Deveon schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:11:
[...]
Behalve dat je eerst al die massa van het vriespunt naar een fatsoenlijke temperatuur moet krijgen. Eenmaal op temperatuur zal de restwarmte wel helpen maar dan ben je waarschijnlijk al even onderweg en ik kan je vertellen dat zonder verwarming in een EV echt geen pretje is.
Ik reed ooit met een LEAF in de winter met handschoenen aan... Geen warmtepomp, geen stoelverwarming, geen stuurverwarming... Dus ik denk dat je in een Tesla best wat comfortabeler kunt rijden.
Maar de vraag was oorspronkelijk of er een 'break-evenpunt' is waarbij het voorverwarmen van de batterij *op de batterij* (dus niet aan een lader) zuiniger wordt dan direct gaan rijden met een koude batterij.
Vraag daarachter was of de auto efficiënter werkt als de batterij op temperatuur is. Dat staat dus los van comfort.
Ik denk dus dat we inmiddels een beetje langs elkaar praten met z'n allen... Mijn conclusie is:
- Als je een lader hebt en je moet ver rijden: voorverwarmen is handig, want de auto is comfortabel wanneer je wegrijdt en kan zuiniger rijden (vooral doordat de verwarming niet/minder hoeft te draaien en wellicht ook iets omdat de batterij al warmer is).
- Als je geen lader hebt en je moet ver rijden: niet voorverwarmen, maar gewoon gaan rijden. Temperatuur niet te hoog instellen en ook met een rustige rijstijl totdat de batterij wat is opgewarmd.
- Als je wel/geen lader hebt en je kort moet rijden: voorverwarmen heeft qua besparing van range geen zin. Alleen wat comfort winst, maar wel tegen de kosten van wat energie.
Ik moest gisteren de autocabine (Niro EV) snel opwarmen door ijsvorming op de voorruit. Dat was binnen een minuut of 2 weg. De cabine is dan ook echt al een flink stuk warmer. Dat kostte 1% vanaf een volle batterij (die al een paar dagen in de kou had gestaan). Realistisch: 3 kW x 2 minuten = 0,1 kWh. Dus voorverwarmen voor het comfort is ook maar beperkt van invloed op het bereik denk ik.
Maar let wel, het verwarmen van de batterijmassa zal een veelvoud kosten van het verwarmen van de cabine.