Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 399 ... 517 Laatste
Acties:
  • 3.149.188 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
this schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:40:
[...]

Nu vergelijk je toch appelen met peren? Voorverwarming is optioneel. Terwijl rijden met benzine kan je niet doen zonder 70% verlies.
Voorverwarming kan je in mijn ogen aan de laadpaal doen en dat kost energie.
Als je koud wegrijdt zal de auto ook extra energie verbruiken om de systemen snel up and running te krijgen, kost ook energie.

Het zijn allemaal zulke kleine beetjes in het geheel wat transport kost aan energie. Ga je dat vervolgens vergelijken met 'Daar had ik wel 1000 liter thee voor kunnen zetten' (overdrijving natuurlijk, maar even voor het punt) dan denk ik dat je appels met peren vergelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:32
Makkelijk schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:45:
[...]

Zolang de auto niks doet ben je constant warmte aan het pompen terwijl er van buitenaf gekoeld wordt. Ik verwacht dat hoe kouder het is, hoe minder efficient voorverwarmen is.
Dat zou kunnen, maar dat hangt er dus ook vanaf hoeveel efficiëntie je wint met het voorverwarmen van de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:15
Wolly schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:46:
[...]

Voorverwarming kan je in mijn ogen aan de laadpaal doen en dat kost energie.
Als je koud wegrijdt zal de auto ook extra energie verbruiken om de systemen snel up and running te krijgen, kost ook energie.

Het zijn allemaal zulke kleine beetjes in het geheel wat transport kost aan energie. Ga je dat vervolgens vergelijken met 'Daar had ik wel 1000 liter thee voor kunnen zetten' (overdrijving natuurlijk, maar even voor het punt) dan denk ik dat je appels met peren vergelijkt.
Waar haal je de kleine beetjes toch vandaan?

Stel je ritje is 25 km, naar werk bijv. Zeg eens a 200 Wh/km niet voorverwarmd = 5 kWh

Oftewel de GEHELE kosten van gepland vertrek (zie mijn referentie naar Bjorn hierboven). Doe je dat ritje dan op 150Wh/km komt er zo’n 3.6 kWh bij op. Dus bijna je energie verbruik voor vervoer verdubbelt

[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 19-12-2022 10:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 15:04
Sluuz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:52:
[...]

Ik vind dat best meevallen. Hij zakt helemaal niet echt in op die laatste 20%. Ja er is wat afvlakking, maar “erg traag” is overdreven.
[Afbeelding]
Mijn ervaring met m'n Model 3 is anders, namelijk dat superchargen van 20% naar 80% bijna net zo snel gaat als van 80% naar 100%. Mijn laadtijd verdubbelt en gaat richting een uur of meer als ik naar 100% wil en met een vrij lege accu aan kom.

Met name die laatste 5-10% naar 100 duurt erg lang en zou ik wel degelijk 'erg traag' noemen in vergelijking. Hoe leger de accu hoe sneller het laden gaat. In het begin haal je ook echt 200-250+ kwh (mits accu goed voorverwarmd is op weg naar de supercharger), terwijl de laatste procenten met 10-30kwh binnen 'druppelen'.

Neemt niet weg dat het een mooi voordeel is dat een SR+ tot 100% geladen kan worden en daardoor qua bruikbare range dichter bij de LR komt, maar nooit verkeerd om te beseffen dat het laden (tijdens trips) langer zal duren als je die 100% wilt benutten.

[ Voor 16% gewijzigd door Aeonis op 19-12-2022 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:32
MG-studios schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:39:
[...]

Ik was inderdaad niet helemaal duidelijk. Een voorverwarmde batterij is naar mijn weten efficiënter qua verbruik.

Voorbeeld met fictieve getallen:
  • Rit 100 km mét voorverwarmde batterij: verbruik 15 kWh
  • Rit 100 km zonder voorverwarmde batterij: verbruik 20 kWh
  • Indien voorverwarmen <5 kWh verbruikt, loont het in dit geval om de batterij voor te verwarmen.
Voor langere ritten zal voorverwarmen lonen, voor kortere ritten niet. Wat ik me afvraag; waar ligt dit kantelpunt?
Als je verwarmd tijdens het rijden gebruik je restwarmte van de voortbeweging, als je stilstaand verwarmt, ben je puur energie in warmte aan het omzetten en beweeg je nog niet. Lijkt me dat rijdend verwarmen efficienter is. Daarnaast is dan de totale verwarmtijd ook nog eens korter. Maar misschien klopt mijn logica niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Radiodurans schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:09:
Zo’n wrap maakt je M3 wel… uniek zeg maar
[Afbeelding]

Ik vind het wel gaaf om je standaard witte Tesla te onderscheiden van de rest.

(Maar wellicht hebben jullie in het verleden al een heel wrap topic gehad)
Ik vind zo'n wrap wel leuk. Alleen de matte vind ik niet zo "premium", net alsof je auto nog in de grondlak staat.

Maar zoiets vind ik prachtig:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D2_2BDJVYAADfjm?format=jpg&name=small

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 08:59
Jeroenneman schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:40:
[...]

Ik vind zo'n wrap wel leuk. Alleen de matte vind ik niet zo "premium", net alsof je auto nog in de grondlak staat.

Maar zoiets vind ik prachtig:
[Afbeelding]
Tja ieder zijn keuze natuurlijk haha, dit geeft mij persoonlijk meer een kermis gevoel dan een matte wrap.

Heb nog zitten twijfelen of ik het zou doen maar vind het het geld uiteindelijk niet waard. Dan maar 1600€ voor ene zwarte lak, wit heb ik ook niet extreem veel zin in namelijk 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:44
Lijkt er volgens TeslaFi op dat de uitrol van de nieuwe update wat stil is komen te vallen.
Ik zit met smart op Apple Music te wachten. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 22:26
Wolly schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:15:
[...]
Inderdaad uniek, meestal krijg je zo'n vale rode kleur pas na >10 jaar in de zon te hebben gereden >:)
Het is gelukkig meer oranje dan vaal rood, dat is niet zo goed te zien op deze foto. Ik vond ‘m wel cool i.c.m. de zwarte trim.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
Djerro123 schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:46:
[...]
Heb nog zitten twijfelen of ik het zou doen maar vind het het geld uiteindelijk niet waard. Dan maar 1600€ voor ene zwarte lak, wit heb ik ook niet extreem veel zin in namelijk 😁
Ik heb voor wit gekozen en die 1600€ (eigenlijk 2000€ want ik vind alleen de rode multi-layer lak een alternatief voor de multi-layer wit) bespaar ik voor een wrap. Die kost denk ik ~2500-3000€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SirLct schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:59:
https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview

Nieuw, op voorraad, verkeerd geprijsd? Goede deal imho

EDIT

Meerdere lijkt het.
Zo is een M3 RWD nu ook 50k.
https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview
Als ik die linkjes volg staat er geen enkele auto beschikbaar. Alleen "blader door Occassions of stel je auto samen". Misschien is dit alweer weggekaapt.

Als ik vervolgens de auto ga samenstellen zijn de prijzen voor de Model 3 varianten nog steeds €52k, €60k en €66k.

Ik blijf die prijsstelling wel vreemd vinden. Kan mij voorstellen dat de Model 3 op enig moment €4-5k goedkoper moet worden om nog enigszins aantrekkelijk te blijven tov de Model Y.

Valt me op dat ook bij de Model Y de hele rij 'Snel leverbare' RWDs al is verdwenen. Er staan alleen nog maar LR/P modellen, en van de in totaal 7 auto's zijn er 4 demo-auto's (waarvan 2 met minder dan 50k ipv een paar duizend kilometer op de teller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:06
bilgy_no1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:17:
[...]

Als ik die linkjes volg staat er geen enkele auto beschikbaar. Alleen "blader door Occassions of stel je auto samen". Misschien is dit alweer weggekaapt.

Als ik vervolgens de auto ga samenstellen zijn de prijzen voor de Model 3 varianten nog steeds €52k, €60k en €66k.

Ik blijf die prijsstelling wel vreemd vinden. Kan mij voorstellen dat de Model 3 op enig moment €4-5k goedkoper moet worden om nog enigszins aantrekkelijk te blijven tov de Model Y.

Valt me op dat ook bij de Model Y de hele rij 'Snel leverbare' RWDs al is verdwenen. Er staan alleen nog maar LR/P modellen, en van de in totaal 7 auto's zijn er 4 demo-auto's (waarvan 2 met minder dan 50k ipv een paar duizend kilometer op de teller).
Gisteren doorheen gebladderd, M3P waar hierboven naar verwezen werd was 63k. LR was dacht ik 55/56k idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DaCoTa schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:34:
[...]

Als je verwarmd tijdens het rijden gebruik je restwarmte van de voortbeweging, als je stilstaand verwarmt, ben je puur energie in warmte aan het omzetten en beweeg je nog niet. Lijkt me dat rijdend verwarmen efficienter is. Daarnaast is dan de totale verwarmtijd ook nog eens korter. Maar misschien klopt mijn logica niet.
Tenzij je flink gaat trappen is de restwarmte niet voldoende om de cabine te verwarmen. Als je echt efficiënt bezig wil zijn zet je de climate control op 16 en lekker de stoelverwarming aan. Stoelverwarming verwarmt je lichaam veel effectiever en daardoor efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Deveon schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:56:
[...]

Tenzij je flink gaat trappen is de restwarmte niet voldoende om de cabine te verwarmen. Als je echt efficiënt bezig wil zijn zet je de climate control op 16 en lekker de stoelverwarming aan. Stoelverwarming verwarmt je lichaam veel effectiever en daardoor efficiënter.
Mwah, 15kWh/100km (respectabel met koud weer), bij 100km/u is dus 15kW, 10% verliezen = 1,5kW aan warmte. Best flink. Tuurlijk verlies je wat aan dissipatie enzo, maar het is best de moeite waard.

[ Voor 7% gewijzigd door _eLMo_ op 19-12-2022 13:06 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
_eLMo_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:05:
[...]

Mwah, 15kWh/100km (respectabel met koud weer), bij 100km/u is dus 15kW, 10% verliezen = 1,5kW aan warmte. Best flink. Tuurlijk verlies je wat aan dissipatie enzo, maar het is best de moeite waard.
Behalve dat je eerst al die massa van het vriespunt naar een fatsoenlijke temperatuur moet krijgen. Eenmaal op temperatuur zal de restwarmte wel helpen maar dan ben je waarschijnlijk al even onderweg en ik kan je vertellen dat zonder verwarming in een EV echt geen pretje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Radiodurans schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:25:
[...]

Ik heb voor wit gekozen en die 1600€ (eigenlijk 2000€ want ik vind alleen de rode multi-layer lak een alternatief voor de multi-layer wit) bespaar ik voor een wrap. Die kost denk ik ~2500-3000€.
Eens. Een ander voordeel van zo'n witte lak is dat micro-krasjes niet zo zichtbaar zijn in het zonlicht. Bij een donkere kleur zou ik uitkijken met de wasstraat (alleen een heel goede nemen).

Ik twijfel idd nog wel over de wrap. Hoop geld, maar houdt de lak wel als nieuw en je kunt een meer persoonlijke kleur uitkiezen. Door de meerprijs van een andere lak te ontlopen heb je eenderde tot de helft al bespaard. Wel goed zoeken naar een wrapper die het voor een knappe prijs doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
bilgy_no1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:12:
[...]

Eens. Een ander voordeel van zo'n witte lak is dat micro-krasjes niet zo zichtbaar zijn in het zonlicht. Bij een donkere kleur zou ik uitkijken met de wasstraat (alleen een heel goede nemen).

Ik twijfel idd nog wel over de wrap. Hoop geld, maar houdt de lak wel als nieuw en je kunt een meer persoonlijke kleur uitkiezen. Door de meerprijs van een andere lak te ontlopen heb je eenderde tot de helft al bespaard. Wel goed zoeken naar een wrapper die het voor een knappe prijs doet.
"Houdt de lak als nieuw", dat moet volgens mij de laatste zorg zijn van een wrap. Dan zou ik voor een goede coating gaan. Kost ook minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 11:16
bilgy_no1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:17:
[...]

Je bent te laat idd :D Vanochtend nog toevallig gekeken en hij was er nog, maar ik denk dat er kort daarna of weggehaald door tesla of door iemand gereserveerd.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fasttesla
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-05 21:52
STIMPPYYY schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:24:
[...]

"Houdt de lak als nieuw", dat moet volgens mij de laatste zorg zijn van een wrap. Dan zou ik voor een goede coating gaan. Kost ook minder.
Nou zo’n Keramische Coating is ook aardig aan de prijs, ontloopt elkaar niet zoveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Deveon schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:11:
[...]

Behalve dat je eerst al die massa van het vriespunt naar een fatsoenlijke temperatuur moet krijgen. Eenmaal op temperatuur zal de restwarmte wel helpen maar dan ben je waarschijnlijk al even onderweg en ik kan je vertellen dat zonder verwarming in een EV echt geen pretje is.
Ik reed ooit met een LEAF in de winter met handschoenen aan... Geen warmtepomp, geen stoelverwarming, geen stuurverwarming... Dus ik denk dat je in een Tesla best wat comfortabeler kunt rijden.

Maar de vraag was oorspronkelijk of er een 'break-evenpunt' is waarbij het voorverwarmen van de batterij *op de batterij* (dus niet aan een lader) zuiniger wordt dan direct gaan rijden met een koude batterij.

Vraag daarachter was of de auto efficiënter werkt als de batterij op temperatuur is. Dat staat dus los van comfort.

Ik denk dus dat we inmiddels een beetje langs elkaar praten met z'n allen... Mijn conclusie is:

- Als je een lader hebt en je moet ver rijden: voorverwarmen is handig, want de auto is comfortabel wanneer je wegrijdt en kan zuiniger rijden (vooral doordat de verwarming niet/minder hoeft te draaien en wellicht ook iets omdat de batterij al warmer is).
- Als je geen lader hebt en je moet ver rijden: niet voorverwarmen, maar gewoon gaan rijden. Temperatuur niet te hoog instellen en ook met een rustige rijstijl totdat de batterij wat is opgewarmd.
- Als je wel/geen lader hebt en je kort moet rijden: voorverwarmen heeft qua besparing van range geen zin. Alleen wat comfort winst, maar wel tegen de kosten van wat energie.

Ik moest gisteren de autocabine (Niro EV) snel opwarmen door ijsvorming op de voorruit. Dat was binnen een minuut of 2 weg. De cabine is dan ook echt al een flink stuk warmer. Dat kostte 1% vanaf een volle batterij (die al een paar dagen in de kou had gestaan). Realistisch: 3 kW x 2 minuten = 0,1 kWh. Dus voorverwarmen voor het comfort is ook maar beperkt van invloed op het bereik denk ik.

Maar let wel, het verwarmen van de batterijmassa zal een veelvoud kosten van het verwarmen van de cabine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:24:
[...]

Een coating geeft niet echt bescherming voor de lak. Zorgt er wel voor dat vuiligheid minder hecht en bijv. vogelpoep makkelijker te verwijderen is (en dus niet/minder de lak beschadigt). maar biedt geen enkele bescherming tegen steenslag of krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 31-05 14:20
bilgy_no1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:44:
[...]

Een coating geeft niet echt bescherming voor de lak. Zorgt er wel voor dat vuiligheid minder hecht en bijv. vogelpoep makkelijker te verwijderen is (en dus niet/minder de lak beschadigt). maar biedt geen enkele bescherming tegen steenslag of krassen.
Keramische coating heeft net wel bescherming daartegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
bilgy_no1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:40:
[...]Ik moest gisteren de autocabine (Niro EV) snel opwarmen door ijsvorming op de voorruit. Dat was binnen een minuut of 2 weg. De cabine is dan ook echt al een flink stuk warmer. Dat kostte 1% vanaf een volle batterij (die al een paar dagen in de kou had gestaan). Realistisch: 3 kW x 2 minuten = 0,1 kWh. Dus voorverwarmen voor het comfort is ook maar beperkt van invloed op het bereik denk ik.
0,1kWh is 1% van een volle batterij? De batterij van de Niro EV is 10kWh?
Ik denk dat die 3kW een beetje een onderschatting is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Onze e-Niro trok maximaal 6kW voor verwarming vanaf ijskoud. Dus 6kW / 60 * 2 = 0,2kWh.

Maar de Niro springt al heel snel van 100 naar 99% accu, 100% is alleen >99,8% accu ofzo, en daaronder is het 99.

De Model Y RWD viel mij ook wel tegen qua voorverwarmen ja. Toen kwam ik erachter dat hij bij gepland voorverwarmen de accu mee pakt. Een uurtje 3kW is niks -O-
Dus nu doe ik dat niet meer voor woon/werk, gewoon 10 minuutjes van te voren de klimatisering aan en dan lekker rijden d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
this schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:45:
[...]
Keramische coating heeft net wel bescherming daartegen.
Een keramische costing heeft een ~2x zo hoge hardheid als je gewone verfcoating dus geeft wel degelijk meer bescherming tegen krasjes. Wel minder dan een self-healing wrap uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
this schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:46:
[...]

0,1kWh is 1% van een volle batterij? De batterij van de Niro EV is 10kWh?
Ik denk dat die 3kW een beetje een onderschatting is :P
3 kW x 2 minuten is = 3 * 1/30e uur = 0,1 kWh. Een 3 kW resistive heater is een flinke capaciteit. Zeker voor zo'n kleine ruimte als een auto. Heaters voor een kamer zijn vaak maar 1500-2000 W.

Hij verloor 1%, maar zoals gezegd stond de auto al een paar dagen in de kou, dus zal de spanning al wat zijn afgenomen. Het is ook een auto die al 20.000 km heeft gereden, dus er zal wat degradatie zijn. Meestal is al vrij snel na het wegrijden (100-200 meter) met een volle batterij de eerste procent eraf. Dus die conclusie van 10 kWh capaciteit is niet te trekken.

@_eLMo_ schrijft dat de Niro met 6 kW verwarmt, dus dan is het inderdaad 0,2 kWh in een paar minuten tijd. En dit is op de hoogste stand om het ijs van de voorruit te smelten. Het scheelt in de winter dus ongeveer 1 à 1,5 km bereik om zo op te warmen.

En wat hij schrijft bevestigt mijn beleving van die 100% bij de Niro ook

[ Voor 16% gewijzigd door bilgy_no1 op 19-12-2022 14:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:06

Shiro

Serenity

Tijd niet meer gepost hier, maar ik ben inmiddels al twee maanden mijn M3 kwijt.

Ik kwam er voor een onderhoudsbeurt en vroeg ze ook gelijk te kijken naar een rattel uit de dashboard. Onderhoud was zo gedaan, maar dat ratteltje, ze hebben de blower vervangen, geen idee wat dat precies is, behalve dat ik denk dat het zorgt dat er lucht wordt rondgebazen, maar nu komt het. Na het installen van de nieuwe blower werkte het niet, de kabelboom moest ook vervangen worden, want he twas niet compatible. En nu wachten ze op terugkoppeling van Tesla engineers...en nog steeds geen zicht op wanneer het klaar is.

Iemand ooit zoiets meegemaakt?

Wel netjes overigens dat ze mij kostenloos een MY performance te leen hebben gegeven, al twee maanden dus, mare, hoe streng zijn ze als je het weer inlevert? Die velgen zijn prachtig maar voor de mindere goden zijn ze echt niet heel te houden, ik heb hier en daar toch wel ff een stoepje mee geschaaft, zal ik opdraaien voor de kosten van de velgen of zijn ze vrij makkelijk in?

SR+ MiC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fasttesla
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-05 21:52
Shiro schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:03:
Tijd niet meer gepost hier, maar ik ben inmiddels al twee maanden mijn M3 kwijt.

Ik kwam er voor een onderhoudsbeurt en vroeg ze ook gelijk te kijken naar een rattel uit de dashboard. Onderhoud was zo gedaan, maar dat ratteltje, ze hebben de blower vervangen, geen idee wat dat precies is, behalve dat ik denk dat het zorgt dat er lucht wordt rondgebazen, maar nu komt het. Na het installen van de nieuwe blower werkte het niet, de kabelboom moest ook vervangen worden, want he twas niet compatible. En nu wachten ze op terugkoppeling van Tesla engineers...en nog steeds geen zicht op wanneer het klaar is.

Wel netjes overigens dat ze mij kostenloos een MY performance te leen hebben gegeven, al twee maanden dus, mare, hoe streng zijn ze als je het weer inlevert? Die velgen zijn prachtig maar voor de mindere goden zijn ze echt niet heel te houden, ik heb hier en daar toch wel ff een stoepje mee geschaaft, zal ik opdraaien voor de kosten van de velgen of zijn ze vrij makkelijk in?
Denk het niet, eigen schuld van Tesla. Moeten ze gewoon bredere banden erop gooien dan werkt de velgbeschermer van de band tenminste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Radiodurans schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:53:
[...]

