Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.463 views

• arendhorst
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-01 13:39
ElonDusk schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:50:
Oke om het een beetje leuk te houden :P als andere mee willen doen (ben wel benieuwd naar jullie mening ook).

Mijn 3 pluspunten en 3 minpunten

Pluspunten van de Tesla Model 3
1. Elektrisch rijden (+one pedal driving en "gas" geven en weg ben je)
2. Infotainment systeem
3. Prachtige uiterlijk :P

Minpunten
1. Phantom brake.
2. Stoelen zijn niet perfect voor lange ritte (2 uur of langer)
3. Spiegels te veel gedimd in het donker als je achteruit rijdt

:) hoor graag wat jullie 3 plus en minpunten zijn
Top:
1. De combinatie van kracht/souplesse en stilte
2. Autopilot, zeer ontspannen op de trajecten die ik veel afleg.
3. Heerlijk groot scherm voor navigatie, of vermaak tijdens wachten, prima audio (al had ik erg graag premium interior gehad voor het geluidssysteem, maar de netto meerprijs per maand was bizar
(4. De rijdersprofielen, heerlijk om spiegels, stoel, acceleratie automatisch goed te hebben)

Flop:
1. TACC die altijd naar de (wat de auto denkt) max snelheid wil. Introduceer alsjeblieft een optie om te kiezen tussen 'huidige snelheid' en 'ingestelde v-max'.
2. Variatie in beschikbaar vermogen en regeneratief remmen. Ik krijg wel eens commentaar van de bijrijder als ik te hard op een rotonde afrij, omdat ik gewend ben aan one-pedal driving en dus vrijwel altijd remloos door het verkeer ga. Als hij dan (voor mij onverwacht) nauwelijks vaart mindert is dat wel eens even irritant.
3. Geluiden van uit/inschakelen Autopilot. Ik snap het hoor, maar als ik heerlijk op flink volume muziek luister en van baan wil wisselen stoort het me dat audio zachter gaat om dat toontje te laten horen om vervolgens weer naar het oude volume te gaan.

Overigens wegens de minpunten lang niet zo zwaar als de pluspunten, heerlijke auto. Na jaren van stationwagens rijden heb ik nog geen ruimte-problemen gehad (fingers crossed voor de zomervakantie) en ook bereik is in mijn geval geen issue. Woon-werkverkeer is 30 km met laadplekken op de oprit plus parkeerplek bij werk.

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

+++++ sereniteit in de auto. "less is more". Geen overbodige knopjes.
+++ snelheid als je ze nodig hebt, of gewoon "voor de leuk"
+++ Tech gehalte
+++ Looks
+++ SuC
++ Autopilot

----- afspringen AP bij lane change
-- afwerking
- Apple Car Play of ruimte voor eigen apps/snelkoppelingen was leuk geweest

Globaal oordeel na een half jaar: ik wil echt nooit meer iets anders, hoop alleen dat "made in Germany" zich ook in kwaliteit gaat vertalen.

--handige links mogen niet van de mods--

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
Top:
-audio premium is beste installatie tot nu toe
-0-100 binnen 3,4 sec
-bediening en opties
-het rijden zelf
-Supercharger netwerk

Minder:
-windgeruis

• Snarf70
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-09-2025
MtC schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:51:
+++++ sereniteit in de auto. "less is more". Geen overbodige knopjes.
+++ snelheid als je ze nodig hebt, of gewoon "voor de leuk"
+++ Tech gehalte
+++ Looks
+++ SuC
++ Autopilot

----- afspringen AP bij lane change
-- afwerking
- Apple Car Play of ruimte voor eigen apps/snelkoppelingen was leuk geweest

Globaal oordeel na een half jaar: ik wil echt nooit meer iets anders, hoop alleen dat "made in Germany" zich ook in kwaliteit gaat vertalen.
Mbt die eerste lading plusjes: reed vorige week even in een mini cooper met die ronde klokken.... wat een toeters, bellen, knopjes en schakelaars zeg! Dacht dat ik gek werd. Nee, geef mij de rust van de M3 maar :Y

M3P - Zwart - Zwart - Levering: 20/12/24

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-01 08:48

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Zal ook eens een duit in het zakje doen:
LR-AWD, Zwart/zwart (maart 2019) (reservereerd in april 2016, nog voor de onthulling)

Positief:
- Elektrisch rijden:
- Niet meer hoeven tanken bij benzine stations.
- Geen motor geluid, vooral fijn 's ochtends in de woonwijk
- one pedal driving!!.
- Range, Stapte vrijdag na werk in de auto richting Billund en zonder centje pijn daar aangekomen
- Supercharge netwerk wat erbij zit!. echt geniaal!.
- Stabiliteit op de weg.
- Max snelheid + vermogen op elk moment.
- Bediening via scherm + interieur (ben bijvoorbeeld ook fan van de binnenkant van de Citroën cactus.
- autopilot.
- After service, zonder problemen klep gefixed en nieuw raam gezet. stond een prima leen auto klaar voor die tijd.
- De app + API die veel zicht geeft in de auto en een hoog gadget gehalte heeft voor mij :).
- Stoelen, al zijn mijn reffenties: Opel Corsa, Renault Clio en Dacia logan mpv
- ingebouwde dashcam!.

Negatief
- Trekhaak zat niet op de eerste modellen en daardoor mis gegrepen. (kan de auto niks aan doen)
- Sedan, (maar daar kan de auto niets aan doen)
- Tesla Dogma, (iedereen heeft een mening over Tesla rijders... , dat heb je met renault / opel / dacia / volvo, gewoon niet.). Kan wederom de auto niets aan doen.
- mis de mogelijkheid om custom POI mappen te laden in de navigatie (bijvoorbeeld fastned snellader map of iets dergelijks).
- Geen invloed op wat voor soort route de navigatie me gaat sturen.
- Mistlampen niet op de stuur toetsen te zetten, en net iets te diep in het menu.

Overigens de minpunten zijn een stuk minder sterk dat de plus punten op dit moment :D

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:23
Smuggler schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:10:
- After service, zonder problemen klep gefixed en nieuw raam gezet. stond een prima leen auto klaar voor die tijd.
Hoe heb je dit geregeld, werd dat bij je aangeboden of om gevraagd? Die van mij heeft 4 weken aan de kant gestaan, maar ze wilden geen leen auto regelen, misschien doe ik iets mis, of is dit veranderd?

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 03-06-2020 14:24 ]

• Teslalrp
Oh ja nog een minpuntje. Het geluid van de inkomende telefoongesprekken. Schrik nog steeds.
Verzoek bij Elon neergelegd of dit in volgende update mee te nemen

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:26
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:28 . Reden: 50k moet natuurlijk EX btw zijn ]

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-01 08:48

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

JohanB schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:20:
[...]

Hoe heb je dit geregeld, werd dat bij je aangeboden of om gevraagd? Die van mij heeft 4 weken aan de kant gestaan, maar ze wilden geen leen auto regelen, misschien doe ik iets mis, of is dit veranderd?
Goede vraag kan het mij niet meer precies herinneren hoe ik alles heb aangemeld bij tesla.
Even all mijn service afspraken erbij gepakt tot nu toe:

1x langs geweest om de laadkabel op te halen. volgens mij heb ik hiervoor gebeld destijds.
1x langs geweest voor het plastic te verwijderen. volgens mij heb ik dit via de app gedaan.
Ter plekke aangegeven dat de klep niet goed sluit en gevraagd of dat normaal was, dit is meteen gefixed en gerepeert die dag, omdat ze nog wat moesten overspuiten daarna, en die persoon was toevallig aanwezig die dag in het serviceccenter en had de tijd om dat te doen. Er is toen ook een melding gemaakt van die bobbel in het glas.
Daar is vervolgens een vervolg afspraak voor gemaakt en het glas werd besteld.
nog 1x langs geweest om het nieuwe glas erin te zetten. (6 weken later)

Alles trouwens bij service center Eindhoven, Ik hoor grote verschillen tussen de verschillende Tesla vestigingen. waarbij Amsterdam en Duiven vaak wat negatiever naar voren komen en Tilburg / Eindhoven vaak was positiever.

auto ben ik ook nooit langer dan een dag kwijt geweest.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-01 18:06
Mijn 3 pluspunten en 3 minpunten

Plus
1. Electrisch rijden - soepel, snel, stil
2. Bedieningsgemak - alles via het scherm. Dacht dat ik dit voor sommige zaken onhandig zou vinden, maar tegendeel is bewezen. Ik mis niets.
3. Audio - Premium audio installatie. Niet de allerbeste, maar wel heel goed.

Min
1. Stoelen - Verre van perfect. Druk op de dijen bijna langere ritten.
2. Afwerking - Zaken sluiten niet altijd netjes aan. Lak is belabberd.
3. Waarschuwingssystemen - Soms is de auto te bang en gaan er allerlei alarmen af terwijl er niets aan de hand is. (Soms flauwe bocht waarin een auto tegemoet komt en alarm in de auto begint vol te piepen)

• MtC

MtC

Mar.tin schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:31:
- Locatie laadaansluiting. In de neus is imho een veel makkelijkere plek, ondanks dat ik géén fan ben van vooruit inparkeren :+. Dit tezamen met de meegeleverde laadkabel die bijna zo kort is dat je tegen de laadpaal aan moet gaan staan..
Nadeel van een een laadklep in de neus is dan weer dat die in winterse toestanden makkelijker vastvriest. TeslaBjorn (als ik me niet vergis) heeft eens een zakje warm water nodig gehad met een e-Niro of Kona.

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-01 17:57
Mar.tin schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:31:
Ik sprak gister bij een Fastned, de laadsnelheid van mijn Leaf testend, een Model 3 LR rijder.

Die had nog nooit gehoord van een supercharger, zei hij. Na wat doorvragen dan weer wel, maar hij was principieel tegen het concept "creditcard" dus laadde hij daar maar nooit. 8)7
Je kunt tegenwoordig ook met een automatische afschrijving werken, dus het argument ' tegen concept creditcard' snijdt geen hout. Laat het afschrijven van de rekening van je werkgever en klaar, of declareer eens in de zoveel tijd. Sommige mensen ook... :+

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

JohanB schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:20:
[...]

Is het je eigen auto of lease?
Bij eigen auto moet je dat met je eigen verzekering/pechhulp regelen.
Bij lease moet je het in je lease contract hebben.

Ik heb lease en na 24 uur recht op vervangend vervoer, maar omdat ik minimaal 35 mins van dichtstbijzijnde SeC woon krijg ik een loaner van Tesla.

ICE ICE Baby

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:28 ]

• MtC

MtC

Mar.tin schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:03:
[...]
Ik heb er in 1.5 jaar / 80.000 Leaf km's nog nooit last van gehad. Maar die implementatie is ook een beetje anders dan die van Kia.
We hebben ook geen winter gehad de laatste 1,5 jaar ;) ;)
[...]
Ik hoor/lees over tesla ook wel eens verhalen dat de laadklep een beetje vastgevroren zit, hoewel het nu met de Y een verwarmd deel schijnt te zijn.
Nog niet opgevangen, maar zou idd best kunnen. Heb met elke auto ook al wel eens (lichtjes) vastgevroren deuren gehad, dus Tesla zal daar zeker geen uitzondering op zijn.

In het filmpje waar ik het vandaan haalde, had de rand zich gevuld met sneeuw door het rijden in de sneeuw. Dit vroor tot een dikke koek.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-01 13:25
@Mar.tin Laadklep in de neus is juist ontzettend onhandig. Soms heb je palen die het dan gewoon niet toelaten om er eenvoudig bij te kunnen. Ook in winters klimaat is het vragen om problemen doordat je daar vaak op een punt zit wat veel vocht te voortduren krijgt en daarmee ook goed waterdicht moet zijn om geen gedonder te krijgen met laden. Ook vastvriezen is een groot issue.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit het probleem gehad dat de meegeleverde kabel te kort was. Ik heb hem dan nog steeds half opgerold met de zip ties eraan in de achterbak liggen. Heb hem nog niet langer nodig gehad dan een meter of anderhalf. Hoelang is jouw kabel dat dit wel nodig is? Ik heb zelf een 3 meter kabel. Als je daarmee de paal niet kan bereiken doe je iets niet helemaal goed ;).

@FireSonus
Je kunt tegenwoordig ook met een automatische afschrijving werken, dus het argument ' tegen concept creditcard' snijdt geen hout. Laat het afschrijven van de rekening van je werkgever en klaar, of declareer eens in de zoveel tijd. Sommige mensen ook... :+
Als het een Lease wagen is wordt dit toch sowieso automatisch bij je LM gefactureerd? Ik begreep overigens van Leaseplan dat Tesla nog helemaal geen facturen had gestuurd voor supercharging de afgelopen 6 maanden. Lijkt er dus op dat dit ook niet helemaal lekker gaat.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:28 ]

• MtC

MtC

Mar.tin schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:28:
[...]
Verder blijf ik van standpunt dat als de klep van de Leaf vastvriest, dan doet die van de Model 3 dat op datzelfde weermoment ook. :>
Ik ben het met je eens dat linksachter niet altijd handig is hoor, hier in de stad ook een parkeerterrein waar je eigenlijk enkel schuin voorwaarts kan parkeren (behoudens een manoeuvre of 20), en dan is de meegeleverde kabel echt wel te kort. Voor de rest ben ik hier in de omgeving nog geen palen tegengekomen waar ik niet kon laden.

Met je standpunt over vastvriezen ben ik het niet eens. Droge vorst of natte vorst maakt wel een verschil. De sneeuw gaat net iets makkelijker tussen en klep in de neus zitten dan in een klep linksachter. Nu, in de Benelux krijgen we de komende jaren toch geen echte winters meer, dus is hier een beetje een non-issue.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:50
supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:18:
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit het probleem gehad dat de meegeleverde kabel te kort was. Ik heb hem dan nog steeds half opgerold met de zip ties eraan in de achterbak liggen. Heb hem nog niet langer nodig gehad dan een meter of anderhalf. Hoelang is jouw kabel dat dit wel nodig is? Ik heb zelf een 3 meter kabel. Als je daarmee de paal niet kan bereiken doe je iets niet helemaal goed ;).
Een parkeerhaven parallel aan de straat waar de laadpaal voor je auto staat, rechts voor dus. Dan zou je dus tegen het verkeer in de parkeerhaven in moeten rijden, wat bij drukke straten heel lastig is.

Ik ken er ook een die vlak bij een oversteekplaats met middeneiland zit. Als je dan tegen het verkeer in wilt, moet je al van voor dat middeneiland tegen het verkeer in zodat je goed in het vak kan parkeren en je bij de laadpaal kan.

Dan is een 6 meter kabel geen overbodige luxe.

Maar goed, dat is meer onnozel gemeentebeleid en slecht geplande laadplekken.

• supersnathan94
Verder blijf ik van standpunt dat als de klep van de Leaf vastvriest, dan doet die van de Model 3 dat op datzelfde weermoment ook. :>
De klep van de M3 zit niet vast, maar zweeft als het ware boven de aansluiting. Daarnaast zit er ook geen lock op zoals bij de Leaf. Handmatig openen kan dus met een fikse ruk altijd, ook als het slot er op zit (dan breekt het klepje wel af, maar dat terzijde ;))
Onze kabel is ook +-3 meter, maar als je bijvoorbeeld wel eens in de Efteling komt, dan heb je daar van die schuine plekken waar je "gedwongen" wordt om vooruit te parkeren. En met 3 meter kom je dus niet van linksachter naar midden/rechtsvoor.
Nou zo vaak kom ik daar nou ook weer niet, maar tot op heden is er nog geen 1 parkerplek geweest die mij echt dwong om 1 kant op te staan, keren kon altijd wel.
Of je kan met je kontje vlakbij staan, of met je neusje.
Zoals ik eerder al zei, de parkeerple bepaald niet hoe ik mijn auto neerzet ;), Ik vind het bij de kona bijvoorbeeld erg onhandig omdat je namelijk de kabel altijd voor het voertuig hebt liggen, Moet dus altijd goed opletten dat hij niet voor de wielen ligt.

@DaCoTa
Dan is een 6 meter kabel geen overbodige luxe.

Maar goed, dat is meer onnozel gemeentebeleid en slecht geplande laadplekken.
Met name dat laatste.
Een parkeerhaven parallel aan de straat waar de laadpaal voor je auto staat, rechts voor dus. Dan zou je dus tegen het verkeer in de parkeerhaven in moeten rijden, wat bij drukke straten heel lastig is.
Je kunt inprincipe het vak gebruiken om te keren, doe ik ook wel eens en is niks mis mee.

• MtC

MtC

supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:42:
[...]
Je kunt inprincipe het vak gebruiken om te keren, doe ik ook wel eens en is niks mis mee.
Bij dit parkeerterrein is dat echt wel niet simpel. Zeker niet als er naast de laadplekken een auto staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6SzWdB7x9KbUS_SUgNG9v5genE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g8acuT5V2XE43R1jnMk2AtyU.png?f=fotoalbum_large

Ter verduidelijking: het parkeerterrein is afgeschermd van de Fabriekstraat, zo inrijden kan dus niet.
De "Hofmanlaan" is één auto breed.

[ Voor 9% gewijzigd door MtC op 03-06-2020 15:51 ]

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:28 ]

• DaCoTa
supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:42:
[...]
Bij een parallelle parkeerhaven kan dat niet, plus er zit een middeneiland. Situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yQ3X9lGRICcR09ewvhR81e0D7M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vc0yGOTiGDfRiBCVi3N2ff7M.png?f=user_large

De laadpaal staat op de stoep tussen de twee autos (laadpaal staat niet op foto, die is van voordat de paal geplaatst werd). Als de voorste plek bezet is, moet je op de plek van de Golf. Als je dan tegen het verkeer in moet parkeren, wordt het een zootje. Het is een behoorlijk drukke doorgaande straat. Heb het wel eens gedaan, kreeg een heel toeterorkest over me heen. :+

• supersnathan94
kreeg een heel toeterorkest over me heen
Aso's, je kan wel ff wachten toch? #MensenMetHaast. _/-\o_

Maar goed ik zie hier in ieder geval voldoende ruimte om het te doen, maar inderdaad zal wel even voor wat ophoping zorgen. Jammer dan. Ik heb daar niet zo veel medelijden mee.

Misschien dat het in België ook anders is dan in Nederland (Voorbeeld Hofmanlaan), maar hier wordt er ook op drukke plaatsen over het algemeen niet zo moeilijk over gedaan als je maar een beetje de vaart er in houd. Ook in Amsterdam.

edit: Hoelang kun je die kabels eigenlijk krijgen? Kan me voorstellen dat er wel een limiet op zit?

[ Voor 9% gewijzigd door supersnathan94 op 03-06-2020 15:54 ]

• MtC

MtC

supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:53:
[...]

Aso's, je kan wel ff wachten toch? #MensenMetHaast.

Maar goed ik zie hier in ieder geval voldoende ruimte om het te doen, maar inderdaad zal wel even voor wat ophoping zorgen. Jammer dan. Ik heb daar niet zo veel medelijden mee.

Misschien dat het in België ook anders is dan in Nederland (Voorbeeld Hofmanlaan), maar hier wordt er ook op drukke plaatsen over het algemeen niet zo moeilijk over gedaan als je maar een beetje de vaart er in houd. Ook in Amsterdam.
Hier krijg je al een claxonconcert als je 25 milliseconden stil staat. De Hofmanlaan is gelukkig enkel het parkeerterrein en geen doorgaande weg. Tegen de richting in parkeren is strafbaar in België. Kost je € 55.

• supersnathan94
Kijk dat veranderd de zaak idd. Dat is in nederland niet het geval. Wordt ook gewoon geaccepteerd als dat nodig is om te kunnen laden.

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
DaCoTa schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:49:
[...]

