9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Had ik inderdaad gezien, maar was het niet zo dat er ook vanuit Berlijn sinds enkele maanden nieuwe, minder stugge, dempers geleverd worden?Luckeh schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:39:
Als je wat YT reviews kijkt over de MY, wordt voornamelijk de stugge dempers genoemd. Met name op klinkers heb je veel geluid en gestuiter van de auto. Ik heb kortgeleden ook de keuze gemaakt en bewust voor 19" velgen gekozen om zo iets meer comfort te krijgen.
Geen punt, huidige lease loopt tot September en ik ga nog met de auto naar Sicilië en Corsica. Laten we het stap voor stap doen en niet direct ook zo'n onderneming elektrisch plannenTommie12 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:26:
Er is al zo veel geschreven.
Midnight cherry, dus Berlijn, maar levering pas in Juli of Augustus.
Die zag ik hierboven genoemd worden. Werkt die met elke paal of moet ik dan een specifieke hebben? Hoe gaat dat in z'n werk dan, kun je paal, auto en stroomboer aan elkaar koppelen in de app middels api's of zo? Ideaal is natuurlijk de gunstigste combinatie tussen eigen zonnestroom en dynamische tarieven gebruiken.....
Kijk niet alleen naar de paal, maar ook wat een app als Jedlix die je laadsessie kan sturen.
Je reageerde niet op mij, maar het verbaast me dat je zegt dat je slechts 1x nieuwe banden nodig hebt gehad met 110k op de teller. Ik meende juist gelezen te hebben dat elektrische auto's en met name ook de Tesla banden opeet. Ik las vanmiddag nog 'ergens' dat je zo'n 22-25k km per set kon rijden... Valt dat even mee!Smuggler schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 00:07:
Na 4 jaar.
Eerste apk is over een maand.
1 setje nieuwe banden. 1200 euro.
40 liter ruitenwisservloeistof. 80 euro.
Wasstraat: 960 euro.
Gadgets voor in de auto 500 euro.
Totaal dus ongeveer 2700 euro.
700 euro per jaar. 60 euro per maand?
Mijn auto heeft met 110k op de teller nog niet om onderhoud gevraagd.
Tot slot nog een specifieke ondernemersvraag: Ik heb tot nu toe alleen operational lease gereden, als ik nu voor financial lease kies, dien ik de aanschafwaarde van de auto dan direct op de balans te zetten aan de kostenkant of stop ik alleen mijn maandelijkse aflossingen als kosten in mijn boekhouding?
Verder klopt het toch dat ik alle extra kosten die ik zou maken (en die in OL gewoon in het budget zitten), allemaal op de zaak kan zetten? Denk aan onderhoud (banden
Mijn orginele zomerbandjes zitten er nu 70k km onder en hebben nog 3.1mm profiel. De winterbandjes zijn harder gegaan. En die mag ik na dit seizoen weer vervangen. 40k km.coelho schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 00:28:
Je reageerde niet op mij, maar het verbaast me dat je zegt dat je slechts 1x nieuwe banden nodig hebt gehad met 110k op de teller. Ik meende juist gelezen te hebben dat elektrische auto's en met name ook de Tesla banden opeet. Ik las vanmiddag nog 'ergens' dat je zo'n 22-25k km per set kon rijden... Valt dat even mee!
De gemiddelde rit 10km lokaal (30/50/80)
En dan 200km snelweg rechtdoor met 100.
Dan hebben de bandjes ook erg weinig te lijden.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Dat klopt, maar dat maakt de auto in het algemeen wat soepeler. Voor 20" is het nog steeds geluidruchtig op klinkers etc. Een proefrit doet wonderen en is zo gemaakt.coelho schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 00:28:
Had ik inderdaad gezien, maar was het niet zo dat er ook vanuit Berlijn sinds enkele maanden nieuwe, minder stugge, dempers geleverd worden?
Nogmaals verwijs ik je naar het laadpalen topic (en de topic warning).Die zag ik hierboven genoemd worden. Werkt die met elke paal of moet ik dan een specifieke hebben? Hoe gaat dat in z'n werk dan, kun je paal, auto en stroomboer aan elkaar koppelen in de app middels api's of zo? Ideaal is natuurlijk de gunstigste combinatie tussen eigen zonnestroom en dynamische tarieven gebruiken.
Ik heb zelf geen financial lease, maar volgens mij tik je wel direct de btw af toch? En betaal je vervolgens in termijnen? Want je zet je auto dan wel op de balans, maar de rente boek je via je w/r. Ik kan aanraden (als je geen accountant hebt) om eens te kijken naar de support pagina van e-boekhouden. Daarin staat vaak nuttige boekhoud informatie, en je hoeft er geen account voor te hebben. Zoek op Financial Lease en gij zult vindenTot slot nog een specifieke ondernemersvraag: Ik heb tot nu toe alleen operational lease gereden, als ik nu voor financial lease kies, dien ik de aanschafwaarde van de auto dan direct op de balans te zetten aan de kostenkant of stop ik alleen mijn maandelijkse aflossingen als kosten in mijn boekhouding?
Ja klopt, dit mag je er allemaal opzetten. Ik weet niet of er een verschil zit tussen OL en FL mbt de bijtelling regels (lijkt me niet) en de BTW correctie voor prive gebruik. Voor mij (eenmanszaak) is met weinig verbruik, enkel interessant dat ik de laadpaal op de zaak mag zetten en MIA voor mag aanvragen, en dat ik de BTW mag aftrekken. Iets wat voor mij nieuw was (en hier voorbij kwam); de prive correct BTW mag je weer aftrekken van je inkomen voor de IB. Maar ook dit gaat te ver buiten de scope van dit topic, en voor verdere vragen omtrent dit onderwerp (wat niet Tesla Model 3/Y specifiek is) zou ik je verwijzen naar een van de andere topics (ZZP of Lease auto topcis).Verder klopt het toch dat ik alle extra kosten die ik zou maken (en die in OL gewoon in het budget zitten), allemaal op de zaak kan zetten? Denk aan onderhoud (banden), maar ook laadpaal, verzekering, wegenbelasting (na 2024 toch?), en ook accessoires?
Wij rijden nu bijna een jaar in een M3 met EAP en ik heb het al eerder geschreven, de meest nutteloze uitgave van ons leven tot nu toe. Automatisch parkeren doe je 1 keer, je kunt het zelf 5 keer zo snel. Auto lane change werkt alleen op hele rustige snelwegen en duurt erg lang, dat gebruik je bijna nooit. Navigeren met Autopilot voegt niets toe.coelho schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:25:
- Is EAP voor €3800 een must have of weggegooid geld? Ik neem aan dat met name het navigeren met Autopilot en Auto Lane Change de functies zijn die ik zou willen gebruiken, aangezien mijn ritten vaak lang en snelweg zijn.
Zelfs de Autosteer wordt hier eigenlijk niet meer gebruikt, sinds de invoering van Tesla vision ben je constant aan het opletten of de auto wel doet wat jij wil, wij vinden het allebei erg vermoeiend terwijl het de rit meer ontspannend zou moeten maken.
Het is echt een fijne auto om te rijden, en het EV deel is nog steeds ongeëvenaard, maar qua rijhulp systemen vinden wij het zeer teleurstellend.
Ik heb zelf voor 19 inch met doppen van ali gekozen en ben zeer tevreden met die keuze. Heb nu een leenauto van Tesla mee met de 20 inch en op iedere velg is schade zichtbaar en storend vind ik. Dus erg gevoelig. Heb ondertussen op een van de ali doppen ook schade, maar dat is voor een paar tientjes verholpen.coelho schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:25:
- 19 of 20 inch velgen? Bij de rode uitvoering zijn zwarte velgen m.i. mooier. Maar de meerprijs is significant! Ik las wel een verhaal over doppen via aliexpress, maar hoe lang dat goed blijft is me niet duidelijk.
Is de MYP 2023 voorzien van hellingshoekdetectie? De handleiding beschrijft het wel met disclaimer dat het van de regio afhangt.
De verzekeringsmaatschappij vraagt hierom ivm met diefstal. Tesla stuurde een standaardbrief met een nummer;
UNECE R116 Approval Number: E9*** maar daar begrepen ze niet zoveel van.
[ Voor 42% gewijzigd door rednaxr op 11-02-2023 09:10 . Reden: Aanvulling ]
Geen idee, maar ik weet wel dat de auto geen GPS coördinaten doorgeeft als hij zelf niet rijd. Hierdoor is bij veel verzekeringen een LoJack volgsysteem vereist (500 euro voor 3 jaar incl installatie).rednaxr schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:06:
Goedemorgen,
Is de MYP 2023 voorzien van hellingshoekdetectie? De handleiding beschrijft het wel met disclaimer dat het van de regio afhangt.
De verzekeringsmaatschappij vraagt hierom ivm met diefstal. Tesla stuurde een standaardbrief met een nummer;
UNECE R116 Approval Number: E9*** maar daar begrepen ze niet zoveel van.
Vaag verhaal, coordinaten worden überhaupt niet doorgegeven, die vraag je gewoon op via de app. Ook als hij stilstaat.wian schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:22:
[...]
Geen idee, maar ik weet wel dat de auto geen GPS coördinaten doorgeeft als hij zelf niet rijd. Hierdoor is bij veel verzekeringen een LoJack volgsysteem vereist (500 euro voor 3 jaar incl installatie).
Ja, alleen zijn die niet accuraat als de auto bijvoorbeeld op een trailer wordt weggesleept. De app blijft gewoon de oude locatie aangevenSTIMPPYYY schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:27:
[...]
Vaag verhaal, coordinaten worden überhaupt niet doorgegeven, die vraag je gewoon op via de app. Ook als hij stilstaat.
Nooit geweten. Beetje raar. Naar mijn idee maak je de auto wakker en geeft de auto vervolgens zijn locatie door.Slurpgeit schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:31:
[...]
Ja, alleen zijn die niet accuraat als de auto bijvoorbeeld op een trailer wordt weggesleept. De app blijft gewoon de oude locatie aangeven
Probleem is dat ze de positie niet bijwerken zolang de wielen niet draaien. Dus op een flatbed of trein zul je hem niet kunnen tracken.STIMPPYYY schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:38:
[...]
Nooit geweten. Beetje raar. Naar mijn idee maak je de auto wakker en geeft de auto vervolgens zijn locatie door.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Niet dus. Heb dit zelf meegemaakt toen mijn M3 na een software update dacht dat ie in de US stond. Ik heb uren zitten pielen en een factory reset gedaan, maar de auto bleef in de US. Toen las ik op Google dat de auto eerst moet rijden en dat bleek te kloppen. Na een minuutje rijden was ik weer in NL.STIMPPYYY schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:38:
[...]
Nooit geweten. Beetje raar. Naar mijn idee maak je de auto wakker en geeft de auto vervolgens zijn locatie door.
Ik ben nu net aan mijn 3e set banden begonnen, gemiddeld 70K km per set. Voorbanden zijn dan nog niet helemaal op maar pak ik meteen mee omdat apart naar de garage gaan enkele maanden later niet praktisch is.coelho schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 00:28:
Dank allen voor de uitgebreide reacties op mijn vragen, enorm gewaardeerd! Nog enkele reacties/vragen op sommige opmerkingen:
Je reageerde niet op mij, maar het verbaast me dat je zegt dat je slechts 1x nieuwe banden nodig hebt gehad met 110k op de teller. Ik meende juist gelezen te hebben dat elektrische auto's en met name ook de Tesla banden opeet. Ik las vanmiddag nog 'ergens' dat je zo'n 22-25k km per set kon rijden... Valt dat even mee!
Tot slot nog een specifieke ondernemersvraag: Ik heb tot nu toe alleen operational lease gereden, als ik nu voor financial lease kies, dien ik de aanschafwaarde van de auto dan direct op de balans te zetten aan de kostenkant of stop ik alleen mijn maandelijkse aflossingen als kosten in mijn boekhouding?
Verder klopt het toch dat ik alle extra kosten die ik zou maken (en die in OL gewoon in het budget zitten), allemaal op de zaak kan zetten? Denk aan onderhoud (banden), maar ook laadpaal, verzekering, wegenbelasting (na 2024 toch?), en ook accessoires?
EAP: zou ik inderdaad niet doen. Ik rij zelf ook veel snelweg, ook de pilot gehad van een maand maar het is gewoon nog te traag.
Financial lease heb ik geen ervaring mee.
Je kan inderdaad alle overige kosten op de zaak zetten inderdaad. Al vallen al die extra kosten wel mee.
Bereken ook eens of je niet beter op kilometergeld kan rijden. ik rij 45k per jaar en ik denk dat ik achteraf misschien ook wel beter af was geweest om dit tegen 19 cent (inmiddels 21 cent geloof ik) uit te keren.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Volgens dit artikel gaat normaal je zijraam een paar cm omlaag bij openen of sluiten van de deur.
Gebeurt dus niet als je 12V accu leeg.
https://www.motor.no/bil/...atteriet-gikk-tomt/241859
Hier ook gekozen om de auto prive aan te schaffen en kilometers te rekenen. Was in mijn geval gunstig, mede omdat ik de auto best lang wil rijden, ik ruil meestal bij 200.000 km weer in en rij 25.000 pj. Ik woon bij het bedrijf en heb een vaste bijtelling voor stroom, daardoor is de grootste kostenpost alsnog “zakelijk”. Elke situatie is natuurlijk anders.ybos schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:07:
[...]
Je kan inderdaad alle overige kosten op de zaak zetten inderdaad. Al vallen al die extra kosten wel mee.
Bereken ook eens of je niet beter op kilometergeld kan rijden. ik rij 45k per jaar en ik denk dat ik achteraf misschien ook wel beter af was geweest om dit tegen 19 cent (inmiddels 21 cent geloof ik) uit te keren.
Dit is inderdaad ook één van de v11 "verbeteringen". Je kunt het nu via het menu doen door op het dashcam icoontje te klikken en je kunt ook het dashcam icoontje onderin vast zetten zodat je er sneller bij kunt.evtje schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:17:
Even een vraagje, als er een gebeurtenis is tijdens het rijden hoe kun je dan snel de camera beelden opslaan zonder op de claxon te drukken? Er moet toch ergens een download knop zijn maar ik kan dat niet vinden .
Zie YouTube: How to save a Tesla Dash Cam clip in Version 11
Kan je EAP ook weer uitschakelen? Want standaard AP ga je zeker weten fijner vinden. Toen ik de proeftijd had was het niet mogelijk om auto lane change uit te schakelen en dat was inderdaad dusdanig irritant dat ik autosteer veel minder gebruikte.Harjan schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:40:
[...]
Wij rijden nu bijna een jaar in een M3 met EAP en ik heb het al eerder geschreven, de meest nutteloze uitgave van ons leven tot nu toe. Automatisch parkeren doe je 1 keer, je kunt het zelf 5 keer zo snel. Auto lane change werkt alleen op hele rustige snelwegen en duurt erg lang, dat gebruik je bijna nooit. Navigeren met Autopilot voegt niets toe.
Zelfs de Autosteer wordt hier eigenlijk niet meer gebruikt, sinds de invoering van Tesla vision ben je constant aan het opletten of de auto wel doet wat jij wil, wij vinden het allebei erg vermoeiend terwijl het de rit meer ontspannend zou moeten maken.
Het is echt een fijne auto om te rijden, en het EV deel is nog steeds ongeëvenaard, maar qua rijhulp systemen vinden wij het zeer teleurstellend.
Betreft de banden, de originele michelin ps4 met t0 codering zijn erg slijtvast en hebben veel grip. Heb in een winterseizoen een volledige set Bridgestone lm005 opgegeten dus ik heb een vermoeden dat sommige banden minder goed om kunnen gaan met het instant koppel van m'n m3. Ben redelijk neurotisch betreft bandenspanning dus die staat altijd juistcoelho schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 00:28:
Dank allen voor de uitgebreide reacties op mijn vragen, enorm gewaardeerd! Nog enkele reacties/vragen op sommige opmerkingen:
[...]
Had ik inderdaad gezien, maar was het niet zo dat er ook vanuit Berlijn sinds enkele maanden nieuwe, minder stugge, dempers geleverd worden?
[...]
Geen punt, huidige lease loopt tot September en ik ga nog met de auto naar Sicilië en Corsica. Laten we het stap voor stap doen en niet direct ook zo'n onderneming elektrisch plannen![]()
[...]
Die zag ik hierboven genoemd worden. Werkt die met elke paal of moet ik dan een specifieke hebben? Hoe gaat dat in z'n werk dan, kun je paal, auto en stroomboer aan elkaar koppelen in de app middels api's of zo? Ideaal is natuurlijk de gunstigste combinatie tussen eigen zonnestroom en dynamische tarieven gebruiken.
[...]
Verder klopt het toch dat ik alle extra kosten die ik zou maken (en die in OL gewoon in het budget zitten), allemaal op de zaak kan zetten? Denk aan onderhoud (banden), maar ook laadpaal, verzekering, wegenbelasting (na 2024 toch?), en ook accessoires?
Samenvattend ga ik EAP nog eens heroverwegen, reken ik me iets rijker wat betreft bandenslijtage, koop ik 19 inch velgen en doe er zwarte Ali kappen op, ga ik voor laadpalen naar een ander topic en klopt de zakelijke aftrek vrij aardig met wat ik in mijn hoofd heb.
Reden waarom zakelijk aanschaffen vooralsnog beter lijkt dan via privé en dan een km-vergoeding is omdat ik zo'n 60-70% van mijn km privé rijdt. Ik werk heel veel vanuit huis en ga slechts sporadisch de weg op. Dan echter wel het hele land (en Vlaams België) door.
Krijg zakelijke km's direct vergoed van opdrachtgevers à 50ct, en daarbij zou het natuurlijk de eerste afbetaling zijn als ik mijn privé overproductie voor eenzelfde bedrag aan zakelijk kon verkopen.
Ik ben in ieder geval een stuk op weg geholpen en ga me verder op de details richten met o.a. mijn accountant. Hartelijk dank nogmaals. Over een tijdje ga ik hier als mede-bezitter hopelijk vaker terugkomen.
Helemaal goed! Weet je wat ze tegen de fluittoon hebben gedaan? Rubbers? Uitlijning van de achterklep?Oekol schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:40:
Sinds ik bij de SeC ben geweest ben ik wel echt tevreden wat ze gedaan hebben! Trekhaak spreekt voor zichzelf. Uitlijnen (stuur logo zit kaarsrecht nu) van banden. Logo zat een klein tikje naar rechts. Maar klap op de vuurpijl is dat fluit geluid wat ik nog geen enkele keer na de service beurt gehoord heb. Hoop dat dat zo blijft. Al met al chapeau!
Is dit voor een standard range of long range? Maakt voor bandenslijtage nog wel uit verwacht ik. Mijn LR vreet banden en ga niet met piepende bandjes door de bocht. Wel relatief veel stadsverkeer.Smuggler schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 00:07:
[...]
Na 4 jaar.
Eerste apk is over een maand.
1 setje nieuwe banden. 1200 euro.
40 liter ruitenwisservloeistof. 80 euro.
Wasstraat: 960 euro.
Gadgets voor in de auto 500 euro.
Totaal dus ongeveer 2700 euro.
700 euro per jaar. 60 euro per maand?
Mijn auto heeft met 110k op de teller nog niet om onderhoud gevraagd.
Ik rijd lease en heb daardoor geen volledig inzicht in de kosten.
Advies tesla is in iedere 2 jaar een checkup.
In juni 4 jaar oud, nu 130 k op de teller en het volgende gehad afgelopen 4 jaren:
- 2 sets zomerbanden rondom (reken op 800 euro voor een setje bij 18 inch)
- zojuist tweede set winterbanden;
- checkup in 2021 (filters, ruitenwissers en stinkende airco reinigen in mijn geval)
- draagarmen voor versleten bij 110k (kwaaltje).
Allemaal vrij overzichtelijk wat mij betreft.
Yes. Ze hebben aan de afstelling meerdere malen lopen tweaken, rijden, tweaken etc. Wellicht dat mensen die die fluit nog hebben eens een zijaanzicht foto kunnen matchen met de mijne. Heb 't idee dat die nu meer de auto ingaat (de klep).Jeroen-Buren schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:11:
[...]
Helemaal goed! Weet je wat ze tegen de fluittoon hebben gedaan? Rubbers? Uitlijning van de achterklep?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Als ik het zo lees stoort de onberekenbaarheid van “gewone” AP net zoveel. Het heeft gewoon heel veel waarde verloren met vision, waarna phantom breaks en de hele reutemeut van falen weer terug komen, nadat ze de afgelopen jaar best wel wat verbeterd waren. AP is in het dichtbevolkte deel van Nederland, gewoon slecht bruikbaar weer.Pierz schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:19:
[...]
Kan je EAP ook weer uitschakelen? Want standaard AP ga je zeker weten fijner vinden. Toen ik de proeftijd had was het niet mogelijk om auto lane change uit te schakelen en dat was inderdaad dusdanig irritant dat ik autosteer veel minder gebruikte.
Het had gewoon zoveel gezeik gescheeld als het nieuwe systeem semi on-par was met het oude systeem toen ze het implementeerden. Ik zie ook geen enkele reden om het kutter te maken, draai het nieuwe gewoon in shadow totdat het even goed is en implementeer het dan
[ Voor 15% gewijzigd door JohanB op 11-02-2023 18:07 ]
Ik rijd een awd met acc boost nu bijna 150k km en tweede set michelins nog in gebruik die nog goed profiel hebben.. wel veel snelweg maar toch ook wat spirited driving waar mogelijk. Bandenspanning en uitlijning zijn wel keypieter81! schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:51:
[...]
Is dit voor een standard range of long range? Maakt voor bandenslijtage nog wel uit verwacht ik. Mijn LR vreet banden en ga niet met piepende bandjes door de bocht. Wel relatief veel stadsverkeer.
In juni 4 jaar oud, nu 130 k op de teller en het volgende gehad afgelopen 4 jaren:
- checkup in 2021 (filters, ruitenwissers en stinkende airco reinigen in mijn geval)
Heb je in de berekening ook je afschrijving meegenomenTankcsapda schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:19:
[...]
Hier ook gekozen om de auto prive aan te schaffen en kilometers te rekenen. Was in mijn geval gunstig, mede omdat ik de auto best lang wil rijden, ik ruil meestal bij 200.000 km weer in en rij 25.000 pj. Ik woon bij het bedrijf en heb een vaste bijtelling voor stroom, daardoor is de grootste kostenpost alsnog “zakelijk”. Elke situatie is natuurlijk anders.
Ik heb wel t idee dat de TO (tesla only toch een iets andere compound heeft.Bever! schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:12:
[...]
Ik rijd een awd met acc boost nu bijna 150k km en tweede set michelins nog in gebruik die nog goed profiel hebben.. wel veel snelweg maar toch ook wat spirited driving waar mogelijk. Bandenspanning en uitlijning zijn wel key
Ik had nadat de originele set versleten was (81K) gewoon dezelfde banden gekocht alleen dan zonder het schuim erin. Deze hebben nét de 70K gehaald terwijl ik echt niet anders ben gaan rijden. Nu weer een TO set met schuim, ik ben benieuwd

T0 is zeker een andere compound.ybos schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:20:
[...]
Ik heb wel t idee dat de TO (tesla only toch een iets andere compound heeft.
Ik had nadat de originele set versleten was (81K) gewoon dezelfde banden gekocht alleen dan zonder het schuim erin. Deze hebben nét de 70K gehaald terwijl ik echt niet anders ben gaan rijden. Nu weer een TO set met schuim, ik ben benieuwd
Het is met auto lane change in mijn ervaring echt een stuk erger dan met gewone AP, vanwege de baanwissel. En dan met name de manoeuvre afbreken en terug sturen naar de originele baan, ook als juist daar het gevaar vandaan komt.JohanB schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:04:
[...]
Als ik het zo lees stoort de onberekenbaarheid van “gewone” AP net zoveel. Het heeft gewoon heel veel waarde verloren met vision, waarna phantom breaks en de hele reutemeut van falen weer terug komen, nadat ze de afgelopen jaar best wel wat verbeterd waren. AP is in het dichtbevolkte deel van Nederland, gewoon slecht bruikbaar weer.
Het had gewoon zoveel gezeik gescheeld als het nieuwe systeem semi on-par was met het oude systeem toen ze het implementeerden. Ik zie ook geen enkele reden om het kutter te maken, draai het nieuwe gewoon in shadow totdat het even goed is en implementeer het dan
Ik ervaar overigens met vision nauwelijks issues tov radar. Alleen laagstaande zon recht van voren, als ik zelf ook nauwelijks iets zie. Dan zou radar wel meerwaarde hebben. HW3.
- Nog tips mbt laadpalen, liefst die dynamische tarieven ondersteunen?
[/quote]
Ik heb al een paar jaar de Tesla Wall Connector en een Kw/h meter op de 3 fase aansluiting van de lader. En ik declareer gewoon het maximum tarief dat ik moet betalen voor mijn stroom. Fotootje elke 3 maanden van de meterstand en dan maak ik het aantal geladen kw/h x mijn stroom tarief over vanuit mijn bedrijf naar privé.
Tesla Wall Connector is wel "dom" maar op deze manier functioneert het prima.
betreft een AWD-LR.pieter81! schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:51:
[...]
Is dit voor een standard range of long range? Maakt voor bandenslijtage nog wel uit verwacht ik. Mijn LR vreet banden en ga niet met piepende bandjes door de bocht. Wel relatief veel stadsverkeer.
Ik had oorspronkelijk de EAP bijbesteld, maar toen gecancelled omdat ik de auto toch zakelijk ging kopen.Pierz schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:50:
[...]
Het is met auto lane change in mijn ervaring echt een stuk erger dan met gewone AP, vanwege de baanwissel. En dan met name de manoeuvre afbreken en terug sturen naar de originele baan, ook als juist daar het gevaar vandaan komt.
Ik ervaar overigens met vision nauwelijks issues tov radar. Alleen laagstaande zon recht van voren, als ik zelf ook nauwelijks iets zie. Dan zou radar wel meerwaarde hebben. HW3.
De standaard AP werkt over het algemeen heel goed en ik heb nauwelijks phantom brakes. En als ie al inhoudt is het meestal relatief weinig; niet meteen de noodrem erop.
Nu even met een auto met EAP onderweg en ik ben er nog niet helemaal uit. Op lange stukken snelweg werkt het wel OK en nog wat rustiger. Maar het was wel even wennen, precies ook aan die kans dat ie de beweging niet afmaakt. Maar volgens mij was dat vooral user error, want dat werd wel minder.
Wel zijn voor mijn gevoel de phantom brakes wat heftiger. Voet op/bij pedaal houden dus.
Of ik daar nou nog €3800 tegenaan gooi... Daar ben ik nog niet uit. FSD wanneer dat eenmaal uit Beta en in Europa (zoals nu in de VS wordt uitgerold) zou ik dan wel weer cool vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 11-02-2023 20:48 ]
Na set nieuwe banden al eens uitgelijnd? Uit je verhaal haal ik dat ze wel langer mee zouden moeten gaan. (Al is het al niet “kort”)pieter81! schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:51:
[...]
Onze 2019 Model 3 (RWD SR+ met performance motor)heeft ook zo’n ~65k km op de auto gezeten (zonder winterbanden wissels). Ik heb zelfs nog twee originele vrij goede (voor)banden over, want die waren nog niet op..
Ik heb er bewust veel sportieve routes mee gereden in de bergen (piepende banden inclusief), leuk bergop/af in Slovenië, Italië, Zwitserland en Oostenrijk:)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Graag voortzetten in één van de topics genoemd in de topicwaarschuwing, maar hier is dit offtopic.Mackeessie schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:57:
- Ik heb overproductie op mijn zonnepanelen. Mag ik mijn eigen opgewekte brandstof van privé aan zakelijk verkopen voor hetzelfde tarief als dat ik betaal aan mijn energiemaatschappij? Of gaat dat anders in zijn werk?
- Nog tips mbt laadpalen, liefst die dynamische tarieven ondersteunen?
[/quote]
Ik heb al een paar jaar de Tesla Wall Connector en een Kw/h meter op de 3 fase aansluiting van de lader. En ik declareer gewoon het maximum tarief dat ik moet betalen voor mijn stroom. Fotootje elke 3 maanden van de meterstand en dan maak ik het aantal geladen kw/h x mijn stroom tarief over vanuit mijn bedrijf naar privé.
Tesla Wall Connector is wel "dom" maar op deze manier functioneert het prima.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik vind dat geen user error. En de eerste week leek EAP best leuk, maar toen het nieuwe er af was kwam de ergernis. Iedere baanwissel zit je weer op te letten of alles wel goed gaat en kost het je extra energie. Terwijl standaard AP er juist voor zorgt dat ik frisser op de bestemming aan kom.bilgy_no1 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:47:
[...]
Ik had oorspronkelijk de EAP bijbesteld, maar toen gecancelled omdat ik de auto toch zakelijk ging kopen.
De standaard AP werkt over het algemeen heel goed en ik heb nauwelijks phantom brakes. En als ie al inhoudt is het meestal relatief weinig; niet meteen de noodrem erop.
Nu even met een auto met EAP onderweg en ik ben er nog niet helemaal uit. Op lange stukken snelweg werkt het wel OK en nog wat rustiger. Maar het was wel even wennen, precies ook aan die kans dat ie de beweging niet afmaakt. Maar volgens mij was dat vooral user error, want dat werd wel minder.
Wel zijn voor mijn gevoel de phantom brakes wat heftiger. Voet op/bij pedaal houden dus.
Of ik daar nou nog €3800 tegenaan gooi... Daar ben ik nog niet uit. FSD wanneer dat eenmaal uit Beta en in Europa (zoals nu in de VS wordt uitgerold) zou ik dan wel weer cool vinden.
Wat me vooral ook stoorde was dat auto lane change niet uit te schakelen was. Als je dat zou kunnen togglen dan was EAP nog best een aardige toevoeging. Wellicht kan dat inmiddels wel?
Dat kon altijd al toch? Gewoon navigate on auto-pilot uitzetten.Pierz schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:13:
[...]
Ik vind dat geen user error. En de eerste week leek EAP best leuk, maar toen het nieuwe er af was kwam de ergernis. Iedere baanwissel zit je weer op te letten of alles wel goed gaat en kost het je extra energie. Terwijl standaard AP er juist voor zorgt dat ik frisser op de bestemming aan kom.
Wat me vooral ook stoorde was dat auto lane change niet uit te schakelen was. Als je dat zou kunnen togglen dan was EAP nog best een aardige toevoeging. Wellicht kan dat inmiddels wel?
Volgens mij blijft auto lane change dan wel aan.Slurpgeit schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:32:
[...]
Dat kon altijd al toch? Gewoon navigate on auto-pilot uitzetten.
In maart 2021 wel in elk geval.Mackeessie schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:37:
[...]
Volgens mij blijft auto lane change dan wel aan.
ybos schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:18:
[...]
Heb je in de berekening ook je afschrijving meegenomenDat is wel een pittige post. Je kan in 5 jaar natuurlijk wel ongeveer 25-30K afschrijven wat een nette voordeel van snel 13-15K is.
/f/image/EKBgXA0KZ6ejhWC1bqVrtDJa.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb hem berekend voor mijn situatie, elke situatie zal weer wat verschillend zijn en opbouwende kritiek is welkom want ben geen boekhouder maar ik kan de auto op de zaak niet recht rekenen. Als ZZPér mag ik er ook voor kiezen om de bijtelling nooit hoger te krijgen als de afschrijving. Dan heb ik echter geen voordeel en heeft het ook weinig nut om hem op de zaak te komen, zeker als hij ook nog eens boven boekwaarde verkocht word, dan kun je daar ook nog over afrekenen. Investeringsaftrek kun je op personenauto's ook al niet claimen.
Als ie privé staat kan ik wel kilometers ten laste brengen van de winst wat elk jaar een aftrekpost van € 3150 oplevert.
Of ik zie wat over het hoofd of het is interessanter om de auto privé aan te schaffen.
Dat is zowel positief als negatief nieuws voor mij. Ik wou graag een hele dikke velgen set onder mijn Model 3 plaatsen als de zomerbanden af zijn. Rijdt nu op winterbanden.Stef87 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:48:
[...]
Na set nieuwe banden al eens uitgelijnd? Uit je verhaal haal ik dat ze wel langer mee zouden moeten gaan. (Al is het al niet “kort”)
Onze 2019 Model 3 (RWD SR+ met performance motor)heeft ook zo’n ~65k km op de auto gezeten (zonder winterbanden wissels). Ik heb zelfs nog twee originele vrij goede (voor)banden over, want die waren nog niet op..
Ik heb er bewust veel sportieve routes mee gereden in de bergen (piepende banden inclusief), leuk bergop/af in Slovenië, Italië, Zwitserland en Oostenrijk:)
Wou graag of een 20 inch velg van Concaver (hier heb je verschillende types nog van maar hier een voorbeeld):

Of van WheelForce, die zijn wel wat duurder. Dus denk dat ik voor pikzwarte Concavers ga:
Wheelforce:

Maar blijkbaar moet ik dan nog heel wat kilometers wachten. Er staat nu 6400 km op(duitse import) en dat is inclusief gebruik winterbanden. Dus weet niet hoeveel km er op de michelin zomerbanden staat.
Ik weet niet waarom je bijtelling naar beneden gaat in jaar 5? Maar bovenal; je mist de btw aftrek.Tankcsapda schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:33:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb hem berekend voor mijn situatie, elke situatie zal weer wat verschillend zijn en opbouwende kritiek is welkom want ben geen boekhouder maar ik kan de auto op de zaak niet recht rekenen. Als ZZPér mag ik er ook voor kiezen om de bijtelling nooit hoger te krijgen als de afschrijving. Dan heb ik echter geen voordeel en heeft het ook weinig nut om hem op de zaak te komen, zeker als hij ook nog eens boven boekwaarde verkocht word, dan kun je daar ook nog over afrekenen. Investeringsaftrek kun je op personenauto's ook al niet claimen.
Als ie privé staat kan ik wel kilometers ten laste brengen van de winst wat elk jaar een aftrekpost van € 3150 oplevert.
Of ik zie wat over het hoofd of het is interessanter om de auto privé aan te schaffen.
Er zijn twee facetten die je moet doorrekenen (uitgaande van eenmanszaak, geen km registratie):
- aftrek van auto kosten tov bijtelling. Alle autokosten zijn aftrekbaar van je winst, maar daar staat tegenover dat je bijtelling op je inkomen moet tellen. Bijtelling is nooit hoger dan de kosten die je hebt afgetrokken. Een hoge afschrijving is hierbij niet gunstig, want dat leidt tot lagere boekwaarde en potentieel een winst bij verkoop, waarover je moet afrekenen. Je hebt echter geen belasting voordeel gehad van de afschrijving (want die is weer teruggekomen als bijtelling). In mijn geval is de bijtelling gelijk aan mijn jaarlijkse kosten. Geen voordeel dus perse, maar als je meer kosten maakt, dan begint het voordeel te lopen (dus als je veel kilometers maakt), want dan zijn de aftrekbare kosten wel hoger dan je bijtelling en dat levert dus netto een fiscaal voordeel op. Dit is ook de reden dat na 5 jaar het vaak niet meer gunstig is; de grootste kostenpost is vaak de afschrijving. Maar, omdat de bijtelling nooit hoger is dan de daadwerkelijke kosten, ga je hier ook geen fiscaal nadeel van ondervinden volgens mij.
- de btw. Het is een liquiditeitsvoordeel dat je direct de btw kan verrekenen van aankoop. Je betaalt echter wel btw correctie elk jaar, maar zonder km registratie is die correctie 2.7% van aanschaf waarde (1350 voor een 50k auto). De btw correctie mag nooit hoger zijn dan de teruggevorderde btw, dus hier zit enkel een potentieel voordeel en nooit een nadeel. Echter; de btw correctie mag je aftrekken van je inkomen voor de IB! Dat levert dus altijd een voordeeltje op.
Daarnaast mag je je laadpaal aftrekken en afschrijven, iets wat sowieso een voordeel oplevert. Als je overproductie van je zonnepanelen hebt, mag je die voor marktprijs aan jezelf verkopen, wat fiscaal ook voordelig zal zijn.
Al met al zie ik dus geen fiscale nadelen (alle nadelen zijn gemaximaliseerd tot het genoten voordeel), en enkel voordelen. Enige punt wat ik hier niet heb meegenomen is dat de autoverzekering iets duurder kan zijn zakelijk.
Je moet dus kijken of (0.21*zakelijk kilometers > fiscaal voordeel eenmanszaak) is, en dan kan je bepalen wat voor jou handig is. Dat moet je eigenlijk ook afzetten tegen het scenario waar je op de zaak zet en wél een km registratie bijhoud (heeft impact op de btw correctie, die is naar verhouding dan).
[ Voor 4% gewijzigd door Djerro123 op 12-02-2023 08:12 ]
Dit lijkt me meer een onderwerp voor Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.)Djerro123 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:08:
[...]
Ik weet niet waarom je bijtelling naar beneden gaat in jaar 5? Maar bovenal; je mist de btw aftrek.
Er zijn twee facetten die je moet doorrekenen (uitgaande van eenmanszaak, geen km registratie):
- aftrek van auto kosten tov bijtelling. Alle autokosten zijn aftrekbaar van je winst, maar daar staat tegenover dat je bijtelling op je inkomen moet tellen. Bijtelling is nooit hoger dan de kosten die je hebt afgetrokken. Een hoge afschrijving is hierbij niet gunstig, want dat leidt tot lagere boekwaarde en potentieel een winst bij verkoop, waarover je moet afrekenen. Je hebt echter geen belasting voordeel gehad van de afschrijving (want die is weer teruggekomen als bijtelling). In mijn geval is de bijtelling gelijk aan mijn jaarlijkse kosten. Geen voordeel dus perse, maar als je meer kosten maakt, dan begint het voordeel te lopen (dus als je veel kilometers maakt), want dan zijn de aftrekbare kosten wel hoger dan je bijtelling en dat levert dus netto een fiscaal voordeel op. Dit is ook de reden dat na 5 jaar het vaak niet meer gunstig is; de grootste kostenpost is vaak de afschrijving. Maar, omdat de bijtelling nooit hoger is dan de daadwerkelijke kosten, ga je hier ook geen fiscaal nadeel van ondervinden volgens mij.
- de btw. Het is een liquiditeitsvoordeel dat je direct de btw kan verrekenen van aankoop. Je betaalt echter wel btw correctie elk jaar, maar zonder km registratie is die correctie 2.7% van aanschaf waarde (1350 voor een 50k auto). De btw correctie mag nooit hoger zijn dan de teruggevorderde btw, dus hier zit enkel een potentieel voordeel en nooit een nadeel. Echter; de btw correctie mag je aftrekken van je inkomen voor de IB! Dat levert dus altijd een voordeeltje op.
Daarnaast mag je je laadpaal aftrekken en afschrijven, iets wat sowieso een voordeel oplevert. Als je overproductie van je zonnepanelen hebt, mag je die voor marktprijs aan jezelf verkopen, wat fiscaal ook voordelig zal zijn.
Al met al zie ik dus geen fiscale nadelen (alle nadelen zijn gemaximaliseerd tot het genoten voordeel), en enkel voordelen. Enige punt wat ik hier niet heb meegenomen is dat de autoverzekering iets duurder kan zijn zakelijk.
Je moet dus kijken of (0.21*zakelijk kilometers > fiscaal voordeel eenmanszaak) is, en dan kan je bepalen wat voor jou handig is. Dat moet je eigenlijk ook afzetten tegen het scenario waar je op de zaak zet en wél een km registratie bijhoud (heeft impact op de btw correctie, die is naar verhouding dan).
Zien er beiden erg Nice uit! Welke kleur heb je? En ga je dan ook de wagen verlagen? Lijkt me super vet!Immutable schreef op zondag 12 februari 2023 @ 07:59:
[...]
Dat is zowel positief als negatief nieuws voor mij. Ik wou graag een hele dikke velgen set onder mijn Model 3 plaatsen als de zomerbanden af zijn. Rijdt nu op winterbanden.
Wou graag of een 20 inch velg van Concaver (hier heb je verschillende types nog van maar hier een voorbeeld):
[Afbeelding]
Of van WheelForce, die zijn wel wat duurder. Dus denk dat ik voor pikzwarte Concavers ga:
Wheelforce:
[Afbeelding]
Maar blijkbaar moet ik dan nog heel wat kilometers wachten. Er staat nu 6400 km op(duitse import) en dat is inclusief gebruik winterbanden. Dus weet niet hoeveel km er op de michelin zomerbanden staat.
Ik heb uiteindelijk een andere keus gemaakt maar autoverzekering zakelijk personenauto scheelde bij Univé nagenoeg niks.Djerro123 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:08:
[...]
Enige punt wat ik hier niet heb meegenomen is dat de autoverzekering iets duurder kan zijn zakelijk.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Zolang trailer mode uit is werkt AP.Bakkerty schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:39:
Weet iemand of de standaard AP nog werkt als er iets achter de auto hangt?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Als je de accu helemaal leeg rijdt, loopt daarna de 12v accu leeg want computer trekt nog steeds stroon hieruit, en hij wordt niet meer bijgeladen. Dus niet handig als je hem leeg rijdt maar dan zorgen dat je zsm gaat bijladen of vast zorgen dat bijv. ramen wat open staan. Niets gaat meer open nl. deuren,voor en achterklep,laadpoort allemaal geblokkeerd. Het is ook handig om eens te kijken hoe je de voor en achterdeuren kan openen igv een complete stroomstoring na bijv een crash ofzo. Voordeuren is redelijk simpel met de override hendels maar de achterdeuren moet je echt goed zoeken en kijken hoe dat werkt. Zo ook de frunk, waar de accu achter zit, om erbij te komen moet die wel open kunnen, daar is ook een methode voor, maar moet je dan wel weten.ningalloon schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:24:
Oppassen als je 12V accu leeg is bij Model Y!
Volgens dit artikel gaat normaal je zijraam een paar cm omlaag bij openen of sluiten van de deur.
Als beide accus eeg zijn werkt opladen bij laadpaal nl ook niet meer. De 12V accu moet eerst beetje stroom hebben om de computer te starten voor het echte laden kan beginnen.
[ Voor 3% gewijzigd door jheerink14 op 12-02-2023 09:59 ]
Ik kan niet meer tellen hoe vaak mensen die nooit eerder in een tesla zaten het portier in mn m3 hebben geopend met die handmatige ontgrendeling. Is nog nooit iets gebeurd...ningalloon schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:24:
Oppassen als je 12V accu leeg is bij Model Y!
Dus dit is wel een erg hypothetisch scenario hoor, want je accu volledig leegrijden is ook niet iets wat dagelijks gebeurt..
Bijtelling hakt er stevig in, ik heb 4% en had nog MIA aftrek, dikke 5000 netto.Tankcsapda schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:33:
[...]
[Afbeelding]
Je kan handmatig trailer mode uitzetten (als je bijvoorbeeld fietsendrager hebt).Bakkerty schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:39:
Weet iemand of de standaard AP nog werkt als er iets achter de auto hangt?
Is wel een risico, met trailer mode zal de auto (voor zover mogelijk) minder snel/heftig uitwijken en remmen bij een noodsituatie.
Ik moet bekennen, ik zet trailer mode weleens uit als ik met de aanhanger rij, maar ga dan wel gewoon kalm op de rechterbaan rijden. Maar, je kan je voorstellen, als de auto een zwieper naar links of rechts maakt als uitwijkmanoeuvre dat dat met een aanhanger raar kan aflopen.
Heb je wel iets van cruisecontrol beschikbaar met trailer mode?ybos schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:05:
[...]
Je kan handmatig trailer mode uitzetten (als je bijvoorbeeld fietsendrager hebt).
Is wel een risico, met trailer mode zal de auto (voor zover mogelijk) minder snel/heftig uitwijken en remmen bij een noodsituatie.
Ik moet bekennen, ik zet trailer mode weleens uit als ik met de aanhanger rij, maar ga dan wel gewoon kalm op de rechterbaan rijden. Maar, je kan je voorstellen, als de auto een zwieper naar links of rechts maakt als uitwijkmanoeuvre dat dat met een aanhanger raar kan aflopen.
Uitlijnen is nog nooit gedaan, maar als dat het probleem zou zijn zou je ongelijkmatige slijtage verwachten.Stef87 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:48:
[...]
Na set nieuwe banden al eens uitgelijnd? Uit je verhaal haal ik dat ze wel langer mee zouden moeten gaan. (Al is het al niet “kort”)
Ik verwacht toch echt de stadsverkeer (inclusief veel rotondes, vaak remmen en optrekken) heel veel scheelt.
En natuurlijk Awd met heel wat meer pk’s. Daarnaast wellicht ook de banden. De Pilot Sport’s die er bij aflevering opzaten zijn het langst meegegaan.
Vervolgens zijn er bridgestones opgegaan, en zowel de zomer als winter versie sleten echt heel hard. Is een leaseauto dus weinig te kiezen helaas.
Nu Goodyear winterbanden en die bevallen echt veel beter dan de Bridgestones, ben benieuwd welke zomerbanden erop gaan.
Wat bedoel je met performance motor overigens? Die is er niet als SR.
[ Voor 4% gewijzigd door pieter81! op 12-02-2023 12:26 ]
Niet hypothetisch, want het is mij overkomen. 12V accu leeg door een defecte aandrijving op de achterwielen. We willen daarna uitstappen met de handmatige ontgrendeling en de ruit in het portier breekt omdat het niet meer naar beneden gaat als de 12v accu leeg is.Bever! schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:00:
[...]
Ik kan niet meer tellen hoe vaak mensen die nooit eerder in een tesla zaten het portier in mn m3 hebben geopend met die handmatige ontgrendeling. Is nog nooit iets gebeurd...
Dus dit is wel een erg hypothetisch scenario hoor, want je accu volledig leegrijden is ook niet iets wat dagelijks gebeurt..
Kwestie van pech en het zal niet vaak voorkomen, maar het is ook niet hypothetisch.
Ik heb trouwens een Model Y.
Jazeker, TACC werkt gewoonBakkerty schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:16:
[...]
Heb je wel iets van cruisecontrol beschikbaar met trailer mode?

Er kan prima iets niet geheel OK zijn aan de uitlijning waarbij je dit niet direct zien aan de banden. Dus die paar tientjes om het iig te controleren is zeker de moeite waard. Indien deze een afwijking heeft kan je verbruik ook nog na correctie lager uitvallenpieter81! schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:14:
[...]
Uitlijnen is nog nooit gedaan, maar als dat het probleem zou zijn zou je ongelijkmatige slijtage verwachten.
Ik verwacht toch echt de stadsverkeer (inclusief veel rotondes, vaak remmen en optrekken) heel veel scheelt.
En natuurlijk Awd met heel wat meer pk’s. Daarnaast wellicht ook de banden. De Pilot Sport’s die er bij aflevering opzaten zijn het langst meegegaan.
Vervolgens zijn er bridgestones opgegaan, en zowel de zomer als winter versie sleten echt heel hard. Is een leaseauto dus weinig te kiezen helaas.
Nu Goodyear winterbanden en die bevallen echt veel beter dan de Bridgestones, ben benieuwd welke zomerbanden erop gaan.
Wat bedoel je met performance motor overigens? Die is er niet als SR.
Met de 2019 sr+ (met “performance” motor) bedoel ik precies dat: Deze heeft nog de 2019 (rear) performance model 3 motor, in tegenstelling tot de meeste AWD’s.
Je hebt dus 230kW voor de volle 100% op de achterwielen (in plaats van al vermogen verdeeld over 4 wielen bij vol gas).
Ander verschil is dat de 3 SR+ uit 2019 nog de 0-100 km/h kon doen in ~5.08s (na update) en deze weegt slechts ~1560kg ledig.
De oude 2019 SR+ is op vele vlakken (tussen acceleratie) ongeveer net zo snel (in enkel geval/situatie een tikkie sneller) als de Performance Model Y. (Niet lang geleden op het forum de statistieken gedeeld, zoals 80-120 en 0-200km/h etc)
[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 12-02-2023 15:04 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Maar wanneer je thuis of op het werk geparkeerd bent, is er dan een (merkbaar) verschil in stroomverbruik tussen Sentry Mode volledig uit, en "Sentry Mode aan, met uitzondering van thuis" (of werk) ?
Model 3 LR (model 2023)
Catalogusprijs oftewel 49.990,00.tim.w schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:49:
Vraagje rondom de SEPP. De Tesla Model 3 kost in de basis € 44.990,00 maar daar komen nog € 980,00 afleverings- en registratiekosten bij. Hierdoor komt het totaal boven de € 45.000,00 uit. Heeft dit invloed op het kunnen verkrijgen van de aanschafsubsidie of wordt er enkel gekeken naar de prijs van de auto op zichzelf?
Zie hier; https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sepp
Vind het sowieso wel opvallend dat de model y en nieuwe 3 zoveel langzamer zijn dan de 2019 serie. Terwijl die MYp 525 whp doet op een testbank... is mijn m3 sneller..Stef87 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:53:
[...]
Er kan prima iets niet geheel OK zijn aan de uitlijning waarbij je dit niet direct zien aan de banden. Dus die paar tientjes om het iig te controleren is zeker de moeite waard. Indien deze een afwijking heeft kan je verbruik ook nog na correctie lager uitvallen
Met de 2019 sr+ (met “performance” motor) bedoel ik precies dat: Deze heeft nog de 2019 (rear) performance model 3 motor, in tegenstelling tot de meeste AWD’s.
Je hebt dus 230kW voor de volle 100% op de achterwielen (in plaats van al vermogen verdeeld over 4 wielen bij vol gas).
Ander verschil is dat de 3 SR+ uit 2019 nog de 0-100 km/h kon doen in ~5.08s (na update) en deze weegt slechts ~1560kg ledig.
De oude 2019 SR+ is op vele vlakken (tussen acceleratie) ongeveer net zo snel (in enkel geval/situatie een tikkie sneller) als de Peformance Model Y. (Niet lang geleden op het forum de statistieken gedeeld, zoals 80-120 en 0-200km/h etc)
Ja. Alleen boven de 125/150 oid toch? Komt afaik door het LG pack. Die is in de 3P ook “trager” dan de Pana. Al boeit de 100+ acceleratie mij persoonlijk wel iets minder.Bever! schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:15:
[...]
Vind het sowieso wel opvallend dat de model y en nieuwe 3 zoveel langzamer zijn dan de 2019 serie. Terwijl die MYp 525 whp doet op een testbank... is mijn m3 sneller..
Heb ze nu twee maanden eronder en ze zitten goed vast, geen issues tot nu toe.
:strip_exif()/f/image/M3DKA2WexGQ4fECLmu4Od9Rg.jpg?f=fotoalbum_large)
Link? Ziet er heel gaaf uit!carebear17 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:54:
Voor wie nog twijfelt over de ‘Ali’ Aero covers: ik zeg doen 😎. Staat erg netjes vergeleken met de standaard wieldop. Plus deze valt over de velgrand en maakt het wiel optisch groter. Plus beschermt het de velg bij stoeprandschade.
[Afbeelding]
Al wel schade zo te zien? Welke zijn het? En spoiler blijft ook goed zitten? Welke is dat?carebear17 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:54:
Voor wie nog twijfelt over de ‘Ali’ Aero covers: ik zeg doen 😎. Staat erg netjes vergeleken met de standaard wieldop. Plus deze valt over de velgrand en maakt het wiel optisch groter. Plus beschermt het de velg bij stoeprandschade.
[Afbeelding]
Kan dit achteraf of neem je dit van te voren mee in de lease?
Hier dubben in keuze:
MY LR met 20” en acc boost of een MYP.
Verschil zit op ongeveer 100€ per maand over de lease periode.
Ik heb deze gekocht: https://a.aliexpress.com/_mKjai7G
Kreeg ze binnen 4 werkdagen thuis (uit Frankrijk)
Naafdoppen (stickers) heb ik los besteld.
Ja helaas de volgende dag schade gereden, voordeel is dat de velg niks heeft opgelopenInspired schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:56:
[...]
Al wel schade zo te zien? Welke zijn het? En spoiler blijft ook goed zitten? Welke is dat?
Denk dat ik nog een set bestel als reserve mocht het weer gebeuren.
Spoiler is een originele, heb ik tweedehands overgenomen van iemand, helaas wel gedoe gehad met vastplakken, een kant liet beetje los in het uiterste hoek.
Ah zie nu pas dat je een 3 hebtcarebear17 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:10:
[...]
Ik heb deze gekocht: https://a.aliexpress.com/_mKjai7G
Kreeg ze binnen 4 werkdagen thuis (uit Frankrijk)
Naafdoppen (stickers) heb ik los besteld.
Ik wacht nog op antwoord van LP. Blijkbaar doen maar weinig mensen dit.SileX schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:00:
Even voor de lease mensen hier. Ervaring met Arval of Alphabet en het aanschaffen van de acc boost voor een MY LR?
Hier dubben in keuze:
[ Voor 92% gewijzigd door evtje op 12-02-2023 15:45 ]
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Dat is de standard lijst die ze bij elke auto zet die niet meer 100% nieuw is. Normaal gesproken is demo auto wel met wat kms (heb zelf een). Op deze auto staat er “minder dan 50km” en dat is eigenlijk gewoon nieuw nieuw.Blasterxp schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:20:
[...]
Je accepteert dit:
Exterieur
Krassen in het lakwerk met een lengte van maximaal 2,5 cm, in één richting
Slijtplekken en krassen met een lengte van maximaal 2,5 cm, in meerdere richtingen
Deuken met een diameter kleiner dan 1,25 cm
Steenslag voorruit
Interieur
Gebruikssporen op bekleding en interieurpanelen zoals strepen, verkleuring, scheurtjes of vlekken tot 2,5 cm
Gebruikssporen op instap- en uitstapplaatsen
Glas
Steenslag voorruit (binnen de norm voor de APK)
Krassen
Velgen
Steenslagschade tot 1,5 cm
Ze staan eerst een half jaar in de showroom, en dan stappen er 1.000 mensen in en uit.. En daarna gaat hij kilometers maken.
Life is too short to drive boring cars
Zou natuurlijk wel kunnen zijn dat hij wat schade opgelopen heeft tijdens vervoer. Er staan wel wat meer "rare" configs op. Een duurdere Y LR die goedkoper is dan de goedkopere variant. Ook beide <50km. Weet eigenlijk ook niet of je dit soort auto's eerst kunt zien?SirLct schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:42:
[...]
Dat is de standard lijst die ze bij elke auto zet die niet meer 100% nieuw is. Normaal gesproken is demo auto wel met wat kms (heb zelf een). Op deze auto staat er “minder dan 50km” en dat is eigenlijk gewoon nieuw nieuw.
Ik had toen de gok genomen en ben heel blij mee, 2-3 steenslag aan de onderkant van 2mm. Boeit mij niet want is niet echt te zien, wel 2k goedkoper toen.Inspired schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:44:
[...]
Zou natuurlijk wel kunnen zijn dat hij wat schade opgelopen heeft tijdens vervoer. Er staan wel wat meer "rare" configs op. Een duurdere Y LR die goedkoper is dan de goedkopere variant. Ook beide <50km. Weet eigenlijk ook niet of je dit soort auto's eerst kunt zien?
Auto had 1000km gelopen, dus logisch.
Dit staat er op de voorwaarden:
Elke (ex-)demonstratieauto van Tesla is onderworpen aan een interne inspectie en heeft mogelijk lichte reparaties ondergaan ter voorbereiding op de verkoop. Er moet worden uitgegaan van normale slijtage die kenmerkend is voor de leeftijd en kilometerstand van de auto.
Denk niet dat je kras van 2.5cm moet verwachten
Life is too short to drive boring cars
Die auto's met <50km staan er ook op als "nieuwe". Al zijn de prijzen van sommige nog niet aangast. Staan ook een paar Y LRs op met de oude prijs. Moet je wel heel graag snel willen rijden.SirLct schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:51:
[...]
Ik had toen de gok genomen en ben heel blij mee, 2-3 steenslag aan de onderkant van 2mm. Boeit mij niet want is niet echt te zien, wel 2k goedkoper toen.
Auto had 1000km gelopen, dus logisch.
Dit staat er op de voorwaarden:
Elke (ex-)demonstratieauto van Tesla is onderworpen aan een interne inspectie en heeft mogelijk lichte reparaties ondergaan ter voorbereiding op de verkoop. Er moet worden uitgegaan van normale slijtage die kenmerkend is voor de leeftijd en kilometerstand van de auto.
Denk niet dat je kras van 2.5cm moet verwachtenbinnen 50km
Lijkt vaak op de oude prijs, maar in veel gevallen hebben ze EAP of FSD toegevoegd, je kunt ze ook verzoeken dat eraf te halen.Inspired schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:12:
[...]
Die auto's met <50km staan er ook op als "nieuwe". Al zijn de prijzen van sommige nog niet aangast. Staan ook een paar Y LRs op met de oude prijs. Moet je wel heel graag snel willen rijden.
Yes maar als die al op kenteken is gezet, krijg je dan niet alsnog de hogere cataloguswaarde (voor de bijtelling)? Eigenlijk; wordt je ook tweede eigenaar bij de RDW?Taro schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:24:
[...]
Lijkt vaak op de oude prijs, maar in veel gevallen hebben ze EAP of FSD toegevoegd, je kunt ze ook verzoeken dat eraf te halen.
De Y RWD die aan mij was toegekend staat bij de RDW op 0/0 privé/zakelijke eigenaren en nog op de oude cataloguswaarde. Ik vermoed dat die auto inmiddels wel door iemand anders is gekocht, zouden ze die misschien een nieuw kenteken toekennen met de juiste cataloguswaarde?Djerro123 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:34:
[...]
Yes maar als die al op kenteken is gezet, krijg je dan niet alsnog de hogere cataloguswaarde (voor de bijtelling)? Eigenlijk; wordt je ook tweede eigenaar bij de RDW?
Achterdeuren is ander systeem dat zit onder in de bak van de deur, en moet je panelen voor weghalen/ Is goed zoeken en in geval van nood ,brand etc en iemand op achterbank, best een risico. Een noodhamelrtje is altijd goed idee lijkt mij.Chicooo schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:29:
[...]
Niet hypothetisch, want het is mij overkomen. 12V accu leeg door een defecte aandrijving op de achterwielen. We willen daarna uitstappen met de handmatige ontgrendeling en de ruit in het portier breekt omdat het niet meer naar beneden gaat als de 12v accu leeg is.
Kwestie van pech en het zal niet vaak voorkomen, maar het is ook niet hypothetisch.
Ik heb trouwens een Model Y.
Ben benieuwd! In de proefrit was de stuurverwarming zo ontzettend warm dat hij na 20 sec al niet meer vast te pakken was. In onze MY is die wel warm maar niet te (voor mij). Echter een auto modus die de kou er op begin uit haalt en daarna lekker terufschaalt naar lauw lijkt me heerlijk in de winter. De update is er voor mij nog niet gekomen. Kijk ook uit naar de sentry mode update, mensen schrikken nu soms echtevtje schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:58:
Ik heb zonet even de stuurwiel verwarming even bekeken het lijkt nu veel beter te regelen en je kunt nu ook op stand 1 of 2 zetten . Of dus op auto stand. Ik had hem eigenlijk altijd uit vanwege dat als ik hem aanzet het mij veel te warm wordt.
Niet. Compleet nutteloos. Zelfs de pedaal flooren op een LR is nutteloos in dagelijks verkeer. Mijn vrouw moet het ding zelfs op chill zetten.SileX schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:00:
Even voor de lease mensen hier. Ervaring met Arval of Alphabet en het aanschaffen van de acc boost voor een MY LR?
Hier dubben in keuze:
Klopt. Maar wel leukDomotek schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:40:
[...]
Niet. Compleet nutteloos. Zelfs de pedaal flooren op een LR is nutteloos in dagelijks verkeer. Mijn vrouw moet het ding zelfs op chill zetten.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Vind jij.Domotek schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:40:
[...]
Niet. Compleet nutteloos. Zelfs de pedaal flooren op een LR is nutteloos in dagelijks verkeer. Mijn vrouw moet het ding zelfs op chill zetten.
Kan je hier iets mee?iAdema schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:56:
Ik heb aardig zitten googelen, maar kan niet precies vinden wat ik zoek. Heeft iemand al een charge curve gevonden/gemaakt van de model Y RWD? Ik wil eens gaan kijken tot welk percentage ik ga leeg rijden/opladen als ik naar Oostenrijk ga rijden binnenkort. Ben daarnaast benieuwd hoe snel de snelheid in zakt, omdat ik op meerdere plekken lees dat de LFP accu langer een hogere laad snelheid aan kan houden.
YouTube: Tesla Model Y RWD charging test in Thailand
Deze had ik inderdaad gevonden, maar mijn eigen ervaring met de supercharger (N=1) was dat hij de 120KW langer vast hield dan ik hier zag. En dat was met de melding erbij dat de snelheid beperkt was ivm temperatuur vc accu. Ik heb toen tot zo’n 50% geladen, waarbij hij nog steeds 120KW deed. In dit filmpje is hij significant langzamer.LucLey schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:06:
[...]
Kan je hier iets mee?
YouTube: Tesla Model Y RWD charging test in Thailand
Zelfde beeld hier; YouTube: Supercharging a Model Y RWDiAdema schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:13:
[...]
Deze had ik inderdaad gevonden, maar mijn eigen ervaring met de supercharger (N=1) was dat hij de 120KW langer vast hield dan ik hier zag. En dat was met de melding erbij dat de snelheid beperkt was ivm temperatuur vc accu. Ik heb toen tot zo’n 50% geladen, waarbij hij nog steeds 120KW deed. In dit filmpje is hij significant langzamer.
Ik dacht dat de 3 LFP toch een betere curve had.
Verder zou ik de route gewoon in ABRP gooien en daarvan uit gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 12-02-2023 18:48 ]
Dat is wel precies het soort grafiek dat ik zoek, dank daarvoor! Ik denk dat ik het gewoon maar moet gaan ervaren over twee wekenInspired schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:15:
[...]
Zelfde beeld hier; YouTube: Supercharging a Model Y RWD
Ik dacht dat je 3 LFP toch een betere curve had.
Verder zou ik de route gewoon in ABRP gooien en daarvan uit gaan.
Nu kwam ik achter het verschil tussen superchargers en destination chargers. Die laatste zie ik veelal bij hotels en dergelijke staan. Dat zijn ook snellader of hebben deze 11kw of 22kw? Dat werd mij dan weer niet helemaal duidelijk!
Bedenk me net dat ik dat wel met chargemap kan uitvinden door slome uit te vinken. Zal eens wat pielen. Maar wellicht heeft iemand een eenduidig antwoord?
Chargemap zegt dat al die destination chargers van Tesla gratis zijn. Whut?
[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 12-02-2023 18:35 ]
De term destination charger wordt vaak gebruikt om een reguliere 11kw/22kw lader aan te duiden. Die zijn bedoeld om op je bestemming de auto vol te laden als je toch de tijd hebt.Oekol schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:33:
Over Oostenrijk gesproken. Ik was voor vakantie einde jaar alvast beetje aan het kijken voor overnachtingen, superchargers etc.
Nu kwam ik achter het verschil tussen superchargers en destination chargers. Die laatste zie ik veelal bij hotels en dergelijke staan. Dat zijn ook snellader of hebben deze 11kw of 22kw? Dat werd mij dan weer niet helemaal duidelijk!
Bedenk me net dat ik dat wel met chargemap kan uitvinden door slome uit te vinken. Zal eens wat pielen. Maar wellicht heeft iemand een eenduidig antwoord?
Een Model 3/Y kan max 11 kW AC laden, dus 11 kW in jouw geval. Ze zijn doorgaans gratis, het is een service die veel locaties zoals campings en restaurants aan hun klanten aanbieden. Bij bijv. Batavia Stad staan er tientallen die je gratis kunt gebruiken als je daar gaat winkelen.Oekol schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:33:
Over Oostenrijk gesproken. Ik was voor vakantie einde jaar alvast beetje aan het kijken voor overnachtingen, superchargers etc.
[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 12-02-2023 18:48 ]
Chargemap geeft inderdaad meer details. Voorheen ( = voordat ik een EV had) nooit op gelet, maar op de Chargemap kaart is die ene laadpaal die ik in Oostenrijk weet staan, aan ons (zomer)hotel, blijkbaar een destination charger. En ik weet inderdaad dat je er gratis, als hotelklant, gratis kunt laden.Oekol schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:33:
Ik heb ook al wel gemerkt dat je best laat weten dat je er zult willen laden ...
Model 3 LR (model 2023)
[ Voor 70% gewijzigd door wian op 12-02-2023 19:21 ]
sentry mode was er ook wat van ik heb het snel even gelezen maar het kwam bij mij over dat het er al op zit. Zal wel een kleine aanpassing zijn denk ik.Oekol schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:35:
[...]
Ben benieuwd! In de proefrit was de stuurverwarming zo ontzettend warm dat hij na 20 sec al niet meer vast te pakken was. In onze MY is die wel warm maar niet te (voor mij). Echter een auto modus die de kou er op begin uit haalt en daarna lekker terufschaalt naar lauw lijkt me heerlijk in de winter. De update is er voor mij nog niet gekomen. Kijk ook uit naar de sentry mode update, mensen schrikken nu soms echt
Wat ik wel vreemd vind is bij de stuurwiel verwarming is dat als de klimaat uit zet de stuurwiel verwarming aan blijft staan. Of dat nog een bug is of dat ik het anders moet doen weet dat nog niet.
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.