16 juli, 7 dagen na 9 juli toen het 'record' koud weer was. Kijk, je zou kunnen denken dat daar een relatie in zit, maar daar hebben we geen theorie voor, dus laten we dat gewoon niet doen he. Dus wat we zeggen is dat de 1,5 meter fout ging, en nu het niet door stijgt zullen mensen toevallig zich weer beter aan de 1,5 meter houden. Vind je dat logisch? Misschien moet je over een paar jaar nog eens rustig terugkijken naar die post, en zijn de relaties wat duidelijker.
Met de bestaande maatregelen naleven komen we er ook wel, dus waarom dat niet gewoon communiceren en dat met elkaar doen. Niets extra's, gewoon wat we al zouden doen.
Nu ja, deze experts pleiten voor meer maatregelen. In het bejaardentehuis zijn veel mensen al weer doodsbang, vanwege corona denk jij vast. Maar ze zijn bang omdat ze straks misschien weer in 'de gevangenis' belanden, bang voor maatregelen dus.
Maatregelen komen niet door een virus maar door mensen en ze zijn net als een religie overal ter wereld tamelijk anders en bepaald door regio-invloeden. In sommige gebieden, zoals onze buurlanden zie je verspreiding van mondkapjes, in andere regio's zie je verspreiding van hydroxychloroquine, en ga zo maar door.
En je verhaal over verloren levensjaren door lockdown: neem je ook de verloren levensjaren mee dan van mensen die neit dood gaan van corona?
Natuurlijk, ik zou zelf gokken dat je toch wel 50.000 goede levensjaren kan besparen inderdaad, die doden kun je ook makkelijk tellen. De maatregelen die we met goede bedoelingen nemen zijn veel lastiger en daarvan gok ik dat ze zo'n 500.000 goede levensjaren kosten. En dat betreft totaal andere groepen, de ongelijkheid zal ook nog eens sterk toenemen. Er zijn straks enorme kansen verwacht ik voor mensen die wel geld hebben ten opzichte van mensen die failliet/werkloos zijn geworden.
Die topsporter die nu een jaar mist krijgt dat jaar nooit meer terug, en al helemaal niet als er zelfmoord gepleegd wordt. Die kankerpatiënt die vroeg overlijdt al helemaal niet. Die mensen die failliet en werkloos worden, of gek worden omdat de kroeg dicht is, hebben sterk de nijging om eerder dood te gaan of minder kwalitatief te leven. Gezondheid bevat niet voor niets ook een geestelijke en sociale component. Die universitaire student die krijgt dat jaar van zijn leven nooit meer terug en wordt misschien wel doodongelukkig. Die mensen in de derde wereld die daadwerkelijk sterven aan honger, die zijn al helemaal statistiek geworden. Onder de 65 is de oversterfte in Nederland
216 mensen geweest, minder dan bij griep, en het scenario dat je door corona tekort beroepsbevolking krijgt vanwege ziekte heeft zich nergens afgespeeld. Dus dit virus is echt vooral een 65+ probleem terwijl alle groepen en vooral jongeren de klappen krijgen van maatregelen.
En dan zou je kunnen zeggen dat de oversterfte nog zo laag is door de maatregelen, maar dat is dus totaal niet te bewijzen. Dat is gebaseerd op modellen waarvan de experts nu de eerstkomende 3 dagen niet eens goed weten te voorspellen, laat staan enkele maanden. Je kunt ook inschatten dat je nu al minstens de helft gehad hebt, niemand kan het bewijzen. Eerdere inschattingen over IC bedden waren
astronomisch verkeerd.. Nergens in de VS is zo'n tekort geweest dat mensen nergens een IC bed konden krijgen.
Normaal werk je ook met scenario's en business cases. Stel je doet voor 10 miljoen onderzoek naar broomhexine en het werkt zoals eerder onderzoek aantoont, met 80% minder IC-capaciteit nodig en ook meer mensen die de IC overleven. Dan wordt 6.000 IC patiënten opeens 1.200 en heb je plekken genoeg. Grootste deel van de crisis opgelost, tientallen miljarden bespaard. Daarnaast zijn mensen die op de IC belanden effectief half dood, het is de vraag of je jaren na een IC-behandeling als kwalitatief moet tellen.
Wanneer was de vorige pandemie? 2009? Zat de WHO toen wel goed, of hebben we vaccins voor niets gekocht? Dus we leren van 11 jaar geleden niet, het weer van deze maand zien we niet, we kunnen 3 dagen vooruit niet voorspellen, maar toch zouden we wel de juiste maatregelen nemen?
Velen herstellen, maar enorm veel mensen herstellen nog steeds niet en zijn mogelijk blijven invalide door longbeschadigingen.
Ja, er is een goed filmpje van Erasmus MC over wat je dan moet doen, 2.707 weergaven op 17 miljoen mensen, lijkt me een indicatie over hoe vaak het nu echt voorkomt. Het lijkt me iets waar je onderzoek naar wil doen, maar daar is kennelijk ook geen geld voor.. We willen namelijk opvallend graag investeren in dure maatregelen en vaccins, en niet in (onderzoek naar) medicijnen/preventie/revalidatie.
In het komende 'level' verwacht ik mondkapjes aan te treffen. Wat zegt de
Zweedse Jaap van Dissel daarover? (Overigens is ook de Nederlandse anti-mondkapjes volgens mij) Vertaald: Het bewijs is
zwak en er is verrassend genoeg geen nieuw bewijs. We denken dat maskers ook meer besmettingen kunnen veroorzaken als zieken toch op pad gaan of dichterbij komen. Er is ook geen reden voor bij lage aantallen.
Onderzoek bij griep wees trouwens ook uit dat je
ernstiger ziek werd bij het dragen van een mondkapje. Ik zie mensen trouwens mondkapjes in andere landen zo om de 3 weken vervangen ipv om de 4 uur, de praktijk is dus ook erg anders dan de theorie.. Maar volg je de Nederlandse media dan denk je eerder dit: