Ik heb tijdelijk een Model 3 als daily omdat mijn E-tron een kapotte elektromotor heeft voor. Wordt onder garantie vervangen maar daarvoor zitten we hier natuurlijk niet.
Ik lees al een tijd mee en stond 3 jaar geleden ook voor de keuze en twijfel tussen een Model X en een E-tron (2019). Het is die laatste geworden maar nu dus een Model 3 als tijdelijke auto.
Een paar dingen die mij opvielen:
* Ondanks dat de 0-100 tijden niet veel verschillen tussen deze SR+ en mijn E-tron is de beleving wel heel anders, de Model 3 is voor mijn gevoel een stuk sneller.
* Stuuruitslag is erg kort en heel direct, staat volgens mij op comfort.
* Ik kon voor Adaptive cruise geen resume knop vinden, ik dacht ook niet op de Model X destijds?
* Ruitenwissers zijn continu aan het wissen maar het was droog, ze staan op auto en is tijdens de rit ook niet aan te passen?
* Het plastic bij de voetenruimte aan de bestuurderskant kraakt net als de armleuning in de deur en de stoel.
* Achterklep veren zijn lam.
* Het geluid kraakt kort bij het verhogen of verlagen van het volume ?
* Na invoeren van het adres en navigeren starten is er geen favoriet van dat adres te maken of op te slaan?
* Voorstoelen zitten prima, achter was ok met mijn 1.90m al is naar Italië denk ik een lange rit achterin. Beenruimte trouwens dikke prima.
* Verbruik was prima, 300km op een lading van 92% bij een buiten temp van 7 graden. (5% resterend)
* Je eigen ringtone wordt niet overgenomen na koppelen toestel, ik zat eerst om mij heen te kijken wat er aan de hand was bleek ik gebeld te worden
* Je moet een radiostation aanklikken en luisteren voordat je hem als favoriet kan opslaan, ingedrukt houden geeft geen opties.
* Adaptive cruise en autosteer deden het prima al is hij conservatiever dan mijn E-tron. Ik heb wel het overnemen van de snelheid uitgezet maar die heb ik ook op mijn E-tron uitgezet.
* 1x een remactie bij het opschuiven naar een rechterbaan, er reed niets om mij heen.
* Omdat het tijdelijk is ben ik niet als berijder gekoppeld en heb ik dus alleen een pas om de auto te openen en te starten, dat is even wennen als je al jaren keyless entry hebt. Is het met je phone overigens wel echt keyless entry zoals bij de andere merken of moet je dan je telefoon ergens voor gaan houden?
Al met al een leuke ervaring en ik zal er nog ruim 2 weken in vertoeven. Het is vooral leuk om de verschillen tussen de wagens te zien voor mij als berijder.
Ik merk zelf dat ik niet echt goed ga op die UI van Tesla, ik weet niet waardoor dit komt eerlijk gezegd. Eerst een zender moeten aanklikken voordat ik hem als favoriet kan zetten bijvoorbeeld vind ik gewoon gek, niets meer met het adres kunnen als de navigatie loopt of ruitenwissers niet kunnen wijzigen tijdens het rijden begrijp ik niet. Het kan ook zijn dat het mijn onkunde of onbegrip van de UI is natuurlijk, daarom post ik het ook.
Dat het scherm in het midden zat had ik overigens geen enkel probleem mee, het scherm is super helder, strak, netjes en touch werkt goed.
Goed om te vermelden is dat het een Model 3 betreft uit april 2021 met 32.000km op de teller en software v11.1 2023.2.12.