Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.179.156 views

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hunkaroglu schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:04:
[...]

Laadkosten was ik inderdaad vergeten. Dan komt er nog 12K bij ongeveer in 5 jaar. Wellicht is het dan misschien wel interessant om te leasen als ik het zo zie. Verschil is dan niet zo groot meer als je elk 5 jaar een nieuwe auto wilt. Maar goed... discussie voor ander topic.
Die laadkosten liggen ook nog veel hoger.
Sinds ik een eigen paal heb, heb ik pas écht inzicht...

Volgens TeslaFi:
14 maart km stand 8300
29 mei km stand 10.879
Total Kilometers 2507.6
Rated Kilometers Used 3227.89
Efficiency 77.69 %
kWh Used 460.9 kWh
Wh/km 184 Wh

Bij het laden binnen Teslafi staat: 623kWh geladen.

De laadpaal echter: 636 kWh geregistreerd.

Dus ondanks dat de auto een verbruik van 184 Wh/km aangeeft.
Is het werkelijk verbruik: 255wh/km

En dan reken ik de gratis laadbeurten (20kWh) bij de hoge veluwe nog niet eens mee in het verbruik.

Er is voor €216 euro geladen en 2500km gereden.

Ik merk toch dat veel mensen een veel te rooskleurig beeld weergeven van de laadkosten. Sommigen rekenen zelfs met de grafiek in de auto, maar zelfs de waarde aan de linkerkant weerspiegelt zeker niet get verbruik in laadkosten. De AC lader kent verliezen, maar ook de laadpaal.

Uiteindelijk zit ik met 184wh/km dus op ongeveer 8,6 cent per kilometer.

Het vervelende is wel dat "we" onszelf in eigen voet schieten door dit veel te rooskleurige beel naar buiten te communiceren. Ondanks dat er procentueel veel meer belasting op stroom wordt geheven dan op benzine of diesel, heeft de politiek het beeld dat er nu iets gecompenseerd moet worden.

Met de afbouw van saldering gaat het straks helemaal de verkeerde kant op, want als we thuis komen van werk en willen opladen, is er immers geen zon meer om direct te verbruiken.

Nu moet ik wel zeggen dat doordat ik de laadkosten heb verlaagd naar 30 cent per kWh ipv 34 cent, zoals standaard door TNM wordt berekend, de kosten per km zijn gedaald naar 7.6 cent per km.

We gaan zien hoe het allemaal gaat lopen, maar er zitten veel extra ondoorzichtige kosten in laden. Verliezen die je niet makkelijk boven water krijgt.

Als ik van de auto afga, zit het verbruik zeer netjes en met 184wh/km een stuk goedkoper dan diesel.
Maar bij de laadpaal valt het toch wat tegen.

Misschien zijn de TNM laadpalen wel gigantisch inefficient, geen idee?

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 29-05-2020 11:16 ]

Youtube: DashcamNL

@BlakHawk 623/636 komt neer op 2% verlies. Dat is niet gek bij AC laden. Komt ook meer door de auto dan de paal. Ik reken 23 cent door. Bij 255wh/km is dat nog geen 6 cent per km. Mijn ICE zat minimaal op het dubble qua brandstof.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Cruiser90
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:31
BlakHawk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:12:
[...]

Volgens TeslaFi:
14 maart km stand 8300
29 mei km stand 10.879
Total Kilometers 2507.6
Rated Kilometers Used 3227.89
Efficiency 77.69 %
kWh Used 460.9 kWh
Wh/km 184 Wh

Bij het laden binnen Teslafi staat: 623kWh geladen.

De laadpaal echter: 636 kWh geregistreerd.

Dus ondanks dat de auto een verbruik van 184 Wh/km aangeeft.
Is het werkelijk verbruik: 255wh/km

En dan reken ik de gratis laadbeurten (20kWh) bij de hoge veluwe nog niet eens mee in het verbruik.

Er is voor €216 euro geladen en 2500km gereden.
Ik heb mijn Model 3 SR+ sinds 11 maart en heb er nu bijna 6000km gereden. Ik heb geen mogelijkheid om thuis te laden dus maak enkel gebruik van openbare laadplekken en superchargers.

Volgens mij TeslaFi heb ik tot nu toe het volgende verbruikt:
- 60x een AC charger gebruikt.
- 990,35 kWh toegevoegd.
- 1030,86 kWh verbruikt
- Totaal 52,23 euro.

- 2x supercharger gebruikt.
- 43.87 kWh toegevoegd.
- Totaal 11,43 euro.

Volvo EX30 SMER

• BlakHawk
Cruiser90 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:23:
[...]

Ik heb mijn Model 3 SR+ sinds 11 maart en heb er nu bijna 6000km gereden. Ik heb geen mogelijkheid om thuis te laden dus maak enkel gebruik van openbare laadplekken en superchargers.

Volgens mij TeslaFi heb ik tot nu toe het volgende verbruikt:
- 60x een AC charger gebruikt.
- 990,35 kWh toegevoegd.
- 1030,86 kWh verbruikt
- Totaal 52,23 euro.

- 2x supercharger gebruikt.
- 43.87 kWh toegevoegd.
- Totaal 11,43 euro.
Waar laad jij openbaar zo goedkoop!?
Dat is 5 cent per kWh!?

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:46

_PM

BramT schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:42:
[...]

Ben eigenlijk op zoek naar iets voor in de 'gewone' trunk. De euh..... wegligging van de auto zorgt er voor dat m'n boodschappen/bagage alle hoekjes gaan opzoeken.

Ik zag her en der wat bagagehooks voor de trunk die in een M6 gaatje zouden kunnen, maar ik blijk die gaatjes niet te hebben.
Er zijn verschillende 3d geprinte haakjes te koop (o.a. bij taptes)

Je kan ze ook zelf 3d printen als je een printer hebt.
Het haakje is aan dit boutje te bevestigen, heb je deze niet? (dit boutje kwam bij mij als Tesla standaard)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zt5bZQdAdSs1cIMBVLmi9kwAM0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oqAVMfH0gcsg6KG9mrSkQzN1.jpg?f=user_large

Vervolgens heeft een vriend van met een van de designs van https://www.thingiverse.com/ aangepast. Reden, wat meer ruimte hebben om een tas om de haak heen te hangen (extra hoogte) en gezien het boutje dat bij mij wel erg kort was en constructie met een koppelbout om er wat meer stevigheid in te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyN1vw9zfkjLZ7Tn2IbJtjamOAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1RwGltrqjgNm9jS5ITFieIV.jpg?f=fotoalbum_large

Koppelbout
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2l8Zavf7TjfcZlhUtIodCThHaY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YmrzG03mG0gtwGQXCEVdSfDX.jpg?f=user_large

Eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnacGrZcslTzj8FqxY8K9cm4TME=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gxLz5PjAdON8mkuPxIURfJQx.jpg?f=user_large

Kost al met al veel tijd om te maken (tekening aanpassen, uren printen), maar aan plastic materiaal nog geen euro.

• BlakHawk
_PM schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:33:
[...]

Er zijn verschillende 3d geprinte haakjes te koop (o.a. bij taptes)

Je kan ze ook zelf 3d printen als je een printer hebt.
Het haakje is aan dit boutje te bevestigen, heb je deze niet? (dit boutje kwam bij mij als Tesla standaard)
[Afbeelding]

Vervolgens heeft een vriend van met een van de designs van https://www.thingiverse.com/ aangepast. Reden, wat meer ruimte hebben om een tas om de haak heen te hangen (extra hoogte) en gezien het boutje dat bij mij wel erg kort was en constructie met een koppelbout om er wat meer stevigheid in te krijgen.
[Afbeelding]

Koppelbout
[Afbeelding]

Eindresultaat:
[Afbeelding]

Kost al met al veel tijd om te maken (tekening aanpassen, uren printen), maar aan plastic materiaal nog geen euro.
Dat is handig, nu vallen mijn boodschappen tassen continu om :+

• Cruiser90
BlakHawk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:32:
[...]

Waar laad jij openbaar zo goedkoop!?
Dat is 5 cent per kWh!?
Ik laad op mijn werk en bij mij in de buurt. Geen idee waarom zo goedkoop maar dit is wat Tesla Fi heeft geregistreerd.

Ook als ik bij mijn tankpas kijk zie ik geregeld 0,00 euro declaraties voor laden.

[ Voor 12% gewijzigd door Cruiser90 op 29-05-2020 11:44 ]

Volvo EX30 SMER

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-01 21:15
Cruiser90 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:40:
[...]

Ik laad op mijn werk en bij mij in de buurt. Geen idee waarom zo goedkoop maar dit is wat Tesla Fi heeft geregistreerd.
Sorry, maar 5 cent/kWh is wel echt heel extreem. Vertel me deze laadpalen!

• BlakHawk
Cruiser90 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:40:
[...]

Ook als ik bij mijn tankpas kijk zie ik geregeld 0,00 euro declaraties voor laden.
TeslaFi moet je zelf ook invullen toch?
Ik moest de laadkosten definieren in de instellingen.

• Cruiser90
JohanB schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:44:
[...]

Sorry, maar 5 cent/kWh is wel echt heel extreem. Vertel me deze laadpalen!
Ik laad of in Rheden of in Hengelo hoofdzakelijk. Laatste tijd voornamelijk in Henglo bij mijn werk.
Ik heb ook geen idee waarom TeslaFi dit aangeeft of waarom mijn tankpas declararties zo laag zijn, maar tot op heden ben ik vele malen goedkoper uit als mijn vorige benzine auto. Dus daar doe ik het dan maar voor.

Volvo EX30 SMER

• Cruiser90
BlakHawk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:47:
[...]

TeslaFi moet je zelf ook invullen toch?
Ik moest de laadkosten definieren in de instellingen.
Ik kan daar alleen home charging invullen, maar ik gebruik geen home charging. En de supercharger kosten heb ik ingevuld zoals aangegeven. Maar dan nog komen de kosten die TeslaFi aangeeft aardig overeen met de kosten in mijn tankpas app.

Volvo EX30 SMER

• BlakHawk
Cruiser90 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:47:
[...]

Ik laad of in Rheden of in Hengelo hoofdzakelijk. Laatste tijd voornamelijk in Henglo bij mijn werk.
Ik heb ook geen idee waarom TeslaFi dit aangeeft of waarom mijn tankpas declararties zo laag zijn, maar tot op heden ben ik vele malen goedkoper uit als mijn vorige benzine auto. Dus daar doe ik het dan maar voor.
Volgens mij zit er dan gewoon een gratis laadpaal tussen, kan bijna niet anders.
Maar voor de gemiddelde nederlander niet echt een optie, helaas.

In de praktijk zie ik dat voorheen gratis palen, steeds vaker betaald worden.

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
BlakHawk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:12:
[...]

Ik merk toch dat veel mensen een veel te rooskleurig beeld weergeven van de laadkosten. Sommigen rekenen zelfs met de grafiek in de auto, maar zelfs de waarde aan de linkerkant weerspiegelt zeker niet get verbruik in laadkosten. De AC lader kent verliezen, maar ook de laadpaal.

Uiteindelijk zit ik met 184wh/km dus op ongeveer 8,6 cent per kilometer.
Klopt, laadkosten kunnen nog aardig oplopen. Ik heb toevallig nu precies 2000kWh verbruikt en daarmee 7301 km afgelegd. Ik kan alleen openbaar laden voor 0,34 per kWh (standaardtarief hier in de wijde omtrek voor de "gemeentepalen") Daarmee kom ik dus op 9,3 cent per km

• BlakHawk
IceOnFire schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:14:
[...]

Klopt, laadkosten kunnen nog aardig oplopen. Ik heb toevallig nu precies 2000kWh verbruikt en daarmee 7301 km afgelegd. Ik kan alleen openbaar laden voor 0,34 per kWh (standaardtarief hier in de wijde omtrek voor de "gemeentepalen") Daarmee kom ik dus op 9,3 cent per km
Op zich is daar niets mis mee he, laten we wel wezen.

Maar doordat de veel te gusnstige laadverhalen de politiek ook hebben bereikt, wil men een aanpassing om gemiste accijzen bij de EV gaan terughalen.

Zo zijn er plannen om enkel voor de EV te beginnen met rekeningrijden, maar ook andere opties worden besproken.

• DannyDj
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-09-2025
Mannen, iets helemaal anders nu...
Mijn grootlicht gaan ondanks de juiste instelling niet meer automatisch aan in bvb een donkere steeg.
Weet iemand hoe deze issue op te lossen?

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
BlakHawk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:16:
[...]
Op zich is daar niets mis mee he, laten we wel wezen.

Maar doordat de veel te gusnstige laadverhalen de politiek ook hebben bereikt, wil men een aanpassing om gemiste accijzen bij de EV gaan terughalen.

Zo zijn er plannen om enkel voor de EV te beginnen met rekeningrijden, maar ook andere opties worden besproken.
Klopt, grappig genoeg zit er juist meer belasting op stroom dan op brandstof dus de belastingcomponent-per-km is sowieso stiekum beduidend hoger bij elektrisch rijden

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:14
DannyDj schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:44:
Mannen, iets helemaal anders nu...
Mijn grootlicht gaan ondanks de juiste instelling niet meer automatisch aan in bvb een donkere steeg.
Weet iemand hoe deze issue op te lossen?
Het systeem werkt andersom. Hij dimt het grootlicht bij een tegenligger. Je moet dus juist grootlicht zelf aan doen in de donkere steeg en dan zal de auto em dimmen als die een tegenligger detecteert.

Uit de handleiding (pagina 64: https://www.tesla.com/sit...ners_manual_europe_nl.pdf ):
[...]Grootlicht
Duw de hendel aan de linkerzijde van het stuur van u af en laat deze los om het grootlicht continu aan te zetten. Om te annuleren, duwt u de hendel opnieuw van u af.Om het grootlicht kort te laten knipperen, trekt u de hendel naar u toe en laat u deze weer los.

Het grootlicht kan automatisch worden gedimd wanneer er licht vóór de Model 3 wordt gedetecteerd (bijv. van een tegenligger). Tik op Bediening > Verlichting > Automatisch grootlicht om deze functie in of uit te schakelen.

OPMERKING: De gekozen instelling wordt bewaard tot u deze handmatig wijzigt.

In situaties waarin Automatisch grootlicht is ingeschakeld maar het grootlicht is uitgeschakeld omdat er licht vóór de Model 3 wordt gedetecteerd, kunt u het grootlicht tijdelijk inschakelen door de hendel naar u toe te trekken.[...]
En op dezelfde bladzijde bij de icoontjes:
[...]Automatisch grootlicht is ingeschakeld en het grootlicht is ingeschakeld. Model 3 is klaar om het grootlicht uit te schakelen als er licht wordt gedetecteerd.[..]

[ Voor 54% gewijzigd door Caelorum op 29-05-2020 12:54 ]

• BlakHawk
IceOnFire schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:47:
[...]

Klopt, grappig genoeg zit er juist meer belasting op stroom dan op brandstof dus de belastingcomponent-per-km is sowieso stiekum beduidend hoger bij elektrisch rijden
Procentueel wel ja, echter door de lagere gebruikskosten valt dat weer mee.

Het probleem is dat op stroom door laadpalen veel meer marge zit, dan op brandstof. Diesel kent zo'n 9% marge en op 34 cent per kWh zit bijna 50% marge.

Hier ontvangt de overheid niets extra's voor, maar betalen we als consument wel.

EV blijft het voordeligst bij zelf aftikken van stroom, privé kunnen laden, of met zonnepanelen. Met salderen zal dit laatste vanaf 2023 fors minder voordeel gaan opleveren.

Voor de privé laders blijft er een groot voordeel tegenover een ICE, maar als de overheid dat voordeel nu of op termijn gaat wegnemen, zit je met de mensen die niet thuis kunnen laden. Als je ahankelijk van publiek laden bent en de overheid uitgaat van kosten van privé laders, dan wordt het voor een heel grote groep mensen in Nederland juist duurder dan een ICE.

Dat moet je niet willen.

De innitiatieven in Gelderland waar men tegen 18 cent per kWh kan laden zijn daarom welkom in heel Nederland. Dit is hard nodig voor een grote groep mensen die anders niet zo snel de overstap naar een EV zal maken.

• BlakHawk
Caelorum schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:51:
[...]

Het systeem werkt andersom. Hij dimt het grootlicht bij een tegenligger. Je moet dus juist grootlicht zelf aan doen in de donkere steeg en dan zal de auto em dimmen als die een tegenligger detecteert.

Uit de handleiding (pagina 64: https://www.tesla.com/sit...ners_manual_europe_nl.pdf ):

[...]

En op dezelfde bladzijde bij de icoontjes:

[...]
Nee de automatische stand hoort hem aan te zetten waar dit nodig is. In de stad zal hij niet zo snel aangaan heb ik gemerkt.

• Caelorum
BlakHawk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:55:
[...]

Nee de automatische stand hoort hem aan te zetten waar dit nodig is. In de stad zal hij niet zo snel aangaan heb ik gemerkt.
De handleiding zegt anders ;)

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:59
hdu schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:25:
Pfffff.... jemig... "even" bijlezen... waar gaat het over... meer zal ik niet zeggen anders ben ik bang dat er weer 100 reacties op komen.

Even mijn eerste ervaring delen met de Mobile Service.
Ik moet zeggen een top ervaring. Wat klantvriendelijk.

Regelmatig kreeg ik de melding "Storing veiligheidsysteem linksvoor" (RCM_a019).

De monteur heeft een "harde reset" gedaan. Accupakketten beide losgekoppeld (grote accu en 12 Volt), dus auto echt helemaal uit. Tijdens de tijd dat de auto even helemaal uit was liep hij de auto even na om te controleren of alles goed was. Hij heeft de rubbers bovenaan de deuren aangetikt (zaten blijkbaar niet helemaal goed, scheelt ook windgeruis gaf hij aan), heeft de kofferbaksluiting bijgesteld (gaat nu lekker soepel dicht zonder de bumper te raken) en controleerde de achterlichten op condens.
M.b.t. tot de storing heeft hij bij de bestuurdersstoel stekker gecontroleerd en goed vastgezet.
Ik heb even een proefrit gemaakt en inderdaad geen melding meer.
De monteur gaf wel aan dat het zou kunnen dat ik de melding toch weer ga krijgen. Dat het vastzetten niet goed genoeg helpt. Als dat het geval was dan moest ik hem maar even direct bellen. Dan kon hij als hij toch in de buurt was even een nieuwe stekker monteren (gaat sneller als via Tesla plannen).

Vandaar klantvriendelijk!

(P.S. Zie net dat nieuwe software update klaar staat, meteen 2020.16.2.1 maar installeren. Oeps wat doe ik nu... ik zeg minimaal 25 reacties over de nieuwe update... had ik dat nu maar niet aangegeven... 8)7 )
Fijn om te horen.
Ik ga nu ook de mobiele service proberen.
Het moet gezegd dat dat wel een fijne service is. En ik denk inderdaad dat dat een ander type technicus is dan ik trof in Duiven.

Bovendien, ik heb óók wel eens mijn dag niet...

• pimk
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:00:
[...]

Je weet gewoon dat het niet 1 minuut kost. Tuurlijk de daadwerkelijke handeling misschien, maar alle tijd en effort er omheen? Ik kan zo al twee dingen bedenken.

- Al die tijdelijke pasjes zijn leuk maar die moet je borgen, bijhouden en opsluiten want als je er eentje verliest heb je een losse sleutel van klant X rondzwerven. En als je administratie slecht is weet je niet eens welke klant. Mag je ze allemaal gaan bellen "er zweeft wellicht een sleutel rond voor uw auto". Dat risico zou voor mij al genoeg zijn. Tuurlijk die key kunnen ze allemaal deleten uit hun wagen maar wil je klanten daarmee opzadelen?
- "Goedemorgen, ik heb een afspraak en ik ben mijn key vergeten". Alleen al dat gesprek + voorgaande registratie is +5 minuten want de intake van de auto moet ook nog een temp keycard gaan fixen. En de rest van de mensen staat te groanen op de achtergrond.
Niet helemaal. Na mij niemand dus ik hield niemand op.
Bovendien heb ik, ook bij grote drukte, dit nog nooit meegemaakt bij Mercedes, en dat zou nog niet erg zijn als hun service veel duurder was, maar ook dat lijkt niet het geval

Premiumprijs voor medium service is niet helemaal wat ik verwachtte, maar wellicht ligt het aan mijn verwachtingen

• pimk
Malt007 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:40:
Vind een oplossing van 20 euro bijzonder schappelijk eerlijk gezegd, heb je nog een extra pasje ook. Heb toch het gevoel dat mensen blijven zoeken naar problemen als het om Tesla gaat.

En dan het commentaar op de persoon achter de balie, alsof dat iets met het bedrijf Tesla te maken heeft. Je kan overal zo’n chagrijn treffen lijkt me.
Hmm, oplossing voor een feitelijk niet bestaand probleem... En dan is €20 te duur.
Tesla adviseert dat pasje altijd bij je te hebben. In de praktijk blijkt dat onaangekondigd een verplichting te zijn.

En als je chagrijnig bent, ga dan niet in de ontvangst staan

• pimk
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:00:
[...]

Je weet gewoon dat het niet 1 minuut kost. Tuurlijk de daadwerkelijke handeling misschien, maar alle tijd en effort er omheen? Ik kan zo al twee dingen bedenken.

- Al die tijdelijke pasjes zijn leuk maar die moet je borgen, bijhouden en opsluiten want als je er eentje verliest heb je een losse sleutel van klant X rondzwerven. En als je administratie slecht is weet je niet eens welke klant. Mag je ze allemaal gaan bellen "er zweeft wellicht een sleutel rond voor uw auto". Dat risico zou voor mij al genoeg zijn. Tuurlijk die key kunnen ze allemaal deleten uit hun wagen maar wil je klanten daarmee opzadelen?
- "Goedemorgen, ik heb een afspraak en ik ben mijn key vergeten". Alleen al dat gesprek + voorgaande registratie is +5 minuten want de intake van de auto moet ook nog een temp keycard gaan fixen. En de rest van de mensen staat te groanen op de achtergrond.
Een hotel maakt zo’n pasje in 10 seconden, hoezo moet dat bij Tesla langer duren?

En hotel pasjes vervallen na de duur van de kamerhuur, zou dat het issue bij Tesla ook niet oplossen?

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-01 17:54
Voor degenen die de dashboard missen in de Model 3 en zwemmen in het geld, kunnen gebruik maken van deze gadget om aftermarket een mini dashboard voor de je Model 3 te installeren.

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

• BlakHawk
Autopilot schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:33:
Voor degenen die de dashboard missen in de Model 3 en zwemmen in het geld, kunnen gebruik maken van deze gadget om aftermarket een mini dashboard voor de je Model 3 te installeren.
Als ik zwom in het geld, reed ik geen Model 3 :+

Daarnaast mis ik geen dashboard. :+

• Autopilot
BlakHawk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:34:
[...]

Als ik zwom in het geld, reed ik geen Model 3 :+

Daarnaast mis ik geen dashboard. :+
Dan kun je mijn bericht als niet verzonden beschouwen. 8)7

• BlakHawk
Autopilot schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:35:
[...]

Dan kun je mijn bericht als niet verzonden beschouwen. 8)7
Hahaha, bericht is prima, kende hem al. Grappig dat het gemaakt wordt.

d:)b

• hdu
  • Laatst online: 09-01 16:04

hdu

BlakHawk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:55:
[...]

Net zoals @Caelorum (en de handleiding) aangeeft. De eerste keer (tijdens een rit) moet je zelf het grootlicht aanzetten (handel naar achteren duwen) daarna werkt het automatisch totdat je handmatig het grote licht weer dimt.
Uiteraard werkt dit alleen als je de optie automatisch grootlicht hebt aangezet.

[ Voor 9% gewijzigd door hdu op 29-05-2020 13:56 ]

• mokkalokka
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik vroeg me af ook mensen zijn die een standard range versie hebben zonder de plus?

Je ziet op YouTube wel in USA hier filmpjes over dat je deze off menu kan bestellen.

Ik ben wel benieuwd en wat de kosten dan zijn?

Als de subsidie regeling er komt voor particulieren is dit van toepassing tot €45.000,- vandaar. :D

[ Voor 22% gewijzigd door mokkalokka op 29-05-2020 15:04 ]

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-01 07:48

BramT

Rule #1

Nice! Ik was op zoek naar een gat ipv een boutje :X Thanks!

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• BramT
  • Laatst online: 13-01 07:48

BramT

Rule #1

Autopilot schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:33:
Of dit ding voor een HUD. Al is/lijkt deze gekoppeld aan je telefoon, geen idee hoe goed dat gaat werken. Kan niet echt zeggen dat ik het nodig vindt overigens.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

djmuggs schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:24:
Ik weet dat de meeste hier met de airco uit rijden :+

Maar gebruik m wel gewoon, alleen vind ik de airco lang niet zo koud worden als ik gewend ben van vorige/andere auto’s.
Herkent iemand dit of is het tijd voor de SeC?

Of het is misschien een overblijfsel van de aanrijding van half februari :(
Afspraak staan bij SeC, auto geeft nu systeemstoring aan bij climate control instellingen en kan de climate control ook niet meer op afstand bedienen.

Hoop dat ze dit keer wel vervangende auto hebben, een ebike of uber is echt niet handig op 40 min afstand met auto.

ICE ICE Baby

• JohanB
BramT schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:09:
[...]

Of dit ding voor een HUD. Al is/lijkt deze gekoppeld aan je telefoon, geen idee hoe goed dat gaat werken. Kan niet echt zeggen dat ik het nodig vindt overigens.
Och kon ik maar m’n snelheid zien terwijl ik rij! Hoop echt al heel lang op een HUD, maar dit lijkt wat provisorisch. Nog even wachten!

• JohanB
[/quote]
djmuggs schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:30:
[...]

Hoop dat ze dit keer wel vervangende auto hebben, een ebike of uber is echt niet handig op 40 min afstand met auto.
Vooral blijven hopen*! Hoop is goed!

*mijn M3 stond 4 weken stil. Boeide ze geen ding.

[ Voor 36% gewijzigd door Outerspace op 30-05-2020 02:11 . Reden: Taalgebruik. ]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 12:57
JohanB schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 01:24:
[...]

Och kon ik maar m’n snelheid zien terwijl ik rij! Hoop echt al heel lang op een HUD, maar dit lijkt wat provisorisch. Nog even wachten!
Je snelheid zien is helaas niet mogelijk. Je moet naar het andere verkeer kijken en op gevoel een beetje meerijden.
Sterkte! (y)

• bottom line
  • Laatst online: 11-01 23:35
pimk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:26:
[...]

Een hotel maakt zo’n pasje in 10 seconden, hoezo moet dat bij Tesla langer duren?

En hotel pasjes vervallen na de duur van de kamerhuur, zou dat het issue bij Tesla ook niet oplossen?
Gelukkig rekent een hotel ook geen extra kost aan als je jou sleutel niet bij hebt.
mokkalokka schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:01:
Ik vroeg me af ook mensen zijn die een standard range versie hebben zonder de plus?

Je ziet op YouTube wel in USA hier filmpjes over dat je deze off menu kan bestellen.

Ik ben wel benieuwd en wat de kosten dan zijn?

Als de subsidie regeling er komt voor particulieren is dit van toepassing tot €45.000,- vandaar. :D
Is er niet

[ Voor 36% gewijzigd door bottom line op 30-05-2020 08:03 ]

Wat is eigenlijk de reden? Alleen de belofte nakomen in de US? Ze zouden dit ook prima kunnnen doen voor andere landen. Zou wel interessant zijn ivm de subsidie. SR als tweede auto en eventueel upgraden naar SR+.

• bottom line
Inspired schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:14:
[...]

Wat is eigenlijk de reden? Alleen de belofte nakomen in de US? Ze zouden dit ook prima kunnnen doen voor andere landen. Zou wel interessant zijn ivm de subsidie. SR als tweede auto en eventueel upgraden naar SR+.
Hier in Europa gaat iedereen blij genoeg zijn met een kortere range, alles is veel dichter bij elkaar, dus denk dat ze verwachten dat maar een paar % ook echt gaat bijleggen.
De SR+ is echt vooral goedkoper dmv een kleiner accupakket dan de LR. De SR is qua kostprijs voor Tesla net hetzelfde als de SR+, maar ze krijgen ze €5.000 minder voor.

Denk dat ze gewoon alle commentaren beu waren dat Tesla het niet nakwam wat ze beweerden (35k Tesla), en deze oplossing hadden ingevoerd.
Beetje schijnheilig als je ziet dat VW geen enkele commentaar krijgt dat ze hun ID.3 niet onder de €30k nakomen.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 11:24
Rijdt die ID.3 al drie jaar rond ? Dan is het pas hypocriet, nu nog niet.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• bottom line
kdeboois schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:29:
Rijdt die ID.3 al drie jaar rond ? Dan is het pas hypocriet, nu nog niet.
Die commentaar kwam al direct nadat je de allereerste kon bestellen in Amerika.
Sinds februari 2019 ging al de commentaar liggen nadat je een SR kon bestellen. Dus die 3 jaar is absoluut niet van toepassing.

[ Voor 19% gewijzigd door bottom line op 30-05-2020 08:51 ]

• kdeboois
Iedereen, behalve een paar hardcore nee roepers, begrijpt dat je begint met topmodellen. Zelf vind ik het ook jammer dat dat zo gaat want hoe meer EV op de weg hoe beter.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-01 23:08
kdeboois schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:58:
Iedereen, behalve een paar hardcore nee roepers, begrijpt dat je begint met topmodellen. Zelf vind ik het ook jammer dat dat zo gaat want hoe meer EV op de weg hoe beter.
Gelukkig deelt niet iedereen die mening :+

En ja ik ben een dinosaurus,

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:32
Smobbo schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 07:18:
[...]

Je snelheid zien is helaas niet mogelijk. Je moet naar het andere verkeer kijken en op gevoel een beetje meerijden.
Sterkte! (y)
Er is wel n manier.
App openen en telefoon voor je stuur neerzetten. Als de auto rijdt geeft de app ook de snelheid weer :P
praktisch: mwaaah
Erg precies: mwaaah

:+
ybos schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:06:
[...]

Er is wel n manier.
App openen en telefoon voor je stuur neerzetten. Als de auto rijdt geeft de app ook de snelheid weer :P
praktisch: mwaaah
Erg precies: mwaaah

:+
Of gewoon een houder achter het stuur met Waze erop. Meteen een betere (imho) navigatie.

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-01 21:35
Hoezo kunnen jullie de snelheid niet zienM
RielN schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:00:
Snap ook niet dat hij zo de weg op mag.

Zal te maken hebben met het gedoogbeleid dat er is voor snelheidsovertredingen bij EVs denk ik dan.

[ Voor 21% gewijzigd door Inspired op 30-05-2020 11:10 ]

• Caelorum
Eerlijk gezegd kost die snelheid zien me net zoveel moeite als in alle andere auto's waarin ik heb gezeten. De juiste snelheid aanhouden kost mij ook niet meer moeite en heb deze klacht dus ook nooit goed begrepen.
Ik word in niet EVs juist meer afgeleid door het dashboard waardoor ik minder naar de weg kijk vanwege de toerenteller.

Ik zie persoonlijk ook weinig meerwaarde meer in een dashboard voor je neus in een EV. Of je nu naar beneden kijkt of opzij voor de dingen die je toch al niet tijdens het rijden moet doen ^_^

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

RielN schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:00:
Snap ik ook niet. Een (beetje) goeie chauffeur scant voortdurend weg, 3 spiegels, snelheid en omgeving. Waar die snelheid weergegeven wordt, maakt daarbij toch niet uit (zolang het min of meer in het gezichtsveld is)?

--handige links mogen niet van de mods--

• JohanB
MtC schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:29:
[...]

Snap ik ook niet. Een (beetje) goeie chauffeur scant voortdurend weg, 3 spiegels, snelheid en omgeving. Waar die snelheid weergegeven wordt, maakt daarbij toch niet uit (zolang het min of meer in het gezichtsveld is)?
Exact! Dus niet verstopt achter het stuur

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

JohanB schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:35:
[...]

Ehr.... Que?
De snelheid in een Model 3 staat juist niét achter het stuur?

--handige links mogen niet van de mods--

• Smobbo
Hahaha. Ik dacht ik reageer met een grapje op de wat knullig verwoorde opmerking van @JohanB. Helaas is sarcasme soms lastig uit een post te halen ;) .

Uiteraard is de snelheid super makkelijk te zien in de Model 3, staat op een vrij gebruikelijke plek (zoals bijvoorbeeld vele Toyota’s al jaren hebben). Goed te zien vanuit je ooghoek en met minimale draaiing van de ogen (schuin ipv naar beneden, shocking :+ ) recht in het zicht.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
@JohanB Zit je zo dicht op het stuur dan? Je bent op de hoogte van de mogelijkheden rondom het naar achteren zetten van de stoel? Ondanks dat Tesla inferieur is, hebben ze daar wel rekening mee gehouden.

Volgens mij is het komkommertijd. Ik kan de snelheid prima zien en daarnaast rij ik toch tegenwoordig overal 78 ipv 80, omdat het blijkbaar de nieuwe trend is geworden voor 95% van de weggebruikers om lager dan de maximumsnelheid te gaan rijden. Verder voel je wel aan hoe hard je ongeveer rijdt.

Een HUD zou zeker handig zijn, maar ik vind het ook wel prima zoals het nu is.

[ Voor 47% gewijzigd door Taro op 30-05-2020 11:47 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Eens. Binnen de eerste 100km na ophalen was ik al helemaal gewend. Mooi virtual cockpitje achter het stuur is ook leuk maar mis het niet. Ipv van ff naar beneden kijk je ff iets naar rechts. Als ik nu in de Golf van mij vrouw stap kijk je weer naar beneden. Dat is ook niet steeds wennen. Wel het gemis van one pedal driving en niet kunnen “schakelen” aan de ruitenwisser is wel steeds weer wennen. En oversteken. Bij de Tesla is het bij twijfel gaan. Bij een ICE juist niet. :)

• asing
  • Laatst online: 10:46
Inspired schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:00:
Eens. Binnen de eerste 100km na ophalen was ik al helemaal gewend. Mooi virtual cockpitje achter het stuur ik ook leuk maar mis het niet. Ipv van ff naar beneden kijk je ff iets naar rechts. Als ik nu in de Golf van mij vrouw stap kijk je weer naar beneden. Dat is ook niet steeds wennen. Wel het gemis van one pedal driving en niet kunnen “schakelen” aan de ruitenwisser is wel steeds weer wennen. En oversteken. Bij de Tesla is het bij twijfel gaan. Bij een ICE juist niet. :)
Alles went :) . Ik heb zakelijk een Model 3 SR+ en privé een Porsche 944 uit 1985. Die zit een stuk lager, heeft een 5 bak (zelf roeren), geen ABS, geen ESP, geen stuurbekrachtiging en hij kan 700-800 km op een lading. Laadtijd is wel weer super, 5 minuten en ik ben weer weg.

De eerste keer gas los in die oude auto is alleen een moment van... oh ik moet ook zelf remmen. O-)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-01 08:48

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

JohanB schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:35:
[...]

Ik vraag me soms echt af of je een troll bent of echt deze auto bezit, (of beiden)

Afbeeldingslocatie: https://motoraty-media.s3-us-west-2.amazonaws.com/news/wp-content/uploads/2018/05/2017-Tesla-Model-3-dashboard.jpg

Dit is hoe mijn blikveld eruit ziet in de auto (iets hoger maar dat komt het display alleen tengoede, ik vraag me echt af hoe je moet zitten om de snelheidsmeter niet meer te kunnen zien?.

Ik heb nog met mijn stoel zitten spelen, maar het lukt mij niet om de snelheidsmeter niet meer te kunnen zien en enigzins comfortable te zitten. (ben zelf 1.83 ter refferentie.).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• kdeboois
Je hebt wel heel erg lange armen dan.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-01 21:41
Ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een M3 LR RWD en geniet nog steeds. Echter vond ik al die tijd wél dat het windgeruis meer was dan dat ik kon accepteren van een auto uit deze prijscategorie.

Op TMC vond ik een topic die dit windgeruis besprak en ik wil jullie mijn resultaten niet onthouden. Voor degene die ook vinden dat het windgeruis best wat minder mag:
https://teslamotorsclub.c...oise.177619/#post-4294798

Ik heb beide opties uit dit topic toegepast en ben erg blij met het resultaat. Ik heb een reep van een grijze harde spons in het gat van de A-stijl gestopt en hiernaast de panel gap afgedicht met rubber wat wordt verkocht voor rondom het glazen dak. Resultaat is een veel stillere auto bij 130kmh.

Fijn weekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21TX7OybtPVJPX-Uh62clv-BLVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ju82XyR6uBtUjeoFnv8F0gsA.jpg?f=fotoalbum_large

• JohanB
Whoop whoop! Zomer is super, net 170 km gereden (vanaf 100% laden) en nog 310km range over volgens de app, nog iets meer dan 60% over lijkt het! Dat is zo’n 450 km range in de zomer met 100%!

Zal een foto maken van de speedo achter het stuur als ze terug is. Ben 1.93, dus zit vrij ver naar achter, maar ook redelijk laag. Moet altijd beetje opzij leunen om goed te zien. Was nog veel verschrikkelijker bij m’n vorige A3. Maar daar had je minder het risico dat je opeens op 200km/h zat voordat je het door hebt, hehe. Daarom lijkt een HUD me hier een top oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door JohanB op 30-05-2020 15:40 ]

• Caelorum
@JohanB Zelf ook die lengte en kan het gewoon goed zien zonder van positie te veranderen. Stoel staat bij mij helemaal naar beneden en ik kan nog 10cm verder naar achteren. Wel staat de rugleuning rechter dan in vorige auto's, maar dat is omdat de stoel anders voor geen meter zit ^_^

• Autopilot
r0bb schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:09:
Ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een M3 LR RWD en geniet nog steeds. Echter vond ik al die tijd wél dat het windgeruis meer was dan dat ik kon accepteren van een auto uit deze prijscategorie.

Op TMC vond ik een topic die dit windgeruis besprak en ik wil jullie mijn resultaten niet onthouden. Voor degene die ook vinden dat het windgeruis best wat minder mag:
https://teslamotorsclub.c...oise.177619/#post-4294798

Ik heb beide opties uit dit topic toegepast en ben erg blij met het resultaat. Ik heb een reep van een grijze harde spons in het gat van de A-stijl gestopt en hiernaast de panel gap afgedicht met rubber wat wordt verkocht voor rondom het glazen dak. Resultaat is een veel stillere auto bij 130kmh.

Fijn weekend.

[Afbeelding]
Thanks, welke materialen heb je gebruikt?
En welke 2 fixes? Ik lees er maar 1 namelijk de A pillar vullen met een sponsje.

• Katseviool
  • Laatst online: 05-12-2025
Taro schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:59:
[...]

Mogelijk doen ze dit in batches? Was dat een individueel moment of breder? Heb dit om eerlijk te zijn niet gevolgd.

Bij mij staat er dat ik Premium connectivity (P) heb, zonder einddatum. Heb de auto in september een jaar. Kan ik nou verwachten dat ik hier over 4 maanden ook voor moet gaan betalen? Ik heb daar wel altijd rekening mee gehouden, maar er wordt geen einddatum gecommuniceerd, vandaar.
Sinds de laatste update heb ik bij mijn P, van bijna een jaar oud, opeens een einddatum staan -O-
Katseviool schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:13:
[...]

