Mar.tin schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:25:
[...]
Hoezo? Hoezo voldoet een voertuig met een los stekkertje niet aan de typegoedkeuring? Het systeem is nog steeds aanwezig. Je kunt bakkeleien of een losse stekker wel onder de toegestande "demping" valt, echter specificeert men dit nergens anders.
Een loshangende stekker is gelijk aan onklaar maken van een systeem. Vergelijk het met een koplamp die niet aangesloten is. Iedereen zal snappen dat dit betekent dat je verlichting niet langer meer voldoet.
Bovendien kan je een loshangende stekker niet aansluiten vanaf de bestuurderspositie. Voor toegestane vormen van demping geldt dat wel. Toegestane vormen zijn bovendien al aanwezig op het moment dat de typegoedkeuring wordt uitgevoerd en worden ook vastgelegd in het rapport van typegoedkeuring.
Laten we vooral doen alsof dat het grote gevaar is, dat je geen zoemgeluid maakt als je achteruit rijdt. Een gewicht aan je stuur hangen en andere dingen gaan doen terwijl je met 130 op een snelweg rijdt is natuurlijk harstikke veilig, en als je er een ongeluk mee maakt dan zegt je verzekering, de politie, en de wetgever ongetwijfeld: nee, dat was harstikke niet verboden, dus helemaal gezegend lieve autorijder, geen probleem dat je nu 8 gezinnen doodgereden hebt.
Ik doe geen uitspraken over wat gevaarlijker is. Dat is appels met peren vergelijken.
Maar ik kan je garanderen dat als je een (dodelijk) ongeval veroorzaakt door met een gewicht aan het stuur te rijden, je echt wel een art. 5 of mogelijk zelfs dood door schuld aan de broek zal krijgen.
Uit bijlage VIII van verordening L 158/176 blijkt dat het gewoon toegestaan is om:
[...]
Tevens is het toegestaan, volgens punt B om een schakelaar aan te brengen, hoewel die in een latere toevoeging verboden verklaard is.
Netto komt het er op neer: Het mag dus uit, en als het uit staat voldoet het voertuig nog steeds aan zijn typegoedkeuring.
Graag met onderbouwing komen voordat je grote blauwe stukken tekst neerplempt met meningen over wetten en regels.
Graag dan ook volledig zijn in je quotes, punt 2b stelt namelijk het volgende:
b) Schakelaar
Het AVAS wordt voorzien van een voor de bestuurder gemakkelijk toegankelijke schakelaar om het aan of uit te schakelen. Bij het herstarten van het voertuig komt het AVAS automatisch in de aan-stand.
https://eur-lex.europa.eu...T/?uri=CELEX%3A32014R0540
Een stekker lostrekken voldoet niet aan dit punt en is dus niet toegestaan.
Daarnaast, bij het beste van mijn vermogen om onderzoeken te vinden die het nut van VESS/AVAS onderschrijven zijn er talloze onderzoeken die melden dat het "natuurlijk" veiliger is, zonder daadwerkelijke onderbouwing of gequote onderzoek.
En kan ik uit duizenden keren parkeren op de publieke parkeerplaats bij mijn huis in een EV zonder AVAS uit eigen onderzoek concluderen dat het nog geen énkele keer uitgemaakt heeft of ik het áán of uit had staan.
Overigens rijden er ruim 80-100.000 Hybrides / EV's rond zonder AVAS.
Of het nuttig is of niet, is niet aan de orde in deze discussie. De wetgever heeft (op Europees niveau) bepaald dat deze systemen aanwezig en functioneel moeten zijn bij EV's vanaf 2019. Dat jouw persoonlijke ervaring is dat het geen effect heeft, maakt niet dat een verplichting dus ook maar moedwillig omzeilt mag worden.
SquareOne schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:44:
[...]
uhhhh, even de checkvraag: Zou mijn Tesla Model 3P uit 2020 een geluid moeten maken bij het achteruitrijden? Dan is er denk ik iets stuk, of de vorige berijder heeft het uitgeschakeld
Ik had hiervoor een Hyundai Ioniq, die maakt bij achteruitrijden wel een duidelijk hoorbaar (irritant) pulserend geluid.
Edit gevonden:
YouTube: Annoying Backup Sound on New Teslas
Dit heeft die van mij dus echt niet. Zal het eens na laten kijken. Dank voor de heads up

Ik kom wat tegenstrijdige berichten er over tegen. De EU-richtlijn stelt midden 2019 als verplichting, elders kom ik 2020 of 2021 tegen.
Meestal geldt een nieuwe richtlijn typegoedkeuring als een auto herkeurd moet worden vanwege substantiële wijzigingen (denk aan andere aandrijflijnen, vormgeving, veiligheidssystemen, etc). Het kan dus zijn dat een richtlijn al wel van kracht is, maar nog niet van toepassing op bepaalde auto's omdat die nog onder een eerdere typegoedkeuring vallen.
Er zijn echter ook situaties waarin geldt alle auto's vanaf een bepaalde datum sowieso voorzien moeten zijn van een bepaald systeem.
Maar het geldt nooit voor voorraadmodellen die al voor de bepalende datum geproduceerd zijn (datum eerste toelating op je kentekenbewijs).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier