SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ahh. nou; bijzonder dat ze dit bedrag door hebben gekregen. Misschien iets met de 19" wielen en kleurtje ipv. wit. Ik geloof het wel ;-)_eLMo_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:46:
[...]
Dat is de vervangingswaarde. De verzekeringsmaatschappij importeert niet uit Duitsland vermoed ik.
Weet iemand hoeveel KW (dus niet kWh) de SR+ heeft met Ryzen? (verzekeraar wil dit weten)
Toch maar een weblog?
Dat is inderdaad lastig, zeker als je die nog wilt gebruiken voor te bellen.Menesis schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:55:
[...]
Hoe zit het eigenlijk met de microfoon? Lijkt me wat lastiger af te plakken
Staat dat niet op het inschrijvingsbewijs?tomic schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:03:
[...]
Ahh. nou; bijzonder dat ze dit bedrag door hebben gekregen. Misschien iets met de 19" wielen en kleurtje ipv. wit. Ik geloof het wel ;-)
Weet iemand hoeveel KW (dus niet kWh) de SR+ heeft met Ryzen? (verzekeraar wil dit weten)
Mogelijk dat het bij parkeren altijd al de mechanische rem erop wordt gezet. Dat zal dan dezelfde mechanische rem zijn die wordt gebruikt bij emergency braking (i.e. P knop ingedrukt houden tijdens het rijden) en staat los van de normale remmen.Menesis schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:52:
[...]
Is dat wel zo? Als je 1 keer drukt gaat er een motortje lopen dat klinkt als een electrische handrem? Dat doe ik altijd 3x achter elkaar als ik naar een tweedehands M3 kijk om te luisteren of dat motortje netjes loopt (geen gerammel)
[ Voor 12% gewijzigd door Myrdhin op 20-12-2022 10:10 ]
Die emergency brake is de handrem equivalent. Die wordt ook geactiveerd als je tijdens het rijden de P knop ingedrukt houdt. Maar je hebt gelijk dat waarschijnlijk die er ook wordt opgezet als je de auto in P zet zonder 'm in park hold te zetten. Dat is dan ook dat geluid wat je hoort als je 'm in P zet.Inspired schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:58:
[...]
Volgens de manual is de parking brake altijd alleen rear wheels. Beide heeft niks met de remmen van de auto te maken als ik het goed begrijp. Het lampje is meer een indicatie dat het handmatig aangezet is.
(De Hold functie gebruikt wel de remmen.)
[ Voor 15% gewijzigd door Myrdhin op 20-12-2022 10:14 ]
YouTube: 17 Tesla Model 3/Y Hidden Features You NEED To Know!
Ik heb ook erg getwijfeld tussen een model Y en een Ioniq 5. Het is uiteindelijk toch de Ioniq 5 AWD geworden. Ik was en ben nog steeds gecharmeerd van de tesla en heb beide modellen meer dan één keer proefgereden. Mijn conclusie was toch dat ik de Ioniq 5 qua interieur en comfort fijner vond dan de model Y. Het 'gerommel' van Tesla met de Vision Only (en de berichten van het volgend jaar toch wél weer installeren van radar) en het verwijderen van de parkeersensoren hielp ook niet echt in hun voordeel._eLMo_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:33:
[...]
Hoezo niet? Zelfde doelgroep, grote auto, snelle laders, redelijk luxe. Ja er zijn verschillen, betekent nog niet dat je niet kan vergelijken. Zelf ook getwijfeld tussen de EV6, Ioniq 5, ID.4, iX3 en Model Y.offtopic:
(en gekozen voor de ID.4 tot de Model Y opeens onder de prijs van de ID.4 zakte. Nu een tevreden Y RWD bezitter)
De tijd zal het leren of mijn keuze de juiste is geweest.
LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR
Is dit een HW3.0 functionaliteit? Ik heb de cabin camera niet beschikaar (deze is overigens wel afgeschermt met een webcam cover)Notna schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:52:
Heuj, holiday update binnen. Kunnen we meteen zien hoe de interieurcamera de boel in de gaten houdt
[Afbeelding]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Daar zou ik zeker bij Tesla niet laten meewegen (tenzij dat je wilt dat je auto altijd dezelfde functionaliteit houdt en niet evolueert).wfveennl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:58:
[...]
Het 'gerommel' van Tesla met de Vision Only (en de berichten van het volgend jaar toch wél weer installeren van radar) en het verwijderen van de parkeersensoren hielp ook niet echt in hun voordeel.
Bij Tesla weet je één ding zeker, je auto wordt in de jaren alleen maar beter met meer functionaliteit, en ja dat gaat soms met een stapje terug.
Normaal gesproken was ik een auto na 3 jaar wel uitgekeken op een auto, maar als ik zie welke stappen er zijn gemaakt sinds 2019 en welke stappen men nog steeds maakt dan is het iedere dag nog steeds een feestje om in te stappen en heb ik niet het gevoel dat ik in een auto rij met veroudere tech
Na deze holiday update is v11 echt weer een niveau hoger dan de latere v10 versie
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb een tijdje geleden ook een testrit in de Ioniq 5 gedaan, en hoewel het een zeer fijne auto was die ook praktisch is, vond ik zelf de respons van de systemen aan boord (navigatie en dergelijke) zo slecht en langzaam, dat ik daar toch niet meer zou kunnen leven.wfveennl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:58:
[...]
Ik heb ook erg getwijfeld tussen een model Y en een Ioniq 5. Het is uiteindelijk toch de Ioniq 5 AWD geworden. Ik was en ben nog steeds gecharmeerd van de tesla en heb beide modellen meer dan één keer proefgereden. Mijn conclusie was toch dat ik de Ioniq 5 qua interieur en comfort fijner vond dan de model Y. Het 'gerommel' van Tesla met de Vision Only (en de berichten van het volgend jaar toch wél weer installeren van radar) en het verwijderen van de parkeersensoren hielp ook niet echt in hun voordeel.
Datzelfde had ik eerder ook al toen ik een Kia Niro reed, het reageert allemaal zo traag, zeker in vergelijking met de fijne performance van de Tesla systemen.
Had jij daar geen last van, had ik misschien een maandag modelletje?
Ik denk van wel? Ik heb een (eind) '21 MY LRrevolution-nl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:12:
[...]
Is dit een HW3.0 functionaliteit? Ik heb de cabin camera niet beschikaar (deze is overigens wel afgeschermt met een webcam cover)
Ik had laatst een EV6 mee van een collega, prima auto maar qua software en infotainment ga je echt jaren terug in de tijdgustaveau schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:26:
[...]
Ik heb een tijdje geleden ook een testrit in de Ioniq 5 gedaan, en hoewel het een zeer fijne auto was die ook praktisch is, vond ik zelf de respons van de systemen aan boord (navigatie en dergelijke) zo slecht en langzaam, dat ik daar toch niet meer zou kunnen leven.
Datzelfde had ik eerder ook al toen ik een Kia Niro reed, het reageert allemaal zo traag, zeker in vergelijking met de fijne performance van de Tesla systemen.
Heb daar geen last van gehad nee, ook in mijn huidige Ioniq 38kWh werkt het allemaal prima. Voorheen gaf de navigatie nog wel eens onlogische routes maar tegenwoordig heb ik daar geen last meer van. Andere systemen werken absoluut niet traag naar mijn gevoel.gustaveau schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:26:
[...]
Ik heb een tijdje geleden ook een testrit in de Ioniq 5 gedaan, en hoewel het een zeer fijne auto was die ook praktisch is, vond ik zelf de respons van de systemen aan boord (navigatie en dergelijke) zo slecht en langzaam, dat ik daar toch niet meer zou kunnen leven.
De EV 6 ken ik verder niet. Ik vind de stoelen in de Ioniq 5 fijner zitten en de HUD vind ik ook een voordeel. De tesla is natuurlijk "minimal design" maar ik vind het wel erg "minimal" en wat is nu het voordeel van een schetenkussen en light show koplampen, daar heb ik liever wat anders voor.revolution-nl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:36:
[...]
Ik had laatst een EV6 mee van een collega, prima auto maar qua software en infotainment ga je echt jaren terug in de tijd
Maar goed de laatste jaren doe ik ook niet langer als 3 jaar met een auto dus we houden alle opties open.
Doen we... maar ik blijf wel meelezenWolly schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:45:
Zullen we het weer over de Tesla hebben en die andere merken buiten dit topic laten?
Misschien, maar dat zal dan niet voor de huidige Tesla's zijn. Die zijn namelijk 1 richtingsverkeer.Lagune schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:59:
de EV6 die heeft zo'n mooie type2 naar schuko adapter, komt dit ooit nog eens naar tesla?
[Afbeelding]
Ook bij de Chinese merken is dit inmiddels gemeengoed (uiteraard snel gekopieerd...). Ik heb het zelf in een jaar tijd eigenlijk bijna niet gebruikt, omdat het niet werkt tijdens het laden. Dus om een kop koffie te zetten ben je na het laden toch nog tijd kwijt.Lagune schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:59:
de EV6 die heeft zo'n mooie type2 naar schuko adapter, komt dit ooit nog eens naar tesla?
[Afbeelding]
Maar ook voor het imago is dit is wel een ontwikkeling waar Tesla bij moet blijven, net zoals het 800V snelladen (zoals bij Hyundai/Kia). Dat maakt een lange reis echt wel heel fijn, doordat je geen wachttijd hebt nadat je even naar de wc bent geweest, koffie hebt gehaald en even je benen hebt gestrekt. Tesla is nog steeds snel vergeleken met VW-groep en de meeste anderen, maar Hyundai-Kia is wel echt class-leading op dit punt (en in dit prijssegment)
[ Voor 10% gewijzigd door bilgy_no1 op 20-12-2022 12:23 ]
Vind je ja? Ik vind het juist andersom. De Tesla is qua hardware, vering, aandrijflijn echt de betere, maar qua software is mijn dagelijkse rit toch echt er flink op achteruit gegaan tov CarPlay.revolution-nl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:36:
[...]
Ik had laatst een EV6 mee van een collega, prima auto maar qua software en infotainment ga je echt jaren terug in de tijd
Ik kan niet navigeren naar contact op voice / search. Op CarPlay: "Navigeer naar <X>"
Ik kan geen muziek starten via voice (6 taps + 2 swipes kost dat). Op CarPlay: "Speel al mijn muziek"
Ingebouwde navigatie geeft geen meldingen over ongelukken, flitsers, flitspalen. Op CarPlay: "Flitspaal verderop"
Slecht werkende automatische cruise in files.
Elke ochtend mijn telefoon pakken en Tesla app openen om de laadkabel los te halen.
Lichtbeeld is erg matig -> want nog (?) geen matrix software.
Betalen voor muziek streaming, want automatisch wifi koppelen doet Tesla niet. En nee, bluetooth is niet hetzelfde.
Daar heb ik weer andere dingen voor terug gekregen (ik ben nog steeds blij met mijn Tesla), maar de software in een auto is voor mij echt geen voordeel.
[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 20-12-2022 13:36 ]
Nou, het zit er op.pimk schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:46:
[...]
Ik had, vanwege koudwatervrees, de update ook maar even tegen gehouden. Maar nu ik deze (best wel) lange lijst zie, toch maar geinstalleerd. We zullen zien vanmiddag.
Benieuwd of de vrouw thuis nu weer gaat klagen dat "alles wéér op een andere plek zit"...
En inderdaad volgafstand nu minimaal 2, wat me weer bij de vraag brengt waarom Tesla er niet gewoon voor gekozen heeft de volgafstand van standje 1 aan te passen?
Nu ziet iedereen dat het anders in geworden, als ze gewoon de afstand hadden aangepast ipv 1 te "disabelen" had er bijna niemand over geklaagd.
Ik zie sowieso dat de volgafstand continue varieert, en dát irriteert me wel.
En tuurlijk, heeft vast alles te maken met dat het nu op basis van een camerabeeld gebeurt enzo, maar gebruik dan toch die extra sensor (die mijn 2019 nog gewoon heeft) om die afstand gewoon goed te meten en de afstand gelijk te houden.
Yep, allemaal first world problems, hij doet het verder prima (en inderdaad automatisch grootlicht is nu BIJNA net zo goed als van de Mercedes...)
fAudi...mustisen schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:02:
Ik kan hier toch zó boos om worden. Staat er een e-tron dat twee laadpunten bezet houdt in Uden terwijl er een stuk of 10 Tesla’s verderop allen netjes in een vak geparkeerd staan, waarbij ze 1 laadpunt er tussen vrij houden mocht er iemand bij komen.
[Afbeelding]
Moet je natuurlijk wel weer Premium Connectivity voor hebben en dat is het deze Scrooge (=ik) niet waard. Bummer...Notna schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:52:
Heuj, holiday update binnen. Kunnen we meteen zien hoe de interieurcamera de boel in de gaten houdt
[Afbeelding]
Vast ooit, voor veel geld. En dan loop ik net zo lief even naar een barista om daar een koffietje te kopen en even bij te kletsenLagune schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:59:
[Afbeelding]
Tja en toch valt dat wel mee. 1000km challenge Bjorn:bilgy_no1 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:19:
[...]
Maar ook voor het imago is dit is wel een ontwikkeling waar Tesla bij moet blijven, net zoals het 800V snelladen (zoals bij Hyundai/Kia). Dat maakt een lange reis echt wel heel fijn, doordat je geen wachttijd hebt nadat je even naar de wc bent geweest, koffie hebt gehaald en even je benen hebt gestrekt. Tesla is nog steeds snel vergeleken met VW-groep en de meeste anderen, maar Hyundai-Kia is wel echt class-leading op dit punt (en in dit prijssegment)
Model 3
Wel de laatste update dan? Lijkt me meer een MCU ding dan HW ding.revolution-nl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:12:
[...]
Is dit een HW3.0 functionaliteit? Ik heb de cabin camera niet beschikaar (deze is overigens wel afgeschermt met een webcam cover)
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
revolution-nl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:12:
[...]
https://www.tesla.com/support/car-safety-security-featuresCabin camera-based features are currently only available for Model 3 and Model Y vehicles equipped with Tesla Vision.
Scheelt 4 minuten op 10-80. Dacht dat het verschil groter zou zijn.bilgy_no1 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:19:
[...]
Ook bij de Chinese merken is dit inmiddels gemeengoed (uiteraard snel gekopieerd...). Ik heb het zelf in een jaar tijd eigenlijk bijna niet gebruikt, omdat het niet werkt tijdens het laden. Dus om een kop koffie te zetten ben je na het laden toch nog tijd kwijt.
"Play USB"_eLMo_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:41:
[...]
Ik kan geen muziek starten via voice (6 taps + 2 swipes kost dat). Op CarPlay: "Speel al mijn muziek"
Vraagje: Onder welke beveiligingsklasse valt de HW van Tesla? Alvast vooronderzoek voor volgend jaar.
[ Voor 48% gewijzigd door TNJ op 20-12-2022 15:27 ]
YouTube: Tesla Launches Service Mode! Wild Battery Health Results For My 120,...
Zitten er dus 2 antennes (beide spiegels) voor LTE en heeft WiFi een antenne links zitten (kleuren zijn niet rete duidelijk).
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q5AOKU2x7OdSQzzKvDn8fPOc.png?f=user_large)
Leuk spul dat Service Mode.
[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 20-12-2022 15:49 ]
Dat plaatje is vooral schematisch. Hij hebt een MY, toch? De MIMO antennes zitten links en rechts van het midden, net boven de voorruit.Notna schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:47:
Zitten er dus 2 antennes (beide spiegels) voor LTE en heeft WiFi een antenne links zitten (kleuren zijn niet rete duidelijk).
[Afbeelding]
Leuk spul dat Service Mode.
Wacht... ik zie nu pas de tijd in pm en temperatuur in een stupide eenheid. Dit is helemaal niet een plaatje van jouw auto in Service Mode.
* dreamscape moet maar eens uitloggen en iets anders gaan doen...
[ Voor 15% gewijzigd door dreamscape op 20-12-2022 16:34 ]
Punctuality is the politeness of kings
Zou zeggen 4 of 5, maar of dat ook zo geclassificeerd is weet ik niet.TNJ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:23:
[...]
"Play USB"
Vraagje: Onder welke beveiligingsklasse valt de HW van Tesla? Alvast vooronderzoek voor volgend jaar.
[Afbeelding]
Je kunt het voertuig altijd traceren en je krijgt een alarm melding als push bericht. Hoe ze hem dan starten, geen idee (dus 5?).
als ze het signaal oppikken en vervolgens de auto starten zul je hier geen melding van krijgen (dus 4?)
Helaas, Apple Music. Voice kan alleen nummers zoeken, niet starten. En hij vergeet wat je speelde als je weer in stapt na uitstappen.
Dus elke keer 6 taps en 2 swipes.
Ik doe altijd tot 100% laden.wian schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:28:
Hoever laden jullie je LFP accu normaal gesproken op? Gewoon 100%? Of toch voor de zekerheid 80/90 en dan eens in de week/maand naar 100%?
Toen ik hem net had rond 31/12/2021 gaf ie 439km aan
Nu na 26000km geef ie bij 100% 427km aan
2.8% degradatie als je het zo simpel mag berekenen
Dus ik denk dat 100% bij de LFP accu weinig kwaad kan
Model 3
De handleiding zegt minimaal 1x per week naar 100%. Dus ik laad altijd gewoon naar 100.wian schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:28:
Hoever laden jullie je LFP accu normaal gesproken op? Gewoon 100%? Of toch voor de zekerheid 80/90 en dan eens in de week/maand naar 100%?
PSN: Sluuz
Maar laad je hem ook naar 100 als je de auto 2 dagen niet nodig hebt? Daar twijfelde ik laatst over.Sluuz schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:52:
[...]
De handleiding zegt minimaal 1x per week naar 100%. Dus ik laad altijd gewoon naar 100.
Klopt. Maar de resultaten van Nyland zijn niet echt geschikt voor de meeste mensen. Die rijden niet tussen 5-60% om alleen op de snelle delen van de curve te laden.ElonDusk schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:44:
[...]
Tja en toch valt dat wel mee. 1000km challenge Bjorn:
[Afbeelding]
Bovendien zijn de Ioniq 5 en de EV6 wel snelle laders, maar ook niet erg efficiënt op de snelweg (vooral de Ioniq 5 met een Cw van 0,29). Maar bijv. de Ioniq 6 is al veel efficiënter en zal het waarschijnlijk een stuk beter doen.
Als ik naar de RWD kijk scheelt het 7 minuten. Maar ik gaf ook al aan dat Tesla het best aardig doet als je het met de rest vergelijkt. Die hebben vaak 38+ minuten nodig.Inspired schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:24:
[...]
Scheelt 4 minuten op 10-80. Dacht dat het verschil groter zou zijn.
Maar ik denk wel dat Tesla er goed aan doet om gewoon in de top van de markt te zitten qua rij- en reiservaring.
Bij mij gaat Apple music gewoon weer door waar hij gebleven is ook na een nacht stil staan._eLMo_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:50:
[...]
Helaas, Apple Music. Voice kan alleen nummers zoeken, niet starten. En hij vergeet wat je speelde als je weer in stapt na uitstappen.
Dus elke keer 6 taps en 2 swipes.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de massa het iets boeit of je nu 400v of 800v gebruikt (ikzelf al niet eens). Wat haalt een Kia of Hybdai op de top? Ik vind 255kwh al snel._eLMo_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:06:
Ik laad naar 90% en in het weekend naar 100%. Ik ga nog even kijken of ik daar een automation ofzo voor kan maken.
Overigens ben ik het wel met je eens dat als de rek eruit is ze moeten doorontwikkelen (zullen ze vast doen)
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Bij de release van de Semi is aangegeven dat die, net als de Cybertruck, 1.000 Volt zal gaan ondersteunen icm de V4 SuC's. Ik vermoed dat die upgrade de komende jaren ook bij o.a. de Model 3 & Y terug te zien zal zijn.bilgy_no1 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:19:
[...]
Maar ook voor het imago is dit is wel een ontwikkeling waar Tesla bij moet blijven, net zoals het 800V snelladen [...]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
https://www.tesla.com/nl_NL/inventory/new/m3?redirect=nobilgy_no1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:17:
[...]
Als ik die linkjes volg staat er geen enkele auto beschikbaar. Alleen "blader door Occassions of stel je auto samen". Misschien is dit alweer weggekaapt.
Als ik vervolgens de auto ga samenstellen zijn de prijzen voor de Model 3 varianten nog steeds €52k, €60k en €66k.
Ik blijf die prijsstelling wel vreemd vinden. Kan mij voorstellen dat de Model 3 op enig moment €4-5k goedkoper moet worden om nog enigszins aantrekkelijk te blijven tov de Model Y.
Valt me op dat ook bij de Model Y de hele rij 'Snel leverbare' RWDs al is verdwenen. Er staan alleen nog maar LR/P modellen, en van de in totaal 7 auto's zijn er 4 demo-auto's (waarvan 2 met minder dan 50k ipv een paar duizend kilometer op de teller).
zijn ze weer... auto met minder dan 50km gereden dus eigenlijk gewoon nieuw. Staat wel "demo" op maar lijkt foutje. Performance voor 64k incl afleverkosten. Goede deal.
Dus om en nabij 3k korting (ik zie dan weer niet bij RWD, gek) en 10000km supercharger.
Moet je wel snel zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door SirLct op 20-12-2022 18:18 ]
Life is too short to drive boring cars
Tijdens de laatste kwartaal meeting gaven ze nog aan dat 800V geen aanzienlijk voordeel had voor massaproductie, zeker niet wat opweegt tegen de beperkte onderdelen hiervoor.Taro schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:55:
[...]
Bij de release van de Semi is aangegeven dat die, net als de Cybertruck, 1.000 Volt zal gaan ondersteunen icm de V4 SuC's. Ik vermoed dat die upgrade de komende jaren ook bij o.a. de Model 3 & Y terug te zien zal zijn.
Zelf verwacht ik dan ook dat alleen het top model van de CT 800-1000 volt wordt en de instapper niet. Verder heeft de S Plaid ook geen 800 volt nodig voor performance of snelladen en zou het daar eerder verwachten dan op het “massa” model.
[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 20-12-2022 18:24 ]
Nee, ze doen net alsof. Ze starten een nieuw radio station op basis van je laatste nummer. Hij speelt bij mij dan opeens allemaal nummers die helemaal niet in mijn bibliotheek staan. (Meestal start hij zelfs helemaal niet).Mackeessie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:30:
[...]
Bij mij gaat Apple music gewoon weer door waar hij gebleven is ook na een nacht stil staan.
Ook skipt hij soms willekeurig nummers, die starten in en dat zapt hij spontaan door naar de volgende. Soms wel 3x achter elkaar.
[ Voor 17% gewijzigd door _eLMo_ op 20-12-2022 18:37 ]
Met een haspeltje erbij lekker gratis stroom tappen uit een lantaarnpaal
Schokkend ook dat een netbeheerder zo weinig over elektrische auto’s weet:
Falers. Misschien deze link even naar de Stedin klantenservice sturen: https://letmegooglethat.com/?q=granny+chargerEen woordvoerder van Stedin laat weten dat het illegaal aftappen van stroom van een lantaarnpaal niet had gewerkt. ,,Die levert slechts 16 ampère, terwijl je voor een elektrische auto een 25 ampère-aansluiting nodig hebt.”
[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 20-12-2022 18:47 ]
Wat een raar artikel zeg, claimen dat elektrisch rijden nu flink duurder is dan diesel? Zijn ze alweer vergeten dat over het afgelopen jaar bezien, de diesel gemiddeld 1.75 was, en je ziek betaald aan Wegenbelasting?JTHZZ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:45:
https://www.ad.nl/hoeksch...rdt-aangehouden~a3212686/
Met een haspeltje erbij lekker gratis stroom tappen uit een lantaarnpaal![]()
[...]
Falers. Misschien deze link even naar de Stedin klantenservice sturen: https://letmegooglethat.com/?q=granny+charger
Is 85cent echt het gemiddelde tarief wat iedereen betaald? Ik betaal 35ct, variabel contract. Vind sta wel erg groot verschil.
Ach ja, het AD zullen we maar zeggen😂
Het is nu ook veelal duurder. Niet over een jaar gezien, maar momenteel wel.Djerro123 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:06:
[...]
Wat een raar artikel zeg, claimen dat elektrisch rijden nu flink duurder is dan diesel? Zijn ze alweer vergeten dat over het afgelopen jaar bezien, de diesel gemiddeld 1.75 was, en je ziek betaald aan Wegenbelasting? [...]
Ja, als je nu afsluit wel. Een jaar geleden nog 24 cent overigens. Ik vind die 35 ook duur ;-)Is 85cent echt het gemiddelde tarief wat iedereen betaald? Ik betaal 35ct, variabel contract. Vind sta wel erg groot verschil.
zegt meer over de luxe steen waar je onder leeft ^_^Ach ja, het AD zullen we maar zeggen😂
Ik denk dat het enkel zin heeft bij batterijen die 100 kWh en meer capaciteit hebben.Taro schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:55:
[...]
Bij de release van de Semi is aangegeven dat die, net als de Cybertruck, 1.000 Volt zal gaan ondersteunen icm de V4 SuC's. Ik vermoed dat die upgrade de komende jaren ook bij o.a. de Model 3 & Y terug te zien zal zijn.
Sneller laden kan je ook bereiken door langer boven de 140 kW te blijven laden, en daar heb je geen 800 of 1000 V voor nodig.
Tesla’s laden snel, maar er zijn andere auto’s die sneller laden aan 400 V.
Mij lijkt het dat de grens eerder ligt bij het verhinderen van overhitting van de batterij, waarbij er ook genoeg temperatuur moet zijn om die eerste piek te pakken.
Sony A7 iv en wat recycled glas
- Taro
- Niet online
Ik durf niet te zeggen wat de meerprijs van bepaalde componenten/materialen is bij 1.000 V tov 400 V, maar, het biedt sowieso voordelen om maar één standaard te hanteren. Diversificatie kost ook geld.Tommie12 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:52:
[...]
Ik denk dat het enkel zin heeft bij batterijen die 100 kWh en meer capaciteit hebben.
Sneller laden kan je ook bereiken door langer boven de 140 kW te blijven laden, en daar heb je geen 800 of 1000 V voor nodig.
Tesla’s laden snel, maar er zijn andere auto’s die sneller laden aan 400 V.
Mij lijkt het dat de grens eerder ligt bij het verhinderen van overhitting van de batterij, waarbij er ook genoeg temperatuur moet zijn om die eerste piek te pakken.
We gaan het over een paar jaar wel zien
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Als je nu zelfs zou overstappen (en dus de hoofdprijs betaald, veel meer dan je betaald als je van vast naar variable gaat, wat de meeste Nederlanders afgelopen jaar hebben moeten doorstaan), dan kan je al voor 55ct (hoog tarief) een variabel contract afsluiten. Dat is even 35% minder dan het artikel claimt als *gemiddelde*. Daarnaast betaal je geen wegenbelasting etc. Zelfs met deze prijzen is elektrisch rijden gewoon goedkoper. Met 16kwh/100km kom je op €8.80. Tegen €1.88 per liter, moet je meer dan 1:20 rijden om dat goedkoper te maken (afgezien van belasting dan nog). Het is gewoon een dom artikel, heeft niks met mijn luxe steen te maken hoor!Caelorum schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:40:
[...]
Het is nu ook veelal duurder. Niet over een jaar gezien, maar momenteel wel.
[...]
Ja, als je nu afsluit wel. Een jaar geleden nog 24 cent overigens. Ik vind die 35 ook duur ;-)
[...]
zegt meer over de luxe steen waar je onder leeft ^_^
Anyway, we dwalen af, ik zal niet meer reageren op een eventuele reactie.
Waar kun je nu een contract afsluiten tegen een vaste kWh prijs van 55c?Djerro123 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:51:
[...]
Als je nu zelfs zou overstappen (en dus de hoofdprijs betaald, veel meer dan je betaald als je van vast naar variable gaat, wat de meeste Nederlanders afgelopen jaar hebben moeten doorstaan), dan kan je al voor 55ct (hoog tarief) een variabel contract afsluiten. Dat is even 35% minder dan het artikel claimt als *gemiddelde*. Daarnaast betaal je geen wegenbelasting etc. Zelfs met deze prijzen is elektrisch rijden gewoon goedkoper. Met 16kwh/100km kom je op €8.80. Tegen €1.88 per liter, moet je meer dan 1:20 rijden om dat goedkoper te maken (afgezien van belasting dan nog). Het is gewoon een dom artikel, heeft niks met mijn luxe steen te maken hoor!
Antwoord uit dit draadje: ongeveer 50k km en de meest populaire banden zijn de Michelin CrossClimate2 all seasons in maat 235/45R18.wian schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:13:
Nog een vraagje, hoeveel kilometer gaan de M3 RWD 18” banden mee en wat zijn de meest populaire vervangende banden?
- Taro
- Niet online
Dat kan je vast in het daarvoor bedoelde topic vindenInspired schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:59:
[...]
Waar kun je nu een contract afsluiten tegen een vaste kWh prijs van 55c?
Toggle links onderin terug tussen trip/audio/bandenspanning
automatische knipper werkt erg goed. Kort drukken is niet meer 3x knipperen maar knipperen toch bocht/rijbaanwissel klaar is.
Navigatietekst is wat groot, had voor mij niet gehoeven.
Vision zou nu natuurlijk ook prima de AP weer kunnen activeren. Denk dat wanneer ze hier een upgrade voor beschikbaar zouden stellen á 1000 euro oid dat ze ettelijke miljoenen (zo niet veel meer) binnen zouden kunnen halen. EAP werkt niet goed genoeg om het geld waard te zijn. Ik zou direct 1000 euro betalen om AP automatisch te activeren na baanwissel
[ Voor 97% gewijzigd door Djerro123 op 20-12-2022 21:32 ]
Bij voorkeur zet je dan het linkje naar dat topic erbij. Dat probeer ik zelf wel te doen als ik merk dat een discussie een beetje off-topic gaat.Taro schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:15:
[...]
Dat kan je vast in het daarvoor bedoelde topic vinden
Als ik namelijk zoek naar "Energietarieven" in het forum, vind ik niet direct een overduidelijk topic waar ik dit kan vinden.
(Ik ben zelf overigens ook erg hard op zoek, met de warmtepomp (en dus geen gasaansluiting) hebben we niets aan het prijsplafond. Dus als iemand een link heeft naar die €0,55 per kWh, dan graag...).
EDIT:
Na enig zoeken dit topic gevonden hiervoor: Energieleveranciers aanbiedingentopic
[ Voor 8% gewijzigd door bilgy_no1 op 20-12-2022 22:28 ]
Ik ben ook erg tevreden, de kaart is nu weer wat groter geworden. Het zou nog beter zijn als de navigatie aanwijzingen in het AP schermpje zouden staan. Dan heb je weer een clutter vrije kaart.ybos schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:25:
Ik ben blij met de update
automatische knipper werkt erg goed. Kort drukken is niet meer 3x knipperen maar knipperen toch bocht/rijbaanwissel klaar is.
Vision zou nu natuurlijk ook prima de AP weer kunnen activeren. Denk dat wanneer ze hier een upgrade voor beschikbaar zouden stellen á 1000 euro oid dat ze ettelijke miljoenen (zo niet veel meer) binnen zouden kunnen halen. EAP werkt niet goed genoeg om het geld waard te zijn. Ik zou direct 1000 euro betalen om AP automatisch te activeren na baanwissel
En weer het verbruik en bandenspanning snel bereikbaar, erg fijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Pierz op 20-12-2022 21:51 ]
Deze zelfde discussie is een paar maand geleden ook gevoerd, met dezelfde berekeningen. Ik stel voor dat we inderdaad niet meer verder gaan hierover, maar terugverwijzen daar naartoe. Toen was de conclusie ook dat je zuingier moet rijden dan 1:18, wat je in een hoop auto's overigens prima kan doen, als je rijdt zoals de meesten nu in de Tesla rijden. De BPM en wegenbelasting en dergelijken kan je buiten beschouwing laten, want de aanschaf van een elektrische auto is dusdanig duurder dat je wel eventjes moet rijden voor je dat verschil terug hebt. Je moet het echt van het verschil in brandstofprijzen hebben.Djerro123 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:51:
[...]
Het is gewoon een dom artikel, heeft niks met mijn luxe steen te maken hoor!
Overigens zou je gek zijn om met 0.85E zelf thuis te gaan laden. De laadpalen in de straat varieren zo'n beetje van 0.37E/kWh (oude contracten met gemeentes) en ~0.60E/kWh
Ik zit overigens onder eenzelfde luxe steen hoor, met een kWh prijs van 0.25E
Wat betreft de update. Iemand al gelukt om de mediacontrols te verplaatsen naar het grote scherm of te verbergen? Ik hoef die niet de hele tijd te zien, en ik vind het rete irritant dat ik links omhoog moet swipen/aanklikken en dat er dan rechts iets tevoorschijn popt. Muscle memory is compleet verstoord weer.
[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 20-12-2022 22:27 ]
Tja, ik heb een oprit, de palen in de wijk zijn eigenlijk altijd bezet en ook nog wel relatief ver lopen t.o.v. de luxe van je oprit. Ik vrees dat ik voor 0,85 toch nog zelf zou laden.. ook al is het dan duurder dan mijn huidige Leon 1.0 TSI die met rijstijl "lekker doorrijden" alsnog 1:20 rijdt.Caelorum schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:26:
[...]
Overigens zou je gek zijn om met 0.85E zelf thuis te gaan laden. De laadpalen in de straat varieren zo'n beetje van 0.37E/kWh (oude contracten met gemeentes) en ~0.60E/kWh
Ik ga vanaf januari naar dagprijzen
[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 20-12-2022 22:32 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Gemiddeld is een dynamisch energie contract met uurprijzen het goedkoopste, maar prijzen schommelen heftig dus je moet niet snel zenuwachtig worden. Gemiddelde prijs afgelopen week 40 cent, afgelopen maand 41 cent en afgelopen jaar 36 cent per kWh. Met een Tesla is het erg interessant want sommige aanbieders zoals Tibber bieden een integratie aan waardoor je Tesla automatisch op de goedkoopste uren geladen wordt.bilgy_no1 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:46:
[...]
Bij voorkeur zet je dan het linkje naar dat topic erbij. Dat probeer ik zelf wel te doen als ik merk dat een discussie een beetje off-topic gaat.
Als ik namelijk zoek naar "Energietarieven" in het forum, vind ik niet direct een overduidelijk topic waar ik dit kan vinden.
(Ik ben zelf overigens ook erg hard op zoek, met de warmtepomp (en dus geen gasaansluiting) hebben we niets aan het prijsplafond. Dus als iemand een link heeft naar die €0,55 per kWh, dan graag...).
EDIT:
Na enig zoeken dit topic gevonden hiervoor: Energieleveranciers aanbiedingentopic
Hier een draadje met heel veel informatie: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
** Knip, referrals zijn niet toegestaan. **
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 21-12-2022 09:00 ]
Thanks. Via dat topic had ik ook de andere link gevonden inderdaad. ** Knip, referrals zijn niet toegestaan. **wian schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:56:
[...]
Gemiddeld is een dynamisch energie contract met uurprijzen het goedkoopste, maar prijzen schommelen heftig dus je moet niet snel zenuwachtig worden. Gemiddelde prijs afgelopen week 40 cent, afgelopen maand 41 cent en afgelopen jaar 36 cent per kWh. Met een Tesla is het erg interessant want sommige aanbieders zoals Tibber bieden een integratie aan waardoor je Tesla automatisch op de goedkoopste uren geladen wordt.
Hier een draadje met heel veel informatie: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
** Knip, referrals zijn niet toegestaan. **
[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 21-12-2022 09:01 ]
Hier gaat iets fout:tomic schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:32:
Weet niet of ik hier helemaal goed zit, maar heb een model 3 geïmporteerd uit Duitsland. Een 2022-maart model met LFP 62,5 kWh dus en Ryzen.![]()
Wil nu een verzekering afsluiten. En daar komt het:
Model : Model 3
Type: Long Range RWD (E6LR)
Catalogusprijs: 56712,-
Wat gek is: Type goedkeuring van RDW komt overeen met het CVO document van de auto. De prijs die in Duitsland aan Tesla is betaald bedraagd: 46770,-.
- Hoe komen ze op een verschil in cataloguswaarde van 9.942,- ?
- Waar komt het type Long Range vandaan? (dit staat niet op ovi.rdw.nl) maar alleen bij elke verzekering die ik probeer af te sluiten.
1. LFP batterij is nooit een LR (longrange) model
2. Catalogus waarde LR en SR/normLe versie zijn in Duitsland niet hetzelfde geweest als in NL, daar zat aantal k subsidie in verwerkt in de geadverteerde prijs.
Als je dus een LFP batterij hebt, zorg even dat je niet voor de LR versie premie moet betalen.
Max aantal kW (vermogen motor) zal 200-228kW zijn. Zit wat verschil tussen in je bouwjaar.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Zelfs de oude SR+ kan al bijna “te snel” laden.bilgy_no1 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:15:
[...]
Klopt. Maar de resultaten van Nyland zijn niet echt geschikt voor de meeste mensen. Die rijden niet tussen 5-60% om alleen op de snelle delen van de curve te laden.
Bovendien zijn de Ioniq 5 en de EV6 wel snelle laders, maar ook niet erg efficiënt op de snelweg (vooral de Ioniq 5 met een Cw van 0,29). Maar bijv. de Ioniq 6 is al veel efficiënter en zal het waarschijnlijk een stuk beter doen.
[...]
Als ik naar de RWD kijk scheelt het 7 minuten. Maar ik gaf ook al aan dat Tesla het best aardig doet als je het met de rest vergelijkt. Die hebben vaak 38+ minuten nodig.
Maar ik denk wel dat Tesla er goed aan doet om gewoon in de top van de markt te zitten qua rij- en reiservaring.
Als je in 8min de auto 10-80 kan opladen, heb je geen tijd voor het toilet of een broodje te halen oid.
(Als je dus wél in 8min zou kunnen volladen, moet je eigenlijk in de auto blijven zitten om hem weg te halen voor anderen, dan kan je niet weg.)
Ik heb nog nooit gedacht “had die maar sneller kunnen opladen” (de LFP’s kunnen tegenwoordig op lange ritten nóg sneller opladen, deze gaan als een raket zelfs boven de 70-80%, zelfs 90-100 gaat heel snel, bij warme batterij)
[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 20-12-2022 23:46 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Hyundai/Kia gaat in 18 minuten van 10-80%, niet 8 minuten. Dan kun je inderdaad beter blijven zitten. Bij de 60 kWh RWD/SR+ heb ik begrepen dat 10-70% in ongeveer 21 minuten gaat en 10-80% 30 minuten gaat, oftewel 8 minuten meer tot 75% (aangezien de Tesla iets zuiniger zal rijden had ik zo becijferd). De Ioniq 5 zat met 26 minuten laden overigens al op 90%. Deze Hyundai tijden waren op 800V Ionity chargers, maar ook bij 400V/175 kW laders van Total kostte het niet veel meer tijd, omdat tussen 10 en 60% bijna het maximale vermogen kon worden gebruikt en hij tot 80% nog (dik) boven de 100 kW laadt.Stef87 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:45:
[...]
Zelfs de oude SR+ kan al bijna “te snel” laden.
Als je in 8min de auto 10-80 kan opladen, heb je geen tijd voor het toilet of een broodje te halen oid.
(Als je dus wél in 8min zou kunnen volladen, moet je eigenlijk in de auto blijven zitten om hem weg te halen voor anderen, dan kan je niet weg.)
Ik heb nog nooit gedacht “had die maar sneller kunnen opladen” (de LFP’s kunnen tegenwoordig op lange ritten nóg sneller opladen, deze gaan als een raket zelfs boven de 70-80%, zelfs 90-100 gaat heel snel, bij warme batterij)
Zoals ik al aangaf doet Tesla het alsnog beter dan bijv. een VW ID.4 (38 minuten, hoewel nieuwe modellen ook al iets vlotter gaan), maar dat zou niet de benchmark voor Tesla moeten zijn...
Mijn ervaring is dat die 18 minuten voor een korte stop met gezin helemaal top is. Iedereen heeft dan zijn/haar ding gedaan en meestal konden we dan meteen weer uitpluggen en wegrijden. Als we noodgedwongen (door ver uit elkaar liggende laders) toch tot 90% moesten laden zaten we die extra 8 minuten een beetje duimen te draaien, maar acceptabel. Maar als ik daarna nog een kwartier langer zou moeten wachten begint het zonde van mijn tijd te worden...
Dit alles niet om Tesla te bashen; ik zit immers te wachten op zo'n wagen en denk dat ik met deze laadtijden prima uitkom. Maar het is wel een stapje terug, wat ik afweeg tegen de andere voordelen van de MY. Ik denk alleen dat Tesla in de toekomst moet zorgen dat ze ook hier een voorloper zijn en niet worden ingehaald door het merendeel van de markt.
Gister even getest bij FastNed. Onze vorige EV, een Kia e-Niro kon max 73kW laden en schaalde naar 50kW vanaf 55% ofzo.Stef87 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:45:
[...]
De model Y RWD met koude batterij op 90% bij FastNed:
:strip_exif()/f/image/YONARzdjVLwrLxkORjArypKP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ligt natuurlijk aan je rijstijl.wian schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:13:
Nog een vraagje, hoeveel kilometer gaan de M3 RWD 18” banden mee en wat zijn de meest populaire vervangende banden?
Ik moet verplicht wisselen tussen zomer en winter. Effectief dus 3/4 jaar op zomer banden en 1/4 jaar op winterbanden.
Nu met 90k km werden de winterbanden eronder gedaan en gaf de dame bij het wisselstation aan dat 2 van m’n zomerbanden op waren.
Dus circa 60-65k km in mijn geval.
Apple Music op Tesla laad alleen de bovenste X nummers in van je playlist (dat is wat Spotify 3 jaar geleden deed), dus ik kan gewoon niet normaal al mijn muziek luisteren
[YouTube: Tesla Shuffle ain't no Shuffle!]
Al die Gen Y'ers (ik ben een millenial
Wij hebben Apple One thuis, alles via hun. Werkte goddelijk op CarPlay, dus ik moet ff wennen aan de ouderwetse "Nee we bouwen alle apps wel opnieuw, half, voor jou" methodeTeslalrp schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:48:
Je hebt voor Apple Music toch een abonnement nodig? Ik heb wel premium in de auto. Is het icoontje overigens te verplaatsen?
Icoontje kan je gewoon verplaatsen, net als alle andere icoontjes.
Weet iemand op er een snelle manier is om je navigatie audio te muten en weer te unmuten? Bij alle nav's die ik heb gebruikt (Google, TomTom, Apple Maps) is dat gewoon een icoontje die op de kaart staat.
Ik rijd 95% van de tijd zonder stem, maar soms rijd ik naar een onbekende bestemming of een heel lang stuk (en vergeet ik snel af te slaan) en wil ik de stem ff aan. Nu is dat nogal lastig onderweg.
Tap ...
Tap instellingen
Tap speaker icoon
Tap x (hier kan je niet swipen???)
Als ik voice gebruik: "Navigatie begeleiding dempen" of iets in die geest (wat zou moeten werken online, krijg ik "Navigatie gestopt"
[ Voor 38% gewijzigd door _eLMo_ op 21-12-2022 07:52 ]
Millennials, also known as Generation Y or Gen Y.._eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:43:
Al die Gen Y'ers (ik ben een millenial) luisteren alleen nog maar naar automatisch gecureerde muziek ipv playlists die ze zelf opbouwen blijkbaar
Volgens mij is dat ook trouwens de doelgroep waar Tesla populair is. Tech savy en genoeg geld om een nieuwe auto te kopen/financieren.
Gen Z dan, ik ben zelf Y blijkbaarDeveon schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:52:
[...]
Millennials, also known as Generation Y or Gen Y..![]()
Volgens mij is dat ook trouwens de doelgroep waar Tesla populair is. Tech savy en genoeg geld om een nieuwe auto te kopen/financieren.
Kijk; wij liggen op één lijn Stef.Stef87 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:33:
[...]
Hier gaat iets fout:
1. LFP batterij is nooit een LR (longrange) model
2. Catalogus waarde LR en SR/normLe versie zijn in Duitsland niet hetzelfde geweest als in NL, daar zat aantal k subsidie in verwerkt in de geadverteerde prijs.
Als je dus een LFP batterij hebt, zorg even dat je niet voor de LR versie premie moet betalen.
Max aantal kW (vermogen motor) zal 200-228kW zijn. Zit wat verschil tussen in je bouwjaar.
Maar de RDW zegt; type goedkeuring komt overeen met CVO. Zij kunnen daar niet zoveel aan veranderen. Ook is het zo dat in OVI alle data ogenschijnlijk klopt. Het is zo dat de verzekeraar er een andere benaming aangeeft. Kies ik namelijk zelf de variant (met een ongeldig kenteken) dan heb ik de keuze uit:
- Long range
- Performance
- SR+
Die laatste leverde ongeveer een tientje minder premie op dan nu het geval is, maar het blijft raar. Ik snap niet wie / welke instantie de vertaaltabel maakt van: type variant: E6LR en uitvoering: BGB1S5N naar: Long Range RWD.
Wellicht het feit dat er staat: E6LR (suggererend Long Range) maar dat lijkt me toch sterk.
Zou ik Tesla hiervoor moeten hebben?
Toch maar een weblog?
Ik heb er 55k mee gereden, maar ik rijdt eigenlijk alleen maar snelweg en trek 4 invoegstroken per dag even flink door.wian schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:13:
Euh, spotify op Carplay in een tesla? Dat wil ik ook!_eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:43:
Het is Spotify op CarPlay allll over again!
Apple Music op Tesla laad alleen de bovenste X nummers in van je playlist (dat is wat Spotify 3 jaar geleden deed), dus ik kan gewoon niet normaal al mijn muziek luisteren![]()
[YouTube: Tesla Shuffle ain't no Shuffle!]
Al die Gen Y'ers (ik ben een millenial) luisteren alleen nog maar naar automatisch gecureerde muziek ipv playlists die ze zelf opbouwen blijkbaar
Toch maar een weblog?
E6LR is geen long range (LR staat niet voor Long Range) maar een SR+ met 60 kWh. Geen idee hoe de verzekering daar bij komt, maar die hebben het bij het verkeerde eind.tomic schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:32:
Weet niet of ik hier helemaal goed zit, maar heb een model 3 geïmporteerd uit Duitsland. Een 2022-maart model met LFP 62,5 kWh dus en Ryzen.![]()
Wil nu een verzekering afsluiten. En daar komt het:
Model : Model 3
Type: Long Range RWD (E6LR)
Catalogusprijs: 56712,-
Wat gek is: Type goedkeuring van RDW komt overeen met het CVO document van de auto. De prijs die in Duitsland aan Tesla is betaald bedraagd: 46770,-.
- Hoe komen ze op een verschil in cataloguswaarde van 9.942,- ?
- Waar komt het type Long Range vandaan? (dit staat niet op ovi.rdw.nl) maar alleen bij elke verzekering die ik probeer af te sluiten.
Signatures zijn voor boomers.
Geen probleemtomic schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:12:
[...]
Euh, spotify op Carplay in een tesla? Dat wil ik ook!
Brr die vertraging. Niks voor mij.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik had een Kia hiervoortomic schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:12:
[...]
Euh, spotify op Carplay in een tesla? Dat wil ik ook!
[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 21-12-2022 08:28 ]
Diversificatie bespaart in dit geval geld. Lagere voltage is goedkoper en alles is compatibel met elkaar.Taro schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:03:
[...]
Ik durf niet te zeggen wat de meerprijs van bepaalde componenten/materialen is bij 1.000 V tov 400 V, maar, het biedt sowieso voordelen om maar één standaard te hanteren. Diversificatie kost ook geld.
We gaan het over een paar jaar wel zien
Er heeft in het verleden (zeker niet 2022) wel een LR RWD bestaan. Dat gaat hier niet op, maar iemand heeft zitten slapen daar.tomic schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:58:
[...]
Kijk; wij liggen op één lijn Stef.
Maar de RDW zegt; type goedkeuring komt overeen met CVO. Zij kunnen daar niet zoveel aan veranderen. Ook is het zo dat in OVI alle data ogenschijnlijk klopt. Het is zo dat de verzekeraar er een andere benaming aangeeft. Kies ik namelijk zelf de variant (met een ongeldig kenteken) dan heb ik de keuze uit:
- Long range
- Performance
- SR+
Die laatste leverde ongeveer een tientje minder premie op dan nu het geval is, maar het blijft raar. Ik snap niet wie / welke instantie de vertaaltabel maakt van: type variant: E6LR en uitvoering: BGB1S5N naar: Long Range RWD.
Wellicht het feit dat er staat: E6LR (suggererend Long Range) maar dat lijkt me toch sterk.
E6LR duidt op de batterij, zie https://tff-forum.de/t/wi...teriewiki-akkuwiki/107641tomic schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:58:
[...]
CATL 6L „LFP60“ ~62kWh
Details
Model 3 Standard Range 2021 -> E6LR
Model 3 Standard Range 2022 -> E6LR
Je kunt deze kaart(en) naar beneden weg swipen (net als dat je de audio kaart omhoog kunt swipen om de kaart te vergroten), vervolgens komt er een icoontje bij in je balk onderin (bij de andere snelkoppelingen) om de kaarten weer terug te toveren.Caelorum schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:26:
Wat betreft de update. Iemand al gelukt om de mediacontrols te verplaatsen naar het grote scherm of te verbergen? Ik hoef die niet de hele tijd te zien, en ik vind het rete irritant dat ik links omhoog moet swipen/aanklikken en dat er dan rechts iets tevoorschijn popt. Muscle memory is compleet verstoord weer.
Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen
Ik ook, automatisch knipperen werkt echt top, tripinfo terug linksonder is ook fijn en betere zoekfunctie van contacten in je telefoonlijst. Klein kerstcadeautje.ybos schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:25:
Ik ben blij met de update
Een playlist? Dat is voor de jeugd die alleen maar losse liedjes luistert. Nee, ik luister naar gehele albums zoals de artiest het bedoeld heeft!_eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:43:
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE
Ja, gewoon altijd 100.Dersan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:02:
[...]
Maar laad je hem ook naar 100 als je de auto 2 dagen niet nodig hebt? Daar twijfelde ik laatst over.
Heb hem alleen naar 80 geladen toen ik 2 weken zonder auto op vakantie ging. Maar enkele dagen doe ik niks mee.
PSN: Sluuz
Ja snapt de chargering duidelijkRadiodurans schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:51:
[...]
Een playlist? Dat is voor de jeugd die alleen maar losse liedjes luistert. Nee, ik luister naar gehele albums zoals de artiest het bedoeld heeft!
Het is duidelijk een overhaaste release voor de kerst. Ik hoop dat ze snel alles fixen. Die reputatie hebben ze op zich wel.
Ondertussen in Engeland: https://ubitricity.com/en/charging-solutions/ac-lamppost/JTHZZ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:45:
https://www.ad.nl/hoeksch...rdt-aangehouden~a3212686/
Met een haspeltje erbij lekker gratis stroom tappen uit een lantaarnpaal![]()
Een woordvoerder van Stedin laat weten dat het illegaal aftappen van stroom van een lantaarnpaal niet had gewerkt. ,,Die levert slechts 16 ampère, terwijl je voor een elektrische auto een 25 ampère-aansluiting nodig hebt.”
Falers. Misschien deze link even naar de Stedin klantenservice sturen: https://letmegooglethat.com/?q=granny+charger
Of dichterbij huis in Arnhem:DaCoTa schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:00:
[...]
Ondertussen in Engeland: https://ubitricity.com/en/charging-solutions/ac-lamppost/
[Afbeelding]
https://www.arnhemaan.nl/...taarnpaal-wordt-laadpaal/Nieuwbouwwijken in Arnhem krijgen bij de aanleg standaard lantaarnpalen met laadpunt voor elektrische auto's. Ongeveer de helft van alle lantaarnpalen die bij parkeerplaatsen staan, worden van een dubbel laadpunt voorzien. De parkeervakken bij het laadpunt zijn voor iedere auto beschikbaar en worden niet voor elektrische auto's gereserveerd. Dit staat in het 'Uitvoeringskader Elektrisch Laden' dat het college van B&W heeft vastgesteld.
De beste man met z'n haspel komt uit Arnhem en was verbaasd dat ie niet zonder kunstgrepen aan die lantaarnpaal kon laden denk ik
[ Voor 5% gewijzigd door noo op 21-12-2022 12:08 ]
Hoe kan dat nou?? Elektrische auto’s hebben toch 25 Ampere nodig??DaCoTa schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:00:
[...]
Ondertussen in Engeland: https://ubitricity.com/en/charging-solutions/ac-lamppost/
[Afbeelding]
Dat ziet er ook nog eens gelikt uit als je het mij vraagt. Maar wellicht is dat het gehele plaatje, de zwarte lantaarnpalen staan chique.DaCoTa schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:00:
[...]
[Afbeelding]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dit is een standaard oplossing voor veel buurten, ik heb ze vaak voorbij zien komen toen ik nog daar zat.JTHZZ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:19:
[...]
Hoe kan dat nou?? Elektrische auto’s hebben toch 25 Ampere nodig??
Als het qua stroom voor het engelse netwerk kan, dan is het best een nette oplossing.
Zie hier, net naast de grijze auto.
https://goo.gl/maps/bZrDMkCyFs9GK1Tx6
[ Voor 28% gewijzigd door gustaveau op 21-12-2022 15:24 . Reden: link gefixed ]
Het 8minuten verhaal was alleen een praktisch voorbeeld.bilgy_no1 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 00:39:
[...]
Hyundai/Kia gaat in 18 minuten van 10-80%, niet 8 minuten. Dan kun je inderdaad beter blijven zitten. Bij de 60 kWh RWD/SR+ heb ik begrepen dat 10-70% in ongeveer 21 minuten gaat en 10-80% 30 minuten gaat, oftewel 8 minuten meer tot 75% (aangezien de Tesla iets zuiniger zal rijden had ik zo becijferd). De Ioniq 5 zat met 26 minuten laden overigens al op 90%. Deze Hyundai tijden waren op 800V Ionity chargers, maar ook bij 400V/175 kW laders van Total kostte het niet veel meer tijd, omdat tussen 10 en 60% bijna het maximale vermogen kon worden gebruikt en hij tot 80% nog (dik) boven de 100 kW laadt.
Zoals ik al aangaf doet Tesla het alsnog beter dan bijv. een VW ID.4 (38 minuten, hoewel nieuwe modellen ook al iets vlotter gaan), maar dat zou niet de benchmark voor Tesla moeten zijn...
Mijn ervaring is dat die 18 minuten voor een korte stop met gezin helemaal top is. Iedereen heeft dan zijn/haar ding gedaan en meestal konden we dan meteen weer uitpluggen en wegrijden. Als we noodgedwongen (door ver uit elkaar liggende laders) toch tot 90% moesten laden zaten we die extra 8 minuten een beetje duimen te draaien, maar acceptabel. Maar als ik daarna nog een kwartier langer zou moeten wachten begint het zonde van mijn tijd te worden...
Dit alles niet om Tesla te bashen; ik zit immers te wachten op zo'n wagen en denk dat ik met deze laadtijden prima uitkom. Maar het is wel een stapje terug, wat ik afweeg tegen de andere voordelen van de MY. Ik denk alleen dat Tesla in de toekomst moet zorgen dat ze ook hier een voorloper zijn en niet worden ingehaald door het merendeel van de markt.
Je beredenering klopt niet (helemaal). Ja Hyundai en Kia doen het goed.
De ene 10-70% “is de andere niet”. Als de auto zuiniger is hoef je minder op te laden voor dezelfde afstand.
Ofwel actieradius in praktijk per 15 (of x ander aantal) minuten opladen.
Tesla staat nog steeds in de top wat betreft snelladen/vakantieritten, zie ook de 1000km challenge.
In de praktijk is een nieuwe Tesla nog steeds in (bijna) elke denkbare situatie de snelste in het afleggen van grote afstanden. Voorverwarmen, koelen etc werkt nu erg goed. (Ja dat kunnen steeds meer andere auto’s ook)
Ik geloof dan ook niet dat Tesla geen marktleider “meer” zou zijn of binnenkort niet meer is.
Opladen met 400v kan bijv. net zo snel zijn als met 800v, is niet perse een voordeel, maar een ontwerp-keuze. (Dunnere stroomkabels nodig bij 800v)
Heb je ze al eens naar beneden geswiped?Caelorum schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:26:
[...]
Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com
Dit topic is gesloten.
![]()
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
- Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
- Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
Gerelateerde topics:
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.