Sinds de laatste update heb ik bij mijn P, van bijna een jaar oud, opeens een einddatum staan -O-
Tja, ik verwacht hem binnenkort ook wel. Mijne is van juni 2019.

• Tammestein
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-03-2023
r0bb schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:09:
Het lijkt dat het windgeruis bij later geproduceerde m3’s wel redelijk is opgelost. In mijn LR RWD m2020 heb ik geen last van windgeruis, althans niet meer dan bij mijn vorige waggies.

• Katseviool
  • Laatst online: 05-12-2025
Inspired schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:22:
[...]

Tja, ik verwacht hem binnenkort ook wel. Mijne is van juni 2019.
Hier ook juni, zie trouwens dat als ik inlog op de website dat daar nu ook 22 juni staat + optie voor abonnement a €10.

Ach ja, weer een maandelijks abonnement rijker maar wil connectiviteit wel behouden :)
Tammestein schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:34:
[...]

Het lijkt wel dat het windgeruis bij later geproduceerde m3’s wel redelijk is opgelost. In mijn LR RWD m2020 heb ik geen last van windgeruis, althans niet meer dan bij mijn vorige waggies.
Volgens mij kan het per model ook veel schelen. Mijn model van juni 20919, productie april/mei, is redelijk prima. Heeft ook weinig panel gaps en dak zit er redelijk prima in. Een vriend heeft een MY2020 LR - P. Die heeft meer gaps en dak zit er wat scheef in. Ik kan niet zeggen dat die auto stiller is. Ik lees hier en daar dat een MY20 verbeteringen heeft qua geluid. Maar ik heb niks kunnen ontdekken. Ook is geluid persoonlijk. Een echte test (met db meter) heb ik ook niet kunnen vinden tussen vergelijkbare auto's en dan MY19 vs MY20. Maw, ik vraag me sterk af of een MY20 gemiddeld genomen zoveel stiller is.

• Tammestein
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-03-2023
Inspired schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:38:
[...]

Volgens mij kan het per model ook veel schelen. Mijn model van juni 20919, productie april/mei, is redelijk prima. Heeft ook weinig panel gaps en dak zit er redelijk prima in. Een vriend heeft een MY2020 LR - P. Die heeft meer gaps en dak zit er wat scheef in. Ik kan niet zeggen dat die auto stiller is. Ik lees hier en daar dat een MY20 verbeteringen heeft qua geluid. Maar ik heb niks kunnen ontdekken. Ook is geluid persoonlijk. Een echte test (met db meter) heb ik ook niet kunnen vinden tussen vergelijkbare auto's en dan MY19 vs MY20. Maw, ik vraag me sterk af of een MY20 gemiddeld genomen zoveel stiller is.
Dat zou ook kunnen idd. Het is wel zo dat ik bij inlezen vorig jaar veel klachten zag over het windgeruis en dat nu steeds minder lees. Kan zijn dat het nu een geaccepteerde eigenschap is, maar veel windgeruis went niet.

Kan natuurlijk ook zijn dat ze panelgaps meer onder controle hebben, daar lees je nu ook minder klachten over.
Tammestein schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:51:
[...]

Dat zou ook kunnen idd. Het is wel zo dat ik bij inlezen vorig jaar veel klachten zag over het windgeruis en dat nu steeds minder lees. Kan zijn dat het nu een geaccepteerde eigenschap is, maar veel windgeruis wendt niet.

Kan natuurlijk ook zijn dat ze panelgaps meer onder controle hebben, daar lees je nu ook minder klachten over.
Ja. Idd. Moet zeggen dat ik ook niet de moeilijkste ben qua geruis. Gewoon volume wat omhoog. :)

Ook wel weer een extra voordeel van 100km/h. Met name bij 120+ begint het geruis toe te nemen.

• r0bb
Tammestein schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:34:
[...]

Het lijkt dat het windgeruis bij later geproduceerde m3’s wel redelijk is opgelost. In mijn LR RWD m2020 heb ik geen last van windgeruis, althans niet meer dan bij mijn vorige waggies.
Ik heb er enkel last van bij snelheden boven de 120kmh, moet wel zeggen dat mn rechteroor wat slechter is (bedankt KNO artsen uit de jaren '90 die buisjes nodig vonden) en sneller last heb van ruis. Heb idd ook gelezen dat de 2020 modellen hier meer aandacht voor hebben gekregen, maar een vriend van me heeft een 2020 P en daar is het geluid exact zoals bij mij.

Anyway, ben blij met mn 5eu oplossing :)

@Autopilot Op pagina 1 vd thread staan de spons en rubber oplossingen beschreven.

[ Voor 16% gewijzigd door r0bb op 31-05-2020 10:00 ]

Vandaag weer eens een lang stuk gereden. AP is wel stukken beter op de snelweg. Ook fijn dat hij niet meer wacht met versnellen totdat je echt helemaal in de andere rijbaan zit.

Kan me wel voorstellen dat een Duitser veel minder snel aan een EV begint. Met lekker meerijden (150/160/170) gaat het echt heel rap met de range. Maximum snelheid van AP/TACC is dan ook net wat te laag.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Katseviool schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:13:
[...]

Ik heb zojuist nog even gekeken, paar dagen geleden de .16 update gehad, maar in mijn P nog steeds geen einddatum. Ook zijn de Upgrades uit de App verdwenen. Even afkloppen...

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• ybos
Ik heb toch nog maar weer een service afspraak ingeschoten.
Gisteren de auto gewassen, net in de volle zon en de plek die begin van het jaar is "weggepoets" op de kofferklep is niet om aan te zien. Daarnaast zag ik er ook nog 1 op het voorspatbord.
gewoon ronde vlekken van 4-5cm doorsnee.
Ik ben bang dat ik afgewimpeld wordt, maar niet geschoten is altijd mis...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkIZvwU2JFUaapgAmymqVMTgtrA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5eyrcZgnyBXh0pF8ckVzeut6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t25mOYvhDqietHmygL-cfRx9als=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yissNboYZ7NUlqrdaxywsNRj.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door ybos op 31-05-2020 18:17 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
ybos schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:14:
Ik heb toch nog maar weer een service afspraak ingeschoten.
Gisteren de auto gewassen, net in de volle zon en de plek die begin van het jaar is "weggepoets" op de kofferklep is niet om aan te zien. Daarnaast zag ik er ook nog 1 op het voorspatbord.
gewoon ronde vlekken van 4-5cm doorsnee.
Ik ben bang dat ik afgewimpeld wordt, maar niet geschoten is altijd mis...
Ik zie hier ook regelmatig een ronde vlek van die doorsnede op het rechterpaneel, een stukje boven dat klepje waar links de lader zit. Met het huidige licht zie ik hem niet (wilde een foto maken), maar morgenochtend waarschijnlijk wel weer.

Vind ik een mooi iets om als er toch een keer iets anders is gelijk mee te nemen, maar ga er niet apart een afspraak voor maken. Kan het mij wel voorstellen dat als je er meerdere hebt, of ze hebben hem eerder behandeld, dat je er een aparte afspraak voor maakt.

Tesla maakt een mooie marge op nieuw verkochte auto's (lijkt goed voor de aandeelhouders), maar levert achteraf weer erg veel onnodig in op dit soort onnozele reparaties en correcties.

• ybos
Taro schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:20:
[...]

Ik zie hier ook regelmatig een ronde vlek van die doorsnede op het rechterpaneel, een stukje boven dat klepje waar links de lader zit. Met het huidige licht zie ik hem niet (wilde een foto maken), maar morgenochtend waarschijnlijk wel weer.

Vind ik een mooi iets om als er toch een keer iets anders is gelijk mee te nemen, maar ga er niet apart een afspraak voor maken. Kan het mij wel voorstellen dat als je er meerdere hebt, of ze hebben hem eerder behandeld, dat je er een aparte afspraak voor maakt.

Tesla maakt een mooie marge op nieuw verkochte auto's (lijkt goed voor de aandeelhouders), maar levert achteraf weer erg veel onnodig in op dit soort onnozele reparaties en correcties.
Ik heb m zelf gekocht, misschien dat dat net even anders is. Ik ben erg blij met de auto maar blijf erbij dat de aflevering achterblijft. Dat gedoe met mn kofferklep (na 2e keer afstellen was zelfs bijtippen met een lakstift teveel gevraagd).
Als ze mn aanvraag in behandeling nemen gaan ze voor de 3e (!) keer mn kofferklep doen. 1e keer bij aflevering in amsterdam, 2e keer tijdens afstellen van kofferbak en nu wederom een aanvraag ingeschoten.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:31
Blijft toch naar om te zien dat de bouwkwaliteit zo te wensen overlaat. Ik vind Tesla’s geweldig qua technologie maar de bouwkwaliteit weerhoudt mij echt om er een aan te schaffen. Dit kan gewoon echt niet anno 2020.

• r0bb
.

[ Voor 99% gewijzigd door r0bb op 31-05-2020 18:55 ]

• Mektheb
  • Laatst online: 12-01 23:08
Zo is het ook, elke auto heeft wel wat.

Misschien een supercar niet, of een Rolls-Royce maar verder

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 18:19
Naafkap schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:47:
Blijft toch naar om te zien dat de bouwkwaliteit zo te wensen overlaat. Ik vind Tesla’s geweldig qua technologie maar de bouwkwaliteit weerhoudt mij echt om er een aan te schaffen. Dit kan gewoon echt niet anno 2020.
Zoals altijd, de mensen met problemen roepen harder dan de mensen zonder problemen. Laat je niet gek maken.

• JohanB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gRlTeccuBoNBKcSWv2_Lvp6YwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p4xk9ImzoktzoJGNtUGGjaBl.jpg?f=user_large

Leunde met camera zelfs nog iets naar rechts zie ik nu net.

Op snelweg dus geen probleem als je hand onder bij stuur zit. Maar bij steden/opritten/bochten (waar de snelheidsmeter uitmaakt) zit je stuurvlak er dus net voor.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
JohanB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:35:
[Afbeelding]

Op snelweg dus geen probleem als je hand onder bij stuur zit. Maar bij steden/opritten/bochten (waar de snelheidsmeter uitmaakt) zit je stuurvlak er dus net voor.
Je weet toch hoe hard je 1 seconde daarvoor reed, je weet hoe hard je het pedaal intrapt, je weet 1 seconde daarna hoe hard je rijdt (Of blijf je 3-4 seconden lang zo'n scherpe bocht maken?). Dus naar mijn idee ben je het aan het opzoeken.

Je mag best kritisch zijn, maar come on...

• koifim
  • Niet online
[Afbeelding]

Tjongejonge... hoe is dat denk als je met een “normale” auto (met snelheidsmeter achter het stuur) een bocht maakt? Is je stuur dan onzichtbaar?

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-01 23:56
Als je je snelheidsmeter achter je stuur had gehad was er ook niets te zien geweest......
Waar gaat het over? Ik heb jaren een Renault Espace gehad (heb hem nog steeds voor groot vervoer) en daar zat de snelheidsmeter in het midden achter de voorruit, nooit een probleem geweest. Bij de Model 3 is hij beter te zien, maar in een bocht ga ik echt niet kijken hoe snel ik rijd, ik rem altijd af voor de bocht, dat heb ik zo geleerd....

• JohanB
Taro schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:40:
[...]

Je weet toch hoe hard je 1 seconde daarvoor reed, je weet hoe hard je het pedaal intrapt, je weet 1 seconde daarna hoe hard je rijdt (Of blijf je 3-4 seconden lang zo'n scherpe bocht maken?). Dus naar mijn idee ben je het aan het opzoeken.

Je mag best kritisch zijn, maar come on...
Het gaat niet om tijdens de bocht. Maar als je in een stuk zit waar je veel stuurt en dus iets meer “tien voor twee” rijdt, dus de stad en dus de tijden dat je ook optrekt. Op de snelweg boeit het inderdaad niet zoals ik zei.

(Het stuur staat scheef op de foto omdat ik nieuwe update aan het downloaden was en dus niet kon draaien, niet om een draai beweging te laten zien)

[ Voor 11% gewijzigd door JohanB op 31-05-2020 20:47 ]

• Smobbo
[Afbeelding]

Hahahaha. Hilarisch dit! :+
Als jij in de bocht van een oprit je snelheid wil weten dan doe je iets helemaal verkeerd.
Tip: gewoon versnellen. De kans dat je in een bocht van een oprit meer dan 100 rijdt is verwaarloosbaar, daarnaast wordt er nooit geflitst in zo’n bocht dus ook dat risico is er niet.

In de stad, terwijl je bochten neemt, rij je ook niet zo snel te hard, aangezien een bocht in een woonwijk vaak lastig met 50km/u te nemen is...

Maar zonder dollen, dit is gewoon trol gedrag. Wel leuk dat je de moeite neemt om zelfs een foto te maken (y) !

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
JohanB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:45:
[...]

Het gaat niet om tijdens de bocht. Maar als je in een stuk zit waar je veel stuurt en dus iets meer “tien voor twee” rijdt, dus de stad en dus de tijden dat je ook optrekt. Op de snelweg boeit het inderdaad niet zoals ik zei
Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. Ik kan de snelheid altijd zien. En misschien heb jij dat probleem wel regelmatig en dan geef ik je groot gelijk, maar ik kijk gewoon naar de weg, het andere verkeer en anticipeer daar op.

Als jij langs iedereen flitst, dan ga je te hard. Haalt iedereen je in dan rij je te langzaam.

Ik reed laatst de oprit van een snelweg op, waarbij ik met mijn vorige auto de 3 vrachtwagens links voor had gelaten, op de rem trapte en erachter met 70 km/uur de snelweg op ging, geef ik nu met de P gas bij, ga voor de vrachtwagens de snelweg op, zie dan dat ik te hard rij, rem af, zak af tot normale snelheid en vervolg mijn rit. Daarbij heb ik mijn hand nooit voor die meter, maar daarnaast kijk ik naar de weg en niet naar die meter, dat is mijn inziens een stuk veiliger.

• JohanB
Taro schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:54:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. Ik kan de snelheid altijd zien. En misschien heb jij dat probleem wel regelmatig en dan geef ik je groot gelijk, maar ik kijk gewoon naar de weg, het andere verkeer en anticipeer daar op.

Als jij langs iedereen flitst, dan ga je te hard. Haalt iedereen je in dan rij je te langzaam.

Ik reed laatst de oprit van een snelweg op, waarbij ik met mijn vorige auto de 3 vrachtwagens links voor had gelaten, op de rem trapte en erachter met 70 km/uur de snelweg op ging, geef ik nu met de P gas bij, ga voor de vrachtwagens de snelweg op, zie dan dat ik te hard rij, rem af, zak af tot normale snelheid en vervolg mijn rit. Daarbij heb ik mijn hand nooit voor die meter, maar daarnaast kijk ik naar de weg en niet naar die meter, dat is mijn inziens een stuk veiliger.
Je zou je bij afvragen waarom ze er uberhaupt een snelheidsmeter in hebben gezet ;)

Ik let graag op de weg en m’n snelheid. Dat is dus waarom ik die interesse in de HUD toonde

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 31-05-2020 21:09 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
JohanB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:02:
[...]

Je zou je bij afvragen waarom ze er uberhaupt een snelheidsmeter in hebben gezet
Ik zie autorijden als een organisch iets, waarbij ik rekening houd met medeweggebruikers en anticipeer op omstandigheden. Ik houd rekening met de regels en let op de veiligheid. Maar ik ben geen heilig boontje. Als ik iemand inhaal dan ga ik vaak iets over de maximale snelheid heen. Als het 3:00 's nachts is en de weg helemaal leeg is, dan rij ik iets te hard. Als iemand 76 rijdt waar je 80 mag, zonder dat er een trekker voor rijdt, dan erger ik mij daar aan. Als het erg druk is dan rij ik langzamer dan is toegestaan ivm veiligheid. En daarbij toets ik regelmatig de snelheid op het scherm om te kijken of dat volgens de regels is.

Als ik een oprit oprij, dan voel ik aan hoe hard ik mag en kan. Of ik dan 118 of 122 (excuses: 98 of 102 tegenwoordig...) rijd maakt mij niet zoveel uit, de politie overigens ook niet. Maar bovenal rij ik op gevoel en hoef ik niet 100% van de tijd naar de snelheid op het scherm te kijken. Alhoewel ik die altijd kan zien, want mijn handen zitten er nooit voor. Als ik dergelijke bochten maak als jij op de foto laat zien, dan focus ik liever even op de weg dan op de snelheid, dat lijkt mij voor iedereen veiliger.

Met andere woorden: Mooie foto, maar nogmaals: Come on...
[...]
Ik let graag op de weg en m’n snelheid. Dat is dus waarom ik die interesse in de HUD toonde
Eens hoor, ik ben ook voor een HUD en zou dat graag als optie afnemen, als standaard zien op een M3 of als aftermarket aanschaffen, maar plaats alles wel even in perspectief (=woordspeling...). De huidige snelheid is op zich prima af te lezen voor de gemiddelde gebruiker. Het kan uiteraard altijd beter.

[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 31-05-2020 21:20 ]

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 15:29
[...]

Je zou je bij afvragen waarom ze er uberhaupt een snelheidsmeter in hebben gezet ;)

Er zijn best goede head up displays te koop. :)

• JohanB
Taro schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:12:
[...]

Als ik dergelijke bochten maak als jij op de foto laat zien, dan focus ik liever even op de weg dan op de snelheid, dat lijkt mij voor iedereen veiliger.

Met andere woorden: Mooie foto, maar nogmaals: Come on...
Die hand zit “gewoon” op 10 voor 2. Geen bocht
[...]

Eens hoor, ik ben ook voor een HUD en zou dat graag als optie afnemen, als standaard zien op een M3 of als aftermarket aanschaffen, maar plaats alles wel even in perspectief (=woordspeling...). De huidige snelheid is op zich prima af te lezen voor de gemiddelde gebruiker. Het kan uiteraard altijd beter.
Mooi dan zijn we het dus eens ;). Mijn statement was echt niet zo wild
JohanB schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 01:24:
[...]

Taro schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:12:
[...]
Als ik een oprit oprij, dan voel ik aan hoe hard ik mag en kan. Of ik dan 118 of 122 (excuses: 98 of 102 tegenwoordig...) rijd maakt mij niet zoveel uit, de politie overigens ook niet. Maar bovenal rij ik op gevoel en hoef ik niet 100% van de tijd naar de snelheid op het scherm te kijken.
Dat “moet” bij mij dus helaas wel, hard optrekken een snelweg op is HET pleziertje van de P voor mij (anders had een LR volstaan). Maar ik trek 9 van de 10 keer op richting een traject control op 80 km/h. Dus het luistert helaas heel nauw in mijn situatie.

[ Voor 24% gewijzigd door JohanB op 31-05-2020 22:37 ]

• Caelorum
JohanB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:21:
[...]

Die hand zit “gewoon” op 10 voor 2. Geen bocht[... ]
Tegenwoordig hanteren we overigens kwart voor drie omdat dan je handen minder voor het schootsveld van de airbag zitten (om die reden ook niet je duim om het stuur vouwen). Lost alleen je probleem waarschijnlijk niet op.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
JohanB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:21:
[...]
Dat “moet” bij mij dus helaas wel, hard optrekken een snelweg op is HET pleziertje van de P voor mij (anders had een LR volstaan). Maar ik trek 9 van de 10 keer op richting een traject control op 80 km/h. Dus het luistert helaas heel nauw in mijn situatie.
Hét voordeel van een trajectcontrole is dat je dat pleziertje kunt houden en daarna over vele kilometers kunt corrigeren. Of je dus iets te hard rijdt gedurende die paar honderd meter op alleen de oprit doet er uiteindelijk niet toe.

Voor mij geldt hetzelfde: Ik heb geen P om precies 100 te kunnen rijden en samen met andere auto's rustig richting de 100 op te kunnen trekken. Ik rij ook graag vlot door, maar dat staat los van de snelheid op en zichtbaarheid van het scherm.

• Autopilot
Einde snelheid/zicht discussie.
En door met iets anders/nieuws aub...

• DannyDj
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-09-2025
Kan je alsnog een Premium audiosysteem – 14 luidsprekers, 1 subwoofer, 2 versterkers laten plaatsen door Tesla zelf?
Ik ben wel tevreden over de audio kwaliteit in m'n standard range, maar het kan altijd beter natuurlijk. Over welk prijskaartje praten we dan? Wie heeft er ervaring mee?

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 13:49
Afgelopen weekend de Model 3 uitgelaten en we kwamen bij een (voor ons) nieuwe Tesla ervaring:
https://www.businessinsid...-pictures-details-2017-12
(lag toevallig op de route).

Wat tof zeg, 40 opladers, hondenuitlaat plaats, lekkere koffie, schone lounge en ze verkochten t-shirts en andere Tesla spulletjes. Ligt precies op 1/3de van ons huis tot Yosemite dus ik denk dat we die lounge nog wel vaker gaan gebruiken.

• ybos
DannyDj schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:46:
Kan je alsnog een Premium audiosysteem – 14 luidsprekers, 1 subwoofer, 2 versterkers laten plaatsen door Tesla zelf?
Ik ben wel tevreden over de audio kwaliteit in m'n standard range, maar het kan altijd beter natuurlijk. Over welk prijskaartje praten we dan? Wie heeft er ervaring mee?
Volgens mij niet, wel heeft tesland een upgrade.

• PEPPI
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:34

PEPPI

Informatiemanager

DannyDj schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:46:
Ik zou eerder naar zo'n club gaan:
https://schutcarsystems.nl/tesla-model-3-audio-upgrade/
https://jmcarhifi.nl/audio-upgrade/tesla-model-3/
https://www.grayaudio.nl/audio-upgrade/tesla-model-3/

Kost een paar ruggen, maar dan heb je ook wat. (vaak incl. extra geluidisolatie in de portieren enz.)

There's no place like 127.0.0.1

• r0bb
In mijn zoektocht naar geluidsreductie heb ik tevens onderstaand gevonden:
https://a.aliexpress.com/_d71a7uR

Iemand hier toevallig ervaring mee? Staan ook bij Tesland te koop.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik miste heel erg een functie die Sentry mode automatisch aan kon zetten als hij werd aangesloten op een lader, dus ik heb er zelf maar een tooltje voor gemaakt. Mocht iemand het interessant vinden, hier kan je het vinden : https://www.dennusb.nl/te...-my-first-golang-project/ :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:02

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

ik lees hier al een tijdje mee, omdat ik in Augustus (hopelijk) een Tesla krijg via mijn werk (LR,Blauw en Trekhaak)...als ik dit topic lees maakte ik me wel zorgen over de auto maar nadat ik vrijdag een proefrit heb gemaakt vind ik het allemaal wel prima...het voelde allemaal top aan en rijd heerlijk. enige waar ik wel problemen mee ga krijgen is met de afstanden die ik ga rijden...ik rij heel nederland,belgie en duitsland door en ben niet iemand van het lange stoppen...maar hier zal ik gewoon mijn manier van werken moeten aanpassen.

PS. als je in een bocht op je kilometer teller moet kijken word het tijd voor een aantal nieuwe rijlessen :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• bottom line
Nutterd schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:31:
ik lees hier al een tijdje mee, omdat ik in Augustus (hopelijk) een Tesla krijg via mijn werk (LR,Blauw en Trekhaak)...als ik dit topic lees maakte ik me wel zorgen over de auto maar nadat ik vrijdag een proefrit heb gemaakt vind ik het allemaal wel prima...het voelde allemaal top aan en rijd heerlijk. enige waar ik wel problemen mee ga krijgen is met de afstanden die ik ga rijden...ik rij heel nederland,belgie en duitsland door en ben niet iemand van het lange stoppen...maar hier zal ik gewoon mijn manier van werken moeten aanpassen.
Dat is onervarenheid dat je schrik geeft. Vermoed dat je nog steeds amper gaat moeten stoppen.
Eigen laadpaal?
Pagina: 1 ... 79 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: