Ook maar even een duit in het zakje doen. De Tesla Model 3 Performance op 28 December 2019 opgehaald in de Amsterdamse haven. Dat is nu 16 maandjes geleden.
kilometerstand: 28.251
Service
Perfect. Nog 0x een issue met de auto gehad. Niet met de app, niet met de auto, niks.
Laden
Superchargers gebruikt tijdens een rit naar Italië in de zomer. Ging perfect, was lekker ontspannend. Ff broodje halen, wc en weer door. Niet echt heel er voor moeten 'omrijden'. Verder gebruik ik het niet.
Laden op straat (in Amsterdam) gaat prima. Meestal wel een paal vrij. Helaas vind ik oplaadpunten in de stad wel altijd erg krap of 'deur tot deur'. Dus regelmatig al kusjes van andere EV's gekregen. Dus inmiddels al 3x lakherstel gehad 😉. Maar ach, het staat in Amsterdam buiten op straat, wat verwacht je dan.
1x is m’n laadkabel gestolen, dat was vervelend. Maar nu is dat opgelost doordat je met het pasje de paal moet ontgrendelen.
Software
Ideaal. Lekker snel, modern en blijft zichzelf updaten. Ik heb het FSD pakket en moet zeggen dit niet veel te gebruiken. En dan auto zelf uit smalle parkeervakken laten rijden heb ik 2x gebruikt. Maar goed.
Enkel de Netflix interface is wat laggy, maar goed bijzaak.
Ik luister veel muziek in de auto en de speakers blijven bovengemiddeld goed.
Design
Blijft geen mooie auto. Al is die in de Performance trim met de zwarte velgen prima te doen. Met de chrome delete ziet het er gewoon netjes uit.
Rijgedrag
Lekker direct, comfortabel (die stoelen blijven zo lekker). En de P, die zou ik zo weer bestellen. Ik heb de auto mede besteld omdat het een P is met 3.2sec 0-100. Kan je denken, lekker belangrijk. Maar ik houd van lekker spelen in zo'n auto. Vind het meer dan A-->B. Ik kwam uit een BMW M5 Comp (625pk), dus ik wilde wel iets wat vergelijkbaar was qua performance waarden.
1 'feature' die ik echt heel fijn vind: het
undercover bloedjesnel overal tussendoor kunnen. De auto trekt geen aandacht, dat is heerlijk.
EV rijder: vanuit idealisme of bijtelling of beide?
Ik ben een petrolhead in hart en nieren (heb meerdere auto's), dus zeker niet vanuit idealisme. Maar de Tesla heeft mij doen inzien dat er niks mis is met EV rijden en dan dit ook heel leuk kan zijn (heb dagelijks plezier in de Tesla). De gadget-feel, misselijk makende acceleraties etc, ik vind het geweldig.
Maar ik geniet net zo erg van een dikke V6 of V8 in het vooronder, dus geen 'idealist'. Praat dan ook niet over 'ICE" auto's dit en "ICE" auto's dat etc
Nu ben ik werkgever en werknemer en dus zelf verantwoordelijk voor zowel bijtelling als de lease prijs van de auto zelf, dat maakt het natuurlijk geen goedkope auto (M3P, blijft toch 65k nieuw). Dus dat is gewoon alsnog een hoop geld per maand.
Hiervoor nooit een lease gehad, dus was ook niet bekend met het gemak daarvan. En ik moet ook bekennen dat het 'ontzorg' aspect erg fijn is. Bandenwissel, lekke band of lakschade, maak me er allemaal niet druk om. Afspraak maken en klaar.
Maar goed, de Tesla: fijne kar. Heeft me op alle vlakken positief verrast.
Stiekem kijk ik nu om als ik een andere mooie uitvoering zie
[
Voor 5% gewijzigd door
Idutchman op 29-04-2021 12:27
]