Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 440 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.163.801 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 11:10
maharens schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:16:
[...]Ik heb wel eens het idee dat het per saldo soms niks uitmaakt. Maar elke situatie is uniek.
Het 'probleem' is dat je weinig andere kosten maakt met een EV vergeleken met een ICE. De 'brandstof'-kosten zijn natuurlijk al een stuk lager maar je hebt ook een stuk minder slijtage gevoelige onderdelen. Als ik zo reken gaat het om een paar honderd euro verschil (voordeel zakelijk) met de vraag of dit wel de moeite waard is inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 09:45
DappereDodo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:25:
[...]

Hou er wel rekening mee dat je in de stad, met 'n beetje slecht weer, geen steek meer ziet in zo'n gedimde buitenspiegel.
Ja het is helaas niet dynamisch zoals in mijn vorige auto, maar tot nu toe nog geen situatie gehad waarin ik ze liever uit had gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 11:07
Exception schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:36:
[...]

Het 'probleem' is dat je weinig andere kosten maakt met een EV vergeleken met een ICE. De 'brandstof'-kosten zijn natuurlijk al een stuk lager maar je hebt ook een stuk minder slijtage gevoelige onderdelen. Als ik zo reken gaat het om een paar honderd euro verschil (voordeel zakelijk) met de vraag of dit wel de moeite waard is inderdaad.
Hou er rekening mee dat je niet zomaar je auto kan overhalen naar privé in geval van een eenmanszaak.

Uiteindelijk doe ik het ook op mijn eenmanszaak, maar de meeste voordelen streep je weg tegen de kosten:

- bijtelling: is nooit hoger dan de kosten die je hebt afgetrokken van je winst. Ik rij niet veel verwacht ik, en zal dus precies hetgeen ik aftrek van m’n winst, weer als bijtelling bij mn inkomen moeten optellen. Geen voordeel dus, maar ook geen nadeel perse. Pas als ik veel ga rijden (en de kosten hoger worden dan de 16/22% bijtelling) ga je er dan pas voordeel uit halen.
- btw: idem; je hoeft nooit meer btw te corrigeren dan je hebt verrekend plus 1/5e van de aankoop btw, met een maximum van 2.7% van de catalogus waarde. Dus hier ook: wanneer veel kosten kan je tegen die Max aanlopen, maar ik zit daar nog niet.

Wat is dan het voordeel? In mijn geval de laadpaal; KIA plus MIA plus willekeurige afschrijving (ben nog starter). Dat is enkel mijn voordeel. Over paar jaar (3) kijk ik wel wat ik doe, weg doen en privé nieuw aanschaffen? Wie weet, tot die tijd genieten van m’n MY ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exception schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:15:
[...]

Ik ben flink aan het uitrekenen wat het voordeligst is qua zakelijk of privé (IB/OB), maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Je accountant heeft hiervoor waarschijnlijk wel een rekenmodel. Dikke kans dat het nauwelijks uitmaakt. Als je (relatief en absoluut) veel privé kilometers rijdt kan zakelijk iets voordeliger zijn.

In mijn geval kwam de Model Y RWD iets voordeliger uit in de zaak. Een ander aspect is dat je de voorbelasting wel direct terug kunt vragen. Dat geeft in elk geval qua liquiditeit een voordeel. En je hoeft geen km-administratie bij te houden om van privé naar de zaak te declareren. Scheelt ook een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
Ik overweeg als volgende zakelijke auto een Model Y LR te nemen. Echter moet ik er ook een caravan mee kunnen trekken.
Nu kan ik nergens informatie vinden over de kogeldruk, laadvermogen en of er eventueel een maximaal treingewicht van toepassing is.

Weet iemand of dat ergens te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-09 19:47
iAdema schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:45:
[...]

Zeker, beide buitenspiegels en de binnenspiegel zijn dimbaar ;)
Dimbaar, of gedimd ? Is er dan een optie om ze NIET te dimmen ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Magicw00b schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:49:
Ik overweeg als volgende zakelijke auto een Model Y LR te nemen. Echter moet ik er ook een caravan mee kunnen trekken.
Nu kan ik nergens informatie vinden over de kogeldruk, laadvermogen en of er eventueel een maximaal treingewicht van toepassing is.

Weet iemand of dat ergens te vinden is?
Iets beter zoeken :+

https://www.tesla.com/own...40-97FA-341E27E3B4D8.html

Stukje naar beneden scrollen naar 'Draagcapaciteit - trekken van aanhangers'

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 29-01-2023 22:59 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

flupp schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:50:
[...]

Dimbaar, of gedimd ? Is er dan een optie om ze NIET te dimmen ?
Bij bepaalde omgevingsomstandigheden worden de binnenspiegel en de buitenspiegels automatisch gedimd (bijvoorbeeld bij weinig licht of om verblinding bij nachtelijke ritten te voorkomen). Om deze functie in of uit te schakelen, tikt u op Bediening > Spiegels > Spiegels automatisch dimmen.
https://www.tesla.com/own...8D-BBD0-9090C0E05F22.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Laatst online: 21-08 13:43
Notna schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:59:
[...]

Iets beter zoeken :+

https://www.tesla.com/own...40-97FA-341E27E3B4D8.html

Stukje naar beneden scrollen naar 'Draagcapaciteit - trekken van aanhangers'
Dank, ik kwam steeds op de info voor de amerikaanse trekhaak uit, ipv de europese ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De kogeldruk is de neerwaartse kracht die de aanhangwagenkoppeling uitoefent op de trekhaakkogel. Deze moet ten minste 4% van de totale aanhangwagenlast bedragen. De maximale kogeldruk (of technisch toelaatbare massa op het aankoppelpunt) bedraagt 160 kg.
72 kg voor een fietsendrager maar 160(!!) voor een aanhanger, dan heb je het wel over een serieuze aanhanger (aanhangers hebben zelf ook een maximale “kogeldruk”).

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 30-01-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Deveon schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:02:
[...]

72 kg voor een fietsendrager maar 160(!!) voor een aanhanger, dan heb je het wel over een serieuze aanhanger (aanhangers hebben zelf ook een maximale “kogeldruk”).
Dat is 4000 kg aan totaal gewicht van de aanhanger. Dat zal dus met overhead zijn, aangezien de maximale last voor rijbewijs B, 3500 kg is.

Lijkt mij niet enorm exotisch toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 30-01-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Notna schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:10:
[...]

Dat is 4000 kg aan totaal gewicht van de aanhanger. Dat zal dus met overhead zijn, aangezien de maximale last voor rijbewijs B, 3500 kg is.

Lijkt mij niet enorm exotisch toch?
“Ten minste”, het advies is eigenlijk altijd het maximum aanhouden en geen 4%. Echter hebben aanhangers ook een maximale belasting van het koppelpunt en dat zijn meestal geen aanhangers met een maximaal laadgewicht van 1600 kg die boven de 100 kg uit komen.

Die 3500 kg van het B rijbewijs geld voor de auto of de totale combinatie, uitgezonderd aanhangers tot 750 kg waar de maximale theoretische last van combinatie zwaarder dan 3500 kg mag zijn. Vervolgens is er ook nog B+ en twee varianten van BE.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 30-01-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Deveon schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:31:
[...]

“Ten minste”, het advies is eigenlijk altijd het maximum aanhouden en geen 4%. Echter hebben aanhangers ook een maximale belasting van het koppelpunt en dat zijn meestal geen aanhangers met een maximaal laadgewicht van 1600 kg.

Die 3500 kg van het B rijbewijs geld voor de auto of de totale combinatie, uitgezonderd aanhangers tot 750 kg waar de maximale theoretische last van combinatie zwaarder dan 3500 kg mag zijn. Vervolgens is er ook nog B+ en twee varianten van BE.
Ah, excuus. Ik had niet door (of eerder; las het verkeerd) dat het auto + aanhanger was. Weer wat geleerd :)

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 30-01-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb om die reden vorige week rijbewijs BE gehaald. Had met B nooit problemen icm een Octavia, maar de MY is zo zwaar dat je voor een normaal formaat kar (die 1200 kilo mag wegen) al niet mag rijden met slechts B rijbewijs. Dus nu met BE mag de aanhanger 3500 kilo wegen (dus is max trekgewicht auto enige variabele in de praktijk) en de auto ook, die grens wil ik niet eens opzoeken :p

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 11:10
Djerro123 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:14:
Uiteindelijk doe ik het ook op mijn eenmanszaak, maar de meeste voordelen streep je weg tegen de kosten:

- bijtelling: is nooit hoger dan de kosten die je hebt afgetrokken van je winst. Ik rij niet veel verwacht ik, en zal dus precies hetgeen ik aftrek van m’n winst, weer als bijtelling bij mn inkomen moeten optellen. Geen voordeel dus, maar ook geen nadeel perse. Pas als ik veel ga rijden (en de kosten hoger worden dan de 16/22% bijtelling) ga je er dan pas voordeel uit halen.
- btw: idem; je hoeft nooit meer btw te corrigeren dan je hebt verrekend plus 1/5e van de aankoop btw, met een maximum van 2.7% van de catalogus waarde. Dus hier ook: wanneer veel kosten kan je tegen die Max aanlopen, maar ik zit daar nog niet.
Thanks voor de opheldering, zo had ik het nog niet bekeken. Dat kan aardig wat schelen als je weinig kosten maakt. Of nouja, het leek al niet interessant wanneer de bijtelling hoger zou zijn dan de aftrekbare kosten.

Het is nog redelijk nieuw voor me en ik laat dit dan ook zeker doorrekenen door een adviseur. Mijn boekhouding doe ik nu nog zelf (in mijn geval geen rocket science) maar met een auto op de zaak erbij wordt dat natuurlijk een ander verhaal. :)

Wel kwam ik het volgende tegen, een 'recente' uitspraak van een rechter, wat ook nog wat kan schelen:
"Een ondernemer die een auto van de zaak heeft en het autokostenforfait toepast, mag de btw-correctie vanwege het privégebruik van de auto aftrekken van de belastbare winst voor de inkomstenbelasting. Dat is niet nieuw, maar de praktijk wijst uit dat de Belastingdienst dit weleens vergeet."
(link en link).

Alle beetjes helpen :9
bilgy_no1 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:40:
[...]

Je accountant heeft hiervoor waarschijnlijk wel een rekenmodel. Dikke kans dat het nauwelijks uitmaakt. Als je (relatief en absoluut) veel privé kilometers rijdt kan zakelijk iets voordeliger zijn.
Dit is bij mij het geval, ik denk dat zakelijk zo'n 10-15% zal zijn ten opzichte van privé met in totaal zo'n 15-20k. Dit is ook de reden waarom ik liever niet voor operational lease ga, omdat ik nog niet weet wat de nabije toekomst brengt qua werkzaamheden en ik wellicht ineens een stuk meer kilometers moet gaan maken. Daarnaast voelt het een beetje als geld weggooien. Zie het als huren vs. kopen van een huis.
bilgy_no1 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:40:
[...]

In mijn geval kwam de Model Y RWD iets voordeliger uit in de zaak. Een ander aspect is dat je de voorbelasting wel direct terug kunt vragen. Dat geeft in elk geval qua liquiditeit een voordeel. En je hoeft geen km-administratie bij te houden om van privé naar de zaak te declareren. Scheelt ook een hoop gedoe.
Dat scheelt absoluut een hoop gedoe. Ik wil zo min mogelijk administratie om te te kunnen focussen op mijn core-business. Als het dus weinig uitmaakt zal mijn voorkeur alsnog zakelijk zijn hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Deveon schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:02:
[...]

Er is een groot verschil tussen een verticale last van 160kg, of een bevestigde last (die bovendien een groot moment uitoefent) op diezelfde trekhaak.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-09 09:15
iAdema schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:37:
[...]

Ja het is helaas niet dynamisch zoals in mijn vorige auto, maar tot nu toe nog geen situatie gehad waarin ik ze liever uit had gehad.
Ik heb het omgekeerde voor, dat ze niet dimmen terwijl ik last heb van de lichten achter me en ze zelf zou willen dimmen.
Beetje het grote nadeel van automatisch dimmende spiegels tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Er is een groot verschil tussen een verticale last van 160kg, of een bevestigde last (die bovendien een groot moment uitoefent) op diezelfde trekhaak.
Bij kogeldruk blijft het niet bij die 160 kg. Op diezelfde dissel kan net zo goed (met een grotere slagboom) diezelfde elektrische fietsen gemonteerd zijn. Daarnaast zal bij een enkele as nog honderden kilo's extra gaan werken bij drempels, remmen en in het geval van Tesla natuurlijk acceleratie. De hefboom wordt bij elektrische fietsen voor op achterop een caravan alleen maar groter dan bij een fietsendrager. Maar 20 kg bij 20" maar wel 160kg met een aanhanger vind ik dus best opvallend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:00:
[...]

Ook allemaal de laatste update erop? Mijn vrouw kwam vandaag terug en beschreef het als "het leek erop dat de auto wilde afslaan op lagere snelheden". Weet niet helemaal of dit is wat jullie ook ervaren maar zal morgen eens zelf proberen. Hier ook een Model 3 2019. Dus wellicht meer gereraleerd aan een update en niet specifiek de Y RWD dan?
Ik merkte inderdaad ook een paar keer dat de auto een beetje schokkerig reed na de update. Vooral bij het regenereren merkbaar, dat ging niet meer soepel vloeiend maar een beetje schokkerig op lagere snelheden. Ik dacht dat het misschien het mechanisch bijremmen was ivm de kou en dat de remschijven dan een beetje krom zijn ofzo door weinig gebruik. Als ik "los" mechanisch rem dan vertraagt hij normaal linear dus vond het al apart, misschien is het toch iets met de nieuwste software dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
Exception schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Wel kwam ik het volgende tegen, een 'recente' uitspraak van een rechter, wat ook nog wat kan schelen:
"Een ondernemer die een auto van de zaak heeft en het autokostenforfait toepast, mag de btw-correctie vanwege het privégebruik van de auto aftrekken van de belastbare winst voor de inkomstenbelasting. Dat is niet nieuw, maar de praktijk wijst uit dat de Belastingdienst dit weleens vergeet."
(link en link).

