Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 448 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.997 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 20:02

"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:31
Immutable schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:37:
[...]

Net een Model 3 RWD, de deurhendels waren bevroren. Dat was ook niet zo fijn. Tesla had een heater in de hendels moeten plaatsen. Ach er valt altijd wel wat te klagen. Hopelijk verbeteren ze dat in de toekomstige versies. Verder echt gigantisch tevreden. Rijdt heeeeeerlijk.
Gewoon een flinke klap er op geven met je vuist, dan zijn ze direct los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Immutable schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:37:
[...]

Net een Model 3 RWD, de deurhendels waren bevroren. Dat was ook niet zo fijn. Tesla had een heater in de hendels moeten plaatsen. Ach er valt altijd wel wat te klagen. Hopelijk verbeteren ze dat in de toekomstige versies. Verder echt gigantisch tevreden. Rijdt heeeeeerlijk.

Had ook dat AP niet werkte, en dat hij klaagt over dat de linker Camera vies was. Ik kijken zie niks, vinger erover en hij werkt weer. Vaag. Najha. Hij is zeker erg kritisch. (Auto is brandschoon)
Je kan tegenwoordig via de app de deur openen, dat scheelt wel :Y
Al n paar keer gebruikt. Hendel zit sneller vast dan t raam wat je ook nog weleens leest.

edit: too slow :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:43
Vandaag was ik even duizelig ... Iemand al iets gelijkaardigs voorgehad ?

Eerst had ik een paar dagen geleden gebeld met Tesla België (was een Nederlander aan de lijn blijkbaar, soit). Over een achterband die steeds opnieuw lost. Auto (Model 3 LR) is nog geen 2 maanden oud. Mijn beste gok is een traag lekkend ventiel (kan ook een lek in de band zijn, maar is minder waarschijnlijk naar mijn aanvoelen, temeer daar het tempo daar te laag voor is, maar ook weer te hoog om goed te zijn). De service guy aan de telefoon raadde aan een service request op te stellen. Deed ik dus. Na ruim een dag vandaag reactie.

Service antwoord in Brugge ging in de zin van :
zij : je gaat beter naar een bandencentrale, want die hebben scherpere tarieven dan wij.
ik: en jullie garantie dan ?
zij : banden vallen niet onder garantie.
ik : wie zegt dat het aan de banden ligt ? Een lek ventiel kan toch ook ? Of (minder waarschijnlijk) een lek langs de velg heen (al denk ik zelf niet dat dat het zal zijn) - een gebrekkige band of bandmontage is toch ook niet zonder meer uit te sluiten ?
zij : dat moet komen van een impact (anders gezegd : ze claimen dat ik ergens op heb gereden), wat hoe dan ook NIET het geval is.

Wie mij kan bevestigen dat een lekkend ventiel enkel door een impact mogelijk is (en nooit door bijvb. een materiaalfout of verkeerde montage) : be my guest ! Ikzelf denk daar tot bewijs van het tegendeel wel anders over...

Ze doen dus niet eens de moeite om uit te sluiten dat het bijvoorbeeld een montagefout of een materiaalfout is. Neen integendeel : "je moet ergens hebben op gereden". Say what ???

Als je zo redeneert als Tesla nu lijkt te doen, en de garantiebepalingen zo strikt interpreteert, dan gaat het ongeveer zo : "we kunnen er gerust rommel op leggen, want bij problemen ontlopen we mits strikte toepassing van strikte garantievoorwaarden toch onze garantieverplichtingen".

Dit lijkt mij sterk en tegenstrijdig met de (Belgische, ja ik vermoed zelfs Europese) wettelijke garantiebepalingen : mijns inziens vallen binnen het eerste half jaar (behoudens fout gebruik) alle fouten onder garantie.

Maar ja, nu ga ik naar de bandencentrale. Maar wil het een lekkend ventiel zijn, hoe weinig dat moge kosten, dan zijn ze met mij nog niet klaar. Dit is Amerikaanse import : import van de Amerikaanse manier van zaken doen. Nog nooit zoveel betaald voor een auto om zo complexloos afgescheept te worden.

Edit...
Eerlijkheidshalve toch nog deze edit aan de oorspronkelijke post, intussen bijna een week verder...

Bij deze na een kleine week nog een bericht gekregen waarbij het voorstel kwam om dit alsnog toch eens te bekijken, met het bericht dat weliswaar uit ervaring blijkt dat een lek toch het meest waarschijnlijk is door een voorwerp in de band eerder dan door materiaalfout. Wel, ik moet zeggen dat dit bericht veel, zoniet álles, goed maakt. Op die manier laat "mijn garage", mijn eerste aanspreekpunt voor problemen met "mijn wagen" mij dan toch niet in de steek. Wat mij betreft : goede wil getoond, case closed.

[ Voor 11% gewijzigd door flupp op 15-02-2023 16:36 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:35
flupp schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:13:
Dit is Amerikaanse import : import van de Amerikaanse manier van zaken doen. Nog nooit zoveel betaald voor een auto om zo complexloos afgescheept te worden.
Vervelend verhaal voor je maar dat Amerikanen bashen (dat ik hier vaker lees) is nergens voor nodig. Als je daadwerkelijk ervaring hebt met de enorme servicegerichtheid van een gemiddeld Amerikaanse bedrijf vanaf aankoop tot service tot garantie dan schrik je elke dag van de horkerigheid van veel Nederlandse bedrijven.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:25
...
Over een achterband die steeds opnieuw lost. Auto (Model 3 LR) is nog geen 2 maanden oud. Mijn beste gok is een traag lekkend ventiel (kan ook een lek in de band zijn, maar is minder waarschijnlijk naar mijn aanvoelen, temeer daar het tempo daar te laag voor is, maar ook weer te hoog om goed te zijn). ...
Hoe snel loopt hij precies leeg dan? Had je dit al vanaf het begin ook? Anders sluit het montage wel uit lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
TSS_Droopy schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:30:
[...]

En wat heb je toen gedaan? Warm water erover? Sta je dan.

[...]

Dat is ook irritant. Zie je dan zelf ook niet meer goed als je beelden op die camera bekijkt? En doet TACC het dan nog wel?
Mijn hand erop gelegd totdat hij warm was. Daarom zie ik ook een goede oplossing voor Tesla om er gewoon soort klein elektrische heater in de deurhendels te plaatsen.
(Op zee schepen die in ijskoude wateren varen heb je ook heat tracing rondom de deuren etc. Zodat daar geen ijsvorming kan ontstaan en dan kunnen de deuren altijd open. Zelfs op looppaden hebben ze heattracing.) Tesla moet wat meer winter testjes doen. Of winterpakket aanbieden.

En jawel ik heb toen de camera beelden gecontroleerd en dat zag er voor mij als mens gewoon goed uit. TACC niet uitgeprobeerd toen.

Heb ook wel eens gehoord dat mensen vocht in hun Camera's hadden. Zal er ff op letten. Hoop stiekem van wel. Krijg je namelijk nieuwe 5MP camera's als vervanging. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Immutable op 10-02-2023 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
Deuren waren door vocht ook vast bevroren. Werkt dat dan ook? Ga er vanuit van niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Immutable schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 06:26:
[...]

Deuren waren door vocht ook vast bevroren. Werkt dat dan ook? Ga er vanuit van niet...
Tegen vastgevroren rubbers heb je de Valma W21 stick (preventief, voor een volgende keer).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:26

Eerst had ik een paar dagen geleden gebeld met Tesla België (was een Nederlander aan de lijn blijkbaar, soit). Over een achterband die steeds opnieuw lost. Auto (Model 3 LR) is nog geen 2 maanden oud. Mijn beste gok is een traag lekkend ventiel (kan ook een lek in de band zijn, maar is minder waarschijnlijk naar mijn aanvoelen, temeer daar het tempo daar te laag voor is, maar ook weer te hoog om goed te zijn). De service guy aan de telefoon raadde aan een service request op te stellen. Deed ik dus. Na ruim een dag vandaag reactie.

zij : je gaat beter naar een bandencentrale, want die hebben scherpere tarieven dan wij.
ik : wie zegt dat het aan de banden ligt ? Een lek ventiel kan toch ook ? Of (minder waarschijnlijk) een lek langs de velg heen (al denk ik zelf niet dat dat het zal zijn) - een gebrekkige band of bandmontage is toch ook niet zonder meer uit te sluiten ?
zij : dat moet komen van een impact (anders gezegd : ze claimen dat ik ergens op heb gereden), wat hoe dan ook NIET het geval is.

Wie mij kan bevestigen dat een lekkend ventiel enkel door een impact mogelijk is (en nooit door bijvb. een materiaalfout of verkeerde montage) : be my guest ! Ikzelf denk daar tot bewijs van het tegendeel wel anders over...

Ze doen dus niet eens de moeite om uit te sluiten dat het bijvoorbeeld een montagefout of een materiaalfout is. Neen integendeel : "je moet ergens hebben op gereden". Say what ???

Als je zo redeneert als Tesla nu lijkt te doen, en de garantiebepalingen zo strikt interpreteert, dan gaat het ongeveer zo : "we kunnen er gerust rommel op leggen, want bij problemen ontlopen we mits strikte toepassing van strikte garantievoorwaarden toch onze garantieverplichtingen".

Dit lijkt mij sterk en tegenstrijdig met de (Belgische, ja ik vermoed zelfs Europese) wettelijke garantiebepalingen : mijns inziens vallen binnen het eerste half jaar (behoudens fout gebruik) alle fouten onder garantie.

Maar ja, nu ga ik naar de bandencentrale. Maar wil het een lekkend ventiel zijn, hoe weinig dat moge kosten, dan zijn ze met mij nog niet klaar. Dit is Amerikaanse import : import van de Amerikaanse manier van zaken doen. Nog nooit zoveel betaald voor een auto om zo complexloos afgescheept te worden.
Sorry man, maar hier vind ik dat Tesla gelijk heeft.

Je hebt een lekke band, dat is in 99,99% van de gevallen geen fout van Tesla.
Bandencentrale gaat je wiel demonteren, inzepen en kijken of ze iets vinden.
En dan voor 10-20€ lossen ze dat op tenzij de band onherstelbaar is.

Ik gok trouwens op een bijna onzichtbare spijker of stuk ijzerdraad in je band.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:55
Immutable schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 06:22:
Tesla moet wat meer winter testjes doen. Of winterpakket aanbieden.
Poe het eerste: jazeker! Maar dat tweede? Ik hoop niet dat Tesla ooit afstapt van hun model. Geen gezeik met executive business pakketten die niet compatible zijn met je driver safety pakket, de kleur van je auto niet kan omdat je een pro sport pakket hebt gekozen en je stoel niet elektrisch kan zijn want dat is incompatible met je sunroof.

Nee, tesla moet lekker bij zichzelf blijven en de auto praktisch full option aan iedereen verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Djerro123 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:55:
[...]

Poe het eerste: jazeker! Maar dat tweede? Ik hoop niet dat Tesla ooit afstapt van hun model. Geen gezeik met executive business pakketten die niet compatible zijn met je driver safety pakket, de kleur van je auto niet kan omdat je een pro sport pakket hebt gekozen en je stoel niet elektrisch kan zijn want dat is incompatible met je sunroof.

Nee, tesla moet lekker bij zichzelf blijven en de auto praktisch full option aan iedereen verkopen ;)
Opties wil ik ook niet. Maar ze mogen best naar een normale deur met een ouderwetse door handle van mij.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 21:56

Klein gaatje Had ik ook ooit, leip ongeveer 0.1 bar per week uit. Was uiteindelijk een mini gaatje/spijker. Maar is inderdaad geen garantie natuurlijk. Overigens gratis opgelost door kwikfit toen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Radiodurans schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:37:
[...]

Vervelend verhaal voor je maar dat Amerikanen bashen (dat ik hier vaker lees) is nergens voor nodig. Als je daadwerkelijk ervaring hebt met de enorme servicegerichtheid van een gemiddeld Amerikaanse bedrijf vanaf aankoop tot service tot garantie dan schrik je elke dag van de horkerigheid van veel Nederlandse bedrijven.
Heb je zelf wel eens te maken gehad met service van Tesla? Dat is gewoon een stuk(je) minder dan bij andere merken. Als een gemiddeld Amerikaans bedrijf een hoge standaard heeft qua service dan is Tesla de uitzondering daarop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:49

Lagune

Its time for warp

wat is een beetje een goede bandencentrale ?

in de manual staan allerlei waarschuwingen over het liften van de wagen (batterypack) of is dat op een brug niet van toepassing, alleen met krik ?

[ Voor 4% gewijzigd door Lagune op 10-02-2023 09:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Lagune schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:06:

in de manual staan allerlei waarschuwingen over het liften van de wagen (batterypack) of is dat op een brug niet van toepassing, alleen met krik ?
Ik ga zelf altijd naar de Profile (2-jaarlijkse wissel, daarnaast 1 keer een lek gehad).

Ik denk dat iedere gerenommeerde bandenboer inmiddels prima weet hoe ze met Tesla's om moeten gaan - zo'n zeldzaamheid zijn ze niet meer natuurlijk. Ook te merken aan dat je bij het overhandigen van het pasje ze altijd gelijk vragen "zit er een pincode op?" - die vraag stel je alleen als je wéét dat dat kan bij Tesla's.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
Lagune schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:06:

Ik zelf zal naar kwikfit gaan, want die doen (tegen meerprijs van tientje per band 8)7 ) ook zelf-meegenomen banden wisselen. Euromaster heb ik ook prima ervaringen mee. Beide ervaringen zijn trouwens enkel met lease auto, ga voor het eerst prive naar kwik fit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

this schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:28:
[...]

Gebruik je AP dan in bebouwde kom? Ik krijg daar echt irritant veel phantom brakes.
Vooral als er grote wagens (bestelwagens/vrachtwagens) in de buurt zijn.
Ik krijg zelfs phantom brakes als ik op 60-km wegen rij. Die zijn soms best smal en dan vindt hij dat hij moet remmen voor een tegenligger. |:(

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:39
Inspired schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:02:
[...]

Opties wil ik ook niet. Maar ze mogen best naar een normale deur met een ouderwetse door handle van mij.
Liever een keer meppen op de deur of slimmere hendels dan die lelijke uitstulpingen op je deur.
Ik vind de MS in dat opzicht ideaal. Alleen zijn die niet verwarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:19:
[...]

Liever een keer meppen op de deur of slimmere hendels dan die lelijke uitstulpingen op je deur.
Ik vind de MS in dat opzicht ideaal. Alleen zijn die niet verwarmd.
Op de MS gaan ze vaak stuk. Nee, dat hoef ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
Heb banden laten wisselen bij een 'normale' buurtgarage. Ik had zelf even de opkrik blokken meegenomen, ze wisten niet dat die nodig zijn.
Bandjes zijn bandjes, tpms sensoren zijn keurig vervangen voor BLE versie.
Prima, en Tesla wilde het wel doen maar dan moest ik nog 3 maand wachten. Dus Tesla stelde voor om naar een xxx bandenboer te gaan. Dán kun je dus net zo goed naar een garage die je vertrouwd.
Garage heeft toen de wielen erop moesten nog even snel de troq specs opgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even voor de Y LR eigenaren. Is de Acceleration boost in NL nu ook gewoon aan te schaffen? En is hij 1800,- of 2000,- tegenwoordig? Wil hem graag meenemen in de lease.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Inspired schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:36:
Even voor de Y LR eigenaren. Is de Acceleration boost in NL nu ook gewoon aan te schaffen? En is hij 1800,- of 2000,- tegenwoordig? Wil hem graag meenemen in de lease.
Ik kan hem in de app kopen voor 1800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-09 07:49
Djerro123 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:55:
[...]

Blijft toch interessant dat de meningen daar zo verschillend over zijn. Ik zou juist heel graag optie pakketten zien bij Tesla. Nu betaal je bijvoorbeeld EUR 7,000 als je 20" velgen wil op de M3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:53:
[...]

Blijft toch interessant dat de meningen daar zo verschillend over zijn. Ik zou juist heel graag optie pakketten zien bij Tesla. Nu betaal je bijvoorbeeld EUR 7,000 als je 20" velgen wil op de M3
Nope, je kan toch losse velgen kopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Inspired schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:03:
[...]

Heb je zelf wel eens te maken gehad met service van Tesla? Dat is gewoon een stuk(je) minder dan bij andere merken. Als een gemiddeld Amerikaans bedrijf een hoge standaard heeft qua service dan is Tesla de uitzondering daarop. :)
Dat vind ik altijd zo eenzijdig. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij verschillende merken en dealers ook echt belabberd ben geholpen. Daarmee wil ik niet zeggen dat de service beter kan, maar om nou te zeggen dat ALLES slecht is. Zeker omdat we helemaal geen ervaring hebben op andere continenten.

Bijvoorbeeld Mobile service is juist super handig. Daar heb ik trouwens ook alleen maar goede ervaringen mee. Als ik kijk naar SeC verschilt dat een beetje. Vooral de willekeur (heb je ook bij dealers) is annoying.
[...]

Voor wat betreft velgen ben ik het met je eens. Zou lekker zijn als je wat exterieur dingetjes kon toevoegen. Interieur en opties hoeft van mij niet zo. Al die pakketten die elkaar uitsluiten.. juk

[ Voor 23% gewijzigd door STIMPPYYY op 10-02-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:07
Oekol schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:17:
Vanmorgen was echt fantastisch. Auto voorverwarmd en stap auto in. Geen P, R, N , D te selecteren. Allemaal foutmeldingen, op bestemming wilde laden bij twee laadpalen ook niet. Sta nu bij fastned en daar lukt 't wel. Ben benieuwd wat er aan de hand is/was.

[Afbeelding]
Wat is de status inmiddels van je case?

Vanochtend hier precies dezelfde meldingen en issue t.a.v. wegrijden. In- en uitgestapt en ik kon weer starten en naar kantoor, daar ben ik nu aanbeland maar opladen wil hij niet.

Zover ik meegelezen heb in het topic heb jij ook een Y RWD. Hier idem met ongeveer soorgelijke kilometers (~ 5000).

Dadelijk maar eens aan een straatpaal hangen voor nog een poging en bij geen succes sowieso Tesla bellen.

Edit:
2 straten verderop aan een publieke vattenfall (11kw) gehangen, hij laadt weer op... :|

[ Voor 7% gewijzigd door Dix0r op 10-02-2023 10:34 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Je kunt ze gewoon los bestellen met winterbanden. (4200,-) Verkoop je de stock velgen met zomerbanden en koop je zelf een nieuw setje zomerbanden. Al zou ik het lekker bij 19 inch laten. Bij andere merken zitten speciale velgen ook vaak vast aan een specifieke uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
Inspired schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:36:
Ga je de Y bestellen? _/-\o_ Of eerst nog nadenken

Model 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ElonDusk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Ga je de Y bestellen? _/-\o_ Of eerst nog nadenken
Denk het wel ja. :) Slimste zou zijn om de 3 LR (4%) te verlengen maar ja. Wil na 4 jaar wel eens wat anders, en de extra ruimte is toch wel prettig. Kids worden wat ouder dus die zitten dan ook net wat beter achterin tov de 3. En een 2023 Tesla is toch weer een stap beter dan een 2019 model. Kreeg een aanbod van de LM om meteen te wisselen naar de Y RWD maar dat afgeslagen. Idee is nu een LR met boost als de LM dat ook wil. Velgen is nog ff de vraag. Het is mooier maar weet niet hoelang ik ze netjes kan houden. Merk ook dat ik er allemaal geen rekening mee wil houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 15:36
this schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:28:
[...]

Gebruik je AP dan in bebouwde kom? Ik krijg daar echt irritant veel phantom brakes.
Vooral als er grote wagens (bestelwagens/vrachtwagens) in de buurt zijn.
Precies. Gèk word ik er van.
Langleve de domme CC of de snelheidsbeperking mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:34:
[...]

Denk het wel ja. :) Slimste zou zijn om de 3 LR (4%) te verlengen maar ja. Wil na 4 jaar wel eens wat anders, en de extra ruimte is toch wel prettig. Kids worden wat ouder dus die zitten dan ook net wat beter achterin tov de 3. En een 2023 Tesla is toch weer een stap beter dan een 2019 model. Kreeg een aanbod van de LM om meteen te wisselen naar de Y RWD maar dat afgeslagen. Idee is nu een LR met boost als de LM dat ook wil. Velgen is nog ff de vraag. Het is mooier maar weet niet hoelang ik ze netjes kan houden. Merk ook dat ik er allemaal geen rekening mee wil houden.
Maakt het je echt uit of je ze heel netjes kan houden of niet? Als de auto toch huur is? Je hebt er geen financieel nadeel van in ieder geval. Bovendien horen wat gebruikssporen er ook bij. Een auto is maar een weekje echt nieuw...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:31
JanHenk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:28:
[...]

Maakt het je echt uit of je ze heel netjes kan houden of niet? Als de auto toch huur is? Je hebt er geen financieel nadeel van in ieder geval. Bovendien horen wat gebruikssporen er ook bij. Een auto is maar een weekje echt nieuw...
Nog nooit een leasewagen gehad zeker? Stoeprandschade mag maar beperkt en zeker binnen het eerste jaar moet je niet afkomen met zo'n zaken.
En bij de Tesla heb je al rap stoeprandschade die buiten de normen vallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
pimk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:14:
[...]

Precies. Gèk word ik er van.
Langleve de domme CC of de snelheidsbeperking mogelijkheid.
Geen middenlijn zeker? De Tesla denkt dan dat elke tegenligger op jouw weghelft rijdt en gaat idioot remmen. 60-wegen hetzelfde. Al een paar keer bijna iemand in de kofferbak gehad daardoor, sindsdien gebruik ik gewoon de CC niet meer daar..
Zojuist had ik het overigens zelfs op een 80-weg mét middenlijn en tegemoetkomende vrachtwagen.. dan denk je echt WHY?!?

Verder heb ik het gevoel dat sinds de laatste update de lane assistent op de snelweg veel agressiever is. Ik hoef maar in de buurt te komen, maar nog niet erop of erover en het ding gaat piepen.
Word er echt gestoord van.

Idd, ouderwetse cruise control zonder dat gezeur. Dat is de beste oplossing. Stiekem vind ik in veel situaties mijn Peugeot 308 ook gewoon fijner, naast dat de koplampen daarvan beter zijn in de avond. Kalibratie helpt niet.

[ Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 10-02-2023 11:34 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JanHenk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:28:
[...]

Bijtelling gaat sowieso omhoog en mijn budget is helaas ook niet onbeperkt. En 20 inch met stoeprandschade vind ik net zo lelijk als de standaard 19 inch velgen. Dus dan maar 19 inch wellicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:31
GAIAjohan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:32:
[...]
Zojuist had ik het overigens zelfs op een 80-weg mét middenlijn en tegemoetkomende vrachtwagen.. dan denk je echt WHY?!?
Hetgeen mij hier echt énorm frustreert is dat er vaak pas geremd wordt als de vrachtwagen naast je is.
En dat hoeft niet eens een tegemoetkomende vrachtwagen zijn, een geparkeerde vrachtwagen heeft bij mij hetzelfde resultaat.

Jammer genoeg kom ik dit niet vaak genoeg tegen waardoor ik ook helemaal geen automatisme opbouw om op het gaspedaal te duwen als ik weet dat dit gaat voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
this schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:50:
[...]

Hetgeen mij hier echt énorm frustreert is dat er vaak pas geremd wordt als de vrachtwagen naast je is.
En dat hoeft niet eens een tegemoetkomende vrachtwagen zijn, een geparkeerde vrachtwagen heeft bij mij hetzelfde resultaat.

Jammer genoeg kom ik dit niet vaak genoeg tegen waardoor ik ook helemaal geen automatisme opbouw om op het gaspedaal te duwen als ik weet dat dit gaat voorkomen.
Is het eigenlijk weleens goed op film gezet hoe slecht de implementatie eigenlijk is?
Ik rij erg veel op 60-wegen, en zou best eens een camera midden in de auto willen zetten om op YouTube te laten zien hoe idioot de auto soms reageert..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
this schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:31:
[...]

Nog nooit een leasewagen gehad zeker? Stoeprandschade mag maar beperkt en zeker binnen het eerste jaar moet je niet afkomen met zo'n zaken.
En bij de Tesla heb je al rap stoeprandschade die buiten de normen vallen.
Jawel hoor, meerdere leaseauto's van de baas gehad in het verleden, tegenwoordig inderdaad niet meer. Niet echt ervaring met stoeprandschade eigenlijk. Misschien ben ik te voorzichtig ;)

Als velgen echt 'uitsteken' ten opzichte van de band heb je dat inderdaad al gauw.

@Inspired Ik zou zelf voor de 19" gaan. Al heb ik nu zelf 21", ik vind grote wielen eigenlijk overrated. Heerlijk dat je een paar leuke doppen uit kunt wisselen voor weinig geld en je geen zorgen hoeft te maken om dikke velgschade. En het rijdt ook nog eens comfortabeler.

Persoonlijk (mijn mening) zijn grote wielen op een Model Y als een vlag op een strontpraam. Je rijdt niet zo'n auto om z'n oogverblindende schoonheid.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Inspired schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:34:
[...]
En een 2023 Tesla is toch weer een stap beter dan een 2019 model.
Pfoi, en hóe waar is dat. :). Ik blijf verbaast hoe groot het verschil is tussen onze 3 2019 LR en mijn 3 2022 RWD, op zowel zuinigheid als kleine dingetjes als hoe de achterbak dichtvalt. (moest net ff een doos van een Zappi achterin de 2019 leggen.)

Zou nog wel een powered frunk willen (maar heb er geen €600 voor een inbouwkit voor over), en dan heb ik écht heel weinig te wensen over.

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 10-02-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:01
Iemand idee waarom deze zo laag geprijsd is?
https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview
Basis is 60k, plus kleurtje 2k plus levering 1k, maar voor onder 60k te koop?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
SirLct schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:13:
Je accepteert dit:
Exterieur
Krassen in het lakwerk met een lengte van maximaal 2,5 cm, in één richting
Slijtplekken en krassen met een lengte van maximaal 2,5 cm, in meerdere richtingen
Deuken met een diameter kleiner dan 1,25 cm
Steenslag voorruit

Interieur
Gebruikssporen op bekleding en interieurpanelen zoals strepen, verkleuring, scheurtjes of vlekken tot 2,5 cm
Gebruikssporen op instap- en uitstapplaatsen

Glas
Steenslag voorruit (binnen de norm voor de APK)
Krassen

Velgen
Steenslagschade tot 1,5 cm

Ze staan eerst een half jaar in de showroom, en dan stappen er 1.000 mensen in en uit.. En daarna gaat hij kilometers maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
SirLct schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:13:
https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview
Basis is 60k, plus kleurtje 2k plus levering 1k, maar voor onder 60k te koop?
Die staat beschreven als demo auto... misschien met een paar krassen? Er staat ook bij dat er mogelijk steenslag is in de ruit, wel bizar dat die maar 50km heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:03
GAIAjohan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:57:
[...]

Is het eigenlijk weleens goed op film gezet hoe slecht de implementatie eigenlijk is?
Ik rij erg veel op 60-wegen, en zou best eens een camera midden in de auto willen zetten om op YouTube te laten zien hoe idioot de auto soms reageert..
En wat wil je er dan mee bereiken? Autosteer is, volgens de handleiding, bedoelt voor op de snelweg. Als je dat dan gaat gebruiken op andere wegen dan is de conclusie voor Tesla snel gemaakt. Kortom: fijn als het correct werkt buiten de snelweg en voor de gevallen dat het niet goed reageert is dat dan jammer.

Overigens kent autosteer en TACC ook het concept van blokmarkering niet en weigert rechts in te halen. Dat is in ieder geval een punt wat wel een reden tot klagen is.

Vedrder is de enige reden tot klagen als je FSD in je pakket hebt zitten maar daar heb ik geen ervaringen mee en de ervaringen die ik lees zijn dat het in NL gewoon nog niet goed werkt en je er niets aan hebt.

Hopelijk worden dingen beter als de AP functies voor snelweg en stad samengevoegd zijn zoals nu in de FSD beta het geval is. Wellicht dat het voor mensen zonder FSD dan ook beter wordt op wegen buiten de snelweg om.

[ Voor 20% gewijzigd door Myrdhin op 10-02-2023 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:10
Myrdhin schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:24:
[...]

En wat wil je er dan mee bereiken? Autosteer is, volgens de handleiding, bedoelt voor op de snelweg. Als je dat dan gaat gebruiken op andere wegen dan is de conclusie voor Tesla snel gemaakt. Kortom: fijn als het correct werkt buiten de snelweg en voor de gevallen dat het niet goed reageert is dat dan jammer.
Het gaat toch niet alleen om autopilot? Ik kreeg laatst mijn eerste phantom brake op een 80 weg buiten de bebouwde kom, gewoon met TACC. Volledig in de ankers en dingen die door de auto vlogen door een tegenligger (vrachtwagen). Serieus brede weg ook verder maar geen middenlijn. Doodeng. Ik was zo geschrokken dat ik echt even moest parkeren voor ik weer durfde te rijden.

Doet hij dit zonder TACC per definitie niet? Ik ben nu erg huiverig om nog met TACC te rijden op andere plekken dan de snelweg :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:00
Dix0r schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:05:
[...]

Wat is de status inmiddels van je case?

Vanochtend hier precies dezelfde meldingen en issue t.a.v. wegrijden. In- en uitgestapt en ik kon weer starten en naar kantoor, daar ben ik nu aanbeland maar opladen wil hij niet.

Zover ik meegelezen heb in het topic heb jij ook een Y RWD. Hier idem met ongeveer soorgelijke kilometers (~ 5000).

Dadelijk maar eens aan een straatpaal hangen voor nog een poging en bij geen succes sowieso Tesla bellen.

Edit:
2 straten verderop aan een publieke vattenfall (11kw) gehangen, hij laadt weer op... :|
Service ingeschoten met screenshots, datadump etc. Nog geen respons. Laden wilde bij mij dus niet op locatie met twee palen, maar bij FastNed godzijdank wel. Daarna zijn alle meldingen verdwenen ook die van de USB stick. Tot nu toe geen last meer gehad. Service afspraak laat ik er in staan.

Doe wel nu telkens boven de 80% houden aangezien de laatste keer dat ik niet kon laden ik niet naar huis kon komen op die lading en mijn vrouw op het punt staat te bevallen....

[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 10-02-2023 12:47 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:03
Makkelijk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:43:
[...]

Het gaat toch niet alleen om autopilot?
Dat is juist het hele verwarrende. De meeste praten over autopilot terwijl ze autosteer bedoelen. Autopilot is een scala aan functies (uit de handleiding):
- Traffic-Aware Cruise Control (zie Traffic-aware cruise control)
- Automatisch sturen (zie Automatisch sturen)
- Auto Lane Change (zie Auto Lane Change)
- Automatisch inparkeren (zie Automatisch inparkeren)
- Summon (zie Summon)
- Smart Summon (Smart Summon)
- Stoplichtwaarschuwing en Stopbordwaarschuwing (zie Stoplichtwaarschuwing en Stopbordwaarschuwing)
- Navigeren met Autopilot (zie Navigeren met Autopilot)
- Verkeerslicht- en stopbordherkenning (zie Verkeerslicht- en stopbordherkenning)

Dus zonder meer info is het lastig te zeggen ;)

Maar goed, ook bij TACC kan het soms zijn dat ie zomaar afremt vanwege een andere auto:
Verkeersbewuste cruise control kan er in sommige gevallen toe leiden dat de Model 3 onnodig of onverwachts afremt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als een voorligger op korte afstand wordt gevolgd of wanneer voertuigen of objecten op naastgelegen rijstroken (met name in bochten) worden gedetecteerd.

Ik heb zelf een tijdje geleden veel problemen gehad met afremmen en dat ie begon te piepen als je maar in de buurt van de belijning kwam, dit was na een update. Oplossing was een calibratie van de camera's draaien en daarna werkte het weer als vanouds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Myrdhin schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:24:
[...]

Overigens kent autosteer en TACC ook het concept van blokmarkering niet en weigert rechts in te halen. Dat is in ieder geval een punt wat wel een reden tot klagen is.

Vedrder is de enige reden tot klagen als je FSD in je pakket hebt zitten maar daar heb ik geen ervaringen mee en de ervaringen die ik lees zijn dat het in NL gewoon nog niet goed werkt en je er niets aan hebt.

Hopelijk worden dingen beter als de AP functies voor snelweg en stad samengevoegd zijn zoals nu in de FSD beta het geval is. Wellicht dat het voor mensen zonder FSD dan ook beter wordt op wegen buiten de snelweg om.
Het gaat om TACC. Auto steer gebruik ik niet buiten de snelweg, alhoewel het op 80-wegen wel redelijk kan werken.

Het gedrag met TACC op onze wegen zonder middenlijn is gewoon drama. Heb in SJAT in de HK weleens iemand zien reageren die in het dev team van Tesla zat waarbij o.a. Onze wegen zonder middenlijn belangrijk was. Hij zei letterlijk: het is jammer dat TACC blijkbaar niet zo goed werkt als we proberen te maken.

En wat wil je ermee bereiken?
Nou heel simpel: wellicht dat zoiets dan wordt opgepikt door Tesla als het gedeeld wordt, omdat ze het niet echt wisten. Slechte reclame willen ze echt niet.

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 10-02-2023 13:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:05
Moet je eens met je Tesla door Noorwegen gaan rijden, waar ze op de grote wegen invoegstroken hebben waarbij de belijning opschuift. Eigenlijk wordt de rijstrook ineens 2x zo breed, en wordt verwacht dat je links aanhoudt. Niet de autopilot, die wil zo snel mogelijk de rechterlijn opzoeken. Overkomt je maar 1x. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 12:47
Oekol schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:44:
[...]

Service ingeschoten met screenshots, datadump etc. Nog geen respons. Laden wilde bij mij dus niet op locatie met twee palen, maar bij FastNed godzijdank wel. Daarna zijn alle meldingen verdwenen ook die van de USB stick. Tot nu toe geen last meer gehad. Service afspraak laat ik er in staan.

Doe wel nu telkens boven de 80% houden aangezien de laatste keer dat ik niet kon laden ik niet naar huis kon komen op die lading en mijn vrouw op het punt staat te bevallen....
Pfff, dat is een soort stress waar je nu niet op zit te wachten!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Makkelijk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:43:
[...]

Het gaat toch niet alleen om autopilot? Ik kreeg laatst mijn eerste phantom brake op een 80 weg buiten de bebouwde kom, gewoon met TACC. Volledig in de ankers en dingen die door de auto vlogen door een tegenligger (vrachtwagen). Serieus brede weg ook verder maar geen middenlijn. Doodeng. Ik was zo geschrokken dat ik echt even moest parkeren voor ik weer durfde te rijden.

Doet hij dit zonder TACC per definitie niet? Ik ben nu erg huiverig om nog met TACC te rijden op andere plekken dan de snelweg :)
Als je gewoon rijdt met je voet op het gaspedaal doet ie het niet. Het is echt alleen wanneer je de rechterstengel 1x naar beneden duwt (dus TACC)..
auto steer geen idee.. dat heb ik alleen op de snelweg gebruikt en soms op wegen met middenlijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:18:
Moet je eens met je Tesla door Noorwegen gaan rijden, waar ze op de grote wegen invoegstroken hebben waarbij de belijning opschuift. Eigenlijk wordt de rijstrook ineens 2x zo breed, en wordt verwacht dat je links aanhoudt. Niet de autopilot, die wil zo snel mogelijk de rechterlijn opzoeken. Overkomt je maar 1x. :P
Normaliter doet de Tesla spitsstroken zonder problemen in NL. Ik heb er kilometers lang geen problemen mee gehad met auto steer. Alleen laatst had ik 1x dat hij spontaan de afrit wilde nemen met 100kmh.. (op zich logisch als je naar de belijning kijkt :+). Heb dat tegengehouden, maar was wel even een wtf’je. En sindsdien dus maar weer TACC op de spitsstrook

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 10-02-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:10
GAIAjohan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:31:
[...]

Normaliter doet de Tesla spitsstroken zonder problemen in NL. Ik heb er kilometers lang geen problemen mee gehad met auto steer. Alleen laatst had ik 1x dat hij spontaan de afrit wilde nemen met 100kmh.. (op zich logisch als je naar de belijning kijkt :+). Heb dat tegengehouden, maar was wel even een wtf’je. En sindsdien dus maar weer TACC op de spitsstrook
1x A10 gereden en bij elke afrit wilde de auto afrit verlaten vanaf spitsstrook of ging hij remmen bij oprit. Onbruikbaar, maar dat is ook mijn ervaring met andere auto’s met lane assist daar.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 22:31
[...]

Ik dacht dat ik de enige was, maar dus niet. Vanmorgen bij mij ook twee meldingen en auto die niet wilde rijden. Heb een foto gemaakt nog. Gebeld met de service en mocht voor de zekerheid voor inspectie langskomen. Zit nu as we speak bij de de dealer. Zal wel laten weten wat eruit komt. Heb laden trouwens nog niet geprobeerd. Na een half uur deed alles het weer en waren de meldingen weg. Toch vond de dame aan de telefoon met name melding bms_a170 een serieuze. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0PjOIxDc7UZtI1YnJzOP1GYknY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rfCN5Xi7rlqUnc1An1TKyyI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door shenr op 10-02-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
shenr schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:22:
[...]

Ik dacht dat ik de enige was, maar dus niet. Vanmorgen bij mij ook twee meldingen en auto die niet wilde rijden. Heb een foto gemaakt nog. Gebeld met de service en mocht voor de zekerheid voor inspectie langskomen. Zit nu as we speak bij de de dealer. Zal wel laten weten wat eruit komt. Heb laden trouwens nog niet geprobeerd. Na een half uur deed alles het weer en waren de meldingen weg. Toch vond de dame aan de telefoon met name melding bms_a170 een serieuze. [Afbeelding]
Je ziet die bms_a170 melding wel eens vaker voorbij komen op Tesla forums, kan echt van alles zijn. Van een los/slecht contact bij de 12v accu tot complete vervanging van het accupack.
Blasterxp schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:20:
[...]

Je accepteert dit:
Exterieur
Krassen in het lakwerk met een lengte van maximaal 2,5 cm, in één richting
Slijtplekken en krassen met een lengte van maximaal 2,5 cm, in meerdere richtingen
Deuken met een diameter kleiner dan 1,25 cm
Steenslag voorruit

Interieur
Gebruikssporen op bekleding en interieurpanelen zoals strepen, verkleuring, scheurtjes of vlekken tot 2,5 cm
Gebruikssporen op instap- en uitstapplaatsen

Glas
Steenslag voorruit (binnen de norm voor de APK)
Krassen

Velgen
Steenslagschade tot 1,5 cm

Ze staan eerst een half jaar in de showroom, en dan stappen er 1.000 mensen in en uit.. En daarna gaat hij kilometers maken.
Dat wil trouwens niet zeggen dat deze specifieke auto dit soort beschadigingen heeft, dit is wat volgens Tesla acceptabel is bij een (ex-)demonstratieauto.

[ Voor 32% gewijzigd door Crim op 10-02-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:07
[...]

Ik dacht dat ik de enige was, maar dus niet. Vanmorgen bij mij ook twee meldingen en auto die niet wilde rijden. Heb een foto gemaakt nog. Gebeld met de service en mocht voor de zekerheid voor inspectie langskomen. Zit nu as we speak bij de de dealer. Zal wel laten weten wat eruit komt. Heb laden trouwens nog niet geprobeerd. Na een half uur deed alles het weer en waren de meldingen weg. Toch vond de dame aan de telefoon met name melding bms_a170 een serieuze. [Afbeelding]
Zo te zien heb jij een M3? Kan me niet voorstellen dat wij 3 hier de enige zijn vandaag :o

Ga 'm zo eens van de stekker halen, hij staat wel inmiddels op 100%.

Moet maandag toch naar een SeC voor m'n trekhaak. Dus direct dit ook ff aankaarten.

[ Voor 17% gewijzigd door Dix0r op 10-02-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
GAIAjohan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:31:
[...]

Maar bij een spitsstrook loopt de belijning door. Zie het alsof de rechterstreep ineens 3 meter naar rechts opschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Tommie12 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Nope, je kan toch losse velgen kopen....
Als je geen lease hebt inderdaad. Maar zelfs dan mag je van Tesla geen 20" onder de LR of SR zetten geloof ik voor garantie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
[...]
En dat is echt killing voor de WAF! :P

[ Voor 30% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 10-02-2023 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
[...]

Hmm, zelfde meldingen inderdaad. Laat even weten hoe het afliep. Ben heel benieuwd.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
JanHenk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:57:
[...]

Jawel hoor, meerdere leaseauto's van de baas gehad in het verleden, tegenwoordig inderdaad niet meer. Niet echt ervaring met stoeprandschade eigenlijk. Misschien ben ik te voorzichtig ;)

Als velgen echt 'uitsteken' ten opzichte van de band heb je dat inderdaad al gauw.

@Inspired Ik zou zelf voor de 19" gaan. Al heb ik nu zelf 21", ik vind grote wielen eigenlijk overrated. Heerlijk dat je een paar leuke doppen uit kunt wisselen voor weinig geld en je geen zorgen hoeft te maken om dikke velgschade. En het rijdt ook nog eens comfortabeler.

Persoonlijk (mijn mening) zijn grote wielen op een Model Y als een vlag op een strontpraam. Je rijdt niet zo'n auto om z'n oogverblindende schoonheid.
Ik lease ook, maar je bent inderdaad gewoon je eigen risico kwijt straks om alle velgen te laten herstellen. Maar dat bedrag zal je ook wel kwijt zijn om een paar doppen te vervangen. Alleen doet het altijd even pijn om je velg stuk te rijden. Echt chique staat het ook niet.

Zou denk ik ook kleinere velgen/doppen pakken de volgende keer. Toch net even wat comfortabeler en makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:13:
[...]
Ik lease ook, maar je bent inderdaad gewoon je eigen risico kwijt straks om alle velgen te laten herstellen. Maar dat bedrag zal je ook wel kwijt zijn om een paar doppen te vervangen. Alleen doet het altijd even pijn om je velg stuk te rijden. Echt chique staat het ook niet.

Zou denk ik ook kleinere velgen/doppen pakken de volgende keer. Toch net even wat comfortabeler en makkelijker.
En valt ook nog eens extra op bij donkere wielen.

Zelf zou ik het risico voor lief nemen. Velgen maken de auto vind ik. Te klein oogt goedkoper (en te groot is ook geen porum btw).

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
Dix0r schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:59:
[...]

Zo te zien heb jij een M3? Kan me niet voorstellen dat wij 3 hier de enige zijn vandaag :o
O ja, op de foto lijkt het door de kijkhoek een M3, maar is een MY (RWD). 2,5k op teller, begin december opgehaald.

Ze hebben moeite met het uitlezen van de logs kreeg ik net te horen, nog even wachten helaas.

[ Voor 12% gewijzigd door shenr op 10-02-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
VidaR-9 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:19:
[...]

En valt ook nog eens extra op bij donkere wielen.

Zelf zou ik het risico voor lief nemen. Velgen maken de auto vind ik. Te klein oogt goedkoper (en te groot is ook geen porum btw).
Die kan je dan ook wel weer eenvoudiger zelf 'bijwerken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:05:
[...]

Als je geen lease hebt inderdaad. Maar zelfs dan mag je van Tesla geen 20" onder de LR of SR zetten geloof ik voor garantie
Je kan de LR toch met 20' kopen, dan kan je dat nadien ook ombouwen en zal het ook wel op het goedkeuringsattest staan...

En ja, wat lease betreft, je kan die ook zelf betalen als velgen je ding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:28:
[...]

Je kan de LR toch met 20' kopen, dan kan je dat nadien ook ombouwen en zal het ook wel op het goedkeuringsattest staan...

Het ging om de Model 3 dacht ik. Daar kun je officieel geen 20 inch bij krijgen via Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Tommie12 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:28:
[...]

Op MY wel op M3 niet. LM laat geen velgen toe die de garantie doen vervallen

En ja daar kun je vast omheen werken op het randje garantie. Maar het ging erom dat gewoon die optie aanklikken een stuk makkelijker zou zijn

[ Voor 14% gewijzigd door JohanB op 10-02-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:01:
[...]

Maar bij een spitsstrook loopt de belijning door. Zie het alsof de rechterstreep ineens 3 meter naar rechts opschuift.
De implementatie van de belijning is niet altijd even goed denk ik.
Het gebeurde hier: https://maps.app.goo.gl/fpjhiWbwQDb1bjrx9?g_st=ic
Werd ineens de afrit opgestuurd.

Normaliter is de doorgetrokken lijn naar de afrit iets minder ‘soepel’ naar mijn idee, waardoor het normaal goed gaat

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 10-02-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Iemand al probleem gehad dat het portier bij drukken op het knopje zich niet volledig zelf open duwt. En dus in het slot blijft hangen ? 4 dagen oud, en was zo vanaf levering. Had ik niet opgemerkt bij levering, en nog geen tijd voor gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Domotek schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:02:
Iemand al probleem gehad dat het portier bij drukken op het knopje zich niet volledig zelf open duwt. En dus in het slot blijft hangen ? 4 dagen oud, en was zo vanaf levering. Had ik niet opgemerkt bij levering, en nog geen tijd voor gehad.
Is dat een MY ?

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:56
GAIAjohan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:33:
[...]

De implementatie van de belijning is niet altijd even goed denk ik.
Het gebeurde hier: https://maps.app.goo.gl/fpjhiWbwQDb1bjrx9?g_st=ic
Werd ineens de afrit opgestuurd.

Normaliter is de doorgetrokken lijn naar de afrit iets minder ‘soepel’ naar mijn idee, waardoor het normaal goed gaat
Dat stuk A2, met spitsstrook tussen Het Vonderen (Maasbracht) en Kerensheide is inderdaad niet te doen op AP. Een deel ervan is mijn woon/werk, ik moet AP uitzetten of middenrijden bij de op- en afritten.

Het is op zich wel begrijpelijk dat die belijning niet te snappen is voor AP. Links en rechts van de auto een stippellijn en schuin over de weg een doorgetrokken streep, die eindigt in een taartpunt die lijkt op het begin van een verdrijvingsvlak. Dan snap ik wel waarom AP er voor kiest om niet de doorgetrokken lijn te willen overschrijden en je de oprit afstuurt.
Deze belijning is ook niet consistent voor spitsstroken, ik heb de indruk dat ik dit op verschillende plekken in het land met spitsstroken aan de rechterzijde ook al anders heb gezien bij afritten.

FSD gaat het nog moeilijk krijgen hier in Nederland, in dit paradijs van creatieve wegbeheerders. Op het TMC forum lees ik ook vaak mensen die boos zijn dat "AP het nog steeds niet snapt" op hun favoriete stukje snelweg. Maar als vergelijkbare situaties niet op vergelijkbare manieren worden vormgegeven, dan kun je Tesla moeilijk de schuld geven. Er is op de NL weg héél vaak een menselijk niveau van context-interpretatie nodig om veilig een verkeerssituatie te navigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 12:47
Domotek schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:02:
Bedoel je met de snelkoppeling in de app? Zo ja, dan is dat volgens mij de bedoeling. Hij springt even open waardoor je hem kan pakken, maar daarna zakt hij weer in het slot (maar staat een klein beetje open).
Dit leek me logisch voor het geval je per ongeluk op het knopje drukt en je niet bij de auto staat. Ik had eigenlijk zo’n zelfde pop up als bij de frunk verwacht overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:25
hdu schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:07:
[...]

Hé deze herken ik (was hier gisteren ook, weer op weg naar huis vanuit het westen). Als je op de AP hier rijdt dan doet hij dat niet echt logisch, mee eens, ook wel eens uitgeprobeerd. Maar ik vraag mij dan af (als je geen FSD hebt) waarom je hier op de AP wilt rijden? Wat verwacht je dan. Kortom in deze situatie kan de AP het logischer doen, maar de AP kan niet (en weet niet) waar jij heen gaat, dus helemaal goed kan dit niet gaan. Wat je eigenlijk zelf ook aangeeft dat je zelf ook op een gegeven moment van rijstrook moet wisselen en moet remmen.
Het gebeurd met Cruise Control ook. Had al een vermoeden dat dat zo was maar vandaag nog eens geprobeerd. AP gaat al uit omdat je daar net uitgevoegd bent, maar cruise control lekker door laten lopen, hij remt toch wel vanzelf. Maar dan dus net niet helemaal op de plek die je verwacht :P

Hij remt precies op het punt waar de bloklijn begint. Lijkt wel alsof hij denkt dat je in die bocht zit van de baan die er bij komt, waar sowieso de snelheid ernstig beperkt is. Stukje verder bij het viaduct remt hij trouwens nog harder. Vind het allemaal beetje overdreven voor TACC mode waar je toch veel meer zelf verantwoordelijk bent. Je lijkt wel een doodsbange bejaarde als je de auto zelf de snelheid laat bepalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
Gisteren is voor de eerste keer (met enhanced, navigate on autopilot) het rechtsafslaan op een rotonde gelukt.
Meestal bij rotondes raakt de auto in de war, maar nu kwamen we er keurig overheen.
Kleine rotonde, enkel baans, prima binnen de lijntjes.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• edelf
En ik ben er klaar mee.
Een Skoda iV 80X besteld via Leaseplan in april, levertijd 3 x verschoven, prijsverhogingen gehad, en nu weer leverdatum onbekend. De prijsverlaging onlangs van de Model Y was de druppel. De Enyaq order geannuleerd en door leaseplan laten omzetten naar een Tesla Model Y Long Range.
Deze kunnen wel snel leveren en geen gedonder met software updates, laadnetwerk, accuverwarming, warmtepomp, en navigatie.
De missende parkeersensoren neem ik dan wel op de koop toe. Oja, nu een top van 217 in plaats van 160 km/u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shenr
shenr schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:23:
[...]

O ja, op de foto lijkt het door de kijkhoek een M3, maar is een MY (RWD). 2,5k op teller, begin december opgehaald.

Ze hebben moeite met het uitlezen van de logs kreeg ik net te horen, nog even wachten helaas.
Leenauto meegekregen, binnenhalen van logs was nog steeds bezig. Maandag hoor ik meer als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 15:44
nlmbox1 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:49:
Zijn er hier meer mensen die sinds kort last hebben van een overgevoelige regensensor op de tesla model 3? Sinds de laatste update heb ik regelmatig wanneer ik in het donker rij dat de tesla denkt dat het regent. Dit is heel vervelend wanneer je rijdt op cruise controle of autopilot want dan kan je de ruitenwissers ook niet uit zetten :s

En zo ja wat zou hiervoor een oplossing kunnen zijn?
Ja. Bij mij was het nog veel erger na een nieuwe voorruit, bijna iedere rit continue ruitenwisser, overdag, 's avonds, maakte niet uit. Bleek dat er stof in de cameramodule zat. Ben teruggegaan naar Carglass, die hebben de kap eraf getrokken en de binnenkant van de voorruit in de cameramodule goed schoongemaakt. Is wel een stuk beter, maar idd bij donker is het nog steeds een probleem.

Je kan dit in principe zelf, die kap aan de binnenkant kan er zo af, en dan goed schoonmaken. Als je schoonmaakmiddel gebruikt, wel op doekje sprayen en niet direct op de voorruit, anders spuit je ook de camera's onder ben ik bang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TSS_Droopy schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:38:
[...]

Ik volg het topic nu een tijdje (en ook een MYLR in bestelling staan), maar dit sentiment komt de laatste pagina's steeds vaker terug.
Beperking: AP werkt niet zonder automatisch grootlicht, beperking: ruitenwissers hebben geen sensor, beperking: er zijn geen knoppen en je moet externe oplossingen aankopen om die erbij te plakken, beperking: ghost brakes, beperking: geen parkeersensoren. We lijken wel niet goed bij ons hoofd om Tesla te kiezen :P.
Ik heb de MY RWD sinds december en ben er uitermate blij mee. Groot licht werkt gewoon prima, geen issues met ruitenwissers, etc. Alleen de meeste mensen die geen problemen ervaren roepen dat niet zo van de daken.

En er zijn ook problemen die wellicht spelen bij een oudere M3 uit 2019, maar niet meer van toepassing zijn op een nieuwe LR Y uit Berlijn.

Niet te ongerust maken. Het is een prima auto en een hele goede keuze. Gewoon even de tijd nemen om de auto te leren kennen en de beperkingen (bijv van Autopilot) te begrijpen.

Heb je al een leverdatum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TSS_Droopy
  • Laatst online: 14-09 20:02
bilgy_no1 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:11:
[...]
Niet te ongerust maken. Het is een prima auto en een hele goede keuze. Gewoon even de tijd nemen om de auto te leren kennen en de beperkingen (bijv van Autopilot) te begrijpen.

Heb je al een leverdatum?
Bedankt voor de geruststellende woorden ;)

Ik heb een quicksilver 19", zwarte bekleding in bestelling staan. 20 Januari '23 besteld en op 1 februari aangepast (trekhaak eraf gehaald om hem later bij te plaatsen ivm bijtelling).
Leverdatum is niet aangepast sinds begin en staat op Feb-maart.

"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Ik heb een MY RWD van December 2022, omdat de auto beschadigd was tijdens transport (uit Duitsland denk ik) heb ik hem pas gisteren gekregen.

Nu heb ik geen werkende parkeersensoren of iets dat dit zou moeten vervangen. Getest door de auto zowel aan de voor- als achterzijde heel zachtjes een heg in te rijden. Geen gepiep, geen waarschuwing, helemaal niks.

Nu lees ik dat er auto’s zijn uitgeleverd die op basis van de camera een soort parkeersensoren nabootsen, maar het doet dus echt helemaal niks.

Moet ik de leasemaatschappij gaan bellen dat er iets mis is of heb ik ergens kleine lettertjes gemist dat ik een auto krijg die stiekem slechter is dan m’n M3 LR die ik in 2020 kreeg?

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Floor-is schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:31:
Ik heb een MY RWD van December 2022, omdat de auto beschadigd was tijdens transport (uit Duitsland denk ik) heb ik hem pas gisteren gekregen.

Nu heb ik geen werkende parkeersensoren of iets dat dit zou moeten vervangen. Getest door de auto zowel aan de voor- als achterzijde heel zachtjes een heg in te rijden. Geen gepiep, geen waarschuwing, helemaal niks.

Nu lees ik dat er auto’s zijn uitgeleverd die op basis van de camera een soort parkeersensoren nabootsen, maar het doet dus echt helemaal niks.

Moet ik de leasemaatschappij gaan bellen dat er iets mis is of heb ik ergens kleine lettertjes gemist dat ik een auto krijg die stiekem slechter is dan m’n M3 LR die ik in 2020 kreeg?
Zeker, zou de LM nu nog bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Succes! (en gebruik eens de zoekfunctie in dit topic…)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr

Jammer genoeg doet Tesla alsof dit algemene kennis is en informeert niet de nieuwe kopers hierover:
https://www.tesla.com/nl_nl/support/transitioning-tesla-vision
Samengevat: komt binnenkort een update die het moet nabootsen, wacht al 2 maanden.

Iets heel anders: waarschijnlijk komt je auto niet uit Berlijn, maar Shanghai als het een RWD is.

[ Voor 4% gewijzigd door shenr op 10-02-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Ja, uit Berlijn.
Smobbo schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:13:
[...]

Bedoel je met de snelkoppeling in de app? Zo ja, dan is dat volgens mij de bedoeling. Hij springt even open waardoor je hem kan pakken, maar daarna zakt hij weer in het slot (maar staat een klein beetje open).
Dit leek me logisch voor het geval je per ongeluk op het knopje drukt en je niet bij de auto staat. Ik had eigenlijk zo’n zelfde pop up als bij de frunk verwacht overigens.
Neen, het knopje van de passagier in de front row binnen.

[ Voor 64% gewijzigd door Domotek op 10-02-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Lees je anders even in, bij Tesla zelf, of dit topic. Is pas 400x langs gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:51
De afgelopen weken m'n best gedaan om het te achterhalen, ook dit topic doorgeploegd. Toch ben ik er nog niet uit door tegenstrijdige berichten.

Wat zijn bij de M3 de verschillen tussen premium en gedeeltelijk premium interieur bij model 22/23?

Volgens het SC: alleen de geluidsinstallatie en mistlichten
Volgens de Tesla site: ook satellietkaarten en muziek/video streamen, browser ontbreken
Volgens autosites: ontbreken van sfeerverlichting(?) en verlichting bij de voeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maurice- schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:57:
De afgelopen weken m'n best gedaan om het te achterhalen, ook dit topic doorgeploegd. Toch ben ik er nog niet uit door tegenstrijdige berichten.

Wat zijn bij de M3 de verschillen tussen premium en gedeeltelijk premium interieur bij model 22/23?

Volgens het SC: alleen de geluidsinstallatie en mistlichten
Volgens de Tesla site: ook satellietkaarten en muziek/video streamen, browser ontbreken
Volgens autosites: ontbreken van sfeerverlichting(?) en verlichting bij de voeten.
Mindere audio, geen mistlichten voor.
Connectivity is bij beide 30 dagen premium trial tegenwoordig, daarna 10 EUR per maand betalen. Geen verschil tussen interieur versies.

Qua sfeerverlichting weet ik het niet zeker. Ik heb bijvoorbeeld ook nog lampjes in de zijvakken. Dat zit er tegenwoordig helemaal niet meer in afaik. Weet even niet of er tegenwoordig nog verschil zit tussen de versies.

Hier noemen ze inderdaad de verlichting bij de voeten ook; https://www.reddit.com/r/...remium_interior_for_2023/

Verder had/heb je bij de goedkooste uitvoering ook het meest kans op oude LED ipv Matrix afhankelijk van voorraad. Maar weet even niet of dit nu nog steeds zo is.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 10-02-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Radiodurans schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:37:
[...]

Vervelend verhaal voor je maar dat Amerikanen bashen (dat ik hier vaker lees) is nergens voor nodig...
Als "een mening hebben" al onmiddellijk "bashen" is, dan zij dat zo...
jip_86 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 00:17:
[...]

Hoe snel loopt hij precies leeg dan? Had je dit al vanaf het begin ook? Anders sluit het montage wel uit lijkt me.
Niet hard genoeg om erg te zijn, en te hard om comfortabel te blijven : zo ongeveer een 0,3 bar iedere pakweg anderhalve week. Ik merkte dit pas voor het eerst op na een service (want ik had met de volledig nieuwe auto al een defect na 1 week en kon daardoor dus een dikke week niet met de wagen rijden wegens in de service - waar ik nota bene wél heel tevreden was over de aanpak : onmiddellijk een vervangwagen gekregen, alles werd vlot, snel en kosteloos afgehandeld.

Dus die eerste week had ik het nog niet opgemerkt, maar erna dan uiteraard wél...
Tommie12 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:38:
[...]
Sorry man, maar hier vind ik dat Tesla gelijk heeft.

Je hebt een lekke band, dat is in 99,99% van de gevallen geen fout van Tesla.
...

Ik gok trouwens op een bijna onzichtbare spijker of stuk ijzerdraad in je band.
Kan best ! Maar wanneer ze er gemakkelijkheidshalve van uitgaan dat het niet aan hen ligt is dat ook wel goedkoop. Ben ik nu ouderwets als ik "gewoon" naar mijn garage ga, en het daar laat herstellen ? Ligt het dan aan de materialen, dan valt het onder de garantie. Ligt het aan een spijker of iets dergelijks, dan betaal je wat eraan vasthangt. Zo dacht ik er over. Maar in plaats daarvan krijg je een offerte met een geschat bedrag van een kleine 800€ en krijg je een hoop gezever te horen dat een ventiel enkel aan het lekken kan gaan na een "impact". Als ontrading om géén garantie te moeten geven, of als gemakkelijkheidsoplossing, kan dat wel tellen...
jheerink14 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:03:
[...]
Klein gaatje Had ik ook ooit, leip ongeveer 0.1 bar per week uit. Was uiteindelijk een mini gaatje/spijker. Maar is inderdaad geen garantie natuurlijk. Overigens gratis opgelost door kwikfit toen.
Inderdaad, een gaatje is geen garantie, en dat wil ik ook niet gezegd hebben.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
flupp schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:35:
[...]

Kan best ! Maar wanneer ze er gemakkelijkheidshalve van uitgaan dat het niet aan hen ligt is dat ook wel goedkoop. Ben ik nu ouderwets als ik "gewoon" naar mijn garage ga, en het daar laat herstellen ? Ligt het dan aan de materialen, dan valt het onder de garantie. Ligt het aan een spijker of iets dergelijks, dan betaal je wat eraan vasthangt. Zo dacht ik er over. Maar in plaats daarvan krijg je een offerte met een geschat bedrag van een kleine 800€ en krijg je een hoop gezever te horen dat een ventiel enkel aan het lekken kan gaan na een "impact". Als ontrading om géén garantie te moeten geven, of als gemakkelijkheidsoplossing, kan dat wel tellen...

[...]

Inderdaad, een gaatje is geen garantie, en dat wil ik ook niet gezegd hebben.
Gewoon effe heel snel opgroeien.
Ga naar een bandenboer en zeg dat je een klein lek hebt.

99,99% kans is het dus een gaatje, en als het geen gaatje is, dan is het een defect ventieltje. Dat is ook met een tientje opgelost.
Als je dan nog zin en tijd hebt om dat te gaan claimen bij Tesla, vooral doen.

Ik heb ooit een klant gehad die door een afronding een bedrag van 5ct betwiste op een factuur.
Ik heb toen 50ct uit mijn mijn zak gehaald (had geen koper bij), en heb hem gevraagd of we de administratie maar kunnen laten vallen.
Hij snapte het meteen, schoof die 50ct terug, en begon te lachen….

Doe dat ook even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Ik ben ZZPer en weer toe aan een nieuwe auto. Ik overweeg sterk om naar elektrisch over te stappen en mijn oog is gevallen op een Model Y Long Range, Midnight Cherry Red. Nu heb ik een hoop vragen... Ik heb dit topic doorgescand (het is enorm!) maar hoop toch dat ik nog wat dingen aan jullie voor mag leggen die ik nog niet (eenduidig) beantwoord heb gezien. Ook enkele specifieke ZZP vragen, waarbij ik hoop dat er mensen zijn die dezelfde situatie kennen.

- Als ik er nu een koop dan komt ie als het goed is uit Berlijn. Heb ik dan ook al de nieuwe 4680 batterij?

- Is EAP voor €3800 een must have of weggegooid geld? Ik neem aan dat met name het navigeren met Autopilot en Auto Lane Change de functies zijn die ik zou willen gebruiken, aangezien mijn ritten vaak lang en snelweg zijn.

- 19 of 20 inch velgen? Bij de rode uitvoering zijn zwarte velgen m.i. mooier. Maar de meerprijs is significant! Ik las wel een verhaal over doppen via aliexpress, maar hoe lang dat goed blijft is me niet duidelijk.

- Ik wil winterbanden, Tesla zelf vraagt €2500 voor een set wielen. Is dat zelf goedkoper te regelen? En kan ik naar iedere willekeurige garage stappen om die aan te schaffen, erop te zetten en op te slaan? Heb tot nu toe alleen operational lease gehad en daar was alles inclusief.

- Operational lease tarief is even duur als Financial lease via Tesla (5,1% rente). Ik heb niet voldoende vermogen in de zaak zitten om ineens te willen betalen en neig sowieso naar spreiding. Dan lijkt het me toch een no-brainer om voor FL te gaan, toch? Kent iemand goedkopere, betrouwbare partners?

- Ik heb overproductie op mijn zonnepanelen. Mag ik mijn eigen opgewekte brandstof van privé aan zakelijk verkopen voor hetzelfde tarief als dat ik betaal aan mijn energiemaatschappij? Of gaat dat anders in zijn werk?

- Nog tips mbt laadpalen, liefst die dynamische tarieven ondersteunen?

Alvast bedankt voor alle info!

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
Tommie12 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:54:
[...]

Gewoon effe heel snel opgroeien. ...
Als lullige reactie kan dat tellen. Totaal nutteloos, en slaat echt nergens op.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djerro123
coelho schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:25:
Ik ben ZZPer en weer toe aan een nieuwe auto. Ik overweeg sterk om naar elektrisch over te stappen en mijn oog is gevallen op een Model Y Long Range, Midnight Cherry Red. Nu heb ik een hoop vragen... Ik heb dit topic doorgescand (het is enorm!) maar hoop toch dat ik nog wat dingen aan jullie voor mag leggen die ik nog niet (eenduidig) beantwoord heb gezien. Ook enkele specifieke ZZP vragen, waarbij ik hoop dat er mensen zijn die dezelfde situatie kennen.
-
Als ik er nu een koop dan komt ie als het goed is uit Berlijn. Heb ik dan ook al de nieuwe 4680 batterij?
Berlijn ja, maar nog geen 4680 batterijen momenteel.
Is EAP voor €3800 een must have of weggegooid geld? Ik neem aan dat met name het navigeren met Autopilot en Auto Lane Change de functies zijn die ik zou willen gebruiken, aangezien mijn ritten vaak lang en snelweg zijn.
Voor een ieder om voor zichzelf te bepalen, maar ik zou het niet doen. Parkeren doe je sneller en beter zelf, lame change is ook altijd veel trager dan jezelf zou doen. Zeker in NL, ik denk dat het weggegooid geld is.
- 19 of 20 inch velgen? Bij de rode uitvoering zijn zwarte velgen m.i. mooier. Maar de meerprijs is significant! Ik las wel een verhaal over doppen via aliexpress, maar hoe lang dat goed blijft is me niet duidelijk.
Ik heb zelf voor de doppen gekozen (maar zat sowieso in ander budget). Denk naast hoe het eruit ziet ook na over impact van range en comfort. 19 inch is beter op die vlakken, maar ook niet super grote verschillen.

-
Ik wil winterbanden, Tesla zelf vraagt €2500 voor een set wielen. Is dat zelf goedkoper te regelen? En kan ik naar iedere willekeurige garage stappen om die aan te schaffen, erop te zetten en op te slaan? Heb tot nu toe alleen operational lease gehad en daar was alles inclusief.
Ja dat kan natuurlijk veel goedkoper. Je krijgt bij de set van Tesla ook velgen. Setje banden kost zo 800-1000 euro, en dan telkens wisselen op velg is goedkoper. Voordeel is dat je ook goede banden kan uitzoeken.
- Operational lease tarief is even duur als Financial lease via Tesla (5,1% rente). Ik heb niet voldoende vermogen in de zaak zitten om ineens te willen betalen en neig sowieso naar spreiding. Dan lijkt het me toch een no-brainer om voor FL te gaan, toch? Kent iemand goedkopere, betrouwbare partners?
Je kan Tesla bellen, die gaven destijds mij een telefoonnummer van een andere adviseur die wat soepelere deals kan regelen. Findio is erg star en als je niet in het standaard patroon valt, dan keuren ze je snel af.

-
Ik heb overproductie op mijn zonnepanelen. Mag ik mijn eigen opgewekte brandstof van privé aan zakelijk verkopen voor hetzelfde tarief als dat ik betaal aan mijn energiemaatschappij? Of gaat dat anders in zijn werk?
Ja dat mag. Hoe het prijsplafond daarin uitpakt is nog onbekend, maar ik doe exact hoe jij aangeeft.

-
Nog tips mbt laadpalen, liefst die dynamische tarieven ondersteunen?
Ander topic is daar beter voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Als je wat YT reviews kijkt over de MY, wordt voornamelijk de stugge dempers genoemd. Met name op klinkers heb je veel geluid en gestuiter van de auto. Ik heb kortgeleden ook de keuze gemaakt en bewust voor 19" velgen gekozen om zo iets meer comfort te krijgen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 15:34
@coelho EAP is persoonlijk, maar ik zou het gratis nog niet willen hebben. Ik heb het ooit een maand kunnen uitproberen en auto lane change is zo frustrerend traag dat ik blij was toen ik mijn standaard autopilot weer terug had. Ook deed hij tijdens de lane change incidenteel onverwachte dingen, waardoor je continue op moet blijven letten tijdens de manoeuvre.

Het werkt wel goed op heel rustige snelwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

- Als ik er nu een koop dan komt ie als het goed is uit Berlijn. Heb ik dan ook al de nieuwe 4680 batterij?

- Is EAP voor €3800 een must have of weggegooid geld? Ik neem aan dat met name het navigeren met Autopilot en Auto Lane Change de functies zijn die ik zou willen gebruiken, aangezien mijn ritten vaak lang en snelweg zijn.

- Ik wil winterbanden, Tesla zelf vraagt €2500 voor een set wielen. Is dat zelf goedkoper te regelen? En kan ik naar iedere willekeurige garage stappen om die aan te schaffen, erop te zetten en op te slaan? Heb tot nu toe alleen operational lease gehad en daar was alles inclusief.

- Ik heb overproductie op mijn zonnepanelen. Mag ik mijn eigen opgewekte brandstof van privé aan zakelijk verkopen voor hetzelfde tarief als dat ik betaal aan mijn energiemaatschappij? Of gaat dat anders in zijn werk?

Alvast bedankt voor alle info!
Er is al zo veel geschreven.
Midnight cherry, dus Berlijn, maar levering pas in Juli of Augustus.
4680…. Denk het niet.
EAP is geen must, maar ik heb het wel besteld. Ik hoop dat ik dan minder van die geluidjes krijg.
Velgen …. Moet je zelf kiezen.
Over leasing in NL kan ik niet veel zeggen.

Kijk niet alleen naar de paal, maar ook wat een app als Jedlix die je laadsessie kan sturen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Oekol
Sinds ik bij de SeC ben geweest ben ik wel echt tevreden wat ze gedaan hebben! Trekhaak spreekt voor zichzelf. Uitlijnen (stuur logo zit kaarsrecht nu) van banden. Logo zat een klein tikje naar rechts. Maar klap op de vuurpijl is dat fluit geluid wat ik nog geen enkele keer na de service beurt gehoord heb. Hoop dat dat zo blijft. Al met al chapeau!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:36

Tesla heeft ook een API, dus je hoeft niet persé een slimme laadpaal te hebben die dynamische tarieven volgt. Ik heb een (zelf gebouwde) domme laadpaal en Tibber als leverancier. Hun platform stuurt de auto aan zodat die op gunstige tijdstippen gaat laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 10:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Roekeloos schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:54:
[...]

Tesla heeft ook een API, dus je hoeft niet persé een slimme laadpaal te hebben die dynamische tarieven volgt. Ik heb een (zelf gebouwde) domme laadpaal en Tibber als leverancier. Hun platform stuurt de auto aan zodat die op gunstige tijdstippen gaat laden.
Tibber houdt je auto wakker en kost dus veel stroom.
Een alternatief zoals jedlix heeft dit beter gemaakt. En je auto is dan dus zuiniger.
Geen energie gebruiken is goedkoper.
Jedlix werkt energieleverancier onafhankelijk.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Smuggler schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:26:
[...]

Tibber houdt je auto wakker en kost dus veel stroom.
Niet helemaal… Tibber maakt de auto ieder uur even wakker, niet de hele tijd, en alleen als slim laden actief is. Workaround: met een druk op de knop zet je slim laden uit als je niet hoeft te laden.

Tibber “zoekt naar een oplossing met Tesla”. Ik heb ze GitHub linkjes gestuurd van Teslamate en Teslalogger. Kunnen ze de sourcecode copy en pasten :P

[ Voor 3% gewijzigd door wian op 10-02-2023 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris7ophe
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11-05 11:22
Ben aan het overwegen er eentje aan te schaffen maar hoeveel onderhoud moet ik incalculeren voor 5jaar en 20k per jaar? (maandelijkse prijs als het kan)
Pagina: 1 ... 448 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: