Gisteren voor het eerst in tijden weer een keer een hartverzakking door een phantom brake op de AP en ook meteen een halve verkeersruzie.
Het was druk, ik moest over 2km de afrit hebben en dacht, ik ga vast rechts rijden. Daar zat nog een afrit en oprit tussen. Op die oprit komt iemand naast mij rijden zonder verkeersinzicht, zo'n tamme die denkt dat je wel een rijstrook opschuift, want "ik moet toch invoegen?". Daar was geen ruimte voor, dus ik bleef gewoon rijden (met 90-95, treintje auto's voor me). Hij liet dus z'n gas los om alsnog achter mij in te voegen, maar bleef wel half op de blokmarkering rijden naast me en kwam naar mate hij gas los liet ook steeds meer de rijstrook op, om echt nét achter me te voegen. Vervolgens kwam dus de phantom brake, ging ik met een ruk in de ankers (naar 70 ofzo voordat ik m'n voet in reactie op het gas had), blijkbaar vanwege het feit dat die auto zo dicht langs me reed.
Ik schrok me dus rot, maar die auto naast me ook, want die had niet verwacht dat ik zou remmen. Resultaat was ik dus remde, hij nog meer remde en een slinger terug de invoegstrook op maakte, en de auto's achter ons allebei ook remden en toeterden. Zij boos op ons, hij boos op mij, omdat hij dacht dat ik hem klem"remde", ik boos op zijn invoeggekloot en op de Tesla. Wat een gedoe...
Achteraf snap ik ook totaal niet waarom de AP remt. Er was geen andere reden (schaduw, auto voor me of iets), dus het moet die invoegende auto zijn geweest, maar die reed met z'n voorbumper ter hoogte van mijn spiegels toen het gebeurde.