Bij een parallelle parkeerhaven kan dat niet, plus er zit een middeneiland. Situatie:

[Afbeelding]

De laadpaal staat op de stoep tussen de twee autos (laadpaal staat niet op foto, die is van voordat de paal geplaatst werd). Als de voorste plek bezet is, moet je op de plek van de Golf. Als je dan tegen het verkeer in moet parkeren, wordt het een zootje. Het is een behoorlijk drukke doorgaande straat. Heb het wel eens gedaan, kreeg een heel toeterorkest over me heen. :+
Precies die situatie, en dan ken ik er in Amsterdam nog een paar waar het ook nog eens eenrichtingsverkeer is. Komt echt vaker voor dan je denkt helaas. Dat red je nooit met een korte kabel, en ff je auto draaien is echt geen optie zonder stressvlekken van vloekende fietsers/auto's/taxi's >:)

Maar goed, we kunnen wel klagen over de locatie van het aansluitpunt; als Tesla gewoon een 68m-kabel had meegeleverd hadden we de hele discussie niet hoeven hebben.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:28 ]

• supersnathan94
Maar goed, we kunnen wel klagen over de locatie van het aansluitpunt; als Tesla gewoon een 6m-kabel had meegeleverd hadden we de hele discussie niet hoeven hebben.
ben bang dat je er met 6M ook niet komt. Wagen is 4,70 lang en 1.90 breed. Pak nog 2x 30CM voor het lusje bij de laadpoort en je komt dik 1 meter te kort. En dan loopt ie ook nog eens je lak te beschadigen. 8M kabel moet wel echt een keuze zijn, want ik vind het de kofferbakruimte niet waard.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-01 23:35
Is er uberhaupt ergens een support page van tesla waar je een vraag kan insturen? Ik baal er enorm van dat mijn sentrymode niet goed werkt icm een micro sd kaartje.

Zojuist is er een taxi busje tegen mijn auto aangereden en uiteraard zijn de sentrymode files weer 1 kb (lijkt een soort bug). taxi busje is doorgereden, wat had ik graag dat kenteken op camera gehad.

PVoutput

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-01 19:32
Ik zat me al af te vragen wat het voor/nadeel was van de laadpoort (links)achter tegenover laadpoort voor. Leuk om deze posts hier zo te lezen met voorbeelden, fijn zo'n topic met nieuwe inzichten :)

Bambu Lab P1S Combo

• supersnathan94
knights16 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:03:
Is er uberhaupt ergens een support page van tesla waar je een vraag kan insturen? Ik baal er enorm van dat mijn sentrymode niet goed werkt icm een micro sd kaartje.

Zojuist is er een taxi busje tegen mijn auto aangereden en uiteraard zijn de sentrymode files weer 1 kb (lijkt een soort bug). taxi busje is doorgereden, wat had ik graag dat kenteken op camera gehad.
Wat voor kaartje gebruik je? Ik heb er ook eentje in mn auto en die werkt wel goed (goed genoeg iig), zit ook nog een splitter tussen voor power naar chargepad.

• jspr360
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:01

Check even of je SD kaart juist geformatteerd is.
jspr360 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:24:
Ter info. Na een maandje 'trial & error' heb ik eindelijk mijn Sandisk High Endurance SD kaart aan de praat gekregen voor DashCam/Sentry.

De kaart was al geformatteerd naar FAT32 + folder 'TeslaCam' maar werkte niet, ook niet met andere SD kaart adapters. Het venijn bleek uiteindelijk in de type partitie te zitten (GPT of MBR). De combinatie FAT32 en GPT werkt uiteindelijk voor mij. En hopelijk voor anderen ook. Lees namelijk veel problemen over dit onderwerp op fora.

• DaCoTa
supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:01:
[...]

ben bang dat je er met 6M ook niet komt. Wagen is 4,70 lang en 1.90 breed. Pak nog 2x 30CM voor het lusje bij de laadpoort en je komt dik 1 meter te kort. En dan loopt ie ook nog eens je lak te beschadigen. 8M kabel moet wel echt een keuze zijn, want ik vind het de kofferbakruimte niet waard.
6 meter is tot nu toe altijd voldoende geweest, ook als de laadpaal rechtsvoor staat.

Let wel, en zeker met de 32A versie, 6 meter is een behoorlijke bulk aan kabel.

• FireSonus
  • Laatst online: 15-01 17:57
supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:18:

@FireSonus

[...]

Als het een Lease wagen is wordt dit toch sowieso automatisch bij je LM gefactureerd? Ik begreep overigens van Leaseplan dat Tesla nog helemaal geen facturen had gestuurd voor supercharging de afgelopen 6 maanden. Lijkt er dus op dat dit ook niet helemaal lekker gaat.
Bij mij niet. Ik heb mijn persoonlijke creditcard aan mn Tesla account gehangen omdat er werd gezegd dat je maar een x aantal keer kunt superchargen als er geen betalingsmogelijkheid aan je account hangt (of dit waar is weet ik niet!). Ik wilde het risico niet lopen want ik ging toen op vakantie naar Oostenrijk en had geen zin daar bij een supercharger stil te staan....sinds februari 2020 worden bij mij supercharge sessies afgeboekt op mn creditcard, deze declareer ik vervolgens bij m'n werkgever. Nog niet de moeite genomen om automatisch te laten incasseren op rekening van mijn werkgever.

• supersnathan94
DaCoTa schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:22:
[...]

6 meter is voor mij voldoende, ook als de laadpaal rechtsvoor staat.

Let wel, en zeker met de 32A versie, 6 meter is een behoorlijke bulk aan kabel.
Sorry kan aan mij liggen hoor, maar hoe doe je dat dan? Als ik een beetje reken kom ik met rechtsvoor (puntje van de neus) op minstens 7 meter en dan ligt de kabel nog niet eens op de grond, maar over de auto heen.

• supersnathan94
FireSonus schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:23:
[...]

Bij mij niet. Ik heb mijn persoonlijke creditcard aan mn Tesla account gehangen omdat er werd gezegd dat je maar een x aantal keer kunt superchargen als er geen betalingsmogelijkheid aan je account hangt (of dit waar is weet ik niet!). Ik wilde het risico niet lopen want ik ging toen op vakantie naar Oostenrijk en had geen zin daar bij een supercharger stil te staan....sinds februari 2020 worden bij mij supercharge sessies afgeboekt op mn creditcard, deze declareer ik vervolgens bij m'n werkgever. Nog niet de moeite genomen om automatisch te laten incasseren op rekening van mijn werkgever.
Hm apart. Leaseplan gaf mij aan dat dit 1-op-1 bij hun doorgezet zou moeten worden omdat de auto via een tussenaccount van hun op naam zou staan. Nou moet ik zeggen dat ik geen teslaccount heb, maar heb tot op heden al een stuk of 20 laad sessies gehad via SC palen door Nederland en België heen

• DaCoTa
supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:24:
[...]
Sorry kan aan mij liggen hoor, maar hoe doe je dat dan? Als ik een beetje reken kom ik met rechtsvoor (puntje van de neus) op minstens 7 meter en dan ligt de kabel nog niet eens op de grond, maar over de auto heen.
Links langs de auto en vanaf het voorwiel gaat hij onder de auto door. Kan wel een foto maken de volgende keer. Maar het is genoeg, zonder dat er spanning op de kabel staat, mits je niet meer dan ~50cm van de paal staat.

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-01 12:21

Gebruik dan een SSD i.p.v. een SD. Werkt feilloos... _/-\o_

PV:12,4 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ (85 kWh Leaf + 30 kWh Thuisaccu) = V2H: 85+30 kWh

• knights16
supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:05:
[...]

Wat voor kaartje gebruik je? Ik heb er ook eentje in mn auto en die werkt wel goed (goed genoeg iig), zit ook nog een splitter tussen voor power naar chargepad.
een samsung endurance kaartje..

PVoutput

• knights16
GadgetFrank schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:38:
[...]

Gebruik dan een SSD i.p.v. een SD. Werkt feilloos... _/-\o_
Liever niet omdat ik dit had gekocht specifiek hiervoor. maar als het moet , dan maar een SSD.

Maar het heeft gewoon goed gewerkt eerst, dus her is software :(

PVoutput

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-01 12:21
Maar het heeft gewoon goed gewerkt eerst, dus her is software :(
Foute conclusie denk ik. Het aantal writes is erg hoog en een SD slijt hard. Het hoeft dus geen software probleem te zijn maar een fysiek probleem.

Ik gebruik een gewone 120 Gb SSD met een USB case. Ruimte zat en je kunt er ook nog een hoop muziek op kwijt.

PV:12,4 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ (85 kWh Leaf + 30 kWh Thuisaccu) = V2H: 85+30 kWh

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:52
GadgetFrank schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:44:
[...]

Foute conclusie denk ik. Het aantal writes is erg hoog en een SD slijt hard. Het hoeft dus geen software probleem te zijn maar een fysiek probleem.

Ik gebruik een gewone 120 Gb SSD met een USB case. Ruimte zat en je kunt er ook nog een hoop muziek op kwijt.
Dat denk ik ook. Mijn nieuwe usb stick van 32gb was na een week kapot. Onhersteblaar. Was tijdelijk toen, maar vond het vrij rap.

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 15:29
DaCoTa schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:49:
[...]

[Afbeelding]

Of mijn situatie. Dit is een 1 richtingsweg (aan beide kanten met een groot plantsoen er tussen). De voorste plek zou prima werken. De achterste heb je zeker 6 meter kabel nodig (tenzij je over de auto heen wilt spannen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2Qxr4Rx8VXw9zsmkvP6ajPro7o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1zNMDlPAV3vwgM6K2erAmZ20.png?f=user_large

• lampie1969
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
[quote]supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:42:
[...]

De klep van de M3 zit niet vast, maar zweeft als het ware boven de aansluiting. Daarnaast zit er ook geen lock op zoals bij de Leaf. Handmatig openen kan dus met een fikse ruk altijd, ook als het slot er op zit (dan breekt het klepje wel af, maar dat terzijde ;))

[...]
Je hebt daar toch een kabeltje in de achterklep voor. Dan kun je hem handmatig openen. Ik denk dat je daar wel iets meer kracht mee kan zetten dan het motortje

• knights16
GadgetFrank schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:44:
[...]

Het is geen regulier microsd kaartje. het gaat om een endurance microsd kaartje die gemaakt zijn voor 24x7 recording. het is niet zo dat het kaartje corrupt is, geloof ik niets van. Maar zal toch maar aan een SSD gaan geloven, gedoe de hele tijd ;(

[ Voor 5% gewijzigd door knights16 op 03-06-2020 23:12 ]

PVoutput

• supersnathan94
lampie1969 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:49:
[quote]supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:42:
[...]

[...]
Je hebt daar toch een kabeltje in de achterklep voor. Dan kun je hem handmatig openen. Ik denk dat je daar wel iets meer kracht mee kan zetten dan het motortje
Nee dat is voor het releasen van de lock pin die in de lader valt zodat je hem er niet uit kan yoinken. Als die vast vriest kun je dus helemaal niet rijden. Daar is de emergency release voor ingebouwd.

• supersnathan94
knights16 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:05:
[...]

Het is geen regulier microsd kaartje. het gaat om een endurance microsd kaartje die gemaakt zijn voor 24x7 recording. het is niet zo dat het kaartje corrupt is, geloof ik niets van. Maar zal toch maar aan een SSD gaan geloven, gedoe de hele tijd ;(
Volgens mij hebben ze met de laatste software release een nieuwe functie toegevoegd om het SD kaartje makkelijker te kunnen preppen in de auto zelf. Dat zou je ook nog eens kunnen proberen.

• supersnathan94
-Splash- schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:51:
[...]

Of mijn situatie. Dit is een 1 richtingsweg (aan beide kanten met een groot plantsoen er tussen). De voorste plek zou prima werken. De achterste heb je zeker 6 meter kabel nodig (tenzij je over de auto heen wilt spannen:

[Afbeelding]
Mja, maar met een poort aan de voorkant is de voorste plek weer minder handig. Je zult dan dus gewoon zelf een kabel moeten regelen ben ik bang. Voor mij is tot op de heden 1 meter genoeg geweest dus ik denk dat ik gewoon mazzel heb met correcte plaatsing. Ik zou echter geen 6M of langer in mn kofferbak willen hebben, vind deze al zo lomp.

• knights16
supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:22:
[...]

Volgens mij hebben ze met de laatste software release een nieuwe functie toegevoegd om het SD kaartje makkelijker te kunnen preppen in de auto zelf. Dat zou je ook nog eens kunnen proberen.
Ja klopt. Formatteren en preppen kan nu vanuit de auto. Had het kaartje hiermee al geprepped, thnx voor de suggestie.

PVoutput

• lampie1969
supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:20:
[...]

Nee dat is voor het releasen van de lock pin die in de lader valt zodat je hem er niet uit kan yoinken. Als die vast vriest kun je dus helemaal niet rijden. Daar is de emergency release voor ingebouwd.
Bij mij gaat toch echt het klepje open als ik aan het koordje trek en er nog geen kabel inzit.
Al kan het wel zijn dat het niet veel anders is dan als je op de button drukt qua kracht.

• -Splash-
supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:24:
[...]

Mja, maar met een poort aan de voorkant is de voorste plek weer minder handigl lomp.
Dat zou je zeggen. Ware het niet dat een leaf altijd de voorste plek in beslag neemt :)

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-01 14:30

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

ik wil ook vast een SSD schijf (liefst zo compact moglijk) voor mijn Tesla gaan kopen voor de Sentry mode (voor de rest gebruik ik hem niet). welke kan ik dan het best kopen? ik lees veel berichten hier over niet meer werkende apparaten dat ik het toch maar even vraag voordat ik de verkeerde koop.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Saxi
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-10-2024
Nutterd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:19:
ik wil ook vast een SSD schijf (liefst zo compact moglijk) voor mijn Tesla gaan kopen voor de Sentry mode (voor de rest gebruik ik hem niet). welke kan ik dan het best kopen?
Iedereen raadt de Samsung T5 aan https://www.samsung.com/s.../ssd/product/portable/t5/. Die heb ik ook gekocht en bevalt prima.

Model 3 Performance | Red | White interior | Aflevering 24-12-2019

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-01 14:30

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Saxi schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:22:
[...]

Iedereen raadt de Samsung T5 aan https://www.samsung.com/s.../ssd/product/portable/t5/. Die heb ik ook gekocht en bevalt prima.
thanks! ga ik die bestellen

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik heb deze:
https://www.amazon.de/San...rne-530-MB/dp/B01F9G43WU/

Goedkoper en werkt ook echt prima

Deze moet er dan wel bij:
https://www.amazon.de/Ada...t%C3%BCtzt/dp/B081W2CQ66/

[ Voor 33% gewijzigd door BlakHawk op 04-06-2020 09:41 ]

Youtube: DashcamNL

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 16:57
Half advies, daar moet nog een behuizing omheen. Ik zou ook de T5 aanraden. Prima software van Samsung ook om problemen en updates uit te voeren en te analyseren waarom het met de Tesla niet meer werkt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• BlakHawk
kdeboois schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:41:
[...]

Half advies, daar moet nog een behuizing omheen. Ik zou ook de T5 aanraden. Prima software van Samsung ook om problemen en updates uit te voeren en te analyseren waarom het met de Tesla niet meer werkt.
Behuizing hoeft niet hoor.
Kabel erbij gezet.

Ik vond 80-90 euro te veel voor een disk, destijds was de disk 32 eruo en de kabel 7 euro. Ik was totaal voor €39 klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 04-06-2020 09:44 ]

• kdeboois
BlakHawk schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:42:
[...]

Behuizing hoeft niet hoor.
Kabel erbij gezet.
Klemt niet op SATA. Bij kleine verschuiving / kracht gaat het mis.

Heb hier meerdere SSD’s en 3 van die kabels liggen. Echt niet handig in de auto, gaat met mijn Raspberry Pi op het bureau al mis.

[ Voor 22% gewijzigd door kdeboois op 04-06-2020 09:45 ]

• BlakHawk
kdeboois schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:43:
[...]

Klemt niet op SATA. Bij kleine verschuiving / kracht gaat het mis.
Hij "klikt" of klemt er gewoon in hoor.

• kdeboois
BlakHawk schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:44:
[...]

Hij "klikt" of klemt er gewoon in hoor.
Kabel is te kort en daardoor schuift hij er veel te makkelijk af.

• BlakHawk
kdeboois schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:46:
[...]

Kabel is te kort en daardoor schuift hij er veel te makkelijk af.
Hahaha, het wordt een wellus nietus verhaal, maar ik garandeer je dat hij echt stevig vast klemt.

• kdeboois
BlakHawk schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:47:
[...]

Hahaha, het wordt een wellus nietus verhaal, maar ik garandeer je dat hij echt stevig vast klemt.
Ik zou dan zoiets adviseren. pricewatch: Fantec ALU-25C31 Zwart

Ik garandeer je dat ik al problemen had thuis met een beetje verschuiven.

En hiermee ben ik in één keer klaar, maar durf ik niet de SSD zelf te garanderen: pricewatch: Integral INSSD120GPORT3.0 120GB Zwart

Overigens zit Amazon tegenwoordig gewoon op een .nl domein 8)

[ Voor 24% gewijzigd door kdeboois op 04-06-2020 09:52 ]

• DaCoTa
supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:24:
[...]
Bij dezen, een 6 meter kabel naar een laadpaal rechts voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsz8mU5P_HyL3m6j2OyV0uz2A2s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YUYzh2RH38zvQWiS0mkA8l2U.png?f=user_large

De parkeersensor gaf aan de voorkant nog ongeveer 70cm aan, dus er is nog best veel speling.

Waar ik niet aan had gedacht, de laadpaal hier staat iets in het parkeervak. Weet niet of het lukt als hij er echt naast staat, dan kan het wel krap worden inderdaad.

[ Voor 11% gewijzigd door DaCoTa op 04-06-2020 10:17 ]

• supersnathan94
de laadpaal hier staat in het parkeervak. Weet niet of het lukt als hij er echt naast staat, dan kan het wel krap worden inderdaad.
Lijkt er op dat dat dus inderdaad het verschil is. Van laadconnector tot voorkant bumper is namelijk al 5 meter zo. Heb je nog een metertje om in het midden te komen.

Maar anders moet je hem misschien letterlijk midden er onderdoor halen. Misschien lukt het dan wel?

[ Voor 14% gewijzigd door supersnathan94 op 04-06-2020 10:21 ]

• DaCoTa
supersnathan94 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:20:
[...]
Lijkt er op dat dat dus inderdaad het verschil is. Van laadconnector tot voorkant bumper is namelijk al 5 meter zo. Heb je nog een metertje om in het midden te komen.

Maar anders moet je hem misschien letterlijk midden er onderdoor halen. Misschien lukt het dan wel?
Onhandig, maar dat zou moeten werken. Moet wel zeggen dat ik met deze kabel nog nooit een plek heb gehad waar ik het niet haalde, we zitten nu aardig in de marge van mogelijke parkeerpaalsituaties (3x woordwaarde).

• Hatsjoe
  • Laatst online: 14-01 12:42
DaCoTa schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:03:
[...]

Bij dezen, een 6 meter kabel naar een laadpaal rechts voor:

[Afbeelding]

De parkeersensor gaf aan de voorkant nog ongeveer 70cm aan, dus er is nog best veel speling.

Waar ik niet aan had gedacht, de laadpaal hier staat iets in het parkeervak. Weet niet of het lukt als hij er echt naast staat, dan kan het wel krap worden inderdaad.
Goed om te weten/zien. Ik ga eerdaags een langere kabel bestellen omdat die 2.5/3m kabel die ik standaard kreeg echt veel te kort is in sommige gevallen. Nu zat ik te denken aan 6m maar zie dat die dus in sommige gevallen ook niet echt ruim is. Dan misschien toch maar voor de 8m gaan, kost niet veel extra en dan heb ik zeker genoeg :)

• BlakHawk
Hatsjoe schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:11:
[...]

Goed om te weten/zien. Ik ga eerdaags een langere kabel bestellen omdat die 2.5/3m kabel die ik standaard kreeg echt veel te kort is in sommige gevallen. Nu zat ik te denken aan 6m maar zie dat die dus in sommige gevallen ook niet echt ruim is. Dan misschien toch maar voor de 8m gaan, kost niet veel extra en dan heb ik zeker genoeg :)
Ik heb bij mijn vorige PHEV al een 8 meter kabel gekocht en vind dat echt fijn.
Ik heb een laadpaal met stoep ertussen en door de 8 meter kan ik op zo'n 5 parkeerplekken voor de deur nog steeds laden. Precies voor de deur en de twee plekken aangresend aan weers zijden.

Ideaal!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-01 12:44
Het is uiteraard afhankelijk van hoe vaak je de laadkabel nodig hebt, maar besef je wel dat een 8meter kabel voor 3x32A best wel een lomp groot ding is...

• BlakHawk
Smobbo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:43:
Het is uiteraard afhankelijk van hoe vaak je de laadkabel nodig hebt, maar besef je wel dat een 8meter kabel voor 3x32A best wel een lomp groot ding is...
Ik heb een 3x16A laadkabel van 8 meter, dunner dat standaard tesla kabel. Maar ik gebruik ook standaard de tesla kabel en alleen indien nodig de 8 meter kabel.

• wgdejong99
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-03-2022
BlakHawk schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:03:
[...]

Ik heb een 3x16A laadkabel van 8 meter, dunner dat standaard tesla kabel. Maar ik gebruik ook standaard de tesla kabel en alleen indien nodig de 8 meter kabel.
Moet je dan niet enorm uitkijken dat als de laadpaal per ongeluk 1x32A gaat leveren ( dat kan namelijk ) dat je kabel in de fik vliegt? Of voorkomt de elektronica dit?

• kdeboois
wgdejong99 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:39:
[...]

Moet je dan niet enorm uitkijken dat als de laadpaal per ongeluk 1x32A gaat leveren ( dat kan namelijk ) dat je kabel in de fik vliegt? Of voorkomt de elektronica dit?
De electronica ziet een spanningdip als de eerste vlammen uit de kabel slaan.

• BlakHawk
wgdejong99 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:39:
[...]

Geen idee....
Alle palen die ik ken zijn 3 fase en zijn dus automatisch 3x16A

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 04-06-2020 15:05 ]

• wgdejong99
kdeboois schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:02:
[...]

De electronica ziet een spanningdip als de eerste vlammen uit de kabel slaan.
Ja klopt, de auto stop ook vanzelf als je tegen een boom aan rijdt :)

Ik heb het nog even in Teslafi opgezocht en ik zie inderdaad dat ik soms laad op 1x32 Ampere, zie:

Avg Amps - 31.90A

Max Amps - 32.00A

Ik zou dus uitkijken met een 3x16A kabel......

• DaCoTa
wgdejong99 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:42:
[...]

Ik heb het nog even in Teslafi opgezocht en ik zie inderdaad dat ik soms laad op 1x32 Ampere, zie:

Avg Amps - 31.90A

Max Amps - 32.00A

Volgens mij regelen die kabels en aansluitingen dat onderling. Hoe precies weet ik niet, maar heb nog nooit van brandende kabels gehoord.

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:47

mattijssch

Model 3 LR

Als trouwe meelezer, maar nooit reageerder, nu toch maar eens een reactie van mijn kant.

Er is geen probleem om een 16A kabel te gebruiken, zowel de paal als de auto weten dat het een 16A kabel is en er zal dus nooit 32A doorheen getrokken worden. Het enige nadeel van een 16A laadkabel is dat je bij een éénfasige laadpaal maximaal met 3,7KW kan laden, waar je met een 32A kabel 7,4KW zou kunnen laden (mits de paal dat ondersteunt). Bij een driefasige laadpaal maakt een 16A kabel geen verschil t.o.v. de 32A kabel, want de Model 3 kan op 3 fasen toch maximaal met 16A (=11KW) laden.

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-01 20:34
mattijssch schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:56:
Als trouwe meelezer, maar nooit reageerder, nu toch maar eens een reactie van mijn kant.

Er is geen probleem om een 16A kabel te gebruiken, zowel de paal als de auto weten dat het een 16A kabel is en er zal dus nooit 32A doorheen getrokken worden. Het enige nadeel van een 16A laadkabel is dat je bij een éénfasige laadpaal maximaal met 3,7KW kan laden, waar je met een 32A kabel 7,4KW zou kunnen laden (mits de paal dat ondersteunt). Bij een driefasige laadpaal maakt een 16A kabel geen verschil t.o.v. de 32A kabel, want de Model 3 kan op 3 fasen toch maximaal met 16A (=11KW) laden.
Klopt. De weerstand in de kabel tussel de PE (aarde) en PP pinnen geeft aan hoeveel stroom de kabel kan hebben.

• wgdejong99
mattijssch schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:56:

Goed om te weten, dank. Ik wist niet dat de elektronica zo intelligent was om te zien of de kabel 16 of 32A ondersteund. Dan is het inderdaad geen probleem om met een 3x16A kabel te laden.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:45
wgdejong99 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:42:
[...]

Avg Amps - 31.90A

Max Amps - 32.00A

Dat lijkt me een foutje in Teslafi zie ik nu. Staat bij mij ook op het eerste overzichtsscherm, maar als je dan de daadwerkelijke laadsessie opent staat er bij mij gedurende de gehele sessie 16A (klopt ook want het is een openbare 3 fase 11kW paal). vreemd.

• kdeboois
wgdejong99 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:00:
[...]

Goed om te weten, dank. Ik wist niet dat de elektronica zo intelligent was om te zien of de kabel 16 of 32A ondersteund. Dan is het inderdaad geen probleem om met een 3x16A kabel te laden.
Weer wat geleerd ! Thanks.

• -Splash-
wgdejong99 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:00:
[...]

Het gebeurd bij veel dingen, ook bij usb via PD. Er wordt gehandshaked met welke specs er geladen mag worden. Ik neem aan dat een laadpaal en een model 3 hetzelfde doen?

Wellicht interessante materie: (had er gisteren over gelezen omdat ik mij in laadkabels was aan het inlezen)

https://www.automotivate....g-over-1-en-3-fase-laden/

[ Voor 17% gewijzigd door -Splash- op 04-06-2020 17:42 ]

• lampie1969
lampie1969 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:35:
[...]

Bij mij gaat toch echt het klepje open als ik aan het koordje trek en er nog geen kabel inzit.
Al kan het wel zijn dat het niet veel anders is dan als je op de button drukt qua kracht.
@supersnathan94 Je hebt gelijk. Net nog even geprobeerd, maar ik denk dat ik de vorige keer ook op het klepje heb gedrukt. Hij ontgrendeld wel, maar het klepje gaat met het touwtje niet open. Weet ik dat ook weer :*)

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik had hem hier nog niet gementioned, maar kan me voorstellen dat er hier ook Tesla owners zijn die dit handig vinden : https://github.com/dennisbrouwer91/tesla-automated-sentry

Tooltje gemaakt die Sentry mode automatisch aanzet als je aan de charger hangt, zo kan je t nooit meer vergeten :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:14
DennusB schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:02:
Ik had hem hier nog niet gementioned, maar kan me voorstellen dat er hier ook Tesla owners zijn die dit handig vinden : https://github.com/dennisbrouwer91/tesla-automated-sentry

Tooltje gemaakt die Sentry mode automatisch aanzet als je aan de charger hangt, zo kan je t nooit meer vergeten :)
Leuk tooltje!

je had em overigens al gemeld :) DennusB in "Het grote Tesla Model 3 topic"

oh en je hebt een typo in je prints naar console "charing" ipv "charging"

• pliesie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:17
-Splash- schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:40:
[...]

Het gebeurd bij veel dingen, ook bij usb via PD. Er wordt gehandshaked met welke specs er geladen mag worden. Ik neem aan dat een laadpaal en een model 3 hetzelfde doen?

Wellicht interessante materie: (had er gisteren over gelezen omdat ik mij in laadkabels was aan het inlezen)

https://www.automotivate....g-over-1-en-3-fase-laden/
Jup.. praten een ev taaltje... zoek maar eens op open evse.
Meeste laadpalen draaien soortgelijke opensource software. In een laadkabel zit een weerstand zoals eerder aangegeven. Die weerstand geeft de max aan.

Mocht je intresse hebben ik heb nog een opensource laadpal unit liggen. Kun je zelf je laadpaal bouwen.

• Teslalrp
Even praktische vraag. Bij het nemen van een rotonde (driekwart) doe ik de richtingaanwijzer naar links aan.
Bij de afslag naar rechts moet ik tweemaal deze induwen.

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 13:54
Wat is je vraag? :P

Heb ik ook inderdaad, 2x (zowel soft touch als doordrukken). Heeft iemand daar iets op gevonden waardoor dat makkelijker kan?

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
Teslalrp schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:04:
Even praktische vraag. Bij het nemen van een rotonde (driekwart) doe ik de richtingaanwijzer naar links aan.
Of je houdt je gewoon aan de regels door alleen je richtingaanwijzer te gebruiken bij het verlaten van de rotonde :P

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-01 22:49

BramT

Rule #1

Het is niet verplicht inderdaad (knipper naar links), maar het mag wel en is wel zo fijn/duidelijk voor je medeweggebruikers.
Ik gebruik een soft naar links, evt 2x als het allemaal langzaam gaat, en tegen de tijd dat ik er af moet is hij vaak al 'klaar' en is het 1x soft rechts.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

BramT schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:31:
Het is niet verplicht inderdaad (knipper naar links), maar het mag wel en is wel zo fijn/duidelijk voor je medeweggebruikers.
Ik gebruik een soft naar links, evt 2x als het allemaal langzaam gaat, en tegen de tijd dat ik er af moet is hij vaak al 'klaar' en is het 1x soft rechts.
Inderdaad, richting aangeven bij verlaten rotonde is de wettelijke eis maar je mede weggebruiker informeren over wat je plannen zijn is zeker niet verboden en bevorderd de doorstroom op rotondes. Veel mensen doen het eerste al niet dus in dat opzicht gaat er in de praktijk voldoende mis.

Overigens lijkt dit gedrag van de richtingaanwijzers gewijzigd t.o.v. eerder. Toen ik de auto net had (April 2019) hoefde je niet door te drukken om richting naar de andere kant aan te geven. Nu moet je inderdaad doordrukken of 2x drukken.

Verwijderd

Teslalrp schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:04:
Ik heb ooit geleerd (geen idee of dit klopt) dat het niet in alle landen verwacht wordt. Mensen kunnen denken dat je de rotonde de verkeerde kant op zal gaan. Dus pas op de rotonde richting links en dan switch naar rechts.

Just my 2 cents :)
Meer mensen misschien wat issues gehad met laden sinds de laatste updates? Mijn TNM paal met DLB wil nog wel eens laden tijdelijk stoppen ivm verbruik in huis. In het verleden ging hij gewoon weer verder. Ik weet dat er bepaalde andere palen wel issues hiermee hebben ism de Model 3. Is me nu een paar keer opgevallen in de laatste week dat de auto niet meer start als hij al slaapt. Dus, als de paal stopt en de auto slaapt lijk hij niet meer te starten. Nogmaals, dit is iets recents. Eerste 10 maand dat ik de auto had nooit last mee gehad en scenario komt regelmatig voor.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik laad de laatste tijd niet veel, maar het viel me wel op dat laden aan een openbare Allego laadpaal meerdere keren onderbroken wordt. Meestal gaat hij dan na 5 minuten weer verder, maar tijdens een laadsessie afgelopen week ook 2x gehad dat er een error kwam op het scherm (iets met AC-laden defect o.i.d.), en ik de kabel aan beide zijden moest loskoppelen en weer opnieuw moest starten met laden.

Omdat ik nu maar 1x per 2 weken laadt is het echt n=1, maar het is nog nooit eerder gebeurd.

• MNDutch
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-01 18:31
Inspired schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:32:
Meer mensen misschien wat issues gehad met laden sinds de laatste updates? Mijn TNM paal met DLB wil nog wel eens laden tijdelijk stoppen ivm verbruik in huis. In het verleden ging hij gewoon weer verder. Ik weet dat er bepaalde andere palen wel issues hiermee hebben ism de Model 3. Is me nu een paar keer opgevallen in de laatste week dat de auto niet meer start als hij al slaapt. Dus, als de paal stopt en de auto slaapt lijk hij niet meer te starten. Nogmaals, dit is iets recents. Eerste 10 maand dat ik de auto had nooit last mee gehad en scenario komt regelmatig voor.
Ja ik ook, van de laatste 3x publiek laden 2x gebeurt waarvan de 1e keer mijn kabel vastbleef aan de laadpaal en na 4 uur pas loskwam :?

• ex87
  • Laatst online: 13-01 13:49
Mijn super charge miles zijn zojuist verlengd van augustus tot januari (de verloop datum).
Misschien is Tesla wat aan het doen in relatie met COVID? Zou wel aardig zijn.

Oh gevonden: https://electrek.co/2020/...al-program-amid-pandemic/

• DannyDj
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-09-2025
Vraagje over het interieur:

Hoe kuis je het (nep)leer het best? Welk product gebruik jij?
DannyDj schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 04:42:
Vraagje over het interieur:

Hoe kuis je het (nep)leer het best? Welk product gebruik jij?
Babydoekjes/groene vloeibare zeep etc. Moet wat mild zijn en zal een kwestie zijn van uitproberen. Bepaalde vlekken erin of gewoon wat smerig?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-01 15:24

Fab1Man

Live life to the fullest

Inspired schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:32:
Mij lukt het niet om de totale aansluiting zover te belasten :P. Ik had de droger, wasmachine, vaatwasser en normale apparatuur draaien + het opladen en de meter gaf aan op 15 kW te zitten. Misschien nog de waterkoker erbij?
Ik zal er eens op letten in de toekomst.

• kdeboois
Fab1Man schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:54:
[...]

Mij lukt het niet om de totale aansluiting zover te belasten :P. Ik had de droger, wasmachine, vaatwasser en normale apparatuur draaien + het opladen en de meter gaf aan op 15.000 kWh te zitten. Misschien nog de waterkoker erbij?
Ik zal er eens op letten in de toekomst.
W of Watt

15,000 kWh is wat je in 5 jaar gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door kdeboois op 06-06-2020 11:09 ]

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-01 15:24

Fab1Man

Live life to the fullest

kdeboois schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:08:
[...]

W of Watt

15,000 kWh is wat je in 5 jaar gebruikt.
Oeps, foutje! Moet natuurlijk 15 kW zijn.
Pagina: 1 ... 81 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: