Toon posts:

Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 488 ... 517 Laatste
Acties:
  • 2.917.241 views

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:49
The_MAN schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:14:
[...]

Jij noemt het overschatting, maar ik heb 13 jaar niet anders gedaan en nog nooit een ongeluk gehad, als ik moe wordt stopte ik en sliep 10min en ging verder, maar meestal was het niet nodig. Wat een hoop mensen ook niet beseffen is dat 1000km rijden met 1 stop in een 5-serie veeeeeel beter te doen is dan 500km in een peugeot 208. Wat ik daarmee wil zeggen is dat je niet "in het algemeen" kan zeggen dat elke 2 uur stoppen nodig is. Het scheelt heel erg wat voor een auto je rijdt.

Mijn gemiddeld gebruik van de MY RWD over de laatste 3300km is 200Wh/km. Zonder iets achter de auto. Dit is ongeveer 1500km in DE en de rest in NL. Gemiddelde snelheid ligt denk ik rond de 120km/uur over die afstand. En het is natuurlijk nog niet lekker warm ;)
(Even "nog-geen-koffie-gehad" rant)
Als je 500km in een stuk wil rijden dan is een EV niet geschikt voor jou. 5-serie kunnen rijden dus waarschijnlijk goede baan maar niet eens kunnen onderzoeken dat EV niet voor jou is? Verkoop de MY RWD maar en hier verder Het grote BMW-topic #14

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +7Henk 'm!

• SirLct
Artbij schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:48:
@bilgy_no1 ik heb Athon Flex. Elke 30 dagen kan ik een andere auto kiezen. Dus rijdt deze alleen zolang het leuk is.

Ik post dit ook alleen omdat de rooskleurige verhalen over rijden op stroom niet altijd stroken met de werkelijkheid.
Is de 30 dagen ook per eind deze maand te regelen? Is bijna 31 maart, ik zou dus de MY RWD snel van de hand doen. Is echt een hele slechte auto. Echt echt heel slecht. Niks rooskleurig aan. Als je te lang wacht gaat ie uit elkaar.
Als je perse EV moet, graag per 1 april hier verder. kies een van deze
Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic
Het grote MG EV Topic
Het grote Hyundai Ioniq 5 topic
Het grote Polestar 2 Topic
Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2
Het grote BMW i4 topic
;w

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 07:28
SirLct schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:39:
[...]

Als je 500km in een stuk wil rijden dan is een EV niet geschikt voor jou. 5-serie kunnen rijden dus waarschijnlijk goede baan maar niet eens kunnen onderzoeken dat EV niet voor jou is? Verkoop de MY RWD maar en hier verder Het grote BMW-topic #14
Neem even snel rustig een bak koffie want volgens mij is @The_MAN juist helemaal niet zo negatief over range, gewoon realistisch imo ;) zijn punt ging meer over dat sommige zeggen dat je sowieso wilt stoppen na 2 uur, en dat dit echt afhankelijk is van het rijcomfort van de auto (een 5 serie hou je veeeel langer vol dan een 208), niet over range perikelen oid

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SirLct
Djerro123 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:43:
[...]

Neem even snel een bak koffie want volgens mij is @The_MAN juist helemaal niet zo negatief over range, gewoon realistisch imo ;) zijn punt ging meer over dat sommige zeggen dat je sowieso wilt stoppen na 2 uur, en dat dit echt afhankelijk is van het rijcomfort van de auto (een 5 serie hou je veeeel langer vol dan een 208), niet over range perikelen oid
Ah oke zo kan je ook zien, my bad |:(

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn M3 software update blijft op 100% staan in de app (downloading 2023.2.12).
Waarschijnlijk werkt hierdoor de navigatie niet meer, als ik probeer te navigeren vraagt de auto dat ik een wifi verbinding moet hebben voor kaartupdates.
De auto staat echter gewoon met een wifi verbinding voor de deur.
Enig idee wat ik zou kunnen doen om de navigatie weer te laten werken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-06 13:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

lsp schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:08:
Ik lees hier dat het verbruik van de MY LR met aanhanger/caravan zo rond de 180 Km ligt

Heeft iemand ervaring met een klap caravan of grote aanhanger lager dan de MY en net zo breed qua verbruik?
we houden van rondtrekken met de klap caravan of vouwwagen, maar als de range nog maar 1/3 wordt ipv 455 met de RW naar 150 Km en ook moeten afkoppelen - lijkt me dat niet relaxed.

Graag jullie ervaringen.
Ik weet niet wat voor tempo je normaal rijdt, de range op vakantietrips met bagage aanhanger is bij mij ons iets groter dan zonder bagage aanhanger :+.

Dat wordt veroorzaakt doordat 100-110kmh met aanhanger een lager verbruik geeft dan 130-150kmh.
Namelijk tussen de 170wh en 230wh. Je grootste vijand is de luchtweerstand, de dakkoffer op de aanschanger scheelt bijv. al 20wh.

Heb je een foto van het gevaarte?

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 13:26
SirLct schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:39:
[...]

Zoals genoemd, het was geen anti EV, dan had ik niet geswitched. Ik ben zeker wel tevreden met de model Y! Ik denk niet dat ze me nog willen zien in het BMW topic, heb alleen nog een i3 en een BMW motor!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-06 23:23
TCMR schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:43:
[...]

Ik snap niet hoe ze dit doen, met een eendimensionaal camerabeeld (een berg pixels). Als het "vision" is zoals wij zoogdieren dingen zien, moeten ze dan niet minstens twee camera's hebben om afstand in te schatten? Wat is het geheim?
Als je de hoek van de lens weet en je neemt twee vaste punten in je beeld en je weet met welke snelheid je rijdt dan en je meet hoe snel die twee punten bij elkaar komen, dan weet je in principe de afstand.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-06 23:23
Even een newbee vraagje: hoe lang duurt het ongeveer voordat de park assist voor iedereen wordt uitgerold? En moet je hiervoor zelf iets instellen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:17
bert pit schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Als je de hoek van de lens weet en je neemt twee vaste punten in je beeld en je weet met welke snelheid je rijdt dan en je meet hoe snel die twee punten bij elkaar komen, dan weet je in principe de afstand.
Ze hebben dat wel eens laten zien bij autonomy day hoe ze van video diepte bepalen:
https://www.youtube.com/l...vqOE?feature=share&t=8329

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SirLct
Tranzity schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:51:
Mijn M3 software update blijft op 100% staan in de app (downloading 2023.2.12).
Waarschijnlijk werkt hierdoor de navigatie niet meer, als ik probeer te navigeren vraagt de auto dat ik een wifi verbinding moet hebben voor kaartupdates.
De auto staat echter gewoon met een wifi verbinding voor de deur.
Enig idee wat ik zou kunnen doen om de navigatie weer te laten werken?
Kan je beide knop op het stuur indrukken dat ie gaan resetten?

• SirLct
Maasluip schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:52:
[...]

Om een voorbeeldje te geven, op een ander forum gelezen: Tesla supercharger is ('s nachts) achter een hek en je moet je melden om het hek open te laten gaan.
Reactie: "IK GA TOCH NIET BEDELEN VOOR TOEGANG TOT EEN LAADMOGELIJKHEID? IK BLIJF WEL DIESEL RIJDEN!".

Bij zulk soort mensen is met geen enkel argument te winnen. Die zien de voorgestelde ban op verbrandingsmotoren in 2035 als een complot of #burgertje pesten.
Dit is goud!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Jij noemt het overschatting, maar ik heb 13 jaar niet anders gedaan en nog nooit een ongeluk gehad, als ik moe wordt stopte ik en sliep 10min en ging verder, maar meestal was het niet nodig. Wat een hoop mensen ook niet beseffen is dat 1000km rijden met 1 stop in een 5-serie veeeeeel beter te doen is dan 500km in een peugeot 208. Wat ik daarmee wil zeggen is dat je niet "in het algemeen" kan zeggen dat elke 2 uur stoppen nodig is. Het scheelt heel erg wat voor een auto je rijdt.

Mijn gemiddeld gebruik van de MY RWD over de laatste 3300km is 200Wh/km. Zonder iets achter de auto. Dit is ongeveer 1500km in DE en de rest in NL. Gemiddelde snelheid ligt denk ik rond de 120km/uur over die afstand. En het is natuurlijk nog niet lekker warm ;)
Datzelfde zegt degene die heel z’n leven zonder helm gefietst heeft tot ie een aanrijding krijgt met hoofd letsel… of degene die altijd zit te appen onder het rijden totdat hij tegen een boom rijdt… het is erg makkelijk om op die manier te bagatelliseren.

Het is wachten tot verzekeraars weigeren uit te keren als vermoeidheidsherkenning genegeerd is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djerro123
bert pit schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:16:
Even een newbee vraagje: hoe lang duurt het ongeveer voordat de park assist voor iedereen wordt uitgerold? En moet je hiervoor zelf iets instellen?
Kan enkele weken zijn; niet elke update gaat naar alle auto’s. Dit is nu de eerste versie met dit erin, er kunnen bugs zijn waardoor ze deze uitrol stop zetten en met een nieuwe komen.

Het is niet te beïnvloeden wanneer je de update krijgt (of welke, for that matter). Je kan wel de update snelheid op “geavanceerd” zetten in de instellingen van je auto (bij Software, tenzij dat tegenwoordig anders is), maar dan krijg je ook “buggy” software. Overigens had ik het op mijn vorige auto aanstaan en nooit een serieuze bug meegemaakt. Nu laat ik de instelling op normaal; ik hoor wel wanneer het goed genoeg is :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:28
[...]

veel mensen beseffen niet hoe (levens)gevaarlijk het is om uren aan 1 stuk te rijden. 2 jaar terug ben ik in het ziekenhuis beland met een longembool wegens te lang rijden aan 1 stuk. Volgens de dokter is het gewoon overstandig om meer dan 2 uur aan 1 stuk te rijden zonder even de benen ter strekken wegens een verhoogd risico op bloedklonters.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SirLct schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:34:
[...]

Kan je beide knop op het stuur indrukken dat ie gaan resetten?
Yes, navigatie werkt weer!

• Jesper.B
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-06 13:37
Is die overigens echt zo dat superchargers achter een hek zitten? Ik ga volgende maand met de M3 RWD naar Stockholm en rij de hele nacht (met z’n 4e)

Ik neem aan dat je indien het echt zo is gewoon aanbelt en aangeeft te moeten laden, kan toch niet moeilijk zijn? 😂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:42
Jesper.B schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:10:
[...]

Is die overigens echt zo dat superchargers achter een hek zitten? Ik ga volgende maand met de M3 RWD naar Stockholm en rij de hele nacht (met z’n 4e)

Ik neem aan dat je indien het echt zo is gewoon aanbelt en aangeeft te moeten laden, kan toch niet moeilijk zijn? 😂
Ruwweg 9 van de 10 superchargers zijn gewoon te bereiken zonder hek/slagboom. Was toevallig laatst bij Urmond (zit bij van der Valk). Daar moet je een kaartje trekken om door de slagboom te komen. Eerste uur is vrij uitrijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!
[...]

Ik ken er een paar die in Nederland bij Van der Valk zitten. Die poorten gaan gewoon open wanneer je aan komt rijden. Je hoeft ook niets af te rekenen bij een automaat of moeilijk te doen bij het wegrijden. Poort gaat gewoon weer open.

Nog nooit meegemaakt dat je ergens moet aanbellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 10:11
bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Ik ken er een paar die in Nederland bij Van der Valk zitten. Die poorten gaan gewoon open wanneer je aan komt rijden. Je hoeft ook niets af te rekenen bij een automaat of moeilijk te doen bij het wegrijden. Poort gaat gewoon weer open.

Geldt ook voor Mercure hotel in Bunnik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:43
Urmond is wat ik tot nu toe gezien heb de enige. Horst, Weert, Apeldoorn, Zwolle en Zaltbommel er geen last van gehad.
In Urmond de eerste keer echt zitten kijken: ‘maar hoe dan?!’ Navigatie gaf ook een andere route dan via de slagboom.
Overigens reed een Duitser toen via het fietspad of voetpad langs de slagboom :+. Ben benieuwd hoe die er weer uit is gekomen.

offtopic:
verder is dat moralistische toontje in dit topic over langere ritten gewoon vervelend. Prima je zelf elke twee uur stopt, maar dat vingertje erbij is gewoon vervelend

Ik snap verder de problemen van @Artbij absoluut, want ook ik vind het vervelend dat een ritje naar Groningen gewoon wel gepland moet worden qua opladen (zonder eigen laadpaal), waarbij in mijn dorp er maar twee zijn waarvan één al maanden kapot, en dan daar een langzame paal op 2km van waar ik moet zijn. Daarom voor dergelijke ritten en vakanties mijn privé diesel. Vind dat gewoon een stuk relaxter en laat me meer genieten van de vakantie zonder geplan.

Voor kortere ritten vind ik elektrisch wel relaxt. Alleen gisteren, op en dag waar ik zo’n 400km moest rijden, 200 enkel dus, was op locatie geen laadpaal beschikbaar. En ja, dan kun je terugvallen op superchargers, of langs de snelweg, maar heel relaxt vind ik dat gewoon niet. Normaliter nooit echt problemen bij bedrijven om tijdens het werk te laden.

[Voor 14% gewijzigd door GAIAjohan op 28-03-2023 13:38]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Aanbellen of er is een code voor het hek die je bij de info van de supercharger op je scherm ziet.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SjoerdV nl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:47

SjoerdV nl

Be the change.

GAIAjohan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:30:
Urmond is wat ik tot nu toe gezien heb de enige. Horst, Weert, Apeldoorn, Zwolle en Zaltbommel er geen last van gehad.
In Urmond de eerste keer echt zitten kijken: ‘maar hoe dan?!’ Navigatie gaf ook een andere route dan via de slagboom.
Overigens reed een Duitser toen via het fietspad of voetpad langs de slagboom :+. Ben benieuwd hoe die er weer uit is gekomen.
Dat is omdat je "vroeger" voor het hotel rechtsaf sloeg om over de parkeerplaats & voor de ingang langs te rijden naar de superchargers. Nu rij je aan de andere kant van het hotel langs en zijn er ook slagbomen geplaatst.

Wat betreft je offtopic; niet helemaal eens. Uiteindelijk moet je niet vergeten dat je in een stuk staal van 1,5 tot 2 ton zit op hoge snelheid. Komt een hoop energie vrij als je dan botst, potentieel schadelijk voor anderen. Als je lang wakker wilt blijven, ga dan lekker een nacht zitten gamen, daar kan je andere niet fysiek mee schaden.

Non-stop doorrijden types hebben veelal last van survivor bias.

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:25
SirLct schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:43:
[...]

Is de 30 dagen ook per eind deze maand te regelen? Is bijna 31 maart, ik zou dus de MY RWD snel van de hand doen. Is echt een hele slechte auto. Echt echt heel slecht. Niks rooskleurig aan. Als je te lang wacht gaat ie uit elkaar.
Als je perse EV moet, graag per 1 april hier verder. kies een van deze
Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic
Het grote MG EV Topic
Het grote Hyundai Ioniq 5 topic
Het grote Polestar 2 Topic
Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2
Het grote BMW i4 topic
;w
Effe serieus nu, waarom geen Mercedes EQS?
Qua rijbereik zo ongeveer beste op de markt.
Prijscategorie voor de meeste mensen wel buiten bereik denk ik maar dan kan het gedeelte EV rijden getest worden zonder het vloeken op rijbereik an sich.
Ikzelf kan nog niks zeggen over het praktische laden, plannen wegens vrijdag pas auto maar ik besef goed dat het een andere mindset zal vergen tegenover mijn ICE nu.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SirLct
BJF005 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:46:
[...]

Effe serieus nu, waarom geen Mercedes EQS?
Qua rijbereik zo ongeveer beste op de markt.
Prijscategorie voor de meeste mensen wel buiten bereik denk ik maar dan kan het gedeelte EV rijden getest worden zonder het vloeken op rijbereik an sich.
Ikzelf kan nog niks zeggen over het praktische laden, plannen wegens vrijdag pas auto maar ik besef goed dat het een andere mindset zal vergen tegenover mijn ICE nu.
EQS kan daar zeker bij, alles kan daarbij, mn post was niet zo zeer een serieus iets :+

Maar terug on topic, het is een kwestie van mind-set change.
Ik zei al vaker, ben je de type die in 11u SoF wil bereiken met maar 1 stop voor wc, dan is EV gewoon niet voor jou. Welke EV dan ook. Los van de "moraliteit" gebeuren ben ik persoonlijk gewoon te oud voor. Ik kom echt brak aan de bestemming. Wil nooit meer.

Maar rij je gewoon om de 2u, combinatie van toiletstop/ koffiestop, desnoods ontbijt/lunch/dinner combineren, dan is EV rijden appeltje eitje. M3/Y RWD ook meer dan prima. Zelfs leuk te noemen.
Mijn vrouw die meestal niets over auto geeft vind nu leuk om als copilot de beste stop mogelijk uit te zoeken.

Rule of thumb; probeer met zo laag mogelijk % aan te komen bij de snellader (M3/Y kan dat prima schatten). Mocht het een stop door noodzaak is (itt stop in combie met etenstijd) -> laad dan alleen tot % nodig om je volgende stop te bereiken (die hopelijk wel een stop met combie etenstijd). Zo ben je maar 5-10min kwijt.

De verhalen hier recent van een rit naar mannsheim (of weet ik veel waar) waardoor je uren aan de supercharger moest hangen is gewoon (excuse my french) erg dom.
Ook naar groningen hoeft je hooguit 10 min aan de snellader gaan hangen.
Maar aan een persoon die qua houding "ik pak lekker mijn diesel maar" is geen argument te winnen, heeft ook weinig zin om die club te overtuigen.

[Voor 4% gewijzigd door SirLct op 28-03-2023 14:27]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:01
bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Supercharger (van der valk) Verviers vroeg in de ochtend, zo’n 2 weken terug;

Genoeg opgegeladen en kon het parkeerterrein niet af… slagbomen.. Ik vragen aan medewerkers buiten “geen idee meneer”

Bij de receptie zat eerst niemand, aangebeld en toen moest ik blijkbaar een (gratis) slagboom-kaartje ophalen, anders gaat de slagboom niet open…

Moet toegeven zoals deze niet eerder meegemaakt, vond dit vervelend.

Staat ook nergens aangegeven (in Tesla navi staat soms “toegangspoort code” ofzo vermeld) maar sta ik dan toch nog even te stoeien, geen ramp, wel onhandig.

Model Y -P, Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SirLct
Stef87 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:26:
[...]

Supercharger (van der valk) Verviers vroeg in de ochtend, zo’n 2 weken terug;

Genoeg opgegeladen en kon het parkeerterrein niet af… slagbomen.. Ik vragen aan medewerkers buiten “geen idee meneer”

Bij de receptie zat eerst niemand, aangebeld en toe. Moest ik blijkbaar een uitrijkaartje halen, anders gaat de slagboom niet open…

Moet toegeven zoals deze niet eerder meegemaakt, vond dit vervelend.

Staat ook nergens aangegeven (in Tesla navi staat soms “toegangspoort code” ofzo vermeld) maar sta ik dan toch nog even te stoeien, geen ramp, wel onhandig.
Had ik ook meegemaakt. Ik vind chargemap app heel handig. Kan je comments toevoegen, vaak staat daar comments van anderen hoe en wat.

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-05 15:53
Ff wat anders; ik ben niet heel tevreden over mijn huidige 2023.2.12 maar ben ook een beetje terughoudend geworden mbt nieuwe updates.

TACC werd in release notes gemeld dat men TeslaVision ging gebruiken. Tussen die regel door (kan dat?) had ik dus moeten lezen dat de radar uitgeschakeld werd.

Hangt me datzelfde boven mijn hoofd met de ParkAssist die in de komende 2023.6.9 release is aangekondigd? Dus softwarematig worden mijn fijne ultrasone parkeersensoren uitgezet?
Dat zou uiteraard geen materiaalbesparing zijn voor Ome Elon maar versimpelt de SW-uitrol wel en scheelt reparatiekosten, dus heel onverwacht zou ik het niet vinden...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SirLct schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:22:
[...]

De verhalen hier recent van een rit naar mannsheim (of weet ik veel waar) waardoor je uren aan de supercharger moest hangen is gewoon (excuse my french) erg dom.
Van hetzelfde forum wat ik aanhaalde was ook een voorbeeld naar Duitsland en terug op één dag voor werk zonder laadmogelijkheid op de bestemming. "dan moet je een overnachting doen want door al dat laden kost het zoveel extra tijd".
750 km, je gaat vol weg, je komt leeg terug, met 350 km actieradius moet je dus 400 km bijladen wat je misschien een half uur of 40 minuten kost.

En daarvoor dus het argument "dan moet je overnachten".

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:23

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

GAIAjohan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:30:

offtopic:
verder is dat moralistische toontje in dit topic over langere ritten gewoon vervelend. Prima je zelf elke twee uur stopt, maar dat vingertje erbij is gewoon vervelend

Ik snap verder de problemen van @Artbij absoluut, want ook ik vind het vervelend dat een ritje naar Groningen gewoon wel gepland moet worden qua opladen (zonder eigen laadpaal), waarbij in mijn dorp er maar twee zijn waarvan één al maanden kapot, en dan daar een langzame paal op 2km van waar ik moet zijn. Daarom voor dergelijke ritten en vakanties mijn privé diesel. Vind dat gewoon een stuk relaxter en laat me meer genieten van de vakantie zonder geplan.

Voor kortere ritten vind ik elektrisch wel relaxt. Alleen gisteren, op en dag waar ik zo’n 400km moest rijden, 200 enkel dus, was op locatie geen laadpaal beschikbaar. En ja, dan kun je terugvallen op superchargers, of langs de snelweg, maar heel relaxt vind ik dat gewoon niet. Normaliter nooit echt problemen bij bedrijven om tijdens het werk te laden.
Urmond had ik vorige week geen issue, was daar voor het eerst en reed op navigatie.
Corendon Badhoevedorp is ook met parkeerkaartje, en ook daar kan je gewoon in en uit rijden (daar is het vaak druk, waardoor je wel maar tot 80% mag laden. Wat juist hele mooie oplossing is tegen laadfiles).
Ik had laatst in Füssen alleen een kapot deurslot van de lounge. De code was correct (slim slot met stem bevestiging), maar dat de deur ging niet van slot. (Dan maar koffie bij de Lidl ernaast.....). Ik ben tot op heden positief verrast door SuC locaties en faciliteiten.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:53
Over het maken van lange ritten met je EV / Model 3 of Model Y kan ik alleen dit zeggen:

Als je vaker zulke lange ritten maakt, overweeg dan serieus de LR. Ik had dus de M3 LR en nu de MY RWD. Dit weekend teruggereden uit Girona naar Amsterdam. Paar keer gehad dat ik eigenlijk uurtje had willen doorrijden, maar dat ik net de volgende SC niet ging halen waar we extra moesten stoppen.

Met mijn M3 LR ging zo'n lange rit net iets soepeler en hadden we naar mijn gevoel meer flexibiliteit in het kiezen van onze stops. Nu waren er enkele stukken waarbij we na 1 uur rijden verplicht weer moesten chargen :(.

• SirLct
Requiem19 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:28:
Over het maken van lange ritten met je EV / Model 3 of Model Y kan ik alleen dit zeggen:

Als je vaker zulke lange ritten maakt, overweeg dan serieus de LR. Ik had dus de M3 LR en nu de MY RWD. Dit weekend teruggereden uit Girona naar Amsterdam. Paar keer gehad dat ik eigenlijk uurtje had willen doorrijden, maar dat ik net de volgende SC niet ging halen waar we extra moesten stoppen.

Met mijn M3 LR ging zo'n lange rit net iets soepeler en hadden we naar mijn gevoel meer flexibiliteit in het kiezen van onze stops. Nu waren er enkele stukken waarbij we na 1 uur rijden verplicht weer moesten chargen :(.
Ik denk dat de MY ook sowieso meer verbruiken dan M3 - puur door de vorm.
Van velen hoor ik dat de MY RWD iets beter of vergelijkbaar is qua range met de oude M3 SR+ zonder warmtepomp - dus ondanks de vorm beter presterend door hogere efficiency. Maar als je komt van M3 LR dan is de MY RWD idd een achteruitgang qua range. MY LR tot eind vorig jaar niet interessant door 16k prijs verschil. Nu is wel een stuk dichterbij.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 23:11

Damian

Insane Obtrusion

Requiem19 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:28:

Waarom zo vasthouden aan SC's?? Ik heb er naar de wintersport in Oostenrijk afgelopen vakantie niet 1 gebruikt en heb niets gemist daardoor. Elk tankstation langs de duitse snelweg heeft wel snelladers.

Ieri ero quiete perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GAIAjohan
SjoerdV nl schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:42:
[...]

Dat is omdat je "vroeger" voor het hotel rechtsaf sloeg om over de parkeerplaats & voor de ingang langs te rijden naar de superchargers. Nu rij je aan de andere kant van het hotel langs en zijn er ook slagbomen geplaatst.

Wat betreft je offtopic; niet helemaal eens. Uiteindelijk moet je niet vergeten dat je in een stuk staal van 1,5 tot 2 ton zit op hoge snelheid. Komt een hoop energie vrij als je dan botst, potentieel schadelijk voor anderen. Als je lang wakker wilt blijven, ga dan lekker een nacht zitten gamen, daar kan je andere niet fysiek mee schaden.

Non-stop doorrijden types hebben veelal last van survivor bias.
Dat was inderdaad de route die ik voorgeschoteld kreeg, maar dan rijd je nu tegen paaltjes aan. Denk wel dat het handig was geweest als ze net zoals bij Apeldoorn bv gewoon Tesla bewegwijzering hadden voor de laadpalen, dat meteen helder is dat je door de slagboom moet.

Dan die 2 uur tijd, dat is deels ook voor tante Trees voor wie van Amsterdam naar Utrecht een wereldreis is. Ik rij inmiddels ruim 10 jaar veel tussen Groningen en Limburg en je gaat mij echt niet overtuigen om even in Zwolle te stoppen, als de Tesla de afstand gewoon zonder laden kan. Alleen op locatie is dat gewoon een pintje met 2km inline skaten… 3 uurtjes rijden is niks bijzonders. Mensen die veel rijden zijn ook meer gewend. Net zoals iemand die 5000km/jaar rijdt gemiddeld wel wat zenuwachtiger in het buitenland wordt dan iemand die 60k/jaar doet of een trucker.

Als laatste de grote afstanden met een diesel, dat is deels gewoon gemak, deels ook wel koudwatervrees.
Dat koudwatervrees is ook een beetje een gevolg van (pre)-TomTom tijdperk dat je met een auto op lpg 350-400km kon rijden en dan in Duitsland een lpg station moest zoeken op industrieterreinen tussen de flessengas verkopers. En dan met een analoge kaart of matige TomTom en een speciaal gekocht boekje de adressen voor dergelijks stations opzocht. En dan nog best weleens van een koude kermis thuis kwam.
Bij laadpalen geldt zoiets natuurlijk ook: werkt mijn laadpas wel, moet ik niet allemaal andere merken passen voor de zekerheid halen, wat als de laadpaal kapot is.
En als ik toch zowel een diesel als de m3 op de oprit heb staan is voor mij de keuze snel gemaakt.
Korte ritten tot 300km: Tesla, langer dan dat of road trip: diesel

• Requiem19
Damian schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:40:
[...]

Waarom zo vasthouden aan SC's?? Ik heb er naar de wintersport in Oostenrijk afgelopen vakantie niet 1 gebruikt en heb niets gemist daardoor. Elk tankstation langs de duitse snelweg heeft wel snelladers.
Omdat:

- Ik 10.000 km gratis Superchargen heb :)
- Ik het lekker makkelijk vind. Geen pasje nodig, inpluggen en gaan
- De navigatie van Tesla dit makkelijk voor me berekend
- De SC's iets rustiger zijn dan langs de snelweg qua eetgelegenheden, ideaal met een kind van 1 jaar

Maar wellicht moet ik me wat meer gaan verdiepen in het ook gaan gebruiken van snelladers langs de weg. Welke app gebruik je hiervoor om dit te plannen vooraf?

• tijziok
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-05 14:05
Makkelijk schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:53:
[...]

Zoek even op verzekeren in dit topic. Er zijn zat verzekeraars die niet zeuren. In elk geval Univé maar volgens mij ook ING en nog een paar.
Nou ik heb geluisterd naar de adviezen en ik ben eruit. Althans dat dacht ik. Ik neem voor de geïnteresseerden jullie even mee hoe de vlag er nu bij hangt.

Vanochtend eerst ANWB gebeld. Onze andere auto is daar verzekerd en ik wil de schadevrije jaren meenemen. Dan dien je de auto daar dus weg te halen. Ze snapten het probleem van het verzekeren van de Tesla en de aanvullende maatregelen en het is daar ook een discussie. Maar prima, ik kan daar zo weg.

Dan wil ik graag naar Univé. Ik netjes dat via de website invoeren en kenteken ingevoerd. Maar daar gaat het mis. Ik krijg dan de melding dat ik een MY P versie heb. Dat is niet zo het is een LR. Als ik een offerte online laat maken zonder kenteken en dus MY LR versie selecteer dan kom ik tot een veel lager bedrag. Dus die wil ik, want die auto hebben we.
Even bellen naar Univé en daar werd mij verteld dat zij de gegevens van RDW ophalen. Dus daar staat het niet goed volgens hun. Ik gebeld met RDW. RDW weet mij te vertellen dat zij geen uitvoering noteren. Alleen dat het een Y is. Ze noteren overigens ook de cataloguswaarde en de vermogens en het rijbereik (allemaal duidt dat erop dat het een LR is).
Uiteindelijk de dealer gebeld. Zij bevestigen ook dat het een LR is, staat ook op de factuur en de cataloguswaarde komt overeen met de aanschafprijs plus de extra's (trekhaak, kleur etc).

Dan weer terug naar Univé. De situatie daar weer voorgelegd. De online berekening gemaild naar de behulpzame medewerker. Univé blijft zeggen dat RDW een fout heeft gemaakt. Ik denk zelf eerder dat de vertaalslag van RDW naar Univé ergens niet goed gaat. Ik betaal ongeveer een bedrag dat een kale Performance uitvoering kost. Maar dan is het geen Performance. Univé kan het tot nu toe handmatig overrulen. De oplossing tot nu toe is wel tijdelijk verzekeren via hun. Op donderdag als de auto op naam is gesteld etc dan hopen ze meer gegevens te kunnen zien en hopelijk gaat het dan wel goed. Anders valt Univé als verzekeraar af.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Requiem19 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Omdat:

- Ik 10.000 km gratis Superchargen heb :)
- Ik het lekker makkelijk vind. Geen pasje nodig, inpluggen en gaan
- De navigatie van Tesla dit makkelijk voor me berekend
- De SC's iets rustiger zijn dan langs de snelweg qua eetgelegenheden, ideaal met een kind van 1 jaar

Maar wellicht moet ik me wat meer gaan verdiepen in het ook gaan gebruiken van snelladers langs de weg. Welke app gebruik je hiervoor om dit te plannen vooraf?
De gratis km's vind ik een valide punt, de rest snap ik, maar vind ik geen reden om alleen op SC's te rijden.

SC's liggen (diegene die ik tot nu heb gebruikt) hoofdzakelijk verstopt op industrieterreinen e.d. en hebben daardoor geen faciliteiten. Juist de laders bij Tankstations hebben meestal iets van een speeltuintje en/of groot restaurant erbij zitten. Ideaal voor mijn koters.

Voor grote ritten plan ik ze meestal gewoon zonder laadpunten en ga ik zelf een beetje gokken of er geladen moet worden. Pak gewoon een tankstelle en als er geen paal is rijd ik door naar de volgende. Zorg gewoon dat er altijd genoeg marge is. Ik heb dan meestal wel even gespiekt in ABRP waar hij ongeveer denkt te gaan stoppen, ook omdat ik in ABRP de voorkeur voor IOnity heb ingeregeld. Die palen werken altijd erg goed. Die gooi ik dan soms als tussenstop in de navigatie. Batterij voorverwarmen via S3XY buttons en gaan met die banaan :)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-06 13:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Damian schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:56:
[...]

De gratis km's vind ik een valide punt, de rest snap ik, maar vind ik geen reden om alleen op SC's te rijden.

SC's liggen (diegene die ik tot nu heb gebruikt) hoofdzakelijk verstopt op industrieterreinen e.d. en hebben daardoor geen faciliteiten. Juist de laders bij Tankstations hebben meestal iets van een speeltuintje en/of groot restaurant erbij zitten. Ideaal voor mijn koters.

Voor grote ritten plan ik ze meestal gewoon zonder laadpunten en ga ik zelf een beetje gokken of er geladen moet worden. Pak gewoon een tankstelle en als er geen paal is rijd ik door naar de volgende. Zorg gewoon dat er altijd genoeg marge is. Ik heb dan meestal wel even gespiekt in ABRP waar hij ongeveer denkt te gaan stoppen, ook omdat ik in ABRP de voorkeur voor IOnity heb ingeregeld. Die palen werken altijd erg goed. Die gooi ik dan soms als tussenstop in de navigatie. Batterij voorverwarmen via S3XY buttons en gaan met die banaan :)
Een druk SuC v2 station sla ik vanaf heden over. Afgelopen maanden wat vaker aan de snellader gestaan, eigenlijk altijd HPC of SucV3, dit weekend eigenlijk niet gekeken en aanbeland bij de SuCv2 bij Zaltbommel, 70kW is dan toch wel een bummer als je weer snel even door wilt :|

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Requiem19
[...]

Op 1 SC locatie na hebben alle SC's die ik gebruikt heb van Amsterdam naar Spanje gewoon faciliteiten. Vaak Novotels/Ibis in Frankrijk / België, of een rustige McD. En echt duizend keer rustiger dan een Frans tankstation precies langs de snelweg. Vaak bij een Novotel heerlijk geluncht terwijl wij de enige gasten in de lobby waren.
Ik heb sws geen S3XY buttons, dus dat is dan al een investering die ik zou moeten maken. Daarnaast is het niet echt reëel vind ik om zo op de bonnefooi te gaan rijden qua laden. Ik zou deze optie pas overwegen als ik dit vooraf ook kan plannen.

• mortadelo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:57
Kluutmaran schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:47:
[...]

Welkom bij het Tweakers forum! Over verzekeringen is al veel gezegd dus als bovenin de zoekbalk verzekering in toets krijg je veel info. Over het algemeen is de Tesla verzekeringsmaatschappij niet de goedkoopste maar kun je beter bij Promovendum, ING, ABN AMRO of Allianz Direct terecht. Bij sommige wordt schade aan het glazen dak als ruit schade gezien (geen invloed op schadevrije jaren), bij andere als andere schade (terugval in schadevrije jaren). Als je voor Promovendum gaat kan ik aanraden even te bellen. Ze helpen je vriendelijk en je kunt nog iets aan de prijs laten doen.
promovendum helaas terugval in je schadevrije jaren

Acties:
  • +2Henk 'm!

• boefje79
  • Laatst online: 22:48
Hoe zijn de eerste NL-ervaringen met park assist? Blijft nog wat rustig hier…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

boefje79 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:16:
Volgens TeslaFi lijkt de Europese uitrol nu echt begonnen te zijn. Echter nog maar 2 installs in NL zo te zien... Echt storm loopt het nog niet.

• GAIAjohan
[...]

Zit er niet nog een flink verschil in prijs?
Laatste keer dat ik bij een SC geladen heb, begin maart was het in Urmond 42ct/kWh..
Volgens mij zijn de Fastnets en Ionitys wel duurder. Al heb ik er met de bedrijfslaadpas eigenlijk nooit een idee van de kosten.
Dat laatste vind ik nog best wel lastig. Met een benzine/diesel hield ik er ook voor het bedrijf wel rekening mee om goedkoop te tanken

[Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 28-03-2023 16:38]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:03
Ik heb hem, maar nog niet gebruikt… Paar keer even heen en weer op de oprit en dan ziet hij inderdaad objecten en je krijgt idd afstanden, eigenlijk net als bij sensoren😂

[Voor 11% gewijzigd door -Jaap-io op 28-03-2023 16:41]

/me doet van alles: brouwt bier (www.7hoog.nl), bakt pizza, rijdt Tesla & Cowboy, maakt elektriciteit

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Jesper.B
Vanochtend heb ik de 2023.6.9 update geïnstalleerd. Direct maar even geprobeerd op mijn eerste ritje van maar 2 kilometer.

Ik stond op een kruispunt om iemand van rechts voor te laten gaan. Die persoon moest naar links en zou dus langs mijn auto gaan. In de auto zag je de auto redelijk mooi verschijnen alleen begon hij contant te piepen, het ging van geen auto naar 70cm en naar stop in beeld. Het leek dus niet echt goed te werken.

Vervolgens bij de supermarkt achteruit in geparkeerd. Dit werkte goed. Hij zag naast mij dat er iets was en dat gaf hij aan. Ook kreeg je centimeters tot de muur te zien. Werkte prima!

Vervolgens wat opgehaald en moest ik even langs de weg parkeren. Voor mij stond een container en wou even testen hoe dit zou gaan. De container stond niet recht voor de auto maar iets naar links (zeg 1/4 van de bumper) helaas zag de auto de prullenbak niet en gaf hij alleen de stoeprand aan. Heel langzaam naar voren gekropen tot ik tegen de container aan stond, niks. Vervolgens naar achter gereden en nog een keer geprobeerd maar dan direct voor de container. Toen zag hij hem wel maar leek de afstand erg ver in vergelijking tot de werkelijke afstand.

Het is uiteraard de eerste versie dus zal ongetwijfeld verbeterd worden alleen in eerste test was ik niet zo te spreken.

—-
Misschien is dit meer mijn eigen auto maar ik vind vaak dat hij objecten niet ziet op het scherm. Wanneer je langs bijvoorbeeld veel file geparkeerde auto’s rijd ziet hij de ene keer wel dat het auto’s zijn en de andere keer ziet die geen auto’s. Dit op de zelfde dag en zelfde plek.

• boefje79
  • Laatst online: 22:48
Dank! Dat klinkt wel als alpha-pre release kwaliteit, hopelijk wordt dat nog beter…

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Djerro123
boefje79 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:51:
Dank! Dat klinkt wel als alpha-pre release kwaliteit, hopelijk wordt dat nog beter…
This Excellent Software Looks Alpha ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:37
Hier ook de update vanmorgen ontvangen, net een stukje file geparkeerd langs een laadpaal. Hij is wel erg ruim qua afstand, en ik merk dat struikjes bij de voorbumper niet goed wordt opgepakt. Onderweg bij een verkeerslicht begon de auto ineens de afstand te meten tussen mij en de auto voor mij met bijbehorende piepjes. Dat hoeft van mij dan weer niet.

Ik moet het nog vaker gebruiken om een echte mening te vormen en misschien wordt de camera op de achtergrond nog gekalibreerd.

Iemand trouwens nog tips om de koplampen af te stellen? Ik merk dat ze vrij hoog staan en dit wordt bevestigd door soms seinende mede weggebruikers.

Ik heb ze beide paar klikjes omlaag gedraaid en ze staan beide even hoog. Bij al m'n andere auto's stond de koplamp aan de passagierskant hoger afgesteld, is dit ook noodzakelijk bij Tesla?

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GAIAjohan
Normaal is de passagiers kant inderdaad iets hoger. Noodzakelijk is het vast niet.

Die van mijn m3 zakken na verloop van tijd steeds naar beneden. Om de zoveel tijd even kalibreren werkt voor mij.

• pretpik
GAIAjohan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:27:
Normaal is de passagiers kant inderdaad iets hoger. Noodzakelijk is het vast niet.

Die van mijn m3 zakken na verloop van tijd steeds naar beneden. Om de zoveel tijd even kalibreren werkt voor mij.
Dit betreffen projector lampen en bij het kalibreren krijg je lijntjes geprojecteerd op een muur.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-06 01:59
Ik heb dus de nieuwe update met "vision" uitgeprobeerd. Wat betreft afstand meten, werkt het echt voor geen meter. Achter de portieren en achteruit gaat het nog wel aardig met schatten, want daar zijn camera's aanwezig. Maar voorin is er gewoon een blinde vlek. Ik heb bij mij voor de deur een piketpaal van ongeveer 50 cm hoog. Deze wordt in zijn geheel over het hoofd gezien en het systeem doet wel geloven dat het allemaal wel gaat lukken. Dit is zowel het geval als je er recht tegenaan rijdt alsmede met het benaderen van de paal met een flauwe bocht op de hoeken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SjoerdV nl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:47

SjoerdV nl

Be the change.

SjoerdV nl schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:50:
24 uur na ophalen geeft de auto nu aan dat er een ophaalafspraak staat in Tilburg. Is niet weg te klikken. Leaseauto. Iemand tips/ervaringen?

En ja, ik heb de auto keurig afgemeld bij het wegrijden :+
Wellicht dat iemand er iets aan heeft.

Probleem is inmiddels verholpen. Invoicing tussen Tesla en leasemij was nog niet ok, daarom status bij Tesla administratief nog niet gewijzigd. Vandaag is de melding verdwenen, ook email van Tesla met 30 dagen premium connectivity op proef. Ook kan ik nu vanuit de app serviceaanvragen etc doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djerro123
sawtomyer schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:34:
Ik heb dus de nieuwe update met "vision" uitgeprobeerd. Wat betreft afstand meten, werkt het echt voor geen meter. Achter de portieren en achteruit gaat het nog wel aardig met schatten, want daar zijn camera's aanwezig. Maar voorin is er gewoon een blinde vlek. Ik heb bij mij voor de deur een piketpaal van ongeveer 50 cm hoog. Deze wordt in zijn geheel over het hoofd gezien en het systeem doet wel geloven dat het allemaal wel gaat lukken. Dit is zowel het geval als je er recht tegenaan rijdt alsmede met het benaderen van de paal met een flauwe bocht op de hoeken.
Hmm hier was ik dus al bang voor; het mist objecten die niet super obvious zijn. Het kan natuurlijk allemaal nog beter worden, maar zoals we hier weten kan het ook gewoon net een stukje rukker worden met de neural nets van Tesla (I'm looking at you, AP in de file). Laten we van het positieve uitgaan, dit is pas de eerste release dus ik ga uit van een stijgende lijn.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• TijnC
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-05 11:00
Net even in Hasselt geweest.

Reservatie voor een Midnight Cherry Red P met levertijd jul-aug omgezet in een all black stockmodel met identieke config (FSD, winterbanden, trekhaak) met levertijd 28/3 - 31/3.

6000 Euro voordeliger dan de MCR en ook nog eens 5000km gratis superchargen.

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-06 01:59
Djerro123 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:40:
[...]

Hmm hier was ik dus al bang voor; het mist objecten die niet super obvious zijn. Het kan natuurlijk allemaal nog beter worden, maar zoals we hier weten kan het ook gewoon net een stukje rukker worden met de neural nets van Tesla (I'm looking at you, AP in de file). Laten we van het positieve uitgaan, dit is pas de eerste release dus ik ga uit van een stijgende lijn.
Afstand schatten op afstand lukt nog wel voor traffic awareness, maar voorin is de Tesla met inparkeren echt stekeblind. Alleen als er een camera in de voorbumper wordt gemonteerd zie ik dat het kan verbeteren en USS kunnen benaderen. In de huidige setup beslist niet. Dus voorin blijft de Tesla kwetsbaar voor schade, een gewaarschuwd mens telt voor twee. ;)

[Voor 5% gewijzigd door sawtomyer op 28-03-2023 17:52]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wel een mooie reden om jezelf en iedereen die weleens in je auto rijdt aan te leren altijd achteruit in te parkeren. Veiliger, makkelijker en in dit geval ook schadevrijer. :+

• GAIAjohan
pretpik schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:28:
[...]

Dit betreffen projector lampen en bij het kalibreren krijg je lijntjes geprojecteerd op een muur.
Mijn M3 geeft geen lijntjes op de muur? Tenzij jij puur het lichtbeeld ervan bedoelt

Hier staan ze dan even hoog. Maar zo hoort het er ongeveer uit te zien.

Mijn M3 heeft de ‘oude’ led koplampen. Bij projectorkoplampen denk ik toch vaak aan xenon of halogeen in een projector (zoals mijn ex-c30 en Fiesta hadden)..

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-05 08:58
Die update is er blijkbaar op gegaan vandaag. Daarnet op de oprit wat zitten testen. Ik ben eigenlijk wel aangenaam verrast. De zijdetectie is feitelijk enkel nuttig als waarschuwing. Dat vind ik voor mijzelf al genoeg. Gezien parallel parkeren tegen een dorpel toch centimeter werk is. Nooit zou ik vertrouwen op welk systeem dan ook.

De achter detectie is preciezer dan de voorkant. En ook dat is zoals verwacht. Maar het belangrijkste is dat er gewoon een audio signaal is op die 30cm. Voor de rest doe je dan wat je zelf wilt. Ik zou wel zeker stoppen op die 30cm gezien er toch wel wat verschil bij elke poging. Het is niet perfect, en dat zal het denk ik nooit niet worden. Dat is gewoon zo één van die Tesla fails waarbij er gewoon camera in de neus had moeten zitten.

Maar uiteindelijk wel zeer tevreden.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Artbij schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:48:
@bilgy_no1 ik heb Athon Flex. Elke 30 dagen kan ik een andere auto kiezen. Dus rijdt deze alleen zolang het leuk is.

Ik post dit ook alleen omdat de rooskleurige verhalen over rijden op stroom niet altijd stroken met de werkelijkheid.
De rooskleurige verhalen komen doorgaans van mensen die de keuze voor de auto vooraf wél goed hebben afgestemd op hun individuele situatie, zodat ze daar niet achteraf over hoeven te klagen.

Voorbeeld: Je bent inmeter van iets dat gemiddeld 4,50 meter lang is en je ziet in een winkel meetlinten van 2,00 en 5,00 meter liggen, waarbij die van 2,00 meter goedkoper is. Dan stel ik mij zo voor dat de meeste mensen die van 5,00 meter zullen kopen, omdat ze dan gemiddeld gezien in 1x kunnen meten. In jouw geval ben je voor die van 2,00 meter gegaan, want die was goedkoper en achteraf schrijf je een negatieve review dat het meetlint van 2,00 meter wel heel erg kort is en je veel tijd kwijt bent aan het vaak moeten verleggen om goed te kunnen meten.

Ligt het aan de meetlinten in het algemeen (EV), of dat specifieke meetlint van 2,00 meter (Model Y RWD) of jouw eigen keuze? Met een LR had je én sneller kunnen laden én verder kunnen rijden. Daarnaast had je door vooraf even een App of tool te gebruiken kunnen zien waar je tijdens stilstand goed had kunnen laden, die heb ik zelf gelukkig nog nooit nodig gehad, maar kan soms een uitkomst zijn. Daarnaast is de suggestie voor een hotel met een lader natuurlijk ook iets om in de toekomst mee te nemen, dat heeft met ervaring opbouwen te maken.

En dat is waarom ik en anderen op een dergelijke manier op je berichten reageren waarin je verkondigt dat elektrisch rijden het niet gaat worden. Waarom zouden mensen dan voor de 2e of 3e keer een EV kopen (dus niet leasen ivm lage bijtelling), om zichzelf iedere dag te pijnigen? Of omdat men er daadwerkelijk positief over is?

Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:23

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

boefje79 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:16:
Prima. Ik vind hem alleen iets te veel marge nemen. Hij zegt stop terwijl ik nog 30cm heb. (Dat is relatief veel in krappe vakken).
Wat ik knap vind: ik heb geparkeerd (file) en op een later moment kwam er een auto voor me staan in het (destijds) vrije vak. Ondanks dat deze dus deels in de blinde hoek voor de bumper zit, schatte hij toch hoeveel cm ik nog had toen ik later weg reed. (Geen sentry mode aan).

[Voor 30% gewijzigd door DaMightyWackO op 28-03-2023 19:33]

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
tijziok schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:51:
[...]
Dan weer terug naar Univé. De situatie daar weer voorgelegd. De online berekening gemaild naar de behulpzame medewerker. Univé blijft zeggen dat RDW een fout heeft gemaakt. Ik denk zelf eerder dat de vertaalslag van RDW naar Univé ergens niet goed gaat. Ik betaal ongeveer een bedrag dat een kale Performance uitvoering kost. Maar dan is het geen Performance. Univé kan het tot nu toe handmatig overrulen. De oplossing tot nu toe is wel tijdelijk verzekeren via hun. Op donderdag als de auto op naam is gesteld etc dan hopen ze meer gegevens te kunnen zien en hopelijk gaat het dan wel goed. Anders valt Univé als verzekeraar af.
Ik heb gisteren met Univé gesproken over het feit dat ze bij mij ook een RWD ipv LR gehanteerd hebben. Maar men gaf aan dat het type er niet toe doet, wel de cataloguswaarde om de te vergoeden kosten en het maandbedrag te bepalen. Op basis daarvan werd aangegeven dat het prima is dat het zo blijft. Ik kan aantonen dat ik erover heb gesproken en dus is het wat mij betreft prima zo. Maandbedrag: 87 Euro met 7 schadevrije jaren en 3 jaar nieuwwaarde.

Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:21
Wat is de goedkoopste 2019 Model 3 SR+ die jullie als occasion langs hebben zien komen in de kwartaaleinde sale?

Hyundai Ioniq EV 2018 Premium | 11.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 22:52
Damian schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:25:
[...]

Volgens TeslaFi lijkt de Europese uitrol nu echt begonnen te zijn. Echter nog maar 2 installs in NL zo te zien... Echt storm loopt het nog niet.
Dit zijn toch enkel de auto's die aangemeld zijn bij TeslaFi? Dus in werkelijkheid zullen er vast meer auto's de update hebben...

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:07

Oekol

waka waka hey hey

Maasluip schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:34:
[...]

Dat is de nieuwe softwareupdate. In plaats van een regensensor kijkt de Tesla nu op buienradar of het regent en zet aan de hand daarvan de ruitenwissers aan.

[font size=5]Analoog aan het "er is geen buitentemperatuursmeter meer maar we kijken op weersites wat de temperatuur is.[/]
Vandaag miezer regen en hij deed 't werkelijk waar perfect. 0x aangezeten. Hit and miss zullen er maar zeggen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• GeeMoney
Ik heb tijdelijk een Model 3 als daily omdat mijn E-tron een kapotte elektromotor heeft voor. Wordt onder garantie vervangen maar daarvoor zitten we hier natuurlijk niet. ;)

Ik lees al een tijd mee en stond 3 jaar geleden ook voor de keuze en twijfel tussen een Model X en een E-tron (2019). Het is die laatste geworden maar nu dus een Model 3 als tijdelijke auto.

Een paar dingen die mij opvielen:

* Ondanks dat de 0-100 tijden niet veel verschillen tussen deze SR+ en mijn E-tron is de beleving wel heel anders, de Model 3 is voor mijn gevoel een stuk sneller.
* Stuuruitslag is erg kort en heel direct, staat volgens mij op comfort.
* Ik kon voor Adaptive cruise geen resume knop vinden, ik dacht ook niet op de Model X destijds?
* Ruitenwissers zijn continu aan het wissen maar het was droog, ze staan op auto en is tijdens de rit ook niet aan te passen?
* Het plastic bij de voetenruimte aan de bestuurderskant kraakt net als de armleuning in de deur en de stoel.
* Achterklep veren zijn lam.
* Het geluid kraakt kort bij het verhogen of verlagen van het volume ?
* Na invoeren van het adres en navigeren starten is er geen favoriet van dat adres te maken of op te slaan?
* Voorstoelen zitten prima, achter was ok met mijn 1.90m al is naar Italië denk ik een lange rit achterin. Beenruimte trouwens dikke prima.
* Verbruik was prima, 300km op een lading van 92% bij een buiten temp van 7 graden. (5% resterend)
* Je eigen ringtone wordt niet overgenomen na koppelen toestel, ik zat eerst om mij heen te kijken wat er aan de hand was bleek ik gebeld te worden :+
* Je moet een radiostation aanklikken en luisteren voordat je hem als favoriet kan opslaan, ingedrukt houden geeft geen opties.
* Adaptive cruise en autosteer deden het prima al is hij conservatiever dan mijn E-tron. Ik heb wel het overnemen van de snelheid uitgezet maar die heb ik ook op mijn E-tron uitgezet.
* 1x een remactie bij het opschuiven naar een rechterbaan, er reed niets om mij heen.
* Omdat het tijdelijk is ben ik niet als berijder gekoppeld en heb ik dus alleen een pas om de auto te openen en te starten, dat is even wennen als je al jaren keyless entry hebt. Is het met je phone overigens wel echt keyless entry zoals bij de andere merken of moet je dan je telefoon ergens voor gaan houden?

Al met al een leuke ervaring en ik zal er nog ruim 2 weken in vertoeven. Het is vooral leuk om de verschillen tussen de wagens te zien voor mij als berijder.
Ik merk zelf dat ik niet echt goed ga op die UI van Tesla, ik weet niet waardoor dit komt eerlijk gezegd. Eerst een zender moeten aanklikken voordat ik hem als favoriet kan zetten bijvoorbeeld vind ik gewoon gek, niets meer met het adres kunnen als de navigatie loopt of ruitenwissers niet kunnen wijzigen tijdens het rijden begrijp ik niet. Het kan ook zijn dat het mijn onkunde of onbegrip van de UI is natuurlijk, daarom post ik het ook. :)

Dat het scherm in het midden zat had ik overigens geen enkel probleem mee, het scherm is super helder, strak, netjes en touch werkt goed.

Goed om te vermelden is dat het een Model 3 betreft uit april 2021 met 32.000km op de teller en software v11.1 2023.2.12.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:54
Taro schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:34:
[...]

Ik heb gisteren met Univé gesproken over het feit dat ze bij mij ook een RWD ipv LR gehanteerd hebben. Maar men gaf aan dat het type er niet toe doet, wel de cataloguswaarde om de te vergoeden kosten en het maandbedrag te bepalen. Op basis daarvan werd aangegeven dat het prima is dat het zo blijft. Ik kan aantonen dat ik erover heb gesproken en dus is het wat mij betreft prima zo. Maandbedrag: 87 Euro met 7 schadevrije jaren en 3 jaar nieuwwaarde.
Interessant, bij Univé is het voor mij dus veel duurder dan dat geworden vanwege de acceleratiecijfers gaven ze aan. Zelfde schadevrije jaren en nieuwwaarderegeling. Ik ga ze toch nog eens bellen.

[Voor 5% gewijzigd door The__Virus op 28-03-2023 19:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
GeeMoney schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:45:
* Omdat het tijdelijk is ben ik niet als berijder gekoppeld en heb ik dus alleen een pas om de auto te openen en te starten, dat is even wennen als je al jaren keyless entry hebt. Is het met je phone overigens wel echt keyless entry zoals bij de andere merken of moet je dan je telefoon ergens voor gaan houden?
Is echt keyless.

En wat betreft de radiozenders: Ik moest ze recent opnieuw instellen en liep tegen hetzelfde aan, dat zou een mooie verbetering zijn idd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
* Ruitenwissers zijn continu aan het wissen maar het was droog, ze staan op auto en is tijdens de rit ook niet aan te passen?
Als je op het knopje van de linker hendel achter het stuur drukt, dan verschijnt er een UI waar je de ruitenwissers op een andere stand of uit kunt zetten.
* Het geluid kraakt kort bij het verhogen of verlagen van het volume ?
Dit is er een paar software versies geleden in geslopen maar inmiddels opgelost met een update.

• GeeMoney
joblamie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:55:
[...]

Als je op het knopje van de linker hendel achter het stuur drukt, dan verschijnt er een UI waar je de ruitenwissers op een andere stand of uit kunt zetten.

[...]

Dit is er een paar software versies geleden in geslopen maar inmiddels opgelost met een update.
Ik drukte op die knop met de verwachting dat dan de sproeiers zouden komen maar hij ging wel even kort minder snel wapperen maar kon verder niets ontdekken, ik drukte op het autootje linksonderin en dan naar bediening en vervolgens dus ruitenwissers maar waren daar tijdens de rit greyed out. Ik zal morgen nog eens kijken.

Bedankt voor die audio, ik zal de auto eens koppelen met WiFi om te kijken of hij een recente software naar binnen wilt trekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
GeeMoney schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:59:
[...]

Ik drukte op die knop met de verwachting dat dan de sproeiers zouden komen maar hij ging wel even kort minder snel wapperen maar kon verder niets ontdekken, ik drukte op het autootje linksonderin en dan naar bediening en vervolgens dus ruitenwissers maar waren daar tijdens de rit greyed out. Ik zal morgen nog eens kijken.
Die knop iets indrukken = wissen, verder indrukken = sproeien.

• Domotek
joblamie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:55:
[...]

[...]

Dat menu als je op de pook drukt voor de ruitenwissers is toch nieuw ? Ik had dat voor vandaag nog nooit gezien. Ben ik dan zo achterlijk ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Domotek schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:03:
[...]

Dat menu als je op de pook drukt voor de ruitenwissers is toch nieuw ? Ik had dat voor vandaag nog nooit gezien. Ben ik dan zo achterlijk ?
Je bent vast niet achterlijk, maar dit zit er volgens mij altijd al in.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Domotek schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:03:
[...]

Kan wel toch? :)

Zit er al vrij lang in.

• Domotek
Ik ging serieus dat bijna gaan posten daarstraks. "Kijk wat een nieuwe leuke feature !"

Weet je wat het is. Na zo'n update word je hypersensitive voor nieuwheden. Maar misschien kan de changelog lezen ook gewoon.

[Voor 43% gewijzigd door Domotek op 28-03-2023 20:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:00
The__Virus schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:50:
[...]

Interessant, bij Univé is het voor mij dus veel duurder dan dat geworden vanwege de acceleratiecijfers gaven ze aan. Zelfde schadevrije jaren en nieuwwaarderegeling. Ik ga ze toch nog eens bellen.
Ik heb dit ook, 17 schadevrije jaren en 3 jaar nieuwwaarde regeling toch een stukje hogere premie. Laat gerust weten als je wel iets voor elkaar krijgt, mij was het nog niet gelukt.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Over nieuwe dingen gesproken. De visualisatie links met de auto zit er uiteraard altijd al in. Dat de remlichten aangaan ook. Echter zag ik vandaag (2023.6.8) voor het eerst dat wanneer de remlichten op die auto aangaan de grond soort van rood licht achtige weerkaatsing / schaduw heeft. Dit zat er vast allang in, maar viel vandaag pas voor 't eerst op dit detail. Vond 't helemaal mooi d:)b

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 22:52
Wat mij opviel, wat anders was, was de hoek waarop de auto wordt getoond (voorheen was dit van bovenaf) bij de bandenspanning, in het kleine kaartje links onderin. Waar ook de radio staat zegmaar. Dit blijkt aangepast te in 2023.6.8.

[Voor 45% gewijzigd door Mabion op 28-03-2023 20:35]

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Mabion schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:34:
Wat mij opviel, wat anders was, was de hoek waarop de auto wordt getoond (voorheen was dit van bovenaf) bij de bandenspanning, in het kleine kaartje links onderin. Waar ook de radio staat zegmaar. Dit blijkt aangepast te in 2023.6.8.
Klopt! Bij undocumented changes zie je die: https://www.notateslaapp....on/2023.6.8/release-notes

Moet heel eerlijk zeggen dat ik de vorige opzet niet kan herinneren. Voor m'n gevoel was 't altijd zo.
The car image on the tire pressure swipeable card in the Model 3 and Model Y has been updated.

Instead of featuring the vehicle from a top-down perspective with the front and rear cut off, the visualization now displays the vehicle from a 3/4 view from behind.

[Voor 29% gewijzigd door Oekol op 28-03-2023 20:37]

• mortadelo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:57
mortadelo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:09:
[...]

promovendum helaas terugval in je schadevrije jaren
zojuist ook even bij united consumers gevraagd of panoramische daken ook via ruitschade verzekerd is. had wel een interessante verzekering gezien bij UC icm NN voor 48euro per maand vanaf 10 schadevrije jaren, maar ze konden mij niet direct vertellen of ze dezelfde polis hanteren als NN In NN polis zelf (rechtstreeks op NN site) staat namelijk o.a. het volgende:

Waarvoor ben je verzekerd met het onderdeel Ruit?
Je bent verzekerd voor schade:
1. door breken of barsten van de voor-, achter- of zijruit en van glas van zonnedaken en
panoramische daken van je auto;
2. aan je auto door de scherven van de gebroken ruit )

Morgenochtend even terugbellen vervolgens kunnen zij (UC) navragen bij afdeling schadeherstel(?)

TBC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djerro123
Ik heb tijdelijk een Model 3 als daily omdat mijn E-tron een kapotte elektromotor heeft voor. Wordt onder garantie vervangen maar daarvoor zitten we hier natuurlijk niet. ;)

Ik lees al een tijd mee en stond 3 jaar geleden ook voor de keuze en twijfel tussen een Model X en een E-tron (2019). Het is die laatste geworden maar nu dus een Model 3 als tijdelijke auto.
Leuk om te lezen @GeeMoney !
* Ik kon voor Adaptive cruise geen resume knop vinden, ik dacht ook niet op de Model X destijds?
Klopt, zit ook geen resume functie in. Het is aan of uit. Het enige wat je wel kan instellen is welke snelheid je wilt dat hij oppikt als je hem weer aan zet (speedlimit of huidige snelheid), waarbij optie 'speed limit' hem instelt op het hoogste van speedlimit vs je eigen snelheid, en de optie 'huidige snelheid' dus altijd je huidige snelheid pakt. Dit zorgde voor mij in het begin nog wel eens voor verwarring/verrassing over welke snelheid TACC of AP nou op zou aangaan. Helemaal omdat met AP, hij soms niet hoger wil/mag dan de speedlimit en dus de optie 'speedlimit' een andere betekenis krijgt :P
Dit herken ik niet (in algemene zin) maar dit is inderdaad zo tijdens gebruik van AutoPilot. Ik weet niet of dit ook zo ins bij gebruik van TACC (dacht het eigenlijk niet). Maar je ruitenwisser zou je wel gewoon moeten kunnen uitschakelen tijdens het rijden zonder AP of TACC. Zou dat het kunnen zijn geweest misschien?
* Na invoeren van het adres en navigeren starten is er geen favoriet van dat adres te maken of op te slaan?
Ja, qua UI en UX van de software is er echt nog wel het een en ander te verbeteren. Hoewel het redelijk een 'iPad' achtige beleving benaderd, zitten er ook gewoon rariteiten in die blijkbaar weinig liefde krijgen bij de software dev's. Dit is er zo eentje van, maar er zitten er meer in. Bijvoorbeeld: als je automatisch groot licht uitzet bij aanzetten van AP (door de linker stalk naar achter te duwen), dan blijf je op de groot licht 'kaart' (die links onderin in beeld komt als je met groot licht knippert) de knop van automatisch groot licht 'actief maar disabled'. Dit leest misschien een beetje gek, maar ik heb hier wel eens behoorlijk geïrriteerd op het forum lopen verkondigen dat het bij mij niet werkte, terwijl het gewoon een UI dingetje bleek te zijn. :P
* Voorstoelen zitten prima, achter was ok met mijn 1.90m al is naar Italië denk ik een lange rit achterin. Beenruimte trouwens dikke prima.
Ik vond zelf de achterbank van de M3 wel redelijk nadelig. Met vrienden toevallig naar Oostenrijk geweest recent met de MY, en daar zit je echt wat comfortabeler achterin. Bij de M3 heb je je knieën heel hoog (of je zit heel laag t.o.v. je voeten). Maar stoelen voor was ik ook altijd wel te spreken over!
* Je eigen ringtone wordt niet overgenomen na koppelen toestel, ik zat eerst om mij heen te kijken wat er aan de hand was bleek ik gebeld te worden :+
Lol ja jammer is dat idd.
* 1x een remactie bij het opschuiven naar een rechterbaan, er reed niets om mij heen.
Het zou geen echte Tesla experience zijn zonder ;)
Ja is 'echt' keyless. Mijn handelingen voor een rit starten zijn: (1) aanlopen, (2) deur openen, (3) zitten en gordel omdoen, (4) rem indrukken en naar Drive, (5) wegrijden. Het proces van rit eindigen zijn deze stappen andersom. Hoef nooit mijn telefoon te pakken oid, weet niet zo goed hoe dat bij andere merken werkt eigenlijk, maar heb nog wel eens bij huurauto's of een geleende auto dat ik vergat de boel op slot te doen (of de auto vergat uit te zetten :+). Qua UX hebben ze dit stukje dan wel weer echt goed voor elkaar.
Ik merk zelf dat ik niet echt goed ga op die UI van Tesla, ik weet niet waardoor dit komt eerlijk gezegd. Eerst een zender moeten aanklikken voordat ik hem als favoriet kan zetten bijvoorbeeld vind ik gewoon gek, niets meer met het adres kunnen als de navigatie loopt of ruitenwissers niet kunnen wijzigen tijdens het rijden begrijp ik niet. Het kan ook zijn dat het mijn onkunde of onbegrip van de UI is natuurlijk, daarom post ik het ook. :)
Nah het is een beetje gewenning maar Tesla heeft sommige dingen gewoon niet-intuïtief geprogrammeerd. Wat je wel merkte is dat bijvoorbeeld bij de overgang van V10 naar V11, er een aantal zaken echt verbeterd waren wat dat betreft, maar eerlijkheidshalve moet er ook bijverteld worden dat sommige dingen achteruit zijn gegaan. Bijvoorbeeld het muziekbalkje, dat was vroeger over de gehele rechter scherm heen, nu enkel over het linker deel van het scherm. Vond dat 'vroeger' toch echt fijner (want hoefde minder handelingen te doen voor dezelfde functionaliteit).
Dat het scherm in het midden zat had ik overigens geen enkel probleem mee, het scherm is super helder, strak, netjes en touch werkt goed.
Ja grappig om te horen, je leest toch ook vaak dat mensen dat niks vinden en liever de knopjes hebben (soms voor veiligheid, soms voor gebruikersgemak). Ik zelf ben ook fan van het scherm.

Ben benieuwd hoe hij je verder bevalt de komende weken!

• tijziok
  • Laatst online: 29-05 14:05
Taro schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:34:
[...]

Wel interessant. Er gaat toch iets mis bij Univé.
Het rare is dat ik met kenteken op een veel hoger bedrag uit kom dan wanneer ik het bereken op hun website zonder kenteken. Dan voer ik handmatig de auto in.
De cataloguswaarde halen ze dan misschien van RDW. Die staat bij mij op 64.440 euro. Echter, dat is in mijn ogen 53.990 euro inclusief ruim 10.000 accessoires. De opbouw daarvan is vrij simpel, QS, 20 inch velgen, trekhaak, EAP.

Ik heb 14 schadevrije jaren.
Bij invoeren kenteken en dan berekenen kom ik op een maandbedrag van: 94,19
Bij invoeren zonder kenteken (voor de rest alles gelijk natuurlijk) en SR kom ik op: 64,68
Bij een LR op 66,78
Bij een P op 69,58

Kortom, zodra je een kenteken hebt, dan ben je veel duurder uit ofzo. Dat slaat helemaal nergens op.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jesper.B
Jesper.B schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:47:
Vanochtend heb ik de 2023.6.9 update geïnstalleerd. Direct maar even geprobeerd op mijn eerste ritje van maar 2 kilometer.

Ik stond op een kruispunt om iemand van rechts voor te laten gaan. Die persoon moest naar links en zou dus langs mijn auto gaan. In de auto zag je de auto redelijk mooi verschijnen alleen begon hij contant te piepen, het ging van geen auto naar 70cm en naar stop in beeld. Het leek dus niet echt goed te werken.

Vervolgens bij de supermarkt achteruit in geparkeerd. Dit werkte goed. Hij zag naast mij dat er iets was en dat gaf hij aan. Ook kreeg je centimeters tot de muur te zien. Werkte prima!

Vervolgens wat opgehaald en moest ik even langs de weg parkeren. Voor mij stond een container en wou even testen hoe dit zou gaan. De container stond niet recht voor de auto maar iets naar links (zeg 1/4 van de bumper) helaas zag de auto de prullenbak niet en gaf hij alleen de stoeprand aan. Heel langzaam naar voren gekropen tot ik tegen de container aan stond, niks. Vervolgens naar achter gereden en nog een keer geprobeerd maar dan direct voor de container. Toen zag hij hem wel maar leek de afstand erg ver in vergelijking tot de werkelijke afstand.

Het is uiteraard de eerste versie dus zal ongetwijfeld verbeterd worden alleen in eerste test was ik niet zo te spreken.

—-
Misschien is dit meer mijn eigen auto maar ik vind vaak dat hij objecten niet ziet op het scherm. Wanneer je langs bijvoorbeeld veel file geparkeerde auto’s rijd ziet hij de ene keer wel dat het auto’s zijn en de andere keer ziet die geen auto’s. Dit op de zelfde dag en zelfde plek.
Zojuist nogmaals geprobeerd te parkeren voor het huis. De visualisatie deed dit keer heel raar (dit keer is het wel donker en regenachtig) de stoep die kaarsrecht is zit volgens de visualisatie een flinke hap in en de auto voor me zit nog wel redelijk wat ruimte in ongeacht de STOP melding. Zie foto’s

P.s Achter mijn auto zit nog wel 2 meter aan parkeerruimte

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:34
kevinjkok schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:34:
Wat is de goedkoopste 2019 Model 3 SR+ die jullie als occasion langs hebben zien komen in de kwartaaleinde sale?
Ik heb ze niet onder de 31.900 zien gaan. Ik heb zelf een 2021 versie besteld voor 34.900.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-06 09:02
Is de Tesla Vision Park Assist al beschikbaar voor Belgié? Ik kan nog altijd niet updaten precies...

Ik vindt het overigens ook wat vreemd dat Tweakers geen nieuwsbericht heeft gepost over de Tesla Vision Park Assist. :-) Toen USS verwijderd werden, was het wel nieuwswaardig.

[Voor 60% gewijzigd door braek op 28-03-2023 23:09]

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

• Stef87
tijziok schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:53:
[...]

De cataloguswaarde halen ze dan misschien van RDW. Die staat bij mij op 64.440 euro. Echter, dat is in mijn ogen 53.990 euro inclusief ruim 10.000 accessoires. De opbouw daarvan is vrij simpel, QS, 20 inch velgen, trekhaak, EAP.

Ik heb 14 schadevrije jaren.
Bij invoeren kenteken en dan berekenen kom ik op een maandbedrag van: 94,19
Bij invoeren zonder kenteken (voor de rest alles gelijk natuurlijk) en SR kom ik op: 64,68
Bij een LR op 66,78
Bij een P op 69,58

Kortom, zodra je een kenteken hebt, dan ben je veel duurder uit ofzo. Dat slaat helemaal nergens op.
Zo werkt dat niet.

Catalogus prijs is de prijs zonder korting + gekozen opties bij aanschaf. (Tevens reden voor leaserijders dit altijd na aanschaf pas te kiezen als optie, want dan telt het wel als accessoire)

Door de kleur, velgen en EAP + trekhaak is de catalogus waarde hoger, ergo: dat lijkt gewoon te kloppen. (Zelfs iets te laag)

Als ik LR + je gekozen opties selecteer kom ik nu via Tesla.nl in de configurator op totaal:

65.443€ , daar haal je vanaf 980€ rijklaar kosten = 64.463€ catalogus waarde.

Had je na levering EAP + trekhaak gekozen, was de catalogus waarde wen stuk lager (maar ook deze accessoires zijn dan normaal niet verzekerd)

*edit*
De 60.000 en 70.000€ catalogus prijs “grens” zijn voor sommige verzekeraars niet of minder interessant en/of ze vereisen een LoJack anti diefstal systeem

[Voor 16% gewijzigd door Stef87 op 28-03-2023 23:29]

Model Y -P, Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:03
De prijzen gaan nu nóg verder omlaag 😅. 7,5k korting op een grijze M3RWD.

..en een S Plaid voor minder dan de normale S

[Voor 31% gewijzigd door Maurice- op 28-03-2023 23:33]

• pretpik
Ik heb het lichtbeeld nu zo afgesteld, de linkerkoplamp iets naar links gedraaid zodat beide onderste balken niet één geheel zijn. Is een beetje conform de norm?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 08:42
braek schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:06:
Is de Tesla Vision Park Assist al beschikbaar voor Belgié? Ik kan nog altijd niet updaten precies...

Ik vindt het overigens ook wat vreemd dat Tweakers geen nieuwsbericht heeft gepost over de Tesla Vision Park Assist. :-) Toen USS verwijderd werden, was het wel nieuwswaardig.
Niet zeker, maar lijken me wel Belgische nummerplaten
Domotek schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:26:
Die update is er blijkbaar op gegaan vandaag. Daarnet op de oprit wat zitten testen. Ik ben eigenlijk wel aangenaam verrast. De zijdetectie is feitelijk enkel nuttig als waarschuwing. Dat vind ik voor mijzelf al genoeg. Gezien parallel parkeren tegen een dorpel toch centimeter werk is. Nooit zou ik vertrouwen op welk systeem dan ook.

De achter detectie is preciezer dan de voorkant. En ook dat is zoals verwacht. Maar het belangrijkste is dat er gewoon een audio signaal is op die 30cm. Voor de rest doe je dan wat je zelf wilt. Ik zou wel zeker stoppen op die 30cm gezien er toch wel wat verschil bij elke poging. Het is niet perfect, en dat zal het denk ik nooit niet worden. Dat is gewoon zo één van die Tesla fails waarbij er gewoon camera in de neus had moeten zitten.

Maar uiteindelijk wel zeer tevreden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stef87
pretpik schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:30:
Ik heb het lichtbeeld nu zo afgesteld, de linkerkoplamp iets naar links gedraaid zodat beide onderste balken niet één geheel zijn. Is een beetje conform de norm?

[Afbeelding]
Even langs service.. Dit klopt niet, je lijkt 3 lichtbeelden te hebben.

Normaal zet je de auto met recht en met de neus naar een (bijv) bakstenen muur, ga naar afstelling koplampen, dan gaat ie vanzelf al bijstellen, niet handmatig aan wieltjes draaien, dat kan je eigenlijk alleen met een speciale koplamp-lens apparaat nakijken.

(Bron: ex autotechnicus)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:12
Stef87 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:34:
[...]

Normaal zet je de auto met recht en met de neus naar een (bijv) bakstenen muur, ga naar afstelling koplampen, dan gaat ie vanzelf al bijstellen, niet handmatig aan wieltjes draaien, dat kan je eigenlijk alleen met een speciale koplamp-lens apparaat nakijken.

Dat hele menu moet toch eigenlijk al op een gekalibreerd ondergrond?
Daarnaast werden ze af fabriek al enorm hoog afgesteld, met flitsende tegenliggers als gevolg. Vrijwel iedereen die ik erover lees zeggen dat ze em laten autokalibreren en dan een standje of twee omlaag zetten.

Kan zijn dat ze tegenwoordig beter worden afgeleverd hoor.

[Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 28-03-2023 23:44]

• Stef87
Caelorum schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:44:
[...]

Dat hele menu moet toch eigenlijk al op een gekalibreerd ondergrond?
Daarnaast werden ze af fabriek al enorm hoog afgesteld, met flitsende tegenliggers als gevolg. Vrijwel iedereen die ik erover lees zeggen dat ze em laten autokalibreren en dan een standje of twee omlaag zetten.

Kan zijn dat ze tegenwoordig beter worden afgeleverd hoor.
Na (ik vermoed) updates staat die soms gewoon niet goed.

Ik zet auto tegen onze muur: koplampen handmatig even “aan” dan naar afstellen en gaat het automatisch (ik denk obv camera beelden en het regelapparaat op de draagarm) stellen en staat het weer “goed” en niemand die zit te flitsen.

Te laag is ook niet fijn, dan zie je een stuk minder ver en kans dat de borden op de snelweg niet goed leesbaar zijn. (LED of matrix lekken minder licht, zoals vroeger halogeen dat wel deed, dan blijven de borden mogelijk “donker”)

*edit*

Ja, auto moet plat/recht staan zoveel als mogelijk. Eigenlijk kan je er als leek beter niet aan beginnen. (Zit ook geen reset op dacht ik, voor als je teveel hebt versteld?)

Ik meen ook dat de auto een pop-up melding geeft “alleen getraind personeel aanbevolen dit af te stellen”

[Voor 19% gewijzigd door Stef87 op 28-03-2023 23:50]

Jesper.B schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:18:
[...]

Zojuist nogmaals geprobeerd te parkeren voor het huis. De visualisatie deed dit keer heel raar (dit keer is het wel donker en regenachtig) de stoep die kaarsrecht is zit volgens de visualisatie een flinke hap in en de auto voor me zit nog wel redelijk wat ruimte in ongeacht de STOP melding. Zie foto’s

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Misschien dat ie de stop als basis voor STOP heeft aangehouden? Daar sta je ook wel precies goed en zou je niet echt dichterbij moeten willen staan ivm curb rash risico bij het manoeuvreren.

Ik zou graag zien dat op meerdere punten de afstand laten zien. Dus bijv Achter en Zij wanneer je naar achteren rijdt en Voor+Zij wanneer je naar voren rijdt.

Overigens is er bij USS normaliter ook veel marge. Ik zag ook een opmerking over een piketpaaltje en dat is typisch iets wat een USS systeem ook kan missen.

Maar goed, die kronkel is wel weird. Misschien vervorming door een druppel op de camera 🤔?

Heb vanmiddag gecheckt, maar nog geen melding. Morgen een stukje rijden, misschien heb ik dan wel geluk...

• Jovanbff
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-06 11:35
Jesper.B schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:18:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Thanks voor het delen, die niet helemaal kloppende lijntjes heeft hij ook nog weleens met USS, dus dat gaat eigenlijk nog best wel prima

Wat mij opvalt is dat je flink ver van die stoep rand zit (20 cm / 2 klinkers oid) maar dat hij rechtsvoor aangeeft dat je er al op / over zit. Dat lijkt een beetje hetzelfde als de overenthousiaste inschatting op de snelweg

Voorkant is wel lastig als je niet weet of ie het lijntje kiest of het fysieke object/auto als indicatie.

940 Wp | gasloos | Tesla M3P

• Elmonogrande
  • Laatst online: 31-05 22:30
Ook hier de update beschikbaar en ready to install!

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

• Elmonogrande
  • Laatst online: 31-05 22:30
Staat je Update instelling op Geavanceerd ipv Standaard? Heb ik gistermiddag veranderd en vanochtend meteen de update.
bilgy_no1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 01:09:
[...]

Misschien dat ie de stop als basis voor STOP heeft aangehouden? Daar sta je ook wel precies goed en zou je niet echt dichterbij moeten willen staan ivm curb rash risico bij het manoeuvreren.

Ik zou graag zien dat op meerdere punten de afstand laten zien. Dus bijv Achter en Zij wanneer je naar achteren rijdt en Voor+Zij wanneer je naar voren rijdt.

Overigens is er bij USS normaliter ook veel marge. Ik zag ook een opmerking over een piketpaaltje en dat is typisch iets wat een USS systeem ook kan missen.

Maar goed, die kronkel is wel weird. Misschien vervorming door een druppel op de camera 🤔?

Heb vanmiddag gecheckt, maar nog geen melding. Morgen een stukje rijden, misschien heb ik dan wel geluk...

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:01
Elmonogrande schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 07:38:
Ook hier de update beschikbaar en ready to install!
[Afbeelding]
Waar kan ik die instelling (geavanceerd) vinden in de Tesla app?

• LucLey
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:12
monica66 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 07:59:
[...]

Waar kan ik die instelling (geavanceerd) vinden in de Tesla app?
Zojuist ook pas de melding gehad dat ik de update kan installeren. Mijn setting staat al weken op “geavanceerd” en gisterenavond was de update nog niet beschikbaar bij mij. Zoals geweten rolt Tesla dit uit in batches en is het even wachten tot je aan de beurt bent.

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:01
Dubbel

[Voor 95% gewijzigd door monica66 op 29-03-2023 08:41]

• LucLey
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:12
een keertje googlen levert volgende op:
U kunt uw voorkeuren voor software-updates wijzigen door op 'Bediening' > 'Software' > 'Voorkeuren software-updates' te tikken. U kunt kiezen tussen 'GEAVANCEERD' en 'STANDAARD'. Selecteer 'GEAVANCEERD' om software-updates te ontvangen zodra deze beschikbaar zijn voor de configuratie van uw voertuig en uw regio.

• pretpik
Stef87 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:34:
[...]

De streepjes zijn niet het lichtbeeld zelf maar komen tevoorschijn zodra ik de kalibratie doe, het lichtbeeld is wel anders.

Pagina: 1 ... 488 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics:

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee