Artbij schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:38:
[...]
Mooi bedacht. Maar ik kwam om 2:00 in de nacht in Manheimm aan. Om de volgende ochtend om 8:30 bij mijn afspraak te zitten. Dus ga dan van die 2:00 geen 2:45 maken. En dan heb ik op de heenweg al op plekken geladen waar mijn vrouw het niet eens zou durven, laat staan dat je daar koffie kunt drinken.
Bovenstaand verhaal is exact het verhaal dat mensen vaak vertellen. De realiteit is helaas anders. Vandaar ook mijn post.
Ik heb de discussie even meegelezen...
Ik rijd zelf ook veel kilometers en dat gaat prima met de RWD. Als ik naar Belgie, Frankrijk of Duitsland ga voor een afspraak, dan zorg ik dat ik in een hotel zit met laadpunten. Dat kun je op Booking.com als filter instellen. Dan kom je 's avonds aan, even inpluggen en volgende ochtend weer met 100% weg. Als er geen geschikt hotel is te vinden met laadpunten, dan kun je even op een van de chargemaps zoeken naar een openbaar laadpunt vlakbij je hotel. Volgens Recharge zijn er toch behoorlijk veel in en om Mannheim.
Ik check de route ook van tevoren in
www.abetterrouteplanner.com (ABRP)
Die geeft soms een wat slimmere route, omdat je kunt instellen dat je met 5% wilt aankomen bij de supercharger. Tesla navi doet dat soms al bij 45% en dan schiet het niet op... ABRP vind ik soms wat gecompliceerd door alle opties, maar als je het eenmaal hebt ingesteld werkt het wel prettig. De eerstvolgende voorgestelde supercharger wel in de navigatie instellen, zodat de batterij op temperatuur wordt gebracht.
Als ik daar invul: Mannheim - Breda, vertrek met 30%, dan komt er een route met 2x laden voor in totaal 44 minuten (dus niet 2x 45 minuten). Bij vertrek met 100% (na laden op straat of in een hotel) is het 1x laden met 21 minuten (aankomst 5%). Dat is echt een geval van even plassen, benen strekken, tweakers.net forum checken (

) en oh jee de auto is alweer klaar...
Met iets meer voorbereiding en ervaring valt er dus nog veel winst te behalen. Zou het fijn zijn als je helemaal in 1x door kunt rijden? Vast wel, maar voor mij werkt het op deze manier prima, zelfs met de RWD. Tegelijkertijd komen er steeds meer laadpunten bij, dus het 'probleem' wordt steeds kleiner...
En voor het voorkomen van een paar ton CO2-uitstoot heb ik het wel over. Zeker omdat ik ook comfortabeler (stiller) rijd, beter uitgerust op de bestemming aankom en dat ik nu niet meer ~50x per jaar (diesel) naar een tankstation hoef. Daarmee win ik dus weer ongeveer ~500 minuten per jaar terug wat 20 laadbeurten langs de snelweg compenseert.
Ik hoop van harte dat je je draai vindt, want ik gun het niemand om ongelukkig te zijn met een dure aankoop.