Ah kijk dat was ik nog vergeten idd. Dit betekent dus in mijn geval ik geen fiscaal voordeel heb van de bijtelling (immers, gemaakte kosten trek ik af van mijn inkomen, maar tel ze er als bijtelling weer bij op) of de BtW in directe zin (trek ze zakelijk af maar betaal ze weer gecorrigeerd privé). Maar indirect toch voordeel van de btw, want als ik 1000€ corrigeer dan betaal ik 500€ minder inkomstenbelasting.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 19:14
Miss iets voor onze Hollandse vrienden hier? 🤭

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2PGkzjpJLow8-tapBOe-hxcmJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iABFFprxTFPIavYLEptBAc45.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AD3qCzfp7iNPRbs3hnh35X5OGLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHxvSrtAMW1MiDrPjxlmHyC0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:08
Djerro123 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Ah kijk dat was ik nog vergeten idd. Dit betekent dus in mijn geval ik geen fiscaal voordeel heb van de bijtelling (immers, gemaakte kosten trek ik af van mijn inkomen, maar tel ze er als bijtelling weer bij op) of de BtW in directe zin (trek ze zakelijk af maar betaal ze weer gecorrigeerd privé). Maar indirect toch voordeel van de btw, want als ik 1000€ corrigeer dan betaal ik 500€ minder inkomstenbelasting.
Een ander, belangrijk, voordeel van zakelijk rijden is dat je de afschrijving als kosten kunt opvoeren. Ook dat scheelt behoorlijk. Bij een MY LR heb je het dan toch al snel over 4/5k per jaar. En met het vervallen van de MIA kun je ervoor kiezen om de volledige afschrijving in het jaar van aankoop te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Exception schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Thanks voor de opheldering, zo had ik het nog niet bekeken. Dat kan aardig wat schelen als je weinig kosten maakt. Of nouja, het leek al niet interessant wanneer de bijtelling hoger zou zijn dan de aftrekbare kosten.

Het is nog redelijk nieuw voor me en ik laat dit dan ook zeker doorrekenen door een adviseur. Mijn boekhouding doe ik nu nog zelf (in mijn geval geen rocket science) maar met een auto op de zaak erbij wordt dat natuurlijk een ander verhaal. :)

(link en link).

[...]

Dit is bij mij het geval, ik denk dat zakelijk zo'n 10-15% zal zijn ten opzichte van privé met in totaal zo'n 15-20k. Dit is ook de reden waarom ik liever niet voor operational lease ga, omdat ik nog niet weet wat de nabije toekomst brengt qua werkzaamheden en ik wellicht ineens een stuk meer kilometers moet gaan maken. Daarnaast voelt het een beetje als geld weggooien. Zie het als huren vs. kopen van een huis.

[...]

Dat scheelt absoluut een hoop gedoe. Ik wil zo min mogelijk administratie om te te kunnen focussen op mijn core-business. Als het dus weinig uitmaakt zal mijn voorkeur alsnog zakelijk zijn hierdoor.
Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
Graag hier verder, gaat nu redelijk offtopic aan het worden
this schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:05:
[...]

Ik heb het omgekeerde voor, dat ze niet dimmen terwijl ik last heb van de lichten achter me en ze zelf zou willen dimmen.
Nooit issue gehad. Trouwens, bij mij dimt ie altijd al op moment dat het donker is. Vind het veel fijner dan een systeem die moet detecteren en dan pas wat gaan doen. (Want is altijd te laat)

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:00
[...]

Dus ze hebben hier ook op een sensor bespaard en het dimmen gebeurt via software die bepaalt wanneer het nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 23:15
[...]

Het is in zoverre een automatisch dimmende spiegel dat ie als het donker wordt gaat dimmen en niet, zoals een aantal andere merken het doen, als er vanachter ineens fel licht op de sensor valt.

Volgens mij zou Tesla met de interrieurcamera prima iets kunnen maken zodat de spiegel gaat dimmen als er fel licht vanachter wordt opgemerkt. De achtercamera zal lastiger worden omdat die in een hoek staat zodat het lastiger op te merken is of koplampen te hoog staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
SirLct schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:23:
[...]

Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
Graag hier verder, gaat nu redelijk offtopic aan het worden

[...]

Nooit issue gehad. Trouwens, bij mij dimt ie altijd al op moment dat het donker is. Vind het veel fijner dan een systeem die moet detecteren en dan pas wat gaan doen. (Want is altijd te laat)
Niet alle zakelijke auto’s zijn geleased. Misschien makkelijker om het antwoord hier te vinden (auto’s komen regelmatig voorbij): Het freelance ICT-ers discussie topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Myrdhin schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Het is in zoverre een automatisch dimmende spiegel dat ie als het donker wordt gaat dimmen en niet, zoals een aantal andere merken het doen, als er vanachter ineens fel licht op de sensor valt.
Dat verklaart veel, ik vroeg me al af waar de sensor ergens zou zitten.
Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Fire69 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Dus ze hebben hier ook op een sensor bespaard en het dimmen gebeurt via software die bepaalt wanneer het nodig is?
Blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Jammer.
Bij mijn auto zit er een folie op de spiegels hiervoor. Geen idee hoe het verder werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Als we toch over spiegel praten....
Onze youtjuub goeroe strikes again YouTube: Tesla Model 3/Y Rear View Mirror Upgrade With Camera Integration - S...

Zo veel werk en ik vind de kwaliteit in het donker erg slecht (met de glare)
Het idee van camera als spiegel is wel leuk, heb in andere auto's gezien waar de kwaliteit en functionaliteit echt super is. Maar dit is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Laatst online: 18-08 14:18
monica66 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:40:
https://www.tesla.com/nl_NL/support/roadside-assistance

Edit: het is me niet helemaal duidelijk wat met de genoemde "tot 80 km" wordt bedoeld. Bijvooorbeeld bij een lekke band:

Lekke band
Schade aan een wiel of band waardoor de band lek is of onveilige rijomstandigheden ontstaan.

Dekking: bandenservice tot maximaal 80 km.
Ik denk dat ze dit ermee bedoelen:

Deze service wordt geleverd wanneer uw voertuig zich binnen 80 km van de locatie van het bedrijf van de pechhulpverlener bevindt.

Staat iets verder in de tekst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:02
Rohaatje schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:49:
[...]

Deze service wordt geleverd wanneer uw voertuig zich binnen 80 km van de locatie van het bedrijf van de pechhulpverlener bevindt.

Had ik gezien inderdaad. Maar hoe werkt dat dan? Over welke pechhulpverlener hebben we het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
Ik was al een tijdje op zoek naar een Model 3 tweedehands tijdje geleden.(heb mijne al) Het grappig is dat dezelfde Model 3's nog steeds te koop staan. Wat doen die verkopers verkeerd?
Zoals deze van dat bedrijf staat al super lang te koop:
https://www.autoscout24.n...e=listpage_search-results

Maar er lijkt me verder niet zoveel mee aan de hand. (Behalve voor mij dan, er zit geen trekhaak op.) Maar goed zonder trekhaak kun je hem in NL nu nieuw krijgen voor 44.990 - 2950 = ~42K Dan is een oudere met 26K kilometers erop voor 38K natuurlijk een verschil van 4K voor 26K kilometers erop.
9.5% van de prijs af.

Hmm misschien zou de prijs toch even iets lager moeten denk ik. Er staan soms echt van die Tesla's laaaaaaang te koop. En de goeie deals zijn pats boem weg. Heb het gevoel dat men tegenwoordig zoveel kan rondzoeken naar auto's voor de beste deal dat diegene die een iets te slechte deal heeft hem nooit kwijt raakt.

Anyway, 2019 zijn de meeste model 3's verkocht. En na 150k kilometers / 5 jaar. Dus ergens in 2024 komt er een sloot 2e hands model 3's op de markt (zonder warmtepomp)
Wat schatten jullie dat de prijs dan is tegen die tijd?

Ik schat dat die voor tussen de 20 en 30k gaan. Waarbij de Standard Plus modellen misschien wel onder de 20K kunnen zakken. En de long range naar de 30K.

Komt straks gewoon veel op de tweede hands markt, en dat drukt ook goed straks op de tweedehands verbrandingsmotor markt denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Immutable op 30-01-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:31
Rohaatje schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:49:
[...]

Volgens mij bedoelen ze dat zij de eerste 80km vervoer voor rekening nemen. Als de afstand in totaal 140 kilometer zou zijn, dan betaal jij dus zelf de overige 60km.

Dat is althans wat ik hier lees: https://www.tesla.com/sit...sistance-policy-nl-be.pdf

Overigens, als het om 80km gaat zit je met de dekking qua Tesla servicepunten in NL in 90% van de gevallen wel goed lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterjangoeman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-02 13:56
Bij 'snel leverbaar' zie ik enkele MYLR modellen staan in de rode en zilvere kleuren die normaal voor de SR besteld kunnen worden, en geen enkele in bv cherry red of quicksilver. Hoe zit dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 09:11
pieterjangoeman schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:55:
Bij 'snel leverbaar' zie ik enkele MYLR modellen staan in de rode en zilvere kleuren die normaal voor de SR besteld kunnen worden, en geen enkele in bv cherry red of quicksilver. Hoe zit dit?
Lijkt mij logisch? Dit zijn modellen die in China zijn gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:56
pieterjangoeman schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:55:
Dat zijn LRs uit China waar de "oude" kleuren nog geleverd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bulletje-
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
Immutable schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:37:

Anyway, 2019 zijn de meeste model 3's verkocht. En na 150k kilometers / 5 jaar. Dus ergens in 2024 komt er een sloot 2e hands model 3's op de markt (zonder warmtepomp)

Ik schat dat die voor tussen de 20 en 30k gaan. Waarbij de Standard Plus modellen misschien wel onder de 20K kunnen zakken. En de long range naar de 30K.

Komt straks gewoon veel op de tweede hands markt, en dat drukt ook goed straks op de tweedehands verbrandingsmotor markt denk ik.
Ik vind ca. 50% afschrijving na 5 jaar niet gek. Mijn vorige auto was een VW Golf variant die ik gekocht heb toen hij 4 jaar oud was. Was toen precies 50% afgeschreven ten opzichte van de nieuwprijs. VW was altijd een merk met minder dan gemiddelde afschrijving.

Ik denk dan de SR dus inderdaad voor tussen de 20-25k gaat en de LR voor 25-30k. Uitschieters naar boven en beneden. Toch zou ik zelf 1-2 jaar extra wachten op de facelift. Die zitten toch wel heel wat beter in elkaar. Dat zal uiteindelijk ook in de prijs worden verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:43

Ik schat dat die op grote schaal naar het buitenland verdwijnen, zoals dat nu ook al gebeurt met tweedehands EVs en ook met de lage-bijtelling-Model S-en is gebeurd. Zeker als het er veel zijn en de verkoopprijs in Nederland laag gaat zijn tov het buitenland. Wat zou er in 2024 anders moeten zijn dan nu?

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 30-01-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
JTHZZ schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Ik schat dat die op grote schaal naar het buitenland verdwijnen, zoals dat nu ook al gebeurt met tweedehands EVs en ook met de lage-bijtelling-Model S-en is gebeurd. Zeker als het er veel zijn en de verkoopprijs in Nederland laag gaat zijn tov het buitenland. Wat zou er in 2024 anders moeten zijn dan nu?
Ja dat denk ik dus ook. We hadden ook een hele lading (f)Outlanders in NL, die hebben de markt uiteindelijk ook niet echt overspoeld volgens mij, je ziet ze steeds minder rijden. De grote leasemaatschappijen zijn niet zo dom om allemaal op 1 januari 2024 een bups 2019 modellen op het internet te zetten. Maar we gaan het zien! Als de 2019 SR+ echt voor 25k gaat (4jaar oud), dan zou dat mooi zijn want dat maakt hem bereikbaar voor weer een grotere groep mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[...]

Naar welke landen denk je dat deze vooral zullen gaan dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

this schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Jammer.
Dit dus inderdaad. Reden dat ik de dimmende spiegels gelijk weet uit heb gezet, want een fietser zie je niet meer in je spiegel met donker en een gedimde spiegel.

Misschien krijgen we ooit nog slimme logica zoals "Dimmen wanneer donker en boven de 50 km/u", niet dimmen wanneer donker en onder de 50 km/u" Ook superhandig zo'n gedimde spiegel met achteruit inparkeren en weinig licht. :X

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:43
this schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:49:
[...]

Naar welke landen denk je dat deze vooral zullen gaan dan?
Allerlei landen. Die model S-en gingen naar Duitsland geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Ik vind de vergelijking met de Outlander PHEV wel scheef gaan: die wilde niemand hebben, omdat het net niks was. Elektrische range veel te klein, zwaar (dus duur) en onzuinig op benzine en voldoende alternatieve ICE's te koop. Ik denk juist dat er voldoende afzetmarkt is straks in Nederland bij mensen die best elektrisch willen gaan rijden, prima uit kunnen met de range van een SR+ uit 2019 zonder warmtepomp met 10% degeneratie, maar het nu gewoon nog te duur vinden. Op het totaal aantal verkochte occassions zijn die 1000 (grove schatting) M3's per maand die vrijkomen uit de lease ook geen slok op een borrel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:28

Fab1Man

Live life to the fullest

Het zou zeker voor leasemaatschappijen minder interessant gemaakt moeten worden om te exporteren. De hele MIA aftrek zou dan ook weer terugbetaald moeten imo en een of andere verplichting om in de eerste vijf jaar van de auto niet te mogen exporteren + 6 maanden of zo. Dan is stilstaan geen optie, doorleasen tegen 22% ook niet aantrekkelijk. Als het dan niet lukt om te verkopen ga je maar lekker exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Vergeet niet dat Nederland een uitstekende infrastructuur heeft om met kleine batterij alsnog overal te kunnen komen. Dat export je niet zo maar en verwacht dat juist de SR ook in de gebruikte markt erg populair blijft. Ik denk dat er enorm veel vraag is naar 300+ km bereik voor 20-25k en nog een paar jaar garantie op de aandrijflijn.

Alle beperkingen op export gaan tegen een vrij handel van de EU in. Gelukkig subsideren de buren harder dan wij. Er komen met name enorm veel Zoë’s naar Nederland, mede dankzij onze (snel)laad infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Deveon schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:36:
[...]Ik denk dat er enorm veel vraag is naar 300+ km bereik voor 20-25k en nog een paar jaar garantie op de aandrijflijn.
Ik vraag me af hoe groot de vraag nog is als de batterij nog maar een paar jaar garantie heeft, of zelfs uit garantie is.
Want een batterij vervangen is dacht ik nog steeds een gigantisch grote kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry33
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 21:54
Ik heb nog leasebudget over als ik de MYP bestel. Op zich zou ik de optie's EAP of zelfs FSD later kunnen laten activeren om bijtelling te vermijden. Maar wat heb ik er eigenlijk aan? Welke mogelijkheden gebruiken mensen vaak? Het lijken mij vooral gadgets die leuk zijn om af en toe te proberen, maar niet echt een nuttige toevoeging die je vaak gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 19:14
Jerry33 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:49:
Ik heb nog leasebudget over als ik de MYP bestel. Op zich zou ik de optie's EAP of zelfs FSD later kunnen laten activeren om bijtelling te vermijden. Maar wat heb ik er eigenlijk aan? Welke mogelijkheden gebruiken mensen vaak? Het lijken mij vooral gadgets die leuk zijn om af en toe te proberen, maar niet echt een nuttige toevoeging die je vaak gebruikt.
Trekhaak? Wit interieur? Extra set velgen en banden (winter)? Die FSD is waste of money

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34

Het zal van veel dingen afhangen, bijvoorbeeld ook of de levertijd van nieuwe auto's een stuk beter wordt in 2024, maar ook wat de prijs van een nieuwe Tesla (of een concurrent met vergelijkbare specs) in 2024 is.

Tot nu toe zijn 2e hands Tesla's vrij waardevast gebleven. Als de nieuwe model 3 voor +/- 42k te krijgen is, zal een 2e hands met weinig km's niet voor onder de 36-37 weg gaan. In 2024 zal dat, onder vergelijkbare omstandigheden, niet ineens gedaald zijn naar 20k (dat zou 17k afschrijving in 1 jaar zijn!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
De algemene tendens is dat het op dit moment weinig toevoegt.

Ik had in 2019 wel EAP genomen op mijn M3 lease. Werkte in mijn geval nadelig uit. Toen ik het bedrijf verliet konden minder collega's de auto overnemen omdat hij door EAP net boven een bepaald bedrag kwam. Daardoor konden alleen managers+ m'n auto overnemen... ging uiteindelijk maar net goed, maar ik had bijna de boete moeten betalen 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Nope zou ik zelf niet doen al de EAP/ FSD.
Laadpaal thuis ook al meegerekend?
Anders dan dat zou ik ook niet weten.
Hooguit hier kijken en opvoeren (wel buiten bijtelling)
https://shop.tesla.com/nl...ertuigaccessoires/model-y
Trekhaak, fietsendrager, all weather matten, zonnescherm, sleutel... dat was em denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:00
Nu we het toch even over tweedehands hebben...
Kunnen er nadelen zijn aan het kopen van een 'nieuwe' Tesla via een garage ipv direct bij Tesla?

Het enige dat me momenteel tegenhoudt om een MY te kopen zijn de missende USS, dus ik was op zoek naar een recente tweedehands en vond deze:
https://www.autoscout24.b...5e-4671-960c-dbf19528e225

Nieuw (9km) van 06/2022.
Zelfde prijs als nieuw bij Tesla.

Wat denken jullie hiervan? Vreemd dat hij al 6 maand te koop staat?
Garantie verloopt toch via Tesla veronderstel ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:15:
[...]

Tot nu toe zijn 2e hands Tesla's vrij waardevast gebleven. Als de nieuwe model 3 voor +/- 42k te krijgen is, zal een 2e hands met weinig km's niet voor onder de 36-37 weg gaan. In 2024 zal dat, onder vergelijkbare omstandigheden, niet ineens gedaald zijn naar 20k (dat zou 17k afschrijving in 1 jaar zijn!).
Het “oude” model van 2019 zonder warmtepomp zal waarschijnlijk de laatste jaren fors afschrijven wanneer de netto bijtelling van €100 per maand verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
@Fire69 Mijn M3 is geïmporteerd door GoGreencars en daar heb ik hem gekocht. Bij een probleem met de laadklep kwam netjes de Tesla mobiele service gratis langs om het op te lossen onder garantie. Heb niet het idee dat Tesla verschil maakt tussen rechtstreeks gekochte auto’s of via een autobedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitsert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-08 12:09
Ik heb vandaag voor de eerste keer ABRP geïnstalleerd en zag nadat ik de auto koppelde iets geks staan. Namelijk batterij degradatie van 11% terwijl de auto net 2500km jong is. Als de auto volledig is opgeladen geeft hij een range aan van 418km.

Hoe is dit bij de rest van de MY RWD eigenaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Jitsert schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:08:
Ik heb vandaag voor de eerste keer ABRP geïnstalleerd en zag nadat ik de auto koppelde iets geks staan. Namelijk batterij degradatie van 11% terwijl de auto net 2500km jong is. Als de auto volledig is opgeladen geeft hij een range aan van 418km.

418 bij vol heb ik ook, al bij de Tesla dealer bij afhalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:18
Tesla rekent niet met WLTP standaard in de auto, maar met de Amerikaanse variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Maar ze verkopen ze wel met WLTP kilometer vermelding. Hoe zit dat dan? Dit scheelt nogal met de vermelde 491 km. Ik dacht eerlijk gezegd dat het aan het koude weer lag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

monica66 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:41:
Maar ze verkopen ze wel met WLTP kilometer vermelding. Hoe zit dat dan? Dit scheelt nogal met de vermelde 491 km. Ik dacht eerlijk gezegd dat het aan het koude weer lag..
455 wltp als goed is. En andere auto's hebben dat ook niet als estimated range bij volle accu hoor, dat ze de 100% wltp score laten zien.
Een volle Kia EV6, Skoda Enyaq e.d. hebben bij 100% ook dat ze hun eigen verwachte range tonen en dat is niet perse wltp waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Wat kan ik toch altijd slecht kiezen. Heb ik mijn MY LR quicksilver omgezet naar een witte RWD, ga ik nu toch weer twijfelen..

Heb a better routeplanner gebruikt om te kijken naar het verschil in aantal stops en tijdsduur tussen een LR en RWD voor locaties waar we vaker komen.

Ook al scheelt het maar een uurtje op 1000 km, het brengt me toch weer aan het twijfelen. Net iets meer range, net wat sneller laden en ook weer net wat meer vermogen (heb ook nog een bmw 540 i).

Morgen heb ik nog een proefrit kunnen regelen in een Y RWD. Daarna maar eens kijken of ik bij de RWD blijf, of toch ga voor de LR (kleur blijft wel wit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
Nomad schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:43:
[...]

455 wltp als goed is. En andere auto's hebben dat ook niet als estimated range bij volle accu hoor, dat ze de 100% wltp score laten zien.
Een volle Kia EV6, Skoda Enyaq e.d. hebben bij 100% ook dat ze hun eigen verwachte range tonen en dat is niet perse wltp waarde.
Je hebt gelijk, ik dacht dat de M3 werd bedoeld en niet de Y.

Ik.zag trouwens nog een recente Adac test van de M3 standard range, waar ze uitgaan van een range van ca. 415 kilometer gemiddeld. Toch wel wat teleurstellend:
https://www.adac.de/rund-...elle/tesla/tesla-model-3/

[ Voor 37% gewijzigd door monica66 op 30-01-2023 19:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

monica66 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Ik.zag trouwens nog een recente Adac test van de M3 standard range, waar ze uitgaan van een range van ca. 415 kilometer gemiddeld. Toch wel wat teleurstellend:
Tja, teleurstellend is nogal subjectief. Ik vind het helemaal niet teleurstellend. In de praktijk rond de 400km kunnen rijden is voor mij genoeg, zelden dat ik dat op 1 dag doe en als het gebeurt, dan kan ik met 1 pauze van 20 minuutjes totaal 600km halen. Ik ken geen dagen waarop ik 600km wil rijden met minder dan 20 minuten pauze. Ik laad op bij huis, kan altijd wegrijden met 100% en een prettige warme cabine bij vertrek.

Ik voel die teleurstelling niet. Zoals wel vaker gezegd wordt, de enige mensen met range-anxiety zijn de mensen die nog geen EV hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 30-01-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:01
Willianv schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:53:
Wat kan ik toch altijd slecht kiezen. Heb ik mijn MY LR quicksilver omgezet naar een witte RWD, ga ik nu toch weer twijfelen..

Heb a better routeplanner gebruikt om te kijken naar het verschil in aantal stops en tijdsduur tussen een LR en RWD voor locaties waar we vaker komen.

Ook al scheelt het maar een uurtje op 1000 km, het brengt me toch weer aan het twijfelen. Net iets meer range, net wat sneller laden en ook weer net wat meer vermogen (heb ook nog een bmw 540 i).

Morgen heb ik nog een proefrit kunnen regelen in een Y RWD. Daarna maar eens kijken of ik bij de RWD blijf, of toch ga voor de LR (kleur blijft wel wit).
Voor alleen de vakantie rit zou ik het denk ik niet perse doen. Maar als je vaak lange ritten maakt, of thuis geen laadmogelijkheid hebt dan zou ik wel voor een LR gaan. Maar als je gemiddeld slechts een 300 a 400 km per week rijd, dan denk ik dat je met een SR prima uit kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Hoezo teleurstellend? Die test cycle zet de auto veel langer op 130 km/h dan WLTP. Dus niet gek dat het dan een stuk minder is. Zal bij elke BEV (en ICE) zo zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Gezien al je posts hier en op andere topic rondom je gekozen auto, de subsidie en het verzekeren: Weet je wel zeker dat je dit wil?! Je komt nogal over alsof je erg onzeker bent over de keuze en straks niet blij gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Inspired schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Hoezo teleurstellend? Die test cycle zet de auto veel langer op 130 km/h dan WLTP. Dus niet gek dat het dan een stuk minder is. Zal bij elke BEV (en ICE) zo zijn.
Mee eens, bij 130km/h valt het heel erg mee. Dat had ik niet uit de tekst gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:53

Voor mijzelf zou de performance meer een reden zijn om voor de LR te kiezen dan de actieradius. Die performance ervaar ik elke rit, de actieradius heb ik paar keer per jaar nodig.

Daarnaast: aanschaf scheelt 7K, maar als je de restwaarde meeneemt misschien nog niet eens de helft. Vaste kosten lijken ook gelijk, verzekering ontloopt elkaar ook niet veel. Wellicht op termijn MRB, maar dat weten we nu nog niet.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
VidaR-9 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:08:
[...]

Voor mijzelf zou de performance meer een reden zijn om voor de LR te kiezen dan de actieradius. Die performance ervaar ik elke rit, de actieradius heb ik paar keer per jaar nodig.

Daarnaast: aanschaf scheelt 7K, maar als je de restwaarde meeneemt misschien nog niet eens de helft. Vaste kosten lijken ook gelijk, verzekering ontloopt elkaar ook niet veel. Wellicht op termijn MRB, maar dat weten we nu nog niet.
Performance speelt bij mij ook zeker mee. De bmw is ook niet bepaald een trage auto zeg maar. Denk dat ik me aan het mindere vermogen van een RWD uiteindelijk ga storen…
Verder wil ik ook nog wel eens een zware aanhanger of caravan trekken. Dan is de AWD (heb nu ook een xdrive) wel fijn alsmede voor de reizen 2x per jaar naar de wintersport.

En dat de actieradius niet dan net wat hoger is, is mooi meegenomen maar geen must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:10
monica66 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:41:
Koud weer helpt ook niet. Onze m3 2019 LR haalt in de zomer de 400km wel, maar nu is het eerder 320km. Wat door de fijne kachel wel veel uit maakt is.. de kachel uit zetten. Maar dan nog is het bereik zeker 15-20% minder bij kouder weer.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Heb even in de testmethode gespit maar kan niet terugvinden hoe vaak ze de accu leeg rijden en hoeveel procent/km ze daadwerkelijk met 130km/u rijden. Het lijkt erop dat ze binnen testen op een rollerbaan, maar dan neem je de luchtweerstand toch niet mee? Wel mooi dat ze wel laadverliezen meenemen in de beoordeling en deze verborgen kosten zo zichtbaar maken.

[ Voor 11% gewijzigd door wian op 30-01-2023 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
Sander schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:02:
[...]

Gezien al je posts hier en op andere topic rondom je gekozen auto, de subsidie en het verzekeren: Weet je wel zeker dat je dit wil?! Je komt nogal over alsof je erg onzeker bent over de keuze en straks niet blij gaat zijn?
Ja, ik heb me best wel druk gemaak over de subsidie en het afsluiten van de autoverzekering. De catalogusprijs die voor onze auto in het RDW was opgenomen, was ook wel erg hoog: € 53.000,-. Dat is ver boven het maximale bedrag voor de subsidie én het kan jarenlang zorgen voor een hogere verzekeringspremie. Gelukkig heeft Tesla het super opgelost en de catalogusprijs inmiddels laten aanpassen naar het juiste bedrag.

Voor jouw informatie: we hebben de auto inmiddels hier staan en ik ben er heel blij mee hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 10:57
Willianv schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:21:
[...]

Performance speelt bij mij ook zeker mee. De bmw is ook niet bepaald een trage auto zeg maar. Denk dat ik me aan het mindere vermogen van een RWD uiteindelijk ga storen…
Verder wil ik ook nog wel eens een zware aanhanger of caravan trekken. Dan is de AWD (heb nu ook een xdrive) wel fijn alsmede voor de reizen 2x per jaar naar de wintersport.

En dat de actieradius niet dan net wat hoger is, is mooi meegenomen maar geen must.
Hier is ook de range niet de belangrijkste reden geweest om naar de LR over te stappen vanaf de RWD. Grotere accu zorgt voor meer buffer kansen met dynamische energietarieven in combinatie met eigen opwek stroom. Daarnaast hier ook zware paardentrailer die elke week getrokken word, veel boerenweggetjes met modder en vaak door de berm bij passeren waarbij de LR wat meer grip heeft. Qua afschrijving is een auto die goedkoper is vaak waardevaster dan een met meer opties en motorinhoud. Ik wil echter de auto lang gaan rijden (7-8 jaar) en dan wil je niet 8 jaar spijt hebben dat je niet de auto hebt gekozen die je graag had willen hebben. Door de prijsdalingen in het budget gekomen en maar niet teveel gekeken naar de prijsdaling van RDW om het voor mijzelf te rechtvaardigen.

Uiteindelijk is het natuurlijk wel lekker dat ie sneller is dan de huidige ipv langzamer }:O Tot nu toe is elke auto een verbetering geweest qua 0-100 maar ben ik met elke auto rustiger gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:34

ScreamGT

joejoe

Vraagje voor wat betreft het type Model Y RWD 2023. Klopt het dat je zonder problemen deze accu ten alle tijden tot 100% kan laden? Ik meen mij te herinneren dat bij "oudere" tesla's je tot 80% of soms 90% kon laden om zo de accu in goede staat te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Topicstarter
ScreamGT schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:15:
Vraagje voor wat betreft het type Model Y RWD 2023. Klopt het dat je zonder problemen deze accu ten alle tijden tot 100% kan laden? Ik meen mij te herinneren dat bij "oudere" tesla's je tot 80% of soms 90% kon laden om zo de accu in goede staat te houden.
De zoekfunctie al gebruikt? :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:34

ScreamGT

joejoe

Taro schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:16:
[...]

De zoekfunctie al gebruikt? :)
Nu wel ja :+

Ik had eerst een offerte ingeleverd voor de LR, maar die is afgewezen. Na een gesprek zou de RWD wel binnen de mogelijkheden moeten vallen. Vandaag dus wederom ingeleverd en wachten op akkoord voor een MY RWD Black met 20" induction. Ergens wel fijn om te lezen dat de LFP batterijen zonder moeite tot 100% (op dagelijkse basis) geladen kunnen worden. Was hier zelf niet van op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:52
ScreamGT schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:15:
De meningen zijn verdeeld. De wetenschap zegt dat laden tot 100% leidt tot meer oxidatie en daardoor degradatie. Echter, de degradatie is wel altijd (in meer of mindere mate) minder dan met cobalt accu's.

Het laden tot 100% is er vooral voor accurate inschatting van de accustaat. Het is feitelijk wel slechter voor de accu dan eem lager percentage.

Tot zover de wetenschap. De rest is onderbuikgevoel/goedpraten van 1 van beide typen. Is 80% laden cobalt beter dan 100% lfp? Compenseert de grotere capaciteit, en daarmee minder laadcycli bij zelfde kms het 'nadeel' van cobalt? Daar lijkt nog niet helemaal consensus over te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door The__Virus op 30-01-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
ScreamGT schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:23:
[...]

Nu wel ja :+

Ik had eerst een offerte ingeleverd voor de LR, maar die is afgewezen. Na een gesprek zou de RDW wel binnen de mogelijkheden moeten vallen. Vandaag dus wederom ingeleverd en wachten op akkoord voor een MY RWD Black met 20" induction. Ergens wel fijn om te lezen dat de LFP batterijen zonder moeite tot 100% (op dagelijkse basis) geladen kunnen worden. Was hier zelf niet van op de hoogte.
Dat "zonder moeite" is niet helemaal waar. Het advies om ze tot 100% te laden heeft o.a. als reden dat het BMS anders niet goed kan inschatten bij een LFP hoe vol de accu daadwerkelijk is. Daarnaast heeft LFP wat voordelen waardoor het minder erg is, maar het kent alsnog nadelen.

Afijn, dit filmpje legt ook een en ander uit:

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brab
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ben eens benieuwd naar je mening over de verschillen tussen je BMW en de Tesla 😉

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Brab schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:29:
[...]

Hah, nog iemand met een 540i

Ben eens benieuwd naar je mening over de verschillen tussen je BMW en de Tesla 😉
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:40

418 km bij 19" Gemini ingesteld,
389 km als je 20" of 21" selecteerd.
Dit is van 0-100%. En dan zit er nog minimaal 2.7 kWh (4.5%) verborgen onder de 0%. Voor de EPA range test wordt de auto volledig leeg gereden, de verborgen buffer inclusief.
(En inderdaad, dan kom je nog steeds niet op 455 km of 430 km)

Bij mij gaf de S3XY-Buttons app vanaf begin al 1% degradatie aan :?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Chris_82 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:50:
[...]

Dit is van 0-100%. En dan zit er nog minimaal 2.7 kWh (4.5%) verborgen onder de 0%. Voor de EPA range test wordt de auto volledig leeg gereden, de verborgen buffer inclusief.

Zoals al 100+ keer aangeven hier. De range in de auto is obv (lagere) EPA en niet WLTP. Dat een nieuwe auto meteen 1% degradatie heeft kan best (niet elke accu is 100% goed), kan echter ook gewoon error van BMS zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris_82 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:50:
[...]

Ik had aanvankelijk in de S3XY app ook 1,5% degradatie. Maar later stond dat toch op 0%. App gaf verder aan: 60,5 kWh bruto capaciteit en 2,7 kWh buffer.

Misschien nog eens kijken na een volle laadbeurt en een deep sleep?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00

-11% valt in ieder geval binnen alle normen van Tesla. (Ik had dit ook 2019 week na ontvangst, al dan non- lfp) indien dit niet “bij trekt” (de calculaties van de BMS) Tesla doet er iig toch niets mee, pas bij -30% die strijdbijl kan je begraven (been there done that)

Regelmatig tot 100% opladen geeft beste indicatie degradatie.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00

Voor de range maakt het niet veel uit… Deel je stalls op V2 is de RWD sneller met opladen (in km/h)

De Y RWD is (of voelt..) als autoliefhebber helaas artificieel afgeknepen op lage snelheden (0-50) benieuwd of jij dit ook zo gaat ervaren!

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Stef87 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 00:30:
[...]

Voor de range maakt het niet veel uit… Deel je stalls op V2 is de RWD sneller met opladen (in km/h)

De Y RWD is (of voelt..) als autoliefhebber helaas artificieel afgeknepen op lage snelheden (0-50) benieuwd of jij dit ook zo gaat ervaren!
Ik denk dat je als liefhebber niet voor een RWD kiest. Wat verwacht je van een auto die zo scherp is geprijst? Hetzelfde gevoel als in een P? O+ Oh, en ook mistlampen omdat je straks met mist niets ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
turkeyhakan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 06:27:
[...]

Ik denk dat je als liefhebber niet voor een RWD kiest. Wat verwacht je van een auto die zo scherp is geprijst? Hetzelfde gevoel als in een P? O+ Oh, en ook mistlampen omdat je straks met mist niets ziet?
De mistlampen zijn alleen leuk met de light show :)

Meen je nou werkelijk dat je meer ziet in de mist met mistlampen :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
maharens schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 06:39:
[...]

De mistlampen zijn alleen leuk met de light show :)

En jij rijdt een?

Mijn reactie is bedoeld voor diegene die nog steeds iets missen in de Y RWD, terwijl dit de meest scherp geprijste auto op dit moment is. Ik vind dat je niet mag klagen, maar juist blij moet zijn. Maar zo is de wereld helaas. Men wil de prestaties en looks van een P voor de prijs van een RWD.

[ Voor 35% gewijzigd door turkeyhakan op 31-01-2023 06:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Laatst online: 21:24

Bever!

3

maharens schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 06:39:
[...]

Ja daar zijn ze voor toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Bever! schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:07:
[...]

Ja daar zijn ze voor toch?
Het aantal keren dat je in Nederland echt mistlampen nodig hebt/mag gebruiken kan ik echt op één hand tellen de afgelopen jaren.

Wat ik wél vaak zien zijn auto's die mistlampen voeren, tijdens mist waarbij je nog makkelijk 2 hectometer paaltjes verder kijkt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:02
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Jeroenneman schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:54:
[...]

Het aantal keren dat je in Nederland echt mistlampen nodig hebt/mag gebruiken kan ik echt op één hand tellen de afgelopen jaren.

Wat ik wél vaak zien zijn auto's die mistlampen voeren, tijdens mist waarbij je nog makkelijk 2 hectometer paaltjes verder kijkt.
Volgens mij begrijp je de context van mijn bericht niet helemaal? Het gaat namelijk niet zo zeer om de mistlampen..

Voor wat betreft dat laatste ben ik het volledig met je eens ;-)

Anyway, voor één ieder die het geluk heeft om in een Tesla te mogen rijden: geniet ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Willianv schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:21:
[...]

Dat went uiteindelijk allemaal. De eerste twee jaar dat ik mijn rijbewijs had reed ik alleen maar heel snelle wagens (beetje geluk met de autosmaak van mijn ouders >:) ).
Mijn eerste eigen auto had dan nog geen 100pk en een 0-100 tijd van rond de 10sec. De eerste weken ergerde ik er mij wel aan, maar uiteindelijk went het.
En het is niet dat de RWD traag is, die auto is nog steeds sneller dan 90% van het verkeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het scheelde 5 centimeter bij de van der Valk van de week. En deze is geopend in 2016. Voor mij een grote reden dat die zwarte Aliexpress lip van €50 erop zit. Goedkoper dan lakschade.

Hier in de stad zijn ook een paar parkeerplaatsen die de 2 meter nog niet redden achterin de parkeerplekken :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DTtZxRgiXbZKlkoTrHb3KhdFcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLbuHTYtzKrpQSHqWPXwIdVT.jpg?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
_eLMo_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:57:
Het scheelde 5 centimeter bij de van der Valk van de week. En deze is geopend in 2016. Voor mij een grote reden dat die zwarte Aliexpress lip van €50 erop zit. Goedkoper dan lakschade.

Hier in de stad zijn ook een paar parkeerplaatsen die de 2 meter nog niet redden achterin de parkeerplekken :o

[Afbeelding]
Wat heeft de bouwjaar van van der valk met de hoogte van parkeerplaatsen?
Of is het een Tesla SuC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
SirLct schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:02:
[...]

Wat heeft de bouwjaar van van der valk met de hoogte van parkeerplaatsen?
Of is het een Tesla SuC?
Nouja, dat er dus zulke nieuwe gebouwen zijn die nog steeds beperkt zijn qua hoogte vooral, dat had ik niet verwacht. Deze parkeerplek heeft geen oplaadpunt, die zijn er wel, maar ik hoefde niet te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:33
Niet automatisch open doen dus vanuit de auto. Ook al een keer ondervonden in een parkeergarage, kon nog net op tijd mijn hand er tussen steken :P

[ Voor 7% gewijzigd door jip_86 op 31-01-2023 09:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• turkeyhakan
_eLMo_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:57:

[Afbeelding]
Ik heb één keer gehad dat er echt 1 a 2 cm tussen zat. Sindsdien open ik de achterklep met extra beleid.

Wist je trouwens dat je de hoogte zelf kan aanpassen? Even de achterklep openen, als die helemaal geopend is --> handmatig naar de gewenste hoogte brengen --> de achterklep sluitknop even een paar seconden ingedrukt blijven houden tot je een piep hoort --> sluiten --> opnieuw openen en voila.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ja, maar ik ben 1m95, dus hoe hoger hoe beter haha. In parkeergarages ben ik ook voorzichtiger, maar een goedkope verzekering zo dacht ik, hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:40
Nog 10 maand wachten voor ik de volgende lease kan bestellen 😑
Pagina: 1 ... 440 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: