Die laadkosten liggen ook nog veel hoger.Hunkaroglu schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:04:
[...]
Laadkosten was ik inderdaad vergeten. Dan komt er nog 12K bij ongeveer in 5 jaar. Wellicht is het dan misschien wel interessant om te leasen als ik het zo zie. Verschil is dan niet zo groot meer als je elk 5 jaar een nieuwe auto wilt. Maar goed... discussie voor ander topic.
Sinds ik een eigen paal heb, heb ik pas écht inzicht...
Volgens TeslaFi:
14 maart km stand 8300
29 mei km stand 10.879
Total Kilometers 2507.6
Rated Kilometers Used 3227.89
Efficiency 77.69 %
kWh Used 460.9 kWh
Wh/km 184 Wh
Bij het laden binnen Teslafi staat: 623kWh geladen.
De laadpaal echter: 636 kWh geregistreerd.
Dus ondanks dat de auto een verbruik van 184 Wh/km aangeeft.
Is het werkelijk verbruik: 255wh/km
En dan reken ik de gratis laadbeurten (20kWh) bij de hoge veluwe nog niet eens mee in het verbruik.
Er is voor €216 euro geladen en 2500km gereden.
Ik merk toch dat veel mensen een veel te rooskleurig beeld weergeven van de laadkosten. Sommigen rekenen zelfs met de grafiek in de auto, maar zelfs de waarde aan de linkerkant weerspiegelt zeker niet get verbruik in laadkosten. De AC lader kent verliezen, maar ook de laadpaal.
Uiteindelijk zit ik met 184wh/km dus op ongeveer 8,6 cent per kilometer.
Het vervelende is wel dat "we" onszelf in eigen voet schieten door dit veel te rooskleurige beel naar buiten te communiceren. Ondanks dat er procentueel veel meer belasting op stroom wordt geheven dan op benzine of diesel, heeft de politiek het beeld dat er nu iets gecompenseerd moet worden.
Met de afbouw van saldering gaat het straks helemaal de verkeerde kant op, want als we thuis komen van werk en willen opladen, is er immers geen zon meer om direct te verbruiken.
Nu moet ik wel zeggen dat doordat ik de laadkosten heb verlaagd naar 30 cent per kWh ipv 34 cent, zoals standaard door TNM wordt berekend, de kosten per km zijn gedaald naar 7.6 cent per km.
We gaan zien hoe het allemaal gaat lopen, maar er zitten veel extra ondoorzichtige kosten in laden. Verliezen die je niet makkelijk boven water krijgt.
Als ik van de auto afga, zit het verbruik zeer netjes en met 184wh/km een stuk goedkoper dan diesel.
Maar bij de laadpaal valt het toch wat tegen.
Misschien zijn de TNM laadpalen wel gigantisch inefficient, geen idee?
[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 29-05-2020 11:16 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oqAVMfH0gcsg6KG9mrSkQzN1.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/z1RwGltrqjgNm9jS5ITFieIV.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YmrzG03mG0gtwGQXCEVdSfDX.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gxLz5PjAdON8mkuPxIURfJQx.jpg?f=user_large)

:strip_exif()/f/image/ju82XyR6uBtUjeoFnv8F0gsA.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/5eyrcZgnyBXh0pF8ckVzeut6.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p4xk9ImzoktzoJGNtUGGjaBl.jpg?f=user_large)