Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 441 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.859 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:09

bert pit

asdasd

Willianv schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:53:
Wat kan ik toch altijd slecht kiezen. Heb ik mijn MY LR quicksilver omgezet naar een witte RWD, ga ik nu toch weer twijfelen..

Heb a better routeplanner gebruikt om te kijken naar het verschil in aantal stops en tijdsduur tussen een LR en RWD voor locaties waar we vaker komen.

Ook al scheelt het maar een uurtje op 1000 km, het brengt me toch weer aan het twijfelen. Net iets meer range, net wat sneller laden en ook weer net wat meer vermogen (heb ook nog een bmw 540 i).

Morgen heb ik nog een proefrit kunnen regelen in een Y RWD. Daarna maar eens kijken of ik bij de RWD blijf, of toch ga voor de LR (kleur blijft wel wit).
Ja lastig had ik ook, maar toch voor de LR gekozen hoewel daar geen echte rationele reden achter zit. Voor mij gaf de doorslag dat ik wel talloze malen spijt krijg op de bepaalde momenten (sneeuw/gladheid, snelladen en 'net dat beetje extra range'). En ik weet dat ik na aankoop extra de 7K weer vrij vlot vergeten ben.

Bovendien hoop ik deze voor lange tijd te rijden. Voor een lease rijder of iemand die elke 3 a 5 jaar vervangt ligt het misschien weer anders.

Met name bij gladheid rij ik niet graag in een RWD. Hoewel ik begrijp dat de veiligheid ook bij de RWD op een veel hoger plan ligt dan vroeger. Echter de haarspeldbochten op mijn wintersportlocatie liegen er niet om.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:09

bert pit

asdasd

Bever! schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:07:
[...]

Ja daar zijn ze voor toch?
Tja de RWD mist lampen. ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Voor mij gelijk. Ik koop wel zelf (al dan niet zakelijk). Maar als ik dan toch veel geld uit ga geven, dan toch de LR. Toch net wat verder, net wat sneller en zoals hierboven gezegd vergeet je het aankoop bedrag zodra het uitgegeven is.
Performance brengt mij geen tot weinig extra's. Heb een performance proef gereden toen het koud was. De verkoper vertelde mij dat het vermogen dan geknepen wordt door de auto en je dan dus gelijk zit aan de LR. Nu is het in Nederland een groot deel van het jaar glad / nat en heb je de extra 1,3 seconde niet eens tot je beschikking.

Ik heb wel getwijfeld over wisselen van kleur, maar dat is vooral omdat ik hem dan eerder heb. Ik twijfel(de) tussen wit en de quickzilver. Als ik zou kunnen wisselen, eventueel met aftermarket trekhaak, naar een andere keur dat zou ik dat geen probleem vinden.
Echter, volgens Tesla Tilburg komen de auto's die op hun site in de inventory staan net zo goed met de boot en kan ik dan net zo goed wachten op mijn MY LR wit waarvan de levertijd nog onbekend is (ook geen VIN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 10:35
Na een paar weken meelezen hoop ik toch even gebruik te kunnen maken van jullie kennis :).

Ik ga vermoedelijk een Model Y bestellen als nieuwe leaseauto. Komende vanaf een Renault grand Scenic heb ik toch het idee dat ik daarmee de meeste ruimte voor mijn geld krijg. Twijfel nog tussen de RWD en de LR. Ik ben er nog niet uit of ik 100 euro extra leaseprijs over heb voor de pluspunten van de LR tegenover de RWD, maar daar worstelen meer mensen mee in dit topic.

De RWD is al 4 seconden sneller als de Renault, dus erop vooruit ga ik toch :).

We hebben de afgelopen jaren omdat de kinderen klein waren een caravan gehad en daarmee heel comfortabel "gekampeerd". Nu de kids wat ouder worden en in eigen tentjes willen, willen we daarom ook graag de caravan weer verkopen en teruggaan naar het kamperen met tent. Nu is de ruimte in de Model Y groot, maar een complete kampeeruitrusting gaat hem niet worden met 3 kids.

Nu lijkt een bagagewagen mij het makkelijkst ivm. hoog laadgewicht en zijn deze nog redelijk makkelijk te hanteren als hij er toch even af moet bij een laadplek.

Zijn er wat mensen die al met een model Y/3 en een bagagewagen zijn weggeweest en iets kunnen delen over de impact op de range. Naar wat ik gezien heb zal dat ergens tussen de 10/20% zijn. Is dat realistisch ?

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Is een trekhaak koffer geen optie voor je? Zware dingen in de Tesla, lichte dingen daarin?
Ik gebruik dat nu ook i.c.m. mijn KIA e-Niro.
https://www.thule.com/nl-...ier/towbar-cargo-carriers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Marmotje schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:25:

Zijn er wat mensen die al met een model Y/3 en een bagagewagen zijn weggeweest en iets kunnen delen over de impact op de range. Naar wat ik gezien heb zal dat ergens tussen de 10/20% zijn. Is dat realistisch ?
Het nadeel van zoiets uitdrukken in percentages is dat je ook een normaal verbruik van het trekkende voortuig meeneemt. Even extreem gesteld; als je BEV al de stroomlijn van een bushokje heeft, is het extra verbruik met een karretje erachter nihil. Maar als je een heel gestroomlijnde BEV hebt (zoals Tesla's wel zijn), kan je verbruik verhoudingsgewijs best toenemen.

Je kunt beter kijken naar het verbruik van de combinatie. Voor jouw beeld: vorig jaar heb ik rond de 200 Wh/km gehaald met een Enyaq + (vrij lage en brede) vouwwagen. Snelheid 95 à 100 km/h. JanHenk in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Met 200 Wh/km haal je dus met de RWD zo'n 280 km op een volle batterij. Op zich prima te doen, maar als je verder wilt moet je rekening houden met 10-80% laadstops, dus effectief na de eerste stint steeds om de 200 km een halfuurtje laden.

Met een kleinere (smallere) bagagewagen + Tesla moet je nog wel wat zuiniger waarden neer kunnen zetten. Ik denk dus dat je nog wel wat verder komt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:58
Zit nu bij Tesla voor het uitlijnen van mijn M3. Dat ze in overleg en discussie gaan met de klant waar iedereen bij zit vind ik altijd zo verwonderlijk.

Dat uitlijnen van de M3 schijnt ook een pain in the ass te zijn. Geen idee waarom. Zelfs hier bij het SeC schijnt het soms idioot lang te duren en lastig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 10:35
dirkmuis schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:30:
Is een trekhaak koffer geen optie voor je? Zware dingen in de Tesla, lichte dingen daarin?
Ik gebruik dat nu ook i.c.m. mijn KIA e-Niro.
Ga ik nog is induiken, zie dat ze daar nu ook wat verschillende soorten/maten in hebben.

@JanHenk Thanks voor je link. had je verhaal nog niet gelezen/gevonden, maar dat klinkt ook prima! We kijken nu naar dit formaat karretje, maar wellicht dat het nog een maandje kleiner kan, dat zal vermoedelijk nog weer iets gunstiger zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.konag.nl/wp-content/uploads/2020/08/Anssems-bagagewagen-GT-VT1-750-kg-201x101x83.jpg

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:16
Marmotje schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Ga ik nog is induiken, zie dat ze daar nu ook wat verschillende soorten/maten in hebben.

@JanHenk Thanks voor je link. had je verhaal nog niet gelezen/gevonden, maar dat klinkt ook prima! We kijken nu naar dit formaat karretje, maar wellicht dat het nog een maandje kleiner kan, dat zal vermoedelijk nog weer iets gunstiger zijn.

[Afbeelding]
Nog iets kleiner dan heb je dit

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
@Marmotje Ik heb zelf degene op de fietsendrager. Dat leek me wat universeler dan een stalen beugel waar ik verder niets mee kan. Nu kan ik, of iemand die hem leent, ook fietsen vervoeren.
De koffer is vrij groot, wij zijn met 2 kinderen 2 weken door Frankrijk gereden met alles wat je dan meeneemt en dat ging prima. Natuurlijk hadden wij toen geen tent o.i.d. bij.

Op wintersport gaat hij ook altijd mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Marmotje schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:51:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb ook een keer zo'n Anssems erachter gehad toen we de vouwwagen nog niet hadden, super fijne karren. Deze is wel behoorlijk hoog. Gevoelsmatig zou zelf liever de lagere en bredere meenemen. (bijv. GT-HT 750, 211x126x48). Iets minder inhoud, maar beter voor het verbruik m.i. Die hoge gaat veel wind pakken gezien de lijn van de Model Y.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:14
_eLMo_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:57:
Het scheelde 5 centimeter bij de van der Valk van de week. En deze is geopend in 2016. Voor mij een grote reden dat die zwarte Aliexpress lip van €50 erop zit. Goedkoper dan lakschade.

Hier in de stad zijn ook een paar parkeerplaatsen die de 2 meter nog niet redden achterin de parkeerplekken :o

[Afbeelding]
Heb je een bestellink? En kleeft het goed? Niet dat hij er na één wasstraat beurt er af ligt.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Het nadeel van zoiets uitdrukken in percentages is dat je ook een normaal verbruik van het trekkende voortuig meeneemt. Even extreem gesteld; als je BEV al de stroomlijn van een bushokje heeft, is het extra verbruik met een karretje erachter nihil. Maar als je een heel gestroomlijnde BEV hebt (zoals Tesla's wel zijn), kan je verbruik verhoudingsgewijs best toenemen.

Je kunt beter kijken naar het verbruik van de combinatie. Voor jouw beeld: vorig jaar heb ik rond de 200 Wh/km gehaald met een Enyaq + (vrij lage en brede) vouwwagen. Snelheid 95 à 100 km/h. JanHenk in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Met 200 Wh/km haal je dus met de RWD zo'n 280 km op een volle batterij. Op zich prima te doen, maar als je verder wilt moet je rekening houden met 10-80% laadstops, dus effectief na de eerste stint steeds om de 200 km een halfuurtje laden.

Met een kleinere (smallere) bagagewagen + Tesla moet je nog wel wat zuiniger waarden neer kunnen zetten. Ik denk dus dat je nog wel wat verder komt.
Is het niet vrij irritant rijden met een kar of caravan als je de auto wilt opladen?
elke keer aan en afkoppelen zou ik niet op zitten te wachten

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
STIMPPYYY schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:50:
Zit nu bij Tesla voor het uitlijnen van mijn M3. Dat ze in overleg en discussie gaan met de klant waar iedereen bij zit vind ik altijd zo verwonderlijk.

Dat uitlijnen van de M3 schijnt ook een pain in the ass te zijn. Geen idee waarom. Zelfs hier bij het SeC schijnt het soms idioot lang te duren en lastig te zijn.
Ah, hoe heb je dit geregeld? Ik heb het een paar keer aangevraagd maar gingen ze niet op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitsert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-08 12:09
Mar.tin schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:57:
[...]

Ik zou geneigd zijn om te zeggen dat het niet helemaal klopt. Dat zou een nieuw-bereik betekenen van rond de 470 km op een RWD MY? (Dat voelt als onrealistisch hoog overigens, mijn M3 2022 doet 425-430 op een volle accu op 15.000km)

Welk bouwjaar is hij? Staat ABRP wel goed ingesteld?

LFP heeft wél de eigenschap om relatief kort na in gebruikname een paar % éérste degradatie te hebben om daarna lange tijd vlak te zijn.
Bouwjaar is 2022, dat laatste durf ik met zekerheid niet te zeggen, ben nog een newbie die vanalles aan het uitpluizen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:36
[verwijderd]

[ Voor 103% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Laatst online: 20:46
Na iets meer dan 2 jaar te hebben gereden in een lease Model 3 SR+ (MiC 55kWh LFP eind 2020 zonder warmtepomp). Willen we nu privé een tweedehands LR gaan kopen. Het is echter erg moeilijk om een duidelijk overzicht te vinden van alle tussentijdse hardware updates (warmtepomp, dubbel glas, octovalve, batterij veranderingen etc) per modeljaar, of juist specifieke issues per modeljaar, om zo te weten welke auto’s te mijden of juist naar uit te kijken. Ben eigenlijk op zoek naar een soort aankoopadvies voor tweedehands Model 3’s, iemand hier toevallig tips?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
JohanB schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:25:
[...]

Ah, hoe heb je dit geregeld? Ik heb het een paar keer aangevraagd maar gingen ze niet op in.
Ik heb een apart serviceverzoek ingeschoten. Heb gloednieuwe winterbanden en Profile kon het niet/wilde het niet doen (snap nu ook waarom).

Ze gaven bij het SeC aan dat het niet nodig was om de auto uit te lijnen zodra de voorste draagarmen vervangen worden. Vanwege vaste montagepunten. Bij vervangen achterste draagarmen is dat wel altijd nodig.

Het uitlijnen duurde 2 uur. Kleine afwijking voor- en achter. Dus netjes opgelost, echter LM betaald nu. Verder netjes geholpen in Duiven weer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:03:
Weet iemand een app / manier om je laadsnelheid aan te passen aan een gewenste vertrektijd?

Ik laad op werk met maximaal 1F 32A, (binnenkort 3F16A). En heb regelmatig een stuk dag over aan het eind van mijn opladen. Zou het tof vinden als hij zo min mogelijk tijd vól door brengt, daarnaast houd je dan maximaal over dat hij "een beetje" op temperatuur is van het laden.

Momenteel doe ik dit handmatig met de Tesla app en de Stats app om een eindtijd te schatten +- 20 minuten voor vertrek, om aansluitend te preheaten.

Ik stél me zo voor dat dit ook wel vanzelf kan door gewoon (in een app) een gewenste tijd in te geven dat hij opgeladen moet zijn. :) En dat er door de app dan gespeeld wordt met de laadsnelheid zodat hij precies op tijd vol is.
Volgens mij moet je je auto gewoon even weg zetten als de accu vol is. Dan is de paal weer vrij, en rij je de accu naar 99,8%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 117% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Laatst online: 20:46
Mar.tin schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:09:
[...]

Ik zou verwachten, dat alle modellen met zwarte trim (en het nieuwe interieur) in elk geval een warmtepomp / octavalve hebben, dat lijkt ergens eind 2020 / begin 2021 geïntroduceerd.
Modellen vanaf +- 2022 hebben een 60kWh LFP accu, en (ook) dubbel glas.

https://tesla-info.com/blog/tesla-model-history.php

Hier een beetje summiere info die ik kon vinden.
Bedankt, die link had ik ook gezien, hoopte eigenlijk ook een soort van advies pagina te vinden.

Overigens willen we dus privé een Long Range in plaats van een SR+.

Over zwarte trim: er zijn wel veel M3’s geweest waar mensen zelf chromen delen hebben laten wrappen, is het een makkelijke give-away dat het digitale voorbeeld in de auto chrome laat zien dat het dan een model is welke origineel chrome exterieur heeft?

Ik hoop er een te vinden van 2019/2020 volgens mij hebben die allemaal in ieder geval HW2.5

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 15:03
Mar.tin schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:16:
[...]

We hebben momenteel een "ruim overschot" aan palen (3 laadpalen, 3 EV's, en ik ben de enige die op werk laadt, binnenkort 7 laadpalen ter voorbereiding op de toekomst), dus dat is geen beperking ;), nog los dat ik gewoon een "eigen" plekje heb met een laadpaal ernaast. Dus ik ga heelmaal niks verhuizen en verplaatsen als ie vol is. ;). Nog maar niet te spreken over dat als ik hem verplaats, ik 1 van de 5 non-EV laadplekken in beslag ga nemen :+, én dat dat maar een +- 10 meter rijden is. :+

Dus hoezeer ik je goedbedoelde advies waardeer, ben en blijf ik gewoon op zoek naar een makkelijke manier om een "Full charge planned for <time>" te hebben.
Met de functie

'Schedule > Departure + precondition' in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 19:46

Lagune

Its time for warp

bokkow schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Bedankt, die link had ik ook gezien, hoopte eigenlijk ook een soort van advies pagina te vinden.

Overigens willen we dus privé een Long Range in plaats van een SR+.

Over zwarte trim: er zijn wel veel M3’s geweest waar mensen zelf chromen delen hebben laten wrappen, is het een makkelijke give-away dat het digitale voorbeeld in de auto chrome laat zien dat het dan een model is welke origineel chrome exterieur heeft?

Ik hoop er een te vinden van 2019/2020 volgens mij hebben die allemaal in ieder geval HW2.5
is het interieur niet een goede indicatie (nieuw heeft geen pianolak en ziet er iets anders uit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Mar.tin schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:39:
[...]

Lijkt niet helemaal te doen wat ik zoek, dat gebruik ik namelijk al om hem voor vertrek op temperatuur te hebben. :).

Ook de laadbeperking die er staat heeft alleen een tijd waarop hij moet beginnen met opladen :(.

Suf he, heb je een auto met zo veel snufjes, verzin je gewoon nieuwe dingen die nog niet kunnen :+
hij onthoud toch amperage per locatie :)

anders ff knutselen met homeassistant/teslamate etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:25
Als je met een lagere A laadt, heb je meer laadverlies. Bovendien maakt het voor je auto helemaal niets uit. Alleen in eventuele dag/nacht tarieven. Maar je kunt je auto ook zo instellen dat die alleen ‘s nachts laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

turkeyhakan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:52:
Als je met een lagere A laadt, heb je meer laadverlies. Bovendien maakt het voor je auto helemaal niets uit. Alleen in eventuele dag/nacht tarieven. Maar je kunt je auto ook zo instellen dat die alleen ‘s nachts laadt.
denk dat ie meer doelt op calendar aging alleen hoe lang sta je dan op je werk met volle accu, hebben we het over uren niet dagen ? (dus veel moeite voor weinig impact op degradation :?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 107% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik kan zowel via de auto als via de app geen premium connectivity verlengen op een leaseauto. Is dit nu een zaak van mij of van de leasemaatschappij? De leasemaatschappij zegt dat ik het zelf moet doen... maar ik heb die optie dus niet. is dit een bekend probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mar.tin schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:02:
offtopic:
[Mopper] Waarom moeten er toch altijd zoveel meningen gegeven worden als er verzocht wordt om een technische oplossing voor iets O+ We zijn toch tweakers? De mensen die automatiseren dat het moment dat ze opstaan vanaf hun bureaustoel het koffiezetapparaat een koffie begint te zetten zodat de laatste druppel erin valt als je er naast staat? [/mopper]

Ik ben gewoon op zoek naar een makkelijke manier om automatisch een amperage in te stellen op basis van een geplande vertrektijd.
Blijkbaar kan het niet anders dan handmatig. De preconditioning keuze doet niks met opladen, en geplande start van opladen doet enkel dat, plannen wanneer je start met opladen :+

Los van eventuele degradatie heeft het méér voordelen: hoe láter / langer je laadt, hoe warmer je accu blijft.
An sich vind ik het ook prima als er iets op tijdstip X verzint om te beginnen met laden als hij dan maar zorgt dat ik om zeg <tijdstip> vol ben en om 16:15 vol-en-warm/koel. Het scheelt iets aan prik of je al 3 uur klaar bent met laden, je accu weer koud is, en je dan weer naar warm wilt, of hij gewoon klaar is op moment van voorverwarmen :).
Volgens mij horen de standaard opties toch echt wel te werken:
https://tesla-info.com/ti...r%20charging%20as%20shown.

Dus zetten wanneer je wil vertrekken en zolang je de off-peak hours maar goed zet moet de auto zelf laden zodat je rond je vertrektijd vol zit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 112% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
offtopic:
[Mopper] Waarom moeten er toch altijd zoveel meningen gegeven worden als er verzocht wordt om een technische oplossing voor iets O+ We zijn toch tweakers? De mensen die automatiseren dat het moment dat ze opstaan vanaf hun bureaustoel het koffiezetapparaat een koffie begint te zetten zodat de laatste druppel erin valt als je er naast staat? [/mopper]

Ik ben gewoon op zoek naar een makkelijke manier om automatisch een amperage in te stellen op basis van een geplande vertrektijd.
Blijkbaar kan het niet anders dan handmatig. De preconditioning keuze doet niks met opladen, en geplande start van opladen doet enkel dat, plannen wanneer je start met opladen :+

Los van eventuele degradatie heeft het méér voordelen: hoe láter / langer je laadt, hoe warmer je accu blijft.
An sich vind ik het ook prima als er iets op tijdstip X verzint om te beginnen met laden als hij dan maar zorgt dat ik om zeg <tijdstip> vol ben en om 16:15 vol-en-warm/koel. Het scheelt iets aan prik of je al 3 uur klaar bent met laden, je accu weer koud is, en je dan weer naar warm wilt, of hij gewoon klaar is op moment van voorverwarmen :).
Ik ben van mening dat het slechter is voor je accu om deze met een lagere SOC te laten staan om dan na een paar uur te beginnen met laden zodat je 's ochtends met een warme accu kunt vertrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mar.tin schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:09:
[...]

Oeh, die had ik nog niet geprobeerd, was onder de indruk dat ze nog niks gewijzigd hadden daaraan en je niks kon wijzigen aan wat "off-peak" was. #gaikeensevenmeestoeien.

Dank!

Edit: Hmm, nee, als ik off-peak wat ruim aanhoud, en de laad-limiet naar maximaal gooi, gaat hij nog steeds volle bak opladen, in plaats van wachten tot het optimale moment. Ik zal voor morgen eens proberen wat hij doet als ik dit instel vóórdat ik aanstekker.
Volgens mij moet je iets langer wachten. Hij moet namelijk eerst peilen wat de maximale levering is van dit punt, om te kunnen berekenen hoelaat ie moet starten met laden om op tijd klaar te zijn. Daarvoor kan ie periodiek even kort laden om te checken of er nog steeds evenveel A's worden geleverd. (Bijvoorbeeld bij een dubbele laadpaal, lullig als de auto rekening houdt met 16A, en dus pas 3 uur voor vertrek gaat laden, en er blijkt dan een tweede auto ingeplugd en hij kan maar met 8A laden. Dan is ie gewoon niet vol).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Lagune schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:40:
[...]

is het interieur niet een goede indicatie (nieuw heeft geen pianolak en ziet er iets anders uit?)
Klopt. De middentunnel is ook anders.

Verder heb je nog de versie waarbij de deurpanelen hetzelfde zijn als in de 2019-2020 versie samen met de vernieuwde middentunnel. Volgens mij zijn er zelfs versies waarbij het interieur de nieuwe middentunnel heeft, maar waarbij de buitenkant een chrome strip heeft. Er soms wel of geen dubbele beglazing in zit, maar wel weer een warmtepomp en de LFP accu (of was dat alleen maar de SR+?). Allemaal rond eind 2020/begin 2021 dacht ik?

De nieuwste deurpanelen zijn degene waarbij de sierstrip op het dashboard doorloopt in de deurpanelen (tot de helft ong dacht ik). Die hebben sowieso de (meeste) laatste features.

[ Voor 23% gewijzigd door STIMPPYYY op 31-01-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sammy777
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-07 09:10
Vandaag eindelijk bevestiging gehad van Findio dat de financiering rond is.

Besteld: 16/1
Lening/bestelproces afgerond: 31/1
Indicatie levertijd Tesla: 15/2 - 3/3

Configuratie: Tesla Model 3 standaard zwart. En dus in aanmerking voor subsidie.

Verheug mij op de levering en rijervaring van deze sportieve EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
STIMPPYYY schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:12:
[...]

Ik heb een apart serviceverzoek ingeschoten. Heb gloednieuwe winterbanden en Profile kon het niet/wilde het niet doen (snap nu ook waarom).

Ze gaven bij het SeC aan dat het niet nodig was om de auto uit te lijnen zodra de voorste draagarmen vervangen worden. Vanwege vaste montagepunten. Bij vervangen achterste draagarmen is dat wel altijd nodig.

Het uitlijnen duurde 2 uur. Kleine afwijking voor- en achter. Dus netjes opgelost, echter LM betaald nu. Verder netjes geholpen in Duiven weer.
Enigste reden om niét uit te lijnen (of ten minste: controleren: dat is maar 15-30min werk) voor Tesla is om geld te besparen.

Mijn 3 had na draagarmen vervangen ook geen goede uitlijning meer.. Met tegenzin 50% van 250€ betaald.. Inderdaad bij de balie in discussie “niet nodig XYZ”

Beter dat je dit wel hebt gedaan ;)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Stef87 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Enigste reden om niét uit te lijnen (of ten minste: controleren: dat is maar 15-30min werk) voor Tesla is om geld te besparen.

Mijn 3 had na draagarmen vervangen ook geen goede uitlijning meer.. Met tegenzin 50% van 250€ betaald.. Inderdaad bij de balie in discussie “niet nodig XYZ”

Beter dat je dit wel hebt gedaan ;)
Ja echt heel vervelend. Ik ben de discussie ook kort aangegaan, maar heb er eerlijk gezegd te weinig kennis van. Daarnaast draait de LM voor de kosten op. Niet fair, maar voor mij om-het-even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
turkeyhakan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 06:27:
[...]

Ik denk dat je als liefhebber niet voor een RWD kiest. Wat verwacht je van een auto die zo scherp is geprijst? Hetzelfde gevoel als in een P? O+ Oh, en ook mistlampen omdat je straks met mist niets ziet?
Rare vergelijking. De leukste auto’s om mee te sturen zijn vaak RWD’s en bijbehorende achterwiel-aangedreven rijeigenschappen.

De Y RWD had een stuk leuker geweest als deze net aan iets vlotter zou zijn.

Bij de Y rwd 50-100 voelt vlotter dan 0-50, artificieel afgeknepen, geef je daar niet om: prima, dan mist je niets. (Ik wel)

Neem de 2019 SR+ model 3 met 0-100 in ~5.1s en 230kW op 100% de achterwielen en 1560kg.. Ik kan je vertellen dat dit heerlijk sportief sturen is (tevens is deze bijna net zo snel 0-200km/h als Model Y AWD-performance)

Die was “nog scherper geprijsd” maar volgens die beredenering van jou mag of kan deze dan niet net wat vlotter zijn 🤷🏼‍♂️

Zoveel mensen zoveel wensen, met hun eigen valide redenen om wel/niet voor een bepaald model te kiezen.
turkeyhakan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 06:46:
[...]

En jij rijdt een?

Mijn reactie is bedoeld voor diegene die nog steeds iets missen in de Y RWD, terwijl dit de meest scherp geprijste auto op dit moment is. Ik vind dat je niet mag klagen, maar juist blij moet zijn. Maar zo is de wereld helaas. Men wil de prestaties en looks van een P voor de prijs van een RWD.
Non argument… “niet klagen”? Jij maakt er een mooi verhaal van.

Zolang mensen bepaalde wensen hebben en deze daarom wel/niet kopen van hun geld, die mensen in hun waarde laten.

De Y RWD heeft een groot (voor sommige mensen) nadeel die de standaard model 3 niet heeft.

Zullen genoeg mensen zijn die daarom niet de RWD kiezen en dan anders wel hadden gedaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Stef87 op 31-01-2023 15:34 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:09:
[...]

Oeh, die had ik nog niet geprobeerd, was onder de indruk dat ze nog niks gewijzigd hadden daaraan en je niks kon wijzigen aan wat "off-peak" was. #gaikeensevenmeestoeien.

Dank!

Edit: Hmm, nee, als ik off-peak wat ruim aanhoud, en de laad-limiet naar maximaal gooi, gaat hij nog steeds volle bak opladen, in plaats van wachten tot het optimale moment. Ik zal voor morgen eens proberen wat hij doet als ik dit instel vóórdat ik aanstekker.
Ik gebruik dit dagelijks op het werk (heb ook "eigen" paal daar) dus ik kan vast bevestigen dat de in de auto/app ingebouwde optie prima werkt. Hij kient het laden dan zo uit dat het 30 mins voor vertrek voltooid is, 15 mins voor vertrek (ongeveer) begint hij dan met voorverwarmen.

Hij plant dat wel op basis van wat hij als de max laadsnelheid van de paal ziet/kent, dus hij zal niet het amperage zelf verlagen maar proberen zo laat te starten met laden dat hij op volle snelheid de accu 30 mins voor vertrek vol heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Stef87 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:26:
[...]

Rare vergelijking. De leukste auto’s om mee te sturen zijn vaak RWD’s en bijbehorende achterwiel-aangedreven rijeigenschappen.

De Y RWD had een stuk leuker geweest als deze net aan iets vlotter zou zijn.

Bij de Y rwd 50-100 voelt vlotter dan 0-50, artificieel afgeknepen, geef je daar niet om: prima, dan mist je niets. (Ik wel)

Neem de 2019 SR+ model 3 met 0-100 in ~5.1s en 230kW op 100% de achterwielen en 1560kg.. Ik kan je vertellen dat dit heerlijk sportief sturen is (tevens is deze bijna net zo snel 0-200km/h als Model Y AWD-performance)

Die was “nog scherper geprijsd” maar volgens die beredenering van jou mag of kan deze dan niet net wat vlotter zijn 🤷🏼‍♂️

Zoveel mensen zoveel wensen, met hun eigen valide redenen om wel/niet voor een bepaald model te kiezen.
Raar? Je kunt met een Performance de aandrijving zelf regelen (aka "Track Mode") als je plezier wilt hebben.

Een Model 3 met een Model Y vergelijken is net zoals een A4 met een Q4 vergelijken.

Het was te verwachten dat sommige RWD rijders zouden gaan klagen over de prestaties, omdat het de langzaamste Tesla in het huidige assortiment is. Maar daar betaal je dan ook (niet) voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:12:
[...]

Ik heb gewoon laten uitlijnen bij Euromaster, koste idd wel wat tijd maar was maar 65 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Wolly schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Ik heb gewoon laten uitlijnen bij Euromaster, koste idd wel wat tijd maar was maar 65 euro.
Dat zijn prijzen van 2010 in mijn beleving. Dat is voor zowel de voor als achteras? Ik kan het haast niet geloven eigenlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
[...]

Non argument… “niet klagen”? Jij maakt er een mooi verhaal van.

Zolang mensen bepaalde wensen hebben en deze daarom wel/niet kopen van hun geld, die mensen in hun waarde laten.

De Y RWD heeft een groot (voor sommige mensen) nadeel die de standaard model 3 niet heeft.

Zullen genoeg mensen zijn die daarom niet de RWD kiezen en dan anders wel hadden gedaan.
Had dan voor de Model 3 gekozen? Of misschien toch een ID4 voor 50k? Was je zeker blijer geweest met 8,5 seconden naar de 100!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
turkeyhakan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Raar? Je kunt met een Performance de aandrijving zelf regelen (aka "Track Mode") als je plezier wilt hebben.

Een Model 3 met een Model Y vergelijken is net zoals een A4 met een Q4 vergelijken.

Het was te verwachten dat sommige RWD rijders zouden gaan klagen over de prestaties, omdat het de langzaamste Tesla in het huidige assortiment is. Maar daar betaal je dan ook (niet) voor.
Welke RWD rijders “klagen” dan? Ik niet, ik heb er geen, maar wel Y-P waarschijnlijk over paar maanden..

Neemt niet weg dat een potentiële kopen de Y rwd kan laten staan om bepaalde eigenschappen. Ook de (voor Tesla veel tragere) acceleratie hoort daar bij.

Maar volgens jou mag je daar geen eisen stellen want je betaald maar 47000€ >:) Hmmmm ok:)

*edit*
turkeyhakan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:37:
[...]

Had dan voor de Model 3 gekozen? Of misschien toch een ID4 voor 50k? Was je zeker blijer geweest met 8,5 seconden naar de 100!
Je moet even de signatures lezen. Ik heb helemaal geen Y maar een 3 B)

[ Voor 16% gewijzigd door Stef87 op 31-01-2023 15:42 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
We zijn toch ver geraakt...
Mensen vinden een auto met 300pk en 0-100 in 7s traag.

Toen ik pas begon te werken had je daarvoor een Golf GTI 16V nodig... al de rest was trager.

0-100 in 5s waren tijden voor een 911 Turbo.

Komaan, zet die voetjes eens terug op moeder aarde. Alles onder de 10s naar de 100 is gewoon een meer dan vlotte auto. (en je kan het nergens legaal gaan testen)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustC
  • Laatst online: 02-09 16:13
Ben zelf nu aan het rondkijken voor een tesla Y RWD omdat die precies in mijn budget valt.

Rij nu een Kia Proceed met 140PK dus ik vermoed dat de RWD meer dan snel genoeg zal zijn voor mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Stef87 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Welke RWD rijders “klagen” dan? Ik niet, ik heb er geen, maar wel Y-P waarschijnlijk over paar maanden..

Neemt niet weg dat een potentiële kopen de Y rwd kan laten staan om bepaalde eigenschappen. Ook de (voor Tesla veel tragere) acceleratie hoort daar bij.

Maar volgens jou mag je daar geen eisen stellen want je betaald maar 47000€ >:) Hmmmm ok:)

*edit*

[...]

Je moet even de signatures lezen. Ik heb helemaal geen Y maar een 3 B)
Vanwaar al je reacties als je geen RWD hebt? Dat begrijp ik al helemaal niet.

Anyway, laten we maar weer on-topic blijven. En al iemand de nieuwe camera in de voorbumper/koplampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:31
[...]Neem de 2019 SR+ model 3 met 0-100 in ~5.1s en 230kW op 100% de achterwielen en 1560kg.. Ik kan je vertellen dat dit heerlijk sportief sturen is
Kan je dan traction control afzetten op de SR+? Ik heb die optie nog niet gevonden op de LR jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
turkeyhakan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:37:
[...]

Inderdaad, wat een non discussie.
Als acceleratie zo belangrijk is voor sommigen dat ze hem laten staan, welke vergelijkbare auto zouden die mensen dan moeten kiezen? Ik denk dat de mensen voor wie het echt te langzaam is nog steeds voor een MY kiezen, maar dan een LR. Of een Model 3, maar dat is geen vergelijkbare auto. En dan nog steeds win-win voor Tesla.

Ik denk dat het meest verkochte model van de 3-serie, toch een sportieve sedan met RWD, ook gewoon de 316i was :+

[ Voor 8% gewijzigd door VidaR-9 op 31-01-2023 16:27 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:36:
[...]

Dat zijn prijzen van 2010 in mijn beleving. Dat is voor zowel de voor als achteras? Ik kan het haast niet geloven eigenlijk :)
Paar maanden terug, beide assen.

Was wel icm 4 nieuwe banden overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillyboy
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:59
iemand een idee wanneer tesla die sw update krijgt voor inparkeren?
Heb geen sensoren op de m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Gillyboy schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:37:
Dat is een vraagteken voor jou en alle andere parkeersensorloze berijders. Al 4 maanden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze zijn nog aan het testen met auto's met USS begreep ik. Het blijft glazen bol werk. Kan vanalles tussen een week en half jaar zijn denk ik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44
offtopic:

Waarom is het een voordeel dat je accu warm blijft? Je moet namelijk nu energie verbruiken om de accu voor te verwarmen als hij gaat laden. Gewoon met 32A laden zodra je aankomt, en preconditioning op vertrektijd vanaf de paal. Verbruik je evenveel of minder energie. Of gaat het je er om dat je de auto niet elke dag een paar uur op 100% wilt laten stilstaan?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
this schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Kan je dan traction control afzetten op de SR+? Ik heb die optie nog niet gevonden op de LR jammer genoeg.
Bedoel je wellicht de sneeuw-modus ? Dit geeft wat ruimte om de banden te laten slippen.

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
STIMPPYYY schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:36:
[...]

Ik heb banden besteld bij de Bandenconcurrent ( scheelde €200,- tov Kwikfit) en de banden laten vervangen door een lokaal bedrijf dat ook voor € 65,- extra de Model 3 heeft uitgelijnd voor en achter. Auto lijkt strakker te sturen, staat nu op Michelin Cross Climate 2 banden, bevallen ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Op de standaard velgen of heb je een set erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
dirkmuis schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:33:
Op de standaard velgen of heb je een set erbij?
Op standaard velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Mar.tin schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:46:
[...]

Van opladen warmt de accu ook gewoon op / blijft hij op temperatuur. Dus dat kost geen extra energie.
Als ik dan het opladen zo kan plannen dat hij vlak voor vertrek vol is, hoeft er geen / weinig extra prik in om hem te preconditionen, en als bijkomend voordeel dat hij minder tijd op 100% doorbrengt, wat, hoe minimaal ook, de levensduur alleen maar ten goede kan komen :)

Daarna 80km naar huis, en daar staat ie dan met een mooie 80-85% op de parkeerplaats.
Maar als ik geplanned laden instel met de Tesla app terwijl ik aan de lader hang, gaat hij volgens mij alsnog voorverwarmen? Of is hij zo slim om te snappen dat hij langzamer begint omdat hij koud is? Want in dat geval is het inderdaad efficiënter :)

En wat is het beste percentage om je auto rond te houden? Ik heb een Y RWD en die zit nu eigenlijk altijd tussen de 50 en 80%. Komt zelden er onder of er boven, behalve met lange ritten maar die zijn wat zeldzamer.

[ Voor 11% gewijzigd door Makkelijk op 31-01-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06
turkeyhakan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:51:
[...]

Anyway, laten we maar weer on-topic blijven. En al iemand de nieuwe camera in de voorbumper/koplampen?
Is dit iets wat je zelf bedenkt of is het ergens op gebaseerd? Heb het nog niet voorbij zien komen op 't internet?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Oekol schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:57:
[...]

Is dit iets wat je zelf bedenkt of is het ergens op gebaseerd? Heb het nog niet voorbij zien komen op 't internet?
Zie ik er uit als of ik iemand ben die zaken bedenkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
turkeyhakan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:51:
[...]

Vanwaar al je reacties als je geen RWD hebt? Dat begrijp ik al helemaal niet.
Is gewoon te vinden als je e.e.a. terug gaat lezen, ipv blind (op een of andere manier) in de verdediging te schieten.

Iemand op het forum met een sportieve BMW, vroeg zich af of de RWD goed bij hem zou passen in vergelijking met zijn bmw.

Mijn antwoord daarop is in het kort, nee waarschijnlijk niet (afgezet tegen rij eigenschappen van een snelle bmw)
this schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Je kan slip start aanzetten, dan laat de auto iets meer slip toe. (Eigenlijk bedoeld voor in de sneeuw)

Maar je kan prima sportief rijden en sturen met ESP aan, dat doen wij wel als we in de bergen (scherpe bochten) aan het rijden zijn.

Als je ESP geheel uit wilt hebben kan je en stekkertje bij je wiel losmaken (welke o.a. snelheid wielen doorgeeft), maar dat is zeker niét aanbevolen.. (Er zijn ook aftermarket mogelijkheden )

[ Voor 36% gewijzigd door Stef87 op 31-01-2023 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Volgens Tesla vandaag nog, want deze zou kunnen in januari komen deze update. >:)

Met geluk heb je deze binnenkort alsnog, maar eerst zien dan geloven..

Tesla verkoop afdeling had mij verteld dat ze die software zelf al werkend hebben gezien, incl aantal
Centimeters afstand zoals sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Stef87 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:20:
[...]

Is gewoon te vinden als je e.e.a. terug gaat lezen, ipv blind (op een of andere manier) in de verdediging te schieten.

Iemand op het forum met een sportieve BMW, vroeg zich af of de RWD goed bij hem zou passen in vergelijking met zijn bmw.

Mijn antwoord daarop is in het kort, nee waarschijnlijk niet (afgezet tegen rij eigenschappen van een snelle bmw)
Tja… wat is een sportieve BMW?
Een 316i met dikke velgen, verlaagd en met een spoiler, een 440i coupé, of een M2?

De vraag is: wat verwacht je van een auto.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Vandaag naar Tesla Eindhoven geweest.
We kwamen voor een (hernieuwde) proefrit in een MY. We kregen van de TA een LR mee.
Bij terugkomst nog even zitten praten met Marli en mijn bedenkingen geuit over de door mij geplaatste bestelling. We hebben daarna nog een proefritje gemaakt in een RWD maar het was voor mij al snel duidelijk dat ik toch mijn bestelling zou gaan aanpassen naar een LR.

Een RWD zal voor 9 van de 10 berijders een enorme upgrade zijn op oa performance, beleving etc.

Ik denk, en dan spreek ik voor mezelf, als ik de bestelling voor een RWD had laten staan ik achteraf zou denken ‘had ik maar…’ .

Ja, het prijsverschil is behoorlijk, maar de pijn voel ik maar even. Als ik daarna met een grijns op mijn gezicht in de auto stap, dan heb ik voor mij de goede keuze gemaakt.

Kort samengevat; de bestelling is aangepast naar MY LR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Tommie12 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:26:
[...]

Een 316i met dikke velgen, verlaagd en met een spoiler, een 440i coupé, of een M2?

Ook al vermeld op het forum, een 540i zoals @Willianv al heeft gezegd. Dus een 6cilinder met 250kW/340PK vermogen en 0-100 4.8s

*edit*
Daarna blijkbaar nog gechipt en 420pk op rollenbank

Google specs: https://www.autoweek.nl/auto/89671/bmw-540i-xdrive/

Dus nogmaals, als je de Y RWD Afzet tegen een 540i zijn rij eigenschappen, dan gaat de Y RWD hoogstwaarschijnlijk tegenvallen. Zo gek ik het niet wat ik zeg 🤷🏼‍♂️

*edit*
Zie reactie:
Willianv schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:32:
[...]

Wat is sportief? Ik weet wel dat mijn 2018 540i (met Mosselman kuurtje) zeer sportief te rijden is….
(Aanvulling op het bericht hierboven; na het kuurtje heeft deze meer dan 420 pk, gemeten op de testbank).

Gebruik ik het altijd? Nee, zeker niet. Meestal rijd ik ermee als een oude dame :)

[ Voor 42% gewijzigd door Stef87 op 31-01-2023 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:26:
[...]

Wat is sportief? Ik weet wel dat mijn 2018 540i (met Mosselman kuurtje) zeer sportief te rijden is….
(Aanvulling op het bericht hierboven; na het kuurtje heeft deze meer dan 420 pk en bijna 600 Nm koppel, gemeten op de testbank).

Gebruik ik het altijd? Nee, zeker niet. Meestal rijd ik ermee als een oude dame :)

[ Voor 11% gewijzigd door Willianv op 31-01-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Willianv schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:30:
Vandaag naar Tesla Eindhoven geweest.
We kwamen voor een (hernieuwde) proefrit in een MY. We kregen van de TA een LR mee.
Bij terugkomst nog even zitten praten met Marli en mijn bedenkingen geuit over de door mij geplaatste bestelling. We hebben daarna nog een proefritje gemaakt in een RWD maar het was voor mij al snel duidelijk dat ik toch mijn bestelling zou gaan aanpassen naar een LR.

Een RWD zal voor 9 van de 10 berijders een enorme upgrade zijn op oa performance, beleving etc.

Ik denk, en dan spreek ik voor mezelf, als ik de bestelling voor een RWD had laten staan ik achteraf zou denken ‘had ik maar…’ .

Ja, het prijsverschil is behoorlijk, maar de pijn voel ik maar even. Als ik daarna met een grijns op mijn gezicht in de auto stap, dan heb ik voor mij de goede keuze gemaakt.

Kort samengevat; de bestelling is aangepast naar MY LR.
De Y LR zal waarschijnlijk stukken beter bevallen als ik kijk naar je vorige (huidige?) auto (en wat je daar zo leuk aan vind) :)

Je kan eventueel nog de acceleratie boost kopen, voor extra vermogen met behoud van garantie.

(Dit kost ongeveer 1600€ meen ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
Makkelijk schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:48:
[...]

Maar als ik geplanned laden instel met de Tesla app terwijl ik aan de lader hang, gaat hij volgens mij alsnog voorverwarmen? Of is hij zo slim om te snappen dat hij langzamer begint omdat hij koud is? Want in dat geval is het inderdaad efficiënter :)

En wat is het beste percentage om je auto rond te houden? Ik heb een Y RWD en die zit nu eigenlijk altijd tussen de 50 en 80%. Komt zelden er onder of er boven, behalve met lange ritten maar die zijn wat zeldzamer.
Als je alleen vertrek instelt gaat hij niet voorverwarmen, alleen als je ook voorverwarmen aanklikt, gaat hij de cabine en de batterij voorverwarmen.
Wel opletten, als je dat later niet uitzet gaat hij elke dag opwarmen om die tijd. Dit is locatie gebonden dus dat gebeurt alleen als je op dezelfde plek staat. Uitzetten lukt ook alleen als je daar staat. Dus als je hem thuis aanzet, ook weer thuis uitzetten. Anders krijg je stroom verlies van je batterij dat lijkt op Phantom Drain, maar het niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Mackeessie schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:44:
[...]

Als je alleen vertrek instelt gaat hij niet voorverwarmen, alleen als je ook voorverwarmen aanklikt, gaat hij de cabine en de batterij voorverwarmen.
Wel opletten, als je dat later niet uitzet gaat hij elke dag opwarmen om die tijd. Dit is locatie gebonden dus dat gebeurt alleen als je op dezelfde plek staat. Uitzetten lukt ook alleen als je daar staat. Dus als je hem thuis aanzet, ook weer thuis uitzetten. Anders krijg je stroom verlies van je batterij dat lijkt op Phantom Drain, maar het niet is.
Ah, ok, ja ik gebruik het juist enkel voor voorverwarmen. Het scheelt denk ik niet superveel in verbruik, en ik belast de batterij wat minder. Scheelt nu zo’n 70% verbruik in die eerste 15km…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Stef87 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:31:
[...]

Ook al vermeld op het forum, een 540i zoals @Willianv al heeft gezegd. Dus een V6 met 250kW/340PK vermogen en 0-100 4.8s

[...]
:'( wil je dat alsjeblieft nooit meer doen? Het zijn 6inlijn motoren (ik heb er zelf ook een).

OT: vervangen voor een BMW met dergelijke motor en wat opties kan een MY RWD, naar mijn mening, niet helemaal. Máár, er zoveel andere zaken die Tesla beter doet en zal blijven doen dan een BMW.

Hier rijd ik straks dan ook een MY RWD naast de BMW, maar ik sluit niet uit dat ik de BMW alsnog wegdoe. Gaat erom of je kan wennen aan de Tesla en het andere rijden, dan je gewend bent.

[ Voor 5% gewijzigd door t!n0 op 31-01-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
t!n0 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:47:
[...]

:'( wil je dat alsjeblieft nooit meer doen? Het zijn 6inlijn motoren (ik heb er zelf ook een).

OT: vervangen voor een BMW met dergelijke motor en wat opties kan een MY RWD, naar mijn mening, niet helemaal. Máár, er zoveel andere zaken die Tesla beter doet en zal blijven doen dan een BMW.

Hier rijd ik straks dan ook een MY RWD naast de BMW, maar ik sluit niet uit dat ik de BMW alsnog wegdoe.
Hier idem. De Tesla komt in eerste plaats voor de Mini Clubman Cooper S van mijn vrouw. Mocht de Tesla echt heel goed bevallen, dan sluit ik niet uit dat de BMW alsnog in de verkoop zal gaan.

De Tesla en BMW zijn natuurlijk niet te vergelijken met elkaar, dat moeten we ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
@Willianv goede keuze! Ik denk dat het voor mij dezelfde overweging zou zijn, RWD teveel achteruitgang.
Stef87 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:38:
[...]

De Y LR zal waarschijnlijk stukken beter bevallen als ik kijk naar je vorige (huidige?) auto (en wat je daar zo leuk aan vind) :)

Je kan eventueel nog de acceleratie boost kopen, voor extra vermogen met behoud van garantie.

(Dit kost ongeveer 1600€ meen ik)
Die acceleratie boost heeft nog best impact: https://youtu.be/pMT9ZIxvbgQ

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makkelijk schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:48:
[...]

Volgens de manual zou je die auto met LFP batterij minstens 1x per week naar 100% moeten laden. Dat en regelmatig een 'deep sleep' (parkeren met Sentry uitgeschakeld) helpt het BMS om een zo accuraat mogelijke schatting van de SOC te blijven geven.

Dit zou ik dus doen en verder gewoon rijden tot ergens rond 20% en dan weer opladen tot 100%. Of, als je niet zoveel rijdt in een week, gewoon na een week weer tot 100% laden. De handleiding stelt overigens dat het geen zin heeft de batterij leeg te rijden alvorens te laden.

Als je de auto een paar weken niet gaat gebruiken is de instructie om de auto ingeplugd te laten om te voorkomen dat de batterij volledig ontlaadt. Heb je die mogelijkheid niet, dan zou ik hem opladen tot 100% voor vertrek en als je langer dan een paar weken weg bent iemand vragen om de auto tussentijds op te laden (ontlading is ongeveer 1% per dag, of 3% bij gebruik van Sentry).

Kortom: hier is de handleiding

en hier (tekstvak LFP batteries bij Charge Settings):
https://www.tesla.com/own...DD-83F2-9854FB3D578F.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:23

Bever!

3

VidaR-9 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:09:
@Willianv goede keuze! Ik denk dat het voor mij dezelfde overweging zou zijn, RWD teveel achteruitgang.

[...]

Die acceleratie boost heeft nog best impact: https://youtu.be/pMT9ZIxvbgQ
Ben er nog steeds blij mee, grijns is net iets groter bij vol wegknallen met acc boost :) m3 awd

Acties:
  • +2 Henk 'm!
offtopic:

Ook in dit geval biedt de RTFM uitkomst:
Think of Scheduled Charging as "When do I want charging to start?" compared to Scheduled Departure Off-Peak Charging which is "When do I want charging to be complete?"

Scheduled Charging can be used together with Scheduled Departure Preconditioning but not with Scheduled Departure Off-Peak Charging.

Scheduled Charging/Scheduled Departure settings are automatically saved for each location.
Maar ik ben het wel met je eens dat een eenvoudige toggle bij 'Scheduled Charging' ("Begin laden om" of "Volgeladen om") een meer intuïtieve oplossing zou zijn.

Nu moet je dus je off-peak tarieven instellen en laden beëindigen via Scheduled Departure Off-Peak Charging en dat icm Scheduled Departure Preconditioning.

Zie verder hier:
https://www.tesla.com/own...DD-83F2-9854FB3D578F.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
Tip voor mensen die hun iPhone als hotspot gebruiken (er zijn vast wel betere oplossingen maar goed here we go):

- Zet de Tesla widget op je lockscreen
- Bij opdrachten automatiseer: wanneer Tesla app open dan stel persoonlijke hotspot in

Dan kan je direct vanuit je lockscreen met 1 tap je hotspot activeren. Je telefoon heb je waarschijnlijk toch al in je hand om het op z’n plek te leggen.

:Y

Betere goedkope / gratis oplossingen zijn altijd welkom :+

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ElonDusk schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:34:
Tip voor mensen die hun iPhone als hotspot gebruiken (er zijn vast wel betere oplossingen maar goed here we go):

- Zet de Tesla widget op je lockscreen
- Bij opdrachten automatiseer: wanneer Tesla app open dan stel persoonlijke hotspot in

Dan kan je direct vanuit je lockscreen met 1 tap je hotspot activeren. Je telefoon heb je waarschijnlijk toch al in je hand om het op z’n plek te leggen.

:Y

Betere goedkope / gratis oplossingen zijn altijd welkom :+
Kun je via automatisering niet instellen dat de hotspot aangezet wordt wanneer er Bluetooth verbinding gemaakt wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-09 23:51
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Kun je via automatisering niet instellen dat de hotspot aangezet wordt wanneer er Bluetooth verbinding gemaakt wordt?
Yes dat kan ook. Had dat eerst en dat werkte prima, maar laatste tijden ging ie niet automatisch aan, dus moest ik elke keer weer uitvoeren drukken. Misschien dat dat bij andere wel nog zo werkt. Dan zou ik zeker dat op die manier doen. Dit is meer een workaround :X

Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06
turkeyhakan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:01:
[...]

Zie ik er uit als of ik iemand ben die zaken bedenkt?
Geen idee ik zie je niet. Nogmaals, verklaar je nader? Ik ben benieuwd waar je op doelt?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
pretpik schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:00:
[...]

Heb je een bestellink? En kleeft het goed? Niet dat hij er na één wasstraat beurt er af ligt.
Kleeft goed, 2x wasstraat gehad al. Maar ik raad ‘m niet aan, deze is namelijk wit ABS plastic met zwarte coating. Dus ik vermoed dat hij bij de eerste kras wit doorschijnt, en vervangen moet worden. Deze in mat zwart.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 12:36
Immutable schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:37:
Ik was al een tijdje op zoek naar een Model 3 tweedehands tijdje geleden.(heb mijne al) Het grappig is dat dezelfde Model 3's nog steeds te koop staan. Wat doen die verkopers verkeerd?
Zoals deze van dat bedrijf staat al super lang te koop:
https://www.autoscout24.n...e=listpage_search-results

Maar er lijkt me verder niet zoveel mee aan de hand. (Behalve voor mij dan, er zit geen trekhaak op.) Maar goed zonder trekhaak kun je hem in NL nu nieuw krijgen voor 44.990 - 2950 = ~42K Dan is een oudere met 26K kilometers erop voor 38K natuurlijk een verschil van 4K voor 26K kilometers erop.
9.5% van de prijs af.

Hmm misschien zou de prijs toch even iets lager moeten denk ik. Er staan soms echt van die Tesla's laaaaaaang te koop. En de goeie deals zijn pats boem weg. Heb het gevoel dat men tegenwoordig zoveel kan rondzoeken naar auto's voor de beste deal dat diegene die een iets te slechte deal heeft hem nooit kwijt raakt.

Anyway, 2019 zijn de meeste model 3's verkocht. En na 150k kilometers / 5 jaar. Dus ergens in 2024 komt er een sloot 2e hands model 3's op de markt (zonder warmtepomp)
Wat schatten jullie dat de prijs dan is tegen die tijd?

Ik schat dat die voor tussen de 20 en 30k gaan. Waarbij de Standard Plus modellen misschien wel onder de 20K kunnen zakken. En de long range naar de 30K.

Komt straks gewoon veel op de tweede hands markt, en dat drukt ook goed straks op de tweedehands verbrandingsmotor markt denk ik.
Ik ben zelf toevallig langs geweest bij exact deze Tesla, echter is het niet echt een bedrijf maar een jonge die alles regelt vanuit een camper stalling opzich geen probleem maar er zat behoorlijk wat schade op de velgen en blanke lak schade aan de achterzijde van de auto en een putje op de voorkant. Zo waren er nog wel een paar puntjes, in ieder geval voor mij was het probleem dat er zoveel updates zijn bij tesla in zo'n korte tijd. Zo had deze geen AMD processor en schijnbaar heeft het onderstel ook weer een kleine update gehad.
Ben zelf aan het kijken om een nieuwe model 3 te kopen maar project highlander brengt me dan weer in twijfel om daar op te wachten. Maar zo is er altijd wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
jip_86 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:19:
Niet automatisch open doen dus vanuit de auto. Ook al een keer ondervonden in een parkeergarage, kon nog net op tijd mijn hand er tussen steken :P
Ik had schade op dag 2 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04:08
Gisteren met deze mogen proefrijden (Performance). Afspraak om 15u. Maar een uur moeten wachten

Om 16u was het zo druk aan ring Hasselt zodat ik nauwelijks hem heb kunnen uittesten

1 keer aan rood licht wel eens plankgas gegeven en dan komt die glimlach spontaan tevoorschijn 😉

Vond de blauwe kleur ook wel wat hebben maar ga het denkelijk houden op een witte m3p

Ervaringen:

Leuk interieur, immens goede boxen (Rammstein en Tool eens afgespeeld), sportieve ophanging maar stoort me totaal niet, enkel zicht achteruit is heel beperkt.

Kortom: leuke wagen, niet de allermooiste aan de buitenkant maar zeker de zuur verdiende centjes waard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnPmXv2SJ43vj41m2bAYh3PBdBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHC99zhrICmwqd4vqdqgd7vd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LY6eH1pTLhtFPZHIB_F2tHGvdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsoMhd2OfUz7KwnrfsXLs6fG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:09
iAdema schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:37:
[...]

Ja het is helaas niet dynamisch zoals in mijn vorige auto, maar tot nu toe nog geen situatie gehad waarin ik ze liever uit had gehad.
Iedere fileparkeeractie in het donker, als je van onbeschadigde velgen houdt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:42
Tunestwo schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 01:47:
[...]

Ik ben zelf toevallig langs geweest bij exact deze Tesla, echter is het niet echt een bedrijf maar een jonge die alles regelt vanuit een camper stalling opzich geen probleem maar er zat behoorlijk wat schade op de velgen en blanke lak schade aan de achterzijde van de auto en een putje op de voorkant. Zo waren er nog wel een paar puntjes, in ieder geval voor mij was het probleem dat er zoveel updates zijn bij tesla in zo'n korte tijd. Zo had deze geen AMD processor en schijnbaar heeft het onderstel ook weer een kleine update gehad.
Ben zelf aan het kijken om een nieuwe model 3 te kopen maar project highlander brengt me dan weer in twijfel om daar op te wachten. Maar zo is er altijd wel iets.
Er komt idd altijd weer een verbetering aan bij Tesla. Dan kan je blijven uitstellen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 130% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
  • Laatst online: 14-09 20:02
Toen ik 2 weken terug mijn MY LR bestelde heb ik er ook een trekhaak bij besteld. Ik rij zakelijk (eigen bedrijf) en als ik die achteraf doe scheelt dit bijtelling. Ik had het expres bijbesteld omdat de trekhaak in de shop niet op voorraad was (al weken niet). Nu lijkt deze echter wel weer gewoon bestelbaar.

Ik twijfel dus om mijn order om te zetten.
Ik lees echter deze tekst in de shop bij trekhaak achteraf:
Opmerking: de upgrade van het trekhaakpakket voor Model Y ondersteunt geen extra uitgang voor een aanhangwagen.
Wat wordt daarmee bedoelt? Er zit toch wel een stekker op voor aanhangwagen? Snap die tekst niet.

"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Willianv schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:32:
[...]

(Aanvulling op het bericht hierboven; na het kuurtje heeft deze meer dan 420 pk en bijna 600 Nm koppel, gemeten op de testbank).

OT: zal wel aan mij liggen, maar bij een sportieve auto denk ik nooit aan een BMW5.

Een echt sportieve auto is laag, licht, heeft maximum 2 deuren, ...
Een Model S, Y of 3 zijn voor mij geen sportauto's. Kan best zijn dat de prestaties zeer goed zijn, maar ...

Zo'n 540i is meer een performante reislimousine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 13:33
TSS_Droopy schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:35:
Toen ik 2 weken terug mijn MY LR bestelde heb ik er ook een trekhaak bij besteld. Ik rij zakelijk (eigen bedrijf) en als ik die achteraf doe scheelt dit bijtelling. Ik had het expres bijbesteld omdat de trekhaak in de shop niet op voorraad was (al weken niet). Nu lijkt deze echter wel weer gewoon bestelbaar.

Ik twijfel dus om mijn order om te zetten.
Ik lees echter deze tekst in de shop bij trekhaak achteraf:

[...]

Wat wordt daarmee bedoelt? Er zit toch wel een stekker op voor aanhangwagen? Snap die tekst niet.
Even reactie van het tesla forum gejat:

in dat soort gevallen altijd ff bij de Engelse pagina kijken om de kleuterschoolgooglevertaling te omzeilen :

"Note: Model Y Tow Package upgrade does not support trailer auxiliary output."

Oftewel: geen continue spanning voor bijv een caravan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Mijn auto gaat zo'n 3m in vogelvlucht geparkeerd staan vanaf de plaats waar ik 's avonds zit the chillen. (staat wel nog een muur tussen).
Gaat de auto dan nog in "slaap", en gaat die zich af sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:31
Stef87 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:20:
[...]

Je kan slip start aanzetten, dan laat de auto iets meer slip toe. (Eigenlijk bedoeld voor in de sneeuw)

Maar je kan prima sportief rijden en sturen met ESP aan, dat doen wij wel als we in de bergen (scherpe bochten) aan het rijden zijn.

Als je ESP geheel uit wilt hebben kan je en stekkertje bij je wiel losmaken (welke o.a. snelheid wielen doorgeeft), maar dat is zeker niét aanbevolen.. (Er zijn ook aftermarket mogelijkheden )
Maar dat sportief rijgedrag ligt volgens mij aan het feit dat het zwaartepunt zo laag ligt en niet aan het feit dat het een RWD is.
Als ik wat op de limiet rij, merk ik dat de auto zo hard zijn best doet (en er in slaagt) om elektronisch alles te corrigeren.
Wat voor mij persoonlijk het sportieve gevoel serieus belemmert.
Ik ga het nog eens proberen in sneeuwmodus, hopelijk word ik positief verrast >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
  • Laatst online: 14-09 20:02
FireSonus schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:40:
[...]

Even reactie van het tesla forum gejat:

in dat soort gevallen altijd ff bij de Engelse pagina kijken om de kleuterschoolgooglevertaling te omzeilen :

"Note: Model Y Tow Package upgrade does not support trailer auxiliary output."

Oftewel: geen continue spanning voor bijv een caravan
(y) daar had ik niet over nagedacht. In het Engels inderdaad logischer verhaal. Zo te lezen is dat ook zo met de af fabriek trekhaak omdat dit blijkbaar is door de nieuwe Lithium ion 12V accu.
Dan ga ik mijn order toch maar aanpassen. Bedankt!

"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Is de complete buitenrand van de velg afgedekt? Ik heb dus een soortgelijke set bij Green Drive besteld. De rand van de wieldop dekt de buitenste rand van de velg niet af. Als je recht er voor staat zag het er prima uit maar als je dichterbij komt en van bovenaf kijkt had ik dan bijna een cm alu van de buitenrand achter de wieldop zichtbaar. Gelukkig kon ik ze terug sturen.

PSN: Kjujay

Pagina: 1 ... 441 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: