal maar een SOA je broek in springen, baat het niet dan schaadt het niet. Het gaat hier om het verplichten van mondkapjes, dat ga je toch niet zomaar doen?

[ Voor 16% gewijzigd door Erapaz op 24-07-2020 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
St@m schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:04:
[...]

Als iets niet baat of schaadt, dan moeten mensen keuzevrijheid hebben.
Alleen zolang het niet duidelijk is of iets baat of niet (dat is toch de betekenis dacht ik zo), dan lijkt me dat je dat best als voorzorgsmaatregelen kan nemen. Ik zie niet in waarom eerst bewezen zou moeten worden dat het daadwerkelijk helpt. Tegen die tijd zit je wellicht alweer tegen een nieuwe piek aan te kijken.

Anyway, wellicht dat ik te negatief ben in deze. Ik vind het alleen wel enigszins apart dat er zo'n grote weerstand is tegen een (in mijn ogen zeer) onschuldig iets dat wellicht toch een bijdrage kan leveren tot verbetering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Snowdog schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:09:
[...]

Alleen zolang het niet duidelijk is of iets baat of niet (dat is toch de betekenis dacht ik zo), dan lijkt me dat je dat best als voorzorgsmaatregelen kan nemen. Ik zie niet in waarom eerst bewezen zou moeten worden dat het daadwerkelijk helpt. Tegen die tijd zit je wellicht alweer tegen een nieuwe piek aan te kijken.
Tja, je kan met die argumentatie ook zeggen dat iedereen maar in een grote rubberen opblaasbal van 1,5 meter doorsnee moet gaan lopen om afstand te garanderen. Of met zijn allen verplicht een roze hoed op. Schaadt niet, maar baat waarschijnlijk ook niet. Maar we verplichten het maar "voor het geval dat".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
Het probleem is dat ze niet per se 'niet schaden'. Middels het verkeerd gebruik is het wel degelijk mogelijk virusmateriaal verder te verspreiden dan zonder mondkapje. Dat kapje gaat op af op af. elke keer wordt het aangeraakt. En met dezelfde handen raakt men er voor en er na van alles aan. In beide richtingen kan dat een besmettingsrisico zijn. Hoeveel? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Stoney3K schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:12:
[...]

Tja, je kan met die argumentatie ook zeggen dat iedereen maar in een grote rubberen opblaasbal van 1,5 meter doorsnee moet gaan lopen om afstand te garanderen. Of met zijn allen verplicht een roze hoed op. Schaadt niet, maar baat waarschijnlijk ook niet. Maar we verplichten het maar "voor het geval dat".
Nouja, in andere landen lijkt het geholpen te hebben, dus dat lijkt me reden genoeg om het te proberen. Dat is toch net even wat anders dan wat random rare dingen te bedenken.
ijdod schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:12:
Het probleem is dat ze niet per se niet schaden. Middels het verkeerd gebruik is het wel degelijk mogelijk virusmateriaal verder te verspreiden dan zonder mondkapje. Dat kapje gaat op af op af. elke keer wordt het aangeraakt. En met dezelfde handen raakt men er voor en er na van alles aan. In beide richtingen kan dat een besmettingsrisico zijn. Hoeveel? Geen idee.
Beetje hetzelfde als van hierboven. Als mensen het in andere landen kunnen, waarom zouden Nederlanders dat dan niet kunnen? Zo moeilijk is het toch allemaal niet zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Snowdog schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:14:
[...]

Nouja, in andere landen lijkt het geholpen te hebben, dus dat lijkt me reden genoeg om het te proberen. Dat is toch net even wat anders dan wat random rare dingen te bedenken.

[...]

Beetje hetzelfde als van hierboven. Als mensen het in andere landen kunnen, waarom zouden Nederlanders dat dan niet kunnen? Zo moeilijk is het toch allemaal niet zou je zeggen.
Mensen in andere landen kunnen het ook niet.
Ga jij anders maar even naar IKEA Heerlen, en volg alle Duitsers met hun mondkapje.
Vrijwel allemaal friemelen ze er continu aan.
Of doe even een binnenstad/Outlet Roermond. Exact hetzelfde

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 24-07-2020 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

[...]

[...]

In welke landen heeft het precies geholpen?

Graag even de cijfers en bronnen. Is hier verplicht als je zulke uitspraken doet.

Voor de duidelijkheid, er is hier al maanden niets aan de hand he, zonder mondkapjes.

[ Voor 13% gewijzigd door St@m op 24-07-2020 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@Snowdog Wie zegt dat mensen in andere landen het wel kunnen? Dat is nu juist het punt. Zelfs puur vanuit het virus beschouwd is het niet duidelijk of de voordelen groter zijn dan de nadelen. En dan neem je de overige indirecte factoren nog niet eens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10
[...]

We lachen al jaren om het handje vol Aziatische toeristen die met hun mondkapje op door Amsterdam slenteren. Die gedachtegang ga je niet zomaar ombuigen met 'baat het niet dan schaad het niet'. De fietshelm is in dit land ook nog niet erg populair...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

St@m schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:48:
Als de grachtengordel elkaar aan het besmetten is, hoef ik daar in mijn leven niet zoveel van te merken mag ik hopen.
Kabinet heeft aangegeven regionale maatregelen in te gaan stellen, en terecht.

Zelfde kansloze als dat in Zagreb een aantal haarden zijn en alle Nederlandse vakantiegangers in Istrie nu naar huis 'moeten'. Ik begrijp mensen volledig die aangeven ' ik dacht het niet'.
precies,

Net ten zuiden van Istrie heb je een regio aan de kust (Ličko-senjska) die twee keer zo groot is als Zuid-holland. Daar zijn ooit 27 gevallen van corona geweest, er is 3 actieve gevallen van Corona in de hele provincie en er is ooit 1 corona dode geweest. Wel lekker op Oranje gezet.

De landen om ons heen (Duitsland, Belgie Oostenrijk etc) gaan niet met Nederland mee, die vinden Kroatie allemaal nog redelijk veilig en dus geen extra maatregelen.

+++++
Wat betreft mondkapjes: Ik denbk dat afstand houden veel belangrijker is en vrijwel alle serieuze onderzoeken bevestigen dat ook. Dat wil niet zeggen dat een mondkapje nooit zin kan hebben. In het OV begrijp ik het prima en in winkels etc zou ik er ook niet perse bezwaar tegen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
GAIAjohan schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:16:
[...]

Mensen in andere landen kunnen het ook niet.
Ga jij anders maar even naar IKEA Heerlen, en volg alle Duitsers met hun mondkapje.
Vrijwel allemaal friemelen ze er continu aan.
Of doe even een binnenstad/Outlet Roermond. Exact hetzelfde
St@m schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:16:
[...]

In welke landen heeft het precies geholpen?

Graag even de cijfers en bronnen. Is hier verplicht als je zulke uitspraken doet.
ijdod schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:17:
@Snowdog Wie zegt dat mensen in andere landen het wel kunnen? Dat is nu juist het punt. Zelfs puur vanuit het virus beschouwd is het niet duidelijk of de voordelen groter zijn dan de nadelen. En dan neem je de overige indirecte factoren nog niet eens mee.
Maar even allemaal tegelijk. Misschien zijn onze oosterburen nou ook niet het beste voorbeeld.

Maar goed, in Zuid-Oost Azie lijkt het iig in een aantal landen geholpen te hebben, waaronder in China waar het allemaal is begonnen. Verder staat het natuurlijk niet vast dat mondkapjes daarin inderdaad een rol hebben gespeeld, maar het lijkt me sterk dat het een groot gevaar is als ze het in die landen beter onder controle lijken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jadjong schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:20:
[...]

We lachen al jaren om het handje vol Aziatische toeristen die met hun mondkapje op door Amsterdam slenteren. Die gedachtegang ga je niet zomaar ombuigen met 'baat het niet dan schaad het niet'. De fietshelm is in dit land ook nog niet erg populair...
Hoe lang heeft het geduurd voordat mensen hun autogordel om deden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
Het enige waar de media op uit lijken te zijn is commotie. Mensen laten wennen aan de mondkapjesverplichting, maar ondertussen hopen ze vast op protestgroepen.
Zo blijft er nieuws om te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@jadjong De fietshelm is wellicht niet eens zo'n slecht voorbeeld ter vergelijking. Ook daar zijn meerdere studies over de effecten (zowel functioneel als psychologisch bij fietsers en automobilisten), en is er in Nederland de bijkomstigheid dat we een grotendeels gescheiden infrastructuur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Snowdog De hele samenhang van maatregelen lijken in Azie geholpen te hebben. Of mondkapjes daar een rol in hebben gespeeld kan je daar volgens mij niet uit opmaken.Ik ben het geheel met je eens dat het geen groot risico lijkt te zijn. Dus als iemand ze wil dragen, ga je gang. Maar om daarop een verplichting vast te stellen?

[ Voor 32% gewijzigd door ijdod op 24-07-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
ijdod schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:22:
@jadjong De fietshelm is wellicht niet eens zo'n slecht voorbeeld ter vergelijking. Ook daar zijn meerdere studies over de effecten (zowel functioneel als psychologisch bij fietsers en automobilisten), en is er in Nederland de bijkomstigheid dat we een grotendeels gescheiden infrastructuur hebben.
Klopt. Psychologisch zorgt een helm ervoor dat auto's dichter langs fietsers rijden waardoor er onbewust eigenlijk gevaarlijkere situaties ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Stoney3K schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:22:
[...]

Hoe lang heeft het geduurd voordat mensen hun autogordel om deden?
Als je ook de acceptatie op de achterbank mee telt kom ik op ruim 40 jaar sinds de verplichting tot het dragen er van de gordel. De eerste auto met autogordel werd 60 jaar geleden al verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Net was ik in de winkel. Echt schrikbarend hoeveel gezinnen en mensen zonder karretje daar liepen. Ik word er echt een beetje triest van. Als zelfs dat niet meer lukt hebben mondkapjes helemaal geen zin meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

TrailBlazer schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:43:
Net was ik in de winkel. Echt schrikbarend hoeveel gezinnen en mensen zonder karretje daar liepen. Ik word er echt een beetje triest van. Als zelfs dat niet meer lukt hebben mondkapjes helemaal geen zin meer.
Want een karretje is een soort wondermiddel ofzo? Die dingen zijn alleen verplicht bij sommige winkeliers zodat ze weten hoeve mensen er in de winkel zijn hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

Merkwaardig argument, dat "baat het niet dan schaadt het niet". Te meer daar er strafrechtelijke sancties aan verbonden zijn. Naar mijn mening is het verplichten van een mondkapje een ernstige inbreuk op de persoonlijke vrijheid en beperkt het de onderlinge menselijke communicatie fundamenteel, en het is dan ook een middel dat zo beperkt mogelijk moet worden ingezet. En zeker niet overal en altijd in de openbare ruimte. De overheid moet er altijd voor oppassen om allerlei experimenten op haar burgers los te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
TrailBlazer schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:43:
In de meeste winkels is een karretje niet langer verplicht. Er is dan ook geen enkele reden om een karretje te pakken, tenzij je kratten pils wilt inladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

St@m schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:44:
[...]

Want een karretje is een soort wondermiddel ofzo? Die dingen zijn alleen verplicht bij sommige winkeliers zodat ze weten hoeve mensen er in de winkel zijn hoor.
Dat zeg ik niet maar het is in deze winkel nog steeds een regel. Er zijn geen mandjes en bij de ingang staat groot kom alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
TrailBlazer schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:59:
[...]

Dat zeg ik niet maar het is in deze winkel nog steeds een regel. Er zijn geen mandjes en bij de ingang staat groot kom alleen.
Dan zou ik zeker de bedrijfsleider daarop aanspreken. Er zijn immers nog steeds beperkingen in het aantal mensen dat tegelijk boodschappen mag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Plastic op straat en in de sloot gooien mag ook niet, moet je kijken hoeveel mensen dag doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
jadjong schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:20:
[...]

Als ik mijn helm niet op doe levert dat een ander geen potentiële hersenschade op als die gaat fietsen. Dat is wel een verschil.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 07:58:
In Nederland is er een duidelijke stijging te zien, reproductiecijfer 1.29 met fors aantal nieuwe gevallen, maar de NL overheid doet vooralsnog niets. Terwijl er geen enkele aanwijzing is dat het aantal vanzelf weer zal afnemen.

Straks is het te laat om lichte nieuwe maatregelen in te voeren en moeten er weer heftige maatregelen bij met veel weerstand van de bevolking.

Verschillende experts dringen aan toch echt wat te doen, en vooral duidelijker te communiceren:
https://nos.nl/nieuwsuur/...n-nieuwe-maatregelen.html
Ja dat zijn nog eens experts. Er is nu een paar dagen meer data, vind je dat die brief klopt en zet de stijging in het coronadashboard door precies zoals aan het begin van de eerste golf?

Zouden die experts voldoende buiten komen? Buiten een flink rondje lopen schijnt wel goed te zijn voor je hersenen en je immuunsysteem. Wat was er nog meer buiten?
Recordkoude 9 juli: Nog niet eerder was het zó koud
Heeft vast niets teweeg gebracht.

Rond 16 juli lopen besmettingen in zowel België als Nederland spontaan op. Vast toeval dat het in beide landen tegelijkertijd gebeurd. Vast geen 1,5 meter afstand gehouden! En in de kroeg in Hillegom, laten we daar vooral niet kijken naar de situatie binnen vs buiten op het terras..

En in zo'n brief, daar staat gelukkig nooit het verboden woord medicijnonderzoek in. En zo'n man is gezondheidseconoom, maar gelukkig kijken we ook niet naar de definitie van gezondheid, denken we goed aan 'sunk cost' (offers!) en doen we geen kosten-baten analyse van het gehele beleid. Laten we dus vooral niet kijken naar de levensjaren die door maatregelen worden verpest.
Ik zie hier weerstand tegen mondkapjes, maar inmiddels is Nederland ongeveer het enige land ter wereld dat die weerstand blijft houden.
Zeker, zie het kaartje op nu.nl. Laten we wel vooral grijs gebruiken ipv groen, dan valt het lekker weg en negeren hoe lastig blauw vs rood is. En laten we vooral ook de wereld niet groter maken dan de VS en wat Europese/Aziatische landen.
Zelf zou ik meer heil zien in een algemene mondkapjesplicht binnen, inclusief ook bijvoorbeeld in de supermarkt.
Is binnen ook thuis/bij vrienden/kennissen? Lijkt me toch wel he, we kunnen nu al beginnen.

Laten we die experts maar vertrouwen, tijd voor maatregelen, ik denk zelfs meer. Ik zeg met 17 COVID-patiënten op IC dat het hoog tijd wordt voor een grootse lockdown op vrijwillige basis. Dat moet dan minstens 6 maanden om het naar 0 te krijgen. Gewoon een paar eenvoudige maatregelen, zoals alleen binnen blijven en hopen dat het eten bezorgd wordt, en dat 6 maanden lang, hoe moeilijk kan het zijn om je daar aan te houden?

Voordat de overheid er mee komt is het waarschijnlijk te laat, dus begin nu zelf op vrijwillige basis, voor het te laat is! :+

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
@pedorus wat doe je? Random links in een rant plakken in de hoop dat we begrijpen wat je bedoelt? Zit nul logica in je verhaal en het klinkt alsof je alles maar onzin vindt, maar doet je best precies dat niet te zeggen. Wat je is je punt met 16 juli? Dat de zomervakantie in beide landen onderweg waren? Is toch geen geheim?

Logica is dat je weet dat doordat we van zo'n 1700 besmette mensen in korte tijd naar zo'n 6400 zijn gegaan een situatie hebben waarbij er meer mensen besmet raken dan weer beter worden. Als die groei niet afvlakt is het een kwestie van een aantal weken voor de ziekenhuizen weer vol lopen, IC's weer drukker worden en we weer harder moeten ingrijpen. Met de bestaande maatregelen naleven komen we er ook wel, dus waarom dat niet gewoon communiceren en dat met elkaar doen. Niets extra's, gewoon wat we al zouden doen.

En je verhaal over verloren levensjaren door lockdown: neem je ook de verloren levensjaren mee dan van mensen die neit dood gaan van corona? Velen herstellen, maar enorm veel mensen herstellen nog steeds niet en zijn mogelijk blijven invalide door longbeschadigingen. Maakt je punt niet onwaar, maar ook niet per se steekhoudend als je dan niet alle impact mee neemt.

In tegenstelling tot de eerste golf komen de covid-19 besmettingen nu wel dichterbij voor ons: vooral vakantiegangers komen besmet terug uit diverse vakantielanden. Omdat ze zich al niet lekker voelden toch maar eerst naar huis met het vliegtuig voor ze zich lieten testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraanwater
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 21:38
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:02:
@pedorus
En je verhaal over verloren levensjaren door lockdown: neem je ook de verloren levensjaren mee dan van mensen die neit dood gaan van corona? Velen herstellen, maar enorm veel mensen herstellen nog steeds niet en zijn mogelijk blijven invalide door longbeschadigingen. Maakt je punt niet onwaar, maar ook niet per se steekhoudend als je dan niet alle impact mee neemt.
Ik denk dat die dit soort berichten bedoelt: https://www.metronieuws.n...doden-dan-het-virus-zelf/

En dan hebben we het nog niet over de verloren levensjaren van uitgestelde behandeling voor bijv kanker en of andere ziektes wereldwijd.
@pedorus
In tegenstelling tot de eerste golf komen de covid-19 besmettingen nu wel dichterbij voor ons: vooral vakantiegangers komen besmet terug uit diverse vakantielanden. Omdat ze zich al niet lekker voelden toch maar eerst naar huis met het vliegtuig voor ze zich lieten testen.
En besmettingen wilt nog niet gelijk zeggen dat de ziekenhuizen vol lopen. Vandaag stond er nog een bericht dat er onder de 100 mensen in het ziekenhuis lagen inclusief IC's en dat de ziekenhuis opnames nog steeds afnemen ondanks alle versoepelingen die we de afgelopen maanden hebben gehad (en dat zonder mondkapjes). Ik zie zelfs in mijn omgeving dat mensen zich er al weken niet meer aan houden en toch blijven de ziekenhuizen en besmettingen (afgelopen 2 weken 0) dalen.

[ Voor 35% gewijzigd door Kraanwater op 24-07-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Kraanwater schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:09:
[...]

Ik denk dat die dit soort berichten bedoelt: https://www.metronieuws.n...doden-dan-het-virus-zelf/

En dan hebben we het nog niet over de verloren levensjaren van uitgestelde behandeling voor bijv kanker en of andere ziektes wereldwijd.

[...]

En besmettingen wilt nog niet gelijk zeggen dat de ziekenhuizen vol lopen. Vandaag stond er nog een bericht dat er onder de 100 mensen in het ziekenhuis lagen inclusief IC's en dat de ziekenhuis opnames nog steeds afnemen ondanks alle versoepelingen die we de afgelopen maanden hebben gehad (en dat zonder mondkapjes). Ik zie zelfs in mijn omgeving dat mensen zich er al weken niet meer aan houden en toch blijven de ziekenhuizen en besmettingen (afgelopen 2 weken 0) dalen.
Ja precies, daarom wil je toch een tweede golf voorkomen. Of er nu een lockdown is of de ziekenhuizen liggen vol covid-19 patienten - dat kost mensen met andere aandoeningen het leven.

Edit:

Niemand raakte besmet want bijna niemand had het. Hoe vaak moet het concept van exponentiele groei in besmettingen nog uitleggen. Je gaat niet van 1 naar 2000 besmettingen. Je moet besmette mensen tegen komen. Die kans was klein en nu minder klein en binnenkort aanwezig en niet lang erna.. groot.

Dus waar in die ontwikkeling grijp je in? Niet? Vroeg? Ik sprak mijn team in Vietnam vandaag en daar hebben ze nog steeds geen corona probleem en draait het leven al maanden gewoon door. Hebben ze best aardig voor mekaar zou je zeggen.

[ Voor 19% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-07-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:32:
[...]

Als ik mijn helm niet op doe levert dat een ander geen potentiële hersenschade op als die gaat fietsen. Dat is wel een verschil.
Het was een voorbeeld van afkeer tegen veranderingen, had ook zwarte piet of roken in de auto met kinderen als passagier kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
jadjong schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:24:
[...]

Het was een voorbeeld van afkeer tegen veranderingen, had ook zwarte piet of roken in de auto met kinderen als passagier kunnen zijn.
Ah ok, snap ik ‘m. Inderdaad ingewikkeld, al kom die lockdown ook. Wellicht ook een kwestie van communicatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraanwater
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 21:38
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:18:
[...]

Ja precies, daarom wil je toch een tweede golf voorkomen. Of er nu een lockdown is of de ziekenhuizen liggen vol covid-19 patienten - dat kost mensen met andere aandoeningen het leven.
Hoe gaan we een lockdown weer betalen en wat zijn de bewijzen dat de lockdown heeft gewerkt?

Zoals de Jaap van Dissel uit Zweden zegt is de dodelijkheid ongeveer vergelijkbaar als de griep : YouTube: Swedish Covid-19 chief Anders Tegnell: judge me in a year

In hoe verre wil je dan weer een Lockdown invoeren of het dagelijkse leven ontregelen? Op een gegeven moment moet je ook de economische kan meenemen in je afweging want dit zorgt ook voor gezondheid (denk aan mensen die hun baan verliezen of bedrijf en alle ellende wat dat teweeg brengt). Het is een lastige keuze maar we moeten er ook van bewust worden dat het leven nu eenmaal risico's met zich meebrengt en de dood er bijhoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
Logica is dat je weet dat doordat we van zo'n 1700 besmette mensen in korte tijd naar zo'n 6400 zijn gegaan een situatie hebben waarbij er meer mensen besmet raken dan weer beter worden. Als die groei niet afvlakt is het een kwestie van een aantal weken voor de ziekenhuizen weer vol lopen, IC's weer drukker worden en we weer harder moeten ingrijpen. Met de bestaande maatregelen naleven komen we er ook wel, dus waarom dat niet gewoon communiceren en dat met elkaar doen. Niets extra's, gewoon wat we al zouden doen.
De vraag is hoeveel besmettingen je nodig hebt om weer op het punt van 11 maart te beginnen. Als dat toen 10k besmettingen waren zitten we nu langzaam op het randje van de afgrond :P maar als er in maart al ruim een miljoen mensen besmet rondliepen is er nu nog geen reden tot paniek. Wel reden tot bijsturen. Helaas weet niemand de precieze stand van zaken in maart dus is dit eigenlijk het eerste gecontroleerde begin van de uitbraak. Netjes monitoren, af en toe tikje tegen het stuur, en zien waar het schip strand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Ach, op zich is het heel simpel. Iedereen die denkt dat het nu anders is dan begin maart gaat nog wel een deksel op zijn neus krijgen. Er is nl. sinds die tijd totaal niets verandert. We weten net iets meer van het virus, maar een behandeling/vaccin is er nog niet. Als nu de R dus een tijdje boven de 1 blijft gaan we gewoon richting een 2e piek.
Kraanwater schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:28:
[...]
Hoe gaan we een lockdown weer betalen en wat zijn de bewijzen dat de lockdown heeft gewerkt?

Zoals de Jaap van Dissel uit Zweden zegt is de dodelijkheid ongeveer vergelijkbaar als de griep : YouTube: Swedish Covid-19 chief Anders Tegnell: judge me in a year
Dit geldt mits de zorg het aankan, en bij de eerste piek hebben we al aangetoond dat het kantje boord was met een lockdown in place. Beperk je het virus dus niet meer dan we nu doen (b.v. door ons eens wat meer aan de regels te gaan houden), ga je gewoon de 2e piek in. En je ziet nu al dat er veel mensen iets aan overhouden, kun je je voorstellen wat er gebeurt als die mensen geen zorg zouden krijgen.
nu al
Ik blijf het echt vreemd vinden dat deze dodelijkheid er iedere keer bij gehaald wordt terwijl het al sinds het begin duidelijk is dat het helemaal niet om de dodelijkheid van het virus zelf gaat.
In hoe verre wil je dan weer een Lockdown invoeren of het dagelijkse leven ontregelen? Op een gegeven moment moet je ook de economische kan meenemen in je afweging want dit zorgt ook voor gezondheid (denk aan mensen die hun baan verliezen of bedrijf en alle ellende wat dat teweeg brengt). Het is een lastige keuze maar we moeten er ook van bewust worden dat het leven nu eenmaal risico's met zich meebrengt en de dood er bijhoort.
We gaan echt in cirkeltjes in dit draadje, deze onzinnige discussie hebben we al tig keer gehad. Het gaat dus niet om de dodelijkheid van het virus zelf. Het gaat er om dat er veel mensen langdurige zorg nodig hebben om te overleven. Die zorg wil je kunnen leveren en dus moet je het virus binnen de perken houden. Doe je dat niet krijg je veel extra doden (die dus voorkomen hadden kunnen worden). Daarnaast gaat je reguliere zorg wederom op zijn gat (en dan veel langduriger) waardoor je nog veel meer doden krijgt.

Laten we de discussie dus AUB eens over de echte zaken hebben en er niet iedere keer de dodelijkheid van het virus bijhalen wat helemaal niet de voornaamsre reden van het indammen van het virus is.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:05
GAIAjohan schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:22:
Het enige waar de media op uit lijken te zijn is commotie. Mensen laten wennen aan de mondkapjesverplichting, maar ondertussen hopen ze vast op protestgroepen.
Zo blijft er nieuws om te schrijven.
Nou inderdaad. De geesten worden rijp gemaakt voor de invoering van een mondkapjesplicht. Bijzonder kansloos als je ziet hoe de eerste golf zonder is bedwongen.

Er wordt nu ook veel meer getest, dus dat er meer gevallen zijn is ook niet zo raar. De casus in Hillegom komt wel overeen met wat ik meer gehoord heb, na 1-2 hops lijkt de besmettingsgraad af te nemen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:18:
Ach, op zich is het heel simpel. Iedereen die denkt dat het nu anders is dan begin maart gaat nog wel een deksel op zijn neus krijgen. Er is nl. sinds die tijd totaal niets verandert. We weten net iets meer van het virus, maar een behandeling/vaccin is er nog niet. Als nu de R dus een tijdje boven de 1 blijft gaan we gewoon richting een 2e piek.
Er is van alles veranderd sinds half maart. Ten eerste is de behandeling wel degelijk sterk verbeterd, bv. medicatie toedienen om trombose bij coronapatiënten te voorkomen. Dat heeft al vele doden gescheeld. Ten tweede zijn grote evenementen (denk aan dancefestivals) verboden, een effectieve maatregel. Ten derde is het zomer, mensen hebben meer weerstand. Ten vierde werkt een groot deel van de bevolking thuis. Alles bij elkaar een enorm verschil, dus op je nogal provocerend verwoorde stelling lijkt me wel het een en ander af te dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-06 19:23
Indoubt schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:21:
[...]

precies,

Net ten zuiden van Istrie heb je een regio aan de kust (Ličko-senjska) die twee keer zo groot is als Zuid-holland. Daar zijn ooit 27 gevallen van corona geweest, er is 3 actieve gevallen van Corona in de hele provincie en er is ooit 1 corona dode geweest. Wel lekker op Oranje gezet.
Waarom levert Kroatië dan geen rapportages aan met meer detail? Dat schijnt in ieder geval een rol te spelen bij de keuze voor het hele land.
https://nos.nl/artikel/23...reeg-en-kroatie-niet.html
Onderstaande URL met cijfers van het ECDC schijnt ook een rol te spelen maar wil niet echt lekker op m'n tablet en kan ik nu niet fatsoenlijk bekijken.
https://qap.ecdc.europa.e...VID-19/COVID-19.html#tab1

@Señor Sjon
Neemt de besmettelijkheid af na een paar hops of kan men er nu nog dusdanig bovenop zitten dat mensen tijdig gewaarschuwd kunnen worden en dus in quaraintaine kunnen gaan? De Hoofdstraat in Hillegom was de afgelopen dagen in ieder geval uitgestorven volgens familie die in Hillegom woont en ik hoor verhalen van mensen die uit voorzorg in Lisse of Nieuw Vennep boodschappen gaan doen.
Afspraken bij/met ondernemers worden afgezegd, sommige horeca doet alleen het terras open enz. De schrik zit er goed in en men gaat tot op zekere hoogte in een vrijwillige lokale quarantaine. In deze omstandigheden met minder contact is verspreiding lastiger.
Gisteren waren er 31 besmettingen onder bezoekers van de kroeg en 8 secundaire besmettingen.

[ Voor 29% gewijzigd door ninjazx9r98 op 24-07-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
Hoe kijken jullie tegen regionale of lokale lockdowns aan?

Een landelijke lockdown zie ik er niet snel van komen. Er zijn grote delen van Nederland, waar soms al maanden nauwelijks tot geen besmettingen geconstateerd zijn. Een lockdown van zo'n gebied is nauwelijks te begrijpen door of uit te leggen aan die lokale bevolking.

Maar als ik dan bijvoorbeeld de beelden van Amsterdam kijk, en hoe druk het daar op sommige plekken kan zijn, dan kan ik een eventuele lokale lockdown wel begrijpen. Maar gooi je dan heel Amsterdam in de lockdown, of alleen de brandhaarden en de omgeving? Of misschien alleen een flat?

Of ga je nog lokaler en forceer je de (verdacht) besmette persoon een week of 10 dagen in quarantaine? Een quarantaine die niet zo vrijwillig is?

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
prijk schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:25:
[...]

Er is van alles veranderd sinds half maart. Ten eerste is de behandeling wel degelijk sterk verbeterd, bv. medicatie toedienen om trombose bij coronapatiënten te voorkomen. Dat heeft al vele doden gescheeld.
Maar zorgt er alsnog niet voor dat mensen niet naar het IC moeten of eerder van het IC af zijn. En dat is nu net waar het om gaat. Het enige wat dit zegt is dat er dus meer mensen gered kunnen worden als ze naar het IC kunnen. Maar dan moet er dus wel ruimte zijn, precies waarom we de eerste lockdown hadden.
Ten tweede zijn grote evenementen (denk aan dancefestivals) verboden, een effectieve maatregel.
De R zit weer ruim boven 1. Leuk dus dat evenementen zijn afgelast, maar als je kijkt naar hoe het nu gaat is dat dus duidelijk niet voldoende.
Ten derde is het zomer, mensen hebben meer weerstand.
Totaal niet bewezen, en wederom als iedereen zoveel meer weerstand heeft, hoe verklaar je dan de huidige toename aan besmettingen? Schijnbaar hebben mensen dus toch niet zo heel veel meer weerstand.
Ten vierde werkt een groot deel van de bevolking thuis. Alles bij elkaar een enorm verschil, dus op je nogal provocerend verwoorde stelling lijkt me wel het een en ander af te dingen.
Veel mensen werken alweer op het werk of zijn bezig om dat op te schalen. En wederom, met deze maatregelen in plaats zie je alsnog de besmettingen toenemen. De huidige maatregelen en ik schat vooral de manier hoe ze nageleefd worden voldoen dus duidelijk niet. Combineer dat met een exponentiele groei die inherent is aan hoe virussen zich verpreiden en er zal dus zeker iets moeten gebeuren om niet weer hetzelfde te laten gebeuren als in maart.

En provocerend? Eerder realistisch. Er is feitelijk zeer weinig verandert sinds maart. We hebben wat dingen geleerd en we zijn dichter bij een oplossing, maar dingen die op dit moment impact zouden hebben voor onze ICs zijn er helaas nog niet. De behandelingen zijn nog steeds nodig en de verbeteringen zorgen er weliswaar voor dat mensen beter behandeld kunnen worden, maar de tijd op het IC is niet korter geworden. Het enige wat er verandert is, is dat er meer mensen op het IC overleven. Maar dat verandert niets aan het grootste probleem: overbelasting van de ICs. En dat is net waarvoor de lockdown en alle andere maatregelen bedoeld is.

@Arthas Dat is precies hoe ze het in b.v. China onder controle houden. Zodra er daar besmettingen worden gevonden wordt iedereen in zijn/haar omgeving getest en wordt de betreffende wijk/stadsdeel of zelfs dorp in lockdown gezet. Hiermee kun je het virus gelijk uitdoven op de plek waar het de kop opsteekt. Nu verwacht ik niet dat dat in Nederland zo streng zal gebeuren, maar lokale lockdowns zullen wel nodig zijn willen we grote problemen weer voorkomen.

[ Voor 28% gewijzigd door redwing op 24-07-2020 23:06 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:52:
De R zit weer ruim boven 1. Leuk dus dat evenementen zijn afgelast, maar als je kijkt naar hoe het nu gaat is dat dus duidelijk niet voldoende.
Je weet dat de R boven de 1 zit doordat het RIVM sinds een maand de R bepaalt op basis van aantal positief geteste mensen ipv gebaseerd op aantal ziekenhuis opnames daarvoor?
Daardoor zegt de R niet alles. Het belangrijkste is dat de zorg niet overbelast wordt.
Omdat wij nog lang niet op het grensniveau van 40 zh-opnames per dag zijn, is er nog vrij weinig aan de hand. Ja, de boel in de gaten houden is goed, maar panieken is nergens voor nodig.
Van ontwikkeling klachten tot ziekenhuis is ca 16 dagen, regeneratietijd is gemiddeld vier dagen. Als we uitgaan van 200 besmettingen per dag, kan dit keer 13 voordat we de grenswaarde van zh-opnames aantikken (ca 1,5% beland in ziekenhuis, en dat was op basis van cijfers toen nog vooral ouderen besmet raakten, en niet jongeren zoals nu).
Bij een R van 1.5 (zitten nu op 1,29) zou je na circa 6 of 7 cycli van 4 dagen op de grenswaarde van zh opnames kunnen komen, dus over 24 dagen.
Dit is bijna slechtste scenario, omdat waarschijnlijk percentage zh-opnames tov getestten lager ligt doordat er meer jongeren besmet raken, de R nog geen 1.5 is en de regeneratie tijd ook 5 dagen kan zijn.
Kortom, als wij over week nogmaals bekijken hoe de stand dan is, is dat ruim op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
[...]

Maar zorgt er alsnog niet voor dat mensen niet naar het IC moeten of eerder van het IC af zijn. En dat is nu net waar het om gaat. Het enige wat dit zegt is dat er dus meer mensen gered kunnen worden als ze naar het IC kunnen. Maar dan moet er dus wel ruimte zijn, precies waarom we de eerste lockdown hadden.

[...]
Hoe bedoel je? Er zijn de afgelopen week 19 coronapatiënten in het ziekenhuis opgenomen of opgenomen geweest. Vergelijk dat eens met maart en april! Eerst maar eens kijken hoe dit cijfer zich ontwikkelt.
Totaal niet bewezen, en wederom als iedereen zoveel meer weerstand heeft, hoe verklaar je dan de huidige toename aan besmettingen? Schijnbaar hebben mensen dus toch niet zo heel veel meer weerstand.
Dat mensen 's zomers meer weerstand hebben, is een feit van algemene bekendheid. Het griepseizoen is niet voor niets 's winters. Wie meer weerstand heeft, kan natuurlijk best besmet raken, maar wordt minder ernstig ziek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
prijk schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:33:
[...]

Dat mensen 's zomers meer weerstand hebben, is een feit van algemene bekendheid. Het griepseizoen is niet voor niets 's winters. Wie meer weerstand heeft, kan natuurlijk best besmet raken, maar wordt minder ernstig ziek.
Je kan/mag het algemene bekendheid noemen maar een feit is het absoluut niet. Eerder een broodje aap of een hardnekkig misverstand.
In de winter kan griep zich makkelijker verspreiden vanwege de droge en koude lucht.
Bronnen zat, een willekeurige:
https://www.gezondheidsne...word-je-ziek-in-de-winter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
16 juli, 7 dagen na 9 juli toen het 'record' koud weer was. Kijk, je zou kunnen denken dat daar een relatie in zit, maar daar hebben we geen theorie voor, dus laten we dat gewoon niet doen he. Dus wat we zeggen is dat de 1,5 meter fout ging, en nu het niet door stijgt zullen mensen toevallig zich weer beter aan de 1,5 meter houden. Vind je dat logisch? Misschien moet je over een paar jaar nog eens rustig terugkijken naar die post, en zijn de relaties wat duidelijker.
Met de bestaande maatregelen naleven komen we er ook wel, dus waarom dat niet gewoon communiceren en dat met elkaar doen. Niets extra's, gewoon wat we al zouden doen.
Nu ja, deze experts pleiten voor meer maatregelen. In het bejaardentehuis zijn veel mensen al weer doodsbang, vanwege corona denk jij vast. Maar ze zijn bang omdat ze straks misschien weer in 'de gevangenis' belanden, bang voor maatregelen dus.

Maatregelen komen niet door een virus maar door mensen en ze zijn net als een religie overal ter wereld tamelijk anders en bepaald door regio-invloeden. In sommige gebieden, zoals onze buurlanden zie je verspreiding van mondkapjes, in andere regio's zie je verspreiding van hydroxychloroquine, en ga zo maar door.
En je verhaal over verloren levensjaren door lockdown: neem je ook de verloren levensjaren mee dan van mensen die neit dood gaan van corona?
Natuurlijk, ik zou zelf gokken dat je toch wel 50.000 goede levensjaren kan besparen inderdaad, die doden kun je ook makkelijk tellen. De maatregelen die we met goede bedoelingen nemen zijn veel lastiger en daarvan gok ik dat ze zo'n 500.000 goede levensjaren kosten. En dat betreft totaal andere groepen, de ongelijkheid zal ook nog eens sterk toenemen. Er zijn straks enorme kansen verwacht ik voor mensen die wel geld hebben ten opzichte van mensen die failliet/werkloos zijn geworden.

Die topsporter die nu een jaar mist krijgt dat jaar nooit meer terug, en al helemaal niet als er zelfmoord gepleegd wordt. Die kankerpatiënt die vroeg overlijdt al helemaal niet. Die mensen die failliet en werkloos worden, of gek worden omdat de kroeg dicht is, hebben sterk de nijging om eerder dood te gaan of minder kwalitatief te leven. Gezondheid bevat niet voor niets ook een geestelijke en sociale component. Die universitaire student die krijgt dat jaar van zijn leven nooit meer terug en wordt misschien wel doodongelukkig. Die mensen in de derde wereld die daadwerkelijk sterven aan honger, die zijn al helemaal statistiek geworden. Onder de 65 is de oversterfte in Nederland 216 mensen geweest, minder dan bij griep, en het scenario dat je door corona tekort beroepsbevolking krijgt vanwege ziekte heeft zich nergens afgespeeld. Dus dit virus is echt vooral een 65+ probleem terwijl alle groepen en vooral jongeren de klappen krijgen van maatregelen.

En dan zou je kunnen zeggen dat de oversterfte nog zo laag is door de maatregelen, maar dat is dus totaal niet te bewijzen. Dat is gebaseerd op modellen waarvan de experts nu de eerstkomende 3 dagen niet eens goed weten te voorspellen, laat staan enkele maanden. Je kunt ook inschatten dat je nu al minstens de helft gehad hebt, niemand kan het bewijzen. Eerdere inschattingen over IC bedden waren astronomisch verkeerd.. Nergens in de VS is zo'n tekort geweest dat mensen nergens een IC bed konden krijgen.

Normaal werk je ook met scenario's en business cases. Stel je doet voor 10 miljoen onderzoek naar broomhexine en het werkt zoals eerder onderzoek aantoont, met 80% minder IC-capaciteit nodig en ook meer mensen die de IC overleven. Dan wordt 6.000 IC patiënten opeens 1.200 en heb je plekken genoeg. Grootste deel van de crisis opgelost, tientallen miljarden bespaard. Daarnaast zijn mensen die op de IC belanden effectief half dood, het is de vraag of je jaren na een IC-behandeling als kwalitatief moet tellen.

Wanneer was de vorige pandemie? 2009? Zat de WHO toen wel goed, of hebben we vaccins voor niets gekocht? Dus we leren van 11 jaar geleden niet, het weer van deze maand zien we niet, we kunnen 3 dagen vooruit niet voorspellen, maar toch zouden we wel de juiste maatregelen nemen?
Velen herstellen, maar enorm veel mensen herstellen nog steeds niet en zijn mogelijk blijven invalide door longbeschadigingen.
Ja, er is een goed filmpje van Erasmus MC over wat je dan moet doen, 2.707 weergaven op 17 miljoen mensen, lijkt me een indicatie over hoe vaak het nu echt voorkomt. Het lijkt me iets waar je onderzoek naar wil doen, maar daar is kennelijk ook geen geld voor.. We willen namelijk opvallend graag investeren in dure maatregelen en vaccins, en niet in (onderzoek naar) medicijnen/preventie/revalidatie.

In het komende 'level' verwacht ik mondkapjes aan te treffen. Wat zegt de Zweedse Jaap van Dissel daarover? (Overigens is ook de Nederlandse anti-mondkapjes volgens mij) Vertaald: Het bewijs is zwak en er is verrassend genoeg geen nieuw bewijs. We denken dat maskers ook meer besmettingen kunnen veroorzaken als zieken toch op pad gaan of dichterbij komen. Er is ook geen reden voor bij lage aantallen.

Onderzoek bij griep wees trouwens ook uit dat je ernstiger ziek werd bij het dragen van een mondkapje. Ik zie mensen trouwens mondkapjes in andere landen zo om de 3 weken vervangen ipv om de 4 uur, de praktijk is dus ook erg anders dan de theorie.. Maar volg je de Nederlandse media dan denk je eerder dit:
Baat het niet dan schaadt het niet.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:37:
[...]

Waarom levert Kroatië dan geen rapportages aan met meer detail? Dat schijnt in ieder geval een rol te spelen bij de keuze voor het hele land.
https://nos.nl/artikel/23...reeg-en-kroatie-niet.html
Onderstaande URL met cijfers van het ECDC schijnt ook een rol te spelen maar wil niet echt lekker op m'n tablet en kan ik nu niet fatsoenlijk bekijken.
https://qap.ecdc.europa.e...VID-19/COVID-19.html#tab1

@Señor Sjon
knip
Waarom Kroatie de cijfers niet aanlevert is mij een groot vraagteken. Ik kan ze namelijk gewoon vinden op de officiele website van Kroatie.

Blijkbaar net als alle andere landen in Europa, Geen enkel ander land heeft Kroatie op oranje gezet behalve Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@pedorus
Fraai stukje bij Nijenrode maar bij het lezen van onderstaande vraag ik me wel af hoe serieus je dit nu moet nemen.
Week 1 is uitgesloten omdat het soms een gebroken week is en daardoor de cijfers vervuilt.
Je gaat corrigeren omdat je geen vervuilde cijfers wil maar waar is dan de correctie voor de "lockdown" die we hier hadden en deels nog hebben? Hoe vervuild zijn de cijfers door alle maatregelen niet mee te nemen of is dat geen vervuiling maar komt het beter uit voor het verhaal om daar vooral niets mee te doen?
Dat de cijfers voor griep, kinkhoest, legionella, salmonella en hepatitis lager zijn dan andere jaren zal vast ook een andere reden hebben dan de maatregelen die genomen zijn voor corona.

Voor wat betreft de recordkoude op 9 juli, die was voor vijf weerstations in het noorden van het land.
https://www.weerplaza.nl/...as-het-z%C3%B3-koud/6338/
Voor 5 weerstations in het noorden van het land werd het dan ook een recordkoude dag.

Nog niet eerder sinds de start van de metingen bleef het kouder vandaag in Leeuwarden, Nieuw-Beerta en rondom de Waddenzee bij de stations Lauwersoog, Hoorn en Vlieland. De gemeten maximumtemperatuur kon onder de bewolking en regen maar moeizaam oplopen. In combinatie met de koele noordoostenwind leverde dit de recordlage maximumtemperaturen op.

Het koudst bleef het met 13,7 graden op Vlieland. Daar stond het oude record sinds 2000 op 16,2
Hoe zit het met uitbraken en oplopende cijfers rondom deze vijf stations?
De kroeg in Hillegom zit volgens het kaartje op weerplaza in een gebied met temperaturen net boven de 17 graden. Ben ook van mening dat je de cijfers niet zo kunt gebruiken als jij dat doet. Ja, het was koud of eigenlijk kouder in vergelijking met voorgaande jaren maar de conclusie dat dat meteen van invloed is op de verspreiding van corona lijkt me nogal kort door de bocht.

Voor griep, wat dit uiteraard niet is, is er wel wat bekend over kou en uitbraken. Meerdere dagen onder nul en een lage absolute vochtigheid is wat nodig is om een en ander op gang te brengen.
https://www.nemokennislin...krijgen-van-frisse-lucht/

In een ander bericht zag ik je ook wat zeggen over kijken naar de omstandigheden binnen vs buiten vanwege het terras bij de kroeg in Hillegom. Daar heeft de eigenaar echter al een en ander over gezegd. Na 23:00 gaat het terras dicht vanwege het geluid en alle besmettingen hebben binnen plaats gevonden volgens hem. Of hij dit weet of denkt te weten omdat hij precies weet wie er besmet zijn en dat langs een gastenlijst kan leggen of een goed geheugen heeft wie er binnen waren is me niet bekend. Ook wordt daar 11 juli aangewezen als de avond waar het allemaal mis ging, twee dagen na het kouderecord in het 'verre noorden' van Nederland.
In Brazilië waar het ook best hard gaat is het overigens rond de 25 graden, misschien ook een kouderecord vergeleken met andere jaren?

[ Voor 61% gewijzigd door ninjazx9r98 op 25-07-2020 09:16 . Reden: Extra stuk tekst. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
[...]
enig idee waarom dan nu in de VS elke dag tienduizenden nieuwe besmettingen bij komen en alleen maar verder toeneemt?
In Staten waar het strak blauw en 30Gr+ is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MikeyMan schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:22:
[...]

Ehm... De kerken zijn weer open? :?
In Belgie zitten de stijgingen vooral in feestjes (bruiloften en dergelijke). De kerken doen ook redelijk goed hun best (handen ontsmetten bij binnenkomst, iedereen uit elkaar, met mondkapjes, de hostie op een schoteltje geserveerd).

Maar het reproductiegetal zit weer bijna op 2, dus er zal wel snel geschakeld moeten worden om niet weer met een week op 100 doden per dag te zitten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:53

Onbekend

...

Geert1976 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 03:47:
[...]

enig idee waarom dan nu in de VS elke dag tienduizenden nieuwe besmettingen bij komen en alleen maar verder toeneemt?
Niet overal is het strak blauwe lucht daar. En de meeste besmettingen zijn daar nog steeds in de steden waar de mensen vlak bij elkaar lopen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Cum hoc ergo propter hoc.
Dat er minder mensen ziek zijn of respiratoire klachten hebben betekent niet dat er ook meer weerstand is. Whatever that may be.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 25-07-2020 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

De temperatuur heeft wel invloed, maar het is niet dat je dan alles kan doen. Bij mooi weer heb je ook meer feestjes, bbq's en dergelijke. In de winter zit iedereen in zijn eigen huisje bij de verwarming.

Het is net als met vet, bij hogere temperaturen is dat minder sterk (het wordt zacht) en dan was je het makkelijker van je handen. Maar het gaat niet opeens vanzelf weg.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Feike Sijbesma, de speciaal coronagezant van het kabinet, maakt zich zorgen over een mogelijke tweede coronagolf. In NRC zegt de oud-topman van DSM dat hij wil dat het kabinet ingrijpt om een nieuwe lockdown te voorkomen. "We houden bijna geen afstand meer, over mondkapjes is onduidelijkheid en we laten ons heel weinig testen. Het gaat niet goed", zegt hij in de krant.

Ook ziet hij parallellen met het begin van de uitbraak. "We zagen het in februari niet aankomen, zelfs niet toen het er echt aankwam. Dat zie je nu weer. We vragen ons opnieuw af of sommige maatregelen, zoals een mondkapjesplicht, wel proportioneel zijn. Maar stevige acties nu zijn beter dan later weer een lockdown. Dat is economisch veel verstorender.

bron: NOS livefeed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:35

Yucon

*broem*

[...]

Als het 30+ graden is zit je niet perse buiten. En binnen met de airco flink aan heb je net zo goed ongunstige omstandigheden.. denk maar eens aan de zomer-airco-verkoudheidjes die we hier ook wel kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:44:
[...]

Als het 30+ graden is zit je niet perse buiten. En binnen met de airco flink aan heb je net zo goed ongunstige omstandigheden.. denk maar eens aan de zomer-airco-verkoudheidjes die we hier ook wel kennen.
ging mij meer om de stellige uitspraak ''mensen hebben in de zomer weerstand'' van @prijk .

Wellicht had hij wat specifieker kunnen zijn; er zijn genoeg groepen mensen die in de zomer ook weinig weerstand hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:37
Arthas schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:45:
Hoe kijken jullie tegen regionale of lokale lockdowns aan?

Een landelijke lockdown zie ik er niet snel van komen. Er zijn grote delen van Nederland, waar soms al maanden nauwelijks tot geen besmettingen geconstateerd zijn. Een lockdown van zo'n gebied is nauwelijks te begrijpen door of uit te leggen aan die lokale bevolking.

Maar als ik dan bijvoorbeeld de beelden van Amsterdam kijk, en hoe druk het daar op sommige plekken kan zijn, dan kan ik een eventuele lokale lockdown wel begrijpen. Maar gooi je dan heel Amsterdam in de lockdown, of alleen de brandhaarden en de omgeving? Of misschien alleen een flat?

Of ga je nog lokaler en forceer je de (verdacht) besmette persoon een week of 10 dagen in quarantaine? Een quarantaine die niet zo vrijwillig is?
Doe het gewoon als de Duitsers bij die arbeidsmigranten bij Tonnies in Gutersloh. Gewoon een groot Heras hek eromheen en voedsel/drinkvoorziening door het Rode Kruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
[...]

Mensen in de favelas zullen over het algemeen niet lekker binnen zitten met een airco flink aan. Toch is het daar rond de 25 graden en gaat het verhaaltje van de weerstand ook niet helemaal op gezien het aantal besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Die verkoudheid krijg je ook als je in de lente met een auto rijdt met een open raam. Dus dat zal meer door de koude wind komen (die ook uit een airco komt).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Vlassie1980 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:55:
[...]

Doe het gewoon als de Duitsers bij die arbeidsmigranten bij Tonnies in Gutersloh. Gewoon een groot Heras hek eromheen en voedsel/drinkvoorziening door het Rode Kruis.
En hoe zie je dat voor je bij Nederlandse burgers die volgens onze wet toch meer rechten hebben dan illegale arbeidsmigranten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:37
Stoney3K schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:59:
[...]

En hoe zie je dat voor je bij Nederlandse burgers die volgens onze wet toch meer rechten hebben dan illegale arbeidsmigranten?
Waren die migranten illegaal dan?

Vond het zelf wel een bizar schouwspel, hop gewoon een hek eromheen.

Hier in Nederland zijn we totaal niet gewend aan lockdowns / stormtroopers etc... Dus ik zie dat totaal niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Marzman schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:58:
[...]

Die verkoudheid krijg je ook als je in de lente met een auto rijdt met een open raam. Dus dat zal meer door de koude wind komen (die ook uit een airco komt).
Verkoudheid krijg je niet van een open raam of koude wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 15:30
Geert1976 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:38:
Feike Sijbesma, de speciaal coronagezant van het kabinet, maakt zich zorgen over een mogelijke tweede coronagolf. In NRC zegt de oud-topman van DSM dat hij wil dat het kabinet ingrijpt om een nieuwe lockdown te voorkomen. "We houden bijna geen afstand meer, over mondkapjes is onduidelijkheid en we laten ons heel weinig testen. Het gaat niet goed", zegt hij in de krant.

Ook ziet hij parallellen met het begin van de uitbraak. "We zagen het in februari niet aankomen, zelfs niet toen het er echt aankwam. Dat zie je nu weer. We vragen ons opnieuw af of sommige maatregelen, zoals een mondkapjesplicht, wel proportioneel zijn. Maar stevige acties nu zijn beter dan later weer een lockdown. Dat is economisch veel verstorender.

Vind het ook best ergerlijk dat de regering weer lijkt te willen dralen. Er zijn de laatste dagen redelijk wat noodkreten geweest, maar ze gaan over 2 weken een keer debatteren. Het zal allemaal de vakantieplannen van de dames en heren wel teveel in de war schoppen.

Kan me overigens best voorstellen dat alle betrokkenen toe zijn aan een paar weken rust, maar het virus rust niet. Een politiek probleem kun je nog over laten waaien door een paar weken zogenaamd onbereikbaar te zijn, met corona gaat dat niet echt lukken.

En inderdaad, waarom moest Kroatië op oranje? Daar zijn geen objectieve redenen voor en volgens mij zijn die ook niet gegeven.

En wie nog een subjectieve (n=1) reden wil: hoor van mijn dochter dat haar vriendinnengroep op Mallorca elke avond zit te feesten (ze durfde zelf gelukkig niet meer mee). Het lijkt daar business as usual. Denk dat we daar in ons land meer van zullen gaan merken dan die anderhalve kampeerder die nu in Kroatië zit.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
@alexbl69 ik ken wat ouders van pubers die er heen gingen om te feesten en tot nu toe zijn ze allemaal zonder uitzondering terug gekomen met covid-19. Ik weet niet hoe gedetailleerd de cijfers uit Croatie zijn, maar het heeft er alle schijn van dat er behoorlijk wat besmette mensen rondlopen.

Maar inderdaad: maatregelen of niet, iemand moet even achter de plofkap kruipen en iedereen weer manen tot kalmte en richting geven aan waar we heen gaan. Het gaat doordat alle conspiracy wappies geen vakantie hebben op de social media in ieder geval alle kanten op, behalve een constructieve.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah je kunt maatregelen af blijven geven tot je een ons weegt. Maar als daar door gebrek aan urgentie geen of niet genoeg gehoor aan gegeven wordt, schiet je er geen reet mee op.

Ik heb het idee dat men het pas weer een beetje serieus neemt, en zich aan de regels houdt, als de ic's vol beginnen te stromen.

Het waarom voor Kroatië is al toegelicht, ze geven te weinig gespecificeerde cijfers door om meer differentiatie te maken in de gebieden.

https://www.parool.nl/wer...er-reisadviezen~b8dba5ab/

Overigens heeft het ook weinig zin om niet mee te gaan met je vrienden die gaan feesten als ie de volgende dag weer met ze in een kamer zit.

Edit: wacht; niet mee met de hele reis waarschijnlijk :P

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 25-07-2020 10:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-05 14:57
Het grootste probleem is gewoon de bevolking zelf en de laksheid van mensen.

Je houdt het gewoon niet voor mogelijk hier in België.
Voorbije week meegemaakt in de praktijk. Je deelt mensen mee dat ze positief zijn gewisserd op Covid, legt hun uit dat ze in quarantaine moeten, rest van gezin laten wisseren etc. Hun reactie "dat gaan we niet doen, ik ga morgen gewoon werken"

Een ander voorbeeld, mensen willen naar kamp maar hebben hoest en keelpijn, je legt uit dat het kamp niet gaat doorgaan voor hun want wisser en quarantaine, wat blijkt twee weken later? In paniek wordt je als huisarts opgebeld wat ze moeten zich dringend laten wisseren want er was iemand positief op hun kamp.
Als je ze dan confronteert met het feit dat zij gewoon de aanstekers kunnen zijn en hun crimineel gedrag komt er nog nauwelijks respons.

En als ik mt collega's uit de eerste lijn overleg is dit schering en inslag hier.
*AzErTy heeft er geen vertrouwen in dat het nog goed komt met preventie van tweede golf zoals de cijfers en de mentaliteit bij de mensen nu evolueert.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:46

ultimateharry

Team Slayer:-)

-AzErTy- schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:09:
Het grootste probleem is gewoon de bevolking zelf en de laksheid van mensen.

Je houdt het gewoon niet voor mogelijk hier in België.
Voorbije week meegemaakt in de praktijk. Je deelt mensen mee dat ze positief zijn gewisserd op Covid, legt hun uit dat ze in quarantaine moeten, rest van gezin laten wisseren etc. Hun reactie "dat gaan we niet doen, ik ga morgen gewoon werken"

Een ander voorbeeld, mensen willen naar kamp maar hebben hoest en keelpijn, je legt uit dat het kamp niet gaat doorgaan voor hun want wisser en quarantaine, wat blijkt twee weken later? In paniek wordt je als huisarts opgebeld wat ze moeten zich dringend laten wisseren want er was iemand positief op hun kamp.
Als je ze dan confronteert met het feit dat zij gewoon de aanstekers kunnen zijn en hun crimineel gedrag komt er nog nauwelijks respons.

En als ik mt collega's uit de eerste lijn overleg is dit schering en inslag hier.
*AzErTy heeft er geen vertrouwen in dat het nog goed komt met preventie van tweede golf zoals de cijfers en de mentaliteit bij de mensen nu evolueert.
Ja dit is echt beyond onverantwoordelijk, en geloof direct dat dit geen uitzonderingen zijn. Zouden van mij best serieuze consequenties op gezet mogen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
ultimateharry schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:16:
[...]

Ja dit is echt beyond onverantwoordelijk, en geloof direct dat dit geen uitzonderingen zijn. Zouden van mij best serieuze consequenties op gezet mogen worden...
NPO1 praatprogramma, Hart van NL, overal is een podium voor 'virus-ontkenners' en andere 'viruswaanzin'-lui die op basis van een heleboel selectieve bullshit menen dat we ons nergens aan hoeven te houden.

Van een recalcitrante dansleraar tot onze serieel opinie-oplichter - ze krijgen allemaal een podium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Señor Sjon schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:19:
[...]

Nou inderdaad. De geesten worden rijp gemaakt voor de invoering van een mondkapjesplicht. Bijzonder kansloos als je ziet hoe de eerste golf zonder is bedwongen.

Er wordt nu ook veel meer getest, dus dat er meer gevallen zijn is ook niet zo raar. De casus in Hillegom komt wel overeen met wat ik meer gehoord heb, na 1-2 hops lijkt de besmettingsgraad af te nemen.
Eerste golf is zonder bedwongen met een ingrijpende lockdown.

En sjees zeg, gaat iedereen nu een beetje Trump na-lullen qua redenering? Er is meer getest maar in het verslag van het RIVM kun je zien dat het percentage positieve tests bijna is verdubbeld de vorige week. Die verdubbeling staat volledig los van het totale aantal tests.

Pagina 18, alsjeblieft: https://www.rivm.nl/sites...kelijks_20200721_1135.pdf
[...]

Wat ik laatst bedacht is dat we misschien juist in de winter vaker ziek zijn omdat we dan meer binnen zijn en meer in een situatie zijn waarin we elkaar besmetten (o.a. ook in de winter vaker de ramen dicht etc.). Kan wellicht ook voor airco-situaties die ook binnenshuis zijn gelden.

Het is vrij irritant dat we nu nog steeds niet weten hoe groot de rol van bepaalde situaties is in verspreiding van het virus. En ook dat Nederlanders en blijkbaar ook Belgen zoals hierboven beschreven zo ontzettend laks en onverantwoord bezig zijn. Allemaal vanuit het uitgangspunt "ik heb recht om me gewoon vrij rond te bewegen" zonder rekening te willen houden met anderen. Precies ook hetgeen dat mis is in de maatschappij in het algemeen.

Mensen aansprakelijk stellen bij duidelijke en grove nalatigheid zou ik geen probleem vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:34:
[...]

NPO1 praatprogramma, Hart van NL, overal is een podium voor 'virus-ontkenners' en andere 'viruswaanzin'-lui die op basis van een heleboel selectieve bullshit menen dat we ons nergens aan hoeven te houden.

Van een recalcitrante dansleraar tot onze serieel opinie-oplichter - ze krijgen allemaal een podium.
Die Willem Engel heeft inmiddels volgens sommige schattingen bijna een ton opgehaald voor een rechtszaak door de massale donaties. Ik kan moeilijk geloven dat het dat ook heeft gekost.

Maar goed, zo draai je toch lekkere omzet nu je dansschool nog steeds gesloten is. Want hij zal vast veel 'onkosten' hebben die nu ook vergoed zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:53
Geert1976 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:38:

Wat dat betreft is er weinig geleerd van de wintersport besmettingen in noord-Italie en Oostenrijk. Zou het gewoon niet verstandig zijn om vakanties in het buitenland te verbieden en eventueel later ook in Nederland als de besmettingen verder toe nemen( vooral die op campings met gedeelde voorzieningen). Elke reisbeweging brengt extra risico met zich mee. Ook al is het vliegtuig zelf misschien niet het grootste probleem, de aankomst en vertrekhal samen met andere OV gebruik is dat mogelijk wel. Als we de beperkingen naar het niveau van 1 juni brengen zou dat al kunnen helpen, als mensen ook wat meer 1.5 meter afstand gaan houden.
ultimateharry schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:16:
[...]

Het is allemaal te vrijblijvend inderdaad, te veel wordt het eigen verantwoordelijkheid genoemd. Een boete of andere consequentie is wel op z’n plaats, want het risico is niet alleen voor het individu maar voor de hele maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

@tweakje-2018 , de meeste besmettingen schijnen thuis te gebeuren (familie/vrienden), 80% ofzo. Weet niet of vakanties verbieden dan heel veel uitmaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-06 23:23
tweakje-2018 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:40:
[...]

Wat dat betreft is er weinig geleerd van de wintersport besmetting in noord-Italie en Oostenrijk. Zou het gewoon niet verstandig zijn om vakanties in het buitenland te verbieden en eventueel later ook in Nederland als de besmettingen verder toe nemen( vooral die op campings met gedeelde voorzieningen). Elke reisbeweging brengt extra risico met zich mee. Ook al is het vliegtuig zelf misschien niet het grootste probleem, de aankomst en vertrekhal samen met andere OV gebruik is dat mogelijk wel. Als we de beperkingen naar het niveau van 1 juni brengen zou dat al kunnen helpen, als mensen ook wat meer 1.5 meter afstand gaan houden.

[...]

Het is allemaal te vrijblijvend inderdaad, te veel wordt het eigen verantwoordelijkheid genoemd. Een boete of andere consequentie is wel op z’n plaats, want het risico is niet alleen voor het individu maar voor de hele maatschappij.
Nee, de meesten zullen kosten wat kost op vakantie moeten gaan of naar feestjes. Dat is wat ik zie in m'n eigen omgeving. Schijt aan alles, ik heb al 3 maanden niet kunnen feesten en op het terras kunnen zitten, zijn de antwoorden. Of 'ik ben echt aan vakantie toe'. Het zou idd verboden moeten worden, zeker de feestjes, verjaardagen en groepsbijeenkomsten. In maart/april hield men zich er redelijk aan, nu het weer goed gaat interesseert het niemand meer, het gaat toch weer goed nu.

Voor de economie is een lockdown natuurlijk niet best, zeker een 2e golf niet. Het blijft een lastige situatie waar we eigenlijk nog steeds geen idee van hebben hoe er mee om te gaan. De lockdown is goed voor de besmettingen, maar niet goed voor de economie. Geen lockdown is goed voor de economie/vrijheid, niet goed voor de besmettingen.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@-AzErTy- Een wisser is een test ofzo? :?

M.b.t. tweede lockdown is het inmiddels wel een beetje "you get what you give" momenteel he... Allemaal lekker eigenwijs doen, de overheid de schuld geven, en intussen met zijn allen in de koplampen van en aanstormend virus blijven staren. De mensheid op zijn best!

[ Voor 75% gewijzigd door MikeyMan op 25-07-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:53
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:52:
@tweakje-2018 , de meeste besmettingen schijnen thuis te gebeuren (familie/vrienden), 80% ofzo. Weet niet of vakanties verbieden dan heel veel uitmaakt?
In maart waren er veel mensen die juist op wintersport vakantie besmet werden. Dat in de huidige situatie 80 % door familie of vrienden wordt besmet wil niet zeggen dat dat zo blijft, de vakanties zijn pas amper begonnen en het duurt even voordat mensen terug zijn van vakantie en andere mensen besmet hebben. ( dat kan 2 x 14 dagen zijn voordat het merkbaar is). Het zou fijn zijn als vakanties geen verschil maken naar zeker de feestende vakantieganger vormt een besmetting risico.
PM_Petrol schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:53:
[...]

Nee, de meesten zullen kosten wat kost op vakantie moeten gaan of naar feestjes. Dat is wat ik zie in m'n eigen omgeving. Schijt aan alles, ik heb al 3 maanden niet kunnen feesten en op het terras kunnen zitten, zijn de antwoorden. Of 'ik ben echt aan vakantie toe'. Het zou idd verboden moeten worden, zeker de feestjes, verjaardagen en groepsbijeenkomsten. In maart/april hield men zich er redelijk aan, nu het weer goed gaat interesseert het niemand meer, het gaat toch weer goed nu.

Voor de economie is een lockdown natuurlijk niet best, zeker een 2e golf niet. Het blijft een lastige situatie waar we eigenlijk nog steeds geen idee van hebben hoe er mee om te gaan. De lockdown is goed voor de besmettingen, maar niet goed voor de economie. Geen lockdown is goed voor de economie/vrijheid, niet goed voor de besmettingen.
Oh zeker ook in mijn omgeving merk ik dat. Op vakantie naar Spanje of Portugal is voor veel mensen geen probleem en afstand houden zit er regelmatig ook niet meer in.

Een lockdown wil je natuurlijk voorkomen. Juist door bepaalde dingen, zoals festivals en grote bijeenkomsten niet toe te staan zorgen je er voor dat je gewoon wel naar de kapper, tandarts of winkels kunt gaan.

[ Voor 47% gewijzigd door tweakje-2018 op 25-07-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Poging tot embedden van een grafiekje:
Afbeeldingslocatie: https://allecijfers.nl/images/nieuws/Corona_aantal_uitgevoerde_tests_per_dag_Nederland.svg

https://allecijfers.nl/ni...-en-covid19/#Corona_tests

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraag is natuurlijk ook hoe het meegeteld wordt allemaal. Als er eentje naar de aprés ski gaat, daar besmet raakt, en de volgende dag de rest van het gezin van vier besmet is inderdaad 75% in de thuissituatie besmet geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
We gaan verder in een nieuw vers deel Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 :)

Tweakers Discord

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
Coronavirus Slowchat #2
De wereld na corona - ontwikkelingen in de zorg
De wereld na corona - maatschappij en economie
De corona tracking app
Corona en het volgen van onderwijs