Een keramische costing heeft een ~2x zo hoge hardheid als je gewone verfcoating dus geeft wel degelijk meer bescherming tegen krasjes. Wel minder dan een self-healing wrap uiteraard.
Volgens mij is dat dus het marketing prietpraat gedeelte van de coating business. Als ze beginnen over 9H betekent dit dat je met een potlood van die hardheid al krassen veroorzaakt. Kan zijn dat het zonder die coating al met een 4H potlood gebeurt, maar je moet hier geen al te hoge verwachtingen van hebben. Heel veel objecten in het dagelijks leven zijn al harder dan zo'n potlood (sleutels, ring aan je vinger, zandkorrels in de borstels/lappen van een wasstraat, vuil in washandshoen) en die kunnen zeker alsnog krassen veroorzaken bij zo'n coating.

Steenslag bescherming wordt zelfs door de makers van die coatings niet geclaimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56

Damian

Insane Obtrusion

Weet iemand of je op de Model Y met 19" velgen loopvlak kettingen moet doen of dat er ook gewone sneeuwkettingen op gaan?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-05 11:57
Damian schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:36:
Weet iemand of je op de Model Y met 19" velgen loopvlak kettingen moet doen of dat er ook gewone sneeuwkettingen op gaan?
Er kunnen gewone kettingen om. Kijk maar in de Tesla shop. Ik had zelf al een beetje rondgekeken en bij Tesla zelf zijn ze volgens mij best voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56

Damian

Insane Obtrusion

Jeroen-Buren schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:39:
[...]

Er kunnen gewone kettingen om. Kijk maar in de Tesla shop. Ik had zelf al een beetje rondgekeken en bij Tesla zelf zijn ze volgens mij best voordelig.
Meh 211 euro bij Tesla, maar niet op voorraad... Ga vrijdag richting Oostenrijk... :|

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilis76
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-04 17:21
Shiro schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:03:

Mijn M3 staat ook al 2 maanden bij het servicecenter ivm kapotte HV batterij na 9 maanden…. Ook hier verschuift telkens de datum waarop hij klaar zou moeten zijn. Bij navraag bij het servicecenter krijg ik te horen dat er geen concrete datum gegeven kan worden doordat “interne” processen bij tesla in Tilburg veranderd zouden zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen-Buren
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-05 11:57
Damian schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:41:
[...]

Meh 211 euro bij Tesla, maar niet op voorraad... Ga vrijdag richting Oostenrijk... :|
Huren kan ook...
https://www.teslapassion....ur?sort=p.price&order=ASC

Edit: deze passen ook: https://www.sneeuwkettingenstore.com/konig-xb-16-245

[ Voor 12% gewijzigd door Jeroen-Buren op 19-12-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48
bilgy_no1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:18:
[...]

Volgens mij is dat dus het marketing prietpraat gedeelte van de coating business. Als ze beginnen over 9H betekent dit dat je met een potlood van die hardheid al krassen veroorzaakt. Kan zijn dat het zonder die coating al met een 4H potlood gebeurt, maar je moet hier geen al te hoge verwachtingen van hebben. Heel veel objecten in het dagelijks leven zijn al harder dan zo'n potlood (sleutels, ring aan je vinger, zandkorrels in de borstels/lappen van een wasstraat, vuil in washandshoen) en die kunnen zeker alsnog krassen veroorzaken bij zo'n coating.

Steenslag bescherming wordt zelfs door de makers van die coatings niet geclaimd.
Dit is correct, een keramische coating zorgt er voornamelijk voor dat de glans beter tot zijn recht komt van de originele lak en dat tevens de wagen eenvoudiger met de hand schoon te maken is. Als je de wagen dan alsnog door de wasstraat duwt dan zit die binnen een maand weer vol met microkrassen. Voor de rest biedt het dus niet veel bescherming. Mocht je dat toch willen dan moet je kijken naar PPF maar dat gaat al gauw naar 7000 euro voor een hele Model 3 of Y. Zit zelf nog te twijfelen of ik voor Xpel PPF of een Modesta coating ga op de MYP Cherry Red die volgend jaar gaat komen.

[ Voor 4% gewijzigd door cyntax op 19-12-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 20:01
Vraagje over een tweedehands M3 2019 LR met 80.000 op de teller.
Ik heb gelezen dat je moet uitkijken met roest op de remschijven vanwege regen, maar ik weet niet precies wat "te veel" roest is.
Dit is meer dan wat ik op andere model3s heb gezien, maar valt dit binnen de grenzen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAlS4Ya3DOk2YUAimRT_3J76v_0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJPkozIrVCkbbnzuZLMOEKX0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Osyvm5zXYwAxa-eD9d-zN9LORmU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJFz5RinVcnHybHodiMwlfMF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gEAIdeufLdo9BetWNnNWoGwbb0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7XJLGHOAaUUBMdggUL9iQv1.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik zag wat rare rode isolatie of iets dergelijks aan de onderkant, die rode lijnen. Hoort dat? Heb ik niet eerder op een M3 gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k03DAbyV-9oAJpZg37LXj3u9BA4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0A8Jq97qbYySj0TbPo9IvA09.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCkYiGg2mrrcXZslzn9k8GS96MQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POUs5FMfVgjwqLBIsyfvGzJB.jpg?f=fotoalbum_tile

En dan dit, dit ziet er wel uit als roest, maar is dat "normaal"? Moet je in het ergste geval een boutje verwisselen of is het veel heftiger om roest te verwijderen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDSF6rwBb4eKK022GyB_hjCBIGA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnrTvEAixmtRj18wb6q7S2w9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0i-AxKgoNQ5iX6oMaGKGxt-lgLU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Ftx5yptt1jwTNANc6eqh0jU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3QyMdzqjMVDN31wiulU3_V8n6c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOo3h5eNOH6RxJf5KMRGUoh0.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 0% gewijzigd door Menesis op 19-12-2022 20:17 . Reden: Toegevoegd dat het om een 2019 LR gaat ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 22:56
Ik heb wel eens een onderkant van een auto gezien op de brug en ik vind de roest wel meevallen. De roest op de schijven rem je er zo af als het goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:23
Menesis schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:33:
Vraagje over een tweedehands M3 met 80.000 op de teller.
Ik heb gelezen dat je moet uitkijken met roest op de remschijven vanwege regen, maar ik weet niet precies wat "te veel" roest is.
Dit is meer dan wat ik op andere model3s heb gezien, maar valt dit binnen de grenzen?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik zag wat rare rode isolatie of iets dergelijks aan de onderkant, die rode lijnen. Hoort dat? Heb ik niet eerder op een M3 gezien.
[Afbeelding][Afbeelding]

En dan dit, dit ziet er wel uit als roest, maar is dat "normaal"? Moet je in het ergste geval een boutje verwisselen of is het veel heftiger om roest te verwijderen?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Voor zover ik zie niets om je druk over te maken. Wat je ziet is gewoon oppervlakteroest en dat is normaal.
Die kit ziet eruit als de afdichting van het accupakket :? Dat het zichtbaar is, is iig geen probleem.
Was een koude kijksessie als ik de sneeuw zo zie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Waar ik wel benieuwd naar ben is deze sensor. Lijkt een soort meting van de vering dmv dat asje. Iemand bekend waar deze voor is :?
(blauw omrand)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMhXifmV8VJKI8BqYdkW_lv0om0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HLmKkSocsB5aX9K2wEDsrpn9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:34
ybos schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:53:
Waar ik wel benieuwd naar ben is deze sensor. Lijkt een soort meting van de vering dmv dat asje. Iemand bekend waar deze voor is :?
(blauw omrand)

[Afbeelding]
Lijkt mij een koplamp hoogte sensor. Sinds de Xenon tijd ergens verplicht geworden om te voorkomen dat tegenliggers verblind worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
n0pe schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:01:
[...]

Lijkt mij een koplamp hoogte sensor. Sinds de Xenon tijd ergens verplicht geworden om te voorkomen dat tegenliggers verblind worden.
Als er iets is wat tesla niet goed doet is de hoogte van de koplampen :+
Je kan gelijk hebben maar lijkt me sterk :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:34
ybos schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:04:
[...]

Lijkt er wel op, het is ook verplicht dus het moet ook aanwezig zijn.

Tesla Model 3 2020 Front Headlight headlamp level sensor 104494100B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kC8BolyB3eQjf-upXP3M9OJyJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yR4euvN8ooYqwQK6DBXXx8Ic.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door n0pe op 19-12-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 13:41
Menesis schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:33:
Vraagje over een tweedehands M3 met 80.000 op de teller.
[Afbeelding]
Vind alleen deze laatste een beetje zorgwekkend, vanwege de groeven. Lijkt op te laat vervangen van de blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
ybos schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:50:
[...]

Voor zover ik zie niets om je druk over te maken. Wat je ziet is gewoon oppervlakteroest en dat is normaal.
Die kit ziet eruit als de afdichting van het accupakket :? Dat het zichtbaar is, is iig geen probleem.
Was een koude kijksessie als ik de sneeuw zo zie ;)
Ha ja, koude sessie. Is in Oslo ;)
Ik kon door de sneeuw en ijs helaas de lak niet helemaal beoordelen, dus ik ga zowiezo nog een keertje langs.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 17:32

TNJ

Frugalite

TukkerTweaker schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:18:
[...]

Vind alleen deze laatste een beetje zorgwekkend, vanwege de groeven. Lijkt op te laat vervangen van de blokken.
Ik zou ook voorstellen na de koop iig de remblokken laten controleren en het schijfoppervlak aan de binnenkant. Door de 'regen' is het een punt van onderhoud, waarbij de remklauwen vast kunnen gaan zitten en alleen remmen aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 23:39
Ik heb mijn MY RWD 9-12 op mogen halen en ben er erg blij mee, alleen zit met de gratis 10.000 km superchargen die anderen hebben gehad (ophalen vanaf 17-12). Het is iedereen gegund, laat dat duidelijk zijn, alleen baal dat ik een beetje dat ik buiten de boot val omdat ik een week eerder mijn auto heb mogen ophalen. Zijn er anderen die in dezelfde situatie zitten en hetzelfde voelen? Vraag me af hoe Tesla eerder met dit soort situaties is omgegaan. Heeft het zin om te bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 22:49
shenr schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:49:
Ik heb mijn MY RWD 9-12 op mogen halen en ben er erg blij mee, alleen zit met de gratis 10.000 km superchargen die anderen hebben gehad (ophalen vanaf 17-12). Het is iedereen gegund, laat dat duidelijk zijn, alleen baal dat ik een beetje dat ik buiten de boot val omdat ik een week eerder mijn auto heb mogen ophalen. Zijn er anderen die in dezelfde situatie zitten en hetzelfde voelen? Vraag me af hoe Tesla eerder met dit soort situaties is omgegaan. Heeft het zin om te bellen?
Bellen kost niets toch? Je kan je altijd nog beroepen op je aankoop en de auto weer inleveren natuurlijk, wellicht dat ze daar nog gevoelig voor zijn al denk ik het niet :P .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:16
ybos schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:04:
[...]

Is toch echt zo’n sensor ( want geen luchtvering etc.) heb er vaak auto’s op moeten apk afkeuren.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 14:30

kaanmijo

Picobello B.V.

Voor degene die graag in Meerkerk zouden willen laden; ik stond daar zojuist mijn non-Tesla op te laden (ja, vloeken in de kerk enzo blabla) toen iemand besloot dat het handig was om zijn/haar kind achter het stuur van de auto te plaatsen om vervolgens de complete Supercharger waar ik aan stond aan gort te rijden met de subtiele snelheid van 25-30 km/uur. Ze waren met dezelfde vaart ook weer weg, gelukkig mijn auto niet geraakt. Dus mocht je binnenkort bij Meerkerk komen en ziet dat paal 5B er zo bijstaat, dan weet je hoe het komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ai7c49MbAmZdrmIDwX181auefys=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nnU1D1aTRhVJpfMJ4lC91lOq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct456Jt-BPLei0JQo041G1La2EY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/N100HXCFCM7sKqr1rtslyPqQ.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
kaanmijo schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:58:
Voor degene die graag in Meerkerk zouden willen laden; ik stond daar zojuist mijn non-Tesla op te laden (ja, vloeken in de kerk enzo blabla) toen iemand besloot dat het handig was om zijn/haar kind achter het stuur van de auto te plaatsen om vervolgens de complete Supercharger waar ik aan stond aan gort te rijden met de subtiele snelheid van 25-30 km/uur. Ze waren met dezelfde vaart ook weer weg, gelukkig mijn auto niet geraakt. Dus mocht je binnenkort bij Meerkerk komen en ziet dat paal 5B er zo bijstaat, dan weet je hoe het komt:

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik mag toch hopen dat jij of iemand anders de brandweer heeft gebeld voor deze gevaarlijke situatie met spanningsvoerende delen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-05 07:51
Om eens terug te komen op dat voorverwarmen, én onafgezien van die welles-nietes discussie (er vallen voor beide standpunten wel argumenten aan te voeren)...

Is het te verwachten, bij vriestemperaturen zoals we die pas achter de rug hebben, dat voorverwarmen de levensduur van de HV batterij ten goede komt, of heeft voorverwarmen daarop geen (of slechts een verwaarloosbaar) effect ? Ik kan mij weliswaar wel voorstellen dat je de batterij geen groot plezier doet wanneer je er bij koude temperaturen onmiddellijk "volop tegenaan gaat" en onmiddellijk felle belasting verwacht van de nog niet opgewarmde batterij ?

Of denk ik op dat vlak nog teveel als de niet-electrische rijder die ik tot voor kort was (en eigenlijk nog steeds een beetje ben) ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Wolly schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:02:
[...]

Ik mag toch hopen dat jij of iemand anders de brandweer heeft gebeld voor deze gevaarlijke situatie met spanningsvoerende delen :X
Ik heb zelf niet de brandweer gebeld, maar wel het Tesla noodgevallen nummer. Werd na 25 (!!!!!) minuten eindelijk geholpen en zij hebben alles meteen doorgezet naar de afdeling die er over gaat. Werd gezegd dat ik verder niets hoefde te doen, dus dat heb ik dan ook niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
flupp schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:05:
Om eens terug te komen op dat voorverwarmen, én onafgezien van die welles-nietes discussie (er vallen voor beide standpunten wel argumenten aan te voeren)...

Is het te verwachten, bij vriestemperaturen zoals we die pas achter de rug hebben, dat voorverwarmen de levensduur van de HV batterij ten goede komt, of heeft voorverwarmen daarop geen (of slechts een verwaarloosbaar) effect ? Ik kan mij weliswaar wel voorstellen dat je de batterij geen groot plezier doet wanneer je er bij koude temperaturen onmiddellijk "volop tegenaan gaat" en onmiddellijk felle belasting verwacht van de nog niet opgewarmde batterij ?

Of denk ik op dat vlak nog teveel als de niet-electrische rijder die ik tot voor kort was (en eigenlijk nog steeds een beetje ben) ?
Als de accu te koud is, is het vermogen "gewoon" begrenst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• STIMPPYYY
kaanmijo schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:58:

[Afbeelding][Afbeelding]
Holy shit! Je stond wel netjes in het vak toch 😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
shenr schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:49:
Sneu voor jou. Ik haalde 'm afgelopen zaterdag op, helemaal niet wetende dat ik 'm op de allereerste dag van die "10000 km gratis laden"- zou ophalen. Blijkbaar een portie geluk gehad.

Maar in jouw geval : niet geschoten is altijd mis. Ik zou maw bellen in jouw geval : een nee heb je, een ja kun je krijgen.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

STIMPPYYY schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:14:
[...]

Holy shit! Je stond wel netjes in het vak toch 😱
Als je met netjes in het vak bedoelt: netjes tussen de 2 palen in; dan ja. Dat is ook de redding van mijn auto geweest, want die paal heeft alle klappen opgevangen. Zit een goeie metalen paal in aan de zijkanten :+ Als je bedoelt, aan de goeie kant van de paal; dan nee. Mijn laadpoort zit rechts en daarom heb ik ook de meest afgelegen paal gekozen zodat ik niemand tot last was :)

[ Voor 14% gewijzigd door kaanmijo op 19-12-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
kaanmijo schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:10:
[...]

Ik heb zelf niet de brandweer gebeld, maar wel het Tesla noodgevallen nummer. Werd na 25 (!!!!!) minuten eindelijk geholpen en zij hebben alles meteen doorgezet naar de afdeling die er over gaat. Werd gezegd dat ik verder niets hoefde te doen, dus dat heb ik dan ook niet gedaan.
25 minuten ook echt :|

Is dat het pechnummer in Tilburg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Wolly schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:20:
[...]

25 minuten ook echt :|

Is dat het pechnummer in Tilburg?
Ja, het was een 013-nummer; 013-799 95 25. Dat is volgens mij Tilburg (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Deze week een proefrit in de my performance.
Nog tips? Ik vergelijk hem met de ev6 gt-line of gt qua keuze. Dus my long range / gt-line of my performance / gt. De longrange was niet beschikbaar voor een proefrit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:27
dirkmuis schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:43:
Nog tips? Ik vergelijk hem met de ev6 gt-line of gt qua keuze. Dus my long range / gt-line of my performance / gt. De longrange was niet beschikbaar voor een proefrit.
Rustig beginnen, en dan eens flooren natuurlijk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Goede tip xd

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dirkmuis schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:43:
Ik geef zelf niet zoveel om de extreme acceleratie van die GT of de Performance. Ik denk dat je met een GT-Line of Long Range meer bereik over houdt en gewoon ook retesnel bent. Zelfs een RWD is gewoon snel genoeg (en ik wacht nu op de MY RWD). Zet hem in de Sport stand en je laat al bijna iedere opgefokte ICE in het stof bijten.

De EV6 en de MY zijn ergens wel vergelijkbaar, maar anderszins ook weer heel anders. De MY heeft sowieso een stuk meer ruimte en het interieur is een heel andere beleving. Heel persoonlijk dus wat je voorkeur heeft.

Ik kom van een Hyundai Ioniq 5 (zelfde software etc als de EV6) en daar was de laadruimte net iets te krap voor ons. Verder ook wat irritaties over de software, zoals geen automatische routeplanning met laadpauzes. Dat heeft Tesla veel beter voor elkaar. Op sommige punten zit de software van Hyundai/Kia gewoon minder logisch in elkaar. Bestemming naar de auto sturen kwam soms wel, soms niet aan. Of ik miste net de notificatie en dan moest ik 5 lagen dieper in het menu gaan zoeken en het stond nooit op een logische plek. Niet erg intuïtief voor mij.

OTA heeft bij mij nog niet gewerkt (was wel inmiddels toegevoegd, maar heb niet het genoegen gehad een OTA te mogen ontvangen), en dan nog geldt dat lang niet voor alle functies van de auto zoals bij Tesla. Er wordt wel eea toegevoegd (bijv. batterij pre-conditioning), maar daarvoor moet je dus langs de dealer.

Ik zou dus ook even de software checken of je het prettig vindt werken. En hoe je de auto van binnen beleeft. Na de Ioniq 5 voelde de EV6 of andere meer traditioneel ingerichte auto's voor mij ouderwets. Bij de Tesla proefrit had ik dat niet.

Wat ik wel fijn vind aan Hyundai/Kia zijn de flippers aan het stuur (voor het aanpassen van de remkracht op de motor) en ook de bediening van de Highway Drive Assist functies. Ik kon er althans heerlijk relaxt mee rijden zo, inclusief rijstrookwissels etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:09
Je gaat toch niet de EV6 of Ioniq 5 met de Y vergelijken?

[ Voor 29% gewijzigd door turkeyhakan op 20-12-2022 06:52 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

turkeyhakan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 06:52:
Je gaat toch niet de EV6 of Ioniq 5 met de Y vergelijken?
Hoezo niet? Zelfde doelgroep, grote auto, snelle laders, redelijk luxe. Ja er zijn verschillen, betekent nog niet dat je niet kan vergelijken. Zelf ook getwijfeld tussen de EV6, Ioniq 5, ID.4, iX3 en Model Y.
offtopic:
(en gekozen voor de ID.4 tot de Model Y opeens onder de prijs van de ID.4 zakte. Nu een tevreden Y RWD bezitter)

[ Voor 14% gewijzigd door _eLMo_ op 20-12-2022 07:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:07
https://twitter.com/tesla...&t=5wk0PoTHwaJ_R8kysp-8OA

Eerste testversies van FSD beta (V11) single stack in de EU!

PSN: Sluuz

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dit is een medewerker met een test build toch? Doen ze toch al langer? Is ook niet in de EU. ;)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:51
Inspired schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:18:
[...]

Dit is een medewerker met een test build toch? Doen ze toch al langer? Is ook niet in de EU. ;)
In wat tweets eronder staat ook Berlijn genoemd oa. Had 't gisteren ook gelezen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 02:20
Tof hoor! Zo begon het in Canada ook. Hopelijk komt het dan eindelijk in 2023.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Zou iemand mij (voor de model 3) het juiste verschil kunnen uitleggen tussen "parkeren" (één keer op de stuurhendelknop drukken), en "parkeren met parkeerrem" (2 keer na elkaar op die knop drukken) ... het oplichten van het extra rode icoontje even buiten beschouwing gelaten ? Ik merk niet veel verschil tussen beide, want ... hij staat toch al in "parkeren" en blijft toch al ter plaatse staan na slechts één keer drukken ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 14:49

Lagune

Its time for warp

flupp schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:31:
Zou iemand mij (voor de model 3) het juiste verschil kunnen uitleggen tussen "parkeren" (één keer op de stuurhendelknop drukken), en "parkeren met parkeerrem" (2 keer na elkaar op die knop drukken) ... het oplichten van het extra rode icoontje even buiten beschouwing gelaten ? Ik merk niet veel verschil tussen beide, want ... hij staat toch al in "parkeren" en blijft toch al ter plaatse staan na slechts één keer drukken ?
je bedoelt het P knopje vasthouden tot het rode lampje verschijnt, manual parking brake, ik gebruik het als ik op een incline sta maar volgens mij niet nodig?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:48

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Heuj, holiday update binnen. Kunnen we meteen zien hoe de interieurcamera de boel in de gaten houdt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITUE5O0egKg9mun-eFsnfJ7YsEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsbgmf35nMTHhk6zZozzFfCg.jpg?f=fotoalbum_large

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flupp schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:05:

Dat geldt niet alleen als de batterij koud is, maar altijd. Het geldt wel in sterkere mate bij een batterij die niet in het optimale temperatuurbereik zit. Maar er zit daarvoor ook wat logica in het BMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 15:50
Bij 1x op de knop drukken wordt de auto op z'n plaats gehouden door motor, die geeft namelijk niet echt mee. Als je de knop ingedrukt houdt wordt feitelijk de emergency brake (die is mechanisch) geactiveerd. Als je op een erg stijle heuvel staat kan je dat activeren voor meer zekerheid dat de auto niet wegrolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Myrdhin schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:54:
[...]

Bij 1x op de knop drukken wordt de auto op z'n plaats gehouden door motor, die geeft namelijk niet echt mee. Als je de knop ingedrukt houdt wordt feitelijk de emergency brake (die is mechanisch) geactiveerd. Als je op een erg stijle heuvel staat kan je dat activeren voor meer zekerheid dat de auto niet wegrolt.
Volgens de manual is de parking brake altijd alleen rear wheels. Beide heeft niks met de remmen van de auto te maken als ik het goed begrijp. Het lampje is meer een indicatie dat het handmatig aangezet is.

(De Hold functie gebruikt wel de remmen.)

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 20-12-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 17:05

Releases

Ja maar!

Helaas alweer 2 dagen problemen met het verbinden naar de Tesla. Heel apart.
Voldoende bereik op de telefoon. Auto staat geparkeerd waar normaliter gewoon netjes internet verbinding mogelijk is met LTE.

Gaat om een nieuwe Model Y RWD. Iemand suggesties hoe dit eventueel te fixen? App al meermaals opnieuw geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:35
Releases schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:01:
Voldoende bereik op de telefoon. Auto staat geparkeerd waar normaliter gewoon netjes internet verbinding mogelijk is met LTE.

Gaat om een nieuwe Model Y RWD. Iemand suggesties hoe dit eventueel te fixen? App al meermaals opnieuw geïnstalleerd.
Had ik net na leveren ook. Wat ik toen heb gedaan is opnieuw de telefoon als sleutel toegevoegd. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Internet maakt overigens niet uit, aangezien het via bluetooth werkt.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Releases schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:01:

Als je in de auto stapt heeft hij wel meteen verbinding? Niet in een parkeergarage of heel dicht tegen een hoog gebouw aan? Heb je de auto verbonden met WIFI? Anders eens WIFI eraf gooien.

Oh, en ik neem ff aan dat je remote verbinden bedoelt? Of keyless entry?

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 20-12-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 17:05

Releases

Ja maar!

Gdzr schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:05:
[...]

Had ik net na leveren ook. Wat ik toen heb gedaan is opnieuw de telefoon als sleutel toegevoegd. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Internet maakt overigens niet uit, aangezien het via bluetooth werkt.
Allicht niet helemaal goed verwoord.
De iPhone werkt gewoon keurig als sleutel via bluetooth. Geen problemen ondervonden, deur kan meteen open en gaat netjes op slot als ik wegloop.

Enkel het gebruik van de Tesla app om hem op afstand alvast voor te verwarmen etc geeft problemen. Heeft afgelopen weken goed gewerkt enkel laatste 3 dagen lijkt de Tesla niet uit slaapstand te komen oid. En blijft in de app dat cirkeltje maar laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:37

BramT

Rule #1

Releases schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:07:
[...]

Allicht niet helemaal goed verwoord.
De iPhone werkt gewoon keurig als sleutel via bluetooth. Geen problemen ondervonden, deur kan meteen open en gaat netjes op slot als ik wegloop.

Enkel het gebruik van de Tesla app om hem op afstand alvast voor te verwarmen etc geeft problemen. Heeft afgelopen weken goed gewerkt enkel laatste 3 dagen lijkt de Tesla niet uit slaapstand te komen oid. En blijft in de app dat cirkeltje maar laden.
Hier ook exact dit probleem sinds gisteren. De gebruikelijke trucjes geprobeerd. Krijg met geen mogelijkheid meer verbinding met de auto over internet.
Dichtbij de auto (via bluetooth) werken de functies wel, maar ook met vertraging (sta als jan l#l 8 seconde die deurhendel vast te houden tot de auto wakker schrikt....).

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand hier al Zoom getest? Ik zag ergens staan dat het niet voor NL is maar snap even niet waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElonDusk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:25
Inspired schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:21:
Heeft iemand hier al Zoom getest? Ik zag ergens staan dat het niet voor NL is maar snap even niet waarom?
Is dat niet alleen op de Model X en S op het moment?

https://www.notateslaapp....022.44.25.1/release-notes

Ik zie het al. Zou moeten maar nog niet in NL?

[ Voor 20% gewijzigd door ElonDusk op 20-12-2022 09:28 ]

Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ElonDusk schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:26:
[...]

Is dat niet alleen op de Model X en S op het moment?
Nee, als het goed is alle auto's met MCU3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-05 14:13

tomic

Smexylittlebabe!

Weet niet of ik hier helemaal goed zit, maar heb een model 3 geïmporteerd uit Duitsland. Een 2022-maart model met LFP 62,5 kWh dus en Ryzen. :9

Wil nu een verzekering afsluiten. En daar komt het:
Model : Model 3
Type: Long Range RWD (E6LR)
Catalogusprijs: 56712,-

Wat gek is: Type goedkeuring van RDW komt overeen met het CVO document van de auto. De prijs die in Duitsland aan Tesla is betaald bedraagd: 46770,-.
  1. Hoe komen ze op een verschil in cataloguswaarde van 9.942,- ?
  2. Waar komt het type Long Range vandaan? (dit staat niet op ovi.rdw.nl) maar alleen bij elke verzekering die ik probeer af te sluiten.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Notna schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:52:
Heuj, holiday update binnen. Kunnen we meteen zien hoe de interieurcamera de boel in de gaten houdt :+

[Afbeelding]
Brrrrr. Zonder extra opt-in ook. Ook op mijn auto. Ik heb zodra ik die aankondiging zag van Zoom een privacy cover gekocht. Dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO_3FzB5Hxbi_twsVXt_Vy0EcYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/urE5XDBrySan5Bey3IK3Av3P.png?f=fotoalbum_large

Hiermee gaan ze compleet voorbij aan de eerdere belofte dat de interieur beelden nooit zonder toestemming de auto verlaten en niet aan de auto werden gelinked. Ik heb nooit deze opt-in aangezet / toestemming gegeven. Opt-out dus.
If you choose to enable data sharing, in the occurrence of a serious safety risk or a safety event like a collision, the vehicle can share images and short video clips with us to help develop future safety features and software enhancements, such as collision avoidance.

To adjust your data sharing preferences, tap ‘Controls’ > ‘Software’ > ‘Data Sharing’ > 'Allow Cabin Camera Analytics.’

The cabin camera images you share with us are not linked to your VIN and will be used to continuously improve the intelligence of features that rely on cabin camera. You may change your data sharing settings at any time.
https://www.tesla.com/support/car-safety-security-features

[ Voor 32% gewijzigd door _eLMo_ op 20-12-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

tomic schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:32:
Weet niet of ik hier helemaal goed zit, maar heb een model 3 geïmporteerd uit Duitsland. Een 2022-maart model met LFP 62,5 kWh dus en Ryzen. :9

Wat gek is: Type goedkeuring van RDW komt overeen met het CVO document van de auto. De prijs die in Duitsland aan Tesla is betaald bedraagd: 46770,-.
  2. Waar komt het type Long Range vandaan? (dit staat niet op ovi.rdw.nl) maar alleen bij elke verzekering die ik probeer af te sluiten.
BPM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lijkt me gewoon booboo bij de verzekeringsmaatschappij. Zou zeggen; bel ze. :) Of kijk eens bij een andere. Wat is de cat waarde volgens RDW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Ik heb een filmpje gezien waarin iemand uitlegt dat het idd geen verschil maakt en veel Youtubers elkaar napraten waarom dit zo'n fantastische trick is, maar in essentie dus helemaal niks doet.

EDIT: deze dus YouTube: 17 Tesla Model 3/Y Hidden Features You NEED To Know!

[ Voor 7% gewijzigd door maharens op 20-12-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Lagune schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:48:
[...]

je bedoelt het P knopje vasthouden tot het rode lampje verschijnt, manual parking brake, ik gebruik het als ik op een incline sta maar volgens mij niet nodig?
Ik heb het echt nog nooit gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Lagune schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:48:
[...]
... maar volgens mij niet nodig?
[...]
... Als je op een erg stijle heuvel staat kan je dat activeren voor meer zekerheid dat de auto niet wegrolt.
maharens schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:37:
[...]
Ik heb een filmpje gezien waarin iemand uitlegt dat het idd geen verschil maakt en veel Youtubers elkaar napraten waarom dit zo'n fantastische trick is, maar in essentie dus helemaal niks doet.
Bedankt allemaal. Maar als ik die parkeerrem niet expliciet INschakel en de auto wordt afgesloten wanneer ik verwijderd ben van de auto, is (/wordt) de parkeerrem dan wél actief ? Ik dacht ook begrepen te hebben (handleiding p. 58) dat de parkeerrem ook geactiveerd wordt wanneer de auto afgesloten wordt. Ben ik juist ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens

Ik roep maar iets, maar het verschil komt aardig in de buurt van die 9.000 euro korting die Duitsers kregen als Umweltbonus (of zoiets)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
flupp schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:44:
[...]

[...]

[...]

Bedankt allemaal. Maar als ik die parkeerrem niet expliciet INschakel en de auto wordt afgesloten wanneer ik verwijderd ben van de auto, is (/wordt) de parkeerrem dan wél actief ? Ik dacht ook begrepen te hebben (handleiding p. 58) dat de parkeerrem ook geactiveerd wordt wanneer de auto afgesloten wordt. Ben ik juist ?
Had je mijn edit nog gezien, daarin legt ie het heel duidelijk uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Dat is de vervangingswaarde. De verzekeringsmaatschappij importeert niet uit Duitsland vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
_eLMo_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:34:
[...]
Brrrrr. Zonder extra opt-in ook. Ook op mijn auto. Ik heb zodra ik die aankondiging zag van Zoom een privacy cover gekocht. Dat ziet er dan zo uit:
Had je dan zo veel vertrouwen in Tesla dat je nu pas die camera afgeplakt hebt? Ik deed dat al vanaf het moment dat ik de auto heb, die camera heeft namelijk niets te zoeken in het interieur :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

this schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:48:
[...]

Had je dan zo veel vertrouwen in Tesla dat je nu pas die camera afgeplakt hebt? Ik deed dat al vanaf het moment dat ik de auto heb, die camera heeft namelijk niets te zoeken in het interieur :9
Bij de aankondiging van Zoom was mijn auto nog niet geleverd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-03 13:35
_eLMo_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:34:
[...]

[Afbeelding]

Hiermee gaan ze compleet voorbij aan de eerdere belofte dat de interieur beelden nooit zonder toestemming de auto verlaten en niet aan de auto werden gelinked. Ik heb nooit deze opt-in aangezet / toestemming gegeven. Opt-out dus.

[...]

https://www.tesla.com/support/car-safety-security-features
Maar het is toch ook opt-in? Je moet de feature eerst aanzetten in je auto en alleen jij (en degenen die je als bestuurder hebt toegevoegd) kunnen de beelden zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
[...]

Is dat wel zo? Als je 1 keer drukt gaat er een motortje lopen dat klinkt als een electrische handrem? Dat doe ik altijd 3x achter elkaar als ik naar een tweedehands M3 kijk om te luisteren of dat motortje netjes loopt (geen gerammel)

[ Voor 10% gewijzigd door Menesis op 20-12-2022 09:54 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
this schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:48:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met de microfoon? Lijkt me wat lastiger af te plakken :+

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:35
Zodra je uitstapt gaat er bij mij een grijs handrem icoon aan in t scherm. Lijkt mij dat de handrem er dan opgaat.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
maharens schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:45:
[...]
Had je mijn edit nog gezien, daarin legt ie het heel duidelijk uit :)
Top. Dat maakt het al heel wat duidelijker (had de edit pas na mijn post gezien).
Bedankt !

Model 3 LR (model 2023)

Pagina: 1 ... 399 ... 517 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt.
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics: